25-12-2022 21:30:35 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
"gaan rijden" kan ook een intentie zijn waarbij het nog maar de vraag is of dat daadwerkelijk mogelijk is vanaf de ingangsdatum concessie. Zeker omdat momenteel de Alcateltermijn van de gunning nog loopt. |
04-01-2023 01:45:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zet 'm maar even hier, want dat lijkt me een betere plaats dan in opvallende dingentopics: De Aachener Zeitung meldt dat er een update wordt uitgerold voor de FLIRT 3C-treinstellen (inbouw ETCS) maar dat er tijdens praktijktests een fout is gevonden in Aachen Hbf. Dat is de reden voor de volledige uitval van de verbinding Heerlen - Herzogenrath - Aken de afgelopen dagen. Mehrere Gründe: RE18 zwischen Maastricht und Aachen auch Mittwoch in Gefahr (aachener-zeitung.de) Mijn vermoeden (verder nergens op gebaseerd): de FLIRT 3C's zijn nu voorzien van alle software die nodig is voor België, waaronder ook TBL1+ en ETCS. In Aachen Hbf liggen een aantal TBL1+-balises, misschien snapt de trein niet wat hij daarmee moet doen omdat TBL1+ niet wordt verwacht in Duitsland. |
04-01-2023 08:01:43 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
volgens die krant nu verlengd t/m zondag 8.1 als het alleen om AAchen HBf ging zou een uitval over het hele [Duitse] traject toch niet nodig hoeven zijn? |
04-01-2023 08:37:44 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
Wellicht dat de (nieuwe) Duits toelating van software door de problemen in Aachen Hbf op zich laat wachten en daardoor ook niet naar Herzogenrath gereden mag worden? |
![]() |
advertentie |
04-01-2023 09:43:46 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote En waarom liggen die basiles dan op Aachen Hbf? Voor het omschakelen van de Thalys en ICE naar het Belgische net? |
04-01-2023 10:20:04 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De stoptrein naar België rijdt met treinstellen die geen PZB hebben. |
04-01-2023 10:33:32 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Daar wil DB Netz ook vanaf net zoals de omschakelbare bovenleiding op een aantal sporen te Aachen Hbf (en van België naar Aachen). |
04-01-2023 10:50:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Merkwaardig vindt ik dat er al in Decenber een nieuwe toelating is verleend door de ERA.
- Normaal wordt zoiets verleend als een eerste exemplaar in de nieuwe configuratie zich enkele duizenden kilometers heeft bewezen. - Dat er dan recent na proefritten een probleem boven water is gekomen. - Dat probleem is dan kennelijk iets wat zich enkel in zeer bijzondere situaties voordoet en zou je voorlopig kunnen oplossen door een dergelijke situatie te voorkomen, door b.v bepaalde sporen te vermijden. - En als het probleem, zoals de krant meldt, in de Infra van Aachen Hbf zit, waarom is dan een pendel tussen Heerlen en Herzogenrath niet mogelijk, zoals al eerder in dit draadje afgevraagd? |
04-01-2023 11:00:23 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik had eerder begrepen dat niet alle stellen al aangepast waren voor de Belgische ETCS (om het maar een naam te geven), maar ik mag nu dus de aanname doen dat dat wel zo is en zo geen enkel stel nog naar Aachen kan rijden? |
04-01-2023 11:26:14 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Na praktijktests. Het zou toch fijn geweest zijn als dit tijdens proefritten naar voren was gekomen.
Zoveel sporen heeft Aken nu ook weer niet dat je tijdens testritten niet even alle sporen kunt aanrijden. |
04-01-2023 11:28:47 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zou toch handig zijn om proef te rijden op de sporen waar de trein in de normale dienstregeling gebruik van maakt. |
04-01-2023 11:56:39 1 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote De ETCS versie is volledig goedgekeurd. De tijdelijke toelating van de ATB versies is ingetrokken. Ondanks uitgebreide en zorgvuldige testritten op alle mogelijke transities doet zich nu toch nog een probleem voor wat er eigenlijk helemaal niet zou moeten/mogen zijn. Het willen omschakelen op het verkeerde systeem bij uitrijden Aachen. Op dit moment wordt uitgezocht of het probleem in het spoor zit (balise geeft verkeerde informatie) of in de trein (software). Er wordt met man en macht aan gewerkt. Laatst bewerkt door mich op 04-01-2023 11:58 |
04-01-2023 12:06:21 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat lijkt me wel gewenst. |
04-01-2023 12:08:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als het in de baan zou zitten, zouden dan niet alle treinen-met-ECTS er last van moeten hebben? |
04-01-2023 12:20:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Dat is duidelijke info, Dank daarvoor. |
04-01-2023 12:23:56 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Het gaat om de specifieke combinatie van ETCS baseline 3, STM PZB zonder LZB en STM TBL1+. (en apart daarnaast ATB-NG) Deze is geloof ik uniek/nieuw. Mat met Lzb heeft het probleem in ieder geval niet. Laatst bewerkt door mich op 04-01-2023 12:41 |
04-01-2023 16:13:47 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Artikel op 1Limburg over uitval van Arriva treinen tussen Heerlen en Aken. |
04-01-2023 16:17:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Haha nou dat voegt niet zoveel toe. Zeker omdat ze melden dat dit pas sinds dinsdag speelt... |
04-01-2023 19:03:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar als de software is goedgekeurd en de problemen zich alleen voordoen rond Aachen Hbf, kan er dan niet tot Herzogenrath worden gereden? |
04-01-2023 19:44:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Vragen, vragen, vragen, door flauwekul die alleen maar argwaan opwekt bij de reiziger. Terwijl een begrijpelijke uitleg achterwege blijft in een voor het OV toch al lastige tijd. Een goede uitleg ontbreekt weer eens. Hoe moeilijk kan het zijn. |
04-01-2023 22:11:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Even wat anders over de verbinding met Aachen. Als ik , zeg over twee weken, in de NS reisplanner een verbinding van Maastricht naar Aachen opvraag, krijg ik bij de getoonde overstap in Heerlen ook de melding te lezen : Check uit Arriva , check in DB Arriva Is dat weer een wereldvreemde opmerking vanachter een NS bureau, of staan er inderdaad tegenwoordig aparte OV Chip paaltjes in Heerlen voor de trein de grens over?
|
04-01-2023 22:54:34 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Op welke datum heb je de rit gepland en welke rit nummers krijg je te zien? |
04-01-2023 23:41:00 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Deze rare melding heb ik al eerder gemeld, is dus al een poosje. |
04-01-2023 23:45:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik krijg dat er inderdaad ook uit, met als reisadvies bijvoorbeeld:
(Overstap 32054 op 18954)
Dat uit- en incheckadvies is een foutje van de website, en ik denk dat dat komt doordat de naam van de vervoerders anders is. Als je een reis plant waaruit het advies ICE+IC komt krijg je eveneens de melding "Check-uit Nederlandse Spoorwegen en check-in NS" terwijl dat toch echt niet hoeft. 🙂
|
05-01-2023 00:17:03 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Het is iets wat te fixen moet zijn, op Gd-Apn was dit in het begin ook aan de hand. Er stond toen bij een reis van bijvoorbeeld Nwk via Gd naar Wad "check uit bij NS en check in bij R-Net" ondanks dat R-Net door NS wordt uitgevoerd aldaar. Ik geloof wel dat dat binnen het eerste jaar eruit was gehaald, sindsdien staat er "in-/uitchecken niet nodig" bij. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-01-2023 00:17 |
05-01-2023 10:12:01 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Interessant, bedankt voor het delen. Als ik je goed begrijp is hier dus een probleem met de prioritering van de te kiezen STM? Wat extra achtergrondinformatie voor de geïnteresseerden: in STM-transities kunnen transities naar meerdere systemen gegeven worden op basis van een prioriteitenlijst. De trein moet dan altijd het beschikbare systeem met de hoogste prioriteit kiezen. De prioritering moet in de balise geprogrammeerd worden (op grensstations met treinbeïnvloeding uit meerdere landen heeft het systeem van het land waarin het station ligt vaak de hoogste prioriteit). Voorbeeld (zoals die in Aachen zou kunnen zijn): Heeft een trein geen 1, maar wel 2, dan moet 2 gekozen worden. Heb je geen 1 en 2, dan kies je 3 etc. |
05-01-2023 11:11:55 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Alleen, voor zover ik het weet, is die prioritering er eentje die in de trein gemaakt wordt, de baan geeft bij mijn weten alleen maar aan welke systemen er aangekondigd worden / benut kunnen worden door de trein. |
05-01-2023 11:19:59 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En zo te zien kan dat niet handmatig aangepast worden in de trein? Dat de trein de hoogste kiest maar dat de machinist dat kan overrulen? Kan in andere gevallen toch ook handig zijn (bv dat je nog een terugvaloptie hebt als er een storing in het hoogste systeem is) |
05-01-2023 11:57:16 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote De (computer in de) trein doet het werk ja, maar op basis van input uit de baan. Als de baan de prioriteit niet geeft, hoe weet de trein dan wat hij moet kiezen? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-01-2023 18:45:57 1 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Twee jaar geleden heeft EuroRails een filmpje op YouTube geplaatst van een rit van Heerlen naar Aken en terug, gezien vanuit de cabine. Deze link begint bij het vertrek vanaf Aachen Hbf. Zo'n 50 seconden na de start (tijdstip 26:51) legt de machinist uit dat hij een knop voor TBL moet indrukken, omdat anders dat systeem ingrijpt. Destijds was er nog geen sprake van ERTMS in de Flirts, maar TBL zat er dus wel al in en was ook actief. Dat de aanwezigheid van TBL in Aken nu problemen oplevert, ligt dus waarschijnlijk eerder aan het toevoegen van de ERTMS-installatie dan aan de oudere TBL-apparatuur. |
06-01-2023 08:41:46 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En als je van spoor 7 vertrekt dan kan de prioriteit van de STM ook niet vast in de balise geprogrammeerd zijn. Die is dan afhankelijk van de rijrichting: richting België zul je moeten omschakelen naar TBL, richting Herzogenrath naar PZB. Misschien dat dat een probleem is? |
06-01-2023 09:29:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Je zou zeggen dat het toch een probleem in hetv treinstel is, immers er komt daar meer materieel dat ETCS heeft plus apparatuur om België in te kunnen (Thalys, ICE, en diverse goederenloks) |
06-01-2023 10:51:41 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Gisteren heeft Lineas met een koppeltje G2000 twee slagen Herzogenrath - Aachen-Rothe Erde heen gemaakt in een poging om de oorzaak van de ETCS problemen te achterhalen. |
06-01-2023 15:10:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Arriva heeft zojuist aangekondigd dat er vanaf 9 januari weer 1x/u naar Herzogenrath gereden gaat worden, de sneltrein rijdt dan weer. Daarnaast rijdt er een stopbus Heerlen - Landgraaf - Eygelshoven Markt - Herzogenrath. Tussen Herzogenrath en Aachen kunnen treinen van DB worden gebruikt. Dit geldt tot nader order. |
06-01-2023 15:27:43 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En wat staat daar vervolgens: Heerlen-Aachen Hbf. RE18 Heerlen – Herzogenrath - Aachen Hbf. van maandag 9 januari 2023 t/m tot nader order Oorzaak verstoring op het spoor Gevolg
Is het nou werkelijk zó moeilijk om juiste info te verschaffen? Er rijden 4 ipv 5 treinen per uur tussen Aachen en Herzogenrath.... Laatst bewerkt door Muizeneus op 06-01-2023 15:27 |
06-01-2023 15:36:34 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
• Tussen Herzogenrath en Aachen Hbf. maak je gebruik van de treinen van de Duitse vervoerder DB. Neem aan dat de OV-chipkaart dan geldig is bij de DB? |
06-01-2023 15:45:28 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja dat was bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2023 toevallig al geregeld vanwege de komst van de extra 'sneltrein' Heerlen - Herzogenrath. Maar het kan inderdaad geen kwaad om dat extra te vermelden, want ik ga er niet vanuit dat dat voor iedereen even duidelijk is. Bijzonder dat de treinen niet in Landgraaf en Eygelshoven Markt kunnen stoppen. Er gaat in een uur één stelletje heen en weer pendelen. Waarom zou die niet 2x kunnen stoppen? Scheelt weer een bus(chauffeur), gezien het krappe personeelsbestand. Laatst bewerkt door martijn op 06-01-2023 15:51 |
06-01-2023 15:52:15 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Nee dat is het niet, maar je moet als verantwoordelijke voor de info dit niet laten doen door computers en/of jongens en meisjes van een uitzendbureau, maar door ervaren mensen uit het OV/ Spoor . En die verplicht hier op Somda laten meelezen en ook de lijnen waarover men berichten maakt zelf laten bezoeken. Maar helaas , kwaliteit kost geld. Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-01-2023 16:13 |
06-01-2023 16:06:29 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wel mooi dat ze er vandaag ook meteen een persbericht over de nachttrein van Groningen naar Schiphol uit hebben gegooid dat deze uren in alle (regionale) media wordt geknipt en geplakt. Je zou bijna denken dat het toeval is 😜 |
06-01-2023 16:49:12 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Het pad vanuit Hrl gaat om .18 en .48. Met tussenstops kom je dan om .29 of .59 in Hz aan terwijl je een minuut later alweer terug moet. Dus heb je twee stellen nodig. Dankzij het overslaan van de tussenstops kan er in Hz kort gekeerd worden. Kennelijk is het niet mogelijk om in Hz 30 minuten over te staan. |
06-01-2023 17:04:18 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik snap dat van de bestaande paden gebruik gemaakt wordt, maar het is er toch niet zo druk, dat er tijdelijk een paar minuutjes van afgeweken kan worden, denk ik dan. |
06-01-2023 17:19:06 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wellicht zijn de mensen/instantie's van de planningen wel zenuwachtig dat als men iets tijdelijk tolereert,dat t dan een permanent gebeuren word. Vraag me dan wel af hoe druk het in Hz wel niet moet zijn als er idd niets 30 min iets geparkeerd kan worden,of is dat eerder een gebrek aan sporen,dat dat onmogelijk maakt ? |
06-01-2023 17:44:33 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Dat lijkt me inderdaad een gebrek aan perronsporen die vanuit Nederland bereikbaar zijn (3). Twee daarvan zijn ook voor de doorgaande treinen en Duitslandse RE's/RB's. Op het derde spoor kan prima een trein 30 minuten staan, maar de andere die dan een half uur later binnenkomt zal dus op een van de "drukke" sporen komen. Omrijden is ook lastig aangezien met dan op de hoofdbaan moet kopmaken. |
06-01-2023 17:56:37 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Er wordt slechts een uurdienst aangeboden dus die 'andere' trein is er niet |
06-01-2023 18:13:42 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De "non stop" treinen Heerlen - Herzogenrath hebben 5 minuten keertijd in Herzogenrath , dat gaat prima. De "stoptreinen" daar zou slecht 1 minuut keertijd hebben, dat kan niet, deze 4 minuten vertraagd rijden geeft conflict met de treinen uit Kerkrade. Wat in mijn ogen wel zou kunnen is de "stoptrein" uit Heerlen in Herzogenrath keren op de "sneltrein", maar zeg 3 minuten eerder vertrekken , met de stops onderweg om dan in Heerlen op de normale tijd van .42 aan te komen. Dan kun je nog steeds met 1 stel pendelen, hebt geen bus nodig en aansluitingen in Herzogenrath blijven bestaan. Alleen de opstappende reizgers in Eygelshoven Markt hebben dat andere tijden richting Heerlen, maar beter dan een bus lijkt me. Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-01-2023 18:15 |
09-01-2023 10:25:09 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote In Herzogenrath is het tweede eilandperron nu ook in gebruik genomen, dus er zijn nu 5 perronsporen. De kerende trein in Herzogenrath keert dan ook op spoor 5. |
09-01-2023 22:38:43 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Arriva heeft inmiddels op de site erbij staan dat de OV-chipkaart geldig is in de RB20. Tussen Herzogenrath en Aachen Hbf. maak je gebruik van de Duitse vervoerders DB Regio (RB20 en RB33) of National Express (RE4). De OV-chipkaart is op dit traject alleen geldig op de RB20 (Euregiobahn). Als je wil reizen met de RB33 of RE4 dien je in het bezit te zijn van een geldig Duits vervoersbewijs. Laatst bewerkt door treinhobby op 09-01-2023 22:39 |
10-01-2023 09:21:11 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Lijkt goed geregeld zo. Wel jammer dat de treindienst niet uit de Arriva-reisplanner komt. Dan ben ik wel benieuwd hoe je als reiziger geacht wordt de weten wat de RB 20 is |
10-01-2023 09:51:01 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
OV-chipkaart is op zich al sinds 11 december 2022 geldig op de RB20. Maar goed geregeld dat ze een keer duidelijk communiceren inderdaad! En jammer dat het op de rest van de treinen niet geldt. En als het dan ook niet uit de reisplanner komt, is het helemaal ingewikkeld. |
10-01-2023 11:39:17 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
De reisplanner is een kwestie van de jongens (m/v) van Mlab een duw geven, als iemand dat even mailt (mlab@ns.nl) dan is dat rap aangepast. Laatst bewerkt door Amazonous op 10-01-2023 11:39 |
10-01-2023 11:52:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zou het de bedoeling zijn dat jan en alleman daarheen gaat mailen :p? |
10-01-2023 12:01:52 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Ja, anders deel ik hem niet. Is gewoon de support mailbox die ook jarenlang is gecommuniceerd aan klanten. Laatst bewerkt door Amazonous op 10-01-2023 12:13 |
10-01-2023 12:15:29 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De NS reisplanner geeft de treinoptie wel, de Arriva reisplanner niet. Daarbij komt het in de NS reisplanner toevallig goed uit dat je vervolgens de RB 20 als aansluiting krijgt. Maar je kunt nergens zien dat dit de RB 20 is. Plan je met een minimale overstap van 20 minuten, dan krijg je de RB 33 als eerste keus aangeboden, waar de chipkaart niet geldig is. Echter dit gaat allemaal ver boven de pet van NS, die aangeeft dat de wereldreis van Hrl naar Aachen via NS International geboekt dient te worden 😜 |
10-01-2023 12:30:38 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Ah, ik dacht dat het ging over meldingen over de beschikbaarheid van OV-chipkaart op dat traject. |
![]() |
advertentie |
10-01-2023 17:30:36 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Ik heb afgelopen weekeinde de vraag gesteld aan de klantenservice van Arriva qua geldigheid en kreeg het antwoord dat ze in overleg waren met de DB over geldigheid van de OV-chipkaart en zodra er overeenstemming zou zijn dit op de site kwam te staan. (Wat inmiddels dit gebeurt is). Dus blijkbaar weet de klantenservice niet dat je altijd met de RB20 mag reizen... Kan dat ook nergens vinden op hun site. |
10-01-2023 18:05:03 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De website van Arriva is dan ook een doolhof waar ik ook nooit wat kan vinden. Ik heb het van de website van Rover, zij hebben dat schijnbaar destijds geregeld. |
22-01-2023 20:06:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het ei is gelegd, ( en het probleem dus niet gevonden of opgelost): Ook komende week geen doorgaande Arriva treinen tussen Heerlen en Aachen. Voorlopig tot en met 27/01 , maar daar komt dan mogelijk pas de avond tevoren weer duidelijkheid over( of ook niet😉) |
30-01-2023 15:09:16 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
Ik las in nummer 401 van een wel bekend spoor magazine dat Arriva de 'eigen' Linten van de Maaslijn wil gaan inzetten tussen Zutphen en Oldenzaal. Dit, omdat naar verluidt deze exemplaren veel minder kilometers zouden hebben gereden. Enig idee, rekening houdend met deze tussenconcessie van 5 jaar, of de Linten nog genoeg levensduur hebben voor deze periode? Puur persoonlijk, zou het niet erg vinden als hier na tig jaar weer eens nieuwer couranter materieel op de lijn verschijnt. Betekent de inzet van dit Arriva materieel dan dat er eindelijk weer sprake gaat zijn van een 1e klas op deze lijn? Dat is bij Arriva in de regio wel te doen gebruikelijk. En bij de aanvang van de concessie met Syntus destijds, is de eerste klas hier op de lijn geschrapt. Laatst bewerkt door mkns op 30-01-2023 15:21, reden: typo |
30-01-2023 15:32:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Welk nieuwer en couranter materieel zijn de (voormalige Syntus-)Linten van Arriva vergeleken met de (gehuurde en gereviseerde) Linten van Syntus? Het is allemaal hetzelfde materieel uit dezelfde bouwserie, sterker nog: Arriva heeft de oudsten in Nederland. En heeft Arriva ze niet meer nodig op de Maaslijn? De elektrificatie is op de lange baan geschoven. |
30-01-2023 15:46:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Uit de context vermoed ik dat Arriva stellen wil ruilen tussen beide concessies. De stellen op de Maaslijn zullen inmiddels wel een aanzienlijk lagere kilometerstand hebben, omdat ze in principe maar een paar spitstreinen per dag rijden. |
30-01-2023 17:50:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote De Linten zijn nu ca 20 jaar oud, dat is pas op de helft van de levensduur van een normaal treinstel (SGM heeft het bv meer dan 40 jaar volgehouden). Nu hebben light trains een hoger wegwerpgehalte, maar ik mag toch hopen dat men duurzamer denkt en hier geen Duitse toestanden komen waar nieuw materieel bij bosjes terzijde gaat |
30-01-2023 17:57:27 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Net zoiets als de GTW's van Qbuzz die na 12-15 jaar ook al vervangen worden... Benieuwd of de Linten nog omgestickerd worden of geloven ze het wel voor die paar jaar? Het is toch allemaal blauw. |
30-01-2023 18:31:39 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Limburgse Leeuw eraf, Saksenros erop, en gaan met die banaan. 😉 |
30-01-2023 23:02:17 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Paarsnet in plaats van Blauwnet 😜 |
30-01-2023 23:34:57 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Het valt me op dat de Arriva nachttreinen tussen Maastricht en Schiphol tot nu toe altijd met Flirt 460 en 461 gereden zijn... Na 4 of 5 ritten begin ik toch te vermoeden dat dit niet meer helemaal toevallig is. Weet iemand waarom het altijd deze twee stellen zijn? |
31-01-2023 04:18:01 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Mag toch hopen dat ze in die Maaslijn-Linten wel een toilet in gaan bouwen dan. Voor zover ik weet hebben die dat nu niet, terwijl de exemplaren van Keolis dat wel hebben. |
31-01-2023 09:16:06 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Is het geen wettelijke verplichting om in elke trein een toilet te hebben? |
31-01-2023 09:18:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nee, dat is nog altijd aan de concessieverleners. |
31-01-2023 09:22:25 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Met de kanttekening dat er een landelijke afspraak is, dat bij instroom van nieuw materieel er wel een toilet in zit. |
31-01-2023 11:51:37 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Jawel hoor, en ze doen het ook nog. |
31-01-2023 13:25:53 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
En hebben deze Maaslijn stellen een indeling met eerste klas? Kan natuurlijk zijn dat het vanuit de concessie gezien (nog steeds) niet nodig is om een eerste klasse te hebben. De stoelen zullen dan hetzelfde zijn, een paar stickers zijn zo verwijderd om er weer 2e klasse van te maken. Edit: Even googlen wil ook wel eens bruikbare info opleveren... Voor de liefhebber, ik heb op deze url wat meer info en antwoord op mijn vragen gevonden: http://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/ArrivaLINTMaaslijn Laatst bewerkt door mkns op 31-01-2023 14:41, reden: Aanvulling |
02-02-2023 11:30:29 1 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Provincie Groningen tikt Arriva opnieuw op vingers en stelt bedrijf in gebreke |
02-02-2023 17:43:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Volgens een bericht van Spoorpro, verwacht Arriva "over een paar weken"weer naar Aachen te kunnen doorrijden. Wat me opvalt , - Dat het wel heel lang duurt om een spoorwijziging in Aachen te kunnen regelen. - De treinen dan ook weer tussen Heerlen en Maastricht zouden gaan rijden, terwijl het probleem daar niets mee te maken heeft,
Maar goed, de berichten van SpoorPro missen soms wel de professie die hun naam suggereert😉 Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-02-2023 17:44 |
02-02-2023 18:02:15 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Groningen heeft Arriva trouwens samen met Fryslân in gebreke gesteld... En dan die reactie van de baas ook weer. Hoe ongeloofwaardig wil je blijven overkomen...: Directeur Anne Hettinga van Arriva noemt de brief van de provincie Fryslân 'teleurstellend'. Arriva heeft altijd doorgereden in de coronatijd en heeft nu te maken met personeelskrapte en ook met ziekte onder het personeel. "Ik had wel wat meer clementie en respect verwacht voor het doorrijden in extreme omstandigheden", zegt Hettinga. Laatst bewerkt door martijn op 02-02-2023 18:07 |
02-02-2023 19:38:33 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Het doorrijden naar Mt heeft er wel deels mee te maken, namelijk dat 5 van de 8 tri-courante stellen niet inzetbaar zijn vanwege ombouw. Die zullen dus over een paar weken ook wel klaar zijn. Dan kunnen ze dus op één en hetzelfde moment weer de complete rit gaan rijden. De NS reisplanner geeft nu (voorlopig) aan tot en met 1 maart. |
02-02-2023 20:10:08 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat de ombouw een keer klaar is , is duidelijk. Het bericht suggereert echter dat dit doorrijden naar Mt weer kan door het afwijkende spoorgebruik in Aachen. Die laatste voorzet is trouwens op dit forum al na bekend worden van het probleem al gedaan en nu het onderzoek team na een paar weken ook maar gaat proberen.😉 Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-02-2023 20:10 |
03-02-2023 07:55:12 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Helaas is niet het hele artikel te lezen. Dus geen idee welk verband ze verder leggen tussen Maastricht en Aken. |
03-02-2023 08:48:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Te lezen is dat blijkbaar bij binnenkomst in Aken aan de westzijde een balise gelezen wordt voor inschakeling van de LZB. Blijkbaar kan de FLIRT daar niet mee omgaan (de reactie is dan blijkbaar "inschakelen LZB? Ken ik nie! Crash", zou dan wel een erg slechte programmatuur zijn IMHO). En om op een ander spoor te moeten halteren (1 waarschijnlijk?) moet er blijkbaar een vergunning zijn (wat ik al eerder opgemerkt heb: blijkbaar moeten alle permutaties getest worden en zijn afwijkingen niet toegelaten). Alleen hebben ze bij het testen dus niet alles getest, want anders was dit niet tijdens de normale reizigersdienst naar boven gekomen. |
03-02-2023 10:14:24 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote ICT'ers stellen op zo'n moment de vraag: "is it a bug, or is it a feature?" Dat de OBU de trein hardhandig neerzet wanneer er een beveiligingssysteem wordt aangekondigd dat niet aan boord is, klinkt op zich namelijk best verstandig. Je wilt daarna natuurlijk alleen wel weer in een rescue-modus een veilige plek kunnen bereiken... |
03-02-2023 10:30:08 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
LZB begint vanuit Nederland gezien pas in Düren. Het is al eerder hier genoemd dat het gaat om het een balise van TBL1+ terwijl de trein in een PZB-gebied rijdt, en TBL1+ hebben deze treinen juist wel. Het moet alleen niet gebruikt worden richting Herzogenrath. Het verband met LZB wordt hier uitgelegd, het gaat om een probleem met een specifiek model STM zonder LZB: Quote Laatst bewerkt door AlbertP op 03-02-2023 10:31 |
04-02-2023 13:12:31 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Ik vraag me af wat Arriva je heeft misdaan gezien die oneindige stroom aan moddergooierij... Hettinga heeft op zich wel een punt. Alle tekorten vanaf de coronatijd heeft Arriva steeds in Groningen laten vallen dus nogal kinderachtig om gelijk te gaan koeren nu de pijn wat eerlijker wordt verdeeld tussen de provincies. Als ergens het geduld wel een beetje op zou moeten raken is dat in Groningen. |
04-02-2023 14:29:33 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dat het probleem is dat de pijn verdeeld wordt over de provincies maak ik niet op. Wel dat de reisinformatie slecht is, er niet altijd treinvervangend vervoer is, er te veel treinen uitvallen en dat in combinatie met het starten van een nachttrein. En uit het artikel is ook op te maken dat er al gesproken is met Arriva. Dus het lijkt me niet onterecht. |
04-02-2023 14:55:52 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ik kan het niet helpen dat er nou eenmaal veel treinen uitvallen, de informatie slecht is, er niet altijd vervangend vervoer is en de opdrachtgevers daar wel klaar mee zijn (en een deel van het personeel ook, gezien de stakingen). Dat is geen moddergooierij, dat zijn toch gewoon de feiten? Ik blijf het wel vreemd vinden dat de directeur altijd mooi weer blijft spelen in de media, de schuld altijd bij andere partijen legt en nooit met een vorm van excuses komt. Bovendien heeft elke vervoerder doorgereden in die extreme omstandigheden. |
04-02-2023 15:25:36 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Directeur Anne Hettinga van Arriva noemt de brief van de provincie Fryslân 'teleurstellend'. Arriva heeft altijd doorgereden in de coronatijd en heeft nu te maken met personeelskrapte en ook met ziekte onder het personeel. "Ik had wel wat meer clementie en respect verwacht voor het doorrijden in extreme omstandigheden", zegt Hettinga. Ja, altijd doorgereden.... In een zondagsdienstregeling...
De enige vervoerder die qua trein de normale dienstregeling is blijven rijden is Keolis volgens mij. Laatst bewerkt door dennistd op 04-02-2023 16:30, reden: Link gerepareerd |
04-02-2023 16:28:19 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Als ik de link van ovpro aan klik, dan krijg ik een tekst te zien van kunnen de website niet vinden. Heb hiervan een link gemaakt. |
04-02-2023 16:30:11 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Die link werkt ook niet. Deze wel, hopelijk. |
04-02-2023 16:40:47 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Deze link werkt. |
04-02-2023 18:01:48 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Had er al bijgezet dat ik een tekst te zien kreeg dat de link niet werkte. En een link er bij gezet wat ik te zien kreeg. |
04-02-2023 18:18:18 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Arriva Nachttrein Gn - Shl heeft afgelopen nacht niet gereden ivm 'spoedreparatie aan het spoor': rtv noord |
04-02-2023 20:19:31 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Keolis reed toch de IC Zwolle- Enschede tijdelijk niet? |
05-02-2023 13:09:28 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het is maar zeer de vraag of dat feiten zijn: "vaak", "slecht" en "niet altijd" zijn meningen en bovendien weten we helemaal niet of het ook klopt. "Hoe ongeloofwaardig wil je blijven overkomen..." is hetgene wat ik voornamelijk bedoelde met moddergooierij. Net als dat je ieder incidentje hier breed loopt uit te meten. Het is ook niet zo zinvol om ieder treintje dat NSR niet rijdt hier maar steeds weer met allerlei krachttermen uit te lichten maar dat zijn er vele malen meer dan bij de regionale vervoerders. Het personeel staakt voor een nieuwe CAO, net zoals dat bij NS gebeurd is, je gaat dus maar weer vrolijk verder met je lastercampagne...
Ik wordt een beetje moe van al die kleuters die hier komen jengelen om excuses. Wat hebben we er aan als Hettinga, Koolmees of Rentier hier ieder uur excuses komen aanbieden voor weer een uitgevallen trein? Laat die mensen gewoon lekker achter de schermen werken aan het organiseren van de dingen die nodig zijn. Geen enkele directeur zal in de media zijn bedrijf of de medewerkers afvallen. Dat zie je ook op andere vlakken. Die terreurbeweging die vorige week de A12 bezette liep daarna ook in de media te jammeren dat het allemaal niet gevaarlijk was want ze hadden hun wandaden aangekondigd dus dan had de snelweg toch gewoon kunnen worden afgezet? Het is alsof je als bankovervaller bij de rechter betoogt dat het de normaalste zaak van de wereld is omdat hij met een speelgoedpistool de medewerkers had bedreigd. Het is aan de media om daar vervolgens gehakt van te maken maar dat gebeurt niet omdat die organisaties ook een belangrijke adverteerder zijn en omdat de journalisten bijvoorbeeld vanwege hun persoonlijke mening geen kritiek willen leveren. |
05-02-2023 16:58:50 4 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Henk1619, je lijkt Johan Derksen wel van vandaag inside op SBS 6. Johan Derksen heeft ook altijd van die betogen. |
05-02-2023 17:21:46 3 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het gaat er in discussies niet om dat je gelijk gaat krijgen, en ook niet dat iemand ongelijk heeft. Je kunt over veel zaken verschillen denken, en daartoe leent zich een forum heel goed. Johan Derksen bekijkt graag dingen van de andere kant. Daarmee glijdt hij ook wel eens uit. Toch zullen zijn luisteraars zich eens wel eens achter de oren krabben en bij zich zelf denken: daar zit ook iets in. Niemand vraagt of je achter zijn of haar mening wil aanlopen. Het kan zelfs je principe zijn, dat je nooit iets van iemand aanneemt. Maar dan moet je er wel zelf over proberen na te denken. Dat is altijd beter dan blind en doof achter iemand aanhollen. |
21-02-2023 00:14:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Alle Arriva-treinen in Groningen en Drenthe rijden nu op plantaardige olie |
21-02-2023 07:54:24 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
In Drenthe rijden ze op elektriciteit. In Fryslân daarentegen... |
21-02-2023 08:47:42 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Het is klaarblijkelijk buitengewoon ingewikkeld om uit een artikel correct te citeren. |
21-02-2023 09:18:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kan zo zijn, dat er verkeerd geciteerd werd, maar regelmatig presteert de pers het om deze onzin te noteren uit de mond van een bedrijfsvoorlichter die ook van toeten noch blazen weet. En misschien legden Seinhuis en Martijn dat voor aan ons forum. En heeft Ariiva de onzin intussen verbeterd... |
21-02-2023 13:10:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ik heb letterlijk de titel gekopieerd.
Inmiddels is het nieuwsbericht aangepast. |
21-02-2023 13:22:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Misschien voortaan even kijken wat je nou eigenlijk letterlijk kopiert? |
21-02-2023 13:49:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Fryslân of Friesland. Voor mij als Limburger is het gewoon Friesland. Ik gooi er als Limburger ook geen Limburgse namen in dit forum of elders buiten Limburg. Fryslân is intern voor in de provincie Friesland. Ook al is Fries een officiele taal. Het moet ook leuk te lezen blijven voor niet Friezen. Martijn bovenstaande is niet voor jou persoonlijk, jij heb het met neerzetten goed bedoelt. |