22-02-2020 12:52:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIk hoop eigenlijk dat je dat ironisch bedoelt. Overigens ligt de kwestie wat genuanceerder: de overwegaankondiging is gewoon te kort voor de stoppende treinen. De FLIRTs zijn al lang teruggeschroefd qua aanzetversnelling en zetten dus niet sneller meer aan dan waarvoor de aankondiging van de overweg geschikt zou moeten zijn. Overigens is het leed waarschijnlijk in maart geleden. Dan wordt het aankondigingspunt verlegd, las ik. Laatst bewerkt door moderator op 24-02-2020 19:21, reden: afgesplitst van het OD 21-2 |
22-02-2020 13:24:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Klopt. |
22-02-2020 15:27:38 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
De praktijk wijst echter uit dat lang niet elke losse FLIRT daar stopt. De meesten zetten de achterste bak nog ten minste bij de abri, al staat die al ongeveer 75 meter van de trap. #DiscoverEU |
22-02-2020 15:31:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kan kloppen, maar het maakt nogal wat uit of je daar een drietje ziet staan of een viertje (of de combinatie van beide).![]() Laatst bewerkt door sjoerd op 22-02-2020 15:32 |
![]() |
advertentie |
22-02-2020 17:41:26 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Dat zijn mcn's die de IAM/TSB niet lezen. |
22-02-2020 18:35:33 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
En hun handboek niet aan het lezen. Dat meldt namelijk het volgende bij het lege treinlengtebord: "Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering." |
22-02-2020 20:37:27 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Ja ja. Daarom moet ik op Lunetten altijd onnodig 75 meter voor de trein uitlopen naar de trap. Alleen die trein van iets na tienen op vrijdagavond stopt met de kop bij de trap. Goede dienstuitvoering: het is gewoon treurig als dit bord nodig is voor de veiligheid. |
22-02-2020 20:47:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Quote Je zou ook kunnen denken dat het Machinisten zijn die aan de klanten denken en daar stoppen waar die staan ( bij de Abri) en met hetzelfde vakmanschap dan iets rustiger optrekken om het wegverkeer verderop niet aan het schrikken te maken ![]() |
22-02-2020 20:57:03 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Die overweg bij Ddzd is gesloten voor auto's. Kunnen alleen fietsers en voetgangers overheen. |
22-02-2020 21:19:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, maar dat doet er verder niet toe. |
23-02-2020 00:31:38 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ja, dus? Ik denk dat zo'n dienst opdracht in de IAM/TSB te boven gaat aan de situatie aan borden in dit geval. Gezien de opmerking over een leeg bord, lijkt het mij dat er daarvoor langs het perron genummerde bakken borden staan, of zijn die verwijderd? Laat maar; Filmpje aan het zingen gekregen, inderdaad geen genummerde borden meer te bekennen ![]() Laatst bewerkt door thom op 23-02-2020 00:38 |
23-02-2020 08:00:52 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Quote Met als gevolg dat de locatie van de trein onvoorspelbaar wordt. Stopt een trein op een 'verkeerde' plek, dan moeten de treinlengteborden aangepast worden. Het is niet de bedoeling dat elke mcn zelf wat gaat verzinnen. |
23-02-2020 09:13:19 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Zelf nadenken, nee, dat dient te allen tijde voorkomen te komen. Als machinist bezig zijn met het hoe en waarom omtrent de veiligheid op en rond de trein en het helpen van punctualiteit en comfort van de reizigers, dat zou men als bedrijf zichzelf niet toe willen wensen.. |
23-02-2020 09:34:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het vervelende is dat men het archaïsche begrip "goede dienstuitvoering" is gaan oprekken en, conform de tijdgeest, is gaan vertalen als een werkelijk opdrachtbord, en daarover weer conform de tijdgeest een vleugje veiligheid heeft gesprenkeld. Terwijl de borden van oorsprong bedoeld zijn om aan te duiden waar je het beste ongeveer kunt stoppen voor een "goede dienstuitvoering", zijnde de naar verwachting meest comfortabele plek voor de reizigers. Daarbij was/is het een goed hulpmiddel om zeker te weten dat de trein in zijn geheel langs het perron staat, vooral als je geacht wordt zo vroeg mogelijk te stoppen omdat aan de achterkant van de trein de perrontoegang zit. En om ook maar eens rechtlijnig door te redeneren: je kunt het dus eigenlijk niet gebruiken om een fout in de beveiliging recht te breien, zuiver bekeken. Voor de veiligheid had men hier de 'stop'-functie tijdelijk moeten uitschakelen, of eventueel een tijdelijke snelheidsbeperking invoeren. Laatst bewerkt door broek53 op 23-02-2020 09:35 |
23-02-2020 09:35:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Liever ziet men dat de machinisten nu al als robots te werk gaan. Dan is de overgang straks niet zo groot...![]() |
23-02-2020 10:18:51 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Het lijkt me zo simpel, een machinist rijdt volgens de regelgeving en stopt ten alle tijden gewoon bij het treinlengtebord wat van toepassing is, ongeacht waar een abri, trap, lift is of reizigers staan. |
23-02-2020 10:46:43 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, inderdaad: het lijkt zo simpel. Maar hoe langer je met sein- en regelgeving omgaat, hoe meer je er achter komt dat het niet zo simpel is. Gelukkig kunnen we er meestal over nadenken zonder al te grote incidenten op de achtergrond, en toch naar verbetering van de veiligheid en vooral ook van de bruikbaarheid blijven streven.%02% Zo lang de wereld bestaat, trekken schriftgeleerden aan het kortste eind. ![]() |
23-02-2020 10:58:17 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Gelukkig gaat de ontwikkeling en de inzichten steeds verder, vaak aangestuurd door leermomenten uit het (recente) verleden. Blijven hangen qua ontwikkeling @broek53 in de '80 jaren lijkt me niet verstandig. |
23-02-2020 11:01:01 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De hamvraag in deze is denk ik: zijn alle machinisten zich ten alle tijden bewust van de redenen achter zo'n (tijdelijke) situatie? Want daar schuilt het gevaar van 'handelen naar inzicht', als de reden niet (volledig) helder is op dat moment kun je de afweging niet maken. Vergelijk het met de rode kruizen op een snelweg, die staan wel eens onterecht aan, maar dat is geen reden om door te rijden. |
23-02-2020 11:17:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteEr is op zichzelf niets tegen ontwikkelingen. Maar dan moet je wel de regelgeving aanpassen, al is het maar de omschrijving en/of de toelichting enerzijds, en anderzijds in dit geval: zorgen dat de borden conform de gewijzigde inzichten overal geplaatst worden, want dat is ook niet het geval. Laatst bewerkt door broek53 op 23-02-2020 11:17 |
23-02-2020 11:45:38 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Er is geen ruimte in deze voor een afweging. De machinist moet gewoon handelen zoals de borden aangeven. Overigens moet de machinist gewoon kennis nemen van de IAM, waar het duidelijk beschreven staat en tekent daar ook voor bij aanvang dienst |
23-02-2020 11:53:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik herhaal nog maar eens: als je vindt dat bevel bevel is wat de borden RS304 aangaat, dan moet je van de "goede dienstuitvoering" in de opdracht af. In de filosofie van het Reglement Seinen zou je dan ook eigenlijk van de blauwe kleur af moeten, omdat borden met een blauwe achtergrond staan voor "aanwijzingen voor de dienstuitvoering" en niet voor een opdracht. ProRail heeft het geluk dat vervoerder NS het naar de machinisten vertaalt alsof het een opdracht is, maar dat is het dus feitelijk niet. |
23-02-2020 12:07:37 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
En daarom blijven de eigenwijze machinisten die in Lunetten het extra tussengeplaatste bord RS304 "8" negeren mijn helden. Gewoon stoppen bij de trap en lak aan de bureaukamer geleerden die de instapzone hebben uitgevonden. En dit bord gebruiken voor een te korte overwegaankondiging is, zoals al door anderen gezegd, gewoon fout. Dat het werkt, berust op louter (handboek) toeval. |
23-02-2020 12:12:00 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
@ Broek53, Als men meeleest hier en dit laatste ziet staan,dan kan het niet lang duren voor de prijzen van treinkaartjes weer word verhoogd omdat men ineens alle foute borden gaat vervangen door correcte %08% Want dat zou het enige correcte zijn om te doen nu "de fout" openbaar is geworden ![]() Of ben ik nou "te positief" aan het denken ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-02-2020 12:34:59 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteAls je de IAM dus gelezen hebt, de achterliggende gedachte weet, dan kan je dus ook gewoon zelf even nadenken. Zet je de trein op een klantvriendelijke plek, trek je gewoon even wat langzamer op. Rijtijd genoeg daar. |
23-02-2020 13:22:48 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Toch vreemd dan @Oldskool dat ze de door jou bedachte interpretatie niet gewoon simpelweg in de IAM zetten. En het leuke, doe je dit op je VVRV excamen dan ben je gewoon keihard gezakt ivm het maken van een veiligheidsfout.... |
23-02-2020 13:29:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dan is de VVRV juridisch hartstikke fout, dus. Je kunt het spel wel verandeten, maar dan moet je de regels mee-veranderen. Dat wil ik maar zeggen. |
23-02-2020 13:32:05 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
Dan vraag ik me af wie dan die soms onlogische plekken van die borden verzint? Beetje afstemming met de mensen die er dagelijks mee werken en de onlogische plekken kennen, lijkt me wel vanzelfsprekend. |
23-02-2020 13:32:56 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Doe lekker wat je denkt wat goed is, @PKP %08% Ik zie ook vaak de term vakmanschap voorbij komen. Dat behelst nog wel het e.e.a. O.a ook zelf nadenken en handelen, wat heel goed toegepast kan worden op Ddzd ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-02-2020 13:40:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteGrappig dat je dat zegt, want het is letterlijk het enige bord waarover in het ontwerpvoorschrift voor sein- en bordplaatsing wordt voorgeschreven dat ze geplaatst moeten worden in overleg met de dienstdoende vervoerder(s). Een bewijs temeer overigens dat ze geen deel uitmaken van de beseining en geen veiligheidsfunctie in de beveiliging hebben. |
23-02-2020 16:42:57 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
QuoteVVRV is dat de club die een aantal jaar terug geen zin had in de correcte formuleringen van de seinbeeld betekenissen, omdat dan al het cursusmateriaal herschreven moest worden? Na ja, dat illustreert het niveau van de discussie wel. Onlangs was er weer zoiets met de knipperende cijfers waarover zelfs Verkeersleiding brieven ter verduidelijking ging schrijven. |
23-02-2020 20:56:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Interessant, die discussie over knipperende cijfers. Benieuwd wat de achtergrond van die discussie is. Na het lichtseinstelsel 1946 is stelsel 1955 bedacht, dat fijnmaziger met snelheden moest kunnen omgaan. Iets daarvan verdween toen de ATB werd ingevoerd omdat de snelheidstrappen toen grover werden om het aantal spoorcodes te beperken. Sinds het begin is stelsel 1955 aangepast. Seinbeelden verdwenen. En er kwamen nieuwe seinbeelden bij, zoals de knipperende cijfers. En het seinreglement moest na ongeveer een eeuw opgebouwde vakkennis ook leesbaar worden voor kinderen. Vooruitgang heet dat. Hoog tijd voor herbezinning. ![]() |
27-02-2020 12:11:54 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Het Dordrecht Zuid verhaal is gewoon een schandalige veiligheids fout! Je kunt de situatie niet ophangen aan een nietszeggend blauw bord. De enige tijdelijke oplossing is alle treinen op "door" te bedienen. Dat iemand dit verzint is kwalijk, dat een hoop iemanden het idee daarna goedkeuren en toepassen is nog kwalijker. Ik verbaas me er al niet meer over. De rariteiten vliegen je om de oren. Het geel met knipperend getal is ook zo'n mooi voorbeeld inderdaad. Mvg Sander. |
27-02-2020 13:24:12 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
. Laatst bewerkt door rolandrail op 27-02-2020 13:39 Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
27-02-2020 13:47:06 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
De topictitel "stopborden" is ook een rariteit, het gaat hier in dit topic over treinlengteborden. Stopborden zijn heel wat anders. En ook al is de kleur blauw, een machinist moet deze borden gewoon opvolgen. Zo staat het ook in bijlage 4. "Voor de goede dienstuitvoering" is daarbij slechts toegevoegd, waarom een machinist deze borden zo moet toepassen. Laatst bewerkt door PKP op 27-02-2020 13:47 |
27-02-2020 13:56:30 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Voor een goede dienst uitvoering stop je ook wel eens te ver of te vroeg, omdat er gecombineerd of gesplitst gaat worden of vanwege werkzaamheden op het perron, of gewoon omdat het stort regent en je trein ook wel gewoon onder het afdak past ipv gedeeltelijk er buiten, of omdat het spekglad is en je je doel iets voorbij schiet, of omdat je geen reizigerstrein bent. Mvg Sander. |
27-02-2020 14:56:21 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
In Nm heeft men een ander slimmigheidje met een blauwe lamp. Wanneer er in Ah een deel afgehaald wordt, dan laat men de aankomende trein in Nm te vroeg stoppen. Het deel wat in Ah afgekoppeld wordt staat dan verder van de trap, zodat daar weinig mensen instappen die in Ah straks weer zouden moeten overstappen naar het andere stel. |
27-02-2020 15:23:27 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Of bij aankomst uit Parijs in Schiphol stopt de Thalys halverwege het perron (en dus niet bij de trappen), om te voorkomen dat toeristen het bord niet-instappen negeren. Dit soort werkafspraken illustreert maar dat het blauwe bord indicatief is en niet verplichtend (zoals Broek53 ook al in een ander draadje helder beschreef) |
27-02-2020 15:28:30 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Juist. Dank U %05% Kortom, een blauw treinlengte bord kan nimmer een infra veiligheids fout oplossen. Of alle treinen op "door" bedienen of FLIRT (tijdelijk) niet toestaan in betreffende treinseries. Merkwaardig dat dit sinds Januari een ding is. FLIRT rijdt er toch al behoorlijk langer. Mvg Sander. Laatst bewerkt door Sander_mcn op 27-02-2020 16:09 |
27-02-2020 17:33:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Met een knipperend cijfer is niks mis: er is een heel duidelijke beschrijving. Alle treinen met door bedienen in Dordrecht Zuid in plaats van met stop, is pas echt levensgevaarlijk. Je weet dan zeker wat er gaat gebeuren bij de overweg: die trein staat daar nog wel effe, dus we kunnen nog makkelijk oversteken. Beslist niet doen dus. |
27-02-2020 18:08:00 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Met een knipperend cijfer is idd niets mis. Er zit alleen enige tegenstrijdigheid in de regelgeving (hoe te handelen) en betekenis van het seinbeeld. De "voorlichting / toelichting die we deze zomer erover kregen was van behoorlijk bedenkelijk niveau en op meerdere punten volstrekt onjuist. Maar dat is leuk voor een ander topic. Ik snap dat het "door" bedienen niet de meest prettige oplossing is. Dan los je de "storing" in de infra wel op, maar raken (een deel van) de weggebruikers weer in storing. Feit is wel dat daar eenduidige regelgeving voor bestaat in tegenstelling tot het houtje touwtje verhaal van nu. Mvg Sander. |
27-02-2020 19:06:25 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Dan was het tijdelijk overslaan van Dord zuid (in 1 richting) het veiligste optie |
27-02-2020 20:13:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Achwelja, normaal mopperen we dat het Spoorbedrijf de belangen van de reizigers negeert, maar als een doodsimpele bedoeling niet tot op de puntkomma kunnen beschrijven (terwijl de opdracht in de TSB voor een ieder duidelijk is) dan kunnen we ineens beter maar niet meer stoppen... |
27-02-2020 21:24:18 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Het seinenboek is 100% helder in de betekenis en de handelingen die uitgevoerd moeten worden. Het 'memo van ProRail erover afgelopen zomer was ook heel helder. Bedenkelijk was eerder de aanleiding er voor.... |
27-02-2020 21:35:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat een willekeurige tekst voor een persoon 100% helder is, wil nog niet zeggen dat de tekst dan ook echt voor één uitleg vatbaar is. In die zin is elke aanleiding voor bedenkingen tegen een tekst legitiem: dan deugt er toch iets niet. We hebben het hier heel vaak over de ruimte tussen persoonlijke opvattingen en de dwang die nu eenmaal uitgaat van reglementen. Die ruimte is er altijd, en daarover MOET dus discussie zijn om duidelijkheid te krijgen. Daarna, en dat is niet voor het eerst, wordt het reglement aangepast. De omschrijvingen in het aloude seinreglement vind ik persoonlijk beter, maar het behoefde in de loop van de jaren ook nogal eens aanpassing. Ik heb er ongeveer 12 op de plank staan... Juist regels dienen onderwerp van discussie te zijn. |
27-02-2020 23:04:56 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Quote De ProRail memo was idd helder, kort daarvoor was er reeds een vrije interpretatie vanuit de vervoerder zelf gekomen waar ik op doel. Die was een beetje jammer. Ze hebben zich daarna goed hersteld overigens. Ook het seinenboek is kort en krachtig en eveneens helder in betekenis en hoe te handelen. Toch wordt er indirect onderscheid gemaakt tussen geel 4 knipper enerzijds en geel 6 knipper en geel 8 knipper anderzijds. Voorbeeldje: we gaan uit van de meest gangbare variant en duiken er met 140km/h in. Geel met knipperend getal -> Geel-> Rood Optie 1 = Geel 4 knipper. Betekenis: Ik moet snelheid verlagen maar 40km/h Optie 2 = Geel 6 knipper. Betekenis: Ik moet snelheid verlagen naar 60km/h Optie 3 = Geel 8 knipper. Betekenis: Ik moet snelheid verlagen naar 80km/h Bij optie 2 en 3 komt dan de tegenstrijdigheid van de regelgeving die de betekenis van het sein overruled. Als het volgende sein een verdere begrenzing van de snelheid gebiedt (en dat doet die, want is geel) mag een reeds ingezette remming niet worden onderbroken. Kortom; ook bij optie 2 en 3 moet ik afremmen naar 40km/h terwijl het sein (en de infra) een hogere snelheid toestaan. Hier ontbreekt dus een stukje in de regelgeving en wordt misinterpretatie in de hand gewerkt. NB in de praktijk is bovenstaande situatieschets niet ingewikkelder dan: vanaf geel getal knipper een normale remming naar rood inzetten in de wetenschap dat er ergens nog een vrolijk gekleurd licht tussen staat. De beschrijving in het seinregelement is ooit anders (kloppender) geweest. Misschien heeft Sjoerd nog een exemplaar uit 1990 ongeveer op de plank ? Mvg Sander. |
27-02-2020 23:47:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Duidelijk verhaal, Sander. Ik wil best kijken naar SR 90 maar daar kom ik zaterdag pas aan toe. |
27-02-2020 23:53:22 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Jammer Sander dat je je niet realiseert dat je juist aan het verschil in seinbeeld geel 4knipper, geel 6knipper of geel 8knipper goed wat anders kan aflezen. Dus die verschillen hebben wel nut. |
27-02-2020 23:54:54 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Ik ken dat eerdere memo niet, alleen het ProRail memo, vandaar mijn reactie. Verder zal een reizigers machinist het heel anders beleven dan een goederen machinist... |
28-02-2020 07:49:52 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Quote Daar lees je de minimale remwegafstand tussen geel en rood aan af. Respectievelijk 400m, 500m en 800m Ik vind dat zeer nuttige informatie. De regelgeving realiseert zich dat echter niet en maakt, in geval van een ingezette remming, van elke situatie 40km/h en maakt op dat punt de verschillen tussen de seinbeelden nutteloos. Klein (ridicuul) voorbeeldje ter verduidelijking: Wederom vanaf 140km/h (1200m remtabel) Minimale remafstand. van 140km/h->80km/h =740 meter van 80km/h->0km/h = 800 meter Levert de volgende seinopvolging: Geel8->Geel->Rood over een totale afstand van 1540 meter. Verplaats ik het gele sein 1 meter richting Geel8 dan worden de remwegen: van 140km/h->80km/h = 739 meter van 80km/h->0km/h = 801 meter Levert de volgende seinopvolging: Geel8knipper->Geel->Rood over een totale afstand van wederom 1540 meter. De remweg is in beide situaties exact gelijk, doch de regelgeving is een wereld van verschil. Remmen met een goederentrein is zonder meer een andere belevenis dan met een getrokken trein in de P stand en weer anders dan EP met treinstellen. Dit staat echter los van bovenstaand verhaal. Mvg Sander. Laatst bewerkt door Sander_mcn op 28-02-2020 08:41 |
28-02-2020 09:09:32 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
En wat doe je dan bij geel 8knipper, als je bij dat sein al 80 kmh blijkt te rijden en het volgende sein is geel ? |
28-02-2020 09:49:04 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...Juist ja, mijn hele punt. Rij je 80km/h dan volgt er geen remopdracht en rij je met 80km/h door tot aan geel. Rij je tussen 0km/h en 80km/h dan geeft het sein toestemming snelheid te verhogen naar 80km/h. Rij je echter 85km/h dan moet ik remmen en verplicht de regelgeving mij door te remmen naar 40km/h. Een ingezette remming mag immers niet worden onderbroken. Laatst bewerkt door Sander_mcn op 28-02-2020 12:53 |
28-02-2020 10:14:34 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Juist ja, helemaal mee eens ! En dan heb je nog de mogelijkheid dat je 140 rijdt, geel 8knipper krijgt en het volgende sein niet zichtbaar is. Dan weet je ook niet of een machinist moet doorremmen... |
28-02-2020 12:38:47 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Wanneer je een volgend sein (nog) niet kunt waarnemen, hou je rekening met de minst gunstige mogelijkheid tov je voorgaande sein. Het rare blijft alleen dat je in geval van de geel8 knipper of moet doorremmen naar 40km/h of snelheid mag blijven verhogen tot 80km/h. Afhankelijk van met welke snelheid je de situatie in gereden bent. |
![]() |
advertentie |
28-02-2020 14:00:43 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dat kan wel zo wezen, maar hoeft een machinist niet toe te passen. Dus doorremmen hoeft niet als je het volgende sein niet kunt waarnemen. Overigens staat ook nergens letterlijk dat je bij een geel sein met bv een 8 je snelheid mag verhogen als de trein langzamer rijdt. Men gaat er gemakshalve van uit dat een trein altijd sneller komt aangereden. |
28-02-2020 15:09:28 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Er staat in de regelgeving snelheid begrenzen bij bijv een geel sein met een (eventueel knipperende) 8, en begrenzen kan zowel verhogen (als je minder dan die 80 rijd) of verlagen (als je harder dan 80 rijd) betekenen. Dat is aan jezelf als mcn om te bepalen of je dan ook daadwerkeljk gaat verhogen, al ga ik er vanuit dat er nauwelijks mcn zullen zijn die bij een bijvoorbeeld geel 8-knipper hun snelheid zullen gaan verhogen als ze langzamer rijden, zeker omdat je weet dat er in 9 van de 10 gevallen er een geel sein achter aan komt |
28-02-2020 16:57:26 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Quote Ik kan geen regelgeving vinden die tussen wel of niet kunnen waarnemen van het sein onderscheid maakt. De betekenis verandert niet. Net als bij een stoptonend sein. = "Stoppen voor het sein" Daarbij maakt het niet uit of rode sein netjes volgt op geel of bij 140km/h voor je neus afvalt. (En het fysiek onmogelijk is er voor te stoppen) Rondom 1990 is er in het SR expliciet opgenomen dat een geel variant zowel een opdracht als een toestemming kan geven. Dit afhankelijk van de snelheid waarmee men rijdt. Later is dit samengevat naar snelheid begrenzen wat inderdaad 2 richtingen op werkt. Of je bij een dergelijk seinbeeld snelheid gaat verhogen is een beetje situatie en snelheid afhankelijk. Met stoptrein rijden in het achterhoofd is er eigenlijk geen reden het niet te doen. (Als je met bewust seinbeeld vertrekt vanaf een station / halte bijvoorbeeld) |
28-02-2020 18:38:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
QuoteIn het geval van Ddzd wil ik hier nog wel even op inhaken,want hier ging het even over een stukje terug. Geen enkele trein zal vanuit Ddr richting Ddzd aan de 140 komen,dat is altijd langzamer,simpelweg omdat de afstand tussen de 2 stations kort is en er een redelijk lange "ouderwets gemaakte bocht in dat stuk traject ligt. (ik ben ze tot zover nog niet tegen gekomen daar,laat ik het zo zeggen) Uitgaande van Ddr ri Ddzd en verder, dan staat het sein bij Ddzd voorbij de overweg waar enkel voetgangers en fietsers gebruik van maken,het 1st volgende sein staat voorbij een viaduct in een boog die omhoog loopt,dat zie je dus niet vanuit Ddzd,tot je dat 1ste sein al even bent bent gepasseerd. Dan ben ik in dit geval wel is benieuwd wat dan de juiste manier van handelen is ? Het is wat het de gebruikers van de overweg simpel te houden,er staan geloof ik ook nu nog mobiele camera's opgesteld daar bij de overweg om mensen te ontmoedigen de slagboom te liften en er onderdoor te gaan omdat het wachten soms "lang" duurt. (big brother is watching ![]() Zonder volledige kennis te hebben en niet in de stoel van een mcn te zitten,ben ik toch wel benieuwd naar hoe zo'n "uitzonderlijke situatie" qua seinen met regelgeving dient te worden behandeld op de juiste manier. Qua stopborden in datzelfde Ddzd,ik ken de situatie niet anders als dat hij nu is en dat is al even zo ![]() Er valt voor alles wat te zeggen,maar zolang voor sommige mensen de regelgeving en het "lezen" v/d borden een "twist punt" is,ben ik de laatste die kan en wil zeggen dat zijn of haar interpretatie dus "juiste" is %02% Zoals ik zei,ik ben niet werkzaam in de mcn stoel en de bijbehorende regelgevingen en opleidingen,enkel een geïnteresseerde trein liefhebber. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
28-02-2020 18:59:10 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Maar Phantom, wat is dan de "uitzonderlijke situatie" te Ddrz. Overigens staat het eerste sein na Ddrz voor de overweg, anders zou er ook nooit een stop-door toegepast kunnen worden. |
28-02-2020 19:43:07 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
De geel getal knipper toestand staat los van de Dordrecht Zuid perikelen. Te Dordrecht Zuid wordt de overweg pas aangereden na verlaten van het perron. Halteer je nu aan het einde van het perron dan gaat de overweg dicht bij een treinsnelheid van +/-5km/h. Halteer je aan het begin van het perron dan gaat de overweg dicht bij +/-50km/h. Blijkbaar voldoet de laatste variant niet aan de norm en passeert de trein te vroeg de overweg. |
28-02-2020 20:13:19 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Precies en omdat Prorail zijn zaakjes niet op orde heeft mag de Mcn het opvreten. Zelfde geldt voor de seinverdichting. Om het voor Prorail passend te maken wordt er een nieuw seinbeeld geïntroduceerd en als de Mcn door de rooie naait heeft hij wat uit te leggen. Laatst bewerkt door MasterE op 28-02-2020 20:16 |
28-02-2020 20:53:48 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...Ik weet niet of in dit geval ProRail zijn zaakjes niet op orde heeft (=een wijziging heeft uitgevoerd tav het aanrijden van de overweg) of dat men heeft moeten concluderen dat FLIRT gewoon net te snel is voor de bestaande situatie. Hoe het ook zij, de gekozen noodoplossing doet de wenkbrauwen fronsen. Het nieuwe seinbeeld heb ik gemist...Of doel je op de tot 2 maal toe uitgestelde proef in Ht met verkorte remweg ? Hierin zit in ieder geval 1 onderdeel / toepassing die mijns inziens absoluut niet kan. |
28-02-2020 22:08:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wat ik hier schrijf, gaat niet over Dordrecht Zuid, maar over de vragen van Sander, al heb ik nog niet in mijn SR-en gekeken. De seinverdichting maakt het nodig om meer seinen met cijferbakken te plaatsen. Als seinen dichter bij elkaar staan wordt de remweg te kort en moet je het remmen eerder aankondigen als het laatste sein rood toont. Daar is op zich niets op tegen; de ATB ondersteunt dat. In de loop der jaren is het nodig gebleken om ook knipperende cijfers in te voeren. Sanders vraag gaat, als ik het goed begrijp, over de interpretatie van een seinbeeld, en zijn stelling is, dat daar ruimte in zit, terwijl het anderen volkomen duidelijk lijkt te zijn. Hoewel de vraag naar mijn idee op een andere plek hoort te worden onderzocht, dan hier, is het altijd boeiend om de discussie in elk geval te snappen. Daar ben ik nog niet zeker van, omdat er verschillende zaken door elkaar lopen. |
28-02-2020 22:18:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wat Dordrecht Zuid betreft, is het plaatsen van een sein aan het einde van het perron, waarin de maximum snelheid, laten we zeggen 60 km/h wordt afgedwongen tot het punt waar het volgende sein een beter beeld toont. Het gevaar is dan wel, dat als de machinist het volgende sein groen ziet tonen, deze al weer opschakelt. Op diverse plekken wordt nog steeds de snelheid afgedwongen door een vaste snelheidsbeperking met een bord, ondersteund door de ATB, maar die zou helaas weer voor alle treinen gelden. Op de IJmuiderlijn bijvoorbeeld stonden wel vaste snelheidsbeperkende borden, terwijl er veel sneller gereden zou kunnen worden. Er waren daar echter geen sneltreinen, dus kon het op eenvoudige wijze met borden, en waren er vrijwel geen tussenseinen. Wat ook kan helpen is herinvoering van het trapezebord uit de klassieke beveiliging, maar dan met de betekenis, dat het alleen geldt voor stoppende treinen. Dat is in de ATB wel in te brengen, tot het volgende sein een betere code geeft. Dan kan de machinist namelijk niet opschakelen en krijgt de overweg voldoende aanrijtijd. Nog beter is een fietstunneltje bij de Zuidendijk te Dordrecht, maar dat is een dubbelzijdige waterkering en fietstunnels maken die nutteloos. |
28-02-2020 22:43:54 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Ik ben benieuwd. Leg eens uit, maar maak daarvoor eerst effe een nieuwe topic. |
28-02-2020 23:11:37 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Tis allemaal zo eenvoudig op te lossen te Dordrecht Zuid. Cijferbak aan het sein voor de overweg maken en deze Groenknipper 6 laten tonen bij een vertrekkende sprinter vanaf het station. Dat wordt bv te Bunnik en Baarn bij vertrek ook gedaan, daar echter met groenknipper8 om precies dezelfde reden, om te snel bij de overweg te zijn, voorkomen. |
29-02-2020 08:11:54 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Het is sneller om gewoon de sectiescheider met de aankondiging te verplaatsen, hetgeen wat in de nacht zondag op maandag week 12 gepland is... Bij twijfel: gebruik beton. |
29-02-2020 11:37:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Waarschijnlijk is dat ook iets goedkoper dan de beveiliging gaan aanpassen. |
29-02-2020 11:48:53 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
@ Sjoerd: ik heb je even een email gestuurd @ Kiekiek: welk van de twee opmerken zie je graag toegelicht? @ PKP: de groen knipper oplossing lijkt me toch aardig wat voeten in de aarde te hebben. We hebben er al meer dan genoeg van als je het mij vraagt. @ mdj: had de noodoplossing niet het combineren van beide secties kunnen zijn? Dwz de perron sectie en de sectie tussen perron en overweg/Sein doorverbinden, met als resultaat dat eerst de overweg sluit en dan pas het sein veilig komt? (Of als de norm afstand het toelaat dat de het sein veilig komt op moment dat de overweg in werking treedt) Ik gok dat de las 100meter verplaats wordt naar km 26.8 Dan is de aankondigingsweg 600m en kunnen maximaal 2 Flirten nog net voor de las halteren en zelf bij vertrek de overweg aanrijden. Bij langere samenstellingen waar voorbij de las gehalteerd wordt zal dan eerst de overweg sluiten en dan pas het sein veilig komen. Heb jij wat inside information ?? Mvg Sander Laatst bewerkt door Sander_mcn op 29-02-2020 12:13 |
29-02-2020 13:17:14 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Licht dit eens toe: Sander: Hierin zit in ieder geval 1 onderdeel / toepassing die mijns inziens absoluut niet kan. Gaat het over Ht of seinbeelden maak dan een nieuw onderwerp aan. Laatst bewerkt door kiekkiek op 29-02-2020 13:18 |
29-02-2020 15:09:41 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...Ik heb je een mailtje gestuurd. Mvg Sander. |
29-02-2020 15:22:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Met het doorverbinden van die twee secties hef je de verkorte aankondiging op en werkt het geheel weer als een gewone stop/door, dat is waar. Een beveiligingsinstallatie is echter niet een soort zelfdenkend systeem dat zoiets als het verdwijnen van een sectie zelf oplost ![]() Dat is wel zo bij het verplaatsen van de ES-las waar het hier steeds over gaat. Die verplaatsing tast de beveiligingslogica niet aan en daarom kun je volstaan met het maken van een nieuwe ES-las en het doorverbinden (in seinwezentermen "overschieten") van de bestaande las - plus het nodige kabelwerk natuurlijk. De las gaat 40 meter naar het noorden, naar km 26.754. Daarmee komt hij een paar meter achter het treinlengtebord 8 te liggen (in de rijrichting gezien), ervan uitgaande dat de treinlengteborden precies conform het Ontwerpvoorschrift geplaatst worden. Daarmee passen er dan straks (conform de omrekentabellen van NS) 10 bakken Flirt voor de las en werkt de verkorte aankondiging dan. Een langere trein die er voorbij halteert, doet wat Sander beschrijft: overwegaankondiging wordt ingeschakeld en het sein komt met de bijbehorende seinvertraging uit de stand stop. Die verplaatsing lijkt niet zo veel, maar dat heeft er ook mee te maken dat de minimaal benodigde aankondigingstijd van de overweg zelf tegelijk wordt teruggebracht met (ik meen) 3 seconden, omdat een overweg voor langzaam verkeer minder ontruimingstijd vergt dan eentje voor wegverkeer. De overweg is ooit wel aangepast (van wegverkeer naar langzaam verkeer), maar de aankondigingstijd niet en daarvan wordt nu gebruik gemaakt. Laatst bewerkt door broek53 op 29-02-2020 15:24 |
29-02-2020 16:10:48 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...Als je 1 van de 3 sectie opheft zul je logischerwijs ook met de soldeerbout door de relaiskast moeten, maar lijkt me nog te doen in de zin van dat alle benodigde componenten reeds aanwezig zijn. Zegt mijn machinisten leken oog. Wel aardig om te lezen dat ik er niet ver naast zat met m'n educated guess. Als die 3 seconden extra niet uit de ovw zelf te halen waren zat ik misschien wel helemaal goed. ![]() Vraag blijft waarom we er nu pas achter zijn dat de huidige aankondiging niet aan de norm voldoet. FLIRT rijdt er al behoorlijk lang en de DDAR deed er qua optrekken absoluut niet voor onder. In ieder geval dank voor de toelichting!! Mvg Sander. |
29-02-2020 16:23:01 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Naar mijn weten heeft een driedelige DDAR er nagenoeg nimmer gereden. Een vierdelige DDAR geeft allicht eenzelfde gevoel, echter wint in absolute aantallen een FLIRT het met gemak wat aanzet betreft. |
29-02-2020 16:33:23 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
https://youtu.be/326qsxS3mYw vanaf minuut 4:00 Mvg Sander. |
29-02-2020 16:45:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Met de soldeerbout en ander gereedschap door de kasten is een ding, het ontwerp van wat je dan hoe aan elkaar moet solderen is een ander, en dat is het langste deel van het proces, zeker als je daar alle collationeerslagen overheen rekent - in ieder geval niet geschikt voor een heelkortetermijnoplossing. Dat men er mogelijk wat laat achter is gekomen dat de verkorte aankondiging eigenlijk te kort is, zal er mogelijk mee te maken hebben dat in eerste instantie generiek bij meerdere overwegen geconstateerd werd dat Flirts er iets te vroeg op reden. Daarna heeft men vastgesteld dat de aanzet van Flirts sneller is dan de aanzetversnelling waarop met name overwegaankondigingen zijn gebaseerd. Daarop heeft na het nodige overleg NS de aanzetversnelling wat teruggeschroefd tot onder die grens en dacht men dus dat het allemaal weer geregeld was. Pas een tijd daar weer na is blijkbaar het vermoeden ontstaan dat de Flirts toch nog te snel op de Zuidendijk kwamen. Daar gaat al met al wel enige tijd overheen. |
29-02-2020 16:47:10 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
QuoteDank voor deze verbetering. Echter maakt dat ook direct het aanzetverschil duidelijk, temeer met het commentaar van de machinist dat er vol tractie gegeven werd bij goede weersomstandigheden. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 29-02-2020 16:47 |
29-02-2020 16:57:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ook dat gaat hard;-). Getimed aan de seconden van het videobeeld doet deze trein er 21 seconden over van de verkorte aankondigingslas aan het eind van het perron tot op de overweg. Dat was toen op papier te snel, nu zou het precies genoeg zijn. |
29-02-2020 17:01:23 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
En dat de aankondiging toen (zo'n tien jaar geleden; was het de komst van SLT?) iets te kort was, was op papier dan ook geregeld. |
29-02-2020 17:24:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, er was/is een ontheffing op de berekeningswijze voor een verkorte aankondiging. Dat wordt wel wat ingewikkeld, maar dat heeft niet te maken met het materieel, maar met het begin van de meetsectie. Die las ligt een eind voor het begin van het perron. Eigenlijk moet die beruchte maximale aanzet vanaf dat punt berekend worden en de ontheffing gaat erom dat die vanaf de kop van het perron berekend mocht worden. Overigens wordt daaraan ook een einde gemaakt: niet alleen de verkorteaankondigingslas wordt verplaatst, maar ook de las van de meetsectie, die nu naar de noordelijke kop van het perron gaat. Laatst bewerkt door broek53 op 29-02-2020 17:25 |
29-02-2020 18:13:09 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Niet ingewikkeld wat mij betreft. Juist helder verhaal. Daar pak je ook nog een meter of 50 mee. Logisch dat er vanaf die las gemeten / genormeerd moet worden. Ik kan in theorie met een trein voor het perron halteren en dan na vertrek nog 50 meter extra hebben om snelheid te maken. Dan weet je wel zeker dat je de bomen nog ziet dalen als je de overweg passeert. Wederom dank ! Mvg Sander. |
10-03-2020 16:57:59 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
De mededeling van Dordrecht Zuid (stoppen aan het einde van het perron) is uit de TSB/IAM gehaald. Hoe is het (definitief?) opgelost? |
10-03-2020 18:19:48 1 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Nog niet, vanochtend reed ik er langs met de 6600 en toen waren alle bakkenbordjes nog omgedraaid en hing het bord met de mededeling dat de treinen aan het einde van het perron stoppen er ook nog. |
10-03-2020 19:49:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Opzich hoeft dat niet in de weg te staan dat de beperking ansich verholpen is en de opmerking uit de TSB geen zin meer heeft. |
10-03-2020 19:53:22 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...staat nog gewoon in de weekpublicatie. Net even opgezocht. Mvg Sander. |
10-03-2020 19:54:43 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Niks veranderd nog dus![]() |
10-03-2020 19:58:31 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Nu dan moet er nog veel meer geregeld worden voor wat betreft de bak borden (stopborden) Op station Gouda Goverwelle spoor 3 en 4 richting Gouda is het 7 van de tien keer prijs dat er veel te ver doorgereden wordt, omdat de bak borden nog dateren van velen jaren geleden, voor mat '64 en SGM 2 en 3. Daarna is men in slaap gevallen en bekommerd men zich geheel niet over de reiziger die vaak onnodig ver moet lopen om toch nog de trein te kunnen halen. Kortzichtigheid en helemaal niet stil staan bij de duur betalende reiziger. |
10-03-2020 20:15:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat heeft niet zozeer met de plaats van de bakborden te maken, maar eerder met het niet kunnen rekenen van de machinist. Een SLT 4 telt als 3 bakken 'traditioneel' en een SLT 6 telt als 4 bakken 'traditioneel'. Als daar aan gehouden wordt, sta je precies goed. Hoe dit precies zit met Flirt en SNG weet ik niet. Iemand anders hier?? |
10-03-2020 20:50:45 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
De borden te Gdg staan op de juiste plek. Overigens op een profesioneel forum als dit zouden we "treinlengteborden" moeten gebruiken. Voor SNG telt een machinist voor elk treinstel "3". Dus bij twee treinstellen, stoppen bij de 6. Laatst bewerkt door PKP op 10-03-2020 23:30 |
10-03-2020 21:36:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is eerder het probleem van het ontbreken van de oneven borden. Voor SLT4 en SLT10 zou je bij de borden 3 en 7 willen stoppen, maar die zijn er op de meeste stations niet dus rij je door naar 4 en 8. En bij stations met een uitgang helemaal aan het begin (zoals Gdg) sta je dan zo'n 30 à 40 meter te ver. Borden die trouwens wel echt fout staan zijn de borden 6 en 8 te Rta, die staan maar zo'n 30 meter uit elkaar. Waarbij het gelukkig wel het bord 6 is wat te ver staat en niet bord 8 die te dichtbij staat want in het tweede geval had je een probleem gehad. Laatst bewerkt door michaben op 10-03-2020 21:36 |
10-03-2020 21:54:08 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Het bord 8 te Rta scheen volgens mij wel te krap te staan voor het eerst in de 2800 rijdende VIRM8, waarvan de bakken ietsjes langer zijn dan de traditionele bakken. |
10-03-2020 23:36:11 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Ook de treinlengteborden te Rta staan precies juist. Immers zijn zo geplaatst dat zowel bij 6 als bij 8 bakken deze precies tussen beide trappen staan, aan voor- en achterzijde trein. Twee bakken is ongeveer 50 tot 55 meter, de helft is ongeveer 30. |
11-03-2020 00:26:42 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...ligt idd ook aan de machinist danwel robot voorop de trein. Volgens mijn baas is (SLT) 4+6=7 en parkeer je bij treinlengtebord 8 als er geen 7 voor handen is. Volgens mij is 2,7 + 3,8 = 6,5 en parkeer ik als ik met m'n cabine voorbij bord 6 sta. FLIRT idem.... 3+3= 4,6 3+4= 5,3 4+4= 6 De treinlengteborden moeten iig zo staan dat het correct is voor treinen met 26,4m rijtuigen. Je kunt ze niet op bijvoorbeeld FLIRT lengte zetten, want als je dan een SGM bij bord 3 zet sta je met twee deuren buiten het perron. Beetje slordig. Mvg Sander. |
11-03-2020 00:51:51 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Prachtig toch dat er altijd weer Somdaleden zijn welke er eigen regeltjes en eigen handboeken op na houden, en er nog trots op zijn ook. Dus als ik bij jou trein als reiziger netjes nabij de 8 sta te wachten, stop jij gewoon effe voorbij de 6. Nou daar vind ik als klant wat van....... |
11-03-2020 01:12:28 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Hoeveel klanten weten daadwerkelijk dat je een SLT-10 bij de 8 hoort neer te zetten, kom op zeg %08% Laatst bewerkt door thom op 11-03-2020 01:12 |
11-03-2020 01:37:31 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Quote Dit is/was op Zwolle spoor 8 dus aan de hand. Borden op flirt lengte geplaatst (normaal stoppen de Keolis treinen daar), maar een DDZ4 die de trein bij de 4 neerzette stond mooi buiten het perron. |
11-03-2020 07:43:02 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteAls klant die op die borden let en kijkt waar de trein stilstaat, zal je misschien ook wel snappen dat het soms niet wenselijk is om met ICM9 door te rijden naar puntje perron (bij gebrek aan cijfers boven de 8, bijv op spoor 8 te Ut), of met SGM5 door te rijden naar de 8 (bij gebrek aan 5 t/m 7, bijvoorbeeld te Rtd). Daarnaast werken de borden maar matig om de achterkant van de trein te verwachten langs het perron: te Asdz past tussen de '4' en '4' de andere kant op precies een SLT4, op Zp past -als ik mij niet vergis- ongeveer een VIRM6 tussen de '4' en de andere '4'. Laatst bewerkt door treinfan op 11-03-2020 07:43 |
11-03-2020 08:33:50 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Gaan we weer opnieuw de discussie voeren van het plaatsen van de borden en het al dan niet opvolgen door de Mcn. De borden zijn voor een goede dienstuitvoering en verplichten mij derhalve tot niets en zijn slechts ter indicatie waar de trein tot stilstand te brengen. |
11-03-2020 09:06:17 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Als klant verwacht ik dat een SLT 10 (info uit de Reisplanner) stopt bij de 10, dus sta ik bij de 8 prima. |
11-03-2020 09:11:59 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Zo is het natuurlijk niet. Voor de goede dienstuitvoering is voor een machinist gewoon een opdracht welke moet worden uitgevoerd. Het bord heeft alleen niet de status van STS, omdat een machinist er in sommige bijzondere situaties van mag afwijken, bv in opdracht Trdl of brandende blauwe lamp. Maar zeker niet naar eigen goeddunken en zgn "vakmanschap". |