06-04-2017 13:32:29
Berk24
Berk24
Quote
Jan-Mark (do 06 apr 2017 08:44:08 https://somda.nl/forum/1015/p612494/): Dat is wel zo, maar juist Ck - Nm is het stabielste stuk volgens mij, omdat je op Mmlh - Nm nog dubbelspoor hebt.

De kruising bij Nijmegen Centraal gaat vaak mis, de 32300 moet wachten totdat de 32200 is binnengekomen en als de 32200 uit Boxmeer te laat is, vertrekt de 32300 weer te laat, dit heeft gevolgen voor de kruising in Cuijk, waarbij de vertragingen worden doorgegeven. Meer dan een kwartiersdienst op de Maaslijn moet je gewoon niet willen, ook niet tussen Cuijk en Molenhoek, dat is nog zo'n 5 minuten enkelspoor. Het kan wel, maar liever niet.
 

06-04-2017 16:10:38
jeanpierre
jeanpierre
Quote
mdeen (do 06 apr 2017 13:26:10 https://somda.nl/forum/1015/p612541/): Hoeveel linten had Veolia destijds in gebruik? Er waren er volgens mij 2 met Veolia kleuren, Arriva heeft er nu 9, dat zouden 938 zitplaatsen extra zijn, bijna 1/3 meer.
Arriva heeft 7 Linten en tijdelijk 1 extra reservestel (=ex Veolia).
 

06-04-2017 17:03:23
ruud.h
ruud.h
Quote
jeanpierre (do 06 apr 2017 16:10:38 https://somda.nl/forum/1015/p612555/):
Quote
mdeen (do 06 apr 2017 13:26:10 https://somda.nl/forum/1015/p612541/): Hoeveel linten had Veolia destijds in gebruik? Er waren er volgens mij 2 met Veolia kleuren, Arriva heeft er nu 9, dat zouden 938 zitplaatsen extra zijn, bijna 1/3 meer.
Arriva heeft 7 Linten en tijdelijk 1 extra reservestel (=ex Veolia).


Volgens mij gaat die lint ook mee over naar Arriva weet het alleen niet zeker


ruud.h
 

06-04-2017 18:12:04
umbusko
umbusko
Quote
mdeen (do 06 apr 2017 13:26:10 https://somda.nl/forum/1015/p612541/): Hoeveel linten had Veolia destijds in gebruik? Er waren er volgens mij 2 met Veolia kleuren, Arriva heeft er nu 9, dat zouden 938 zitplaatsen extra zijn, bijna 1/3 meer.

Alleen die twee inderdaad. Wel had Veolia nog twee GTW-2/8'en van Breng extra.

Het zou mooi zijn als sommige treinen wat langer konden rijden (Veolia reed niet voor niets enkele treinen met drie stellen, dat heb ik bij Arriva nog niet gezien). Vooral de 32200 kan volgens mij soms wel een extra stel gebruiken. Nou weet ik niet hoe de verdeling van reizigers over de 32200/32300 is (ik zit zelf altijd in de 32200), maar in de ochtendspits richting Nm kan de 32200 toch altijd nog op veel belangstelling rekenen op alle stations vanaf Vry.
Zelf zou ik denken dat je zeker vanaf Vry het liefst de trein pakt die daar begint en waar dus nog niemand inzit, maar toch zijn er veel mensen die dat niet doen. Het enige wat ik kan verzinnen is dat busdiensten afgestemd zijn op de 32200, die altijd rijdt (en naar Vl en Rm) en dat dat ook deels de keuze voor een bepaalde trein bepaalt.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-04-2017 00:12:56
thom
thom
Laten we bij de opmerking dat de opstart van Arriva nu beter ging dan de opstart van Veolia destijds, even niet vergeten dat die begonnen met materieel wat totáál niet geschikt was voor de uit te voeren dienst (herinnerd u zich de DH's) en Arriva nu gewoon compleet de vloot tot zijn beschikking had die hiervoor ookal reed én een rits nieuw materieel voor de voormalig NS diensten...  

07-04-2017 07:02:51
umbusko
umbusko
Helemaal waar! Mijn punt was dan ook alleen: er wordt gedaan alsof met Arriva alles belabberd is geworden, en t.o.v. wat Veolia hiervoor bood is dat gewoon niet waar.
(Overigens had de opstart van Arriva rondom Mt wel veel beter gekund. )
 

07-04-2017 08:01:12
rob46
rob46
Quote
wilcot (ma 27 mrt 2017 18:40:25 https://somda.nl/forum/1015/p611414/): En heet 'Jack Poels' net zo als een oude drietje.
De kleur die om het raam heen zit loopt door over de powerpack. (persoonlijk vind ik het niet geslaagd) https://www.facebook.com/OpdeRails/photos/a.265725840194724.44993.252094568224518/1131618430272123/?type=3&theater
Hier een beeld van de nieuw bestickerde GTW 279.https://m.flickr.com/#/photos/rob46/33024315073/


57 jaar OV-fotografie.
 

07-04-2017 10:19:04
mdeen
mdeen
Quote
umbusko (do 06 apr 2017 18:12:04 https://somda.nl/forum/1015/p612568/):
Quote
mdeen (do 06 apr 2017 13:26:10 https://somda.nl/forum/1015/p612541/): Hoeveel linten had Veolia destijds in gebruik? Er waren er volgens mij 2 met Veolia kleuren, Arriva heeft er nu 9, dat zouden 938 zitplaatsen extra zijn, bijna 1/3 meer.

Alleen die twee inderdaad. Wel had Veolia nog twee GTW-2/8'en van Breng extra.


Ok, dat maakt het wat anders. Dan heeft Arriva nu 10% meer zitplaatsen dan Veolia (gebaseerd op 7 Linten) en als de GTW's van 2+3 naar 2+2 omgebouwd worden dan hebben ze 10% minder zitplaatsen dan Veolia.
 

07-04-2017 13:04:34
wilcot
wilcot
Quote
rob46 (vr 07 apr 2017 08:01:12 https://somda.nl/forum/1015/p612597/):
Quote
wilcot (ma 27 mrt 2017 18:40:25 https://somda.nl/forum/1015/p611414/): En heet 'Jack Poels' net zo als een oude drietje.
De kleur die om het raam heen zit loopt door over de powerpack. (persoonlijk vind ik het niet geslaagd) https://www.facebook.com/OpdeRails/photos/a.265725840194724.44993.252094568224518/1131618430272123/?type=3&theater
Hier een beeld van de nieuw bestickerde GTW 279.https://m.flickr.com/#/photos/rob46/33024315073/

In mijn bericht zat al de foto.

Sind een week rijd de 280 ook in deze kleuren rond.
Vlgs een machinist van Arriva worden ze niet omgebouwd naar 2+2 omdat dit technisch niet mogelijk is.

Laatst bewerkt door wilcot op 07-04-2017 13:05
 

07-04-2017 13:34:47
mren
mren
Proest, wat een lulkoek.
Net als dat verhaal dat ICR geen stiltecoupés meer heeft omdat dat ook 'technisch niet mogelijk' is.

Alsof we massaal achterlijk zijn in dit land.
 

07-04-2017 14:25:13
gvttreinen
gvttreinen
Lees voor 'technisch' 'financieel'  

07-04-2017 14:31:57
waalkade
waalkade
Ik vind die drie zits wel fijn.
De middenplek voor de tas(sen), de buitenste plekken voor reizigers.
 

07-04-2017 14:45:44
aarclay
aarclay
Ik vind het een gemiste kans als dit niet wordt aangepast. Die stoeltjes hangen aan de wand, en ze kunnen technisch gezien makkelijk bredere stoelen eraan hangen.
En ze zijn bijzonder krap, gelukkig reis ik niet vaak met Arriva, en ik moet er ook niet aan denken om in de spits een zwaarlijvig persoon als buurman te hebben.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-04-2017 14:46


Choo choo.....
 

07-04-2017 14:46:48
jelmerrr
jelmerrr
Quote
waalkade (vr 07 apr 2017 14:31:57 https://somda.nl/forum/1015/p612663/): Ik vind die drie zits wel fijn.
De middenplek voor de tas(sen), de buitenste plekken voor reizigers.

Die treinen zitten toch overvol? Als je tassen op stoelen gaat leggen is dat wel logisch...
 

07-04-2017 18:00:54
jeanpierre
jeanpierre
Quote
wilcot (vr 07 apr 2017 13:04:34
Vlgs een machinist van Arriva worden ze niet omgebouwd naar 2+2 omdat dit technisch niet mogelijk is.
Het is technisch wel mogelijk, maar niet onder de huidige toelating. Arriva heeft geen zin om voor de korte inzettijd het hele toelatingscircus te doorlopen. Tevens ben je dan langere tijd stellen kwijt i.v.m. de verbouwing.
 

07-04-2017 18:19:03
gvttreinen
gvttreinen
Is dan het (verminderde) gewicht vanwege mindere stoelen al een reden tot herziening?
Ik geloof niet dat de plan T's na hun verbouwing (meer zitplaatsen, hogere gewicht) een nieuwe toelating moest krijgen.
Anders los je dat 'probleem' op door zwaardere stoelen te plaatsen
 

07-04-2017 19:27:18
waalkade
waalkade
Quote
aarclay (vr 07 apr 2017 14:45:44 https://somda.nl/forum/1015/p612664/): Ik vind het een gemiste kans als dit niet wordt aangepast. Die stoeltjes hangen aan de wand, en ze kunnen technisch gezien makkelijk bredere stoelen eraan hangen.
En ze zijn bijzonder krap, gelukkig reis ik niet vaak met Arriva, en ik moet er ook niet aan denken om in de spits een zwaarlijvig persoon als buurman te hebben.
Daar zijn die drie zits juist ideaal voor, 40 cm voor mij, 2 x 40 cm voor de buurman/vrouw.
Tegen over elkaar zitten met 3 man/vrouw gaat ook prima, je zit elkaar niet met de benen in de weg.
 

07-04-2017 20:14:15
Berk24
Berk24
Los van dat het mogelijk is om 3+2 zitplaatsen te vervangen door 2+2 zitplaatsen, je verliest door deze ombouw wel een flink aantal zitplaatsen, ik weet niet of dat wenselijk is op de drukke Maaslijn. Op de Heuvellandlijn weet ik niet hoe daar de druktes is en of een ombouw van 3+2 zitplaatsen naar 2+2 zitplaatsen wenselijk.  

07-04-2017 20:40:02
mdeen
mdeen
Quote
jeanpierre (vr 07 apr 2017 18:00:54 https://somda.nl/forum/1015/p612695/):
Quote
wilcot (vr 07 apr 2017 13:04:34
Vlgs een machinist van Arriva worden ze niet omgebouwd naar 2+2 omdat dit technisch niet mogelijk is.
Het is technisch wel mogelijk, maar niet onder de huidige toelating. Arriva heeft geen zin om voor de korte inzettijd het hele toelatingscircus te doorlopen. Tevens ben je dan langere tijd stellen kwijt i.v.m. de verbouwing.

Waarom zou je voor een andere stoelindeling een nieuwe toelating nodig hebben? Dat is toch waanzin?
 

07-04-2017 21:41:56
timtrein
timtrein
Omdat het een constructiewijziging is vrees ik... ze zullen wel in de zijwand bevestigd zitten. Even vergeten in wat voor spoorwereld we leven... alsof er niet al 100 GTW's rondrijden met 2+2...  

08-04-2017 02:03:24
thom
thom
Tsja, feitelijk is welke wijziging dan ook een constructie wijziging waarvoor een risico analyse gemaakt moet worden en een meldplicht is tov de toelating.

Een bank en constructie moet bv ook gekeurd zijn voor bots veiligheid en als elke bank 15 kilo lichter word, maal het aantal zitplaatsen heb je het toch snel over een aardig gewicht wat dus mogelijk wat veranderd aan het totaal gewicht en rempercentage...

Laatst bewerkt door thom op 08-04-2017 02:04
 

08-04-2017 10:13:53
dh3201
dh3201
En het is ook technisch (lees: financiëel) onmogelijk om nieuw materieel bij te kopen, zeker?%09%


Shqiperise-lopers?
 

08-04-2017 10:32:31
martijn
martijn
Nieuw materieel is gewoon besteld. Het wachten is op de elektrificatie.  

08-04-2017 10:39:32
ruud.h
ruud.h
Quote
martijn (za 08 apr 2017 10:32:31 https://somda.nl/forum/1015/p612770/): Nieuw materieel is gewoon besteld. Het wachten is op de elektrificatie.


Ik denk niet dat dit het probleem gaat oplossen misschien nog wel groter maken het nieuwe materieel zal ook veel storingen gaan geven denk ik


ruud.h
 

08-04-2017 10:40:27
wilcot
wilcot
Sinds 7-4 rijdt de 281 ook rond in de vernieuwde kleuren en heeft Joris Ivens als naam gekregen  

08-04-2017 11:13:13
martijn
martijn
Quote
ruud.h (za 08 apr 2017 10:39:32 https://somda.nl/forum/1015/p612773/):
Quote
martijn (za 08 apr 2017 10:32:31 https://somda.nl/forum/1015/p612770/): Nieuw materieel is gewoon besteld. Het wachten is op de elektrificatie.


Ik denk niet dat dit het probleem gaat oplossen misschien nog wel groter maken het nieuwe materieel zal ook veel storingen gaan geven denk ik

Euhm, het gaat hier over het aantal zitplaatsen he. En ik kan er niets aan doen dat ze nou eenmaal een vloot FLIRTS hebben besteld
 

08-04-2017 11:16:03
treinlim
treinlim
Oorspronkelijke 206 (Jan Linders) nu dus met de naam van de voormalige 352 (huidige 383) vraag me af of het nou teveel moeite is geweest om de namen 1 op 1 over te nemen op hun oorspronkelijk stel.

Laatst bewerkt door treinlim op 08-04-2017 11:17
 

08-04-2017 11:59:41
selivio
selivio
Arriva blijft een commercieel bedrijf. Die hebben vermoed ik van Veolia een lijstje namen gekregen die zij op de treinen voerden. Arriva wou ze graag hergebruiken, maar welke naam op welke trein belandt, is totaal niet interessant voor ze(en dat is eigenlijk alleen maar voor de hobbyisten die de lijstjes bijhouden).  

08-04-2017 12:22:50
ZJ37
ZJ37
Voorbeterov is best mild voor Arriva mbt de problemen op de Maaslijn (goh): http://voorbeterov.nl/trein

Owee als NS er had gereden!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2017 12:51:28
treinlim
treinlim
Vriendjes politiek heet dat! Comerciele bedrijven zijn er om winst te maken met zo min mogelijk kosten. Als NS toen (1990) zulke hoeveelheden subsidie had gekregen per onrendabele lijn dan hadden zij er ook een succes van kunnen maken.  

09-04-2017 00:19:27
thom
thom
Euhm, NS is ook een commercieel bedrijf hoor
Maar de rest van je stelling klopt prima.
 

09-04-2017 06:33:32
AJT
AJT
Niet in 1990, toen was het nog een volledige staatsmaatschappij  

09-04-2017 09:49:19
mdeen
mdeen
Quote
treinlim (za 08 apr 2017 12:51:28 https://somda.nl/forum/1015/p612792/): Vriendjes politiek heet dat! Comerciele bedrijven zijn er om winst te maken met zo min mogelijk kosten. Als NS toen (1990) zulke hoeveelheden subsidie had gekregen per onrendabele lijn dan hadden zij er ook een succes van kunnen maken.

NS kan nu net zoveel subsidie krijgen als de andere vervoerders en toch kunnen die anderen het goedkoper terwijl NS een schaalvoordeel heeft.
Ra ra.

Het heeft mij ook altijd bevreemd dat NS sprak over sluiting van baanvakken terwijl de geldkraan gewoon open stond. Waarom zou de geldkraan opeens open gegaan zijn bij de aanbestedingen? Bijvoorbeeld van de noordelijke nevenlijnen die NS gewoon wilde sluiten en die nu echt niet zo verkeerd draaien.
 

09-04-2017 09:59:03
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (za 08 apr 2017 12:22:50 https://somda.nl/forum/1015/p612791/): Voorbeterov is best mild voor Arriva mbt de problemen op de Maaslijn (goh): http://voorbeterov.nl/trein

Owee als NS er had gereden!

Ik vind het onterecht dat Arriva de schuld krijgt. Doordat de provincie Limburg de inzet van DM90 had verboden kon Arriva niets anders dan oude Linten inzetten. Ik vind dat de provincie Limburg zijn verantwoordelijkheid moet nemen, niet Arriva.
 

09-04-2017 10:12:07
jelmerrr
jelmerrr
Waar wil je de DM'90 vandaan halen dan? Die zijn toch helemaal gestript?  

09-04-2017 10:57:58
b2py
b2py
@berk, de vervoerder had ook kunnen zeggen dat de provincie niet reele eisen stelt en geen handtekenkng onder het contract zet maar dat hebben ze ook verzuimd.  

09-04-2017 11:02:09
Berk24
Berk24
Dan hadden we geen geschikte kandidaat voor de concessie. Iemand moet toch in Limburg rijden.

De provincie Limburg moet dit zichzelf aanrekenen en niet Arriva en tevens moet de provincie Limburg inzien dat er niets mis is met DM90 en het gewoon toelaten op de Maaslijn. Er zijn stellen genoeg beschikbaar. En als ze gestript zijn, kun je er toch stoelen inzetten, testen en inzetten.
 

09-04-2017 11:27:33
jeanne
jeanne
Quote
AJT (zo 09 apr 2017 06:33:32 https://somda.nl/forum/1015/p612857/): Niet in 1990, toen was het nog een volledige staatsmaatschappij


Zover mijn kennis reikt zijn de Nederlans(ch)e Spoorwegen altijd al een naamloze vennootschap geweest. Daarmee is het per definitie een commercieel bedrijf met een winst- en verliesrekening. Dat alle aandelen wel eens waar in handen van de Staat zijn is weer een heel ander verhaal, maar doet daar in principe niets aan af.


Jeanne Kok
 

09-04-2017 11:34:07
ZJ37
ZJ37
Quote
Berk24 (zo 09 apr 2017 11:02:09 https://somda.nl/forum/1015/p612874/): Dan hadden we geen geschikte kandidaat voor de concessie. Iemand moet toch in Limburg rijden.

De provincie Limburg moet dit zichzelf aanrekenen en niet Arriva en tevens moet de provincie Limburg inzien dat er niets mis is met DM90 en het gewoon toelaten op de Maaslijn. Er zijn stellen genoeg beschikbaar. En als ze gestript zijn, kun je er toch stoelen inzetten, testen en inzetten.
Wie verplicht de provincie om de boel aan te besteden waardoor telkens dat gedoe ontstaat met de wisseling van de wacht? De reizigers niet hoor.
 

09-04-2017 11:42:51
thom
thom
Enja, dan hadden we geen geschikte kandidaat gehad, dat is wel bij meer concessies gebeurd en ook de enige manier om te zorgen dat een aanbestedende partij eens na gaat denken over sommige eisen die ze stellen.

Als zo'n concessie mislukt, komt er vanzelf een nieuwe inschrijf ronde waarvan de eisen aangepast zijn, dat is een beter plan dan iets uit gaan voeren waarvan je weet dat het gewoon niet kan.

Maar ik heb sterk het idee dit dat met de problemen in Limburg niet zoveel te maken heeft, maar dat dat meer voorkomt uit de krappe dienstregelingen.

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2017 11:45
 

09-04-2017 11:46:24
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Berk24 (zo 09 apr 2017 11:02:09 https://somda.nl/forum/1015/p612874/):
De provincie Limburg moet dit zichzelf aanrekenen en niet Arriva en tevens moet de provincie Limburg inzien dat er niets mis is met DM90 en het gewoon toelaten op de Maaslijn. Er zijn stellen genoeg beschikbaar. En als ze gestript zijn, kun je er toch stoelen inzetten, testen en inzetten.
Je hebt toch ook apparatuur nodig enz? Die zijn dacht ik ook eruit gehaald.
 

09-04-2017 12:22:39
umbusko
umbusko
Quote
waalkade (vr 07 apr 2017 19:27:18 https://somda.nl/forum/1015/p612710/):
Quote
aarclay (vr 07 apr 2017 14:45:44 https://somda.nl/forum/1015/p612664/): Ik vind het een gemiste kans als dit niet wordt aangepast. Die stoeltjes hangen aan de wand, en ze kunnen technisch gezien makkelijk bredere stoelen eraan hangen.
En ze zijn bijzonder krap, gelukkig reis ik niet vaak met Arriva, en ik moet er ook niet aan denken om in de spits een zwaarlijvig persoon als buurman te hebben.
Daar zijn die drie zits juist ideaal voor, 40 cm voor mij, 2 x 40 cm voor de buurman/vrouw.
Tegen over elkaar zitten met 3 man/vrouw gaat ook prima, je zit elkaar niet met de benen in de weg.

Helemaal mee eens: tot maximaal halve bezetting is 3+2 ideaal (5 van de 10 stoelen bezet dus). Dan vind ik zelf de GTW's ook erg prettig. Maar wordt het voller, dan is het bijzonder onprettig, ook als de personen om je heen niet zwaarlijvig zijn. Dat laatste heb ik helaas ook wel eens meegemaakt.
 

09-04-2017 12:55:47
treinlim
treinlim
Quote
mdeen (zo 09 apr 2017 09:49:19 https://somda.nl/forum/1015/p612867/): NS kan nu net zoveel subsidie krijgen als de andere vervoerders en toch kunnen die anderen het goedkoper terwijl NS een schaalvoordeel heeft.
Ra ra.

Het heeft mij ook altijd bevreemd dat NS sprak over sluiting van baanvakken terwijl de geldkraan gewoon open stond. Waarom zou de geldkraan opeens open gegaan zijn bij de aanbestedingen? .


Dat is nou net het probleem als de andere vervoerders. De subsidie die een vervoerder nu krijgt per lijn is velen malen groter als toen notabene voor het gehele net. Nu krijgt ns geen kans meer omdat de politiek heilig gelooft in het eigen wanbeleid. Als het aan het cda en vvd ligt word het gehele net aanbesteed. Dat Sharon dijksma zo mild lijkt tegenover ns is omdat zij anders de staatskas schaadt omdat er dan minder dividend word uitgekeerd.
 

09-04-2017 13:32:45
sjoerd
sjoerd
Of de Minister/Staatssecretaris vindt het zonde om een bedrijf met een lange staat van dienst en vele werknemers af te serveren. En dat er steken vallen, klopt, maar dat is van alle tijden en bij elk bedrijf en elke instelling. Er gaat nu eenmaal wel eens wat mis, ook bij ons thuis.
Ik zou eerder bedrijven en instellingen de wacht aanzeggen die er qua dienstverlening, milieubeleid, duurzaamheid en misbruik van algemene middelen een potje van maken. En dat gebeurt ook bijna niet.
 

09-04-2017 13:37:34
treinlim
treinlim
Klopt en toch word NS overal op afgezijkt zelfs op vlakken waar prorail of de staat verantwoordelijk is.

Voor mij heeft de Marktwerking afgedaan bij het spoor. (Ondanks dat het voor wat variatie brengt in het materieelpark%08%)

Laatst bewerkt door treinlim op 09-04-2017 13:39
 

09-04-2017 13:50:33
sjoerd
sjoerd
Niet alleen op het spoor, maar dat terzijde.  

09-04-2017 17:27:46
jeanpierre
jeanpierre
Quote
treinlim (zo 09 apr 2017 12:55:47 https://somda.nl/forum/1015/p612892/):Dat is nou net het probleem als de andere vervoerders. De subsidie die een vervoerder nu krijgt per lijn is velen malen groter als toen notabene voor het gehele net.
Dat is niet waar. Voor elke overgedragen treindienst hebben de provincies precies de exploitatiebijdrage gekregen die NS van het ministerie ontving. Vervolgens zijn door onderhandse gunningen (de eerste jaren) en aanbestedingen de frequenties verhoogd, nieuw treinen ingezet, en sommige treindiensten verlengd. Wat wel gebeurd is, is dat de provincies meer in de infrastructuur hebben geinvesteerd dan in de tijd dat het ministerie verantwoordelijk was voor de exploitatie.
 

09-04-2017 18:20:38
broek53
broek53
Ja, nou valt op die exploitatiebijdragen wel een en ander af te dingen, in de zin dat het met het mes op de keel afgedwongen getallen waren van een bedrijf dat op dat moment in stukken gehakt werd enerzijds en bepaald niet gewend was exploitatiekosten en -opbrengsten per lijn of treindienst te berekenen. Voordelig voor de opvolgers, want NS schroefde die kostenopgave natuurlijk redelijk op.
Daarna kwamen behalve nieuwe treinen ook de conducteurloze treinen met minder betaalde machinisten en daarvan is menige frequentieverhoging bekostigd.
Voordelig voor de klant natuurlijk, daar niet van.

Even terzijde op het stokpaard:
Qua BV Nederland is het er niet voordeliger op geworden, dat zal ook duidelijk zijn. De Staat is met ProRail en dus de onderhoudskosten blijven zitten en de winst van wat er is overgebleven van NS moet toch ook ergens vandaan komen. Evenals de eventuele winsten van de andere vervoeders.
Van die dingen, ja
 

09-04-2017 19:07:53
ruud.h
ruud.h
Quote
jelmerrr (zo 09 apr 2017 10:12:07 https://somda.nl/forum/1015/p612870/): Waar wil je de DM'90 vandaan halen dan? Die zijn toch helemaal gestript?


Er rijden bij Hengelo nog voldoende rond van NS daar kun je misschien nog een paar lenen

Op het traject Zwolle Enschede deze komen binnen kort denk ik wel vrij omdat daar bovenleiding is gemaakt

Laatst bewerkt door ruud.h op 09-04-2017 19:10


ruud.h
 

09-04-2017 19:09:24
marciekemp
marciekemp
Je geeft het antwoord zelf al, ze rijden bij NS rond, en die hebben ze hard nodig in die hoek. Dus nee dat gaat hem niet worden  

09-04-2017 19:23:19
treinlim
treinlim
Quote
jeanpierre (zo 09 apr 2017 17:27:46 https://somda.nl/forum/1015/p612915/): Dat is niet waar. Voor elke overgedragen treindienst hebben de provincies precies de exploitatiebijdrage gekregen die NS van het ministerie ontving.


Maar wat jij zegt zou betekenen dat er bij het rijk totaal geen kostenbesparing plaatsvind. En daar draaide het toen en nu toch steeds om?

Anders had men net zo goed alle provincies af kunnen gaan en gezamenlijk wensen kunnen overleggen aan het rijk met extra subsidie voor deze wensen die dan later weer zou worden afgebouwd.
 

09-04-2017 20:03:25
jelmerrr
jelmerrr
Quote
ruud.h (zo 09 apr 2017 19:07:53 https://somda.nl/forum/1015/p612918/):
Er rijden bij Hengelo nog voldoende rond van NS daar kun je misschien nog een paar lenen

Op het traject Zwolle Enschede deze komen binnen kort denk ik wel vrij omdat daar bovenleiding is gemaakt


Arriva wou ze vanaf Augustus gaan gebruiken en ivm de specifieke beveiliging op Wdn-Zl kan ander NS mat er niet zomaar rijden dus tot december blijven ze sowieso wel rijden. En als we met nog minder stellen gaan rijden krijg je te weinig capiciteit in de spits
 

09-04-2017 20:04:00
b2py
b2py
Quote
treinlim (zo 09 apr 2017 19:23:19 https://somda.nl/forum/1015/p612921/):
Quote
jeanpierre (zo 09 apr 2017 17:27:46 https://somda.nl/forum/1015/p612915/): Dat is niet waar. Voor elke overgedragen treindienst hebben de provincies precies de exploitatiebijdrage gekregen die NS van het ministerie ontving.


Maar wat jij zegt zou betekenen dat er bij het rijk totaal geen kostenbesparing plaatsvind. En daar draaide het toen en nu toch steeds om?

Anders had men net zo goed alle provincies af kunnen gaan en gezamenlijk wensen kunnen overleggen aan het rijk met extra subsidie voor deze wensen die dan later weer zou worden afgebouwd.
Het is naar de provincie gegaan = besparing voor het rijk
 

09-04-2017 20:29:25
sjoerd
sjoerd
De burger wordt er dus niets beter van. En dat kan ook eigenlijk niet; goederen en diensten worden altijd duurder, niet goedkoper en ook niet door wat hardnekkig concurrentie wordt genoemd. In feite is de exploitatie duurder geworden en inderdaad: de diensten zijn uitgebreid dus ook duurder en dat ten koste van controle, service en toezicht en dus ook van banen.
Idem bij de postbezorging, de energiemaatschappijen en ga zo maar door: versnipperd geraakt en alleen daardoor al duurder voor de klant. Postbussen kun je nog weghalen en verschroten maar overtollig materieel, bussen en treinen,%04% kan je alleen parkeren.%04%
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-04-2017 22:46:48
AJT
AJT
Quote
Dat is nou net het probleem als de andere vervoerders. De subsidie die een vervoerder nu krijgt per lijn is velen malen groter als toen notabene voor het gehele net. Nu krijgt ns geen kans meer omdat de politiek heilig gelooft in het eigen wanbeleid. Als het aan het cda en vvd ligt word het gehele net aanbesteed. Dat Sharon dijksma zo mild lijkt tegenover ns is omdat zij anders de staatskas schaadt omdat er dan minder dividend word uitgekeerd.


Maak van CDA en VVD maar alleen de VVD. Ik spreek geregeld met CDA politici, en het CDA is dat echt niet van plan. Ze verwerpen het opknippen.
 

09-04-2017 23:40:09
jeanne
jeanne
Quote
AJT (zo 09 apr 2017 22:46:48 https://somda.nl/forum/1015/p612955/): Maak van CDA en VVD maar alleen de VVD. Ik spreek geregeld met CDA politici, en het CDA is dat echt niet van plan. Ze verwerpen het opknippen.


Persoonlijk wil ik jouw ervaring niet tegen spreken. Ik constateer echter, zonder te willen generaliseren, dat ook vanuit CDA kringen er de afgelopen jaren ongelooflijk veel afgegeven is op de Nederlandse Spoorwegen. Ik noem alleen maar de heren de R. en van H. die in het verleden geen moment onbenut lieten om roepen dat de andere vervoerder van de federatie het beter kunnen!


Jeanne Kok
 

09-04-2017 23:50:21
AJT
AJT
Dat noemen ze 'onderdeel van hun mediastrategie'
De R heeft letterlijk in een een op een vorige maand gezegd. 'Wij zeggen dat we de NS van de HSL willen, maar in feite willen wij een nieuwe aanbesteding.' Dit zegt de R omdat volgens hem het gewone volk niets van aanbestedingen snapt.
 

10-04-2017 00:09:16
ZJ37
ZJ37
De R zal op zijn beurt weinig begrijpen van de hele logistieke en integrale belang van een spoorwegnet. Opknippen is zo'n beetje het laatste wat je dan moet doen.  

10-04-2017 07:02:01
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (zo 09 apr 2017 18:20:38 https://somda.nl/forum/1015/p612916/): Ja, nou valt op die exploitatiebijdragen wel een en ander af te dingen, in de zin dat het met het mes op de keel afgedwongen getallen waren van een bedrijf dat op dat moment in stukken gehakt werd enerzijds en bepaald niet gewend was exploitatiekosten en -opbrengsten per lijn of treindienst te berekenen. Voordelig voor de opvolgers, want NS schroefde die kostenopgave natuurlijk redelijk op.


Waarom zou NS dat doen, dan hebben ze zichzelf zwaar in de vingers gesneden want die exploitatievergoeding ging daarna dus niet meer naar NS. Als NS de exploitatievergoeding om welke reden dan ook te hoog in had geschat, dan gaat er na afstoten van de lijn veel meer geld weg als wanneer de exploitatievergoeding te laag werd ingeschat.
 

10-04-2017 10:02:23
mich
mich
Quote
jelmerrr (zo 09 apr 2017 10:12:07 https://somda.nl/forum/1015/p612870/): Waar wil je de DM'90 vandaan halen dan? Die zijn toch helemaal gestript?


Tijd terug in Nijmegen een paar stellen bekeken, die leken compleet. Incl batterijspanning, olie en diesel.
 

10-04-2017 10:30:51
marciekemp
marciekemp
Zijn ook stellen waar oa de dieselmotor van mist, dus zeker niet allemaal compleet  

10-04-2017 10:36:11
rob46
rob46
De complete stellen staan in de loods Amf, ex.Syntus.


57 jaar OV-fotografie.
 

10-04-2017 13:44:58
nickeyboy
nickeyboy
Inmiddels is ook de 281 in Limburg kleuren gebracht en voorzien van de naam Joris Ivens  

10-04-2017 13:48:19
martijn
martijn
Een paar dagen geleden en een paar berichten hierboven ook al  

10-04-2017 19:00:43
timtrein
timtrein
Quote
mdeen (ma 10 apr 2017 07:02:01 https://somda.nl/forum/1015/p612966/): Waarom zou NS dat doen, dan hebben ze zichzelf zwaar in de vingers gesneden want die exploitatievergoeding ging daarna dus niet meer naar NS. Als NS de exploitatievergoeding om welke reden dan ook te hoog in had geschat, dan gaat er na afstoten van de lijn veel meer geld weg als wanneer de exploitatievergoeding te laag werd ingeschat.
Voor het overige kreeg NS geen exploitatievergoeding dus men sneed zich niet in de vingers. Tegenover de wegvallende inkomsten stonden ook wegvallende kosten. Hooguit dat NS in de jaren ervoor meer exploitatievergoeding heeft gekregen dan dat er eigenlijk aan kosten waren...
 

10-04-2017 23:50:26
broek53
broek53
Ik hoop dat niemand met de wijsheid van nu wil oordelen over een bedrijf in totale verwarring midden jaren negentig.  

11-04-2017 06:57:42
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (ma 10 apr 2017 19:00:43 https://somda.nl/forum/1015/p613031/):
Quote
mdeen (ma 10 apr 2017 07:02:01 https://somda.nl/forum/1015/p612966/): Waarom zou NS dat doen, dan hebben ze zichzelf zwaar in de vingers gesneden want die exploitatievergoeding ging daarna dus niet meer naar NS. Als NS de exploitatievergoeding om welke reden dan ook te hoog in had geschat, dan gaat er na afstoten van de lijn veel meer geld weg als wanneer de exploitatievergoeding te laag werd ingeschat.
Voor het overige kreeg NS geen exploitatievergoeding dus men sneed zich niet in de vingers. Tegenover de wegvallende inkomsten stonden ook wegvallende kosten. Hooguit dat NS in de jaren ervoor meer exploitatievergoeding heeft gekregen dan dat er eigenlijk aan kosten waren...

Je begrijpt het niet: Stel de exploitatie voor aan te besteden lijn X kost 10 miljoen maar NS zegt dat het 15 miljoen is. Die lijn wordt aanbesteed en de vergoeding die NS krijgt voor het rijden van treinen wordt met 15 miljoen verminderd terwijl NS maar 10 miljoen aan kosten had. Dan verliezen ze 5 miljoen extra inkomsten.
Dus het is niet in NS' voordeel om de exploitatiekosten van aan te besteden lijnen te hoog in te schatten.
 

11-04-2017 19:04:57
jeanne
jeanne
Quote
AJT (zo 09 apr 2017 23:50:21 https://somda.nl/forum/1015/p612961/): Dat noemen ze 'onderdeel van hun mediastrategie'
De R heeft letterlijk in een een op een vorige maand gezegd. 'Wij zeggen dat we de NS van de HSL willen, maar in feite willen wij een nieuwe aanbesteding.' Dit zegt de R omdat volgens hem het gewone volk niets van aanbestedingen snapt.


Sorry voor mij wat late reactie, maar het moest toch echt eventjes landen. Bijzonder dat de R dit zo formuleert. Misschien ben ik nu wel heel erg scherp maar als dit werkelijk zo gezegd is, en niets ten nadele van je boodschap, wordt daarmee wel een ongelooflijk paternalistische minachting jegens het gewone volk uitgesproken. Dank voor het delen! Ik had deze partij toch werkelijk iets hoger ingeschat.


Jeanne Kok
 

11-04-2017 20:03:07
timtrein
timtrein
Quote
mdeen (di 11 apr 2017 06:57:42 https://somda.nl/forum/1015/p613070/):
Quote
timtrein (ma 10 apr 2017 19:00:43 https://somda.nl/forum/1015/p613031/):
Quote
mdeen (ma 10 apr 2017 07:02:01 https://somda.nl/forum/1015/p612966/): Waarom zou NS dat doen, dan hebben ze zichzelf zwaar in de vingers gesneden want die exploitatievergoeding ging daarna dus niet meer naar NS. Als NS de exploitatievergoeding om welke reden dan ook te hoog in had geschat, dan gaat er na afstoten van de lijn veel meer geld weg als wanneer de exploitatievergoeding te laag werd ingeschat.
Voor het overige kreeg NS geen exploitatievergoeding dus men sneed zich niet in de vingers. Tegenover de wegvallende inkomsten stonden ook wegvallende kosten. Hooguit dat NS in de jaren ervoor meer exploitatievergoeding heeft gekregen dan dat er eigenlijk aan kosten waren...

Je begrijpt het niet: Stel de exploitatie voor aan te besteden lijn X kost 10 miljoen maar NS zegt dat het 15 miljoen is. Die lijn wordt aanbesteed en de vergoeding die NS krijgt voor het rijden van treinen wordt met 15 miljoen verminderd terwijl NS maar 10 miljoen aan kosten had. Dan verliezen ze 5 miljoen extra inkomsten.
Dus het is niet in NS' voordeel om de exploitatiekosten van aan te besteden lijnen te hoog in te schatten.
Zou theoretisch kunnen, maar al te scheef kan dat niet zijn want de totale som voor alle onrendabele lijnen was natuurlijk ook een bekend gegeven. En aangezien er direct in het begin al een substantiële hoeveelheid onrendabele lijnen is overgegaan, zou dat snel opvallen.
 

11-04-2017 20:46:10
sjoerd
sjoerd
Ja, dat het niet scheef kan zijn is inderdaad exact wat mdeen beweert. %02%  

19-04-2017 12:47:48
wilcot
wilcot
sinds gisteren rijd de Arriva GTW-D 277 rond in de limburgse kleuren. Verrassenderwijs heeft ze echter een naam gekregen die oorspronkelijk op de 503 zat namelijk Beppie Kraft.  

08-05-2017 20:02:35
wilcot
wilcot
als ik goed geteld heb zijn nu alle 2tjes GTW-D's in de limburgse kleuren
276 'Jac P Thijsse'
277 'Beppie Kraft'
278 'Sint Servaas'
279 'Jack Poels'
280 'Jan Klaasens'
281 'Joris Ivens'

Waar dus de 276,277 en 278 namen van oude stellen van het heuvelland gekregen hebben.

Laatst bewerkt door wilcot op 08-05-2017 20:03
 

09-05-2017 16:49:53
ruud.h
ruud.h
Je kunt nu met de 383 beginnen deze heeft de Naam van Jan van KuyK gekregen
Heb hem gisteren gezien op station Cuijk
de oude 201 van Veolia

Laatst bewerkt door ruud.h op 09-05-2017 16:50


ruud.h
 

12-05-2017 17:09:40
wilcot
wilcot
391 heet Andre Rieu  

22-05-2017 09:05:14
aarclay
aarclay
In enkele GTW's viel mij op dat de nood-intercoms (Call-for-Aid) op de rolstoel-plaatsen weg zijn gehaald. In de 302 en de 305 heb ik gezien dat er een wit plankje voor in de plaats is geschroefd.

Gezien het in twee GTW's is aangepast, denk ik toch een een structurele verwijdering?

Klinkt een beetje zorgelijk....
Ik hoop niet vanwege misbruik.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-05-2017 09:07


Choo choo.....
 

22-05-2017 13:45:57
Sully123
Sully123
Je stoot er wel makkelijk tegen aan met een rolstoel. Vooral bij het op die plek indraaien. Dus of het echt met opzet misbruik te noemen is. Maar denk wel dat het daarom zal zijn.  

23-05-2017 01:05:50
thom
thom
En waarom zou dat zorgelijk moeten zijn?
Voldoende treinen die überhaupt zo'n intercom niet hebben.
 

24-05-2017 01:39:34
ruud.h
ruud.h
Hoe staat het met de treinen in Limburg zelf hebben die ook al de stikkers gekregen van Arriva/Limburg of rijden ze nog in de veolia Kleurstelling


ruud.h
 

24-05-2017 10:03:13
abbm
abbm
De dieselstellen 2/6 zijn van een nieuw jasje voorzien, de 2/8 zijn in behandeling. Geen nieuw interieur overigens.

De elektrische stellen zullen na de diesels volgen en krijgen zowel een nieuw jasje als interieur.
 

24-05-2017 12:21:06
tonnie12
tonnie12
En de wifi dan is die al veranderd en verbeterd dan ?

Laatst bewerkt door tonnie12 op 24-05-2017 12:21
 

24-05-2017 15:47:27
treinlim
treinlim
De Wi-Fi access point heten nu arriva (plus nummer treinstel). Bij verbinden krijg je een arriva inlogscherm. Helaas word je daarna naar een mayway adres gestuurd wat niet werkt.

Laatst bewerkt door treinlim op 24-05-2017 15:48
 

24-05-2017 23:39:03
ruud.h
ruud.h
Klopt ik krijg wel te zien dat ik verbonden ben maar hij doet niets op internet in de trein


ruud.h
 

28-05-2017 10:01:05
rob46
rob46
Quote
abbm (wo 24 mei 2017 10:03:13 https://www.somda.nl/forum/1015/p616789/): De dieselstellen 2/6 zijn van een nieuw jasje voorzien, de 2/8 zijn in behandeling. Geen nieuw interieur overigens.
Zijn er naast de 382, 383 en 391 al meer 2/8 stellen van een nieuw jasje voorzien?

Laatst bewerkt door rob46 op 28-05-2017 10:09


57 jaar OV-fotografie.
 

28-05-2017 14:17:35
umbusko
umbusko
In ieder geval de 384 (Pater Karel) wel, 383 juist nog niet %05% en 389 vandaag ook zeker nog niet.  

28-05-2017 20:44:37
rob46
rob46
Okay bedankt, ik las hier namelijk op 9 mei dat 383 nu Jan van Kuyk heet. Blijkbaar dus alleen een naamswijziging.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-05-2017 21:55:33
umbusko
umbusko
Dat is dan een foutje, want de 382 %05% heet Jan van Kuyk. De naam komt samen met het nieuwe jasje.
Voorlopig hebben we dus: 382 Jan van Kuyk, 384 Pater Karel, 391 André Rieu.
 

29-05-2017 22:11:33
treinlim
treinlim
Even een vraag uit nieuwsgierigheid wat betreft defecten en onderhoud aan de arriva treinstellen. Zo worden de meeste ritten opgeheven wegens materieel pech of gebrek op de maaslijn. Zelf hoorde ik vanmiddag van een Arriva machinist dat een diesel van treinstel 383 defect was hierdoor was dus de halve energievoorziening uitgevallen dus ook de airco unit, was dus niet echt prettig. Stel reed samen met een 2/6 waardoor de tijdtafel nog net te doen is.
Nou vroeg ik mij dus af is dit in het noorden/achterhoek ook zo of is dit nog aan Veolia te wijten of?

Laatst bewerkt door treinlim op 29-05-2017 22:14
 

29-05-2017 22:15:09
thom
thom
Op welke manier zou je dat een half jaar na overname van de concessie nog aan Veolia willen wijten?  

29-05-2017 22:20:00
treinlim
treinlim
Het is wel wat vergezocht maar toenmalig achterstandig onderhoud/goedkoop onderhoud kan nu in de zomer zijn kop opsteken  

29-05-2017 22:23:59
thom
thom
Als dat nu nog het geval zou zijn, moet je dat denk ik de onderhoudende partij dat eerder kwalijk gaan nemen...  

29-05-2017 22:34:50
Oldskool
Oldskool
Die is lekker %03% Onderhoudsbedrijf voert enkel uit wat de opdrachtgever nodig acht.  

29-05-2017 22:43:52
thom
thom
Mja, maar bij een concessie overgang en een overgang van materieel eigenaar mag je verwachten dat treinen volgens op een bepaald niveau afgeleverd worden aan de nieuwe partij. Ongetwijfeld dat men dat vast legt in de gemaakte overeenkomsten.

Daarbij mag je gerust verwachten dat als er een achterstand in onderhoud en storingen was (als ie er dus al was), dat wel aangekaart is bij de overdracht en inmiddels danook wel opgelost is...
 

29-05-2017 23:55:47
jeanne
jeanne
Het zijn toch Leasebakken?


Jeanne Kok
 

29-05-2017 23:56:27
thom
thom
Ja? Maar die worden nu toch door een ander geleast?  

30-05-2017 00:00:47
jeanne
jeanne
Ja precis, en dan is het maar net wat Arriva in deze voor afspraken heeft gemaakt met de lessor (over eventueel achterstallig onderhoud).


Jeanne Kok
 

30-05-2017 00:04:41
thom
thom
Uiteraard, maar als jij een auto gaat leasen, dan kijk je ook of die in de staat is zoals jij hem verwacht en leg je alle mankementen of aanmerkingspunten weer terug bij de lessor ipv dat je dat maar accepteerd lijkt me.  

30-05-2017 00:06:12
jeanne
jeanne
Zo bedoelde ik het ook.


Jeanne Kok
 

30-05-2017 00:09:50
thom
thom
Zitten we toch op één lijn %08%  

30-05-2017 14:47:56
mich
mich
Hebben ze allemaal. Ook bij Breng en Arriva. De GTW zijn redelijk van kwaliteit, maar de dieselmotoren houden het niet goed vol. Dit resulteert in het veelvuldig moeten reviseren en vervangen van de dieselmotoren. O.a. in Zutphen zijn ze daar druk mee.

Dit geld zowel voor de MAN als DEUTZ diesels.

Op bepaalde lijnen merk je er minder van, omdat je die prima kunt rijden op 1 motor of omdat er meer reserve aanwezig is/minder bakken per rit nodig zijn.

Overigens zijn de maaslijn diesels geknepen, en kan dat met een knop worden opgeheven bij vertraging. In het noorden zijn ze allemaal geknepen.

Laatst bewerkt door mich op 30-05-2017 14:51
 

30-05-2017 17:27:11
treinlim
treinlim
Oké maar Veolia had toen wel een krappere materieelpositie. Nu is het wel aannemelijk dat de werkplaats in Blerick het druk heeft met de Lintjes en daarom omloop van diesels op een laag pitje staat.