22-11-2017 19:05:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Naar mijn idee is een jacobsdraaistel een draaistel waarop twee bakken zijn opgelegd. Een powerpack heeft zijn eigen vaste assen, waarbij de beide bakken aan weerszijden zijn opgelegd op de bak van de powerpack. Dat lijkt mij dus geen jacobsdraaistel. |
22-11-2017 19:20:50 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
De dieselelektrische Flirt's hebben powerpacken met twee jacobsdraaistelen er onder, zie dit plaatje: https://www.google.nl/search?q=flirt+dmu&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiE17HM5dLXAhUJ0xoKHYRdCrYQ_AUICigB&biw=1280&bih=893#imgrc=WoCSKAJH6N4jMM: Laatst bewerkt door BusNL op 22-11-2017 19:21 |
22-11-2017 19:22:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ah, ja weer wat geleerd, maar dit type kende ik nog niet. Ik zag alleen maar de packs met vaste assen voor me.%02% |
22-11-2017 21:30:42 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Alle Traxxen die voor NS rijden zijn allemaal van het type F140 MS2e. Het type F160 MS bestaat niet ook al doe sommige sites of media dat je graag geloven. Zoek maar tussen WOB de stukken over "Volle treinen" naar de vergunningen voor de Traxx. De P versie heeft een afgeveerde holle-as motor oplegging en de F versie heeft taats-lager (tram) motor oplegging die op verzoek van NS in Nederland voor 160 km/h is toegelaten. Jeanne Kok |
![]() |
advertentie |
22-11-2017 21:40:41 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote De rijkwaliteiten van de klassieke powerpacks vond ik ook niet echt denderend of beter gezegd ze denderde. Bij de Flirt is er geen apart powerpack draaistel meer, maar alleen nog maar de standaardproductie motor- en jakobs-draaistellen. Voor de Smile zijn inmiddels ook jakobs-motordraaistellen ontwikkeld. Jeanne Kok |
22-11-2017 23:30:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, okee, maar de oude packs hadden toch geen draaistellen maar twee vaste assen? Dus in dat geval zeker geen Jacobsdraaistellen, ook al zijn er twee bakken opgelegd op de motorpack. Wie brengt duidelijkheid? |
23-11-2017 00:04:55 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
De GTW heeft een combinatie. Het is een draaistel(zo noemt Stadler het ook) wat onder de powerpack zit, maar het kan in feite niet draaien, aangezien dit draaistel op 2 punten aan de powerpack bevestigd is. Een jacobsdraaistel is het ook absoluut niet, want dan zouden er 2 rijtuigen/wagenbakken op 1 draaistel moeten rusten(met dubbele veringen voor beide bakken enz.). Je kunt het bij een GTW powerpack denk ik het beste vergelijken met een tram. Deze hebben meestal ook een vast draaistel/vaste wielen onder een bak zitten, en de aanliggende bakken die hangen/steunen dan weer op de de bak waar de wielen onder zitten. |
23-11-2017 10:28:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor de info en de bevestiging van mijn veronderstelling%02%. Altijd leerzaam. |
23-11-2017 21:27:39 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Voor wie graag een plantekening van de nieuwe „Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug“ (WINK) wil hebben moet deze hier bij http://www.bahnonline.ch/bo/wp-content/uploads/2017/11/WINK-Arriva-Typenzeichnung_Stadler-Rail-Group_22-11-17.pdf maar downloaden. Jeanne Kok |
24-11-2017 09:19:01 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Nooit geweten dat de naam Noordned nog altijd in omloop is%06% |
25-11-2017 21:06:15 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Het zal je verbazen hoeveel 'oude' namen nog (beperkt) gebruikt worden binnen vervoerders ![]() |
26-11-2017 10:45:32 | ||
---|---|---|
nielsie600
![]() |
Als ik dat plaatje zo zie ben ik wel benieuwd waar de 1e klas komt. |
26-11-2017 13:05:18 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Die komt er niet aldus het antwoord van Arriva op mijn vraag hierover. Eerste klas wordt helemaal afgeschaft op de noordelijke nevenlijnen. %09% |
26-11-2017 13:06:30 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
QuoteHet zal wel de interne onderscheiding zijn tussen de andere Arriva concessies. NoordNed klinkt en bekt lekker (en heeft een nostalgische betekenis ![]() Quote Tussen Lw en Gn, Lw en Hlg, en Lw en Stv was er toch al geen verschil tussen 1e en 2e klas, omdat Friesland dit nooit geëist had. Dit staat ook vermeld op een stickertje op de wand in de 1e klas. Dit speelde ook al bij de NS/Noordned vroeger. En blijkbaar trekken ze dit nu helemaal door naar de rest van de lijnen in de concessie. Een voordeel: iedereen heeft straks een stopcontact, en de mogelijkheid om een klaptafeltje te gebruiken (tenzij bezet). Wel vrees ik dat de lederen stoelen dus weg gaan, omdat er voor de oude soort stoelen is gekozen die in de tweede klas zitten. Laatst bewerkt door aarclay op 26-11-2017 13:17 Choo choo..... |
26-11-2017 13:21:23 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote 1e klas wordt wel aangeboden tussen Lw en Gn, alleen op de 100% Friese trajecten niet. |
26-11-2017 13:25:17 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ah oke! Dat verduidelijkt de zaak. Choo choo..... |
26-11-2017 14:02:32 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Nee, helemaal niet. Want hoe zijn de treinen hierop ingericht? |
26-11-2017 14:17:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Heeft Groningen misschien 1e klaase in hun eisenpaket? Als Arriva op eigen houtje de eerste klasse afschaft wat gaat de Provincie doen? |
26-11-2017 15:01:41 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
In de Noordned tijd heeft de toenmalige gedeputeerde daar wel voor gezorgt. Hoe dat nu is weet ik zo niet, maar ga er wel vanuit dat dat er nog wel is. |
26-11-2017 16:58:10 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Niet. op Lw - Sk - Stv en Lw - Hlgh mag je met een 2e klas vervoerbewijs 1e klas gaan zitten. Laatst bewerkt door BGM104 op 26-11-2017 16:58 |
26-11-2017 21:37:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteHet is meer een oude BV die nog bestaat binnen de Arriva-holding voor de treinentak. Onder de naam NoordNed hebben ze ook nog ingeschreven op concessies buiten het hoge noorden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-11-2017 12:27:21 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
QuoteQuote Vond de eerste klas eigenlijk al niet veel voorstellen bij Arriva. De stoelen hebben alleen een andere bekleding, maar zitten niet beter, je hebt verder net zoveel zitcomfort als in de tweede klas. Gecontroleerd wordt er nauwelijks, dus de opgeschoten schooljeugd/het dronken uitgaanspubliek (afhankelijk van wanneer je reist) springt gewoon zo'n beetje bij je op schoot. Persoonlijk ga ik net zo lief aan de stilte-coupe-kant in de 2e klas zitten, ook al hebt ik een eerste klas vervoerbewijs. |
27-11-2017 12:58:02 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Trouwens, in de documenten over de aanbesteding staat: "F.4.5 Een eerste klasse afdeling is niet verplicht. Indien de Concessiehouder desondanks ervoor kiest een eerste klasse afdeling aan te brengen, is deze voor alle Reizigers te gebruiken en mag er geen hoger Tarief voor gevraagd worden aan de Reiziger (geen apart eerste klasse Tarief)." |
27-11-2017 13:01:41 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
Gisteren in de Arriva Flirt 10460 de omroep om uit te stappen klopt niet als hij zegt Uitstappen rechts staat de pijl naar links aan klopt dus niet is dit nog een proef ruud.h |
27-11-2017 13:09:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Voor wie meer wil lezen: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten_2017/Downloads/Programma-van-Eisen-Concessies-regionaal-spoorvervoer-2020-2035.pdf Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2017 13:09 Choo choo..... |
27-11-2017 13:30:55 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Quote Dat is dus al maanden zo%08% Zou na de laatste evaluatie via Nieuwsbrief Arriva Waarnemers aangepast worden. Laatst bewerkt door treinlim op 27-11-2017 13:32 |
27-11-2017 19:11:50 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDat zo lezende hadden ze ook wel kunnen volstaan met die eerste zin en dan "verplicht" vervangen door "toegestaan". Daar komt het wel op neer zoals het geformuleerd is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-11-2017 19:57:55 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Lijkt me niet, als je iets doet dat niet is toegestaan dan overtreed je het contract en daar kunnen wellicht boetes voor opgelegd worden... dus dat is niet handig. Klopt toch zoals het er nu staat? |
27-11-2017 20:25:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Zoals het nu geformuleerd is, is er ruimte voor een vervoerder om bijvoorbeeld ook treinen met eerste klasse in te zetten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
27-11-2017 20:42:14 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Mja, maar eigenlijk staat er impliciet dat ze het niet willen hebben. Immers, er mag geen ander tarief voor gelden en het moet door alle reizigers gebruikt kunnen worden. Nu staat er eigenlijk alleen dat de stoelbekleding in een deel van de trein er anders uit mag zien. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-11-2017 21:55:46 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als de trein buiten die concessie ingezet zou worden, dan zou de eerste klas wel als eerste klas gelden. Maar dat zal ook niet gaan gebeuren. Choo choo..... |
28-11-2017 11:24:19 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
Vanmorgen is Arriva 461 achter Strukton 303001 vertrokken naar de PCW voor testritten |
28-11-2017 16:09:53 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
Quote Heb via de waarnemers app bericht gekregen ze wachten op goedkeuring van Inspectie van leefomgeving gaan hier zo spoedig mogelijk mee aan de slag ruud.h |
29-11-2017 00:14:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik weet best dat de Inspectie zich met een hoop zaken bezig houdt, maar je gaat mij niet laten geloven dat ze zich bezig moeten gaan houden met de wijziging van een verkeerd om afgebeelde pijl hoor... Dat gaat ongetwijfeld gewoon over iets anders, of het pijlen probleem word mee genomen in iets waar ILeT wel wat over moet vinden. |
29-11-2017 06:58:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Hoe kun je dat fout laten gaan... Maar in dit geval: klopt de pijl of klopt de omroep? Dat de omroep fout zit kan ik nog enigszins verklaren als dat een ingesproken bericht is dat niet verandert. De pijl laat je toch afhangen van aan welke kant de deuren ontgrendeld worden? Kan toch niet mis gaan? |
29-11-2017 07:26:44 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Quote Nou het leuke is in eerste instantie was het zo dat de omroep correct is en de pijl verkeerd om, daarna heb ik een keer een stel gehad (weet het nummer niet meer) waarbij de pijl goed was en de omroep verkeerd om. ( of je wil de omroep graag afroepen in tegengestelde richting van de rijweg%08%) |
29-11-2017 18:49:22 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Wat ik dus laatst had, was het volgende (uit het Arriva-Flirt-topic):Quote |
03-12-2017 16:05:49 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
de Arriva Flirt 553 reed gisteren en vandaag op de PCW. De tests aldaar zijn nodig voor de toelatingsprocedure |
03-12-2017 16:23:41 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Inmiddels is stel 427 ook voorzien van een nieuwe outfit. Dit stel heeft tevens het nieuwe Arriva-logo op de zijkant. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
03-12-2017 23:40:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDat is toch dat bedrijf dat zo goed zegt te gaan zijn op de HSL? %08% |
03-12-2017 23:50:34 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Daar heb je toch weinig stations aan liggen, dus wat geeft het joh.![]() Het zou erger worden als het vertrekstation tijdens de reis als eindbestemming zou worden omgeroepen, heb je toch een stukje meer verwarring. ![]() |
04-12-2017 12:36:03 | ||
---|---|---|
hsl2017
![]() |
Weet iemand wat de Arriva Vechtalijn in Assen, vandaag al 2x gezien toen ik onderweg was naar mijn werk. Zijn ze nu al aan het proberen de lijn Groningen-Assen in te pikken![]() |
04-12-2017 13:28:40 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Gewoon testritten en meer niet. |
04-12-2017 16:48:18 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wat valt er aan de Arriva Vechtdal GTW's nog te testen dan? |
04-12-2017 18:26:05 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Ik denk dat je de Flirt 7309 van Keolis heb gezien, we zijn vandaag 2x naar Onnen geweest ![]() |
04-12-2017 19:11:57 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Maar train85 heeft het over testritten. Is Arriva er dan ook geweest of is de opmerking een mispeer? |
04-12-2017 19:21:17 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
we hebben er de hele dag gependeld en geen Arriva gezien. |
05-12-2017 19:54:34 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Arriva gaat 500 OV-Chipkaartpaaltjes vervangen door een minder lomp exemplaar. Het in- en uitchecken gaat hierbij sneller en er wordt een luidere toon getoond. http://www.dvhn.nl/groningen/Arriva-vervangt-500-check-in-check-out-palen-22716611.html |
05-12-2017 20:30:50 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
Dan mogen ze die in Gelderland ook vervangen. Die hoor je helemaal niet en als de zon er goed op staat zie je ook niks Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
05-12-2017 20:52:37 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Gaat ook gebeuren |
05-12-2017 23:52:30 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
In Limburg zijn er al veel vervangen, die zijn inderdaad veel sneller. |
06-12-2017 05:25:22 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Welk type? Dezelfde als NS en CXX gebruiken? |
06-12-2017 06:50:58 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Nee. Ik kan het eventjes niet goed beschrijven en heb er geen foto van, maar het is echt een ander paaltje dan van NS/CXX en je merkt dat ze sneller reageren dan de oude Arrivapalen. |
06-12-2017 07:09:52 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Volgens het DvhN-artikel hebben 'wij' van het spoor er een nieuwe term bij voor de paaltjes: validators zou spoorjargon zijn. Iemand hier die die term dagdagelijks gebruikt? |
![]() |
advertentie |
06-12-2017 10:04:29 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
Op de bus gebruiken we die in elk geval wel. Foto's van de nieuwe paaltjes op Nmh: https://i.imgur.com/CxZmfQs.jpg https://i.imgur.com/FmWRL1h.jpg https://i.imgur.com/VbWWDY8.jpg |
06-12-2017 10:18:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Nieuw modelletje van die Thales-paaltjes die de NS en CXX gebruiken? Ze hebben wel enige gelijkenissen![]() Update: Klopt helemaal, volgende de productcatalogus van Thales is dit een nieuwere CiCo. Laatst bewerkt door aarclay op 06-12-2017 11:43 Choo choo..... |
06-12-2017 10:25:58 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik hoop dat die nieuwe paaltjes ook snel in Gelderland komen. In ieder geval in Elst, Arnhem, Arnhem Velperpoort, Zevenaar, Doetinchem, Zutphen en Apeldoorn vanwege de krappe overstappen voor diverse reisrelaties. Daarna graag plaatsing van nieuwe paaltjes in Tiel, Kesteren, Terborg, Aalten, Lichtenvoorde-Groenlo en Vorden, vanwege krappe overstappen op de (buurt)bus en ten slotte de overige stations. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
06-12-2017 10:30:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Fijn dat ARRIVA nu weet waar ze nog moeten gaan scheppen.![]() |
06-12-2017 11:40:33 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDe vervoerder heeft al eerder aangegeven dat ze alles gingen vervangen per station. Dus niet achter elkaar. Komt wel goed. %02% |
06-12-2017 15:29:41 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Hoe lang staan die er al? Kan me alleen oude paaltjes herinneren, een week geleden nog. In Rm staat overigens ook een ander snel en prettig type, zoals op deze foto te zien (die grote hoge pilaar links): https://www.rover.nl/images/17032204.JPG Erachter zie je nog van de achterkant een oud paaltje staan. (Waar deze foto trouwens genomen is, weet ik zo niet, maar het ziet er niet uit als Rm, dus elders hebben ze hem schijnbaar ook.) |
06-12-2017 15:37:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dit moet Hrl zijn, als ik zo zie. Zou dit een proef zijn van een aantal zuiltjes, vraag ik mij af. Want die op Nmh hebben ook ondersteuning voor barcodes... (waarom?) Laatst bewerkt door aarclay op 06-12-2017 15:38 Choo choo..... |
06-12-2017 16:01:45 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Waarom ondersteuning voor barcodes? Voor e-tickets natuurlijk. |
06-12-2017 16:14:36 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Dat is alleen relevant voor poortjes |
06-12-2017 17:27:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En die zijn vooraf al betaald, en gedrukt op papier of zichtbaar in een App. Dus dan blijf ik benieuwd wat het nut is van die barcode-reader. Laatst bewerkt door aarclay op 06-12-2017 17:27 Choo choo..... |
06-12-2017 17:31:32 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
Er komt een app voor incidentele reizigers, die bij bestelling van kaartjes in de app kaartjes met barcodes krijgen. #DiscoverEU |
07-12-2017 00:36:05 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Het nu uitvoeren van paaltjes met een barcodescanner voor de etickets is relatief goedkoop vergeleken met naderhand ombouwen, en als je goed luistert naar de discussie die o.a. binnen NS gaande is over de houdbaarheid van de kaartautomaten en tegelijkertijd de wens om meer informatie ("incheck"tijdstip e.d.) te hebben van etickets, dan is de keuze voor paaltjes die dat ondersteunen zo gek nog niet. Laatst bewerkt door Amazonous op 07-12-2017 00:36 |
07-12-2017 08:23:08 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
Quote Deze staan in Vl ook |
07-12-2017 17:41:45 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
Quote Ik kreeg de foto's dinsdag 5e, dus ik verwacht maandag of dinsdag. |
08-12-2017 09:01:53 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Vanmorgen een uitzend-Blauwnetdame in de trein van Emmen naar Zwolle. Om folders uit te delen over de wijzigingen van komend weekend. Vraagt ze vlak voor Zwolle: "Is het volgende station Almelo?" Laatst bewerkt door pluisje op 08-12-2017 09:02 |
08-12-2017 17:32:06 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kon ze even niet op haar foldertje kijken![]() Laatst bewerkt door aarclay op 08-12-2017 17:32 Choo choo..... |
13-12-2017 19:22:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De elektrificatie van het hoge noorden kan niet ver weg zijn. ProRail laat namelijk een dak met zonnepanelen monteren over de perrons van Groningen Noord. Vast niet hoog genoeg voor bovenleiding, maar wat geeft dat? ![]() |
13-12-2017 19:50:17 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik mag toch hopen dat de lijntjes naar Roodeschool en naar Stavoren niet geëlektrificeerd worden. Volgens mij kan de investering in elektrificatie op die lijnen nauwelijks terugverdient worden. Groningen-Leeuwarden is wel een ander verhaal, vanwege de veel hogere reizigersaantallen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
13-12-2017 20:17:10 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Heeft op een bepaald moment niets meer te maken met terugverdienen. Auto's elektrisch over een jaar of wat. Dit jaar duiken ook overal de proto's van elektrische vrachtauto's op (VDL, Scania, Tesla) Hoelang daarna wil je als BV-Nederland nog met dieseltreinen naar Stavoren rijden? Bij het einde van de concessie Groningen-Friesland in 2035 wordt Sneek-Stavoren opgenomen in een autonoom, elektrisch busnet en is Sneek-Leeuwarden onder de draad gebracht. |
13-12-2017 20:40:34 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Heb je een paar borrels teveel op? |
13-12-2017 20:51:41 | ||
---|---|---|
JellevdHam
![]() |
Ik zie niet zo wat er mis is met die voorspelling. Zou best kunnen, vervangende busbanen (soms gescheiden van wegen, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridgeshire_Guided_Busway) in de plaats van voormalige spoorlijnen bestaan al, elektrische bussen ook, zelfrijdende bussen ook. Het zou niet eens zo onwaarschijnlijk hoeven zijn. |
13-12-2017 21:24:14 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Quote Haha nee hoor... het is geen weekend. Jaar 2035 is 18 jaar vooruit. Laten we nu 18 jaar terugkijken en zien wat er in die relatief korte tijd is veranderd: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g Natuurlijk heb ik geen glazen bol maar wat ik als reactie op de post van Berk24 wilde zeggen, is dat ontwikkelingen soms onverwacht snelle wendingen kunnen nemen. |
13-12-2017 21:58:20 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ik denk dat er dan eerder hybride biodieseltreinen rijden, of heel misschien het waterstofavontuur. Elektrificatie is veel te duur. |
13-12-2017 22:11:40 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Kijk wat er van Almelo Marienberg geworden is in vier jaar tijd, die treinen zitten voller, en die lijn werd ooit bedreigd met sluiting. Wat betreft de electrificatie, dat is inderdaad duur, maar het is dan ook jammer dat NS daar niet meer rijdt, want die deden aan kruissubsidiering en zodoende vielen de kosten mee. |
14-12-2017 09:07:49 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Toch ben ik het er mee eens, regionale dieseltreintjes hebben geen toekomst. Niet als veel auto's over 20 jaar elektrisch en misschien wel net zo milieuvriendelijk zijn, en misschien autonoom kunnen rijden. Als treinen moeten blijven bestaan, moeten ze minstens zo milieuvriendelijk zijn en eventueel ook autonoom rijden. Of dat met een bovenleiding, accu, waterstof of wat dan ook gebeurd. Dus: nu al proeven doen. Gelukkig gaat dat gebeuren: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/10/12/prorail-gaat-in-2018-zelfrijdende-treinen-testen/ |
14-12-2017 11:23:55 | ||
---|---|---|
TSNL250
![]() |
Ik lees hier net dat iemand het heeft over een busbaan tussen Sneek en Stavoren in plaats van het elektrificeren van de huidige spoorlijn... Naar mijn idee is het verbouwen tot autonome busbaan even duur als het aanleggen van een draadje boven het spoor. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je als reiziger van bijvoorbeeld Sneek naar Leeuwarden schijtziek wordt als je iedere keer moet overstappen van bus op trein en andersom. Een overstap is reistijdverlies en dus een achteruitgang van de verbinding. |
14-12-2017 11:41:18 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Elektrificatie voor echte nevenlijnen zoals Leeuwarden-Stavoren en Groningen-Roodeschool is gewoon duur, omdat de terugverdientijd erg lang is. Dan kun je beter kijken of accu-treinen of waterstof-treinen een mogelijk zijn, indien ze nauwelijks duurder in aanschaf zijn als normale dieseltreinen. Nu Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is en de Maaslijn ook onder draad kan worden gebracht, is Zevenaar-Winterswijk de eerstvolgende kandidaat voor elektrificatie. Dit in verband met het feit dat er op het drukste stuk gedieseld wordt onder de draad in een kwartiersdienst. Dan haal je de kosten voor elektrificatie van Zevenaar-Winterswijk er makkelijk uit. Dan zou Zutphen-Oldenzaal een logische zijn qua elektrificatie, in verband met dieselen onder draad tussen Hengelo en Oldenzaal. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
14-12-2017 11:57:24 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Zutphen - Hengelo is ook kandidaat voor electrificatie als ooit nog de cargo plannen doorgaan. Zo af en toe komt het Noordtak verhaal weer uit de la en dan duikt ook Zp-Hgl weer op als kandidaat. Dat betekent dan wel dat er gedeeltelijk dubbelspoor moet worden gelegd en ook het baanvak verzwaard. En onvermijdelijk zullen dan aanhangers van een regeringspartij en woonachtig in Goor per direct de tamtam gaan roeren. %08% Dick van den Hoven |
14-12-2017 12:00:56 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Het is meer op het oog op duurzaamheid om Zutphen-Hengelo na de Maaslijn en Zevenaar-Winterswijk te elektrificeren om zo niet meer te hoeven dieselen onder draad tussen Hengelo en Oldenzaal, dat heeft niet zo veel met cargo's te maken. Dan houdt je alleen nog Arnhem-Tiel over, waarbij er over een langere afstand onder draad wordt gedieseld, maar Arnhem-Tiel is nou niet meteen de moeite waard om te elektrificeren. Laatst bewerkt door Berk24 op 14-12-2017 12:01 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
14-12-2017 12:16:38 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Euhm de doorgaande verbinding is echt een hoofdreden hoor, duurzaamheid is een leuke bonus maar geen argument voor zo een investering an sich... Of bent u in het bezit van rapporten waaruit blijkt dat het "meer op het oog op duurzaamheid" is? |
14-12-2017 14:29:20 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Sommige mensen geloven graag in zelfverzonnen feiten![]() |
14-12-2017 16:43:26 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Tsja, Groningen - Leeuwarden rijdt ook een kwartiersdienst binnenkort. Bovendien heeft het ruim de meeste reizigerskilometers van de niet-geelectrificeerde lijnen: http://www.treinreiziger.nl/kleine-reizigersgroei-op-regionaal-spoor-11-regionaal-grote-verschillen/ |
14-12-2017 18:08:44 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Doe dan ook Apd-Zp. Hebben we een omleidingsroute als Apd-Hgl om een of andere redenen er uit ligt zonder kop hoeven te maken in Dv of Zp. |
14-12-2017 18:20:43 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
IC Berlijn met Ludmilla zoals in '95 zou ook niet bezwaarlijk zijn![]() |
15-12-2017 02:47:39 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
Het was station HeerlenQuote ruud.h |
17-01-2018 19:28:18 | ||
---|---|---|
wimhoekema
![]() |
In het kader van Leeuwarden/Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 zullen naast een aantal bussen ook een aantal Spurt-GTW's op de Noordelijke lijnen worden beplakt met een promotie-outfit. |
18-01-2018 01:58:43 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
17-01 vertrok er een GTW-E vanuit Br ri Ehv en verder met het nieuwe logo van arriva voorop helaas het nummer niet kunnen zien. |
04-02-2018 17:19:41 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Berk24: Dat is onzin! Verschil in terugverdientijd zit heel weinig verschil in namelijk: Waterstof 25-35 jaar en Elektrificatie 30-40 jaar. Het mooie is, Groningen denkt het wiel te hebben uitgevonden, maar het is slechts een her-uitvinding. En een ware economie erop bouwen? Nee, da's een wassen neus natuurlijk! Het kan niet door de huidige Gasleiding zoals werd beschreven, en daarbij komt ook nog dat het een gevaarlijk goedje is. Je hoort het niet, je ziet het niet, en je ruikt het niet. Het heeft ook niet voor niks het predicaat highly toxic and explosive.... Waterstof kan op kleine schaal nog onttrokken worden via energie opwekken uit zonnepanelen en windmolens. Maar op grote schaal, grijpt men al snel terug op de ontrekking uit fossiele brandstoffen als GAS etc. De kraan kan dan nog steeds niet dicht daar in Groningen. Dat wordt nog een nieuwe NAM kwestie. Btw: Waterstof is ook al lang en breed ingehaald door elektrisch. Zie maar naar de auto industrie: Mercedes, Toyota en Renault hebben hun productie van Waterstof auto's stop gezet, en met goede redenen: Te duur in bouw, slechte verkoopcijfers etc etc etc etc. De grootste afnemers (autobranche) valt hiermee al weg! We kunnen hierover tot in den treurnis over blijven discussiëren, maar het blijft een gegeven feit: Liquid Hydrogen, is not Sustanable and less Environment polluting as suspected! Ps. Zie eens naar de werkelijke prijs (€390mln voor het gehele Noordelijke spoornetwerk) en terugverdientijd (35-40jr). Echt heh, dan is Elektrificatie lang zo gek toch niet, of wel dan?! ???????? Gr. Laatst bewerkt door mv op 04-02-2018 17:37 Fryslan Foar Ut! |
04-02-2018 21:30:15 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Geheel terzijde: inmiddels wordt mierenzuur serieus onderzocht als energiedrager, dus dat zou ook best voor wat lokale treintje gebruikt kunnen worden. |
05-02-2018 20:03:55 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Mierenzuur omzetten in Waterstof en dan zgn 150-200km meer kunnen rijden dan op Regular Waterstof. Alsjeblieft zeg.... Nog zo'n sprookje ???????????????? Gr. Laatst bewerkt door mv op 05-02-2018 20:04 Fryslan Foar Ut! |
05-02-2018 22:13:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Mierenzuur, oftewel hydrogeencarbonzuur, oftewel HCOOH, het eenvoudigste organische zuur, bevat weliswaar twee atomen waterstof, maar die krijg je er niet zomaar uit. En je krijgt er ook niet zomaar twee nieuwe waterstofatomen aangeplakt. Ik ben wel benieuwd naar de wijze waarop dat in een fabriek zou kunnen en ook hoe je die waterstof er weer uit krijgt onderweg. %03% |
06-02-2018 07:37:56 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Iedereen vergeet een ding: alle brandstoffen en transitie materie zijn enkel energiedragers. Gr. Fryslan Foar Ut! |
06-02-2018 10:12:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is - met alle respect - een natuurkundige zaak. Scheikundig lijkt het me hoe dan ook niet mogelijk om waterstof, al is het maar tijdelijk, aan mierenzuur te hangen, maar je weet nooit hoe men er in slaagt om mierenzuur te gebruiken als energiedrager. Dat moet dan in een speciale tank, want mierenzuur is behoorlijk corrosief en wordt niet voor niets gebruikt als kalkoplosser in schoonmaakmiddelen. Het is beslist niet zo dat alle brandstoffen enkel energiedrager zijn. De meeste worden al of niet volledig verbrand en dat is dus een scheikundig proces. |
06-02-2018 10:14:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Arriva is er maar druk mee![]() Zijn er al LF2018-treinen gesignaleerd? |
06-02-2018 22:12:28 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteTja, voor die vragen lezen er gelukkig ook chemici mee hier ![]() Mierenzuur is het reactieproduct van waterstof en koolstofdioxide: H2 + CO2 -> CH2O2. Om het waterstof weer vrij te maken wordt mierenzuur samen met een katalysator verwarmd naar 90 °C. Bij die temperatuur wordt het mierenzuur onstabiel en zorgt de katalysator ervoor dat de omgekeerde reactie (het splitsen in H2 en CO2) kan plaatsvinden. Het trucje zit 'm dus in de katalysator die ervoor zorgt dat bij relatief milde condities de afsplitsing van waterstof snel genoeg verloopt. Staat hier nog wat meer uitgebreid uitgelegd: http://www.chemieisoveral.nl/auto-op-mierenzuur Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-02-2018 23:00:42 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Gelukkig toch nog 1 iemand die zich eerst ergens in heeft verdiept voordat er een mening wordt gegeven. Reageren lijkt soms belangrijker dan iets zinvols bijdragen. Voor wie het nog steeds niet wil geloven is er ook al een prototype bus: https://www.tue.nl/universiteit/nieuws-en-pers/nieuws/07-07-2017-hoe-een-bus-kan-rijden-op-mierenzuur/ |