23-04-2020 08:10:42
Trainplaza
Trainplaza
Ik heb gehoord dat de Wildlands-GTW (10525) op de Vechtdallijnen morgen ontstickerd gaat worden.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 23-04-2020 08:11
 

24-04-2020 08:37:57
diesels
diesels
Dat zou zomaar eens kunnen kloppen, want het stel is nu als tweede stel onderweg van Zl naar Zp.

Ik weet niet tot wanneer het contract liep, maar ik kan me zo voorstellen dat momenteel een reclamestel voor Wildlands niet gewenst is. De 525 werd de laatste dagen/weken al amper ingezet.
 

24-04-2020 11:02:23
Trainplaza
Trainplaza
Ik heb gehoord dat het em in de bestickering zit. Na 2 jaar is deze niet meer van goede kwaliteit en is het dus logisch om te vervangen of eraf te halen. Aangezien dit stel op 14 mei 2018 in dienst is gekomen als 'Wildlands'-trein, zou dat niet onlogisch zijn.  

17-05-2020 20:35:10
aarclay
aarclay
RailColor meldt in een Expert-article (https://railcolornews.com/2020/05/15/de-expert-arriva-nederland-is-wink-ing-from-wegberg-wildenrath/) dat de WINK's 602 en 604 op 13 mei testrondjes reden op het testcircuit in Wegberg-Wildenrath. De 604 was enige tijd actief bij het F?urei Testing Center van Roemenië. De 602 mist nog een deel van de bestickering.

Overbrengingsmoment naar Nederland heb ik nog niet kunnen vinden, maar zal naar mijn idee niet meer lang gaan duren.

Tot zo ver de stand van zaken.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-05-2020 20:35


Choo choo.....
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-05-2020 23:23:26
alle46
alle46
De 525 weer terug in "Vechtdal" kleuren. https://www.flickr.com/photos/albertus46/49863137476/in/dateposted-public/  

20-05-2020 12:52:51
wilcot
wilcot
Quote
aarclay (zo 17 mei 2020 20:35:10 https://www.somda.nl/forum/1015/p725985/): RailColor meldt in een Expert-article (https://railcolornews.com/2020/05/15/de-expert-arriva-nederland-is-wink-ing-from-wegberg-wildenrath/) dat de WINK's 602 en 604 op 13 mei testrondjes reden op het testcircuit in Wegberg-Wildenrath. De 604 was enige tijd actief bij het F?urei Testing Center van Roemenië. De 602 mist nog een deel van de bestickering.

Overbrengingsmoment naar Nederland heb ik nog niet kunnen vinden, maar zal naar mijn idee niet meer lang gaan duren.

Tot zo ver de stand van zaken.


In de PCW zijn 3 WINK treinstellen op dit moment ook de 601
 

20-05-2020 17:05:09
FLIRT2525
FLIRT2525
De 10231 is inmiddels grotendeels in de nieuwe kleurstelling gestoken en vanmiddag rond 15:00 geruild met de 10327. Dat betekent dat de 10231 nu buiten staat bij Transit Oost en de 10327 binnen in de werkplaats.  

20-05-2020 17:32:50
aarclay
aarclay
Quote
wilcot (wo 20 mei 2020 12:52:51 https://www.somda.nl/forum/1015/p726042/):
Quote
aarclay (zo 17 mei 2020 20:35:10 https://www.somda.nl/forum/1015/p725985/): RailColor meldt in een Expert-article (https://railcolornews.com/2020/05/15/de-expert-arriva-nederland-is-wink-ing-from-wegberg-wildenrath/) dat de WINK's 602 en 604 op 13 mei testrondjes reden op het testcircuit in Wegberg-Wildenrath. De 604 was enige tijd actief bij het F?urei Testing Center van Roemenië. De 602 mist nog een deel van de bestickering.

Overbrengingsmoment naar Nederland heb ik nog niet kunnen vinden, maar zal naar mijn idee niet meer lang gaan duren.

Tot zo ver de stand van zaken.


In de PCW zijn 3 WINK treinstellen op dit moment ook de 601

Wat is de PCW? Het testcentrum in Wegberg-Wildenrath?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-05-2020 17:34


Choo choo.....
 

20-05-2020 18:04:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Prüf- und Testcenter in Wegberg-Wildenrath (PCW)


MCN ASD
 

04-06-2020 11:19:44
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Arriva meldt via Facebook dat morgen (vrijdag) de eerste 3 WINK treinstellen bij Venlo de grens over zullen komen.  

04-06-2020 11:32:40
AvVeen
AvVeen
https://www.arriva.nl/a/implementatie-noordelijke-lijnen/implementatie-noordelijke-lijnen/acties-en-evenementen/spotdetrein.htm

Ook via de website wordt er aandacht aan gegeven met een spotters/winactie.
 

04-06-2020 11:54:18
tieske05
tieske05
Quote
ThijsvLoon (do 04 jun 2020 11:19:44 https://www.somda.nl/forum/1015/p726746/): Arriva meldt via Facebook dat morgen (vrijdag) de eerste 3 WINK treinstellen bij Venlo de grens over zullen komen.
Hoelaat komen ze? Dan kan ik ze misschien gaan spotten
 

04-06-2020 11:56:32
marciekemp
marciekemp
Dat weet volgens mij niemand nog, heeft Arriva ook niet vermeld  

04-06-2020 13:29:08
snowie
snowie
Letterlijke tekst uit het Facebook bericht -
Morgenochtend laten we je weten hoe laat de trein verwacht wordt. Houd onze facebookpagina dus in de gaten!
 

04-06-2020 14:17:12
NRuys
NRuys
Quote
tieske05 (do 04 jun 2020 11:54:18 https://www.somda.nl/forum/1015/p726749/):
Quote
ThijsvLoon (do 04 jun 2020 11:19:44 https://www.somda.nl/forum/1015/p726746/): Arriva meldt via Facebook dat morgen (vrijdag) de eerste 3 WINK treinstellen bij Venlo de grens over zullen komen.
Hoelaat komen ze? Dan kan ik ze misschien gaan spotten
Rond de klok van 10 uur morgen zal Arriva de tijden zelf bekend maken. Je hoeft dus zowieso niet vroeg je bed uit als je in de omgeving woont.
 

04-06-2020 16:16:47
tieske05
tieske05
Quote
NRuys (do 04 jun 2020 14:17:12 https://www.somda.nl/forum/1015/p726760/):
Quote
tieske05 (do 04 jun 2020 11:54:18 https://www.somda.nl/forum/1015/p726749/):
Quote
ThijsvLoon (do 04 jun 2020 11:19:44 https://www.somda.nl/forum/1015/p726746/): Arriva meldt via Facebook dat morgen (vrijdag) de eerste 3 WINK treinstellen bij Venlo de grens over zullen komen.
Hoelaat komen ze? Dan kan ik ze misschien gaan spotten
Rond de klok van 10 uur morgen zal Arriva de tijden zelf bekend maken. Je hoeft dus zowieso niet vroeg je bed uit als je in de omgeving woont.
Swalmen dus valt mee
 

04-06-2020 17:18:31
john2
john2
Op welke manier word er naar spot plekken gereisd. Met eigen vervoer middelen of me met de trein of ander openbaar vervoer middel? Omdat de slogan er nog altijd is, niet voor een uitje met de trein.  

04-06-2020 17:26:16
phantom
phantom
Het is wel enigzins off topic,maar de meeste hier reizen volgens mij per fiets/brommer/motor of auto naar spotplekken,al was t alleen maar omdat de meeste spotplekken niet of slecht bereikbaar zijn per trein/ov.
Bovendien moet t weer ook meewerken,bij slecht weer reizen de meeste gewoon niet %08%

On topic,waar gaan die stellen heen en is bekend wat het vervolg ermee wordt qua testen en inzet ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-06-2020 20:57:39
seinhuis
seinhuis
De route wordt Venlo, Eindhoven, Utrecht, Amersfoort.  

05-06-2020 10:35:51
seinhuis
seinhuis
Arriva heeft bekend gemaakt dat de WINK's rond 13.30 de grens bij Venlo passeren. De dienstregeling wordt niet bekend gemaakt

https://www.facebook.com/101769873245896/posts/3041758459247008/
 

05-06-2020 10:43:57
EtnTrains
EtnTrains
Gaan ze niet halen. Losse Strukton G1206 kwam pas om 10:30 door Uto.


Een dag niet gelachen een dag niet geleefd!
 

05-06-2020 10:49:12
diesels
diesels
Waarom zouden ze dat dan niet halen?  

05-06-2020 11:19:07
gvttreinen
gvttreinen
Idd, te laat...2 minuten nl!  

05-06-2020 11:33:50
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (vr 05 jun 2020 10:35:51 https://www.somda.nl/forum/1015/p726790/): Arriva heeft bekend gemaakt dat de WINK's rond 13.30 de grens bij Venlo passeren. De dienstregeling wordt niet bekend gemaakt

https://www.facebook.com/101769873245896/posts/3041758459247008/
Goh, hier staat gewoon de dienstregeling https://www.somda.nl/forum/23377/p726784/Opvallende+dingen+5+juni/
 

05-06-2020 11:57:43
tieske05
tieske05
Ik vraag me wel af, gaan die Winkstellen de 3550 niet in de weg zitten na Ehv?  

05-06-2020 12:08:01
Trainplaza
Trainplaza
Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.  

05-06-2020 12:14:43
tieske05
tieske05
Quote
Trainplaza (vr 05 jun 2020 12:08:01 https://www.somda.nl/forum/1015/p726799/): Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.
Wel jammer dat ik niet kan komen, heb tot 14.00 les online, dus als ik dan meteen naar Amf zou gaan zou ik om 16.20 aankomen....
 

05-06-2020 12:18:57
dennistd
dennistd
Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 12:14:43 https://www.somda.nl/forum/1015/p726800/):
Quote
Trainplaza (vr 05 jun 2020 12:08:01 https://www.somda.nl/forum/1015/p726799/): Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.
Wel jammer dat ik niet kan komen, heb tot 14.00 les online, dus als ik dan meteen naar Amf zou gaan zou ik om 16.20 aankomen....
In deze tijd van alleen noodzakelijke reizen met het OV van Swalmen naar Amersfoort reizen om een trein te zien die ook langs Venlo komt %03%

Is het niet verstandiger om gewoon het/de laatste uurtje(s) te spijbelen en naar Venlo te fietsen? Lijkt me voor de volksgezondheid een stuk beter idee

Laatst bewerkt door dennistd op 05-06-2020 12:19
 

05-06-2020 12:23:41
EtnTrains
EtnTrains
Losse Strukton G1206 pas om 12:13 Hmh rg Vl en Rheydt.
Trein gaat dus minimaal +120


Een dag niet gelachen een dag niet geleefd!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2020 12:29:09
sander14
sander14
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar aankomst van die LLT zal rond de klok van 13u zijn, 13u38 vertrek, dat haalt ie makkelijk.  

05-06-2020 12:34:18
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 12:23:41 https://www.somda.nl/forum/1015/p726802/): Losse Strukton G1206 pas om 12:13 Hmh rg Vl en Rheydt.
Trein gaat dus minimaal +120

Ik neem aan dat een andere duitse loc het spul naar Venlo brengt en de G1206 hem in Venlo overneemt. Het is een klein halfuurtje rijden van Helmond tot Venlo dus de G1206 kan makkelijk op tijd in Venlo zijn.
 

05-06-2020 12:45:48
tieske05
tieske05
Quote
mat64Hidde (vr 05 jun 2020 12:34:18 https://www.somda.nl/forum/1015/p726804/):
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 12:23:41 https://www.somda.nl/forum/1015/p726802/): Losse Strukton G1206 pas om 12:13 Hmh rg Vl en Rheydt.
Trein gaat dus minimaal +120

Ik neem aan dat een andere duitse loc het spul naar Venlo brengt en de G1206 hem in Venlo overneemt. Het is een klein halfuurtje rijden van Helmond tot Venlo dus de G1206 kan makkelijk op tijd in Venlo zijn.
Nope, locwissel gebeurt in Rheydt bij Mönchengladbach.
 

05-06-2020 12:52:03
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 12:23:41 https://www.somda.nl/forum/1015/p726802/): Trein gaat dus minimaal +120

Ik weet niet hoe je aan minimaal +120 komt, misschien eerst maar eens kijken waar Rheydt ligt voordat je van alles gaat roepen.
 

05-06-2020 12:54:15
gvttreinen
gvttreinen
+3 door Hmh, wordt idd krap:-)  

05-06-2020 13:11:43
tieske05
tieske05
BREAKING NEWS: Arriva meldt een vertraging van ca 30-60 minuten!  

05-06-2020 13:12:27
EtnTrains
EtnTrains
Ik verneem ook dingen vanuit andere bronnen, Kan zijn dat hun het ook fout hebben maar goed, Het enige wat vast staat is dat de trein vertraagd is


Een dag niet gelachen een dag niet geleefd!
 

05-06-2020 13:13:24
thom
thom
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 13:12:27 https://www.somda.nl/forum/1015/p726814/): Ik verneem ook dingen vanuit andere bronnen, Kan zijn dat hun het ook fout hebben maar goed, Het enige wat vast staat is dat de trein vertraagd is

Ja, het is natuurlijk van de zotte dat Arriva zelf goed op de hoogte zou zijn he... %08%
 

05-06-2020 13:13:39
tieske05
tieske05
Quote
dennistd (vr 05 jun 2020 12:18:57 https://www.somda.nl/forum/1015/p726801/):
Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 12:14:43 https://www.somda.nl/forum/1015/p726800/):
Quote
Trainplaza (vr 05 jun 2020 12:08:01 https://www.somda.nl/forum/1015/p726799/): Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.
Wel jammer dat ik niet kan komen, heb tot 14.00 les online, dus als ik dan meteen naar Amf zou gaan zou ik om 16.20 aankomen....
In deze tijd van alleen noodzakelijke reizen met het OV van Swalmen naar Amersfoort reizen om een trein te zien die ook langs Venlo komt %03%

Is het niet verstandiger om gewoon het/de laatste uurtje(s) te spijbelen en naar Venlo te fietsen? Lijkt me voor de volksgezondheid een stuk beter idee
1. Nee want dat willen mn ouders niet. 2. Ik heb geen goeie fiets om 25 km op te rijden.....
 

05-06-2020 13:28:43
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 13:12:27 https://www.somda.nl/forum/1015/p726814/): Ik verneem ook dingen vanuit andere bronnen, Kan zijn dat hun het ook fout hebben maar goed, Het enige wat vast staat is dat de trein vertraagd is

Het scheelt natuurlijk al gigantisch als je jezelf een beetje indekt. 'Via-via hoorde ik dat...', 'Men zegt dat...'...

Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 13:13:39 https://www.somda.nl/forum/1015/p726816/):
Quote
dennistd (vr 05 jun 2020 12:18:57 https://www.somda.nl/forum/1015/p726801/):
Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 12:14:43 https://www.somda.nl/forum/1015/p726800/):
Quote
Trainplaza (vr 05 jun 2020 12:08:01 https://www.somda.nl/forum/1015/p726799/): Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.
Wel jammer dat ik niet kan komen, heb tot 14.00 les online, dus als ik dan meteen naar Amf zou gaan zou ik om 16.20 aankomen....
In deze tijd van alleen noodzakelijke reizen met het OV van Swalmen naar Amersfoort reizen om een trein te zien die ook langs Venlo komt %03%

Is het niet verstandiger om gewoon het/de laatste uurtje(s) te spijbelen en naar Venlo te fietsen? Lijkt me voor de volksgezondheid een stuk beter idee
1. Nee want dat willen mn ouders niet. 2. Ik heb geen goeie fiets om 25 km op te rijden.....

Ik hoop toch eigenlijk ook dat je ouders het niet goed vinden dat jij voor de lol met de trein naar Amersfoort gaat... En doe het voor de volksgezondheid, dan kunnen de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV, de mensen die echt de zorg nodig hebben, daar gebruik van maken.
 

05-06-2020 13:32:12
EtnTrains
EtnTrains
Loc wissel is in Rheydt, Losse Loc is nog niet eens uit Vl, NGL staat in Breyell en heeft niks gezien.


Een dag niet gelachen een dag niet geleefd!
 

05-06-2020 13:39:22
tieske05
tieske05
Quote
Korte_Naam (vr 05 jun 2020 13:28:43 https://www.somda.nl/forum/1015/p726819/):
Quote
EtnTrains (vr 05 jun 2020 13:12:27 https://www.somda.nl/forum/1015/p726814/): Ik verneem ook dingen vanuit andere bronnen, Kan zijn dat hun het ook fout hebben maar goed, Het enige wat vast staat is dat de trein vertraagd is

Het scheelt natuurlijk al gigantisch als je jezelf een beetje indekt. 'Via-via hoorde ik dat...', 'Men zegt dat...'...

Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 13:13:39 https://www.somda.nl/forum/1015/p726816/):
Quote
dennistd (vr 05 jun 2020 12:18:57 https://www.somda.nl/forum/1015/p726801/):
Quote
tieske05 (vr 05 jun 2020 12:14:43 https://www.somda.nl/forum/1015/p726800/):
Quote
Trainplaza (vr 05 jun 2020 12:08:01 https://www.somda.nl/forum/1015/p726799/): Nee, want bij vertrek in Eindhoven kunnen deze parallel rijden (4 sporen Ehv-Btl). De 3550 is aanzienlijk sneller in Boxtel dus dit levert dan geen problemen op.
Wel jammer dat ik niet kan komen, heb tot 14.00 les online, dus als ik dan meteen naar Amf zou gaan zou ik om 16.20 aankomen....
In deze tijd van alleen noodzakelijke reizen met het OV van Swalmen naar Amersfoort reizen om een trein te zien die ook langs Venlo komt %03%

Is het niet verstandiger om gewoon het/de laatste uurtje(s) te spijbelen en naar Venlo te fietsen? Lijkt me voor de volksgezondheid een stuk beter idee
1. Nee want dat willen mn ouders niet. 2. Ik heb geen goeie fiets om 25 km op te rijden.....

Ik hoop toch eigenlijk ook dat je ouders het niet goed vinden dat jij voor de lol met de trein naar Amersfoort gaat... En doe het voor de volksgezondheid, dan kunnen de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV, de mensen die echt de zorg nodig hebben, daar gebruik van maken.
Nee ik kom misschien naar Venlo, en anders volgende keer.
 

05-06-2020 14:37:29
AgentX
AgentX
Een aansporing om te spijbelen is m.i. net zo laag bij de gronds als het OV gebruiken om een treintje te spotten. Doe eens normaal, mensen. Blijf thuis.  

05-06-2020 14:43:14
rolandrail
rolandrail
Arriva had nooit moeten oproepen voor foto's in deze coronatijd en er al helemaal geen wedstrijd van maken. O, wacht, de hobbyïsten zijn toch zelf slim genoeg? Not. Idioterie.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

05-06-2020 14:54:18
sjoerd
sjoerd
Veel spotters fotograferen alleen uitzonderingen en schieten graag de plaat van hun leven. Inderdaad uitdagend, en met alle waardering. Maar vergeet het gewone werk niet. De foto's die een artikel illustreren over de alledaagse dingen worden te weinig gewaardeerd. En artikelen gaan vaak over gewone dingen. DEUVM!  

05-06-2020 14:55:37
NRuys
NRuys
Quote
rolandrail (vr 05 jun 2020 14:43:14 https://www.somda.nl/forum/1015/p726838/): Arriva had nooit moeten oproepen voor foto's in deze coronatijd en er al helemaal geen wedstrijd van maken. O, wacht, de hobbyïsten zijn toch zelf slim genoeg? Not. Idioterie.
Ze zijn zo slim dat een Arriva machinist mij moest whatsappen met de vraag of er iets speciaals komt omdat er op Venlo schijnbaar een opvallend aantal man met camera's en statieven staat. Ik had gehoopt dat door iets meer tijden te delen men uitverspreid op mooie landelijke plekken zou staan.
 

05-06-2020 14:58:48
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (vr 05 jun 2020 14:37:29 https://www.somda.nl/forum/1015/p726836/): Een aansporing om te spijbelen is m.i. net zo laag bij de gronds als het OV gebruiken om een treintje te spotten. Doe eens normaal, mensen. Blijf thuis.

Niemand blijft meer thuis, tenzij iemand klachten heeft. En nu is het advies meer in de strekking: Zoek geen drukte op, en houd 1,5 meter afstand.

Dus voor wie zin heeft: Ga lekker, als je een dag vrij hebt, lekker op de fiets, brommer, auto een leuke rustige spotplek opzoeken en schieten maar! Gebruik gewoon gezond verstand met de regels van het RIVM in je hoofd.


Choo choo.....
 

05-06-2020 14:59:36
abbm
abbm
Vergeet je niet dat die treinstellen voor Noord-Nederland zijn en niet voor Limburg.  

05-06-2020 15:14:28
tieske05
tieske05
Quote
abbm (vr 05 jun 2020 14:59:36 https://www.somda.nl/forum/1015/p726844/): Vergeet je niet dat die treinstellen voor Noord-Nederland zijn en niet voor Limburg.
Daarom is het speciaal dat ze in Venlo komen!
 

05-06-2020 15:18:03
mat64Hidde
mat64Hidde
Hij is (eindelijk) in Nederland!
Quote
NRuijs (vr 05 jun 2020 15:05 https://www.sion-rail.nl/viewtopic.php?f=5&p=144547&sid=ce4d8e8fa9e425e1cb5a188e3c5b0cbb): Venlo Grens (webcam)
Strukton G1206 met Arriva 602, 601 en 604 15:04 -> Venlo.
 

14-06-2020 12:59:49
spurt2244
spurt2244

Vanmorgen vroeg zijn Arriva GTW stellen 327 en 231 (Verbouwd en nieuwe kleurstelling) terug gekomen uit Winterswijk naar Leeuwarden. Vervolgens zijn er als ik het goed weet 2 stellen vanuit Groningen vertrokken naar Winterswijk.

 

14-06-2020 13:43:06
diesels
diesels
Quote
spurt2244 (14-06-2020 12:59:49):

Vanmorgen vroeg zijn Arriva GTW stellen 327 en 231 (Verbouwd en nieuwe kleurstelling) terug gekomen uit Winterswijk naar Leeuwarden. Vervolgens zijn er als ik het goed weet 2 stellen vanuit Groningen vertrokken naar Winterswijk.


310 en 334 zijn vandaag naar Ww gegaan.

 

25-06-2020 22:57:31
FLIRT2525
FLIRT2525

De 10310 is vandaag bij Transit Oost naar buiten gereden in de nieuwe kleurstelling. De 10334 staat nu binnen om de nieuwe stickers te krijgen. Beide stellen hebben nog het originele interieur.

 

27-08-2020 10:29:17
AJT
AJT

Een machinist die vandaag testritten doet tussen Amf en Zl met de WINK vertelde mij dat door Corona de WINKs naar alle waarschijnlijkheid pas per april gaan rijden

 

18-09-2020 09:35:57
spurt2244
spurt2244

Sinds afgelopen dinsdagavond is Arriva Wink 603 bij de werkplaats van Stadler in Leeuwarden voor het opleiden van het personeel daar.



Laatst bewerkt door spurt2244 op 18-09-2020 09:36, reden: type fout
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-09-2020 12:42:38
Trainplaza
Trainplaza

Eergisteren (vrijdag 18 september) is Arriva Wink 604 teruggekeerd naar Nederland. Nu zijn dus de 601-604 aanwezig in Nederland.

 

20-09-2020 23:12:08
timtrein
timtrein

Wanneer zijn de 601 en 602 dan teruggekeerd?

 

21-09-2020 21:53:35
spekmj
spekmj

Begin juni al, denk ik, als ik even omhoog scroll op deze pagina.

 

21-09-2020 22:23:29
timtrein
timtrein

Nee, want ze zijn begin juli naar het Siemens-testcenter gegaan.

 

21-09-2020 22:26:42
Trainplaza
Trainplaza
Quote
timtrein (20-09-2020 23:12:08):

Wanneer zijn de 601 en 602 dan teruggekeerd?


26 augustus, zie deze video

---

Op chronologische volgorde:

Vr 5 juni 2020: 601, 602, 604 naar Nederland

Vr 3 juli 2020: 601, 602 en 604 naar Wildenrath

Vr 31 juli 2020: 603 naar Nederland

Wo 26 augustus 2020: 601, 602 naar Nederland

Vr 18 september 2020: 604 naar Nederland

---

Nu aanwezig in Nederland: 601, 602, 604 (Amf), 603 (Lw)



Laatst bewerkt door Trainplaza op 21-09-2020 22:32
 

26-10-2020 11:41:22
Trainplaza
Trainplaza

Vandaag om 09:58 passeerde bij de railcam in Helmond twee Arriva Flirt's op weg naar Blerick voor onderhoud. Het betroffen een tweedelig en een driedelig (tricourant) treinstel. Beide stellen hadden hun pantograaf tegen de draad en leken daarmee dus tractie te geven. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit niet kon, en dat het achterste treinstel dus gesleept moest worden. Heb ik dit verkeerd begrepen of heeft Arriva nu aanpassingen gedaan zodat onderling koppelen tussen mono- en tricourante stellen ook mogelijk is?

 

26-10-2020 12:05:10
DDZ7504
DDZ7504

Je hebt het verkeerd begrepen, de tricourante stellen kunnen al sinds het begin gekoppeld rijden met de monocourante stellen. Zie hier een foto van een van de testritten waarbij dat gebeurde.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 26-10-2020 12:06
 

27-10-2020 07:37:48
yappa
yappa

Misschien dat Trainplaza zich de GTW's herinnert, als ik het goed heb kunnen de Diesel-GTW's en de E-GTW's wel gekoppeld rijden maar niet allebei tractie geven.
Ook Flirt treinen van de 2e generatie en de 3e generatie kunnen niet gekoppeld rijden (Keolis heeft die allebei rijden op (Hengelo -) Bad Bentheim - Bielefeld). Maar binnen één generatie moet dat gewoon kunnen.



Laatst bewerkt door yappa op 27-10-2020 07:38
 

27-10-2020 09:45:59 1
treinlim
treinlim

GTW-E en D van voormalig veolia kunnen gecombineerd (beide tractie) rijden.

Arriva Flirt 2 bak en 3 bak kunnen sinds een paar weken na het doen van enkele aanpassingen ook gecombineerd rijden.

 

27-10-2020 09:58:57
DDZ7504
DDZ7504
Quote
yappa (27-10-2020 07:37:48):

Misschien dat Trainplaza zich de GTW's herinnert, als ik het goed heb kunnen de Diesel-GTW's en de E-GTW's wel gekoppeld rijden maar niet allebei tractie geven.
Ook Flirt treinen van de 2e generatie en de 3e generatie kunnen niet gekoppeld rijden (Keolis heeft die allebei rijden op (Hengelo -) Bad Bentheim - Bielefeld). Maar binnen één generatie moet dat gewoon kunnen.


Dat laatste klopt niet helemaal, de Flirts van NS kunnen niet multiple rijden met die van Arriva, en zelfs niet met de TAG R-Net treinstellen, terwijl ze allemaal 3e generatie Flirt zijn. En de tricourante Abellio/Keolis treinstellen hebben zelfs een ander soort koppeling (de Duitse variant). Het hangt natuurlijk ook af van wat de vervoerder wil; voor Arriva is het erg handig dat de beide versies multiple kunnen rijden, voor NS is dat niet nodig.

 

27-10-2020 10:24:41
Muizeneus
Muizeneus

En misschien kan het best, echter daar is dan weer een toelatingscircus voor nodig en zolang er geen behoefte is aan dat gekoppelde rijden zal niemand daarin investereren...

 

27-10-2020 10:45:13
aarclay
aarclay

Heeft het niet te maken met de aanzetkracht van de verschillende FLIRT's, dat ze niet samen in tractie kunnen rijden? Bij NS is het voor zover ik weet softwarematig begrensd tot 75%, terwijl dat bij andere vervoerders verschilt.

En zijn er naast aanzetkracht en remkracht nog meer andere eigenschappen die per vervoerder verschillen?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-10-2020 10:47
 

27-10-2020 10:48:47
DDZ7504
DDZ7504

Dat lijkt me sterk, het feit dat zowel de software als de hardware in verschillende Flirt3 versies ook verschilt heeft daar meer mee te maken vermoed ik. De eenmansbediening bij TAG R-Net bijvoorbeeld?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-10-2020 10:49
 

27-10-2020 11:00:43
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinlim (27-10-2020 09:45:59):

GTW-E en D van voormalig veolia kunnen gecombineerd (beide tractie) rijden.

Arriva Flirt 2 bak en 3 bak kunnen sinds een paar weken na het doen van enkele aanpassingen ook gecombineerd rijden.


Dan zal dat het verschil wel zijn. Voorheen was het namelijk zo dat als een twee- en driedelig stel samen naar Blerick toe reden, het achterste stel gesleept werd. In Eindhoven werd altijd het voorste stel afgesloten en het achterste stel weer opgestart als de trein moest kopmaken.

 

27-10-2020 11:14:03
sjoerd
sjoerd

Aanzetverschillen zijn geen groot probleem. Je kon met een mat46 en een achteroplopende Benelux heel goed en snel vaart maken, tot 140 toe, maar als je een mat46 alleen had, kroop je na lange tijd net naar 125.

 

27-10-2020 11:22:13
treinlim
treinlim
Quote
aarclay (27-10-2020 10:45:13):

Heeft het niet te maken met de aanzetkracht van de verschillende FLIRT's, dat ze niet samen in tractie kunnen rijden? Bij NS is het voor zover ik weet softwarematig begrensd tot 75%, terwijl dat bij andere vervoerders verschilt.

En zijn er naast aanzetkracht en remkracht nog meer andere eigenschappen die per vervoerder verschillen?


Aanzetkracht is elektronisch begrensbaar, kijk maar naar de GTW DMU en EMU vermogen DMU 600KW en EMU 1100KW. Als de EMU niet begrensd was zou deze er ook met de DMU vandoor gaan.

Verder zit er in de layout van de koppeling ook nog verschil mechanisch en of electrisch. Softwarematig zijn er ook voorwaardes zoals de programmer taal/stijl en natuurlijk ook hardware van de besturingstechniek

 

27-10-2020 12:58:22
thom
thom
Quote
sjoerd (27-10-2020 11:14:03):

Aanzetverschillen zijn geen groot probleem. Je kon met een mat46 en een achteroplopende Benelux heel goed en snel vaart maken, tot 140 toe, maar als je een mat46 alleen had, kroop je na lange tijd net naar 125.


Klein detail, indien mat46 in de trein zat was de max snelheid sowieso 125 km/u natuurlijk :)

 

27-10-2020 13:15:52
sjoerd
sjoerd

Klopt, maar als je vertraging had, was een Benelux in de staart toch wel lekker. Het gaf je extra wind in de zeilen. De snelheidsmeter in mat46 kon het in elk geval tonen.

Met een DE-V was ooit wel harder gereden (ik meen 175 km/h) op het rechte stuk tussen Hoogeveen en Assen.

 

09-11-2020 19:00:15
diesels
diesels

Vandaag heeft Strukton's 303007 de 10607, 10608 en 10609 (voor mij) onverwacht van Bad Bentheim naar Groningen Vork gebracht. Geen idee of deze stellen van daaruit in dienst zullen komen of opgeslagen worden voor proefritten op een later moment.

SREQ 303007 met 609, 608 en 607 bij Zwolle op weg naar Groningen



Laatst bewerkt door diesels op 09-11-2020 19:01
 

23-11-2020 16:57:02
diesels
diesels

Op 16-11 bracht de 303002 de 610, 611 en 612 naar Gnvon
Op 23-11 bracht de 303001 de 605, 606 en 613 naar Gnvon

 

23-11-2020 19:47:32
timtrein
timtrein

Vandaag trok de 303001 het spul tot Zl, de 303007 verzorgde vanaf Zl het laatste stuk.

 

01-12-2020 23:56:33
Trainplaza
Trainplaza

Er zijn een aantal verschuivingen geweest met de Wink-treinstellen van Arriva. Hier in chronologische volgorde:

- Za 21-11 ARR 604 van Amersfoort naar Blerick gebracht door Strukton 303002
- Di 24-11 ARR 603 van Amersfoort naar Blerick gereden (zelfstandig)
- Di 24-11 ARR 604 van Blerick naar Amersfoort gereden (zelfstandig)
- Za 28-11 ARR 602 van Amersfoort naar Blerick gebracht door Strukton 303008
- Za 28-11 ARR 603 van Blerick naar Amersfoort gebracht door Strukton 303008 (treinstel voorzien van de kleurenoverloop van wit naar turquoise)
- Di 1-12 ARR 601 van Amersfoort naar Blerick gebracht door Strukton 303007
- Di 1-12 ARR 602 van Blerick naar Amersfoort gebracht door Strukton 303007 (ook dit treinstel voorzien van de kleurenoverloop wit-turquoise)

EDIT: - Vr 4-12 ARR 601 van Blerick naar Amersfoort gebracht door Strukton 30300x (ook bij dit stel is de kleurenoverloop wit-turquoise aangebracht, er zijn dus geen 'kale' stellen meer)

Foto van 3 'kale' treinstellen ter illustratie

Verder zijn op dit moment de eerste 13 treinstellen geleverd (601-613). De overige 5 zullen binnenkort ook geleverd worden.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 04-12-2020 15:37
 

02-12-2020 17:30:00
aarclay
aarclay

Wordt Blerick de komende tijd de thuisplek totdat ze in dienst gesteld worden? Of gaan we de stellen in veelal in Amersfoort terug vinden tijdens hun GDST?



Laatst bewerkt door aarclay op 02-12-2020 17:43
 

02-12-2020 17:36:17
martijn
martijn

Ik kan je vraag niet helemaal ontleden, maar de meeste (9 op dit moment) stellen zijn gewoon al in de Arriva-huisstijl (dus met kleurverloop) in NL aangekomen en staan op het Groningse opstelterrein De Vork.



Laatst bewerkt door martijn op 02-12-2020 17:41
 

02-12-2020 17:44:05
aarclay
aarclay
Quote
martijn (02-12-2020 17:36:17):

Ik kan je vraag niet helemaal ontleden, maar de meeste (9 op dit moment) stellen zijn gewoon al in de Arriva-huisstijl (dus met kleurverloop) in NL aangekomen en staan op het Groningse opstelterrein De Vork.


Zaten wat typo's in, maar het is nu duidelijk. :)

 

17-12-2020 10:22:42
john2
john2

Verbijstering over miljoenentekort Maaslijn:’Hoe is het mogelijk dat het zó uit de klauwen loopt?’

Zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201207_95046025www.limburger.nl



Laatst bewerkt door john2 op 17-12-2020 16:08
 

17-12-2020 15:04:11
phantom
phantom

Een zogenaamd plus artikel waar je na 5 regels niks meer van kan lezen zonder abbonement.

Dat schiet lekker op 🙁

 

17-12-2020 16:11:59
john2
john2
Quote
john2 (17-12-2020 10:22:42):

Verbijstering over miljoenentekort Maaslijn:’Hoe is het mogelijk dat het zó uit de klauwen loopt?’

Zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201207_95046025www.limburger.nl


Had het artikel gekopieerd zoals ik het van rover Limburg had gekregen en op somda geplaatst. Zo kwam het er ook op te staan. Waarom dit nu niet meer zo is?

Dan kan het beheer dit ook verwijderen, dit heeft dan geen zin meer.

 

17-12-2020 17:53:12
Muizeneus
Muizeneus

Niet hetzelfde artikel, wel gratis 😃

Overleg over tekort Maaslijn zonder concreet resultaat | 1Limburg | Nieuws en sport uit Limburg

en een weekje ouder:

Limburgs Parlement: Rijk moet opdraaien voor tekort Maaslijn | 1Limburg | Nieuws en sport uit Limburg



Laatst bewerkt door Muizeneus op 17-12-2020 17:54
 

17-12-2020 17:54:05
timtrein
timtrein

Altijd mooi, van die kreten als "Met verbijstering reageren" van de overheid en de politiek ;)

 

17-12-2020 17:55:19
Muizeneus
Muizeneus

ja, iets met beste stuurlui.....

 

17-12-2020 20:06:21
sjoerd
sjoerd

Nou ja, dat de overheden verwonderd 😉 zijn, verbaast me niet. Zij zijn niet deskundig. Daarvoor hebben we een organisatie die wel weet waar de huidige rails liggen, tot waar nu het eigendom van de grond ligt, waar de nieuwe rails moeten komen, wat de nieuwe beveiliging kost, waar de kabels liggen en wat er aan draad bij moet, waar de onderstations kunnen komen en hoeveel draad dat kost, hoeveel bovenleidingmasten er handig moeten worden geplaatst en vooral ook waar, zodanig dat een verder spoorverdubbeling ook weer niet het dubbele kost, hoeveel koperdraad ermee gemoeid is, welke wissels er bij moeten en vooral welke er weg kunnen, en waar de nieuwe afscheidingen moeten komen.

 

17-12-2020 21:26:02
Muizeneus
Muizeneus

Maar het probleem zit m er ongetwijfeld in dat die deskundige organisatie daar een paar jaar geleden ook met alle deskundigheid een raming voor heeft gemaakt, en nu een heel andere raming afgeeft dan toen... waarbij het nu ook nog eens om een P50 raming gaat als ik het goed gelezen heb

(Prorails ramingen zijn altijd onzekerheidsmarge op onzekerheidsmarge, juist om dit soort tegenvallers te voorkomen. Het liefst hanteert men een P85-raming, dat is een raming waarvan de kans 85% is dat de uitgaven niet hoger uitvallen dan de raming. Nu betreft het echter nog een P50-raming dus de kans dat deze al veel hogere raming overschreden gaat worden is alsnog 50%....)

 

18-12-2020 06:12:20
BVisser
BVisser

@sjoerd, een goede raming is wel heel wat meer in dan alleen maar een optelsom van de materialen.

 

18-12-2020 07:46:36
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (17-12-2020 20:06:21):

Nou ja, dat de overheden verwonderd 😉 zijn, verbaast me niet. Zij zijn niet deskundig. Daarvoor hebben we een organisatie die wel weet waar de huidige rails liggen, tot waar nu het eigendom van de grond ligt, waar de nieuwe rails moeten komen, wat de nieuwe beveiliging kost, waar de kabels liggen en wat er aan draad bij moet, waar de onderstations kunnen komen en hoeveel draad dat kost, hoeveel bovenleidingmasten er handig moeten worden geplaatst en vooral ook waar, zodanig dat een verder spoorverdubbeling ook weer niet het dubbele kost, hoeveel koperdraad ermee gemoeid is, welke wissels er bij moeten en vooral welke er weg kunnen, en waar de nieuwe afscheidingen moeten komen.


Ik neem aan dat je op Prorail doelt? Zoals in het artikel te lezen is: "Duidelijk is wel dat verkeerde ramingen van spoorbeheerder ProRail eraan ten grondslag liggen".

Diezelfde deskundige organisatie die bijvoorbeeld ook geen weet had hoe Zwolle-Kampen goed te elektrificeren en versnellen was.

 

18-12-2020 09:40:19
Muizeneus
Muizeneus

Overigens is het maar ten zeerste de vraag hoe deskundig Prorail hier in is. Toen alles ooit NS was, had dat een eigen ingenieursbureau. Met de 'ontbinding' van NS is ook dat geprivatiseerd, eerst als Holland Rail Consult, luistert nu naar de naam Movares. Prorail ontwerpt en raamt zelf dus niet, maar laat dat geheel aan de markt, zijnde Movares, Arcadis en nog een aantal partijen.

 

18-12-2020 12:37:15
martijn
martijn

Vandaag zijn WINKS 614 en 615 in Nederland aangekomen.

 

30-12-2020 21:35:34
spurt2244
spurt2244

Sinds vorige week rijdt de compleet vernieuwde GTW 243 rond in het noorden en deze week zijn de compleet vernieuwde GTW stellen 310 en 334 terug gekomen in Leeuwarden uit Blerick.

Compleet vernieuwde stellen zijn nu 231, 243, 306, 310, 327 en 334.

 

31-12-2020 12:03:09
Marco
Marco

Weet je toevallig ook of het accupakket voor de hybride aandrijving al geïnstalleerd is in die treinstellen?

 

03-01-2021 18:03:23
timtrein
timtrein

Dat krijgt GTW niet, alleen de Winks.
De GTW's krijgen kort gezegd alleen een accupakket voor de boordenergie zodat de motoren op de eindpunten uit kunnen. De accu's worden geladen door middel van vrijkomende remenergie.

 

04-01-2021 09:17:13
hw1969
hw1969
Quote
Muizeneus (18-12-2020 09:40:19):

Overigens is het maar ten zeerste de vraag hoe deskundig Prorail hier in is. Toen alles ooit NS was, had dat een eigen ingenieursbureau. Met de 'ontbinding' van NS is ook dat geprivatiseerd, eerst als Holland Rail Consult, luistert nu naar de naam Movares. Prorail ontwerpt en raamt zelf dus niet, maar laat dat geheel aan de markt, zijnde Movares, Arcadis en nog een aantal partijen.


Zonder er verder op in te kunnen gaan was er twee jaar geleden een verschil van inzicht tussen Limburg en ProRail over de afgeleverde Ingenieursbureauprestaties. Laten we het er op houden dat er met de deskundigheid van ProRail niks mis was in dit dossier.

 

17-01-2021 11:18:12
goffe_bp
goffe_bp

Heeft iemand enig idee waar de WINK treinen zullen worden ingezet? Eerst hoorde ik dat ze waren bedoeld voor de extra sneltreinen Groningen-Leeuwarden. Echter hoorde ik vorige zomer dat ze alleen zullen worden ingezet op de trajecten naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren. Dit omdat treinen van Leeuwarden naar Groningen in de toekomst soms gekoppeld rijden aan treinen op de Groningse trajecten. Vandaar dat daar alleen GTW's zouden worden ingezet. Maar 18 WINK treinen voor twee trajecten in Friesland lijkt me wat veel. Iemand een update waar we die WINK treinen kunnen zien dit voorjaar?

 

17-01-2021 17:30:45
MetroRET
MetroRET

En wat zou dan precies het probleem zijn om WINK in te zetten op de Groningse stoppers (en dan eventueel in de toekomst doorgekoppeld naar Leeuwarden) ?

 

17-01-2021 17:52:42
goffe_bp
goffe_bp

Volgens het Friesch Dagblad is het makkelijker om GTW-toestellen aan- en af te koppelen, omdat daar meer treinstellen van zijn.



Laatst bewerkt door goffe_bp op 17-01-2021 17:54
 

17-01-2021 19:47:43
aarclay
aarclay

Zou een ombouw zodat je GTW met FLIRT kan koppelen misschien te doen zijn? Beide treinen zijn van Stadler.



Laatst bewerkt door aarclay op 17-01-2021 19:48
 

17-01-2021 19:53:21
goffe_bp
goffe_bp

Net als vroeger met de Wadlopers en Buffels.

Zijn er trouwens ook al foto's van het interieur van de WINK treinen beschikbaar?