06-09-2025 15:40:22
GerritJan
GerritJan

Quote
DovaModaal (06-09-2025 14:27:05):



volgens mij word er naar het incheck moment gekeken en gaat alles automatisch naar het juiste vervoerder of krijgen alle andere vervoerders zoveel % meende ik.


Er wordt helemaal niet naar het incheckmoment gekeken want er is geen overeenkomst gesloten tussen Arriva en NS, en zonder overeenkomst gaat niemand dat programmeren in het OV-chipkaartsysteem.

Speculeren zonder enig betrouwbaar nieuws over een overeenkomst heeft helemaal geen zin. Dat is als speculeren dat je met je Ajax-abonnement op Feyenoord een wedstrijd zou kunnen gaan kijken.

Ik heb het over het algemeen.

 

06-09-2025 15:41:57
GerritJan
GerritJan

www.treinenweb.nl Provincies groningen en friesland willen binnen 10 jaar van de DMU's af.

 

06-09-2025 15:43:39
GerritJan
GerritJan

www.treinreiziger.nl Provincie limburg support het dat arriva tijdelijk met de maaslijn flirts gaat rijden vanwege stallingskosten.

 

06-09-2025 16:44:35
Xander140
Xander140

Quote
GerritJan (06-09-2025 15:36:35):


Hoe kan jij die feiten nu al bedenken door alleen naar voorzieningen te bekijken? Er is nog niks bekend gemaakt over de kosten van een kaartje en gesprekken lopen nog met prorail en NS over incheck poortjes. Het is niet zo dat na 1 nieuwsartikel en toegewezen krijgen van paden direct allemaal andere poortjes en paaltjes de grond uit poppen.


oke dus ik mag het er van je niet over hebben omdat jij schrijft dat het nog niet rond is met partijen die jij benoemd?! Beetje infantiel vind je niet? Dan mag het gehele forum hier wel dicht want als we die weg bewandelen is sowieso elke openlijke discussie op voorhand doodgeslagen. Bijzonder!

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-09-2025 19:30:56
cuneo56
cuneo56

Quote
Xander140 (06-09-2025 14:28:59):



Dat is gebaseerd op het feit dat er nu geen voorzieningen zijn op Meppel en Hoogeveen. Als deze door NS niet worden afgestaan hebben ze dus geen mogelijkheid de ov chipkaart te gebruiken. NS zal dus medewerking moeten geven.


Ik volg het niet meer.

Hoe zou NS voorzieningen die er niet zijn überhaupt kunnen afstaan?

 

06-09-2025 19:56:58
MasterE
MasterE

Eerst maar eens zien dat er überhaupt een Arriva-trein gaat rijden.

 

06-09-2025 20:24:00
Xander140
Xander140

Quote
cuneo56 (06-09-2025 19:30:56):


Quote
Xander140 (06-09-2025 14:28:59):



Dat is gebaseerd op het feit dat er nu geen voorzieningen zijn op Meppel en Hoogeveen. Als deze door NS niet worden afgestaan hebben ze dus geen mogelijkheid de ov chipkaart te gebruiken. NS zal dus medewerking moeten geven.


Ik volg het niet meer.

Hoe zou NS voorzieningen die er niet zijn überhaupt kunnen afstaan?



Het is niet zo ingewikkeld... Op Meppel en Hoogeveen heeft NS wel incheck mogelijkheden maar Arriva uiteraard niet. Nu moet Arriva opzoek naar een oplossing om reizigers in te laten checken en dat is als je wilt reizen met de OV chipkaart met Arriva (als dat dus überhaupt al kan) naar een incheck manier en er is dus een mogelijkheid dat NS een paaltje/poortje afstaat in Meppel of Hoogeveen. In Zwolle en Groningen zijn deze voorzieningen er wel en in Zwolle op Spoor 16 ook mits de trein daar ook gaat keren. De vraag is ook of NS dat ook wil en doet het afstaan van voorzieningen.



Laatst bewerkt door Xander140 op 06-09-2025 20:25
 

06-09-2025 20:49:46
cuneo56
cuneo56

Naast het feit dat je van spoor 16 te Zwolle niet naar Meppel kan zonder rangeerbeweging zijn de Blauwe zuiltjes te Zwolle in feite niet voor Arriva maar voor Blauwnet , waar het verschil tussen Netto en Bruto concessies weer komt kijken, en dan straks ook nog voor Open Access. Als het nu al niet lukt om alles via een paaltje te regelen, dan wordt het met nog een type er bij nog ingewikkelder.

 

06-09-2025 20:58:34 1
treinlim
treinlim

Eigenlijk wou ik hier helemaal niet op repareren maar sommigen bijdragen in dit topic lijken wel uit het NS Concern te komen, Lees alles wordt voor onmogelijk gehouden en daarom kan het niet.

 

06-09-2025 22:26:16 7
admin
Moderator
admin

Omdat men elkaar weer niet kon verdragen heb ik rigoreus gesneden in de discussie. Excuus aan de mensen die rustig en beleefd hebben gereageerd, maar toch hun reactie in het geweld verloren hebben zien gaan. De betrokken kleuters mogen snel beterschap gaan laten zien, anders mogen ze even een tijdje Somda-loos gaan afkoelen.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

07-09-2025 07:53:21
Arman3428
Arman3428

GTW 256 is in Amersfoort aangekomen om geschuurd te worden.

 

07-09-2025 08:12:46
abbm
abbm

Quote
cuneo56 (06-09-2025 20:49:46):


Naast het feit dat je van spoor 16 te Zwolle niet naar Meppel kan zonder rangeerbeweging zijn de Blauwe zuiltjes te Zwolle in feite niet voor Arriva maar voor Blauwnet , waar het verschil tussen Netto en Bruto concessies weer komt kijken, en dan straks ook nog voor Open Access. Als het nu al niet lukt om alles via een paaltje te regelen, dan wordt het met nog een type er bij nog ingewikkelder.



De Blauwnet paaltjes vallen onder hetzelfde netwerk als de Arriva paaltjes. Lijkt me vrij makkelijk te regelen...

 

07-09-2025 11:24:04
phantom
phantom

Ik begrijp nog steeds niet waarom men niet van het principe af is ,elke vervoerder krijgt eigen paaltjes.
Zoals velen al hebben erkend,al dat geneuzel en die regeltjes die je als reiziger in de gaten moet houden om te zorgen dat je op de juiste manier gebruik kan maken van OV van meerdere partijen,is eigenlijk iets wat niet bij de reiziger zou moeten liggen.
De techniek schijnt alles correct af te kunnen handelen(dat werd op dit forum tenminste wel is geroepen)
Dus als reizigers via meerdere OV partijen een rit van A naar B maken dan moet het mogelijk zijn om met 1 paaltje in en uit te checken en niet teveel te betalen.
Nu was er een tijdje terug, hier al een "geluid" wat impliceerde dat daar ook aan gewerkt werd,om alles via 1 paaltje te kunnen regelen.
Als dat klopt hoever is men daar dan mee ?

 

07-09-2025 19:46:43 2
martijn
martijn

Quote
abbm (07-09-2025 08:12:46):


Quote
cuneo56 (06-09-2025 20:49:46):


Naast het feit dat je van spoor 16 te Zwolle niet naar Meppel kan zonder rangeerbeweging zijn de Blauwe zuiltjes te Zwolle in feite niet voor Arriva maar voor Blauwnet , waar het verschil tussen Netto en Bruto concessies weer komt kijken, en dan straks ook nog voor Open Access. Als het nu al niet lukt om alles via een paaltje te regelen, dan wordt het met nog een type er bij nog ingewikkelder.



De Blauwnet paaltjes vallen onder hetzelfde netwerk als de Arriva paaltjes. Lijkt me vrij makkelijk te regelen...



Als het zo eenvoudig is, moeten ze dat misschien ook eens in Zutphen doen. Daar is het al jaren omchecken tussen de blauwe en rode (of RRReis-)treinen van Arriva.

 

07-09-2025 22:56:22
dennistd
dennistd

Quote
martijn (07-09-2025 19:46:43):


Quote
abbm (07-09-2025 08:12:46):


Quote
cuneo56 (06-09-2025 20:49:46):


Naast het feit dat je van spoor 16 te Zwolle niet naar Meppel kan zonder rangeerbeweging zijn de Blauwe zuiltjes te Zwolle in feite niet voor Arriva maar voor Blauwnet , waar het verschil tussen Netto en Bruto concessies weer komt kijken, en dan straks ook nog voor Open Access. Als het nu al niet lukt om alles via een paaltje te regelen, dan wordt het met nog een type er bij nog ingewikkelder.



De Blauwnet paaltjes vallen onder hetzelfde netwerk als de Arriva paaltjes. Lijkt me vrij makkelijk te regelen...



Als het zo eenvoudig is, moeten ze dat misschien ook eens in Zutphen doen. Daar is het al jaren omchecken tussen de blauwe en rode (of RRReis-)treinen van Arriva.



Ik ga er vanuit dat die situatie in december verdwijnt als de Achterhoek ook RRReis wordt.

 

07-09-2025 23:47:42
SunKeeper
SunKeeper

Quote
SunKeeper (06-09-2025 13:18:07):


Quote
cuneo56 (05-09-2025 21:26:31):


Waarom deze stellen niet eerst maar eens gebruiken voor de zowat constant uitvallende sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht?


De beperkingen in het materieel zijn voorlopig van kracht t/m a.s. maandag 00:30. Er rijden vervangende bussen.


Bovengenoemde met 1 dag verlengd. We wensen de monteurs succes de beperkingen te verhelpen.

 

08-09-2025 09:04:52
martijn
martijn

Quote
dennistd (07-09-2025 22:56:22):


Quote
martijn (07-09-2025 19:46:43):


Quote
abbm (07-09-2025 08:12:46):


Quote
cuneo56 (06-09-2025 20:49:46):


Naast het feit dat je van spoor 16 te Zwolle niet naar Meppel kan zonder rangeerbeweging zijn de Blauwe zuiltjes te Zwolle in feite niet voor Arriva maar voor Blauwnet , waar het verschil tussen Netto en Bruto concessies weer komt kijken, en dan straks ook nog voor Open Access. Als het nu al niet lukt om alles via een paaltje te regelen, dan wordt het met nog een type er bij nog ingewikkelder.



De Blauwnet paaltjes vallen onder hetzelfde netwerk als de Arriva paaltjes. Lijkt me vrij makkelijk te regelen...



Als het zo eenvoudig is, moeten ze dat misschien ook eens in Zutphen doen. Daar is het al jaren omchecken tussen de blauwe en rode (of RRReis-)treinen van Arriva.



Ik ga er vanuit dat die situatie in december verdwijnt als de Achterhoek ook RRReis wordt.



De Achterhoek wordt inderdaad RRReis, maar ZHO rijdt toch nog een paar jaar onder de vlag (en paaltjes) van Blauwnet? Of verschuift de omcheck tussen regionale vervoerders dan naar Hengelo?

 

08-09-2025 09:16:32 1
jeanpierre
jeanpierre

De twee paaltjes voor Blauwnet en Arriva worden vervangen door één Blauwnet/Rrreis paaltje.

 

08-09-2025 10:03:29
phantom
phantom

Quote
SunKeeper (07-09-2025 23:47:42):


De beperkingen in het materieel zijn voorlopig van kracht t/m a.s. maandag 00:30. Er rijden vervangende bussen.


Bovengenoemde met 1 dag verlengd. We wensen de monteurs succes de beperkingen te verhelpen.


Is het ook vanwege materieel defect,of is het net zoals men een tijdje terug riep,een mcn tekort ??
Bij beide kan je namelijk stellen dat er een beperking in het materieel is,maar dat zegt niks over een specifieke oorzaak.
Bij het 1ste kan een monteur dingen doen om problemen te verhelpen,bij het 2e word dat voor een monteur lastiger ;-)

 

08-09-2025 10:20:19
SunKeeper
SunKeeper

Geen idee wat de voorwaarden zijn voor het opgeven van een storingsoorzaak. Kun je zomaar van alles opgeven of is er ook iemand die er wel eens vragen bij stelt?


In eerdere gevallen bij uitval zoals deze werd het wel als “tekort personeel” omschreven dus kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom nu met een alternatief verklaard moet worden hoezo het niet kan rijden.

 

08-09-2025 11:05:51
robert5591
robert5591

De opdrachtgever kijkt naar uitvalpercentages (Limburg zou langzamerhand sneller moeten zijn), is als het goed is naar de kern van de reisinformatie (uitval, vertraging) maar welke tekst over interne oorzaken een vervoerder gebruikt niet echt

 

08-09-2025 13:30:43
thom
thom

Quote
SunKeeper (08-09-2025 10:20:19):


Geen idee wat de voorwaarden zijn voor het opgeven van een storingsoorzaak. Kun je zomaar van alles opgeven of is er ook iemand die er wel eens vragen bij stelt?


In eerdere gevallen bij uitval zoals deze werd het wel als “tekort personeel” omschreven dus kan me eigenlijk geen reden bedenken waarom nu met een alternatief verklaard moet worden hoezo het niet kan rijden.



Dat geeft de vervoerder gewoon zelf op, en heeft daar kwa reisinformatie aan niemand verantwoording aan af te dragen oid.

 

08-09-2025 15:39:41 1
Karel1969
Karel1969

Quote
SunKeeper (07-09-2025 23:47:42):


Quote
SunKeeper (06-09-2025 13:18:07):


Quote
cuneo56 (05-09-2025 21:26:31):


Waarom deze stellen niet eerst maar eens gebruiken voor de zowat constant uitvallende sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht?


De beperkingen in het materieel zijn voorlopig van kracht t/m a.s. maandag 00:30. Er rijden vervangende bussen.


Bovengenoemde met 1 dag verlengd. We wensen de monteurs succes de beperkingen te verhelpen.



Vandaag ook geen sneltreinen in Zuid Limburg. De prognose wordt elke dag weer een dag vooruit geschoven. En dit bedrijf profileert het beter te kunnen doen op het HRN met allerlei spierballentaal, echt lachwekkend.

 

08-09-2025 20:38:49 1
GerritJan
GerritJan

Heeft het zin om hier over weer te discussiëren?



Laatst bewerkt door GerritJan op 08-09-2025 20:39
 

08-09-2025 21:21:52
cuneo56
cuneo56

Wat wel zinnig is dat er een betere prognose gegeven wordt dan het, niet alleen in dit geval , vaak voorkomende "tot einde dienst" of soortgelijke vermelding.

Je wordt helaas vaak hierdoor op het verkeerde been gezet ( en je wekker verkeerd gezet ) want het blijkt maar al te vaak dat het de volgende dag toch niet verholpen/ veranderd is. ( en je dus beter zoals hier bij Arriva Limburg, de stoptrein van een kwartier eerder had moeten nemen.)

 

08-09-2025 21:24:07
Karel1969
Karel1969

Dat verwondert mij ook. Zou Arriva echt elke dag denken dat het de volgende dag wel opgelost te hebben nu blijkt dat het dag na dag na dag niet is opgelost? Daar kan je toch wel eerlijk over communiceren?

 

08-09-2025 23:13:25
SunKeeper
SunKeeper

Blijkbaar niet, het is nog met een dag verlengd. Misschien handiger om te vermelden als de dienst weer hersteld is, ik gok dat er nog wel dagen toegevoegd gaan worden.

Personeel voor een deel ineens foetsie blijkbaar.

 

08-09-2025 23:16:31
sjoerd
sjoerd

Quote
Karel1969 (08-09-2025 21:24:07):


Dat verwondert mij ook. Zou Arriva echt elke dag denken dat het de volgende dag wel opgelost te hebben nu blijkt dat het dag na dag na dag niet is opgelost? Daar kan je toch wel eerlijk over communiceren?


Het is altijd beter om eerlijk te zijn dan om stelselmatig de schijn op te houden. Geloofwaardigheid wordt opgebouwd in jaren en afgebroken binnen de seconde.

 

12-09-2025 19:34:17
SunKeeper
SunKeeper

Na twee hele dagen (gister en eergisteren) de dienst uitvoeren, is het vandaag weer klaar tussen Hrl-Mt. Tot de bekende 00:30 morgen, maar tijd zal het leren tot hoelang echt. Weer vijf dagen?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-09-2025 12:17:27 1
phantom
phantom

Ik blijf het apart vinden dat men vanuit Arriva geen officieel bericht naar buiten brengt waarin men eerlijk verteld wat nu de oorzaak is van alle uitval.
Op basis daarvan kan een reiziger in elk geval voor z'n eigen wel uitmaken of dat dat probleem een dag later is opgelost,of dat het waarschijnlijk nog wel even zal duren en men dus voor langere tijd een alternatief moet zoeken.

 

13-09-2025 16:25:38
sjoerd
sjoerd

Soms is het beter om zaken eens even voor je te houden. En zeker als er sprake is van enige concurrentie. Voor je het weet sta je als onderneming of zelfs als persoon ineens heel anders in de markt.

 

13-09-2025 16:56:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Even? Dit betreft niet een losstaande casus van de voorbijgaande week.

 

13-09-2025 17:43:40
martijn
martijn

Even? Ok er zijn afgelopen anderhalf jaar een paar dagen geweest dat die 'Drielandentrein' volgens dienstregeling heeft gereden, maar als je de statistieken op rijdendetreinen.nl ziet, is dat niet vaak geweest.

 

13-09-2025 18:11:41
kleine_man
kleine_man

Dat er nog niets naar buiten gebracht is, is vaak een teken dat er meerdere belanghebbende zijn met tegenstrijdige belangen. Niemand wil de vuile was buitenhangen. Het betekend ook dat men op de achtergrond nog steeds de wil heeft om eruit te komen. Een eenzijdig statement kan dan verkeerd vallen en is men bezig met rechtzaken in plaats van het probleem op te lossen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-09-2025 19:35:10 1
cuneo56
cuneo56

Degenen met belangen die zich stilhouden zoals geschreven zijn de vervoerder, de producent van het materieel en de opdracht gever lijkt me.

Maar de belangrijkste belanghebbende , de Reiziger, wat heeft die daar allemaal aan, die heeft enkel het ongemak dat meer dan de helft van de tijd de helft van de beloofde treinen niet rijdt ,maar kennelijk houd die zich ook stil of heeft zich in zijn of haar lot geschikt.

 

13-09-2025 23:15:26
SunKeeper
SunKeeper

Stilhouden was ik wel een beetje klaar mee dus misschien juist weer iets teveel posts van mijn kant afgelopen weken.


Ik maak zelf niet per se gebruik van de drielandentrein, maar vaak wel van de stoptreinen op een groot deel van het Nederlandse traject.

Omdat er dus regelmatig vanuit Aachen in Hrl iedereen eruit wordt gegooid zijn die reizigers aangewezen op de stoptreinen tot aan Mt. Want er rijdt dan vaak wel een vervangende bus, maar de reiziger die daar niet mee bekend is gaat niet een busstation doorzoeken, als er ook al een trein klaarstaat een spoor verder met een duidelijke bestemming.

Het is dus daardoor vaak erg knus, omdat de materieel inzet van de stoptreinen niet gepland is op een bak extra reizigers met bijbehorende (grote) koffers en andere bagage. Verder pikt de stoptrein veel lokale scholieren op met bestemming Mes of Mt en terug naar huis.


Gisteren tot 15:00 vielen vooral de ritten naar Aachen en terug uit. (spoorproblemen Duitsland)

Vandaag heeft het goed gereden en er zijn momenteel geen nieuwe verstoringen gepland dus hiervoor een pluim.

*klopt nu heel hard op een houten opppervlak*

 

14-09-2025 09:35:38
mdeen
mdeen

Quote
sjoerd (13-09-2025 16:25:38):


Soms is het beter om zaken eens even voor je te houden. En zeker als er sprake is van enige concurrentie. Voor je het weet sta je als onderneming of zelfs als persoon ineens heel anders in de markt.


Van wat voor concurrentie is hier sprake dan? Staat Arriva op het punt overgenomen te worden en willen ze daarom goede sier spelen (dat lukt ook niet als je niets zegt). Willen ze niet zeggen wat het probleem is om een mogelijke voortzetting van de concessie niet in gevaar te brengen? Dat betekent dat ze ook niets aan de provincie Limburg vertellen over het probleem. En als concessieverlener zou ik in deze fase elke keer dat er weer zo'n uitvaldag is met de verantwoordlijken aan tafel zitten om een uitleg te eisen.

Maar dat alles is geen reden om niet naar de reiziger te vertellen wat het probleem is en of je dit in de nabije toekomst opgelost krijgt.

 

14-09-2025 14:15:56
phantom
phantom

Quote
sjoerd (13-09-2025 16:25:38):


Soms is het beter om zaken eens even voor je te houden. En zeker als er sprake is van enige concurrentie. Voor je het weet sta je als onderneming of zelfs als persoon ineens heel anders in de markt.



Prima dat je niet alles tot in detail de wijde wereld in slingert,dat is ook nergens voor nodig.
Maar je hebt wel een (ongeschreven) plicht om je doelgroep,ofwel de reizigers die jouw product/dienst willen gebruiken voor hun dagelijkse reis,te voorzien van gedegen info.
Met een uitspraak als, vanwege personeels problemen of aanhoudende materieel problemen vervallen de komende tijd regelmatig ritten,zeg je al genoeg.
Dan snapt een reiziger heus wel dat dat niet met 2-4 weken is opgelost en kan dan zijn reis aanpassen tot dat Arriva het bericht naar buiten brengt dat de problemen zijn opgelost.
(als de reizigers dat tenminste nog willen na zoveel tegenvallende resultaten van het product wat arriva ( op papier) zegt te hebben en aanbied aan reizigers)

Of Arriva overigens een pluim verdient voor het (een keer) wel rijden van een trein,dat vind ik persoonlijk wellicht te veel krediet,zeker als je ziet hoevaak ze dat niet doen tot zover.
Maar dat is een persoonlijk ding ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 14-09-2025 14:16
 

14-09-2025 16:01:58 2
stefanvw14
stefanvw14

Weet iemand hoe dat zit?
Ieder jaar met Appelpop rijdt NS 3x per uur ipv de normaal al 2x per uur, terwijl Arriva op Appelpop zaterdag stug blijft volharden in 1x per uur een stoptreintje naar Arnhem.
Is het voor Arriva verboden om bij een evenement waar rustig 70.000 man op afkomt twee keer per uur te rijden? Dacht dat de regionale vervoerders altijd beter de regio begrepen dan de landelijk georiënteerde NS…



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 14-09-2025 16:02
 

14-09-2025 16:48:18
Rsb
Rsb

Zeker niet verboden en in het verleden ook gewoon gedaan inclusief dubbele stellen en extra late nachttreinen.

 

16-09-2025 13:28:10
SunKeeper
SunKeeper

Nadat er afgelopen dagen diverse ritten van de RS18 uitvielen onder reden personeelstekort, is vandaag de bekende materiële beperkingen weer uit de kast gehaald en is de drielandentrein niet actief Hrl-Mt vv. tot ten minste 17:00 vandaag.

 

16-09-2025 13:45:16 1
Karel1969
Karel1969

Je maakt je als vervoerder toch volkomen belachelijk en ongeloofwaardig op deze manier.

 

16-09-2025 14:24:42 1
Klaas88
Klaas88

Quote
Karel1969 (16-09-2025 13:45:16):


Je maakt je als vervoerder toch volkomen belachelijk en ongeloofwaardig op deze manier.



Dat is Arriva toch al jaren? Verbaast het je nog? :P

 

16-09-2025 15:27:36
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Aan de andere kant, vanaf Roermond verder naar het noorden hoor ik nauwelijks iets van klachten over Arriva.

 

16-09-2025 17:35:47
phantom
phantom

Mag je daarmee dan concluderen dat men dan in het zuiden of slecht materieel heeft en/of erg gevoelig personeel omdat ze daar schijnbaar bij elke scheet zieken hebben ?
Of zijn die 2 redenen gewoon de simpelste voor Arriva om in te zetten als excuus om de trein niet te laten rijden ?
Ik probeer het vanuit het standpunt als simpele burger te begrijpen,hoe de vork in de steel zit,als het gaat om hoe zo'n bedrijf beredeneert,niet meer,niet minder,het is geen bashen of zuur willen zijn/doen.

 

16-09-2025 17:50:27
treinhobby
treinhobby

Als je op werkenbij.arriva.nl kijkt, zie je dat standplaats Heerlen/Maastricht de enige is met openstaande vacatures voor machinist.

Dus daaruit kan je concluderen dat ze voor die regio dus krap zitten met personeel.

En dan hoeft niet alleen ziekte, maar kan ook vakantie of geboorteverlof al voldoende zijn treinuitval te krijgen.

 

16-09-2025 21:32:44
Dionysusnu
Dionysusnu

In ander drielandentrein-en-Limburg-nieuws, de statistieken van vorig jaar zijn binnen.

limburg.bestuurlijkeinformatie.nl

Het meest significant zijn de punctualiteit:

RS11 – Roermond-Nijmegen 92% >92%
RS12 Maastricht – Roermond 92% >94%**
RS15 Heerlen – Sittard 87% >94%**
RS18 Maastricht – Kerkrade 93% >95%
RE18 Maastricht-Heerlen-Aachen 66% >95%

Gemeten op 3 minuten (180 sec) bij aankomst op knooppunten. Het getal erachter is de norm van de concessie.

En de rituitval:

Trein Diesel (Maaslijn) 1,07% <0,20%
Trein Elektrisch 2,37% <0,20%

In het document staan grafieken met meer detail per onderdeel. Wat opvalt is dat de verwijtbare rituitval op de RE18 slechts rond de 5% ligt, terwijl 34% (!) van de aankomsten niet punctueel was. Dat laatste heeft ook het nieuws gehaald: Te veel vertragingen bij Drielandentrein: 34 procent reed niet op tijd



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 16-09-2025 22:18