24-04-2007 23:10:01
Railo
Railo
Goedenavond vriendelijke medemensen op somda. Ik ben hier naartoe gewezen door een vriendelijke racefietser die mij passeerde bij het spotten van de stoomtrein in het stoomweekeinde in Friesland. Mocht die persoon dit bericht lezen: Bedankt voor de tip!
Over mijzelf: Ik mag graag foto's maken van treinen, en heb de laatste tijd de neiging wat meer op nummertjes te gaan letten, maar ik noteer ze nog steeds niet. Ben zegmaar een foto-spotter.

Nu ontopic:
Wat betreft het geluidsniveau dat door de GTW's geproduceerd wordt, valt mijzelf voornamelijk op dat bij een samenkomst van DH-tjes en GTW-tjes de GTW-tjes niet hoorbaar zijn als beide stationair draaien. Ook bij wegrijden komen de DH-tjes luider over. Het punt zit hem meer in de zware ondertoon die de motoren produceren. Graag zou ik hier eens een decibel-meting op loslaten, maar het materiaal ontbreekt mij. Misschien een leuk natuurkundeproefje voor een van de scholieren alhier? Veel mensen zijn overtuigd van de enorme geluidsproductie van de dingen, maar ik heb nu een aantal keren een 'vergelijkend luisteronderzoek' gedaan, en ik kan eigenlijk alleen tot de conclusie komen dat het om twee totaal verschillende geluiden gaat, en dat de GTW waarschijnlijk stiller is, maar toevallig in een toonbereik zit die heel hard overkomt op mensen.

Wat betreft de snelheid, toen de GTW's (tot 2 weken terug) nog volop op Lw-Gn reden, werd tussen Veenwouden en Grijpskerk regelmatig met 140 gereden (snelheidsmeter achterin is leesbaar als de stoel opzij staat).

Wat me op m'n laatste punt brengt, ik heb laatst op een dag in een GTW, ICM en een DD-AR stam... GTW wint 't toch echt op geluidsniveau ín de trein... en met afstand, ook op 140 km/h.

Vandaag weer een DH-tje moeten pakken (de 'houten deur wadloper' weet 't nummer zo niet uit m'n hoofd). Maar hemel, ik wist spontaan weer waarom ik die dingen altijd Wadkassen of Broeilopers noemde...

Kleinigheidje wat ik in 't topic nog niet voorbij heb zien komen was de combinatie GTW 2/6 + GTW 2/6 + GTW 2/8... Langste combinatie die ik tot dusver op Lw-Gn heb kunnen opmerken.

Excuses voor de langste eerste post overigens, ik heb wel vaker de neiging om lange verhalen uit te typen. Hopelijk geen bezwaar daartegen!

24-04-2007 23:25:33
lucky
lucky
Als eerste, van harte welkom!

De gtw's zijn stil, maar het monotome geluid is inderdaad op stations zeer overheersend, vooral daar waar ze onder de onderkapping staan (lw, bp en gn)

De gtw's zijn inderdaad niet zo heel stil in de trein zelf, vooral niet als je in de buurt zit van de motorwagen. Dan is de motor zeer goed hoorbaar.

Het was inderdaad vandaag ZEER warm in de wadjes, ik stapte in de 3204 vandaag, en ik kreeg me toch een lading warmte tegemoet, niet normaal. Na een tijdje rustig zitten gaat het wel, maar dan zijn de gtw's toch wel wat fijner in temperatuur.

De langste combinatie is inderdaad dat volgens mij op lw - gn, alleen in de ochtend spits rijdt er op gn - nieuweschans een 2/8 + 2/6 + 2/8.

25-04-2007 09:39:39
goffe_bp
goffe_bp
Maar als er geen sneltreinen reden waren de stoptreinen op Gn-Lw ook langer geweest. Maar ik zat laatst in een GTW op Lw-Hlgh en het was toen buiten vrij warm. Dan is die airco echt lekker, maar in de motorwagen zit geen airco. Dus daar was het echt een sauna.%08% Wat mij opvalt is dat trein 30213 de laatste tijd heel veel met maar een 2/8 en een 2/6 gereden wordt.%09% Vanmorgen zelfs met 2 x 2/6.%04% Waarom dat ze dit doen een voor mij een raadsel%01% want arriva heeft nu meer materieel. maar het was in iedergeval wel druk in die trein. Weet iemand trouwens ook hoe het nu zit met die sneltreinen op Gn-Lw vanaf september Worden die maar met 2/6-2/8 gereden. Of kan 2x 2/8 nog maar net, dat die laatste deur net op het perron past en dat dat stukje van de deur naar de machinist niet op het perron staat. Of vertrekt hij in Gn vanaf een ander spoor?

Laatst bewerkt door goffe_bp op 25-04-2007 09:52

goffe_bp

25-04-2007 10:44:32
peterselie
peterselie
Ik denk dat de sneltrein Lw-Gn in de spits 2/8+2/6 wordt. Niet de perroncapaciteit in Lw, maar die in Gn bij perron 3a is de beperkende factor daarvoor. Bovendien is het aantal zitplaatsen dan vrijwel gelijk aan de bestaande situatie met 2x DM'90. 2/8+2/8 past absoluut niet op 3a in Gn en het is toch een prestige trein van Arriva, dus die willen ze niet te vaak laten vertrekken van spoor 6/7 in Gn.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-04-2007 10:53:33
lucky
lucky
2/6 + 2/8 is dus VEEL te weinig voor de ochtend sneltreinen, dat ga je nooit redden, de sneltreinen vanuit gn zitten meestal in de ochtend zo vol dat 2x dm'90 soms niet voldoende is. Je kan dat echt niet tegengaan met 2/6 + 2/8

Alleen ja, de perronlengtes... perron 8 in lw is ook niet bijster lang ofzo, dus dat wordt een probleem. En inderdaad in groningen is het ook niet zo lang, alleen daar zou je nog vanaf 6/7 kunnen vertrekken, wat in lw wat moeilijker wordt.

25-04-2007 10:55:35
bouwe
bouwe
Vertrek vanaf 4A en dan de trein laten doorlopen naar 4B, genoeg ruimte. De stopper uit Zwolle staat altijd veel verder achterop het station stil.  

25-04-2007 10:58:46
lucky
lucky
Maar in lw is dat wat moeilijker bouwe, want dan krijg je stoptrein en sneltrein op hetzelfde perron.  

25-04-2007 11:13:57
peterselie
peterselie
Ik heb dacht ik eens berekend dat spoor 8 in Lw lang genoeg is voor 2x 2/8. Als je dan in Gn de perrons van de 302xx en 303xx serie omdraait dan ben je er ook. Dan los je gelijk het probleem met het stoppertje naar Rd ook op. Zit je alleen nog met het probleem van de 6 baks ochtendtrein van/naar Lw. Dan moet die maar vanaf 6a vertrekken.  

25-04-2007 12:53:48
goffe_bp
goffe_bp
Of ze zouden de sneltreinen naar lw vanaf spoor 2a moeten laten vertrekken. Weet iemand dat 2/6 + 2/8 voldoende is voor trein 30628 Dan kunnen ze die op spoor 3a laten binnenkomen.

goffe_bp

25-04-2007 12:58:29
lucky
lucky
Normaal 2x DH-II kan prima vervangen worden met 2/6 + 2/8. Gister reed er een enkele 2/8 zie ik in de spots  

25-04-2007 13:17:05
goffe_bp
goffe_bp
Dan kan de trein naar Dz eigenlijk altijd vanaf 3a vertrekken en de Sneltrein naar Lw vanaf 2a.%02% Gewoon omdraaien en ruimte genoeg. Maar is spoor 8 in Lw wel voldoende voor 2 x 2/8

goffe_bp

25-04-2007 14:13:17
peterselie
peterselie
De nuttige perronlengte in Lw van spoor 8 is 109 meter. 1,8 meter tekort voor 2x GTW 2/8. Het stootblok kan echter nog wel 2 meter naar achteren en zie daar het kan wel. Volgens datzelfde document is de nuttige perronlengte gebaseerd op 2xDH2 van perron 3a in Gn 94 meter. 2x DM'90 past er ook wel, dus met wat passen en meten moet het lukken

http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/C5A77015-4012-4CE6-9514-E038FA127410/0/Landelijkoverzichtnuttigeperronlengtes23012007.pdf

Laatst bewerkt door peterselie op 25-04-2007 14:13

25-04-2007 19:32:21
Railo
Railo
lucky: 2/6 + 2/8 is dus VEEL te weinig voor de ochtend sneltreinen, (...)

De GTW's hebben volgens veel mensen veel te weinig zitplaatsen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het motorcompartiment in het midden ofzo. Maar afhankelijk van zomer/winteropstelling heeft een GTW 2/6 + 2/8 1 tot 3 zitplaatsen MEER dan 2xDM'90.
Met 2x GTW 2/8 kom je al op 68 - 70 zitplaatsen meer dan 2x DM'90 (wederom afhankelijk van 'zomer/winteropstelling'). En zelfs als de uiteindelijke versie minder zitplaatsen heeft dan in de stadler-folder stond, dan komt het aantal zitplaatsen van een GTW 2/6+2/8 ongeveer neer op 2xDM'90.

Ik ben eens aan het rekenen geslagen wat betreft zitplaatsen.
In de oude situatie had de volledige Arriva-vloot - dus alle DHI, DHII en DM'90 - bij elkaar 5996 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes).
Als Arriva alle GTW's binnen heeft zullen er 6883/6926* zitplaatsen zijn. *zomer/winter

't Blijft mij tot op de dag van vandaag een raadsel hoe lokale media en dergelijke er ooit bij zijn gekomen dat Arriva 'veel te weinig treinen heeft aangeschaft'.

Ik hoorde overigens van een willekeurige man die ik ondervraagde dat de airco zich op hete dagen als vandaag prima houdt. Kan iemand dat bevestigen? Ik was zelf helaas ongelukkig genoeg om in een DHII te belanden... %09%

(PS. ik vind de Wadlopertjes geweldige treintjes, maar op warme dagen als vandaag bewonder ik ze bij voorkeur van BUITEN, en niet van binnen...)

Laatst bewerkt door Railo op 25-04-2007 19:32

25-04-2007 19:36:55
bouwe
bouwe
Vandaag weer mogen genieten van de airco in de GTW..... gewoon heerlijk! %08% Trouwens, ze mogen net als bij de NS de vloeren ook wel eens soppen. De vloer van stel 243 was ontzettend smerig.  

25-04-2007 19:56:06
johnsoft
johnsoft
Ik heb via via gehoord, dat de DH's als de temperatuur van de koelwatersysteem van de dieselmotor normale omstandigheden ongeveer 80 graden en die koelwater gaat via de verwarmingleiding naar binnen in de treinstel "normaal binnen temperatuur is 20 graden", als de klep van de koelwatersysteem stuk is, dan komt die warmte naar binnen, als buiten temperatuur van 30 graden dan is het niet pretje als je in de trein zit, en de mcn die zeide daar is geen onderhoudt voor %03%

Ik moest bijdeze ff kwijt

GTW's zijn prima treinstellen, behalve gebrom van de lage toeren van de motor.

Johan de Lange %02%
Mijn eerste GTW 2/6 "UBB Usedomer Bäderbahn" rit was in voormalig oostduitsland "augustus 2003"

Laatst bewerkt door johnsoft op 02-05-2007 20:47

25-04-2007 20:05:38
mark
mark
Ik begrijp weinig van dit verhaal, zou je wat duidelijker willen zijn?  

25-04-2007 20:07:37
woepje
woepje
bouwe: Vertrek vanaf 4A en dan de trein laten doorlopen naar 4B, genoeg ruimte. De stopper uit Zwolle staat altijd veel verder achterop het station stil.

Alleen het in en uitstappen is dan niet leuk, want je hebt tussen 4a en 4b maar een heel smal stukje perron door het winkel-gedoe wat in het midden zit. Ik zou deze trein dan eerder van spoor 6 of 7 laten vertrekken.

En dat er geen onderhoud bij die kleppen ofzo is bij wadlopers is natuurlijk heel gezellig. %03%. Die dingen zijn gewoon rijdende sauna's in de zomer. Wat dat betreft maakt de airco van een GTW veel goed. Is er trouwens al een airco uitgevallen bij een GTW, want bij IRM blijkt dat een drama te zijn volgens velen.

25-04-2007 20:25:26
kbrandsma
kbrandsma
mark: Ik begrijp weinig van dit verhaal, zou je wat duidelijker willen zijn?

Ik heb in het Wadlopersuggestietopic deel 2 toelichting gegeven hierop. Daar zal het waarschijnlijk meer relevant zijn.

25-04-2007 20:40:03
lucky
lucky
woepje:
bouwe: Vertrek vanaf 4A en dan de trein laten doorlopen naar 4B, genoeg ruimte. De stopper uit Zwolle staat altijd veel verder achterop het station stil.

Alleen het in en uitstappen is dan niet leuk, want je hebt tussen 4a en 4b maar een heel smal stukje perron door het winkel-gedoe wat in het midden zit. Ik zou deze trein dan eerder van spoor 6 of 7 laten vertrekken.

En dat er geen onderhoud bij die kleppen ofzo is bij wadlopers is natuurlijk heel gezellig. %03%. Die dingen zijn gewoon rijdende sauna's in de zomer. Wat dat betreft maakt de airco van een GTW veel goed. Is er trouwens al een airco uitgevallen bij een GTW, want bij IRM blijkt dat een drama te zijn volgens velen.

Op spoor 6/7 heb je ook een stukje waar het niet zo breed is hoor, omdat daar de bedrijfskantine en trappen zitten..

Over de uitvallende airco, als die eens uitvalt, dan is het in de GTW ook een sauna, omdat deze treinen geen ramen hebben, en door de glazen wanden bij de deuren komt er ook vrij weinig frisse lucht binnen.

25-04-2007 20:49:36
johnsoft
johnsoft
@kbrandsma
@mark

Ik heb verder bewerkt en veranderd, in ik moest ff op Railo reageren.

Laatst bewerkt door johnsoft op 25-04-2007 20:54

25-04-2007 20:52:54
kbrandsma
kbrandsma
De enige manier voor verkoeling is het normale ventilatiesysteem. Ik neem aan dat een GTW hiermee is uitgerust, anders zou het wel een hele bedompte lucht worden. Die roosters boven de deuren zitten er niet voor niets.  

26-04-2007 08:21:02
bouwe
bouwe
Vanmorgen weer vier bakken DH ipv zes (3211 / 3104 / 3115), dan mis ik de airco wel van de GTW.

Laatst bewerkt door bouwe op 26-04-2007 08:29

26-04-2007 15:50:02
goffe_bp
goffe_bp
Is vier bakken genoeg voor 30528

goffe_bp

26-04-2007 17:19:32
bouwe
bouwe
nope.  

27-04-2007 19:41:52
bouwe
bouwe
De 30517 (Gn-Bf) vanmorgen met 238+307. Hoezo overkill. %03% En de 30528 reed maar weer eens met vier bakken, daar kon dat andere GTW stel prima in.  

01-05-2007 10:45:05
TreinOFiel
TreinOFiel
De Inselzüge gaan ook rijden vanaf 4 mei, dus materieeloploop wordt zeker anders dan op Somda vermeld (die kent die treinen nog niet namelijk). Het is zeer waarschijnlijk een stoptrein Leer - Harlingen Haven, aan de tijden te zien:
http://www.arriva.nl/ov/images/No%20AttachName.bmp

Persbericht:
http://www.arriva.nl/page.php?id=1344

01-05-2007 11:00:55
peterselie
peterselie
Sluit lekker aan op de boot zeg  

01-05-2007 11:12:08
dumpy_dump
dumpy_dump
2 minuten overstaptijd, lukt makkelijk! Maar inderdaad, dit gaat weer helemaal nergens over...  

01-05-2007 11:14:00
teus-baars
teus-baars
Ziet er inderdaad naar uit dat er geen express-service wordt geboden; gewoon de boemel in doordraaf versie; ben idd vooral benieuwd hoe ze dat met de perrons en de omlopen gaan doen. Stopper naar Hlgh zal wel op z'n spoor overblijven, met Gn-Lw wordt het interressanter vooral i.c.m. de discussie hierboven over de sneltreinen; te Lw is de oplossing creatief gebruik van (5)5B en/of (5)5A; met het kruis aldaar zou je daar i.p.v. treinen te skippen ook nog treinen kunnen combineren/splitsen.
%01% Wat mij opvalt is dat de tijden op Gn(->Lw)1 minuut later zijn en erg krap bovendien en dat op de genoemde tijden zondags nu geen treinen rijden...
%01% Helemaal mooi zou zijn dat de (spits-stop-)dienst op Gn-Lw in de toekomst gecombineerd zou kunnen worden met vleugeldiensten (stoppers)op de el-lijnen richting Zwolle; als je de elektrische en de diesel-el. (liefst hybride) variant van de GTW te combineren is zou je met een paar van zulke stellen ook diensten zonder overstap van Gn-Lw op Zwolle/Meppel o.i.d. kunnen aanbieden; want te Lw rijdt nu nl tussen het hele uur en kwart voor geen trein die kant op en op Gn-Zl rijden nu Buffels: deze dienst uit Lw hoeft niet verder dan Meppel, want op Mp-Zl is de frequentie hoog zat en zo kan er evt aangesloten worden op dienst uit ri. Gn.

Laatst bewerkt door teus-baars op 01-05-2007 11:15

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

01-05-2007 11:19:52
TreinOFiel
TreinOFiel
teus-baars:
%01% Wat mij opvalt is dat de tijden op Gn(->Lw)1 minuut later zijn en erg krap bovendien en dat op de genoemde tijden zondags nu geen treinen rijden...

De Inselzug gaat alleen op vrijdag en zaterdag rijden, dus die zondag is geen probleem .

Verder staan de trein in Groningen vanuit Leer slechts 1 minuut stil: volgens mij is dat ook veel te weinig en wordt daardoor vertraging opgelopen. Hierdoor zou het ook kunnen dat je kruisingen op Gn-Lw niet haalt...

01-05-2007 11:20:54
peterselie
peterselie
dumpy_dump: 2 minuten overstaptijd, lukt makkelijk! Maar inderdaad, dit gaat weer helemaal nergens over...

Absoluut niet. Naar de veerhaven lopen, is alleen al meer dan 2 minuten. Bovendien wil Doeksen op tijd vertrekken, dus daar sta je dan met je bagage.

Te Lw zal de trein gebruik maken van perron 5a richting Hlgh en 5b richting Gn. Het zou waarschijnlijk op vrijdagen op sommige tijdstippen langere sneltreinen op kunnen leveren, omdat het materieel wel naar Lw respectievelijk Gn gebracht moet worden voor de volgende dienst.

01-05-2007 11:23:31
peterselie
peterselie
teus-baars:

TreinOFiel:
De Inselzug gaat alleen op vrijdag en zaterdag rijden, dus die zondag is geen probleem .

Verder staan de trein in Groningen vanuit Leer slechts 1 minuut stil: volgens mij is dat ook veel te weinig en wordt daardoor vertraging opgelopen. Hierdoor zou het ook kunnen dat je kruisingen op Gn-Lw niet haalt...

Die haal je wel. Te zh is altijd de kruising van de stoptreinen. Verder heeft de .33 trein voldoende rijtijdmarge om voor Vwd de vertraging grotendeels al ingelopen te hebben. Verder kan ik nog toevoegen dat de stoptreinen uit Lw eigenlijk altijd te laat zijn in Hdg, dus enige marge is er nog wel.

Laatst bewerkt door peterselie op 01-05-2007 11:25

01-05-2007 11:56:05
fabrierban
fabrierban
peterselie:
Absoluut niet. Naar de veerhaven lopen, is alleen al meer dan 2 minuten. Bovendien wil Doeksen op tijd vertrekken, dus daar sta je dan met je bagage.

In het hoogseizoen gaat dit wel lukken om de simpele reden dat Doeksen dan ook nooit op tijd vertrekt. Zo zie je maar weer: ieder nadeel heeft zijn voordeel.

01-05-2007 12:00:07
fabrierban
fabrierban
Ik verwacht geen enorme mensenmassa's uit Duitsland zoals in de jaren '60.
De meeste duitsers gaan anno 2007 liever naar de Oostzee (stabieler weer en een stuk goedkoper).

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-05-2007 12:03

01-05-2007 12:11:10
lamote_ban
lamote_ban
@fabrier
Arriva had de Inseltreinen in zijn aanbieding staan, dus zullen ze dit jaar als proef rijden.
Als ze niet lopen (waar ik gezien de concurrentie van de Oostzee ook bang voor ben) zal het wel bij dit seizoen blijven.

Het (op zich leuke) idee lijkt me vooral gebaseerd op nostalgie, niet op vraag vanuit de markt.
Daarnaast lijken de kosten me nogal hoog doordat ze niet in de materieelomloop passen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-05-2007 12:14

01-05-2007 12:48:40
bloober
bloober
Ik kan je bij deze 100% zeker vertellen dat de treinen niet lopen. %08%

Groetjes, Bloober

01-05-2007 14:32:51
wimhoekema
wimhoekema
Nu nog wachten op doortrekking aan Duitse zijde vanaf Leer naar Norddeich Mole (boten naar de Duitse Waddeneilanden) en Emden Aussenhafen (boot Borkum) of nog handiger naar de Eemshaven. Dan krijg je ook nog wat retourreizigers uit Nederland die eens naar een Duits eiland willen%08%

Het idee lijkt mij idd overigens geheel gebaseerd op nostalgie. In de jaren zestig waren het meestal getrokken treinen (2200 met Silberlingen of Eilzugwagen) die doorgingen naar Hlgh, maar ja toen kon je er nog omlopen... Bovendien zat er toen nog wat tijdwinst in omdat je tussen Lw en Hlgh nergens hoefde te stoppen c.q. snelheid te verminderen, iets wat met het verouderde TPRB-systeem hedentendage een handicap is. De bekabeling ligt er om de Harlingerlijn aan te sluiten op de CVL Groningen, maar om kosten te besparen is de TPRB gehandhaafd. Hoezo het maximale uit je infra halen%03%

mzzl,
Wim

Laatst bewerkt door wimhoekema op 01-05-2007 14:35

01-05-2007 14:48:12
lamote_ban
lamote_ban
Je moet je natuurlijk wel afvragen of je voor een paar doorgaande treinen per jaar de kosten voor CVL-aansluiting moet maken. Dat is zoiets als een autoweg naar Egmond aan Zee aanleggen omdat dat daar vier keer per jaar een lange file staat op zondagmorgen in de zomer.  

01-05-2007 15:13:40
dumpy_dump
dumpy_dump
Als ze nou eens beginnen met gewoon de tweeuursdienst uit Leer standaard door te trekken naar Harlingen Haven, krijg je volgens mij ook minder gehannes met je materieelomloop. Rechtstreeks van Groningen naar Harlingen Haven lijkt me een pluspunt voor Groningers naar Terschelling/Vlieland, dus ook op dat gebied zijn er reizigers te winnen. Mooi marketingpraatje en combi-kaartjes trein - veerboot erbij, en gaan.

Maarja, zoals te doen gebruikelijk met dit soort initiatieven doen we het eerst half, om dan te merken dat het niet werkt (gek he) en er dan maar weer mee op te houden...

01-05-2007 17:23:55
stadlergtw
stadlergtw
Binnenkort kunnen we weer een nieuw stel verwachten. Op reissweb staat een foto van 30 april met een spurt onderweg naar nieuweschans. Volgens mij moet hij vandaag al aangekomen zijn.

http://www.reissweb.net/
dan naar News/ arriva, laatste foto

Laatst bewerkt door stadlergtw op 01-05-2007 17:25

01-05-2007 17:34:12
lamote_ban
lamote_ban
@dumpy_dump
Je moet natuurlijk wel afwegen hoeveel doorgaande reizigers er (potentieel) zijn versus de verhoogde kans op het doorgeven van vertragingen. Er is weliswaar behoorlijk wat vervoer voor de boot, maar de meeste van die mensen komen natuurlijk wel uit de richting Zwolle.

01-05-2007 18:30:24
martijn24
martijn24
Vandaag een nieuwe stel binnen gekomen in Groningen de 10310 zag hem in Groningen vanmiddag staan tegen 17.30uur.

Laatst bewerkt door martijn24 op 01-05-2007 18:31

01-05-2007 20:19:18
dh3201
dh3201
teus-baars: %01% Helemaal mooi zou zijn dat de (spits-stop-)dienst op Gn-Lw in de toekomst gecombineerd zou kunnen worden met vleugeldiensten (stoppers)op de el-lijnen richting Zwolle; als je de elektrische en de diesel-el. (liefst hybride) variant van de GTW te combineren is zou je met een paar van zulke stellen ook diensten zonder overstap van Gn-Lw op Zwolle/Meppel o.i.d. kunnen aanbieden;

Tot 2015 kun je dit wel vergeten want tot dan heeft NSR het alleenrecht op het kernnet, waartoe Lw-Mp ook behoort.

Shqiperise-lopers?

02-05-2007 09:13:13
bouwe
bouwe
Hou stel 307 even in de gaten, airco sputterde vanmorgen behoorlijk tegen volgens de mcn. Het was ook niet bepaald koel.  

02-05-2007 11:31:06
daniel81
daniel81
Railo: In de oude situatie had de volledige Arriva-vloot - dus alle DHI, DHII en DM'90 - bij elkaar 5996 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes).
Als Arriva alle GTW's binnen heeft zullen er 6883/6926* zitplaatsen zijn. *zomer/winter

De capaciteit van DH en DM'90 was al veel te krap, en zoveel uitbreiding is dat niet, aangezien de dienst naar Leer er nu ook bij hoort. Bovendien vermeldt het nieuwste Arriva-mgazine dat op Groningen-Nieuweschans er een reizigersgroei van 30% heeft plaatsgevonden. Zet die trend zich door ook op andere lijnen, dan is er inderdaad een enorm tekort.

02-05-2007 11:51:45
thom
thom
Huren ze toch wat DHtjes bij als die GTW's van Veolia afgeleverd zijn %08%  

02-05-2007 11:59:14
bouwe
bouwe
Dat zie ik nog wel gebeuren als ze in Zwitserland met dit tempo stellen afleveren. In negen maanden tijd zijn er nu 10 stellen 2/8 afgeleverd van de in totaal 27.  

02-05-2007 12:01:47
lw-o
lw-o
wat wordt er eigenlijk bedoeld met die zomer/winter opstelling?
kunnen de gtw's zo slecht tegen temperatuurverschillen dat ze krimpen/uitzetten?%08%

Virm is verrekte fijn spul

02-05-2007 12:57:34
lucky
lucky
In de zomer opstelling zijn er een groot aantal klapstoelen (waar fietsen tegen aan kunnen gezet) omdat er meer fietsreizigers zijn.

In de winter opstelling dus meer normale zitplaatsen.

Trouwens, vraag me af of ze nu eerst gn - dz gaan doen, of lw - stv zoals in de planning staat.

Laatst bewerkt door lucky op 02-05-2007 12:58

02-05-2007 13:12:06
daniel81
daniel81
Even een heel andere vraag. Een dag of twee geleden is in Buitenpost iemand tussen trein en perron terechtgekomen. Was dat bij een Wadloper of een GTW?
De GTW's lijken mij smaller, dus misschien is dit een nieuw probleem...

02-05-2007 13:14:55
lucky
lucky
Er is een kleine ruimte tussen het perron en de trein ja..

Maar als je gewoon bij de deur uitstapt, is de kans super klein dat iemand er tussen valt, want het uitstaptreetje sluit best goed aan op het perron.

02-05-2007 13:30:44
hielkeb
hielkeb
daniel81: Even een heel andere vraag. Een dag of twee geleden is in Buitenpost iemand tussen trein en perron terechtgekomen. Was dat bij een Wadloper of een GTW?
De GTW's lijken mij smaller, dus misschien is dit een nieuw probleem...

dat was een wadloper

Hielkeb

02-05-2007 17:13:53
kbrandsma
kbrandsma
lucky: In de zomer opstelling zijn er een groot aantal klapstoelen (waar fietsen tegen aan kunnen gezet) omdat er meer fietsreizigers zijn.

Zijn deze klapstoelen al geplaatst? Bij mijn weten zaten er vorige week vrijdagmiddag nog geen extra klapstoelen in de 235. Was toen redelijk vol met fietsen op Lw-Hlgh met het mooie (vakantie) weer in aantocht.

02-05-2007 17:31:09
teus-baars
teus-baars
Wat Hlgh - Leer betreft; dat had idd beter gekund; zoals al gezegd bijv. helemaal door de week; beter inpassen in mat-omloop... ach, laat ook maar%03%
Ik vind dat zomer/winter gedoe bij voorbaat onzin; juist in de winter geeft het grote aantal (vouw-)fietsen i.c.m. een overmaat staande reizigers zo'n zooi rondom dat toilet -eveneens aldaar-.%04% dat een vriend laatst de prullenmanden aanzag voor fietsen-standaards... Naar ik heb begrepen was het eerst ook de bedoeling OF toilet OF klappers ofzo maarja.... @rriva zou er goed aan doen bij elke deurpartij echte balkons met genoeg open ruimte te creeëren; zodra je met fiets o.i.d. verkeerd instapt blokkeer je nu de hele boel%08% Geef mij maar een flink aantal gereviseerde wadfietsers

Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-05-2007 17:50:37
lw-o
lw-o
heeft arriva wel genoeg "duitsland stellen" voor leer->harlingen-haven? dit traject duurt veel langer dus vergt ook langer materieel en aangezien er maar een beperkt aantal stellen geschikt is voor duitsland...

Laatst bewerkt door lw-o op 02-05-2007 17:51

Virm is verrekte fijn spul

02-05-2007 18:41:04
lucky
lucky
kbrandsma:
lucky: In de zomer opstelling zijn er een groot aantal klapstoelen (waar fietsen tegen aan kunnen gezet) omdat er meer fietsreizigers zijn.

Zijn deze klapstoelen al geplaatst? Bij mijn weten zaten er vorige week vrijdagmiddag nog geen extra klapstoelen in de 235. Was toen redelijk vol met fietsen op Lw-Hlgh met het mooie (vakantie) weer in aantocht.

Er zijn wel een aantal stellen met de zomer opstelling, maar lang niet alle. Ik vraag me dus af wat te bedoeling is, en of ze deze stellen elk seizoen "ombouwen" of dat er gewoon een aantal zomer en een aantal winter zijn..

02-05-2007 19:29:39
peterselie
peterselie
De 310 was vandaag samen met de 303 in Lw te vinden. Zo rond 17.15 uur werden ze vanaf de werkplaats weggerangeerd naar spoor 2 om daarna verder naar het opstelterrein te kunnen. De 310 zal vermoedelijk morgen wel op dienst komen.  

02-05-2007 19:31:02
peterselie
peterselie
lw-o: heeft arriva wel genoeg "duitsland stellen" voor leer->harlingen-haven? dit traject duurt veel langer dus vergt ook langer materieel en aangezien er maar een beperkt aantal stellen geschikt is voor duitsland...

Ik denk dat 8 stellen genoeg moeten zijn.

Een ander opvallend iets was dat de GTW'tjes die op Gn opstel stonden, allemaal zeer recent gewassen zijn%08%

Laatst bewerkt door peterselie op 02-05-2007 19:57

02-05-2007 20:02:56
lucky
lucky
De gtw's naar hlgh waren vorige week ook een stuk schoner, dus die waren het weekend ervoor gewassen.

310 zal morgen denk ik ook in dienst gaan, of vrijdag, Duurt altijd 2-3 dagen voor stel in dienst komt.

02-05-2007 20:09:14
j.jager
j.jager
peterselie:
lw-o: heeft arriva wel genoeg "duitsland stellen" voor leer->harlingen-haven? dit traject duurt veel langer dus vergt ook langer materieel en aangezien er maar een beperkt aantal stellen geschikt is voor duitsland...

Ik denk dat 8 stellen genoeg moeten zijn.

Er zijn ook maar 8 stellen die voor Duitland geschikt zijn, onderverdeeld in 3 2/6 stellen, en 5 2/8 stellen

02-05-2007 20:42:32
johnsoft
johnsoft
Je kunt ze herkennen aan tweede schuiftree voor de Duitse perrons.

Johan de Lange
Mijn eerste GTW 2/6 "UBB Usedomer Bäderbahn" rit was in voormalig oostduitsland "augustus 2003"

Laatst bewerkt door johnsoft op 02-05-2007 20:46

02-05-2007 20:58:00
bouwe
bouwe
Vanmiddag een groot aantal losse 2/6 op Gn-Rd. Dat werd dus staan.....  

02-05-2007 23:02:23
ijsm
ijsm
dh3201: Tot 2015 kun je dit wel vergeten want tot dan heeft NSR het alleenrecht op het kernnet, waartoe Lw-Mp ook behoort.
Ik denk dat je daar best nog mee kunt spelen. Als ik reizigers van A naar B wil vervoeren, moet dat gewoon kunnen.

02-05-2007 23:10:14
woepje
woepje
Als Gn - Zl ooit, volledig, wordt overgenomen door Arriva, dan ga ik verhuizen.

Maar de 310 staat nu in Lw? Die zal dan wel in de 302** belanden zeker?

02-05-2007 23:13:31
lucky
lucky
Of in de stopper naar sk.

Laatst bewerkt door lucky op 02-05-2007 23:13

02-05-2007 23:23:14
peterselie
peterselie
woepje: Maar de 310 staat nu in Lw? Die zal dan wel in de 302** belanden zeker?

Vanmiddag was ie er in ieder geval wel. Zou me niet verbazen als ie morgen naar Hlgh gaat rijden. Dat merk ik dan vanzelf, omdat ik morgen weer even in Lw ga spotten

03-05-2007 11:53:05
kbrandsma
kbrandsma
Net binnengekomen materiaal (de GTW drietjes) worden al vrij snel op Lw-Hlgh ingezet. Zo is dat al vanaf de 307 zo ver ik mij kan heugen. De 309 was op het begin even op Lw-Gn geweest. Daarna een weekend op Lw-Sk, waarna hij vorige week vrijwel de hele week op Lw-Hlgh ingezet is.

Wel viel mij vrijdag op dat de x.59 trein (309) om 11.59 werd omgewisseld met de 301. Later is deze 309 nog op Lw-Gn ingezet. Het zal brandstoftechnisch wel niet mogelijk zijn om de hele dag dezelfde trein in te zetten. Ik zal proberen dit fenomeen eens op station Lw te bekijken, want vrijdag viel dit mij op tijdens de kruising in Franeker, toen ineens de 301 kwam opdagen i.p.v. de 309.

03-05-2007 18:32:24
teus-baars
teus-baars
%06%Het komt idd wel voor dat op sp (5)2 GTW's worden uitgewisseld; of de vervanger staat klaar en wordt de ander afgerangeerd evt via ander perron (5)5A of de nieuwe wordt voor de oude geplaatst; in ieder geval vaak blijft vaak een exemplaar wel een tijdje over lang perron 2...  

03-05-2007 21:21:04
plaid
plaid
De nieuwe 310 ging niet zoals verwacht de dienst in richting Hlg. Rond 9.00 uur
werd het stel op het 'strukton'-spoor gereden. Daar is al twee keer eerder een stelletje gezien. Het blijkt nu dat dit spoor af en toe gebruikt wordt voor instructie, vandaag voor maar liefst 15 aanstaande mcn. Zelfs de ongevallenploeg met hun kisten op lorrie's was aanwezig. rond 19.00 uur was het stel daar nog opgesteld. Duidelijk is nu ook waarom er wadlopers bij Voith binnen zijn geweest. Personeel van dit bedrijf heeft de nieuwe GSM-apparatuur bij de stellen ingebouwd, zodat aangenomen mag worden dat alle noordelijke DH's nog de nieuwe werkplaats hebben bezocht.

03-05-2007 21:34:30
kbrandsma
kbrandsma
WAT!?!?

Nieuwe GSM apparatuur in de Wadlopers?
Wat is dit voor geldverspilling? (en de 3101 & 3102 dan?)
Daarnaast moet er nog veel meer gebeurd zijn, want er waren voor 10-12 behoorlijk wat Wadlopers op non-actief. Als deze stellen allemaal bij Nedtrain zijn aangepakt, dan is dat een aardige opgave geweest.

03-05-2007 22:26:07
dh3201
dh3201
GSM-R is verplicht, zonder mag je niet meer rijden in NL, ook niet nog een paar maandjes.

Shqiperise-lopers?

03-05-2007 22:40:27
plaid
plaid
kbrandsma, weet niet precies wat je bedoeld. Voor 22 dec 2006 (toen is de laatste DH bij Voith gespot) gingen er meerdere wadlopers per dag bij Voith naar binnen (en er weer uit natuurlijk, want zo groot istie nou ook niet). Op een zondag(!) stonden er eens 5 daar te trappelen om naar binnen. In korte tijd kan je dan heel wat doen..  

04-05-2007 14:23:20
kbrandsma
kbrandsma
Vandaag de 10302 in de Inselzug. Trein kwam in Leeuwarden binnen met Harlingen Haven op de filmkast. Trein werd vervolgens om de GTW 2/6 op spoor 5b geleid en op 5a neergezet. De reizigers uit Gn waren wat verbaasd dat ze nu zo ver moesten lopen. Ook de reizigers richting Harlingen Haven hadden niets door (niet zo vreemd), en ook de NS medewerkers wisten het niet helemaal. Gelukkig stond er een Arriva medewerker klaar die iedereen wel naar het goede perron kon sturen.

Toen ik in de trein stapte kwamen er nog twee Arriva medewerkers de trein in lopen en de boel bekijken. Helaas voor hen zaten er dikke spetters op het leer, wat geen goede reclame was. Het oudere stel naast mij vertelde hen ook nog dat ze wat moeite hadden om het juiste perron te vinden. Een medewerker vertelde dat het beter was geweest om een omroepbericht op het station te laten afspelen... Tja, dat kun je van tevoren ook wel nagaan.

Verder was het logisch dat deze trein gewoon als normale trein in de dienst opgenomen is. Er zaten niet meer passagiers in dan normaal. Daarnaast kun je vanuit Groningen beter een trein later (met overstap) pakken. Dan ben je nog ruim op tijd voor de boten (daar zaten dus ook meer passagiers in).

Tenslotte nog een foto willen maken met Leer op de filmkast te Hlgh. Op de voorste filmkast was hiervan geen sprake. De achterste toonde vreemd genoeg wel "Inselzug".

Laatst bewerkt door kbrandsma op 04-05-2007 14:26

04-05-2007 14:30:39
bouwe
bouwe
Hoe zit het met de wegbekendheid van Lw-machinisten in Grunn? Machinistenwissel in Groningen?  

04-05-2007 14:42:55
TreinOFiel
TreinOFiel
Klopt inderdaad, vandaag werd bij de 1e Inselzug gewisseld van mcn in Gn.  

04-05-2007 14:47:13
lucky
lucky
Ik dacht dat de arriva mcn alle trajecten mochten rijden.. Dus niet..

Dus de lw machinsten rijden alleen lw - sk/stv, lw - hlgh en lw - gn? Dat moet echt dood saai zijn... Dan rijd je elk traject meerdere keren per dag.

04-05-2007 15:03:33
salieri
salieri
Vreemd, volgens een machinist mochten ze elk traject die Arriva heeft in het Noorden gewoon rijden...
Alleen als je langer dan een jaar daar niet gereden hebt moet je weer wegbekendheid op doen.

Maar een machinistenwissel is ook wel te begrijpen, anders zit een machinist écht lang op een bok. Eerst naar Leer, dan weer terug naar Gn en dan nog naar Hlgh en weer terug naar Leer...

Laatst bewerkt door salieri op 04-05-2007 15:04

04-05-2007 15:07:46
lucky
lucky
Een mcn van gn naar rtd zit ook zo'n 3 uur op z'n trein, dus een mcn van arriva zou wel gn - leer - gn - lw kunnen rijden toch? En dat de mcn naar hlgh het dan weer overneemt. De andere mcn een pauze van een uur, en dan weer met het stel van lw naar gn?  

04-05-2007 15:13:16
mark
mark
Aantal off-topic-reacties van lucky en philips verwijderd, on-topic graag.  

04-05-2007 15:45:11
TreinOFiel
TreinOFiel
salieri:
Maar een machinistenwissel is ook wel te begrijpen, anders zit een machinist écht lang op een bok. Eerst naar Leer, dan weer terug naar Gn en dan nog naar Hlgh en weer terug naar Leer...

Ze waren al met z'n tweeën van Gn tot Leer, dus dat maakte ook niet veel uit (beide mcn, niet dat een van beide steward was).

04-05-2007 16:08:21
salieri
salieri
Normaliter zit er ook maar 1 machinist op de bok, dus dan was dit een uitzonderingsgeval dat er 2 waren denk ik  

04-05-2007 17:33:55
j.jager
j.jager
Vanmiddag het zelfde liedje in Groningen, de trein naar Leer van 16.25 vertrok van spoor 4a, waardoor de reizigers naar Leeuwarden moesten wachten tot de trein naar Leer weg was.  

04-05-2007 18:09:14
dh3201
dh3201
salieri: Vreemd, volgens een machinist mochten ze elk traject die Arriva heeft in het Noorden gewoon rijden...
Alleen als je langer dan een jaar daar niet gereden hebt moet je weer wegbekendheid op doen.

Misschien heeft niet iedere Arriva machinist wegbekendheid op alle trajecten, en andere machinisten weer wel.

Shqiperise-lopers?

04-05-2007 19:00:40
salieri
salieri
Dat kan inderdaad, maar mij lijkt het wel dat elke machinist bij Arriva gewoon dezelfde lijnen kan rijden, omdat je dan nog wel wat afwisseling hebt. Maar goed, Arriva, je weet het nooit met ze  

04-05-2007 19:15:50
wimhoekema
wimhoekema
de Arriva-machinisten van de standplaats Groningen zijn nog steeds als enigen bevoegd om de dienst op Leer te rijden, de Leeuwarders komen hier beslist niet! Dat is meteen de verklaring voor de personeelswissel.

mzzl,
Wim

04-05-2007 20:21:14
salieri
salieri
Maar toch ook weer niet állemaal?
Het lag er toch net aan of je daarvoor was 'aangemeld' ofzo?

Maar ja, maakt ook niets uit natuurlijk
Als er maar een machinist is om die trein te rijden%02%

04-05-2007 21:23:56
kbrandsma
kbrandsma
Vanmiddag ging het nog minder vloeiend dan vanochtend.

Ik was net te laat op station Lw, dus kon niet zien welk stel nu reed. Waarschijnlijk was de Inselzug iets later dan 14.33 vanaf Lw vertrokken, want de te Dronrijp kruisende rit 30156 kwam met +5 te Lw. Aangezien de mcn van deze rit hierna richting Stv moest met de 30043, moest hij meteen door. Uiteraard moest de trein naar Hlgh eerst weg, dus kon er ook nog wel een bakkie gescoord worden. Gevolg, de 30043 ook +5, en dat is de eerste keer binnen 5 maanden voor zover ik weet.

05-05-2007 11:02:21
martijn24
martijn24
Vanmorgen reed de 10229 de Inselzug tegen 9.33uur.  

05-05-2007 11:20:29
kbrandsma
kbrandsma
Ik zat gisteren naast een wat ouder stel in de Inselzug tussen Lw en Hlgh. Zat uiteraard eerste klas (niet geldig op Lw-Hlgh & Lw-Stv). Na een praatje bleek dat zij dachten tweede klas te zitten, omdat de stoffen bekleding in hun ogen eerste klas was (zoals ICM, ze kwamen uit Meppel). En in de ICM is tweede klas juist (kunst-)leer. Ze konden dus gewoon blijven zitten, maar wat een praatjes... Vooral mevrouw kon het geluk niet op. Hij schommelde niet (ICM op Meppel-Leeuwarden wel), de WC's waren lekker ruim, en ze hoefden niet naar binnen te klimmen. Dat ze bijna beide onderuit gingen vanwege het afstapje bij de 1e klas, en hij minder snel rijd dan ICM boeide hun niet. "Deze trein mogen ze ook wel bij ons inzetten, dit is geweldig van Arriva".  

05-05-2007 11:27:53
goffe_bp
goffe_bp
En omdat er in Lw dan geen buffel is om terug te keren, zet Arriva GTW's in zoals gister de 241 en vanmorgen de 243.

goffe_bp

05-05-2007 16:14:01
TreinOFiel
TreinOFiel
Volgens Actuele Vertrektijden heeft de Inselzug die nu teruggaat naar Leer vanuit Gn +10, gaat lekker... %04%  

05-05-2007 17:16:10
j.jager
j.jager
@TreinOfiel. Daar zit wat in. De trein van 16.25 is gisteren(vrijdag) met +10 vertrokken, en vandaag met +8.  

06-05-2007 14:25:34
lucky
lucky
De 310 is dus nog steeds niet in dienst gespot? Ik verwacht dan wel dat het stel morgen ochtend gaat rijden... Wordt ook wel tijd..  

06-05-2007 17:47:38
j.jager
j.jager
@lucky. De 310 is wel al in dienst, deze heeft gisteren gereden, en is door mij, goffe_bp, en door hzg2006 gespot. Zie de spots van 5 mei.

Laatst bewerkt door j.jager op 06-05-2007 17:48

06-05-2007 18:22:29
lucky
lucky
Pardon. Ik keek niet verder dan dit topic, dacht dat het hier wel vermeld zou geworden.  

06-05-2007 18:35:10
j.jager
j.jager
Bij deze.  

06-05-2007 21:03:50
plaid
plaid
Eerste dienst 310 was de 10.33 Lw-Gn op 5 mei. Na twee dagen instructie op het stel (do/vr) werd het om 10.00 uur van het strukton-spoor weggereden..  

07-05-2007 09:05:35
bouwe
bouwe
Volgens mij is men bezig met een softwareupdate o.i.d.? In een aantal treinstellen staat de lettertype op de display's op een stuk lagere fontgrootte dan andere stellen.  

07-05-2007 17:47:45
lucky
lucky
Ik zie de 234 hier samen aan de 309, ik kwam om 16.10 in zh de 309 alleen tegen, en later in lw de 234 voor de loods van Voith, dus die heeft het waarschijnlijk begeven. Zal gezellig worden om 16.33 vanuit gn.

Tevens de 310 in de trein naar rd, als ik het goed onthouden heb de 12.29.

07-05-2007 18:02:26
bouwe
bouwe
De 310 de gehele middag in de omloop op Gn-Rd.