20-08-2019 16:19:27 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Intussen staat Arriva nog steeds in Arnhem te flyeren dat je voor Breng-stellen naar Tiel gewoon bij Arriva kan inchecken... Geen idee of dat ook op de andere stations op de route gebeurt, maar het wordt we heel spannend gemaakt allemaal. Op hun voorlichtingspagina over deze ingrijpende wijziging hebben ze het trouwens ook gewoon over compartimenten ![]() |
20-08-2019 16:32:36 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Ja, dat inchecken is wel een 'dingetje'. Alle andere inzetten (Amf-Ed, Nm-Rm) waren niet in Breng-treinconcessie gebied. Dat is Arnhem wel.... |
20-08-2019 16:36:54 | ||
---|---|---|
albertjan9
![]() |
Je kunt niet eens apart bij Breng inchecken; Breng deelt de incheckpalen met Arriva |
20-08-2019 16:45:47 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ze kunnen beter flyeren dat je voor Abellio moet inchecken bij arriva/breng. Want dat staat nergens ... |
![]() |
advertentie |
20-08-2019 16:51:31 | ||
---|---|---|
albertjan9
![]() |
De Arriva/Breng poortjes op Arnhem Centraal zijn wel voorzien van Abellio stickers, geen idee hoe dit op station Zevenaar is |
20-08-2019 20:29:34 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Zevenaar heeft maar een soort Paaltjes om in-/uit te checken voor de drie daar halterende vervoerders.( met wel dezelfde opdrachtgever) Wordt pas echt vervelend als er(ooit) een ICE zou gaan stoppen ![]() |
20-08-2019 21:22:19 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Even een kleine correctie: Er zijn twee opdrachtgevers. VRR voor Abellio en de Provincie Gelderland voor Arriva en BRENG. Provincie en VRR hebben weer afspraken gemaakt over kaartgebruik en poortjes. |
21-08-2019 07:42:56 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Abellio exploiteert de RE19 bij mijn weten in opdracht van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) én de provincie Gelderland. Zo staat het in ieder geval op de website https://nl.abellio.de/deutschland-nordrhein-westfalen/unternehmen-news/media-center/presse/met-abellio-naar-duitsland en op de treinstellen zitten stickers van beide partijen. |
21-08-2019 19:59:11 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Nope. De Provincie is cofinancier en betaald het VRR voor het Nederlandse deel van de RE19. De VRR heeft de aanbesteding en gunning gedaan, en is opdrachtgever. Bij de RB61 is dat bijvoorbeeld anders. Daar is de Provincie Overijssel inderdaad opdrachtgever voor het NL-deel. En als een overheid betaald, willen ze dat natuurlijk graag ook ergens terugzien ![]() |
22-08-2019 06:51:30 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou dan moeten ze hun site maar aanpassen ![]() |
24-08-2019 12:31:23 | ||
---|---|---|
mfwv
![]() |
Vanaf september wijzigt de dienstregeling op de Maaslijn. Voorheen bestond de 32223 uit 3 treinstellen tussen Nm en Bmr. Daar werden de achterste 2 afgetrapt die na enkele minuten terugreden als 32320 naar Nm, als extra spitstoevoeger. De 32223 kende een passagierende machinist. Deze extra spitstrein wordt aldus de reisplanner voortaan los geëxploiteerd van de 32200 en 32300 en alleen nog maar tussen Nm en Ck. Hierdoor rijdt er voortaan ook in de richting Nm > Ck een extra spitsrit. Nog meer treinen dus op het enkelspoor tussen Molenhoek en Cuijk, maar waarschijnlijk wel betrouwbaarder (en makkelijker ophefbaar) |
28-08-2019 01:48:13 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Als Arriva op de gehuurde BRENG trein (papieren) sticker op de ramen van de deur plakken met hun logo, dan moet het wel goed komen lijkt mij. |
01-09-2019 21:24:28 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Quote Ik zie dat er per 2 september ook in Roermond een verbetering is doorgevoerd: de vertrektijd van de Maaslijn is met één minuut vervroegd, waardoor de overstaptijd vanuit de richting Weert verruimd is. Goede reis! Reiziger met hoofdletter R...... |
01-09-2019 22:54:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Vreemd. Als de vertrektijd (in Roermond, dat bedoel je toch?) met een minuut is vervroegd, dan is de overstaptijd uit Weert toch juist krapper geworden? |
01-09-2019 22:59:21 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Wat verder spelen met de reisplanner laat zien dat het overdag op papier zou moeten kunnen (800 komt aan om :28 en :58, dat geeft vijf minuten om trap-af, tunnel door, trap-op en dan dat idioot lange stuk langs het wissel naar de trein te lopen). 's Avonds werkt het echter niet (aankomst 2900 om :00 en :30 en dan is drie minuten zowel op papier als in de realiteit te kort). De reisplanner geeft dan een overstaptijd van 33 minuten aan. Laatst bewerkt door rogier op 01-09-2019 23:47 Reiziger met hoofdletter R...... |
02-09-2019 14:04:18 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Twee minuten overstaptijd vanuit de 800/2900 uit Mt is ook wel erg krap... Met name als je de situatie niet kent en dus niet helemaal voorin zit, en dan moet je in die tijd ook nog omchecken. Ik zie ook niet zo goed wat ermee gewonnen wordt, behalve misschien dat de overweg in Rm korter dicht ligt. De IC uit Weert wil overdag nog wel eens te vroeg aankomen, maar daar kun je natuurlijk niet structureel op vertrouwen. Laatst bewerkt door umbusko op 02-09-2019 14:06 |
02-09-2019 16:24:45 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Het geeft een minuut extra rijtijd op het stuk Rm - Rv, misschien dat het Arriva daar om te doen is? Reiziger met hoofdletter R...... |
02-09-2019 18:20:00 | ||
---|---|---|
albertjan9
![]() |
Inzet van de 2 Gelderse GTW's op de Noordelijke Nevenlijnen wordt volgens mij niet echt gewaardeerd in het Noorden; deze stellen beschikken namelijk niet over een toilet. Actiegroep Treinen Met Toiletten heeft zich reeds gemeld: https://twitter.com/pleeback/status/1168502611793915904 & https://www.lc.nl/friesland/harlingen/Geen-wc-meer-in-deel-van-treinen-Leeuwarden-Harlingen-24759640.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2FBGTVa4WtXP%3Famp%3D1 Is dit inderdaad een concessiebreuk? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen? Laatst bewerkt door albertjan9 op 02-09-2019 18:21 |
02-09-2019 18:30:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is inderdaad niet conform de concessie, maar als de provincie akkoord is gegaan, zoals Arriva in haar bericht meldt, dan is er in dat opzicht niets aan de hand. |
02-09-2019 18:33:26 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Als ze het zo erg vinden dat er WC loze treinen daar rond rijden dan sturen ze die stellen toch terug richting Gelderland, dan is er ook niks meer te klagen... ooh wacht dan rijden er natuurlijk weer te korte treinen |
02-09-2019 18:44:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Kunnen ze niet (met een aanpassing) gekoppeld rijden met toilet-stellen? Als dat mogelijk is, dan is er toch geen probleem? Even overstappen op het eerst volgende station. Maar ik vrees dat dit dan weer een toelatingscircus wordt. Laatst bewerkt door aarclay op 02-09-2019 18:45 Choo choo..... |
02-09-2019 19:49:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is alleen interessant als de gehuurde stellen altijd gecombineerd op pad zouden zijn en dat zal wel niet het geval zijn gok ik zo. |
02-09-2019 21:04:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Wat al zou kunnen helpen is om de treinstellen in een vaste omloop in te zetten, en tevens in de actuele reisinfo aangeven of er een toiletloos stel rijdt. |
02-09-2019 21:53:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Heeft Arriva om gedaan. Rijden alleen op Leeuwarden - Harlingen omdat dat een kort traject is. |
02-09-2019 22:24:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Is er ooit geklaagd daar toen er een treinstel van een zekere zangeres een tijdje in het noorden rondreed?? |
03-09-2019 08:04:31 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteDat doen ze wel en in een eigen omloop omdat het technisch andere treinstellen zijn en ze dus niet gecombineerd kunnen worden met de rest van de aanwezige stellen |
04-09-2019 08:02:26 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteWas het niet de provincie Groningen die een toilet verplicht stelde? |
05-09-2019 21:24:46 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Weet iemand of het dubbelspoor tussen Zevenaar en Wehl al in gebruik is? En wanneer de reistijdverkorting tussen Arnhem en Doetinchem/Winterswijk geëffectueerd wordt? |
05-09-2019 21:30:19 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Om op die eerste vraag te reageren: alleen tussen Zevenaar en Didam ligt dubbelspoor, tussen Zevenaar en Wehl is de snelheid verhoogd. Alles is inmiddels volledig in gebruik. De reistijdverkorting kan voorlopig nog niet echt gerealiseerd worden. Alleen de 30900 zou richting Ww 2 minuten later uit Ah kunnen vertrekken, maar daar blijft het dan helaas ook bij. De rest is (nog) niet aan te passen omdat dit conflicten oplevert met de 7600 en 3600. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-09-2019 21:42:18 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Een goeie vriend van mij die bij Breng werkt had vandaag nog een vroege treindienst. Hij vertelde vanmiddag dat met het dubbelspoor en de 120km/u tussen Zevenaar en Didam, de snellere wissels en de 130km/u tussen Didam en Wehl ze nu de ruimte hebben om kleine vertragingen er uit te rijden i.p.v. dat ze standaard tijd te kort komen. Reistijdverkorting moet je denk ik niet willen, ik denk dat een robuustere treindienst meer waard is. Zeker met de drukte rond Arnhem en krappe rijtijd tussen Doetinchem en Terborg. De keren dat ik op traject de tijd in de gaten heb gehouden kwam de trein steeds een minuut te kort. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
05-09-2019 21:49:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Breng rijdt nogal vaak naar Terborg. ![]() |
05-09-2019 21:56:21 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
En bovendien komt de 30900 geen tijd tekort tussen Tbg en Dtc, daar zit juist een volle minuut speling in de dienstregeling sinds de snelheidsverhoging op Gdr - Dtc. Tussen Zv en Dtc was de dienstregeling ook altijd al erg ruim (daar wordt en werd regelmatig zeer zuinig gereden - en dan ben je nog te vroeg). Alleen tussen Zv en Ah is de dienstregeling wat krap. En voor de duidelijkheid: ik reis dit traject meerdere keren per week. Laatst bewerkt door FLIRT2525 op 05-09-2019 21:56 |
05-09-2019 22:04:14 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Quote De bedoeling is dat de reistijd met twee minuten verkort wordt. Treinen uit Dtc/Ww komen dan twee minuten eerder aan in Ah en treinen de andere kant op vertrekken twee minuten later. De overstap van/naar Ut verbetert daarmee. |
23-09-2019 14:11:38 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Nieuw hoofdstuk in de Drielandentrein-soap: Voorlopig geen Drielandentrein tussen Maastricht en Luik Het gaat nog wel een paar jaar duren voordat de Drielandentrein vanuit Maastricht kan doorrijden naar Luik. Dat blijkt uit het antwoord van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven op vragen van CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch uit Panningen. Beveiligingssysteem Volgens de staatssecretaris moet aan de voorwaarde van de Belgische Spoorwegen (NMBS) worden voldaan dat in de Drielandentrein het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt ingebouwd. Dat is de enige manier om uit de huidige patstelling te komen. "De inbouw van het benodigde beveiligingssysteem in de grensoverschrijdende treinen van Arriva moet voortvarend en zo snel mogelijk plaatsvinden", zo schrijft de staatssecretaris. Lees ook: 'Van Veldhoven moet met België praten over Drielandentrein' Benodigde stappen Verder meldt Van Veldhoven dat Arriva al de benodigde stappen heeft gezet en een concrete offerte-aanvraag heeft lopen. Wel moeten er ook nog afspraken worden gemaakt over de exploitatie van de Drielandentrein. Niet haalbaar Sinds eind januari van dit jaar kent Arriva een treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Eerder was de hoop dat die volgend jaar kon worden doorgetrokken naar Luik, zoals de bedoeling was. Door de harde beveiligingseis van de NMBS is dat niet langer haalbaar. De staatssecretaris zegt in haar antwoord aan CDA'er Amhaouch wel dat de NMBS heeft aangegeven 'onverminderd medewerking te willen verlenen aan de Drielandentrein conform de intentieovereenkomst'. Zij blijft hierover in gesprek met Arriva en NS. Aan Belgische zijde moet in ieder geval het perron van het station in grensplaats Visé worden verhoogd. Nieuwe regering Staatssecretaris Van Veldhoven gaat verder de voortgang van de Drielandentrein bespreken met haar Belgische collega, zodra er een nieuwe regering is in België. Dat kan echter nog even duren. Oriënterend onderzoek In haar antwoord stelt de staatssecretaris verder dat er geen sprake van is dat de NMBS een concreet voornemen heeft om zelf twee keer per uur een trein te laten rijden tussen Luik en Maastricht. Er vindt slechts een oriënterend onderzoek plaats, aldus Van Veldhoven. Bron: 1Limburg.nl - https://www.1limburg.nl/voorlopig-geen-drielandentrein-tussen-maastricht-en-luik?context=topstory ~ Nu: België eist ERTMS in de trein. Oké, als dat bij de Belgen de regel is heeft Arriva dat gewoon te respecteren. Tot zover niets mis. Volgende beer op de weg: Rond 2022: België wil toch dat NMBS iets gaat doen want eigen spoormaatschappij eerst en wil Arriva niet binnen hebben. Peperdure operatie voor niets #sarcasme Misschien dat ze eerst beter eens kijken of het allemaal wel potentie heeft? Ik bedoel: de binnenlandse Arriva-vloot in Limburg heeft de nodige technische issues, los die eerst op. Zijn er cijfers over de huidige bezetting van de betreffende trein en cijfers van de NMBS-trein tussen Maastricht en Luik? Laatst bewerkt door Chrisdb op 23-09-2019 14:13 Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond |
23-09-2019 22:22:31 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Als je zoals de Belgen zinloze eisen gaat stellen (over beveliging die er voorlopig) nog niet is toon je alleen maar je onwil om tussen Maastricht en Luik een fatsoenlijke treinverbinding te creëeren. Wat er vanuit België naar Maastricht (en ook naar Aachen) rijdt is om je rot te schamen. |
23-09-2019 23:05:28 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het is uitermate triest dat zelfs de staatssecretaris in haar antwoord geen verschil weet te maken tussen NMBS dat een vervoerder is en de toelatende instantie van Belgie , DVIS! Nu is het natuurlijk wel zo dat zodra een Arriva trein ooit de grens passeert naar Luik deze bij die passage veranderd in een NMBS trein, en zo heeft de NMBS een indirecte eis dat die aan de zelfde eisen voldoet als hun eigen nieuwbouw. En wat die ETCS betreft, dat ligt er al op een (kort) stuk van het traject, ook nog eens het intensieft bereden stuk. |
25-09-2019 23:25:48 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Discussie over ETCS in België afgesplitst naar een nieuw topic: https://www.somda.nl/forum/22969/p712522/ETCS+invoering+in+Belgi%C3%AB/ |
26-09-2019 12:53:16 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuotePolitici en verstand van treinen, bestaat dat dan? |
18-10-2019 16:07:23 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Bij stel 382 (Maaslijn) is een halve deur vervangen, het meest bij de eerste klasse, en op dit moment aan de oostkant. Die deur is nu dus half rood, half lichtblauw, ziet er wel komisch uit. |
31-10-2019 19:06:28 | ||
---|---|---|
ICNG16
![]() |
Begin volgend jaar een twee weken durende proef met de waterstoftrein van Alstom (de Coradia iLint) tussen Leeuwarden en Groningen. Als het een succes is, komt die mogelijk vanaf 2023 in dienst bij Arriva. https://www.alstom.com/press-releases-news/2019/10/alstom-test-its-hydrogen-fuel-cell-train-netherlands |
31-10-2019 20:41:57 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Buiten de zondagen is het eigenlijk niet mogelijk om tussen Groningen en Leeuwarden te rijden (probleem ligt vooral aan de Leeuwardense kant met passeermogelijkheden). Ik denk dat ze alleen gaan testen tussen Groningen en Zuidhorn. Op zondag zouden ze wel naar Leeuwarden kunnen. Laatst bewerkt door Trainplaza op 31-10-2019 20:42 |
31-10-2019 21:41:20 | ||
---|---|---|
wadloper
![]() |
Ze kunnen natuurlijk ook in de nachtelijke uurtjes gaan testen, deden ze geloof ik ook met de proef met de automatische trein. |
31-10-2019 23:32:24 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat zijn ook zeker de plannen die ik heb vernomen, ze rijden ook gewoon in de nacht. Mocht er iets fout gaan tijdens de proef, dan loopt het treinverkeer niet in de soep. Choo choo..... |
01-11-2019 12:41:09 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Denk ook niet dat er overdag gereden mag worden, ik verwacht tenminste niet dat ze voor twee weken ATB-NG in gaan bouwen |
11-11-2019 10:35:42 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Stel 10278 (Sint Servaas; D-GTW 2/6 Limburg) stond terzijde met brandschade, maar is hersteld. Bron: rijdt nu de 32234 V, zit er zelf in. %02% |
11-11-2019 11:06:40 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote En zojuist zag ik te Br dat deze deur inmiddels weer lichtblauw is. |
13-11-2019 08:24:21 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Las net berichtje dat de treinstellen voor Noord-Nederland 231 en 327 in de week van 18 november terug keren vanuit Polen naar Nederland. Ze zijn nog in oude jasje en gaan eerst testritten rijden. Na de testen krijgen ze hun nieuwe jasje. Interieur schijnt wel al verbouwd te zijn. Laatst bewerkt door martijn24 op 13-11-2019 08:24 |
13-11-2019 11:51:35 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat laatste kan ik bevestigen aan de hand van een Story van machinist_frank op Instagram. Choo choo..... |
03-12-2019 13:14:21 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Arriva zet extra treinstel in tussen Zwolle en Kampen https://www.dvhn.nl/drenthe/Arriva-zet-extra-treinstel-in-op-lijn-Emmen-Zwolle-25094335.html Is dit een trein die normaal op reserve staat, of gaat Arriva een trein ergens huren? |
03-12-2019 13:22:26 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Vind het sowieso wel opmerkelijk als Arriva een extra trein in gaat zetten op een lijn die niet van hun is![]() Dus neem aan dat je Zwolle - Emmen bedoelt net als in het artikel staat |
03-12-2019 13:25:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
is hier al uitgebreid aan de orde geweest, betreft het stel dat destijds bij Dalfsen een aanrijding heeft gehad, aanvankelijk geschrapt was maar nu toch weer is hersteld. |
03-12-2019 13:42:34 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
En die rijdt al sinds augustus ofzo, dus het is een beetje symboolpolitiek om een leuke strik om de gewijzigde drgl per 15-12 (waarbij de spitstreinen van/naar Emn doorrijden) te doen. |
03-12-2019 15:17:43 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
De 520 (extra treinstel in kwestie) rijdt inderdaad al sinds Augustus, maar is nog niet in de planning opgenomen. Tot nu toe is er dus eigenlijk een extra reservestel geweest. Ik denk dat dit stel per 15-12 ook gepland ingezet zal worden, en daarmee is het toch een beetje een 'nieuw' treinstel. |
03-12-2019 15:26:15 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Waarschijnlijk ligt de situatie in werkelijkheid nog iets anders. Er is (nog steeds) telkens één treinstel bij Transit Oost in Winterswijk vanwege de versteviging van de crash-constructie. Waarschijnlijk is dat project per 15 december afgerond, en is er dan dus een extra stel beschikbaar voor de treindienst ![]() |
![]() |
advertentie |
03-12-2019 23:49:15 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dan zou er ook geschoven moeten zijn met materieel in andere concessie om een reserve te hebben. En daar is geen sprake van in dit geval? Ik betwijfel of het elektrische GTW materieel ook die constructie nodig had. Ik denk eerder aan het gegeven antwoord dat er door de instroming van de 520 als extra trein één aan de kant stond, en dat die dus ingezet zal worden. Choo choo..... |
04-12-2019 01:15:23 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Wat Flirt2525 hierboven zegt is idd correct. De planning was al gewijzigd na het ongeluk in Dalfsen. Sinds toen reden ze met 1 treinstel te weinig(wat toen opgevangen is door de overbrenging naar Zutphen ná de ochtendspits te doen rond 9 uur en terug rond 23.00 uur zodat ze 13 stellen in de ochtend hadden en 12 in de middag). Toen ze de 5037/525 er bij kregen, hebben ze het zo gehouden om wat lucht te scheppen voor eventuele defecten. Daarna was er ongeveer 2 jaar geleden iedere keer 1 treinstel weg naar Transit-Oost vanwege garantiewerkzaamheden(iets met de rubbers aan de buitenzijde waardoor er corrosie kon ontstaan als ik mij het goed herinner). Nu is er hetzelfde vanwege de herstelwerkaamheden aan de crash-constructie(wat aan het licht is gekomen na het onderzoek aan de gecrashte 520). Dus in feite hebben ze pas sinds afgelopen augustus met de 520 weer full-time het 14de stel tot hun beschikking(de hoeveelheid waarmee ze in 2012 zijn begonnen) en zodra het laatste treinstel terug is vanaf Winterswijk hebben ze eindelijk de gewenste vloot van 15 stellen. |
08-12-2019 17:11:30 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Onderstaande tekst kreeg ik van ROVER Limburg. Arriva wint MaaS-pilot in Limburg Arriva heeft de aanbesteding gewonnen om in Limburg een MaaS-pilot te starten voor grensoverschrijdende mobiliteit. Er wordt een app gelanceerd, die de reisbehoefte van reizigers uit Nederland, Duitsland en België moet koppelen aan vervoer aan beide kanten van de grens. “Met deze app wordt reizen van deur-tot-deur met zoveel mogelijk verschillende vervoersmogelijkheden gefaciliteerd”, aldus Arriva. Arriva realiseert daarvoor met Tranzer en TURNN het nieuwe landelijke platform Via-Go. Deze partijen leveren de technologie voor een multimodale reisplanner en de ticketing. De aanbesteding was uitgeschreven door de provincie Limburg en en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de pilot is één van de zeven nationale MaaS-pilots. De looptijd hiervan is twee jaar en tijdens die duur moet de app zich ontwikkelen tot een optimale oplossing voor grensoverschrijdende mobiliteit. Persoonlijk advies Het is in Via-Go de bedoeling dat ook de persoonlijke wensen van reizigers worden meegenomen. Zij hebben bijvoorbeeld keuze uit OV, deelfietsen, deelauto’s en taxi, maar ook eigen vervoer kan in de planner worden opgenomen. In de app Via-Go kan de reis verder direct worden geboekt en betaald. De reisassistent begeleidt de reiziger vooraf en tijdens de reis. En bij onverwachte omstandigheden, zoals het weer of een omleiding, past de reisassistent het reisadvies desgewenst aan. Via-Go vervangt bij introductie de huidige reizigersapp van Arriva, waardoor de vervoerder direct klaar is om ook andere beschikbare modaliteiten naast het OV in heel Nederland in het reisadvies mee te kunnen nemen. “Met de introductie van Via-Go by Arriva vervult de vervoerder haar ambitie als mobility partner of choice. In samenwerking met opdrachtgevers en overheden start Arriva, te beginnen in Limburg, campagnes om consumenten en bedrijven te bewegen naar duurzame mobiliteitsvormen”, vertelt de vervoerder. Qbuzz Het MaaS-platform van TURNN zal ook gebruikt worden door vervoerder Qbuzz in de concessie Groningen Drenthe als reisplanner. Reizigers kunnen hiermee hun volledige reis van deur tot deur plannen en zij krijgen bovendien realtime notificaties en een wijzigingsadvies op het moment dat de bus of het aansluitende vervoermiddel niet volgens planning rijdt. De app wordt meteen gebruikt in december en stap voor stap worden meer functionaliteiten toegevoegd aan de TURNN-app. www.ovpro.nl, 25 november 2019 |
24-01-2020 11:44:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Onderstaande tekst weer van ROVER Limburg gekregen. Goedmakertje voor problemen op Maaslijn: Arriva blijft langer in Limburg door Paul Bots Problemen op de Maaslijn nopen tot compensatie voor Arriva. Openbaar vervoersbedrijf Arriva zal ook na 2031 nog een tijdje in heel Limburg blijven rijden. De provincie wil de concessie voor het bedrijf verlengen als goedmakertje voor de problemen op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. De Maaslijn zou vanaf eind dit jaar voorzien zijn van elektrische bovenleiding, waardoor Arriva met nieuwe, zuinigere en minder storingsgevoelige treinen zou kunnen rijden. Die elektrificatie is echter vier jaar vertraagd. Provincie en Arriva hebben samen berekend dat de vervoerder hierdoor 49 miljoen euro schade lijdt. Limburg wil die schade met gesloten beurs compenseren zonder de reiziger te treffen, leggen verantwoordelijk gedeputeerden Carla Brugman en Hubert Mackus uit. Het overgrote deel van het bedrag - 33,8 miljoen euro - kan terugverdiend worden door Arriva langer door te laten rijden met alle bussen en treinen in de hele provincie. Hoe lang Arriva extra mag blijven, wordt de komende maanden berekend. Naar verwachting gaat het om een of twee jaar. In de overeenkomst tussen beide partijen staat een maximum van 7,5 jaar. De huidige concessie zou eigenlijk in december 2031 aflopen. Prijsverhoging De regeling mag Arriva geen extra winst opleveren, omdat anders concurrenten naar de rechter kunnen stappen. Om die reden wordt de deal ook voor goedkeuring naar de Europese Commissie gestuurd. Mocht Brussel de afspraken afkeuren, dan blijven er twee opties over. Limburg trekt de beurs en betaalt 33,8 miljoen euro aan Arriva, of de vervoerder krijgt toestemming om dit bedrag terug te verdienen door de prijzen te verhogen en dienstregelingen te versoberen. In dat geval betalen reizigers in de hele provincie de prijs voor de aanhoudende problemen op de Maaslijn. De provincie hoopt eind dit jaar helderheid uit Brussel te hebben. Directeur Anne Hettinga van Arriva is tevreden over de deal, al had hij liever dit jaar de nieuwe treinen op de Maaslijn laten rijden. Dat Arriva langer in Limburg mag blijven, is mooi, maar het vergt ook extra inspanningen voor het bedrijf omdat de eisen aan materieel en punctualiteit hetzelfde blijven, legt hij uit. Deadline Limburg moet uiterlijk 1 mei duidelijk hebben of de elektrificatie écht eind 2024 afgerond kan zijn. Mocht de kans op extra vertraging te groot zijn, dan moet Arriva nu al de leasecontracten voor de dieseltreinen verlengen. Dat kost nog eens zestien miljoen euro extra. De Limburger, 23 januari 2020 |
09-02-2020 14:47:04 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Hier staan de eerste beelden van het nieuwe WINK treinstel: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9203406,9203548#msg-9203548 |
26-02-2020 10:34:26 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Het is wat ver van mijn bed dus mij was het niet opgevallen, maar Arriva schijnt in het Noorden tijdelijk voor de duur van anderhalf jaar twee treinen van elders in te zetten. En dat leidt tot klachten over het ontbreken van een toilet: https://www.lc.nl/friesland/Treinen-zonder-toilet-Dan-moet-je-Arriva-harder-aanpakken-25392220.html |
26-02-2020 10:56:08 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Dat zijn de 2 uit Achterhoek/Rivierenland concessie. |
26-02-2020 11:44:51 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Sorry hoor, met alle respect, maar ik heb toch liever een toiletloze trein dan geen trein. Immers, als je trein uitvalt sta je een halfuur te wachten op een koud perron waar je tevens niet je behoefte kunt doen. En als je trein is ingekort van 2 stellen (waarvan 1 met toilet en 1 zonder) naar 1 (met toilet), zal die waarschijnlijk zo hudjemudjevol zitten dat je het al in je broek zal hebben gedaan tegen de tijd dat je je door de mensenmassa heen hebt gewurmd. (Of je moet in de tegenspits reizen.) |
26-02-2020 11:55:32 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Arriva rijdt zo vaak met een defect toilet waar niets aan gedaan wordt... Geen uitzondering dit. |
26-02-2020 11:58:04 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Wantoestanden %08% (tijdelijk) wat toiletten minder, en vanaf 13-12-2020 is de eerste klas ook nog eens verdwenen in het noorden.. %03% |
26-02-2020 12:00:11 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Vind je dat allemaal zó erg dat je dat wantoestanden noemt? |
26-02-2020 12:03:03 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Nee hoor. Vandaar ook de %08% Dat de eerste klas verdwijnt, is toch wel opmerkelijk. Kan Arriva verder niks aan doen. Hebben Groningen en Friesland bedacht. |
26-02-2020 12:19:37 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Die 'bedachting' vond ik ook opmerkelijk. Verwacht niet dat die gedachte stoelt op een 1e klas ????onderzoek |
26-02-2020 12:27:27 | ||
---|---|---|
alle46
![]() |
1e klas van de GTW in Groningen en Friesland gaat nergens over. Andere lap over de keiharde stoelen. Meer niet. Het enige echte voordeel, alleen bij afgescheiden coupé (Vechtdallijn) is, dat je niet direct in de herrie zit van de scholieren. |
26-02-2020 12:34:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Toch raar, de laatste keren dat ik doordeweeks vanaf Groningen per Arriva reisde was de 1e klas goed gevuld, kennelijk gaat het opeens economisch slecht daar![]() Ook die mankerende WC's vindt ik opmerkelijk dat daar nu ( terecht) over geklaagd wordt. Toen er een jaar of wat terug een Dieselstel uit Gelderland daar een tijdje op Delfzijl reed las ik er niets over. |
26-02-2020 17:35:30 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ach, soms moet het nieuws even doorsijpelen... En 1e klas is niet alleen maar pluche, maar vooral meer kan op een soms wat ruimere zitplaats |
26-02-2020 17:57:32 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Op de echt Friese lijnen heb je allang geen eerste klas meer. Met de klassewissel bij Arriva schijn je een trucje te kunnen uithalen, iets voor onze jonge onderzoekers. |
26-02-2020 21:11:41 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
- Waterstof Coradia Lint komt vandaag aan in Lw. - Afschaffing 1e klasse Groningen/Friesland per 13/12 a.s.(zelfs item op NOS Journaal) |
26-02-2020 21:16:19 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Iets heel anders %02% . Afgelopen maandag is er een transport gezien van een Arriva Wink in Wuppertal onderweg richting Düsseldorf. In Duitsland gaat de trein testen uitvoeren met met de pantograaf tegen de bovenleiding. In deze video bij 3:30 is de doorkomst van het transport te zien in Minden: https://www.youtube.com/watch?v=NrnUU1M3-dM Als alles goed gaat zal eind maart de eerste Arriva Wink naar Nederland komen. Laatst bewerkt door spurt2244 op 26-02-2020 21:17 |
26-02-2020 22:40:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De proef met de waterstoftrein is een samenwerking met de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en energiebedrijf Engie. Daar is al een topic voor: https://www.somda.nl/forum/19062/Waterstof+als+brandstof+voor+trein+in+NL/ En verder is de waterstoftrein officieel een Alstom Coradia iLint. Over de WINK: De stelnummers lopen van 601 t/m 618. Die kunnen ingesteld worden bij de spots en op de RailWiki vermeld worden. Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2020 22:46 Choo choo..... |
27-02-2020 09:44:53 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Is een WINK een FLIRT met dieselmotor ertussen of zijn er meer grote verschillen? |
27-02-2020 10:15:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Hier staat wat info erover: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/warr0517e_print.pdf |
27-02-2020 10:58:32 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Hij heeft inderdaad een HVO-verbrandingsmotor, maar ook een setje batterijen. Deze zullen voorlopig enkel worden gebruikt om de remenergie in op te slaan. Later als er eindelijk deels elektrificatie komt om de batterijen te voeden, dan zal de verbrandingsmotor er mogelijk uit uit gaan, en komen er meer batterijen in voor volledige nul-emissie. Maar ja, misschien komt er wel waterstof op de Groningse lijnen. Afwachten wat de iLint proef doet. Zo'n powerpack van Stadler maakt een trein wel erg modulair. Choo choo..... |
27-02-2020 14:00:48 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Waar gaan ze de waterstof tanken? In Veendam heeft men een installatie: https://www.agbzw.nl/over-ons/hystock |
27-02-2020 15:28:23 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
In Lw |
27-02-2020 20:59:50 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
Op zaterdag 7 maart staat de Lint ter bezichtiging in Gn op sp1a |
28-02-2020 12:49:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Hier nog niet gelezen tussen al het noordelijke nieuws, maar Arriva heeft intussen 4 van de 23 Maaslijn-stellen uit dienst gehaald vanwege hun storingsgevoeligheid: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/arriva-haalt-storingsgevoelige-treinen-op-de-maaslijn-voorlopig-naar-de-kant~ae3ef9d0/?fbclid=IwAR2t4xrHYv2tmPyLbWV-7jJHO_P0DYTTI8xMmY57LvN8jd-5u32HY071qeY |
28-02-2020 13:29:16 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Voordat hierover een discussie los barst: Gaat het om Lintjes of Gtw's ? |
28-02-2020 13:46:56 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Quote uit het bericht: "In die tijd moet Arriva de bestaande haperende dieseltreinen draaiend zien te houden. " Het zijn volgens mij dezelfde treinstellen zoals hier in het Noorden, en hier rijden ze vooralsnog zonder al te veel problemen rond. Ben wel benieuwd wat dan precies het probleem daar is. |
28-02-2020 14:02:22 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Arriva heeft ook een (warme) periode van treinuitval gehad daar: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/193953/Arriva-treinen-gaan-gebukt-onder-het-warme-weer De Wadlopers schenen ook massaal uit te vallen toen ze op de Maaslijn gingen rijden, meer dan in het noorden, omdat er op de Maaslijn vaker vol gas gereden zou worden om de dienstregeling te halen. |
28-02-2020 18:58:36 | ||
---|---|---|
Noordster
![]() |
Quote Het gaat idd om GTWs die Arriva van Veolia heeft geerfd. |
29-02-2020 00:20:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat was simpelweg omdat er een dienstregeling gereden moest worden die voor DH's helemaal niet realistisch waren en daarmee dus op papier al de rijtijden nooit konden halen. |
02-03-2020 19:46:23 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
In de periode van de Wadlopers, dus van pakweg 1982 tot aan 2005, was er ook geen eerste klas in het noorden. Toen wilde de provincie Groningen dat per se hebben, en nu na 15 jaar kan het er weer uit. l'Histoire se répète... (en nu maar hopen dat m'n Frans goed genoeg is ![]() |
07-03-2020 20:25:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Vandaag kon het publiek kennismaken met de waterstoftrein https://youtu.be/GjGzcGqanJs |
07-03-2020 20:53:22 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik hoop dat Hettinga toch echt iets anders bedoeld dan hij zegt: "De rit uitval is iets meer dan we bij Arriva gewend zijn, bijna 100 %"! ![]() En ook tussen haakjes, waar wordt in NL nu al waterstof milieu vriendelijk gemaakt ![]() |
07-03-2020 21:06:15 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
Niet toevallig in provincie Groningen - https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/31875/koning-groene-waterstof-groningen Laatst bewerkt door snowie op 07-03-2020 21:07 |
07-03-2020 21:42:50 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Een proefinstallatie van 1 MW, een beetje loc is al meer dan 5 MW. Groene stroom, kijk eens bij de buren die al veel verder zijn met groene energie. https://smard.de/home Ik heb nog weinig dagen gezien zonder zwart en bruine kleuren. |
07-03-2020 22:06:18 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Ik ben benieuwd of de waterstoftrein er ook daadwerkelijk gaat komen. Eén ding moet met groene energie wel opgelost worden: op momenten dat er meer geproduceerd wordt dan geconsumeerd moet het overschot opgeslagen worden. Of dat in batterijen is, waterstof of op een andere manier, het zal moeten om de groene ambities van Groningen waar te maken. Wat dat betreft kan het een gemiste kans zijn om de Arriva-sporen in de stad Groningen en de Vork te voorzien van waslijn. |
07-03-2020 22:44:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote En in voorbereiding op grotere schaal: https://www.shell.nl/media/persberichten/2020-media-releases/grootste-groene-waterstofproject-van-europa-in-grongingen.html |
30-03-2020 19:51:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Arriva bereidt de inbouw van Ertms in de acht treinstellen inmiddels voor, ten behoeve van de Drielandentrein in Aken - Maastricht - Luik. Nog enkele flinke hobbels over de tarifering moeten genomen worden, en ook de wegbekendheid moet worden voorbereid, maar het ziet er nu toch naar uit dat het er van gaat komen per december 2022. Dan is ook de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf gereed, die nu onder handen is en als gevolg waarvan Heerlen De Kissel is gesloten. Overigens is Heerlen - Haanrade - Grens - Herzogenrath een hoofdspoorweg, waarvan de onderbouw grotendeels dubbelsporig is voorbereid, maar waarop nooit dubbelspoor is aangelegd. Ook in Duitsland moet kennelijk nog het één en ander gebeuren tussen Herzogenrath en Aken. |
30-03-2020 21:14:10 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Was Heerlen de Kissel niet gesloten doordat de 32500 een ander pad kreeg (wat weer kwam doordat de 19800 een ander pad had dan de voormalige pendel-RE18). Door Heerlen de Kissel over te slaan kan men met V-max 80 ipv 40 rijden. Laatst bewerkt door Trainplaza op 30-03-2020 21:14 |
30-03-2020 21:37:53 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Volgens mij was de primaire reden dat spoorverdubbeling ook een 'perronverdubbeling' van Hrlk zou moeten betekenen en dat de kosten daarvan te hoog werden bevonden irt het geringe aantal instappers. |
07-04-2020 15:44:11 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Provincie Limburg stemt in met verdubbelen spoor tussen Heerlen en Landgraaf. https://www.zo-nws.nl/content/provincie-stemt-met-verdubbelen-spoor |
17-04-2020 08:41:53 | ||
---|---|---|
MCN_Gn
![]() |
Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen vwb de Noordelijke nevenlijnen. Er wordt natuurlijk al uitgebreid getest met de nieuwe WINK stellen en de GTW stellen die omgebouwd zijn in Polen zijn terug gekeerd met een nieuw interieur. Deze 2 GTW stellen, de 231 en 327 staan inmiddels in Winterswijk waar ze voorzien worden van hun nieuwe jasje. Ook zijn er 2 GTW stellen naar Blerick gegaan voor ombouw van het interieur. Het gaat hierbij om de stellen 306 en 243. Zij zullen waarschijnlijk de 231 en 327 gaan opvolgen in Winterswijk voor hun nieuwe jasje en op dat moment zullen er weer andere stellen naar Blerick gaan voor het ombouwen van het interieur |
17-04-2020 09:53:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En hoe lang duurt het om ombouwtraject ongeveer per treinstel? En de WINK zou als het goed is nog in het buitenland zijn, dacht ik? Laatst bewerkt door aarclay op 17-04-2020 09:54 Choo choo..... |
20-04-2020 17:04:37 | ||
---|---|---|
MCN_Gn
![]() |
Quote Ze hadden het over een maand per stel en dan met verschillende ploegen werken waardoor meerdere stellen tegelijk gedaan kunnen worden. Dat zal wellicht nu in deze coronatijd wat minder snel gaan De WINK is nu alleen nog in het buitenland maar zal vermoedelijk snel z’n opwachting maken in NL. Hier zal Arriva zelf over gaan communiceren |