11-03-2020 09:16:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteTsja, je probeert dingen te lezen uit treinlengteborden die er niet in zitten, bijvoorbeeld een congruentie tussen halteren de ene en de andere kant op. |
11-03-2020 09:17:25 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Aan PKP: Zo is het natuurlijk wel. Voor een goede dienstuitvoering is het volstrekt logisch om zo af en toe een trein juist voor of na het 'correcte' bakbord te zetten. Als er niemand achteraan het perron staat te wachten, maar wel meer vooraan na het bord bijvoorbeeld. Dan zullen de meeste machinisten doorrijden tot de reiziger waarmee het instapproces versneld wordt en de spreiding geoptimaliseerd is. Systeemautistisch denken is ook dan niet de oplossing. |
11-03-2020 09:42:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Overigens ging Sander uit van de redenering van zijn baas, zoals hij meldde, en niet van eigen goeddunken. Hopelijk gaan we elkaar niet verwijten dat we zoeken naar praktische oplossingen voor een probleem dat je niet in regels kunt vatten. Als reiziger heb je het relatief gemakkelijk: je weet gewoonlijk waar je trein stopt en je scant bij binnenkomst even de treinlengte om te beoordelen of je goed staat. In Zwitserland hebben ze dat beter voor elkaar. Het systeem weet hoe lang de trein is en geeft tot vrijwel op de meter aan waar hij stopt. Eigenwijze machinisten daargelaten, maar ik heb de ervaring dat het goed werkt. |
11-03-2020 09:57:19 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Jouw bijdragen zijn nogal stellig en wijken nogal af van de bijdragen van de mcn-en op dit forum en andere (erkende) deskundigen. Misschien kun je die stelligheid eens onderbouwen? Waar staat bijv. dat die bakborden een dienstopdracht zijn? |
![]() |
advertentie |
11-03-2020 10:19:17 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
De omschrijving van de bakborden is te lezen in het seinenboek. NS wilt dat bij ontbreking van de desbetreffende bakbord, door wordt gereden naar de volgende bakbord. Dus moeten we dat braaf doen. Ook is dit niet gunstig voor de reiziger. |
11-03-2020 10:21:42 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Ja, en de uitstappers kunnen dan automatisch verder teruglopen naar de trap. Over kortzichtig en klantonvriendelijk denken gesproken. |
11-03-2020 10:22:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De kwestie is/lijkt mij vooral dat NS (of delen van NS) de borden aanzienlijk strenger interpreteren dan zoals ze bedoeld zijn. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar je krijgt daardoor wel twee verhalen die de hele tijd langs elkaar schuren. Dat verschil heeft normaliter niet veel om hakken, behalve dat de borden die er staan niet volgens de strenge interpretatie geplaatst zijn. Machinisten die een trein van 7 bakken niet tussen de 6 en de 8 mogen neerzetten en zo. De strenge interpretatie zou, mist overgenomen door de wetgever, dan ook moeten leiden tot veel meer borden om behalve een goede, ook een klantvriendelijke dienstuitvoering te krijgen. Maar dat terzijde. Het geval Dordrecht Zuid bracht dat interpretatieverschil helder aan het licht. Daar worden cijferborden gebruikt waarvoor ze absoluut niet bedoeld zijn, terwijl het volgens NS-interpretatie prima in orde is zo - en ProRail handenwrijvend toekijkt. |
11-03-2020 10:26:37 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Het zijn en blijven treinlengteborden (behalve op Somda dan) Verder wil NS dat niet, maar bijlage 4, het seinenboek. Welke overigens geldt voor elke machinist bij elke vervoerder. |
11-03-2020 10:31:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het seinenboek geeft niet aan dat je per se bij een bord moet stoppen. |
11-03-2020 10:32:17 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Gelukkig niet alleen NS, ook de andere vervoerders en ook het VVRV (van toepassing op de STC, ROC en BLM machinisten opleidingen) Dus eigenlijk iedereen, behalve enkele Somdaleden welke aangeven machinist te zijn en graag net alles anders doen dan zoals voorgeschreven. |
11-03-2020 10:34:49 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Jawel, goed lezen Laatst bewerkt door PKP op 11-03-2020 10:43 |
11-03-2020 10:37:32 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
QuoteJa, en ik heb mee kunnen kijken doe destijds de fundamentalistische interpretatie van de regelgeving door die organisaties tot 'wet' is geworden. En schiet dan nu hartelijk in de lach, als ik jaren later 'dat ongelukje' nu heel stellig als de waarheid terug hoor. Laatst bewerkt door evangoor op 11-03-2020 10:37 |
11-03-2020 10:39:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quoteje dacht toch niet dat ik er een welles-nietes-spelletje van ga maken? |
11-03-2020 10:43:48 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
We pakken de officiële tekst uit bijlage 4 er maar even bij: Treinlengtebord Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein, bestaande uit ten hoogste het aantal door het getal aangegeven spoorvoer- tuigen, tot stilstand MOET komen voor een goede dienstuitvoering. |
11-03-2020 10:54:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als je nu VOOR EEN GOEDE DIENSTUIVOERING ook even in kapitalen zet, dat nuanceert het MOETEN dus en daar hebben we het de hele tijd over. |
11-03-2020 11:03:25 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
De indoctrinatie, grenzend aan Noord- Koreaanse indoctrinatie, van VVRV is wel duidelijk. %08% |
11-03-2020 11:05:34 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ik weet niet of het klopt maar personeel op Ut wist mij te vertellen dat er geen bakborden meer komen maar meter borden door de grote diversiteit van lengtes en treinen dus eigenlijk aan het bakken principe niet meer voldoen... |
11-03-2020 11:13:26 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Het is even ingewikkeld als dat het simpel is: De blauwe treinlengteborden zijn niets meer dan een BLAUW hulpmiddel. Deze staan er om er voor te zorgen dat een trein in eerste instantie volledig langs het perron halteert en in tweede instantie op een klantvriendelijk plek halteert. Meestal vind je alleen even getallen op de borden. Van oorsprong geeft het bord het aantal rijtuigen weer, wat staat voor 26,4m per stuk. Een UIC norm uit begin jaren '60. Regelgeving technisch wordt er geen zichtafstand toegepast, daar het een hulpmiddel betreft. In de praktijk is een zichtafstand van 7 à 10 meter gebruikelijk. Wanneer je dus de 26,4m norm toepast is het logisch dat je even moet rekenen met materieel dat een afwijkende (kortere) rijtuiglengte heeft. Dit stukje vakmanschap wordt door, in ieder geval NS omarmt, want zij geven zelf aan dat bij SLT FLIRT en SNG afwijkend aan de regelgeving gehalteert mag worden. De huidige regelgeving schrijft immers voor dat het treinlengtebord het aantal spoorvoertuigen aanduidt waaruit je trein bestaat. (Lengte is daarbij blijkbaat niet meer relevant) Als je dit strikt toepast zou een SLT10 dus bij bord 10 moeten halteren. Met een treinlengte van 170meter wordt het door sommigen hier dus wenselijk geacht dat de reiziger een kleine 95 meter over het perron achter de trein aan moet rennem om massaal bij de laatste deur in te stappen..??..?? Er zijn zelfs trajecten aan te wijzen waar inzet van SLT10 per direct verboden zou moeten worden, omdat de perrons niet verder (langer) gaan dan treinlengtebord 8...... Ik vind het ronduit frappant dat er hier mensen zijn die enerzijds verkondigen dat de borden keihard en strikt opgevolgd moeten worden en anderzijds vinden dat een SLT10 bij bord 8 moet halteren, omdat zij daar staan en bord 7 ontbreekt. Mogen we nu wel of niet vakmanschap toepassen, danwel de "NS omrekentabel" toepassen ?? Dat er de nodige locaties aan te wijzen zijn waar borden onjuist/onlogisch/te ruim geplaatst zijn is een andere discussie lijkt me. NB. borden die te kort geplaatst worden (dwz op FLIRT lengte bijvoorbeeld) daarvan wordt door oa mij direct een veiligheidsmelding gemaakt en deze worden dan ook daadwerkelijk ver(her)plaatst naar de correcte 26,4m norm. NB2 te Goverwelle sta je met 10 bakken SLT bij bord 6 al vrij ![]() Mvg Sander. Laatst bewerkt door Sander_mcn op 11-03-2020 11:17 |
11-03-2020 11:51:51 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Och, het is allemaal nauwelijks meer dan een storm in een glas water. Echter, met dergelijke antwoorden valt PKP amper meer serieus genomen te worden. De zelfverzonnen regels strikt hanteren om vertraging te creëren, hoe komt iemand daar überhaupt op?Quote |
11-03-2020 12:07:52 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Precies dit, immers bepaalt een boekje met regels/richtlijnen (of wat voor naam het beestje gekregen heeft) niet wat een goede dienstuitvoering is, maar allerlei externe factoren. De dienstregeling, aantal reizigers in de trein en op het perron en waar ze staan, vertraging, hoeveelheid aanwezig personeel, of er hulpbehoevende mensen op het perron of in de trein zitten en zelfs het weer! Als het bijvoorbeeld regent zullen alle reizigers zich onder de overkapping bevinden en dan is het bijzonder goed voor de dienstuitvoering als die trein daar dan ook stopt. En dat de treinlengteborden dan een beetje anders verdeeld staan op het perron, wat doet dat ertoe? |
11-03-2020 12:34:36 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Een boekje met richtlijnen....? Bijlage 4, het seinenboek is gewoon spoorwegwetgeving |
11-03-2020 12:39:57 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dat lijkt me duidelijk, wel de omrekentabel uit het handboek NS, en niet het zgn vakmanschap. |
11-03-2020 13:07:52 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
...is mij nog steeds onduidelijk of de (uitvoerende van) NS nu wel of niet boven de (spoorweg)wet staan. U verkondigt beide. De blauwe borden zijn een hulpmiddel geldend enkel en alleen voor reizigerstreinen. Dit neemt niet weg dat niet-reizigerstreinen er in voorkomende gevallen ook gebruik van kunnen maken. Dit is dan wel tegen de wet. Mvg Sander. |
11-03-2020 13:09:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Hij schrijft _regels_ en richtlijnen toch? |
11-03-2020 13:10:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Waaruit nog maar weer eens het gelijk van de historie blijkt: schriftgeleerden trekken uiteindelijk altijd aan het kortste eind. Laten we toch maar kiezen voor vakmensschap. Daar kom je uiteindelijk verder mee.![]() |
11-03-2020 13:24:13 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Als machinist van een LM mag je er ook best naar kijken hoor. Als je blauwe borden in het algemeen slechts als niet dwingend hulpmiddel ziet, de snap je de intentie van het seinenboek niet. Laatst bewerkt door PKP op 11-03-2020 13:59 |
11-03-2020 13:34:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Voor sommige stations geeft de NS-app aan bij welke letterborden een trein stopt, dit wordt ook voor sprinters aangegeven. Dan is het wel zo handig als de trein precies op de juiste plek stopt en niet anderhalf treinlengtebord eerder. ![]() |
11-03-2020 13:44:12 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote En ook: Quote Inderdaad, ruimte voor vrije interpretatie in mijn eigen woordkeuze. Maar goed, lezen blijft moeilijk... %08% Wat ik bedoel is dat de term "goede dienstuitvoering" discutabel kan zijn. Strikt genomen is het de wet die bepaalt wat een goede dienstuitvoering is, zonder dit te definieren. En dat vind ik apart, want in mijn beleving heeft een "goede dienstuitvoering" als begrip niet altijd onder dezelfde omstandigheden dezelfde betekenis. Laatst bewerkt door AgentX op 11-03-2020 13:48 |
11-03-2020 14:05:57 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Daar komt dan dus ook het vakmanschap om de hoek kijken. Net zo is er in het recht iets dat 'redelijkheid en billijkheid' heet. Wat in de ene juridische situatie compleet redelijk en billijk is, kan in de andere situatie compleet onredelijk en onbillijk zijn. Het is dan aan de rechter om te bepalen wat in die gegeven situatie nu redelijk en billijk is. Datzelfde zie ik voor mij met een goede dienstuitvoering; afhankelijk van de aangetroffen situatie beoordeelt de mcn wat op dat moment de beste dienstuitvoering is, met inachtneming van normaal gesproken het geval zou zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-03-2020 14:13:40 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
En er schijnen dus machinisten te zijn welke hun veronderstelde "vakmanschap" boven een goede dienstuitvoering zoals bij spoorwegwet bedacht plaatsen. Echt interessant om dat hier allemaal zo te lezen. Maar ik denk maar zo, gaat hun manager mee, IL&T inspecteur, ritje simulator, of als mentormachinist, dan gaat natuurlijk alles wel volgens het boekje (hoop en denk ik).... |
11-03-2020 14:53:17 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Als iedere machinist op het zelfde plek stopt dan weten de reizigers waar ze moeten staan. |
11-03-2020 15:11:25 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote De quote is niet volledig, dit staat er ook nog: Quote Als je er op staat om een fundamentalistische interpretatie op na te houden dan zijn er dagelijks vele treinbestuurders in overtreding als ze met hun IC in volle vaart haltes onderweg voorbij blazen. Er staat immers dat alle treinen bestemd voor het vervoer van personen tot stilstand moeten komen bij het betreffende bord en niet uitsluitend de exemplaren die het betreffende perron gebruiken om te gaan laden en lossen. |
11-03-2020 15:30:44 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Het treinlengtebord 6 geeft een treinlengte aan van 6 rijtuigen. Een rijtuiglengte is gedefinieerd op 26,4 meter. Een trein die bestaat uit 6 rijtuigen van 26,4 meter stopt dan dus netjes "met de kont aan de trap" Heb ik nu een trein bestaande uit 26,4 rijtuigen à 6 meter het stuk, dan moet ik volgens de regelgeving halteren bij bord 26,4 Ik persoonlijk kies dan toch stiekem, dwars, eigenwijs en het lot tartend voor halteren bij bord 6. Het lijkt mij toch niet meer dan logisch dat de trein lengte en niet de materieelsoort leidend is. Binnenkort hebben we een treintje met rijtuigen van 30m. Heb ik er 8 bij, halteer ik bij de 8, sta ik keer op keer met een compleet rijtuig buiten het perron. Gelukkig is het overgrote deel van het vakmanschap onzichtbaar en hoeft niemand daar een mening over te vormen. Als de regeltjes die (vanzelfsprekend) heel zwart-wit zijn strikt worden opgevolgd, dan mag je de punctualiteitscijfers wel met 10% naar beneden bijstellen. Wetten en regels zijn nu eenmaal theorie die een pakket aan heel zwart-wit basisregels behelsen. Het is onmogelijk tot in detail iedere denkbare en ondenkbare situatie in regels en wetten vast te leggen. De praktijk opereert vaak in wat grijzer gebied. De 50 of meer tinten grijs zijn prima te toetsen aan het beschreven zwart en wit en vakmanschap is daarmee prima te verantwoorden. Hypocriet ben ik zeker niet, dus tijdens een simulatorrit of begeleiding van wie dan ook is er voor mij geen enkele reden anders te handelen dan normaal. |
11-03-2020 15:53:01 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Voor de treinlengteborden wordt tegenwoordig een lengte van 27,5 meter toegepast. |
11-03-2020 17:02:23 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Deze welles-nietes achtige discussie lijkt enigszins vermakelijk, maar is dat in mijn ogen niet. Het legt een fenomeen bloot wat naar mijn persoonlijke menig nog steeds onvoldoende onderkend door de huidige regelmakers. Om het heel zwart/wit te stellen is de huidige “Regeling spoorverkeer” een tamelijk mager aftreksel of zo je wilt een rudimentaire vertaling van de aloude rijke voorschriften zoals deze golden ten tijde van de oude Nederlandse Spoorwegen. Als je de verschillende versies van het dienstreglement C5202 - SR sedert 1954 (Seinregelement) bekijkt, zie je de beschrijvingen steeds compacter worden. Dat geld ook de transformatie van diverse dienstreglementen in handboeken en misschien daarmee misschien wel minder precies. Dit geld ook voor de “Regeling spoorverkeer - bijlage 4”. Als gevolg dat er hier nu een discussie over de uitleg van ontstaat tussen rekkelijke en precissen. Bij de huidige regelmakers lijkt, van uit mijn perspectief, er soms weinig historisch inzicht te zijn, tenminste zo zie ik dat als belangstellende buitenstaander. En o, ja, de bakborden afstand was lange tijd 25 meter, welke landelijk pas met de komst van het ICR/ICM naar 27,5 meter ging. Jeanne Kok |
11-03-2020 17:04:09 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Misschien wat off topic, maar hoe zit dit dan weer. Je rijdt toch niet te hard, of doe je nog meer niet volgens de regels. Geef eens wat voorbeeldjes waarmee je die 10 procent tyd bespaard in je rit als machinist ? Laatst bewerkt door PKP op 11-03-2020 17:09 |
11-03-2020 17:17:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
O wee als een schriftgeleerde op de stoel van de rechter gaat zitten. %03% |
11-03-2020 17:20:07 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Ik hoor verhalen dat het bij lange na niet mogelijk is om met bijvoorbeeld twee stellen SLT snel te keren conform handboek, terwijl dit wel in de dienstregeling is opgenomen zoals te Hoofddorp Midden. Dan spreekt men onder andere over het aanwezig zijn van hulpmiddelen in alle cabines en meer van dergelijke zaken. Als alle machinisten dat bij een veelvoud aan treinseries gaan doen loopt het al vlug richting tien procent. Echter zal PKP dat allang bij zijn TM hebben aangekaart. |
11-03-2020 18:07:25 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Als dat het idee is dan klopt het niet, want een zesje staat niet netjes tussen de trappen in. En de afstand tussen de 4 en 6 is dan ook weer te groot voor die logica. Sowieso zou je bij een bewuste actie ook de borden voor in de andere richting verwachten. Overigens heb ik de situatie nog eens goed bekeken en de 8 is inderdaad verder naar achteren gezet een tijdje terug, in de oude situatie was het een meter te weinig voor een VIRM8. |
11-03-2020 18:08:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dan stel ik bij deze voor om bak/letterborden regels overboord te gooien,en iets in de cabine van alle treinstellen en evt locs met getrokken rijtuigen in te bouwen met diezelfde app. Dan ziet elke mcn waar hij geacht word om stil te staan met zijn trein ![]() (hoop ik wel dat die app ook op de hoogte is van de plaatselijke lay out van het station,anders staat de helft van de trein nog op een wissel %08% ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-03-2020 18:48:24 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Ik neem toch aan dat machinisten weten dat het controleren van de veiligheidsmiddelen (dus niet hulpmiddelen) alleen maar hoeft bij het gereedmaken voor aanvang dienst. Zijn er veiligsmiddelen dan afwezig, dan wordt dat bij aanvang dienst gemeld in de digitale materieelgids, welke iedere machinist raadpleegd voor vertrek. Bij het rijden de rest van de dag hoeven de veiligheidsmiddelen dus alleen in de bediende cabine aanwezig te zijn. Bij keren hoef je dit dus helemaal niet te controleren in de tussencabines. Verder, of je nu piloot of machinist bent, veiligheid en veiligheidscontroles gaan altijd voor, ook al is er zogenaamd geen tijd voor. Een van de eerste dingen welke je leert in dit soort functies, dacht ik. Laatst bewerkt door PKP op 11-03-2020 19:52 |
11-03-2020 19:31:03 | ||
---|---|---|
Mcn_Arriva
![]() |
Quote Een vraag, als de treinlengteborden zo strikt opgevolgd moeten worden, waarom staan deze dan in het seinbeeldenboek onder het kopje Overige vaste seinen en niet onder Seinen met een stopopdracht? Laatst bewerkt door Mcn_Arriva op 11-03-2020 19:31 |
11-03-2020 20:03:40 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Dacht dat dat wel duidelijk was, treinlengtebord kunnen op een eenvoudige manier, zonder aanwijzingen of specifieke opdracht overruled worden na slechts een simpel verzoek van de Trdl of bv een verderop geplaatste blauwe lamp. Bij Seinen met Stopopdracht ligt dit ruim anders, onterecht voorbijrijden is ook al gauw gewoon een STS passage. Daarom is hier onderscheid in gemaakt |
11-03-2020 20:23:12 | ||
---|---|---|
Mcn_Arriva
![]() |
Quote Leuk bedacht. Als ik de trdl niet te pakken krijg mag ik 'zonder aanwijzing of specifieke opdracht' een rood P-sein passeren. Het grote verschil tussen de 2 is dat de VEILIGHEID niet in het geding is bij het passeren van bijvoorbeeld een treinlengtebord. |
11-03-2020 20:53:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als er veiligheidsmiddelen ontbreken bij aanvang dienst, mag een trein gewoon simpelweg de dienst niet in. Daarnaast ben je als Mcn verplicht in de bediende cabine de veiligheidsmiddelen aanwezig te hebben en is dat onderweg toch echt je eigen verantwoording, dus geheel terecht dat een Mcn daar naar kijkt in zijn cabine. Laatst bewerkt door thom op 11-03-2020 20:55 |
11-03-2020 21:18:03 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Zeker wel mag een NS-trein bij aanvang dienst de dienst in bij ontbreken veiligheidsmiddel(len) in een onbediende cabine, deze hoeven alleen in de bediende cabine aanwezig te zijn. Maar dat had ik al aangegeven. Vanzelfsprekend moet dit wel voor vertrek gemeld worden. |
11-03-2020 21:28:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als een trein een A of B controle gekregen heeft (en dat is inderdaad niet elkedag meer) en er ontbreekt wat van zulks, dan voldoet de trein volgens de letter van de wet niet aan de gestelde eisen in de controle. |
11-03-2020 22:11:10 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Een machinist heeft niets meer te maken met de controlebeurten. Hij/zij kan en mag er van uit gaan dat deze zijn uitgevoerd. Een machinist controleert slechts (lees onder andere) de aanwezigheid van de veiligheidsmiddelen in alle cabines bij aanvang dienst. Dit staat geheel los van de Nedtrain controlebeurten. |
11-03-2020 22:11:47 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
Een Trdl zal bij een calamiteit sporadisch opdracht! geven om je trein geheel op een bepaalde perronfase te halteren. (ivm keren of verminderde perroncapaciteit of vul maar iets in) Overige opdrachten komen van de rangeerdienstleider (ruimte laten voor 4 rijtuigen aan de westkant oid) of van een PLP of rangeer machinist die een blauwe vlag of lamp plaatst, of van een PLP, HC, rangeerder of machinist die je op- of juist afzwaait. Bovenstaande figuren zijn allemaal in dienst van de vervoerder. De vervoerder heeft dus blijkbaar gewoon alle recht naar eigen inzicht te handelen tav de treinlengte borden. Ik ga verder geen gedailleerde grijze voorbeelden geven over hoe ik (en anderen) 10% tijd bespaar op een rit. Dat levert alleen maar weer kansloze discussies op. Die 10% is natuurlijk een natte vinger getal. Het gaat erom dat in gevallen van geringe vertraging vanaf je vertrek station (knoop) je keurig volgens het boekje kunt gaan rijden, stationnementen volgens voorschrift uitvoeren etc. en dan met dezelfde vertraging bij de volgende knoop voor de rode loopt, omdat je uit je pad rijdt en er dus even 3 andere treinen voor je langs gaan. Hoppa +15 zomaar te pakken. Je kunt er ook voor kiezen om in zo'n geval (mits de weersomstandigheden dit toelaten !!) er iets sportiever rijgedrag op na te houden. Iets creatiever en later (harder) remmen dan normaal, halteren op een klantvriendelijke plek zodat niet 80 man eerst 100 meter achter de trein aan moet lopen om dan allemaal door dezelfde deur naar binnen te moeten. Dat stuk lopen dat doet die eenling maar die te ver op het perron is gaan staan. Dan kun je nog de HC "scherp" laten sleutelen en een Trdl verzoeken een bepaalde halte op "door" te bedienen. Bovenstaand is allemaal keurig binnen de lijntjes, maar maakt wel dat ik een paar minuten vertraging heb ingelopen, minder vertraagd bij de volgende knoop arriveer, weer in (de marge van) mijn pad rij en daarom wel mijn voorrang geniet bij aankomst. Vanaf deze knoop is mijn trein weer op tijd. Mijn rit an sich is dan dus niet 10% sneller, maar het uiteindelijk resultaat is dat wel. |
11-03-2020 23:08:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Duidelijk: we hebben hier te maken met een vakmens. Die ook nog eens tevreden naar huis gaat na zijn dienst. %02% |
12-03-2020 09:14:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Daarstraks was je nog aan vertellen dat een machinist altijd de materieel agenda moet raadplegen, als ie daar ziet dat de controle verlopen is hoeft ie daar dus niks mee te doen en kan ie gewoon gaan rijden? Uiteraard na controle of de rode vlag er wel is natuurlijk %08% Maargoed, ik breek hem af, het word offtopic %08% |
12-03-2020 09:25:36 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Het is misschien wat apart maar de controle of de controles zijn gedaan liggen inderdaad niet meer bij de Mcn, nu het MBN de applicatie vlootregie in gebruik heeft (dat was de uitleg vanuit NS) ligt de verantwoordelijkheid voor het wel of niet gedaan zijn van de controles bij hun, we hoeven hier als mcn dus niet meer op te controleren in de mat agenda. Als de controles verlopen zijn hoort het MBN ons daarover te informeren. Nu moet ik zeggen dat ik er persoonlijk nog steeds naar kijk, maar het zou me niks verbazen als het grootste deel van de collega'a nu denkt we hoeven het niet meer te controleren dus doen we het niet |
12-03-2020 09:48:32 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Inderdaad, dan mag een machinist gewoon gaan rijden. Verder moet hij/zij nog wat meer veiligheidsmiddelen controleren, naast de rode vlag, maar bv ook de geldigheid van de typhooncontrole, iets wat natuurlijk ook iedere machinist voor elk vertrek doet en evt toepast. |
12-03-2020 09:54:07 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Bij het onbewust passeren of opzettelijk (of perongeluk) negeren van een treinlengtebord kan juist de VEILIGHEID wel ernstig in gevaar komen. |
![]() |
advertentie |
12-03-2020 09:57:54 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Hoe zou het zijn om te moeten leven in de alternatieve werkelijkheid van PKP? Heel vervelend, maar gelukkig gaat het er bij NSR wel anders aan toe en geven we machinisten als Sander een welverdiend schouderklopje. |
12-03-2020 10:24:39 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteDeze mag je even uitleggen, want die snap ik niet. Hoezo kan het de VEILIGHEID ernstig in gevaar brengen als jij je trein i.p.v bij de 6 bij de 8 neer zet? |
12-03-2020 10:29:37 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteWe weten niet of PKP machinist is bij NSR of welke andere vervoerder dan ook, of dat het alleen maar een theorieridder is die online het handboek en seinboek voor z'n neus heeft liggen en mensen hier de maat wilt nemen %08% In ieder geval is het allemaal wel vermakelijk en totaal niet serieus te nemen. ![]() |
12-03-2020 10:35:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het is uiteindelijk ook weer niet zo dat we alle bepalingen, regels en handreikingen (of hoe ze ook mogen heten) naast ons neer kunnen leggen. In onze verwijtcultuur moet er al te vaak iemand voor boeten als er ook maar iets is nagelaten om narigheid te voorkomen. Ik vond de vergelijking met de rechter, enige berichten terug, wel treffend: je wordt geacht in redelijkheid al datgene te hebben gedaan om narigheid te voorkomen. En daarnaast is het natuurlijk onzinnig om een frontsein dat nu eenmaal drie aspecten heeft, nu ineens met 2 lampen af te doen. Als je overal lak aan hebt, pas je ook niet in een prettige omgeving. ![]() Terug maar naar de stopborden, of zo men wil: de treinlengteborden. Klinkt al anders. Laatst bewerkt door sjoerd op 12-03-2020 10:36 |
12-03-2020 10:48:34 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteDat beweert ook niemand. QuoteEr is, bij mijn weten, nog nooit iemand beboet of wat dan ook voor het voorbij rijden van een stopplaatsbord/treinlengtebord. Er werd in een eerder bericht gesteld dat het voorbij rijden van een treinlengtebord de veiligheid ernstig in gevaar bracht. Dat is natuurlijk lariekoek van de bovenste plank. Een beetje machinist weet heus wel waar hij/ij mee bezig is. Bij het ontbreken van een cijferbord 3 (voorbeeld)moet je de trein bij de 4 neer zetten. Da's een regel die ook nergens op slaat. Tussen de 2 en de 4 kan prima. Scheelt de reiziger onnodig extra lopen, en brengt de veiligheid ook niet ernstig in gevaar. let wel. Mocht PKP machinist zijn, en hij/zij volgt de regels strikt op, prima. Daar kan en mag niemand hem/haar op aanvallen. Maar kom niet aankakken met, in hoofdletters benadrukkend, dat de veiligheid ernstig in gevaar gebracht wordt, want dat is gewoon onzin. |
12-03-2020 11:50:31 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Heel jammer zo'n persoonlijke aanval op mijn persoon, nergens voor nodig. Op "mijn station" negeren sommige machinisten ook de treinlengteborden, ze stoppen dan eerder omdat ze hun trein wat korter inschatten, waarbij de achterzijde vaak net wel, soms niet langs het perron staat. En toen dacht ik aan VEILIGHEID. Als iedere machinist nou gewoon doet zoals het wordt opgedragen in seinenboek en handboek, dan heb je dit veiligheids probleem niet, en weet de reiziger waar de trein stopt. |
13-03-2020 01:44:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Bij elke deur zit aan de binnenzijde een sticker die je waarschuwt voor valgevaar, dus als iedereen die sticker naleeft dan is een ieder zich bewust van het valgevaar, houdt daar rekening mee en kijkt dus eerst of hij of zij wel veilig uit kan stappen. Opgelost %08% |
13-03-2020 07:27:31 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Quote Reizigers met een visuele beperking bestaan ook... |
13-03-2020 08:57:54 | ||
---|---|---|
Sander_mcn
![]() |
PKP staan de borden op jouw station dan wel goed ? Mijn ervaring is juist dat er veel te ver wordt doorgereden. Als dat te vroeg stoppen regelmatig gebeurt is er vast wel een melding van gemaakt ?!? Ik ben ook simpelweg perronwand elementen gaan tellen om mijn gedane melding te staven. Is een minuutje werk. (Kwam 13 meter te kort) Mvg Sander. |
18-03-2020 14:27:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hoewel het niet meer rechtstreeks met de ten onrechte zo genoemde stopborden te maken heeft, maar er wel de aanleiding voor was: in de nacht van 15 op 16 maart zijn de verkorte aankondiging en de meetsectie te Dordrecht Zuid van de overweg Zuidendijk aangepast. Ik hoop dat men daarbij ook aan het (terug) plaatsen van treinlengteborden en het verwijderen van het bericht aan de reizigers over het halverwege Lage Zwaluwe halteren van de treinen heeft gedacht![]() |
18-03-2020 15:01:33 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Voor zover ik vanuit huis kan controleren, halteren de sprinters weer zoals wij dat zouden willen. Het is dus goed gegaan![]() Laatst bewerkt door treinfan op 18-03-2020 15:02 |
07-03-2024 09:13:44 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
In de loop van de tijd hebben treinen allerlei verschillende baklengtes gehad, variërend van 14,5 meter tot 26,5 meter. Binnenkort komen daar de nog kortere Talgo rijtuigen van de ICE-L bij. Als op een station overwegend één treintype of types met vergelijkbare baklengtes stoppen, dan kan je de borden erop aanpassen, maar bij de grotere stations gaat dat niet. Desondanks blijft Nederland vasthouden aan bakborden. Waarom? Waarom staan er nog steeds niet gewoon lengteborden langs het perron? Die werken immers altijd, ongeacht de baklengte. |
07-03-2024 10:52:19 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Omdat het plakken van een omrekentabelsticker in de cabine goedkoper is dan op elk station tussen de 10 en 100 borden te vervangen waarschijnlijk? En het werkt toch zoals het nu gaat? |
07-03-2024 11:34:07 1 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ja, behalve dat de bakbordenplaatsing op regionale lijnen (in ieder geval Zl - Emn) is aangepast op de baklengte van het nu gebruikte materieel, dus dan gaat het NS-systeem niet op. Zolang daar geen afwijkend materieel rijdt gaat dat goed natuurlijk, maar het is niet per se handig of duidelijk. V.w.b. goedkoper: je hoeft natuurlijk niet op stel en sprong binnen een week in heel Nederland de bakborden te vervangen; je maakt gewoon een nieuw/gewijzigd bord voor treinlengtes. Zolang de mcn kan zien of het oude of nieuwe systeem geldt is dat volgens mij prima werkbaar. Je past het aan zodra een station gewijzigd wordt of de borden toch al vernieuwd moesten worden. Duurt misschien 20 jaar, maar dan is alles om en nauwelijks extra kosten. Maar ja, je kunt ook niets doen. |
07-03-2024 11:47:53 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Bakborden hebben in de meeste gevallen maar 1 cijfer, lekker groot en duidelijk herkenbaar. |
07-03-2024 11:55:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als er langs regionale lijnen treinlengteborden zijn geplaatst op de lengten van het daar gebruikte materieel, dan is dat tegen het voorschrift. Laatst bewerkt door broek53 op 07-03-2024 11:56 |
07-03-2024 12:20:48 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
|
07-03-2024 12:23:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Zou het een mogelijkheid zijn om op een bakbord 2 nummers te zetten? |
07-03-2024 12:25:51 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Op Asdm rijdt elke machinist steevast veel te ver door. |
07-03-2024 12:26:34 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Zie ook: www.nicospilt.com Laatst bewerkt door bart84 op 07-03-2024 12:32 |
07-03-2024 12:45:12 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Twee getallen op hetzelfde bord is niet toegestaan, alleen het hoogste getal mag getoond worden. |
07-03-2024 12:49:06 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Op zich vind ik het systeem wat we nu hebben helemaal niet zo slecht, je hebt namelijk twee mogelijkheden:
|
07-03-2024 12:49:23 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Die zijn wel toegestaan: als er op een station "krom" wordt binnengekomen geldt op een blauw/wit bakbord het getal in het witte vlak, indien recht wordt binnengekomen het getal in het blauwe vlak. |
07-03-2024 12:55:36 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
|
07-03-2024 13:07:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is bord RS304c, deze discussie ging over bord RS304b en die moet één getal bevatten, combinaties zijn niet toegestaan. Dat men hier in het verleden van heeft afgeweken of dat deze regels er toen nog niet waren kan natuurlijk wel. |
07-03-2024 14:12:56 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Kan mij niet snel genoeg komen, treinlengteborden die in vaste intervallen worden geplaatst met meters erop. De huidige treinlengteborden staan op elk station weer op een andere afstand, valt totaal niet vanuit te gaan, vaak maar een beetje inschatten met gevoel waar je de trein neer kan zetten. En ook een deugdelijk beheer op die borden; als van een station de enige in/uitgang wordt verplaatst, verplaats dan ook die borden (bijv. Gaanderen) en in Goor staan ze 180 graden gedraaid (lekker handig). Laatst bewerkt door stefanvdw op 07-03-2024 14:17 |
07-03-2024 14:17:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De afstand is gewoon voorgeschreven, als die niet klopt moet men dat corrigeren. Ik zou liever zien dat men met een oplossing komt voor treinen die recht over het wissel op een perronfase binnenkomen maar vanuit de planning wel op de tweede fase horen te stoppen. |
07-03-2024 14:19:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Stoomtreinen werkten ook prima en ook die zijn ingehaald door de tijd... |
07-03-2024 16:41:36 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Weet alleen niet of dit volgens de regels mag. |
07-03-2024 16:46:00 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als de trein zodanig lang is, voor langs een perron te passen, dat een machinist tot het laatste bord zonder cijfers moet rijden. Tenminste als mijn weergave juist is. |
07-03-2024 17:42:07 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Klopt, het bord zonder cijfer (bord RS 304a) wordt gebruikt op de uiterste stopplaats. Indien er ook borden met getal toegepast worden moet er ten minste één bak meer passen bij het bord zonder getal dan bij het laatste bord met getal. Dus bijvoorbeeld 2/4/6/8/blanco bij een perron van 250 meter en 2/4/6/blanco bij een perron van 220 meter.
Dat is niet echt praktisch, want SLT en FLIRT verschillen ook onderling weer flink van elkaar qua baklengte. VIRM8, FLIRT10, SNG11 en SLT12 moeten nu allemaal bij hetzelfde treinlengtebord stoppen, dat zijn iets te veel getallen om allemaal te tonen. |
07-03-2024 18:26:35 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Toch gebeurt het regelmatig. Lelystad bijvoorbeeld een 2/4 of Dienen Zuid een 6/8. |
07-03-2024 18:32:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zoals al eerder aangegeven mag dat niet, maar staan er verspreid door het land nog oude borden van voor de huidige regelgeving. Maar dat is niet waar de discussie over gaat, het gaat om treinsoorten met verschillende baklengtes, dus treinen met een baklengte van 15 tot 20 meter per bak i.p.v. de 27,5 meter waar men nu mee rekent. Bij die oude borden waar je naar verwijst slaan beide getallen op een trein van 27,5 meter per bak. |
07-03-2024 20:18:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Bijvoorbeeld: FLU & RLU | New signs appearing on the Brighton Main Line an… | Flickr York Station Train Car Stop Signs | Train Stop Signs at York… | Flickr |
09-03-2024 14:00:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Bakbord 6/8 de cijfers naast elkaar met een schuine streep ertussen en 2 - 4 de cijfers boven elkaar. Foto: ibb.co |
09-03-2024 14:35:40 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Zulke borden met een schuine streep staan ook in Leiden CS ,sp 8 B ,omdat er tussen 8A en 8 B een wissel ligt vanaf sp 7.het doorgaande spoor zonder perron. Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 09-03-2024 18:36 |
09-03-2024 14:47:40 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die schuine streep heeft niets te maken met wissels maar is een verouderde manier om duidelijk te maken dat zowel 6 als 8 bakken bij dit bord moeten stoppen. Dat is echter overbodig want de regel is sowieso dat je moet doorrijden tot het eerstvolgende bord met hoger getal als er geen treinlengtebord staat dat overeenkomt met de lengte van de trein. Dus of je nou 6/8 neerzet of alleen 8 en het bord 6 weglaat, de betekenis is hetzelfde. De borden met twee getallen bij wissels hebben één getal in het bovenste blauwe deel en één getal in het onderste witte deel staan, waarbij het onderste getal eventueel een 0 kan zijn om aan te geven dat je bij dat bord met geen enkele treinlengte vrij staat van het wissel. |
09-03-2024 18:57:55 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Sorry ,ik had het helemaal fout ,het zijn de borden met een blauwe bovenkant en een witte onderkant zie ik nu op een cabvieuw film van Leiden CS. Peter |