06-05-2014 09:49:49
geert
geert
Quote
mdeen (di 06 mei 2014 06:48:42 https://somda.nl/forum/1015/p493454/):
Quote
nohab (ma 05 mei 2014 08:06:05 https://somda.nl/forum/1015/p493347/): Kan dat overschakelen van elektrisch naar diesel en omgekeerd wel rijdend?

Ja, natuurlijk. Bombardier maakt ook een serie hybride AGC's, diesel en elektrisch. Die schakelen al rijdend om. Waarom zou dat niet kunnen?
En Alstom ook in de vorm van de Regiolys
 

06-05-2014 10:44:24
peterselie
peterselie
Voor de lijn naar Sk is het de bedoeling dat de treinen daar in de toekomst (ergens richting 2021) in de spitsuren 4x per uur gaan rijden. Daarbuiten wordt de frequentie 2x per uur, tegenover 3x per uur nu.

Dit stelt de provincie Fryslân voor.
 

06-05-2014 11:07:05
rolandrail
rolandrail
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/europese-subsidie-voor-accutrein-arnhem-tiel-1.4347647
1,4 miljoen Euro voor onderzoek %07%
 

06-05-2014 12:16:05
thom
thom
Daar kun je nogwel een redelijke tankwagen van bestellen.... %07%  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-05-2014 12:07:28
mv
mv
Wederom zo'n leuke misstap van de Provincie Fryslan.
Er word nu al veel geklaagd over de strakke starre overstap, deze zullen tzt wel worden aangepast (max 10 min.) en 4x een trein in het uur (kwartierdienst) praten ze al jaren over voor de beide steden.

Punt is: De verplichting om door te rijden (1x p/u v.v) naar Stavoren....de lijn met de minste reizigers. Na Workum zit er haast geen kop meer in die trein en eigenlijks weggegooid geld om ze daar te laten rijden.

Een kwartierdienst (gehele dag) tussen beide steden is nog rendabel om te doen: Veel studenten en forenzen die naar Groningen gaan om eens als mooi voorbeeld te noemen.

Reistijd auto Sk-Gn: 70min
Reistijd trein Sk-Gn:60 min

Snelheidverhoging (140km/pu) & dubbelsporig (partitieel) tussen Sneek-nrd & tot terhoogte dorp Lollum/Boxum is dit makkelijk realiseerbaar om de reistijd nog verder te drukken naar bijvoorbeeld 50-55min.

De trein kan zo een stevige concurrent zijn van de auto.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 10-05-2014 12:08, reden: txt
 

10-05-2014 13:06:59
sjoerd
sjoerd
Ik begrijp de misstap van de Provincie niet helemaal.
Uit je gegevens blijkt dat doorkoppelen van de dienst uit Sneek naar Groningen een aantrekkelijke optie zou zijn?
 

10-05-2014 13:17:10
daniel81
daniel81
Volgens mij bedoelt mv dat het handiger is om Sk-Lw-Gn helemaal te electrificeren en de dienst Sk - Stv los te koppelen of te verbussen.
Op Sk-Lw-Gn komt er immers een kwartierdienst en dan is volledige electrificatie een beter middel.
Dan heb je geen hybride trenstellen en allerlei dure onderzoeken meer nodig.

Laatst bewerkt door daniel81 op 10-05-2014 13:17
 

10-05-2014 13:32:21
rogier
rogier
Bijkomend voordeel is dan dat je die paar reizigers tussen Sk en Stv ook meteen kwijt bent. Extra overstappen zit natuurlijk niemand op te wachten.


Reiziger met hoofdletter R......
 

10-05-2014 13:38:47
Klaasje
Klaasje
Er mag dan geen kip in de trein zitten op het stuk van Sneek naar Stavoren maar een busdienst kost de belastingbetaler waarschijnlijk hetzelfde of zelfs meer. Die treinverbinding rijdt superefficiënt binnen een uur Sneek-Stavoren heen en terug. Zo kost het dus nauwelijks materieel en personeel en bovendien scheelt het een busverbinding Sneek-Stavoren die lang niet zo'n efficiente route kan rijden en daardoor in exploitatie waarschijnlijk duurder zal zijn. Ja, het is een jammerlijk stukje spoor maar het is wel de meest efficiënte manier om in dat deel van Friesland een goede verbinding met Leeuwarden te maken.

Laatst bewerkt door Klaasje op 10-05-2014 13:40
 

10-05-2014 15:15:57
mv
mv
Voor station Leeuwarden word ook gedacht (net als bij Gn) aan een doorvoer / doorrijd station. Verbussing zou een optie zijn....er is een bus die (bijna) dezelfde route rijd. Ook inzet van kleinschalige projecten als "Buurtbus/taxi" komt zo meer in het visier. Om alles te elektrificeren is opzich nog niet eens zo'n gek idee aangezien hier een schoon milieu hoog in het vaandel staat. Helaas nu nog een te dure optie maar één die toch wel dichterbij komt, mede met het zicht op de vergroening (lees ontdieseling) van de spoorlijnen in Nederland.

Gr:MV
______________________________________________________________________
Meest foute opmerking van mij mischien:
Sk-Stvn is nu meer geschikt om een museumspoorlijn van te maken (wel in een andere set-up)!!!!
Zie dit in combi met de rederij Rederij V&O (enkhuizen-stavoren)
Station stavoren word al in orginele staat herbouwd http://www.frieslandrail.nl/zwh-lijn (schrol helemaal naar onder)
Opties/kansen genoeg....
 

10-05-2014 17:03:10
martijn24
martijn24
Vanmorgen zijn er weer twee stellen naar Aken gegaan voor foliebehandeling. Ditmaal de 10228 v 10324 m en 10321 a waarvan de 10228 weer terug is gekomen vanuit Leer waar de 10321 en 10324 met een loc naar Aken gaat.  

11-05-2014 18:42:57
martijn24
martijn24
Vanavond zijn er weer twee stellen terug gekomen uit Aken Om 18.15 kwam met rit 20172 de 10229 v 10345 m en 10322 a door Hgz terug uit Leer waar de 10229 de 10345 en 10322 met folie heeft opgewacht.  

11-05-2014 20:50:42
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mv (za 10 mei 2014 12:07:28 https://somda.nl/forum/1015/p493844/):
Een kwartierdienst (gehele dag) tussen beide steden is nog rendabel om te doen: Veel studenten en forenzen die naar Groningen gaan om eens als mooi voorbeeld te noemen.

Reistijd auto Sk-Gn: 70min
Reistijd trein Sk-Gn:60 min

Snelheidverhoging (140km/pu) & dubbelsporig (partitieel) tussen Sneek-nrd & tot terhoogte dorp Lollum/Boxum is dit makkelijk realiseerbaar om de reistijd nog verder te drukken naar bijvoorbeeld 50-55min.

De trein kan zo een stevige concurrent zijn van de auto.


De opgegeven reistijden kloppen niet. Reistijden van station naar station zijn als volgt:
Per trein: 63 minuten
Per auto: 48 minuten
De auto is een kwartier sneller. Bij voor en natransport loopt het tijdsverschil alleen maar verder op.

Dubbelsporigheid ter hoogte van dorp Lollum/Boxum?
Lollum ligt niet eens bij het spoor en Boksum ligt tussen Mantgum en Leeuwarden.
Je zult denk ik Boazum bedoelen.

Om de stap van 2 naar 3x per uur te maken is een tweede spoor aangelegd ter plaatse van station Sneek Noord. Om de stap van 3x naar 4x per uur te realiseren zijn hoge investeringskosten gemoeid.
Bij de overbelastingsverklaring in 2006/2007 is dubbelsporigheid tussen Scharnegoutum en Boazum als mogelijkheid onderzocht. De investeringskosten bedroegen destijds volgens mij 20 miljoen euro.
 

12-05-2014 12:58:11
spekmj
spekmj
Quote
martijn24 (zo 11 mei 2014 18:42:57 https://somda.nl/forum/1015/p493952/): Vanavond zijn er weer twee stellen terug gekomen uit Aken Om 18.15 kwam met rit 20172 de 10229 v 10345 m en 10322 a door Hgz terug uit Leer waar de 10229 de 10345 en 10322 met folie heeft opgewacht.


Volgens een nfl reed de 345 vanmorgen in trein 37528 en was deze gedriehoekt, met toilet en 1e klas aan de Gn-zijde.
 

12-05-2014 14:30:18
mv
mv
@Brandsma,jij bent zeker geen auto rijder?! %08% Ik houd altijd rekening met de file bij Joure (die veelal het meeste tijd in beslag neemt:Gemiddelde file wachtijd is bij Joure alleen al vaak 15-30 minuten....soms langer!! ) en bij Heerenveen. De laatste is wisselend. Maar je mag dus die tijd er dan weer fijn bij oprekenen omdat het een dagelijks voorkomend probleem is.

Lollum licht niet aan het spoor maar ik bedoelde Jellum (vergissing) en dan t.h.v: https://www.google.nl/maps/place/Kooij+kozijnen/@53.172094,5.738012,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47c8fc7bd3e7c967:0x231540c737136cb6 waar men dan het wissel ongeveer kan plaatsen voor dubbelspoor die dan loopt tot in Sk-Nrd.

Er is j.l weer een onderzoek geweest, en er blijkt dus een Spitstreinenloop te komen van een kwartier. Buiten de spits om word daar 1 trein op ingeleverd die niet meer rendabel zou zijn in dit programma: http://www.lc.nl/friesland/article17053063.ece/'Extra-spitstrein-Leeuwarden-Sneek'#.U3C9-_l_tvk

Gr:MV
 

12-05-2014 15:03:56
wiedijk
wiedijk
Dat wordt lastig Sjoerd, ik heb een paar jaar geleden een heel dispuut met Niels de Bruijne, projectleider ProRail Fryslan gehad over aspecten van ESGL, hij heeft hemel en aarde bewogen mij ervan te overtuigen dat volstaan kon worden met het opwaarderen van Lw-Vw zonder verdere verdubbeling zodat de snelheid naar 130, 140 zou kunnen, met aanleg van een extra perron in Lw. In mijn beleving kom je al veel verder wanneer je t.h.v. halte Camminghaburen tussen beide bruggen dubbelspoor creeert, dan kun je het extra perron in Lw al achterwege laten! Dan kun je daar de tegenliggende sneltreinen elkaar laten kruisen, dat is pakweg 1700 m dubbelspoor. In het plan van ESGL ben je genoodzaakt eerst de sneltrein uit Gn binnen te nemen voordat die naar Gn kan vertrekken, ziedaar de noodzaak van het extra perron. Wat niet wegneemt dat helemaal verdubbelen natuurlijk het mooist is.  

12-05-2014 15:22:55
mv
mv
@wiedijk, het hele perron 5B weghalen en verbreden om zo een perron 6 te creeren te Lw is een bad idea. Dat zet geen zoden aan de dijk en er is geen mogelijkheid meer tot doorrijden van treinen.

Wat betreft een nieuw spoor 7 (waar ook sprake van was), naast spoor 6; dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat de uitgang van de voetgangerstunnel en de lift daarvoor in de weg staan.


Dubbel spoor tussen Leeuwarden-camminghaburen en Veenwouden (ja ik zou het verder doortrekken) zou natuurlijk de oplossing zijn (incl de snelheidverhoging naar 140Km/pu) zeker met het oog op project ESGL.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 12-05-2014 15:25, reden: txt
 

12-05-2014 17:19:02
sjoerd
sjoerd
Quote
wiedijk (ma 12 mei 2014 15:03:56 https://somda.nl/forum/1015/p494015/): Dat wordt lastig Sjoerd, ik heb een paar jaar geleden een heel dispuut met Niels de Bruijne, projectleider ProRail Fryslan gehad over aspecten van ESGL, hij heeft hemel en aarde bewogen mij ervan te overtuigen dat volstaan kon worden met het opwaarderen van Lw-Vw zonder verdere verdubbeling

Dat soort redeneringen, die van heer De Bruijne, zou tevens rechtvaardigen dat je overal het aanwezige dubbelspoor opbreekt, behalve waar normaal treinen elkaar kruisen. Wat een kortzichtigheid en verkeerde zuinigheid. Het is als het aanleggen van een autoweg, waarbij de ene rijbaan nu eens in de ene richting wordt bereden door een konvooi auto's en dan weer in de andere richting. Het valt niet te begrijpen dat -indien het vervoer daar aanleiding toe geeft- er niet op de eerste plaats aan verdubbeling van het spoor wordt gedacht. Dat is flexibeler bij vertragingen, bespaart wissels (sic!), maakt dienstregelingaanpassing beter mogelijk, is veiliger en het bespaart kosten als je dit meeneemt in een lopend project.
 

12-05-2014 17:29:09
broek53
broek53
..... en het is al een jaar of 10, 15 niet het beleid van Prorail.  

12-05-2014 17:47:54
sjoerd
sjoerd
Nee, dat moeten we met een diepe, diepe zucht constateren. Intussen is de haalbaarheid van een punctuele dienstregeling, wat de minister vraagt van Arriva, NS en co, met dit wanbeleid niet haalbaar, ook al zou aan alle andere zwakheden zijn voldaan.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-05-2014 17:51
 

12-05-2014 18:37:50
broek53
broek53
Eens, maar niet gestaafd door cijfers. Arriva en Veolia realiseren heel hoge punctualiteitscijfers op de beperkte infra waarvan een (oud-)NSer als ik zou denken dat het helemaal niet kan..  

12-05-2014 19:00:52
martijn24
martijn24
Quote
spekmj (ma 12 mei 2014 12:58:11 https://somda.nl/forum/1015/p494000/):
Quote
martijn24 (zo 11 mei 2014 18:42:57 https://somda.nl/forum/1015/p493952/): Vanavond zijn er weer twee stellen terug gekomen uit Aken Om 18.15 kwam met rit 20172 de 10229 v 10345 m en 10322 a door Hgz terug uit Leer waar de 10229 de 10345 en 10322 met folie heeft opgewacht.


Volgens een nfl reed de 345 vanmorgen in trein 37528 en was deze gedriehoekt, met toilet en 1e klas aan de Gn-zijde.
Klopt ook gezien, terwijl de 322 wel goed stond.
 

12-05-2014 19:02:08
sjoerd
sjoerd
@ Broek: Klopt, en ook vaak op enkelspoor, maar wel meestal met maar aan een enkele zijde een aansluiting op de rest van het railnet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-05-2014 19:02
 

12-05-2014 20:05:51
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mv (ma 12 mei 2014 14:30:18 https://somda.nl/forum/1015/p494013/): @Brandsma,jij bent zeker geen auto rijder?! %08% Ik houd altijd rekening met de file bij Joure (die veelal het meeste tijd in beslag neemt:Gemiddelde file wachtijd is bij Joure alleen al vaak 15-30 minuten....soms langer!! ) en bij Heerenveen. De laatste is wisselend. Maar je mag dus die tijd er dan weer fijn bij oprekenen omdat het een dagelijks voorkomend probleem is.

Er is j.l weer een onderzoek geweest, en er blijkt dus een Spitstreinenloop te komen van een kwartier. Buiten de spits om word daar 1 trein op ingeleverd die niet meer rendabel zou zijn in dit programma: http://www.lc.nl/friesland/article17053063.ece/'Extra-spitstrein-Leeuwarden-Sneek'#.U3C9-_l_tvk


Knooppunt Joure staat al gepland om te worden verbouwd. Tegen de tijd dat ESGL in 2017 is gerealiseerd, is het nieuwe knooppunt Joure ook gereed, en geldt de reistijd van 48 minuten weer.
Neemt niet weg dat er op dit moment structureel vertragingen zijn in de spits. Daarom mijdt ik Joure ook als ik in de spits richting oost moet.

Dat nieuwe onderzoek kon ik nog niet. Terecht dat men buiten de spits de 20 minuten dienst weer 30 minuten maakt. Veel te optimistisch heeft men dat in de treinconcessie vanaf 2006 opgenomen. Tien jaar geleden pendelde tussen 10 en 13 uur een enkele DH-1 tussen Leeuwarden en Sneek. Dit is nu uiteraard gestegen, maar met een extra slag per uur buiten de spits lok je in mijn ogen geen 20% of meer extra reizigers.
 

12-05-2014 21:00:35
berendtrei
berendtrei
Quote
broek53 (ma 12 mei 2014 18:37:50 https://somda.nl/forum/1015/p494041/): Eens, maar niet gestaafd door cijfers. Arriva en Veolia realiseren heel hoge punctualiteitscijfers op de beperkte infra waarvan een (oud-)NSer als ik zou denken dat het helemaal niet kan..
De theorie is misschien mooi maar de realiteit is toch iets minder rooskleurig.
Als dagelijkse Arriva-reiziger op de MerwedeLingelijn ben ik (en vele vast forenzen met mij) niet meer verbaasd als treinen niet op tijd rijden, slechts een deel van het traject rijden of gewoon helemaal opgeheven worden.
Slechts als je de marges van je normen heel ruim stelt dan haal je extreem hoge punctualiteitscijfers.


berendtrein
 

12-05-2014 21:38:31
broek53
broek53
Het is geen theorie, het zijn de cijfers die bekend gemaakt worden en die gerelateerd zijn aan de normen daarvoor (minder dan 3 minuten vertraging). Als die cijfers niet kunnen kloppen, dan geloof ik dat maar al te graag; zeker de dienstregeling op de Westelijke Betuwelijn kan inderdaad niet als ik er met ouderwetse NS-ogen naar kijk, en het is qua minimale dubbelsporigheden en maximale versnellingen een schoolvoorbeeld van wat sjoerd bedoelt.  

13-05-2014 14:12:48
mv
mv
Maar nou alle gekheid op een stokkie, een goed stuk spoor wat goed onderhouden word en waar de jaarlijkse minimale vertragingen op zijn maar toch een robuuste dienstregeling op verreden kan worden, is iets waar hier in NL alleen maar van gedroomd kan worden.

Een Robuuste dienstregeling en waar hoge snelheden gehanteerd kunnen worden zal de trein zo een stevige concurrent van de auto kunnen worden, helaas is dat nou net een gebrek aan visie bij de overheid.

Vervoerders als bijv. Arriva /NS willen wel maar het is het gebrek aan visie bij de overheid. Al jaren lang....

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 13-05-2014 14:14, reden: txt
 

13-05-2014 15:58:56
timtrein
timtrein
Het is natuurlijk wel zo dat de vervoerders alleen de lusten hebben, niet de lasten. Voor de overheid is dat net andersom.  

13-05-2014 16:11:15
thieskes
thieskes
Zijn alle stellen die nog van de zonfolie voorzien moesten worden inmiddels al in Aken (of in Aken geweest) of moeten er nog aan de reis naar Aken beginnen?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2014 16:15:48
Ovindel
Ovindel
Quote
timtrein (di 13 mei 2014 15:58:56 https://somda.nl/forum/1015/p494136/): Het is natuurlijk wel zo dat de vervoerders alleen de lusten hebben, niet de lasten. Voor de overheid is dat net andersom.

Maar met zulke cirkelredeneringen lost men het probleem alleen niet op... %03%
 

13-05-2014 16:20:04
j.jager
j.jager
Quote
thieskes (di 13 mei 2014 16:11:15 https://somda.nl/forum/1015/p494140/): Zijn alle stellen die nog van de zonfolie voorzien moesten worden inmiddels al in Aken (of in Aken geweest) of moeten er nog aan de reis naar Aken beginnen?
Nog niet alles is gedaan. Er staan momenteel 3 stellen in Aken, waarvan er per weekend steeds 2 daar naar toe gaan en er weer 2 terug komen.
 

13-05-2014 18:06:09
timtrein
timtrein
Quote
Ovindel Maar met zulke cirkelredeneringen lost men het probleem alleen niet op... %03%
En dat is dus ook net het probleem...
 

13-05-2014 22:31:54
kbrandsma
kbrandsma
De stadsregio Arnhem-Nijmegen gaat onderzoeken of er batterijtreinen kunnen rijden op een aantal minder drukke spoortrajecten in de regio. Deze treinen kunnen ook op niet geëlektrificeerde stukken rijden, waar nu nog alleen dieseltreinen het vervoer verzorgen. Het onderzoek van de stadsregio maakt deel uit van het Europese studieprogramma Sintropher naar verduurzaming en verbetering van de kosteneffectiviteit van het regionale spoor. Het project sluit aan op een pilot met batterijtreinen in het Engelse Derby.

Een batterijtrein kan volgens de stadsregio een alternatief zijn voor elektrificatie van het vervoer op minder drukke spoorlijnen. De spoortrajecten die in aanmerking komen voor het onderzoek naar de batterijtreinen zijn Arnhem-Tiel en Arnhem-Doetinchem-Winterswijk.

Zie: http://www.ovpro.nl/special/2014/05/13/batterijtreinen-op-dunne-spoorlijnen-goedkoop-alternatief-voor-elektrificatie/

Als de stadsregio met Europese steun al onderzoek verricht, dan hoeft men hier in het Noorden niet hetzelfde onderzoek uit te voeren.
 

14-05-2014 16:49:09
mv
mv
Toch is er hoop voor spoorlijn Lw-Gn: http://www.gic.nl/innovatie/provincie-groningen-onderzoek-naar-treinen-op-windenergie

Gr:MV
 

14-05-2014 22:09:07
bnv
bnv
Quote
kbrandsma (di 13 mei 2014 22:31:54 https://somda.nl/forum/1015/p494176/): De stadsregio Arnhem-Nijmegen gaat onderzoeken of er batterijtreinen kunnen rijden op een aantal minder drukke spoortrajecten in de regio. Deze treinen kunnen ook op niet geëlektrificeerde stukken rijden, waar nu nog alleen dieseltreinen het vervoer verzorgen. Het onderzoek van de stadsregio maakt deel uit van het Europese studieprogramma Sintropher naar verduurzaming en verbetering van de kosteneffectiviteit van het regionale spoor. Het project sluit aan op een pilot met batterijtreinen in het Engelse Derby.

Een batterijtrein kan volgens de stadsregio een alternatief zijn voor elektrificatie van het vervoer op minder drukke spoorlijnen. De spoortrajecten die in aanmerking komen voor het onderzoek naar de batterijtreinen zijn Arnhem-Tiel en Arnhem-Doetinchem-Winterswijk.

Gezien de discussie in dit topic (en andere) over elektrificatieplannen in den lande, en ik lees dit idee over batterijtreinen tussen Ah en Dtc: daar begrijp ik nou op z'n zachtst gezegd niet erg veel van dat dit nou net het ei van Columbus moet zijn.
Waar elektrificatie nou echt zinvol zou kunnen zijn is op het gedeelte Zevenaar-Doetinchem. Toch altijd een groot aanbod van reizigers en voor meer dan de helft reeds onder de draad. En dan gelijk met nieuwe beveiliging aub. zoals elders in dit land gebruikelijk om eindelijk toch eens van die storingen af te komen.
Ik kan hier niet uitrekenen in hoeverre dit rendabel is, maar dat zou toch een reële optie moeten zijn maar ik lees er nergens iets over.
Zou kunnen dat beleid van de Provincie Gelderland hier debet aan is.........
Dan met breuk in Dtc en apart Dtc-Ww met dieseltjes.

Zie: http://www.ovpro.nl/special/2014/05/13/batterijtreinen-op-dunne-spoorlijnen-goedkoop-alternatief-voor-elektrificatie/

Als de stadsregio met Europese steun al onderzoek verricht, dan hoeft men hier in het Noorden niet hetzelfde onderzoek uit te voeren.
 

14-05-2014 22:48:36
peterselie
peterselie
Sterker nog. Dat doen ze ook deels. Uit de door de provincie Groningen op 13 mei gepubliceerde documentatie valt op te maken dat ProRail, Fryslân, Groningen en Gelderland de handen ineen hebben geslagen over dit onderwerp.

De provincie Groningen wil verder nog wat nader onderzoek van enkele varianten. Over een paar jaar zal voor in ieder geval het noorden een knoop doorgehakt moeten worden, omdat de concessie Noordelijke Nevenlijnen eind 2020 afloopt en voor die tijd het besluit gerealiseerd moet zijn.

http://www.provinciegroningen.nl/ps/statenstukken/nieuwe-documenten/
 

14-05-2014 22:54:27
peterselie
peterselie
Quote
mv (wo 14 mei 2014 16:49:09 https://somda.nl/forum/1015/p494225/): Toch is er hoop voor spoorlijn Lw-Gn: http://www.gic.nl/innovatie/provincie-groningen-onderzoek-naar-treinen-op-windenergie

Gr:MV

Ik zou me niet te veel focussen op die lijn alleen. Het belangrijkste is dat je geen eilandjes wilt creëren door het ene traject wel te elektrificeren en het andere uit te voeren met bijvoorbeeld treinen op bio-LNG. Het zorgt ervoor dat je het materieel en de mogelijkheden niet optimaal kunt benutten. Die schaalvoordelen zijn juist een kracht in de huidige concessie.
 

16-05-2014 08:10:29
salieri
salieri
Ik weet niet waar ik het neer moest zetten, dus doe het maar hier (het is te vroeg voor een opvallende dingen topic voor 28 mei).

Op 28 mei doet Ellen ten Damme een voorstelling in Delfzijl. In het programma Pauw en Witteman vertelde ze dat 'haar' trein dan ook naar Delfzijl gaat.

Wellicht iets leuks voor de spotters, het is best uniek dat een trein van de Achterhoek naar Groningen gaat.

http://ellentendamme.nl/event/de-laatste-vriend-van-napoleon-delfzijl-2/2014-05-28/
 

16-05-2014 12:47:47
nathanvos2
nathanvos2
De Ellen ter Damme GTW gaat van 28 mei tot er met 5 juni voornamelijk rijden tussen Groningen en Delfzijl.  

16-05-2014 12:56:02
waalkade
waalkade
Quote
rolandrail (di 06 mei 2014 11:07:05 https://somda.nl/forum/1015/p493480/): http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/europese-subsidie-voor-accutrein-arnhem-tiel-1.4347647
1,4 miljoen Euro voor onderzoek %07%
%07%
Quote
thom (di 06 mei 2014 12:16:05 https://somda.nl/forum/1015/p493487/): Daar kun je nogwel een redelijke tankwagen van bestellen.... %07%
Of een Regio-Shuttle RS1, desnoods tweede hands.
Wanneer je die inzet tijdens de stille uren, bespaar je volgens mij veel meer.
Plus je zit 's winters niet in de kou wanneer de accu's uitgeput zijn.

Laatst bewerkt door waalkade op 16-05-2014 13:02
 

16-05-2014 17:14:30
daniel_ddr
daniel_ddr
@Salieri/nathanvos2: Hij komt zelfs al eerder die kant op, aldus een persbericht van Arriva:
"Op 23 mei rond 19.00 uur gaat de trein voor het eerst rijden en verzorgt Ellen ten Damme een verrassingsact."

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 16-05-2014 17:14


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-05-2014 18:25:27
marciekemp
marciekemp
Gaat leuk worden dan als t goed is kan t stel daar dan alleen maar solo rijden  

16-05-2014 19:42:27
salieri
salieri
Waarom kan ie alleen maar solo rijden? Zo'n wezenlijk verschil qua techniek zal toch niet tussen de treinstellen van het Noorden en de Achterhoek zitten?  

16-05-2014 19:48:16
marciekemp
marciekemp
Als t goed is kunnen ze niet met elkaar communiceren door afwijkende software is mij al is verteld door mensen van Arriva  

16-05-2014 20:04:01
spiketrain
Moderator
spiketrain
Kunnen de stellen van de MerwedeLingelijn ook niet gecombineerd rijden met de Vechtdallijnstellen?


Groet, Spiketrain
 

16-05-2014 20:14:54
marciekemp
marciekemp
Dat zou ik zo niet weten van de ''Achterhoek'' en Noordelijke stellen heb ik t wel gehoord dat het niet kan, zo zouden ook de BRENG en Arriva stellen niet samen kunnen rijden door afwijkende software al wordt dit inmiddels bestreden door de 2 bedrijven  

16-05-2014 20:18:53
salieri
salieri
Mja, we zullen het zien. Feit is dat Ellen ten Damme naar Grunn komt %08%  

16-05-2014 20:23:20
j.jager
j.jager
Ik ben dan benieuwd hoe de overbrenging gaat gebeuren. De noordelijke stellen gaan buiten hun inzet meestal met 3 stellen op pad, maar weet niet hoe dat bij de achterhoek stellen gaat.  

16-05-2014 20:26:01
marciekemp
marciekemp
Dat stel zal sowieso met minimaal 1 extra stel overgebracht moeten worden omdat anders de detectie niet wordt gegarandeerd, daarvoor heeft stel 2 assen te weinig, maar het zou zomaar kunnen dat het stel gesleept met een vechtdallijn stel naar Zl gaat vanaf Zp en vanaf daar op sleeptouw meegaat met een noordelijk stel naar Gn  

16-05-2014 20:54:59
timtrein
timtrein
3 heen, 2 terug kan natuurlijk ook.  

18-05-2014 17:28:44
nathanvos2
nathanvos2
@salieri @spiketrain Als ik het goed heb kunnen veolia en hermes vanwege de software niet met de arriva stellen comuniceren. Volgens mij kunnen de arriva stellen gewoon comuniceren.  

18-05-2014 18:47:55
aarclay
aarclay
Toch blijft het wel frappant gezien de stellen haast gelijk zijn?

Of zijn er nog aanpassingen per vervoerder aan de optreksnelheid en motorvermogen en dergelijke?


Choo choo.....
 

18-05-2014 19:02:13
martijn24
martijn24
Vanmiddag is stel 10323 terug gekomen uit Aken en kwam met stel 10230 met rit 20172 uit Leer aan om 16.27 te Gn. Treinstel kwam gedriehoekt binnen.

Laatst bewerkt door martijn24 op 18-05-2014 19:02
 

18-05-2014 19:14:44
dvdhoven
dvdhoven
Quote
aarclay (zo 18 mei 2014 18:47:55 https://somda.nl/forum/1015/p494595/): Toch blijft het wel frappant gezien de stellen haast gelijk zijn?

Of zijn er nog aanpassingen per vervoerder aan de optreksnelheid en motorvermogen en dergelijke?
De nieuwe stellen voor de Achterhoek en Betuwe hebben wel een andere motor gekregen. Maar dat hoeft an sich geen communicatieprobleem te veroorzaken.


Dick van den Hoven
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-05-2014 20:03:26
aarclay
aarclay
Hmmm.... Ik denk dat ze uit oogpunt van veiligheid gewoon niet met elkaar mogen worden gekoppeld, en dat beide software-versies gewoon moeten accepteren dat het vermogen van de 'zwakste' trein als maximale beperking moet worden gezien.

En misschien ligt de RIS-software ook wel in de weg, want misschien dat de stelletjes uit de Achterhoek vast geen Hoogezand-Sappemeer in de GPS hebben.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2014 20:04


Choo choo.....
 

18-05-2014 23:42:52
mren
mren
'veiligheid' en 'gewoon moeten' zijn buitengewoon zwakke argumenten.  

19-05-2014 00:00:56
AgentX
AgentX
En het lijkt me stug dat het omwille van RIS ook niet kan, want dat zet je dan gewoon uit.  

19-05-2014 01:07:22
aarclay
aarclay
Quote
mren (zo 18 mei 2014 23:42:52 https://somda.nl/forum/1015/p494622/): 'veiligheid' en 'gewoon moeten' zijn buitengewoon zwakke argumenten.

Ik doel de veiligheid voor de motor. Dat dat deze misschien anders defect kan raken. Ik heb geen idee hoe jij de 'veiligheid' ziet....

Laatst bewerkt door aarclay op 19-05-2014 01:09


Choo choo.....
 

19-05-2014 07:07:06
mdeen
mdeen
Ik zie niet in wat het motorvermogen ermee te maken heeft. Verschillende treinen met verschillende vermogens hebben altijd gekoppeld gereden. Vroeger was de aanzetkarakteristiek misschien nog van belang, maar ook dat kan nu geen beperking zijn omdat GTW 2/6 en 2/8 ook gekoppeld rijden.

Ik denk dat het meer een kwestie is van "niet gestest, dus we doen het niet". En dat lijkt me (voor zo'n tijdelijke inzet) ook de meest nuchtere opvatting.
 

19-05-2014 15:33:42
mich
mich
Het is heel erg simpel: andere software. Het heeft niks met durven of aandrijving te maken. Een andere software versie en het mag niet samen (electrisch doorverbonden) rijden.  

19-05-2014 15:39:56
aarclay
aarclay
Ik denk dat deze vraag alleen door een Arriva, Voith of Stadler-techneut kan worden beantwoord. Maar we zijn wel terug bij af zo...

Want waarom zijn er verschillende software-versies voor één type trein
Ooit komen we erachter, denk ik.. ooit....


Choo choo.....
 

19-05-2014 15:48:26
mich
mich
Omdat iedere serie weer anders is op detail niveau onder andere door wensen van de klant, en de GTW serie zich als geheel ontwikkeld. Zowiezo is natuurlijk electrisch en diesel verschillend kwa functies. Op de wens van de klant kan een deelserie GTW dezelfde software krijgen als een andere serie. Gekoppeld rijden is o.a. getest tussen breng en veolia GTW. Uitkomst van die test week ik niet.  

19-05-2014 16:07:49
mren
mren
In Zwitserland is het toch gangbaar dat alle materieel koppelbaar is ('backwards compatible')?  

19-05-2014 16:10:32
mich
mich
Geen idee, zouden ze hier ook moeten doen dan  

19-05-2014 16:19:29
treinjoop
treinjoop
Quote
peterselie (wo 14 mei 2014 22:54:27 https://somda.nl/forum/1015/p494249/):
Quote
mv (wo 14 mei 2014 16:49:09 https://somda.nl/forum/1015/p494225/): Toch is er hoop voor spoorlijn Lw-Gn: http://www.gic.nl/innovatie/provincie-groningen-onderzoek-naar-treinen-op-windenergie

Gr:MV

Ik zou me niet te veel focussen op die lijn alleen. Het belangrijkste is dat je geen eilandjes wilt creëren door het ene traject wel te elektrificeren en het andere uit te voeren met bijvoorbeeld treinen op bio-LNG. Het zorgt ervoor dat je het materieel en de mogelijkheden niet optimaal kunt benutten. Die schaalvoordelen zijn juist een kracht in de huidige concessie.


Is het dan niet mogelijk een langzame overgang te maken door eerst Gn - Lw te elektrificeren. Daarvoor moeten dan een aantal E-GTW's worden besteld die dan alleen op dit traject zullen rijden. Bij een defecte E-GTW kan een D-GTW als vervanger worden ingezet op Gn - Lw en indien nodig gecombineerd met een elektrisch stel (zoals bij Veolia wel eens op de Heuvellandlijn is toegepast) .

Later komt een ander traject in aanmerking voor elektrificatie.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

20-05-2014 17:31:29
salieri
salieri
Ik krijg net door dat het treinstel van Ellen ten Damme momenteel al in Groningen staat. Gesleept door een ander treinstel uit de Achterhoek of van de lijn Zwolle - Emmen, dat wist mijn bron niet zeker.

Laatst bewerkt door salieri op 20-05-2014 17:31
 

20-05-2014 19:43:23
nielsie600
nielsie600
Klopt,was gister avond al aanwezig  

20-05-2014 19:50:45
erikw
erikw
Is gistermiddag 12.20 bij de werkplaats gesleept door 2 DMU's uit het noorden richting Groningen gegaan  

20-05-2014 20:37:04
albertjan9
albertjan9
Hoe is die trein daar uit de Achterhoek overgebracht dan?  

20-05-2014 20:40:48
salieri
salieri
Via de lucht %08%  

20-05-2014 20:46:04
dvdhoven
dvdhoven
Quote
albertjan9 (di 20 mei 2014 20:37:04 https://somda.nl/forum/1015/p494852/): Hoe is die trein daar uit de Achterhoek overgebracht dan?
Zeer waarschijnlijk wordt de Arriva werkplaats in Zp bedoeld en die kunnen de Arriva stellen op eigen kracht zonder hulp bereiken bijvoorbeeld via Ww-Zp.


Dick van den Hoven
 

20-05-2014 21:10:50
j.jager
j.jager
Denk dat er bedoeld word hoe ze van Zp naar Gn zijn overgebracht. Gezien de eerdere melding zijn ze kennelijk opgehaald door stellen uit het noorden

Laatst bewerkt door j.jager op 20-05-2014 21:14
 

21-05-2014 10:38:46
nickeyboy
nickeyboy
Is er nog een noordelijk stel achtergebleven of kunnen we weer eens met een treinstel minder proberen in de Achterhoek? %03%  

21-05-2014 10:44:29
hielkeb
hielkeb
Ellen ten Damme in Groningen tussen de rood/witte van de noordelijke lijnen
https://www.flickr.com/photos/spurt/


Hielkeb
 

21-05-2014 17:28:03
erikw
erikw
Inderdaad vanaf Arriva/Strukton werkplaats te Zp, zolang Ellen in Groningen is er een stel minder in de achterhoek...  

21-05-2014 17:46:42
j.jager
j.jager
Op het tijdstip dat ik er was(tussen 7.33 en 8.20) stond de 10260 er verlaten bij.

http://i57.tinypic.com/notyk1.jpg
 

22-05-2014 10:54:18
mv
mv
@treinenjoop: Door een kleine ingreep op de D-GTW, zijn deze snel om te bouwen tot een E-GTW. Vervanging is dus niet nodig. Combineren van een E-GTW en een D-GTW heeft wel iets maar als je vanuit Gn bijvoorbeeld een trein wilt laten doorrijden op Lw naar Hlgh dan zal het D-GTWtje voorop moeten andersom zou ook kunnen maar dan zit je met een omloop van het D-GTWtje te Lw.

Gr:MV
 

22-05-2014 11:28:35
salieri
salieri
Quote
mich (ma 19 mei 2014 15:33:42 https://somda.nl/forum/1015/p494672/): Het is heel erg simpel: andere software. Het heeft niks met durven of aandrijving te maken. Een andere software versie en het mag niet samen (electrisch doorverbonden) rijden.
Ik heb begrepen dat o.a. de stuurstroomsleutel anders is dan de GTW van het Noorden. Ook zijn er drie machinisten apart opgeleid om te rijden op de 10260. Deze gaan aanstaande week op Gn - Dz rijden.
 

22-05-2014 11:42:14
stel172
stel172
260 in Groningen? gokje: stel op doorreis om op dezelfde wijze naar Aachen te worden overgebracht voor het verwijderen van haar mooie uiterlijk en het terugbrengen in de normale huisstijl misschien???

Het is nl net iets te toevallig de 260 die er werkloos bij staat en mocht het reclame contract afgelopen zijn dan is het natuurlijk handig om dit stel mee te nemen in de cosmetische opknap cyclus van de noordelijke stellen?
 

22-05-2014 11:51:17
sfj
sfj
De 260 staat in Groningen om op Delfzijl te gaan rijden t.b.v. de voorstellingen van Ellen ten Damme aldaar.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-05-2014 12:09:48
stel172
stel172
Gelukkig, ik schrok al, was erg zonde geweest als dit stel weer ontdaan werd van deze outfit. Fijn dat het stel er om een leuk reden is.  

22-05-2014 12:12:39
salieri
salieri
En ook fijn dat je even deze en de vorige pagina van het topic doorleest...  

22-05-2014 12:19:11
stel172
stel172
Die pagina's lezen niet altijd even overzichtelijk, waardoor je er makkelijk overheen kijkt. Heb wel een paar dagen teruggekeken, maar niet ver genoeg blijkbaar of het is me niet opgevallen .

Laatst bewerkt door stel172 op 22-05-2014 12:20
 

22-05-2014 12:31:20
salieri
salieri
Nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht over de 10260:

Morgenavond rond 18.30 uur gaat de trein naar Delfzijl, samen met Ellen ten Damme. Daarna blijft dit stel 2 weken %05% lang rijden op Gn - Dz tussen +- 09.00 uur en 16.00 uur. Dit omdat de software niet samen kan met de software van 'onze' Noordelijke stellen.

Overigens hadden de alternatieve kunstartiesten al een paar kleine aanpassingen gedaan aan het stel. Ellen ten Damme is nu (momenteel) geen Ellen ten Damme, maar Ellen Verlange of iets dergelijks. Kan ik op zich wel de humor van inzien, ook al keur ik de alternatieve beschilderingen niet goed.
 

22-05-2014 13:09:45
aarclay
aarclay
...of Ilse de Lange


Choo choo.....
 

23-05-2014 17:50:26
johnrail
johnrail
Volgens mij vertrekt vannaf Gn Ellen ten Damme 10260 om 18:18 als trein 37757 naar Dz

Johan de Lange %02%

Laatst bewerkt door johnrail op 23-05-2014 17:52
 

23-05-2014 18:07:25
j.jager
j.jager
Volgesn de site van arriva zelf zou de 10260 om 19.18 vertrekken.

http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/actueel/bericht/ellen-ten-damme-trein-komt-naar-groningen/
 

23-05-2014 20:02:39
martijn24
martijn24
Stel is voor het eerst vertrokken om 19.18 rit 37761 met Ellen Ten Damme en de grote baas van Arriva Nederland. Was er zelf bij in Gn.

Laatst bewerkt door martijn24 op 23-05-2014 20:04
 

23-05-2014 20:12:51
albertjan9
albertjan9
Kan dit treinstel gecombineerd in Gn rijden en zoja, zal dit ook gebeuren?  

23-05-2014 20:15:30
martijn24
martijn24
Nee zal solo blijven rijden. Ze kunnen niet gekoppeld rijden. Andere technieken.  

23-05-2014 20:16:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zie ook een stukje hierboven:

Quote
salieri (do 22 mei 2014 11:28:35 https://somda.nl/forum/1015/p495076/):
Quote
mich (ma 19 mei 2014 15:33:42 https://somda.nl/forum/1015/p494672/): Het is heel erg simpel: andere software. Het heeft niks met durven of aandrijving te maken. Een andere software versie en het mag niet samen (electrisch doorverbonden) rijden.
Ik heb begrepen dat o.a. de stuurstroomsleutel anders is dan de GTW van het Noorden. Ook zijn er drie machinisten apart opgeleid om te rijden op de 10260. Deze gaan aanstaande week op Gn - Dz rijden.
 

23-05-2014 20:18:53
johnrail
johnrail
Ik heb een uurtje geleden foto gemaakt van 10260 net voor Swd zie Facebook.

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 23-05-2014 20:20
 

24-05-2014 00:05:31
peterselie
peterselie
Quote
treinjoop (ma 19 mei 2014 16:19:29 https://somda.nl/forum/1015/p494687/):
Quote
peterselie (wo 14 mei 2014 22:54:27 https://somda.nl/forum/1015/p494249/):
Ik zou me niet te veel focussen op die lijn alleen. Het belangrijkste is dat je geen eilandjes wilt creëren door het ene traject wel te elektrificeren en het andere uit te voeren met bijvoorbeeld treinen op bio-LNG. Het zorgt ervoor dat je het materieel en de mogelijkheden niet optimaal kunt benutten. Die schaalvoordelen zijn juist een kracht in de huidige concessie.


Is het dan niet mogelijk een langzame overgang te maken door eerst Gn - Lw te elektrificeren. Daarvoor moeten dan een aantal E-GTW's worden besteld die dan alleen op dit traject zullen rijden. Bij een defecte E-GTW kan een D-GTW als vervanger worden ingezet op Gn - Lw en indien nodig gecombineerd met een elektrisch stel (zoals bij Veolia wel eens op de Heuvellandlijn is toegepast) .

Later komt een ander traject in aanmerking voor elektrificatie.

Alles is mogelijk, maar niet zonder een gedegen plan. Hetgeen je niet wilt is twee eilandjes met daar tussenin een lijntje met een waslijn. De komende jaren zullen worden gebruikt om tot het beste scenario te komen dat uitgevoerd wordt voordat in 2020 de nieuwe concessie ingaat.

Ombouwen van de treinstellen is relatief simpel: het powerpack aanpakken, software aanpassen, stuurtafel en her en der waarschijnlijk nog wat kabelwerk. Wil je een E-GTW en een D-GTW samen laten rijden dan zullen dezelfde aanpassingen gedaan moeten worden zoals de Veolia-stellen in het zuiden van het land hebben.
 

24-05-2014 05:50:52
martijn24
martijn24
Vandaag weer twer stellen op weg naar Aken. Om 5.46 kwam het setje door Hgz. De trein bestond uit de 230 v 243 m en 327 a. De 230 zal latrt op de morgen weer terug komen naar Gn.  

25-05-2014 16:31:31
martijn24
martijn24
Vanmiddag zijn er weer twee stellen terug gekomen uit Aken. Treinstel 10229 heeft vanuit Leer de stellen 10324 en 10321 opgehaald. Setje kwam als 20172 om 16.09 door Hgz.  

04-06-2014 17:57:25
wiedijk
wiedijk
mv, er is geen sprake van perron 5B maar van spoor 5B. Tijdens de sanering van de opstelsporen voor elektrisch materieel(naast de Hollanderdijk) is ook spoor 7 gesaneerd, 6 is nu het buitenste spoor, en direct daarnaast is een fietsenstalling aangelegd, alleen al spoor 6 van een perron voorzien gaat dus niet zomaar...en, inderdaad, beperk je daarmee de doorrijdmogelijkheid. Waarom ik mij beperkt heb tot Camminghaburen v.w.b. verdubbeling heeft te maken met het feit dat je dan (nog) niet de brug over het Ouddeel hoeft te verdubbelen. A propos brugverdubbeling: Van Starkenborgkanaal bij Zh! De brughoofden zijn er al sinds de aanleg van staatslijn B, er kan zó een 2e brug naast, en je bent van dat belachelijke stuk enkelspoor van 5,5 km tussen station Zh en het begin van de huidige verdubbeling onder Niezijl af, temeer omdat Zh-Vierverlaten wél verdubbeld gaat worden.
Quote
mv (ma 12 mei 2014 15:22:55 https://somda.nl/forum/1015/p494017/): @wiedijk, het hele perron 5B weghalen en verbreden om zo een perron 6 te creeren te Lw is een bad idea. Dat zet geen zoden aan de dijk en er is geen mogelijkheid meer tot doorrijden van treinen.

Wat betreft een nieuw spoor 7 (waar ook sprake van was), naast spoor 6; dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat de uitgang van de voetgangerstunnel en de lift daarvoor in de weg staan.


Dubbel spoor tussen Leeuwarden-camminghaburen en Veenwouden (ja ik zou het verder doortrekken) zou natuurlijk de oplossing zijn (incl de snelheidverhoging naar 140Km/pu) zeker met het oog op project ESGL.

Gr:MV
 

04-06-2014 18:45:38
dh3201
dh3201
Quote
wiedijk (wo 04 jun 2014 17:57:25 https://somda.nl/forum/1015/p496386/): A propos brugverdubbeling: Van Starkenborgkanaal bij Zh! De brughoofden zijn er al sinds de aanleg van staatslijn B, er kan zó een 2e brug naast

Ik heb begrepen dat de huidige brug ook vervangen dient te worden, dus gelijk twee nieuwe enkelsporige bruggen, of één nieuwe dubbelsporige brug. Wellicht dat de bestaande landhoofden nog bruikbaar zijn, dat weet ik niet.


Shqiperise-lopers?
 

04-06-2014 19:03:13
sjoerd
sjoerd
Klopt: de oude bruggehoofden bij het Van Starkenborghkanaal zijn geschikt voor dubbelspoor, maar de forse hellingen er naar toe niet. Overigens hadden alle bruggen en gemetselde duikers op de lijn Harlingen Haven - Nieuweschans een dubbelsporige onderbouw, ook al lagen er geen bruggen ter plaatse van het tweede spoor. Zelfs de draaibrug (toen nog) bij Ouddeel was dubbelsporig, evenals de oude draaibrug over De Greuns en die over de toenmalige Potmarge ten oosten van Leeuwarden, al lag er geen tweede spoor naar toe. De vervangers zijn helaas alle drie enkelsporig. Het duikertje bij Camminghaburen is weer wel dubbelsporig voorbereid.  

10-06-2014 17:18:45
jeanne
jeanne
Volgen een nfl uit Zwitserland zou er bij Stadler Bussnang een Arriva stel staan.


Jeanne Kok
 

10-06-2014 17:23:22
sfj
sfj
Zouden dat wellicht tussenwagens kunnen zijn? Deze zomer worden een aantal noordelijke tweetjes verlengd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.