15-07-2007 15:08:41
lucky
lucky
En daar ging er 1 kapot tussen gn en gnn. Het verbaast me dat het bijna 2 uur moet duren voordat er een gtw erheen kan worden gestuurd om hem even weg te trekken. Het kost ook wel 5 minuten om er heen te rijden..  

15-07-2007 15:17:48
mich
mich
Misschien niet meteen een machinist voorhanden, en het kan zijn dat je bij prorail een pad aan moet vragen wat vaak minimaal een uur duurt.  

15-07-2007 15:49:33
koelkastBD
koelkastBD
Als er defect materieel tussen Gn en Gnn staat, denk je dan dat je een pad moet aanvragen en het een uur duurt voor je er een hebt? Zó onflexibel is men nu ook weer niet als er ergens een trein het baanvak blokkeert.  

15-07-2007 18:13:30
j.jager
j.jager
Quote
lucky: En daar ging er 1 kapot tussen gn en gnn. Het verbaast me dat het bijna 2 uur moet duren voordat er een gtw erheen kan worden gestuurd om hem even weg te trekken. Het kost ook wel 5 minuten om er heen te rijden..


Tegen 14.00 stond de 306 klaar op spoor 5a, om die kant op te gaan, om de betreffende trein op te halen. Tegen 14.55 kwam de 306 met de andere trein terug.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-07-2007 18:48:17
lucky
lucky
Mcn genoeg lijkt me zo... Want al die treinen die uit vallen hebben een mcn nodig..

En stellen ook genoeg.. Want die stellen die de treinen naar rd en dz rijden kunnen niet rijden.

Van paden aanvragen heb ik weinig verstand.
 

15-07-2007 20:20:09
hielkeb
hielkeb
De 315 reed vanavond tussen Leeuwarden en Groningen


Hielkeb
 

15-07-2007 20:57:29
goffe_bp
goffe_bp
Zonet nog om 20:00 reed trein 30276 met 2/8-2/6.


goffe_bp
 

15-07-2007 21:22:40
wiedijk
wiedijk
Klopt! Te Hdg gespot om 19.43 ri Gn, kruiste hier met een losse Buffel.  

17-07-2007 22:40:41
timtrein
timtrein
Komt weer wat: gevonden op http://www.schwarzwaldbahn.net/

Montag, 23. Juli 2007

GTW-Überführung von Konstanz nach Neuschanz/NL:
Villingen 19:20
Triberg 19:40
Hausach 20:00
Offenburg 20:20

Zal de volgende dag dan wel in "Neuschanz" aankomen!
 

17-07-2007 23:04:40
bouwe
bouwe
Dan loopt alles nog prima volgens planning. De 24e moeten de 10320 en 10321 binnen komen.  

21-07-2007 17:29:57
lucky
lucky
En de buffels die gister naar hlgh reden hebben het begeven? Of heeft een gtw geen zin meer om zijn rondjes te maken?

Edit: voor de duidelijkheid: Hier doel ik op:

Defecte trein Leeuwarden - Dronrijp
Tussen Leeuwarden en Harlingen Haven moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten.
Door een defecte trein rijden er tussen Leeuwarden en Harlingen Haven geen treinen maar bussen.

Laatst bewerkt door lucky op 21-07-2007 17:35
 

21-07-2007 18:38:02
wimhoekema
wimhoekema
De Buffels deden het prima, maar door een defecte GTW-dieseldrie op de vrije baan nabij Deinum rond 16.45 uur, kon er niks meer rijden. Vervangende bussen lieten lang op zich wachten en om 17.05 zag ik de GTW er nog steeds roerloos staan. Stel had o.a. last van een heftige ATB-storing. Terwijl er wat 'gele vestjes' om het onfortuinlijke stel heenliepen bleef de AHOB It Holt/Ljochtewei geduldig dicht...
En wat die Buffels betreft; de 3446 werd door dit akkefietje opgesloten op sp. 2 te Lw.
 

21-07-2007 18:52:53
thom
thom
Zal dan wel niet alleen een ATB storing zijn,
die had men dan gewoon buiten bedrijf kunnen stellen en de weg kunnen vervolgen binnen afzienbare tijd.

Edit, Je zei dan ook Oa, pardon %02%

Laatst bewerkt door thom op 21-07-2007 19:29
 

21-07-2007 19:07:39
lucky
lucky
Kijken kunnen ze sowieso goed. Afgelopen dinsdag had ik de 21.01 trein uit lw richting stv. Deze trein had ook een storing. Ze hebben de trein herstart en met 10 minuten vertraging konden we weg.

Maar er stonden na een paar minuten al 6 mensen te kijken. 3 in de cabine en 3 buiten de cabine.
 

22-07-2007 11:22:15
plaid
plaid
De 3448 stond zondag na de gestrande GTW in Hlgh opgesloten, maar er stond ook nog een GTW te Franeker!? Beetje vreemd lijkt me, zoveel materieel op de lijn??
Een club reizigers te Dronrijp en een veeel grotere te Franeker stonden al twee uur te wachten toen er eindelijk een bus kwam... de verkeerde kant op, naar Hlg!
 

22-07-2007 11:24:06
dumpy_dump
dumpy_dump
De gestrande trein bestond uit 2 stellen (GTW), waarvan er eentje wel door is gegaan.  

22-07-2007 11:24:38
jeepee
jeepee
Niet zo vreemd, de "defecte" trein was het 2e deel van de trein die in Franeker stond. Koppeling is losgeschoten en het achterste deel is bij Deinum gestrand. Mcn is verder gereden en kwam pas te Franeker erachter dat die een deeltje miste van zijn trein%03%  

22-07-2007 13:08:22
mich
mich
Als je kijkt naar de constructie van die koppeling lijkt het zo goed als onmogelijk dat die losschiet, en nog onmogelijker dat hij daarna geen lucht lekt zodat het voorste stel geen meter had kunnen rijden. Je zou haast zeggen dat iemand hem bewust ontkoppeld heeft.  

22-07-2007 13:10:43
rob46
rob46
Na ontkoppeling krijg je een snelremming, blijkbaar is de mcn na voldoende "lucht" te hebben weer verder gereden. Hebben die GTW's dan geen meldlampen dat er een tweede stel in bedrijf is ? Bij de oude diesels zag je meteen op het instrumentenpaneel hoeveel stellen er in bedrijf waren.  

22-07-2007 14:40:30
salieri
salieri
Bij de DH'tjes kan je het zien aan je toerental van de dieselmotor, als deze ineens niets meer laat zien (behalve natuurlijk je eigen treinstel), heb je geen stel meer achter je  

22-07-2007 15:11:25
edje
edje
Er zijn maar een aantal treinstellen waar je kunt zien hoeveel treinstellen je hebt gecombineerd.
DH, Lint, DM'90, V-IRM, en volgens mij nog wel een paar.
Bij alle soorten AK's krijg je een snelremming als deze spontaan losschiet.
 

22-07-2007 15:13:00
lykele
lykele
Hmm aan het artikel op nu.nl te zien vond de ontkoppeling plaats terwijl de trein stil stond voor het station. Dus klaarblijkelijk is de koppeling losgeschoten en is het voorste stel daarna vrolijk weggereden. Kennelijk was er dus ofwel een ontkoppelactie in touw gezet door iemand/softwarefout waardoor de luchtslang van de rem werd geblokkeerd ofwel de koppeling is losgeschoten waarna de luchtslang is geblokkeerd.  

22-07-2007 18:50:19
dh3201
dh3201
Bij DH zie je maar drie toerentalmeters, dus de eerste drie dieselmotoren in een treincombinatie. Dus als een stel met de vierde dieselmotor ontkoppelt zie je dat niet aan de toerentalmeters in de voorste cabine.


Shqiperise-lopers?
 

22-07-2007 19:07:52
thom
thom
Quote
rob46: Na ontkoppeling krijg je een snelremming, blijkbaar is de mcn na voldoende "lucht" te hebben weer verder gereden.

Zowieso kan dat niet, wanneer een koppeling niet op de juiste wijze ontkoppeld word, zal de treinleiding niet sluiten en dus ontlucht worden.
De TL sluit alleen als de koppeling dmv ontkoppelpendaal of dmv trekkoord gesloten word. Andere luchtleidingen werken met een terugslagklep en zullen altijd sluiten.

Iedereen hier heeft vastweleens bij koppelen staan kijken en ook vastweleens meegemaakt dat dat mislukte met als gevolg een hoop gesis, het leeglopen van je treinleiding.
Wanneer een koppeling breekt gebeurt hetzelfde, je zal dus naar de koppeling moeten om daar de treinleiding dicht te zetten, dat is geen kwestie van voldoende luchtpompen...

En dat is dus een beetje maf aan dit verhaal, waarom ontkoppelde het, en waarom is de treinleiding niet open gevallen....
 

22-07-2007 19:14:52
j.jager
j.jager
Quote
dh3201: Bij DH zie je maar drie toerentalmeters, dus de eerste drie dieselmotoren in een treincombinatie. Dus als een stel met de vierde dieselmotor ontkoppelt zie je dat niet aan de toerentalmeters in de voorste cabine.


Even voor de duidelijkheid, bij een wadloper zitten 6 toerentalmeters. 1 setje bestaat uit 2 toerental meters. Dus je kan vanuit de voorste wadlopercabine maximaal 6 motoren in werking zien. @dh3201 Let er maar eens op, als je een keer vanaf het balkon in de cabine kan kijken.

Laatst bewerkt door j.jager op 22-07-2007 19:17
 

22-07-2007 19:55:50
goffe_bp
goffe_bp
Toen ik gisteren in trein 30251 (GTW) zat was de omroep zeer luid. De omroep kan in alle GTW's wel wat zachter en ook niet op zo'n apparte manier bij station Lwc 'Het volgende station is Leeuwarden Cá mmíngá bú rén of bij HurdeGAryp. Veel mensen schoten hierdoor ook in de lach. Bij Syntus is die omroep het mooist. Gewoon wat zachter en niet zo overdreven.

Laatst bewerkt door goffe_bp op 22-07-2007 19:56


goffe_bp
 

22-07-2007 19:59:35
salieri
salieri
Quote
dh3201: Bij DH zie je maar drie toerentalmeters, dus de eerste drie dieselmotoren in een treincombinatie. Dus als een stel met de vierde dieselmotor ontkoppelt zie je dat niet aan de toerentalmeters in de voorste cabine.
Jawel, zie reactie J.Jager
Een machinist had mij dat zelf ook al uitgelegd dat je kan zien hoeveel toeren de 6 dieselmotoren geven

Quote
goffe_bp: Toen ik gisteren in trein 30251 (GTW) zat was de omroep zeer luid. De omroep kan in alle GTW's wel wat zachter en ook niet op zo'n apparte manier bij station Lwc 'Het volgende station is Leeuwarden Cá mmíngá bú rén of bij HurdeGAryp. Veel mensen schoten hierdoor ook in de lach. Bij Syntus is die omroep het mooist. Gewoon wat zachter en niet zo overdreven.
Klopt, de omroep doet gewoon pijn aan mijn oren als de mensen in de trein een beetje rustig zijn, zo hard staat het%03%
Kan nooit goed zijn%03%

Edit door Mikos: Overbodige extra post bij deze post ingevoegd.
 

22-07-2007 20:44:33
dh3201
dh3201
Quote
j.jager: Even voor de duidelijkheid, bij een wadloper zitten 6 toerentalmeters. 1 setje bestaat uit 2 toerental meters. Dus je kan vanuit de voorste wadlopercabine maximaal 6 motoren in werking zien. @dh3201 Let er maar eens op, als je een keer vanaf het balkon in de cabine kan kijken.

Bedankt voor de aanvulling, ik vond drie ook al zo weinig.
Mijn verhaal blijft hetzelfde, alleen met iets andere cijfertjes
Maar als het stel met de zevende dieselmotor ontkoppelt zie je dat niet aan de toerentalmeters in de voorste cabine.
En ja, Wadlopers kunnen tot 8 bakken (is 8 dieselmotoren) gekoppeld worden!


Shqiperise-lopers?
 

22-07-2007 21:11:28
lint27
lint27
Maar met maximaal 6 in reizigersdienst  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-07-2007 21:56:52
dh3201
dh3201
Op Groningen - Roodeschool was 8 bakken toegestaan in de reizigersdienst.
Op Sauwerd - Delfzijl was 7 bakken toegestaan in de reizigersdienst.

Maar ja, daar rijden ze nu niet meer.


Shqiperise-lopers?
 

23-07-2007 09:39:08
gtw28
gtw28
Spurt 307 waar ik in zat begaf het zojuist voor Sauwerd, dus dat werd fijn een stukje lopen langs de baan. Eigenlijk gek dat er niet een trapje per treinstel aanwezig is voor het uitstappen langs de baan in zulke gevallen, met name voor ouderen en minder validen.

Edit door Mikos: We gebruiken op dit Forum gewoon de normale benaming voor de treinstellen, wat voor ervaring of mening je er ook mee of over hebt!
 

23-07-2007 09:42:08
bouwe
bouwe
Wat gebeurde er gtw28, viel de tractie opeens weg oid?  

23-07-2007 11:40:33
kbrandsma
kbrandsma
Quote
salieri:
Quote
goffe_bp: Toen ik gisteren in trein 30251 (GTW) zat was de omroep zeer luid. De omroep kan in alle GTW's wel wat zachter en ook niet op zo'n apparte manier bij station Lwc 'Het volgende station is Leeuwarden Cá mmíngá bú rén of bij HurdeGAryp. Veel mensen schoten hierdoor ook in de lach. Bij Syntus is die omroep het mooist. Gewoon wat zachter en niet zo overdreven.
Klopt, de omroep doet gewoon pijn aan mijn oren als de mensen in de trein een beetje rustig zijn, zo hard staat het%03%
Kan nooit goed zijn%03%

De automatische omroep heeft vier volumestanden. In veel gevallen staat de omroep op 2, maar in enkele gevallen wordt ook wel eens stand 4 ingeschakeld.
 

23-07-2007 11:52:48
gtw28
gtw28
Quote
bouwe: Wat gebeurde er gtw28, viel de tractie opeens weg oid?


We moesten vlak voor Sauwerd wachten op de trein naar Delfzijl (een Buffel trouwens). Vervolgens kon de machinist met geen mogelijkheid de rem er weer af krijgen. Hij probeerde vanalles, remmen vast en proberen te lossen, tractie geven, helaas niets hielp.

Laatst bewerkt door gtw28 op 23-07-2007 11:53
 

23-07-2007 12:03:00
bouwe
bouwe
Die DM90 pendelt vandaag tussen Gn en Dz vermoed ik, kreeg net doorgebeld dat een DM90-stel klaar staat te Gn voor de stopper naar Dz. Kan niet anders concluderen dan dat er veel GTW defect aan de kant staat.

Laatst bewerkt door bouwe op 23-07-2007 12:03
 

23-07-2007 12:12:43
kbrandsma
kbrandsma
Vreemd dat Arriva geen DM'90 in de stopper naar Lw inzet, maar richting Dz.

Verder worden morgen de 320 en 321 afgeleverd.
 

23-07-2007 13:07:41
peterselie
peterselie
Lw-Gn reed vanochtend in ieder geval volledig met GTW, zelfs op de sneltreinen.  

23-07-2007 13:49:18
lucky
lucky
Gister 2x dm'90 op lw - hlgh

Verder staan er minstens 10 stellen stil in lw. Dus teveel defect lijkt me eigenlijk niet.

Laatst bewerkt door lucky op 23-07-2007 13:50
 

23-07-2007 14:07:34
salieri
salieri
DM90 naar Dz?
Misschien dat het morgen weer zo is, exotisch materieel naar Dz%02%

Staat er echt zóveel aan de kant? In Groningen stond afgelopen donderdag vrijwel niets%03%
 

23-07-2007 14:57:11
lucky
lucky
Ja, ik overdrijf niet. Al was dat op zondag. Maar er staan veel te veel stellen op lw. De helft hoeft geen dienst te doen.  

23-07-2007 18:49:30
plaid
plaid
Reageer nog even op het verloren treinstel bij deinum. Weet niet of iemand het treinstel daadwerkelijk heeft zien staan. Ik moest toevallig naar Hlg en ging dus met de bus er 'langs'. Het treinstel stond toen nog ruim voor de overweg richting Deinum en daarom vroeg ik me af (als het treinstel daadwerkelijk te halte Deinum verloren is), of het stel misschien dan zelfs wel van het verhoogde talud te Deinum is teruggegleden richting Leeuwarden!?!  

23-07-2007 18:54:41
mich
mich
Dat kan maar een paar meter, dan slaat de dodeman/roldetectie erop.

Laatst bewerkt door mich op 23-07-2007 18:54
 

23-07-2007 20:08:15
goffe_bp
goffe_bp
Toen ik in de bus zat naar Sk stond die GTW er om 16:25. Deze stond aan de kant van Lw stil.


goffe_bp
 

23-07-2007 21:38:11
johnrail
johnrail
Ik was vanmiddag de trein uitgestapt en ik ging lopen, ineens zag ik een Buffel door de boog rijden naar station Swd met vertraging.
Even later op de middag heb ik met mijn nieuwe fototoestel foto's gemaakt, en het resultaat mag er zijn.

http://home.planet.nl/~lang1049/Index.html

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 24-07-2007 16:02
 

24-07-2007 13:45:47
salieri
salieri
320+321 zijn gearriveerd, zag ze om 06.45 te Gn emplacement, stonden in de wasstraat.

Groeten Salieri vanaf een station Groningen%02%
 

24-07-2007 16:34:01
johnrail
johnrail
Ik heb nog geen nieuwe GTW's 320 en 321 gespot vandaag.

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 24-07-2007 16:35
 

24-07-2007 18:49:56
salieri
salieri
Stonden vanaf een uur of 11.30 op het emplacement te Gn, als je ze niet gezien hebt rond die tijd, ben je echt blind
Stonden het uitzicht te blokkeren%07%
 

24-07-2007 18:53:45
johnrail
johnrail
Ik was tussen 7:30 en 14:00 aan het werk, dat moest ook gebeuren, ik zal ze wel opletten, binnen kort rijdt de GTW's 320 en 321 toch langs of stoppen te Swd.

Laatst bewerkt door johnrail op 24-07-2007 19:01
 

24-07-2007 19:03:54
salieri
salieri
Ik bedoelde dat: Ben je echt blind niet beledigend, maar van dat je ze niet uit de weg kon gaan  

24-07-2007 20:49:49
hielkeb
hielkeb
De 320 en 321 zijn op weg naar Leeuwarden


Hielkeb
 

25-07-2007 16:46:37
lucky
lucky
Quote
johnrail: http://home.planet.nl/~lang1049/Index.html
Mag ik je complenteren voor de 2de foto op die link? Ik vind hem echt mooi, je hebt precies op tijd gedrukt want de trein staat nog NET in de zon. Heel mooi.

Vandaag een 3tje in de sk stopper. Tijdje geleden dat ik op lw-sk/stv een drietje zag, het zijn meestal 2tjes. Het was de 316.

Edit door admin: overbodig deel van de quote weggehaald, aub hierop letten Lucky!
 

25-07-2007 16:53:57
johnrail
johnrail
Dank je wel Lucky, ik ga binnenkort verder met de GTW's, of andere treinstellen spotten met mijn nieuwe speeltje.

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 25-07-2007 16:57
 

26-07-2007 11:55:04
wimhoekema
wimhoekema
320 stond gisteren fonkelnieuw bij de Voith-wpl in Lw.  

27-07-2007 18:07:55
goffe_bp
goffe_bp
En vandaag zat ie in 30249%02%


goffe_bp
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-07-2007 13:33:37
lucky
lucky
Net in ijt, een gekoppelde gtw. Iemand enig idee waarom? (13.21 uit ijt dus)

Volgens mij waren het een 2/6 + 2/8 Deze hadden trouwens ook +5
 

28-07-2007 14:24:05
TreinOFiel
TreinOFiel
Waarschijnlijke vanwege Skûtsjesilen in Stavoren: http://www.arriva.nl/page.php?id=1518  

28-07-2007 15:41:15
lucky
lucky
Aha. bedankt. Dat verklaart veel.  

28-07-2007 16:12:14
bouwe
bouwe
De nieuwe stellen 320 en 321 pendelen nu tussen Groningen en Roodeschool.

Laatst bewerkt door bouwe op 28-07-2007 16:25
 

28-07-2007 16:32:29
salieri
salieri
Dan hebben de 318 en 321 gewisseld, de 318 gaat naar Nsch na een paar ritjes Rd en de 321 gaat naar Rd na wat ritjes Ws/Nsch.

Overigens is dat geluid wat je bij de deuren hoort geen luchtklep van de remmen. Dat is het geluid dat er olie voor de wielassen wordt gebruikt. Elk 'zuchtje' is 1 druppel olie.
 

28-07-2007 21:38:08
wimhoekema
wimhoekema
Traditioneel lange(re) treinen tussen Lw en Stv op zaterdag 28 juli in verband met het Skûtsjesilen bij Stavoren (dat overigens wegens de harde wind werd afgelast...)
De trein van 12.30 uit Lw toonde tussen Lw en Sk de langste samenstelling van Wadlers op deze lijn tot nu toe: 2/6 + 2/6 + 2/8. De achterste ging vanaf Sneek terug naar Leeuwarden de tweetjes gingen als extra door naar Stv. De overige treinen waren 2/6 + 2/6. Na Workum zaten ze zo afgeladen vol dat de mcn besloot in Hnp en Kdm door te rijden en de wachtenden achter te laten op het perron...
De extra tussen Jorwert en Mantgum: http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5092332831475476802

Vorig jaar reden er nog 5-bakken Wadloper in deze trein http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5034085815293591634 ,
in 2005 was zelfs de combi Buffel/Wadloper nog te zien http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5045984771235504370

mzzl,
Wim

Laatst bewerkt door wimhoekema op 31-07-2007 18:24
 

31-07-2007 16:06:54
kbrandsma
kbrandsma
Mooie foto's!
Vreemd dat er te HNP doorgereden werd. Hier moet immers gesleuteld worden voor de overweg over de Oosterdijk.
Quote
salieri: Overigens is dat geluid wat je bij de deuren hoort geen luchtklep van de remmen. Dat is het geluid dat er olie voor de wielassen wordt gebruikt. Elk 'zuchtje' is 1 druppel olie.

DD-AR maakt onderin ook een dergelijk geluid. Hetzelfde idee of bij dit materiaal wel de remmen?
 

31-07-2007 18:23:41
wimhoekema
wimhoekema
Je kan langzaam doorkachelen hoor zonder te sleutelen, aan het begin van het perron te Hnp ligt de lus voor de detectie en als je binnen 'schietbereik' bent van de laserontvanger en dus de overweg dichtschiet vanuit de GTW-cabine kun je kalm an doortuffen zodra de AHOB dichtligt en het bijbehorende sein 1632 uit de stand 'stop' is gekomen. Tijdens de stoomdagen wordt ook doorgereden, zij het dat we dan vanaf het perron sleutelen  

31-07-2007 19:01:09
lucky
lucky
Mooie foto's wim. Klein puntje.. bij de DH's staat express 2007.. maar dat lijkt me niet correct.  

31-07-2007 23:47:06
wimhoekema
wimhoekema
sorry, domme fout het is gelijk aangepast  

01-08-2007 20:10:23
goffe_bp
goffe_bp
Vanmiddag reden alle Sneltreinen tussen Gn en Lw met 2/6-2/8. De trein van 16:57 (30351) zat al behoorlijk vol. Dit gaat over een paar maanden dus erg druk worden in de spits. En wat ik van Arriva niet snap is dat er niet gereden wordt met 2 x 2/8. Op het perron van Lw kan dat prima. En laat de sneltreinen in Gn dan tijdelijk op sp 6 of 7 binnenkomen tot sp 3/4 verlengt is.

Laatst bewerkt door goffe_bp op 01-08-2007 20:11


goffe_bp
 

01-08-2007 20:27:17
peterselie
peterselie
Ook in Gn kan 2x 2/8 prima op 3a staan, zelfs los van elkaar. Heb het laatst namelijk met eigen ogen gezien.  

01-08-2007 20:53:00
zugchef
zugchef
Ah heerlijk die sneltrein. Rijdt lekker door, airco, geen gedonder en nog rustig ook (ik had vandaag trein 30311 en 30370)  

01-08-2007 21:50:00
wimhoekema
wimhoekema
Vanmorgen om 08.00 uur ging het wel heel vreemd met een Wadler GTW 2/8 bij Sneek.
Hoewel deze om 07:59 uur van sp.2 moest vertrekken naar Leeuwarden werd koers gezet richting IJlst! Er werd geheel doorgereden tot na het inrijVOORsein en de aankondigingssectie van de AHOB Stadsrondweg. Daar op de vrije baan tussen Sk en IJt ging de Spurt vol in de remmen, kopmaken om vervolgens weer richting Sneek spoor 1 te koersen. Waarschijnlijk werd vanaf sp.1 alsnog de rit naar Lw volbracht. Een zeer merkwaardige gang van zaken, je kan immers te Sk gewoon via Vrijgave rangeren van spoor 2 naar 1%03%.

Dit vreemde ritje kan als oorzaak hebben dat vertrek van sp.2 door een storinkje niet mogelijk was. Ik heb deze vreemde manier van omrangeren 1x eerder gezien toen de Railion-mcn van een 6400 niet wist dat je in Sk via Vrijgave kon omlopen om je grindtrein. Die lok maakte kop gelijk achter het inrijsein zijde IJlst en gooide daarmee de overweg in storing. Sja, wat een actie op een stationnetje als Sneek%08%

Laatst bewerkt door wimhoekema op 01-08-2007 21:50
 

01-08-2007 21:59:08
mich
mich
Zei het dat je niet mag rangeren met passagiers  

02-08-2007 09:21:23
hielkeb
hielkeb
Een paar leuke foto's van de GTW bij Buitenpost,gemaakt uit een hetelucht ballon staan hier http://www.flickr.com/photos/spurt


Hielkeb
 

02-08-2007 11:08:28
lucky
lucky
Quote
wimhoekema: Vanmorgen om 08.00 uur ging het wel heel vreemd met een Wadler GTW 2/8 bij Sneek.
Hoewel deze om 07:59 uur van sp.2 moest vertrekken naar Leeuwarden werd koers gezet richting IJlst! Er werd geheel doorgereden tot na het inrijVOORsein en de aankondigingssectie van de AHOB Stadsrondweg. Daar op de vrije baan tussen Sk en IJt ging de Spurt vol in de remmen, kopmaken om vervolgens weer richting Sneek spoor 1 te koersen. Waarschijnlijk werd vanaf sp.1 alsnog de rit naar Lw volbracht. Een zeer merkwaardige gang van zaken, je kan immers te Sk gewoon via Vrijgave rangeren van spoor 2 naar 1%03%.

Dit vreemde ritje kan als oorzaak hebben dat vertrek van sp.2 door een storinkje niet mogelijk was. Ik heb deze vreemde manier van omrangeren 1x eerder gezien toen de Railion-mcn van een 6400 niet wist dat je in Sk via Vrijgave kon omlopen om je grindtrein. Die lok maakte kop gelijk achter het inrijsein zijde IJlst en gooide daarmee de overweg in storing. Sja, wat een actie op een stationnetje als Sneek%08%



Lijkt me een mcn die in de war was... Want dit is buiten de vakanties de normale gang van zaken. Het stel dat met de 7.52 uit lw (en daar dus ontkoppelt wordt) komt rangeert dan en gaat klaar staan om gekoppeld te worden met de 8.24 die uit stv komt en ze vertrekken dan samen om 8.29 naar lw.

Laatst bewerkt door lucky op 02-08-2007 11:09
 

02-08-2007 12:44:50
kbrandsma
kbrandsma
Inderdaad.
De 7.59 vertrekt niet vanaf spoor 2 naar Leeuwarden, maar wordt na vertrek van de trein uit Stavoren vanaf spoor 1 naar spoor 2 gerangeerd.

De wijze van rangeren is daarentegen wel vreemd.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 02-08-2007 12:45
 

02-08-2007 23:17:38
lucky
lucky
Idd, want normaal gaan ze niet de overweg over maar maken ze al kop vlak na de wissel.  

03-08-2007 11:30:23
lamote_ban
lamote_ban
Ik zag op de Arriva-site dat mi.v. 9 september de dienstregeling tussen Groningen en Zuidbroek op werkdagen wordt uitgebreid tot 3x per uur (25-15-20 patroon). Weet iemand of dat bedoeld is om met wat kortere treinen te kunnen rijden?  

03-08-2007 11:32:57
bouwe
bouwe
Aansluitend:

Quote
GRONINGEN - Arriva moet reizigers snel informeren over de nieuwe dienstregeling voor de treinen, die al over vijf weken ingaat. Dit zegt het Consumenten Platform Openbaar Vervoer.

Normaal gesproken wijzigt Arriva de dienstregeling in december, tegelijkertijd met de Arriva-bussen en de treinen van de NS.
Maar nu gaat de regeling al in september in, omdat de Wadlopertjes definitief zijn vervangen door de snellere Spurt-treinen.

De reizigers worden hierover tot nu toe onvoldoende geïnformeerd, zegt voorzitter Engelsman van het Consumenten Platform Openbaar Vervoer. Op de website van het OV-bedrijf wordt ook nog geen woord gerept over de nieuwe dienstregeling. Arriva geeft waarschijnlijk in de loop van vrijdag een reactie op de zorgen van het Consumentenplatform.
 

03-08-2007 13:15:55
lamote_ban
lamote_ban
Dan heeft mijnheer Engelsman dus niet goed gezocht op de site. Overigens los van de frekwentieverandering tot Zuidbroek worden alle treinen op het hele traject volledig stoptrein.

Verder wordt de semi-sneltrein Groningen-Leeuwarden ook stoptrein, maar het was dacht ik al langer bekend dat dat zou gebeuren zo gauw alle GTW's er waren.

Ook gaan alle treinen richting Roodeschool in Sauwerd stoppen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 03-08-2007 14:15
 

03-08-2007 13:33:53
bouwe
bouwe
Het staat wel erg goed verstopt op de website van Arriva. Hij heeft wel gelijk, communicatie van Arriva is ronduit bagger.  

03-08-2007 16:54:34
peterselie
peterselie
Dat is nog zacht uitgedrukt. Maar goed hopelijk zullen met de nieuwe dienstregeling de vertragingen op het noordelijk spoor wat beperkt worden, omdat het op sommige trajecten nu niet uitblinken in punctualiteit.  

06-08-2007 17:12:28
bouwe
bouwe
De 2/6'jes krijgen blijkbaar rust in Gn, het stikt hier werkelijk van de drietjes.

Laatst bewerkt door bouwe op 06-08-2007 17:17
 

06-08-2007 18:04:46
train85
train85
Dat viel mij ook inderdaad erg op rondom Groningen zag ik zowat alleen drietjes rijden en van Leeuwarden naar sneek/stavoren reden tweetjes.  

06-08-2007 19:13:06
martijn24
martijn24
Groningen-Nieuweschans-Leer reden wel tweetjes vandaag de 228, 229 en de 230 reden op dit traject.  

06-08-2007 19:25:00
bouwe
bouwe
Gn-Rd heb ik gistermiddag en deze middag maar 1 2/6 gezien.  

06-08-2007 20:37:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martijn24: Groningen-Nieuweschans-Leer reden wel tweetjes vandaag de 228, 229 en de 230 reden op dit traject.
Hmm, 230 niet gezien daar. 301 en 305 reden trouwens ook nog op dat traject
In de 305 was trouwens de WC door heel het stel te ruiken, getver...

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-08-2007 20:37


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-08-2007 08:48:45
bouwe
bouwe
Ander ging je in de achterste bak zitten, de motorwagen met de schuifdeuren houdt het wel tegen.  

07-08-2007 09:24:48
martijn24
martijn24
Treinstel 230 vertrok gisteren van spoor 7b naar Leer om 14.25uur in trein 8413. Ik stond gistermiddag een uur lang van 14.15uur tot 15.15uur in Groningen te spotten.

Laatst bewerkt door martijn24 op 07-08-2007 09:29
 

12-08-2007 21:39:48
kbrandsma
kbrandsma
Het is mij de laatste tijd wel vaker opgevallen dat de 236 zonder eindbestemming op de filmkast rondrijdt. Tijdens de rit wordt ook bij elke stop handmatig omgeroepen en verschijnt er "let op omroepbericht" op de displays in de trein.
Een machinist wist mij twee maanden geleden te melden dat de automatische omroep bij één treinstel niet werkte.
 

12-08-2007 21:45:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bouwe: Ander ging je in de achterste bak zitten, de motorwagen met de schuifdeuren houdt het wel tegen.
Niet dus, ik zat in de WC-loze bak


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-08-2007 21:54:38
j.jager
j.jager
Quote
kbrandsma: Het is mij de laatste tijd wel vaker opgevallen dat de 236 zonder eindbestemming op de filmkast rondrijdt. Tijdens de rit wordt ook bij elke stop handmatig omgeroepen en verschijnt er "let op omroepbericht" op de displays in de trein.
Een machinist wist mij twee maanden geleden te melden dat de automatische omroep bij één treinstel niet werkte.


De zelfde verschijnsel doet zich nu voor bij de 305. Ik heb er afgelopen week er 4 keer mee gereist, en geen van de 4 keer een tekst op de film, en ook geen omroep.
 

13-08-2007 20:35:49
goffe_bp
goffe_bp
stel 305 deed het de laatste keer idd ook niet. Geen omroep en geen filmkast. Ik heb ooit wel een omroep gehoord in de 236.


goffe_bp
 

13-08-2007 23:36:44
peterselie
peterselie
Van 31 augustus tot 2 september is er geen treinverkeer tussen Gn en Zh ivm plaatsing van een nieuwe spoortunnel te zh.

http://www.arriva.nl/corporate/documents/tunnelZuidhorn.pdf
 

13-08-2007 23:48:25
wimhoekema
wimhoekema
dat is maar een paar dagen stremming. Wat dacht je van dit bericht;

Vanaf maart 2008 tot begin 2009 is er geen treinverkeer mogelijk tussen station Harlingen en Harlingen Haven in verband met werkzaamheden ter versterking van de zeekering van Harlingen. Gedurende deze periode zullen op dit deel van het traject bussen rijden.
 

14-08-2007 00:47:39
kbrandsma
kbrandsma
Die bussen (lijn 71 en 99) rijden er nu ook al (alleen dan naar veerhaven). Op OHIH is hier een onderwerp aan gewijdt.
De filmkast van de 236 werkt inderdaad naar behoren. Vanmiddag gespot in de 30050.
 

15-08-2007 11:01:39
kbrandsma
kbrandsma
Uit het "Connexxion op de Valleilijn"-topic:
Quote
lucky: Ik zie nog steeds wel brood in wim's oplossing.. de 4 arriva stellen dm'90 komen toch per 1 sept vrij? 1 protos en 4 dm'90's kunnen de dienst toch wel uitvoeren?

Edit: Ik moet beter lezen... arriva heeft verlening gekregen.. ik zie niet in waarom maar goed.. Arriva heeft alle gtw's dan toch nagenoeg tot beschikking?

Nee, zeker niet. Ik neem aan dat Arriva trein net als Arriva bus op maandag 27 augustus weer op volledige sterkte start.
Op dit moment is tot en met de 321 afgeleverd. De 322 en 323 komen aanstaande dinsdag. De vier stellen 324 - 327 ontbreken dus nog op 27 augustus. Logisch dat de vier DM'90 3446 - 3449 nog minimaal blijven tot deze stellen ook afgeleverd zijn (week 38).
Misschien blijven deze stellen langer, omdat Voith ook extra stellen nodig heeft voor controle door Stadler personeel (of speelt dit niet meer?)
 

15-08-2007 11:05:56
lucky
lucky
Ja nee.. dit snap ik. Maar arriva weet al heel lang dat ze die dm90 moet inleveren.. dus het leek mij dat die 4 stellen gewoon reserve kunnen zijn.  

15-08-2007 18:50:34
robbertc
robbertc
DM'90 3448 reed (zoals ik ook in het 'opvallende dingen'-topic van vandaag hebgemeld) vandaag voor NS. Ik heb er in gezeten in trein 9157. Leek me redelijk definitief. Er zaten gloednieuwe (blauwe) NS-logo's aan de buitenkant. Staat Arriva ze nu toch al af? En is dit enige, of volgen er snel meer?  

15-08-2007 19:08:09
micky
micky
ik denk dat er binnenkort nog een komt want er zouwden 2 toto september blijven rijden  

15-08-2007 19:44:01
peterselie
peterselie
De 3447 was toch ook al in Zl, dus die kan misschien ook al wel van NS logo's worden voorzien. De andere 2 zullen de Hlghpendel wel voor hun rekening nemen tot begin september en dan misschien nog wat diensten op Lw-Gn. Zelfs als de laatste 2 GTW'tjes nog niet geleverd zijn, heeft Arriva dan genoeg stellen om de dienstregeling volledig met GTW'tjes uit te voeren.  

15-08-2007 19:45:27
daniel_ddr
daniel_ddr
3446 is ook al in Zl geweest, maar later weer in 't noorden gezien. Dat zegt dus eigenlijk niks


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-08-2007 20:36:35
broek53
broek53
Het is bizar na wat mij vorige week verteld werd over de Arriva-stellen en de verlenging van de lease, maar vandaag meldde het MRC dat wat jullie buiten al gezien hebben: de 3447 en 3448 zijn teruggekeerd bij NS, ingaande vandaag.  

15-08-2007 20:51:48
peterselie
peterselie
Dan is de lease van 2 stellen verlengd, de 3446 en 3449. Zo heeft Arriva begin september genoeg stellen om een volledige dienstregeling mee uit te voeren