14-09-2008 20:13:12
mich
mich
E-GTW is wel sneller dan plan V, maar de machinist zal vast niet vol weg trekken want dat gaat nogal lomp: 0-80 in ongeveer 25 sec en 0-100 in 35%05%  

14-09-2008 22:00:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Nog wat meer plaatjes, om te beginnen de 503 op de Beneden Merwedebrug tussen Sliedrecht en Dordrecht... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10503_32532_Bmbr_140908.jpg

De 501 houdt een wedstrijdje met het verkeer op de A15 ter hoogte van Giessenburg... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10501_32543_Gnd_140908.jpg

Het duo 505+502 op weg naar Geldermalsen bij Schelluinen... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10505-10502_32545_Gr_140908.jpg

En de 506+504 rijden Hardinxveld-Giessendam binnen... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10506-10504_32547_Gnd_140908.jpg

De 503 komt binnen in Sliedrecht... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10503_32549_Sdt_140908.jpg

En wederom het setje 502+505, nu op de Wantijbrug in Dordrecht... http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/10502-10505_32544_Wijb_140908.jpg

Daarna zelf even een ritje wezen maken. Het interieur...
http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/interieur-10503_140908.jpg
http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/motorbak-10503_140908.jpg
http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/stoel-10506_140908.jpg

TFT-schermen geven de volgende stations aan met de aankomsttijd erbij...
http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/TFT-10506_route32555_140908.jpg
http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/TFT-10503_route32556_140908.jpg

Twee geluidsopnametjes...
- omroep station Gdm: http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/SND_5706.WAV
- het welkomstbericht vlak voor vertrek uit Dordrecht: http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/SND_5717.WAV

En een filmpje van de 501 bij vertrek uit Sliedrecht: http://nl.youtube.com/watch?v=eXDLgb8YW4g

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-09-2008 22:03


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2008 22:01:55
kbrandsma
kbrandsma
Mooie plaatjes. De stem is van dezelfde voice-over als hier in het noorden.
(Reactie op Mich)
Dat is nogal een verschil vergeleken met de teruggeschroefde diesel GTW's van Arriva. Vorige week weer eens mee gereden. Ze zijn nog wel sneller dan DH, maar nauwelijks sneller dan DM'90.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-09-2008 22:09
 

14-09-2008 22:10:14
bjornl
bjornl
Quote
mich: E-GTW is wel sneller dan plan V, maar de machinist zal vast niet vol weg trekken want dat gaat nogal lomp: 0-80 in ongeveer 25 sec en 0-100 in 35%05%
Voor mijn gevoel ging het stukken vlotter dan Plan V. Na vlot optrekken vanuit Ddr volgde overigens direct een vlotte remming (niet tot stilstand). Bij de kruisingen hadden we steeds een paar minuten over (voldoende voor de meester om een sigaretje te roken).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-09-2008 22:28:46
nielske90
nielske90
Quote
daniël_ddr: - het welkomstbericht vlak voor vertrek uit Dordrecht: http://www.ovronddordt.nl/forums/140908_eersteGTWs/SND_5717.WAV

Valt mij op dat ze hier 'Gorkum' zeggen, terwijl dat bij mijn weten toch echt Gorinchem heet.
 

14-09-2008 22:30:38
mdj
mdj
Gorinchem wordt uitgesproken als ´Gorkum´. Dus niet als ´Gorinchem´.  

14-09-2008 22:38:04
nielske90
nielske90
Maar niet door iedereen. Verder heb je van die figuren die nooit niks snappen van treininformatie, dus je moet je informatie wel perfect aanbieden. Zelf snap ik niet waarom ze niet gewoon de officiële naam gebruiken.
Je gaat immers in Limburg ook niet op zijn Limburgs opnoemen, ook al gebruiken veel mensen de Limburgse naam...

Laatst bewerkt door nielske90 op 14-09-2008 22:40
 

14-09-2008 22:49:07
bjornl
bjornl
Ik heb Gorinchem nog nooit door iemand anders dan "Gorkum" uitgesproken horen worden, behalve als grap.  

14-09-2008 22:49:33
mdj
mdj
Sommige plaatsen schrijf je anders dan hoe je het schrijft. Andere voorbeelden zijn 'Wiechen' (Wijchen) Of iets dichter bij jou in de buurt: 'Oosterwijk' ipv Oisterwijk. Of het alombekende waddeneiland 'Tessel' (Texel)

Laatst bewerkt door mdj op 14-09-2008 22:50
 

14-09-2008 22:49:52
geertw
geertw
Als die mensen nooit niks iets snappen snappen ze het dus altijd? Gorinchem wordt al sinds mensenheugenis uitgesproken als 'Gorkum'. Ik snap niet waar je je druk over maakt. Of spreek jij ook altijd over 's-Hertogenbosch en 's-Gravenhage in plaats van Den Bosch en Den Haag?


http://www.ovinnederland.nl/
 

14-09-2008 23:14:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, maar het is op zich wel opvallend dat de omroep het in de GTW's uitspreekt zoals het uitgesproken hoort te worden... de halteafroep in de Arriva-bussen is namelijk juist weer erg goed in het letterlijk zoals je het schrijft uitspreken


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2008 23:18:49
nielske90
nielske90
Quote
bjornl: Ik heb Gorinchem nog nooit door iemand anders dan "Gorkum" uitgesproken horen worden, behalve als grap.

Toen ik ooit in die trein daar zat riep men ook om Gorkum, waarop een medereiziger mij vragend aan keek met de vraag of Gorinchem was...
 

15-09-2008 09:19:27
geertw
geertw
Dat soort heldere lichten kunnen gelukkig nu meelezen op de displays.


http://www.ovinnederland.nl/
 

15-09-2008 09:29:43
broek53
broek53
Om aan het verschil van info een eind te maken: Arriva heeft op 14/9 alleen de stellen 864 en 865 teruggeleverd aan NSR, de rest blijft voorlopig bij Arriva.  

15-09-2008 10:54:15
daniel_ddr
daniel_ddr
En daarvan staan er dus nu drie op Kfhz, eentje in een werkplaats en wat ze met de 869 willen beginnen bij Arriva weet ik ook niet


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2008 14:22:47
T_Reinen
T_Reinen
Hier http://gorinchem-presenteert.nl/alhetnieuws/20080914%20Nieuwe%20treinen.htm hebben ze het ook al over buffels en wadlopers op de merwede-lingelijn. Nooit geweten dat ze hier hebben rondgereden.

Laatst bewerkt door T_Reinen op 15-09-2008 14:23
 

15-09-2008 18:59:18
2296
2296
Quote
broek53: Om aan het verschil van info een eind te maken: Arriva heeft op 14/9 alleen de stellen 864 en 865 teruggeleverd aan NSR, de rest blijft voorlopig bij Arriva.


Zijn gisteren en vandaag in Asd Wpl geweest om de stickers op de zijkant te verwijderen. Overigens moeten ze nog wel even langs Hlm. Bij stickers verwijderen is ook de verflaag eraf gegaan waar de ARRIVA logo's hebben gezeten.

Laatst bewerkt door 2296 op 15-09-2008 19:00
 

15-09-2008 20:21:14
broek53
broek53
Om dit af te ronden (we zijn weg van de GTW's): een van de stellen moet overgeplakt worden met Connexxion-stickers. Zou ik dus nog maar niet gaan schilderen, lijkt me.  

15-09-2008 20:43:22
2296
2296
De Connexxion stickers zijn er veel beter af te krijgen dan die van Arriva.

Bij de ex-Connexxion stellen zie je aan de buitenkant eigenlijk helemaal niks meer.
 

15-09-2008 21:35:47
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Over het ontstickeren van ex-Arriva stellen mag in de desbetreffende topics gesproken worden.  

16-09-2008 19:59:48
ns4201
ns4201
Quote
kbrandsma: Mooie plaatjes. De stem is van dezelfde voice-over als hier in het noorden.
(Reactie op Mich)
Dat is nogal een verschil vergeleken met de teruggeschroefde diesel GTW's van Arriva. Vorige week weer eens mee gereden. Ze zijn nog wel sneller dan DH, maar nauwelijks sneller dan DM'90.


Ik heb nog niet in de Elektrische variant gezeten, omdat ik in hartje Friesland woon.
Ik wil er wel een opmerking over maken, dat de GTW treinstellen in het noorden aardig divers zijn in het optrekken de laatste tijd.
De ene gaat heel snel, en de ander weer veel langzamer.
Van een bekende machinst heb ik gehoord, dat er veelste veel geprutst word met de motoren. Dit allemaal om het zaakje lager in niveau te brengen.
Ook is het momenteel zo, dat zowat alle treinstellen voor de 2e keer nieuwe motoren erin hebben. Bij de ene omdat ze eraan toe zijn, en de ander omdat ze opgeblazen zijn.

Tsja, als dat nu zo al begint in de vrij korte tijd dat ze hier rond rijden.
Hoe moet het dan over enkele jaren? Dit kan dan gewoon niet meer uit.
En de machinsten noemen het niet voor niks deze trein Slurp i.p.v. Spurt.
 

16-09-2008 20:05:39
manuel25
manuel25
WAT! nu al nieuwe motoren! dat moet een dure grap zijn. Het lijkt mij dat die MAN motoren toch wel enkele tientallen jaren mee moeten kunnen...  

16-09-2008 21:11:30
ns4201
ns4201
Volgens mij geen wonder met de motoren.
Ze hebben denk ik in het begin te veel op hun donder gehad.
Nadat de omwonenden geklaagd hebben over de lawaai, heeft dit Arriva aan het denken gezet.
Vanaf dat moment zijn ze aan het rotzooien gegaan met de toerental.

Dit alles had eigenlijk eerder moeten gebeuren, want dan slurpen ze gelijk ook minder brandstof. Dit is dus nu pas aan de gang.
Vandaar dat machinsten deze treinen SLURP noemen i.p.v. Spurt.

Nu rijden deze treinen 1 op 0,8 hoorde ik.
Dat is nog steeds best veel... Alhoewel, de naam Spurt moet het wel blijven.
Want je ziet ze soms ook wegknallen waar je U tegen zegt.
Vooral die 2-tjes zijn erg snel in optrekken.
 

16-09-2008 21:14:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag viel me nog wat afwijkends op aan de 407: die heeft geen ruimte voor fietsen, maar slechts een rolstoelplaats.
Nogal een contrast met de drietjes waarin op één vierzitje na een complete helft van het lage deel van één van de kopbakken als fietsruimte dient.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-09-2008 21:27:56
willy84
willy84
Nieuwe motoren in meerdere treinen van 2 jaar oud. Zulke fabeltjes heb ik nog nooit gehoord  

16-09-2008 21:29:06
timtrein
timtrein
Die motorblokken zullen ongetwijfeld uitgewisseld en hersteld worden. Zelfs de Wadloper-motoren zijn nooit echt vervangen maar steeds maar weer gereviseerd (min of meer dan...)  

16-09-2008 21:37:26
ns4201
ns4201
Dan zal dit denk ik eerder het geval zijn met de GTW Spurt.
Maar buiten dat om.
Ze zijn nog niet eens zo lang in dienst, en nu begint het al.
Ook slurpen ze nogal vrij veel zoals eerder vermeld.
Dit alles bij elkaar, is een hoog kostenplaatje die je op ten duur gaat krijgen.
Hoe zal dit over een paar jaar zijn? Kan de GTW spurt dan uberhoud nog wel uit?
 

16-09-2008 21:42:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ach, de 2600 had ook geen gelukkige motorkeus, die moesten ook constant naar de werkplaats voor reparaties etc. Tsja, een langzaamdraaiende scheepsdiesel in een trein zetten was helaas geen gelukkige combi. Daarom hebben die locs het ook maar amper 5 jaar volgehouden.  

16-09-2008 21:55:10
timtrein
timtrein
Dat slurpen zal trouwens ook nog wel meevallen, ja vergeleken met een Wadloper, maar dat waren ook bromfietsmotoren. Het is maar net waar je het mee vergelijkt he... en hoe je er mee omgaat als mcn, vergeet dat niet!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2008 22:36:45
manuel25
manuel25
Een GTW moet 1 op 3 kunnen halen, heb ik eens in het Veolia topic voorbij zien komen.  

16-09-2008 23:31:28
manuel25
manuel25
Nu we het toch over GTW's en een beetje over het onderhoud hebben,, Gister stond het volgende interesante artikel in de Leeuwarder Courant: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/economie/article3865077.ece

Scan (foto) met het volledige artikel: http://manuel25.fotopic.net/p53615055.html (klik voor een vergroting)

EDIT: afbeelding doet het weer

Laatst bewerkt door manuel25 op 17-09-2008 22:05
 

17-09-2008 00:32:45
mich
mich
GTW rijdt iets van 1 op 1.

Laatst bewerkt door mich op 17-09-2008 00:36
 

17-09-2008 10:21:02
ns4201
ns4201
Het is nogal divers hoor.
Niet elke trein is perfect hetzelfde afgesteld.

Dat zie je ook wel met de maximum snelheid.
Bij bv. 100 km/p rinkelt de ene trein al bij 103 en de andere bij 105.

Laatst bewerkt door ns4201 op 17-09-2008 10:22
 

18-09-2008 10:02:57
timtrein
timtrein
Wielbandslijtage, eigenlijk een heel ander onderwerp  

18-09-2008 11:40:05
mich
mich
wielbandslijtage speelt bij de relatief jonge GTW vrijwel geen rol. In de afstelling van de ATB of snelheidsmeter zitten wel kleine verschillen.  

18-09-2008 20:56:49
kbrandsma
kbrandsma
Idd. Volgens het artikel kan een wielband 1 miljoen km mee. Een dergelijke afstand hebben de stellen van Arriva nog lang niet afgelegd.
Quote
ns4201:
Quote
kbrandsma: Mooie plaatjes. De stem is van dezelfde voice-over als hier in het noorden.
(Reactie op Mich)
Dat is nogal een verschil vergeleken met de teruggeschroefde diesel GTW's van Arriva. Vorige week weer eens mee gereden. Ze zijn nog wel sneller dan DH, maar nauwelijks sneller dan DM'90.


Ik heb nog niet in de Elektrische variant gezeten, omdat ik in hartje Friesland woon.

Ik eveneens niet.
Quote
manuel25: Nu we het toch over GTW's en een beetje over het onderhoud hebben, Gister stond het volgende interesante artikel in de Leeuwarder Courant: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/economie/article3865077.ece

Scan (foto) met het volledige artikel: http://manuel25.fotopic.net/p53615055.html (klik voor een vergroting)


Ook gelezen deze week in de LC. Over revisie/vervanging van de motoren: volgens mij waren deze GTW's (4e generatie) de eerste GTW's met een nieuwe Euro 3 motor van MAN. Misschien kleine fouten in het productieproces van een aantal motoren. Het kan ook zijn dat een groot aantal motoren tijdens de jaarlijkse grote beurt zijn gewisseld en op mankementen zijn gecontroleerd, om in te toekomst onderhoudsintervallen van de motoren nauwkeuriger zijn te plannen. In het begin waren er immers ook motoren die olie lekten (sommige sporen zelfs aan de buitenkant van de motorbak zichtbaar). Voith zal waarschijnlijk dan meteen de motor vervangen, om het treinstel zo snel mogelijk weer op de baan te krijgen. Later kan het blok hersteld worden. Als de werkwijze zo plaatsvind zijn inderdaad binnen 2 jaar vrijwel alle motoren al eens gewisseld.
 

18-09-2008 22:19:53
thom
thom
Quote
mich: wielbandslijtage speelt bij de relatief jonge GTW vrijwel geen rol. In de afstelling van de ATB of snelheidsmeter zitten wel kleine verschillen.

Dat een wielband een miljoen km meegaat, betekend nogwel dat ie in de tussentijd wel slijt uiteraard en dat moet met de wielbandcorrectie wel goed hersteld worden...

Stat de wielband correctie niet goed rijdt het stel misschien een heel andere snelheid op de snelheidsmeter of rinkelt de ATB te vroeg of te laat...

En dat bijstellen is allang ens gebeurt bij die GTW's, daar zit ik niet over in...
 

18-09-2008 23:02:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Om even op de E-GTW's terug te komen... constateerde vandaag dat die dingen een soort van nep-1e klas hebben. In de kopbak met de fietsruimte bevat het deel tussen cabine en deuren "business plaatsen". Da's gewoon 2e klas, maar dan wel een stiltezone met grotere tafeltjes en stopcontacten om bv. een laptop op aan te sluiten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-09-2008 23:05:20
thom
thom
D'r staat ook nergens in de wet dat een 1e klassa ook een ander zitcomformt biedt.

In dit geval bieden ze er dus andere handige mogelijkheden aan...
 

18-09-2008 23:10:06
manuel25
manuel25
Dat zal de eerste keer zijn dat er stopcontacten in de tweede klas zitten in een Nederlandse trein%02%.
Edit @ Mren: de 4444 heeft dit ook, maar was oorspronkelijk eerste klas, nu niet meer inderdaad, je hebt gelijk. serie 140 is duits materieel

Over wielbandcorrectie: zie het krantenartikel, daar wordt ook over gesproken, als de wielband enige oneffenheben vertoont wordt er meteen aan gewerkt, ik weet wel bijna zeker dat elke gtw dat wel heeft gehad, hoe jong die ook zijn mag.

Laatst bewerkt door manuel25 op 18-09-2008 23:27
 

18-09-2008 23:21:53
thom
thom
En juistja, als je gaat afdraaien dan verklein je je wielbandomtrek..  

18-09-2008 23:23:10
mren
mren
Quote
manuel25: Dat zal de eerste keer zijn dat er stopcontacten in de tweede klas zitten in een Nederlandse trein%02%


Rijtuigen in de 140-serie, en in de 4444.
 

19-09-2008 04:07:56
bjornl
bjornl
Quote
thom: D'r staat ook nergens in de wet dat een 1e klassa ook een ander zitcomformt biedt.

In dit geval bieden ze er dus andere handige mogelijkheden aan...

Maar het is geen 1e klas, je mag er gewoon met een 2e klas kaartje zitten. Voor 1e klas zonder enige toevoeging moet je bij Connexxion zijn.
 

20-09-2008 11:34:30
kbrandsma
kbrandsma
Quote
daniël_ddr: Om even op de E-GTW's terug te komen... constateerde vandaag dat die dingen een soort van nep-1e klas hebben. In de kopbak met de fietsruimte bevat het deel tussen cabine en deuren "business plaatsen". Da's gewoon 2e klas, maar dan wel een stiltezone met grotere tafeltjes en stopcontacten om bv. een laptop op aan te sluiten.

Juist op deze plaatsen hebben de dieselstellen van Arriva en Veolia de eerste klas plaatsen. De stiltezone zit bij de diesels aan de andere kant van het treinstel, tussen de cabine en de deuren. Alleen geeft Arriva dat niet erg duidelijk aan.
Quote
manuel25: Over wielbandcorrectie: zie het krantenartikel, daar wordt ook over gesproken, als de wielband enige oneffenheben vertoont wordt er meteen aan gewerkt, ik weet wel bijna zeker dat elke gtw dat wel heeft gehad, hoe jong die ook zijn mag.

Ik denk eerder dat thom bedoelt het bijstellen van de snelheidsmeter na een wielbandcorrectie. Het treinstel geeft dan nog steeds de oorspronkelijke snelheid aan, in plaats van een hogere snelheid dan de werkelijke snelheid.
 

20-09-2008 12:16:49
daniel_ddr
daniel_ddr
D'r is nog wel een klein verschil... in de E-GTW's zijn alle zestien plaatsen daar bussiness-plaatsen, terwijl er maar acht 1e klas plaatsen in de diesels zitten

De indeling van die kopbak verschilt zowiezo al: fietsruimte is hier standaard net zo groot als bij jullie in de zomeropstelling, maar naast de bakovergang hebben we hier geen 2x twee zitplaatsen maar een vierzit.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-09-2008 12:19


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2008 14:17:07
lucky
lucky
Bij de bakovergang zit bij Arriva in het noorden aan de ene kant links een 4-zits en aan de andere kant rechts een 4-zits. De andere kanten zijn dan wel 2-zitters. (Ben ik nog duidelijk?:P)

4-2
Bakovergang
2-4

Laatst bewerkt door lucky op 20-09-2008 14:17
 

20-09-2008 15:05:44
lw-o
lw-o
Bij de 3-tjes in het noorden zijn wel al die 16 plaatsen 1e klas hoor. De 2-tjes hebben inderdaad 8 eerste klas plaatsen


Virm is verrekte fijn spul
 

20-09-2008 18:18:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, ik had me gebaseerd op 'n interieurfoto wat dan toevallig een foto van een tweetje geweest zal zijn
Wat betreft die vierzit bij de bakovergang baseerde ik m'n bericht op deze foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/private/Arriva/Spurt/080701-026.jpg
In de E-GTW's zit achter de fietsruimte ook een vierzit, die dan dus aan weerszijden aanwezig is want in de bak met fietsruimte staan de stoelen ook hier rechts en zit je met je rug naar de cabine. De vierzit naast de deur die je nog net op de foto ziet hebben we in de E-GTW's dan weer niet.

Om nog even terug te komen op een eerder bericht: de 407 blijkt wel degelijk ook een groot fietsbalkon te hebben, echter ontbreekt aan één kant de bestickering op de deuren die dat aangeeft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2008 21:47:49
lucky
lucky
Foto is stel 243, dus inderdaad een 2tje. Bij een bakovergang dacht ik aan het gedeelte waar dan juist geen motor zit (bij het 3tje). Maar zover mijn gedachten mij niet in de steek laten zit in dit 2tje de andere 4zits ook aan de linker kant achter het motor gedeelte. Overigens is de eerste stoel die je rechts op de foto ziet ook een 4zits met klapstoelen, welke eventueel dus kan dienen voor rolstoelen en andere mindervalide vervoersmiddelen.

De 1ste klas zit inderdaad in de kopbak, aan de kant waar ook de wc te vinden is. 2tje heeft 8 plaatsen, 3tje 16 1ste klas plaatsen.
 

20-09-2008 22:59:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik bedoelde ook de bakovergang op de plek waar de motor niet zit hoor De bak met de fietsruimte is namelijk ook hier de kopbak die niet aan de motorbak hangt (bij een drietje).
Maar pas nu je het noemt bedenk ik ineens dat het wel heel logisch is dat we hier niet zo'n vierzit met klapstoelen hebben: de E-GTW's hebben geen WC, dus komt de stoelindeling zowiezo al anders uit.
Er zijn hier wel klapstoeltjes bij de rolstoelplaats, maar daar zit in de E-GTW geen duo stoelen naast wat de andere kant op staat vergeleken met de rest.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-09-2008 19:21:32
kbrandsma
kbrandsma
Quote
daniël_ddr: In de E-GTW's zit achter de fietsruimte ook een vierzit, die dan dus aan weerszijden aanwezig is (...)

Vreemd dat dit anders is dan bij de diesels. Ik zie vaak dat mensen met fietsen op de tweezitter achter het hekje gaan zitten, om zo de fiets(en) in de gaten te houden. Dat is bij de E-GTW niet mogelijk dus.

Nog 'n vraagje: Door het ontbreken van een wc is dus de hele rechterkant (gezien vanuit positie foto 243) tweezitter, op de laatste vier stoelen na. Zijn aan die zijde ook een aantal stoelen met een opklapbare linker armsteun te vinden, zoals bij de 243 te zien is (en de never nooit niet in het oog vallende sticker boven het bagagerek)?
 

21-09-2008 20:09:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij de E-GTW kan je (net als bij de diesels) natuurlijk ook gewoon aan de overkant gaan zitten
Stoelen met opklapbare armsteun zijn me niet opgevallen, zal er nog weleens op letten als ik van de week nog 'n keertje de trein i.p.v. de bus van Ddr naar Ddrs neem tenminste.

Maargoed, we hebben nog wel meer afwijkingen in de E-GTW: vanmiddag nog naar binnen staan gluren in de 407 en die blijkt dus gewoon zestien business-plaatsen te hebben, terwijl je er acht zou verwachten in een tweetje.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-09-2008 21:00:25
dh3201
dh3201
Was er bij de STAR dagen dit jaar ook weer een Spurt actief? Zo ja, welk stel was dat en welke dag/beide dagen?

Overigens mis ik van de STAR dagen van vorig jaar ook de info over de inzet van een Spurt daar.


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2008 21:24:26
kbrandsma
kbrandsma
Bijzondere ritten meld dat alleen zaterdag een rit per GTW naar Stadskanaal op het programma stond. Recente spots meldt bij de aldaar vermelde treinnummers dat Willem Barentz afgelopen zaterdag een slag Skn heeft gemaakt, de 317 dus.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-09-2008 21:45:30
peterselie
peterselie
Klopt. Een en ander is hier terug te zien: http://s54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Train/Stadskanaal/  

22-09-2008 22:30:35
j.jager
j.jager
Quote
dh3201: Overigens mis ik van de STAR dagen van vorig jaar ook de info over de inzet van een Spurt daar.
Vorig jaar werd er ook met een GTW gereden, en wel met de 10305(Ubbo Emmius).
 

22-09-2008 22:38:22
dh3201
dh3201
Bedankt voor de nummers.
Toen (2007) ook alleen de zaterdag, of beide dagen?


Shqiperise-lopers?
 

22-09-2008 22:56:20
manuel25
manuel25
Ook alleen zaterdag, en dezelfde DRGL als dit jaar  

23-09-2008 18:15:16
timtrein
timtrein
't Was trouwens meer de Somda-express dan de Race the Train-express, geloof ik...  

23-09-2008 18:22:52
manuel25
manuel25
Inderdaad, het waren meer belangstellenden (Somda mensen) dan echte hardlopers%08%.  

26-09-2008 12:29:08
T_Reinen
T_Reinen
De omwonende in gnd hebben last van de E-GTW's.

http://www.ad.nl/drechtsteden/2645454/rsquoArrivatrein_klinkt_als_twintig_paardenrsquo.html

De mensen hebben ook altijd wat te klagen.
 

26-09-2008 12:54:41
spiketrain
Moderator
spiketrain
Werkelijk ongelofelijk! Ik woon eveneens vlak langs die lijn en ze maken evident minder geluid (ik wil het woord lawaai of synoniemen daarvan hier niet gebruiken!).


Groet, Spiketrain
 

26-09-2008 13:23:58
bjornl
bjornl
Als ik het artikel lees gaat het niet om het tractiegeluid maar om het geluid van de wielen op de rails, en dan specifiek bij wissels en bruggen ('bonken'). Dat zal ongetwijfeld anders zijn dan men gewend is, en misschien ook wel harder of storender (is niet altijd hetzelfde!). Je moet ook flink wat moeite doen om wat betreft tractie en remmen luidruchtiger te zijn dan Mat '64 natuurlijk  

26-09-2008 13:34:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Geluid bij wissels zullen ze in Gnd geen last van hebben... d'r gaan maar iets van vier treinen per dag naar spoor 2 daar (de LM-ritjes in de spits).
Maarja, kennelijk is 't het bruggetje vlak na het station dan. De E-GTW's maken inderdaad op sommige plekken wat meer lawaai, op het stukje dat ze 130 mogen vanuit Ddr ri. Ddrs hoor je in de trein ook al meer geluid van de wielen op de rails.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-09-2008 18:04:21
seinhuis
seinhuis
De rails maakt in ieder geval bij Geldermaalsen een hoop herrie. Ik denk dat het even veel herrie is als bij andere treinen, maar door deze treinen stiller is de rails harder hoort.  

26-09-2008 18:53:00
WesselE
WesselE
De GTW's maken in Gdm wel degelijk meer geluid dan de andere treinen, zeker als ze de lingebrug over komen. Inderdaad een bonkgeluid, maar echt storend is het niet...


'Okeh'
 

26-09-2008 19:57:59
mark
mark
Quote
seinhuis: De rails maakt in ieder geval bij Geldermaalsen een hoop herrie. Ik denk dat het even veel herrie is als bij andere treinen, maar door deze treinen stiller is de rails harder hoort.
Wat bedoel je nou te zeggen?
 

26-09-2008 20:27:45
thom
thom
Quote
Ik denk dat het even veel herrie is als bij andere treinen, maar doordat deze treinen stiller zijn, je de rails harder hoort.


Laatst bewerkt door thom op 26-09-2008 20:28
 

26-09-2008 22:49:06
hvondelen
hvondelen
Daar ben ik het niet mee eens, als treinen stiller zijn en je de rails heel erg hoort, en dat geeft al een hart geluid. Dan is een trein die veel lawaai maakt dus lawaaiïger, omdat je dan de trein hoort én de rails.....volg je me nog.%08%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

26-09-2008 22:58:09
mich
mich
Is niet helemaal waar. Bepaalde geluiden zijn minder storend dan anderen. Zo kun je beter in een Dm'90 naar dieselgeluid zitten luisteren dan in een GTW met een platte kant op de wielband, ondanks dat die Dm'90 meer geluid maakt.  

27-09-2008 08:38:46
Damian
Damian
Een GTW heeft geen wielbanden  

27-09-2008 11:18:37
mich
mich
Ja, ik weet het hij heeft volwielen, maar ik noem zoiets een wielband.  

30-09-2008 19:40:14
spurt2244
spurt2244
stoptrein 30245 van Leeuwarden naar richting Groningen zat ook weer stamp vol. (vanmiddag)
dit is altijd zo met die trein.
 

30-09-2008 19:44:54
kbrandsma
kbrandsma
30245 is 15.33 als ik mij niet vergis. Zeker weer een enkele 2/8?  

30-09-2008 19:47:37
spurt2244
spurt2244
inderdaad en het is veel te klein net veevervoer  

30-09-2008 22:30:56
lucky
lucky
Arriva begint pas om 16.00 met spitsversterkers. Rara waarom ik ook altijd wacht tot het 16.00 is (op vrijdag's)  

30-09-2008 23:02:51
woepje
woepje
Dan zou ik maar niet in de 30247 (aankomst Gn 16.52) en 30266 (vertrek Gn 17.01) stappen want deze treintjes rijden ook standaard met een los stel (drietje) en dan is het inmiddels al ruim 16.00 uur geweest.  

30-09-2008 23:04:29
lucky
lucky
Dan ben ik niet voor het eten thuis. %08%. Dat wist ik niet, weten we ook weer dat we die niet moeten nemen.  

01-10-2008 00:26:42
peterselie
peterselie
30258 wordt ook met een solo 2/8 gereden en is tot Bp ook redelijk druk met tussen Gn en Zh meestal wel mensen die staan. Op vrijdag zeker 25 man, al kan ik dat niet helemaal goed bekijken, omdat ik altijd in de voorste bak zit, omdat ik anders in Lw zo ver moet lopen  

01-10-2008 00:33:50
lucky
lucky
Eigenlijk is de hele drukte al bij zh voorbij. Daarna kun je (met uitzondering van de sneltreinen) alle treinen met een losse GTW 2/8 rijden heb ik het idee. Gaan altijd massaal veel mensen uit daar. (Als alle gangpaden vol staan, staat er na zh meestal nog maar een paar man)  

01-10-2008 11:36:29
seinhuis
seinhuis
Ik weet niet of er meer mensen last heeft, maar als ik deze topic opent, komt ik steeds op pagina 27 uit i.v.p 28. Kan dit probleem opgelost worden?  

01-10-2008 11:42:29
daan1714
daan1714
Ik heb dat probleem niet.  

07-10-2008 19:42:41
spurt2244
spurt2244
vanmorgen werd trein 30223 Leeuwarden vertrek 10:03 naar richting Groningen gereden met.

een GTW 2/6 een GTW 2/8 en een GTW 2/8.

die combinatie kan beter voor trein 30226 rijden Groningen vetrek 7:01.
 

07-10-2008 20:13:10
kbrandsma
kbrandsma
Waarschijnlijk een overbrengingsrit van net onderhouden treinstellen richting Groningen. Planmatig wordt er nooit met drie stellen op Lw-Gn gereden.  

07-10-2008 20:52:06
peterselie
peterselie
Ehm, volgens mij passen er niet meer dan 7 bakken langs de perrons op Lw-Gn

Zal fijn in en uitstappen zijn geweest onderweg

Heb in het verleden wel eens treinen met 7 bakken zien rijden, waaronder een die uitgevallen was, omdat ie te druk was en er daarna de volgende maar tegenaan geplakt is.

Laatst bewerkt door peterselie op 07-10-2008 20:53
 

07-10-2008 22:49:41
lint27
lint27
Gelukkig zijn de bakken van de GTW korter dan die van een Wadloper...  

09-10-2008 20:47:21
kbrandsma
kbrandsma
Dus kunnen er meer bakken in 1 trein.

Was voorheen 6 bakken (volgens de borden) de maximum treinlengte, nu is dat 7 bakken (al zal 8 bakken (3+3+2) op een redelijk aantal stations ook nog wel passen, met een beetje goed mikken).

6 bakken DH is 133,86 meter. 7 bakken GTW is 137,72 meter.
 

09-10-2008 21:05:32
manuel25
manuel25
Zijn die borden niet afgesteld op normale baklengtes?, in Lw heb ik gezein dat een 2/8 even lang is als 2 bakken ICM,dus zou je op een station waar je 8 bakken kwijt kan met de volle 4 stellen kunnen rijden
Lijkt mij trouwens wel erg veel...

Laatst bewerkt door manuel25 op 09-10-2008 21:06
 

10-10-2008 20:28:44
peterselie
peterselie
Stel 10307 had er vandaag weinig zin in. Op Lw-Gn moet het stel op 1 motor gelopen hebben, want de 30239 kwam vandaag te laat binnen in Gn en ook in de 30258 liep het stel enkele minuten vertraging op, terwijl de rest wel op tijd reed. Het optrekken ging vandaag niet veel sneller dan een wadloper in ieder geval.  

10-10-2008 21:40:21
lucky
lucky
Dat was helaas niet het enige stel met problemen. Op leeuwarden caminghaburen viel vandaag de motor uit van trein 30246. Nadat het geheel geherstart was gingen we met gangetje van 40 verder naar lw. Ik had verwacht dat dit stel niet zou gaan keren, maar de reizigers mochten er gewoon in.  

11-10-2008 01:29:33
thom
thom
Is het nou niet veel handiger als dit soort zaken en spots en opmerkingen van GTW's gewoon in het opvallende dingen topic van die betreffende dag te posten?

Het lijkt me handiger om het hier alleen over nieuws over de GTW's zelf te hebben als materieeleenheid, anders kun je de opvallende dingen topics wel afschaffen...

[Dit geldt naar mijn idee ook voor de Veolia topic etc..]

Laatst bewerkt door thom op 11-10-2008 01:31
 

20-10-2008 21:39:38
manuel25
manuel25
Wordt dit de nieuwe fietsenafdeling? Foto gemaakt op 17 okt, stel 10237: http://i272.photobucket.com/albums/jj183/manueld25/DSCF5664.jpg  

20-10-2008 21:43:03
lucky
lucky
Het lijkt er nogal op... een 2tje heeft al niet al teveel zitplaatsen, en op deze manier blijft er helemaal niks over. (Met klapzitjes kon je er nog zitten als er geen fietsen stonden..  

21-10-2008 01:29:58
peterselie
peterselie
Stel zal wel de Harlingen Haven pendel in moeten in de zomer. Belachelijk trouwens dat ze zoveel zitplaatsen er voor wegnemen.  

05-11-2008 23:47:33
stel172
stel172
geschiedenistreinstellen. 3 stuks. in elk geval 236 en 305:
Is er al melding gemaakt dat er Diesel stellen van het noorden zijn uitgedost als 'geschiedenistrein'. Dit houdt in dat er er stickers zijn aan gebracht op de ramen met allemaal historische foto's. Volgens een sticker die ik gelezen heb in de 236, moeten er drie stellen zijn. Ik heb de 236 en de 305 vanavond in deze uitmonstering gezien. De 236 had o.a. een fraaie foto van stoomloc 17 op het station van Noordbroek op de ramen. Voor zover ik het in het donker kon zien zijn de stickers op een klantvriendelijke manier aangebracht en betreft het een geheel nieuwe techniek. Alleen met een bepaalde lichtval waren de foto's te zien. Voor meer info wordt verwezen naar www.verledenvangroningen.nl. De redactie van het overigens zeer fraaie Arriva blad 'goede Reis magazine'noemt dat de treinstellen met de namen Ede Staal, Tonny van Leeuwen en Ubbo Emmuns beplakt zijn. Hoe het er over dag uitziet en of het voldoende opvalt voor een foto weet ik dus nog niet.

Nog even gekeken in de namen lijst op Somda. het derde stel zou dan de 230 moeten zijn. Dit stel is net als de 305 uitgerust voor de dienst op Leer en zal voornamelijk op Groningen - Nieuweschans/Leer te zien zijn.

Laatst bewerkt door stel172 op 05-11-2008 23:51
 

06-11-2008 08:08:06
hielkeb
hielkeb
Quote
stel172: geschiedenistreinstellen. 3 stuks. in elk geval 236 en 305:
Is er al melding gemaakt dat er Diesel stellen van het noorden zijn uitgedost als 'geschiedenistrein'. Dit houdt in dat er er stickers zijn aan gebracht op de ramen met allemaal historische foto's.


Foto van een stikker op de 230 http://www.flickr.com/photos/spurt


Hielkeb
 

06-11-2008 17:54:47
manuel25
manuel25
Ik vind die stickers in een woordt afschuwelijk%07% Ramen zijn er voor gemaakt om naar buiten te kijken, bij de meeste foto's is dat niet meer normaal mogelijk, je hebt een stuk of 7 cm marge, daarmee zet je geen zoden aan de dijk, als de ze foto's nou op de muren zetten, bijvoorbeeld bij het toilet, cabine of bakovergangen of in de motorbak zou het een stuk minder hinderlijk zijn. De beelden op de stickers zijn echter wel mooi
Ik zat dus laatst in de 10236, bij aankomst in Lw kon ik heel veel stellen die GDST stonden niet eens zien, nu zullen jullie wel denken, ach, dan toch maar niet? Maar als je dat al niet eens kunt doen weet je wel genoeg over hoe erg de stickers het uitzicht belemmeren%09%

Ik was trouwens niet de enige die er last van had, veel mensen die het voor het eerst meemaakten hoorde je klagen, ze vonden het wel mooie beelden, maar het uitzicht in Friesland (en Groningen uiteraard) is vele malen mooier.

Laatst bewerkt door manuel25 op 06-11-2008 17:56
 

10-11-2008 19:16:41
aarclay
aarclay
Vandaag een GTW aan het rangeren gezien met de text voorop het koersbord: 'Spoor 19'...
En aan de zijkant stond iets van Graphics by Epsin inc. of iets dergelijks...
Wel maf.... Betekent dit dat het koersbordsysteem niet ingevuld was?
 

10-11-2008 19:36:02
mren
mren
Er kan zo veel mee worden gespeeld. Heb ze ook al gezien met 'NEC Nijmegen' er op, al waren die uiteraard van Veolia op de maaslijn.  

10-11-2008 23:14:08
stel172
stel172
Quote
manuel25: Ik vind die stickers in een woordt afschuwelijk%07% Ramen zijn er voor gemaakt om naar buiten te kijken, bij de meeste foto's is dat niet meer normaal mogelijk, je hebt een stuk of 7 cm marge, daarmee zet je geen zoden aan de dijk, als de ze foto's nou op de muren zetten, bijvoorbeeld bij het toilet, cabine of bakovergangen of in de motorbak zou het een stuk minder hinderlijk zijn. De beelden op de stickers zijn echter wel mooi
Ik zat dus laatst in de 10236, bij aankomst in Lw kon ik heel veel stellen die GDST stonden niet eens zien, nu zullen jullie wel denken, ach, dan toch maar niet? Maar als je dat al niet eens kunt doen weet je wel genoeg over hoe erg de stickers het uitzicht belemmeren%09%

Ik was trouwens niet de enige die er last van had, veel mensen die het voor het eerst meemaakten hoorde je klagen, ze vonden het wel mooie beelden, maar het uitzicht in Friesland (en Groningen uiteraard) is vele malen mooier.


ik ben het wel met je eens.ik heb ze tot nu toe alleen in het donker gezien en mij lijkt het voor de foto ook duidelijker als ze bijvoorbeeld ook gewoon de motorwagen bestickeren met een fraaie foto van een stoomloc op een voormalige spoorlijn of miscchien wel een blauwe engel in blauwe, rode of gele uitvoering%02%