08-06-2023 12:24:30 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quote Nog niet, want het testbedrijf in Frankrijk en Nederland moet nog gedaan worden.
De andere kandidaten voor materieel zie ik Talgo Avril (testbedrijf al bezig in Frankrijk) of ETR 1000
Verwacht wel dat er minimaal 500 zitplaatsen zitten in het treinstel. Ben benieuwd als Arriva voor BR408 gaat waar ze nog even 56 zitplaatsen gaan toegeven in die treinen. Laatst bewerkt door chris24 op 08-06-2023 12:25 |
08-06-2023 12:40:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij staat Arriva al jaren in de verkoopgids bij DB.
En de beschibaarheidsstand van ICE-3 is nu al tijden belabberd, en je kunt met de aanschaf van nieuwe stellen en de kostprijs van zo'n treinstel er wel op rekenen dat DB er niet zomaar een paar extra gekocht heeft die ze werkloos over hebben staan straks. |
08-06-2023 12:47:12 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote De 408 gaat deze toelating wél krijgen (HSL in NL en vziw ook in Frankrijk). |
08-06-2023 13:18:31 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Quote Een traxx heeft toch ook 2 panto voor 15/25kv ac spanning. Waarom zou dit bij een Flirt niet kunnen. |
![]() |
advertentie |
08-06-2023 13:23:48 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Een TRAXX is geen FLIRT. Arriva zou best een FLIRT kunnen laten maken met configuratie voor de HSL en voor Frankrijk, maar dat kost waarschijnlijk meer dan dat het ooit zal opleveren. |
08-06-2023 13:58:06 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Omdat men in Frankrijk met smallere pantografen rijdt dan in Nederland en Duitsland. Een aantal landen heeft ooit gekozen voor een smallere pantograaf omdat dit in tunnels voordeliger kan zijn (bijvoorbeeld Zwitserland, Italië,..). De 'normale' pantografen die we in Nederland en Duitsland zien zullen minder snel slijten en de afstand tussen bovenleidingsportalen (met name in bochten) is een stuk ruimer. Dat scheelt weer materiaal. Een smalle pantograaf mag in principe niet onder 'brede' bovenleiding omdat deze onder de bovenleiding vandaan kan schieten. En een brede pantograaf onder 'smalle' bovenleiding mag in principe ook niet omdat de pantograaf de bovenleiding zou kunnen beschadigen.
|
08-06-2023 14:10:21 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Quote De Volkskrant meldt het volgende: "Die moet elke ochtend vertrekken om 05.30 uur en krijgt tussenstops in Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. ’s Avonds om 19.15 uur vertrekt er vanuit Parijs dan een trein terug naar Groningen.
Volgens een woordvoerder van Arriva is de verbinding niet bedoeld ter vervanging van de Thalys: ‘We zien dat de treinen richting Parijs uitpuilen, dus volgens ons is er ruimte voor nog meer verbindingen."
Linkje naar het artikel: klik |
08-06-2023 14:52:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
BR 406 mag niet meer naar Frankrijk. Moet je ook niet willen, die dingen worden met de dag onbetrouwbaarder. BR 408 zou vanaf eind dit jaar ook naar België moeten rijden en vanaf eind 2024 ook naar Nederland. Eind 2025 naar Frankrijk lijkt me niet bij voorbaat uitgesloten. |
08-06-2023 17:02:23 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote De onzekerheid over de komst van die leylijn lijkt nu juist een stukje minder geworden: |
08-06-2023 17:33:08 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote nieuwste gerucht over de 406 is dat die er bij de Bahn volledig uitgaan [dus zelfs geen inzet als binnenlandse trein]. Maar ze hebben geen toelating voor F dus dat maakt niet uit. Uitgaand van een reistijd van een uur of 5 gebruik je de nieuwe trein die je dus nodig hebt 10 uur op een dag, wat erg weinig is voor zo'n duur ding waarvan je er 2 nodig hebt. Personeelsdienst met overdag slapen in Parijs? Lijkt me dus allemaal volstrekt irrealistisch. De vraag is dan in hoeverre infra beheerders daarin mee moeten gaan. Misschien moeten er kosten voor aangevraagde maar niet gebruikte treinpaden in rekening gebracht gaan worden |
08-06-2023 17:46:14 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote De tweede kamer kan zoveel roepen nu, maar in maart werd al duidelijk dat er geen nieuwe spoorlijn en wegen bij komen. Artikel |
08-06-2023 18:27:21 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het komt mij over als een grap.... 1 april valt laat dit jaar.. vraag me af of het gehele verhaal wel klopt alle media knippen en plakken er op los dus de waarheid kan wel eens heel anders liggen. Dat de DB materiaal beschikbaar stelt lijkt me onwaarschijnlijk en dat is in zo'n concessie ook niet zo simpel lijkt me. Het gaat immers voor diensten die onder Arriva Noord Nederland valt en dan zou je toch toestemming moeten vragen aan de provincie toch? Ik bedoel anders krijg je vreemde concurrentie verhalen als allerlei buitenlandse bedrijven materiaal mogen geven aan partner vervoerders onder het zelfde moederbedrijf. |
08-06-2023 18:33:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Arriva deelt het zelf ook op Twitter en zegt in reactie op vragen "Bij Arriva hebben we een grote internationale vloot waar we op onze route naar Parijs zeker op kunnen rekenen!" Arriva Nederland heeft die vloot helemaal niet, ze hebben wat ze nodig hebben voor de treindiensten die zij hebben gewonnen maar meer niet. Binnen de DB-groep is of komt zo'n vloot echter wel beschikbaar.
Nou, nee. Het gaat hier om een dienst in open toegang - dat wil zeggen dat die helemaal niet aan een concessie gebonden is. Er is dus geen enkele opdrachtgever die hiervoor verantwoordelijk is, en de provincie al helemaal niet. De provincie zal het waarschijnlijk wel aanmoedigen, want hiermee komt Groningen ook weer een beetje meer op de internationale kaart te staan.
En waarom zou dat niet mogen, of een vreemde situatie zijn? Laatst bewerkt door AlexNL op 08-06-2023 18:34 |
08-06-2023 18:41:09 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Arriva heeft alle rechtzaken niet gewonnen omdat er geen concessie is om tegen aan te schoppen. Door nu deze trein aan te kondigen voert Arriva de druk op om de concessie vrij te geven zodat ze naar de rechter kunnen en laten ze zien dat er in theorie veel meer mogelijk is als de markt vrij gegeven wordt. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
08-06-2023 19:17:07 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Treinreiziger.nl heeft een uitgebreider artikel waarin ook de gedetailleerde gevraagde dienstregeling staat. Arriva heeft twee varianten uitgewerkt:
Zo ver is het natuurlijk nog lang niet, het gaat hier over treinen die per juni 2026 zouden moeten gaan rijden. Als er geen goedkeuring komt, of als er geen materieel beschikbaar is, zal er geen concrete aanvraag voor of toewijzing van een pad komen. |
08-06-2023 21:15:22 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Het plan van Arriva gaat echter niet alleen over een trein tussen Groningen en Parijs.. |
08-06-2023 22:15:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote De internationale markt is open-access, dus waarom zou je daar ergens tegenaan willen schoppen? |
09-06-2023 07:17:11 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote BR 406 heeft ook helemaal geen TVM dus daar heb je weinig aan op de LGV Nord. De 407 is dus niet in Nederland toegelaten maar dat zou eigenlijk maar een formaliteit moeten zijn, gezien dat de E320 dat wel is. Maar goed, dit is luchtfietserij. |
09-06-2023 09:28:41 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Wat Alex zegt is wat preciezer waar: de BR406 heeft geen TVM meer. De stellen in de 468x serie (ICE 3MF) waren een tijdje omgebouwd voor de treindienst Frankfurt-Parijs, en mochten in die configuratie België niet meer in. Na de komst van Frankrijk-geschikte BR 407 zijn ze weer teruggebouwd en identiek aan de 'reguliere' ICE 3M voor België en Nederland, maar nooit teruggenummerd. Laatst bewerkt door yappa op 09-06-2023 09:29 |
09-06-2023 09:41:31 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zou Arriva soms het plan hebben opgevat om straks de BR 406 van DB over te nemen en die geschikt te maken voor de verbinding Shl - Parijs? |
09-06-2023 14:59:48 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zou kunnen,maar dan blijven er 4 vragen over om te stellen. |
09-06-2023 15:29:28 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het hoeft ook niet in een paar weken tijd, 2026 is nog ver vooruit. |
09-06-2023 16:47:54 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En personeel kunnen ze buiten de eigen concessiegebieden schijnbaar heel makkelijk inhuren, kijk maar naar de nachttreinen. |
09-06-2023 17:44:20 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Het gaat niet alleen om een ombouw en opnieuw toelating in Frankrijk. Het zwakke punt lijkt het omschakelen van spanning, met name naar gelijkstroom te zijn. Maar de algehele toestand is matig, zie het ICE perikelen draadje. Ze hebben de leeftijd voor een mid-life, maar die zit er denl ik niet in. Ze zouden er zeker twee nodig hebben. nofal inefficient. Iets realistischer lijkt me meedraaien in de 408 omloop: een stel rijdt een paar dagen Parijs-Amsterdam/Groningen en wisselt dan in Parijs met een stel dat uit Duitsland kwam. Maar dat moet DB wel thuis kunnen uitleggen, want waarom zouden ze die capaciteit ook kunnen gebruiken om de ICE van Brussel naar Parijs te verlengen. Kortom, een vaag plan vooral voor de bühne |
09-06-2023 20:33:02 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
DB Fernverkehr rijdt binnen Duitsland als open access-vervoerder en de aandeelhouder (de Duitse staat) zal vooral interesse hebben in een positief bedrijfsresultaat. Als concurreren met Thalys op de bediening van Brussel en Amsterdam economisch interessanter is dan een ICE vanuit Keulen doortrekken naar Parijs dan zal de aandeelhouder dat niet erg vinden. |
11-06-2023 19:01:11 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Omdat de overheid anders alle internationale verbindingen onder de NS-concessie schuift met de uitvlucht "er was geen interesse bij de concurrentie" . Ik vind dit een hele slimme zet van Arriva. |
11-06-2023 19:16:06 2 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
En toch doorziet een rechter de intentie achter het plan van Arriva. Het is namelijk niet geloofwaardig (ook gezien het regelen van geschikt mat) |
11-06-2023 19:39:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Hoezo zou dit plan niet geloofwaardig zijn? Het is European Sleeper, een complete nieuwkomer, in 2 jaar tijd gelukt om een nachttrein te laten rijden en daarbij materieel geregeld te krijgen. Arriva heeft nu 3 jaar de tijd om de zaken geregeld te krijgen. Overigens heeft Arriva ook een Plan B opgenomen in de aanvraag: een langzame trein. Mocht het niet lukken om aan een HST te komen, dan kunnen er echt wel ergens een paar RIC-rijtuigen worden gevonden. En tegen die tijd is de Vectron ook wel toegelaten in Frankrijk. |
11-06-2023 19:39:41 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Het mogelijke gebruik van oud(er) DB materieel is niet niet geloofwaardig. Of gewoon een loc met rijtuigen, daar zijn ook genoeg opties voor. Zie ook: Flixtrain. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-06-2023 20:21:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Het regelen van materieel is aan het bedrijf, daar gaat een rechter echt niet naar kijken hoor. Als het überhaupt al voor de rechter belandt is die gehouden te toetsen aan wet- en regelgeving. |
12-06-2023 00:08:51 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Als we het daar toch over hebben: Wat zijn de regels rond ongebruikte aanvragen doen bij de ACM? Of zelfs bij ProRail capaciteit reserveren en daar dan weinig/nooit in rijden? |
12-06-2023 01:49:33 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De ACM toetst of de aanvraag die wordt gedaan ook daadwerkelijk iets toevoegt, of dat er alleen een concessiehouder wordt ondermijnd. Mocht een toegekende aanvraag niet doorgaan dan zal de ACM daar niet wakker van liggen (behalve als je elke week een plan indient, wellicht). In het geval van ProRail is het zo dat er voor dit jaar geen kosten worden gerekend voor het niet gebruiken van een treinpad. Als een treinpad structureel niet wordt gebruikt kan ProRail besluiten om het geheel in te trekken en opnieuw te verdelen. Bij andere infrabeheerders kan dat weer anders liggen, DB en Infrabel rekenen bijvoorbeeld wel kosten als je kort van tevoren annuleert. Om capaciteit aan te vragen heb je een toegangsovereenkomst nodig, en je moet redelijkerwijs aantoonbaar maken dat je op de gewenste startdatum over materieel kunt beschikken. Als dat niet lukt krijg je sowieso geen capaciteit. |
12-06-2023 07:23:55 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik hoop toch dat de rechter niet op de stoel van de vervoerder gaat zitten. Als we alles afschieten met als reden "dat zie ik niet gebeuren" dan gebeurt er helemaal niks. Ik vind juist de actie van de overheid om alle bestaande internationale verbindingen onder de HRN-concessie te vegen achterbaks. Daarmee blokkeer je het wezen van open access. |
12-06-2023 07:44:27 3 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het enige argument dat NS aanvoert om de internationale verbindingen onder de concessie te houden, is "anders worden die verbindingen onbetrouwbaar". Dat argument komt van het bedrijf dat zelf al minstens twee jaar totale onbetrouwbaarheid op Amsterdam-Frankfurt laat zien. Dat op de lijn naar Brussel structureel te weinig capaciteit biedt. En dat naar Berlijn met rijtuigen rijdt waarvan op elke mooie zomerdag de airco uitvalt. Waarom zou Arriva dan bij voorbaat ongeloofwaardig zijn als het Groningen-Parijs wil rijden? Het enige bedrijf dat aantoonbaar ongeloofwaardig is, is concurrent NSI.
|
12-06-2023 07:46:46 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik kan me herinneren dat HKX in het verleden paden aangevraagd heeft tussen Köln en Frankfurt langs de Rijn, waardoor regionale treinen aan de kant moesten of zelfs helemaal niet konden rijden op een deel van de route. Dit terwijl ze uiteindelijk maar een paar ritten per week zijn gaan rijden in een niet zo lange periode. Bestaat dat gevaar ook in Nederland, of gaat concessiegebonden verkeer hier voor op open access? Laatst bewerkt door dennistd op 12-06-2023 07:47 |
12-06-2023 07:49:57 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Dat Plan B maakt het hele verhaal juist ongeloofwaardiger: dat is een soort flixtrain met ouwe meuk die in een uur of 9 van Gn naar Parijs sukkelt, een totaal andere business case dan een HST. Als ze dat echt zouden willen, zouden ze twee aanvragen moeten doen. Het gaat me niet om open access an sich, maar om de geloofwaardigheid van Arriva |
12-06-2023 07:51:38 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Alleen IC Brussel (en een IC Berlijn) zal in principe nog onder de nieuwe concessie onder het HRN vallen omdat deze een binnenlandse functie heeft. ICE, Thalys en Eurostar hebben niet of nauwelijks (meer) een binnenlandse functie en zullen niet worden opgenomen in het HRN. Laatst bewerkt door TtC op 12-06-2023 08:21 |
12-06-2023 08:22:34 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote Vanuit rijksoverheid zitten ze daarin wel in een spagaat in hun denken vermoed ik. Of je laat het volledig aan de markt, of je hebt er controle over. Door hem in een concessie te zetten heb je er controle over en voorkom je(volgens de redenatie van de oveheid he) dat er bijvoorbeeld tussen 6:00 en 8:00 elke 10 min een thalys gaat, en tussen 8 en 12 in totaal 1tje want dan is de vraag minder. Met een concessie kan men zeggen minimaal 1x per uur en als je meer wil rijden kan dat, maar nooit minder dan 1x per uur. Kijk naar het gedoe van locale politici en kamervragen over de european sleeper en de stops daarvan in Nederland, ze willen graag controle hebben over alles... |
12-06-2023 08:51:50 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Terwijl hun échte angst juist lijkt te zijn dat er meer treinen gaan rijden. Er is momenteel zo veel vraag naar internationale treinen dat NS echt niet minder treinen gaat laten rijden. Ook niet zonder concessie. Het opnemen van internationale verbindingen zou echt puur protectionisme zijn. |
12-06-2023 19:11:56 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Tijden bijgewerkt op 12 juni 2023 |
24-07-2023 19:50:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het blad Spoorpro meldt dat het ETCS-probleem voor de Arriva-stellen in Aachen Hbf is verholpen door het vervangen van een aantal balises. |
27-07-2023 15:07:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Zojuist ( 27/7 , 15:00) op het radio nieuws , maar nog niet bij Arriva of NSreisinfo: Komende tijd gaat Valkenburg - Heerlen dicht vanwege een Dassenburcht. |
27-07-2023 15:17:52 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou ja van 1 t/m 25 augustus. En dan voor het ontruimen van die burcht, bij Voerendaal. Alleen kunnen treinen alleen nog in Valkenburg keren... Laatst bewerkt door martijn op 27-07-2023 15:21 |
27-07-2023 16:37:57 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Arriva rijdt al niet de hele concessie in Zuid Limburg vanwege personeelstekort. Je zou haast denken dat ze hierbij gebaat zijn ;-). |
27-07-2023 17:11:25 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Nu schijnt het zo te zijn dat Arriva te weinig gediplomeerde machinisten heeft. |
27-07-2023 17:14:01 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Ze hoeven in ieder geval bijna een maand niet meer dagelijks te melden dat de sneltrein Heerlen - Maastricht niet rijdt 😉 |
27-07-2023 17:18:27 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Even een diesel-GTWtje overbrengen en vriendelijk vragen of ze in Sog het VLSM-perron mogen gebruiken? |
27-07-2023 17:24:34 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Of de ZLSM door laten rijden naar Valkenburg. Daar is eindelijk weer ruimte voor! |
27-07-2023 18:20:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Hoeft perse niet alleen met de stom loc van de ZLSM, kan ook met dieselmaterieel of de accu's treinen van de ZLSM. En de machinsten van museul lijnen minimale bevoegdheden geven dat hun op de hoofdbanen in de buurt van de museum lijnen met het museum materieel uit kunnen helpen bij tekorten. Dan zou de ZLSM ook tot Maastricht door kunnen rijden, bij de werkzaamheden van dassenburcht. Of ben ik nu een beetje veel aan door denken? |
27-07-2023 19:32:45 3 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ja, das teveel fantasie. |
27-07-2023 21:15:03 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Volgens mij is het nooit gebeurd dat een museum spoorlijn als omreis route wordt gebruikt. Ik weet niet of dat mag, aangezien ProRail geen eigenaar is en de museum spoorlijnen niet voldoen aan het niveau van de huidige eisen voor commerciële vervoer. In UK en Duitsland wordt wel soms museum treinen in reizigersdienst ingezet bij te kort aan materieel.
Conclusie, er rijden 'gewoon' bussen. De tijden van de bussen staan in de reisplanner. Op dit moment zijn de treinen nog niet opgeheven. |
03-08-2023 20:11:34 | ||
---|---|---|
roosendaal
![]() |
Kan het zijn dat het klaar is met de Lint-inzet van Arriva op de Maaslijn? Ik zag vandaag minimaal 4 stellen op Arnhem Berg staan? Mogelijk staan deze stellen te wachten om omgespoten te worden bij Transit Oost te Winterswijk, waarna ze per nieuwe dienst alle 7 op Zutphen-Oldenzaal kunnen rijden, vermoedelijk aangevuld met een aantal Keolis-Linten? Ik las ook ergens dat de Noordelijke GTW-stellen 10307 en 10308 op de Maaslijn blijven rijden. Als dat zo is, ga ik er wel vanuit dat ze uiteindelijk ook gecombineerd kunnen rijden met de huidige Maaslijn GTW-stellen? Als het ter vervanging van de Linten zijn, dan is dat wel een minimale aanvulling. Dat zou op zich kunnen, want de laatste maanden reden normaal 2 van de 3 omlopen van de 32300-serie nog maar met Linten. Voor de rest werden de Linten nauwelijks ingezet. Tot slot, iemand enig idee of de 10386 al opgelapt wordt na het ongeval bij Tienray, of staat dit snel nog steeds bij Stadler Blerick? |
03-08-2023 21:32:22 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Aantal weken geleden is de inzet van de Lint op de maaslijn beeindigd. Er staan een paar in Arnhem, Zutphen en Winterswijk. |
04-08-2023 01:35:31 | ||
---|---|---|
Citea8625
![]() |
Wat is men nou eigenlijk aan het doen met de 10303 en wanneer komt het stel weer terug naar Nederland? Voor zover ik weet rijden er ook nog enkele Duitse GTW's rond met een nog niet gereviseerd interieur. |
![]() |
advertentie |
05-08-2023 11:40:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Laatste officiele inzet Lint op de Maaslijn was op 7 juli. |
05-08-2023 21:00:01 2 | ||
---|---|---|
DB1526
![]() |
Quote Staan 3 linten op Arnhem Berg, en wel de 24, 29 en 32. Laatst bewerkt door DB1526 op 05-08-2023 21:09 |
09-08-2023 16:50:19 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
Heb een vraagje m.b.t. de later dit jaar geplande overname van de lijn Zutphen - Oldenzaal door Arriva. Als ik het goed heeft Keolis/Blauwnet nu 9 Linten ter beschikking voor de uitvoering van deze concessie. Klopt het dat Arriva dit met slechts 7 stellen gaat doen? Ik vraag me af wat dit betekent voor de inzet van dubbele treinstellen in de ochtendspits. Zijn er nog steeds voldoende stellen beschikbaar om deze extra capaciteit in de spits te leveren? Is hierover qua planning al iets aangekondigd? |
09-08-2023 17:06:04 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Arriva voegt 2 noordelijke GTWs aan de ZHO-vloot toe. Zowel s ochtends als een enkele rit s middags willen ze dubbel rijden |
09-08-2023 18:31:22 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
Dank voor de info. |
09-08-2023 19:17:47 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Waarbij de eerste klasse uit de noordelijke GTW's juist is verwijderd met de modernisering. |
09-08-2023 22:09:53 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Zo bijzonder was die 1e klas nu ook weer niet in de GTW. |
09-08-2023 22:19:25 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
De Linten die vanuit Limburg komen hebben ook geen 1e klas |
09-08-2023 22:39:40 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote Die hebben wel degelijk een 1e klas, alleen zal die op ZHO gedegradeerd worden tot een 2e klas |
10-08-2023 00:36:29 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Mogelijk geworden omdat met de komst van de Winkjes er ruim voldoende materieel is in het noorden. Daardoor konden de 307 en 308 naar de Maaslijn gaan om de plaats van de Lint41's daar in te nemen. |
10-08-2023 18:29:21 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Bijzonder genoeg dat je toch met drukte vaak een zitplaats hebt |
11-08-2023 09:58:56 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
Quote Er staat mij iets van bij dat dit in de concessie is vastgelegd dat er geen 1e klas is. Wel jammer. Bij andere concessies is wel de keuze gemaakt om 1e klas te bieden, waarom hier niet? Aan de lengte van het traject hoeft het niet liggen. Zal wellicht een financiële afweging zijn geweest. edit: typefout aangepast Laatst bewerkt door mkns op 11-08-2023 09:59 |
11-08-2023 12:24:08 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Eerste klas heeft 3 nadelen: 1) minder efficiënt gebruik van je ruimte (2e klas kan overvol zijn terwijl 1e klas lege zitplaatsen heeft) 2) gebrek aan controle, zeker op eenmansbedieningtrajecten, maken 1e klasse een farce 3) extra kosten vanwege onderhoud afwijkende interieurdelen Zet daartegenover een minimale vraag in het regionale OV en de afweging is snel gemaakt... |
12-08-2023 13:55:13 | ||
---|---|---|
mkns
![]() |
M.b.t. Die minimale vraag heb ik m'n twijfels. Heb genoeg momenten meegemaakt waarop 1e klas plaatsten inde spits op regionale trajecten volledig bezet zijn. Maar goed, dit beeld hoeft niet representatief te zijn. Tegelijkertijd vraag ik me af of dit beeld overeen komt met het landelijke beeld. Terug naar Arriva (ZHO dan), Waarom zou er 1 concessie zijn zonder 1e klas, waar verreweg de meeste andere regionale concessies (of alle regionale?) wel 1e klas kennen? Blijf dat toch wat raar vinden. Zutphen - Oldenzaal is qua reistijd langer dan bijv. Zutphen - Apeldoorn of Zutphen - Winterswijk. Daar lijkt mij de verklaring niet in te liggen. Het zou in mijn ogen goed lijken om landelijk qua OV produkt voor treinen niet een dergelijke uitzondering te maken. Net zoals destijds landelijk is toegewerkt naar wc's in treinen. Komt de reiziger ten goede... |
12-08-2023 14:49:25 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
In de concessie Achterhoek-Rivierenland hebben treinen anders geen toilet, en ook op de Noordelijke Nevenlijnen is geen 1e Klasse meer. |
12-08-2023 16:31:21 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Twente Kort (waar ZHO onder valt) heet natuurlijk niet voor niks "Kort". Het is een overbruggingsconcessie in aanloop naar een eventuele elektrificatie. Mede daarom zijn de eisen niet zo hoog. Best kans dat de volgende ZHO-concessie het wél zal hebben. |
12-08-2023 18:53:51 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote RNET Merwedelingelijn en RNET Gouda - Alphen aan den Rijn heeft ook geen eerste klasse en volgens mij ook geen toilet, Valleilijn heeft geen toilet, dus dat "verreweg de meeste" valt inderdaad wel mee 😉 Laatst bewerkt door martijn op 12-08-2023 18:55 |
12-08-2023 19:19:08 | ||
---|---|---|
erwin_6610
![]() |
de R-NET treinen tussen Gd en Apn hebben zowel 1e klasse als toilet |
12-08-2023 19:29:39 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nu al spijt dat ik juist die later heb toegevoegd aan mijn bericht 😉 |
13-08-2023 10:37:27 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Die hebben het in de huidige treinen niet,maar zoals men zich wellicht herinnert,elders in een ander draadje is wel gebleken dat WC's worden geist alleen dan moet er nieuw materieel komen blijkbaar volgens de treinenman die de lijn exploiteerd. |
13-08-2023 10:58:17 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is niet waar, er was alleen een eis dat eventuele nieuwe treinen van toiletten voorzien zouden worden, voor de bestaande treinen hadden was die eis niet van toepassing, ook niet bij een eventuele revisie. Dat verhaal over het wel/niet ombouwen van de huidige treinen ging over de inbouw van ERTMS, en daarvoor is uiteindelijk gekozen voor nieuwe treinen waarvan de aanbesteding nu ook loopt, dus dat er geen geld zou zijn klopt ook niet. |
13-08-2023 16:02:58 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Voor de statistieken. Laatst bewerkt door wouterder op 13-08-2023 23:08 |
13-08-2023 18:20:14 | ||
---|---|---|
ovtje
![]() |
Er komt geen Indusi in zoals de bron ook al zegt. Mooi dat er eindelijk wat schot in de zaak zit, want stel 10303 is onderhand al lange tijd in het buitenland en is als enige noordelijke GTW nog rood. |
13-08-2023 18:32:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar hoezo moeten ze dan allemaal naar Duitsland voor weging? Is er geen serie toelating dat 1 stel voldoende is voor weging en toelating? En is er in Nederland dan geen weegbrug voor treinen?? Daarbij rijden deze stellen nu toch al in Duitsland tot Weener? Laatst bewerkt door treinhobby op 13-08-2023 18:34 |
13-08-2023 20:06:25 | ||
---|---|---|
ovtje
![]() |
Het gewicht is door de revisie wat veranderd in het gewicht en dat vormt in Duitsland kennelijk een probleem. In Nederland is de toelating al geregeld en mogelijk wil Stadler aantonen dat de Duitse stellen qua gewicht niet afwijken van de Nederlandse en daarom toelating moeten krijgen. Deze problemen zijn de reden dat de Duitse stellen alleen omgestickerd zijn, maar nog niet gereviseerd. |
16-08-2023 07:41:42 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
In de achterhoek is Arriva een proef gestart met HVO, een 'biodiesel' waar ze in het noorden al langer op rijden. Ze meten bij 1 stel 14 dagen de uitstoot van HVO en vervolgens nog 14 dagen op 'normale' diesel. |
16-08-2023 10:27:17 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ik ben ook wel benieuwd naar de reden waarom alle Duitse stellen moeten worden gewogen, in plaats van een enkele. Of willen ze het gemiddelde gewicht weten? Of willen ze aangetoond hebben of een bepaald stel misschien vanwege een modificatie net even iets zwaarder of lichter is dan de rest? Laatst bewerkt door aarclay op 16-08-2023 10:30 |
16-08-2023 11:53:49 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Spreekt men hier over het gewogen gemiddelde? |
17-08-2023 20:45:58 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Ministerie wil geen Arriva-treinen naar Zwolle en Parijs;
Ik begrijp dit niet. Waarom mag in een open acces voor internationale treinen geen trein van Groningen naar Parijs gereden worden? |
17-08-2023 21:17:05 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er zijn geen internationale treinpaden voorzien tussen Groningen en Amsterdam Zuid. Open toegang mag wel, maar omdat er geen capaciteit is gereserveerd voor deze treinen past dat alleen in de rustige uren terwijl Arriva juist midden in de ochtendspits had aangevraagd. |
17-08-2023 21:17:59 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dat mag eigenlijk alleen niet als de trein teveel een binnenlanse rol vervult. |
17-08-2023 21:33:41 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Quote Dit gaat tevens over het 'overnemen' van de stoptreinen (Zl - Gn /Lw) en het inleggen van extra sneltreinen (Zl - Gn). Het eerste wordt alleen aangegeven dat er geen decentralisatie plaatsvindt. Dat laatste vind Den Haag niet nodig. |
17-08-2023 21:34:53 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
In dit geval kan het ministerie zo veel willen, maar het is legaal gezien toegestaan wat Arriva probeert. Het ligt er vooral aan of Prorail bij de capaciteitsverdeling eerlijke kansen geeft, of eerst de concessiehouders paden toewijst. Ik vraag me eigenlijk af of daar iets aan wetgeving over is, hoe expliciet Prorail voorkeuren mag kiezen. |
17-08-2023 21:51:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Je hebt het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur waar instaat welke prioriteit toegekend wordt bij de capaciteitsverdeling. Daar staat echter zover ik kan zien niets expliciet over binnenlandse concessies in. Voor grensoverschrijdende concessies is wel een regeling (artikel 9a). |
22-08-2023 10:25:45 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Op RailColorNews (pay-wall) las ik dat de eerste stellen voor de (vertraagde) Maaslijn 560,561,562 in aantocht zijn en de testfase bij Wildenrath ingaan. Echter valt mij op dat ze één deur per rijtuig per zijde hebben. Ik dacht dat ze juist meerdere deuren zouden hebben? Zie ook dit voorbeeld. De bovenste is de Maaslijn configuratie. Maar ik tel maar drie deuren per zijde, net als bij de Flirt3C. Laatst bewerkt door aarclay op 22-08-2023 10:27 |
22-08-2023 10:35:53 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Bij mijn weten zouden de koprijtuigen inderdaad een extra deur krijgen. Ze zijn nu nog wel te onderscheiden van de andere drietjes door de aanwezigheid van de Limburgse leeuw. Ze hoeven tenslotte niet in Wallonië te rijden 😉 Laatst bewerkt door martijn op 22-08-2023 10:36 |
22-08-2023 10:47:06 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ze zijn al ruim een maand in Wildenrath, Foto Facebook Zoals eerder bekend gemaakt zijn ze typegelijk aan de Keolis stellen vanwege de al bestaande toelating daarvan en gemakkelijker door Stadler te leveren. Laatst bewerkt door mich op 22-08-2023 10:51 |
24-08-2023 09:55:56 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het Aachener Verkehrsverbund meldt op hun social media dat de RE18 (Aachen/Herzogenrath - Maastricht) vanaf 28 augustus volledig gaat rijden. Dus elk uur Aachen - Maastricht en het andere halfuur Herzogenrath - Maastricht. Is met de dassenburcht ook het personeelstekort verdwenen? |
24-08-2023 11:15:17 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Grappig is dan wel weer dat ze het over Maastricht hebben en de afbeelding bij het bericht het station van Valkenburg is.... |
24-08-2023 17:50:55 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En dat per december dus ieder halfuur Maastricht -Aken. Dat zou eerst niet kunnen vanwege een te kort perron in Schanz. Maar bij de RE4 vervalt die stop, zodat het qua dienstregeling nu wel mogelijk is. Tevens melden ze dan ook dat 1x per uur na Maastricht door naar Luik. |
24-08-2023 17:58:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wat een beetje een overbodige doorkoppeling lijkt aangezien vanaf dan de RE29 rechtstreeks tussen Aken en Luik gaat rijden... |
24-08-2023 18:00:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Neem aan dat Visé en Luik ook voorzien gaan worden van ov-chipkaart palen, net als Herzogenrath en Aachen West en Hbf? |
24-08-2023 18:04:27 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Is wel het plan. En Bressoux ook. Bovendien gaat een extra stopper tussen Luik en Visé rijden om nog wat reizigers bij Arriva weg te kapen. 😉 |
24-08-2023 18:56:06 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Was het niet de bedoeling dat die "Drielanden trein" vanaf de grens als NMBS trein ging rijden? |
24-08-2023 18:59:27 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Geen idee hoe de constructie uiteindelijk is geworden, maar de NMBS vindt het in ieder geval nodig om per december de rechtstreekse (en snellere) verbinding tussen Luik en Aken via Verviers te herstellen en in Visé een extra perron aan te leggen om naar Luik te gaan pendelen. Volgens mij is dat niet omdat de huidige treinen nu al uitpuilen 😉 |
24-08-2023 19:15:23 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De redenen van grote bedrijven als de NMBS om lijnvoeringen te wijzigen zijn voor buitenstaanders lang niet altijd duidelijk en van vele factoren afhankelijk. Zo zal voor de verbinding naar Aachen via Verviers zeker meespelen dat er steeds minder "klassieke" treinstellen beschikbaar zijn, er momenteel nog maar weinig ander materieel toegelaten is om daarheen te rijden en over enige tijd de systeem scheiding van Aachen naar de landsgrens verplaatst gaat worden ( met daarvoor benodigd materieel) Concurrentie zal zeker meespelen maar mag je zeer zeker niet als doorslaggevend argument nemen. |