24-08-2023 19:24:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik noem het ook niet als doorslaggevend argument, maar het is wel toevallig dat NMBS investeert in een extra pendeldienst Visé - Luik, incl. extra perron in Visé. Niet meteen de meest drukke verbinding in België (waar uurdiensten nog heel gangbaar zijn). Ik heb trouwens begrepen dat ze met Desiro's naar Aachen gaan rijden. |
24-08-2023 20:15:47 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Komt er dan toch een rechtstreekse trein Aken - Luik via Mt? Eerdere plannen hadden het over Aken - Mt en Hrl - Luik |
24-08-2023 20:17:36 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Met 15 minuten oponthoud in Maastricht, kan je hem wel "rechtstreeks" noemen ja. |
24-08-2023 20:33:10 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote HLE18+I11 (4 rijtuigen) als S-trein. |
![]() |
advertentie |
24-08-2023 21:41:15 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Quote En daardoor niet geschitk om de ritten te koppelen met het lijntje naar Spa. Dus wordt de lijnvoering rond Luik omgegooid. |
25-08-2023 07:31:44 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Duidelijk! Wel beter dan die omweg via Maastricht. Ik had die tussenstop van 15 minuten nog niet eens meegerekend 😉 |
25-08-2023 10:26:53 | ||
---|---|---|
Draaistel
![]() |
Concurrentie tussen Luik en Aken, onzin! Het is toch wel duidelijk dat die Arrivatrein niet bedoeld is als verbinding Luik-Aken, maar om bijv. Maastricht en Valkenburg een rechtstreekse verbinding met Aken te geven resp. Heerlen en Valkenburg met Luik. Visé-Luik, daar zou héél misschien iets van concurrentie in kunnen zitten |
25-08-2023 10:32:21 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Zijn de vertrektijden uit Luik en Maastricht ergens te vinden? Als nmbs/NS er vlak voor rijdt, is er geen concurrentie |
25-08-2023 13:16:16 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
NMBS is nauw betrokken bij de Drielandentrein en zal ook operationeel meewerken, de treinen zullen ook worden gereden door NMBS-personeel. Als ik het goed heb begrepen zal er ook een Belgische treinbegeleider mee rijden tussen Maastricht en Luik, want aan eenmensbediening doet men in België niet. Laatst bewerkt door AlexNL op 25-08-2023 13:16 |
25-08-2023 13:22:09 1 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
|
26-08-2023 21:31:37 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
Quote Ik kan de foto op Facebook niet bekijken; ik ben geen lid van die groep en ik word helaas ook niet 'binnengelaten'. Zou je de foto misschien ergens anders kunnen plaatsen, met bijv. Imgur? Als ze bij Wildenrath ergens buiten staan, kan ik ze misschien voor de lens krijgen! :)
Misschien een onnozele vraag, maar waarom moest de toelating en de levering gemakkelijker verlopen? Het bestemde inzetgebied, de Maaslijn, zal nog jaren ongeschikt blijven voor elektrisch materieel, dus dat lijkt me beslist geen reden voor 'haast' bij Arriva/Stadler. Worden de verschillen met de overige treinstellen (zoals de cabinedeuren, camera's i.p.v. spiegels, etc.) niet onhandig voor Arriva, aangezien dit (technisch gezien) een ander treintype is dan een "huidige FLIRT-II met een extra bak"? Persoonlijk denk ik dat de geplande 5 deuren per zijde zeker van pas waren gekomen op de stampvolle Maaslijn. Ik kon de eerdere bekendmaking waar je naar verwees niet vinden, dus alvast sorry als deze vragen al gesteld zijn. |
26-08-2023 21:59:04 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Bij deze een link naar de foto. |
26-08-2023 22:10:08 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze generatie flirts niet meer geproduceerd gaat worden door stadler. En omdat deze generatie al is toegelaten scheelt dat voor arriva en stadler een hoop gedoe met een toelating van een nieuwe trein te doen. Nu kan stadler een trein die al eerder gemaakt is van de plank pakken en produceren voor de productielijn van deze generatie stopt, en voor de eigenaar van de treinen scheelt dat natuurlijk weer geld en ook wat meer zekerheid op deze manier. En dan een nieuwe generatie flirts is weer anders als de huidige flirts die al rijden waardoor en wat meer reserveonderdelen klaar moeten liggen, ookal word deze toch iets anders als de huidige, maar minder erg als een nieuwe generatie. en hoogswaarschijnlijk, ook iets met al afgeloten contracten met leveringen die al langer staan en bijbehorende boetes en heronderhandelingen. Laatst bewerkt door stijngeluk op 26-08-2023 22:18 |
27-08-2023 22:48:27 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ja precies. Toen deze besteld werden was er nog wel enige haast, toen was de planning dat de electrificatie eerder klaar moest zijn. Deze stellen zijn koppelbaar met de bestaande Flirt stellen in Limburg. Meer deuren was ideaal voor de Maaslijn, echter zo moet het ook lukken. Grote drukte concentreerd zich slechts kort in de ochtendspits en bij bijzonderheden. |
28-08-2023 09:13:42 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote
Gaan ze dan in Aken omlopen? Of dat de lok zich klemzet en dan met de volgende trein mee teruggaat? Als het trekduw wordt kunnen ze daarmee toch ook naar Spa rijden? Of zijn de perrons dan te kort? |
28-08-2023 09:35:23 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
I11 heeft ook stuurstandrijtuigen. Een van de rijtuigen kan ook zo'n rijtuig zijn ;) Als het goed begrijp nog niet beschikbaar in het eerste jaar, en dan zouden ze lok voor en lok achter gaan rijden. |
28-08-2023 09:44:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De I11-stuurrijtuigen worden aangepast en voorzien van ATB, PZB en ETCS. Daarmee kunnen ze in de toekomst naar Aken (en wellicht Keulen), en naar Breda. |
28-08-2023 11:02:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En maar weer terug naar Arriva.😉 |
28-08-2023 12:23:17 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
Zijn de twee 'noordelijke' stellen eigenlijk nog aanwezig in Nijmegen of omgeving en zo ja, wat zijn de plannen met het tweetal? |
28-08-2023 12:37:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 307 en 308 (als ik het goed heb) blijven op de Maaslijn ter vervanging van de Linten die allemaal naar Zutphen - Hengelo - Oldenzaal verhuizen. Laatst bewerkt door broek53 op 28-08-2023 12:38 |
29-08-2023 14:57:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Arriva laat vanaf volgende week spitstrein 36914 tussen Didam, Duiven, Westervoort en Arnhem C. rijden. Gezien het vertrek van spoor 2 in Didam, wordt het treinstel hier van de trein uit Arnhem afgekoppeld om vervolgens linkerspoor naar Zv te rijden. Als ik het goed uitreken, is het treinstel dan afkomstig van Breng 30719. |
29-08-2023 15:19:22 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
36914 is zoals je zegt van Arriva en zal dus zeker niet van een breng trein afgekoppeld worden, zijn 2 verschillende vervoerders. Nee de 36914 komt leeg uit Ah en zal als het goed is door een stel uit het noorden welke hiervoor naar Ah wordt gehaald worden gereden. |
29-08-2023 15:22:42 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar inmiddels dezelfde opdrachtgever, dus ik dacht dat er misschien wel een stukje samenwerking in zou zitten. Maar duidelijk. Dank voor de toevoeging! Wordt dat noordelijke stel alleen voor de 36914 ingevlogen? Laatst bewerkt door martijn op 29-08-2023 17:19 |
29-08-2023 16:20:35 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Quote Trein 36914 stopt niet te Arnhem Velperpoort, waarschijnlijk vanwege een conflict met de Sprinter 7600. |
29-08-2023 16:21:03 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En niet in Zevenaar vanwege... |
29-08-2023 16:22:46 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Ik vermoed de 30900 naar Ww die rond die tijd uit Zv vertrekt? |
29-08-2023 16:26:19 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja maar die vertrekt van spoor 3. Maar het zal dan wel weer net niet uitkomen met het afremmen van de 36914. |
29-08-2023 16:53:51 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Grappig een trein uit Didam die Zevenaar overslaat Laatst bewerkt door anton_ op 29-08-2023 22:08 |
29-08-2023 17:02:01 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Doet me denken aan een jaar of 30 geleden, toen is er een tijdje een vanwege vergelijkbare omstandigheden in de ochtendspits een IC Apd-Ut geweest die niet in Amf stopte 😃 Maar wel bijzonder dat Arriva deze trein gaat rijden, terwijl het eigenlijk een voortrein van Breng 30716 is. En Breng ook treinstellen over heeft (of is dat niet meer zo?) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-08-2023 23:03:42 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
De 36914 gaat eigenlijk rijden als veegtrein voor de 30914, die niet op volle sterkte kan rijden doordat Arriva door schade een paar stellen mist in de Achterhoek. |
01-09-2023 18:16:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens Treinposities gaat de 36914 met een Lint rijden. Foutje of komen de lintjes echt weer terug in de Achterhoek? |
01-09-2023 18:38:52 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
* De Liemers, de Achterhoek begint pas ten oosten van Didam. Zutphen - Lochem is inderdaad wel Achterhoek, maar daar zijn ze natuurlijk nooit weggeweest 😉 Maar best kans dat ze de Linten voor ZHO vast laten warmdraaien in die tijdelijke spitstrein. Laatst bewerkt door martijn op 02-09-2023 08:13 |
02-09-2023 01:08:09 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Zoals eerder aangegeven en dat is ook wat Arriva zelf hierover naar buiten heeft gebracht, zal hiervoor een stel uit het noorden ingezet worden. De linten zullen hier dus niet voor ingezet gaan worden, deze mogen nog even vakantie houden tot het einde van het jaar. Laatst bewerkt door marciekemp op 02-09-2023 01:09 |
02-09-2023 16:40:28 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Artikel bij L1 met allemaal cijfers over de prestaties van Arriva Limburg. |
02-09-2023 20:38:16 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
13-09-2023 15:21:44 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kwam er vandaag, woensdag, 13 september, er achter dat de Arriva treinen tussen Sittard en Heerlen weer in een halfuur dienstregeling rijden. Bij het Arriva klantenservice punt in Heerlen nagevraagd, dit zou sinds afgelopen week al het geval zijn. Dit is weer positief nieuws. |
13-09-2023 16:36:29 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De RS15 rijdt sinds 28/8 alweer 2x/uur. Ook rijdt de RE18 weer sinds 5/9 naar Mt(r). |
14-09-2023 10:40:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dan ben ik me aan het afvragen waar Arriva dan het personeel heeft uitgehaald om weer een halfuur dienstregeling tussen Heerlen en Sittard te onderhouden. Laatst bewerkt door john2 op 14-09-2023 10:41, reden: typfout herstelt |
14-09-2023 14:22:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Einde van de vakantie periode, en misschien wat minder ziekte verzuim. |
14-09-2023 15:11:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Maar ik las toch steeds dat er een materieel probleem was! 😉 |
15-09-2023 13:44:18 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Het personeel tekort bij Arriva lag toch al voor de vakantie periode, dat Arriva besloot een uurdienst tussen Sittard en Heerlen te doen. |
15-09-2023 14:53:50 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja dat personeelstekort was er al 'tijdens corona', alleen was de verschraalde dienstregeling toen nog onder het mom van 'veel minder reizigers'. De uurdienst tussen Sittard en Heerlen en het schrappen van de sneltrein Maastricht - Heerlen zijn in december 2022 vanwege het personeelstekort als vaste wijzigingen in de dienstregeling opgenomen. Dat vervolgens ook maandenlang niet naar Aachen werd gereden, is een ander verhaal 😉 |
18-09-2023 20:50:06 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Volgende probleem voor Arriva dient zich aan. Volgens onze Belgische vrienden op HGBTF is de kans groot dat er geen drielandentrein naar Visé en Luik gaat rijden in december. Laatst bewerkt door Rsb op 19-09-2023 19:58, reden: 'G' vergeten |
18-09-2023 21:36:02 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En dat heeft te maken met het toelatingsdossier: kennelijk levert Arriva dat zelf aan, en hebben ze geen ervaring met wat de Belgen willen weten. |
18-09-2023 21:38:13 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Bedoel je het HGBTF?
Laatst bewerkt door treinhobby op 18-09-2023 21:38 |
18-09-2023 22:01:08 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Het heeft voornamelijk te maken met het ongelofelijk lage tempo dat DVIS (zeg maar het Belgische IL&T) heeft. De dossiers zijn mamelijk al een tijd geleden door Arriva ingediend . |
18-09-2023 22:31:04 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En blijkbaar weet iedereen België dat dat zo ongelooflijk lang duurt, alleen wist Arriva dat niet, dus krijgt Arriva de schuld dat het te laat ingeleverd is....?? |
19-09-2023 09:30:35 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Stadler doet de techniek, Ricardo rail verifieerd deze techniek. Het heeft niets met de ervaring van Arriva te maken. De techniek gaf uitdagingen, en de processen kosten helaas veel tijd. |
19-09-2023 20:00:10 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Quote Klopt. Heb mijn bericht op dat puntje gecorrigeerd. |
22-09-2023 15:48:23 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Hoogte tariefstijging Arriva nog onduidelijk. Bron 1Limburg
|
23-09-2023 06:44:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik denk dat ze die prijzen nu maar flink omhoog moeten doen zodat ze over een paar jaar 24 stoptrein- en 2 IC-verbindingen van NS kunnen overnemen |
23-09-2023 09:23:14 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
en een linkje naar het artikel van de volkskrant waar aan word gerefereerd. in het geval dat ie weer achter een paywall komt te staan, de trajecten die worden genoemd met de jaartallen: 2026: Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle |
23-09-2023 09:30:26 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Valt me wel tegen van de Volkskrant (of Arriva) niet eens Wijchen goed kan spellen |
23-09-2023 09:59:26 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
haha, ja dat viel mij ook al op, ik heb ook echt kopieren plakken gedaan inclusief die fout. Als dat nu al zo gaat... Maar on topic, het is wel ongeveer elk sprinter traject waar de NS op rijd, met een paar uitzonderingen. |
![]() |
advertentie |
23-09-2023 10:31:48 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Laat Arriva eerst maar eens structureel voldoen aan de eigen concessies, om nog maar over het dossier toelating België te zwijgen eer ze andere verbindingen uit het hoofdrailnet halen ten faveure van Arriva. |
23-09-2023 11:17:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Moet als ik dit soort uitlatingen van Arriva / Dhr Hettinga hoor sterk denken aan wat Dhr Sieuwertje van Linden deed ten tijde van de mondkapjes problematiek. Goed de publiciteit zoeken en mooi weer spelen tot dat iemand maar z' n zin geeft omdat er vanaf te zijn. En dan blijkt later dat de kwaliteit slecht is en het eigenlijk enkel om geld gaat ! |
23-09-2023 14:42:09 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Die vergelijking gaat compleet mank. Sywert van Lienden maakte handig gebruik (of zo je wilt: misbruik) van zijn netwerk binnen het CDA. Die manier van werken is eerder van toepassing op NSR dan op Arriva. Arriva heeft zijn opdrachten gewonnen door het beste aanbod te doen bij openbare aanbestedingen. Bij NSR regelen voormalige politici die bij NSR op de loonlijst staan in de achterkamertjes allerlei voordeeltjes voor het bedrijf: concessies, subsidies en prioriteiten bij de capaciteitsverdeling. |
23-09-2023 17:03:53 6 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat hebben ze dan vast en zeker afgekeken bij Arriva's moeder DB, die in Duitsland dankbaar misbruik maakt van haar machtspositie, op een manier waarmee vergeleken NS nog zeer braaf te noemen is. Arriva heeft zijn opdrachten gewonnen door laag in te schrijven maar blijkt dat aanbod nu niet waar te kunnen maken. Datzelfde overkwam NS in Duitsland, die hebben eerlijk toegegeven dat het niet lukte en de opdracht teruggegeven, terwijl Arriva ondanks z'n falen alleen maar meer opdrachten opeist. Kortom, iets met een pot en een ketel...
|
23-09-2023 17:11:31 3 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Dat is wel een heel rooskleurige omschrijving van wat Abellio Deutschland heeft gedaan. "Hallo opdrachtgever, geef meer geld anders gaan we failliet" is een betere omschrijving. (Waarop de Duitse opdrachtgevers massaal "Nee, ga weg" antwoordden.) Laatst bewerkt door AlexNL op 23-09-2023 17:11 |
23-09-2023 17:14:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dat heeft Arriva Limburg toch ook gedaan? Alleen de Nederlandse opdrachtgever schoof wel het gevraagde geld toe.... |
23-09-2023 19:57:03 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Er zijn ook landen waar er kinderarbeid is, vind je het dan ook prima als we dat hier een beetje gaan doen omdat het dan braaf te noemen is ten opzichte van dat soort landen? En als het gaat over vrouwen alle rechten ontnemen, mensen martelen om hun geaardheid, andere landen binnen vallen omdat de machthebber dat leuk lijkt? Allemaal OK zeker als we dat hier ook gaan doen als we de brave variant hanteren?
Geen idee waar je dat soort onzin vandaan haalt maar als een bedrijf efficienter werkt dan kun je ook lager inschrijven. En tot nu toe hebben ze het aanbod altijd waar kunnen maken (of ze hebben een iemand gevonden die voldoende geld in het bedrijf wil te pompen om de verliezen af te dekken).
Opdrachten opeisen? Als dat zou kunnen dan zouden alle treinen inmiddels wel gereden worden door Arriva.
Ik denk dat je even moet uitleggen wat je met deze wartaal bedoelt.
|
23-09-2023 20:02:20 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Het zou wel fijn zijn als je je gewoon bij de feiten houdt:
|
23-09-2023 20:16:27 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik doelde op compensatie aan vervoerders vanwege hoge brandstofprijzen, een aantal jaren terug. Maar of dat ook Arriva betrof (zou ook voorganger Veolia kunnen zijn) kan ik zo niet terugvinden. |
23-09-2023 20:20:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Nee natuurlijk niet. Maar ik wil wel even het beeld bijstellen van het sympathieke bedrijfje Arriva versus de grote boze NS, zoals Anne Hettinga en ook jij indirect presenteren.
Ze maken hun aanbod niet waar, want er vallen veel ritten uit.
Precies wat ik hierboven zei: ik wil wel even het beeld bijstellen van het sympathieke bedrijfje Arriva versus de grote boze NS (ik doel dus op het spreekwoord "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet", iemand verwijt een ander iets terwijl hij zichzelf minstens evenveel aan schuldig maakt aan dat vergrijp) Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-09-2023 20:31 |
23-09-2023 20:48:25 2 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Geen idee waar je dat soort onzin vandaan haalt. Hierboven begon iemand een vergelijking die beter van toepassing was op een ander vervoerbedrijf. En kennelijk voelde jij je geroepen om vervolgens met leugens Arriva door het slijk te halen. Wellicht moet je eens proberen om het beeld wat je van jezelf hebt bij te stellen.
Niet ineens het onderwerp veranderen als het je te heet onder de voeten wordt. Je begint zelf met beweren dat Arriva iets heeft aangeboden tegen een prijs waarvoor ze niet kunnen rijden. Wat uitgevallen ritten hebben niks te maken met het niet voor die prijs kunnen uitvoeren. In tegendeel, als de provincie niet wil betalen voor uitgevallen ritten dan bespaart de vervoerder alleen op de personeelskosten (in het ideale geval dat buwust dat personeel niet is aangenomen, als het gaat om bijvoorbeeld extra ziekmeldingen dan kost dat personeelslid nog steeds geld) en wat op de energie. Daar tegenover staan de vaste kosten van materieel, huisvesting en kantoorpersoneel. Overigens vallen ritten uit door een tekort aan personeel waar de hele maatschappij onder gebukt gaat. Probeer eens een onderhoudsbeurt te plannen voor een auto, dan ben je ook minimaal een maand wachten verder. In andere sectoren is het niet anders. Zie bijvoorbeeld uitgestelde werkzaamheden aan het spoor. Ook NSR kan er over mee praten.
Wat een totale nonsens. Ik ben hier niet de voorlichter van Arriva dus die misselijkmakende verwijten mag je heel snel gaan terugnemen. |
23-09-2023 21:30:25 3 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ja, we moeten niet doen alsof NS roomser is dan de paus. Ook NS levert minder dan waartoe ze contractueel verplicht zijn, met als verschil dat de opdrachtgever van NS alles best vindt waar de regionale opdrachtgevers veel strenger zijn. Ook NS gaat gebukt onder personeelstekorten. Zie bijvoorbeeld de 900 die al het hele dienstregelingsjaar niet naar Breda rijdt, of sprinters in de regio die 's avonds en in het weekend slechts 1x/uur rijden. |
23-09-2023 21:30:33 1 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Weet Hettinga eigenlijk wel dat hij al maandenlang al niet een paar machinisten geregeld krijgt voor die paar sneltreinen tussen Mtr en Hrl? Hoe gaat hij straks half Nederland dan bemensen met een slechtere CAO dan NS? |
23-09-2023 21:32:06 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote En wat schiet de reiziger daar dan mee op? |
23-09-2023 23:20:07 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dit zal bedoeld worden ipv het bericht waarvan jij denkt dat Muizenneus bedoelde en hem daarop afrekende. |
24-09-2023 07:39:22 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Maar ze roepen daarnaast niet te pas en te onpas dat ze allerlei andere treindiensten willen overnemen 😜 |
24-09-2023 15:49:56 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote De provincie Limburg zou het ook om kunnen draaien, voor goede diensten een geldelijke beloning en voor slechte diensten niks uitkeren. |
24-09-2023 18:52:03 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote En als toevoeging is de dienstregeling ook veel betrouwbaarder ondanks de uursdiensten enzo. (Die Arriva overigens ook heeft) |
24-09-2023 21:52:33 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Je kunt je ook afvragen of Koolmees weet dat hij al maandenlang vele tientallen diensten niet geregeld krijgt. Hoe gaat hij dan al die gekke PHS plannen bemensen? Ga er maar van uit dat vervoerders dergelijke projecten goed voorbereiden en dat het niet te vergelijken is met het huidige personeelstekort. Als er een paar mensen nu weg lopen dan heb je daar vele maanden last van totdat er nieuwe mensen zijn opgeleid. Bij geplande uitbreidingen kun je daar gewoon rekening mee houden. |
24-09-2023 21:54:24 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Geen idee. Maar dat is toch totaal niet relevant in deze discussie? |
24-09-2023 22:11:48 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als vervoerder maak je een bepaalde calculatie van de kosten. In dat voorbeeld draaide een onbetrouwbare overheid de vervoerders zomaar een poot uit. Het is niet realistisch om te verwachten dat iemand dit soort zaken al vooraf in een glazen bol heeft gezien en in de aanbieding heeft verwerkt. Arriva is ook gecompenseerd voor het uitstel van de elektrificatie van Nm-Rm met dezelfde reden. Overigens is het vrij normaal om in vervoerscontracten dergelijke risico's af te dichten (lees: de kosten door te berekenen aan de opdrachtgever). Het lijkt er op dat sommige mensen hier denken dat er zo maar gratis geld wordt uitgedeeld. Zo werkt dat natuurlijk niet. |
25-09-2023 07:15:21 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Een neveneffect van de stoptreindiensten aanbesteden is dat dan (aannemelijk) elke treinserie gedefinieerd wordt en aanbesteed wordt. Waar NS nu de luxe heeft om 2x per uur een trein te rijden (en dus op veel trajecten de helft of zelfs 66% van de treinen uit kan laten vallen zonder enige boete op het contract) zal in een aanbestede situatie er een boete (of iig een opmerking) volgen op elke trein die niet rijdt. |
25-09-2023 12:05:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik vind dat beboeten toch eigenlijk maar vreemd. Als de bakker een paar aangebrande broden niet in de winkel legt, moet hij/zij dan een boete krijgen? Ja, maar de bakker heeft geen leveringscontract. Owww, dat. En het is ook het verschil tussen een prestatie- of inspanningsverplichting. Owww, juist. Gelukkig heb ik me altijd alleen maar hoeven inspannen. Dat kun je namelijk altijd met plezier blijven doen.
|
25-09-2023 13:39:41 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Vind maar een oplossing hoe je ervoor kunt zorgen dat een contract dat over jaren loopt gewoon nageleefd wordt. Boeteclausules zijn daar heel normaal in. En vooral voor een sector waar je niet even naar een andere leverancier kunt overstappen. |
25-09-2023 18:09:40 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het gaat mij er vooral om dat er bij het gunnen van een OV-contract sprake lijkt te zijn van een resultaatverplichting, terwijl de OV-bedrijven die resultaten telkens niet blijken te halen. Ze laten ritten uitvallen door calamiteiten, hebben personeelstekorten, materieelgebrek, en zijn qua punctualiteit afhankelijk van zoiets als het weer, ongevallen op overwegen, materieeldefecten van concurrenten, hun eigen personeelsuitval, en de nukken van overheden. Als een resultaatverplichting door dat alles toch al niet kan worden waargemaakt, hoe kun je dan de zwarte piet aan dit of dat bedrijf geven? In feite werkt een OV-bedrijf in de praktijk, door al die storende factoren, aan een inspanningsverplichting. Daarvoor kun je ook normen opstellen. Heb je als bedrijf genoeg je best gedaan om... Nu verklaren sommige lieden bepaalde bedrijven voor heilig, en verdoemen andere. Op grond van bijna niets. Ik kan niet anders dan mijn schouders ophalen. |
25-09-2023 18:17:10 2 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De andere kant is dat het om miljardencontracten gaat, en dan kun je al gauw tonnen tot misschien wel miljoenen besparen door je wat minder in te spannen dan de conculega (door bv minder reservematerieel of -personeel achter de hand te houden). Als je dat incalculeert in je inschrijving kan dat het verschil maken tussen aanbesteding winnen of verliezen. Je hebt als overheid dus helaas zo'n middel nodig om de vervoerder ertoe te krijgen die inspanningen ook echt te doen. |
25-09-2023 18:21:44 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik ben blij dat vervoerscontracten geen inspanningsverplichting vastleggen, maar een resultaat (x treinen per uur tussen A en B). Als reiziger heb ik niets aan iemand die zegt "we probeerden wel een trein te rijden" maar er nooit een trein rijdt omdat er bijvoorbeeld niet genoeg treinen zijn of alles defect staat. |
25-09-2023 18:23:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het blijft zo dat je als bedrijf in feite probeert te voldoen aan een inspanning, omdat je afhankelijk blijft van factoren die niemand in de hand heeft. En ook die inspanning kun je meten, dat is niet het probleem. Ik beweer alleen dat je best doen voor goed OV ongeveer net zo werkt als je best doen voor een goed schoolrapport. Er zijn immers teveel factoren die je als bedrijf niet in de hand hebt. |
25-09-2023 19:08:55 | ||
---|---|---|
Nosy
![]() |
Ik las dat Arriva de dienst tussen Oldenzaal en Zutphen gaat rijden met 7 treinstellen. Keolis heeft er 9 en zet er ook regelmatig 8 tegelijk in. Hoe gaat Arriva dit doen? |
25-09-2023 19:11:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Met twee GTW-stellen uit de noordelijke provincies, maakt samen 9. |
25-09-2023 20:12:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote En wie bepaalt op welke gronden dat het bedrijf genoeg zijn best gedaan heeft? Het is heel simpel, als je geen boeteclausule afspreekt dan gooit het bedrijf er met de pet naar. Dat zie je keer op keer in de praktijk. Laten we alleen maar noemen NS die SLT zonder toiletten bestelt want dat staat nergens beschreven dat het moet. Dus bestellen ze iets goedkopers. Zo zal elk bedrijf dat geld krijgt om iets te doen liever niets doen en toch het geld krijgen. Nogmaals: als je een andere oplossing hebt dan een boeteclausule om het bedrijf te laten doen wat ze moeten doen, dan denk ik dat iedereen naar je luistert. En ik begrijp ook heel goed dat het nu niet noodzakelijk problemen zijn die Arriva door eigen nalatigheid aan het veroorzaken is. Prijzen van diesel schieten omhoog, loonkosten gaan omhoog. Natuurlijk kost het dan meer om je contract na te komen. Is dat dan ondernemersrisico of moet de provincie dan bijspringen? En wat doe je dan als de concurrent die verloren heeft zegt "ja, maar zo kan ik het ook!"? En hoeveel extra geld is voldoende? Het is heel makkelijk om te zeggen dat een boete het probleem alleen maar groter maakt. Maar geen boete opleggen en de vervoerder laten doen wat hij wil, daar help je de reiziger ook niet mee. |
25-09-2023 21:08:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik ben niet per sé tegen een sanctie bij het verzaken van de belofte van het bedrijf. Ik meen alleen dat het lastig is om nalatigheid te bewijzen. Nu ligt de bewijslast bij bedrijven om aan te tonen dat ze hun best hebben gedaan. Dat is net zo boterzacht. En wie bepaalt dat dan uiteindelijk? De rechter? Ik geloof er niks van dat elk bedrijf er op uit is om niks te doen. Anderzijds zijn sancties wel nodig voor het geval dat. Een boete opleggen als je als bedrijf geen kant op hebt gekunt, bijvoorbeeld door personeelsgebrek, of door gebrekkige infra, is wel flink maar niet erg billijk. Tot nu toe heeft elke vervoerder wel steken laten vallen, en niet uit onwil of gebrek aan fatsoen. Van concurrentie is tot nu toe weinig sprake, maar als Arriva (of NS!) over de Maaslijn een intercity gaat rijden, omdat je dan van Nijmegen uit sneller in Limburg bent, wordt het interessant. Dat is dan vergelijkbaar met wat er straks wellicht boven Zwolle gaat gebeuren. Ik ga er van uit dat de bakker zijn best doet om zijn klanten te behouden. En de vervoerder ook. Toon maar aan dat hij/zij het erbij laat zitten. |
25-09-2023 21:25:24 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Toen het KAN (samenwerking van gemeenten rond Arnhem en Nijmegen) nog bestond heeft men wel pogingen gedaan om de NS tot Nmh te laten rijden, is niks geworden. Dacht ook een (stop)trein vanuit Ww ri Nmh, waarbij de NS weer in de wielen gereden werd. |
25-09-2023 21:26:16 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Op zich werkt het bij de bakker niet veel anders: onze bakker kiest ervoor om relatief weinig broden te bakken. Als ik daar s middags in de winkel kom, is de kans groot dat ik misgrijp. Hij zou er ook voor kunnen kiezen meer brood te bakken, zodat hij s middags geen nee hoeft te verkopen, maar wel met het risico dat het onverkocht blijft. Bij mijn bakker weet ik dat, dus ik bestel mn brood vooraf. Of ik zorg dat ik vroeger naar de winkel ga. Of als ik toch eens in de middag brood nodig heb, ga ik op voorhand naar een andere winkel. Het lastige van openbaar vervoer is dat dat soort alternatieven niet werkbaar zijn: reserveren kan niet (althans niet in het regionale vervoer), als ik s middags een reis nodig heb, is s ochtends al op pad gaan geen serieuze optie en een andere aanbieder is er niet. Laatst bewerkt door Muizeneus op 26-09-2023 08:27 |
26-09-2023 06:26:24 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote In meerjarige contracten worden altijd bepalingen opgenmen hoe om te gaan met inflatie. Ongeacht hoe hoog die is. |
26-09-2023 09:12:52 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
https://www.volkskrant.nl/economie/duurdere-treinkaartjes-en-vrij-spel-bij-spitsheffing-de-deal-van-de-ns-met-het-kabinet~bffb4138/
Verder achter de paywall. Zo kan het ook. |
26-09-2023 10:57:50 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Vista college wil Arriva helpen ondanks krapte aan personeel. Bron 1Limburg. |
26-09-2023 20:28:47 1 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Gaat het hier om buschauffeurs of machinisten. |
26-09-2023 20:44:40 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
![]() |
Maar als niemand die opleiding gaat doen krijg je ook geen arbeidskrachten. Zijn er dan al gegadigden die deze opleiding gaan doen? |
26-09-2023 21:30:32 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Als er vorig jaar 22 studenten buschauffeur zijn geworden, zal het ook niet lastig zijn om treinpersoneel binnen te halen. |
27-09-2023 07:14:28 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote "ondanks krapte aan personeel"? Misschien dat ze 1Limburg aan journalisten kunnen helpen die de Nederlandse taal fatsoenlijk machtig zijn. |
27-09-2023 09:40:06 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Van een Arriva machinist gehoord,
Arriva machinisten in Arnhem (mogelijk ook op andere locaties) hebben de mogelijkheid om (op vrijwillige basis) tijdelijk in Limburg te werken. Hun krijgen hiervoor een hotel en een vergoeding. |
27-09-2023 10:41:07 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Arriva informeert klanten per mail over een datalek:
|
29-09-2023 01:22:55 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote De aanvraag staat nu op de site van de ACM. De dienstregelingen lijken op basis van enkele steekproeven ongeveer overgenomen van de huidige NS-drgl, maar uursdiensten worden beloofd halfuursdienst te worden, zoals de 4400, 6400, 6600 en 7000 op zondagen. |
29-09-2023 11:24:57 | ||
---|---|---|
jossevb
![]() |
Volgens mij gokt Arriva er op dat ze net als voor gn/lw-zl ze toestemming krijgen, doordat het hooftrailnet nog steeds niet officieel gegund is. Daardoor kunnen ze in principe elke rit, die de NS niet aanvraagt, kunnen rijden. |
29-09-2023 13:01:59 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Arriva heeft bij de melding voor de internationale trein richting Brussel de plannen van "De lage Landen trein" weer uit de kast gehaald. Bron: https://t.co/qgpQVwUdFd |