14-01-2025 10:24:19
tieske05
tieske05

Quote
stefanvw14 (14-01-2025 08:53:23):


Quote
mdeen (14-01-2025 08:11:07):


Quote
stefanvw14 (13-01-2025 16:30:12):


En zo is het. Kan mij niet voorstellen dat enkele Groningers of Leeuwarders te strikken zijn voor een paar maanden daar in een hotel of een huisje om de werkgever zo te helpen daar voldoende personeel te werven. Natuurlijk moet de werkgever dit interessant maken door kosten- en inwoning te regelen e.d.


Probleem voor Arriva (en voor alle vervoerders) is dat ze een contract aangegaan zijn voor een bepaalde prijs. Als je nu geld moet gaan uitgeven om mensen ergens anders te laten wonen dan kost je dat direkt marge.

In het bedrijfsleven wordt dat gewoon vooraf afgesproken. Als een Gronings bedrijf een offerte uitbrengt voor werk in Limburg dan zet hij de kosten voor woon-werkverkeer en overnachting gewoon op de offerte. Arriva kan dat niet meer doen.


Al lijkt toch de 8 FLIRT-3C stellen ook wel een probleem te zijn, want vandaag is er geen staking en rijdt Hrl - Mt niet volgens 'te kort aan personeel'. Dat lijkt mij bijzonder dat dit gisteren dan wel kon, terwijl het stuk wat niet gereden werd geen Arriva personeel op zit. De kleine materieelpool multicourante stellen was ooit op papier voldoende, maar in de praktijk zouden 1 of 2 stellen erbij misschien wel heel veel lucht verschaffen. Ook omdat de onderhoudslocatie van deze stellen niet om de hoek is, zeg +/- 150 kilometer van Maastricht of Heerlen.



Heb het al vaker gezegd hier, je moet 7 omlopen vullen met 8 stellen om alles te rijden. Dan heb je 1 stel over, hoeft er dus maar 1 onderhoud te hebben of defect te zijn en je hebt 0 reserves... Dat had iedereen van te voren al in kunnen schatten dat het niet altijd 100% zal zijn

 

14-01-2025 10:44:37
bert
bert

Inderdaad kappen met eilandbedrijven net als in UK



Laatst bewerkt door bert op 14-01-2025 10:44
 

14-01-2025 11:12:20
Muizeneus
Muizeneus

Het probleem is hier niet het eilandbedrijf, want de andere Nederlandse vervoerders hebben ook geen materieel dat de Drielandentrein kan rijden (OK straks de ICNG-D maar die is nog niet toegelaten)

Het probleem is de politieke ambitie voor een trein die complex is terwijl de reiziger er eigenlijk niets aan heeft.

Dat in combinatie met marktwerking, je kunt wel inschrijven met meer multicourante stellen maar als de concurrent dat niet doet loop wellicht je de concessie mis dus vervoerders worden eigenlijk gestimuleerd om (te) optimistisch in te schrijven.

De enige manier om dat te ondervangen is denk ik om als opdrachtgever concreet een hogere reserve te eisen, dan had Limburg moeten eisen dat er minimaal 9 multicourante stellen zouden zijn. Maar op het Provinciehuis zit dan waarschijnlijk weer niemand die daar genoeg verstand van heeft om dat te eisen...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 14-01-2025 11:13
 

14-01-2025 11:40:36
treinfan
treinfan

Was het niet oorspronkelijk de bedoeling om een directe verbinding Aken - NL - Luik op te zetten, in plaats van Aken - Maastricht en Luik - Heerlen? In dat geval zou er voldoende materieel zijn geweest.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-01-2025 11:57:46
hakkepuf
hakkepuf

Dat laatste optie is inderdaad de beste omdat Aken - Luik via Verviers sneller en korter is.

 

14-01-2025 12:07:37
Marco
Marco

Quote
Muizeneus (14-01-2025 11:12:20):


De enige manier om dat te ondervangen is denk ik om als opdrachtgever concreet een hogere reserve te eisen, dan had Limburg moeten eisen dat er minimaal 9 multicourante stellen zouden zijn. Maar op het Provinciehuis zit dan waarschijnlijk weer niemand die daar genoeg verstand van heeft om dat te eisen...


De provincie Overijssel precies dat gedaan te hebben met de concessie Zwoenzwoka. Dus er zijn wel mensen met verstand ;)

 

14-01-2025 13:09:31 2
bart84
Moderator
bart84

Quote
Muizeneus (14-01-2025 11:12:20):


Het probleem is hier niet het eilandbedrijf, want de andere Nederlandse vervoerders hebben ook geen materieel dat de Drielandentrein kan rijden (OK straks de ICNG-D maar die is nog niet toegelaten)


Misschien heb ik iets gemist, maar de ICNG-D is toch alleen voor NL en DE? Dat zijn nog steeds maar twee landen.

 

14-01-2025 13:21:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Eigenlijk is op dit traject alleen een dieseltrein geschikt ;-).

 

14-01-2025 13:35:23
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
bart84 (14-01-2025 13:09:31):


Quote
Muizeneus (14-01-2025 11:12:20):


Het probleem is hier niet het eilandbedrijf, want de andere Nederlandse vervoerders hebben ook geen materieel dat de Drielandentrein kan rijden (OK straks de ICNG-D maar die is nog niet toegelaten)


Misschien heb ik iets gemist, maar de ICNG-D is toch alleen voor NL en DE? Dat zijn nog steeds maar twee landen.


Zoals ik het heb begrepen is ICNG-D een uitbreiding van de order ICNG-B, dus krijgt die ook de Belgische vereisten.

 

14-01-2025 13:39:27 1
broek53
broek53

Hopelijk denkt er niemand serieus dat er ooit achtwagenintercitytreinstellen van NS op de liefdesbaby van Arriva en de provincie zullen worden ingezet.

 

14-01-2025 14:45:47
treinfan
treinfan

Quote
Dionysusnu (14-01-2025 13:35:23):


Quote
bart84 (14-01-2025 13:09:31):


Quote
Muizeneus (14-01-2025 11:12:20):


Het probleem is hier niet het eilandbedrijf, want de andere Nederlandse vervoerders hebben ook geen materieel dat de Drielandentrein kan rijden (OK straks de ICNG-D maar die is nog niet toegelaten)


Misschien heb ik iets gemist, maar de ICNG-D is toch alleen voor NL en DE? Dat zijn nog steeds maar twee landen.


Zoals ik het heb begrepen is ICNG-D een uitbreiding van de order ICNG-B, dus krijgt die ook de Belgische vereisten.


Dat is incorrect. Het is niet haalbaar (en volgens mij ook nooit uitgevraagd) om een ICNG-treinstel zowel geschikt te maken voor 3kV als voor 15kV.

 

14-01-2025 16:34:42
AlexNL
AlexNL

Quote
sjoerd (14-01-2025 10:11:40):


Al met al is het eigenlijk gewoon niet meer leuk om treintjes te moeten rijden terwijl je voortdurend lijkt te worden tegengewerkt en terwijl je zoveel pech hebt met je eilandbedrijf. Nu ben ik doorgaans de rust zelve, maar ik zou er bijzonder gestrest van worden en er snel helemaal mee kappen.


Op zich heeft Arriva Limburg nog een behoorlijk groot gebied (Nijmegen - Roermond, Roermond - Maastricht, Sittard - Kerkrade, Luik - Aken), dus van een eilandbedrijfje is niet eens echt sprake (i.t.t. bijvoorbeeld Gouda - Alphen a/d Rijn).

De Drielandentrein is echter een vreemde eend in de bijt, en men was misschien te optimistisch over hoe betrouwbaar het materieel zou zijn. Goede ervaringen met Stadler-materieel elders, waardoor Arriva dacht dat het op de Drielandentrein met een zeer krappe reserve ook wel zou moeten lukken?

 

14-01-2025 17:28:51
sjoerd
sjoerd

ARRIVA kent in die zin een aantal eilandbedrijven dat dezelfde diensten niet door een andere uitbater worden gereden. Weliswaar zijn er IC-treinen van NS op een deel van dat net, maar die zijn van een andere orde. Een relatief beperkt voertuigenpark is altijd een nadeel, maar het is een bijna gedwongen keuze.

Door allerlei calamiteiten kan echter een ruim voertuigenpark ook knellend klein worden.

Ik doelde overigens op het eigen chagrijn dat je als bedrijf ervaart als je je best doet, maar het niet voor elkaar krijgt binnen de smalle marges.

 

14-01-2025 17:48:01
treinhobby
treinhobby

Maar waarom zetten ze tussen Mt en Hrl geen pendel in met de ‘overbodige’ Maaslijn Flirts? Dan heb je in iedergeval een sneltrein op dat traject.

Of red je dat niet qua perroncapaciteit?

 

14-01-2025 19:14:09
mren
mren

Quote
Muizeneus (14-01-2025 11:12:20):


De enige manier om dat te ondervangen is denk ik om als opdrachtgever concreet een hogere reserve te eisen, dan had Limburg moeten eisen dat er minimaal 9 multicourante stellen zouden zijn. Maar op het Provinciehuis zit dan waarschijnlijk weer niemand die daar genoeg verstand van heeft om dat te eisen...



Dat heeft niets met verstand te maken maar met ruimte bieden aan de inschrijvende partijen om met voorstellen te komen.

Beetje gemakkelijk (ver)oordelen zo.

 

14-01-2025 19:33:32
cuneo56
cuneo56

Als je wilt vergelijken tussen de concessies in Limburg en Overijssel, dan moet je niet alleen de reserve stellen er bij betrekken (en wat de opdrachtgever daar over vindt / eist ), maar ook of het Bruto of Netto concessies zijn en wie de echte eigenaar van dat materieel is. Kortom het is en blijft lastig.

Niet dat ik daarmee Arriva vrij wil pleiten 😉



Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-01-2025 19:39
 

14-01-2025 19:38:03
timtrein
timtrein

Quote
treinfan (14-01-2025 14:45:47):


Misschien heb ik iets gemist, maar de ICNG-D is toch alleen voor NL en DE? Dat zijn nog steeds maar twee landen.


Zoals ik het heb begrepen is ICNG-D een uitbreiding van de order ICNG-B, dus krijgt die ook de Belgische vereisten.


Dat is incorrect. Het is niet haalbaar (en volgens mij ook nooit uitgevraagd) om een ICNG-treinstel zowel geschikt te maken voor 3kV als voor 15kV.


Niet haalbaar? Volgens mij is 1,5 kV= en 3 kV= toch vrij simpel te combineren. Je hebt daarnaast alleen wat extra STM nodig voor je treinbeïnvloeding,

 

15-01-2025 17:38:53
AlexNL
AlexNL

Quote
treinhobby (14-01-2025 17:48:01):


Maar waarom zetten ze tussen Mt en Hrl geen pendel in met de ‘overbodige’ Maaslijn Flirts? Dan heb je in iedergeval een sneltrein op dat traject.

Of red je dat niet qua perroncapaciteit?



Ik denk dat je dan in Heerlen in de knel komt met de beschikbare perroncapaciteit, voor zover ik kan nagaan staat alles daar vol rond de normaal geplande vertrek- en aankomsttijden van de trein van/naar Aken.

 

15-01-2025 21:30:38
rolandrail
rolandrail

De Arriva-treinen gebruiken in Hrl nog niet de helft van de beschikbare perronlengte.

 

15-01-2025 22:00:00
AlexNL
AlexNL

Naar mijn weten heeft Heerlen geen perronfases, dus moet je op bezet spoor binnenkomen?

 

15-01-2025 22:24:16
michaben
michaben

Dat doet men toch standaard al? De 32000 en 18900 staan samen op spoor 1 gepland (op dagen dat de 18900 daadwerkelijk de hele route rijdt) waarbij de aankomst van de 18900 een minuut voor vertrek van de 32000 gepland is.

 

16-01-2025 11:42:12
john2
john2

Quote
AlexNL (15-01-2025 22:00:00):


Naar mijn weten heeft Heerlen geen perronfases, dus moet je op bezet spoor binnenkomen?



Heerlen heeft geen A en B, bijvoorbeeld 4A en 4B, als dit met perronfase bedoeld wordt?

Op bezet spoor binnen komen, spoor 1, is standaard gebeurt met de sprinter en de sneltrein vanaf Maastricht.

Volgens mij gebeurt nu het niet meer op bezet spoor binnen komen, of het moet met de drielandentrein gebeuren?

 

16-01-2025 11:49:47 1
tieske05
tieske05

Heb t hier nog niet voorbij zien komen, 14-01 zijn de 566, 567 en 568 voor de Maaslijn afgeleverd in Venlo door de 151 033-8 van ERC D.

 

16-01-2025 12:46:10
Trainplaza
Trainplaza

Quote
john2 (16-01-2025 11:42:12):


Quote
AlexNL (15-01-2025 22:00:00):


Naar mijn weten heeft Heerlen geen perronfases, dus moet je op bezet spoor binnenkomen?



Heerlen heeft geen A en B, bijvoorbeeld 4A en 4B, als dit met perronfase bedoeld wordt?

Op bezet spoor binnen komen, spoor 1, is standaard gebeurt met de sprinter en de sneltrein vanaf Maastricht.

Volgens mij gebeurt nu het niet meer op bezet spoor binnen komen, of het moet met de drielandentrein gebeuren?



Als de RE18 volgens dienstregeling rijdt en niet uitvalt tussen Maastricht en Heerlen komt deze om .14/.44 aan en vertrekt deze om .18/.48 op spoor 1 te Heerlen richting Aachen. De RS18 halteert eveneens op spoor 1, van .11/.41 tot .15/.45. Hierdoor moet de RE18 op een bezet spoor 1 binnenkomen volgens dienstregeling. In de praktijk is dit de afgelopen tijd maar weinig voorgekomen door de structurele uitval van de RE18 tussen Maastricht en Heerlen, maar in theorie gebeurt het dus wel elk half uur.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 16-01-2025 12:46
 

18-01-2025 15:57:46
Arman3428
Arman3428

In de (voormalige) Connexxion werkplaats in Amf staat een rode Spurt binnen, iemand een idee waarom deze er staat?

 

18-01-2025 19:06:32
thom
thom

Tegenwoordig maakt Arriva gebruik van de werkplaats aldaar.

 

19-01-2025 12:43:38
stefanvdw
stefanvdw

Ik vermoed dat het stel 374 is die een tijdje terug een aanrijding heeft gehad tussen Zp-Ww. Treinposities.nl bevestigt mijn vermoeden treinposities.nl.

 

20-01-2025 16:55:52
mich
mich

Begin van de middag bracht Strukton de 569 en 570 (de laatste) naar Blerick vanuit Rheydt. De 566 en 568 hebben vandaag testgereden. Vanaf woensdag volgen de andere. De 566-570 gaan na de testritten net als de 563-565 terug in opslag nabij de fabriek in Polen. De 560-562 staan tot nader order in Mt.

 

20-01-2025 18:33:15
Muizeneus
Muizeneus

Zijn de nieuwe stellen gelijk aan de bestaande of zijn er verschillen? En kunnen ze straks gecombineerd rijden met de bestaande stellen?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2025 19:21:21
MetroRET
MetroRET

De drietjes hebben zowaar een cabinedeur, wel enkel aan de rechterkant in rijrichting.

 

20-01-2025 19:49:05
Marco
Marco

Ja het grootste verschil tov de eerste serie Flirts is natuurlijk dat het 3-delige stellen zijn ipv 2-delig. Ten opzichte van de Drielandenflirts is het verschil dat ze alleen voor Nederlandse prik (1500V) geschikt zijn.

Verder hebben de eerste serie Flirts 2 paar deuren per bak, de Drielandenflirts- en Maaslijn-flirts 1.

Zo zullen er vast nog meer verschillen zijn.

 

20-01-2025 22:54:56
Terebo
Terebo

ja, de Maaslijn 3-tjes en de 2-tjes mogen worden gekoppeld: ERATV (zie punt 3.1.2.4)



Laatst bewerkt door Terebo op 20-01-2025 22:56
 

21-01-2025 12:51:10
mich
mich

Ja, we hebben ook al veel gekoppeld testgereden. De nieuwe hebben daarnaast een nieuwe generatie tractie installatie, vandaar ook de nieuwe toelating. en wat kleine verbeteringen. Nieuw toilet.

 

24-01-2025 14:40:42
GerritJan
GerritJan

www.treinreiziger.nl extra nachttreinen



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-01-2025 14:40
 

26-01-2025 14:29:45
anton_
anton_

Vreemd dat er betaald wordt voor een nachttrein er rijd er ook al een een uur later.

 

27-01-2025 12:30:12
zigzag
zigzag

Quote
anton_ (26-01-2025 14:29:45):


Vreemd dat er betaald wordt voor een nachttrein er rijd er ook al een een uur later.


Reizigers hebben vaak geen zin ot tijd om nog een uur langer te wachten.

 

28-01-2025 13:21:20
anton_
anton_

Dat snap ik, maar als de route via Amersfoort en Hilversum was gegaan had je veel meer mensen toegang tot een nachttrein gegeven.

 

28-01-2025 13:54:12
jor[D]1
jor[D]1

tsja als de gemeente amersfoort en hilversum niet meebetalen en almere en lelystad wel...

 

03-02-2025 23:38:15
GerritJan
GerritJan

weet iemand de voortgang van veendam - stadskanaal?

 

04-02-2025 12:19:18 1
Muizeneus
Muizeneus

Je kunt je aanmelden voor de nieuwsbrief: Spoorverbinding Veendam - Stadskanaal - Provincie Groningen

 

04-02-2025 19:11:44
timtrein
timtrein

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1250374/stadskanaal-wijst-dideldom-aan-als-plek-voor-treinstation

 

04-02-2025 19:25:59
Dionysusnu
Dionysusnu

www.rtvnoord.nl

 

04-02-2025 23:45:10
aarclay
aarclay

Even wat anders dan Dideldom (wat een briljante naam is voor die wijk/buurt)....

RTV Noord: Arriva-trein te zwaar; passagiers moeten verplaatsen naar ander deel

Ik heb sinds 2006 nog nooit eerder gehoord van een dergelijke maatregel, terwijl ik wel eens beelden heb gezien van stampvolle treinen. Ik vermoed dat de extra installatie voor de hybride-aandrijving op het dak de reden is voor de gewichtsverdelingscontrole? En hoe moet ik mij dit voorstellen? Een alarm in de cabine dat afgaat met een melding in de trant van: 'A-melding: Rijtuig te zwaar beladen, automatische snelheidsbeperking ingesteld'? En dit verklaart denk ik dan ook natuurlijk de extra toevoeging met de druktesensoren aan de zijkant van de trein....



Laatst bewerkt door aarclay op 04-02-2025 23:46
 

05-02-2025 07:56:53
dvdhoven
dvdhoven

Een antwoord hierop staat in het Opvallende dingen topic van 3 februari onderaan

somda.nl



Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-02-2025 08:08


Dick van den Hoven
 

05-02-2025 12:35:13
stefanvdw
stefanvdw

Bij te zware belading verhindert de trein dat er harder kan worden gereden dan 90 km/u. Lampje 'storing luchtvering' gaat dan branden in de cabine en als je toch harder rijdt volgt er een snelremming. Oftewel je kan gewoon doorrijden hetzij wat langzamer, niks bijzonders gebeurt wel vaker als het druk is in de trein.



Laatst bewerkt door stefanvdw op 05-02-2025 12:36
 

06-02-2025 14:47:57
Daan!
Daan!

Misschien heb ik het gemist, maar ik zie op Ut vandaag en eerder op Facebook, twee Flirt stellen van Arriva naar Amsterdam rijden vanuit Limburg. Het schijnt dat Stalder een en ander aan het testen is.
Maar weet iemand wat ze testen?

 

07-02-2025 06:44:03 1
treinfan
treinfan

Er zijn dagelijks ritten Ut-Asd v.v. om ervaring op te doen met ETCS.

 

07-02-2025 07:19:19 3
martijn
martijn

Op datzelfde Facebook vraagt Arriva reizigers of ze nog wensen hebben voor de geplande treindienst tussen Groningen en Parijs. Nieuw voor mij is dat de route na Zwolle nu mogelijk via Amersfoort, Utrecht, 's-Hertogenbosch, Breda, Antwerpen, Brussel en Bergen/Mons gaat. Via de advertentie kom je bij de volgende enquête op de website van Arriva. (hier worden itt de advertentie op FB ook Amsterdam en Rotterdam weer als mogelijke tussenstops vermeld...)



Laatst bewerkt door martijn op 07-02-2025 08:17
 

07-02-2025 11:43:28
john2
john2

Als Arriva nu met personeels en materieel krapte zit. Onder andere in Limburg.

Hoe willen ze dan de uitbreiding in ritten dan voor elkaar krijgen?

 

07-02-2025 12:02:09 1
martijn
martijn

Gewoon, net als bij de nachttreinen personeel inhuren. Het is toch al jaren bekend dat die regionale lijntjes geen prioriteit hebben?

 

09-02-2025 09:36:30 2
mich
mich

Quote
treinfan (07-02-2025 06:44:03):


Er zijn dagelijks ritten Ut-Asd v.v. om ervaring op te doen met ETCS.



Nee, niet om ervaring op te doen. Die ervaring is er voldoende. Alle nieuwe Maaslijn Flirts hebben minimaal 2 testritten naar Asd gereden. Soort van afnamerit. 800 km rijden om te kijken of alles goed functioneerd incl. Etcs. De 569 heeft een rondje gemaakt Vl-Ehv-Ut-Asd-Hlm-Gv-Rtd-Tb-Vl om de volgende rit andersom gekoppeld mee te lopen. Alle omgebouwde 2 delige Flirts rijden na ombouw 1x naar Asd. (of evt over de hanzelijn indien dat uitkomt).



Laatst bewerkt door mich op 09-02-2025 09:36
 

15-02-2025 17:26:09
GerritJan
GerritJan

Naar verluidt en verwachtingen zal Stel 374 als eerste een rrreis huisstijl krijgen.



Laatst bewerkt door GerritJan op 15-02-2025 17:29
 

15-02-2025 17:54:07
treinhobby
treinhobby

Neem aan dat dat gecombineerd wordt met de inbouw van een toilet en nieuwe motoren?

Of wordt de buitenkant los van de binnenkant aangepakt?

 

15-02-2025 18:13:01 1
martijn
martijn

Vanwaar eigenlijk deze aanname? Bij het vorige bestickerings-/verbouwingsproject gebeurde dit ook in verschillende werkplaatsen. Ik ga er niet vanuit dat ze in Amersfoort de interne verbouwing gaan verzorgen, maar dat dit in een werkplaats van Stadler gebeurt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-02-2025 18:50:56
Gydo
Gydo

Quote
martijn (15-02-2025 18:13:01):


Vanwaar eigenlijk deze aanname? Bij het vorige bestickerings-/verbouwingsproject gebeurde dit ook in verschillende werkplaatsen. Ik ga er niet vanuit dat ze in Amersfoort de interne verbouwing gaan verzorgen, maar dat dit in een werkplaats van Stadler gebeurt.


Ik heb intern binnen Arriva te horen gekregen dat stel 374 inderdaad als eerste de RRReis kleurstelling zal krijgen en dat dit gecombineerd met toilet inbouw zal gaan gebeuren.

 

15-02-2025 19:13:43
thom
thom

Quote
martijn (15-02-2025 18:13:01):


Vanwaar eigenlijk deze aanname? Bij het vorige bestickerings-/verbouwingsproject gebeurde dit ook in verschillende werkplaatsen. Ik ga er niet vanuit dat ze in Amersfoort de interne verbouwing gaan verzorgen, maar dat dit in een werkplaats van Stadler gebeurt.



In Amersfoort heeft Arriva tegenwoordig de oude werkplaats van Connexxion overgenomen, dus dat zou opzich daar prima kunnen plaatsvinden, en dat kan altijd nogwel (deels) door een externe partij gebeuren daar.

 

15-02-2025 19:40:35
martijn
martijn

Quote
Gydo (15-02-2025 18:50:56):


Quote
martijn (15-02-2025 18:13:01):


Vanwaar eigenlijk deze aanname? Bij het vorige bestickerings-/verbouwingsproject gebeurde dit ook in verschillende werkplaatsen. Ik ga er niet vanuit dat ze in Amersfoort de interne verbouwing gaan verzorgen, maar dat dit in een werkplaats van Stadler gebeurt.


Ik heb intern binnen Arriva te horen gekregen dat stel 374 inderdaad als eerste de RRReis kleurstelling zal krijgen en dat dit gecombineerd met toilet inbouw zal gaan gebeuren.



Inclusief de nieuwe motoren? Want die noemde @treinhobby ook.

 

15-02-2025 20:19:29
treinhobby
treinhobby

Als het alleen om opnieuw bestickeren gaat, zou dat ook nog bij Transit-Oost in Winterswijk kunnen gebeuren. Dat zijn de noordelijke stellen ook behandeld.

 

15-02-2025 21:16:44
GerritJan
GerritJan

Zal naar verwachting klaar zijn eind Q1 begin Q2. Ik neem aan dat dit kwartaal betekend?



Laatst bewerkt door GerritJan op 15-02-2025 21:52
 

15-02-2025 21:36:48
bacr
bacr

Nee. Kwartaal.

 

05-03-2025 14:00:54
mvanuden
mvanuden

Quote
mich (20-01-2025 16:55:52):


Begin van de middag bracht Strukton de 569 en 570 (de laatste) naar Blerick vanuit Rheydt. De 566 en 568 hebben vandaag testgereden. Vanaf woensdag volgen de andere. De 566-570 gaan na de testritten net als de 563-565 terug in opslag nabij de fabriek in Polen. De 560-562 staan tot nader order in Mt.



Kan iemand s.v.p. uitsluitsel geven over het aantal en de nummers van de Maaslijn FLIRTs? Uit bovenstaande maak ik op dat de nummers tot 570 lopen. Op Wikipedia staat tot 572 (560-572, 13 stuks). Mijn oorspronkelijke informatie (gebruikt voor Railfaneurope.net, waar ik de materieeltabellen bij houd) was 13 stuks genummerd 558-570. Maar over de 558 en 559 heb ik verder nooit iets gezien of gelezen.

Zijn het er nu 11 (genummerd 560-570), 13 (558-570) of 13 (560-572)? Alvast bedankt voor de hulp.

 

05-03-2025 14:55:07
2801
2801

Het zijn er 11, genummerd 560-570

 

23-03-2025 12:47:42
mvanuden
mvanuden

Quote
2801 (05-03-2025 14:55:07):


Het zijn er 11, genummerd 560-570



En het Materieeloverzicht in Op de Rails (dat ik toch wel hoog heb zitten) vermeldt de nummers 560-572??? (2025/03)

 

24-03-2025 10:50:56
mich
mich

Hobby bronnen zitten er vaak langs. Op Wiki e.d. staat het vol met fouten. Gelukkig zijn er hier directe bronnen, zoals Arriva medewerkers.

 

24-03-2025 11:02:51
sjoerd
sjoerd

Correct. Maar bedrijfsgegevens zijn ook niet altijd accuraat. Ik herinner me - en niet om de held uit te hangen - dat toenmalig Railinfrabeheer (voorloper van ProRail) me regelmatig de vraag voorlegde of ik wist waar ... Zo had men geen overzicht waar de toenmalige schuin oplopende zigzag- en gewone mistbaken in den lande nog stonden. Ook ontbrekende of overbodige borden kwamen regelmatig ter sprake. Zelfs een accuraat overzicht van nog beschikbare wagens van een bepaald type was niet up-to-date.

Maar weet de gemiddelde Nederlander wel precies hoeveel messen, vorken en lepels in de la liggen? Gegevens van wat dan ook rammelen vrijwel altijd. Het aantal eigen kinderen lukt meestal wel. ;.)

 

11-04-2025 20:49:59
cuneo56
cuneo56

Aangezet door een vraag op het Duitse 'Drehscheibe' , kan ik vanaf 05 Mei a.s geen enkele reis meer plannen met een Arriva trein , met uitzondering van de Drielanden trein ( die juist tussen Maastricht en Heerlen vaak uitvalt!) . Worden de concessies ingeleverd?



Laatst bewerkt door cuneo56 op 11-04-2025 20:50
 

11-04-2025 21:12:27
Dionysusnu
Dionysusnu

Als in: Geen enkele van de gebieden in NL? Dat klinkt veel meer als een probleem met de aanlevering van de dienstregeling aan de reisinfobronnen. Des te meer omdat de drielandentrein vanaf die datum ook onder een andere naam in de reisplanner staat, als 'Arriva Nederland Regional-Express'. Dat suggereert dat daarvoor een terugvalbron wordt gebruikt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 11-04-2025 21:13
 

11-04-2025 22:54:35 1
Edb3
Edb3

Vandaag is Lint 28 voorzien van de naam 'Poasboake' en met bijpassend interieur (buitenzijde toilet met grote foto's van dat thema + informatie over de regio plus een gedicht). Op 19 maart was Lint-stel 24 'Witte Wieven' de eerste in deze serie van 7 stellen met naamgeving. De lintjes rijden in de ZHO-concessie (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Info: over.arriva.nl

 

13-04-2025 11:05:17
john2
john2

Drielanden trein van Arriva krijgt vanuit Aachen in Sittard aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.

Drielandentrein krijgt vanuit Aken aansluiting op nachttrein naar Schiphol


Paul Bots Politiek verslaggever


De Drielandentrein van Arriva krijgt op vrijdagavond vanuit Aken een aansluiting op de nachttrein richting Schiphol. De nachtelijke verbinding was een unanieme wens van de provinciale politiek, die liefst een volledig nieuwe verbinding tussen Aken en Schiphol had gezien. Dat was praktisch echter niet mogelijk, had verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA, Openbaar Vervoer) eerder al aan Provinciale Staten laten weten.


Het compromis is dat de Drielandentrein uit Aken op vrijdagnacht niet meer eindbestemming Heerlen heeft, maar doorrijdt naar Sittard. Reizigers vanuit Aken en Heerlen kunnen daar dan iets na een uur ‘s nachts overstappen op de bestaande nachttrein die vanuit Maastricht richting Randstad rijdt. De overstaptijd bedraagt tien minuten.


Concurrentie

De nachttrein vanuit Limburg naar Schiphol is ruim twee jaar geleden door Arriva ingevoerd in een poging de concurrentie met de NS aan te gaan op het landelijke spoor. De NS heeft de concessie voor alle belangrijke landelijke verbindingen, maar concurrenten mogen op niet gebruikte tijdstippen wel een plek op het spoor aanvragen. Ook vanuit Groningen laat de vervoerder al twee jaar een nachttrein richting Schiphol rijden. Vorige maand startte eenzelfde verbinding vanuit Zwolle richting de luchthaven.


In de nachttrein is de ov-chipkaart niet geldig. Reizigers kunnen een kaartje kopen via de app van Glimble of via 9292. Ze betalen afhankelijk van de reisafstand een tarief van vijf, tien of vijftien euro. Voor het stukje met de Drielandentrein vanuit Aken zijn wel de gewone kaartjes geldig, maar is het ook mogelijk via de apps één doorlopend kaartje te kopen.


Proef

De verbinding is in eerste instantie een proef die na een jaar wordt geëvalueerd, stelt Arriva. Kuntzelaers laat echter aan Provinciale Staten weten dat – als de evaluatie goed uitpakt – de nieuwe verbinding in principe tot het einde van de concessie van Arriva in Limburg blijft bestaan. Dat is in 2031.


Limburger, 2 april 2025

 

13-04-2025 11:14:55
john2
john2

Arriva wint bij rechter: extra miljoenen voor beveiliging Drielandentrein in zicht

Paul Bots Politiek verslaggever


Het ministerie van Infrastructuur moet gewoon meebetalen aan het beveiligingssysteem van de Drielandentrein, ook al rijdt die trein deels over Duits en Belgisch spoor. Dat heeft de Raad van State woensdag beslist. Streekvervoerder Arriva had bijna 38 miljoen euro gevraagd voor het aanbrengen van het moderne Europese beveiligingssysteem ERTMS in alle Limburgse treinen. Het ministerie weigerde echter een deel van dat bedrag te betalen, omdat dat gebruikt zou worden om het systeem te laten ‘praten’ met die van de Duitse en Belgische spoorwegen. De subsidie is alleen bedoeld treinen die in Nederland rijden, was de redenering, waardoor Arriva 3,4 miljoen euro mis dreigde te lopen.


Afspraken

De Raad van State denkt daar echter anders over. Volgens de hoogste bestuursrechters heeft het ministerie de afwijzing onvoldoende onderbouwd. Volgens Arriva was de investering sowieso nodig om aan alle eisen te voldoen voor het rijden van een trein tussen Aken en Luik via Heerlen en Maastricht. Een rit waarover in de concessie met de provincie Limburg afspraken zijn gemaakt.


We zijn tevreden met de uitspraak in hoger beroep

Het ministerie moet van de Raad van State binnen zes weken een nieuw besluit nemen over de subsidie, waarbij rekening gehouden moet worden met het vonnis van woensdag. Dat gaat het ministerie ook doen, laat een woordvoerster weten. Formeel kan er alsnog besloten worden dat Arriva geen recht heeft op de miljoenen, maar die kans lijkt beperkt.

Een woordvoerder van Arriva noemt de uitspraak ‘mooi’, maar wil ook nog niet te vroeg juichen. „We zijn tevreden met de uitspraak in het hoger beroep. We kunnen nu toewerken naar de inhoudelijke behandeling van deze zaak”, verwijst hij naar het besluit dat het ministerie snel moet gaan nemen. Formeel betaalt het ministerie de subsidie uit aan de provincie Limburg. Die heeft echter met Arriva afgesproken dat het geld meteen wordt doorgesluisd naar de vervoerder.


Het beveiligingssysteem van de Drielandentrein heeft Arriva de voorbije jaren veel hoofdbrekens gekost. De trein had al de systemen voor Duitsland, België en Nederland aan boord toen de eis kwam dat ook het Europese veiligheidssysteem ingebouwd moest zijn. Die eis werd lange tijd gezien als een Belgische poging de trein te weren. Want hoewel de Belgen dit systeem in de trein eisten, was het spoor richting Luik maar voor een klein deel voorzien van deze variant.


Staking

Tot en met zondag zullen reizigers tussen Maastricht en Luik sowieso niet in de Drielandentrein van Arriva kunnen stappen. Vanwege een stakingsweek in België rijden op dat traject voorlopig alleen de oude Belgische treinen. Dit om te voorkomen dat de dienstregeling van de Drielandentrein in de war gaat door de stakingen, legt een woordvoerder van Arriva uit. Passagiers van de Drielandentrein kunnen in Maastricht overstappen op de Belgische trein. Omdat de stakingsbereidheid elke dag anders is, is niet goed te voorspellen wanneer die wel of niet rijdt.

Het is niet voor het eerst dat de oude Belgische treinstellen worden ingezet op het stuk tussen Maastricht en Luik. Ook als de Drielandentrein kampt met storingen, wordt regelmatig de hulp van de Belgen ingeroepen.


Bron: De Limburger.



Laatst bewerkt door john2 op 13-04-2025 13:06, reden: Meer tekst er bij gezet
 

13-04-2025 13:58:59
BR628
BR628

Quote
cuneo56 (11-04-2025 20:49:59):


Aangezet door een vraag op het Duitse 'Drehscheibe' , kan ik vanaf 05 Mei a.s geen enkele reis meer plannen met een Arriva trein , met uitzondering van de Drielanden trein ( die juist tussen Maastricht en Heerlen vaak uitvalt!) . Worden de concessies ingeleverd?



Probleem ligt bij NS Reisinformatie, want vanaf 5 mei zijn ook Qbuzz en Keolis treinen uit de reisplanner verdwenen. Dat terwijl de treinen 'gewoon' in Donna staan en ook gewoon gaan rijden.

 

13-04-2025 19:05:05
Dionysusnu
Dionysusnu

Let op, de paragraaf over de staking is van februari. Dat gaat niet over de huidige/aankomende ronde.

Link naar artikel: Arriva wint bij rechter: extra miljoenen voor beveiliging Drielandentrein in zicht



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-04-2025 19:06
 

14-04-2025 07:39:17
Edb3
Edb3

Quote
john2 (13-04-2025 11:05:17):


Drielanden trein van Arriva krijgt vanuit Aachen in Sittard aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.

Drielandentrein krijgt vanuit Aken aansluiting op nachttrein naar Schiphol


Paul Bots Politiek verslaggever


De Drielandentrein van Arriva krijgt op vrijdagavond vanuit Aken een aansluiting op de nachttrein richting Schiphol. De nachtelijke verbinding was een unanieme wens van de provinciale politiek, die liefst een volledig nieuwe verbinding tussen Aken en Schiphol had gezien. Dat was praktisch echter niet mogelijk, had verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA, Openbaar Vervoer) eerder al aan Provinciale Staten laten weten.


Het compromis is dat de Drielandentrein uit Aken op vrijdagnacht niet meer eindbestemming Heerlen heeft, maar doorrijdt naar Sittard. Reizigers vanuit Aken en Heerlen kunnen daar dan iets na een uur ‘s nachts overstappen op de bestaande nachttrein die vanuit Maastricht richting Randstad rijdt. De overstaptijd bedraagt tien minuten.


Concurrentie

De nachttrein vanuit Limburg naar Schiphol is ruim twee jaar geleden door Arriva ingevoerd in een poging de concurrentie met de NS aan te gaan op het landelijke spoor. De NS heeft de concessie voor alle belangrijke landelijke verbindingen, maar concurrenten mogen op niet gebruikte tijdstippen wel een plek op het spoor aanvragen. Ook vanuit Groningen laat de vervoerder al twee jaar een nachttrein richting Schiphol rijden. Vorige maand startte eenzelfde verbinding vanuit Zwolle richting de luchthaven.


In de nachttrein is de ov-chipkaart niet geldig. Reizigers kunnen een kaartje kopen via de app van Glimble of via 9292. Ze betalen afhankelijk van de reisafstand een tarief van vijf, tien of vijftien euro. Voor het stukje met de Drielandentrein vanuit Aken zijn wel de gewone kaartjes geldig, maar is het ook mogelijk via de apps één doorlopend kaartje te kopen.


Proef

De verbinding is in eerste instantie een proef die na een jaar wordt geëvalueerd, stelt Arriva. Kuntzelaers laat echter aan Provinciale Staten weten dat – als de evaluatie goed uitpakt – de nieuwe verbinding in principe tot het einde van de concessie van Arriva in Limburg blijft bestaan. Dat is in 2031.


Limburger, 2 april 2025


Dit is slechts in één richting; terug vanuit Shl/Ehv worden reizigers geacht tot Maastricht te reizen (a. 07.30) en dan met de eerste mogelijk richting Aachen te gaan (v. 07.52)

 

14-04-2025 07:57:33
mdeen
mdeen

Quote
Edb3 (14-04-2025 07:39:17):


Quote
john2 (13-04-2025 11:05:17):


Drielanden trein van Arriva krijgt vanuit Aachen in Sittard aansluiting op de nachttrein naar Schiphol.

Drielandentrein krijgt vanuit Aken aansluiting op nachttrein naar Schiphol



Dit is slechts in één richting; terug vanuit Shl/Ehv worden reizigers geacht tot Maastricht te reizen (a. 07.30) en dan met de eerste mogelijk richting Aachen te gaan (v. 07.52)


De nachttrein komt om 7:16 in Sittard aan en dan kun je om 7:26 met de IC naar Heerlen en dan met de RE18 naar Aken, dat is een half uur sneller.

 

14-04-2025 08:22:19
MennoSBB
MennoSBB

Die IC is natuurlijk wel NS, dus is deze optie niet als 1 reis te boeken in de Arriva app.

 

14-04-2025 12:12:06
mdeen
mdeen

Ik weet niet wat in Glimble te boeken is, maar als je op de Arriva website kijkt dan wordt de optie via Sittard je gewoon aangeboden voor € 10,55. Via Maastricht moet dan € 12,24 kosten.

Wat volgens mij ook niet klopt want de nachttrein alleen al kost € 15. Het is wat met correcte reisinformatie.

 

14-04-2025 20:19:39
mich
mich

Quote
MennoSBB (14-04-2025 08:22:19):


Die IC is natuurlijk wel NS, dus is deze optie niet als 1 reis te boeken in de Arriva app.



Dat is die wel, Glimble kan prima overweg met een NS trein in het reistraject.

 

15-04-2025 07:35:01
mdeen
mdeen

En Arriva bevestigt mij in de chat dat € 10,55 een correcte prijs voor Schiphol - Aachen is, met NS via Sittard en Heerlen. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, maar als het iemand lukt hoor ik het graag (volgens Arriva kost de nachttrein van Schiphol naar Sittard al € 15 www.arriva.nl )

  1. Chantal

    Er is een verwarring. Van waar naar waar reis je? Je hele reis. Geen enkel rit, maar vanaf je begin en eindhalte.

  2. Jij

    Van Schiphol naar Aachen, om 4:53 vertrek op zaterdagnacht.

  3. Chantal

    De prijs van deze rit is correct namelijk 10,55 euro. Het gaat om het weekend, zaterdag en de tijdstip. Vandaar zo een prijs.

 

15-04-2025 19:34:54
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
BR628 (13-04-2025 13:58:59):


Quote
cuneo56 (11-04-2025 20:49:59):


Aangezet door een vraag op het Duitse 'Drehscheibe' , kan ik vanaf 05 Mei a.s geen enkele reis meer plannen met een Arriva trein , met uitzondering van de Drielanden trein ( die juist tussen Maastricht en Heerlen vaak uitvalt!) . Worden de concessies ingeleverd?



Probleem ligt bij NS Reisinformatie, want vanaf 5 mei zijn ook Qbuzz en Keolis treinen uit de reisplanner verdwenen. Dat terwijl de treinen 'gewoon' in Donna staan en ook gewoon gaan rijden.


Het was inderdaad een menselijke fout bij NS: www.treinenweb.nl. Zou vrijdagochtend weer opgelost moeten zijn.

 

16-04-2025 20:28:33
martijn
martijn

Ook dit jaar weer treinen uit Limburg en de noordelijke provincies in de Achterhoek en de Liemers tijdens Koningsdag. Maar ondanks het koninklijk bezoek ook dit jaar weer geen kwartierdienst Arnhem - Doetinchem. Wel weer de jaarlijks terugkerende pendel Arnhem - Zevenaar.

 

16-04-2025 20:52:56
cuneo56
cuneo56

Gelukkig vervalt dit soort flauwekul met de nieuwe concessie, en kunnen gewoon alle stellen die daar elke werkdag rijden dat ook op een feestdag doen.

 

16-04-2025 22:33:31
thom
thom

Je denkt dat er nu stellen van die concessie aan de kant blijven, en ipv stellen elders uit het land worden gehaald ?

 

16-04-2025 22:41:57
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Je had voorheen een stadsgewest (KAN) wat Ah - Dtc apart had aanbesteed.

Naast de provincie die Ah - Ww had aanbesteed.

De KAN (is/was CXX) rijdt alleen op werkdagen.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 16-04-2025 22:45
 

16-04-2025 22:48:45 1
sjoerd
sjoerd

Ik zou bijna zeggen: nog even en al die fusies leiden tot wederom 1 spoorvervoerder in Nederland. Efficiënt!

 

16-04-2025 23:11:28
thom
thom

Quote
NIJMEGEN (16-04-2025 22:41:57):


Je had voorheen een stadsgewest (KAN) wat Ah - Dtc apart had aanbesteed.

Naast de provincie die Ah - Ww had aanbesteed.

De KAN (is/was CXX) rijdt alleen op werkdagen.



Ja, op die manier, maar dan verschilt er eigenlijk nog niet zoveel met nu dat er materieel van een 'andere lijn' maar van dezelfde veevoeder gebruikt word, het hoeft dan alleen van minder ver te komen.

 

16-04-2025 23:14:36
cuneo56
cuneo56

Quote
thom (16-04-2025 22:33:31):


Je denkt dat er nu stellen van die concessie aan de kant blijven, en ipv stellen elders uit het land worden gehaald ?


Dat denk ik niet, maar het domme gedoe om stellen die wel op werkdagen daar rijden stil te laten staan en dan maar stellen uit Groningen of Venlo te halen is toch niet wat het idee was hoe openbaar vervoer efficient en zo goedkoop mogelijk voor de klant te maken.

 

17-04-2025 09:23:09
Muizeneus
Muizeneus

Toch vind ik het zeer klantvriendelijk, bij andere eilandbedrijfjes zoals TAG en de Valleilijn wordt er direct gesneden in de treindienst als er een paar stelletjes te weinig zijn...

 

17-04-2025 10:38:22 1
bert
bert

Klantvriendelijk? Normaalste zaak van de wereld dat je capaciteit verhoogt bij groot vervoersaanbod. Net als bij F1 of voetbaltreinen voor Feyenoord naar Rtst



Laatst bewerkt door bert op 17-04-2025 10:38
 

17-04-2025 10:55:53 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Het is natuurlijk te zot voor woorden dat er 9 stellen ter plekke, mèt personeel dat er dagelijks rijdt, niet eens gehuurd of iets dergelijks kunnen worden. Met als gevolg dat er maar capaciteit uit Venlo en Groningen weggenomen wordt - waar toch eveneens Koningsdag wordt gevierd.

 

17-04-2025 11:01:31
anton_
anton_

Quote
Muizeneus (17-04-2025 09:23:09):


Toch vind ik het zeer klantvriendelijk, bij andere eilandbedrijfjes zoals TAG en de Valleilijn wordt er direct gesneden in de treindienst als er een paar stelletjes te weinig zijn...


Bij sommige eilandbedrijfjes heeft de provincie ( of wie dan ook de aanbesteding heeft gedaan ) nogal vreemde, vanuit de reiziger gezien, eisen in het contract gezet. Iets in de trant van "alle treinen moet in de huisstijl geverfd zijn, andere treinen zijn niet toegestaan" Met als gevolg dat het voor de vervoerder niet is toegestaan om ander materieel in te zetten.

 

17-04-2025 15:53:44
phantom
phantom

Klantvriendelijk EN efficient werken zou zijn als men gewoon zorgt dat materieel wat stilstaat en daar thuis hoort,aan het werk gezet word,ok bij dagen zoals koningsdag,of welke bijzondere dag ook.
Wat cuneo en ysbergsla zeggen is waar,vind ik.
Het is te zot voor woorden ,dat je omdat niemand zinnige regels/voorwaarden heeft gemaakt ,of simpelweg efficiënt heeft nagedacht tijdens het opstellen van contracten,dat er nu dus stellen stil staan die op die lijn horen te rijden,om dan vervolgens geld te gaan investeren om van elders stellen te huren/te halen en over te laten brengen.
Wat is er mis met eventueel een grote magnetisch bord ofzo waarop het logo van de normale vervoerder opstaat om dat dan voor 1 dag op dat stilstaande treinstel te plakken ??
Deed men in Dordrecht ook met tijdelijk gehuurde stellen toen Arriva z'n eigen treinen nog niet had op de dag van concessie wisseling.
Voor de reiziger maakt het niet uit,die ziet een trein aankomen en stoppen,deuren gaan open en de reizger stapt in om zich te laten vervoeren,kleur van een trein zal hun niet uitmaken.
Zo krijg je o.a. je budget wel op en moet je wellicht 'weer' tarief verhogingen gaan invoeren omdat je centen opdrogen nog voor je nieuwe centen hebt.
OF bij de regering gaan vragen of je nog wat subsidie kan krijgen omdat je bankroet aan t gaan bent.
Evt bij de provincie vragen om meer geld is ook een optie.
Ik zeg niet dat dat nodig zal zijn door alleen deze rare situatie die onnodig geld kost,maar als er meer van zulke rare onnodige geldverslindende dingen gedaan worden,dan telt het in het geheel wel snel op aan wat je evt te kort komt.



Laatst bewerkt door phantom op 17-04-2025 15:58
 

17-04-2025 16:04:45
martijn
martijn

Quote
Ysbergsla (17-04-2025 10:55:53):


Het is natuurlijk te zot voor woorden dat er 9 stellen ter plekke, mèt personeel dat er dagelijks rijdt, niet eens gehuurd of iets dergelijks kunnen worden. Met als gevolg dat er maar capaciteit uit Venlo en Groningen weggenomen wordt - waar toch eveneens Koningsdag wordt gevierd.



Deze constructie bestaat natuurlijk al een jaar of 10. En het is krom dat dan 9 driedelige GTW's in Arnhem en Doetinchem stilstaan. Maar ik heb nooit iets gelezen over te weinig capaciteit in Limburg of Groningen. Welk jaar was dat? Arnhem is nou eenmaal één van de steden waar veel publiek uit de wijde regio naartoe trekt en dit jaar komt het koninklijk bezoek aan Doetinchem daar nog bij.

 

17-04-2025 17:58:26
treinhobby
treinhobby

Quote
phantom (17-04-2025 15:53:44):


Wat is er mis met eventueel een grote magnetisch bord ofzo waarop het logo van de normale vervoerder opstaat om dat dan voor 1 dag op dat stilstaande treinstel te plakken ??

Voor de reiziger maakt het niet uit,die ziet een trein aankomen en stoppen,deuren gaan open en de reizger stapt in om zich te laten vervoeren,kleur van een trein zal hun niet uitmaken.


De noordelijke stellen die dan op Apd-Zp komen te rijden zijn ook blauw/groen ipv. rood.

Dus met de kleur heeft het niks te maken.

Blijkbaar is het voor Arriva goedkoper om eigen materieel vanuit het noorden over te laten komen, dan inhuren bij de concurrent Breng.

 

17-04-2025 21:50:26
MaxBB
MaxBB

Of, wat ook nog kan: Breng (Transdev) wil het gewoon niet. :)

 

17-04-2025 21:56:27
Rsb
Rsb

Zeker later op de avond neemt de kans meer toe dat je calamiteitenschoonmaak kan plannen. Vanuit dat oogpunt is te begrijpen, maar verder wat mij betreft van de zotte inderdaad.

 

18-04-2025 09:19:31 2
mich
mich

Niet zo druk om maken. Overbrengen is niet zo duur en de stellen zijn over.

 

18-04-2025 09:30:06
martijn
martijn

En grote kans dat dit de laatste keer is, aangezien de 9 Breng-stellen bij het ingaan van de nieuwe concessie ook van Arriva zijn.

 

18-04-2025 12:09:22
AlexNL
AlexNL

Quote
MaxBB (17-04-2025 21:50:26):


Of, wat ook nog kan: Breng (Transdev) wil het gewoon niet. :)


Ik weet niet hoe het zit met eigendom van de Breng-stellen, maar het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat die eigendom zijn van een leasemaatschappij. Dan zit je met nóg een partij die er iets van moet vinden.

Ter vergelijking: als je een hypotheek afsluit voor de aanschaf van een huis, dan mag je dit ook niet zomaar verhuren.

 

18-04-2025 13:52:39
Gydo
Gydo

Quote
AlexNL (18-04-2025 12:09:22):


Quote
MaxBB (17-04-2025 21:50:26):


Of, wat ook nog kan: Breng (Transdev) wil het gewoon niet. :)


Ik weet niet hoe het zit met eigendom van de Breng-stellen, maar het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat die eigendom zijn van een leasemaatschappij. Dan zit je met nóg een partij die er iets van moet vinden.

Ter vergelijking: als je een hypotheek afsluit voor de aanschaf van een huis, dan mag je dit ook niet zomaar verhuren.


Ik sprak een Breng-machinist en die zei dat de 9 GTW-stellen worden gehuurd van een leasemaatschappij, bij de Breng-stellen was dat Stadler zelf, ik weet niet precies hoe het dan zal gaan, maar volgens mij worden ze verkocht aan Arriva, als de nieuwe dienstregeling in gaat.



Laatst bewerkt door Gydo op 18-04-2025 13:57
 

25-04-2025 16:13:58
martijn
martijn

Arriva heeft inmiddels de eerste foto's van de 374 in RRReis-huisstijl op Facebook gedeeld.