10-06-2014 17:39:27
j.jager
j.jager
Ben benieuwd welke er weg is/zijn. Alle stellen die in aanmerking komen voor verlenging waren zondag nog aanwezig op Gn.  

10-06-2014 20:43:33
jeanne
jeanne
De komende dagen kan ik dit helaas niet navragen bij het nfl i.v.m. zijn werk. Jammer dat ik dat niet doorgevraagd heb. Misschien is het alleen nog maar een tussenbak geweest.


Jeanne Kok
 

11-06-2014 11:22:10
mv
mv
@wiedijk: Je stapt in de trein op perron 5B gelegen naast spoor 5B

Annywho: Wat ik begrepen heb is, dat er momenteel gesteggeld word over het wel of niet laten saneren van spoor 5B en perron 5 om te verbreden en om te nummeren in perron 6, dit gezien met het oog op de toekomst om treinen te kunnen laten doorrijden vanuit Hlgh of Sk naar Gn (-Dld).

En inderdaad, bij Alddiel (Ouddeel) zou er een brug naast gelegd kunnen worden of de huidige vervangen voor een dubbelsporige nieuwe, het is maar net waar de meeste kosten inzitten.

Mooi voorbeeld: Een dubbelsporige brug bij Zuidhorn bleef uit wegens een meerkosten plaatje van 5Mln (Eu), kosten die volgens beide Provincies als onnodig hoog werden geacht!!

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 11-06-2014 11:23, reden: txt
 

11-06-2014 17:08:23
dennistd
dennistd
Arriva gaat de treinen in de Achterhoek voorzien van een camera voor op de trein, om zo sneller het treinverkeer te kunnen hervatten na aanrijdingen (minder onderzoek door politie nodig). http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/frontcamera-s-op-alle-treinen-van-arriva-1.4400126  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-06-2014 18:09:53
aarclay
aarclay
Een goed idee, gezien het aantal stijgende dashcams die in auto's worden ingebouwd (met een simpel zuignapje) vraag ik me af waarom ze niet eerder op dit idee zijn gekomen in de treinenwereld van Nederland?

Ik prijs het idee aan. Mogen ze ook wel in de VIRMm-1 bouwen. De apparatuur voor registratie zal dan al wel aanwezig zijn, dus niet echt veel extra moeite. Zoiets kan je prima in de neus inbouwen.


Choo choo.....
 

11-06-2014 21:08:31
gvttreinen
gvttreinen
Ik weet niet of je de beelden wil terugzien bij een serieuze aanrijding maar aan de andere kant kunnen de beelden confronterender zijn dan het Belgisch spotje.  

11-06-2014 23:00:18
dennistd
dennistd
Als er een aanrijding met een persoon op een station is kun je hiermee natuurlijk ook makkelijker vaststellen of iemand geduwd is of uit zichzelf gesprongen. Ook een aanrijding met een voertuig op een overweg kun je zien of de auto misschien al vast stond op de overweg, of er met opzet kort voor de trein op gereden is...  

11-06-2014 23:23:06
broek53
broek53
Om die vaststelling gaat het precies. Arriva wil het urenlange verhoren en sporen zoeken (!) dat na elke aanrijding volgt, bekorten.  

12-06-2014 06:05:50
stefanvdw
stefanvdw
Hier offtopic maar NS is/was om die redenen best lang geleden hier ook al mee aan het testen, zeker vorig jaar al. Of die proef nog loopt weet ik niet  

12-06-2014 08:13:11
daniel_ddr
daniel_ddr
De vraag is dan waarom het bij testen gebleven is. Op hun bussen heeft Arriva bijvoorbeeld al jaren dergelijke camera´s zitten met gelijksoortige redenen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-06-2014 13:28:29
aarclay
aarclay
Quote
stefanvdw (do 12 jun 2014 06:05:50 https://somda.nl/forum/1015/p497233/): Hier offtopic maar NS is/was om die redenen best lang geleden hier ook al mee aan het testen, zeker vorig jaar al. Of die proef nog loopt weet ik niet

Op welk materieel was dit?


Choo choo.....
 

12-06-2014 15:25:02
stefanvdw
stefanvdw
Sowieso op een VIRM was het (nieuwe 9500 meen ik), verder weet ik niks van de omvang van die proef af.  

24-06-2014 19:33:07
spekmj
spekmj
Na een jaar of 20 komt de sneltrein Ws-Gn weer terug. Stopt alleen in Hgz en Gerp. In Ws komt er een perron bij, vermoedelijk langs spoor 3. Verder heeft men het over seinverdichting en snelheidsverhoging. Men wil het in 2018 operationeel hebben.  

24-06-2014 19:47:19
timtrein
timtrein
Even voor de duidelijkheid, het betreft vijf ritten in de ochtendspits, waarvan twee van/naar Leer. Details zijn nog enigszins wazig.

Laatst bewerkt door timtrein op 24-06-2014 19:51
 

24-06-2014 20:53:43
broek53
broek53
Het klinkt als het plan waarin in Winschoten spoor 1 kopspoor wordt en spoor 2 aan een verlengd perron in fasen te gebruiken wordt. Als het dat plan is, dan zit er ook snelheidsverhoging tussen Winschoten en Zuidbroek in en een blokindeling op hetzelfde baanvak, omdat de snel- en de stoptrein daar vlak achter elkaar zitten.  

24-06-2014 23:04:45
timtrein
timtrein
Dat klopt, dat is enige tijd eerder al eens langsgekomen. Ik meende dat daarin ook genoemd werd dat de sneltrein gevormd werd door van een trein (welke richting weet ik niet meer) een stel af te trappen, maar daar ben ik niet zeker van.  

25-06-2014 09:38:53
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (do 12 jun 2014 13:28:29 https://somda.nl/forum/1015/p497265/):
Quote
stefanvdw (do 12 jun 2014 06:05:50 https://somda.nl/forum/1015/p497233/): Hier offtopic maar NS is/was om die redenen best lang geleden hier ook al mee aan het testen, zeker vorig jaar al. Of die proef nog loopt weet ik niet

Op welk materieel was dit?
Die proef was niet met specifiek materieel maar een klein aantal machinisten van standplaats Hgl (als ik het goed onthouden heb) had een koffer mee met apparatuur die ze konden opstellen in de cabine.
 

25-06-2014 16:31:53
peterselie
peterselie
De Noordelijke GTW's krijgen een heuse stiltezone. De B-kopbak (met allen tweede klas) is hiervoor aangewezen. Diverse stellen hebben al stickers gekregen.  

25-06-2014 17:22:48
j.jager
j.jager
Stiltezone bestond al. Aleen het was aan de binnenkant te herkennen aan een soort van stikker achtig iedee op het glaswerk aan de binnenkant.

Laatst bewerkt door j.jager op 25-06-2014 17:24
 

25-06-2014 19:49:37
hielkeb
hielkeb
Deze stikkers zijn nu aangebracht https://www.flickr.com/photos/hielkeoud/14434804184/


Hielkeb
 

30-06-2014 21:49:16
kbrandsma
kbrandsma
De stiltezone's in de GTW's bestaan al sinds het begin in 2006. De stiltezone was alleen herkenbaar met een blauwe stikker van ongeveerd 6x6 cm, aangebracht op de cabinewand als ik mij niet vergis.
Deze stickers maken het wel herkenbaarder!

Laatst bewerkt door kbrandsma op 30-06-2014 21:49
 

30-06-2014 21:53:03
edje
edje
Quote
rolandrail (wo 25 jun 2014 09:38:53 https://somda.nl/forum/1015/p498917/):
Quote
aarclay (do 12 jun 2014 13:28:29 https://somda.nl/forum/1015/p497265/):
Quote
stefanvdw (do 12 jun 2014 06:05:50 https://somda.nl/forum/1015/p497233/): Hier offtopic maar NS is/was om die redenen best lang geleden hier ook al mee aan het testen, zeker vorig jaar al. Of die proef nog loopt weet ik niet

Op welk materieel was dit?
Die proef was niet met specifiek materieel maar een klein aantal machinisten van standplaats Hgl (als ik het goed onthouden heb) had een koffer mee met apparatuur die ze konden opstellen in de cabine.


Klopt was standplaats hengelo, heb eens een ex collega gesproken, die er bij betrokken was. Koffer was groot en onhandig.
 

30-06-2014 22:39:44
j.jager
j.jager
Quote
kbrandsma (ma 30 jun 2014 21:49:16 https://somda.nl/forum/1015/p499643/): De stiltezone's in de GTW's bestaan al sinds het begin in 2006. De stiltezone was alleen herkenbaar met een blauwe stikker van ongeveerd 6x6 cm, aangebracht op de cabinewand als ik mij niet vergis.
Deze stickers maken het wel herkenbaarder!
Niet op de cabinewand maar op het glas in de hal. Aannemelijk deze: http://i59.tinypic.com/qp1ilj.jpg

Laatst bewerkt door j.jager op 30-06-2014 22:40
 

30-06-2014 22:48:39
kbrandsma
kbrandsma
Juistem. En daarbij kan ik mij voorstellen dat deze door de nietsvermoedende reiziger wordt gemist. Met de nieuwe bestickering is dat niet meer mogelijk.  

01-07-2014 11:22:07
rolandrail
rolandrail
Dat denk jij. De praktijk bewijst anders, groot formaat letters heeft geen gegarandeerd effect.  

01-07-2014 11:35:45
salieri
salieri
Ik heb net doorgekregen dat de 347, 348 en 349 samen met de 244 op weg zijn naar Polen voor de verlenging %05%  

01-07-2014 11:51:48
mren
mren
Quote
rolandrail (di 01 jul 2014 11:22:07 https://somda.nl/forum/1015/p499691/): Dat denk jij. De praktijk bewijst anders, groot formaat letters heeft geen gegarandeerd effect.

Inderdaad. Gisteren nog twee dames die uitgebreid zaten te keuvelen en één van de twee nam vervolgens de telefoon op met 'ik zit in de stiltecoupé' en ging toen alsnog een kwartier luid zitten telefoneren...
 

01-07-2014 12:11:14
j.jager
j.jager
Quote
salieri (di 01 jul 2014 11:35:45 https://somda.nl/forum/1015/p499693/): Ik heb net doorgekregen dat de 347, 348 en 349 samen met de 244 op weg zijn naar Polen voor de verlenging %05%
Ben benieuwd wat er van klopt. Pasgeleden is hier gemeld dat er bij Stadler in Bussnang iets omtrent Arriva stond.
 

01-07-2014 12:23:56
salieri
salieri
Mijn bron heeft het weer van een andere collega. Daarbij, men kan die bakken ook overgebracht hebben naar de andere werkplaats in Polen  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2014 12:59:38
rolandrail
rolandrail
Zondag kwamen drie GTW's (2x 2/8 + 1x 2/6 terug uit Aachen naar Leer. Maandag is schadestel 372 opgehaald in Bh voor herstel. Foto's daarvan op Drehscheibe: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,7067916  

19-08-2014 13:54:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
kbrandsma (ma 30 jun 2014 22:48:39 https://somda.nl/forum/1015/p499651/): Juistem. En daarbij kan ik mij voorstellen dat deze door de nietsvermoedende reiziger wordt gemist. Met de nieuwe bestickering is dat niet meer mogelijk.
Wat heeft een stiltezone daar in GTW´s überhaupt voor nut trouwens, immers zit er nog nieteens een deur tussen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2014 16:11:17
martijn24
martijn24
Quote
rolandrail (di 19 aug 2014 12:59:38 https://somda.nl/forum/1015/p505074/): Zondag kwamen drie GTW's (2x 2/8 + 1x 2/6 terug uit Aachen naar Leer.
En daarmee kwam er een einde aan de folie behandeling in Aken. Alle stellen zijn nu behandeld.
 

20-08-2014 07:58:19
alfred
alfred
Quote
daniel_ddr (di 19 aug 2014 13:54:29 https://somda.nl/forum/1015/p505084/): Wat heeft een stiltezone daar in GTW´s überhaupt voor nut trouwens, immers zit er nog nieteens een deur tussen.
In de vechtdal GTW's zit die er wel degelijk!
 

20-08-2014 08:34:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Mja, oke. Maar in de MerwedeLingeLijn-GTWs zit dus ook een stiltezone (op de plek van de voormalige business-seats, oftewel de 2e klas met stopcontact) alleen dan zonder deur.
Nou scheelt het allicht dat er daar maar de helft aan niet-stilte-zitplaatsen achter zit omdat het de fietsenbak betreft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2014 17:01:51
martijn24
martijn24
En vandaag gezien dat treinstel 10235 de 10335 is geworden. In de planning zou treinstel 10236 verlengd gaan worden maar nu wordt het de 10235. Alleen het is nu nog wel een tweetje.

De te verlengen stellen zijn de 10235, 10247-10251. Waarvan de 10247-10249 nog te Polen zijn voor verlenging.
 

24-08-2014 11:27:06
aarclay
aarclay
Toch ben ik benieuwd tot hoever de extra bakken gelijk zullen zijn als de andere die al bestaan..

Je praat wel over een trein die al 7 jaar oud is. In al die jaren zal de constructie van zo'n bak ook verbeterd zijn op sommige punten, lijkt me, waarop er toch misschien enkele afwijkingen te zien zullen zijn?


Choo choo.....
 

24-08-2014 22:03:10
timtrein
timtrein
De constructie van de bak is onderdeel van de toelating dus daar zal niets aan gewijzigd zijn. Je hebt het dan écht over details als een ventilatieroostertje van dezelfde afmetingen dat door firma A niet meer leverbaar is en nu door firma B wordt geleverd, of een andere leverancier van de stof van de banken waardoor ze anders aanvoelen. Dat soort gefrutsel.  

24-08-2014 22:06:40
sfj
sfj
Precies dat lijkt mij ook. Kan me ook voorstellen dat zo'n treinstel maar tot op zekere hoogte compatibel is met onderdelen van een nieuwere generatie, dat heeft niet alleen met software te maken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-08-2014 18:19:19
superboer
superboer
Ik zag vanmiddag in Ltv een rood/witte 10260, die is dus weer ontdaan van z'n Ellen ten Damme bestickering.


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-08-2014 19:02:18
plaid
plaid
Quote
martijn24 (vr 22 aug 2014 17:01:51 https://somda.nl/forum/1015/p505530/): En vandaag gezien dat treinstel 10235 de 10335 is geworden. In de planning zou treinstel 10236 verlengd gaan worden maar nu wordt het de 10235. Alleen het is nu nog wel een tweetje.

De te verlengen stellen zijn de 10235, 10247-10251. Waarvan de 10247-10249 nog te Polen zijn voor verlenging.
Rond 17.00 uur vanmiddag in Lw op het opstelterrein de verlengde 348. Goed herkenbaar door witte deuren. Stel staat 'verkeerd' om. Benieuwd of daarmee ook de 347 en 349 weerom gekeerd zijn...?
 

27-08-2014 19:28:09
salieri
salieri
Ik meld geen nieuwtjes meer...

Laatst bewerkt door salieri op 10-09-2014 11:58
 

27-08-2014 19:40:36
thom
thom
Dat lijkt me toch een vreemd argument, DDZ is ook niet met witte deuren afgeleverd en het ICR wat nu Hlm uit komt rollen evenmin...  

27-08-2014 19:44:35
sfj
sfj
Toelating voor 2/6 en 2/8 is er toch al? Of moet ik zo'n verlengde anders zien? Lijkt mij niet dat il&t elk individueel treinstel keurt maar dat Arriva daar zelf procedures voor heeft?

Laatst bewerkt door sfj op 27-08-2014 19:46, reden: Individueel belangrijk extra woordje


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-08-2014 19:47:59
aarclay
aarclay
Is het niet zo dat er een wit vlak op de deuren aanwezig moet zijn, en dat Arriva maar vindt dat ze hun deuren maar volledig wit maken?

DDZ heeft ook twee witte pijlen op de deuren, en ik had vernomen dat er al een paar ICR's uit de werkplaats zouden zijn gerold (nog niet in dienst) die ook hetzelfde zouden hebben? Gezien ze nog niet in dienst zijn, kunnen we spreken van: "Wat nog niet is, zal nog wel komen".

Laatst bewerkt door aarclay op 27-08-2014 19:48


Choo choo.....
 

28-08-2014 10:54:53
plaid
plaid
Quote
salieri (wo 27 aug 2014 19:28:09 https://somda.nl/forum/1015/p506112/): Nog even onder veel voorbehoud: Op 27-11-2014 gaat er een promotierit rijden van Groningen naar Bremen en weer terug. Er gaan waarschijnlijk ook een aantal hoge bobo's mee met die rit.

De verlengde stellen van Arriva krijgen allemaal witte deuren. De huidige krijgen dat niet. Dat komt omdat de IL&T eist dat alle nieuwe stellen die verbouwd zijn en/of nieuw, witte deuren krijgen.
De huidige verlengde stellen mogen nog niet ingezet worden, aangezien ze eerst moeten worden toegelaten door IL&T.


In dat kader toch vreemd dat dan Wieder line stel 303 ook witte deuren heeft gekregen?

De verlengde 347-349 stonden gister inderdaad nog steeds onaangeroerd in de dieselhoek Leeuwarden.
 

28-08-2014 11:54:14
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (wo 27 aug 2014 19:47:59 https://somda.nl/forum/1015/p506115/): Is het niet zo dat er een wit vlak op de deuren aanwezig moet zijn, en dat Arriva maar vindt dat ze hun deuren maar volledig wit maken?

DDZ heeft ook twee witte pijlen op de deuren, en ik had vernomen dat er al een paar ICR's uit de werkplaats zouden zijn gerold (nog niet in dienst) die ook hetzelfde zouden hebben? Gezien ze nog niet in dienst zijn, kunnen we spreken van: "Wat nog niet is, zal nog wel komen".


Even voor de duidelijkheid: de achterliggende gedachte is dat deuren van buitenaf goed zichtbaar moeten zijn. Dit vanwege slechtzienden en wellicht hulpverleners e.d.
Een kleur eisen is dan nogal merkwaardig, immers op een compleet wit treinstel (wat niet verboden is) zou de maatregel averechts werken.
Op het sprintermaterieel, buffels en plan V's zijn de deuren juist goed herkenbaar doordat ze NIET wit zijn, en dat lijkt mij dik in orde. Het IC materieel scoort wat dit betreft echter slecht, evenals dus de Arriva-GTW's in de 'oude' uitvoering.
 

28-08-2014 12:28:57
thom
thom
Dat klinkt een stuk logischer
Dat zal ook de reden van het verschijnen van de pijlen op de DDZ en ICR rijtuigen dus zijn.
 

28-08-2014 12:58:07
plaid
plaid
Quote
daniel81 (do 28 aug 2014 11:54:14 https://somda.nl/forum/1015/p506162/):
Quote
aarclay (wo 27 aug 2014 19:47:59 https://somda.nl/forum/1015/p506115/): Is het niet zo dat er een wit vlak op de deuren aanwezig moet zijn, en dat Arriva maar vindt dat ze hun deuren maar volledig wit maken?

DDZ heeft ook twee witte pijlen op de deuren, en ik had vernomen dat er al een paar ICR's uit de werkplaats zouden zijn gerold (nog niet in dienst) die ook hetzelfde zouden hebben? Gezien ze nog niet in dienst zijn, kunnen we spreken van: "Wat nog niet is, zal nog wel komen".


Even voor de duidelijkheid: de achterliggende gedachte is dat deuren van buitenaf goed zichtbaar moeten zijn. Dit vanwege slechtzienden en wellicht hulpverleners e.d.
Een kleur eisen is dan nogal merkwaardig, immers op een compleet wit treinstel (wat niet verboden is) zou de maatregel averechts werken.
Op het sprintermaterieel, buffels en plan V's zijn de deuren juist goed herkenbaar doordat ze NIET wit zijn, en dat lijkt mij dik in orde. Het IC materieel scoort wat dit betreft echter slecht, evenals dus de Arriva-GTW's in de 'oude' uitvoering.


Dus zou het logisch zijn, in tegenstelling wat saleri schrijft, dat ook de andere Noordelijke GTW's nu witte deuren zouden krijgen.
 

28-08-2014 13:09:21
Edb3
Edb3
Quote
De verlengde 347-349 stonden gister inderdaad nog steeds onaangeroerd in de dieselhoek Leeuwarden.


Worden pas na een officieel persmoment op 2 september om 16.00 uur ingezet.
 

28-08-2014 14:57:01
thom
thom
Quote
plaid (do 28 aug 2014 12:58:07 https://somda.nl/forum/1015/p506173/):
Dus zou het logisch zijn, in tegenstelling wat saleri schrijft, dat ook de andere Noordelijke GTW's nu witte deuren zouden krijgen.

Niet als die eis alleen geldt voor nieuw of gerenoveerd materieel zoals vaker is bij de invoering van dit soort regels.
 

28-08-2014 15:31:48
reisthijs
reisthijs
Ook al geldt die eis niet is het nog steeds een logische gedachte de deuren van alle stellen wit te maken. Vanwege de achterliggende gedachte, en voor eenheid in het materieelpark.  

28-08-2014 15:40:52
plaid
plaid
Quote
thom (do 28 aug 2014 14:57:01 https://somda.nl/forum/1015/p506186/):
Quote
plaid (do 28 aug 2014 12:58:07 https://somda.nl/forum/1015/p506173/):
Dus zou het logisch zijn, in tegenstelling wat saleri schrijft, dat ook de andere Noordelijke GTW's nu witte deuren zouden krijgen.

Niet als die eis alleen geldt voor nieuw of gerenoveerd materieel zoals vaker is bij de invoering van dit soort regels.


Ik begrijp wat je bedoeld, maar aangezien dat wieder-line stel niet nieuw of gerenoveerd is, zou je daaraan kunnen afleiden dat Arriva zelf ook graag zou zien dat alle stellen dat zouden krijgen. zal wel van de kosten afhangen of ze allemaal nog eens zo worden...
 

28-08-2014 16:31:17
jorgo
jorgo
Edit: nutteloze reactie

Laatst bewerkt door jorgo op 28-08-2014 16:32
 

28-08-2014 21:05:10
kbrandsma
kbrandsma
Quote
Quote
Edb3 (do 28 aug 2014 13:09:21 https://somda.nl/forum/1015/p506174/): De verlengde 347-349 stonden gister inderdaad nog steeds onaangeroerd in de dieselhoek Leeuwarden.


Worden pas na een officieel persmoment op 2 september om 16.00 uur ingezet.

Inmiddels is de inzet van 3 verlengde stellen per a.s. maandag al in de Friese media onder de aandacht gebracht: http://www.lc.nl/friesland/langere-treinen-naar-groningen-17585293.html
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2014 21:40:25
sik214
sik214
Quote
plaid (do 28 aug 2014 15:40:52 https://somda.nl/forum/1015/p506191/):
Quote
thom (do 28 aug 2014 14:57:01 https://somda.nl/forum/1015/p506186/):
Quote
plaid (do 28 aug 2014 12:58:07 https://somda.nl/forum/1015/p506173/):
Dus zou het logisch zijn, in tegenstelling wat saleri schrijft, dat ook de andere Noordelijke GTW's nu witte deuren zouden krijgen.

Niet als die eis alleen geldt voor nieuw of gerenoveerd materieel zoals vaker is bij de invoering van dit soort regels.


Ik begrijp wat je bedoeld, maar aangezien dat wieder-line stel niet nieuw of gerenoveerd is, zou je daaraan kunnen afleiden dat Arriva zelf ook graag zou zien dat alle stellen dat zouden krijgen. zal wel van de kosten afhangen of ze allemaal nog eens zo worden...
Volgens mij zijn de stellen van de Vechtdallijnen ook pas in Nederland voorzien van witte stickers over de deuren.
 

29-08-2014 11:55:11
hielkeb
hielkeb
Er staan 3 verlengde stellen in Leeuwarden, 347,348 en 349
foto's op https://www.flickr.com/photos/hielkeoud/

Laatst bewerkt door hielkeb op 30-08-2014 08:38


Hielkeb
 

29-08-2014 12:13:49
erikw
erikw
Quote
sik214 (do 28 aug 2014 21:40:25 https://somda.nl/forum/1015/p506231/): Volgens mij zijn de stellen van de Vechtdallijnen ook pas in Nederland voorzien van witte stickers over de deuren.


Klopt

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-08-2014 19:45, reden: Quoot ingekort.
 

30-08-2014 14:45:32
salieri
salieri
Ik geef ook alleen maar door wat mij verteld is  

31-08-2014 15:11:27
martijn24
martijn24
Vanmiddag heeft treinstel 10349 zijn eerste rit naar zijn verlenging in de reizigersdienst gereden als 37437 v en daarna te Gn achtergelaten en staat daar nu GDST.

Laatst bewerkt door martijn24 op 31-08-2014 15:11
 

10-09-2014 09:53:12
peterselie
peterselie
Er viel mij gisteren nog wel iets op aan de verlengde stellen. In de A-bak is het aantal zitplaatsen in de eerste klasse nog steeds acht in plaats van zestien zoals in de overige 2/8.  

10-09-2014 17:23:10
j.jager
j.jager
Kennelijk is de stoelopstelling niet mee gewijzicht ten opzichte van de andere stellen. Overigens is de tussendeur van de a bak er wel uitgehaald, dit wat bij de veolia stellen niet gebeurt is.  

10-09-2014 17:48:14
AgentX
AgentX
Gewijzigd.  

12-09-2014 11:09:40
sfj
sfj
Een aantal berichten verplaatst naar de discussie over Heerlen-Aken, omdat ze hier toch niet zo goed pasten:
https://somda.nl/forum/15336/Concessie+Heerlen+-+Aken+%28D%29/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-09-2014 22:54:03
kbrandsma
kbrandsma
Ik kan het niet herinneren of het hier eerder is gemeld. Ook met de zoekfunctie kan ik niets in dit onderwerp terugvinden over dat de Voith letters zijn verdwenen op de werkplaats te Leeuwarden en dat er Stadler plakkaten voor in de plaats zijn gekomen.

Een kleine zoektocht stuit op een nieuwsbericht van eind 2013: http://www.spoorpro.nl/materieel/2013/12/02/stadler-rail-neemt-onderhoudsbedrijf-voith-over/

Laatst bewerkt door kbrandsma op 18-09-2014 22:54
 

18-09-2014 22:56:27
thom
thom
Dat is in Blerick ookal een ruime tijd weer dat de borden vervangen zijn  

20-09-2014 15:39:05
mv
mv
Er staan momenteel weer een aantal verlengde Spurtjes klaar op Lw rangeer zz
Gr:MV

P.s:Hek zit vaak dicht bij entree terrein van NedTrain / Strukton

Laatst bewerkt door mv op 20-09-2014 15:39
 

18-10-2014 18:32:34
j.jager
j.jager
Uit betrouwbare bron komt morgen de 10350 als verlengde stel terug uit de Poolse fabriek. Tijden was niet bekend.  

30-10-2014 17:49:45
dvdhoven
dvdhoven
De harde piep in de GTW's van het Vechtdal wordt aangepast. Arriva heeft ontheffing gekregen: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/geen-hard-gepiep-meer-treinen-vechtdallijn


Dick van den Hoven
 

30-10-2014 17:53:49
martijn
martijn
Heel fijn! Nu de dieselstellen voor de Achterhoek en de Betuwe nog!

Edit: zie hieronder!

Laatst bewerkt door martijn op 30-10-2014 17:55
 

30-10-2014 17:54:07
albertjan9
albertjan9
Ook in Achterhoek Rivierenland gaat Arriva de pieptoon aanpassen... Eindelijk!! (www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2073700/minder-lawaai-in-treinen-arriva.htm)  

30-10-2014 18:21:42
ruud.h
ruud.h
Ik heb horen zeggen dat Arriva de busconcesie heeft gewonnen klopt dit


ruud.h
 

30-10-2014 18:39:51
albertjan9
albertjan9
Welke busconcessie? In dit topic wordt eigenlijk alleen maar gediscussieerd over de treinen van Arriva...  

30-10-2014 19:27:08
nickeyboy
nickeyboy
Ze hebben in Brabant de concessie gewonnen, maar dat is hier niet van belang  

30-10-2014 19:45:15
mren
mren
Bovendien bestaat 'de' concessie in Brabant niet omdat Brabant qua bus drie concessiegebieden kent: Oost, West en SRE.  

30-10-2014 19:59:25
nickeyboy
nickeyboy
Oost en West zijn samengevoegd, dus wel een vrij grote concessie inmiddels, maar we dwalen af  

30-10-2014 20:06:51
mren
mren
Volgens mij is dat niet waar.

Persbericht Arriva april 2014: "Vandaag, woensdag 9 april 2014, heeft de provincie Noord-Brabant bekend gemaakt ook de concessie West-Brabant te gunnen aan Arriva. De eerdere gunning van Oost-Brabant blijft gehandhaafd. Beide concessies gaan vanaf 14 december 2014 in. De looptijd van de concessie Oost-Brabant is 10 jaar en de concessie West-Brabant heeft een looptijd van 8 jaar."
 

30-10-2014 20:12:03
spiketrain
Moderator
spiketrain
Graag weer terug on-topic naar het spoorvervoer van Arriva.


Groet, Spiketrain
 

30-10-2014 20:18:17
albertjan9
albertjan9
Het volume van de 'piep' is toch al eens bijgesteld in 2013? Hoe gaan ze dat nu doen dan? Hetzelfde als Breng dat nu doet?  

30-10-2014 22:44:38
train85
train85
Ik vind het nog steeds te hard en daar zijn meerdere mensen hier en vele reizigers het mee eens. En daarom gaan ze het aanpassen en wordt het zachter.  

31-10-2014 01:15:32
DingeZ
DingeZ
Ik vind meer dat de piep bij het openen van de deuren puur overbodig is en dat de piepen an sich een veel te irritant geluid hebben. Vergelijk maar met SLT, die heeft veel minder irritante geluiden.  

31-10-2014 11:23:07
pluisje
pluisje
Beste nieuws van de week!
Na het indrukken van de deurknop doe ik altijd een flinke stap achteruit omdat het geluid werkelijk niet te harden is.

Spijtig dat er bijna twee jaar over geklaagd, vergaderd, etc. moet worden voordat zoiets mogelijk is. Maar dat terzijde...
 

31-10-2014 12:26:17
albertjan9
albertjan9
Het ligt eerder aan de Europese Wetgeving dan aan Arriva.  

31-10-2014 12:31:56
pluisje
pluisje
Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat het probleem bij Arriva lag maar inderdaad 'ergens hogerop'.  

03-11-2014 14:37:59
mv
mv
De piep of het gepiep zal de dB krijgen van de Arriva Spurt van Lw-Gn. Acceptabel irritant

Gr:MV
 

03-11-2014 19:05:20
salieri
salieri
Ik merk die piep al niet eens meer op, als ik eerlijk ben  

03-11-2014 20:28:34
dan2tem
dan2tem
Ach, Heb weleens ritje gemaakt van Gn-Rtd op het balkon van een Virm 1/2. Als je de trein uitstapt vind je het bijna vreemd dat je geen piep meer hoord  

18-11-2014 15:22:56
dvdhoven
dvdhoven
Als ik het artikel goed begrijp, worden 3 Vechtdal 2/6'en, 2/8'en: http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/ruim-baan-voor-treinreizigers-zwolle-emmen-1.4632698
Of komen er 3 2/6'en bij? Het is me niet geheel duidelijk.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-11-2014 15:25


Dick van den Hoven
 

18-11-2014 15:33:09
peterselie
peterselie
Dat eerste. Het zal net zoals in het noorden gaan dat er stellen naar Polen gaan voor verlenging met een extra bak.  

18-11-2014 16:23:48
alle46
alle46
De pers zal waarschijnlijk nooit begrijpen wat de verschillen zijn tussen een locomotief, een wagon , een treinstel of een tussenbak. Het spoorjargon zal te moeilijk voor ze zijn.
Een tussentreinstel is ook wel een erg merkwaardige benaming, maar het zullen vast en zeker tussenbakken worden.
 

18-11-2014 19:42:30
treinjoop
treinjoop
En niet te vergeten is dat wanneer we het over reizigerstreinen hebben de term rijtuig i.p.v. wagon gehanteerd mag worden. Daarmee kun je gelijk tussenbak vervangen voor tussenrijtuig wat de spoorjargon voor de pers al weer wat makkelijker maakt.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

18-11-2014 20:18:10
aarclay
aarclay
Ik heb die gasten maar eens gemaild, misschien levert het nog wat op.

Anyway, verder ben ik benieuwd hoe ze het materieeltekort t.b.v. de verlenging willen gaan oppakken. Alle stellen op het lijntje zullen ze in de spits wel nodig hebben, lijkt me?

Laatst bewerkt door aarclay op 18-11-2014 20:18


Choo choo.....
 

18-11-2014 21:13:58
sfj
sfj
In de vakantieperiode, net als met de Noordelijke stellen?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-11-2014 21:36:12
dvdhoven
dvdhoven
In de vakantieperiode is het nauwelijks rustiger. De scholieren worden ingeruild voor toeristen; vaak nog met fietsen en grote bagage. De Vechtdallijn loopt geheel door een zeer toeristische regio.


Dick van den Hoven
 

18-11-2014 21:40:31
sjoerd
sjoerd
Quote
alle46 (di 18 nov 2014 16:23:48 https://somda.nl/forum/1015/p516210/): De pers zal waarschijnlijk nooit begrijpen wat de verschillen zijn tussen een locomotief, een wagon , een treinstel of een tussenbak. Het spoorjargon zal te moeilijk voor ze zijn.
Een tussentreinstel is ook wel een erg merkwaardige benaming, maar het zullen vast en zeker tussenbakken worden.

Over spoorjargon gesproken: een echte spoorman heeft het niet over wagons maar over wagens, bijvoorbeeld in de woorden wagenwerkplaats, wagenladingvervoer, wagenverdeling, wagenkenmerken, enz. enz.
Maar ja, sommigen hebben het ook over een rangeerterrein wanneer zij opstelterrein bedoelen en ga zo maar door. En je mag er niks van zeggen... Overigens: we dwalen weer af. Back on topic.

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-11-2014 21:41
 

18-11-2014 21:41:23
AJT
AJT
Ik vraag me af welke route gevolgd gaat worden naar West-Duitsland. Nu het elektrieke stellen betreft is het denk ik minder waarschijnlijk dat ze bij Nsch de grens over gaan, of ze moeten er een dieselloc voor zetten.  

18-11-2014 21:52:49
sik214
sik214
Het hangt er ook maar net vanaf in welke werkplaats van Stadler de tussenbak erin wordt geplaatst...  

18-11-2014 21:54:57
j.jager
j.jager
Quote
sfj (di 18 nov 2014 21:13:58 https://somda.nl/forum/1015/p516238/): In de vakantieperiode, net als met de Noordelijke stellen?
Hoeft niet. Van de 6 die hier verlengd worden zijn er al 4 terug en de laatste 2 nog bij de fabriek. We moeten dus nog 2 stellen missen terwijl het geen vakantie is.
 

18-11-2014 21:56:29
robert001
robert001
Quote
aarclay (di 18 nov 2014 20:18:10

Anyway, verder ben ik benieuwd hoe ze het materieeltekort t.b.v. de verlenging willen gaan oppakken. Alle stellen op het lijntje zullen ze in de spits wel nodig hebben, lijkt me?


Op werkdagen rijden er 13 stellen in de ochtendspits (alle 8 beschikbare 2/8-en en 5 van de 6 beschikbare 2/6-en). In de middagspits gebruikt men er 12 of 13.
Op zaterdagen rijden er normaal gesproken maximaal 7 stellen en op zondag 5.

Misschien heeft dit ook al te maken met de toekomstige verlenging van de spitsdienst Zl - Co naar Emn zodat op de gehele lijn een kwartierdienst ontstaat in de spits.
Hiervoor zal eerst nog wel wat aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals een passeer mogelijkheid bij Emmen Zuid en/of Dalen.
 

18-11-2014 22:01:16
robert001
robert001
Quote
j.jager di 18 nov 2014 21:54:57 Hoeft niet. Van de 6 die hier verlengd worden zijn er al 4 terug en de laatste 2 nog bij de fabriek. We moeten dus nog 2 stellen missen terwijl het geen vakantie is.


Als er een stel weg is op de Vechtdallijn is er dus een reserve van nul. Dit lijkt mij niet handig.
In de zomerperiode is er wel ruimte. Trein 3828 die normaliter met 8 bakken rijdt kan het in de schoolvakantie best wel met een stelletje minder doen.
 

18-11-2014 22:16:41
AJT
AJT
Wat is de reserve bij Ddr-Gdm? Misschien daar een stel weghalen en inzetten op de Emmerlijn.