04-05-2025 19:00:03
GerritJan
GerritJan

Inmiddels staat het stel prachtig in zijn nieuwe kleuren buiten via de facebook oostelijke nevenlijnen

 

06-05-2025 22:18:44
Edb3
Edb3

A.s. vrijdag 9 mei gaat de 374 in de normale dienst rond Zp rijden, aldus Arriva.

 

06-05-2025 23:17:11 1
MaxBB
MaxBB

Dat treinstel heeft geen nieuw interieur, toch?

 

06-05-2025 23:40:26 1
train85
train85

Klopt

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-05-2025 07:09:04 1
martijn
martijn

Leuk, op de vorige pagina werd ik nog tegengesproken toen ik daar meldde dat het treinstel geen nieuw interieur, motoren en toilet zou krijgen in Amersfoort...

 

07-05-2025 11:07:35
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik zie daar alleen een opmerking dat het toilet in Amersfoort gedaan wordt. Wat betreft het interieur werd je niet tegengesproken.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 07-05-2025 11:09
 

07-05-2025 11:42:33 5
Edb3
Edb3

Arriva meldt mij dat bij de 374 alleen de buitenkant is ver-RRReis'd, interieur volgt (net als de andere 23 stellen +9 van Breng) later bij Stadler in Br.

 

08-05-2025 08:47:09 1
aarclay
aarclay

Volgens TreinPosities is het treinstel wel een half jaar uit running geweest. Was er meer mee aan de hand? inmiddels is duidelijk dat enkel de bestickering is aangebracht, een klusje wat in een aantal dagen plaats kan vinden.

Update: Aha, reparatie na aanrijding met bestelbus vorig jaar.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-05-2025 08:49
 

08-05-2025 08:48:00 2
martijn
martijn

Herstelwerk na aanrijding bij Vorden (staat ook gewoon op Treinposities, maar dan onder opmerkingen).



Laatst bewerkt door martijn op 08-05-2025 08:48
 

21-05-2025 17:23:38 2
martijn
martijn

Arriva heeft in het Oosten nu al een maand of twee last van kapotte treinen. Vorig jaar werden nog wat GTW's vanuit Noord-Nederland ingevlogen (en dan bedoel ik niet de 314 en 350 die er nu nog rijden). Waarom dit jaar niet?



Laatst bewerkt door martijn op 21-05-2025 17:27
 

22-05-2025 11:46:57 1
GerritJan
GerritJan

Op de almelo lijn is er ook bijna dagelijks erg veel uitval, dan wel tussen Mrb en Hdb of hele slagen worden eruit gehaald, vanwege kapotte lintjes. Op de Almelo lijn mogen wij niet met ander materieel rijden dan de Lintjes.



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-05-2025 11:51
 

22-05-2025 11:48:17
broek53
broek53

Is daar ook nog een logisch klinkende reden voor?

 

22-05-2025 11:52:07
GerritJan
GerritJan

Concessie eis is met de lintjes, dus ze willen dat wij met die dingen blijven rijden, zo iets meende ik.

 

22-05-2025 11:54:29 2
martijn
martijn

Dat is dan nieuw, want Arriva heeft er jarenlang regelmatig GTW's ingezet. Bovendien zouden Lintjes van ZHO kunnen doorschuiven als daar wat extra GTW's van Arriva Noord gaan rijden.

 

22-05-2025 11:56:33
GerritJan
GerritJan

Ja helaas mag dat niet meer van de provincie, anders werden er zeker demu gtw's ingezet omdat de helft van het vechtdal personeel demu/wink mag rijden + toen der tijd was de concessie ZHO nog niet van Arriva, de Limburgse lintjes zijn nu ook onder blauwnet



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-05-2025 11:58
 

22-05-2025 12:17:15
robert5591
robert5591

Ok duidelijk, provincie says no, maar de waarom vraag staat nog open

 

22-05-2025 12:27:52
FLIRT2525
FLIRT2525

In het (nog niet zo verre) verleden werden er bij materieelproblemen wel eens GTW's uit de Achterhoek op ZHO ingezet. Echter gaat dat nu óók niet meer, aangezien het aantal schadegevallen in die regio ook hoog is...

Gedurende de werkzaamheden in Groningen rijdt de 37900 bovendien niet, lijkt me toch dat in het noorden wel wat materieel over is om naar het oosten te sturen.

 

22-05-2025 13:14:15
martijn
martijn

In het noorden is sowieso een materieeloverschot vanwege de aanschaf van 18 WINK's i.c.m. achterblijvende reizigersaantallen.

 

22-05-2025 14:13:02
GerritJan
GerritJan

Quote
robert5591 (22-05-2025 12:17:15):


Ok duidelijk, provincie says no, maar de waarom vraag staat nog open


Dat weet ik ook niet.

 

22-05-2025 15:29:12
treinhobby
treinhobby

Van welke provincie mag dit dan niet?

Groningen/Friesland dat 'hun' treinen niet uitgeleend worden?
> komt nu ook al voor op de Maaslijn.

Overijssel dat ze geen 'afwijkend' materieel willen?
> rijden nu ook al GTW's op ZHO.

Gelderland?
> rondom Koningsdag worden daar ook exotische GTW's ingezet.



Laatst bewerkt door treinhobby op 22-05-2025 15:29
 

23-05-2025 11:47:06
mich
mich

Er zijn momenteel 6 linten defect. aan herstel wordt hard gewerkt.

 

03-06-2025 10:28:15
john2
john2

Mensen met laag inkomen, gratis met Arriva, trein en bus. Bron L1.

www.l1nieuws.nl

 

15-06-2025 07:59:58
Arman3428
Arman3428

Arriva 253 (Herman Hulshof) is de volgende die naar Amersfoort is gekomen voor schuren en daarna bestickering in Winterswijk.

 

16-06-2025 14:25:37
rob46
rob46

Quote
Arman3428 (15-06-2025 07:59:58):


Arriva 253 (Herman Hulshof) is de volgende die naar Amersfoort is gekomen voor schuren en daarna bestickering in Winterswijk.


....en anti corrosie behandeling.

 

22-07-2025 06:27:00
gvttreinen
gvttreinen

253 vanmorgen als 31109 Tl - Ah.

 

22-07-2025 07:10:30 1
martijn
martijn

Treinstel rijdt al bijna 2 weken in RRReis-kleuren rond. Als dat de 'ontwikkeling' bij Arriva is.

 

22-07-2025 14:46:57
anton_
anton_

Zaterdag zelfs de 370 en 374 samen naar Zp in Rrreis kleuren.

 

23-07-2025 08:02:01
mdeen
mdeen

Spoorpro meldt dat Arriva de ETCS-inbouw voor alle Limburgse FLIRTS heeft afgerond.

 

06-08-2025 21:11:48
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Edb3 (14-01-2025 07:37:24):


Quote
Xander140 (13-01-2025 13:58:04):


Arriva wil niet toegeven en wil een nieuwe klacht indienen om toch die extra treinen te krijgen.... Het is wel een soap aan het worden en ik denk dat ze zich zelf iets te veel overschatten. Ik zou zeggen probeer eens te kijken of dit überhaupt wel een aanbod is waar de reiziger wat mee wil. Is het niet gewoon reizigers pikken van de NS waar ze op uit zijn? Zo ja dat is dus precies wat niet zou mogen toch volgens de hoofdrail concessie?

www.rtvnoord.nl


Nou, op 30 december kreeg Arriva het nieuwe verdeelbesluit van ProRail en daarin zijn hetzelfde aantal ritten toegewezen als met het ACM-besluit van 6 december, dus 4 op ma-do en 13 op vr. Maar in dat nieuwe besluit zijn de afgewezen ritten opnieuw niet onderbouwd: het blijft bij een algemene uitleg dat het niet past qua energievoorziening, baanstabiliteit en overwegveiligheid. En dat is niet wat de ACM beoogde met de opdracht aan ProRail om een nieuw besluit te nemen, dat de infrabeheerder had moeten vergezellen van harde onderzoeksresultaten (en niet alleen de zogenoemde 'expert judgement').


Inmiddels heeft de ACM de opvolgende klacht van Arriva ook beoordeeld, en grotendeels ongegrond verklaard. Het belangrijkste punt: Omdat de onderzoeken naar de trajectbeperkingen nog geen resultaten hebben, mag ProRail als norm uitgaan van het "bewezen gebruik": het aantal treinpaden wat reeds toegewezen was. ProRail had niet volledig uitgelegd op welk deeltraject de paden werden afgewezen vanwege overschrijding van die norm, dus dat deel van de klacht was gegrond. In reactie op de klacht wordt overigens door ProRail bevestigd dat die onderzoeken op hun kosten worden uitgevoerd; in het coördinatiedossier met Arriva hadden ze ten onrechte vermeld dat die kosten voor Arriva waren.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-08-2025 19:04:46
SunKeeper
SunKeeper

Heeft iemand toevallig een idee wat er nou weer kapot is aan de FLIRT’s van de Drielandentrein? Sowieso gisteren en vandaag rijdt er niets in Nederland (Heerlen-Maastricht vv)

Te Maastricht staan de stellen rijen dik opgesteld in de tuin. Hoe moet een gemiddelde reiziger hier nou begrip voor opbrengen?

 

20-08-2025 19:39:00
martijn
martijn

Sowieso al sinds 12 augustus 2025 geen enkele sneltrein tussen Maastricht en Heerlen door 'beperkingen in de materieelinzet'. Naast de stellen in Maastricht staan er natuurlijk ook nog 3 Maaslijn-stellen in Blerick/Venlo wortel te schieten...

 

20-08-2025 20:57:51
bart84
Moderator
bart84

De nieuwe stellen stonden vanmiddag in Vl.

Mogelijk kan t materiaal van de drielandentrein niet ingezet worden, omdat er geen personeel is. Ahbf-Hrl en Mt-Liege rijdt wel, dus materieel zelf lijkt toch niet het issue.



Laatst bewerkt door bart84 op 20-08-2025 20:58
 

20-08-2025 21:13:08
martijn
martijn

Je zou zeggen dat ze dan het excuus "Problemen met de personeelsinzet" weer gebruiken zoals in juli een aantal dagen het geval was. Aan de andere kant zijn ze natuurlijk nooit heel consequent geweest in het vermelden van de reden.

 

20-08-2025 21:54:52
henri1972
henri1972

Dinsdag reed er minimaal één drielanden stel in de stoptrein naar Kerkrade en stond er één in Mt

 

21-08-2025 10:25:24
phantom
phantom

Dat een bedrijf zolang aan mag modderen(ogenschijnlijk) zonder conseguenties,het is ongeloofelijk.
Hoelang mag men dit blijven doen voor iemand ingrijpt en zorgt dat de dienstverlening volgens contract uitgevoerd gaat worden ??

 

21-08-2025 10:30:09
mren
mren

Volgens welk contract?

 

21-08-2025 10:41:46
bart84
Moderator
bart84

Het contract lijkt me gewoon de eisen uit de gewonnen consessie/aanbesteding.

Arriva heeft al eerder een boete gehad: www.limburg.nl
Daar schiet echter de reiziger natuurlijk niets meer op.

 

22-08-2025 08:41:51
SunKeeper
SunKeeper

De boete van ruim € 900.000,- zou ten goede moeten komen aan beter OV voor de reizigers. Dus..of het geld is al op, of het wordt aan wat anders besteedt.

Ondertussen werden er de afgelopen maand regelmatig enquêtes gehouden in de stoptreinen Krd-Mtr vv. over hoe men de dienstverlening en kwaliteit ervaart. Terwijl juist met de stoptreinen weinig aan de hand is, mits ze fatsoenlijk kunnen rijden zonder vertraagde sneltrein die altijd weer voorrang moet krijgen. Als je dan niet te laat uit Hrl komt, wordt je in Vk wel aan de kant gegooid.

 

22-08-2025 09:06:17 3
bart84
Moderator
bart84

Quote
SunKeeper (22-08-2025 08:41:51):


Ondertussen werden er de afgelopen maand regelmatig enquêtes gehouden in de stoptreinen Krd-Mtr vv. over hoe men de dienstverlening en kwaliteit ervaart. Terwijl juist met de stoptreinen weinig aan de hand is, mits ze fatsoenlijk kunnen rijden zonder vertraagde sneltrein die altijd weer voorrang moet krijgen. Als je dan niet te laat uit Hrl komt, wordt je in Vk wel aan de kant gegooid.


Is ook lastig om een enquête te houden in treinen die niet rijden.

 

22-08-2025 15:08:21
phantom
phantom

Quote
mren (21-08-2025 10:30:09):


Volgens welk contract?



Zoals door bart84 omschreven onder je vraag,bedoelde ik het ook,ik was alleen de 'correcte' benaming even kwijt ;-)

Verder vraag ik me dan net als Sunkeeper wel af,als ze dan een boete hebben gehad van 9 ton die men moest besteden aan het verbeteren van hun dienstverlening.
Waar is dat geld dan heen als ogenschijnlijk de dienstverlening er niet mee verbeterd is ??



Laatst bewerkt door phantom op 22-08-2025 15:10
 

22-08-2025 15:43:09
cuneo56
cuneo56

Kennelijk zijn de machinisten en monteurs terug van vakantie; zo te zien rijden vandaag de Sneltreinen weer tussen Maastricht en Heerlen en daarmee ook de doorgaande 3 Landen treintjes.😀

 

24-08-2025 18:12:45
Oldskool
Oldskool

Arriva 255, Harm Edens staat nu, zondag 24-08-2025 voor de loods op de Bkd

 

24-08-2025 21:23:50
Muizeneus
Muizeneus

Quote
SunKeeper (22-08-2025 08:41:51):


Terwijl juist met de stoptreinen weinig aan de hand is, mits ze fatsoenlijk kunnen rijden zonder vertraagde sneltrein die altijd weer voorrang moet krijgen. Als je dan niet te laat uit Hrl komt, wordt je in Vk wel aan de kant gegooid.


Dat laatste probleem had Prorail dolgraag willen oplossen door dat inhaalspoor in Vk te saneren maar daar schijnt erg veel tegen geprotesteerd te zijn....

 

24-08-2025 22:59:43
Gydo
Gydo

Quote
Oldskool (24-08-2025 18:12:45):


Arriva 255, Harm Edens staat nu, zondag 24-08-2025 voor de loods op de Bkd


En de 367 bij Transit Oost voor bestickering:)

 

24-08-2025 23:37:06
rob_ehv
rob_ehv

Quote
Muizeneus (24-08-2025 21:23:50):


Quote
SunKeeper (22-08-2025 08:41:51):


Terwijl juist met de stoptreinen weinig aan de hand is, mits ze fatsoenlijk kunnen rijden zonder vertraagde sneltrein die altijd weer voorrang moet krijgen. Als je dan niet te laat uit Hrl komt, wordt je in Vk wel aan de kant gegooid.


Dat laatste probleem had Prorail dolgraag willen oplossen door dat inhaalspoor in Vk te saneren maar daar schijnt erg veel tegen geprotesteerd te zijn....


dat is niet heel gek , want de zlsm wil graag in de toekomst weer naar Valkenburg gaan rijden.

 

25-08-2025 11:46:39
john2
john2

Kan men ook iets kapot saneren?

Ik wil zeggen, dat door te saneren, juist problemen veroorzaakt.

Door wissels en inhaal sporen wegsaneren.

Dat men geen treinen aan de kant kan zetten en zodoende nog meer vertragingen veroorzaakt.

 

25-08-2025 12:03:52
BVisser
BVisser

Tja, dat is de discussie die we hier herhaaldelijk hebben. Prorail vindt dat het juist problemen voorkomt (wissels die niet bestaan raken ook niet defect) terwijl wij hier en vaak ook de vervoerders daar heel wat genuanceerder over denken.

 

25-08-2025 14:01:24
Edb3
Edb3

Beetje off-topic reactie hierop: niet alleen is de filosofie van ProRail dat minder wissels minder storingen zouden veroorzaken, maar ook dat daardoor de seinplaatsingen optimaler kunnen zodat de snelheden hoger kunnen worden en treinen sneller in- en uitrijden kunnen bij stations. Ook daar denken wij en vervoerders (vooral de goederenjongens) anders over.

 

29-08-2025 15:09:22 1
GerritJan
GerritJan

Arriva zet de plannen alsnog voort om te rijden tussen Zwolle en Groningen vanaf 2026. Het heeft meer ritten toegewezen gekregen (spoor pro) www.treinreiziger.nl



Laatst bewerkt door GerritJan op 29-08-2025 15:15
 

29-08-2025 15:16:06
michaben
michaben

Ze hebben er ook meer aangevraagd. Wel bijzonder overigens aangezien ze de sneltrein bij de ACM destijds alleen gemeld hebben als spitstrein en ze hem nu ook in de daluren aangevraagd hebben.

 

29-08-2025 15:38:34
GerritJan
GerritJan

Ben vooral benieuwd hoe ze het gaan aanpakken met ov chipkaarten

 

29-08-2025 16:23:23
martijn
martijn

Gewoon niet. De tickets zijn waarschijnlijk alleen verkrijgbaar in de app.

 

29-08-2025 17:53:27
bert
bert

Wat zullen de reizigers op dit traject blij zijn. Eindelijk een oplossing voor de overlopende treinen van NS die daar maar niet werden verlengd. En dan ook nog geen tarief intergratie. Maar je moet wel door poortjes ... Check in zonder check uit en omgekeerd. Ben benieuwd hoeveel geld deze concurrentie gaat kosten. Wat poortjes aanpassen en wijzigen, wie betaalt dat?

 

29-08-2025 17:59:31
robert5591
robert5591

Doorgang poortjes kan je regelen zoals dat met internationale tickets gebeurt, via een QR code. En waarschijnlijk gaat het met de Arriva nachttreinen op Asd en Ut ook zo

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-08-2025 18:49:24
kleine_man
kleine_man

Klopt, alleen weigeren we hier in Nederland om de QR codes op internationale tickets te accepteren.

Het andere goede nieuws is dat Arriva tussen Zwolle en Groningen 24 van de 26 gewenste trein toegewezen heeft gekregen. Al met ingang van de nieuwe dienstregeling.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-08-2025 18:53:44
treinhobby
treinhobby

Maar ProRail had het afgewezen op overwegveiligheid en stroomvoorziening.

Waarom mag het nu dan opeens wel?

Volgens het artikel omdat er wat geschoven is met tijden. Maar wat maakt dat uit qua veiligheid?

 

29-08-2025 18:54:11 1
GerritJan
GerritJan

Vanaf maandag, 1 september, zal er bij Arriva in de achterhoek en vechtdallijnen stickers gaan verschijnen in de treinen met een noodnummer voor een onveilige situatie. Dit gebeurd net als bij de NS via SMS of Whatsapp. Het gaat om een proeftijd van een jaar.



Laatst bewerkt door GerritJan op 29-08-2025 18:54
 

29-08-2025 19:05:23
AlbertP
AlbertP

Off-topic: internationale tickets naar UIC-standaard worden in NL gewoon geaccepteerd. Met tickets van DB, ÖBB, Eurostar, Interrail etc. kom je door de poortjes.

 

29-08-2025 19:28:56
michaben
michaben

Quote
treinhobby (29-08-2025 18:53:44):


Maar ProRail had het afgewezen op overwegveiligheid en stroomvoorziening.

Waarom mag het nu dan opeens wel?

Volgens het artikel omdat er wat geschoven is met tijden. Maar wat maakt dat uit qua veiligheid?


ProRail rekent met een maximaal aantal treinen per uurblok. In de dienstregeling van 2025 had Arriva alleen treinen in de spits aangevraagd die toen vrijwel allemaal afgewezen zijn omdat met de 6200 het maximale aantal treinen per uur al bereikt werd. Nu heeft men de treinen verdeeld over de hele dag aangevraagd.

 

29-08-2025 21:48:00
Dionysusnu
Dionysusnu

Daarnaast waren er ook problemen met inpassen van de paden, niet alle delen van de afwijzing waren door stroomvoorziening en overwegen.

 

30-08-2025 10:22:37
john2
john2

Wordt met de stroomvoorziening bedoelt hoeveel treinen op een bepaalt traject of blok stroom afnemen?

En worden overwegen en seinen ook onder de stroomvoorziening bedoelt?

 

30-08-2025 12:02:12
phantom
phantom

Op je laatste vraag ben ik geneigd te zeggen dat die ook onder het kopje voor stroomvoorziening zullen zitten,immers de lampen op/bij een overweg moeten stroom hebben om te werken,dat telt ook voor seinen.

Ik vermoed,dat als men gaat berekenen hoeveel stroom men moet hebben voor een spoorlijn, dat men dan x % rekent voor seinen,x % voor overwegen,bovenleiding,beveiligings systemen,en voor een x % per trein(die bovenleiding moet gebruiken) die over die lijn heen zullen gaan rijden.
Weet je hoeveel treinen (electrisch) er per dag overheen rijden,dan weet je uiteindelijk,alles bij elkaar opgeteld wat je aan stroom moet hebben minimaal om alles te kunnen laten werken zoals het hoort.
Maar dat is mijn denkwijze,ik laat me graag verbeteren als de werkwijze anders is dan ik vermoed.



Laatst bewerkt door phantom op 30-08-2025 12:02
 

30-08-2025 12:06:19
michaben
michaben

Het gaat hier uiteraard om de tractie energievoorziening. Op www.acm.nl kun je een en andere nalezen over waarom de treinpaden voor dit jaar afgewezen waren.

 

30-08-2025 13:26:32
BVisser
BVisser

Quote
phantom (30-08-2025 12:02:12):


Op je laatste vraag ben ik geneigd te zeggen dat die ook onder het kopje voor stroomvoorziening zullen zitten, immers de lampen op/bij een overweg moeten stroom hebben om te werken, dat telt ook voor seinen.

Ik vermoed, dat als men gaat berekenen hoeveel stroom men moet hebben voor een spoorlijn, dat men dan x % rekent voor seinen, x % voor overwegen, bovenleiding, beveiligingssystemen, en voor een x % per trein (die bovenleiding moet gebruiken) die over die lijn heen zullen gaan rijden.
Weet je hoeveel treinen (elektrisch) er per dag overheen rijden, dan weet je uiteindelijk, alles bij elkaar opgeteld wat je aan stroom moet hebben minimaal om alles te kunnen laten werken zoals het hoort. Maar dat is mijn denkwijze, ik laat me graag verbeteren als de werkwijze anders is dan ik vermoed.


Dat zijn allemaal aparte systemen die hun eigen energievoorziening hebben en dat wordt dus voor al die systemen apart berekend. Al is het maar omdat al die systemen verschillende beheerders (kunnen) hebben.



Laatst bewerkt door BVisser op 30-08-2025 13:27
 

30-08-2025 15:52:14
treinhobby
treinhobby

Quote
michaben (30-08-2025 12:06:19):


Op www.acm.nl kun je een en andere nalezen over waarom de treinpaden voor dit jaar afgewezen waren.


Ik snap dat Prorail ergens een grens moet trekken. Maar als ik het verslag zo lees, worden veel zaken bepaald door de hele-uur-regeling.

Dus een trein mag niet op x:59 rijden, omdat er in dat uur al 12 treinen hebben gereden, maar 2 minuten later, om x:01 mag die wel rijden.

Dat is niet alleen veiliger op overwegen, maar is de waterhuishouding onder het spoor ook opeens weer hersteld.

Bijzondere manier van redeneren…

 

30-08-2025 19:53:04
robert5591
robert5591

Maar als dat volgende uur Y al de maximale [en de redenering daarachter is door de ACM vooralsnog aanvaard] 12 treinen heeft, mag er toch geen bij

 

01-09-2025 19:32:55
GerritJan
GerritJan

Quote
GerritJan (29-08-2025 18:54:11):


Vanaf maandag, 1 september, zal er bij Arriva in de achterhoek en vechtdallijnen stickers gaan verschijnen in de treinen met een noodnummer voor een onveilige situatie. Dit gebeurd net als bij de NS via SMS of Whatsapp. Het gaat om een proeftijd van een jaar.



Stickers verschijnen langzaam. - 097 006 524 000, SMS of Whatsapp bij arriva vechtdallijnen en achterhoek bij onveilige gevoel/situatie of overlast.