15-06-2007 00:19:35
kbrandsma
kbrandsma
Strak plan! Al lijkt mij de haalbaarheid nihil.
Vorig jaar werden er tijdens de "afvoer-zondag" van Oerol ook vier DH-I'tjes gekoppeld in 1 trein ingezet. Volgens mij reed de andere trein met drie DH-I'tjes. Ten tijde daarvan was ik nog geen geoefende fotograaf, dus heb een foto met 2,5 DH-I op de brug voor Lw
 

15-06-2007 00:20:18
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma:
Ik schat zo in dat de inzet op Lw - Stv gepland staat na aflevering van de 316 + 317. Twee weken eerder (na 26-6) is in mijn ogen ook al mogelijk, aangezien dan i.v.m. vakantie met minder mat gereden kan worden. Even die spits-GTW's van Lw - Gn omruilen volstaat. "Maar ja", zal het wel weer klinken aan de kant van Arriva: "Dan staan die spits-DH's van Lw - Gn de halve dag stil, terwijl het nieuwe mat de hele dag km's staat te draaien. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling! Nee, die twee weken kunnen nog rustig met Wadlopers gereden worden. Vorige zomer konden de reizigers de hitte ook aan".


Met nog 4 extra stellen en zomervakantie kunnen zelfs alle wadjes wel aan de kant gezet worden.
 

15-06-2007 00:31:37
lucky
lucky
Ik hoop dat arriva's zomervakantie niet te vroeg begint.. Voor mij is het pas zomer na 6 juli, en dan zijn ook de basisscholen uit in het noorden. Dus dat duurt nog wel even.  

15-06-2007 13:57:07
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Vandaag inzet GTW tussen Leeuwarden - Stavoren (Lw-Stv). De reden is mij onbekend. Want in de ochtend reden de Wadlopers nog gewoon hun slagjes, en na een tijdje namen de GTW stellen het dus over.

Zouden ze nu al beginnen met het inzetten van GTW op Lw-Stv, of verplaatsen ze de wadloperboedel naar Harlingen voor Oerol? %09%

Laatst bewerkt door jorwerd_f1 op 15-06-2007 13:58
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-06-2007 14:13:33
kbrandsma
kbrandsma
[Edit: Jij was mij voor.
Dat neem ik aan van wel, er passen meer fietsen in. Wel hebben ze enorme moeite om de dienstregeling te rijden. Ze keren nu met ongeveer 2 min. te Lw, wat in de spits ondoenlijk is. Vanochtend al + 5 aankomst daar, en als ze eenmaal na vertrek van de 300xx binnenkomen komen ze nooit meer op streek (en beide overstappen aan gort).]
Quote
lucky: Gok erop dat dat niet meer gaat gebeuren, deze lijn rijdt al zolang met GTW's (half jaar), maar je weet het natuurlijk nooit met arriva.:)

En zo geschiedde. Vandaag om 10.55 stond GTW 231 klaar voor rit 30027 naar Stavoren. Enkele minuten later kwamen de 3116 en 3115 als rit 30140 vanuit Hlgh aanzetten. Deze stellen 's ochtends nog gespot in de 30013. De eerder in de "Sneek pendel" gespotte 3214 zal vermoedelijk ook geruild zijn, want later trof ik in Mg de 233 aan in deze rit. De even x.01 ritten uit Lw werden nog wel met DH (3211) gereden, evenals 's ochtends. Er is dus een mooie GTW / DH kruising in Mantgum vast te leggen vandaag! (helaas camera niet mee%04%)

Wisseling zal vermoedelijk om 8.50 en 9.20 plaatsgevonden hebben.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-06-2007 14:21
 

15-06-2007 18:53:50
plaid
plaid
Rond 17.30 3213+3115+3116 V. naar Hlgh. Bij Voith werd GTW 306 met 5 mk naar
binnen geduwd (aanzetten=zweten, daarna makkie).
 

15-06-2007 19:02:34
salieri
salieri
Sorry dat ik het zeg, maar ik begrijp maar een klein deel van je bericht over de 306...  

15-06-2007 19:13:05
woepje
woepje
Als ik het goed begrijp, bedoelt ie:

Dat rond 17.30 de wadlopers 3213, 3115 en 3116 naar Hlgh gegaan zijn. En dat er bij Voith GTW 306 met 5 km/u? naar binnen werd geduwd ofzo. Dat aanzetten=zweten vat ik ook niet
 

15-06-2007 20:10:21
bouwe
bouwe
Mysterieuze storingen bij nieuwe treinen Arriva

GRONINGEN - De nieuwe treinen van Arriva kampen met mysterieuze storingen.

Volgens sommigen zouden de deuren soms dienst weigeren. Ook is er sprake van vertragingen, omdat treinen stil komen te staan. En daardoor komen de reizigers te laat op de plaats van bestemming. Wat er precies aan de hand is, is ook voor Arriva nog een raadsel. De vervoersorganisatie gaat daarom samen met de fabrikant kijken wat er gedaan moet worden.

mms://media.rtvnoord.nl/nieuwsaudioitems/15060709.wma

Laatst bewerkt door bouwe op 15-06-2007 20:12
 

15-06-2007 22:04:00
lint27
lint27
Volgens mij is mk mankracht. Het op gang brengen was dus zwaar, maar daarna ging het goed.  

15-06-2007 22:15:12
salieri
salieri
Hebben ze dat ding getrokken of geduwd?%08%%08%  

15-06-2007 22:32:39
kbrandsma
kbrandsma
Met vijf man 87 ton in beweging zetten gaat er bij mij niet in.
Quote
bouwe: Mysterieuze storingen bij nieuwe treinen Arriva

Vandaag ook ervaren tijdens het slagje Stavoren. In Stavoren even en sanitaire stop ingelast, en tot en met Sneek Noord (waar ik uitstapte) was de wc aan het hikken alsof hij zich verslikt had. Steeds weer vullen van de pot, en weer leegtrekken (met bijbehorende pneumatica). Zo ging het om de vijf minuten ongeveer. Na 10 minuten begon ook het lampje van het toilet ook te knipperen, en zo'n zware bevalling was het nou ook weer niet.
Verslagje staat op http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=6211
 

15-06-2007 22:33:11
lucky
lucky
Zoals al eerder vermeld 2x gtw 2/6 op gn-sk/stv

De 17.01 uit lw heeft met een enkele 2/6 gereden, denk niet dat iedereen mee is gegaan! Normaal is het 4 bakken DH, en al flink krap, en vandaag komen de studenten terug.

Ook reed de 3211 alleen om 16.01 en 18.01, om 18.01 paste het net, maar om 16.01 zal het wel staan zijn geweest.


Ik dacht nog aan die post van gister, vandaag inderdaad veel Dh-1tjes op lw - hlgh. De .59 trein had in ieder geval ook 2x dh 1 mee, en er zat nog wat voor, maar die kon ik niet zien.

De 228 stond vanmorgen weer achter de hekken, en vanmiddag om 18.00 was deze helemaal weg uit lw volgens mij.
 

15-06-2007 22:41:30
kbrandsma
kbrandsma
Ik vroeg mij vanochtend al af wat er vanmiddag zou gaan gebeuren, aangezien er geen extra GTW in Leeuwarden aanwezig was. Vermoeden was bij mij dat de 233 voor de 231 neergezet zou worden, en dan de Sneek-pendel met DH's. Maar ja, Lw - Hlgh had zonodig extra bakken nodig, dus dat kon dus ook al niet.
Erg slechte planning, want in Groningen hoeven alle Wadlopers 's middags toch niet aan de bak (zoals ik dinsdag constateerde).
 

16-06-2007 19:16:24
plaid
plaid
306 werd inderdaad door 5 man naar binnen geduwd. Is echt niet veel bijzonders hoor. Bij de wph Tb fitnessen ze ook zo. 1 bak 3219 met 2 man wel gezien vanaf de rolbrug het revisiespoor op b.v.
Ook de 4222, in Lw ontspoord twee jaar terug werd zo weer gecompleteerd.
Vandaag weer volop DH op Hlg: opnieuw 3213+3115+3116 en 3214+3113. Lw-Stv: 312 en 231 en ? Geen nieuwe namen ontdekt (vanwege drukte weer even gestopt denk ik)
 

16-06-2007 20:07:50
thom
thom
Quote
kbrandsma: Met vijf man 87 ton in beweging zetten gaat er bij mij niet in.

Je hoeft hem alleen te rollen, niet op te tillen
En met alle rollagers van tegenwoordig rolt iets best gemakkelijk.

Een Hbis verrol je ook gemakkelijk in je eentje...
 

16-06-2007 22:06:25
maxime
maxime
En de ARBO maakte zich druk om sikjes, die niet veilig zouden zijn Dus dan maar met de hand

Laatst bewerkt door maxime op 16-06-2007 23:43
 

16-06-2007 23:17:56
mren
mren
Quote
kbrandsma: Met vijf man 87 ton in beweging zetten gaat er bij mij niet in.


Ligt een beetje aan de vlakheid van het terrein, maar voor onze treintrekwedstrijd hebben we ook met zessen een 1700 heuvel op getrokken.

Laatst bewerkt door mren op 16-06-2007 23:31
 

16-06-2007 23:18:24
lucky
lucky
lw en gn hebben sowieso geen sikjes.  

16-06-2007 23:23:17
stel172
stel172
Heeft iemand vandaag nog gezien wat er op de lijn naar Harlingen reed???

bvd en mvg

stel 172

Laatst bewerkt door stel172 op 16-06-2007 23:24
 

16-06-2007 23:44:45
lucky
lucky
Als je even beter leest, zie je dat de posts van plaid je antwoord geven.  

17-06-2007 07:42:33
mich
mich
Over het met de hand rollen van materieel, dit is goed te doen. Heb 1 man een stoomloc van 115 ton zien bewegen. Een railbus van 11 ton duwt als die in beweging is net zo gemakkelijk als een auto. Remmen is iets anders, want dat red je nooit met de hand en dan bied een remschoen uitkomst.

Laatst bewerkt door mich op 17-06-2007 07:43
 

17-06-2007 17:28:18
stel172
stel172
Quote
lucky: Als je even beter leest, zie je dat de posts van plaid je antwoord geven.


Ah inderdaad, bedankt. Daar had ik overheen gekeken

Laatst bewerkt door stel172 op 17-06-2007 17:28
 

17-06-2007 19:57:51
timtrein
timtrein
Quote
mich: Over het met de hand rollen van materieel, dit is goed te doen. Heb 1 man een stoomloc van 115 ton zien bewegen.
Met een lepel, neem ik aan?? Ben anders benieuwd over welke stoomloc je het hebt. Materieel met glijlagers krijg je namelijk in je eentje niet weg...
 

17-06-2007 20:16:06
hielkeb
hielkeb
de 310 heeft Abe Lenstra als naam


Hielkeb
 

17-06-2007 20:28:40
koen220902
koen220902
Zo'n trein mag een gigantisch gewicht hebben, de rolweerstand is relatief gering. Het gewicht hoef je niet te dragen, je hoeft alléén dat dode gewicht maar in beweging te krijgen. En dat is met dank aan die lage rolweerstand best te doen. Ooit was er een bekende Duitse modelspoorfabrikant, die ruim 100 modellocs voor een zware zesassige eloc in schaal 1:1 spande, met als bedoeling de ruim 100 ton wegende kolos van zijn plaats te krijgen. De 100 dappere, handgrote speelgoedlocjes klaarden die klus wél mooi, na afloop van het experiment was de zware loc een ruime meter verplaatst

Laatst bewerkt door koen220902 op 17-06-2007 20:30
 

17-06-2007 20:38:30
mich
mich
@timtrein, normaal doen ze dat met een lepel, maar hij begon al te rollen met de hand voordat de lepel eronder zat. het betreft stoomloc 1220 van de ZLSM met glijlagers. Maar het was in de werkplaats en daar is het spoor niet helemaal 100%vlak.  

18-06-2007 11:58:53
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma:
En zo geschiedde. Vandaag om 10.55 stond GTW 231 klaar voor rit 30027 naar Stavoren. Enkele minuten later kwamen de 3116 en 3115 als rit 30140 vanuit Hlgh aanzetten.


Geen check, omdat aan het setje wadjes wel degelijk de 3213 nog hing. Stond toen namelijk op de kop van perron 2/3

Vanochtend op Lw-Gn weer een setje GTW'tjes in een .01 dienst.
 

18-06-2007 12:26:06
bouwe
bouwe
De spitstrein Bf-Gn bestond vanmorgen weer uit vijf bakken GTW, wat een verwennerij. %08% Echt complete bakken gewoon leeg.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-06-2007 14:53:56
kbrandsma
kbrandsma
@ Peterselie: De 3213 was vanuit de 231 niet meer te zien.
Aan de spots van vandaag te zien is er vanmiddag weer inzet van GTW op Lw - Sk%02%.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 18-06-2007 14:54
 

18-06-2007 15:02:46
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Inderdaad in Mantgum kwam ik de 10231 tegen in de stoptrein richting Sneek (trein 30037). Ik verwacht dat die wel tot de spits in deze omloop blijft zitten, in de spits zelf zullen het waarschijnlijk wadlopers worden. (Hersenspinsel: Dit zie ik al een aantal keren gebeuren)  

18-06-2007 15:19:31
kbrandsma
kbrandsma
't zou mij niets verbazen dat die 231 vandaag tot de laatste rit op Sneek wordt ingezet (30057, v. 18.31 uit Lw). Dan komt het er op neer dat de 30049 & 30053 (en in mindere mate 30045) bijzonder gezellig kunnen worden!  

18-06-2007 15:44:48
TreinOFiel
TreinOFiel
Volgens 2 (aparte) mcn'en die ik gisteren sprak, nemen de GTW's vanaf 1 juli de gehele DRGL over van Arriva. De Wadlopers worden dus over 2 weken al afgedankt door Arriva .  

18-06-2007 16:08:20
peterselie
peterselie
Als de defectenstand niet te hoog is, dan moet dat idd wel lukken. Echter moeten ze dan wel van een aantal treinen een stelletje aftrappen, omdat ze anders materieel tekort komen.  

18-06-2007 16:18:07
goffe_bp
goffe_bp
Hopelijk blijven de buffels wel tot september op Gn-Lw rijden.


goffe_bp
 

18-06-2007 16:28:50
peterselie
peterselie
Die blijven nog wel even, omdat Arriva anders een flink materieeltekort heeft.  

18-06-2007 16:36:20
kbrandsma
kbrandsma
Quote
TreinOFiel: Volgens 2 (aparte) mcn'en die ik gisteren sprak, nemen de GTW's vanaf 1 juli de gehele DRGL over van Arriva. De Wadlopers worden dus over 2 weken al afgedankt door Arriva .

Dat is wel heel snel!
Dan zal per 1 juli de vakantiedienstregeling bij Arriva wel ingaan. Dan hoeven ze sowieso minder materiaal in te zetten.
Beschikbaar dan: 16 x GTW 2/6 en 17 x GTW 2/8 (301-315, 318, 319)
en de 3446 - 3449.
 

18-06-2007 17:52:33
j.jager
j.jager
@kbrandsma. Zal de 315, en de 319 dan al binnen zijn? Ik dacht dat die voor in juli gepland stonden.  

18-06-2007 18:04:56
peterselie
peterselie
Die stellen komen volgende week dinsdag. Zie ook het schema bovenaan dit topic.  

18-06-2007 21:02:57
hielkeb
hielkeb
Op de 241 staat de naam van Ger Vaders.


Hielkeb
 

18-06-2007 22:34:39
peterselie
peterselie
Dank daarvoor. Heb de wiki weer bijgewerkt.

Die namen zijn echt handig bij het spotten.%08%
 

18-06-2007 23:38:00
boorsmah
boorsmah
foto's van de GTW met namen er op zijn te zien op http://flickr.com/photos/spurt

Laatst bewerkt door boorsmah op 19-06-2007 11:10


Boorsma.H.
 

19-06-2007 17:56:20
lucky
lucky
Aan de spots te zien vandaag weer DH op lw-sk/stv en 1x gtw en 1x dh op lw - hlgh.  

19-06-2007 18:59:25
martijn24
martijn24
10233 heeft de naam Liesbeth List gekregen. Weet nog niet of dat al is genoemd.

Laatst bewerkt door martijn24 op 19-06-2007 19:02
 

19-06-2007 19:03:01
lucky
lucky
Volgens mij rijdt die al even met die naam rond.  

19-06-2007 19:55:35
peterselie
peterselie
Vanochtend waren ze in Gn bezig met de 307. De motoren draaiden op vol vermogen, terwijl het stel rustig op opstel stond om 10.00. Verder kan ik melden dat er vanmiddag om 17.00 maar 2 GTW 2/6 bij Voith buiten stonden, terwijl er op opstel in Lw nog een GTW 2/8 en een onbekende GTW stond.  

19-06-2007 21:03:47
plaid
plaid
Op opstel was ook de 303 te zien. Grappig, deze heeft destijds de naam spurt aan de verkeerde kant opgeplakt gekregen (rechts, als je naar de zijkant kijkt, en volgens mij ook maar aan 1 kant). Twee Mcn vandaag 9 juli als einddatum horen noemen voor de wadlopers, maar of dat gehaald wordt... Er zijn een toenemend aantal uitvallende GTW's (onlangs 's nachts een met (oek) een GTW opgehaald. Deze week diverse Stadler-medewerkers aanwezig om de (vooral) software problemen op te lossen. De nu al zo'n twee weken bij Voith verblijvende 228 is ook een slachtoffer. Lw-Hlg vanmiddag 308 (ook met een vreemd golvend motorgeluid) en 3217+3113. Lw-Stv 3112+3211, 3217+3113 (voorafgaand aan Lw-Hlg) en 3214+3116+3115.  

19-06-2007 23:49:19
timtrein
timtrein
Quote
plaid: Lw-Hlg vanmiddag 308 (ook met een vreemd golvend motorgeluid) en 3217+3113. Lw-Stv 3112+3211, 3217+3113 (voorafgaand aan Lw-Hlg) en 3214+3116+3115.

Dan hebben ze halverwege de dag wat omgedraaid, want vanaf 13u tot 19u heb ik de combi 3213+3113 heen-en-weer zien rijden op Lw-Hlgh
Op de lijn naar Stv gelukkig alleen maar Wadjes (gisteren reed er ook een GTW hoorde ik), te weten de 3217 op de Sneek-pendel en de 3115+3116 en 3211+3112. Aan de beide eentjes werd later nog de 3214 gehangen (middagspits).

Op Gn-Lw reed rond het middaguur de 3206+3212. Te Gn stonden toen maar liefst 6x II en 2x I, waaronder de 3216. Die zullen 's middags wel (deels) de dienst naar Lw/Rd/Dz zijn ingegaan?

Al met al dus maar liefst 30 bakken DH gezien. Samen met de twee van Cxx, de vier die in On staan en de ca 40? van Veolia kom ik dan al bijna aan het totaal van 81
 

19-06-2007 23:52:10
lucky
lucky
Als het goed is gaan die er 4 bakken DH de lijn naar gn - lw in, ander setje zou gtw's moeten zijn. Maar dit verschilt heel erg per dag. Soms veel meer DH dan andere dagen. Normaal gesproken doet de rest van de wadjes niks in gn, omdat daar alles met gtw *zou* moeten rijden.  

20-06-2007 08:10:34
kbrandsma
kbrandsma
Quote
timtrein:
Quote
plaid: Lw-Hlg vanmiddag 308 (ook met een vreemd golvend motorgeluid) en 3217+3113. Lw-Stv 3112+3211, 3217+3113 (voorafgaand aan Lw-Hlg) en 3214+3116+3115.

Dan hebben ze halverwege de dag wat omgedraaid, want vanaf 13u tot 19u heb ik de combi 3213+3113 heen-en-weer zien rijden op Lw-Hlgh
Op de lijn naar Stv gelukkig alleen maar Wadjes (gisteren reed er ook een GTW hoorde ik), te weten de 3217 op de Sneek-pendel en de 3115+3116 en 3211+3112. Aan de beide eentjes werd later nog de 3214 gehangen (middagspits).

De 3217 heeft niet op Lw - Hlgh gereden, maar gewoon in de Sneek-pendel.
De 3214 kwam met een dikke plus rond 15.00 in Leeuwarden aan (+15 te IJt gespot). Door deze vertraging heeft het versterkingsmat. voor de rit om 15.01 (30043) alleen gereden (3115-3116). Rond 17.00 is de 3214 er pas aangezet.
 

20-06-2007 18:00:06
plaid
plaid
Sorry, dan moet ik de 3217 met de 3213 verwisseld hebben. Dank in ieder geval voor de goede combi.  

20-06-2007 18:27:11
bouwe
bouwe
Quote

Op Gn-Lw reed rond het middaguur de 3206+3212. Te Gn stonden toen maar liefst 6x II en 2x I, waaronder de 3216. Die zullen 's middags wel (deels) de dienst naar Lw/Rd/Dz zijn ingegaan?



Vannmiddag zag ik naar Lw DHI+DHI+DH2 vertrekken.

Laatst bewerkt door bouwe op 20-06-2007 18:27
 

20-06-2007 19:43:40
peterselie
peterselie
Dezelfde setjes vanmiddag als gister in de 30200 serie  

20-06-2007 19:56:44
lucky
lucky
En het was weer feest op lw -sk/stv

De 308 zat in de pendel naar sk in de avond spits. Ik was zo gelukkig om hier mee te mogen reizen.

De combi van DH 1 + DH 1 in de 17.01 vanaf lw, dus dat zal feest zijn geweest. Helft van de normale bakken. Ben blij dat ik de 17.01 niet steeds heb want het is elke dag feest daar.

Daar en tegen om 18.33 4 bakken DH naar hlgh, complete overkill. Ze hadden beter 2x 3 bakken kunnen maken.

De volgende stellen stonden in de ochtendspits (8.50) in lw.

228
236
312

In de avond spits zag ik ook 3 stellen in lw staan. 2 stonden half in de voith garage. 1 daarvan was de 312.

2x DH en 2x GTW in gn - lw in de avond spits.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-06-2007 16:09:24
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: De 308 zat in de pendel naar sk in de avond spits. Ik was zo gelukkig om hier mee te mogen reizen.
Daar en tegen om 18.33 4 bakken DH naar hlgh, complete overkill. Ze hadden beter 2x 3 bakken kunnen maken.
In de avond spits zag ik ook 3 stellen in lw staan. 2 stonden half in de voith garage. 1 daarvan was de 312.

308 zat vrijwel de hele dag in de Sneek-pendel. Om 10.40 gespot te Mg.
4 bakken DH naar Hlgh was ook om 21.59 nog een feit.
Om 22.00 stonden er 10!! stellen GTW in Leeuwarden, waarvan 1 voor Voith. Door het zien van zoveel stellen kreeg ik bijna het idee dat het de volgende dag (vandaag) gebeurd zou zijn met DH op Lw - Stv!
Dat het 5 voor twaalf is voor DH op Lw - Stv is moge duidelijk zijn, al kan er volgende week veel veranderen aangezien Oerol dan weer verleden tijd is.
Vanochtend stonden er nog 4 stellen GDST te Lw.
 

21-06-2007 16:17:28
kbrandsma
kbrandsma
Morgen weer een extra stel GDST te Lw:
Quote
Prorail: Defecte reizigerstrein Loppersum-Appingedam
Tussen Stedum en Appingedam moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een defecte reizigerstrein rijden er tussen Stedum en Appingedam geen treinen.

GTW gesneuveld tussen Gn - Dz
 

21-06-2007 17:52:42
lucky
lucky
Ik ga morgen weer naar groningen dus we zullen zien of er morgen gtw's rijden in de ochtend spits en middag/avond spits. Ben vooral benieuwd hoe ze de ochtend spits gaan oplossen, aangezien daar regelmatig gesplits enzo wordt.

Ik vrees ook voor de trein die in sk aankomt om 8.25 (uit stv) Dit was altijd 2 bakken DH, die daar koppelde aan nog een x 2 bakken DH. De trein uit stv waren alle scholieren die om half 9 met school begonnen. 2 bakken DH was zeer krap hier en er waren altijd staanplaatsen. Dus als ze hier dan met 2/6 aan komen zetten zal het een groter feest worden.
 

21-06-2007 19:07:22
plaid
plaid
Rond 17.30 3112+3113+3115 naar Hlg zien vertrekken. 308 richting Sk.
229 bij Voith voor de deur als 'Sjoukje Dijkstra'. De 'Tony van Leeuwen' rijdt ook in de vorm van 236 (samen met 312 in de 17.33 naar Gn). De 228 lijkt uit Lw te zijn verdwenen.
 

21-06-2007 19:24:22
peterselie
peterselie
Ik heb het lijstje weer bijgewerkt. De 228 zou ook binnen kunnen staan.  

21-06-2007 20:31:02
j.jager
j.jager
De 228 rijd weer. Ik heb deze stel vanmiddag gespot te Hgz in de 8413, samen met de 230.  

21-06-2007 20:32:32
bouwe
bouwe
De 311 is dus 'out', zie opvallend topic.  

21-06-2007 22:34:52
lucky
lucky
Toen ik vanavond naar badminton ging kwam de 19.21 trein uit stv net binnenrollen in ijt. Deze bestond uit 2x gtw, nummers onbekend. Iemand enig idee welke stellen dit waren?

Edit: Zo te zien de 232 + 234. ook 308 naar sneek. Nu hoeft er nog maar 1 setje vervangen te worden.

Laatst bewerkt door lucky op 21-06-2007 22:37
 

21-06-2007 22:45:30
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: Ik ga morgen weer naar groningen dus we zullen zien of er morgen gtw's rijden in de ochtend spits en middag/avond spits. Ben vooral benieuwd hoe ze de ochtend spits gaan oplossen, aangezien daar regelmatig gesplits enzo wordt.

Ik vrees ook voor de trein die in sk aankomt om 8.25 (uit stv) Dit was altijd 2 bakken DH, die daar koppelde aan nog een x 2 bakken DH. De trein uit stv waren alle scholieren die om half 9 met school begonnen. 2 bakken DH was zeer krap hier en er waren altijd staanplaatsen. Dus als ze hier dan met 2/6 aan komen zetten zal het een groter feest worden.

Morgen weer grote aanvoer voor laatste weekend Oerol. Schat 's ochtends gewoon DH. GTW na ochtendspits weer op Lw - Sk (al ingepland ritje).
Die koppeling in Sneek vond eerst plaats tussen 7.54 - 7.59. Aangezien bij de minste of geringste vertraging deze rangeertijd ook uitliep werd na ongeveer een maand de trein van 8.25 (uit Stv) met 2 i.p.v. 4 bakken gereden.
Quote
j.jager: De 228 rijd weer. Ik heb deze stel vanmiddag gespot te Hgz in de 8413, samen met de 230.

Gisteravond om 22.00 gespot te Lw op normaal rangeerterrein.
De 229 werd vanmiddag buiten gecheckt door Voith/Stadler personeel (o.a. inschuiftrede). Vanuit rijdende trein sowieso twee auto's/busjes met Duits kenteken gezien.
Serieuze business!
Quote
lucky: Zo te zien de 232 + 234. ook 308 naar sneek. Nu hoeft er nog maar 1 setje vervangen te worden.

Volgende week is alles weer als vanouds. De GTW's moeten dan immers weer naar Hlgh.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 21-06-2007 22:47
 

21-06-2007 23:29:26
lucky
lucky
Over dat laatste. Ik denk dat dat klopt.

Maar op dinsdag zou er volgens de planning nieuwe stellen binnen moeten komen. Reken 2 dagen om te testen (al kan het blijkbaar tegenwoordig in een halve dag). Dan zou theoretisch op donderdag de dienst met gtw's gedraaid kunnen worden.

Maar waarschijnlijk beginnen ze dan op zondag. (1 juli) ermee. En dan op 2 juli de normale diensten ermee. Als er niet teveel mat uitvalt. Want dan duurt het tot de vakantie drgl ingaat en weet niet wanneer dat is. Zal de week erna zijn? (basisscholen hebben dan ook vakantie)
 

21-06-2007 23:44:24
stel172
stel172
Vandaag weer wezen kijken op de lijn naar Harlingen en inderdaad alleen DH! Zelfs een stammetje met de legenarische 3 DH1 gezien
De .59 reed met de 3214 en 3116
De -33 met de 3112+3113+3115.
Zelfs de plaatselijke bevolking lijkt de reden hiervan in de gaten te hebben. Ik hoorde iemand zeggen dat dit te maken had met de bagagecapaciteit en het grote aantal te vervoeren fietsen. Wordt de lijn naar Harlingen dan echt de laatste DH lijn met DH's in het vakantieseizoen????
Van de lijn naar Sneek en Stavoren heb ik twee van de drie stammen gezien. Deze twee waren allebei Stadlers.
Verder reden er op de lijn Groningen - Leeuwarden in de spits 2 stammen DH, waaronder de 3109+3104+3216, waarmee de laaste 6 DH1-en van Arriva weer allen op de baan waren%02%.
 

21-06-2007 23:50:56
stel172
stel172
Nummering GTW's
Vandaag ook zitten brainstormen over de nummering van de Stadlers. Het lijkt vreemd dat de nummering van de tweetjes met motorwagen bij 228 begint. (228-243).
De drietjes (plus motorwagen) beginnen bij 301 en gaat waarschijnlijk doorlopen tot en met 327 (= 27drietjes) Hiermee lijkt het er op dat Arriva ze in principe 01-43 genummerd heeft met een cijfer ervoor wat aangeeft of het om een stam met 2 of drie bakken betreft.
301-327; 228-243 = 43 stellen.
Dit alles schoot mij te binnen terwijl ik aan het genieten was van een ritje van de 241.
 

21-06-2007 23:59:30
lucky
lucky
Die nummering heb je heel goed begrepen. Zo werkt het precies.

En de stellen hebben gewoon (als voorbeeld) 301A, 301B,301C en 301D voor de verschillende bakken. En geen namen zoals de meeste (als niet alle) ns stellen hebben. (bk ect)

Maar misschien heb ik dat mis. Ben niet zo technisch.

Laatst bewerkt door lucky op 22-06-2007 00:01
 

22-06-2007 00:17:27
stel172
stel172
Dankjewel Lucky.
Het kwartje viel bij mij in eens in een Stadler stel. Ik vond het laagste nummer van het eerste tweetje zo vreemd tot dat ik ging rekenen hoeveel 2tjes en 3tjes er eigenlijk zouden komen. Vervolgens schoot mij de twee cijferige nummering van de linten van Arriva in Demarken te binnen (01- +/- 28). Toen dacht ik dat het kan niet anders zijn dat er doorlopend genummerd is van 01-43 en dat het eerste cijfer het aantal reizigersbakken aangeeft.
Die volg letters zijn me ook opgevallen en dan staat er inderdaad ook nog 10 voor. bijvoorbeeld 10301A etc.
Op dit moment ben ik druk doende de revisie data te noteren van de verschillende stellen, maar de volgende keer dat ik in het noorden kom zal ik ook eens zorgvuldig noteren welke letter bij welke bak hoort. Bij de Linten zijn de bakken helemaal niet uit elkaar te houden omdat er een aparte bak nummering of codering zo als NS die had ontbreekt. Bij de Stadler moet dat wel lukken.
 

22-06-2007 00:27:39
lucky
lucky
In een 3tje is als het goed is de C bak de motorwagen. Dus dan is het makkelijk uit te vinden.  

22-06-2007 00:28:58
peterselie
peterselie
Quote
lucky: Die nummering heb je heel goed begrepen. Zo werkt het precies.

En de stellen hebben gewoon (als voorbeeld) 301A, 301B,301C en 301D voor de verschillende bakken. En geen namen zoals de meeste (als niet alle) ns stellen hebben. (bk ect)

Maar misschien heb ik dat mis. Ben niet zo technisch.


De kopbak met de 1e klas is de A, de andere kopbak is de B, het motorwagentje is de C en de tussenbak bij de 2/8 is de D.


Ik heb mijn foto's van de 304 er even voor moeten bekijken

Laatst bewerkt door peterselie op 22-06-2007 00:30
 

22-06-2007 00:42:50
stel172
stel172
Bedankt%05%%02%  

22-06-2007 08:09:45
kbrandsma
kbrandsma
Quote
stel172: Nummering GTW's
De drietjes (plus motorwagen) beginnen bij 301 en gaat waarschijnlijk doorlopen tot en met 327 (= 27drietjes) Hiermee lijkt het er op dat Arriva ze in principe 01-43 genummerd heeft met een cijfer ervoor wat aangeeft of het om een stam met 2 of drie bakken betreft.
301-327; 228-243 = 43 stellen.

In een later stadium is de 228 door middel van een extra tussenbak aan te passen tot 328.
Voor meer info over de GTW, kijk op de site van dh3201: http://gtw.diesel-trein.nl/
(hier zijn trouwens de twee koprijtuigen omgedraaid. Het kopruituig het verst van de motorbak (1e klasse) is hier B, terwijl de andere kop A is.)
 

22-06-2007 09:02:16
peterselie
peterselie
Op mijn foto staat het toch echt andersom

http://i54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Arriva%206%20oktober%202006/DeMotorbak.jpg

Van de 304 zijn dit de kopbak B met alleen 2e klas en de motorbak C met nummerplaatje.

Laatst bewerkt door peterselie op 22-06-2007 09:02
 

22-06-2007 10:42:29
kbrandsma
kbrandsma
Heeft iemand een nummertje voor de GTW 2/6 Foppe de Haan?
Rijd vandaag de evenuurs ritten naar Stavoren, maar op de kruising te Mantgum nummertje gemist.
Wikipedia meldt nog niets%08%
 

22-06-2007 16:51:38
lucky
lucky
Daar zat ik in. Als ik het goed heb is het de 232.

De 234 zat in de stopper naar sk, ook een nog onbekend stel volgens mij. (zo ff wiki checkken.)

Maar ik twijfel lichtjes of ik deze 2 stellen niet door elkaar haar.

Hotze zat in de andere stopper naar stv. 3x 2/6 op de lijn dus. Nu met de vakantie past het net aan. (16.01 trein)

Edit: Aan de spots vam jorwerd te zien is foppe inderdaad 232.

Laatst bewerkt door lucky op 22-06-2007 17:23
 

22-06-2007 17:30:49
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Foppe de Haan is inderdaad het stel 232!

Heb vandaag totaal geen Wadloper gespot tussen Mantgum en Sneek (Mg - Sk). Dat was toch wel iets aparts, want ik had verwacht dat ze nog wel in de Stavorenomloop zaten.

De 308 is trouwens verdwenen uit de Lw - Sk omloop.

Verder had stel 231 problemen met de deuren in Sneek. De machinist had al gefloten en de deuren dicht gedaan, althans zo dacht hij. Alleen hij merkte dat hij niet vooruit kwam, bleek één van de deuren nog open te staan.

De 30049 reed met één stel namelijk de 234. Ik stond mijn fiets al te pakken in Mantgum en ik begon medelijden te hebben met de reizigers in die trein, er was gewoon geen ruimte, het was net vervoer in een sardineblik.
 

22-06-2007 19:09:39
martijn24
martijn24
Stel 10237 heeft de naam Marianne Timmer gekregen. Ik weet niet of dat ook al bekent is, maar ik zag hem vanmorgen in trein 30411 zitten met de naam Marianne Timmer op de zijkant.  

22-06-2007 22:25:34
lucky
lucky
Hij staat er nu ondertussen bij in ieder geval. (niet door mij)

Update namen:

Namenlijst Arriva

* 10228: Jan Uitham
* 10229: Sjoukje Dijkstra
* 10230: Ede Staal
* 10231: Hotze Schuil
* 10232: Foppe de Haan
* 10233: Liesbeth List
* 10235: Jan de Roos
* 10236: Tonny van Leeuwen
* 10237: Marianne Timmer
* 10240: Eise Eisinga
* 10241: Ger Vaders
* 10303: Tiny Mulder
* 10304: Hans Alders
* 10305: Ubbo Emmius
* 10306: Gerrit Krol
* 10310: Abe Lenstra
* 10311: Hans Wiegel
* 10312: M. Vasalis


Bron wiki, maar eigenlijk bron somda.
 

22-06-2007 22:29:35
lucky
lucky
En de 234 = Fedde Schurer.  

22-06-2007 22:51:45
salieri
salieri
Wat een naam ook: Fedde Schurer  

22-06-2007 22:57:51
mren
mren
trouwens, als er een stel Ede Staal mag heten, wanneer komt dan het stel dat vernoemd is naar Pe Daalemmer en Rooie Rinus?  

22-06-2007 23:06:21
timtrein
timtrein
Hear, hear! %02%  

22-06-2007 23:14:55
lucky
lucky
Namen konden worden ingestuurd en zijn beoordeeld door een jury. Dus ja, we hebben allemaal invloed kunnen uitoefenen zeg maar.  

23-06-2007 00:19:08
aarclay
aarclay
Ik had gehoord dat de Spurt nogal problemen heeft:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=36

De deuren gaan niet altijd open opeens, Spurt wil niet starten... hoe komt dit nou opeens?
Ik had gehoord dat dit pas geleden ook tussen Groningen en Rodeschool was?
 

23-06-2007 00:21:22
mikos
mikos
Dat noemt men nou kinderziektes... Net nieuw, alles gloedjenieuw, software net geprint enz. enz... En dan kom je dit soort kleine dingen tegen, vooral in het begin.


www.ov-ervaringen.nl
 

23-06-2007 00:23:14
aarclay
aarclay
Mja, maar is er ook bekend hoe het veroorzaakt wordt?  

23-06-2007 00:24:33
mikos
mikos
Nee, daar zijn het kinderziektes voor %08% Over een paar maanden hebben ze een software-update, gaan die dingen voor onderhoud nog even de remise in, bla bla... En dan na verloop van tijd dan heb je (haast) geen problemen meer!


www.ov-ervaringen.nl
 

23-06-2007 00:31:55
mren
mren
En daarom was het ook zo slim van Veolia om ook GTW's te kopen, dan hebben ze geen (of minder) last van zaken als kinderziektes en toelatingsprocedures enzo.  

24-06-2007 02:10:16
lucky
lucky
Vandaag wederom de hele dag gtw's op lw - stv/sk

De 241V en 232A hadden de eer om de dag af te sluiten. (23.50 in sknd)

Leuk detail: 232 is Foppe, vandaag europees kampioen geworden.
 

24-06-2007 10:54:38
kbrandsma
kbrandsma
Een oranje tintje zou de 232 niet misstaan! (aan de binnenkant dan)  

24-06-2007 15:05:42
lw-o
lw-o
strak plan paar balonnen en slingers dr aan!!


Virm is verrekte fijn spul
 

24-06-2007 21:03:30
lucky
lucky
En ook vandaag weer gtw's op lw-sk/stv. Vandaag waren de gelukkigen de 232 en 241.

Ben nu benieuwd hoe het morgen gaat. Denk dat de wadlopers weer terugkomen.
 

25-06-2007 11:35:44
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma: Wikipedia meldt nog niets%08%


Normaal update ik de wikipagina, maar nu was iemand mij voor

Trein 30232 werd vandaag met een enkele GTW gereden, waar het meestal minimaal 5 bakken GTW zijn.
 

25-06-2007 11:57:30
lucky
lucky
Dat is niet echt veel. Ik zie dat je hebt gespot in lw, enig idee wat op lw-sk/stv rijdt?  

25-06-2007 12:03:17
peterselie
peterselie
Geen idee. Ik kwam om 8.54 het station in Lw op rennen en vertrok om 8.57 uur alweer naar Gn. Spoor 1 was om 8.54 uur leeg %08%  

25-06-2007 12:09:50
lucky
lucky
Dan weet ik het wel. De trein die om 8.50 aankomt is naar spoor 2 gegaan (net als vorige week) En de gtw's die smorgens naar hlgh rijden gaan dan naar sk/stv. Dus waarschijnlijk minimaal 2 gtw's op lw -sk/stv  

25-06-2007 13:57:27
salieri
salieri
Quote
peterselie: Trein 30232 werd vandaag met een enkele GTW gereden, waar het meestal minimaal 5 bakken GTW zijn.
30213 ook met enkele 2/6
Mijn trein en de volgende (30428 en 30430) reden op volle sterkte, de 30430 zelfs met 2/6 + 2/8 + 2/6, 7 bakken in totaal dus
 

25-06-2007 14:23:10
lucky
lucky
Is het nog nodig om in deze tijd van het jaar de 30428 met 8 bakken te rijden? Ik merk in alle treinen dat het een stuk rustiger is namelijk, dus lijkt beetje overkill. Maar misschien is het op de lijn anders.  

25-06-2007 14:31:52
edegroot
edegroot
Verzoek om zaken die hier al staan (betreft ook DH Arriva topic) niet ook nog eens in opvallende dingen te posten. Bedankt voor de medewerking.  

25-06-2007 14:49:12
salieri
salieri
Quote
lucky: Is het nog nodig om in deze tijd van het jaar de 30428 met 8 bakken te rijden? Ik merk in alle treinen dat het een stuk rustiger is namelijk, dus lijkt beetje overkill. Maar misschien is het op de lijn anders.
Ja, al kan het momenteel ook wel met 6 bakken. Maar minder niet
Maar normaal, als er geen vakantie is, is 8 bakken echt rendabel om in te zetten

Laatst bewerkt door salieri op 25-06-2007 14:49