30-05-2024 10:55:34 1
Marco
Marco

dennistd (30-05-2024 10:36:08):

Vreemd verhaal: chipkaartapparatuur in bussen kan hier namelijk prima mee overweg. Zie bijvoorbeeld een concessie-overschrijdende buslijn waar je abonnement geldig is tot de concessiegrens. Vanaf dat punt wordt gewoon het normale tarief in rekening gebracht. Daarnaast is het veelzeggend dat ze hier nu ineens mee komen, terwijl het project al jaren uitgesteld is. Wat heeft Arriva al die tijd zitten doen? Stelletje prutsers.....

Kan ook zijn dat ze hier al jaren aan bezig zijn natuurlijk. Ze zijn hier afhankelijk van NS en NMBS.

30-05-2024 11:03:10
sjoerd
sjoerd

Och, prutsers? We mogen aannemen dat, net als in de organisaties waarin we werken, veranderingen nogal eens stuiten op: "het kan niet want het kan niet" en "het mag niet want het mag niet". En dan duurt het soms tot het welbekende Sint-Juttemis voor er iets blijkt te kunnen wat eigenlijk altijd al kon. Het is onze eigen schuld, want we timmeren alles overal lekker dicht. En wat vooral niet meer mag is zelf nadenken hoe het kan. Want daarvoor werd al iemand duur betaald. Waar hangt nog een ideeënbus?

30-05-2024 11:27:51
NDS
NDS

dennistd (30-05-2024 10:36:08):

Vreemd verhaal: chipkaartapparatuur in bussen kan hier namelijk prima mee overweg. Zie bijvoorbeeld een concessie-overschrijdende buslijn waar je abonnement geldig is tot de concessiegrens. Vanaf dat punt wordt gewoon het normale tarief in rekening gebracht.

Ik heb een dal vrij oost abonnement en die is in z'n geheel niet geldig op de bussen van Arriva Limburg op het lijn gedeelte van lijn 83 dat nog onder Gelderland valt. Daar kan ik ook alleen de breng bussen gebruiken. Dus ik weet niet of de apparatuur er niet mee overweg kan of dat Arriva er niet mee overweg wil kunnen, maar opvallend is het wel zeker vergeleken met andere concessie grenzen.

Groetjes Michiel

31-05-2024 01:14:04
henri1972
henri1972

Klinkt vanuit de vervoerder heel logisch dat een Breng abo alleen bij Breng geldig is. Voor de reiziger is het, zoals dit voorbeeld op lijn 83, gewoon niet te begrijpen.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-05-2024 13:37:39
NDS
NDS

Het is geen breng abonnement maar een abonnement van de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en is op alle andere plekken wel gewoon bij Arriva geldig( ook bij Bravo tot een halte in Velp bij Grave) alleen niet bij Arriva Limburg. Dus dat klinkt als of Arriva Limburg iets met het omgaan met z'n ov-chipkaart systeem niet op orde heeft of wil hebben.

Edit; het abonnement wat ik hiervoor had, Breng Vrij was juist wel op de bussen van Arriva Limburg geldig tot aan Milsbeek.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 31-05-2024 13:39, reden: toevoegen info

31-05-2024 16:43:58
phantom
phantom

En zo is het duidelijk dat er straks voor een hoop mensen een hoop onduidelijk is en voorlopig zal blijven.
Men wil grensoverschrijdend vervoer zo simpel als mogelijk maken,vergelijkbaar met b.v. nederlanders die op vakantie gaan in zeg Frankrijk met de auto.
Maar zo simpel is het dus voorlopig bijlange na niet.
Ik geef toe dat ieder land zijn regeltjes en tarieven heeft,maar hoelang moet het duren voor een reiziger internationaal met 1 ticket ergens in NL kan instappen en op z'n eindbestemming in t buitenland kan uitstappen en zn weg kan vervolgen ??
Blijkbaar al meer dan 10 jaar als ik sommige moet geloven,en als dat klopt vind ik dat persoonlijk gewoonweg schandalig,bureaucratie tot daar aan toe,maar 10 jaar + ,alsjeblieft zeg :-(

Laatst bewerkt door phantom op 01-06-2024 09:42

31-05-2024 17:30:00
GerritJan
GerritJan

Treinstel 514 van arriva heeft net als de 519 nieuwe bestickering

31-05-2024 17:37:39
treinhobby
treinhobby

Wat ook nog vreemd is, is het verschil in prijs van een reis bij Arriva of NS.

Mtr>Std 2e klas vol tarief kost bij NS €5,50 en bij Arriva €5,92.

Een traject vrij abonnement met NS € 132,10 en bij Arriva €158,70.

Zodra bij Maastricht Randwijck (en Eijsden) dus alleen maar Arriva paaltjes komen te staan, worden de reizigers ook op kosten gejaagd.

31-05-2024 18:19:41
martijn
martijn

Daarom doen ze er 'alles' aan om in Eijsden ook een Arriva-paaltje te krijgen ;)

31-05-2024 18:53:46
tieske05
tieske05

Drielandentrein gaat toch niet per 9 juni van start, de wateroverlaststoring Mt-Wezet is opgeschroeft naar 16 juni.

31-05-2024 20:08:30
stefanvw14
stefanvw14

tieske05 (31-05-2024 18:53:46):

Drielandentrein gaat toch niet per 9 juni van start, de wateroverlaststoring Mt-Wezet is opgeschroeft naar 16 juni.

Hebben ze nog een week langer gekregen om in Eijsden een Arriva paaltje te zetten :)

31-05-2024 20:53:13
jor[D]1
jor[D]1

phantom (31-05-2024 16:43:58):

En zo is het duidelijk dat er straks voor een hoop mensen een hoop onduidelijk is en voorlopig zal blijven.
Men wil grensoverschrijdend vervoer zo simpel als mogelijk maken,vergelijkbaar met b.v. nederlanders die op vakantie gaan in zeg Frankrijk.
Maar zo simpel is het dus voorlopig bijlange na niet.
Ik geef toe dat ieder land zijn regeltjes en tarieven heeft,maar hoelang moet het duren voor een reiziger internationaal met 1 ticket ergens in NL kan instappen en op z'n eindbestemming in t buitenland kan uitstappen en zn weg kan vervolgen ??
Blijkbaar al meer dan 10 jaar als ik sommige moet geloven,en als dat klopt vind ik dat persoonlijk gewoonweg schandalig,bureaucratie tot daar aan toe,maar 10 jaar + ,alsjeblieft zeg :-(

een gewoon internationaal vervoers bewijs gekocht via ns internationaal of nmbs europe (of een andere aanbieder) van een willekeurig nederlands station naar een willekeurig belgisch station functioneert gewoon zoals het tot nu toe ook deed... zelfs met kortings abonnementen (40%/100%) kan je gewoon korting krijgen op het deel waar deze geldig is.

31-05-2024 22:27:35
Marco
Marco

martijn (31-05-2024 18:19:41):

Daarom doen ze er 'alles' aan om in Eijsden ook een Arriva-paaltje te krijgen ;)

Dat zal denk ik wel meevallen: het instaptarief is bij Arriva lager. Dus korte ritjes, en ritjes naar Eijsden zullen veelal korter zijn, zullen met het Arriva-tarief misschien wel goedkoper zijn.

01-06-2024 07:32:15
martijn
martijn

Want mensen uit Eijsden willen niet verder dan Maastricht? Dan hoeft die Drielandentrein dus helemaal niet doorgetrokken te worden... want de Belgen hebben al de S41 als ze naar Aachen willen. Verder was mijn reactie met een knipoog natuurlijk. Ze zijn al 10 jaar bezig met voorbereiden en er nu ineens zogenaamd 'alles' aan doen, is dan niet echt geloofwaardig.

Wel bijzonder dat we op 17 mei dus na bijna 39 jaar al onverwacht afscheid hebben moeten nemen van de Belgische treinstellen tussen Maastricht en Visé.

01-06-2024 09:56:51
phantom
phantom

jor[D]1 (31-05-2024 20:53:13):

een gewoon internationaal vervoers bewijs gekocht via ns internationaal of nmbs europe (of een andere aanbieder) van een willekeurig nederlands station naar een willekeurig belgisch station functioneert gewoon zoals het tot nu toe ook deed... zelfs met kortings abonnementen (40%/100%) kan je gewoon korting krijgen op het deel waar deze geldig is.

Het is algemeen bekend dat je b.v. in Rtd met een simpel kaartje (met toeslag ? ) zo ri Belgie kan reizen.
Dat telt ook voor een treinreis naar the UK,al dan niet met een omslachtig procede voor inchecken,paspoort controles,en het gescheiden houden van reizigers stromen,wat volgens mij toch ook anders moet kunnen,maar dat terzijde.

MAAR

Zo schijnt het dus (nog) niet te werken in het 3 landen verhaal,en daar ging het nou juist om in dit topic.
Overigens lijk je te spreken over een digitaal aangekocht kaartje via internet,en dat is in het verhaal van de 3 landen trein,al helemaal nog niet tersprake gekomen,het gaat hier over terplekke op een station staan(bijvoorbeeld in eijsden,al dan niet met een ov chipkaart in de hand,en wat je dan moet doen en weten/bijkopen,om te zorgen dat je geen boete krijgt van een controleur.
En over wat er her en der nog ontbreekt aan paaltjes en andere infra om het mogelijk te maken dat iedereen kan doen wat hij/zij zou moeten doen om een eventuele boete te ontlopen ;-)

01-06-2024 10:58:38
treinfan
treinfan

Dat is niet heel veel anders: als je in Rotterdam incheckt met je OV-chipkaart mag je daarmee niet naar het buitenland (bijvoorbeeld Leuven) reizen. Hetzelfde geldt als je in Maastricht inecheckt. Als je een kaartje naar Leuven uit de automaat haalt (of online koopt), mag je daarmee gewoon instappen.

01-06-2024 11:19:26
wattman
wattman

In dat verband, is het ooit overwogen dat in Lmburg met de Mobib kaart vanuit België naar Nederland gereisd kan worden, of is dit louter eenrichtingsverkeer, d.w.z. uitsluitend gericht op de Nederlanders met hun OV chip.

01-06-2024 11:56:39
jor[D]1
jor[D]1

phantom (01-06-2024 09:56:51):

Het is algemeen bekend dat je b.v. in Rtd met een simpel kaartje (met toeslag ? ) zo ri Belgie kan reizen.
Dat telt ook voor een treinreis naar the UK,al dan niet met een omslachtig procede voor inchecken,paspoort controles,en het gescheiden houden van reizigers stromen,wat volgens mij toch ook anders moet kunnen,maar dat terzijde.

MAAR

Zo schijnt het dus (nog) niet te werken in het 3 landen verhaal,en daar ging het nou juist om in dit topic.
Overigens lijk je te spreken over een digitaal aangekocht kaartje via internet,en dat is in het verhaal van de 3 landen trein,al helemaal nog niet tersprake gekomen,het gaat hier over terplekke op een station staan(bijvoorbeeld in eijsden,al dan niet met een ov chipkaart in de hand,en wat je dan moet doen en weten/bijkopen,om te zorgen dat je geen boete krijgt van een controleur.
En over wat er her en der nog ontbreekt aan paaltjes en andere infra om het mogelijk te maken dat iedereen kan doen wat hij/zij zou moeten doen om een eventuele boete te ontlopen ;-)

NS automaten verkopen bij mijn weten ook gewoon de papieren kaartjes naar belgie/luik. En nmbs andersom. En in eijsden trek je dus gewoon een kaartje naar luik of whereever belgie uit de ns automaat als je diekant op wilt, net als nu.

Qua tickets blijft gewoon de huidige situatie ook als de drielanden trein ri. luik rijdt. Wat niet gebeurt en elders (ri duitsland) wel is gebeurt, dat de ovchip tegen nederlands tarief/abonnement in het buitenland geldig wordt door daar ook paaltjes te zetten. Venlo en roosendaal kun je overigens ook niet met ov chip de grens over.. en daar hoor je niemand over.

Alleen arriva lijkt in haar communicatie alle verwijzing naar ns te voorkomen. Zie bijvoorbeeld dat ze naar nmbs internationaal ipv NS internationaal verwijzen voor internationale kaartjes.
maar feitelijk veranderd er qua situatie kaartjes helemaal niks ten opzicht van nu. Terwijl de trein zelf dus arriva wordt en dan gaag het wel vreemd ogen bij binnenlandse reizen naar randwijck en eijsden. (ns palen op randwijk en eijsden door arriva paal vervangen en hele probleem is opgelost.)

Voor internationale reizen gebruikt je normaal gewoon een internationaal vervoersbewijs, waar je reis in NL ook begint.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 01-06-2024 11:59

01-06-2024 12:57:42
john2
john2

Bij mijn weten staan in Maastricht Randwyck geen NS palen. Alleen Arriva palen.

01-06-2024 13:22:52
jor[D]1
jor[D]1

dan zou momenteel dus een reis eijsden-randwijk al onmogelijk zijn met ov chip?

01-06-2024 13:33:05
martijn
martijn

Dan zijn ze recent weggehaald want afgelopen najaar kon je nog gewoon bij NS in- en uitchecken.

01-06-2024 14:00:48 2
tieske05
tieske05

martijn (01-06-2024 07:32:15):

Want mensen uit Eijsden willen niet verder dan Maastricht? Dan hoeft die Drielandentrein dus helemaal niet doorgetrokken te worden... want de Belgen hebben al de S41 als ze naar Aachen willen. Verder was mijn reactie met een knipoog natuurlijk. Ze zijn al 10 jaar bezig met voorbereiden en er nu ineens zogenaamd 'alles' aan doen, is dan niet echt geloofwaardig.

Wel bijzonder dat we op 17 mei dus na bijna 39 jaar al onverwacht afscheid hebben moeten nemen van de Belgische treinstellen tussen Maastricht en Visé.

Afscheid niet helemaal, break 306 staat op Mt plat sinds bovengenoemde datum. Dus mocht je uitgebreid 'n Break willen fotograferen in Maastricht, grijp je kans!

01-06-2024 16:46:14
DovaModaal
DovaModaal

phantom (01-06-2024 09:56:51):

Dat telt ook voor een treinreis naar the UK [...]

Zo schijnt het dus (nog) niet te werken in het 3 landen verhaal

Toch wel, een digitaal of papieren internationaal ticket Nederland-België via Maastricht-Visé werkt wel voor de hele reis, nu al trouwens.

Het probleem is er nu voor Nederlanders die gewoon zijn dat alles met een OV-chipkaart kan.

Laatst bewerkt door DovaModaal op 01-06-2024 17:33, reden: duidelijker

03-06-2024 13:23:02
john2
john2

Beste heer/mevrouw Schreurs,

Op Maandag 20 mei 2024 ontvingen wij je bericht. Deze hebben we geregistreerd onder nummer 2024-00175387. Hieronder lees je onze reactie.

Het is nog niet mogelijk om het volledige traject te reizen met de OV-chipkaart/Bankpas. Dit betekent dat je in Eijsden moet uitchecken en alleen verder naar Luik kan reizen met een ticket. Tussen Aachen - Heerlen en Eijsden is het dus mogelijk om met de OV-chipkaart en OVpay te reizen. Voor de gehele reis van Aachen, via Heerlen naar Luik, zijn vervoerbewijzen van NS-Arriva en NMBS geldig.

Met het Euregioticket reis je voor €21,70 retour met één ticket de hele dag tussen Aachen, Maastricht en Liège. In het weekend en op feestdagen is het Euregioticket zelfs geldig voor max. 2 volwassenen en 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar.

Heb je nog vragen? Dan helpen we je graag! Je kan gemakkelijk reageren door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Lisa Luyke
Manager Contact & Service Centre

Bereik ons via:.......

arriva.nl

03-06-2024 13:56:16
mdeen
mdeen

Wordt nog niet helemaal duidelijk bij welke vervoerder je moet inchecken voor welke reis. Of welke type paaltjes op welk perron staan. NS heeft wel een pagina met stations waar poortjes van verschillende vervoerders zijn, maar niet voor paaltjes.

03-06-2024 14:12:26
martijn
martijn

Even in Eijsden uitchecken voor je verder reist...

03-06-2024 22:07:02
geert
geert

Jaja je verzint het niet he, Europese integratie….. Zal een lange stop daar worden voor al dat in en uitchecken

03-06-2024 22:47:17
AlexNL
AlexNL

Een andere ontwikkeling: vanaf vandaag is Deutsche Bahn niet meer de eigenaar van Arriva. Alle aandelen zijn overgedragen aan I Squared, een Amerikaans bedrijf dat in infrastructuur investeert.

Arriva Group looks to the future under new ownership

03-06-2024 23:07:47
robert5591
robert5591

geert (03-06-2024 22:07:02):

Jaja je verzint het niet he, Europese integratie….. Zal een lange stop daar worden voor al dat in en uitchecken

Maar waarom zou je? Er verandert voor het moment aan het tarief niets, dwz met een OVC of P kan je Belgie nog niet in, dus daar heb je een of ander vervorebewijs voor nodig. Op Mt staat dacht ik nog steeds een NMBS Automaat, dat is je laatste kans. En dan check je dus daar uit [paaltjes van zowel NS als Arriva staan er vlakbij].

Het grappigsdt is nog als je van Mtr naar Mt wil: dan moet je op vertrektijd en vertrekspoor letten bij wie je in moet [of wil, recept voor grijs en zwart rijden] checken.

Voor een incidentele reiziger is het idd een lastige, maar een beetje forum bezoeker kan hier na alle posts geen probleem meer mee hebbwn

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

04-06-2024 00:00:52 4
DuLoc
DuLoc

robert5591 (03-06-2024 23:07:47):

Voor een incidentele reiziger is het idd een lastige, maar een beetje forum bezoeker kan hier na alle posts geen probleem meer mee hebbwn

“Monsieur, u heeft geen geldig vervoerbewijs!”
“Ja, maar ik wist niet dat-”
“Dan had u maar op Somda moeten kijken!”

04-06-2024 18:00:03
phantom
phantom

Beetje een aparte conclusie i.d.d.
Als je niet op dit forum zit dan snap je er niks van,en dat zijn gelukkig "maar een paar miljoen mensen" , die niet eens weten van het bestaan van dit forum.
Laat staan dat elke bezoeker van dit forum exact weet waar de komma en de punt thuis horen in dit verhaal.

Laatst bewerkt door phantom op 04-06-2024 18:00

04-06-2024 18:01:10
klaass16
klaass16

Arriva noord 349 is terug uit Blerick na inbouw van ERTMS of ETCS

Dan is mogelijk de 306 ook terug.

04-06-2024 18:16:14 2
j.jager
j.jager

Betreffende gtw stellen hebben de indusie gekregen.

Laatst bewerkt door j.jager op 04-06-2024 18:16

04-06-2024 22:27:25
MasterE
MasterE

klaass16 (04-06-2024 18:01:10):

Arriva noord 349 is terug uit Blerick na inbouw van ERTMS of ETCS

Dan is mogelijk de 306 ook terug.

ETCS boordapparatuur

05-06-2024 17:55:25
phantom
phantom

Is er dan zowel indusie ingebouwd alsook ETCS apparatuur, of enkel 1 van beide ??

05-06-2024 18:08:01
aarclay
aarclay

Indusi in combinatie met de ETCS-systemen als in een Indusi-STM?

05-06-2024 20:58:04
mich
mich

Nee geen ETCS. Dan zou die ook niet mogen rijden. Moet eerst toegelaten worden.

09-06-2024 17:44:42
martijn
martijn

Intussen is de start van de Drielandentrein weer eens uitgesteld. Nu tot 30 juni 2024, zoals te lezen op de website van Arriva.

09-06-2024 23:00:53
mdeen
mdeen

Ik vind het wel een beetje jammer dat de busdienst naar Visé niet in Hafas zit. De NMBS geeft hem wel in hun reisplanner, waarom kunnen ze dat niet even in het systeem doorgeven? In plaats daarvan denkt Hafas dat de drielandentrein al rijdt.

09-06-2024 23:39:45
anton_
anton_

sinds enige tijd rijden er extra treinen in de avond tussen Zp en Ww. o.a. rit 30877 op de donderdag. Is dit al sinds december 2023 zo, of pas van latere datum? En is dit op verzoek van de opdrachtgever of een eigen idee van Arriva ?

Laatst bewerkt door anton_ op 09-06-2024 23:42

10-06-2024 00:24:28
Dionysusnu
Dionysusnu

Weet je het zeker? Obv treinposities rijdt de 30877 al sinds drgl 2023 (dus december '22) standaard op werkdagen.

Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-06-2024 00:26

10-06-2024 11:14:19
anton_
anton_

in mijn geheugen is dat de verbinding Zwolle - Winterswijk afgelopen najaar/winter erg onbetrouwbaar was, doordat de 3600 vaak vertraagd was en de verbinding Zutphen- Winterswijk maar eens per uur was ( op sommige tijdstippen ). Misschien haal ik najaar 2023 en najaar 2022 door elkaar. Gelukkig ligt de tijd dat Zutphen- Winterswijk maar eens per 2 uur rijd, i.v.m. personeels tekort alweer een paar jaar achter ons.

19-06-2024 12:51:41
DuLoc
DuLoc

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er vandaag voor de eerste keer (en ook de komende dagen) overdag FLIRT 3C ingezet wordt in de reizigersdienst tussen Mt en Fl. Voor zover ik weet gaat het om stel 556 in omloop BBR1.

Mij gaat het helaas niet lukken om er een foto van te maken, dus ik zou zeggen: doe er jullie voordeel mee! ;)

26-06-2024 22:12:46
treinhobby
treinhobby

Volgens VRT Nieuws is vanmiddag de Drielandentrein ingehuldigd op station Luik:

In Luik is de 'drielandentrein' Luik-Maastricht-Aken ingehuldigd. De trein verbindt Luik-Guillemins met Maastricht in Nederland en Aken in Duitsland. De verbinding is vanaf 30 juni toegankelijk voor het grote publiek.

De eerste rit van de drielandentrein startte vandaag in Aken en rond 14.30 uur arriveerde hij in Luik-Guillemins. Daar verwelkomden enkele gezagdragers, onder wie federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, de Nederlandse en Duitse passagiers. In Luik kregen ze Belgische wafels als geschenk.

06-07-2024 14:23:14
Edb3
Edb3

Inmiddels werken ook de Arriva-checkin-checkout paaltjes in Eijsden, zodat je met zowel NS als Arriva daarheen kunt reizen. Vanuit de 3Landentrein kun je dus zonder omchecken tot dit zuidelijkste station komen.

06-07-2024 16:19:29
treinhobby
treinhobby

Waarbij de NS Reisplanner bij een reis Eijsden-Herzogenrath in Maastricht aangeeft 'check-uit/in: Arriva-Arriva'.

Laatst bewerkt door treinhobby op 06-07-2024 16:20

06-07-2024 18:01:19
cuneo56
cuneo56

Dan loopt het tenminste een keer goed; eerst de paaltjes plaatsen en daarna de regels/adviezen aanpassen.

Meestal gebeurd het helaas andersom😉

19-07-2024 22:26:39 1
ovtje
ovtje

Sinds de werkzaamheden te Lw zijn afgerond rijden de WINK's van Arriva richting Hlgh en Stv het eerste gedeelte elektrisch en wordt er daarna overgeschakeld op de dieselmotor.

19-07-2024 22:31:07
martijn
martijn

Bovendien is bij een aantal stellen (niet allemaal) in de bak met 1 deur een flink aantal stoelen verwijderd om ruimte te bieden aan fietsen voor reizigers naar de eilanden. Voorheen gebeurde dit in enkele GTW-stellen die (ook na de komst van de WINK's) in de zomer tussen Lw en Hlgh werden ingezet.

21-07-2024 15:27:28
BusNL
BusNL

Klopt, vorig jaar was dit ook al zo. Geen idee trouwens of in de winter de stellen weer zijn voorzien van de normale hoeveelheid stoelen.
Zo zag het er vorig jaar uit: treinposities.nl

Laatst bewerkt door BusNL op 21-07-2024 15:29, reden: Link werkend gemaakt.

21-07-2024 17:30:18
klaass16
klaass16

BusNL (21-07-2024 15:27:28):

Klopt, vorig jaar was dit ook al zo. Geen idee trouwens of in de winter de stellen weer zijn voorzien van de normale hoeveelheid stoelen.
Zo zag het er vorig jaar uit: treinposities.nl

Stellen 612 tot en met 618 hebben het

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

27-07-2024 09:24:38 1
martijn
martijn

Ik zit momenteel in de 616 en die heeft geen extra fietsruimte.

Edit: De 614 ook niet.

Laatst bewerkt door martijn op 27-07-2024 09:31

21-08-2024 06:57:50
seinhuis
seinhuis

Arriva wilt in 2025 nachttrein Almere Amsterdam rijden. Het is onduidelijk of Arriva hiervoor subsidie mag ontvangen.

Nieuwsartikel AT5

28-08-2024 11:17:39
john2
john2

Drielanden trein onbetrouwbaar. Link L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl

Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-08-2024 11:45:15
martijn
martijn

Goh, zijn ze daar nu al achter? De doorgaande trein Maastricht - Aachen rijdt al jaren amper tot niet volgens dienstregeling. Dat is niet veranderd na het doortrekken van de verbinding naar Luik.

28-08-2024 11:58:00
Muizeneus
Muizeneus

Het grootste verschil is natuurlijk dat ie nu onder een politiek vergrootglas ligt naar alle bombarie die diezelfde politiek daarvan heeft gemaakt over het grote belang van de drielandentrein....

28-08-2024 15:51:33
john2
john2

Arriva over Drielanden trein. Zetten maximaal in over verbetering. Bron L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl

28-08-2024 18:06:31
martijn
martijn

Ja dat beloven ze al sinds 2021 of zo... Mooi dat ze de focus weten te verleggen naar die 1-2 goederentreinen per week terwijl de Drielandentrein doorgaans complete de hele week is opgekipt in Maastricht - Luik en met een beetje geluk Heerlen - Aachen. En ja, soms rijdt de trein uit Aachen door naar Maastricht en mag je daar alsnog overstappen.

29-08-2024 07:52:35
mdeen
mdeen

Er wordt gesproken over "een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland". Dat kan alleen een groot probleem zijn op Landgraaf - Herzogenrath lijkt me, met het enkelspoor. Rijden daar zo vaak goederentreinen?

Op Maastricht - Luik kan het moeilijk een probleem zijn, of vie de NMBS trein ook zo vaak uit vanwege "een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland"?

29-08-2024 07:59:11
martijn
martijn

Klopt. Maar er het is echt niet die ene vertraagde goederentrein in de week die er al 2-3 jaar voor zorgt dat de RE18 amper tussen Maastricht en Aachen rijdt.

De zogenaamde Drielandentrein pendelt doorgaans wel redelijk netjes tussen Maastricht en Luik. En door het opknippen van de treindienst hebben ze daar geen last van de uitval van de RE18 op de rest van het traject.

29-08-2024 08:02:25
treinfan
treinfan

Er rijden een paar goederentreinen per etmaal via Hz. Uiteindelijk heeft Arriva zelf een dienstregeling gebouwd waarbij met de huidige infra geen ruimte is voor goederentreinen zonder dat er treinen moeten worden geannuleerd. Een andere dienstregeling of extra wissels in Hz zouden kunnen helpen.

29-08-2024 08:13:11
martijn
martijn

Maar het 2-3 jaar lang schrappen van de complete sneltreindienst tussen Maastricht en Heerlen en het regelmatig (dagenlang) schrappen van Heerlen - Aachen die periode, ligt echt niet alleen aan die paar goederentreinen.

29-08-2024 08:46:42
stefanvw14
stefanvw14

treinfan (29-08-2024 08:02:25):

Er rijden een paar goederentreinen per etmaal via Hz. Uiteindelijk heeft Arriva zelf een dienstregeling gebouwd waarbij met de huidige infra geen ruimte is voor goederentreinen zonder dat er treinen moeten worden geannuleerd. Een andere dienstregeling of extra wissels in Hz zouden kunnen helpen.

De grootste winst zou zijn als emplacement Haanrade volledig onder draad wordt gebracht zodat er een extra kruisingsplek is. Dan zou vertraging van de RE 18 niet de treindienst zo erg beïnvloeden. Ja ik weet dat daar spanningssluis zit en die dan eventueel zou moeten verhuisd moeten worden. De Keertijd van de RE 18 te Aachen is met een minuut of 5 ook gewoonweg heel erg krap en er kan weinig worden ingehaald bij enige vertraging.

Laatst bewerkt door moderator op 29-08-2024 11:06, reden: typo verbeterd

29-08-2024 10:21:39
phantom
phantom

Die spannings sluis zal dan wel een reden zijn om niks met dat emplacement te doen,ik gok dat het 'even verhuizen van die spannings sluis' genoeg zal kosten.
Om maar te zwijgen over waar je die dan vervolgens kan en zou willen terug plaatsen.

Laatst bewerkt door moderator op 29-08-2024 11:05, reden: Belerende opmerking verwijderd

29-08-2024 15:04:34
john2
john2

stefanvw14 (29-08-2024 08:46:42):

treinfan (29-08-2024 08:02:25):

De grootste winst zou zijn als emplacement Haanrade volledig onder draad wordt gebracht zodat er een extra kruisingsplek is. Dan zou vertraging van de RE 18 niet de treindienst zo erg beïnvloeden. Ja ik weet dat daar spanningssluis zit en die dan eventueel zou moeten verhuisd moeten worden. De Keertijd van de RE 18 te Aachen is met een minuut of 5 ook gewoonweg heel erg krap en er kan weinig worden ingehaald bij enige vertraging.

Een andere optie zou kunnen zijn om de enkele kilometers Landgraaf - Herzogenrath dubbel spoor te maken.

Heb niet direct paraat om hoeveel kilometers het gaat?

Dan zullen de Duitse spoorwegen hun medewerking moet verlenen.

Het stuk Nederlandse - Duitse grens naar Herzogenrath is maar een klein stuk. Zeker tot het emplacement van Herzogenrath.

29-08-2024 15:08:49
martijn
martijn

Volgens Rover gaat het vooral om personeels- en materieeluitval bij Arriva. Dat los je niet op met spoorverdubbeling.

29-08-2024 15:54:26
john2
john2

Met het enkelspoor gedeelte te verdubbelen is er meer ruimte om een goederentrein er tussen door te laten.

29-08-2024 16:17:42
martijn
martijn

Flinke investering als je ook de dienstregeling wat kan aanpassen. Bovendien los je personeelstekort en materieelproblemen niet op met extra rails. De sneltreinen vallen bijvoorbeeld vrijwel permanent hele dagen uit tussen Maastricht en Heerlen. Daar ligt dubbelspoor en rijden geen goederentreinen...

Laatst bewerkt door martijn op 29-08-2024 16:28

29-08-2024 18:36:32
stefanvw14
stefanvw14

Ja die materieelproblemen komen die niet gewoon, omdat er eigenlijk te weinig FLIRT-3C aanwezig zijn voor de treindienst.
Er zijn er 8 stellen, voor de uursdienst Luik-Mt-Hrl-Aachen en als ik even op treinposities kijk zijn er 6 omlopen.
Er zijn dus 6 stellen nodig, ieder stel rijdt ongeveer 10 ritten per dag en er is 1 reserve stel en 1 stel in onderhoud dan.
Het onderhoud wordt natuurlijk bij Stadler in Br uitgevoerd wat natuurlijk het snelle herstel van defecten wel wat complexer maakt of is het Mt/Hrl ook nog de mogelijkheid om kleine defecten te verhelpen voor Arriva?

29-08-2024 19:16:41
john2
john2

martijn (29-08-2024 16:17:42):

Flinke investering als je ook de dienstregeling wat kan aanpassen. Bovendien los je personeelstekort en materieelproblemen niet op met extra rails. De sneltreinen vallen bijvoorbeeld vrijwel permanent hele dagen uit tussen Maastricht en Heerlen. Daar ligt dubbelspoor en rijden geen goederentreinen...

Bedoeld met dubbelspoor aanleggen dat er dan geen Arriva trein opgeheven hoeft te worden, voor goederentreinen er tussen te laten, ondanks dat er regelmatig Arriva treinen uitvallen.

29-08-2024 22:00:04
AlexNL
AlexNL

stefanvw14 (29-08-2024 18:36:32):

Ja die materieelproblemen komen die niet gewoon, omdat er eigenlijk te weinig FLIRT-3C aanwezig zijn voor de treindienst.

Eigenlijk hetzelfde probleem als wat er speelt bij Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf): er zijn precies genoeg stellen voor de normale dienstuitvoering, maar als er één stel wat langer niet inzetbaar is hoeft er niet veel te gebeuren om de hele dag last te hebben van opgeheven danwel ingekorte treinen.

30-08-2024 00:16:12
thom
thom

Er zijn er 8 stellen, voor de uursdienst Luik-Mt-Hrl-Aachen en als ik even op treinposities kijk zijn er 6 omlopen.
Er zijn dus 6 stellen nodig, ieder stel rijdt ongeveer 10 ritten per dag en er is 1 reserve stel en 1 stel in onderhoud dan.
Het onderhoud wordt natuurlijk bij Stadler in Br uitgevoerd wat natuurlijk het snelle herstel van defecten wel wat complexer maakt of is het Mt/Hrl ook nog de mogelijkheid om kleine defecten te verhelpen voor Arriva?

Een monteur kan ook gewoon met een bus ter plaatse komen, en dat zal ook wel gebeuren.

Genoeg problemen waar een trein niet voor in een werkplaats hoeft te staan om het op te kunnen lossen.

Laatst bewerkt door thom op 30-08-2024 00:16

30-08-2024 07:14:18 1
anton_
anton_

AlexNL (29-08-2024 22:00:04):

Eigenlijk hetzelfde probleem als wat er speelt bij Eurobahn (Hengelo - Bielefeld) en VIAS (Arnhem - Düsseldorf): er zijn precies genoeg stellen voor de normale dienstuitvoering, maar als er één stel wat langer niet inzetbaar is hoeft er niet veel te gebeuren om de hele dag last te hebben van opgeheven danwel ingekorte treinen.

Waarbij ze in Limburg wel meer ook hebben voor de internationale reiziger. Arnhem - Düsseldorf wordt nogal eens ingekort tot Wesel - Düsseldorf waar door er 2 of 3 uur geen trein vanuit Wesel richting Arnhem vertrekt, maar wel wel minimaal 2 treinen per uur Wesel - Düsseldorf rijden.

Laatst bewerkt door anton_ op 30-08-2024 07:14

30-08-2024 07:51:42
robert5591
robert5591

maar worden daar op het binnenlandse del niet gewoon monocourante stellen ingezet?

30-08-2024 07:56:18
martijn
martijn

Nee, de RE18 wordt 'sinds corona' vaak complete dagen opgeheven tussen Maastricht en Heerlen.

30-08-2024 08:03:28
stefanvw14
stefanvw14

Voordat deze discussie ontspoort in een verhaal mbt RE 19. Het gebeurt nogal regelmatig dat ETCS installatie van de FLIRT-3C stellen van VIAS onderhoud nodig heeft, daarnaast weet ik niet of de eis is of de machinist Nederlands moet kunnen. Daarnaast lijkt VIAS dermate weinig reservepersoneel dat als er ook maar iemand ziek is er een random deel van de dienst wordt uitgegooid.
De Binnenlandse FLIRTs worden bij VIAS ingezet op alle spitsritten en Bocholt-Düsseldorf, daarentegen lijkt Arriva dit ook niet te kunnen. Arriva had natuurlijk als er slagen tussen Hrl en Mt uitvallen door materieelgebrek een binnenlandse FLIRT of GTW kunnen inzetten hiervoor. Al weet ik niet of er daar te Hrl of te Mt eigenlijk een perron te weinig ligt om zo'n gesplitste dienst kwijt te kunnen.

30-08-2024 09:54:03
bacr
bacr

Dat is natuurlijk vloeken in de veiligheidskerk en je zou in zo'n geval natuurlijk kunnen bedenken het monocourante treinstel binnen te nemen op een bezet spoor, waar al een multicourant stel klaar staat, zodat de reizigers maar een paar meter hoeven te lopen om over te stappen.

(Ooit eens gebeurd in 2017 toen 3FM Serious Request nog een groot succes was. Mat'54 Hondekop 766 zou het gezelschap van Amf naar Apd vervoeren (nou ja, eigenlijk helemaal Asd-Apd, maar dat lukte niet); gezelschap kwam met een ICM en een Plan V vanuit Asd. 766 werd vanuit Ut binnen genomen en op hetzelfde spoor daarachter werden vervolgens de ICM en Plan V binnen genomen.)

30-08-2024 10:07:41 1
RX7567
RX7567

Binnenkomen op een bezet spoor is toch helemaal geen probleem? Ik zie het in Zl en Amf regelmatig gebeuren (minstens een keer per week).

30-08-2024 10:22:57
treinhobby
treinhobby

Overal waar treinen langs het perron gecombineerd worden gebeurt het (met reizigers erin).

Dus zo onveilig is dat niet.

30-08-2024 10:24:58
treinhobby
treinhobby

Zelf noemde Rover ook al een oplossing om enkele problemen op het traject te verminderen. Zo zou spoor 4 in Heerlen in de toekomst het beste in tweeën gesplitst kunnen worden, zodat er meer ruimte wordt gecreëerd om twee treinen achter elkaar te laten halteren. Iets wat volgens Arriva ook al wordt onderzocht: "Mogelijk kan deze aanpassing worden doorgevoerd in de dienstregeling van volgend jaar. Daar hebben wij Rover ook van op de hoogte gebracht.

volgens www.l1nieuws.nl

Dus daar wordt al aan gedacht…

30-08-2024 10:39:55
mren
mren

RX7567 (30-08-2024 10:07:41):

Binnenkomen op een bezet spoor is toch helemaal geen probleem? Ik zie het in Zl en Amf regelmatig gebeuren (minstens een keer per week).

Was in Apd ook jarenlang gebruikelijk: Arriva keerde kort achter de lang kerende 7000.

30-08-2024 13:56:15
sigma
sigma

Ik snap nog niet goed waarom het splitsen van spoor 4 in een A en B zo handig is, met het oog op de huidige dienstregeling.

30-08-2024 15:06:04
Muizeneus
Muizeneus

Waarschijnlijk vooral omdat die dienstregeling vaak niet gereden kan worden wegens onvoldoende personeel danwel materieel, en zo'n splitsing het handiger maakt met Dld-geschikt materieel danwel personeel naar Aachen te pendelen

30-08-2024 21:04:37
Rsb
Rsb

Met geelknippe bereik je hetzelfde. Overigens gebeurde dat te Heerlen gewoon planmatig in het verleden.

31-08-2024 08:29:43
mdeen
mdeen

Ja ik weet dat daar spanningssluis zit en die dan eventueel zou moeten verhuisd moeten worden.

Voor wat ligt die spanningssluis in de weg? Richting Heerlen kom je met snelheid aan, als je dat niet haalt dan haal je de spanningssluis anders ook niet (of misschien het wissel vervangen door een 60 of 80 km/h versie) en richting Herzogenrath gaat het bergaf, dus even aanzetten en rollen.

31-08-2024 14:06:40
NsBrinks
NsBrinks

mdeen (31-08-2024 08:29:43):

Ja ik weet dat daar spanningssluis zit en die dan eventueel zou moeten verhuisd moeten worden.

Voor wat ligt die spanningssluis in de weg? Richting Heerlen kom je met snelheid aan, als je dat niet haalt dan haal je de spanningssluis anders ook niet (of misschien het wissel vervangen door een 60 of 80 km/h versie) en richting Herzogenrath gaat het bergaf, dus even aanzetten en rollen.

De spanningsluis zit precies op een emplacement met aansluiting naar Defensie terrein

01-09-2024 06:53:59
mdeen
mdeen

Ik dacht dat de spannignssluis op de grens lag.

01-09-2024 11:55:46
ToH
ToH

Han ligt idd wat verder in NL. Op het geëlektrificeerde westelijke spoor ligt de spanningssluis.

01-09-2024 13:12:40
john2
john2

Als ik het goed verwoordt ligt de spanningssluis nog net in Nederland, vlak voor de Duitse grens.

De machinisten moeten de pantograaf voor het gebruik in Nederland omlaag doen en de pantograaf voor het gebruik in Duitsland omhoog.

Vanuit Duitsland dus omgekeerd.

Het is van station Herzogenrath maar een kort stuk tot deze spanningssluis.

Dan moet de trein op dit stuk voldoende snelheid halen om de betreffende meters spanningsloos te kunnen blijven rollen, zeker vals plat omhoog.

01-09-2024 13:49:22
michaben
michaben

Zoals al geschreven ligt de spanningssluis op het doorgaande spoor bij emplacement Han. Zie ook maps.prorail.nl -> BBK en dan onder de laag treinbeveiligingssysteem -> Seinen -> Bordsein aanvinken, dan zie je waar de omschakelborden staan, op iets meer dan een kilometer van de Duitse grens dus.

01-09-2024 14:25:56
AlexNL
AlexNL

Als je het liever in een video ziet, dat kan ook 😄

Euro Rails 242 - Cabinerit Heerlen-Aachen (youtube.com)

De video is licht verouderd, er wordt namelijk nog gesproken over ATB-NG tussen Landgraaf en de Duitse grens. Dat is tegenwoordig ATB-EG.

Laatst bewerkt door AlexNL op 01-09-2024 14:28

01-09-2024 15:32:01
john2
john2

michaben (01-09-2024 13:49:22):

Zoals al geschreven ligt de spanningssluis op het doorgaande spoor bij emplacement Han. Zie ook maps.prorail.nl -> BBK en dan onder de laag treinbeveiligingssysteem -> Seinen -> Bordsein aanvinken, dan zie je waar de omschakelborden staan, op iets meer dan een kilometer van de Duitse grens dus.

Link werkt niet. En als ik de video van Alex bekijk dan zit ook goed dat de spanningssluis net voor de Duitse grens is!

Laatst bewerkt door john2 op 01-09-2024 15:36

01-09-2024 15:44:46
BVisser
BVisser

Deze werkt wel: maps.prorail.nl

01-09-2024 17:14:14
mdeen
mdeen

Die video is duidelijk, de spanningsscheiding is halverwege het emplacement. Ik ging af op open(street/railway)map. Heb die maar even gecorrigeerd.

Maar dan nog: op die plek een spanningsscheiding is toch ook niet vervelend voor goederentreinen die moeten uitwijken? Je komt aan op de ene spanning, legt de stroomafnemer neer en stopt voor het wissel. En dan kun je omschakelen. Of je rijdt door, dan is het natuurlijk de vraag op wat voor snelheid je uit komt.

01-09-2024 17:59:31
john2
john2

Kunnen de goederen locs niet met dezelfde stroomafnemer omhoog blijven door rijden en dan in de cabine van de loc iets omzetten?

01-09-2024 18:08:57
bart84
Moderator
bart84

Nee, dat kan in dit geval niet. Daar heeft een loc of treinstel een andere pantograaf voor. Kijk maar naar t filmpje, daar gaar de voorste pantograaf neer en de achterste daarna naar boven.

Let wel, dit geldt in dit geval. Bij de grens NL/BE gaat het beide om gelijkstroom en kan dat mogelijk wel.

Laatst bewerkt door bart84 op 01-09-2024 18:12

02-09-2024 06:46:57
gvttreinen
gvttreinen

mdeen (01-09-2024 17:14:14):

Maar dan nog: op die plek een spanningsscheiding is toch ook niet vervelend voor goederentreinen die moeten uitwijken? Je komt aan op de ene spanning, legt de stroomafnemer neer en stopt voor het wissel. En dan kun je omschakelen. Of je rijdt door, dan is het natuurlijk de vraag op wat voor snelheid je uit komt.

Het uitwijkspoor is niet elektrisch!

02-09-2024 07:20:00
treinhobby
treinhobby

Daar gaat de discussie juist over, om dat te elektrificeren. Lees dit topic even terug vanaf 28-8. 😉

02-09-2024 08:09:49
diesels
diesels

Het 'uitwijkspoor' is momenteel zelfs NCBG (vrijgave) en alleen te bereiken door het nemen van het grendel, dus ook helemaal niet geschikt als uitwijkspoor.
Beperkende factor op dit traject is de opvolgtijd door de stationsblokbeveiliging, een trein naar het zijspoor te Han moet daar zelfs nog tijd bovenop tellen voor het nemen van het grendel

Er is dus nogal wat te winnen hier met verdere modernisering

02-09-2024 08:51:40
AlexNL
AlexNL

ProRail heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn tot capaciteitsvergroting op dit baanvak, en wat de kosten/batenverhouding daarvoor is. Infra-aanpassingen zijn mogelijk, maar de kosten daarvan wegen niet op tegen de baten.

Hier te vinden: capaciteitsanalyse-en-vergrotingsplan-heerlen-haanrade-grens.pdf (prorail.nl)