17-10-2023 18:57:27 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote NS krijgt geen cent. Is verzelfstandigd, weten we het nog? Laatst bewerkt door BVisser op 17-10-2023 18:57 |
17-10-2023 19:16:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Da's niet helemaal waar, NS krijgt tegenwoordig (na covid) wel subsidies. |
17-10-2023 21:01:45 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote NS is altijd zelfstandig geweest. En krijgt voor allerlei zaken subsidies en ondersteuning, zowel landelijk als soms ook provinciaal of via gemeenten. |
18-10-2023 10:40:42 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Voor wat betreft dat laatste: De NRC van vandaag (wo.18.10) meldt dit ook: "€ 1,6 miljard is het bedrag dat investeringsbedrijf I Squared Capital naar verluidt gaat neerleggn voor vervoersbedrijf Arriva. De deal maakt onderdeel uit van een anstaande overname van de internationale transporttak van Deutsche Bahn, waar Arriva onder valt. De DB wil het bedrijf voor eind 2024 van de hand doen."
Maar eens afwachten wat dat voor Arriva Nederland betekent. Investeringsmaatschappij: die zijn altijd uit op een hoog rendement. |
![]() |
advertentie |
18-10-2023 11:09:10 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Volgens FNV schiet Arriva terkort in terug dringen incidenten. Bron 1Limburg. |
18-10-2023 14:34:57 1 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Ik kon dat NRC stuk zo snel niet vinden, maar op Drehscheibe stond op 27.9 een melding over een besluit van de bestuursrad van DB om Arriva UK [en de logistiek tak Schenker] te verkopen. Afstoten van activiteiten buiten de EU klinkt logisch [zeker als je er niet op verdient], maar activiteiten in buurlanden als NL en CZ kunnen nog steeds strategische meerwaarde hebben. Misschien verklaren deze ontwikkelingen ook een beetje de ketelmuziek die Arriva NL de laatste maanden maakt over open access diensten |
18-10-2023 18:18:44 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nou nee, dat is niet hoe het zit. Arriva is een Brits bedrijf, dat wordt geleid vanuit Sunderland. 100% van de aandelen zijn in handen van Deutsche Bahn. Het gaat niet om de verkoop van Arriva's activiteiten in Engeland, het gaat om de complete verkoop van Arriva plc. Laatst bewerkt door AlexNL op 18-10-2023 18:19 |
19-10-2023 11:01:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En Arriva is officieel verkocht. |
19-10-2023 12:18:18 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Bijna. Even het stukje goed doorlezen...
|
19-10-2023 13:31:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Details ๐ |
19-10-2023 18:27:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote En het geld wat het rijk heeft bijgelegd richting NS omdat ze kamp(t)en met tekorten in personeel en de draagkracht om sneller nieuw personeel te werven dat zijn we dan ook zeker vergeten ? Kortom NS is verzelfstandigd,maar MET allerlei (incidentele)subsidies van de regering. |
19-10-2023 20:55:38 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Juist ja. Een container is meer dan tweeenhalve meter hoog. Wat je dus loopt te beweren is dat zo'n schip meer dan tweeenhalve meter gaat zakken door een laag containers extra mee te nemen. Een tot het maximum gewicht beladen 20ft container is ruim 10% zwaarder dan hetzelfde volume aan water. Dat gaat je dus nooit lukken en met lege containers al helemaal niet.
Ik stelde slechts vast dat de reizigers op Gd-Apn (in normale weken, niet zoals nu bij werkzaamheden) ook prima in 1 trein per uur vervoerd kunnen worden. Als tegenwicht aan de stelling dat dat niet het geval zou zijn als er door materieel gebrek 3 of 2 treinen per uur zouden rijden. Dat jij en anderen vervolgens daar 1 zinnetje uit tillen en daarover dan een discussie gaan voeren daar kan ik niks aan doen. En daar geef ik dan graag mijn mening over. Als het je stoort dat een discussie al eerder is gevoerd dan is het misschien niet zo handig om hem zelf weer op te rakelen.
Sorry hoor maar dit soort totale wartaal hoorden we ook in Coronatijd. Nou dat hebben we gezien: op zonnige dagen zaten de treinen bomvol met verpleegstertjes die kennelijk in de open lucht hospitalen op het strand van Zandvoort en in de bossen op de Veluwe zorg gingen verlenen. Bij baggerweer hoefde kennelijk weinig zorg te worden verleend... Anyhow met 1 trein per uur kom je ook gewoon thuis. Het mag anders wel een wonder heten dat de horeca in de decenia zonder PHS heeft kunnen overleven.
Die stoep wordt door iedereen in mijn straat (deels) gebruikt en daarvoor komt de gemeente bij iedereen langs voor een jaarlijkse bijdrage in de kosten. Niks geen subsidie of discussie of er geld aan verdient moet worden. Maar wel gewoon kostendekkend. De vergelijking met een treindienst gaat ook volledig mank of kun je me een voorbeeld geven van gemeentes die een gesubsidieerde wandeldienst over zo'n stoep in het leven houden? |
19-10-2023 21:04:47 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat is ongeveer wat ik ook al had geschreven: Quote
|
19-10-2023 22:51:37 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote kan iemand concreet uitleggen wat dit zou betekenen voor arriva in nl en andere landen? zoals cross country in UK |
19-10-2023 22:56:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Op korte termijn helemaal niets omdat alle contracten (als concessies en arbeidsovereenkomsten) gewoon geldig blijven, ook al heeft Arriva een nieuwe eigenaar. Op langere termijn wordt er wellicht meer rendement gevraagd. Of er wordt nog wat meer geïnvesteerd om synergievoordelen te behalen door groei en overnames. Waarschijnlijk wordt Arriva volgehangen met leningen aan de investeerder waardoor Arriva op papier geen winst maakt (scheelt de eigenaar belasting) en wat bij eventuele verkoop (meestal na een jaar of 7-10) als een molensteen om de nek van het bedrijf hangt. |
20-10-2023 00:17:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Op korte termijn zal er sowieso niets veranderen, op lange termijn is het maar afwachten wat de nieuwe eigenaar met het bedrijf wil doen. Daar valt nu nog niet echt iets over te zeggen. |
20-10-2023 07:40:25 3 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Waarbij in Limburg in het contract van de aanbesteding staat dat ze die kunnen ontbinden zodra Arriva in andere handen komt.
|
20-10-2023 08:02:27 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
En stel dat ze dat doen? Je tovert niet zo even een nieuwe concessiehouder uit de hoge hoed. |
20-10-2023 08:53:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Tenzij... |
20-10-2023 10:45:35 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Een opzegging van de concessie ivm een andere eigenaar van Arriva zal ook niet direct ingaan, maar tegen een opzegdatum die waarschijnlijk voldoende ruim in de toekomst ligt om andere vervoerders in de gelegenheid te stellen om zich te melden. Ik zie mogelijkheden voor Kéolis, Qbuzz en Connexxion.... of NS. |
20-10-2023 13:37:25 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
In Duitsland was de overgang van de NS dochter vrij snel en geruisloos verlopen. Heeft de opdrachtgever wel wat gekost! |
20-10-2023 14:18:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Het zou me niet verbazen als dat in het contract is gezet om een manier te hebben om te voorkomen dat de provincie toch weer met NS te maken krijgt, mocht NS ooit in de positie komen om Arriva over te nemen. In Limburg was men echt niet blij met wat NS daar geflikt heeft. |
20-10-2023 14:47:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
In Groot Brittannie bestaat daarvoor een eigen bedrijf van het ministerie van transport, dat inmiddels al de nodige "franchises" onder zich heeft. Daar is echter in principe er ook maar een opdrachtgever, dat zelfde ministerie, terwijl in NL dat er veel meer zijn. Of die samen alvast een "opvang vervoerder" zouden kunnen beginnen?,? Maar goed, EU regels gelden aan de overkant niet meer๐ |
20-10-2023 15:05:47 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Maar dan alleen als de dienstverlening vanwege de overname in het geding zou komen. Het mag niet zomaar omdat de provincie nu niet blij is met de prestaties en de clausule even handig voorbijkomt als kans om vroeg op te zeggen. |
20-10-2023 15:28:16 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Wat een woorden. NS heeft Limburg toch wel erg slecht behandeld, als ik het zo lees. Arriva houdt zich tenminste wel aan de belofte...๐ |
20-10-2023 16:23:31 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote NS heeft juist een deel (zo niet alles) van wat Arriva nu rijd afgestoten vanwege niet rendabel. |
20-10-2023 16:24:31 3 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Ik snap dat de Popie Jopie uithangen in de hoop om complimenten te krijgen van de NS-groupies meer voldoening geeft dan je ergens uitgebreid in verdiepen en dan tot de conclusie komen dat je niks te melden hebt. Zowel NS als Arriva hebben te maken met hetzelfde personeelstekort waardoor ze beide niet in staat zijn om alle treinen te rijden die jaren geleden beloofd waren. Dat hoeft niet constant benadrukt te worden als de discussie over hele andere zaken gaat. In Limburg konden ze deze fraudezaak niet heel erg waarderen: nos.nl
Laatst bewerkt door Henk1619 op 20-10-2023 16:25 |
20-10-2023 16:53:10 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ff opletten: Limburg verleent een concessie tegen een bepaalde door haar te betalen vergoeding aan een concessienemer. |
20-10-2023 16:56:41 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
En uiteindelijk Vrijgesproken. Is een reactie op Henk Laatst bewerkt door Oldskool op 20-10-2023 16:57 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-10-2023 17:19:39 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
"Vrijgesproken" suggereert dat er helemaal niets is gebeurd. Dit ging over de boete die de ACM op had gelegd. Daarvan vond de rechter dat de ACM dat niet zorgvuldig genoeg had onderbouwd:
Er was wel degelijk iets niet in de haak:
|
20-10-2023 17:22:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Arriva in Amerikaanse handen minder gek dan het lijkt. Bron 1Limburg. |
20-10-2023 17:30:35 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote En uiteindelijk is de betrokken directeur van NS er met een mooie zak met geld vandoor gegaan. |
20-10-2023 18:22:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Houdt eens op met het niet kloppende verhaal over het afstoten van lijnen door NS, het zijn de provincies die de keuze gemaakt hebben om de zaak aan te besteden en dat is niet omdat NS gezegd heeft "We rijden hier niet meer'. |
20-10-2023 18:27:58 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Vrijgesproken dus, dwz de vervolgende instantie heeft niet wettig en overtuigend kunnen bewijzen dat er regels zijn overtreden. Overigens was dat de uitkomst zowel in eerste instantie bij de Rechtbank als in hoger broep bij het CBB. Dat wil niet gezegd zijn dat het allemaal koosjer was en NS heeft dat ook erkend. |
20-10-2023 20:37:36 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Eigenlijk is dat vreemd toch? Als een bedrijf (strafbare) fouten maakt dan horen daar toch verantwoordelijken bij? |
20-10-2023 22:48:39 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote De hoogste rechter was van oordeel dat door of namens NS begane overtredingen onvoldoende bewezen konden worden: vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. |
20-10-2023 23:46:24 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
En dat allemaal naar aanleiding van een simpele clausule in een contract. Niet te veel achter zoeken a.u.b. zegt deze jurist. |
21-10-2023 02:42:10 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Maar dat was wel de basis dat de door NS gewonnen concessie uiteindelijk toch naar Arriva ging. |
01-11-2023 18:45:13 1 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ik weet niet of het hier al is gezegd.
Arriva GTW 10314 & 10350 gingen van een Rood jasje, naar een Noordelijke jasje en nu worden ze blauwnet jasjes. foto's |
02-11-2023 09:53:52 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
De foto is niet zichtbaar zonder account en lid te zijn van de groep |
03-11-2023 11:39:03 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Er is op de foto's ook alleen een GTW te zien die ontdaan wordt van z'n stickers in de museumloods te Ww. Nog niks te zien van Blauwnet livery. Laatst bewerkt door wouterder op 03-11-2023 12:48 |
06-11-2023 18:39:17 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Diezelfde GTW's krijgen dan wel nieuwe stickers, maar geen nieuwe naam. De zeven LINT-en wel. Dus als je nog inspiratie hebt, kan je meedoen aan de namenwedstrijd. |
08-11-2023 17:34:35 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote Inmiddels is er al een deel van de livery te zien facebook, groep niet openbaar je moet lid worden van de groep eerst om het te zien |
09-11-2023 10:59:22 7 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
En ook een linkje voor de mensen die niet deel willen nemen aan het privacy schandaal wat Facebook heet: foto |
09-11-2023 11:44:14 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Wordt de voorzijde opnieuw geschilderd? Ziet er als nieuw uit. |
09-11-2023 13:18:58 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wasbeurtje doet wonderen. En hij had natuurlijk net een nieuw jasje. Laatst bewerkt door martijn op 09-11-2023 13:19 |
10-11-2023 10:54:20 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Opvallend aan de reeds gepubliceerde dienstregeling 2024 is dat Arriva 5 minuten keertijd op Aachen Hbf heeft.. Ik vraag me af hoe betrouwbaar je dienstregeling dan kan zijn, niet om lullig te doen ofzo, maar je hebt wel de goederenboeren op Aachen West, en Duitsland en Arriva staan beide niet goed in de boeken als het om punctualiteit gaat.. |
17-11-2023 18:19:43 1 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Arriva (noorden) 314 of 351 staat compleet bestickerd in Winterswijk, klaar voor de nieuwe consessie Zutphen Oldenzaal. Stellen zouden hun eigen naam behouden, 314 Jopie huisman, en 350 Jan Pelleboer Laatst bewerkt door klaass16 op 18-11-2023 19:46 |
18-11-2023 08:30:25 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De 351 rijdt gewoon in het noorden en de 314 staat nog onbestickerd in Zutphen. Op de foto staat de 350. Laatst bewerkt door martijn op 18-11-2023 08:31 |
18-11-2023 08:39:52 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Op FB wordt juist het omgekeerde gemeld: dit zou de reeds behandelde 314 zijn en de 350 moet nog. |
18-11-2023 08:47:24 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Zonder die keertijd is die dienst al heel lang niet betrouwbaar gebleken. |
18-11-2023 10:30:43 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Ik zag de 314 10 minuten geleden in blauwnet kleuren. Zo te zien nog op dezelfde plek als gisteren. Het nummer is niet heel goed te lezen. Witte tekst op een blauwe achtergrond. Achtergrond is een tekening met licht en donker blauwe delen. Niet de ideale plek voor een aan te brengen tekst. Laatst bewerkt door anton_ op 18-11-2023 10:32 |
18-11-2023 11:44:30 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Verdorie, haal ik ze toch weer door elkaar ๐ Als goedmakertje het bericht (met duidelijkere foto) dat ik op Facebook zag over het feit dat ze morgen stuivertje wisselen: 314 gaat zondagochtend vroeg naar Zutphen en om 9u55 vertrekt de 350 richting Winterswijk voor omstickering. |
21-11-2023 18:26:11 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Per 10 december veranderingen in de dienstregeling van Arriva. Onder andere voor de drielanden trein in Limburg. Onderaan in de tekst van de link. |
![]() |
advertentie |
21-11-2023 19:18:30 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ook voor alle andere vervoerders gaan de nieuwe dienstregelingen in op 10 december. Grootste verandering bij Arriva is de het overnemen van Zutphen - Oldenzaal. Maar wat verandert er dan voor de Drielandentrein? Hij rijdt nu niet en dan ook niet. Laatst bewerkt door martijn op 21-11-2023 19:19 |
21-11-2023 20:23:53 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Vanwege een hoge defectenstand van de Vechtdallijn lintjes in de 31000, pendelde de afgelopen dagen een Blauwnet lint, bedoeld voor ZHO, in deze dienst. |
21-11-2023 20:31:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Volgens de berichtgeving over de gewonnen concessie was dat wel de bedoeling. Maar bij Arriva kennen alle beloftes garantie tot aan de voordeur natuurlijk... |
21-11-2023 22:58:37 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
Quote 18900 rijdt elk half uur hertzogenrath-aken ipv elk uur (althans, wanneer deze uberhaupt rijdt natuurlijk) |
21-11-2023 23:42:32 1 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Het dient tevens als een soort proefbedrijf voor de 'nieuwe' Linten. |
29-11-2023 10:48:11 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
De provincie Overijssel wil geld vrijmaken voor elektrificatie van Aml - Mrb. |
05-12-2023 00:39:38 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Tussen Heerlen en Maastricht rijden er geen Sneltreinen door beperkingen in de materieelinzet. Periode: Tussen maandag 11 december 2023 04:00 uur en maandag 29 januari 2024 02:00 uur. De dienstregeling is aangepast. Tijdens deze werkzaamheden:
|
05-12-2023 01:10:11 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Geen langere reistijd zonder die sneltreinen? Hoe dan? |
05-12-2023 19:11:25 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Sowieso een vreemd bericht. Te weinig inzetbaar materieel of werkzaamheden? Rijdt de 18900 wel Mt Mtr? |
05-12-2023 20:31:07 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Testritten Drielandentrein, geeft Arriva aan. Daardoor vervallen de sneltreinen, maar de stoppers (2x p/u) en snelbussen (alleen tussenstop in Vkb) moeten dit opvangen. Maatregelen tot uiterlijk eind januari. |
08-12-2023 07:27:09 1 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Arriva waarschuwt nu al voor mogelijke treinuitval Zutphen Oldenzaal |
08-12-2023 13:51:16 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Bijzondere alinea uit dit artikel; "De oorzaak moet gezocht worden bij de concurrentie. Keolis biedt de machinisten aan te kunnen blijven rijden op het traject Zwolle-Enschede en Hengelo-Bielefeld. Ook de NS heeft de afgelopen tijd flink veel personeel aangetrokken het afgelopen jaar zijn verschillende Keolis-machinisten overgestapt in de gele trein. Arriva zit nu met de gevolgen. "We zoeken machinisten die we van andere trajecten kunnen halen. Dat lijkt te lukken," zegt de Arriva-woordvoerder." Oftewel Keolis en NS zijn er de oorzaak van dat Arriva zometeen te weinig machinisten heeft. En Arriva is het slachtoffer daarvan. Dit is toch wel 1 van de sterkste staaltjes 'schuld afschuiven' die ik ooit ben tegengekomen ๐
|
08-12-2023 13:57:24 3 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Nou ja, als Arriva ergens goed in is dan is het wel om de schuld af te schuiven op anderen. |
08-12-2023 14:11:23 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Dat geldt niet alleen voor Arriva.... |
08-12-2023 17:28:29 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Kan me nog iets herinneren van Keolis die aan het klagen was aan het begin van Zwenzwoka dat er geen enkele machinist overkwam van NS naar hun, dat ze dat onbestaanbaar vonden en dat dat niet zou mogen bij een concessiewisseling aangezien ze daar wel op gerekend hadden.... |
09-12-2023 10:45:40 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als er 1 ding wat bijna iedereen wel geleerd is tijdens hun opgroeiende leven,dan is het wel dat je nergens op mag rekenen,dan kan het alleen maar meevallen ;-) |
09-12-2023 12:08:58 1 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Quote Volgens mij is dit niet meer dan een heldere uitleg van wat er gaande is. |
09-12-2023 17:11:18 1 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Maar als ze het HRN gaan overnemen komt alles goed hoor. Bij Keolis wilt de helft van het personeel ook niet over naar Arriva in het oosten. Wat zegt dat over Arriva? |
09-12-2023 17:38:50 2 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Misschien zegt dat wel niet zo veel. Oorzaken kunnen ook het werkpakket zijn of simpelweg de drempel om van werkgever te veranderen. Vergelijk het met fusies en overnames, daar wordt door het personeel ook regelmatig met een scheef oog naar de overnemende partij gekeken. |
09-12-2023 18:05:49 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Niet bepaald goed voor de continuïteit van de OV sector, maar ik begreep dat marktwerking juist super goed is als je bepaalde essentiële zaken buiten beschouwing laat. En één daarvan is voldoende en tevreden personeel dat niet elke keer wordt uitgemolken met rijtijden die onhaalbaar zijn bijvoorbeeld. In Brabant is Arriva ook rampzalig met enorm veel busuitval. Is dagelijkse kost. Laatst bewerkt door Karel1969 op 09-12-2023 18:06 |
09-12-2023 18:06:11 1 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat is een ding, als je tevreden bent over je werkgever dan heb je niet gelijk een reden om ergens anders aan de slag te gaan. Als je er voor open staat om de sprong in het diepe te wagen dan kijk je niet alleen naar de mogelijkheden bij de partij die de concessie over neemt maar ook bij anderen waar het gras misschien wel geler is. Het is een beetje de miskleun bij de regeltjes van concessie overgangen, je zou eigenlijk een opzegtermijn van een jaar in moeten voeren om een nieuwe partij de kans te geven om een eventueel personeelstekort te kunnen oplossen met het opleiden van nieuwe mensen. Laatst bewerkt door Henk1619 op 09-12-2023 18:07 |
09-12-2023 18:45:02 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Wat zijn dit nu weer voor een bizarre uitspraken? Concurrentie zorgt er voor dat gemeten over een langere periode je gemiddeld een beter produkt tegen een betere prijs krijgt. Een gemiddelde bestaat bij de gratie van meetpunten lager en meetpunten hoger dan het gemiddelde. Een speciek moment uitzoeken waarop het fantastisch gaat of juist knudde is niet representatief doordat je het werkelijke verhaal buiten beschouwing laat. En wat goed is voor de een zal juist slecht uitpakken voor een ander. Als er op de as Amsterdam - Koln meerdere partijen actief waren geweest dan zou DB door het ICE drama misschien wel haar aanbod hebben moeten staken bij gebrek aan klandizie. Prettig voor de reizigers, minder leuk voor het personeel. Met dat constante uitvergroten en veralgemeniseren van incidenten kun je ook wel gaan stellen dat NSR personeel wordt uitgemolken met onhaalbare rijtijden op de verbinding Rsd - Zl.
|
09-12-2023 19:26:19 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Onhaalbare rijtijden op Zl - Rsd? Die is nieuw, en eigenlijk ook geen correcte weergave van jouw bewering. ๐ |
11-12-2023 08:07:17 4 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
En als we nu eens al het rijdend openbaar vervoer personeel (dus ook bus/tram/metro) in één bedrijf, met één CAO, onderbrengen? Ik vind namelijk dat personeel niet het wisselgeld mag zijn. Ben je als bedrijf iets duurder, omdat je gemiddeld ouder personeel in dienst hebt? Dan kan je bij de volgende aanbesteding zomaar daardoor de concessie mislopen. Kom je personeel tekort? Dan hoef je ze niet meer bij een, ongetwijfeld heel duur, uitzendbureau voor rijdend personeel in te huren, maar komen die uit een pool. De huidige differentiatie blijft. Het aantal trajecten en materieelsoorten waarop je mag rijden, het aantal vervoerders waarvoor je rijd en hoe flexibel je wilt zijn mede bepalend voor je salaris. Niet veel anders als nu, alleen anders verwoord. |
11-12-2023 10:24:23 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Een CAO kan algemeen verbindend verklaard worden, dan moeten alle bedrijven in dezelfde bedrijfstak dezelfde CAO volgen. Momenteel is er zowel een CAO openbaar vervoer als een CAO multimodaal, plus de eigen NS CAO en een aantal stadsvervoerders hebben ook nog een eigen CAO. Om die samen te voegen tot één algemeen bindende CAO zal de nodige voeten in de aarde hebben, de vakbonden zullen dan het beste van elke individuele CAO willen combineren terwijl enkele werkgevers de laatste jaren juist alle nieuwe werknemers onder de voor hun voordeligste CAO aannemen. |
11-12-2023 13:34:34 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Mijn methode is in eerste instantie bedoeld een oplossing voor de beschikbaarheid van personeel te zijn, een probleem dat je niet kan oplossen met welke CAO dan ook. Maar als dan iedereen bij dezelfde werkgever zit en onder dezelfde CAO valt, is dat een extra bonus, omdat het de werkgevers vrijwel onmogelijk maakt op de arbeidsvoorwaarden te beknibbelen. |
11-12-2023 13:35:30 1 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Zoals het nu is kan rijdend personeel voor zover ik weet met behoud van rechten overgaan naar de nieuwe concessiehouder, maar als de oude werkgever werk biedt, kunnen ze daar ook blijven [dat is de aanleiding van dit subdraadje]. De nieuwe concessiehouder moet ze ook accepteren [ongeacht leeftijd]. Een bedrijf berekent zijn bieding dan ook niet op leeftijfsopbouw. Het grote criterium is geboden DRU's [dienstregelingsuren] |
11-12-2023 16:18:43 1 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Klopt, maar je ziet nu wel dat Arriva, door onvoorzien hoge personeelsuitstroom en onverwacht veel personeel dat bij zijn huidige werkgever wil blijven, in eerste instantie niet de afgesproken diensten kan leveren. Als je een concessie overneemt, dan moet je aannames kunnen doen van hoeveel personeel je kunt overnemen en hoeveel je zelf bij moet werven. Die aanname is dus in dit geval niet uitgekomen. De grote vraag is dan in hoeverre ze dat hadden kunnen zien aankomen. |
11-12-2023 18:52:36 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Of Arriva, of welke partij dan ook, moet zorgen dat het personeel de opvolger aantrekkelijk genoeg vind. Dat zal een combinatie van afwisseling, bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden, salaris en overige arbeidsvoorwaarden zijn. Het doen van aannames is altijd risicovol en daar is de overgang van Zp - Hgl - Odz een prima voorbeeld van. |
11-12-2023 19:00:45 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Aan de andere kant hoor je niets over dit soort zaken bij de geruisloze overgang op de (voormalige) Valleilijn. |
18-12-2023 20:15:44 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote In principe is dat natuurlijk je ondernemersrisico. Misschien dat een andere vervoerder het wel wat beter had ingeschat en daardoor niet heeft gewonnen. |
19-12-2023 12:51:19 1 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Als de verliezende vervoerder volledig uit een regio verdwijnt, dan heeft het personeel drie opties: overgaan naar de nieuwe vervoerder, meegaan naar een andere regio waar de verliezende vervoerder nog wel rijd of solliciteren bij een andere vervoerder (vaak NS). Ik denk dat in de meeste gevallen de keuze op overgaan zal vallen, want meegaan naar een andere regio, die vaak niet om de hoek is, wil niet iedereen en solliciteren bij een andere vervoerder hadden ze allicht al veel eerder gedaan. Overijssel is in dit geval een interessante. Keolis is waarschijnlijk de enige, die in dezelfde regio twee concessies had en dus het personeel kan vragen te blijven. Ik kan me voorstellen dat personeel uit Zutphen wel naar Arriva is gegaan, maar personeel uit de omgeving Hengelo mogelijk niet. |
19-12-2023 12:56:33 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Dat klopt. Aan de andere kant hebben we in het buitenland al verschillende, met name Engelse, concessies de mist in zien gaan door verkeerde aannames tijdens het biedingsproces (en Abellio Duitsland voornamelijk door corona, maar dat is een geval apart). |
04-01-2024 11:44:52 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
Zag ik nou goed dat de 279 met schade aan een kopbak (vermoedelijk de ABk) in Vl staat? De zijkant ervan was bedekt met plastic en volgens Treinposities.nl is 'ie na 9 december 2023 niet meer ingezet. Wat is er gebeurd met dit stel? Laatst bewerkt door DuLoc op 04-01-2024 11:47, reden: Laatste inzet toegevoegd. |
04-01-2024 12:18:08 | ||
---|---|---|
edward
![]() |
Limburg24.nl meldlt op 9 dec "Trein botst tegen boom op spoor tussen Venray en Boxmeer" en gezien de laatste postitiebepaling op Treinposities.nl lijkt de 279 de ongelukkige te zijn. |
04-01-2024 19:29:57 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inderdaad de 279, helaas flink beschadigd. Staat met een zeil over de frontruit in Vl. |
09-01-2024 19:22:35 3 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Vanaf 1 februari 2024 zal de RS 6 tussen Groningen - Weener v.v. worden beperkt tot Groningen - Bad-Nieuweschans v.v. door werkzaamheden die duren tot 14 december 2024. Invulling TVV / SEV Bad-Nieuweschans - Weener - Leer v.v. 1 februari 2024 t/m 14 december 2024 *Snelbus Groningen - Leer v.v. blijft eens per 2 uren rijden. *De snelle lijn 620 tussen de stations Weener en Leer v.v. wordt opgeheven. *De trage lijn 620 tussen Leer - Weener - Bunde v.v. wordt elk uur verlengd tot Bad-Nieuweschans. Over het algemeen maandag t/m zaterdag is dit het partroon van lijn 620 Station Leer vertrek --:30 Station Bad-Nieuweschans vertrek --:36
Station Leer vertrek --:30 Station Bad-Nieuweschans vertrek --:46 Info onder voorbehoud. |
09-01-2024 20:07:23 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote De longlist met 30 namen is bekend. Je mag nu stemmen op je favotiete 3. |
29-01-2024 11:31:32 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Even na 12.00 uur zal WINK 606 vanuit Leeuwarden door een Strukton 1206 naar Blerick worden gebracht voor de inbouw van ETCS Hiermee gaat Arriva in het Noorden ook ervaring opdoen met ETCS, alhoewel het er nog niet ligt. Ik verwacht dat de 606 na de inbouw een poosje onttrokken zal worden uit de reizigersdienst voor diverse testritten op de ERTMS baanvakken. Ik vraag mij af of de Noordelijke GTW's bij hun refit voorbereid zijn op de inbouw van ETCS? De GTW's van Qbuzz krijgen dit niet omdat dit te duur zou zijn bij deze oude trein. (En er komen daar dus nieuwe stellen bij Qbuzz). Inbouw in FLIRTS is al geen groot probleem, maar hoe zit het bij de GTW's die nog wel naar verwachting tot 15 jaar zullen blijven rijden? Laatst bewerkt door aarclay op 29-01-2024 11:57 |
29-01-2024 12:15:25 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Dit is volgens mij niet meer dan een smoes geweest (1 van de vele) om de aanschaf van nieuwe stellen te rechtvaardigen... |
29-01-2024 13:21:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
...de (meeste) noordelijke stellen zijn tenslotte ouder dan die van Qbuzz... |
29-01-2024 13:48:22 1 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Speelde bij Qbuzz niet mee dat er ook toiletten ingebouwd moesten worden? |
29-01-2024 13:59:28 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
ERTMS inbouwen in de MLL-GTWs was mogelijk, maar aan de rijksfinanciering daarvoor zaten wat haken en ogen waardoor het aanpakken van de andere wensen pas na een veel langere tijd mogelijk zou worden. Bij de MerwedeLingelijn wil men namelijk meerdere problemen in één keer oplossen met de aanschaf van nieuwe treinen: - ERTMS |
29-01-2024 18:09:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En vanwege bovengenoemde zaken is er dus schijnbaar gekozen voor nieuwe treinstellen ipv de oudere stellen aan te pakken. |
29-01-2024 18:19:38 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik neem aan dat de "oude" stellen best nog wel waarde hebben. Een nieuwe tractie-omvormer en wat moderniseringen, dan zij ze nog jaren bruikbaar in bijvoorbeeld Polen. |
29-01-2024 18:41:29 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Betekent dit ook de introductie van de ATB-NG STM? |