21-02-2024 11:06:25 1
mdeen
mdeen

Quote
DovaModaal (21-02-2024 08:12:58):


Het klopt dat er ooit problemen waren met Luikse machinisten op de trein naar Maastricht die onvoldoende Nederlands kenden. Op dit moment zouden het opnieuw machinisten van depot Luik zijn die de stoptrein naar Maastricht rijden, en wordt er blijkbaar rekening mee gehouden.


Was dat echt met Luikse machinisten of was dat in de tijd dat de IC naar Brussel door reed naar Maastricht en dat daar Brusselse machinisten op zaten? Naar wat ik begrepen heb is daar een keer een incident geweest dat de machinist wel voor het rode sein tot stilstand kwam, maar voorbij de las, dus technisch het sein wel voorbij was gereden. En dat ze hem niet aan het verstand konden peuteren dat hij een paar meter terug moest zetten.

Zijn nog kamervragen over geweest in het Belgische parlement. Waar uiteraard de reactie op kwam dat alles in regelgeving was gevat.

Merk trouwens op dat Belgische machinisten voldoende kennis hebben van de andere landstaal om door het hele land te rijden, en goed de Belgische procedures en spoorwegtermen kennen.

Dat is onjuist. Je hoeft als machinist geen andere taalkennis te hebben als je ook niet in het andere taalgebied komt, en de praktijk heeft al lang uitgewezen dat het voorkomt dat machinisten zonder tweetaligheid toch in het andere taalgebied rijden (en dat kun je gevoeglijk lezen als Waalse machinisten die geen Nederlands begrijpen).

Iets wat je uiteraard pas merkt bij calamiteiten. Als een trein normaal rijdt zul je weinig interactie met het seinhuis hebben. Dus de problematiek kan tot in hoge mate ongezien blijven.

Personeel dat interactie met de reiziger heeft (loket, info, conducteur) moet wel tweetalig zijn.

 

21-02-2024 11:33:11
john2
john2

Walen en Vlamingen zijn twee aparte culturen, die elkaar niet liggen.

Moeten Nederlandse machinisten die in Duitsland of in het Franstalig gedeelte van België komen, ook Frans en Duits kennen?

Merk dat nu de taal correctie weer werk met intypen.

 

21-02-2024 12:58:37
marvinkok
marvinkok

Jazeker. Daar hoort zelfs een officieel diploma bij en elke 3 jaar een opfriscursus om te zien of je nog aan het juiste taalnivo voldoet.

 

21-02-2024 15:36:57
sjoerd
sjoerd

Inmiddels hebben de taalkwesties weinig meer te maken met de Ontwikkelingen van Arriva. Het zal allemaal wel een keer in orde komen; we wachten al zo lang op een doorgaande treindienst. En dat hangt niet eens op de praktijk waarin ieder vogeltje toch blijft zingen zoals het gebekt is.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-02-2024 08:45:54
cuneo56
cuneo56

Arriva kan binnenkort treinstel 10-936 10 369 weer terug verwachten. Is gisteren in Zwitserland gespot op het eerste stuk van de thuisreis achter een eigen Stadler lok .



Laatst bewerkt door cuneo56 op 28-02-2024 10:23
 

28-02-2024 08:56:30
diesels
diesels

Treinstel 369 of desnoods 10369

 

28-02-2024 20:36:06
DuLoc
DuLoc

Quote
cuneo56 (28-02-2024 08:45:54):


Arriva kan binnenkort treinstel

10 369 weer terug verwachten. Is gisteren in Zwitserland gespot op het eerste stuk van de thuisreis achter een eigen Stadler lok .


Ik kwam het transport van de 369 vandaag toevallig tegen, dus hier een opname van hoe deze uit Ah vertrekt naar naar Zp (om 12:47). De tractie werd verzorgd door de 2107 van Lineas (een ex-IRP G2000BB).

youtu.be

 

28-02-2024 23:06:46
aarclay
aarclay

Opmerkelijk dat de kopbakken beiden zo goed als onbestickerd zijn?

Ik kan me indenken dat Stadler enkel de beschadigde kopbak repareert, en de stickers overlaat aan de vervoerder. Maar twee kale kopbakken?
Hmm?

 

29-02-2024 19:35:46
seinhuis
seinhuis

Arriva wilt lagere prijs voor treinkaartjes. www.ovpro.nl

Echter, Arriva berekend een hogere prijs dan NS, zo kost enkele reis Maastricht Sittard €5,30 NS, 5,70 Arriva. Elst Arnhem €3,30 NS, €3,60 bij Arriva.

 

29-02-2024 19:53:52
mren
mren

Dat wil Arriva helemaal niet; ze haken vooral publicitair aan op het nieuws dat NS mogelijk de tarieven gaat verhogen.



Laatst bewerkt door mren op 01-03-2024 08:00
 

29-02-2024 20:58:40
broek53
broek53

Ach ja, was ook helemaalniet voorspelbaar.... gelukkig slaat die losse flodder publicitair helemaal dood.

 

29-02-2024 22:19:33
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
seinhuis (29-02-2024 19:35:46):


Arriva wilt lagere prijs voor treinkaartjes. www.ovpro.nl

Echter, Arriva berekend een hogere prijs dan NS, zo kost enkele reis Maastricht Sittard €5,30 NS, 5,70 Arriva. Elst Arnhem €3,30 NS, €3,60 bij Arriva.



Is het bij Arriva niet zo wanneer je overstapt naar de bus dat dan het opstaptarief niet geldt bij de aansluitende bus binnen 35 minuten.?

 

01-03-2024 07:06:51
Marco
Marco

Quote
NIJMEGEN (29-02-2024 22:19:33):


Quote
seinhuis (29-02-2024 19:35:46):


Arriva wilt lagere prijs voor treinkaartjes. www.ovpro.nl

Echter, Arriva berekend een hogere prijs dan NS, zo kost enkele reis Maastricht Sittard €5,30 NS, 5,70 Arriva. Elst Arnhem €3,30 NS, €3,60 bij Arriva.



Is het bij Arriva niet zo wanneer je overstapt naar de bus dat dan het opstaptarief niet geldt bij de aansluitende bus binnen 35 minuten.?



Dat is voor zover ik weet altijd, ook als het verschillende vervoerders/modaliteiten zijn. Dat levert de gekkige situatie op dat een reis van A naar B niet hetzelfde kost als de reis van B naar A.

 

01-03-2024 12:03:04
john2
john2

Quote
NIJMEGEN (29-02-2024 22:19:33):


Quote
seinhuis (29-02-2024 19:35:46):


Arriva wilt lagere prijs voor treinkaartjes. www.ovpro.nl

Echter, Arriva berekend een hogere prijs dan NS, zo kost enkele reis Maastricht Sittard €5,30 NS, 5,70 Arriva. Elst Arnhem €3,30 NS, €3,60 bij Arriva.



Is het bij Arriva niet zo wanneer je overstapt naar de bus dat dan het opstaptarief niet geldt bij de aansluitende bus binnen 35 minuten.?



Heb bij NS dalurenkorting, staat zoals jullie weten op de ov chipkaart.

Dit abonnement is juist het probleem bij het overstappen van Arriva trein naar Arriva bus of omgekeerd in de daluren. Dan wordt de 35 minuten niet verrekend bij het overstappen.

Als ik in de spitsuren is het abonnement niet geldig, als ik dan van Arriva trein naar Arriva bus of omgekeerd, dan wordt de 35 minuten regel wel toegepast.

En dus het opstaptarief niet verrekend. Al enkele keren zelf meegemaakt.

 

01-03-2024 15:17:51 2
seinhuis
seinhuis

Quote
NIJMEGEN (29-02-2024 22:19:33):


Quote
seinhuis (29-02-2024 19:35:46):


Arriva wilt lagere prijs voor treinkaartjes. www.ovpro.nl

Echter, Arriva berekend een hogere prijs dan NS, zo kost enkele reis Maastricht Sittard €5,30 NS, 5,70 Arriva. Elst Arnhem €3,30 NS, €3,60 bij Arriva.



Is het bij Arriva niet zo wanneer je overstapt naar de bus dat dan het opstaptarief niet geldt bij de aansluitende bus binnen 35 minuten.?



Als je in Limburg of Groningen/Friesland overstapt van Arriva bus naar NS trein dan is het voordeliger om (na uitcheck bus) eerst in te checken bij Arriva trein, uitchecken bij Arriva trein en vervolgens inchecken bij NS.

Dan wordt er bij de trein geen instap-tarief berekend 🤫.

 

01-03-2024 15:54:50
john2
john2

Leuk trucje, bedank voor de info.

Het euvel wil dat ik in zuid Limburg, gerekend van de regio Sittard naar onder richting Heerlen ik met de stoptrein van Arriva moet reizen.

Dan zou ik het eventueel het in omgekeerd volgorde kunnen doen als seinhuis het weergeeft.

Rekening houden met dat je 3 minuten na in check zou moeten wachten met uit check.

Tenminste als je deze tijd heb, voor je aansluitende trein op bus te halen.

 

01-03-2024 16:08:44
AlbertP
AlbertP

Je hoeft niet te wachten met checkuit als je verschillende paaltjes gebruikt of heen en terug door de poortjes gaat op stations met poortjes.



Laatst bewerkt door AlbertP op 01-03-2024 16:08
 

01-03-2024 16:41:09
treinhobby
treinhobby

Die truc met een ander paaltje werkt wel bij NS, maar niet bij Blauwnet. Daar moet altijd 1 volle minuten tussen uit- en incheck zitten.

En vraag mij sterk af of dat bij Arriva wel direct werkt.

 

01-03-2024 16:41:43
john2
john2

Ik had het over dezelfde vervoerder, als je bij een vervoerder in check dat je dan 3 minuten zou moeten wachten om weer uit te checken.

Of is dit wachten dan niet nodig bij dezelfde vervoerder.

 

01-03-2024 16:44:26
john2
john2

Quote
treinhobby (01-03-2024 16:41:09):


Die truc met een ander paaltje werkt wel bij NS, maar niet bij Blauwnet. Daar moet altijd 1 volle minuten tussen uit- en incheck zitten.

En vraag mij sterk af of dat bij Arriva wel direct werkt.



Bij Arriva werkt dit niet, dan krijg men een melding dat men al is in gecheckt of uit gecheckt.

Dit ter correctie op mijn vorige bericht.

 

01-03-2024 17:08:05 2
john2
john2

Drielandentrein gaat per 9 juni rijden. Bron 1Limburg.

www.1limburg.nl



Laatst bewerkt door john2 op 01-03-2024 17:08
 

01-03-2024 17:50:28
martijn
martijn

'Met de ingebruikname van de nieuwe verbinding komen er ook incheckpaaltjes voor Nederlandse OV-chipkaarten op de stations tussen Eijsden en Luik'

Dat is een tegenvaller voor de fanatieke tegenstanders hier (en een meevaller voor de reizigers) :P

Er staat niet bij van welke vervoerders de paaltjes zijn, maar ik gok zomaar Arriva.



Laatst bewerkt door martijn op 01-03-2024 18:00
 

02-03-2024 14:43:34
DDZ7504
DDZ7504

Quote
john2 (01-03-2024 16:41:43):


Ik had het over dezelfde vervoerder, als je bij een vervoerder in check dat je dan 3 minuten zou moeten wachten om weer uit te checken.

Of is dit wachten dan niet nodig bij dezelfde vervoerder.


Dat geldt alleen bij hetzelfde individuele paaltje, en dat is ook minder dan 3 minuten (hooguit 1 minuut). Je kunt gewoon inchecken bij een paaltje en direct uitchecken bij een andere.

 

02-03-2024 15:45:47
treinhobby
treinhobby

Zoals ik al schreef, is dat alleen bij NS zo.

Maar bij de andere vervoerders moet er altijd een volle minuut tussen zitten.

Dus tussen de 61 en 119 seconden om precies te zijn. 😉

Bij uitchecken om 15:49:59, dan weer inchecken om 15:51:00. Maar bij uitchecken om 15:50:01, pas weer inchecken om 15:52:00.



Laatst bewerkt door treinhobby op 02-03-2024 15:52
 

02-03-2024 18:19:55
DovaModaal
DovaModaal

Quote
martijn (01-03-2024 17:50:28):


komen er ook incheckpaaltjes voor Nederlandse OV-chipkaarten op de stations tussen Eijsden en Luik'

Dat is een tegenvaller voor de fanatieke tegenstanders hier (en een meevaller voor de reizigers) :P

Zijn er hier fanatieke tegenstanders tegen incheckpaaltjes op de stations?

Ik had vooral bezwaar bij het idee om die dingen massaal in de treinen in te bouwen, en tegen het idee dat je halfweg zou moeten uitstappen voor iets administratiefs, het omchecken. Nog even afwachten op die details.



Laatst bewerkt door DovaModaal op 02-03-2024 18:21, reden: aanvulling
 

02-03-2024 18:28:25
stefanvdw
stefanvdw

Stel 369 is vandaag aan het begin van de middag overgebracht achter een Strukton G1206 van Zutphen naar de Stadler werkplaats in Hengelo.

 

12-03-2024 16:58:04
GerritJan
GerritJan

Wandelgangen: Arriva gaat mogelijk nog 3 DMU’s leasen uit Groningen ter vervanging van de lintjes die steeds kapot gaan.

 

13-03-2024 09:10:41
sik214
sik214

Kan dat eigenlijk 'zomaar'? Die noordelijke stellen zijn destijds toch medegefinancieerd door de provincies Groningen, Friesland. Bijvoorbeeld de middenbakverlenging die de 350 heeft (die daar al rijdt).

 

15-03-2024 07:19:42
Dionysusnu
Dionysusnu

Arriva heeft bij de ACM weer eens een melding gedaan: in de nachten vr-za en za-zo een nachttrein Zl-Lls-Alm-Asd-Shl. De heenrit rijdt ongeveer een uur voor de huidige 32796, de terugrit rijdt met een korte kering meteen terug.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 15-03-2024 07:20
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2024 07:47:13
JothamvW
JothamvW

Helaas geen aansluiting te Asd ri. Ut en ook niet te Shl ri. Rtd.

 

15-03-2024 11:45:12
anton_
anton_

Wel aansluiting vanuit Emmen en Enschede naar Amsterdam/Schiphol. Terug is dit ook een extra reismogelijkheid Utrecht - Zwolle.



Laatst bewerkt door anton_ op 15-03-2024 11:45
 

15-03-2024 16:42:13
abbm
abbm

Zou me niks verbazen als de laatste trein uit Emmen die rit naar Schiphol gaat rijden. Is 7 minuten na aankomst en men schrijft met GTW... 1+1?

 

03-04-2024 23:27:32
selivio
selivio

Ik zag gisteren in de (Connexxion)loods op de Bokkeduinen een GTW in blauwnet kleuren staan(deuren van de loods stonden open). Koplampen en ruitenwissers waren aan beide zijden verwijderd. Heeft iemand een idee wat ze ermee aan het doen zijn?

 

04-04-2024 11:23:05
edwin82
edwin82

Was dat een diesel of elektrisch treinstel? Ik heb ergens gelezen dat er plannen waren om een extra dieseltreinstel uit het noorden te halen voor de dienst Odz - Zp wegens de defecten van de Linten.

Edit: het staat een aantal berichten hierboven in het bericht van Gerrit Jan



Laatst bewerkt door edwin82 op 04-04-2024 11:24
 

05-04-2024 23:45:43
Trainplaza
Trainplaza

Quote
selivio (03-04-2024 23:27:32):


Ik zag gisteren in de (Connexxion)loods op de Bokkeduinen een GTW in blauwnet kleuren staan(deuren van de loods stonden open). Koplampen en ruitenwissers waren aan beide zijden verwijderd. Heeft iemand een idee wat ze ermee aan het doen zijn?


Betreft ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠de ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠519 ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠van ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠de ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Vechtdallijnen ⁠⁠⁠⁠⁠⁠

 

06-04-2024 11:35:13
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Volgens opmerking bij Arriva 519 op treinposities krijgt dit stel een nieuwe bestickering.

 

06-04-2024 14:04:14
GerritJan
GerritJan

ik ben benieuwd wat het wordt voor livery of een kleinigheidje voor koningsdag of een nieuwe blauwnet livery

 

06-04-2024 15:06:13
treinhobby
treinhobby

Blauwnet wordt uiteindelijk toch ook Rrreis?

 

06-04-2024 16:54:10
martijn
martijn

Ja.

Al denk ik dat het nu inderdaad voor Koningsdag is, omdat het aanbrengen van RRReis-bestickering verwarrend gaat worden aangezien het treinverkeer daar nog een paar jaar Blauwnet is. Eerst de Keolis-stellen van de ex-Valleilijn maar een keer in een RRReis-jasje.

 

06-04-2024 18:43:43 2
sjoerd
sjoerd

Steeds vaker, en ook hier, viel me het Engelse woord livery op voor beschildering. Een site die ik raadpleegde, gaf aan dat het Nederlandse livrei (oftewel uiterlijk, uitmonstering) in dit geval geen juiste vertaling is van livery, al is het etymologisch hetzelfde. Een uitleg staat er niet bij. Maar goed, ik geef dan toch de voorkeur aan het keurige Nederlandse 'beschildering" of "uiterlijk"; alleeen: ten slotte is niet alles meer beschilderd maar beplakt en bestickerd. Uiteraard kan in dit geval ieder de eigen voorkeur nastreven.



Laatst bewerkt door sjoerd op 06-04-2024 18:45
 

06-04-2024 20:23:20
treinhobby
treinhobby

Daarom wordt er ook vaak over 'huisstijl' of 'kleurstelling' gesproken.



Laatst bewerkt door treinhobby op 06-04-2024 20:23
 

06-04-2024 22:10:10
ovtje
ovtje

Volgens mij nog niet voorbijgekomen dat Wunderline GTW 10303 al weer een maand in Lw staat en nog voorzien is van het rode jasje. Zijn de aanpassingen aan de GTW nu eindelijk goedgekeurd in Duitsland? Zo ja, dan zal het stel binnenkort wel een ander uiterlijk krijgen, terwijl de rest van de Duitslandstellen dan verbouwd kan gaan worden en op tijd klaar zijn voordat het spoor naar Leer heropent.

 

07-04-2024 07:17:56
wattman
wattman

Quote
sjoerd (06-04-2024 18:43:43):


Steeds vaker, en ook hier, viel me het Engelse woord livery op voor beschildering. Een site die ik raadpleegde, gaf aan dat het Nederlandse livrei (oftewel uiterlijk, uitmonstering) in dit geval geen juiste vertaling is van livery, al is het etymologisch hetzelfde. Een uitleg staat er niet bij. Maar goed, ik geef dan toch de voorkeur aan het keurige Nederlandse 'beschildering' of 'uiterlijk'; alleeen: ten slotte is niet alles meer beschilderd maar beplakt en bestickerd. Uiteraard kan in dit geval ieder de eigen voorkeur nastreven.


Dat "livrei" is ongetwijfeld via het Vlaams binnengedrongen. En dat is ontleend aan het Frans "livres", voor kleurstelling. Een ander - voor Noord-Nederlanders welicht op dezelfde manier als 'grappig' overkomend (vgl. de wel gebruikte uitdrukking "sappig Vlaams") - in Vlaanderen gehanteerd begrip "ontdubbeling" ( = dédoublement) voor het stellen van een voorspanlocomotief, of zelfs het uitbreiden van infrastructuur (van 2 naar 4 sporen) heeft het dan niet gehaald. Gelukkig maar, zeg ik er stilletjes bij.

 

07-04-2024 08:09:34
JothamvW
JothamvW

Bij ontdubbeling denk ik toch eerder aan Dv - Ost of Wc - Mbrvo, stukken waar voorheen dubbelspoor was maar nu niet meer.



Laatst bewerkt door JothamvW op 07-04-2024 08:10
 

07-04-2024 08:48:40
martijn
martijn

Het heeft niets met de ontwikkelingen van Arriva te maken, maar wanneer lag er dubbelspoor tussen Deventer en Olst? En van Wijchen tot even voor de oprit van de Maasbrug ligt toch gewoon dubbelspoor?

 

07-04-2024 09:15:29
diesels
diesels

Nooit. Alleen tussen Dv en Diepenveen lagen kort twee sporen naast elkaar omdat de lijn van de OLDO een stuk parallel liep



Laatst bewerkt door diesels op 07-04-2024 09:15
 

07-04-2024 09:36:54
sjoerd
sjoerd

Het baanvak Oss - Ravenstein - Wychen was tot in de jaren 80 enkelsporig, met een inhaalspoor te Berghem.

Deventer - Zwolle was zeer lang geheel enkelsporig met inhaal-/kruissporen te Diepenveen West (Diepenveen Oost lag aan de OLDO), Olst en Wijhe. Ik zal opzoeken wanneer de baanvakken werden verdubbeld. In de jaren 70 zou ook Deventer - Olst worden verdubbeld, waarvoor de bovenleidingportalen uit de jaren 50 en een reeks overwegen in de jaren 70 al dubbel waren voorbereid of uitgevoerd. Diepenveen West werd bij het opbreken van de klassieke beveiliging en het aanleggen van CVL van Deventer uit, geheel opgebroken. Tot dan toe waren veel baanvakken geautomatiseerd met dubbel-enkelspoor (tot aan Enschede toe) maar ook dat kwam er toen, door plotselinge bezuinigingen, niet van op Olst - Zwolle..

 

07-04-2024 12:24:28
treinhobby
treinhobby

Om het bruggetje naar Arriva te maken, het traject Vorden-Ruurlo is in 1942 wel van dubbel- naar enkelspoor omgebouwd en dus nooit meer uitgebreid.

 

07-04-2024 12:36:24
klaass16
klaass16

Quote
ovtje (06-04-2024 22:10:10):


Volgens mij nog niet voorbijgekomen dat Wunderline GTW 10303 al weer een maand in Lw staat en nog voorzien is van het rode jasje. Zijn de aanpassingen aan de GTW nu eindelijk goedgekeurd in Duitsland? Zo ja, dan zal het stel binnenkort wel een ander uiterlijk krijgen, terwijl de rest van de Duitslandstellen dan verbouwd kan gaan worden en op tijd klaar zijn voordat het spoor naar Leer heropent.


Heeft alleen nog geen toelating, voor zover ik weet.

Ik heb ook begrepen dat de industi stellen nog niet verbouwd worden in de treinvrije periode tussen Nsch en Leer, omdat Arriva de stellen nodig is.

 

07-04-2024 12:38:57
john2
john2

Quote
sjoerd (06-04-2024 18:43:43):


Steeds vaker, en ook hier, viel me het Engelse woord livery op voor beschildering. Een site die ik raadpleegde, gaf aan dat het Nederlandse livrei (oftewel uiterlijk, uitmonstering) in dit geval geen juiste vertaling is van livery, al is het etymologisch hetzelfde. Een uitleg staat er niet bij. Maar goed, ik geef dan toch de voorkeur aan het keurige Nederlandse 'beschildering' of 'uiterlijk'; alleeen: ten slotte is niet alles meer beschilderd maar beplakt en bestickerd. Uiteraard kan in dit geval ieder de eigen voorkeur nastreven.



Sjoerd bedank voor je Nederlandstalig uitleg.

Wilde voorstellen om alleen Nederlandstalige woorden en begrippen te gebruiken.

Dan hoef men niet telkens via Google een Nederlandstalige vertaling op te zoeken.

 

07-04-2024 14:46:48
AlexNL
AlexNL

Maar als een trein beplakt is, is beschildering dan wel de juiste term? 😉

 

08-04-2024 20:00:21 3
moderator
Moderator
moderator

Aantal berichten verwijderd. Dubbelspoor en taaldiscussies horen niet in dit topic.
Graat terug on topic.

 

01-05-2024 06:21:55
hellfire
hellfire

Al een aantal keren de afgelopen tijd heb ik tricourante stellen in de RS12 gezien. Zo rijdt de 551 op dit moment trein 32414. Weet iemand of dit structureel gaat zijn of heeft het een andere reden dat dit de laatste tijd vaker voorkomt?

 

01-05-2024 07:44:58
treinhobby
treinhobby

Vanaf 9 juni hebben ze die stellen hard nodig naar Luik. Dus heel structureel zal het niet worden…

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-05-2024 08:28:34
martijn
martijn

Door personeelstekort rijden ze doorgaans toch lang niet alle treinen naar Aachen. Dus treinstellen zat ;)

 

01-05-2024 08:34:24
Gydo
Gydo

Op Treinposities staat regelmatig een driedelige Flirt (Tricourant) ingepland voor de Nachttrein Shl-Mt: treinposities.nl

Wordt er dan ook daadwerkelijk met een Tricourant stel gereden? Of gewoon met twee tweedelige Flirts?

 

01-05-2024 21:31:41
mich
mich

2 delig naar Schiphol. Zit regelmatig een 3tje op Mtr-Rm.

 

02-05-2024 08:55:46
Gydo
Gydo

Bedoel je met een drietje op de RS12 Maastricht-Roermond of op de nachttrein?

 

02-05-2024 09:23:55
Ysbergsla
Ysbergsla

Mtr staat voor Maastricht Randwijck. De nachttrein gaat niet daarheen. De nachttrein splitst tevens niet te Roermond.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 02-05-2024 09:24
 

02-05-2024 09:35:56
Gydo
Gydo

Dat wist ik, maar dan snap ik wat mich bedoelt met 3tje op Mtr-Rm, ik snap wel dat er een 3tje op de stoptrein vanuit Mtr naar Rm rijdt. Maar wat heeft dat met de nachttrein te maken? Of snap ik het gewoon niet?

 

02-05-2024 09:44:59
mren
mren

Dat gaat over de inzet van de tricourante Flirts.

 

02-05-2024 10:05:23
Gydo
Gydo

Ooh zo.

 

03-05-2024 06:43:13
klaass16
klaass16

Weet iemand of het noordelijke stel 309 de Duitse omroep nog heeft? Treinstel had een tijdje geleden een Duitse omroep, waarbij sowieso Fwd en Bp in het Duits omgeroepen werd.

 

03-05-2024 11:12:34
aarclay
aarclay

Quote
klaass16 (03-05-2024 06:43:13):


Weet iemand of het noordelijke stel 309 de Duitse omroep nog heeft? Treinstel had een tijdje geleden een Duitse omroep, waarbij sowieso Fwd en Bp in het Duits omgeroepen werd.


Ik heb begrepen dat deze omroep er weer uitgehaald is. En eigenlijk maar goed ook, want je wilt ook geen vreemde omroepen laten horen, hoe komisch het ook kan klinken, net als met Düsseldorf in de NS Sprinter.



Laatst bewerkt door aarclay op 03-05-2024 11:15
 

20-05-2024 12:25:15
seinhuis
seinhuis

Op de website van Arriva staat informatie over de tickets van de Drielandentrein.

Tussen Eijsden en Maastricht inchecken bij NS, tussen Maastricht en Aachen inchecken bij Arriva.

Tussen Liège-Guillemins en Visé en internationale reizigers naar België Belgische vervoersbewijs.

Geen OV chipkaart in België.

Euregioticket is op het hele traject geldig.

Mij lijkt het klantvriendelijker om op Eijsden OV chipkaart palen van Arriva neer te zetten zodat de hele trein in Nederland (en Duitsland) 1 kaart systeem van toepassing is.



Laatst bewerkt door seinhuis op 20-05-2024 12:36
 

20-05-2024 13:33:29 3
DuLoc
DuLoc

Quote
seinhuis (20-05-2024 12:25:15):


Op de website van Arriva staat informatie over de tickets van de Drielandentrein.

Tussen Eijsden en Maastricht inchecken bij NS, tussen Maastricht en Aachen inchecken bij Arriva.

Tussen Liège-Guillemins en Visé en internationale reizigers naar België Belgische vervoersbewijs.

Geen OV chipkaart in België.

Euregioticket is op het hele traject geldig.


Sorry dat ik het zeg, maar: wat een vreselijk systeem is dit. De hele gedachte achter deze Drielandentrein was juist dat internationaal reizen laagdrempeliger en eenvoudiger zou worden, maar dit systeem wekt alleen de illusie dat dit zo is. Elke gemiddelde reiziger denkt straks: Arriva-trein = inchecken bij Arriva. Je kunt niet van reizigers verwachten dat ze eerst op internet opzoeken waar ze hun ticket kunnen kopen omdat dit per eindbestemming verschillend is.

Persoonlijk ben ik nog altijd voor de eenvoudigste oplossing: van Edn tot Fl ov-chippaaltjes plaatsen van Arriva. De opbrengsten kunnen onderling verdeeld worden tussen de vervoerders: Fl - Edn naar NMBS, Edn - Mtr naar NS (of Arriva) en Mtr - Ahbf naar Arriva/DB Regio volgens de huidige regeling.

Ik ben heel benieuwd hoeveel reizigers vanaf 9 juni in de problemen zullen komen omdat zij het verkeerde vervoersbewijs op zak hebben.



Laatst bewerkt door DuLoc op 20-05-2024 13:38, reden: Afkortingen gecorrigeerd.
 

20-05-2024 14:27:55
Xander140
Xander140

Tja en dan deze termen op je eigen website verkopen "Eén trein die de grenzen vervaagt en Aachen Hauptbahnhof, Heerlen, Maastricht en Liège-Guillemins met elkaar verbindt - een samenwerking van Arriva, NS en NMBS. Een bijzonder moment"

Grenzen vervagen bij de hoogte van de boetes vrees ik.... Dit is gewoon geen vooruitgang voorlopig!

 

20-05-2024 14:28:30
henri1972
henri1972

Even een domme vraag van mijn kant. Stel ik stap in in Eijsden, dan check ik in bij NS. En dan? Ik wil namelijk naar Valkenburg, maar daar is geen NS paaltje? Lijkt mij de optie niet inchecken de beste want de trein is van Arriva en er is geen Arriva paaltje ;)

 

20-05-2024 14:28:33
martijn
martijn

Dat zijn wel heel veel gemiste kansen na zoveel jaren voorbereiding.

 

20-05-2024 15:32:38
DuLoc
DuLoc

Quote
henri1972 (20-05-2024 14:28:30):


Even een domme vraag van mijn kant. Stel ik stap in in Eijsden, dan check ik in bij NS. En dan? Ik wil namelijk naar Valkenburg, maar daar is geen NS paaltje? Lijkt mij de optie niet inchecken de beste want de trein is van Arriva en er is geen Arriva paaltje ;)


Dan heb je in Mt 12 minuten de tijd om om te checken van NS naar Arriva.

 

20-05-2024 15:52:12
martijn
martijn

Eigenlijk verandert er dus niet zoveel. Nu moet je ook uitstappen uit- en weer inchecken en weer instappen. Alleen kan je vanaf 9 juni weer in hetzelfde treinstel instappen.

 

20-05-2024 16:07:56
henri1972
henri1972

Dus er is jaren gedoe geweest om een doorgaande trein te creëren en dan moet je er nog uit in Mt?

Overigens verwacht ik niet veel doorgaande reizigers, hooguit vanaf Randwijck maar daar staan dan weer Arriva paaltjes.

 

20-05-2024 16:29:03
michaben
michaben

Alleen als je gebruik wil maken van de OV-Chipkaart, je kunt ook gewoon een doorgaand kaartje kopen en blijven zitten.

 

20-05-2024 16:44:51
john2
john2

Ik heb begrepen dat men van Aachen tot en met Luik en op alle tussen stations, ook op Duits en Belgisch grondgebied Arriva checkpalen komen.

Op Duitse stations staan al Arriva checkpalen.

 

20-05-2024 17:01:17
AlexNL
AlexNL

Het is een trein in Arriva-kleuren met Arriva-logo's erop die overal staat aangegeven als gereden door Arriva. Maar als je van/naar Eijsden reist moet je bij het NS-paaltje zijn.

Heel logisch wanneer je weet dat NS de verantwoordelijk vervoerder is voor de bediening van Eijsden, maar reizigersvriendelijk is dat niet. Het zou w.m.b. veel logischer zijn om Eijsden uit het HRN te halen per 9 juni en over te dragen aan Arriva, zoals het geval is bij bijvoorbeeld Zevenaar.

 

20-05-2024 18:12:15
Marco
Marco

Quote
michaben (20-05-2024 16:29:03):


Alleen als je gebruik wil maken van de OV-Chipkaart, je kunt ook gewoon een doorgaand kaartje kopen en blijven zitten.


Alleen als je een e-ticket hebt, met een kaartje uit de automaat moet je alsnog omchecken.

 

20-05-2024 18:31:57 1
treinhobby
treinhobby
  • Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
  • Dan nu de quiz vraag:
  • Je reist tussen Maastricht Randwijck en Maastricht en stapt in de RE18 (de trein uit Luik). Bij wie check je dan in, NS of Arriva??


Laatst bewerkt door treinhobby op 20-05-2024 18:33
 

20-05-2024 19:49:29
bert
bert

In elke Arrivabus zit ovchip spul.

En dat kan in die paar treintjes niet?

Groet,

Bert

 

20-05-2024 20:00:19
martijn
martijn

Quote
john2 (20-05-2024 16:44:51):


Ik heb begrepen dat men van Aachen tot en met Luik en op alle tussen stations, ook op Duits en Belgisch grondgebied Arriva checkpalen komen.

Op Duitse stations staan al Arriva checkpalen.



Verkeerd begrepen dus, lees de link naar de site van Arriva er nog maar eens op na.

 

20-05-2024 21:00:32
cuneo56
cuneo56

Quote
treinhobby (20-05-2024 18:31:57):


  • Tussen Eijsden en Maastricht reis je met een ticket van of check je in bij NS.
  • Dan nu de quiz vraag:
  • Je reist tussen Maastricht Randwijck en Maastricht en stapt in de RE18 (de trein uit Luik). Bij wie check je dan in, NS of Arriva??

Ik zou die vraag over een tijdje eens aan een Waalse NMBS / SNCB conducteur voorleggen. 😄

 

21-05-2024 00:15:15
DuLoc
DuLoc

Quote
martijn (20-05-2024 20:00:19):


Quote
john2 (20-05-2024 16:44:51):


Ik heb begrepen dat men van Aachen tot en met Luik en op alle tussen stations, ook op Duits en Belgisch grondgebied Arriva checkpalen komen.

Op Duitse stations staan al Arriva checkpalen.


Verkeerd begrepen dus, lees de link naar de site van Arriva er nog maar eens op na.


Zijn er wel plannen om in de (nabije) toekomst wel Arriva-paaltjes te plaatsen op Edn - Fl? Ik kan moeilijk geloven dat ze dit bij Arriva/NS/NMBS echt een topregeling vinden, dus misschien is dit slechts een tijdelijke regeling totdat men een betere oplossing gevonden heeft?



Laatst bewerkt door DuLoc op 21-05-2024 00:33
 

21-05-2024 00:18:07
DuLoc
DuLoc

Naar mijn mening is de verdeling van de opbrengsten een simpel probleem dat voor de reizigers onzichtbaar gemaakt had kunnen worden, net als de regeling met DB Regio op Eghm - Ahbf. En laten we eerlijk zijn: Mtr - Edn zal echt geen noemenswaardige bijdrage leveren aan de inkomsten van NS…

Hier nog een leuk gedachte-experiment: stel, je checkt in Mtr in bij Arriva en reist naar Edn (NS-traject). Je vervoersbewijs wordt gecontroleerd door een NMBS-conducteur en deze besluit je een boete te geven. Waar belandt dat boetegeld dan uiteindelijk: bij de officiële vervoerder (NS) of toch bij de NMBS? Ik denk zelf dat laatste. Dus wat zou NS daar dan mee opschieten? ;)

 

21-05-2024 05:34:24
jor[D]1
jor[D]1

Kan die nmbs controleur überhaupt een ovchip controleren met zijn scanner?

 

21-05-2024 05:52:56
DuLoc
DuLoc

Quote
jor[D]1 (21-05-2024 05:34:24):


Kan die nmbs controleur überhaupt een ovchip controleren met zijn scanner?


Nope, voor zover ik weet kan het Belgisch personeel (nog) geen ov-chipaarten uitlezen. Ze weten natuurlijk wel dat de ov-chipkaart voorbij Edn niet meer geldig is, dus op basis daarvan kunnen ze alsnog boetes uitdelen. Het zou ook kunnen dat er ook Arriva-personeel aanwezig zal zijn in de Drielandentrein om reizigers met een ov-chipkaart te controleren, maar dat is puur een vermoeden.

 

21-05-2024 07:16:11
martijn
martijn

Quote
DuLoc (21-05-2024 00:15:15):


Quote
martijn (20-05-2024 20:00:19):


Quote
john2 (20-05-2024 16:44:51):


Ik heb begrepen dat men van Aachen tot en met Luik en op alle tussen stations, ook op Duits en Belgisch grondgebied Arriva checkpalen komen.

Op Duitse stations staan al Arriva checkpalen.


Verkeerd begrepen dus, lees de link naar de site van Arriva er nog maar eens op na.


Zijn er wel plannen om in de (nabije) toekomst wel Arriva-paaltjes te plaatsen op Edn - Fl? Ik kan moeilijk geloven dat ze dit bij Arriva/NS/NMBS echt een topregeling vinden, dus misschien is dit slechts een tijdelijke regeling totdat men een betere oplossing gevonden heeft?



Ik denk dat ze inmiddels wel lang genoeg gezocht hebben. De plannen zijn er al zo'n 10 jaar en de Drielandentrein had 5,5 jaar geleden al moeten rijden. Ik neem aan dat ze in die tijd ook wel even naar de ticketsystemen hebben gekeken.

 

21-05-2024 07:51:27
treinhobby
treinhobby

Quote
DuLoc (21-05-2024 05:52:56):


Quote
jor[D]1 (21-05-2024 05:34:24):


Kan die nmbs controleur überhaupt een ovchip controleren met zijn scanner?


Nope, voor zover ik weet kan het Belgisch personeel (nog) geen ov-chipaarten uitlezen. Ze weten natuurlijk wel dat de ov-chipkaart voorbij Edn niet meer geldig is, dus op basis daarvan kunnen ze alsnog boetes uitdelen. Het zou ook kunnen dat er ook Arriva-personeel aanwezig zal zijn in de Drielandentrein om reizigers met een ov-chipkaart te controleren, maar dat is puur een vermoeden.



Dan moet je wel NS personeel hebben tussen Eijsden en Maastricht. 😉

 

21-05-2024 08:34:06
robert5591
robert5591

ik denk dat het blijft zoals het nu gaat: je wuift met de kaart, Belg kijkt vaag, maar doet tweede ronde na Eijsden. Arriva controle ben ik [maar ik kom er alleen op za ochtend] ook tussen Mt en Schin op Geul nog nooit tegengekomen.

Er is denk ik geen enkel technisch probleem. Er is gewoon geen overeenstemming over hoe het tarief zou moeten zijn

 

21-05-2024 09:25:24
john2
john2

Had vanmorgen een mail van Rover Limburg, waar ik info had gevraagd.

Er zijn problemen met het plaatsen van OV chippalen in Wezet, Bressoux en Liege Guillemenis.

Er zouden tijdelijk mobiele chippalen op deze stations komen.

Zijn ook problemen met de tarieven tussen de Belgische stations en Nederland.

Men zou ook gebruik kunnen maken van het Euregio ticket of een digitaal ticket aangeschaft via NS of NMBS.

Nog een probleem hoe de inkomsten verdeeld worden tussen NS, NMBS en Arriva.

De daluren producten van NS en Arriva zijn voorlopig niet geldig in België.

Rover Limburg zou nog informatie van Arriva hierover krijgen.

Bovengenoemde is een verslag wat er in de mail stond van Rover Limburg.

Dus mij hier niet persoonlijk over aanspreken, er mag wel hier een mening over gegeven worden.

Had nog een vraag gesteld aan Rover Limburg over het met korting inchecken in Nederland.

Men checkt in met korting. In België checkt men bij de mobiele palen uit.

Alleen wordt de korting verrekend over het Nederlands gedeelte.

Over het Belgisch gedeelte betaalt men het volle tarief.



Laatst bewerkt door john2 op 22-05-2024 10:53, reden: typfout herstelt
 

21-05-2024 09:33:33
martijn
martijn

Al met al dus bijzonder veel 'problemen' na 10 jaar ontwikkelen. (En iets wat richting Aachen ogenschijnlijk zo geregeld was)

 

21-05-2024 09:36:03
AlbertP
AlbertP

De OV-chipkaart naar Emmerich (sinds 2022 in gebruik) was ook een paar keer uitgesteld.

 

21-05-2024 09:42:53
martijn
martijn

Klopt, maar geen 10 jaar. En wilde het even binnen de Drielandentrein houden waar al die partijen volgens de promotie in de media zo goed samenwerken. En aangezien het naar Emmerich etc. werkt, dan hoeft het wiel toch niet nog een keer uitgevonden te worden (en ja ik weet dat het tussen NL en België anders gaat).



Laatst bewerkt door martijn op 21-05-2024 09:44
 

21-05-2024 23:28:13
seinhuis
seinhuis

Quote
john2 (21-05-2024 09:25:24):


. Over het Belgisch gedeelte betaalt men het volle tarief.


Naar Duitsland gelden korting abonomenten wel (naar stations met OV chipkaart palen)?

 

22-05-2024 07:26:02 1
Terebo
Terebo

Quote
seinhuis (21-05-2024 23:28:13):


Quote
john2 (21-05-2024 09:25:24):


.Over het Belgisch gedeelte betaalt men het volle tarief.


Naar Duitsland gelden korting abonomenten wel (naar stations met OV chipkaart palen)?


ja, naar aken en emmerik gelden nederlandse kortingen

 

22-05-2024 23:03:05
Rsb
Rsb

In het verleden was Mt een Belgisch station in de tariefstructuur van NMBS. Is dat stilzwijgend teruggedraaid toen de trein naar Brussel is geschrapt?

 

25-05-2024 16:50:49
john2
john2

Had van Rover Limburg een mail gekregen met een link.

Over info van de Drielandentrein, deze info is van Arriva.

www.arriva.nl

Het is me nog niet helemaal duidelijk of de OV-chipkaart geldig is op het Belgische traject.

En met Eijsden er bij.

 

25-05-2024 17:09:41
AlexNL
AlexNL

Het is een ondoorgrondelijke kluwen aan tarieven geworden, ik verwacht dat hier behoorlijk wat reizigers onaangenaam door verrast worden.

Maar in het kort:

  • Tussen Aken en Maastricht geldt de OV-chipkaart en check je in bij Arriva, zoals vandaag de dag al geldt.
  • Tussen Maastricht en Eijsden geldt de OV-chipkaart, en check je in bij NS. Ook al is de trein van Arriva.
  • Tussen Maastricht en Luik reis je met een internationaal vervoerbewijs. De OV-chipkaart is niet geldig.
  • Tussen Visé en Luik gebruik je een NMBS-vervoerbewijs.

Je kunt ook een Euregioticket gebruiken, zoals dat vandaag de dag ook al kan.



Laatst bewerkt door AlexNL op 25-05-2024 17:11
 

25-05-2024 18:27:38
john2
john2

Dit is duidelijk waar men met de OV-chipkaart kan reizen.

Dit tussen Aachen HBf en Eijsden.

Rekening houden dat men in Maastricht even moet om checken.

Dan zal de NS wel met Arriva tot een verrekening moeten komen.



Laatst bewerkt door john2 op 25-05-2024 18:28, reden: Meer tekst er bij gezet
 

25-05-2024 18:56:07
john2
john2

Heb nog een mail gekregen van Rover Limburg n.a.v. een vraag van mij.

Volgens Rover Limburg zouden er op de Belgische stations mobiele kaartlezers komen.

Waarmee men de OV chipkaart kan voorhouden.

Rover Limburg had het over uit checken, maar ik neem aan dat men dan ook kan in checken.

Alleen rekening houden dat er in België reis met het NMBS/NS tarief,



Laatst bewerkt door john2 op 30-05-2024 15:25, reden: typfout herstelt
 

30-05-2024 09:20:37
DovaModaal
DovaModaal

Wat meer nieuws over de niet-geïntegreerde tarieven en de OV-chipkaartlezers van de Drielandentrein en de oorzaken:

Arriva zegt tegen Treinreiziger.nl hard te werken aan een oplossing. “We willen het met onze partners mogelijk maken dat mensen op het hele traject van de Drielandentrein ook kunnen reizen met de OV-chipkaart.” Het eerst komt Eijsden aan de beurt voor een Arriva-incheckpaaltje, “zodat men voor reizen binnen Nederland met de Drielandentrein niet hoeft om te checken.” Volgens Arriva zit het grootste probleem ‘m in de technische structuur achter de bestaande ticketsystemen. “Deze zijn er niet op ingericht om met buitenlandse tarieven of nieuwe tarievenstelsels te werken.” Bovendien valt het Belgische deel van de Drielandentrein onder gezag van de NMBS, met de bijkomende tarieven.
www.treinreiziger.nl



Laatst bewerkt door DovaModaal op 30-05-2024 09:26, reden: url
 

30-05-2024 10:36:08 3
dennistd
dennistd

Vreemd verhaal: chipkaartapparatuur in bussen kan hier namelijk prima mee overweg. Zie bijvoorbeeld een concessie-overschrijdende buslijn waar je abonnement geldig is tot de concessiegrens. Vanaf dat punt wordt gewoon het normale tarief in rekening gebracht. Daarnaast is het veelzeggend dat ze hier nu ineens mee komen, terwijl het project al jaren uitgesteld is. Wat heeft Arriva al die tijd zitten doen? Stelletje prutsers.....