29-06-2021 11:08:57
Oldskool
Oldskool

Belangstellende uitnodigen om een kijkje in de cabine te nemen is echt geen probleem. Zolang het maar aan het perron is, en niet tijdens het rijden. Het spontaan delen van het filmje is jeugdige onachtzaamheid. En daar plukt de machinst nu de zure vruchten van. 😉

 

29-06-2021 11:54:24
john2
john2

De betreffende machinist zal een verdere carriere als machinist wel kunnen vergeten.

En andere baantjes bij spoor vervoer bedrijven.

Het voor val zal waarschijnlijk wel op zijn cv vermeld worden, wat hij zelf heeft en in het bezit is van het uitzendbureau.

 

29-06-2021 11:59:14
AgentX
AgentX

Nou, zoiets staat niet op je CV hoor.

 

29-06-2021 12:53:19
sjoerd
sjoerd

Ik neem aan dat John hiermee het personeelsdossier (van zijn uitzendbureau) bedoelt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-06-2021 13:06:39
bert
bert

Jammer dat zoiets zo verschrikkeljik wordt opgeblazen. Tuurlijk, een fikse waarschuwing. Maar dit vind ik allemaal wel erg ziek.



Laatst bewerkt door bert op 29-06-2021 13:07
 

29-06-2021 13:52:06
john2
john2
Quote
sjoerd (29-06-2021 12:53:19):

Ik neem aan dat John hiermee het personeelsdossier (van zijn uitzendbureau) bedoelt.


Ik bedoelde ook het personeelsdossier van zijn uitzendbureau. Dacht dat dat dit ook op je persoonlijke cv kwam te staan, maar volgens AgentX van niet. Neem aan dat uitzendbureau's onderling contact hebben over hoe een persoon in hun systeem staat.

 

29-06-2021 14:20:12
thom
thom

Her en der word geschreven dat ILeT zijn vergunning ingetrokken zou hebben, of dat waar is is altijd maar de vraag maar wanneer dat daadwerkelijk zo is dan ben je klaar als machinist in ieder geval.

 

29-06-2021 14:25:50
seinhuis
seinhuis
Quote
Oldskool (29-06-2021 11:08:57):

Belangstellende uitnodigen om een kijkje in de cabine te nemen is echt geen probleem. Zolang het maar aan het perron is, en niet tijdens het rijden.


Ook langs het perron is het officieel niet toegestaan om in een cabine te komen, helemaal niet in de bediende cabine. Laten we voorzichtig mee zijn als je een kans krijgt.

 

29-06-2021 15:31:11
sander14
sander14
Quote
bert (29-06-2021 13:06:39):

Jammer dat zoiets zo verschrikkeljik wordt opgeblazen. Tuurlijk, een fikse waarschuwing. Maar dit vind ik allemaal wel erg ziek.


Tuurlijk joh... Laten we het goedkeuren dat dit gebeurt is. Het is niet voor niks dat er bepaalde keuringen nodig zijn om machinist te worden. Zou een mooie jan-boel worden als ze tegen desbetreffende machinist zouden zeggen: niet meer doen. Elke machinist weet de consequenties van dit soort acties. Alleen met een geldige reden en in het bezit van een cabinekaart is iemand toegelaten. Zo niet en komt IL&T er achter, kun je fluiten naar een baan als machinst.

 

29-06-2021 15:32:48 1
broek53
broek53

Er is sprake van een soort massahysterie als het om dit soort dingen gaat. Vooral veel verbieden en lekker streng straffen - en iedereen vindt dat inmddels normaal, dat vebaast mij nog het meest.

 

29-06-2021 15:37:17 1
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (29-06-2021 14:25:50):
Quote
Oldskool (29-06-2021 11:08:57):

Belangstellende uitnodigen om een kijkje in de cabine te nemen is echt geen probleem. Zolang het maar aan het perron is, en niet tijdens het rijden.


Ook langs het perron is het officieel niet toegestaan om in een cabine te komen, helemaal niet in de bediende cabine. Laten we voorzichtig mee zijn als je een kans krijgt.


Als ik een kleine kwibus met papa of mama blij kan maken met een kijkje in de cabine, dan zal ik dat echt niet nalaten hoor. 😜

 

29-06-2021 15:38:07
JHS2013
JHS2013

Machinist is een veiligheidsfunctie. Er rust een groot vertrouwen in de individuele verantwoordelijkheid van de machinist om die functie dan ook in alle veiligheid uit te voeren. Slechts in bepaalde gevallen mag iemand de stuurpost betreden, laat staan de besturing overnemen. De machinist moet 100% van de tijd geconcentreerd zijn. Een ieder die het vertrouwen van deze veiligheidsfunctie schendt en aantoont niet in staat te zijn veilige beslissingen te nemen heeft geen plaats in een cabine.

(een blik in de cabine bij stilstand is natuurlijk iets anders)



Laatst bewerkt door JHS2013 op 29-06-2021 15:38
 

29-06-2021 15:38:23
AgentX
AgentX

Zullen we het anders weer eens over Arriva gaan hebben?

 

29-06-2021 16:53:59
treinfan
treinfan
Quote
sander14 (29-06-2021 15:31:11):
Quote
bert (29-06-2021 13:06:39):

Jammer dat zoiets zo verschrikkeljik wordt opgeblazen. Tuurlijk, een fikse waarschuwing. Maar dit vind ik allemaal wel erg ziek.


Tuurlijk joh... Laten we het goedkeuren dat dit gebeurt is. Het is niet voor niks dat er bepaalde keuringen nodig zijn om machinist te worden. Zou een mooie jan-boel worden als ze tegen desbetreffende machinist zouden zeggen: niet meer doen. Elke machinist weet de consequenties van dit soort acties. Alleen met een geldige reden en in het bezit van een cabinekaart is iemand toegelaten. Zo niet en komt IL&T er achter, kun je fluiten naar een baan als machinst.


Is de cabinekaart niet iets NS-specifieks?

 

29-06-2021 18:14:43
DDZ7504
DDZ7504
Quote
john2 (29-06-2021 13:52:06):
Quote
sjoerd (29-06-2021 12:53:19):

Ik neem aan dat John hiermee het personeelsdossier (van zijn uitzendbureau) bedoelt.


Ik bedoelde ook het personeelsdossier van zijn uitzendbureau. Dacht dat dat dit ook op je persoonlijke cv kwam te staan, maar volgens AgentX van niet. Neem aan dat uitzendbureau's onderling contact hebben over hoe een persoon in hun systeem staat.


Je persoonlijke CV maak je zelf, en stuur je zelf naar bedrijven waar je wilt solliciteren. Daar zet je zelf alleen positieve dingen op natuurlijk.

 

29-06-2021 20:10:12 1
bacr
bacr
Quote
JHS2013 (29-06-2021 15:38:07):

Machinist is een veiligheidsfunctie. Er rust een groot vertrouwen in de individuele verantwoordelijkheid van de machinist om die functie dan ook in alle veiligheid uit te voeren. Slechts in bepaalde gevallen mag iemand de stuurpost betreden, laat staan de besturing overnemen. De machinist moet 100% van de tijd geconcentreerd zijn. Een ieder die het vertrouwen van deze veiligheidsfunctie schendt en aantoont niet in staat te zijn veilige beslissingen te nemen heeft geen plaats in een cabine.

(een blik in de cabine bij stilstand is natuurlijk iets anders)


En dan nog verdient iedereen een tweede kans. Wat de mcn deed is gevaarlijk en oliedom, het "filmen voor later" is praktisch zijn eigen ontslag op staande voet organiseren, maar zelfs dan.... mag hij over een jaar gekeurd worden. Een de facto beroepsverbod is veel te zwaar voor deze domheid.

Mss kan hij cargos gaan rijden, daar kan @Tieske05 niet zo snel bij in de cabine kruipen.....



Laatst bewerkt door bacr op 29-06-2021 20:10
 

29-06-2021 20:25:55
timtrein
timtrein

Tegenwoordig wordt alles altijd en overal vastgelegd op foto en film, dat brengt natuurlijk kettingreacties supersnel op gang. Vandaar dat er tegenwoordig ook praktisch niks meer kan. Vroeger waren dit soort dingen natuurlijk net zo verboden (of je bij het oude NS ook je baan kwijt was, weet ik niet) maar de gevolgen zijn tegenwoordig veel groter. Zeker omdat het behalve bij werkgevers ook direct bij de toezichthouders belandt, en die zijn heel zwartwit.

 

29-06-2021 20:52:53
Oldskool
Oldskool
Quote
bacr (29-06-2021 20:10:12):
Quote
JHS2013 (29-06-2021 15:38:07):

Machinist is een veiligheidsfunctie. Er rust een groot vertrouwen in de individuele verantwoordelijkheid van de machinist om die functie dan ook in alle veiligheid uit te voeren. Slechts in bepaalde gevallen mag iemand de stuurpost betreden, laat staan de besturing overnemen. De machinist moet 100% van de tijd geconcentreerd zijn. Een ieder die het vertrouwen van deze veiligheidsfunctie schendt en aantoont niet in staat te zijn veilige beslissingen te nemen heeft geen plaats in een cabine.

(een blik in de cabine bij stilstand is natuurlijk iets anders)


En dan nog verdient iedereen een tweede kans. Wat de mcn deed is gevaarlijk en oliedom, het "filmen voor later" is praktisch zijn eigen ontslag op staande voet organiseren, maar zelfs dan.... mag hij over een jaar gekeurd worden. Een de facto beroepsverbod is veel te zwaar voor deze domheid.

Mss kan hij cargos gaan rijden, daar kan @Tieske05 niet zo snel bij in de cabine kruipen.....


Mwah, gevaarlijk is het niet echt. De mcn staat aan de kant van de remhandel, kan dus direct ingrijpen. Slim is het niet. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. De mcn kan zichzelf wel voor z'n kop slaan denk ik, en die knul die het filmpje gedeelte heeft zal er wel reuze veel spijt van hebben.

 

29-06-2021 21:06:52
tieske05
tieske05
Quote
Oldskool (29-06-2021 20:52:53):
Quote
bacr (29-06-2021 20:10:12):
Quote
JHS2013 (29-06-2021 15:38:07):

Machinist is een veiligheidsfunctie. Er rust een groot vertrouwen in de individuele verantwoordelijkheid van de machinist om die functie dan ook in alle veiligheid uit te voeren. Slechts in bepaalde gevallen mag iemand de stuurpost betreden, laat staan de besturing overnemen. De machinist moet 100% van de tijd geconcentreerd zijn. Een ieder die het vertrouwen van deze veiligheidsfunctie schendt en aantoont niet in staat te zijn veilige beslissingen te nemen heeft geen plaats in een cabine.

(een blik in de cabine bij stilstand is natuurlijk iets anders)


En dan nog verdient iedereen een tweede kans. Wat de mcn deed is gevaarlijk en oliedom, het "filmen voor later" is praktisch zijn eigen ontslag op staande voet organiseren, maar zelfs dan.... mag hij over een jaar gekeurd worden. Een de facto beroepsverbod is veel te zwaar voor deze domheid.

Mss kan hij cargos gaan rijden, daar kan @Tieske05 niet zo snel bij in de cabine kruipen.....


Mwah, gevaarlijk is het niet echt. De mcn staat aan de kant van de remhandel, kan dus direct ingrijpen. Slim is het niet. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. De mcn kan zichzelf wel voor z'n kop slaan denk ik, en die knul die het filmpje gedeelte heeft zal er wel reuze veel spijt van hebben.


Spijt heb ik zeker, schuldgevoel ook

 

29-06-2021 21:17:05
VIRMm1
VIRMm1

Ik vraag me wel af: heb je dit al vaker gedaan? Je weet alles behoorlijk blindelings te vinden.

 

29-06-2021 21:30:05
Oldskool
Oldskool

Ach, wat doet het er verder toe?

 

29-06-2021 21:34:43
moderator
Moderator
moderator

Dat doet er ook niet toe. Aangezien dit ook gebeurd had kunnen zijn bij een andere vervoerder en niet specifiek met Arriva te maken heeft, gaan we maar terug naar de echte ontwikkelingen van Arriva.

 

01-09-2021 14:51:00
seinhuis
seinhuis

Volgens spoorpro gaan in het najaar testritten met WINK op batterijen plaats vinden tussen Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren (mogelijk ook tussen Zevenaar-Doetinchem).

 

16-09-2021 09:51:36
jacokran
jacokran

Van de ACM mag Arriva nachttreinen gaan exploiteren tussen Groningen, Maastrict en Schiphol. Ze mogen ook treinen gaan rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn. Zie: artikel nu.nl

 

16-09-2021 10:24:26
henri1972
henri1972

Tussen Amf en Apd, moeten we dan denken aan een stopper die naast Hvl ook in Barneveld Noord en Stroe gaat stoppen ofzo?



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-09-2021 10:33
 

16-09-2021 10:27:12
treinhobby
treinhobby
Quote
henri1972 (16-09-2021 10:24:26):

Tussen Amf en Apd, moeten we dan denken aan een stopper die naast Hvl ook in Barneveld Noord en Syrië gaat stoppen ofzo?


Neem aan dat je Stroe of Assel bedoeld ipv Syrië?



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-09-2021 10:27
 

16-09-2021 10:29:23
mattie2
mattie2
Quote
henri1972 (16-09-2021 10:24:26):

Tussen Amf en Apd, moeten we dan denken aan een stopper die naast Hvl ook in Barneveld Noord en Syrië gaat stoppen ofzo?


Volgens mij wilde Arriva een doorgaande trein (Winterswijk-)Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort.

Hoe zit het in deze situaties met in- uitchecken? Komen er op alle stations dan Arriva-poortjes of komt er een constructie waarbij men bij NS in kan checken?

 

16-09-2021 10:33:20
treinhobby
treinhobby

Momenteel heeft alleen Amf dan geen Arriva poortjes.

Maar daar kunnen ze misschien iets combineren met de blauwe van de Valleilijn?

 

16-09-2021 10:33:39
henri1972
henri1972
Quote
treinhobby (16-09-2021 10:27:12):
Quote
henri1972 (16-09-2021 10:24:26):

Tussen Amf en Apd, moeten we dan denken aan een stopper die naast Hvl ook in Barneveld Noord en Syrië gaat stoppen ofzo?


Neem aan dat je Stroe of Assel bedoeld ipv Syrië?


Stroe inderdaad. Heb t aangepast. Bedankt!

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2021 10:59:41
seinhuis
seinhuis
Quote
treinhobby (16-09-2021 10:33:20):

Momenteel heeft alleen Amf dan geen Arriva poortjes.

Maar daar kunnen ze misschien iets combineren met de blauwe van de Valleilijn?


Inchecken bij vervoerder 1 en uitchecken bij vervoerder 2. Het moet niet nog ingewikkelder worden.

 

16-09-2021 11:43:56
MasterE
MasterE
Quote
treinhobby (16-09-2021 10:33:20):

Momenteel heeft alleen Amf dan geen Arriva poortjes.

Maar daar kunnen ze misschien iets combineren met de blauwe van de Valleilijn?


Op Hvl staan ze nu ook niet lijkt mij.



Laatst bewerkt door MasterE op 16-09-2021 11:44
 

16-09-2021 12:02:18
gvttreinen
gvttreinen
Quote
seinhuis (01-09-2021 14:51:00):

Volgens spoorpro gaan in het najaar testritten met WINK op batterijen plaats vinden tussen Almelo-Hardenberg, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren (mogelijk ook tussen Zevenaar-Doetinchem).


Volgens dit artikel in De Gelderlander ook tussen Zv en Dtc maar ik las dat de actieradius van zo`n "batterij"trein (accu-trein )slechts 25 km is...volgens mij hadden de Accutriebs van DB (BR 515) een veel grotere bereik.

 

16-09-2021 12:05:49 1
gvttreinen
gvttreinen

En dit artikel welk onlangs is verschenen.

 

16-09-2021 12:11:53
michaben
michaben
Quote
mattie2 (16-09-2021 10:29:23):

Volgens mij wilde Arriva een doorgaande trein (Winterswijk-)Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort.


Ja, de 17800 bied nu in Apd een aansluiting op de 140/1500/2000, maar die rijdt overdag maar 1x per uur, dus wilde Arriva in het andere half uur zelf maar gaan rijden zodat doorgaande reizigers niet 20 minuten op de 1700 hoeven te wachten.



Laatst bewerkt door michaben op 16-09-2021 12:12
 

16-09-2021 12:58:39
MasterE
MasterE

Ik vraag me wel af of hier een markt voor is?

Maar dat gaan we vanzelf merken.

 

16-09-2021 13:17:39
mren
mren

Denk dat veel mensen gewoon de eerste trein nemen die voor komt rijden nadat ze bijvoorbeeld met de bus aan zijn gekomen op station.

Tenzij er grote verschillen komen of worden ervaren in bijvoorbeeld prijs en comfort.

 

16-09-2021 13:21:18
michaben
michaben

Ik zou uitgaan van een solo GTW2/6, het is een dalurentreintje dus meest voor de hand liggende is dat men een van de spitstreinen splitst en zo een extra compositie verkrijgt voor de verlenging, die in de middag weer gecombineerd wordt. Dus dan heb je het over hooguit enkele tientallen reizigers per rit.

 

16-09-2021 13:23:49
broek53
broek53

Op niet-assentellerbaanvakken mogen geen losse GTW-dieselstellen rijden (denk aan de Valleilijn met GTW's destijds). Maar dat is uiteraard een detail.

 

16-09-2021 13:27:57
Muizeneus
Muizeneus
Quote
MasterE (16-09-2021 11:43:56):
Quote
treinhobby (16-09-2021 10:33:20):

Momenteel heeft alleen Amf dan geen Arriva poortjes.

Maar daar kunnen ze misschien iets combineren met de blauwe van de Valleilijn?


Op Hvl staan ze nu ook niet lijkt mij.


Ik denk niet dat ze daar willen stoppen. Het voegt voor de reiziger eigenlijk niks toe, terwijl het wel ten koste gaat van de broodnodige overstaptijd in Amf.

 

16-09-2021 13:35:12
AlexNL
AlexNL

Als er non-stop wordt gereden tussen Apeldoorn en Amersfoort kan het ook nog wel eens zo zijn dat Arriva een mobiele chipkaartlezer neerzet in Amersfoort. Of dat er iemand met een mobiele chipkaartlezer rondloopt, zodat reizigers bij de medewerker in- en uitchecken. Die kan dan ook QR-keycards uitdelen om mee door de poortjes te gaan.

 

16-09-2021 13:35:29
michaben
michaben
Quote
broek53 (16-09-2021 13:23:49):

Op niet-assentellerbaanvakken mogen geen losse GTW-dieselstellen rijden (denk aan de Valleilijn met GTW's destijds). Maar dat is uiteraard een detail.


Zo te zien reed men pre-Corona in de ochtendspits met 3 stellen GTW2/6 op de betreffende compositie, dus dan zou je ook één stel achter kunnen laten en met twee doorgaan als die beperking er dan nog steeds is.

 

16-09-2021 13:41:12
b2py
b2py

Is ergens door Arriva gezegd dat ze kaartjes willen doen met behulp van een ov-chipkaart? Kan ook prima middels een app of website kaartje kopen.

 

16-09-2021 13:43:40
JoepDDZ
JoepDDZ

De OV-chipkaart zou er zijn voor ál het OV, dus lijkt me ook hiervoor. Als een reiziger anders van te voren alleen een e-ticket kan kopen om mee te reizen, kiezen ze denk ik eerder voor de "makkelijke" optie en dat gaat niet deze nieuwe verbinding zijn.

 

16-09-2021 17:12:40
AlexNL
AlexNL

En anders krijg je ook nog eens het gedoe dat iemand met bijvoorbeeld Altijd Vrij wel tussen Zutphen en Apeldoorn mag rijden, maar dan niet mag blijven zitten voor de rit naar Amersfoort. Dat gaat geheid gedoe opleveren.

 

16-09-2021 22:15:52
abcde
abcde
Quote
michaben (16-09-2021 12:11:53):

Ja, de 17800 bied nu in Apd een aansluiting op de 140/1500/2000, maar die rijdt overdag maar 1x per uur, dus wilde Arriva in het andere half uur zelf maar gaan rijden zodat doorgaande reizigers niet 20 minuten op de 1700 hoeven te wachten.


Kan NS nu in reactie op het voorstel van Arriva reageren : NS wenst vanaf 2023 de gehele dag een kwartierdienst te rijden tussen Amersfoort en Deventer (zoals nu in de brede spits al gebeurd) ? Om zo Arriva weg te duwen tussen Amersfoort en Apeldoorn ?

 

16-09-2021 23:26:03
MasterE
MasterE

Dat Arriva nu toestemming heeft deze 3 treindiensten op te zetten wil nog niet zeggen dat het gebeurt.

 

17-09-2021 07:06:17
cuneo56
cuneo56
Quote
abcde (16-09-2021

Kan NS nu in reactie op het voorstel van Arriva reageren : NS wenst vanaf 2023 de gehele dag een kwartierdienst te rijden tussen Amersfoort en Deventer (zoals nu in de brede spits al gebeurd) ? Om zo Arriva weg te duwen tussen Amersfoort en Apeldoorn ?


Dat zou in principe kunnen en dan mag Prorail bij de capaciteits verdeling een oordeel vellen.

Het zou dan gaan lijken op de truc die de DB heeft gedaan om concurrentie bij het lukratieve autovervoer naar Sylt inteperken.

Maar ik schat in dat NSR niet tot zoiets zal overgaan, ook lijkt me het maar de vraag of Arriva het echt gaat doorzetten, de kosten wegen nauwelijks/ niet op tegen de baten,met twee stellen hoofdzakelijk lucht vervoeren.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-09-2021 07:07
 

17-09-2021 09:34:20
Muizeneus
Muizeneus

Het is een kwestie van de spreekwoordelijke wig drijven

Het eerste stukje is nog heel klein, maar als de wig eenmaal in Amf staat, vraagt Arriva misschien toestemming voor doorrijden naar Amsterdam of Shl. En zo wordt de impact steeds een stukje groter zodat ze tegen het einde van de volgende HRN-concessie tegen de minister kunnen zeggen dat weer onderhands gunnen toch echt niet meer kan....

 

17-09-2021 09:35:54
mren
mren

Ik denk dat het in deze fase Arriva niet gaat om rendabele exploitatie. Ze willen gewoon kijken waar de wettelijke ruimte ligt om steeds een deel van het HRN binnen te dringen. Bijvoorbeeld een traject waar NS maar eens per uur een sprinter laat rijden aanvullen tot een halfuursdienst. Of na de laatste trein van NS zelf nog een trein inleggen.

En sja, dat zijn per definitie niet de drukste treinen...

 

17-09-2021 10:20:47
yappa
yappa

... en laat dat nou precies zijn waar de EU op hoopte toen ze de toegang tot het spoor vrijgaf. Daar waar de traditoinele vervoerders kansen laten liggen omdat ze het de moeite niet waard vinden en/of omdat ze denken er in onderhandeling met de regionale overheden nog wat extra uit te slepen, anderen de kans geven om dat gat te vullen.

 

17-09-2021 10:47:28
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Muizeneus (16-09-2021 13:27:57):
Quote
MasterE (16-09-2021 11:43:56):
Quote
treinhobby (16-09-2021 10:33:20):

Momenteel heeft alleen Amf dan geen Arriva poortjes.

Maar daar kunnen ze misschien iets combineren met de blauwe van de Valleilijn?


Op Hvl staan ze nu ook niet lijkt mij.


Ik denk niet dat ze daar willen stoppen. Het voegt voor de reiziger eigenlijk niks toe, terwijl het wel ten koste gaat van de broodnodige overstaptijd in Amf.


Een stop in Hvl moet dan in de aanvraag staan, want dat is namelijk een inbreuk op de concessie van Connexxion. Die inbreuk moet dan ook getoetst worden.

 

17-09-2021 13:37:42
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Loopt de concessie van de Valleilijn al niet op zijn einde?

 

17-09-2021 14:04:47
michaben
michaben

Ja, maar geen enkele vervoerder heeft ingeschreven op de nieuwe concessie...

 

17-09-2021 14:06:16
cuneo56
cuneo56

Ja en daar waren geen liefhebbers voor

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-09-2021 14:19:24
Gast
Gast
Quote
mattie2 (16-09-2021 10:29:23):
Quote
henri1972 (16-09-2021 10:24:26):

Tussen Amf en Apd, moeten we dan denken aan een stopper die naast Hvl ook in Barneveld Noord en Syrië gaat stoppen ofzo?


Volgens mij wilde Arriva een doorgaande trein (Winterswijk-)Zutphen-Apeldoorn-Amersfoort.

Hoe zit het in deze situaties met in- uitchecken? Komen er op alle stations dan Arriva-poortjes of komt er een constructie waarbij men bij NS in kan checken?


In het buitenland kan je ook niet gebruikmaken van de "hoofdrailnet" kaartjes/kaartjesverkoop voor een open access vervoerder (je kan met een interrail niet een flixbustrein in, en je kan bij een DB automaat geen Foix bus treinkaartjes kopen).

Dan kunnen er 2 oplossingen zijn:

- NS geeft Arriva toegang tot hun kaartverkoop en OV-chipkaartsysteem. NS kan Arriva hierbij dwarsliggen of dit helemaal weigeren (ze zijn hun niks verplicht immers)

- Arriva zet zelf kaartverkoop op. Dan is er geen interoperabiliteit met abonnementen of overstappen.

Ik denk zelf dat het laatste zal gebeuren.

 

17-09-2021 15:33:15
henri1972
henri1972

Gewoon Arriva paaltjes in Amersfoort? Of zeg ik nou iets geks?

NS heeft trouwens voor zover ik weet niks over het OV chipkaartsysteem te zeggen? Dat is een apart bedrijf.



Laatst bewerkt door henri1972 op 17-09-2021 15:34
 

17-09-2021 16:50:15
JoepDDZ
JoepDDZ

Beetje zonde om poortjes capaciteit op te geven voor een paar treinen per dag (naast dat het nóg ingewikkelder wordt op sommige stations dan het voor sommige reizigers al is)

 

17-09-2021 17:16:39
treinhobby
treinhobby

Momenteel is Zutphen het enige station in Nederland waar van 3 verschillende vervoerders paaltjes staan.
Maar aangezien Zutphen geen poortjes heeft, is het daar nog wel te doen. Anders kost het inderdaad capaciteit qua toegang tot het perron.

Daarom zou een landelijk systeem met poortjes voor 'NS' en 'Regionaal vervoer' een goede oplossing zijn (zolang je moet blijven omchecken bij het overstappen).
Ook voor de eventuele aparte concessies voor de sprinters op de lijnen Apeldoorn-Almelo en Zwolle-Leeuwarden scheelt dat in poortjes en omchecken.

 

17-09-2021 18:55:11
mren
mren

Wat dacht je van vervoerder-onafhankelijk?

Maar de vervoerders geven liever een miljoen extra uit om te voorkomen dat er 2500 euro onterecht bij een concurrent belandt.

 

17-09-2021 19:11:07
treinhobby
treinhobby

Daarom zei ik ook 'zolang je moet blijven omchecken bij het overstappen'.

Maar 1 poortje voor alles is natuurlijk het beste.

 

17-09-2021 19:18:03
mattie2
mattie2
Quote
henri1972 (17-09-2021 15:33:15):

Gewoon Arriva paaltjes in Amersfoort? Of zeg ik nou iets geks?

NS heeft trouwens voor zover ik weet niks over het OV chipkaartsysteem te zeggen? Dat is een apart bedrijf.


Voor Amersfoort zou dat inderdaad nog wel kunnen.

Op de diensten naar Schiphol wordt het een ander verhaal. Zullen de toeristen leuk vinden als er Arriva-poortjes op Schiphol komen.

 

17-09-2021 19:33:59
Henk1619
Henk1619

Wat is dan precies dat andere verhaal? Die toeristen kopen gewoon een kaartje voor een trein bij de betreffende vervoerder, wachten tot de trein langs het perron staat en stappen in. Geen vervoerder specifiek paaltje nodig.

Dat hele gekluns met die OV chipkaart is een typische Nederlandse uiting van incompetentie van een paar bedrijven die al lang op hadden moeten houden te bestaan. Dat is denk ik eerder wat een toerist niet snapt: eerst geld betalen voor een kaart waar je nog niks mee kunt, daarna een reisproduct op die kaart zetten en vervolgens ook nog eens die kaart voor die paal houden omdat je eerlijk betaalde reisproduct anders ineens niet geldig zou zijn.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 17-09-2021 19:35
 

17-09-2021 19:54:28
henri1972
henri1972
Quote
Henk1619 (17-09-2021 19:33:59):

Wat is dan precies dat andere verhaal? Die toeristen kopen gewoon een kaartje voor een trein bij de betreffende vervoerder, wachten tot de trein langs het perron staat en stappen in. Geen vervoerder specifiek paaltje nodig.

Dat hele gekluns met die OV chipkaart is een typische Nederlandse uiting van incompetentie van een paar bedrijven die al lang op hadden moeten houden te bestaan. Dat is denk ik eerder wat een toerist niet snapt: eerst geld betalen voor een kaart waar je nog niks mee kunt, daarna een reisproduct op die kaart zetten en vervolgens ook nog eens die kaart voor die paal houden omdat je eerlijk betaalde reisproduct anders ineens niet geldig zou zijn.


Niet typisch Nederlands hoor. In Brisbane, Australië, werkt t ongeveer t zelfde hoor. De chipkaart daar koop je ook, moet je ook saldo opladen, en dat saldi kan je ook niet bij alle vervoeders gebruiken. Belangrijk pluspunt daar: kaart kan je na gebruik inleveren en de krijgt aankoopbedrag en saldo min een paar dollar terug.

 

17-09-2021 21:20:21
Henk1619
Henk1619

Dat bedoelde ik niet. Natuurlijk kun je een OV chipkaart ook met saldo gebruiken maar zelfs dan is het niet vergelijkbaar of uit te leggen. Het saldo wat je hier oplaad kun je vrijwel onmogelijk precies opmaken door het hoge minimum bedrag en zie het op een andere manier nog maar eens terug te krijgen.

In Hong Kong hadden ze het systeem dat je beschrijft al ver voor onze OV chipkaart. Daar koop je op elke straathoek zo'n ding, borg plus initieel saldo. Als je hem zat bent dan lever je hem weer in en krijg je de borg plus resterend saldo terug. Je kunt er behalve in de metro en bus ook mee betalen op een veerpont of de seven-eleven winkeltjes (zeg maar minisupermarkten). Werkt gewoon tot het saldo op is in plaats van totdat er minder dan 20 euro op staat. Ik heb er zelfs wel eens negatief op gestaan.

Dat hadden ze hier zo over kunnen nemen maar nee hoor we moesten en zouden zelf het wiel uit vinden om een dwaas systeem met producten opladen, abonnementen en andere kortingsflauwekul mogelijk te maken waardoor het gebruiksonvriendelijk is geworden. Gelukkig is hebben we nu wel iets unieks: een stuk plastic met een uiterste houdbaarheidsdatum...



Laatst bewerkt door Henk1619 op 17-09-2021 21:22
 

17-09-2021 21:50:35
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mattie2 (17-09-2021 19:18:03):
Quote
henri1972 (17-09-2021 15:33:15):

Gewoon Arriva paaltjes in Amersfoort? Of zeg ik nou iets geks?

NS heeft trouwens voor zover ik weet niks over het OV chipkaartsysteem te zeggen? Dat is een apart bedrijf.


Voor Amersfoort zou dat inderdaad nog wel kunnen.

Op de diensten naar Schiphol wordt het een ander verhaal. Zullen de toeristen leuk vinden als er Arriva-poortjes op Schiphol komen.


In Londen is het ook niet allemaal even toeristvriendelijk. Een paar jaar geleden was ik daar. Ik moest van de noordkant naar Gatwick airport. Ik kocht een kaartje en de loketbeambte legde me uit waar ik moest overstappen.
Om 1 of andere reden besloot ik onderweg van route te veranderen. Waarbij ik me niet realiseerde dat het kaartje aan een paar specifieke vervoerders gekoppeld was en daarmee ook alleen voor die ene route was. Dus onderweg gingen ineens de poortjes niet meer voor me open... Voor terugreizen naar de oorspronkelijke route had ik geen tijd, waardoor mij niets anders restte dan een kaartje voor de peperdure Gatwick expres te kopen om nog op tijd op het vliegveld te kunnen zijn...

En dat terwijl ik op de heenweg wel een chipkaart had waarmee ik vrije routekeuze had....

 

18-09-2021 10:22:05
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (17-09-2021 21:20:21):

In Hong Kong hadden ze het systeem dat je beschrijft al ver voor onze OV chipkaart. Daar koop je op elke straathoek zo'n ding, borg plus initieel saldo. Als je hem zat bent dan lever je hem weer in en krijg je de borg plus resterend saldo terug. Je kunt er behalve in de metro en bus ook mee betalen op een veerpont of de seven-eleven winkeltjes (zeg maar minisupermarkten). Werkt gewoon tot het saldo op is in plaats van totdat er minder dan 20 euro op staat. Ik heb er zelfs wel eens negatief op gestaan.

Gelukkig is hebben we nu wel iets unieks: een stuk plastic met een uiterste houdbaarheidsdatum...


Dat klinkt pas als een handig systeem.
Is er iets in het verre buitenland wat nut heeft en ook nog is handig lijkt te werken,neemt NL dat niet over maar ipv daarvan wel het st*mpzi**ige idee om wissels te gaan saneren en proberen een copy te maken van een "chinees"land dat spoorwegen op een andere manier runt dat onvergelijkbaar is met hier 🤨

Maar goed terug naar Arriva,hoe groot is de kans dat men succesvol kan zijn op een HRN concessie als men die kan krijgen ?
Zoveel ervaring en materieel heeft Arriva niet daarmee,mee doen met het "grote werk" is niet erg maar als je dat niet kan ondersteunen met ervaring,materieel en financieen dan lijkt me dat gedoemt om te mislukken.

 

18-09-2021 13:15:47
maarten83
maarten83

Ze kunnen het personeel en materieel overnemen van ns. Dat is wettelijk geregeld. En de moedermaatschappij heeft ervaring zat met de exploitatie.

 

18-09-2021 14:26:45
AlexNL
AlexNL

Arriva Nederland rijdt al meer dan 15 jaar treinen in Nederland, ervaring van de specifieke Nederlandse omstandigheden hebben ze echt wel in huis. Daarnaast is er binnen Arriva PLC ruime ervaring met het rijden van treinen.

In het Verenigd Koninkrijk heeft Arriva o.a. ervaring opgedaan met de CrossCountry, Wales, Northern en London Overground-contracten. In Denemarken is Arriva actief in Jutland, en Arriva is nog actief in veel andere landen. En daarnaast is er nog moederbedrijf Deutsche Bahn, waar ook nog eens heel veel ervaring zit.

Materieel is allemaal ondergebracht bij NS Lease B.V., mocht NSR de HRN-concessie verliezen dan zal het materieel via die route beschikbaar zijn voor een volgende exploitant.

 

14-11-2021 20:56:36
WouterRail
WouterRail

Heeft iemand enig idee waar arriva flirts 455, 550, 555 en 556 zijn? Had ergens gelezen dat ze op 18 oktober door Strukton 303007 waren weggesleept, maar kan nergens vinden waar heen.

 

14-11-2021 21:15:40
Henk1619
Henk1619

Van Blerick naar Rheydt.

 

15-11-2021 00:26:10
bacr
bacr
Quote
Henk1619 (14-11-2021 21:15:40):

Van Blerick naar Rheydt.


Ten behoeve van wat?

 

15-11-2021 18:21:51
abbm
abbm
Quote
bacr (15-11-2021 00:26:10):
Quote
Henk1619 (14-11-2021 21:15:40):

Van Blerick naar Rheydt.


Ten behoeve van wat?


In elk geval waren de 550 en 555 voorzien van ERTMS. Denk toelatingsproeven.

 

15-11-2021 21:47:56
bacr
bacr

Ah dank!

 

17-11-2021 15:52:42
martijn24
martijn24

Vandaag gaat de refit GTW (10)306 die afgelopen juni ontspoorde op het Hoofdstation Groningen per dieplader naar Zwitserland voor herstel. Treinstel is vandaag op de Vork (Groningen) opgetakeld op vrachtwagens. Treinstel was te zwaar beschadigd dat vervoer over het spoor niet mogelijk was.

 

09-01-2022 17:32:51
seinhuis
seinhuis

Nieuwe treinen van Arriva sinds kort ‘aan de draad in Groningen en Leeuwarden.

 

14-02-2022 14:19:48
Muizeneus
Muizeneus

Arriva test met trein op batterij op traject Doetinchem - Zevenaar - Arnhem | Arnhem | gelderlander.nl

Arriva test batterijtrein in de Achterhoek

Betreft dit de noordelijks WINKS of iets dat uit het buitenland gehaad wordt?

Tweede vraag: moet er daadwerkelijk iets getest worden of is het net zo'n publiciteitsstunt als de waterstoftreinen op Gn-Lw?

 

14-02-2022 14:22:24
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Muizeneus (14-02-2022 14:19:48):

Arriva test met trein op batterij op traject Doetinchem - Zevenaar - Arnhem | Arnhem | gelderlander.nl

Arriva test batterijtrein in de Achterhoek

Betreft dit de noordelijks WINKS of iets dat uit het buitenland gehaad wordt?

Tweede vraag: moet er daadwerkelijk iets getest worden of is het net zo'n publiciteitsstunt als de waterstoftreinen op Gn-Lw?


Het gaat inderdaad om Wink's uit Noord-NL. Een publiciteitsstunt lijkt me niet echt logisch, immers kon men het concept dan ook in Noord-Nederland uitvoeren. Ze gaan bijvoorbeeld testen op Almelo-Mariënberg, en op dat traject beginnen de huidige dieseltreinstellen aardig op te raken... Niet gek dus dat ze op zoek zijn naar een alternatief.

 

14-02-2022 15:28:54
Muizeneus
Muizeneus

1) Dank!

2) Dat hangt er maar net van af wie de doelgroep van de publiciteitsstunt moet zijn. Als dat gedeputeerden van Gelderland en Overrijssel zijn, kun je het meeste effect sorteren door de 'proeven' in de Achterhoek te doen....

 

14-02-2022 16:05:37
martijn
martijn

Publiciteitsstunt is dus juist wel logisch als je dat op de potentiele trajecten gaat doen. Als er echt getest moet worden, kan je dat natuurlijk beter op een geëlektrificeerd, minstens dubbelsporig traject doen en daarbij de afstand van de dieseltrajecten eventueel simuleren. Mocht de batterij die afstand niet halen, kan de stroomafnemer weer tergen de draad.

 

14-02-2022 17:33:23
timtrein
timtrein

Het idee is dat je een realistische praktijkproef doet, juist omdat deze lijnen deels elektrisch en deels niet geëlektrificeerd zijn. De proeven zijn een samenwerking van ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Fryslân.

 

14-02-2022 17:52:04
martijn
martijn

Wat is er minder realistisch dan op de batterij op een dubbelsporig traject dezelfde afstand af te leggen met de stroomafnemer naar beneden? Dan kunnen ze mooi overdag oefenen. Genoemde trajecten zijn leuk voor de toekomstige inzet, maar nu moeten ze wachten tot de halfuursdienst tussen Hardenberg en Almelo en de kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem niet meer rijden.

 

14-02-2022 21:04:05
cuneo56
cuneo56

Het kan zijn dat ik iets gemist heb maar de Wink 's zijn momenteel toch treinstellen die of in elektrische- of in diesel-modus kunnen rijden, en de batterijen enkel gebruikt worden om tijden stilstand/ keertijd de "overige"verbruikers als verlichting en airco te laten draaien.

Het idee om de Diesel motor te vervangen door accupakketten is toch iets voor de toekomst?

 

14-02-2022 23:13:26
timtrein
timtrein

Er zijn een of twee stellen die voor deze proefneming worden omgebouwd, zodat de batterijen ook voor tractie-energie kunnen dienen.

 

15-02-2022 17:15:57
broek53
broek53

Ja, niet voor niets doen de provincies Overijssel en Gelderland mee. Batterijtreinen zijn misschien een alternatief voor elektrificatie van Almelo - Mariënberg en Zutphen - Hengelo.

 

11-03-2022 21:46:48
treinhobby
treinhobby
Quote
jacokran (16-09-2021 09:51:36):

Van de ACM mag Arriva nachttreinen gaan exploiteren tussen Groningen, Maastrict en Schiphol. Ze mogen ook treinen gaan rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn. Zie: artikel nu.nl


Dit wordt ook door het Locov besproken het volgende document: Advies Dienstregeling 2023 .pdf

Citaat:

Momenteel rijdt op het traject Apeldoorn – Amersfoort Centraal twee keer per uur de Intercity Enschede – Amersfoort Centraal (treinseries 1600 en 1700). Daarnaast rijdt in daluren één keer per uur de Intercity Apeldoorn-Amsterdam Centraal (treinserie 1500) en in spitsuren twee keer per uur de Intercity Deventer-Utrecht Centraal (treinserie 2000).

Wij constateren dat Arriva in daluren tussen circa 9:00 en 14:30 uur één keer per uur een trein gaat rijden tussen Apeldoorn en Amersfoort. Hiermee ontstaat tussen circa 7:00 en 19:00 uur een kwartierdienst tussen Apeldoorn en Amersfoort, met uitzondering van de periode tussen circa 14:30 en 16:30 uur. Aangezien er in onze ogen wel voldoende vervoervraag is tijdens deze uren, adviseren wij u in deze periode extra ritten toe te voegen van de Intercity Deventer-Amersfoort Centraal en visa versa.

 

12-03-2022 01:13:41 2
thom
thom

Dat lijkt mij toch in conflict te zijn met de HRN concessie?

 

12-03-2022 11:03:15
mdj
mdj

Arriva mag van de ACM in de daluren treinen Apeldoorn-Amersfoort rijden onder open-access; dit is in dezelfde aanvraag gedaan als met de wekelijkse nachttreinen Maastricht-Schiphol en Groningen-Schiphol.

Zie ook: www.ovpro.nl

 

12-03-2022 14:54:18
treinhobby
treinhobby

Dit is wel het geschikte traject voor de Wink (al dan niet met accu's).

Grootste deel onder de draad en ook in Zp de mogelijkheid om het stel tegen de draad te zetten. Indien dat technisch kan zou zelfs elektrisch vertrekken richting Apd kunnen en vanaf de aansluiting omschakelen. Scheelt een aanzet op diesel/accu.

 

12-03-2022 16:27:10
cuneo56
cuneo56

Het is zeker geschikt voor de Winken, maar ga er maar vanuit dat de slagen Amf - Apd door personeel en materieel gereden worden dat Arriva tussen de spitsen niet op de lijn Apd - Zp - Ww nodig heeft. Dus Dieselen onder de draad.

 

23-03-2022 23:26:28
BGM104
BGM104

De tricourante 550 en 555 staan al zeker sinds maandag in Zwolle. Zijn ze op bezoek voor ETCS proefritten op de Hanzelijn?

 

24-03-2022 09:53:06
RogerS
RogerS
Quote
BGM104 (23-03-2022 23:26:28):

De tricourante 550 en 555 staan al zeker sinds maandag in Zwolle. Zijn ze op bezoek voor ETCS proefritten op de Hanzelijn?


Ja inderdaad, afgelopen week zijn 's nachts zowel de ETCS proefritten op de Hanzelijn als op Amsterdam-Utrecht uitgevoerd

 

24-03-2022 15:36:01
mich
mich

555 rijdt vooral solo. Komende nacht gaat hij Zl Amf Shl Ldn Rtd Bd Rsd Ht Ut Zl. Morgen nacht gaan ze samen Zl Ut Asdz Lls Zl Ut Ehv Vl.

 

29-04-2022 13:38:55
martijn
martijn

Geen idee wat de achterliggende reden is, maar Arriva schrapt vanaf komende week weer allerlei treinen in Friesland en Groningen.

Edit: navraag gedaan, reden is het hoge ziekteverzuim.



Laatst bewerkt door martijn op 29-04-2022 14:52
 

29-04-2022 17:14:44
spurt2244
spurt2244

Oorzaak onvoldoende personeel.

 

29-04-2022 17:28:59
martijn
martijn

*het relatief hoge ziekteverzuim bij het toch al krappe personeelsbestand

Dat is zeker ook de reden dat de 32300 al vijf maanden niet meer rijdt?



Laatst bewerkt door martijn op 29-04-2022 17:31
 

01-05-2022 12:27:06
mich
mich

Met name personeelstekort ja. In combinatie met minder reizigers (op dit moment bijna niet meer maar voorheen wel) en storingsgevoelige Linten.

 

01-05-2022 12:36:26
aarclay
aarclay

Staan die LINT'en dus nu al zo'n 5 maanden aan de kant dan?

 

01-05-2022 13:27:35
spurt2244
spurt2244

Nee, rijden af en toe ook op de RS 11 tussen Nijmegen - Venlo - Roermond v.v. ik zag bijvoorbeeld Linten rijden op 5 maart in Venlo.

 

01-05-2022 14:22:10
pascalgerr
pascalgerr
Quote
spurt2244 (01-05-2022 13:27:35):

Nee, rijden af en toe ook op de RS 11 tussen Nijmegen - Venlo - Roermond v.v. ik zag bijvoorbeeld Linten rijden op 5 maart in Venlo.


Vanaf morgen rijden ze weer, zie hier bij 2022-05-02

 

01-05-2022 21:44:25
abbm
abbm

Wat een onoverzichtelijke website waar je naar toe linkt 🤨 Maar voor de duidelijkheid zodat anderen direct info krijgen: er rijden een aantal slagen LINT op de hele slag Nm - Rm