01-07-2009 07:47:32
woepje
woepje
Soms zet men ook het spoornummer op de displays zodat de rangeerder weet naar welk spoor het treintje gerangeerd moet worden. Het komt echter amper voor, maar heel af en toe heeft men daar zin in en tijd voor. Waarom ze spoor 22 op een vertrekkende trein naar Rd zetten weet ik ook niet, maar zal wel voor de lol erop gezet zijn (net als teksten als TE KOOP en DROPLUL )  

01-07-2009 22:43:36
thom
thom
Waarschijnlijk dus gewoon vergeten om de nieuwe bestemming in te voeren nadat ie uit de tuin gekomen is....

Laatst bewerkt door thom op 01-07-2009 22:43
 

02-07-2009 21:19:31
peterselie
peterselie
De trein naar Rd van 15:59 vertrekt ook regelmatig met sneltrein Leeuwarden op de koersdisplays.

Komt omdat er een koppeling tussen de 30300 en de 30500 zit

De stellen die deze 2/8 vervangen rijden 's middags de 30362 om daarna weer als 30251 naar Gn te gaan. Genoeg uitwisseling dus %08%
 

02-07-2009 21:49:16
j.jager
j.jager
De treinen naar Rd van -.59 komen overingens van het opstel. Het stel dat net na 15.30 uit Lw binnen komt, gaat overigens terug als sneltrein van 15.53 samen met een stel dat om 15.24 uit Dz komt.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-07-2009 21:59:31
woepje
woepje
Behalve de stoptrein van 14.59 uur naar Rd komt niet van opstel want die komt juist uit de sneltrein die om 14.34 aankomt uit Lw. En zo zijn er nog genoeg wisselingen met de GTW's in Arriva-land.  

04-07-2009 17:20:24
peterselie
peterselie
Ik was even een uurtje in de war ja. Die bedoelde ik ook, want die vertrekt regelmatig met Leeuwarden op de koersdisplays.

De trein van 15.59 naar Rd komt wel van opstel en die is regelmatig laat, waardoor deze soms maar een minuut op 6a stilstaat voordat deze vertrekt.
 

06-07-2009 21:41:57
kbrandsma
kbrandsma
Hoe is de bezetting op dit moment in de provincie Groningen (nouja, voor de zomervakantie in het noorden begonnen is)?
Op Lw-Hlg zie ik de laatste tijd veel 2/6-en (o.a. 7.29 te Lw, 16.59 uit Lw). Zijn die extra bestelde treinstellen nou nog echt nodig om de voorheen (najaar 2007/voorjaar 2008) overvolle treinen te versterken, of heeft het probleem zichzelf opgelost?

Niet alle extra stellen zijn nodig voor uitbreiding van de dienstregeling.
 

06-07-2009 23:26:54
manuel25
manuel25
Het gaat vooral om de nieuwe en uitgebreide lijnen. Ook worden er drie indusi stellen geleverd. dit voor een betrouwbaardere omloop en misschien voor het evt. doortrekken van de Leer-trein naar Bremen en/of de Leertrein een hogere frequentie te geven.  

07-07-2009 00:13:54
peterselie
peterselie
Het laatste rapport van de provincie Fryslân geeft aan dat er minder mensen met de trein reizen. Dit bedroeg een daling van 5%.

Zie http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/news/newsitem/view.asp?objectID=29582

Dit zou kortere treinen rechtvaardigen op de Friese lijnen.
 

04-08-2009 17:50:04
booij1990
booij1990
Ik zag vandaag dat alle E-GTW's voorzien zijn van fel gele stickers bij de afstapjes, om mensen te waarschuwen voor het afstapje... Ongelukken gebeurd omdat men nu deze stickers heeft opgeplakt?  

04-08-2009 19:09:20
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Ook in de D-GTW's zijn deze stickers in het meerendeel van de stellen aanwezig. Je kunt niet zeggen dat het niet opvalt, dat verkeersbord geel.  

05-08-2009 07:24:55
hielkeb
hielkeb
Quote
jorwerd_f1: Ook in de D-GTW's zijn deze stickers in het meerendeel van de stellen aanwezig. Je kunt niet zeggen dat het niet opvalt, dat verkeersbord geel.

Foto op http://www.flickr.com/photos/spurt


Hielkeb
 

21-08-2009 20:13:24
peterselie
peterselie
GTW'tje 10321 leek het vandaag met één motor te moeten doen. Stel vond ik niet echt lekker doortrekken namelijk en qua geluid leek het ook alsof er maar één motor meedeed. Desondanks kon het stel in de 30300 wel op tijd rijden.  

21-08-2009 20:33:43
salieri
salieri
Voith heeft blijkbaar ook een deal gesloten met Nedtrain wat betreft het gebruik van de werkplaats te Gn (waar voorheen de DH's in behandeld werden). Ik heb nu al regelmatig een GTW stel binnen zien staan. Ik zeg: een goede zaak!%02%  

22-08-2009 19:17:40
martijn24
martijn24
Vandaag stonden er ook twee stellen erin namelijk eerst de 10303 en later de 10302.  

22-08-2009 20:24:05
daniel_ddr
daniel_ddr
In E-GTW 10.503 was vandaag iets flink mis met de TFT-schermen met informatie over de komende stations: ze stonden grotendeels vol met rode kruisjes waar normaal de stationsnamen staan.
Alleen de aankomsttijd op het eerstvolgende station en de lijn met haltebolletjes aan de linkerkant werden getoond, de rest niet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2009 23:36:19
peterselie
peterselie
Quote
salieri: Voith heeft blijkbaar ook een deal gesloten met Nedtrain wat betreft het gebruik van de werkplaats te Gn (waar voorheen de DH's in behandeld werden). Ik heb nu al regelmatig een GTW stel binnen zien staan. Ik zeg: een goede zaak!%02%

Het lijkt me voor klein onderhoud idd erg handig om dat ook in Gn te kunnen doen. Je kunt zo meer stellen per dag behandelen en het spaart ook kosten uit, omdat er dan minder stellen naar Lw hoeven. Overigens vond een deel van het kleine onderhoud al in Gn plaats, maar het is handiger om dat binnen te kunnen doen.
 

22-08-2009 23:40:09
salieri
salieri
Vooral in de winter inderdaad

Nedtrain gebruikt namelijk deze werkplaats als er een klein defect bij een DM'90 stel is. Alleen dat is zo sporadisch dat Voith, als het nodig is, wel even plaats kan maken voor Nedtrain. Maar het fijne van het contract of afspraken weet ik niet

Laatst bewerkt door salieri op 22-08-2009 23:40
 

23-08-2009 17:58:34
martijn24
martijn24
Vandaag stonden er weer twee DM'90 erin namelijk de 3413 en de 3435 die later in de middag in trein 9162 zijn vertrokken.

Laatst bewerkt door martijn24 op 23-08-2009 17:58
 

23-08-2009 20:37:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Gisteren had ik het al over kleine probleempjes met de 10.503, maar vanmiddag ving ik op dat'ie nu echt vanwege defecten naar Leidschendam is. O.a. een defecte cabine-airco (waardoor het daar 32 graden was) en een probleem met de remmen scheen 'ie te hebben.
Vanmiddag reed het tweetje hierdoor los rond, hopelijk morgen (op de eerste werkdag na de schoolvakanties) niet...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-08-2009 08:26:47
booij1990
booij1990
Het was te merken dat de 10503 iets met zijn remmen mis had, wat een enorme stank kwam er vanaf wanneer er geremd werd... En inderdaad, het is wel vaker dat die 10503 storingen vertoond op die schermen met die rode kruizen, viel me pas geleden ook al een keer op.

Laatst bewerkt door admin op 25-08-2009 12:47, reden: Onnodige quote verwijderd
 

26-08-2009 19:50:44
salieri
salieri
10503 en 10505 in Ldd.
10407 defect op spoor 16 te Ddr.
10314, 10317, 10322 bij Voith te Lw.

Laatst bewerkt door salieri op 26-08-2009 19:51
 

26-08-2009 20:33:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Zeker weten dat de 10407 defect op spoor 16 stond? Zeker overdag horen er gewoon stellen op spoor 16 te staan aangezien allevier de omlopen buiten de spits met een los stel rijden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-08-2009 20:44:22
salieri
salieri
Wat ik uit mijn betrouwbare bron vernomen heb stond ie op een spoor te Ddr defect te wezen. Het kan ook dat ik een verkeerd spoor verstaan heb, daar bied ik dan mijn excuses voor aan. Hij stond in ieder geval op een spoor daar.

Vandaag werd er dan ook dus niets bijgeplaatst in de spits, alles reed los.

Laatst bewerkt door salieri op 26-08-2009 20:45
 

26-08-2009 20:53:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Neuj, het spoor twijfelde ik niet aan... als er iets van Arriva niet rijdt, om wat voor reden dan ook, staat het altijd op spoor 16. Tenzij het nog niet is afgerangeerd dan.
Pas als de extra GTW's voor de kwartiersdienst Ddr-Gr er zijn krijgt Arriva er een tweede opstelspoor (dat wordt dan 21) bij.

Maar als er niks bijgeplaatst werd dan zal 'ie wel defect geweest zijn ja. Of in ieder geval defect geraakt want vanmorgen vroeg was spoor 16 nog leeg, vandaar m'n twijfel

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-08-2009 20:54


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-08-2009 20:55:59
salieri
salieri
Ik heb het pas vanmiddag gehoord, dus het zou inderdaad best kunnen dat hij ergens in de morgen defect is gegaan.

Ik heb trouwens ook de nieuwe nummers voor de D-GTW's (de eerste vier):

244 en 247
345 en 346
Waarom er nou zo'n splitsing in de nummers zit, is niet bekend.

Laatst bewerkt door salieri op 26-08-2009 20:56
 

30-08-2009 14:14:08
Gast
Gast
Het viel me net pas op: Arriva D-GTW 2/8 10322 heeft dezelfde naam als Veolia D-GTW 2/8 354, Titus Brandsma.  

30-08-2009 17:10:07
timtrein
timtrein
En dat had moeten zijn? (er is wel ergens een namenlijst toch??)  

30-08-2009 21:47:35
peterselie
peterselie
Quote
taling: Het viel me net pas op: Arriva D-GTW 2/8 10322 heeft dezelfde naam als Veolia D-GTW 2/8 354, Titus Brandsma.

Dat klopt. Hij heeft zowel in het noorden als in het zuiden van het land van zich laten horen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-09-2009 07:56:51
manuel25
manuel25
De 10233 is eindelijk weer in dienst Na maandenlang bij Voith in Lw aan de kant te hebben gestaan, staat hij nu in Lw op sp.8 gereed voor trein 30315 V  

02-09-2009 16:09:29
martijn24
martijn24
Stel vanmorgen ook gezien is vertrokken in de 30326a te Groningen.

Laatst bewerkt door admin op 02-09-2009 17:36, reden: Onnodige quote verwijderd
 

02-09-2009 17:04:39
salieri
salieri
Zal kijken of ik een dezer dagen de KM stand van de 10233 kan opvragen. Ben benieuwd hoever deze achterloopt%02%  

05-09-2009 23:31:29
j.jager
j.jager
Treinstel 10240 is ontdaan van zijn zomerproef opstelling, en heeft in de betreffende deel de normale stoelen terug.  

05-09-2009 23:58:03
manuel25
manuel25
Laat de rest maar snel volgen Een solo tweetje met deze flutopstelling op Lw-Stv tussen de spitsen in levert regelmatig staanplaatsen op tot en met Sneek Noord. Het komt namelijk vaak voor dat studenten zoals ik al om kwart voor 12 klaar zijn, en massaal de 30031 pakken. Die 16 zitplaatsen er bij maakt het net wat aangenamer reizen.  

06-09-2009 10:41:35
edje
edje
Je bent scholier dus jong, kun je dus ook wel blijven staan.  

06-09-2009 10:59:44
mdj
mdj
Dus Arriva hoeft geen rekening met jongeren te houden? Daarnaast zullen er ook wel oude vrouwtjes met rollator (u heeft het beeld?%02%) met die trein gaan...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-09-2009 11:11:00
mark
mark
Quote
manuel25: Laat de rest maar snel volgen Een solo tweetje met deze flutopstelling op Lw-Stv tussen de spitsen in levert regelmatig staanplaatsen op tot en met Sneek Noord. Het komt namelijk vaak voor dat studenten zoals ik al om kwart voor 12 klaar zijn, en massaal de 30031 pakken. Die 16 zitplaatsen er bij maakt het net wat aangenamer reizen.
Van Lw naar Sknd is een kwartiertje, de tijd die een stoptreinreiziger volgens de norm moet kunnen staan. Je hebt dus geen recht van spreken... %08%
 

06-09-2009 17:51:19
j.jager
j.jager
Ook de 10241 is ontdaan van de zomerproef opstelling, en heeft de normale opstelling terug.  

06-09-2009 17:51:48
salieri
salieri
Mooi, mogen ze allen maar snel volgen... Waardeloze opstelling  

06-09-2009 19:39:18
AlbertP
AlbertP
Quote
mark: een kwartiertje, de tijd die een stoptreinreiziger volgens de norm moet kunnen staan.%08%

Hahaha, een reiziger die moet kunnen staan.

Laatst bewerkt door AlbertP op 06-09-2009 19:43
 

07-09-2009 17:04:46
gertjan
gertjan
De 501 is defect ... de veerrem knalt er steeds op tijdens de rit. Waarom? Er is iets mis met het drukventiel.
Onderdelen zijn beschikbaar bij Voith Lw ... Maar Nedtrain wacht zelf tot het onderdeel uit Zwitserland binnen is.
 

07-09-2009 18:44:28
mark
mark
En er is geen helder licht bij NedTrain die met Voith kan bellen om dat onderdeel van Lw naar Ldd te krijgen....? Ik kan zo langzamerhand begrijpen waarom zowel Syntus, Arriva als Veolia ervoor kiezen om het onderhoud niet meer door NedTrain te laten uitvoeren, als ik deze verhalen zo lees.  

07-09-2009 18:56:34
2296
2296
Misschien heeft het wel te maken dat er nog onderdelen in een garantie termijn zitten en dan recht streeks van de fabrikant komen. Een fabrikant wil ook weten wat er mis mee is en gaat dat soort onderdelen juist onderzoeken. Waarbij misschien verbeteringen op aangebacht gaan worden voor een betere bedrijfszekerheid. Is ook weer bij de laatste serie VIRM'en het geval.

Laatst bewerkt door 2296 op 07-09-2009 18:59
 

07-09-2009 19:03:28
salieri
salieri
Quote
mark: En er is geen helder licht bij NedTrain die met Voith kan bellen om dat onderdeel van Lw naar Ldd te krijgen....?
Voith is dan ook de concurrent van Nedtrain he Waarom zou Voith Nedtrain dan aan dat onderdeel helpen? Had ik ook niet gedaan als ik baas zou zijn van Voith.
 

07-09-2009 21:12:14
kbrandsma
kbrandsma
Voor een paar meier zouden ze niet moeilijk hoeven doen, het zijn tenslotte concullega's. En voor wat betreft die garantie: nieuw onderdeel is nieuw onderdeel. Zolang het te vervangen onderdeel maar retour gaat naar de fabrikant.
Quote
manuel25: Laat de rest maar snel volgen Een solo tweetje met deze flutopstelling op Lw-Stv tussen de spitsen in levert regelmatig staanplaatsen op tot en met Sneek Noord. Het komt namelijk vaak voor dat studenten zoals ik al om kwart voor 12 klaar zijn, en massaal de 30031 pakken. Die 16 zitplaatsen er bij maakt het net wat aangenamer reizen.

Tjonge, jonge, tijden veranderen zeg. Heb nog nooit meegemaakt dat de 12.03 geen zitplaatsen meer bood te Lw.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 07-09-2009 21:25
 

11-09-2009 11:07:50
Österreic
Österreic�
nou er zijn 2 GTW 2/8 onderweg vanuit Zwitserland.
zie http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,4439971
De naam zit er iig op het eerste stel al op en het lijkt wel erg op het lettertype dat op de Ddr - Gdm stellen zit en niet de noordelijke.
Kun je de nieuwe wel makkelijker herkennen
 

11-09-2009 11:36:05
manuel25
manuel25
Zo snel had ik de nieuwe stellen nog niet verwacht . Dit lijken dieselstellen omdat ik geen panto zie, bovendien is de bovenste rand wit, wat ook het geval is bij onze dieselstellen maar niet bij de electrische van Ddr-Gdm. Ik ben benieuwd wanneer ze de grens over komen en wanneer ze in dienst gaan.  

11-09-2009 13:23:53
hielkeb
hielkeb
Het zijn dieselstellen,deze hebben een wit dak, bij de merwedelijn zijn ze rood

Laatst bewerkt door admin op 11-09-2009 16:27, reden: Onnodige quote verwijderd


Hielkeb
 

11-09-2009 14:56:55
jeanne
jeanne
Quote
Österreich: nou er zijn 2 GTW 2/8 onderweg vanuit Zwitserland.


Als een beetje moeite had genomen om je geografische te oriënteren, zou je gezien hebben dat de stellen (nog) niet naar Nederland onder weg zijn zo als je schrijft (DLr 93781 (Siedlice-)Oderbrücke-Konstanz (-SBB)).

Deze stellen zijn onder weg van de Poolse Stadler vestiging in Siedlce naar een van de Zwitserse vestigingen. Dat zou kunnen betekenen dat ze nog niet helemaal klaar zijn en/of dat ze voor de eindcontrole eerst naar Zwitserland moeten. Waarschijnlijk neemt men bij Stadler Zwitserland liever geen risico's!

Laatst bewerkt door jeanne op 11-09-2009 14:57
 

11-09-2009 15:01:27
dennistd
dennistd
Als ik het goed lees draagt het voorste stel de naam 'Pieter Jelles Troelstra'.  

11-09-2009 15:40:53
timtrein
timtrein
Lache joh, het spoor naar Vdm wordt pas 2011 zoals het nu lijkt
Ik zeg, schadeclaim...
 

11-09-2009 15:44:37
Joff-10242
Joff-10242
als ik die foto zo zie is het voorste treinstel geschikt voor Duitsland (zie de tweede trede onder de deuren)  

11-09-2009 15:48:52
dennistd
dennistd
Dat zal ook wel moeten aangezien het stel op de foto op eigen kracht rijdt in Duitsland: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Sulzbach+an+der+Murr&sll=48.978414,9.370651&sspn=0.162243,0.308647&ie=UTF8&ll=49.00038,9.501286&spn=0.020271,0.038581&t=h&z=15

Laatst bewerkt door dennistd op 11-09-2009 15:52
 

11-09-2009 16:39:03
timtrein
timtrein
Inderdaad zouden een paar van de nieuwe stellen ook Indusi en Duitsland-toelating krijgen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-09-2009 17:29:52
j.jager
j.jager
Quote
dennistd: Dat zal ook wel moeten aangezien het stel op de foto op eigen kracht rijdt in Duitsland: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Sulzbach+an+der+Murr&sll=48.978414,9.370651&sspn=0.162243,0.308647&ie=UTF8&ll=49.00038,9.501286&spn=0.020271,0.038581&t=h&z=15
Dat indusie heeft niks te maken met de overbrenging op eigen kracht. In het verleden zijn ook de stellen zonder indusie op eigen kracht naar Nederland gekomen.
 

11-09-2009 21:18:05
mdj
mdj
Ik meende vanuit het 01.1075 (en dat die Indusi krijgt)-topic op te maken dat in Duitsland alles wat voorop de trein zit, Indusi moet hebben (Ala ATB-verhaal in Nederland).

Edit: Zie hieronder, Dank u wel, Treinfan voor de verbetering%08%

Laatst bewerkt door mdj op 11-09-2009 21:55


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-09-2009 21:43:20
treinfan
treinfan
Alleen dan wel goed spellen, het beveiligingsysteem heet Indusi, zonder e  

12-09-2009 01:17:10
thom
thom
Quote
j.jager:
Quote
dennistd: Dat zal ook wel moeten aangezien het stel op de foto op eigen kracht rijdt in Duitsland: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Sulzbach+an+der+Murr&sll=48.978414,9.370651&sspn=0.162243,0.308647&ie=UTF8&ll=49.00038,9.501286&spn=0.020271,0.038581&t=h&z=15
Dat indusie heeft niks te maken met de overbrenging op eigen kracht. In het verleden zijn ook de stellen zonder indusie op eigen kracht naar Nederland gekomen.

Het verleden biedt geen garantie voor de toekomst... %08%
 

12-09-2009 08:38:12
Apda
Apda
"Indusi" (Induktive Zugsicherung) is een wat verouderd begrip. Tegenwoordig wordt meestal de term "PZB" (Punktförmige Zugbeeinflussung) gebruikt. Sinds 1 januari 2005 is PZB90 in Duitsland verplicht. Of er incidenteel ontheffing wordt verleend, is mij niet bekend.  

12-09-2009 12:01:35
superboer
superboer
Arriva D-GTW 2/8 10346 LM V ri Gn 11.55 Zaterdag 12 sep 2009 salieri Zb
Arriva D-GTW 2/8 10345 LM A ri gn 11.55 Zaterdag 12 sep 2009 salieri Zb
De eerste 2 nieuwe stellen zijn inmiddels dus al in Nederland.
 

12-09-2009 12:07:23
bjornl
bjornl
Deze sluiten in nummering dus niet aan op de bestaande stellen? Zit hier een systeem achter?  

12-09-2009 12:12:10
dennistd
dennistd
Misschien is er met de 10344 een probleem geconstateerd dat eerst verholpen wordt voordat die stel naar Nederland komt?  

12-09-2009 12:19:54
salieri
salieri
Uhm, de nummers had ik een tijd geleden al gepost hoor

10244
10345
10346
10247

De stellen gaan nu eerst nog 3x een rit naar Zb en dan gaan ze naar Lw om geheel nagekeken te worden.

Laatst bewerkt door salieri op 12-09-2009 12:21
 

12-09-2009 12:47:29
j.jager
j.jager
De namen zijn bij de stellen ook bekend. Treinstel 10345 heeft als naam: Ruurt Hazewinkel, en de 10346: Peter Jelles Troelstra.  

12-09-2009 13:11:08
bjornl
bjornl
Ah ok, dank voor de uitleg.  

12-09-2009 15:30:33
martijn24
martijn24
Beide stellen zijn voor Duitsland geschikt..

Laatst bewerkt door martijn24 op 12-09-2009 16:13
 

12-09-2009 17:15:58
salieri
salieri
De vloer van de treinstellen zijn niet wit zoals alle andere stellen, maar bijna zwart!

Even de KM stand van de 10346: 2345 KM (om 14.40 uur voor vertrek naar Lw)
 

12-09-2009 18:22:32
manuel25
manuel25
Is al bekend wanneer en waar de nieuwelingen worden ingezet? zullen ze voornamelijk in en rond serie 8400 rijden of in beide provincies?  

12-09-2009 18:52:07
lucky
lucky
Ze zijn niet voor niks Duitsland geschikt gemaakt. En als de lijn naar Veendam klaar is scheelt dat aan rangeerwerk zodat je de stellen in 1 grote omloop kunt laten rijden.  

12-09-2009 18:53:57
salieri
salieri
Denk dat de Veendam omlopen gekoppeld worden aan de Leer omlopen (zoals nu het geval is met de Zuudbroukerpendel).
Dus Manuel, denk dat ze meerendeel in de 8400/30400 worden ingezet
 

12-09-2009 20:39:18
peterselie
peterselie
Quote
j.jager:
Quote
dennistd: Dat zal ook wel moeten aangezien het stel op de foto op eigen kracht rijdt in Duitsland: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Sulzbach+an+der+Murr&sll=48.978414,9.370651&sspn=0.162243,0.308647&ie=UTF8&ll=49.00038,9.501286&spn=0.020271,0.038581&t=h&z=15
Dat indusie heeft niks te maken met de overbrenging op eigen kracht. In het verleden zijn ook de stellen zonder indusie op eigen kracht naar Nederland gekomen.

Klopt. Arriva heeft gewoon een eigen toelating in Duitsland, dus onder de naam Prignitzer Eisenbahn rijden de stellen op eigen kracht door Duitsland.
 

14-09-2009 09:30:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Reizigers tevreden over de Spurt op de MerwedeLingelijn
Arriva Spurt-trein nu één jaar actief

Persbericht

Vandaag, 14 september, is het precies één jaar geleden dat de Arriva Spurt-trein werd ingezet op de MerwedeLingelijn. Arriva heeft met name de laatste 2 jaar een aantal verbeteringen op het treintraject Dordrecht – Geldermalsen doorgevoerd waardoor de reiziger erg tevreden is over de MerwedeLingelijn. De nieuwe Spurt-treinen hebben daar een belangrijke bijdrage aan geleverd.

Direct bij aanvang van de concessie in 2006 is de frequentie van de dienstregeling omhoog gebracht naar een halfuurverbinding over het gehele traject, zowel op doordeweekse dagen als op zaterdag en zondag. Vooral de uitbreiding op de zondag is groot en komt neer op een uitbreiding van meer dan 120% van het aantal dienstregelingritten! Op het traject tussen Gorinchem en Geldermalsen is de uitbreiding t.o.v. de dienstregeling van 2006 met dik 200% nog veel groter geweest!

In september 2008 zijn er 7 nieuwe treinen ingestroomd waarmee zowel het comfort, de capaciteit, als de uitstraling een enorme ‘boost’ hebben gekregen. Daarnaast heeft de inzet van stewards en een uitgekiende inrichting van de nieuwe treinen ook de sociale veiligheid flink verbeterd. Daarbij is ook de sociale veiligheid op de haltes langs de MerwedeLingelijn sterk verbeterd met de introductie van cameratoezicht op de perrons van Gorinchem, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en recentelijk ook Leerdam.

Dit alles heeft geresulteerd dat de MerwedeLingelijn al 2 jaar op rij een reizigersgroei laat zien van 9,7% in 2007 en 6,7% in 2008. Bovendien is de MerwedeLingelijn in de landelijke Klantenbarometer van het KpVV door de reizigers gewaardeerd met een rapportcijfer 7,7. De spoorlijn Zwolle – Kampen is de enige andere regionale spoorlijn die een dergelijk hoge waardering kent.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2009 17:55:28
salieri
salieri
Quote
woepje: Waarom ze spoor 22 op een vertrekkende trein naar Rd zetten weet ik ook niet,
Waarschijnlijk is de display helemaal niet ingesteld, dus blijft het voorgaande erop staan. Of de installatie was defect, dat kan ook.

De 10345 en 10346 GDST om 09.45 uur in Groningen op een van de sporen die in de 30 zitten (30, 31, 32, 33, geen idee)
Denk dat ze deze week wel in dienst gaan.

Treinnummer Leer - Nsch was afgelopen zaterdag de 93747 trouwens. Voor de liefhebber

Laatst bewerkt door salieri op 15-09-2009 17:57
 

15-09-2009 18:16:43
dh3201
dh3201
Wat ik heb begrepen is dat de eerste vervolgbestelling uit 1 GTW2/6 (de 244) en 2 GTW2/8 (de 345 en 346) bestond, vervolgens zijn nog 5 GTW2/6 besteld (dat zullen de 247-251 dan worden lijkt me)


Shqiperise-lopers?
 

15-09-2009 18:21:01
salieri
salieri
Waarschijnlijk ja. De 244 en 247 waren al bekend qua nummers (heb ik een tijd geleden al gepost)  

15-09-2009 18:24:51
dh3201
dh3201
Ja, dat heb ik gelezen.
Ik bedoel ook te zeggen dat met die eerste vervolgbestelling van 1+2 stellen de nummering zo is (dus 244, 345 en 346) en de tweede vervolgbestelling vanaf 247.


Shqiperise-lopers?
 

16-09-2009 17:09:10
manuel25
manuel25
10243 staat met schade aan de rechterbuffer van de B-bak (kunststof zijpaneel ligt er af) voor de loods van Voith Lw.  

16-09-2009 19:10:20
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Quote
manuel25: 10243 staat met schade aan de rechterbuffer van de B-bak (kunststof zijpaneel ligt er af) voor de loods van Voith Lw.


Het stel heeft 2 à 3 dagen dienst gedaan met deze schade.

Verder had de 10235 problemen gisteren bij vertrek uit Sneek met trein 30082. Het probleem zat volgens mij in de electronica, de motoren werden namelijk niet aangestuurd. Nadat het stel 3 keer af- en weer opgebouwd was kon het verder met een + van 15 minuten.
 

16-09-2009 23:17:48
manuel25
manuel25
Datzelfde problem met de 10235 heb ik deze week eens in IJlst gehad. Vandaag heb ik heen en terug in de 10235 gezeten, dit keer zonder problemen gelukkig.  

19-09-2009 14:39:36
gertjan
gertjan
De 504 heeft bij deur 5 geen werkende schuiftrede. Deze is gister te Ddrs afgesloten in trein 32563.  

19-09-2009 20:39:48
remon1995
remon1995
heey,,

ik heb de 10345 en de 10346 al gezien maar waneer komen de 2 tjes dan?

Groetejs
 

19-09-2009 20:56:12
salieri
salieri
In december komen de tweetjes.
Dan in Maart weer wat stellen en in April ook weer.
 

19-09-2009 23:29:09
manuel25
manuel25
De 10304 staat al bijna een week achter het hek bij Voith. De 10233 is een blauwe maandag in dienst geweest maar staat inmiddels ook al bijna een week GDST op dezelfde plek in Lw, op het emplacement naast spoor 5a, tegenover het P+R parkeerterrein.  

19-09-2009 23:47:28
salieri
salieri
Mistte de 10304 inderdaad al een tijdje Apart dat ie al een week GDST staat in Lw, het is al een Duits stel met de minste kilometers (10345 en 10346 uitgezonderd).  

20-09-2009 09:20:26
j.jager
j.jager
Aan de spots te zien staat de 10304 sinds woensdag in Lw, en is afgelopen dinsdag nog tussen Gn en Nsch/Leer gezien.  

22-09-2009 15:47:07
Joff-10242
Joff-10242
@jorwerd_f1

een Zwevende storing dus...

Laatst bewerkt door Joff-10242 op 22-09-2009 15:49
 

22-09-2009 16:00:25
woepje
woepje
De 10304 was vandaag weer aan de wandel gegaan aangezien ik die in die 30400 serie gespot heb.  

22-09-2009 18:08:16
salieri
salieri
Maar in trein 30430 verloor het stel alweer zijn gehele kracht, want tijdens de rit viel 1 motor weer uit wegens grote koelwaterlekkage van DM2 (dieselmotor 2).
Men kan bijvullen wat ze willen, maar het loopt er vrij rap weer uit.
Kan dus weer naar Lw ter reparatie

Vernomen uit zéér betrouwbare bron

Laatst bewerkt door salieri op 22-09-2009 18:09
 

22-09-2009 20:58:12
timtrein
timtrein
Dan kunnen ze beter het lek gaan zoeken, in plaats van steeds bijvullen...  

23-09-2009 06:02:28
salieri
salieri
Dat lijkt mij ook de bedoeling, want dat stel moet dus naar Lw voor reparatie

Overigens staan de 10345 en 10346 in Gn omdat er in Lw geen ruimte is voor de EBA-keuring (Duitse IVW). De stellen zijn nu zo lang in Gn gestald, totdat er ruimte is voor keuring.

Laatst bewerkt door salieri op 23-09-2009 06:38
 

23-09-2009 16:54:23
Joff-10242
Joff-10242
de 302 rijdt al de hele week ALWEER op 1 motor, ik had hem maandag; we vertrokken precies op tijd uit Gn, maar kwamen met +9 in Ws aan, dus het ruimtegebrek bij VOITH zal hier ook wel effect op hebben.%03%

Laatst bewerkt door Joff-10242 op 23-09-2009 17:26
 

23-09-2009 21:22:44
Joff-10242
Joff-10242
Ik lees net ook iets grappigs over de GTW-stellen, dat Pieter Jelles Troelstra (10346) getrouwd was met Nienke van Hichtum (10318).  

24-09-2009 08:19:50
Gast
Gast
Quote
Joff-10242: de 302 rijdt al de hele week ALWEER op 1 motor, ik had hem maandag; we vertrokken precies op tijd uit Gn, maar kwamen met +9 in Ws aan, dus het ruimtegebrek bij VOITH zal hier ook wel effect op hebben.%03%


Dat idee had ik ook al. Ik heb de afgelopen 2 weken best vaak gereisd in de 302 van Hgz (al dan niet in samenstelling met ander GTW's) en de trein was altijd te laat. Het wegrijden gaat ook lang niet zo vlot als normaal.
 

24-09-2009 11:21:01
Joff-10242
Joff-10242
met wadloper-tempo?  

24-09-2009 17:30:26
salieri
salieri
Had een paar dagen terug gemeld dat de 10304 met een motor reed. Vandaag werd hij gewoon nog ingezet. Met +5 te Gn als 30460 en met +5 vertrokken als 30455.  

24-09-2009 17:37:01
Joff-10242
Joff-10242
Het ruimtegebrek in Lw eist z'n tol zo te zien, VOITH doet volgens mij ook niet zo gek veel  

24-09-2009 18:08:35
salieri
salieri
Ze hebben in Gn ook nog een werkplaats, die ze gebruikten. Ik heb daar nu al twee weken geen stel meer in zien staan...  

24-09-2009 19:39:39
Joff-10242
Joff-10242
Arriva-Logica  

24-09-2009 20:27:49
salieri
salieri
Heeft Arriva in principe niets mee te maken lijkt mij. Voith is degene die de stellen onderhoud en behandeld  

24-09-2009 23:06:24
manuel25
manuel25
Voith doet zijn best wel. Wie er elke keer andere GTWs klaar. maar het zal wel druk zijn met zoveel stellen en een betrekkelijk kleine werkplaats. Ze hebben nogal wat probleemstellen. denk maar aan de 10233 en 10304. de eerste is vandaag aan gewerkt.

Laatst bewerkt door manuel25 op 24-09-2009 23:07