29-02-2008 17:48:32
timtrein
timtrein
Quote
TreinOFiel: Hee, daar zijn de bovenste vlakken niet wit maar rood! Sluit een stuk mooier aan.
Hm, ndat was me nog nooit opgevallen
 

01-03-2008 10:45:42
kbrandsma
kbrandsma
Die rode vlakken sluiten inderdaad een stuk beter aan.
Quote
WesselE: Volgens een Arriva steward zou de eerste GTW al over 14 dagen arriveren. Iemand een idee of dat ook daadwerkelijk zo is?

Dat zou mij niets verbazen. Als het treinstel nu al klaar is, dan zijn de fabriekstesten al vrijwel volledig uitgevoerd. Verder testen kan in Nederland wel.
 

01-03-2008 13:23:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
WesselE: Volgens een Arriva steward zou de eerste GTW al over 14 dagen arriveren. Iemand een idee of dat ook daadwerkelijk zo is?
Als ze inderdaad rond september 2008 allemaal moeten rijden, zoals Arriva op de schermen in de bussen meldt, zou dat best weleens kunnen kloppen. Dan de toelating nog natuurlijk, kost ook wel even...

Inzet verwacht ik pas als er twee zijn, of anders hooguit in het weekend. Lijkt me althans onwaarschijnlijk dat er in de spits combi's van Plan V+GTW gaan rijden op Ddr-Gr, als dat al mogelijk zou zijn


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-03-2008 13:27:16
manuel25
manuel25
Koppelen met plan V zal niet mogelijk zijn als de koppelingen van de electrice GTW op dezelfde hoogte zitten als bij het diesel GTW. Die van GTW is hoger.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-03-2008 13:32:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, dan maar niet in de spits zolang de eerste nog alleen is... 'tis niet zonder reden dat Arriva bij materieeltekort Gr-Gdm verbust en Ddr-Gr met twee stellen blijft rijden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-03-2008 13:39:58
WesselE
WesselE
Klopt, maar de GTW's hebben wel meer zitplaatsen dan een V. Alhoewel 2 V's inderdaad waarschijnlijk niet in één GTW-3'tje zullen passen.

Waarom heeft Arriva trouwens 6 GTW-3'en & slechts 1 GTW-2'tje besteld?%03%


'Okeh'
 

01-03-2008 13:41:48
manuel25
manuel25
Dat 2tje is voor reserve, als er een drietje naar Blerick moet  

01-03-2008 13:45:48
WesselE
WesselE
Lijkt me niet, want in de spits heb je echt alle zeven stellen nodig, dat is teminste wat Arriva nu doet. Zelfs als je alle stellen gebruikt, rijdt een trein nog met een los stel. Dus een reservestel lijkt me niet?


'Okeh'
 

01-03-2008 14:35:44
manuel25
manuel25
Hij zal ook best wel bijna elke dag in de spits gebruikt worden, maar hij is bedoeld voor reserve, dat las ik eerder in dit topic. Het zou mij niets verbazen als ze over een paar jaar of bij eventuele reizigersgroei een nieuw drietje bestellen en het tweetje verlengen tot drietje.  

01-03-2008 16:30:23
WesselE
WesselE
Waarschijnlijk wel, want binnen een paar jaar gaat Arriva een kwartierdienst rijden tussen Ddr en Gr, zodra dat gedeelte van het traject dubbelsporig is. Dan zullen er wel extra GTW's moeten komen.


'Okeh'
 

01-03-2008 18:21:54
timtrein
timtrein
Ja, dan wel.
Is het niet zo dat ze twee V'tjes door één drietje gaan vervangen ofzo? Dan kan dat tweetje reserve staan
 

01-03-2008 19:09:00
manuel25
manuel25
Ik heb even gekeken, plan v heeft 142 zitplaatsen en een GTW 2/8 (drietje) heeft er 172. 2 keer V wordt dan 284 plaatsen tegenover 172 van GTW is echt te weinig denk ik. Dan zou het beter zijn 2x v te vervangen door een tweetje en een drietje (172+113) 285, dan kom je nagenoeg op evenveel zitplaatsen uit! Maar ik denk dat 2x 2 v wordt vervangen door 2x 2 2/8, 1 samenstelling van een 2/6 en 2/8 en 1 enkel 2/8. In de spits dus.

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-03-2008 10:45
 

01-03-2008 20:51:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
WesselE: Lijkt me niet, want in de spits heb je echt alle zeven stellen nodig, dat is teminste wat Arriva nu doet. Zelfs als je alle stellen gebruikt, rijdt een trein nog met een los stel. Dus een reservestel lijkt me niet?
Het ene tweetje heeft precies dezelfde functie als nu het zevende V'tje, reserve dus inderdaad. Is me tijdens een klantenpanel ooit verteld door de vestigingsmanager van trein-Dordrecht

In de spits worden namelijk niet 7 stellen, maar 6 stellen gebruikt: vier stellen rijden de doorgaande slagen en tussen Ddr en Gr heb je in de spitsrichting een versterkingsstel wat snel leeg achter de tegenspitstrein aan (ri. Ddr) danwel er vooruit gaat (ri. Gr) met in beide gevallen kruisen te Gnd. Op deze manier kan steeds één stel de treinen op het hele uur versterken en de andere de treinen op het halve uur.

Maargoed, de bedoeling is dus echt dat 2x V vervangen wordt door 2x 2/8. Voor als de spoorverdubbelingen gereed zijn heeft Arriva trouwens al een optie op nog drie 2/6'en.
In zitplaatsen dus een aardige uitbreiding, zeker als je bedenkt dat de GTW'tjes geen 1e klas schijnen te krijgen. Wordt weer leuk met de kaartjes, twee via's als ik binnendoor naar Arnhem wil reizen ofzo?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 01-03-2008 20:52


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-03-2008 23:46:04
timtrein
timtrein
Quote
manuel25: 1 consist
Ken dat ook in 't Nederlands?
 

02-03-2008 00:01:20
bouwe
bouwe
Samenstelling.  

02-03-2008 03:47:26
thom
thom
Oeh, trainsim achtige opmerkingen hier %08%  

02-03-2008 10:45:42
manuel25
manuel25
Sorry, ik kon ff niet op de NL naam komen, dat heb je als je te veel msts speelt%08%. Ik maak er wel samenstelling van.  

02-03-2008 22:36:29
kbrandsma
kbrandsma
Quote
daniël_ddr: Inzet verwacht ik pas als er twee zijn, of anders hooguit in het weekend. Lijkt me althans onwaarschijnlijk dat er in de spits combi's van Plan V+GTW gaan rijden op Ddr-Gr, als dat al mogelijk zou zijn

Wanneer de volledige toelating rond is, is allang een tweede stel in Nederland gearriveerd. Zie diesel-GTW, Protos en nu met de nieuwe Sprinters.
 

04-03-2008 14:06:05
peterselie
peterselie
Inmiddels staan hier weer wat nieuwe foto's van de Ddr-Gdm GTW:

http://www.bahn-online.net/divers2.htm
 

04-03-2008 16:52:09
manuel25
manuel25
Leuke foto's, maar jammer dat je het nummer niet kunt aflezen. Hoe worden de stellen genummerd? ook 103xx en 102xx of komt er een andere prefix voor?  

04-03-2008 17:15:17
timtrein
timtrein
Quote
manuel25: Leuke foto's, maar jammer dat je het nummer niet kunt aflezen.
%03%
 

04-03-2008 17:23:59
salieri
salieri
Wat is er mis met die zin timtrein?%03%
Dit is en blijft een spotterswereldje, logisch dat zoiets gezegd wordt lijkt mij...
 

04-03-2008 17:37:39
WesselE
WesselE
Tsjongejonge! Wat zien die dingen er super uit! Ik kan niet wachten tot ze hier zijn!%02% Volgens mij staat het nummer rechtsonder het "spurt" logo, wederom erg klein

EDIT: Ik heb even een "noordelijke" GTW bekeken, en dat witte plaatje onder het "spurt" logo is dus niet het nummer. Wellicht worden deze er nog op geplakt?

Laatst bewerkt door WesselE op 04-03-2008 17:39


'Okeh'
 

04-03-2008 18:18:24
dh3201
dh3201
Ja, ik ben ook erg benieuwd naar de nummering van deze stellen. En de fotograaf heeft het stelnummer ook niet in het bijschrift opgenomen.%03%


Shqiperise-lopers?
 

04-03-2008 19:17:14
timtrein
timtrein
Quote
salieri: Wat is er mis met die zin timtrein?%03%
Dit is en blijft een spotterswereldje, logisch dat zoiets gezegd wordt lijkt mij...
Jawel, maar dan komen er eens een keer zomaar hele mooie foto's, en dan gaat het in één moeite door over het nummer aflezen. Terwijl je dat op foto's juist meestal niet kunt aflezen...
 

04-03-2008 19:46:03
manuel25
manuel25
Dat is ook wel zo, maar ik vroeg mij gewoon af hoe ze genummerd zouden worden
Het was in ieder geval nie bedoeld om de foto's af te kraken, ik ben allang blij dat deze foto's er zijn.%02%
 

04-03-2008 20:34:51
peterselie
peterselie
Quote
manuel25: Leuke foto's, maar jammer dat je het nummer niet kunt aflezen. Hoe worden de stellen genummerd? ook 103xx en 102xx of komt er een andere prefix voor?


Waarschijnlijk weer 103xx en 102xx. Als Arriva haar nummerings politiek aanhoudt, dan zouden de stellen de nummers 10351-10356 en 10257 moeten krijgen, maar pin me er niet op vast als het niet klopt.


Quote
WesselE: EDIT: Ik heb even een "noordelijke" GTW bekeken, en dat witte plaatje onder het "spurt" logo is dus niet het nummer.


Op dat witte plaatje in het rode deel, daar staat wel degelijk het stelnummer, maar dan wel alleen de laatste 3 cijfers
 

04-03-2008 20:42:31
jordydl1
jordydl1
zou ik erg jammer vinden als ze 10351-10356 gaan gebruiken.

op nalaten van de eerste 2 cijfers(die niet in het nummer wat op de trein staat vermeld word, is het hetzelfde als de veolia GTW, maar mischien dat daar wel rekening mee gehouden word
 

04-03-2008 21:09:57
peterselie
peterselie
Geen idee, maar als ze het wel doen, dan zal de nummering wel 10 omhoog gaan nog, maar dat is allemaal speculatie totdat er een foto opduikt waar het nummer wel duidelijk op staat.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-03-2008 21:15:31
jordydl1
jordydl1
we zullen het rustig af moeten wachten  

14-03-2008 21:02:55
timtrein
timtrein
Vandaag bij de presentatie / ondertekening van het akkoord over de terugkeer van de trein naar Veendam (zie ook http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=72166) is gemeld dat er hiervoor vier drietjes GTW bijbesteld zullen worden. Het is informatie uit de tweede hand, maar ik acht het vrij realistisch. Nummers mogen jullie zelf raden
Als reminder: eerder werden al twee drietjes en een tweetje bijbesteld.
 

14-03-2008 22:44:17
robbertc
robbertc
De trein die nu het traject Groningen-Zuidbroek rijdt, zal toch worden doorgetrokken naar Veendam? Dat ding staat nu 21 minuten stil in Zuidbroek, waardoor het (denk ik) toch wel zou moeten kunnen lukken om met dat materieel een slagje van en naar Veendam te maken...

Laatst bewerkt door robbertc op 14-03-2008 22:47
 

15-03-2008 04:51:07
salieri
salieri
Ja, die wordt doorgetrokken naar Veendam. Deze slag is een 'voorproefje' op Groningen-Veendam  

15-03-2008 16:52:27
kbrandsma
kbrandsma
Aansluitend op dit behaalde succes in Groningen wil Arriva hetzelfde in Friesland onderzoeken en mogelijk uitvoeren. In de Leeuwarder Courant van 14 maart stond een artikel hierover. Het verkorte artikel staat online op http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3268405.ece  

15-03-2008 20:39:45
timtrein
timtrein
Uiteindelijk is het de bedoeling om een halfuursdienst Gn-Vdm en een halfuursdienst Gn-Ws/Nsch/Leer te rijden. Dan zul je toch echt extra materieel moeten hebben hoor...  

15-03-2008 20:41:22
jordydl1
jordydl1
ergens in een ander topic word gezegd dat die daarvoor ook al besteld worden  

15-03-2008 20:44:42
timtrein
timtrein
Dat schreef ik hierboven al...  

15-03-2008 20:46:24
jordydl1
jordydl1
ja klopt maar je doet er over een beetje raar over

Laatst bewerkt door jordydl1 op 15-03-2008 20:47
 

15-03-2008 21:39:34
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: Aansluitend op dit behaalde succes in Groningen wil Arriva hetzelfde in Friesland onderzoeken en mogelijk uitvoeren. In de Leeuwarder Courant van 14 maart stond een artikel hierover. Het verkorte artikel staat online op http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3268405.ece


Het herstellen van de lijn richting dokkum kost toch net wat meer dan de lijn naar veendam. Die lijn naar dokkum is al heel erg lang niet gebruikt dus zul je flink moeten investeren.
 

15-03-2008 22:30:50
geert
geert
Quote
fastguy84: Zoals op de foto te zien in/bij Satigny; inderdaad vlakbij Genève, iets ten zuidoosten van het vliegveld.

Klopt is aan de lijn van Geneve Cournavin naar Frankrijk (Annemasse). Daar staat 1500V= op de bovenleiding, net zoals een flink deel van die hoek in Frankrijk. Zucht, was in de buurt die dag maar niks gezien helaas...

Groetjes,
Geert.
 

15-03-2008 23:46:02
timtrein
timtrein
Quote
jordydl1: ja klopt maar je doet er over een beetje raar over

Huh? Verklaar u nader??
 

16-03-2008 12:06:50
kbrandsma
kbrandsma
Quote
jordydl1: ja klopt maar je doet er over een beetje raar over

De eerste reactie van timtrein was een reactie op het bericht van robbertc om "even" een slagje Veendam te maken met het bestaande materieel. Die vlieger gaat dus niet op, zoals in hetzelfde bericht werd geschreven, omdat er twee maal per uur naar Veendam wordt gereden, zodat er dus wél extra materieel noodzakelijk is.

Duidelijk?

Quote
lucky:
Quote
kbrandsma: Aansluitend op dit behaalde succes in Groningen wil Arriva hetzelfde in Friesland onderzoeken en mogelijk uitvoeren. In de Leeuwarder Courant van 14 maart stond een artikel hierover. Het verkorte artikel staat online op http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3268405.ece


Het herstellen van de lijn richting dokkum kost toch net wat meer dan de lijn naar veendam. Die lijn naar dokkum is al heel erg lang niet gebruikt dus zul je flink moeten investeren.


Uiteraard. Het gedeelte Stiens - Dokkum is trouwens in 1974 voor het laatst bereden en een aantal jaren daarna geruimd. Leeuwarden - Stiens ligt er voor het grootste gedeelte nog wel. Grootste probleem is hoe je het eerste stuk weer opnieuw aanlegt, net nu de herinrichting van het industrieterrein gereed is, evenals het laatste stuk in Stiens: http://members.lycos.nl/treinpage/lwsts/sts1167.jpg Copyright Arthur Kamminga. Nu is het niet alleen deze woning, maar 100/200 meter verder noordwaarts is vorig jaar net een stuk of 20 nieuwe huizen neergezet zag ik 2 weken geleden.
 

16-03-2008 17:27:35
peterselie
peterselie
Daarnaast zit je met het feit dat de lijn deels over de vliegbasis loopt en defensie niet bepaald happig is op treinen die over een basis heen rijden.

In het artikel van de Leeuwarder Courant staat ook dat de verbinding Leeuwarden - Bergum - Drachten - Heerenveen - Sneek meer kansrijk is.
 

16-03-2008 20:59:02
billy
billy
Ik ben vandaag naar het noorden des lands afgereisd. Trein 30231 (Lw-Gn) reed met een GTW, treinstelnummer 326. Moet ik dat op Somda invoeren als 10326?  

16-03-2008 21:16:17
manuel25
manuel25
Ja, zie de richtlijnen Een Arriva GTW moet worden ingevoerd als 10*** en een Veolia GTW als 7***.
In jou geval is *** dus 326, het nummer dat op en in de trein staat
 

16-03-2008 21:23:15
billy
billy
Dankje, inmiddels ingevoerd.  

30-03-2008 13:00:10
kbrandsma
kbrandsma
Ik kwam zonet een interessant stukje tegen over het onderhoud van de GTW's bij Voith:

Elke trein krijgt om de 15.000 kilometer onderhoud, bij een gemiddeld jaarlijks kilometrage van 150.000 gaat het voor het hele treinenpark dus om 430 beurten per jaar.

„Daar komen kleine dingen bij. De storm van half januari zorgde voor problemen met de ruitenwissers. Dat soort mankementen kan onderweg worden opgelost door de servicedienst. In de garantieperiode zijn er altijd twee mensen van Stadler in de buurt.” Na een jaar of zeven, acht is een algehele revisie nodig. Uit het Reformatorisch Dagblad: http://www.fnvspoor.nl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2942

430 beurten per jaar betekend dus zo'n 8 à 9 onderhoudsbeurten per week, waarbij tijdens de zomervakantie minder onderhoud plaatsvind door de lagere kilometers en vakantie van het personeel.

Een concessie van 15 jaar betekend dus in 2012 of 2013 een revisie van de GTW's. Als het goed is hebben ze dan een dikke 1,1 mln km gemaakt. Hopelijk doen ze dan ook wat met de dieselmotoren, voordat die tijdens het laatste jaar van de concessie met 2 mln km er allemaal de brui aan geven.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 30-03-2008 13:09
 

30-03-2008 13:03:28
mich
mich
150.000 km per jaar is interessant, sommigge Veolia GTW's zitten al over de 90.000 heen.  

30-03-2008 13:08:50
kbrandsma
kbrandsma
Na verloop van tijd vlakt dat wel af. De eerste stellen zijn gebruikt voor testritten en opleidingsritten, terwijl de daaropvolgende stellen die kilometers niet hebben hoeven maken.  

31-03-2008 10:59:06
mdeen
mdeen
Eventjes heel ruw opgezet voor Veolia (Arriva diensten ken ik nog minder):
35 ritten Rm-Nm, 36 ritten Nm-Rm (84,2 km)
3 ritten Vl-Nm, 2 Nm-Vl (61,3 km)
1 rit Rm-Vl, 2 Vl-Rm (22,9 km)
9 ritten Vry-Nm, 10 Nm-Vry (38,9 km)
2 LM ritten Vl-Vry, 2 LM ritten Vry-Vl (22,3 km)

Basisdiensten gerekend met 2 stellen door de week en 1 stel in het weekend, spitsdiensten met 1 stel alleen door de week, Veolia heeft 16 stellen.
Ik zal best wel wat LM ritten vergeten zijn en het aantal stellen is erg globaal(daluren wordt waarschijnlijk al met 1 stel gereden) maar dit is maar een schatting.

Op die manier kom ik uit op een gemiddelde afstand van 717 km per stel per dag. Per jaar maakt dat dik 260.000 km.

Sensecheck: in de basisomloop kun je op een dag 6 keer Rm-Nm en terug, dat is 12x84,2 = 1010 km op een dag.

Lijkt me dus een goede schatting, en 90.000 voor de eerste GTW's (sinds november) is ook in lijn daarmee.

Veolia rijdt ook een beetje harder dan Arriva

Het is overigens een oud stukje:
Quote
Komende maanden wordt het spannend voor Voith Railservices, want het bedrijf schreef in op het treinonderhoud in Midden- en Zuid-Limburg. „Ook Veolia koopt GTW’s. NedTrain en Voith zijn in de race. De beslissing valt dit kwartaal. Venlo is een goede optie voor de bouw van onze tweede Nederlandse vestiging.”

Onder de tekst staat ook "7 februari 2007".

Laatst bewerkt door mdeen op 31-03-2008 12:28
 

31-03-2008 12:25:20
peterselie
peterselie
Een Arrivastel rijdt maximaal 1026 km per dag. Dit wordt echter niet gehaald, omdat gedurende de avond een matwissel op Lw-Gn plaatsvindt. Verder heeft Arriva meer stellen, waardoor de stellen door matwissels en niet altijd op dezelfde route rijden minder km's maken dat de zuidelijke GTW's.  

31-03-2008 12:37:23
willy84
willy84
In het noorden zijn s'avonds en op zondag veel uursdiensten toch?
Dan haal je sowieso niet zoveel kilometers als in het zuiden.

Als je altijd (dus spits, dal, weekend etc) met hetzelfde aantal stellen rijdt dan haal je natuurlijk het hoogste aantal gemiddelde km's.
Plus in het noorden heb je allemaal verschillende lijnen die ieder een eindpunt hebben waar je moet keren, en dus tijd verliest waarin je geen km's kan maken. In het zuiden heb je maar 2 lijnen.
Ben benieuwd welke als eerste een grote revisie gaat geven aan z'n stellen: Arriva of Veolia. Veolia heeft zn stellen dan wel later indienst, maar rijdt er veel meer mee.
 

31-03-2008 12:39:13
phantom
phantom
Vraag ik me 1 ding toch echt af,hoe komt men erbij dat er een spoorverdubbeling komt van de lijn Ddr-Gdm ?
ten 1ste is er geen plek thv stadspolders ivm bebouwing aanweerszijde,en de dijk is er ook niet meer op de oude 2 sporige breedte.
ten 2e de brug bij sliedrecht is echt maar enkelsporig en de bruggenhoofden zijn ook nog maar enkelsporig.
Dan nog even niet vergeten als je de brug thv sliedrecht afrijd ri station sliedrecht daar is de dijk maar enkelsporig en ruimte om m weer dubbelsporig te krijgen is r niet ivm recente infrawijzigingen in de wegen rondom die omgeving.
En zo kan ik nog wel een lijst aanleveren die loopt van ruimte problemen vanaf station Sliedrecht tot aan Geldermalsen.
Of kan er iemand toveren hier
Men noemt het geval spoorverdubbeling geloof ik al lang een fatamorgana,want de gemeente gaat buiten al deze genoemde dingen om echt niet mee in die luchtspiegeling %08%
 

31-03-2008 13:34:20
bouwe
bouwe
Goed nieuws: %02%

SAUWERD - De trein Groningen-Roodeschool stopt sinds maandag niet meer in Sauwerd. Dat heeft vervoersbedrijf Arriva in overleg met de provincie besloten.

Arriva hoopt op deze manier vertragingen in de dienstregeling tegen te gaan. De stop in Sauwerd werd ingevoerd tijdens de nieuwe dienstregeling van 2008. In de praktijk bleek echter dat hierdoor het aantal vertragingen toenam.

De trein Groningen-Delfzijl stopt nog wel twee keer per uur op het station in Sauwerd.

RTVNoord

Eindelijk die domme stop er tussen uit.

Laatst bewerkt door bouwe op 31-03-2008 13:44
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-03-2008 13:54:47
broek53
broek53
Bericht van NedTrain: de elektrische GTW's van Arriva zullen door NedTrain onderhouden worden (!) Als ik het goed heb begrepen, in Leidschendam.  

31-03-2008 13:57:26
webguy
webguy
Tja, Blerick leek mij ook erg ver weg


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

31-03-2008 15:38:02
seinhuis
seinhuis
Maar de nadeel van het vervallen van die stop is wel dat reizigers uit Roodeschool de stuk Sauwerd-Groningen Noord 2X onodig moet reizen.  

31-03-2008 15:41:35
johnrail
johnrail
Eigenlijk moeten ze bij hele uur 20 voor en 10 voor wel een tussenstop in Swd en de spitstreinen niet stoppen in Swd dat is mijn mening.
Nogmaals ik wil hier niet op ingaan. maar het is wel handig effe snel naar Winsum heen om voor boodschappen te doen en dan een uur later weer terug naar Swd.

Groetjes Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 31-03-2008 15:45
 

31-03-2008 15:42:12
jeepee
jeepee
Nee hoor, gewoon in Winsum overstappen op de bus. Kost je maar iets van 5 minuten extra reistijd.  

31-03-2008 18:14:16
bouwe
bouwe
Een gemiddelde bezetting van een GTW 2/6 op een maandagmiddag op Gn-Rd:

http://www.bshome.nl/vol1.jpg
http://www.bshome.nl/vol2.jpg
http://www.bshome.nl/vol3.jpg

Laat ze verdomme het geld investeren in betere bijsturing en meer treinen, in plaats van het dom verhogen van perrons met een lullige twee centimeter. Dank u wel.

Laatst bewerkt door bouwe op 31-03-2008 18:15
 

31-03-2008 18:29:43
manuel25
manuel25
Ik denk dat ik weet waar die treinen van Gn-Rd gebleven zijn, op Lw-Stv, daar reden ze de 30047(16.03 uit Lw)/30066(16.58 uit Stv) met 5 bakken ipv 4.
De 30051 (17.03 uit Lw)/ 30070 (17.58 uit Stv) reed met 6%05% bakken ipv 4.

Laatst bewerkt door manuel25 op 31-03-2008 18:35
 

31-03-2008 18:53:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53: Bericht van NedTrain: de elektrische GTW's van Arriva zullen door NedTrain onderhouden worden (!) Als ik het goed heb begrepen, in Leidschendam.
Hé, da's een opvallend nieuwtje... exploitatief is 't wel wat handiger dan de eerste plannen om die dingen in Blerick te gaan onderhouden. Ligt een beetje uit de richting

@Phantom: de spoorverdubbeling komt dan ook niet over het gehele traject, maar alleen ter plaatse van Ddrs en een nieuw te bouwen station in Hardinxveld-Giessendam.
Tekeningen van de toekomstige situatie kan je vinden op http://www.merwede-lingelijn.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=65


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-03-2008 19:49:09
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mdeen: Het is overigens een oud stukje:
Onder de tekst staat ook "7 februari 2007".

Dat was mij ook opgevallen. Ik heb ook nooit gemeld dat het een nieuw artikel was. Het ging hoogstens om de onderhoudsinterval.
Quote
peterselie: Een Arrivastel rijdt maximaal 1026 km per dag. Dit wordt echter niet gehaald, omdat gedurende de avond een matwissel op Lw-Gn plaatsvindt. Verder heeft Arriva meer stellen, waardoor de stellen door matwissels en niet altijd op dezelfde route rijden minder km's maken dat de zuidelijke GTW's.

Rijdt het stel theoretisch maximaal 1026 km/dag of kán het maximaal 1026 km/dag in de bestaande dienstregeling afleggen?
Quote
bouwe: Een gemiddelde bezetting van een GTW 2/6 op een maandagmiddag op Gn-Rd: (aantal foto's)
Laat ze verdomme het geld investeren in betere bijsturing en meer treinen, in plaats van het dom verhogen van perrons met een lullige twee centimeter. Dank u wel.

Wellicht moest de 304 vanmiddag dienst doen op Gn-Rd. Om 17.20 werd voor het ProRail gebouw op het dak gesleuteld aan een ventilatie-unit o.i.d.
En die perronverhoging in Gn op spoor 1a en 2a stelt geen sikkepit voor idd.
 

31-03-2008 19:54:21
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma:
Quote
peterselie: Een Arrivastel rijdt maximaal 1026 km per dag. Dit wordt echter niet gehaald, omdat gedurende de avond een matwissel op Lw-Gn plaatsvindt. Verder heeft Arriva meer stellen, waardoor de stellen door matwissels en niet altijd op dezelfde route rijden minder km's maken dat de zuidelijke GTW's.

Rijdt het stel theoretisch maximaal 1026 km/dag of kán het maximaal 1026 km/dag in de bestaande dienstregeling afleggen?



Heb Lw-Gn genomen, een stuk van 54 km. Die kan 9,5 keer op en neer gereden worden door een treinstel op een dag. Dus die 1026 km is haalbaar binnen de bestaande dienstregeling. Ik weet niet of het op andere trajecten rijden meer km's oplevert.
 

31-03-2008 20:00:19
lucky
lucky
Quote
manuel25: Ik denk dat ik weet waar die treinen van Gn-Rd gebleven zijn, op Lw-Stv, daar reden ze de 30047(16.03 uit Lw)/30066(16.58 uit Stv) met 5 bakken ipv 4.
De 30051 (17.03 uit Lw)/ 30070 (17.58 uit Stv) reed met 6%05% bakken ipv 4.


Kan het ook dat die treinen zijn versterkt wegens de verstoring en dat de sneek-pendel eruit is gegooid?
 

31-03-2008 20:11:46
kbrandsma
kbrandsma
De Sneek pendel reed in ieder geval nog om 16.33 uit Lw (of enkele minuten later). Om de 30051 daarna te versterken lijkt mij onzin.  

31-03-2008 20:12:50
salieri
salieri
Zal dit jaar die Inselzug nog rijden eigenlijk?  

31-03-2008 20:18:09
kbrandsma
kbrandsma
Vorig jaar reed de eerste op vrijdag 4 mei. Nog een dikke maand en we weten het definitief.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 31-03-2008 20:18
 

01-04-2008 13:00:07
j.jager
j.jager
Quote
peterselie:

Heb Lw-Gn genomen, een stuk van 54 km. Die kan 9,5 keer op en neer gereden worden door een treinstel op een dag. Dus die 1026 km is haalbaar binnen de bestaande dienstregeling. Ik weet niet of het op andere trajecten rijden meer km's oplevert.


Ik denk dat Gn>Leer daar wel in de buurt komen. Betreffende slagen zijn o.a.: Gn-Zb >22km, Gn-Nsch >44km, en Gn-Leer >73km.
 

01-04-2008 13:52:00
timtrein
timtrein
Ja hoor, met telkens bijna een uur stilstand in Leer. Dat doet de dagteller echt oplopen...  

01-04-2008 17:20:26
bouwe
bouwe
Quote
bouwe: Een gemiddelde bezetting van een GTW 2/6 op een maandagmiddag op Gn-Rd:

Laat ze verdomme het geld investeren in betere bijsturing en meer treinen, in plaats van het dom verhogen van perrons met een lullige twee centimeter. Dank u wel.


Het wordt verdorie nog structureel ook. De 16.59 trein naar Rd werd weer met een enkele GTW 2/6 gereden.
 

01-04-2008 17:24:15
salieri
salieri
In de 15.59 trein zit meestal een 2/8, de 16.59 trein zit vaak een 2/6 is mijn ervaring.  

01-04-2008 17:58:24
timtrein
timtrein
Je weet waar je de klachten kwijt kunt... bij de uitvoerder en de opdrachtgever  

01-04-2008 18:18:28
bouwe
bouwe
Quote
salieri: In de 15.59 trein zit meestal een 2/8, de 16.59 trein zit vaak een 2/6 is mijn ervaring.


De 16.59 heeft eigenlijk altijd met een 2/8 gereden wat nog te kort is trouwens.
 

01-04-2008 18:35:19
salieri
salieri
Quote
timtrein: Je weet waar je de klachten kwijt kunt... bij de uitvoerder en de opdrachtgever
Ach, ik heb geen klachten over Arriva hoor.
 

01-04-2008 19:12:58
j.jager
j.jager
Quote
timtrein: Ja hoor, met telkens bijna een uur stilstand in Leer. Dat doet de dagteller echt oplopen...


Dan heb je ook gelijk de langste keertijd van de hele lijn. Tussen aankomst en vertrek zit 54 minuten(op zondag 114 minuten). Tussentijds moet de trein wel weggerangeerd worden om plaats te maken voor de duitse RE/IC.
 

01-04-2008 19:16:54
kbrandsma
kbrandsma
Ik begon hier zondag met een artikel over het onderhoud van de GTW's. Laat nu Voith Leeuwarden nog collega's zoeken. Met een spandoek met een telefoonnummer aan het hek aan de spoorzijde worden mensen opgeroepen om bij Voith te komen werken.  

01-04-2008 19:33:25
lucky
lucky
Die spandoek hing er vorige week ook al, maar dat terzijde.  

01-04-2008 19:39:39
6501
6501
Daar niet gaan werken joh....ze hebben niet eens belangstelling voor mensen met een MTS-opleiding en een gezonde dosis spoorwegbelangstelling.....zo jammer....of is het een gemiste kans?!  

01-04-2008 20:20:27
salieri
salieri
Quote
lucky: Die spandoek hing er vorige week ook al, maar dat terzijde.
Het was hier nog niet gemeld, dus meldt Klaas dat gewoon even hier.
Jij had het vorige week al kunnen melden bij wijze van spreken Is toch niets ergs aan?
 

01-04-2008 20:22:34
salieri
salieri
Quote
6501: of is het een gemiste kans?!
Ligt er aan denk ik. Ik begrijp aan de ene kant Voith wel, maar als je prima werk en prive gescheiden kan houden, snap ik niet dat er een probleem is.
En trouwens, op dit moment mogen ze blij zijn met personeel die zich bij Voith wilt voegen, er is een tekort aan techniekmensen begreep ik uit verschillende krantenberichten?
 

01-04-2008 21:11:54
6501
6501
Ik heb grote moeite werk en prive te scheiden

Ja Salarie daar doel ik op....ook een naaste-collega voor mijn huidige werkgever vinden is een drama....dus als er zich dan 1 aanbiedt...moet je jouw zegeningen gaan tellen voor je NEE zegt...Vioth denkt daar anders over...gelukkig!!
 

01-04-2008 22:24:20
lucky
lucky
Quote
salieri:
Quote
lucky: Die spandoek hing er vorige week ook al, maar dat terzijde.
Het was hier nog niet gemeld, dus meldt Klaas dat gewoon even hier.
Jij had het vorige week al kunnen melden bij wijze van spreken Is toch niets ergs aan?


Wat niet kan, maar ik vind het niet heel erg relevant voor dit topic, noch voor somda. Dus ik vermeld dat soort dingen hier niet.
 

01-04-2008 22:31:48
aarclay
aarclay
Is het bekend dat in diverse Arriva GTW's al tijdens de stop op Kropswolde dit station wordt omgeroepen?  

01-04-2008 22:37:21
lucky
lucky
Volgens mij mist hier enkele informatie..  

01-04-2008 23:03:58
peterselie
peterselie
Quote
aarclay: Is het bekend dat in diverse Arriva GTW's al tijdens de stop op Kropswolde dit station wordt omgeroepen?


Bedoel je station Martenshoek? Dan is dat wel wat vroeg %08%
 

01-04-2008 23:11:10
wadloper
wadloper
Sinds Oktober 2007 heb ik hier in Uithuizen een baan en sinds die tijd maar erg weinig met de trein gereisd tussen Uhz en Gn, maar soms vraag ik me wel eens af hoe zal het toch zijn met de drukte in de treinen, zal het nog steeds zo'n puinhoop zijn of zal het een stuk beter gaan, maar toen ik die foto's van Bouwe zag wist ik het meteen, er is dus niks veranderd, nog steeds die overvolle treinen en moet je die gezichten eens zien van die reizgers, die hebben het volgens mij ook wel helemaal gehad. Wat ben ik toch blij dat ik 's ochtends vroeg op m'n fietsje kan stappen en in vijf minuten tijd op m'n werk ben, beter kun je het niet krijgen volgens mij %02%  

01-04-2008 23:24:09
lucky
lucky
Die lijn is toch een uitzondering hoor.

Ik en meerdere mensen hebben vooral postieve ervaringen op:

Lw-sk/stv
Lw-gn
Gn-zb/nsch/leer

De andere trajecten weet ik niet zo heel veel van, maar ik krijg sterk de indruk dat het op lw -hlgh ook prima gaat de laatste tijd. Overstap op sneltrein is volgens mij vaak goed. (Sowieso uit de richting gn)

Van de 2 noordelijke lijnen in gn krijg ik nagenoeg geen informatie, dus daar oordeel ik niet over.
 

02-04-2008 06:22:10
salieri
salieri
Quote
aarclay: Is het bekend dat in diverse Arriva GTW's al tijdens de stop op Kropswolde dit station wordt omgeroepen?
Klopt, deze wordt 2x omgeroepen. 1x voor het station en 1x als ie net gestopt is aan het perron in Kropswolde
 

02-04-2008 06:56:28
j.jager
j.jager
Ik heb gehoord dat het 2x omroepen van stations zoals Kw en Gerp, dat dat een softwarefout is bij de duitse stellen.  

03-04-2008 09:44:43
bouwe
bouwe
Quote
timtrein: Je weet waar je de klachten kwijt kunt... bij de uitvoerder en de opdrachtgever


Opdrachtgever heeft inmiddels een klacht van mij ontvangen.
 

03-04-2008 15:26:23
spurt2244
spurt2244
betreft je foto`s arriva moet zich schamen. als ik dit soort foto`s zie zeg ik altijd het lijkt wel vee vervoer.  

03-04-2008 15:31:29
salieri
salieri
Overigens staat op de displays, als stations worden omgeroepen, niet meer 'Volgende halte' maar 'volgende station'%02%  

03-04-2008 15:38:36
spurt2244
spurt2244
mij nog nooit opgevallen.  

03-04-2008 16:05:54
salieri
salieri
Viel mij gisteren op.

EDIT: Even een foto uit de 10228 die ik een paar uurtjes geleden gemaakt heb:
http://xs126.xs.to/xs126/08144/img_2589842.jpg

Laatst bewerkt door salieri op 03-04-2008 16:47
 

03-04-2008 17:44:51
lucky
lucky
Klopt, er viel mijn ook al iets op. Ik kon het alleen niet thuisbrengen.
Volgens mij is ook het lettertype veranderd, of heb ik dat mis?
 

03-04-2008 18:01:26
salieri
salieri
Alleen bij 'volgende station', de rest is nog hetzelfde als eerst  

03-04-2008 18:31:40
manuel25
manuel25
Quote
lucky: Volgens mij is ook het lettertype veranderd, of heb ik dat mis?
Het lijkt er inderdaad op, nu is het al 3 weken geleden dat ik in een GTW gezeten heb%05% (en dat blijft nog wel even zo%09%) maar het ziet er wel wat anders uit dan ik gewend ben.
Als Salieri zegt dat het niet zo is geloof ik hem graag
 

03-04-2008 21:15:13
j.jager
j.jager
Quote
lucky: Klopt, er viel mijn ook al iets op. Ik kon het alleen niet thuisbrengen.
Volgens mij is ook het lettertype veranderd, of heb ik dat mis?


Mij was het ook opgevallen dat het lettertype was veranderd bij het "volgende station" aleen het drong mij ook niet door dat het woord "halte" was vervangen door "station".
 

04-04-2008 14:36:05
spurt2244
spurt2244
ik zal er komen de dagen ook op letten