27-09-2024 10:09:48
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zie flixbus, de grote concurrent van de spoorwegen, rijden die elektrisch?

 

27-09-2024 11:04:12
Dionysusnu
Dionysusnu

Ze hebben natuurlijk ook nog Maaslijn-flirts reserve staan op dit moment

 

27-09-2024 12:30:39 1
BVisser
BVisser

Quote
treinfan (27-09-2024 09:37:07):


Volgens mij is het idee van open access juist om vervoerders hun gang te laten gaan.


Ze mogen op eigen intiatief treindiensten inleggen en stoppen, maar alle jurisprudentie geldt ook voor hen.

 

27-09-2024 12:59:44
thom
thom

Bij open access is er geen opdrachtgever die eisen kan stellen aan het milieu stukje, dus dat is volledig aan de vervoerder zelf.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-09-2024 13:12:24
BVisser
BVisser

Maar er is wel een wetgever. Het gaat allemaal niet zomaar.

 

27-09-2024 13:44:48
selivio
selivio

Als het materieel toegelaten is in Nederland, mag een open acces vervoerder zelf bepalen of het materieel ingezet wordt. En of dat nou diesel, elektrische, batterij, waterstof of een combinatie is, een wetgever heeft er verdomd weinig over te zeggen wat die keus gaat zijn...

Ps. ik ga zelf uit dat Arriva de Maaslijn-Flirts in gaat zetten, die staan toch te niksen voorlopig.

 

27-09-2024 15:25:29
diesels
diesels

Quote
JPvanLingo (27-09-2024 08:48:53):


Dan over het materieel. In een aantal artikelen werd vermeld dat het nog niet bekend was met welk materieel gereden zou worden (ervanuit gaande dat ze gaan rijden). Je zou zeggen dat dit logischerwijs de stellen van de Vechtdallijn/Emmerlijn worden omdat deze elektrisch zijn maar daar wordt een behoorlijk deel van ingezet tijdens de spits dus wellicht is er niet genoeg beschikbaar. Dan zul je dus moeten vertrouwen op het diesel materieel uit het noorden.

Mag dit zomaar? Ben zo niet bekend met wat voor millieu eisen er bij Open Access komen kijken maar zal toch ook niet de bedoeling zijn dat er voor de (komende) concessies veel geld en energie wordt gestoken in het vervangen van diesel materieel door schonere alternatieven en ondertussen men bij Open Access hun gang kan gaan.

Hoor het graag als iemand hier meer over weet.



Veel logischer lijkt mij juist de elektrische stellen voor de Maaslijn die voorlopig nog niet gebruikt kunnen worden. Er is er eerder dit jaar eentje naar Groningen gekomen ter promotie



Laatst bewerkt door diesels op 27-09-2024 15:26
 

27-09-2024 17:22:37
AlexNL
AlexNL

Wat nog wel een rolletje zou kunnen spelen zijn afspraken tussen opdrachtgever en -nemer over de restwaarde van het rollend materieel. Aan het begin van de concessie zullen er waarschijnlijk afspraken zijn gemaakt over hoeveel er gereden gaat worden en wat naar verwachting de restwaarde van het materieel zal zijn (voor overname door een volgende exploitant), als dat materieel vervolgens veel meer gaat rijden zal dat invloed hebben op de restwaarde.

Een opdrachtgever zal niet blij worden als deze Arriva vervolgens moet gaan compenseren voor een lagere verkoopprijs van het materieel omdat Arriva er open access-treinen mee is gaan rijden.

 

27-09-2024 17:28:47
thom
thom

Volgens mij faciliteert vaak de concessie verlener alleen in het feit dat na het einde van de concessie het materieel aangeboden moet worden aan een overnemende partij, maar is die verlener daarna zelf geen partij in die transactie.

En vaak speelt dat als een als onderdeel van de uitschrijving van de nieuwe concessie en niet al in dat van de bestaande, lopende, concessie.

 

27-09-2024 17:51:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zijn die stellen wel van Arriva?

Zijn ze niet geleasd?

 

27-09-2024 20:51:03
Trainplaza
Trainplaza

Kan weg.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 27-09-2024 20:51
 

27-09-2024 21:40:00
abcde
abcde

Waar gaat de Arriva trein Gn-Zl allemaal stoppen ?

 

27-09-2024 21:47:07
mich
mich

Quote
NIJMEGEN (27-09-2024 17:51:20):


Zijn die stellen wel van Arriva?

Zijn ze niet geleasd?



Bijna alle stellen zijn van Arriva. Maaslijn GTW's ex Veolia zijn geleased van Akiem.

 

27-09-2024 21:56:04
michaben
michaben

Quote
abcde (27-09-2024 21:40:00):


Waar gaat de Arriva trein Gn-Zl allemaal stoppen ?


Gn, Gerp, Asn, Hgv, Mp en Zl.

 

28-09-2024 10:02:32
phantom
phantom

Quote
treinfan (27-09-2024 09:37:07):


Volgens mij is het idee van open access juist om vervoerders hun gang te laten gaan.


Waardoor,als dat klopt.
Je dus vervoerders kan hebben met te weinig materieel en te weinig personeel,die iets hebben verkregen dmv een fraai gepresenteerde dienstregeling met hoog frequent treinvervoer,op allerlei lijnen in het land.
Maar in werkelijkheid niet in staat zijn al dat theoretische moois wat men tevoorschijn toverde,ook werkelijk uit te voeren.



Laatst bewerkt door phantom op 28-09-2024 10:05
 

28-09-2024 10:46:45
thom
thom

Met concessie veevoer is dat niet anders is de laatste jaren te ervaren.

 

28-09-2024 11:25:19
robert5591
robert5591

Quote
NIJMEGEN (27-09-2024 10:09:48):


Zie flixbus, de grote concurrent van de spoorwegen, rijden die elektrisch?


flixtrain wel, alleen al omdat e locs veel makkelijker te krijgen zijn dan d.

 

03-10-2024 09:56:51
GerritJan
GerritJan

Ik kan de topic niet vinden, de juiste. Op 15 oktober zal de concessie uitslag bekend worden van de achterhoek. Een week later dan het eerst zou zijn.

 

03-10-2024 11:07:29
mren
mren

Dat zal de voorlopige gunning zijn, waarna de zogenaamde Alcateltermijn gaat lopen waarin waarschijnlijk bezwaar zal worden gemaakt.

 

03-10-2024 11:50:00
MaxBB
MaxBB

Quote
JPvanLingo (27-09-2024 08:48:53):


Dan over het materieel. In een aantal artikelen werd vermeld dat het nog niet bekend was met welk materieel gereden zou worden (ervanuit gaande dat ze gaan rijden). Je zou zeggen dat dit logischerwijs de stellen van de Vechtdallijn/Emmerlijn worden omdat deze elektrisch zijn maar daar wordt een behoorlijk deel van ingezet tijdens de spits dus wellicht is er niet genoeg beschikbaar. Dan zul je dus moeten vertrouwen op het diesel materieel uit het noorden.

Mag dit zomaar? Ben zo niet bekend met wat voor millieu eisen er bij Open Access komen kijken maar zal toch ook niet de bedoeling zijn dat er voor de (komende) concessies veel geld en energie wordt gestoken in het vervangen van diesel materieel door schonere alternatieven en ondertussen men bij Open Access hun gang kan gaan.

Hoor het graag als iemand hier meer over weet.



Nog even hierover: het verduurzamen van het spoor is een doel van het rijk en de provincies. De open-acces-treinen rijden niet voor het rijk of de provincies, dus hebben die er ook beperkt invloed op.

 

03-10-2024 17:26:23
treinhobby
treinhobby

Quote
GerritJan (03-10-2024 09:56:51):


Ik kan de topic niet vinden, de juiste. Op 15 oktober zal de concessie uitslag bekend worden van de achterhoek. Een week later dan het eerst zou zijn.


www.somda.nl



Laatst bewerkt door treinhobby op 03-10-2024 17:26
 

03-10-2024 19:32:56
Trainplaza
Trainplaza

Arriva Flirt 562 staat op dit moment in Venlo, de Limburgse leeuwen zijn van de koppen af gehaald.

 

15-10-2024 10:06:04
john2
john2

Zag op de website van Arriva Limburg dat de uurdienst tussen Sittard en Heerlen verlengd is tot en met 17 november.

Heeft Arriva toch een serieus probleem.

Ben huiverig dat dit nog weleens verlengd kan worden,

 

15-10-2024 17:29:17
martijn
martijn

Hahaha ja na 4 jaar permanente treinuitval mag je inderdaad wel van een serieus probleem spreken.

Intussen hebben ze wel de komende concessie Achterhoek-Rivierland gewonnen

 

25-10-2024 17:41:36
selivio
selivio

De open acces treinen die Arriva toegewezen heeft gekregen op Zl-Gn zouden op 2 september moeten gaan rijden, en blijkbaar willen ze er een speciale naam aan koppelen: Arriva Arion

www.arriva.nl

 

25-10-2024 17:51:48
cuneo56
cuneo56

Euh, Op die Arriva site schrijft men 02 Januari hoor.

 

25-10-2024 18:40:41
Dionysusnu
Dionysusnu

De titel van de pagina is overigens "Arriva Noordster", wat mij verder geen relevante zoekresultaten oplevert. Wellicht een eerder overwogen naam?

 

25-10-2024 18:51:40
selivio
selivio

Quote
cuneo56 (25-10-2024 17:51:48):


Euh, Op die Arriva site schrijft men 02 Januari hoor.



Euh, ja januari. Even met mijn hoofd niet bij........

 

25-10-2024 19:53:29
mren
mren

Quote
selivio (25-10-2024 17:41:36):


De open acces treinen die Arriva toegewezen heeft gekregen op Zl-Gn zouden op 2 september moeten gaan rijden, en blijkbaar willen ze er een speciale naam aan koppelen: Arriva Arion

www.arriva.nl


Ze doen een test via Facebook waarbij men diverse namen test onder willekeurige mensen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2024 20:24:14
treinhobby
treinhobby

Via de geciteerde link kom je uit op de website van Arriva waar ze mensen de mening vragen over de naam 'Arion'. Kan iedereen aan meedoen.

 

25-10-2024 20:41:41
mren
mren

En die link is er dus ook voor andere namen, zoals Noordster: www.arriva.nl



Laatst bewerkt door mren op 25-10-2024 20:42
 

25-10-2024 21:40:21 3
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (25-10-2024 20:24:14):


Via de geciteerde link kom je uit op de website van Arriva waar ze mensen de mening vragen over de naam 'Arion'. Kan iedereen aan meedoen.


Ik vind dit meer een term voor Prorail, ARI-on en ARI-off😆

 

26-10-2024 09:02:35 1
stefanvw14
stefanvw14

Ik ben meer benieuwd of Arriva een beetje service blijft bieden. In zowel Limburg als op de Noordelijke Nevenlijnen doen de WC’s het vaker niet dan wel en met de 104 km wat de afstand tussen Zl en Gn is, vind ik een niet werkend toilet echt een afknapper als ik daar dan ook nog eens meer voor moet betalen, omdat ik deze trein(en) al extra voor zou moeten betalen. Getuige dat mijn abonnement niet geldig zal zijn voor deze trein.

 

26-10-2024 09:10:20
mren
mren

Dat is toch het mooie van de concurrentie die Hettinga graag ziet: als toilet en prijs bij NS beter zijn, kiezen de reizigers voor NS en niet voor Arriva.

 

26-10-2024 12:11:05 1
anton_
anton_

Doet mij erg denken aan de verhalen van Lovers Rail die heel veel reizigers gingen afpakken van NS tussen Haarlem en Amsterdam. De reizigers dachten er anders over en vonden een NS trein die 4 keer per uur ( of vaker ) rijdt veel fijner dan de Loversrail trein met een heel beperkte dienstregeling.

 

26-10-2024 13:23:14
sjoerd
sjoerd

Leuk van Lovers was dan weer wel dat je er - tijdelijk - nog mee naar IJmuiden kon reizen. Weliswaar met V-max = 40 omdat de blokbeveiliging er af was. Ze hebben meen ik ook nog een tijdje naar Lisse gereden met bollenliefhebbers.

 

26-10-2024 15:26:22
martijn
martijn

Zijn de enige opties Arion en Noordster of zijn er al andere namen voorbijgekomen?

 

26-10-2024 15:59:38
marvinkok
marvinkok

Ik heb ook Arriva SpitsTrein voorbij zien komen

 

26-10-2024 17:15:22 5
Klaas88
Klaas88

Quote
martijn (26-10-2024 15:26:22):


Zijn de enige opties Arion en Noordster of zijn er al andere namen voorbijgekomen?


De lange middelvinger stoptrein , ofwel de LMS lijkt mij wel geschikt. Past volledig bij een bedrijf als Arriva, dat nog steeds consessies rijd met personeel tekort, laat ze eerst die maar oplossen voordat ze op verbindingen van de NS concessie reizigers wil weg pikken van NS.

 

26-10-2024 17:37:15
martijn
martijn

In het kader van die dikke middelvinger is de uitgedunde treindienst in Zuid-Limburg inmiddels verlengd tot 24 november...

 

26-10-2024 22:36:53
stefanvw14
stefanvw14

Getuige de boete die Arriva heeft gekregen voor het jaar 2022, ben ik heel erg benieuwd wat de boete wordt voor 2024. Dit najaar is toch wel een grote wanvertoning.
De RE 18 is al dit hele jaar een grote wanvertoning.
Dus al met al 2022 was +/- 916.000 euro, voor 2024 verwacht ik dat de boete toch wel een stukje hoger zal uitvallen voor deze wanvertoning.

 

26-10-2024 23:02:12
robert5591
robert5591

eerst 2023 nog. De provincie heeft geloof ik aangegeven daar nog dit jaar mee te komen

 

26-10-2024 23:08:50
stefanvw14
stefanvw14

Wat Arriva vorig jaar heeft gepresteerd kan ik mij onvoldoende herinneren(het viel mij veel minder op), maar volgens mij was de RE 18 ook toen al meermaals kind van de rekening. Alle overige lijnen reden veelal zonder uitdunning of aanpassingen dacht ik.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 26-10-2024 23:09
 

27-10-2024 11:18:24
TSZutphen
TSZutphen

Wat mij dan wel weer opvalt is dat Arrvia wèl normaal kan rijden in de Achterhoek/Overrijssel en in het Noorden van het land:-)

 

27-10-2024 11:20:01
john2
john2

Dit zal wel dan met de personeel bezetting te maken hebben.

 

27-10-2024 13:08:08
sjoerd
sjoerd

Gaat de Arriva-trein overal stoppen tussen Groningen en Zwolle of alleen bij de huidige intercity-stations? En zowel op de heen- als op de terugweg?

 

27-10-2024 13:12:45
Dionysusnu
Dionysusnu

In Hafas staat het als sneltrein met stops in Meppel, Hoogeveen, Assen en Europapark.

 

27-10-2024 16:16:48
martijn
martijn

Stond ook in de eerdere publicaties, dus dat komt mooi overeen :)

Maar we moeten dus kiezen uit Arion, Noordster of SpitsTrein? Niet echt heel originele namen of zo...

 

27-10-2024 16:18:49
mren
mren

Als je betere suggesties hebt -voor zover je überhaupt voor een paar treintjes een speciale naam zou willen- ben je vast welkom op kantoor van Anne in Heerenveen.



Laatst bewerkt door mren op 27-10-2024 16:19
 

27-10-2024 17:06:55
DovaModaal
DovaModaal

Quote
mren (27-10-2024 16:18:49):


oor zover je überhaupt voor een paar treintjes een speciale naam zou willen


Tarieven en voorwaarden zullen naar ik verwacht op veel punten verschillen van de concessietreinen, dus ja, een aparte naam.

 

27-10-2024 18:06:47
martijn
martijn

Quote
mren (27-10-2024 16:18:49):


Als je betere suggesties hebt -voor zover je überhaupt voor een paar treintjes een speciale naam zou willen- ben je vast welkom op kantoor van Anne in Heerenveen.



Er zijn dus verschillende namen 'getest' op Social Media. De vraag is meer of het bij deze 3 blijft of dat er al andere voorbij zijn gekomen. Ik heb zeker geen suggesties en van mij hoeft het ook absoluut niet, maar was gewoon benieuwd of er meer zijn :)

Heb wel betere suggesties dan een naam voor een trein. De beloofde dienstregeling in Limburg weer eens gaan rijden bijvoorbeeld :P

 

07-11-2024 16:57:08
garco01
garco01

Quote
Dionysusnu (27-10-2024 13:12:45):


In Hafas staat het als sneltrein met stops in Meppel, Hoogeveen, Assen en Europapark.



Maar dit is goed nieuws zeg, helaas sluit het niet aan op de 3600, maar ik denk zeker dat ik er op de terugweg van Groningen (Europapark) naar Zwolle gebruik van ga maken. Geeft net wat meer mogelijkheden.



Laatst bewerkt door garco01 op 07-11-2024 16:58


https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 

07-11-2024 17:13:30
martijn
martijn

Enige nadeel is dat een regulier abonnement/ticket niet geldig is

De uitgedunde treindienst in Zuid-Limburg is intussen verlengd tot 30 november...

 

14-11-2024 17:28:47
garco01
garco01

Quote
martijn (07-11-2024 17:13:30):


Enige nadeel is dat een regulier abonnement/ticket niet geldig is


Gaat dit over Arriva? Een Business Card dan?




https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-11-2024 17:45:15
martijn
martijn

Volgens mij mag je hier, net als met de nachttreinen, alleen mee met een apart ticket (via hun app). Business Card telt dus niet. (als ik er naast zit, lees ik het graag)

 

14-11-2024 17:46:59
DovaModaal
DovaModaal

Een Business Card van NS?

Je ziet van hier dat een product van NS nooit geldig zal zijn op een open-access-trein van haar voornaamste concurrent...
Die is nu toch ook niet geldig op de nachttreinen van Arriva?

 

14-11-2024 17:48:29
martijn
martijn

Op de stations waar ze alleen volgens open toegang stoppen, kan je bovendien niet in-/uitchecken (bij Arriva in dit geval). In dit geval hou je dus alleen nog Groningen en Europapark over, aangezien het in Zwolle Blauwnet is, dat bijt elkaar in Zutphen ook.

Ik weet ook niet precies wat de doelgroep is, want de meeste forensen en studenten hebben toch reguliere abonnementen.



Laatst bewerkt door martijn op 14-11-2024 17:54
 

14-11-2024 20:15:03
garco01
garco01

Quote
DovaModaal (14-11-2024 17:46:59):


Een Business Card van NS?

Je ziet van hier dat een product van NS nooit geldig zal zijn op een open-access-trein van haar voornaamste concurrent...
Die is nu toch ook niet geldig op de nachttreinen van Arriva?



Dan moet je wel weten wat open-access precies betekent (ik heb geen idee), mij als forens interesseert het niet welke vervoerder rijdt. Ik pak ook vaak Arriva op Groningen-Groningen Europapark als dat ding er toevallig nog staat. Kan gewoon met een Business Card.

Mocht dat niet kunnen, dan zal het geen succesverhaal worden denk ik.



Laatst bewerkt door garco01 op 14-11-2024 20:19


https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 

14-11-2024 20:30:31
anton_
anton_

Open access houd in dat iedere spoorwegmaatschappij treinen mag rijden. Dus zonder aanbesteding door een overheidsinstantie. In Nederland mag iedereen een internationale trein onder open access rijden. Binnenlands vervoer is een stuk beperkte. Momenteel zijn er - volgens mij - nu 2 binnenlandse open access treinen. De nachttrein Maastricht - Schiphol en de nachttrein Groningen - Schiphol. Vanaf dienstregeling 2025 komen daar een aantal treinen bij.

Voor meer leesvoer zie en.wikipedia.org



Laatst bewerkt door anton_ op 14-11-2024 20:32
 

14-11-2024 20:37:43
michaben
michaben

De correcte Nederlandse benaming is 'Open toegang', als je daarop zoekt heb je meer kans om informatie te vinden want overheidsinstanties lijken vooral die term te gebruiken. De website van de ACM heeft wat interessant leesvoer hierover, waaronder ook uitleg over onder welke omstandigheden zo'n open toegangsdienst wel en niet toegestaan is op een lijn waar ook concessietreinen rijden. Kort samengevat komt het neer op dat iedereen een treindienst mag aanbieden, tenzij uit een door een belanghebbende (concessiehouder, of -verlener) aangevraagde toets blijkt dat deze treindienst het economisch evenwicht van een lopende concessie in gevaar brengt. Dat is de reden dat er zoveel nieuwe treindiensten aangemeld werden toen de concessie nog niet verleend is en er dus geen sprake was van een lopende concessie.

www.acm.nl

www.acm.nl



Laatst bewerkt door michaben op 14-11-2024 20:41
 

14-11-2024 22:15:58
garco01
garco01

Dankjewel, heb HR maar even gemaild hoe ze hiermee om gaan. Zou wel jammer zijn als ik niet van dit initiatief gebruik kan maken. 6 reismogelijkheden is altijd beter dan 4.

Geen idee trouwens hoe die electrische GTW's rijden op de lange afstand... SNG is in ieder geval NIET fijn.



Laatst bewerkt door garco01 op 14-11-2024 22:16


https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 

15-11-2024 05:48:20
BVisser
BVisser

Open access vervoer mag te allen tijde gewijzigd of opgeheven worden.



Laatst bewerkt door BVisser op 15-11-2024 05:50
 

15-11-2024 07:26:18
martijn
martijn

Quote
garco01 (14-11-2024 22:15:58):


Dankjewel, heb HR maar even gemaild hoe ze hiermee om gaan. Zou wel jammer zijn als ik niet van dit initiatief gebruik kan maken. 6 reismogelijkheden is altijd beter dan 4.

Geen idee trouwens hoe die electrische GTW's rijden op de lange afstand... SNG is in ieder geval NIET fijn.


Zelf betalen en dan kilometers declareren?

En het worden toch de Maaslijn FLIRT's (mits ze toegelaten zijn)?

 

15-11-2024 12:17:17 1
mich
mich

Die zijn toegelaten.

 

29-11-2024 13:25:40
Marco
Marco

Quote
mich (15-11-2024 12:17:17):


Die zijn toegelaten.



Sinds 20-11-2024, lijkt het 😜

eratv.era.europa.eu

 

06-12-2024 10:57:59
ToH
ToH

www.rtvnoord.nl

Voorlopig toch geen Arriva-trein Gn-Zl. Blijkt allemaal een beetje veel geld te kosten.

 

06-12-2024 11:20:22 4
bacr
bacr

Dat is dan weer een beetje te kort door de bocht. Waar het om gaat is dat Arriva bij Prorail treinpaden voor 11 retourritten had aangevraagd en er vooralsnog 'maar' 4 treinen per dag (1 retourrit in de ochtendspits en 1 retourrit in de avondspits) kreeg toegewezen. Het laten rijden van alleen die 4 treinen (of die 2 retourritten) kan volgens Arriva niet uit.

Bovendien heeft de ACM, bij wie Arriva tegen de te beperkte gunning van paden in beroep is gegaan, aangegeven dat het naar haar oordeel wel mogelijk is om de gewenste paden te kunnen rijden en dat Prorail nu beter en duidelijker moet onderbouwen waarom dat toch niet zou kunnen.

 

06-12-2024 12:44:48
GerritJan
GerritJan

Waarom rijden ze gewoon niet? Ze kunnen de aangevraagde ritten toch wel door laten gaan en als er meer ritten kunnen komen, kunnen ze dat toch gewoon toevoegen?

 

06-12-2024 12:52:22 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Ze moeten extra machinistendiensten stellen. Indien een dergelijke dienst slechts gevuld kan worden met één retour, dan zal er veel verlies worden gedraaid. Overigens kan het artikel lezen geen kwaad.

 

06-12-2024 13:09:06
Dionysusnu
Dionysusnu

En met maar 2 slagen is het ook moeilijker om vaste reizigers te trekken (zeker als ze abonnementopties gaan bieden)

 

06-12-2024 14:08:19 1
selivio
selivio

www.acm.nl

En voor wie het hele besluit wil lezen.

 

06-12-2024 14:12:21
martijn
martijn

En prorail.nl

Voor wie het excuus van ProRail wil lezen.

 

06-12-2024 16:01:51
Marco
Marco

Quote
martijn (06-12-2024 14:12:21):


En prorail.nl

Voor wie het excuus van ProRail wil lezen.


Nouja, excuus. Er staat ongeveer "oepsie, we zullen het verbeteren" 🤪

Interessant is dus dat de extra sneltreinen o.b.v. baanstabiliteit, overwegveiligheid en stroomvoorziening zijn afgewezen (o.b.v. "expert judgement", niet o.b.v. onderzoek). Zo'n onderzoek is volgens ProRail bij elk extra structureel treinverkeer nodig, maar ProRail wenst deze niet zelf te betalen.

 

06-12-2024 16:09:58
Marco
Marco

@Sjoerd: je hebt al vaak geschreven over baanstabiliteitsproblemen op veengronden. Een baanvak als Zwolle - Groningen lijkt zo te zien vrijwel volledig op zandgronden te liggen. Waren daar historisch gezien ook problemen met baanstabiliteit?

 

06-12-2024 20:56:35
sjoerd
sjoerd

Uit mijn hoofd is het stuk tussen Zwolle tot ongeveer halverwege Meppel en Hoogeveen (Koekange) het bekijken waard. Ik zal dat zo spoedig mogelijk nagaan in mijn archief.

 

07-12-2024 07:56:47
Rsb
Rsb

In het verleden was er voor Mp - Lw een beperking in het aantal treinen vanwege het vermogen van de bovenleiding. Dat is toen opgelost, maar in hoeverre dat er nog restcapaciteit is voor spitstreinen Hr - Lw weet ik niet.



Laatst bewerkt door Rsb op 07-12-2024 07:57, reden: Typo
 

09-12-2024 22:00:35
Muizeneus
Muizeneus

Die extra treinen zijn de nu elk half uur rijdende 9000 toch? Ik meen hier eerder gelezen te hebben dat qua spoorcapaciteit vooral de brugopeningen de beperkende factor zijn

 

13-01-2025 13:58:04
Xander140
Xander140

Arriva wil niet toegeven en wil een nieuwe klacht indienen om toch die extra treinen te krijgen.... Het is wel een soap aan het worden en ik denk dat ze zich zelf iets te veel overschatten. Ik zou zeggen probeer eens te kijken of dit überhaupt wel een aanbod is waar de reiziger wat mee wil. Is het niet gewoon reizigers pikken van de NS waar ze op uit zijn? Zo ja dat is dus precies wat niet zou mogen toch volgens de hoofdrail concessie?

www.rtvnoord.nl



Laatst bewerkt door Xander140 op 13-01-2025 13:58
 

13-01-2025 14:35:49 3
MaxBB
MaxBB

Je bekijkt het niet vanuit het perspectief van Arriva. Ik denk dat Arriva wil laten zien dat zij ook prima in staat zijn om op het Hoofdrailnet te rijden. Door zo indruk te maken kunnen ze de overheid te porren voor het niet-onderhands gunnen van de Hoofdrailnetconcessie.

Zo'n open-acces trein rijden is voor Arriva eigenlijk de enige manier om haarzelf te presenteren. Dus, is steeds bezwaar aantekenen een logische stap.

 

13-01-2025 14:47:18 2
martijn
martijn

Ik begrijp het punt vanuit Arriva, maar aan de andere kant van het land krijgen ze het al 5 jaar (eigenlijk al langer want voor corona hadden ze dat gesteggel met die Lintjes op de Maaslijn al) niet voor elkaar om een regionale concessie te rijden... Dus ik vind het ook wel een beetje vreemd dat ze zo hoog van de toren blazen.

 

13-01-2025 14:49:01
Xander140
Xander140

Absoluut begrijpelijk van hun kant alleen we hebben dit al eerder besproken wie wil je in die 22 treinen per dag gaan vervoeren zonder een toegang met OV chipkaart? Je vist dan wel uit een bijzonder kleine vijver aan reizigers en die gaan al helemaal niet 15min staan wachten in Zwolle na of voor hun vervolg met de NS trein. En als je uberhaupt buiten zwolle komt per trein en je kiest voor bijvoorbeeld voor een e-ticket wat is de winst dan apart te betalen voor een open acces ticket voor Zwolle Groningen?!

 

13-01-2025 14:50:18
Xander140
Xander140

Quote
martijn (13-01-2025 14:47:18):


Ik begrijp het punt vanuit Arriva, maar aan de andere kant van het land krijgen ze het al 5 jaar (eigenlijk al langer want voor corona hadden ze dat gesteggel met die Lintjes op de Maaslijn al) niet voor elkaar om een regionale concessie te rijden... Dus ik vind het ook wel een beetje vreemd dat ze zo hoog van de toren blazen.



Ja alsof de personele bezitting en de betrouwbaarheid zo hoog niveau is nu?!



Laatst bewerkt door Xander140 op 13-01-2025 14:50
 

13-01-2025 15:03:07 2
Marco
Marco

Quote
Xander140 (13-01-2025 13:58:04):


Arriva wil niet toegeven en wil een nieuwe klacht indienen om toch die extra treinen te krijgen.... Het is wel een soap aan het worden en ik denk dat ze zich zelf iets te veel overschatten. Ik zou zeggen probeer eens te kijken of dit überhaupt wel een aanbod is waar de reiziger wat mee wil. Is het niet gewoon reizigers pikken van de NS waar ze op uit zijn? Zo ja dat is dus precies wat niet zou mogen toch volgens de hoofdrail concessie?

www.rtvnoord.nl


De bezwaren van ProRail zitten hem in overwegveiligheid en energievoorziening.

Volgens ProRail moeten deze punten bij elk structureel nieuw vervoer onderzocht worden, en ProRail wil het liefst dat de aanvrager dat betaalt.

Ik moet zeggen dat ik dat ook wel opmerkelijk vind. In mijn ogen zijn dit soort dingen een taak voor ProRail zelf, dus ook om te betalen, maar ik weet er het fijne ook niet van.

Overigens weet ik niet wat uit de laatste bezwaarronde is gekomen, misschien dat ProRail het baanvak inmiddels overbelast heeft verklaard n.a.v. hun vragen over de energievoorziening en overweg veiligheid, waardoor geld vrij is gekomen voor onderzoek. Maar goed, voordat diezelfde ProRail de onderzoeken dan heeft uitgevoerd... Waarschijnlijk wordt je achter in de rij gezet, dus denk dan aan jaren. En er zal ongetwijfeld een rekenkundig knelpunt uit komen. Moet er eerst een overweg verwijderd worden ter compensatie. Zo komt 2035 gauw dichtbij.

Andere dingen die jij noemt (hebben ze wel voldoende personeel /materieel / reizigers / whatever) is niet aan ProRail om te beoordelen. Overigens is het een stuk beter gesteld met personeel bij Arriva in het Noorden.



Laatst bewerkt door Marco op 13-01-2025 15:04
 

13-01-2025 15:16:23 2
Muizeneus
Muizeneus

Hoewel ik ook zeker geen fan ben van dit soort uitspattingen van Arriva gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat Arriva het in de Achterhoek prima doet en op de noordelijke nevenlijnen gaat het ook best aardig volgens mij.

 

13-01-2025 15:20:01
Xander140
Xander140

Interessant wat je daar schrijft over die onderzoekskosten.... Is dat dan niet het gevolg dat gewoon bij de vervoerder hoort en kosten zijn die dan wel gevolg is van open access of gewoon een kosten post die gewoon een standaard iets is waar je dus niet onderuit kan?

En over dat het richting de 2030 gaat is dus juist waarom misschien deze houding een beetje te veel is. Kort samengevat mag je het misschien ook wel "je zin door drijven" noemen.

Verder aan personele problemen kan ik alleen maar toevoegen dat het voor de reiziger niet uit te leggen valt dat er tussen bijvoorbeeld Heerlen en Maastricht al maanden minder treinen rijden en dan wel 22 treinen extra kunnen reizen van en naar Groningen.... En er is nergens de garantie dat als die 22 treinen wel rijden dat zo blijft.

 

13-01-2025 15:26:09
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Marco (13-01-2025 15:03:07):

De bezwaren van ProRail zitten hem in overwegveiligheid en energievoorziening.

Volgens ProRail moeten deze punten bij elk structureel nieuw vervoer onderzocht worden, en ProRail wil het liefst dat de aanvrager dat betaalt.

Ik moet zeggen dat ik dat ook wel opmerkelijk vind. In mijn ogen zijn dit soort dingen een taak voor ProRail zelf, dus ook om te betalen, maar ik weet er het fijne ook niet van.

Overigens weet ik niet wat uit de laatste bezwaarronde is gekomen, misschien dat ProRail het baanvak inmiddels overbelast heeft verklaard n.a.v. hun vragen over de energievoorziening en overweg veiligheid, waardoor geld vrij is gekomen voor onderzoek. Maar goed, voordat diezelfde ProRail de onderzoeken dan heeft uitgevoerd... Waarschijnlijk wordt je achter in de rij gezet, dus denk dan aan jaren. En er zal ongetwijfeld een rekenkundig knelpunt uit komen. Moet er eerst een overweg verwijderd worden ter compensatie. Zo komt 2035 gauw dichtbij.

Andere dingen die jij noemt (hebben ze wel voldoende personeel /materieel / reizigers / whatever) is niet aan ProRail om te beoordelen. Overigens is het een stuk beter gesteld met personeel bij Arriva in het Noorden.


Volgens mij werkt het iets anders: als iemand iets wil wat het spoor letterlijk of figuurlijk raakt, moet diegene zelf een onderzoek laten uitvoeren door een door Prorail erkend bureau (Movares, Arcadis enz) . En dat ook zelf betalen. Geldt ook voor wegbeheerders die een nieuwe overweg willen, of een bestaande overweg verbreden, etc.

 

13-01-2025 15:30:29 2
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Xander140 (13-01-2025 15:20:01):


Verder aan personele problemen kan ik alleen maar toevoegen dat het voor de reiziger niet uit te leggen valt dat er tussen bijvoorbeeld Heerlen en Maastricht al maanden minder treinen rijden en dan wel 22 treinen extra kunnen reizen van en naar Groningen.... En er is nergens de garantie dat als die 22 treinen wel rijden dat zo blijft.


Voor de reizigers valt dat ook best uit te leggen: Machinisten in Groningen wonen niet in Limburg.

Wat is nou precies je probleem met het plan van Arriva? Ik zou zeggen: laat het ze gewoon proberen. Als ze het niet doen is er niks verloren, als ze het wel doen is het toch een stuk extra aanbod.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-01-2025 15:31
 

13-01-2025 15:57:55
Xander140
Xander140

Quote
Dionysusnu (13-01-2025 15:30:29):



Als ze het niet doen is er niks verloren


Is dat dan niet precies waar het omdraait?! Als de reiziger er niks van merkt is het dan überhaupt wel een aanwinst?! Zou uit ideaal oogpunt wel juist moeten want dan draagt het blijkbaar bij en hebben de reizigers geen alternatief wat hier dus speelt dat het aanbod niet te veel is toch? Maakt deze uitspraak misschien wel de kern van het verhaal!

 

13-01-2025 16:08:20 1
martijn
martijn

Quote
Dionysusnu (13-01-2025 15:30:29):


Quote
Xander140 (13-01-2025 15:20:01):


Verder aan personele problemen kan ik alleen maar toevoegen dat het voor de reiziger niet uit te leggen valt dat er tussen bijvoorbeeld Heerlen en Maastricht al maanden minder treinen rijden en dan wel 22 treinen extra kunnen reizen van en naar Groningen.... En er is nergens de garantie dat als die 22 treinen wel rijden dat zo blijft.


Voor de reizigers valt dat ook best uit te leggen: Machinisten in Groningen wonen niet in Limburg.

Wat is nou precies je probleem met het plan van Arriva? Ik zou zeggen: laat het ze gewoon proberen. Als ze het niet doen is er niks verloren, als ze het wel doen is het toch een stuk extra aanbod.



Bijzonder, ik denk dat mijn landelijk opererende werkgever het niet aan de klant kan uitleggen dat het personeel geen tijd ze heeft omdat ze in de verkeerde provincie wonen. Er zijn genoeg middelen om personeel (tijdelijk) in te zetten op plekken waar het nodig is. Zo niet, neem dan de opdracht niet aan of geef 'm terug.

 

13-01-2025 16:30:12
stefanvw14
stefanvw14

Quote
martijn (13-01-2025 16:08:20):


Quote
Dionysusnu (13-01-2025 15:30:29):


Quote
Xander140 (13-01-2025 15:20:01):


Verder aan personele problemen kan ik alleen maar toevoegen dat het voor de reiziger niet uit te leggen valt dat er tussen bijvoorbeeld Heerlen en Maastricht al maanden minder treinen rijden en dan wel 22 treinen extra kunnen reizen van en naar Groningen.... En er is nergens de garantie dat als die 22 treinen wel rijden dat zo blijft.


Voor de reizigers valt dat ook best uit te leggen: Machinisten in Groningen wonen niet in Limburg.

Wat is nou precies je probleem met het plan van Arriva? Ik zou zeggen: laat het ze gewoon proberen. Als ze het niet doen is er niks verloren, als ze het wel doen is het toch een stuk extra aanbod.



Bijzonder, ik denk dat mijn landelijk opererende werkgever het niet aan de klant kan uitleggen dat het personeel geen tijd ze heeft omdat ze in de verkeerde provincie wonen. Er zijn genoeg middelen om personeel (tijdelijk) in te zetten op plekken waar het nodig is. Zo niet, neem dan de opdracht niet aan of geef 'm terug.


En zo is het. Kan mij niet voorstellen dat enkele Groningers of Leeuwarders te strikken zijn voor een paar maanden daar in een hotel of een huisje om de werkgever zo te helpen daar voldoende personeel te werven. Natuurlijk moet de werkgever dit interessant maken door kosten- en inwoning te regelen e.d.

 

13-01-2025 16:52:45
Xander140
Xander140

Quote
martijn (13-01-2025 16:08:20):


Quote
Dionysusnu (13-01-2025 15:30:29):


Quote
Xander140 (13-01-2025 15:20:01):


Verder aan personele problemen kan ik alleen maar toevoegen dat het voor de reiziger niet uit te leggen valt dat er tussen bijvoorbeeld Heerlen en Maastricht al maanden minder treinen rijden en dan wel 22 treinen extra kunnen reizen van en naar Groningen.... En er is nergens de garantie dat als die 22 treinen wel rijden dat zo blijft.


Voor de reizigers valt dat ook best uit te leggen: Machinisten in Groningen wonen niet in Limburg.

Wat is nou precies je probleem met het plan van Arriva? Ik zou zeggen: laat het ze gewoon proberen. Als ze het niet doen is er niks verloren, als ze het wel doen is het toch een stuk extra aanbod.



Bijzonder, ik denk dat mijn landelijk opererende werkgever het niet aan de klant kan uitleggen dat het personeel geen tijd ze heeft omdat ze in de verkeerde provincie wonen. Er zijn genoeg middelen om personeel (tijdelijk) in te zetten op plekken waar het nodig is. Zo niet, neem dan de opdracht niet aan of geef 'm terug.



Ik vind dat ook en ik dacht dat dus maar ik dacht houd me in maar fijn te lezen dat ik niet als enige dit bedacht. Het is in veel landen vaker zo dat je werkt in een ander deel van het land voor een aantal dagen en dan ook niet thuis slaapt en dan het weekend of een weekend en wat langer thuis bent. Denk dan bijvoorbeeld van maandag t/m donderdag op de werkplek aanwezig te zijn.



Laatst bewerkt door Xander140 op 13-01-2025 16:53
 

13-01-2025 17:19:44 2
Marco
Marco

Quote
stefanvw14 (13-01-2025 16:30:12):


En zo is het. Kan mij niet voorstellen dat enkele Groningers of Leeuwarders te strikken zijn voor een paar maanden daar in een hotel of een huisje om de werkgever zo te helpen daar voldoende personeel te werven. Natuurlijk moet de werkgever dit interessant maken door kosten- en inwoning te regelen e.d.


Grote kans dat die enkele mensen inmiddels al in Limburg zitten :) Als er een simpele oplossing was, zullen ze die echt al wel geprobeerd hebben. Er zullen ongetwijfeld boetes opgelegd worden vanwege de uitval, en ik kan me niet voorstellen dat Arriva die voor de lol incasseert.

De meeste mensen hebben ook "gewoon" een vrouw of kinderen thuis. Die ze graag dagelijks zien. Dan heb je echt geen zin om 4 nachten per week elders te slapen, ook al krijg je onkosten vergoed.

 

13-01-2025 17:28:35
michaben
michaben

Quote
Marco (13-01-2025 15:03:07):

Overigens weet ik niet wat uit de laatste bezwaarronde is gekomen, misschien dat ProRail het baanvak inmiddels overbelast heeft verklaard n.a.v. hun vragen over de energievoorziening en overweg veiligheid, waardoor geld vrij is gekomen voor onderzoek.


Overbelastverklaringen zijn openbaar, de genoemde baanvakken zijn gelijktijdig met de definitieve capaciteitsverdeling overbelast verklaard:

www.prorail.nl

Volgens EU richtlijn 2012/34 moet ProRail binnen 6 maanden een capaciteitsanalyse uitgevoerd hebben, dus die moet uiterlijk 19 februari af zijn.

 

14-01-2025 07:37:24
Edb3
Edb3

Quote
Xander140 (13-01-2025 13:58:04):


Arriva wil niet toegeven en wil een nieuwe klacht indienen om toch die extra treinen te krijgen.... Het is wel een soap aan het worden en ik denk dat ze zich zelf iets te veel overschatten. Ik zou zeggen probeer eens te kijken of dit überhaupt wel een aanbod is waar de reiziger wat mee wil. Is het niet gewoon reizigers pikken van de NS waar ze op uit zijn? Zo ja dat is dus precies wat niet zou mogen toch volgens de hoofdrail concessie?

www.rtvnoord.nl


Nou, op 30 december kreeg Arriva het nieuwe verdeelbesluit van ProRail en daarin zijn hetzelfde aantal ritten toegewezen als met het ACM-besluit van 6 december, dus 4 op ma-do en 13 op vr. Maar in dat nieuwe besluit zijn de afgewezen ritten opnieuw niet onderbouwd: het blijft bij een algemene uitleg dat het niet past qua energievoorziening, baanstabiliteit en overwegveiligheid. En dat is niet wat de ACM beoogde met de opdracht aan ProRail om een nieuw besluit te nemen, dat de infrabeheerder had moeten vergezellen van harde onderzoeksresultaten (en niet alleen de zogenoemde 'expert judgement').

 

14-01-2025 08:11:07
mdeen
mdeen

Quote
stefanvw14 (13-01-2025 16:30:12):


En zo is het. Kan mij niet voorstellen dat enkele Groningers of Leeuwarders te strikken zijn voor een paar maanden daar in een hotel of een huisje om de werkgever zo te helpen daar voldoende personeel te werven. Natuurlijk moet de werkgever dit interessant maken door kosten- en inwoning te regelen e.d.


Probleem voor Arriva (en voor alle vervoerders) is dat ze een contract aangegaan zijn voor een bepaalde prijs. Als je nu geld moet gaan uitgeven om mensen ergens anders te laten wonen dan kost je dat direkt marge.

In het bedrijfsleven wordt dat gewoon vooraf afgesproken. Als een Gronings bedrijf een offerte uitbrengt voor werk in Limburg dan zet hij de kosten voor woon-werkverkeer en overnachting gewoon op de offerte. Arriva kan dat niet meer doen.

 

14-01-2025 08:25:07
treinhobby
treinhobby

Naar mijn mening moet de boete van de provincie dus sowieso hoger zijn dan die kosten.

Als vervoerder neem je een contract aan om een dienst te verlenen en niet om zoveel mogelijk geld op te strijken en zo min mogelijk uit te geven.

 

14-01-2025 08:53:23
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mdeen (14-01-2025 08:11:07):


Quote
stefanvw14 (13-01-2025 16:30:12):


En zo is het. Kan mij niet voorstellen dat enkele Groningers of Leeuwarders te strikken zijn voor een paar maanden daar in een hotel of een huisje om de werkgever zo te helpen daar voldoende personeel te werven. Natuurlijk moet de werkgever dit interessant maken door kosten- en inwoning te regelen e.d.


Probleem voor Arriva (en voor alle vervoerders) is dat ze een contract aangegaan zijn voor een bepaalde prijs. Als je nu geld moet gaan uitgeven om mensen ergens anders te laten wonen dan kost je dat direkt marge.

In het bedrijfsleven wordt dat gewoon vooraf afgesproken. Als een Gronings bedrijf een offerte uitbrengt voor werk in Limburg dan zet hij de kosten voor woon-werkverkeer en overnachting gewoon op de offerte. Arriva kan dat niet meer doen.


Al lijkt toch de 8 FLIRT-3C stellen ook wel een probleem te zijn, want vandaag is er geen staking en rijdt Hrl - Mt niet volgens "te kort aan personeel". Dat lijkt mij bijzonder dat dit gisteren dan wel kon, terwijl het stuk wat niet gereden werd geen Arriva personeel op zit. De kleine materieelpool multicourante stellen was ooit op papier voldoende, maar in de praktijk zouden 1 of 2 stellen erbij misschien wel heel veel lucht verschaffen. Ook omdat de onderhoudslocatie van deze stellen niet om de hoek is, zeg +/- 150 kilometer van Maastricht of Heerlen.

 

14-01-2025 09:40:13
Muizeneus
Muizeneus

Quote Er zullen ongetwijfeld boetes opgelegd worden vanwege de uitval, en ik kan me niet voorstellen dat Arriva die voor de lol incasseert.


Dat klopt:

pvmagazine.nl




Laatst bewerkt door Muizeneus op 14-01-2025 09:41
 

14-01-2025 09:47:13
Rsb
Rsb

En dat ging nog over 2022 met een stukje tolerantie vanwege Corona.

 

14-01-2025 10:11:40
sjoerd
sjoerd

Al met al is het eigenlijk gewoon niet meer leuk om treintjes te moeten rijden terwijl je voortdurend lijkt te worden tegengewerkt en terwijl je zoveel pech hebt met je eilandbedrijf. Nu ben ik doorgaans de rust zelve, maar ik zou er bijzonder gestrest van worden en er snel helemaal mee kappen.