27-03-2007 13:54:29 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat is al zo, de semi stoptrein stopt nu al op elke station |
27-03-2007 14:19:54 | ||
---|---|---|
goffe_bp
![]() |
Bedoel je dat de ..:33 stoptreinen vanuit Gn en Lw ook in Zww stoppen? Sinds wanneer is dit zo? Laatst bewerkt door goffe_bp op 27-03-2007 14:21 goffe_bp |
27-03-2007 14:22:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Al de keren dat ik in de gtw gn - lw heb gezeten gebeurde dit ja.. Het staat trouwens niet in de reisplanner van 9292ov.. Laatst bewerkt door lucky op 27-03-2007 14:23 |
27-03-2007 14:34:43 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
Quote Als alle Gtw's er zijn,is de bedoeling dat ze vanaf september in Gk en Zww stoppen Laatst bewerkt door hielkeb op 27-03-2007 15:13 Hielkeb |
![]() |
advertentie |
27-03-2007 15:57:00 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Mede dankzij Gedeputeerde Ton Baas blijven een aantal station geopend (worden dus weer aangedaan) en worden er een aantal nieuwe stations in Frl bij gebouwd (zie forum-nieuwe stations).Ook is er door hem beslist om bepaalde lijnen geen nieuw leven meer in te blazen zoals bijv: wijlen DokkumerLokaaltje die volgens hem echt niet meer zou uit kunnen.Echter een on-afhankelijk onderzoek had uitgewezen dat de lijn rendabel zou zijn geweest in combinatie met goederen vervoer en museumlijn (bron:Onnem Odessey). Greetz:MV Laatst bewerkt door mv op 27-03-2007 15:57 |
27-03-2007 16:29:18 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Dan had de Stoomstichting Friesland ook niet zoveel moeite hoeven doen om spooronderdelen (van Dokkumer Lokaeltsje) te verzamelen voor een omloopspoor in Stavoren. Hoeveel stations werden er eerder niet aangedaan door Arriva in Friesland? Alleen Deinum wordt nu twee maal in beide richtingen bediend. Grijpskerk en Zwaagwesteinde ben ik twee weken geleden nog wel voorbijgereden in de .33 vanaf Groningen. |
27-03-2007 16:33:48 | ||
---|---|---|
lw-o
![]() |
ik ben gisteren grijpskerk en zwaagwesteinde nog voorbij gereden met de .33 Virm is verrekte fijn spul |
27-03-2007 16:36:28 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik kan me toch echt herrinneren dat toen de gtw's smiddags nog in de .33 dienst reden (in de middag dus) en de dm'90's in the .01, dat ze beide stations aandeden, maar misschien zijn ze daar tijdelijk mee gestopt... |
27-03-2007 16:46:33 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Het heeft natuurlijk ook geen enkele zin om het wel te doen: - Er zijn geen passagiers op het perron (trein komt pas 30 min. later) - Er zijn geen passagiers in de trein (geen zekerheid stoppen Gk en Zww) |
27-03-2007 19:58:51 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Momenteel is het zo dat in de ochtendspits bepaalde treinen in de .33 dienst alle stations aandoen. In de middagspits is dit anders. Dan doet de .33 trein uit Gn, Gk als extra station aan. Vanuit Leeuwarden wordt in de middagspits de versnelde stoptrein gereden, dus zonder een stop te zww. Deze is er alleen met de 11.33%05% Met de GTW wordt de versnelde stoptrein een gewone stoptrein. Echter valt er onderweg nog wel wat tijd te winnen, zeker als de GTW naar 140 km/h gaat. |
27-03-2007 22:25:52 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik snap er nu zelf dus ook helemaal niks meer van.. De logica ontbreekt dus inderdaad totaal, en is voor de reizigers in die 2 dorpen vast ook niet meer te snappen.. |
27-03-2007 22:30:31 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Volgens mij is het wel allemaal te snappen. Je moet alleen even je best doen. Als er een nieuwe dienstregeling komt, zorgt deze voor een veel overzichtelijker situatie door minder uitzonderingen te hebben. Bovendien scheelt het voor de mcn in te onthouden codes, waardoor vergissingen minder gemakkelijk te maken zijn %08% |
28-03-2007 18:59:13 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Kreeg vanmiddag de nieuwsbrief van de provincie Groningen via de post, met daarin:Quote |
28-03-2007 19:04:11 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden Dat was de oorspronkelijke planning, op gn - rd liggen ze dus een beetje voor op de planning. ![]() maar in oktober pas op gn - dz?? Dat is wel heel erg, en 2 maanden achter op de planning.. |
28-03-2007 19:08:03 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Ik denk eerder dat daarmee de Lw-Gn mee bedoeld wordt, hoewel die lijn eigenlijk bij Fryslân hoort, maar wel voor ongeveer de helft over Gronings grondgebied gaat. |
28-03-2007 19:11:46 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Vanmiddag strooiden ze weer met enkele 2/6'jes, dat moeten er toch echt meer gaan worden want in de spits kan dat echt niet. In Gn is ie al vol, maar Gnn staat ook altijd goed vol. Laatst bewerkt door bouwe op 28-03-2007 19:13 |
28-03-2007 19:20:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Ik denk het toch eigenlijk niet hoor, aangezien die lijn nu gewoon volledig rijdt met gtw's, dus veel valt er niet te vervangen aan (behalve de dm'90), Ik denk toch echt dat er op gn - df wordt gedoeld. Bouwe, zodra er nieuwe 2/8's binnenkomen worden de spits treinen ook met die gereden denk ik |
28-03-2007 20:31:32 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteAch, wat maakt het uit... in Winsum gaat dat ding toch voor 75% leeg ![]() |
28-03-2007 20:37:54 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Een keer raden waar ik eruit mag. Ze moeten Wsm technisch geschikt maken om te keren wat ik al vaker opperde, een extra spitstrein naar Wsm zou echt wel uitkunnen. Kunnen ze die domme kering bij Bf iedere ochtend er ook uithalen. Laatst bewerkt door bouwe op 28-03-2007 20:38 |
28-03-2007 22:31:58 | ||
---|---|---|
goffe_bp
![]() |
Ja, twee keer per uur Gn-Wsm en één keer per uur Wsm-Rd. goffe_bp |
28-03-2007 22:32:22 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De fraksje fan de Christen Unie yn provinsjale steaten stelt fragen oan it provinsjebestjoer oer it leven dat de nije treinen fan Arriva meitsje op it trajekt Ljouwert-Grins. De partij seit dat omwenjenden fral moarns betiid lêst hawwe fan dy nije treinen. De oerlêst soe it slimst wêze as de treinen stasjonêr draaie. By it binnenriden giet it noch, mar as de treinen stilstean soe in nuver, dreunend lûd te hearren wêze. Bron: http://www.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_38027.aspx?R=A024396 Ik zal het even vertalen voor de niet friezen De fractie van de christenunie gaat in de provinciale staten vragen stellen over de nieuwe treinen van arriva op het traject lw-gn. De partij zegt dat omwonenden vooral s'morgens vroeg last hebben van de nieuwe treinen. De overlast is het ergst als de treinen stationair draaien. Bij het binnenrijden gaat het nog, maar als de treinen stil staan zou er een raar, dreunend geluid te horen zijn. Dit is natuurlijk wel waar, als ik op leeuwarden loop en de trein staat daar op spoor 4, dan dreunt dat eigenlijk door het hele station, omdat alles onder dezelfde overkapping zit. Laatst bewerkt door lucky op 28-03-2007 22:33 |
28-03-2007 22:55:04 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
Vandaag ook kennis gemaakt met de Spurts. Wat mij het meest opviel was hoe verschrikkelijk snel die dingen kunnen optrekken. Je waant je bijna in de S-bahn! Het zal wel gemakkelijker zijn om vertragingen uit te rijden met die rappe stellen dan het ooit met de DH's was. Het zit- en rijcomfort is best goed, al moet ik wel zeggen dat de stellen nogal nerveus worden als de bovenbouw niet in tiptop staat is. Het lawaai... wow ![]() ![]() Laatst bewerkt door koen220902 op 28-03-2007 22:58 |
29-03-2007 09:43:03 | ||
---|---|---|
plaid
![]() |
Heb ook het idee dat die spurts zich wel met een sprinter kunnen meten! Geluidsdempers helpen volgens mij niet al te veel. Denk dat het meeste lawaai gewoon van de zijkant komt. Verbaast heb ik dan ook wel staan kijken toen er eentje open stond. De deuren van de motorwagen zijn verder totaal niet van isolatie voorzien! Dat de stellen ook zo'n doordringend geluid produceren komt volgens mij omdat de twee motoren met elkaar gaan resoneren (niet helemaal gelijk toerental hebben). |
29-03-2007 12:59:51 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
Een foto van de motorwagen met open deur staat op http://flickr.com/photos/boorsmah Laatst bewerkt door hielkeb op 29-03-2007 13:00 Hielkeb |
29-03-2007 16:11:39 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Gisteren even een GTW 2/6 gespot nabij station Deinum. Toen viel mij pas op hoeveel roet een Spurt uitstoot bij volgas optrekken (helaas geen foto). Hij kan zich gemakkelijk meten met de DE2 186 van de HSA. Al kan dit natuurlijk ook exemplarisch zijn. Helaas kon ik het stelnummer van deze GTW niet zien. Ook in de spots van gisteren is de GTW 2/6 niet in de 30100 ingevoerd. |
29-03-2007 19:02:58 | ||
---|---|---|
goffe_bp
![]() |
Vandaag zaten 10243(V) en 10241(A) in trein 30366. Deze stellen zaten stampvol, want voor de sneltrein is 2 keer DM'90 in de spits tussen Gn en Lw nog net voldoende. Mijn zus zag gisteren ook nog een GTW om 15:10 in Bp%05% Ik neem aan dat dat de sneltrein was. goffe_bp |
30-03-2007 16:55:03 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Tot mijn grote verrassing vanmiddag in de 30549 de combinatie 307/232. De eerste keer dat ik relaxed ruim zat. Trein had al wel +7 bij aankomst in Gnn: de mcn kreeg de verlichting en de omroepinstallatie niet aan, wat uiteindelijk ook niet is gelukt. Laatst bewerkt door bouwe op 30-03-2007 16:55 |
30-03-2007 17:50:33 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Niks heel bijzonders voor mij, al viel het me wel op dat er veel 2tje in gn - lw zaten. En het scherm deed het niet goed in de 16.01 trein gn - lw, het bleef op "Volgende halte: Hardegaryp", al vanaf groningen. Het omroepen deed het eerst ook niet, maar dat was gerepareerd ofzo vanaf bp. |
30-03-2007 18:10:17 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Opzich wel bijzonder, omdat er voornamelijk losse 2/6'jes rondreden. In Swd kwamen we bijvoorbeeld de tegentrein tegen welke een 2/6 was. De 30543 was vanmiddag weer een losse 2/6, ik wil niet weten hoe gezellig het was in die trein. Laatst bewerkt door bouwe op 30-03-2007 18:20 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-03-2007 18:22:49 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Dan doet het scherm het zeker niet goed, het is Hurdegaryp (en het was Hardegarijp) ![]() Shqiperise-lopers? |
30-03-2007 18:25:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Haha.... ik gebruik de nederlandse en friese naam doorelkaar... Enige rare plaats die volgens mij de friese naam op het station gebruikt.![]() |
30-03-2007 19:14:58 | ||
---|---|---|
ns4201
![]() |
Volgens mij heb je ook nog Dronryp (Dronrijp). Verder kan je bijna alle Friese stations wel vertalen. Denk maar aan Snits(Sneek), Frensjer(Franeker), Ljouwert(Leeuwarden). Zo zijn er nog wel meer, ik ben een Fries. |
30-03-2007 19:27:05 | ||
---|---|---|
lw-o
![]() |
volgens mij bedoeld lucky welke er ook officieel zijn vernoemd en ik kan me geen enkele andere bedenken tis namelijk ook gewoon dronrijp Virm is verrekte fijn spul |
30-03-2007 19:43:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ja, precies, alleen hurdegaryp is volgens mij echt officeel fries, en staat zo op het station ect. |
30-03-2007 23:04:11 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
Grou-Jirnsum is ook nog in het Fries ![]() Laatst bewerkt door berkel73 op 30-03-2007 23:05 |
30-03-2007 23:11:00 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Klopt, dat was per ingaande 30 mei 1999. Shqiperise-lopers? |
30-03-2007 23:47:52 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Volgens mij horen ze hurdegaryp ook in het fries omteroepen. Dus dat moeten ze dat bij de gtw er ook zo inprogrameren, dat het in het fries word omgeroepen, en weergegeven. |
31-03-2007 00:02:54 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat gebeurt ook J.Jager.![]() Wel jammer dat ze andere stations nu niet meer in het Fries kunnen omroepen, was wel grappig als er een friese machinist op de trein zat en deze weigerde om het in het Nederlands om te roepen. |
31-03-2007 16:22:44 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Mantgum is officieel ook een Friese naam. De gemeente Littenseradiel benoemd alle dorpen in het Fries. Qua schrijfwijze is er echter geen verschil tussen het Fries en het Nederlands. |
02-04-2007 00:31:31 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Waarom rijden de dm'90's op zondag avond gekoppeld? Zijn er echt zoveel mensen die op zondag avond tussen lw en gn reizen? |
02-04-2007 09:49:06 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote De sneltrein naar Lw vertrok te laat, waardoor de stellen niet eerder voorgereden konde worden. Bovendien moesten de stellen nog van spoor 8 komen en stonden niet op het opstelspoortje aan de andere kant van de brug. Quote Ik zat in diezelfde trein%08% Volgens mij werkte de omroep wel goed. |
02-04-2007 10:01:24 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Vind ik ook zoiets doms, laat ze dan instappen op 6A ofzo, deze constructie vraagt om problemen. Arriva maar eens gemaild wat de stand van zaken is voor wat betreft de inzet van GTW's op de diverse lijnen, heb al verschillende data's gehoord. Laatst bewerkt door bouwe op 02-04-2007 10:02 |
02-04-2007 10:35:09 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Precies bouwe, dat had ik ook al geopperd. Er zijn 2 perrons die best kunnen worden gebruikt (6 en 7) in plaats van deze alleen als extra perron te gebruiken. |
02-04-2007 14:28:38 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Hurdegaryp droeg vroeger ook gewoon de NL naam jaren lang.Is na de gekte van alle dops en stedelijke namen in het Fries pas veranderd.Naar mijn mening van de zotte gewoon de NL naam met de Friese naam eronder was meer dan voldoende geweest: Leeuwarden Ljouwert Gem.Leeuwarden Of een stukje Humor: Leeuwarden Liwwaden (Leeuwarders voor Leeuwarden) Ljouwert Gem.Leeuwarden Greetz:MV |
02-04-2007 15:13:01 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
@ Lucky: Waarom rijden de dm'90's op zondag avond gekoppeld? Zijn er echt zoveel mensen die op zondag avond tussen lw en gn reizen? Waarschijnlijk wel. Studenten met weekend-OV uit (kop) Noord-Holland en grote delen van Friesland die in Groningen studeren reizen dan naar Groningen. Laatst bewerkt door kbrandsma op 02-04-2007 15:13 |
02-04-2007 15:14:19 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Jup, de IC's naar Gn zondagavond zitten ook altijd aardig vol. |
02-04-2007 15:58:35 | ||
---|---|---|
goffe_bp
![]() |
Klopt, daarom rijden er ook altijd extra semi-sneltreinen tussen die steden op zondagavond die tegenwoordig altijd met GTW's worden gereden. goffe_bp |
03-04-2007 18:04:52 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Vanmiddag twee setjes GTW's op Gn-Rd, de rest nog wadjes. |
03-04-2007 18:59:48 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Bij de diensten op LW - GN v.v staan nog steeds per rit 2x DH-II, maar dat rijdt er al maanden niet meer. Waarom zouden ze dat niet veranderen? |
03-04-2007 19:03:40 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Dat heeft te maken met de aangeleverde gegevens van de treinen die rijden ![]() Laatst bewerkt door peterselie op 03-04-2007 19:04 |
03-04-2007 19:05:19 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Wadloper 3204 (as ik het goed heb gelezen op afstand) kwam anders vanmidag rond de klok van 13.20 nog binnen kachelen uit Gn op Lw.Het neemt wel af op die lijn want de Buffels en de Spurts rules daar nu nog al (zoals voorspeld). Greetz:MV Laatst bewerkt door mv op 03-04-2007 19:05 |
03-04-2007 19:08:26 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Peterselie, I know, maar het ging mij erom waarom arriva dat niet verandert. Ze weten daar ook dat het gtw's zijn die daar heen en weer gaan. |
03-04-2007 19:38:02 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Ik kan in ieder geval 1 setje bestaande uit een 2/6 + 2/8 checken. Gezien in de buurt van Gnn ongeveer 10 minuten geleden. |
03-04-2007 21:07:26 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
ook @ mv; Die DHII zal wel te maken gehad hebben met het feit dat de 4 aanwezige buffels bijna continu in dienst zijn en bij defect/"klein onderhoud"/wassen/enz. ter vervanging (ook gezien de spitsinzet)is dan een DH meest voor de hand liggend. Vandaag hadden ze trouwens een 2 x GTW 2/6 set op sp 56b van Lw (dat is naast (5)5b) Nieuwe treinstellen ter overbrennging naar Gn Mmsschien? ![]() Laatst bewerkt door teus-baars op 03-04-2007 21:07 |
![]() |
advertentie |
03-04-2007 23:18:15 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Nope. Alle 2/6 zijn al geleverd en in dienst. Misschien uitwisseling? |
03-04-2007 23:25:11 | ||
---|---|---|
johnsoft
![]() |
Binnenkort nieuwe GTW 2/8 stellen uit de richting Duitsland ![]() Op dit moment ben ik vaker op de fiets gestapt van Swd naar Gnn via spoorbrug "8.5 Km fietsen" Dus het betekent dat ik minder vaak met de trein naar station Gn, maar wel voorbij denderen van DH stellen en GTW stellen over de spoorbrug. Johan de Lange. ![]() Laatst bewerkt door johnsoft op 03-04-2007 23:42 |
03-04-2007 23:26:50 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Ik had verwacht dat het misschien vandaag zou zijn, maar het is in ieder geval binnen 2 weken en dan denk ik 2 weken later weer 2 stellen. |
03-04-2007 23:27:28 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Volgens peterselie komen ze volgende week (dit doe ik uit mijn hoofd, al die weken zijn nogal verwarrend soms voor mij.![]() |
04-04-2007 11:06:31 | ||
---|---|---|
wiedijk
![]() |
Quote Kan de visie van Teus alleen maar bevestigen. Vorige week woensdag op het bankje bij de spoorbrug van Veenwoudsterwal bij het treinen spotten een hele poos hierover van gedachten gewisseld met de bij de NVBS afd Noord-mensen bekende Kees Procee. O.i. wil Arriva het maximale uit het Buffelhuurcontract halen door ze zoveel mogelijk in te zetten, dat kun je bijv. afleiden uit het feit dat de eerste sneltreinslag van beide kanten met 2 Buffels wordt gereden, daarna gaat van elk setje om 9.33 één stel de stoptreindienst in - ten koste van de tot dan rijdende Spurts - tot 15.23 waarna ze weer gecombineerd worden met de direct daarachter binnenkomende stellen van de sneltreindienst, en de Spurts die stopdiensten weer overnemen. Zat er vóór 10 maart inderdaad nog één setje Wadlopers in de stopdienst, sinds weer 4 DHII-tjes in dat weekend naar Veolia verhuisd zijn wordt op een enkele door Teus geschetste uitzondering na de hele dienst verzorgd door Buffels en Spurts. Opmerkelijk genoeg ontstaan 's middags andere Buffelcombinaties dan er 's morgens voor de splitsing reden: de set die in Gn begonnen is komt als 30315 om plm. 8.30 terug, 30315(A) keert op S 30334 welke bij Lw a 9.28 keert op (stoptrein)30221, om na 3 slagen op en neer om 15.23 weer op spoor 8 binnengenomen te worden en te combineren met de om 15.28 binnengekomen S 30358. De set die in Lw begonnen is komt als S 30330 om 8.28 terug; 30330(A) keert op S 30319 (v Lw 8.57), 30330(V) staat 1 1/2 uur(!) over en keert op S 30323 (v Lw 9.57). Aangezien in Gn de in 30241 rijdende Buffel weer gecombineerd wordt met het in S 30343 rijdende stel voor S 30362 krijg je steeds wisselende samenstellingen. Het setje GTW 2/6+2/8 dat 30217 reed keerde na de daluren in exact dezelfde samenstelling terug in 30260, van de 3xGTW 2/6 in 30232 kwamen in 30245 de (M) en de (A) weer terug. Van beide stopdiensten v .01 rijdt één set GTW 2/6+2/8 en de ander met 2x GTW 2/6. |
04-04-2007 21:05:55 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vandaag zat ik in de 10.01 trein, 1 van de eerste die weet naar gn ging denk ik, maar het was niet heel opvallend druk ofzo, het paste prima in de 2 2tjes die er reden. We hadden ongeveer + 5 toen we vertrokken, maar in bp waren we alweer op schema, de mcn had er echt zin in, die maakte er bijna een sport van om op tijd in gn te zijn. ![]() |
10-04-2007 14:49:44 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Geen nieuwe stellen vandaag? Of zijn de spotters in gn nog niet online geweest? |
10-04-2007 14:59:21 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Er is niets binnengekomen![]() Laatst bewerkt door salieri op 10-04-2007 14:59 |
10-04-2007 15:06:55 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Het staat een beetje stil volgens mij. |
10-04-2007 15:13:52 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Misschien over een paar dagen, het is net pasen geweest, ook in Zwitserland. Shqiperise-lopers? |
10-04-2007 15:57:18 | ||
---|---|---|
johnsoft
![]() |
Komende dagen ben ik nog op de fiets pendelen tussen Swd - Gnn, ben afgelopen weken ook niet met de trein gereist. ik zie straks wel als de net nieuwe stellen zien rijden tussen Gn - Dz en Gn - Rd. "GTW stellen 10'309 tot en met 10'327 nog uit Zwitserland komen." Johan de Lange ![]() Laatst bewerkt door johnsoft op 10-04-2007 15:59 |
10-04-2007 15:58:01 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Je moet maar zo denken: Ooit komen ze er![]() |
10-04-2007 16:04:09 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
salieri, je hebt wel makkelijk praten.![]() ![]() |
10-04-2007 16:10:13 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Naja, fijn?![]() ![]() |
10-04-2007 16:46:46 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Vanaf juli worden ze pas op Lw - Stv ingezet, dus je zult toch echt nog even aan wadlopers in de zomer moeten wennen (en de bijbehorende temperaturen). Ik zeg maar zo: "Lekker smûk". Ik denk dat ze in Limburg meer zorgen moeten gaan maken over deze praktijken in combinatie met te weinig zitplaatsen. Als ze slim zijn beginnen ze nu al vast met het losdraaien van de blokjes op de rails van de schuiframen. |
10-04-2007 17:15:46 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Juli is inderdaad de planning, maar aangezien arriva daar voor op liep had ik goede hoop, maar het tempo is dusdanig ingezakt dat ik de hoop verloren heb. |
10-04-2007 17:28:20 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Vanmorgen is de 10303 defect geraakt op het hoofdstation in Groningen. Deze trein kwam keurig op tijd aan vanuit Nieuweschans in Groningen 10.56uur maar hij wou om 11.01uur niet meer rijden en werd een defect aangegeven in het treinstel. De mensen in de treinstel moesten tegen 11.20uur uit de trein om dat die niet meer verder kon en werd afgerangeerd naar de opstelsporen. Er waren al mensen van Voith bezig maar konden het ook niet oplossen. De trein van 11.25uur naar Nieuweschans reed tegen 11.35uur pas weg. |
10-04-2007 17:30:00 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Volgens mij weet ik nu wie je bent Martijn24![]() Ik stond vanaf perron 3b toe te kijken ![]() |
10-04-2007 17:37:42 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Ik stond op 1 en 2B. |
10-04-2007 18:14:39 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Het is nu wel zo beetje duidelijk dat een GTW 2/6 niet gelijk is aan de DH2. De .59 trein naar Roodeschool wordt planmatig gereden met een DH2, die al behoorlijk vol is na Groningen Noord. Vanmiddag werd er in plaats van een DH2 een GTW 2/6 ingezet, die was echt mud en de mudvol. Baal ik een beetje van, want het zal mij niet verbazen dat Arriva de huidige planning qua bakken gewoon 1:1 converteert naar het nieuwe GTW-materieel. Dat betekent dus dat ik de .59 voortaan ga mijden. ![]() Laatst bewerkt door bouwe op 10-04-2007 19:10 |
10-04-2007 18:47:28 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Bouwe, er zijn meer 3tje's hoor, dus het lijkt me logischer dat ze 3tjes als standaard inzetten voor waar 2tjes nu rijden, en de 2tjes dus inzetten bij de drukkere dienst, als extra stellen (spits stellen) |
10-04-2007 19:10:55 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Mja, dan ken jij Arriva nog niet. Bij de bijsturing werken nog steeds mensen die denken dat 1+1=3. Laatst bewerkt door bouwe op 10-04-2007 19:11 |
10-04-2007 19:26:36 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Sja, de toekomst zal het leren, er zijn nu nog maar 8 3tjes, dus als ze treinen vervangen, is het vaak een 2tje inderdaad. |
11-04-2007 09:29:53 | ||
---|---|---|
gtw28
![]() |
Quote Alleen de 14:59 (en dus ook de 16:59) worden met 1xDH2 / 1xGTW 2/6, wat inderdaad te krap is. De 15:59 (en 17:59) worden vrijwel altijd met 2xDH2 / 2xGTW 2/6 gereden, welke voldoende capaciteit bieden. |
11-04-2007 10:45:08 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@bouwe Uitgangspunt is dat de GTW's beter geschikt zijn voor staande reizigers. Minder zitplaatsen is dus voor de toekomst waarschijnlijk gewoon ingecalculeerd. Hetzelfde zie je ook elders. Connexxion beroept zich er ook op dat de problemen op de Valleilijn straks zijn opgelost omdat de Protossen veel meer staanplaatsen hebben. En de 423/425-achtige stoptreinen die NS heeft besteld zijn ook duidelijk bedoeld voor een S-bahn-achtige exploitatie waarin (net als in Duitsland) staan in de spits normaal is. Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-04-2007 11:01 |
11-04-2007 10:51:10 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Konden jullie die van die vrouw uit de hoek Buitenpost-Zuidhorn dan al? Die zou niet goed kunnen slapen omdat de Spurts te veel lawaai zouden maken!! Sorry? Heb ik iets gemist? Ik dacht dat die Wadjes toch wel iets wat lawaaiger zouden zijn dan de Stadjes (stadlers).Echt humor!! Ze haalde de kranten er mee en SBS6 nieuws. Nou dan ben je wel echt een toppertje!! NOT!! Greetz:MV |
11-04-2007 10:59:17 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Pas echt lachwekkend is dat vervolgens de media rond Dordrecht daarover vorig week alarm sloegen omdat dezelfde treinen ook tussen Dordrecht en Gorinchem zouden gaan rijden. Toch maar goed dat de treinen daar groen worden, dan kunnen ze misschien diesel en elektrische treinen uit elkaar leren houden. Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-04-2007 10:59 |
11-04-2007 11:15:45 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Dat heeft waarschijnlijk te maken met de hoogte van de motoren. Bij een wadje liggen die een stuk lager dan bij een GTW, waardoor het geluid bij een wadje niet echt ver zal komen. Ze hebben dan ook alleen maar geklaagd over het stationair draaien van de GTW op het station van Bp. Dan produceert de GTW idd een brom die misschien als irritant kan worden ervaren. Een wadje in de sneltrein Lw-Gn zal als ie stationair draait ook een dergelijke brom produceren. Die toon heeft een lagere toonhoogte dan het normale geluid van een wadje dat stationair draait %05% |
11-04-2007 11:21:44 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Oh, ik wil best staan hoor, mijn reis duurt toch maar 10 minuten. Maar dan moet het geen veevervoer worden wat het dus soms wel is. In het DH-mat staan er ook vaak mensen in de tussenhalletjes, maar dat zou ik nu maar niet doen in de motorbak van een GTW. %02% Tenslotte iets positiefs: vanmorgen passeerde om 7:43 een combinatie GTW2/8 + GTW2/6 Wsm, terwijl dat volgens omloop 2xDH2 moet zijn. Hulde. Laatst bewerkt door bouwe op 11-04-2007 11:22 |
11-04-2007 11:44:43 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Als ze die beroerde stoelen er allemaal uithalen, is er nog veel meer plaats voor staande reizigers.... ![]() ![]() ![]() Shqiperise-lopers? |
11-04-2007 12:06:17 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ik maakte mijn opmerking mede op grond van mijn ervaringen vorige week in Mannheim voor mijn werk. Ook daar trouwens zodanige stoelen dat je na een kwartier vanzelf gaat staan. Maar later we reeel wezen, gezien de steeds schevere verhouding tussen spits- en dalvraag zal ook Arriva niet ontkomen aan een meer S-bahn-achtige exploitatie met meer staanplaatsen in de spitsuren. Beinvloeding van de vraag via het tariefsysteem (zoals in Duitsland trouwens wel heel succesvol gebeurt) is helaas in Nederland niet bespreekbaar. Laatst bewerkt door lamote_ban op 11-04-2007 13:41 |
11-04-2007 13:51:25 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vandaag had de 6.57 sneltrein lw - gn problemen aan de motor, de motor viel verscheidende keren uit waardoor we langzaam door sjokten, dan kreeg de mcn de motors weer aan de praat en gingen we weer op volle snelheid verder, tot de motor weer uitviel. Gevolg: + 5 in gn, dus dat viel nog best mee. Ook waren ze met de wissels bezig in gn, waardoor alle treinen van spoor 4 naar spoor 7 werden verplaatst (ze waren bezig met 4,5,6) Dit zijn dus de stopper naar zl en de stoppers naar lw. |
11-04-2007 17:24:40 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Vanmiddag maar weer eens voorzichtig opgemerkt tegen een vrouwelijke mcn dat het geen nieuwe trein was. "Nou, ik zal je vertellen. Ik ben harstikke blij dat dit geen nieuwe is, anders stond het hier nog voller". Ik zeg, personeel is er niet blij mee. ![]() |
11-04-2007 19:15:09 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
Met die sneltrein; naast een Wadloper in de "Buffel-daldienst" te hebben gezien heb ik vandaag ook vanuit school te Lw opvallend vaak GTW's naar Gn horen vertrekken. En die motoren; onder de DH's zaten kleinere motoren die stationair op een veel hoger toerental staan te pruttelen; een aanvaardbaar en prettig gebrom dat met optrekken vernaderde in het kenmerkende stampende geraas...%02% Met die nieuwe "ferraries" zoals ik GTW wel noem is dat anders; de motoren zijn van een veel zwaarder kaliber(; kijk maar hoe snel GTW's optrekken) en staan daarbij zoals al genoemd; met z'n beiden in een grote stalen kast...%08%. Die motoren lopen daarnaast stationair veel langzamer wat resulteert in een zware bromtoon. Als die monsters dan tot leven komen is het feest compleet; vooral als de complete dakconstructie van de motorwagen ook nog mee gaat trillen. DH kon ik op school (hemelsbreed zo'n 200m. van Station Lw) nauwelijks horen; maar de Stadlers naar Gn kan ik nu bijna blindelings volgen ![]() Laatst bewerkt door teus-baars op 11-04-2007 19:15 |
11-04-2007 20:46:06 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
Of de vrouw uit de hoek Buitenpost - Zuidhorn helemáál gelijk heeft weet ik niet, maar ik kan uit eigen waarneming bevestigen dat een vertrekkende GTW een ongelofelijke geluidscoulisse heeft! De voorbije weken heb ik een paar keer in zo'n stel gezeten. Als je binnen zit valt het je niet zo op, dan ben je alleen enorm onder de indruk van de gigantische acceleratie. Mij staat nóg het vertrek van een GTW naar Gn bij, nadat ik met dat bewuste stel naar Lw was gereisd. Wow, alsof er een Boeing 747 opsteeg... |
11-04-2007 21:51:54 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Het geluid is een kwestie van gewenning denk ik, al mag het van mij ook wel iets zachter |
11-04-2007 22:18:37 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Geluid wen je niet aan, kwam vandaag uit onderzoek. Blijft storend voor met name de nachtrust. Dumpy (woont ook aan het spoor en beweert ook dat ie nergens last van heeft ![]() |
11-04-2007 23:07:19 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Als het goed is, loopt er momenteel een onderzoek. Waarschijnlijk zal het uitdraaien op isolatie van het motorcompartiment, daar er nu helemaal geen isolatie is. Dan kan het zomaar 7 dB schelen en hebben minder mensen last van de nieuwe stellen |
12-04-2007 07:58:08 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Dan verwacht ik binnen de kortste keren problemen met de geluidsisolatie, want isolatie verminderd de warmteafgifte van de dieselmotoren uiteraard ook. 't zal me niets verbazen als de geschiedenis zich herhaalt, zo als dat met de beschermkappen voor de motoren op de Wadjes ook heeft plaatsgevonden. |
12-04-2007 11:10:36 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Er is daarbij een groot verschil. Het onder de bakken hangen van de apparatuur van de Wadjes is onderdeel van de koeling ervan (door de rijwind). Als je die koeling belemmert door plaatsing van kasten ontstaan er inderdaad koelingsproblemen. Bij de Spurts zit de apparatuur al in gesloten kasten, met hooguit een paar roostertjes. Daar valt vast nog wel wat aan te isoleren zonder dat de koeling in het gedrang komt. Shqiperise-lopers? |
12-04-2007 11:27:35 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Ik vind het opzich allemaal wel mee vallen met dat lawaai. Buiten dat zijn we de wadjes met hun lawaai ook gewend geworden dus.... Greetz:MV Laatst bewerkt door mv op 12-04-2007 11:28 |
12-04-2007 14:12:03 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
Hoezo een Blauwe Engel kan er ook wat van![]() ![]() Daarnaast een blik naar binnen geworpen bij Voith alwaar 2/8 10302 bleek te staan. Op Lw opstel kachelde een 2/6. Laatst bewerkt door teus-baars op 12-04-2007 14:12 |
12-04-2007 14:47:27 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Die rijden sinds 1981 al niet meer in Noord NL!! Maar ook die hebben we overleefd!! En niet te vergeten de V216's (jaren '80)& 2200 met klompenwagens (jaren '60-'70) %06% %08% Anywayzzzz de Spurts vallen gewoon wel mee!! Greetz:MV _____________________________________ Anders gewoon oordop in!!%08% Laatst bewerkt door mv op 12-04-2007 14:47 |
12-04-2007 21:08:24 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Vanmiddag een setje GTW naar Dz, goeie zaak. |
13-04-2007 00:16:09 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De 305 zat ook als 14.59, als ik het nummer goed onthouden heb. |
13-04-2007 10:38:19 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Dat zat hij eergister ook![]() |