05-03-2014 17:06:19 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Zijn ze nu helemaal van de pot.... Heb direct de petitie ondertekend! |
05-03-2014 18:42:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteProvincie Overijssel heeft nooit Nuon gelden gehad, wel Essent gelden en die zijn nog niet op. Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-03-2014 18:43 Dick van den Hoven |
07-03-2014 14:30:00 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Prijzen van de kaartjes gaan in Friesland / Groningen omhoog, ondanks de compensatie van de beide Provincies (€2.8Mln p.p). Er word al gesproken over elektrificatie (en verdubbeling tussen Lwc-Vw) van de lijn Leeuwarden - Groningen. Gr:MV |
07-03-2014 14:41:38 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Kan Arriva niet gaan tanken over de grens? Heel normaal in de grensgebieden![]() |
![]() |
advertentie |
07-03-2014 14:52:05 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Kan die accijnsverhoging niet gebruikt worden om de Provincies te subsidiëren het OV in stand te houden![]() |
07-03-2014 16:48:58 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
Het lijkt mij verstandiger de accijnsverhoging voor brandstoffen terug te draaien. Er bestaan sterke twijfels over een eventueel positief effect. Nu de economie weer begint te draaien zullen minder lasten verzwaring positief uitpakken. Geen failliete tankstations aan de grenzen en geen onnodige verhoging van de treinkaartjes op de diesellijnen. Iedereen blij! |
07-03-2014 16:58:39 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Quote Daar dacht ik ook al aan. Arriva is eigendom van de Deutsche Bahn, dus je zou in ieder geval de treinen naar Leer daar kunnen laten tanken? Maar in Leer zijn daar volgens mij geen voorzieningen voor, en de DB rijdt daar zelf met electrische treinen. Laatst bewerkt door spekmj op 07-03-2014 16:59 |
07-03-2014 17:41:22 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Om over de grens te kunnen tanken zou Arriva naar Emden moeten rijden. |
07-03-2014 17:53:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Met een tankauto kan het overal, doen de private goederenvervoerders ook! |
08-03-2014 09:36:08 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Er zijn al vervoerders op het idee gekomen om hun loc in Belgie te tanken. Scheelt veel centen... |
08-03-2014 21:20:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Het is een beetje offtopic, maar mag dat ook overal en nergens nog met de huidige milieunormen? |
08-03-2014 21:36:38 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Iets heel anders voor wat betreft Arriva-dieseltjes: ik merkte vanmiddag op dat het UIC-nummer van de Linten 33 en 34 eindigt met "NL-AN" waar dit bij alle andere Arriva-stellen eindigt op "NL-ARR". Waar komt dat verschil eigenlijk vandaan of is het een foutje? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-03-2014 00:54:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik vermoed dat men "ARR" (Arriva) heeft vervangen door "AN" (Arriva Nederland) om te verduidelijken wie de houder van het voertuig is. Arriva rijdt tenslotte in meer Europese landen rond. |
09-03-2014 10:39:51 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Officieel niet nee. |
09-03-2014 11:20:59 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De lijst met voertuigkenmerken staat hier: http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-VKM-publiclist.pdf AN is Arriva Nederland inderdaad, ARR is ARRIVA vlaky s.r.o. in Tsjechië dus dat is kennelijk een slordigheidje... |
09-03-2014 11:35:05 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Het kan ook zijn dat in het verleden "ARR" wel de juiste aanduiding was en dat er later onderscheid is gemaakt en "AN" is bedacht voor de benaming in Nederland. |
09-03-2014 17:07:37 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
@thom: Totaal niet off-topic,het verder vergroenen van de diesellijnen tekend zich hier in Nederland ook al.Goed voorbeeld is Zwolle - Kampen en Zwolle - Wierden. Deze zullen binnenkort onder draad worden getrokken. Zelfs voor Nijmegen - Venlo gaan dezelfde plannen de ronde. Hier in het Noorden is Groningen de koploper bij uitstek,zij willen de lijn Groningen - Leer zelfs al op korte termijn gaan elektrificeren!! Gr:MV Laatst bewerkt door mv op 09-03-2014 17:10, reden: txt |
09-03-2014 17:34:44 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Wat zal de terugverdientijd zijn van zo'n elektrificatie? |
10-03-2014 07:12:47 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Het is vrij lastig daar überhaupt een zinnig antwoord op te geven (met alle onzekerheden die je op zo'n lange termijn hebt), maar dit artikel van Goudappel Coffeng geeft een indicatie (40 jaar): http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Artikel_Elektrificatie_regiospoor_loont_OV-M_17-10-2013.pdf Geen idee trouwens wat de bandbreedte van deze berekening is (=hoeveel zou men er positief of negatief naast gezeten kunnen hebben over 40 jaar?). |
10-03-2014 11:39:49 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Zwolle-Kampen weet ik niet zeker, maar voor Zwolle-Wierden is het toch nog niet beslist? Deze maand zou de uitslag van het (definitieve?) onderzoek over electrificatie bekend moeten zijn, alleen daarvoor was geld beschikbaar. Voor de echte werkzaamheden is volgens mij nog niets getekend/beslist. |
10-03-2014 15:29:47 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
@javanree: Beiden hebben lang en breed uit in de media gestaan. En ondanks de bezuinigingen moesten deze twee lijnen geelektrificeerd worden. Beide lijnen staan ook op het vergroenningsprogramma (lees ontdieselen) van Mw.W.Mansveld. Voor het Noorden geld: De lijn Groningen - Leer,deze is o.a. dankzij Mw.B.G.de Boer hier aan toegevoegd. De lijn Leeuwarden - Groningen word helaas nog te veel over gesteggeld dankzij de provinciale overheden. Bij het Project ESGL zijn een aantal manco's aan het licht gekomen, dit project is er simpelweg te vroeg doorgedrukt. Dat was voor Arriva een kleine domper maar in 2020 is er weer aanbesteding dus wellicht dat er dan het een en ander na investering, alsnog uitgevoerd kan worden >> Dubbelspoor Lw-Vw en Elektrificatie. Gr:MV Laatst bewerkt door mv op 10-03-2014 15:32, reden: txt |
10-03-2014 16:06:50 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Van het weekend is de 302 gesleept gezien in DLD. Iemand enig idee wat hij daar doet? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
10-03-2014 17:29:46 | ||
---|---|---|
erikw
![]() |
Geen idee wat ie daar deed, maar nu rijd ie weer gewoon in Groningen... |
10-03-2014 17:32:10 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Waar in Duitsland is ie gezien dan? De 302 is wel een van de stellen die is voorzien van Indusi en dubbele treden bij de deuren en dus naar Leer kan rijden. Als ie daar dan pech krijgt... |
10-03-2014 17:52:15 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Treinstel 10302 reed zaterdag gewoon op dienst in de 20100/37500 en stond gister gdst te Gn, en vanmorgen had ik dat stel mee in de 20122. |
10-03-2014 18:57:45 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,6795174 Tweede foto. Na nog eens goed terugkijken is het niet de 302, maar 310. Maar de vraag blijft..... ![]() Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
10-03-2014 19:04:09 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Aha, de 10310 komt mij en een andere gebruiker ons wel bekend voor, aangezien we die wel misten. Aannemelijk wat er in de OD van zaterdag al gemeld is iets met lakherstel. Laatst bewerkt door j.jager op 10-03-2014 19:04 |
10-03-2014 21:07:46 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Het gaat over het project van de tweede sneltrein per uur tussen Lw en Gn begrijp ik? Zou je daarover wat kunnen uitweiden? a) welke manco's zijn er aan het licht gekomen? b) waarom is dat een domper voor Arriva? Dat project kan morgen gestaakt worden en later alsnog verbeterd uitgevoerd worden. |
13-03-2014 15:54:10 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
@SchuurB: De manco's zijn technische zaken door te voeren o.a de snelheidsverhoging van 130Km/pu naar 140/160Km/pu over (bijna) het grootste gedeelte van de lijn(dit werd te duur & onnodig geacht). Het Project ESGL is en blijft iets wat toch niet geheel af is zonder verdubbeling / elektrificatie en de snelheidsverhoging. Na voltooing van het Project "ESGL" blijf men jammer genoeg nog steeds zitten met het "doorgeven" van vertraging door enkelsporige trajectdelen. Verdubbeling,elektrifictaie en verhogen van de snelheid blijft daarom ook zeer nuttig en noodzakelijk. Iets waar al jaren over gesteggeld word en steeds het net niet haald. En het Project "ESGL" staken behoort niet meer tot de mogelijkheden. Dit is allemaal al op overheidsnivieau vastgelegd en beklonken. Voor Arriva schijnt het altijd al een wens te zijn geweest, om goed in deze lijn te investeren. Let wel: Officieel is het van oudsher een Hoofdlijn en geen Nevenlijn zoals zo velen denken. Denk daarbij ook aan de mogelijkheden die Arriva(bij aanbesteding/consessie)zou kunnen bieden: Rechtsreekse trein Harlingen - Bremen of wellicht zelfs naar Hamburg >> Aanhaken van Friesland op de/het Wunderline / Wiederline project. Uiteraard zou een andere vervoerder dit ook kunnen maar dat zien we bij de aanbesteding in 2020 dan wel weer. ![]() Gr:MV Laatst bewerkt door mv op 13-03-2014 15:55 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-03-2014 16:44:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat Leeuwarden - Groningen een hoofdlijn is, klopt. Maar dan bedoel je dat de gehele lijn Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - Nieuwe Schans - Weener door de Staat is aangelegd als een dubbelsporige Hoofdspoorweg, waarop, zoals op de meeste spoorwegen in ons land, niet direct een tweede spoor is aangelegd. Tja, ook Leeuwarden - Stavoren heeft die kwaliteit, en Groningen - Delfzijl ook. Van het begin af doet de exploitatie op deze lijnen echter meer denken aan die van lokaalspoorwegen, zoals Sauwerd - Roodeschool ook werkelijk is aangelegd. |
13-03-2014 18:01:49 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Ik heb vanuit betrouwbare bron doorgekregen dat de volgende stellen verlengd gaan worden in de zomervakantie: - 10236 - 10243 - 10248 - 10249 - 10250 - 10251 Aanstaande zaterdag gaat er weer een treinstel van Gn naar Leer. Vanuit daar gaat het treinstel gesleept met een e-loc naar Aken. Daar krijgt het stel dezelfde behandeling als de stellen die in Hlm zijn gedaan. Reden: het is zo goedkoper dan in Hlm. |
17-03-2014 14:19:40 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
@Sjoerd: Neen, dat is dus niet wat ik bedoel!! Wat ik probeer aan te geven is, dat het tijd word dat men hier vooral in Friesland eens inzien dat het tijd word om te investeren i.p.v. jarenlang achter de feiten aan te blijven lopen. Het er vroegtijdig door drukken van het Project "ESGL" zal in deze situatie geen ene moer gaan opleveren (behalve die xtra trein naar Gn dan). Lange termijn wordt niet naar gekeken. Een mooi voorbeeld is momenteel gaande in de achterhoek: http://video.rtvoost.nl/me/216367.mp4 Dit is iets waar ze zich in Friesland bijvoorbeeld hard voor hadden moeten maken m.b.t de lijn Lw-Gn. Vandaar dat ik (en velen met mij) denk dat het Project "ESGL" beter uitgenut had moeten worden. Let wel: Gn heeft inmiddels zijn zaakjes goed op orde. Het aan laten haken van "ESGL" op de "Wiederline" zou als mooi voorbeeld genoemd kunnen worden waar ze hier in Friesland voor moeten strijden. Echter heeft tot op de dag van vandaag zich vanuit de lokale politiek niet echt iemand overgebogen en gezegd: Hey, dit is een unieke kans om op in te haken. Maar daar komen ze over een 25 jaar nog wel eens achter!! ![]() Gr:MV Laatst bewerkt door mv op 17-03-2014 16:16, reden: txt |
17-03-2014 16:00:51 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Quote Wel aardig om te melden: Onlangs las ik in de krant dat het spoor NSch-Zb vroeger wel dubbelsporig schijnt te zijn geweest. In WO II is het tweede spoor door de Duitsers omgesmolten t.b.v. de wapenindustrie. |
17-03-2014 16:19:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is niet helemaal juist. Zuidbroek - Scheemda - Winschoten is wel dubbelsporig geweest. Officieel op 20-11-1942 werd het zuidelijke spoor Zuidbroek - Scheemda en al op 2-11-1942 het noordelijk spoor Scheemda - Winschoten opgebroken door de NS, niet door de Duitse bezetter. Die had slechts opdracht gegeven om spoormaterialen te leveren. NS mocht zelf kiezen waarvandaan. Winschoten - Nieuweschans is altijd enkelsporig geweest met een kruisspoor bij de vroegere halte te Ulsda bij km 121.750. |
04-04-2014 16:33:13 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Arriva heeft treinstel 10248 al vast vernummerd in stelnummer 10348 aan de buitenkant. Dit is een van de stellen die een middenbak krijgt. Binnen in het stel staat gewoon nog treinstel 10248. Het is ook nog gewoon een GTW 2/6 alleen alvast vernummerd. Laatst bewerkt door martijn24 op 04-04-2014 17:03 |
04-04-2014 17:24:49 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Mijn vraag hierop mede aan de spotbeheer. Aangezien dus de vernummering eerder gedaan word dan de verlenging is welke nummer gaan we hanteren voor het invoeren? Zodra de nummers erop staan of pas als ze verlengd zijn? Zo is dus de 248 al vernummerd naar 348 maar is nog een 2/6. |
06-04-2014 17:17:24 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
QuoteDenk dat het rijtje niet helemaal klopt. Vanmiddag kwam de 10347 ex 10247 weer terug uit Aken vernummerd dus de 10247 wordt ook een 2/8je. Treinstel 10301 ging extra mee met rit 20141 samen met stel 10345 om weer twee stellen op te halen uit Leer die uit Aken zijn gekomen met een loc waar de stellen beplakking hebben gekregen. De 10301v 10308m en 10347a kwam met rit 20172 om 16.38 aan te Gn. Laatst bewerkt door martijn24 op 06-04-2014 18:09 |
06-04-2014 17:23:05 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Kan best zijn dat ze binnen Arriva een wijziging hebben doorgevoerd qua stellen. Dit zijn de stellen die ik destijds (13 maart j.l.) heb doorgekregen. |
06-04-2014 17:38:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ik snap het deel 'waar de stellen beplakking hebben gekregen met een loc' niet helemaal. Is er een afbeelding van een loc op geplakt of heeft een loc de trein beplakt? Beide zijn trouwens niet erg waarschijnlijk ![]() |
06-04-2014 18:07:53 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Staat een beetje verkeerd. Zal het aanpassen. Maar de stellen 10308 en 10347(ex 10247) zijn in Aken beplakt(folie) en door een loc van Aken naar Leer gebracht. Stel 10301 heeft ze vervolgens uit Leer opgehaald. Laatst bewerkt door martijn24 op 06-04-2014 18:10 |
06-04-2014 18:10:55 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Beplakking gebeurt in Aken, aleen de stellen worden door een loc van Leer naar Aken gesleept en ook weer terug. Tussen Leer en Gn word er een stel met indusie geregeld en worden de stellen door Arriva zelf gebracht en opgehaald van en naar Leer. |
09-04-2014 17:47:20 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Treinstel 10249 is nu ook vernummerd in 10349. Tot nu toe zijn de stellen 10247, 10248 en 10249 vernummerd in 10347, 10348 en 10349. Laatst bewerkt door martijn24 op 09-04-2014 17:48 |
12-04-2014 14:39:31 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Vanuit mijn betrouwbare bron heb ik vernomen dat treinstel 10303, as we speak, wordt bestickerd in de 'Wiederline' outfit. Het stel krijgt witte deuren en op de zijkant komt in het groot 'Wiederline' te staan. Wiederline is de naam van het Leer - Groningen v.v. project. |
12-04-2014 16:21:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Check te Gn. Bovendien zijn bij de voorste ramen respectievelijk de Nederlandse- en Duitse driekleur aangebracht!: http://www.martijnvanvulpen.nl/web/index.php/nieuws/330-eerste-treinstel-voor-de-wiederline Laatst bewerkt door martijn op 12-04-2014 18:55 |
12-04-2014 17:31:30 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
hier zijn wat foto's van de 303 Wiederline https://www.flickr.com/photos/spurt/ Laatst bewerkt door hielkeb op 12-04-2014 18:26 Hielkeb |
12-04-2014 19:57:29 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanmorgen weer twee stellen van Arriva naar Aken gestuurd voor folie. Treinstel 10230 heeft de stellen 10309 en 10349 naar Leer gebracht en kwam om 5.48 als LM door Hgz. Laatst bewerkt door martijn24 op 12-04-2014 19:58 |
12-04-2014 20:41:11 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Weet iemand hoeveel en welke stellen de Wiederlinie-folie krijgen? Laatst bewerkt door Edb3 op 12-04-2014 20:43 |
12-04-2014 20:44:32 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
De stellen die een tussenrijtuig krijgen, zijn : 236 en 247-251. Drie keren in september van Stadler terug, de overige drie eind dit jaar. Dit is ook gemeld in het aprilnummer van Op de Rails. Laatst bewerkt door Edb3 op 12-04-2014 20:45 |
12-04-2014 21:47:26 | ||
---|---|---|
damenster
![]() |
Ik heb gevraag. Ze zieden dat er meer komen maar helaas niet hoeveel het er zullen zijn. |
13-04-2014 02:14:39 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Waar komt die rare naam Wiederline eigenlijk vandaan? Lijn in het Duits is tenslotte gewoon 'linie'. |
13-04-2014 09:34:08 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Wieder is ook plat gronings, dus niet perse duits en line is gewoon engels. Ongetwijfeld bedacht door een te duur reclameburo |
13-04-2014 09:35:00 | ||
---|---|---|
Reiziger47
![]() |
Volgens http://www.provinciegroningen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/_nieuws/toon/Item/spoorlijn-groningen-leer-gaat-wiederline-heten/ : "De naam `Wiederline' is ontstaan door een combinatie van het Groninger en het Oost-Friese dialect, die veel met elkaar gemeen hebben. De woorden `Wieder' en `Line' bestaan in beide dialecten." line in Wiederline is in dit geval dus niet "gewoon engels"... (En ik ben niet zo thuis in de uitspraak van onze noordelijke dialecten, maar deze zal aannemelijk ook anders zijn dan in het Engels.) Laatst bewerkt door Reiziger47 op 13-04-2014 09:37 |
13-04-2014 10:30:53 | ||
---|---|---|
nielsie600
![]() |
Men spreekt het uit als: wiiderlaain. |
13-04-2014 14:52:20 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
Quote Is iemand dit al opgevallen op de site van talbot-services. Lijkt als je de referentie leest op revisie in Aken maar uit wat ik in het forum lees, blijkt het slechts om het vervangen van de bestickering te gaan? http://talbot-services.com/?portfolio=projekt01 Laatst bewerkt door stel172 op 13-04-2014 14:56 |
![]() |
advertentie |
13-04-2014 15:26:11 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het zou ook om corrosieschade gaan. http://talbot-services.com/?p=2835 Jeanne Kok |
13-04-2014 16:33:04 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote De spoorse variant op de Wiedergutmachungsschnitzel? |
13-04-2014 17:43:23 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanmiddag is treinstel 10348 weer terug gekomen uit Aken met folie. Stel is door de 10305 opgehaald uit Leer. De 10305 is samen met de 10303 met rit 20141 naar Leer gegaan en de 10303 is toen weer solo vertrokken in rit 20142 en de 10305 heeft dus de 10348 weer meegenomen en kwam om 16.22 aan te Gn. |
13-04-2014 20:38:06 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Strakke foto's van de mooie bestickering Laatst bewerkt door kbrandsma op 13-04-2014 20:42 |
14-04-2014 13:01:06 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Dit zijn definitief de stellen die verlengd gaan worden: - 10336 - 10347 - 10348 - 10349 - 10350 - 10351 Overigens begreep ik dat er voorlopig maar één trein wordt voorzien van Wiederline bestickering, en dat is dus de 10303 geworden. |
14-04-2014 13:09:45 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Maar er zijn er toch al meer naar Aken gegaan? Verderop in de thread lees ik dat de 308, 309 en 347-349 al befolied zijn... Laatst bewerkt door spiketrain op 14-04-2014 13:36, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
14-04-2014 13:17:43 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Verlenging en opnieuw stickeren staan los van elkaar. |
14-04-2014 14:26:10 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Nee, ik reageer op de mededeling dat alleen de 303 bestickerd zou worden. Gezien de stellen die ook naar Aken gaan, klopt dat kennelijk niet. Verlenging begint pas in de zomervakantie, als de stellen langer gemist kunnen worden. |
14-04-2014 14:38:40 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Volgens mij begrijp je het verschil niet tussen de Wiederline en de reguliere bestickering. De stellen die naar Aken gaan (en dat is de rest van de stellen welke nog niet bestickerd zijn in Haarlem), krijgen allemaal zonwerende folie en iets met corrosiebestrijding. De 303 is bestickerd in kader van het Wiederline project. Dit is het enige stel wat deze bestickering zal krijgen (voor zover ik begrepen heb). |
14-04-2014 15:17:52 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Ah! Helder nu. Je hebt dus stellen die naar Aken gaan voor die zonwerende folie en de 303 is daarvan teruggekeerd en promoot nu de Wiederline. Hoort de witte deur ook bij de maatregelen of houdt de 303 die als enige? |
14-04-2014 16:01:45 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
De 303 is apart bestickerd, afgelopen zaterdag![]() Nee, de rest van de stellen houden de rode deuren ![]() |
14-04-2014 17:19:15 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
QuoteDe 10308, 10310, 10244, 10347, 10348 zijn tot nu toe beplakt terug gekomen. De 10307, 10309, 10349 zitten momenteel in Aken. |
14-04-2014 18:40:29 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Kan Arriva het zonder problemen met 9 bakken minder dan? |
14-04-2014 19:37:23 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Kennelijk wel, aleen zijn het er 8, aangezien de 10349 nog geen 2/8 is. |
14-04-2014 20:19:24 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
In dit deel van het jaar wordt er altijd wat afgesnoept van verschillende ritten. In voorgaande jaren was o.a. de 37528 de pineut (ging een 2/6 vanaf zodat er met 2x 2/8 gereden werd). |
15-04-2014 22:11:26 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Ondertussen roert de DB dochter zich op een andere internationale verbinding: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/arriva_onderzoekt_intercity_eindhoven_-_keulen-146158 |
15-04-2014 22:18:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zo ongeveer tegelijk met het moment dat Prorail besluit dat Eindhoven qua infra ook flink versoberd gaat worden a la doorstroomstation. En dan kerende treinen uit Gvc en uit Duitsland en nog wat PHS tussendoor, wordt interessant! |
16-04-2014 09:23:00 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Nog even en de Lage Landen Lijn rijdt Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl - Kln. Maar zonder gekheid. Ik heb hier twee vragen over: - Is het werkelijk een onderzoek dat onze staats laat uitvoeren door Arriva ? Of zegt ze aan Arriva: U mag alles op eigen houtje onderzoeken en daar plannen voor schrijven, punt! - DSS Eindhoven. Is daar ergens info over te vinden ? Grtz, Noud |
16-04-2014 10:09:31 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Nu is Eindhoven (even afgeziein van de opstelterreinen) al niet bepaald zo'n wissel-jungle als Ut, dus kan er ook niet al te veel gesaneerd worden. En wie weet is perron 34 wel een blijvertje, handig voor het keren. Overigens is de te onderzoeken route er eentje via Hrl, niet via Vl. Zie ook het kaartje in het filmpje op deze site http://www.studio040.nl/nieuws/23210-intercity-eindhoven-keulen-lijkt-een-stap-dichterbij.html - leuke route zo op en neer langs de grens... |
17-04-2014 07:55:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
discussie over IC Eindhoven - Duitsland afgesplitst naar https://somda.nl/forum/14804/p440572 |
19-04-2014 07:25:17 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
10346 en 10350 zijn vanmorgen voor foliebehandeling naar Aken gegaan. Treinstel 10250 is deze week veranderd in de 10350. |
20-04-2014 20:38:25 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Treinstellen 10349 en 10307 zijn weer terug in Nederland vanuit Aken en zijn beplakt(folie). Stellen kwamen met de 10229 v 10349 m en 10307 a als LM 20172 om 20.09 door Hgz naar Gn. Laatst bewerkt door martijn24 op 20-04-2014 20:41 |
22-04-2014 21:11:02 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Provincie Fryslân zal Arriva compenseren vanwege de hoge brandstofkosten vanaf 2013, het gevolg van het wegvallen van rode diesel. http://www.fryslan.nl/10917/prijs-treinkaartjes-niet-omhoog-door-duurdere-diesel/ Hopelijk begint men in Leeuwarden nu ook aan elektrificatie te denken. |
22-04-2014 22:16:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Blijft het idioot vinden, nou wordt iemand gesubsidieerd om een accijns verhoging te betalen die dezelfde overheid oplegt... Daarnaast blijft dat ook een bedrijfsrisico volgens mij, je kunt bij het inschrijven van een concessie bedenken dat er binnen de looptijd weleens een verhoging van kosten kan voorkomen. Maar men schrijft mooi laag in, en als het dan tegenvalt kloppen we wel weer aan bij de concessie verlener... En om dat nou als reden te nemen om te gaan elektrificeren, de overheid legt immers zelf die accijnsverhoging op dus maakt het uiteindelijk zelf duurder. Laatst bewerkt door thom op 22-04-2014 22:17 |
23-04-2014 09:57:06 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En de provincie zal wel gaan proberen om die compensatiekosten uit Den Haag terug te krijgen. Daar moet ongetwijfeld een potje voor te vinden zijn, bijvoorbeeld de inkomsten uit de accijnsverhoging%02% |
26-04-2014 17:44:12 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanmorgen zijn de 10351 en 10322 vertrokken naar Aken. Stellen zijn met de 10230 naar Leer gebracht. Stel 10351 is gisteren vernummerd. De 10251 reed in de morgen op Lw-Gn-Lw en is na rit 37430 eruit gehaald in Lw en vervolgens naar werkplaats gegaan om hem te vernummeren in 10351 en is later op de dag weer naar Gn gegaan. |
27-04-2014 19:18:38 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanavond zijn de stellen 10350 en 10309 teruggekomen uit Aken. De 10228 heeft ze meegenomen vanuit Leer. De 10228 is samen met de 10230 met rit 20145 naar Leer gegaan. |
28-04-2014 07:52:10 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteToch is er iets te zeggen voor compensatie. Gedurende de looptijd van de concessie heeft de (rijks)overheid de spelregels veranderd. De mogelijkheden voor Arriva om de stijgende kosten te compenseren zijn behoorlijk beperkt als gevolg van een contract met de (provinciale) overheid. De opdrachtgever heeft ook een verantwoordelijkheid richting de opdrachtnemer. Een ondernemer die niet gebonden is aan langlopende contracten kan besluiten z'n tarieven te verhogen of activiteiten te staken. Een concessienemer heeft deze mogelijkheden niet. Het gaat hier niet om kostenstijgingen als gevolg van rekenfouten, maar om kostenstijgingen als gevolg van overheidsbeleid. Laatst bewerkt door jacokran op 28-04-2014 07:52 |
28-04-2014 20:28:06 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Uiteraard. Dit soort (beleidsmatige) wijzigingen kun je niet incalculeren bij een aanbesteding. Afgelopen week stond een klein artikel in de Leeuwarder Courant dat men op de Noordelijke Nevenlijnen een proef wil laten uitvoeren waarbij treinen op de stations worden opgeladen om zo naar het volgende station te kunnen rijden. Waarschijnlijk gaat het in eerste instantie om het selecteren van een proefgebied voor de toekomst, want voordat deze techniek in een reizigerstrein is aangebracht dan zijn eerst nog wel een aantal proeven zonder reizigers nodig, op een afgesloten testbaan. |
28-04-2014 21:23:13 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
In Japan rijdt er al een dergelijke trein in de reizigersdienst: http://en.wikipedia.org/wiki/EV-E301_series Op het geëlektrificeerde traject wordt er met panto gereden en tegelijkertijd de accu opgeladen. Op het niet-geëlektrificeerde deel gaat de panto naar beneden en wordt de accu gebruikt. Op het eindpunt van de spoorlijn is dan een oplaadpunt met een heel kort stukje bovenleiding. Een paar video's ter illustratie: https://www.youtube.com/watch?v=ev7hUZ74U0o https://www.youtube.com/watch?v=usXvLM6-uw4 https://www.youtube.com/watch?v=9pToUnWXs4U |
28-04-2014 22:09:27 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Arriva had grofweg twee mogelijkheden, de kosten compenseren door om een bijdrage te vragen of de prijs van de kaartjes omhoog. Dat laatste was ook voor de provincie niet aantrekkelijk. |
03-05-2014 19:48:29 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanmorgen weer twee stellen vertrokken naar Aken. Ditmaal de 10345 v en 10323 a. Beide gaan naar Aken voor behandeling met folie. |
04-05-2014 17:24:53 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
In de Leeuwarder Courant van gisteren stond een artikel van twee PvdA statenleden uit Fryslan en Groningen over elektrificatie van het spoor naar Groningen. Beide fracties zijn voorstander van elektrificatie. Er loopt nu een onderzoek van de twee procincies warin wordt ingegaan op het alternatief van de elektrificatie. De verbinding tussen Leeuwarden en Groningen is een drukke lijn waar een groeiend aantal reizigers gebruik van maakt. Bovendien staat voor de komende jaren een verder spoorverdubbeling op het programma. Dit maakt deze lijn geschikt voor elektrificatie omdat juist hier de hoge investeringskosten die elektrificatie met zich meebrengt voor een belangrijk deel uit de exploitatieopbrengsten kunnen worden gefinancierd. Onderzoek van onder andere Overijssel en Gelderland heeft een andere mogelijkheid naar voren geschoven. Daarbij worde de bovenleiding alleen over een bepaalde afstand aan weerszijden van de stations aangebracht. Het grote voordeel is uiteraard dat met een veel beperktere investering kan worden volstaan. Maar die veelbelovende oplossing heeftook een niet gering nadeel. Het is niet in de praktijk getoets. De PvdA-statenvracties pleiten daarom voor een praktijkproef op het traject Leeuwarden - Groningen. Mocht de proef mislukken, dan kunnen de tussenstukken van deze drukke lijn alsnog onder de draad worden gebracht. De kosten van de proef komen dan voor een belangrijk deel in mindering op de investeringen voor de latere volledige elektrificatie. Zie ook: http://www.pvdafryslan.nl/JoukevanderZee |
04-05-2014 18:19:10 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Je zal maar een aanwijzing aki/ahob/aob krijgen in zo'n bovenleidingloos gebied.... |
04-05-2014 18:49:19 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Volgens mij is het bedoeld als hybride oplossing waarbij de e-motoren worden gebruikt voor de snelle acceleratie en voor 'tussenin' de dieselmotoren. Anders moet je je vragen woensdag voorleggen aan Frank van Setten, zie: http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Oost#a12462 |
04-05-2014 22:06:20 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dat, maar volgens mij dan met accu's die onder de stukken met bovenleiding opgeladen worden. |
05-05-2014 05:21:04 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Treinstellen 346 en 351 zijn gisteren weer terug gekomen uit Aken. Alleen weet ik niet hoelaat. Ze staan nu gedriehoekt te Gn. Edit: om 8.01 zijn ze weer gedriehoekt tussen Wha en On en om 9.07 kwamen de stellen weer terug in Gn. |
05-05-2014 06:27:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Maar dat is het hem juist. Dan krijg je een aanwijzing AKI/AHOB in een bovenleidingsloos gebied en moet je met de (ondermaatse) dieselmotoren van vrijwel stilstand accelereren. Hoe accelereert een GTW met laten we zeggen de helft van het vermogen? Goed, als je een aanwijzing krijgt dan is meestal de dienstregeling sowieso al de deur uit (want enkelspoor en krappe kruisingen). |
05-05-2014 08:06:05 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Kan dat overschakelen van elektrisch naar diesel en omgekeerd wel rijdend? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
05-05-2014 08:25:33 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als je naar de bussen kijkt wel. Die starten vanaf een halte electrisch en schakelt dan over op diesel. Dus wellicht dat dat ook kan in een gtw ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-05-2014 08:30:39 | ||
---|---|---|
V64
![]() |
Dit idee wordt natuurlijk gelanceerd uit kostenbesparing. Als dat maar weer niet op spijt achteraf uitdraait. Dat helemaal electrisch achteraf goedkoper zal blijken te zijn, dan dit experiment met al zijn ingewikkeldheid. |
05-05-2014 10:49:42 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Nee, geen dieselmotoren meer. Tussenin wordt gereden op accu's die rond de stations bliksemsnel opgeladen worden. Zie voor het concept de post van Ovindel ergens hierboven maar. In Japan wordt er met de EV-E301 volgens dit concept gereden. Verschillen met de Nederlandse situatie zijn er wel degelijk, want de EV-E301 heeft maar een dienstsnelheid van 65 km/h en rijdt maar over een afstand van 25 kilometer niet onder draad. Hier zijn die afstanden wat groter en de snelheden hoger, dus onderweg bijladen zal wel moeten. Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/EV-E301_series |
05-05-2014 11:18:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Je hebt b.v. ook de tram vanuit Nordhausen naar Ilfeld, zelfde idee maar wederom kort traject en lage snelheden. Hele andere koek dan de snelheden tussen Lw en Gn. Kortom, idee niet haalbaar, onderzoeken alleen al is geldverspilling. Laatst bewerkt door rolandrail op 05-05-2014 11:18 |
05-05-2014 21:28:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Hadden we niet al vaker iets bedacht op materieelgebied wat niet goed bleek te werken, en waarvoor ook degelijke beproefde alternatieven beschikbaar waren? Ik kan me nog wel een bezwaar indenken en dat is het verlies van open landschap, als in het hoge noorden, wanneer je daar bovenleidingsmasten gaat plaatsen (al voorbijgekomen in plaatselijke krantjes). Toevallig las ik dit weekend bij een bezoek aan Basel dat de (voorgangers van de) BVB daar 130 jaar geleden ook alternatieven hebben onderzocht zoals een accutram en ondergrondse stroomtoevoer. Nu wil ik niet zeggen dat de techniek heeft stilgestaan, maar de les is intussen wel dat beproefde technieken de meeste kans van slagen hebben. De BVB rijdt intensiever dan ooit door het Baselse, en niemand ziet die masten nog. Zo is het in het noorden ook: er staan al lantaarnpalen, hoogspanningsmasten en windmolens, dus daar kan nog wel wat bij en... je bent er zo aan gewend. |
06-05-2014 06:48:42 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ja, natuurlijk. Bombardier maakt ook een serie hybride AGC's, diesel en elektrisch. Die schakelen al rijdend om. Waarom zou dat niet kunnen? |
06-05-2014 06:51:58 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Geen idee, was zomaar een gedachte. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |