30-05-2024 10:55:34 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Kan ook zijn dat ze hier al jaren aan bezig zijn natuurlijk. Ze zijn hier afhankelijk van NS en NMBS. |
30-05-2024 11:03:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Och, prutsers? We mogen aannemen dat, net als in de organisaties waarin we werken, veranderingen nogal eens stuiten op: "het kan niet want het kan niet" en "het mag niet want het mag niet". En dan duurt het soms tot het welbekende Sint-Juttemis voor er iets blijkt te kunnen wat eigenlijk altijd al kon. Het is onze eigen schuld, want we timmeren alles overal lekker dicht. En wat vooral niet meer mag is zelf nadenken hoe het kan. Want daarvoor werd al iemand duur betaald. Waar hangt nog een ideeënbus? |
30-05-2024 11:27:51 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Ik heb een dal vrij oost abonnement en die is in z'n geheel niet geldig op de bussen van Arriva Limburg op het lijn gedeelte van lijn 83 dat nog onder Gelderland valt. Daar kan ik ook alleen de breng bussen gebruiken. Dus ik weet niet of de apparatuur er niet mee overweg kan of dat Arriva er niet mee overweg wil kunnen, maar opvallend is het wel zeker vergeleken met andere concessie grenzen. Groetjes Michiel |
31-05-2024 01:14:04 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Klinkt vanuit de vervoerder heel logisch dat een Breng abo alleen bij Breng geldig is. Voor de reiziger is het, zoals dit voorbeeld op lijn 83, gewoon niet te begrijpen. |
![]() |
advertentie |
31-05-2024 13:37:39 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Het is geen breng abonnement maar een abonnement van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en is op alle andere plekken wel gewoon bij Arriva geldig( ook bij Bravo tot een halte in Velp bij Grave) alleen niet bij Arriva Limburg. Dus dat klinkt als of Arriva Limburg iets met het omgaan met z'n ov-chipkaart systeem niet op orde heeft of wil hebben. Edit; het abonnement wat ik hiervoor had, Breng Vrij was juist wel op de bussen van Arriva Limburg geldig tot aan Milsbeek. Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 31-05-2024 13:39, reden: toevoegen info |
31-05-2024 16:43:58 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En zo is het duidelijk dat er straks voor een hoop mensen een hoop onduidelijk is en voorlopig zal blijven. Laatst bewerkt door phantom op 01-06-2024 09:42 |
31-05-2024 17:30:00 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Treinstel 514 van arriva heeft net als de 519 nieuwe bestickering |
31-05-2024 17:37:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wat ook nog vreemd is, is het verschil in prijs van een reis bij Arriva of NS. Mtr>Std 2e klas vol tarief kost bij NS €5,50 en bij Arriva €5,92. Een traject vrij abonnement met NS € 132,10 en bij Arriva €158,70. Zodra bij Maastricht Randwijck (en Eijsden) dus alleen maar Arriva paaltjes komen te staan, worden de reizigers ook op kosten gejaagd. |
31-05-2024 18:19:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Daarom doen ze er 'alles' aan om in Eijsden ook een Arriva-paaltje te krijgen ;) |
31-05-2024 18:53:46 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Drielandentrein gaat toch niet per 9 juni van start, de wateroverlaststoring Mt-Wezet is opgeschroeft naar 16 juni. |
31-05-2024 20:08:30 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
|
31-05-2024 20:53:13 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
een gewoon internationaal vervoers bewijs gekocht via ns internationaal of nmbs europe (of een andere aanbieder) van een willekeurig nederlands station naar een willekeurig belgisch station functioneert gewoon zoals het tot nu toe ook deed... zelfs met kortings abonnementen (40%/100%) kan je gewoon korting krijgen op het deel waar deze geldig is. |
31-05-2024 22:27:35 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Dat zal denk ik wel meevallen: het instaptarief is bij Arriva lager. Dus korte ritjes, en ritjes naar Eijsden zullen veelal korter zijn, zullen met het Arriva-tarief misschien wel goedkoper zijn. |
01-06-2024 07:32:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Want mensen uit Eijsden willen niet verder dan Maastricht? Dan hoeft die Drielandentrein dus helemaal niet doorgetrokken te worden... want de Belgen hebben al de S41 als ze naar Aachen willen. Verder was mijn reactie met een knipoog natuurlijk. Ze zijn al 10 jaar bezig met voorbereiden en er nu ineens zogenaamd 'alles' aan doen, is dan niet echt geloofwaardig. Wel bijzonder dat we op 17 mei dus na bijna 39 jaar al onverwacht afscheid hebben moeten nemen van de Belgische treinstellen tussen Maastricht en Visé. |
01-06-2024 09:56:51 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
MAAR |
01-06-2024 10:58:38 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Dat is niet heel veel anders: als je in Rotterdam incheckt met je OV-chipkaart mag je daarmee niet naar het buitenland (bijvoorbeeld Leuven) reizen. Hetzelfde geldt als je in Maastricht inecheckt. Als je een kaartje naar Leuven uit de automaat haalt (of online koopt), mag je daarmee gewoon instappen. |
01-06-2024 11:19:26 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
In dat verband, is het ooit overwogen dat in Lmburg met de Mobib kaart vanuit België naar Nederland gereisd kan worden, of is dit louter eenrichtingsverkeer, d.w.z. uitsluitend gericht op de Nederlanders met hun OV chip. |
01-06-2024 11:56:39 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
NS automaten verkopen bij mijn weten ook gewoon de papieren kaartjes naar belgie/luik. En nmbs andersom. En in eijsden trek je dus gewoon een kaartje naar luik of whereever belgie uit de ns automaat als je diekant op wilt, net als nu. Qua tickets blijft gewoon de huidige situatie ook als de drielanden trein ri. luik rijdt. Wat niet gebeurt en elders (ri duitsland) wel is gebeurt, dat de ovchip tegen nederlands tarief/abonnement in het buitenland geldig wordt door daar ook paaltjes te zetten. Venlo en roosendaal kun je overigens ook niet met ov chip de grens over.. en daar hoor je niemand over. Alleen arriva lijkt in haar communicatie alle verwijzing naar ns te voorkomen. Zie bijvoorbeeld dat ze naar nmbs internationaal ipv NS internationaal verwijzen voor internationale kaartjes. Voor internationale reizen gebruikt je normaal gewoon een internationaal vervoersbewijs, waar je reis in NL ook begint. Laatst bewerkt door jor[D]1 op 01-06-2024 11:59 |
01-06-2024 12:57:42 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Bij mijn weten staan in Maastricht Randwyck geen NS palen. Alleen Arriva palen. |
01-06-2024 13:22:52 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
dan zou momenteel dus een reis eijsden-randwijk al onmogelijk zijn met ov chip? |
01-06-2024 13:33:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Dan zijn ze recent weggehaald want afgelopen najaar kon je nog gewoon bij NS in- en uitchecken. |
01-06-2024 14:00:48 2 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Afscheid niet helemaal, break 306 staat op Mt plat sinds bovengenoemde datum. Dus mocht je uitgebreid 'n Break willen fotograferen in Maastricht, grijp je kans! |
01-06-2024 16:46:14 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Toch wel, een digitaal of papieren internationaal ticket Nederland-België via Maastricht-Visé werkt wel voor de hele reis, nu al trouwens. Het probleem is er nu voor Nederlanders die gewoon zijn dat alles met een OV-chipkaart kan. Laatst bewerkt door DovaModaal op 01-06-2024 17:33, reden: duidelijker |
03-06-2024 13:23:02 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Beste heer/mevrouw Schreurs, Op Maandag 20 mei 2024 ontvingen wij je bericht. Deze hebben we geregistreerd onder nummer 2024-00175387. Hieronder lees je onze reactie. Het is nog niet mogelijk om het volledige traject te reizen met de OV-chipkaart/Bankpas. Dit betekent dat je in Eijsden moet uitchecken en alleen verder naar Luik kan reizen met een ticket. Tussen Aachen - Heerlen en Eijsden is het dus mogelijk om met de OV-chipkaart en OVpay te reizen. Voor de gehele reis van Aachen, via Heerlen naar Luik, zijn vervoerbewijzen van NS-Arriva en NMBS geldig. Heb je nog vragen? Dan helpen we je graag! Je kan gemakkelijk reageren door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet, Lisa Luyke
Bereik ons via:.......
arriva.nl |
03-06-2024 13:56:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Wordt nog niet helemaal duidelijk bij welke vervoerder je moet inchecken voor welke reis. Of welke type paaltjes op welk perron staan. NS heeft wel een pagina met stations waar poortjes van verschillende vervoerders zijn, maar niet voor paaltjes. |
03-06-2024 14:12:26 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Even in Eijsden uitchecken voor je verder reist... |
03-06-2024 22:07:02 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Jaja je verzint het niet he, Europese integratie….. Zal een lange stop daar worden voor al dat in en uitchecken |
03-06-2024 22:47:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een andere ontwikkeling: vanaf vandaag is Deutsche Bahn niet meer de eigenaar van Arriva. Alle aandelen zijn overgedragen aan I Squared, een Amerikaans bedrijf dat in infrastructuur investeert. |
03-06-2024 23:07:47 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Maar waarom zou je? Er verandert voor het moment aan het tarief niets, dwz met een OVC of P kan je Belgie nog niet in, dus daar heb je een of ander vervorebewijs voor nodig. Op Mt staat dacht ik nog steeds een NMBS Automaat, dat is je laatste kans. En dan check je dus daar uit [paaltjes van zowel NS als Arriva staan er vlakbij]. Het grappigsdt is nog als je van Mtr naar Mt wil: dan moet je op vertrektijd en vertrekspoor letten bij wie je in moet [of wil, recept voor grijs en zwart rijden] checken. Voor een incidentele reiziger is het idd een lastige, maar een beetje forum bezoeker kan hier na alle posts geen probleem meer mee hebbwn
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-06-2024 00:00:52 4 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
“Monsieur, u heeft geen geldig vervoerbewijs!” |
04-06-2024 18:00:03 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Beetje een aparte conclusie i.d.d. Laatst bewerkt door phantom op 04-06-2024 18:00 |
04-06-2024 18:01:10 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Arriva noord 349 is terug uit Blerick na inbouw van ERTMS of ETCS Dan is mogelijk de 306 ook terug. |
04-06-2024 18:16:14 2 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Betreffende gtw stellen hebben de indusie gekregen. Laatst bewerkt door j.jager op 04-06-2024 18:16 |
04-06-2024 22:27:25 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
ETCS boordapparatuur |
05-06-2024 17:55:25 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Is er dan zowel indusie ingebouwd alsook ETCS apparatuur, of enkel 1 van beide ?? |
05-06-2024 18:08:01 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Indusi in combinatie met de ETCS-systemen als in een Indusi-STM? |
05-06-2024 20:58:04 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Nee geen ETCS. Dan zou die ook niet mogen rijden. Moet eerst toegelaten worden. |
09-06-2024 17:44:42 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Intussen is de start van de Drielandentrein weer eens uitgesteld. Nu tot 30 juni 2024, zoals te lezen op de website van Arriva. |
09-06-2024 23:00:53 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik vind het wel een beetje jammer dat de busdienst naar Visé niet in Hafas zit. De NMBS geeft hem wel in hun reisplanner, waarom kunnen ze dat niet even in het systeem doorgeven? In plaats daarvan denkt Hafas dat de drielandentrein al rijdt. |
09-06-2024 23:39:45 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
sinds enige tijd rijden er extra treinen in de avond tussen Zp en Ww. o.a. rit 30877 op de donderdag. Is dit al sinds december 2023 zo, of pas van latere datum? En is dit op verzoek van de opdrachtgever of een eigen idee van Arriva ? Laatst bewerkt door anton_ op 09-06-2024 23:42 |
10-06-2024 00:24:28 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Weet je het zeker? Obv treinposities rijdt de 30877 al sinds drgl 2023 (dus december '22) standaard op werkdagen. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-06-2024 00:26 |
10-06-2024 11:14:19 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
in mijn geheugen is dat de verbinding Zwolle - Winterswijk afgelopen najaar/winter erg onbetrouwbaar was, doordat de 3600 vaak vertraagd was en de verbinding Zutphen- Winterswijk maar eens per uur was ( op sommige tijdstippen ). Misschien haal ik najaar 2023 en najaar 2022 door elkaar. Gelukkig ligt de tijd dat Zutphen- Winterswijk maar eens per 2 uur rijd, i.v.m. personeels tekort alweer een paar jaar achter ons. |
19-06-2024 12:51:41 | ||
---|---|---|
DuLoc
![]() |
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er vandaag voor de eerste keer (en ook de komende dagen) overdag FLIRT 3C ingezet wordt in de reizigersdienst tussen Mt en Fl. Voor zover ik weet gaat het om stel 556 in omloop BBR1. Mij gaat het helaas niet lukken om er een foto van te maken, dus ik zou zeggen: doe er jullie voordeel mee! ;) |
26-06-2024 22:12:46 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens VRT Nieuws is vanmiddag de Drielandentrein ingehuldigd op station Luik:
|
06-07-2024 14:23:14 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Inmiddels werken ook de Arriva-checkin-checkout paaltjes in Eijsden, zodat je met zowel NS als Arriva daarheen kunt reizen. Vanuit de 3Landentrein kun je dus zonder omchecken tot dit zuidelijkste station komen. |
06-07-2024 16:19:29 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Waarbij de NS Reisplanner bij een reis Eijsden-Herzogenrath in Maastricht aangeeft 'check-uit/in: Arriva-Arriva'. Laatst bewerkt door treinhobby op 06-07-2024 16:20 |
06-07-2024 18:01:19 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dan loopt het tenminste een keer goed; eerst de paaltjes plaatsen en daarna de regels/adviezen aanpassen. Meestal gebeurd het helaas andersom😉 |
19-07-2024 22:26:39 1 | ||
---|---|---|
ovtje
![]() |
Sinds de werkzaamheden te Lw zijn afgerond rijden de WINK's van Arriva richting Hlgh en Stv het eerste gedeelte elektrisch en wordt er daarna overgeschakeld op de dieselmotor. |
19-07-2024 22:31:07 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Bovendien is bij een aantal stellen (niet allemaal) in de bak met 1 deur een flink aantal stoelen verwijderd om ruimte te bieden aan fietsen voor reizigers naar de eilanden. Voorheen gebeurde dit in enkele GTW-stellen die (ook na de komst van de WINK's) in de zomer tussen Lw en Hlgh werden ingezet. |
21-07-2024 15:27:28 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
Klopt, vorig jaar was dit ook al zo. Geen idee trouwens of in de winter de stellen weer zijn voorzien van de normale hoeveelheid stoelen. Laatst bewerkt door BusNL op 21-07-2024 15:29, reden: Link werkend gemaakt. |
21-07-2024 17:30:18 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
27-07-2024 09:24:38 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zit momenteel in de 616 en die heeft geen extra fietsruimte. Edit: De 614 ook niet. Laatst bewerkt door martijn op 27-07-2024 09:31 |
21-08-2024 06:57:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Arriva wilt in 2025 nachttrein Almere Amsterdam rijden. Het is onduidelijk of Arriva hiervoor subsidie mag ontvangen. |
28-08-2024 11:17:39 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Drielanden trein onbetrouwbaar. Link L1 nieuws. |
![]() |
advertentie |
28-08-2024 11:45:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Goh, zijn ze daar nu al achter? De doorgaande trein Maastricht - Aachen rijdt al jaren amper tot niet volgens dienstregeling. Dat is niet veranderd na het doortrekken van de verbinding naar Luik. |
28-08-2024 11:58:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het grootste verschil is natuurlijk dat ie nu onder een politiek vergrootglas ligt naar alle bombarie die diezelfde politiek daarvan heeft gemaakt over het grote belang van de drielandentrein.... |
28-08-2024 15:51:33 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Arriva over Drielanden trein. Zetten maximaal in over verbetering. Bron L1 nieuws. |
28-08-2024 18:06:31 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja dat beloven ze al sinds 2021 of zo... Mooi dat ze de focus weten te verleggen naar die 1-2 goederentreinen per week terwijl de Drielandentrein doorgaans complete de hele week is opgekipt in Maastricht - Luik en met een beetje geluk Heerlen - Aachen. En ja, soms rijdt de trein uit Aachen door naar Maastricht en mag je daar alsnog overstappen. |
29-08-2024 07:52:35 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Er wordt gesproken over "een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland". Dat kan alleen een groot probleem zijn op Landgraaf - Herzogenrath lijkt me, met het enkelspoor. Rijden daar zo vaak goederentreinen? Op Maastricht - Luik kan het moeilijk een probleem zijn, of vie de NMBS trein ook zo vaak uit vanwege "een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland"? |
29-08-2024 07:59:11 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Klopt. Maar er het is echt niet die ene vertraagde goederentrein in de week die er al 2-3 jaar voor zorgt dat de RE18 amper tussen Maastricht en Aachen rijdt. De zogenaamde Drielandentrein pendelt doorgaans wel redelijk netjes tussen Maastricht en Luik. En door het opknippen van de treindienst hebben ze daar geen last van de uitval van de RE18 op de rest van het traject. |
29-08-2024 08:02:25 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er rijden een paar goederentreinen per etmaal via Hz. Uiteindelijk heeft Arriva zelf een dienstregeling gebouwd waarbij met de huidige infra geen ruimte is voor goederentreinen zonder dat er treinen moeten worden geannuleerd. Een andere dienstregeling of extra wissels in Hz zouden kunnen helpen. |
29-08-2024 08:13:11 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar het 2-3 jaar lang schrappen van de complete sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen en het regelmatig (dagenlang) schrappen van Heerlen - Aachen die periode, ligt echt niet alleen aan die paar goederentreinen. |
29-08-2024 08:46:42 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
De grootste winst zou zijn als emplacement Haanrade volledig onder draad wordt gebracht zodat er een extra kruisingsplek is. Dan zou vertraging van de RE 18 niet de treindienst zo erg beïnvloeden. Ja ik weet dat daar spanningssluis zit en die dan eventueel zou moeten verhuisd moeten worden. De Keertijd van de RE 18 te Aachen is met een minuut of 5 ook gewoonweg heel erg krap en er kan weinig worden ingehaald bij enige vertraging. Laatst bewerkt door moderator op 29-08-2024 11:06, reden: typo verbeterd |
29-08-2024 10:21:39 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Die spannings sluis zal dan wel een reden zijn om niks met dat emplacement te doen,ik gok dat het 'even verhuizen van die spannings sluis' genoeg zal kosten. Laatst bewerkt door moderator op 29-08-2024 11:05, reden: Belerende opmerking verwijderd |
29-08-2024 15:04:34 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heb niet direct paraat om hoeveel kilometers het gaat? Dan zullen de Duitse spoorwegen hun medewerking moet verlenen. Het stuk Nederlandse - Duitse grens naar Herzogenrath is maar een klein stuk. Zeker tot het emplacement van Herzogenrath. |
29-08-2024 15:08:49 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Volgens Rover gaat het vooral om personeels- en materieeluitval bij Arriva. Dat los je niet op met spoorverdubbeling. |
29-08-2024 15:54:26 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Met het enkelspoor gedeelte te verdubbelen is er meer ruimte om een goederentrein er tussen door te laten. |
29-08-2024 16:17:42 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Flinke investering als je ook de dienstregeling wat kan aanpassen. Bovendien los je personeelstekort en materieelproblemen niet op met extra rails. De sneltreinen vallen bijvoorbeeld vrijwel permanent hele dagen uit tussen Maastricht en Heerlen. Daar ligt dubbelspoor en rijden geen goederentreinen... Laatst bewerkt door martijn op 29-08-2024 16:28 |
29-08-2024 18:36:32 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ja die materieelproblemen komen die niet gewoon, omdat er eigenlijk te weinig FLIRT-3C aanwezig zijn voor de treindienst. |
29-08-2024 19:16:41 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
29-08-2024 22:00:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Eigenlijk hetzelfde probleem als wat er speelt bij Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf): er zijn precies genoeg stellen voor de normale dienstuitvoering, maar als er één stel wat langer niet inzetbaar is hoeft er niet veel te gebeuren om de hele dag last te hebben van opgeheven danwel ingekorte treinen. |
30-08-2024 00:16:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Genoeg problemen waar een trein niet voor in een werkplaats hoeft te staan om het op te kunnen lossen. Laatst bewerkt door thom op 30-08-2024 00:16 |
30-08-2024 07:14:18 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Laatst bewerkt door anton_ op 30-08-2024 07:14 |
30-08-2024 07:51:42 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
maar worden daar op het binnenlandse del niet gewoon monocourante stellen ingezet? |
30-08-2024 07:56:18 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nee, de RE18 wordt 'sinds corona' vaak complete dagen opgeheven tussen Maastricht en Heerlen. |
30-08-2024 08:03:28 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Voordat deze discussie ontspoort in een verhaal mbt RE 19. Het gebeurt nogal regelmatig dat ETCS installatie van de FLIRT-3C stellen van VIAS onderhoud nodig heeft, daarnaast weet ik niet of de eis is of de machinist Nederlands moet kunnen. Daarnaast lijkt VIAS dermate weinig reservepersoneel dat als er ook maar iemand ziek is er een random deel van de dienst wordt uitgegooid. |
30-08-2024 09:54:03 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Dat is natuurlijk vloeken in de veiligheidskerk en je zou in zo'n geval natuurlijk kunnen bedenken het monocourante treinstel binnen te nemen op een bezet spoor, waar al een multicourant stel klaar staat, zodat de reizigers maar een paar meter hoeven te lopen om over te stappen.
|
30-08-2024 10:07:41 1 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Binnenkomen op een bezet spoor is toch helemaal geen probleem? Ik zie het in Zl en Amf regelmatig gebeuren (minstens een keer per week). |
30-08-2024 10:22:57 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Overal waar treinen langs het perron gecombineerd worden gebeurt het (met reizigers erin). Dus zo onveilig is dat niet. |
30-08-2024 10:24:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
volgens www.l1nieuws.nl Dus daar wordt al aan gedacht… |
30-08-2024 10:39:55 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
30-08-2024 13:56:15 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Ik snap nog niet goed waarom het splitsen van spoor 4 in een A en B zo handig is, met het oog op de huidige dienstregeling. |
30-08-2024 15:06:04 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waarschijnlijk vooral omdat die dienstregeling vaak niet gereden kan worden wegens onvoldoende personeel danwel materieel, en zo'n splitsing het handiger maakt met Dld-geschikt materieel danwel personeel naar Aachen te pendelen |
30-08-2024 21:04:37 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Met geelknippe bereik je hetzelfde. Overigens gebeurde dat te Heerlen gewoon planmatig in het verleden. |
31-08-2024 08:29:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Voor wat ligt die spanningssluis in de weg? Richting Heerlen kom je met snelheid aan, als je dat niet haalt dan haal je de spanningssluis anders ook niet (of misschien het wissel vervangen door een 60 of 80 km/h versie) en richting Herzogenrath gaat het bergaf, dus even aanzetten en rollen. |
31-08-2024 14:06:40 | ||
---|---|---|
NsBrinks
![]() |
De spanningsluis zit precies op een emplacement met aansluiting naar Defensie terrein |
01-09-2024 06:53:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik dacht dat de spannignssluis op de grens lag. |
01-09-2024 11:55:46 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Han ligt idd wat verder in NL. Op het geëlektrificeerde westelijke spoor ligt de spanningssluis. |
01-09-2024 13:12:40 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als ik het goed verwoordt ligt de spanningssluis nog net in Nederland, vlak voor de Duitse grens. De machinisten moeten de pantograaf voor het gebruik in Nederland omlaag doen en de pantograaf voor het gebruik in Duitsland omhoog. Vanuit Duitsland dus omgekeerd. Het is van station Herzogenrath maar een kort stuk tot deze spanningssluis. Dan moet de trein op dit stuk voldoende snelheid halen om de betreffende meters spanningsloos te kunnen blijven rollen, zeker vals plat omhoog. |
01-09-2024 13:49:22 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zoals al geschreven ligt de spanningssluis op het doorgaande spoor bij emplacement Han. Zie ook maps.prorail.nl -> BBK en dan onder de laag treinbeveiligingssysteem -> Seinen -> Bordsein aanvinken, dan zie je waar de omschakelborden staan, op iets meer dan een kilometer van de Duitse grens dus. |
01-09-2024 14:25:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als je het liever in een video ziet, dat kan ook 😄 Euro Rails 242 - Cabinerit Heerlen-Aachen (youtube.com)
De video is licht verouderd, er wordt namelijk nog gesproken over ATB-NG tussen Landgraaf en de Duitse grens. Dat is tegenwoordig ATB-EG. Laatst bewerkt door AlexNL op 01-09-2024 14:28 |
01-09-2024 15:32:01 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Laatst bewerkt door john2 op 01-09-2024 15:36 |
01-09-2024 15:44:46 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Deze werkt wel: maps.prorail.nl |
01-09-2024 17:14:14 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Die video is duidelijk, de spanningsscheiding is halverwege het emplacement. Ik ging af op open(street/railway)map. Heb die maar even gecorrigeerd.
Maar dan nog: op die plek een spanningsscheiding is toch ook niet vervelend voor goederentreinen die moeten uitwijken? Je komt aan op de ene spanning, legt de stroomafnemer neer en stopt voor het wissel. En dan kun je omschakelen. Of je rijdt door, dan is het natuurlijk de vraag op wat voor snelheid je uit komt. |
01-09-2024 17:59:31 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kunnen de goederen locs niet met dezelfde stroomafnemer omhoog blijven door rijden en dan in de cabine van de loc iets omzetten? |
01-09-2024 18:08:57 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Nee, dat kan in dit geval niet. Daar heeft een loc of treinstel een andere pantograaf voor. Kijk maar naar t filmpje, daar gaar de voorste pantograaf neer en de achterste daarna naar boven. Let wel, dit geldt in dit geval. Bij de grens NL/BE gaat het beide om gelijkstroom en kan dat mogelijk wel. Laatst bewerkt door bart84 op 01-09-2024 18:12 |
02-09-2024 06:46:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Het uitwijkspoor is niet elektrisch! |
02-09-2024 07:20:00 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Daar gaat de discussie juist over, om dat te elektrificeren. Lees dit topic even terug vanaf 28-8. 😉 |
02-09-2024 08:09:49 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Het 'uitwijkspoor' is momenteel zelfs NCBG (vrijgave) en alleen te bereiken door het nemen van het grendel, dus ook helemaal niet geschikt als uitwijkspoor. Er is dus nogal wat te winnen hier met verdere modernisering |
02-09-2024 08:51:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
ProRail heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn tot capaciteitsvergroting op dit baanvak, en wat de kosten/batenverhouding daarvoor is. Infra-aanpassingen zijn mogelijk, maar de kosten daarvan wegen niet op tegen de baten. Hier te vinden: capaciteitsanalyse-en-vergrotingsplan-heerlen-haanrade-grens.pdf (prorail.nl) |