13-09-2007 17:34:54
lamote_ban
lamote_ban
Quote
lucky: Het probleem van het verleggen is het verkloten van de aansluitingen. Alle arriva treinen sluiten nu redelijk op elkaar aan. Je zou met de trein uit rd of dz de trein naar lw weer moeten kunnen halen. Nu komen alle treinen rond het hele en halve uur aan in gn en zo sluiten ze aan op elkaar.

Ja, maar je moet je wel afvragen hoeveel mensen er nou van Arriva op Arriva overstappen. De overstap op NSR is wel belangrijk.
 

13-09-2007 17:37:42
lucky
lucky
Het sluit nu ook niet echt aan op nsr... de treinen komen even voor het half uur en even voor het hele uur. Als je de :44 ic wil halen vanuit gn moet je bijna altijd 20 minuten wachten. Wel een hele ruime overstap. Op de :04 stop ic gaat het beter, maar die willen de meesten niet hebben.  

13-09-2007 17:56:42
woepje
woepje
Quote
peterselie: Ik denk dat het traject Lw-Stv de beste keuze is om de wadlopers in te zetten, aangezien daar veel ruimte in de dienstregeling zit en dit op de andere trajecten een stuk minder het geval is.
Ja inderdaad, zet die treinen daar maar in dan.%08%%08%.

Maar die 2 buffeltjes kunnen inderdaad ook wel weer terug. Heeft diegene die stickers motten plakken/verwijderen ook weer wat te doen.
 

14-09-2007 14:02:22
kbrandsma
kbrandsma
Komt u maar!
Zo in de minder warme periode van het jaar is dat voor mij geen probleem. Lekker overal een middenarmsteun!
Moeten ze de vertrektijd uit Lw wel weer twee minuten eerder zetten, zoals voorheen.

Gisteravond stonden alleen de 233 en de 322 bij Voith buiten.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-09-2007 14:04
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-09-2007 14:26:17
salieri
salieri
Trein 30420 met 2x 2/8%02%  

14-09-2007 15:05:20
wimhoekema
wimhoekema
de 3216 staat nog in On? Nou, dan nog wat spul uit Zl erbij en we kunnen weer fatsoenlijk ouderwetsch dieselen op de Staverse lijn  

14-09-2007 15:13:57
broek53
broek53
3216 staat nog in Onnen; transport naar Amersfoort wordt gepland op 20/9 overigens.  

14-09-2007 15:20:09
wimhoekema
wimhoekema
%04%waarmee dan uiteindelijk de laatste DH2 (formeel zelfs bestickerd als museumloper) het grondgebied zijner inzetprovinciën zal verlaten...
Maar stiekum houd ik goede hoop op een tijdelijke Wadloperrevival alhier
 

14-09-2007 18:13:43
salieri
salieri
Sorry dat ik het vraag, maar weet je ook hoelaat de doorkomst te Assen óngeveer is?  

14-09-2007 19:14:13
broek53
broek53
Ongevéér 12.36 uur, gesleept door een IRM-4 is de bedoeling.  

14-09-2007 19:31:16
woepje
woepje
Verdraaid, die kan ik niet spotten ivm stage.

Enfin het viel me op dat de treinen van Arriva gedurende de middag-/avondspits wat meer volgens drgl rijden dan de afgelopen dagen. Ok, wat kleine vertragingen van +2 ofzo, maargoed. De stoptrein van 17.01 naar Lw rijdt de gehele week (als ik me niet vergis) al met slechts een los GTW drietje en dat betekend dus ook steeds staand reizen.
 

14-09-2007 20:05:56
peterselie
peterselie
Het drietje dat in die dienst zat, werd vanmiddag om 16.03 vervangen door een ander drietje.

Als iemand zich afvroeg waar al die GTW'tjes bleven?

Ik heb vanmiddag in Leeuwarden vanaf het busstation nogal het nodige materieel weten te tellen. Een defecte 2/8 op spoor 1. Hierdoor zaten een 2/8 en 2/6 opgesloten daar. In Lw was nog een vervangende 2/8. Verder nog een 2/6 die om 16.15 over het emplacement reed richting spoor 5b. In Groningen stond om 15.00 ook nogal wat reserve, dus hoezo geen stellen meer?
 

14-09-2007 20:11:42
bouwe
bouwe
Volgens mij waren wij het er tijdens de wadjes-tijdperk ook wel over eens dat de bijsturing van Arriva nou niet echt super te noemen is.  

14-09-2007 20:18:55
kbrandsma
kbrandsma
Dat klopt zeker, al hadden ze het op Lw - Stv na maart de boel wel onder controle. Steeds wanneer tussen december en maart een aantal stellen naar Veolia waren vertrokken kon het allemaal net, met dat bij de minste of geringste uitval van materiaal geknipt moest worden. Na ongeveer 2 weken waren er weer nieuwe GTW's en was de druk er af.

Er zijn wel genoeg stellen, alleen niet alle stellen worden in de spits ingezet.
Wat de exacte reden hiervoor is is vast niet duidelijk. Het kan mogelijk kostenbesparing zijn (diesel), maar ook zouden een aantal niet gebruikt kunnen worden door defecten. Gissen dus.
 

14-09-2007 20:19:47
peterselie
peterselie
Dat had ik gister al gemerkt toen het mat voor de 30323 en 30223 beiden op spoor 5b stond. 2x DM'90 voor de sneltrein en een GTW 2/6 voor de stopper. Die laatste werd door een behulpzame NS medewerker leeggeveegd en de passagiers werden aangekomen bij het setje buffels weer teruggestuurd, omdat die GTW toch de stoptrein bleek te zijn.  

14-09-2007 20:33:30
salieri
salieri
Quote
broek53: Ongevéér 12.36 uur, gesleept door een IRM-4 is de bedoeling.
Hmm, dan ga ik 1x onder het zelfstandig werkuur weg. Wil deze laatste wadloper voorlopig wel op de gevoelige plaat vastleggen
 

14-09-2007 23:39:13
mikos
mikos
Mikos: Als we het hier nou ook een beetje zakelijk zouden kunnen houden, niemand is er geïnteresseerd in waar je eerder weggaat of waarom je niet kunt. Het nieuwswaarde gehalte is nou niet echt boeiend te noemen.

Ik heb vandaag overigens voor het eerst plaats mogen nemen in een Spurt. Er is maar weinig materieel waar ik niet over te spreken ben, en ook deze zijn niet vervelend. Ze maken overigens idd nogal wat lawaai, iets wat ik een minpunt vind.


www.ov-ervaringen.nl
 

15-09-2007 00:04:40
TreinOFiel
TreinOFiel
Leuk dat ik op 20/9 net 's middags vrijben: wordt de trein overigens ook weer aan de kant genomen te Putten, of deze keer niet?

EDIT: Zie DRGL al staan

Laatst bewerkt door TreinOFiel op 15-09-2007 00:07
 

15-09-2007 00:24:52
bouwe
bouwe
http://www.112groningen.nl/artikel.php?artikel=1609  

15-09-2007 15:50:49
mikos
mikos
Edit door Mikos: Topic opgeschoond, laatste verzoek het hier wat zakelijker te houden en het over de GTW's te gaan hebben, anders gaan er maatregelen genomen worden.


www.ov-ervaringen.nl
 

15-09-2007 16:04:13
wadloper32
wadloper32
Men zegt dat arriva op sommige srajecten, op bepaalde tijden gtw´s te kort komt, maar hoeveel?

Laatst bewerkt door wadloper32 op 15-09-2007 19:28
 

15-09-2007 21:13:43
peterselie
peterselie
Het is een goede vraag. Ik vroeg me hetzelfde af, daarom ben ik even aan het tellen geslagen, waarbij alles op de diensten in de ochtendspits gebaseerd is:

Lw-Stv: 4
Lw-Hlgh: 2
Lw-Gn: 6
Gn-Dz: 3
Gn-Rd: 4
Gn-Nsch-Leer: 7?

Bij elkaar een stuk of 26 diensten en Arriva heeft 45 stellen. Deze zijn niet allemaal beschikbaar, vanwege defecten, dus je kunt nagaan dat er heel wat diensten met een enkel stel gereden moeten worden.
 

15-09-2007 21:25:33
salieri
salieri
Een Arriva-machinist vertelde mij net dat ze nu aan het tellen zijn geslagen om zoveel mogelijk de treinstellen goed te krijgen.  

15-09-2007 21:28:13
bouwe
bouwe
Nu pas? Ligt het aan mij of moet een bijsturing altijd zijn materieelplanning in de gaten houden?  

15-09-2007 21:29:41
salieri
salieri
Tja, ik kan er helaas ook niets aan doen, net zoals de machinisten  

16-09-2007 17:12:19
wadloper32
wadloper32
Zaterdag 22 september gaat er een trein van Groningen naar Stadskanaal, geheel gratis. zie site> http://www.arriva.nl/page.php?id=1588 Maar normaal zitten de treinen al redelijk vol, maar gaat deze gtw dan niet behoorlijk vol zitten?, want het is immers gratis.

Laatst bewerkt door wadloper32 op 16-09-2007 17:13
 

16-09-2007 19:18:26
salieri
salieri
Lijkt mij niet, aangezien hij alleen te Zb stopt en daarna rechtstreeks naar Stadskanaal gaat  

16-09-2007 19:28:22
j.jager
j.jager
Ik sprak vanmiddag een mcn, die die trein gaat rijden, en hij liet mij de tijden zien, en op zijn papiertje stonden ook tijden van alle tussenstations, tussen Gn, en Zb op vermeld. En volgens de arriva site, word er tussen Gn, en Zb overal gestopt, en zal deze trein na Zb, Rechtstreeks naar Skn worden gereden.

Laatst bewerkt door j.jager op 16-09-2007 19:32
 

16-09-2007 19:35:31
salieri
salieri
Oh oke, ergens bij race the train stond volgens mij dat hij alleen in Zb zou stoppen. Maar die machinist zal het wel beter weten  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2007 20:00:49
kbrandsma
kbrandsma
Quote
peterselie: Het is een goede vraag. Ik vroeg me hetzelfde af, daarom ben ik even aan het tellen geslagen, waarbij alles op de diensten in de ochtendspits gebaseerd is:
Lw-Stv: 4
Lw-Hlgh: 2
Lw-Gn: 6
Gn-Dz: 3
Gn-Rd: 4
Gn-Nsch-Leer: 7?
Bij elkaar een stuk of 26 diensten en Arriva heeft 45 stellen. Deze zijn niet allemaal beschikbaar, vanwege defecten, dus je kunt nagaan dat er heel wat diensten met een enkel stel gereden moeten worden.

Arriva heeft 43 stellen. Na a.s. dinsdag hebben ze 45 stellen ter beschikking.
Als ze er gewoon als vuistregel van maken dat ALLEEN de 2/8-en enkel mogen rijden in de spits en niet de 2/6-en, dan is het probleem minder groot.
Sowieso Lw-Hlgh rijdt vrijwel altijd met een los stel(vakanties uitgezonderd). Te Sk staat (stond?) tussen 7.54 en 8.29 altijd een stel buiten dienst omdat er in praktijk niet in 5 minuten naar het andere spoor kan worden gerangeerd. Als dit stel gewoon met de 30028 meerijdt i.p.v. de 30030 dan kan die wel met een enkele 2/8 rijden schat ik zo.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 16-09-2007 20:01
 

16-09-2007 23:24:35
TreinOFiel
TreinOFiel
Ik dacht dat m.i.v. 10/9 de Arrivatreinen overal zouden stoppen tussen Gn en Nsch: vandaag bleek op de vertrekstaat van Zuidbroek dat de eerste van elk uur niet te Sappemeer Oost/Kropswolde stopt (ri. Gn). Eerder op de dag verbaasde ik me al dat er 2 treinen/uur per richting in Sappemeer Oost staan aangegeven (i.p.v. 3). Waarom is dit veranderd? %03%  

17-09-2007 00:37:50
TreinOFiel
TreinOFiel
Volgens het Dagblad van het Noorden van donderdag jl. zijn er de volgende ontwikkelingen:
* Er zijn nieuwe treinen besteld (!)
* Er gaan extra bussen rijden
* Huur NS-materieel is beperkt (er staan genoeg Wadlopers te Zl, dus lijkt me onzin %03%)
* Huur buitenlands materieel is bijna onmogelijk
* Laatste treinen worden deze week geleverd

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2427417.ece
 

17-09-2007 04:56:13
salieri
salieri
Quote
TreinOFiel: Ik dacht dat m.i.v. 10/9 de Arrivatreinen overal zouden stoppen tussen Gn en Nsch: vandaag bleek op de vertrekstaat van Zuidbroek dat de eerste van elk uur niet te Sappemeer Oost/Kropswolde stopt (ri. Gn). Eerder op de dag verbaasde ik me al dat er 2 treinen/uur per richting in Sappemeer Oost staan aangegeven (i.p.v. 3). Waarom is dit veranderd? %03%
De vertrekstaat klopt niet te Zuidbroek dacht ik
 

17-09-2007 08:16:57
woepje
woepje
Quote
TreinOFiel: * Er zijn nieuwe treinen besteld (!)
prachtig, maar heb je lekker veel aan nu
 

17-09-2007 08:36:21
lucky
lucky
Het is weer feest bij arriva.. Lw - gn ligt er al 3 uur uit, en op gn - rd/dz staat de av weer met +10 tot + 20..

Waarom kan arriva niet in 3 uur bussen regelen? Ik vind dat onbegrijpelijk... Ze laten je lekker via meppel omreizen..:S

Laatst bewerkt door lucky op 17-09-2007 08:37
 

17-09-2007 09:02:35
hielkeb
hielkeb
Vanaf 8.30 rijden er weer treinen tussen Lw en Gn,echter nog niet volgens schema en alleen stoptreinen
Er worden bussen ingezet tussen Buitenpost en Zuidhorn

Laatst bewerkt door hielkeb op 17-09-2007 13:31


Hielkeb
 

17-09-2007 10:53:05
mdeen
mdeen
Quote
lucky: Waarom kan arriva niet in 3 uur bussen regelen? Ik vind dat onbegrijpelijk... Ze laten je lekker via meppel omreizen..:S

Omdat het spits is en alle bussen al op de weg zijn?
Overigens gaat het met de (Arriva) qliner via Drachten sneller dan via Meppel. En Arriva=Arriva, dus...
Maar dat kan die bus natuurlijk niet aan wat betreft capaciteit.
 

17-09-2007 12:00:56
peterselie
peterselie
Ik heb het geweten vanochtend. Om 6.52 hoorde ik dat er een seinstoring was, dus maar via Drachten gereisd. Betekende uiteindelijk wel dat ik een uur later dan gepland ter plekke was.  

17-09-2007 13:27:14
lucky
lucky
Ik heb er nog veel langer over gedaan, mede dankzij concurrent connexxion. Ik had de bus van sk naar heerenveen genomen, om daar over te stappen richting gn. Dat was de bedoeling en de vertraging zou zo'n 10 minuten zijn, dus zeker te doen. Maar beide bussen reden vol voorbij, en ik had geen zin om een uur te wachten. Dus heb de trein gepakt naar lw en vandaar naar bp en in de bus. Ik was half 1 in gn terwijl volgens plan ik om 10.30 er zou moeten zijn. 2 uur vertraging dus. Bedankt prorail, ariva en connexxion.  

18-09-2007 15:26:04
kbrandsma
kbrandsma
Quote
TreinOFiel: Volgens het Dagblad van het Noorden van donderdag jl. zijn er de volgende ontwikkelingen:
* Er zijn nieuwe treinen besteld (!)

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2427417.ece

Die treinen zijn helemaal niet besteld. Arriva zou pas treinen bestellen als het vooronderzoek door ProRail voor reizigersvervoer op Zuidbroek - Veendam op een positieve eindresultaat zou uitkomen. Ze gaan nu echt geen treinen bestellen als ze dat in december (zeer waarschijnlijk) gaan doen. Bovendien moest er eerst met de provincie Groningen gesproken worden over de kosten van de aanschaf van de nieuwe treinen. Waarom is mij een raadsel, want Arriva heeft toch gewoon de concessie? Daar hoort niet alleen maar een rinkelende kassa bij!
 

18-09-2007 15:35:39
train85
train85
De 2 laatste GTW's zullen deze snel binnenkomen te nederland zijn gisterenvroeg vertrokken uit Zwitserland.  

18-09-2007 15:49:45
kbrandsma
kbrandsma
De aflevering van de 326 en 327 staat voor vandaag gepland.

Normaal gesproken worden de nieuwe stellen dinsdags rond 7.20 door Martijn24 in Gn gespot. Op dit moment is er nog niets over vermeld in het opvallende dingen topic. Vanavond nog maar eens kijken dus!

Laatst bewerkt door kbrandsma op 18-09-2007 15:51
 

18-09-2007 16:06:24
woepje
woepje
Ik was vanochtend rond 7.40 ook even in Gn en toen zag ik geen 326 en 327. Wellicht dat ik ze zometeen zie als ik richting huis ga.  

18-09-2007 16:28:27
hielkeb
hielkeb
De 326 en 327 stonden vanmiddag in Groningen


Hielkeb
 

18-09-2007 17:40:31
martijn24
martijn24
Vanmorgen wel in Groningen geweest van 6.45uur tot 8.15uur en de treinstellen waren toen nog niet aangekomen in Groningen. Denk ik ook omdat er wat vertraging op de lijn Groningen-Nieuweschans was.  

18-09-2007 23:03:30
woepje
woepje
Quote
hielkeb: De 326 en 327 stonden vanmiddag in Groningen
Jep beiden gekoppeld gezien vanmiddag om 16.50

Laatst bewerkt door woepje op 18-09-2007 23:03
 

19-09-2007 14:52:14
hielkeb
hielkeb
De 326 heeft de naam van W.C.Escher en de 327 Jelle Zijlstra
Ze stonden vanmiddag in Leeuwarden

foto op http://flickr.com/photos/spurt


Hielkeb
 

19-09-2007 16:28:18
micky
micky
Over die Wadlopers die zijn waarschijnlijk verkocht aan Polen.

micky
 

19-09-2007 16:30:23
mark
mark
Waar heb je dat vandaan?  

19-09-2007 16:36:01
micky
micky
van een rangeerder van Nedtrein Zl (kennis) hij vertelde dat Zondag 16 September dat de DH-II 3206 voor 11.30 in de werplaats moest staan helemaal schoon en toen ik terug kwam stonden alle deuren open en liepen er mensen door het treinstel.

micky
 

19-09-2007 16:39:06
mark
mark
Dat stel gaat naar Voelia, da's nog altijd geen Polen.
Discussie daarbij gesloten.
 

19-09-2007 16:40:37
broek53
broek53
Sure, maar ik denk dat dat ging over de overdracht van dit stel aan Veolia. Dat is geen poolse maatschappij, meen ik. Maar dat er vanuit Polen belangstelling voor Wadlopers bestaat, is een verhaal dat al langer loopt.
NSFS laat overigens de wadlopers slopen als ze op 1 januari niet verkocht zijn. een drama als NSR gehad heeft (en nog heeft) met de DE3-en, daar waken ze voor.
 

19-09-2007 19:28:59
willy84
willy84
Ze hebben gelijk. Als er binnen afzienbare tijd geen belangstelling is moeten ze die troep niet nogeens 10 jaar op een of andere opstelplaats laten verrotten.
gebruiken of verkopen anders slopen%08%
 

19-09-2007 19:37:50
salieri
salieri
Zonde...  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2007 20:27:02
peterselie
peterselie
Quote
hielkeb: De 326 heeft de naam van M.C.Escher en de 327 Jelle Zijlstra
Ze stonden vanmiddag in Leeuwarden

foto op http://flickr.com/photos/spurt


Beiden zijn inmiddels toegevoegd aan de namenlijst op wikipedia.

Nu de resterende 2/6 en 2/8 nog van naam voorzien, dan is dat lijstje weer compleet.
 

20-09-2007 09:44:39
fabrierban
fabrierban
Quote
mark: Dat stel gaat naar Voelia, da's nog altijd geen Polen.

In Noord-Limburg wonen ook veel Polen, die werken in de tuinbouw.
Misschien dat daar het misverstand van komt.
 

20-09-2007 12:28:10
peterselie
peterselie
Arriva doet er alles aan om de GTW'tjes netjes te houden. Volgens een bericht in de Leeuwarder Courant lopen Arriva medewerkers nu ook al in burger door de trein om zo mensen die hun voeten op de bank hebben te bekeuren.  

20-09-2007 12:29:24
dumpy_dump
dumpy_dump
Er was vanochtend op Radio 1 een reportage over Arriva in Groningen, aldus Raoul per SMS.  

20-09-2007 13:30:31
lucky
lucky
Quote
peterselie: Arriva doet er alles aan om de GTW'tjes netjes te houden. Volgens een bericht in de Leeuwarder Courant lopen Arriva medewerkers nu ook al in burger door de trein om zo mensen die hun voeten op de bank hebben te bekeuren.



Ik herriner mij vaag een bericht van OHIH toen de gtw's net op gn - nieuweschans reden. Toen gebeurde dit ook. Ze zijn daar dus nu weer mee bezig, opzich een goede zaak.
 

20-09-2007 13:41:51
bouwe
bouwe
Trein 30528 reed vanmorgen met +10 rond: de trein bestond uit zes bakken en aan 1 zijde van de trein gingen de deuren niet open. De machinist moest elke deur handmatig met de sleutel openen.  

22-09-2007 21:44:06
manuel25
manuel25
dat was zeker treinstel 309, had ik vanavond ook last van in Wk, moest helemaal door naar Stv en terug om aan de andere kant uit te stappen, machinist reed telkens gewoon weg, pas een beetje pissig van de trein denk ik  

23-09-2007 20:41:34
lucky
lucky
Je had de SOS knop kunnen gebruiken voor zo'n situatie. Lijkt mij dat de mcn dan wel ff gewacht had tot jij bij een andere deur was..  

23-09-2007 22:18:44
salieri
salieri
Alleen daarvoor mag je geen SOS knop gebruiken, een SOS knop is alleen bedoeld in geval van nood  

23-09-2007 22:21:48
lucky
lucky
Het is misschien geen nood, maar ik ga geen uur extra met de trein als ik op een perron eruit wil en de deur gaat niet open. Dit is de enige manier om de mcn te melden dat de deur niet open gaat, aangezien hij dat zelf blijkbaar niet merkt.  

24-09-2007 08:44:49
manuel25
manuel25
wij zijn toen ook naar de mcn gegaan, maar hij was toen al ver van het perron gereden, hij bood ons aan 1e klas te reizen.
sos had ik even niet aan gedacht, dan kun je toch met de mcn praten? het is niet een noodrem in ieder geval, dus ik denk dat het niet strafbaar is als je dat in zulke gevallen gebruikt.

wat is eigenlijk de actieradius vand de gtw's gister reden de hele middag en avond de zelfde 2 stellen op lw-stv v.v. namelijk de 309 en de 231. ze kunnen niet op lw nog snel ff tanken denk ik, want ze moeten direct naar perron 1. dan moeten ze wel een hele grote tank hebben.
 

24-09-2007 11:27:23
berkel73
berkel73
Quote
manuel25: wij zijn toen ook naar de mcn gegaan, maar hij was toen al ver van het perron gereden, hij bood ons aan 1e klas te reizen.
Op de Friese trajecten van Arriva is een 2e klas-kaartje toch altijd geldig in de 1e klas ?
 

24-09-2007 12:08:31
lucky
lucky
Dit klopt. Je mag altijd in de eerste klas reizen. Vanmorgen nog gedaan.  

24-09-2007 13:21:45
bz2
bz2
Is er een webpagina oid waar dat zwart op wit staat? Het zou niet de eerste keer zijn dat ik werd lastig gevallen door buschauffeurs/conducteurs die zelf de voorwaarden van een vervoerbewijs niet kennen. Het zou handig zijn om een bewijs te hebben als ik de GTW's (en diens eerste klas) eens aan een testje ga onderwerpen...  

24-09-2007 13:37:29
lucky
lucky
Staat op de wand tegen de cabine van de mcn. (aan de eerste klas kant)  

24-09-2007 13:40:41
bouwe
bouwe
Quote
bz2:
Quote
lucky: Dit klopt. Je mag altijd in de eerste klas reizen. Vanmorgen nog gedaan.
Is er een webpagina oid waar dat zwart op wit staat? Het zou niet de eerste keer zijn dat ik werd lastig gevallen door buschauffeurs/conducteurs die zelf de voorwaarden van een vervoerbewijs niet kennen. Het zou handig zijn om een bewijs te hebben als ik de GTW's (en diens eerste klas) eens aan een testje ga onderwerpen...


De 1e klas was een concessie-eis van de provincie Groningen en niet van de provincie Fryslân, vandaar 1e klas alleen geldig in Groningen.
 

24-09-2007 17:41:13
manuel25
manuel25
en op lw-gn dan? mag je dan tot buitenpost 1e klas reizen en daarna 2e?, daar staat namelijk ook bij de reisplanner alleen tweede klas.  

24-09-2007 18:27:21
kbrandsma
kbrandsma
De reisplanner is niet aangepast op de Spurts. Bij de Wadlopers was 1e klas reizen op Lw - Gn met een 2e klas kaartje nog wel toegestaan.

Wadlopers:
De 1e klas alleen geldig met 1e klas kaartje op:
Groningen - Nieuweschans v.v.
Groningen - Delfzijl v.v.
Groningen - Roodeschool v.v.

Spurts:
Op de trajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren mag u ook met een 2e klas kaartje 1e klas reizen.
 

24-09-2007 19:51:10
wadloper32
wadloper32
Dat verhaal staat ook in de gtw´s, bij de eerste klas zitplaatsen.

Laatst bewerkt door wadloper32 op 25-09-2007 18:29
 

25-09-2007 23:28:28
stel172
stel172
Waarom rijden er 's avonds na 20.00 uur nog steeds van die spartaanse NS-Buffels tussen Leeuwarden en Groningen. Er zijn toch GTW
s genoeg om die stellen 's avonds aan de kant te houden?
 

25-09-2007 23:29:37
lucky
lucky
Waarom zou je je eigen stellen laten slijten als je ook een ander zijn materieel daarvoor kan gebruiken?  

25-09-2007 23:33:18
stel172
stel172
Ja, daar zit wel wat in en eerlijk gezegd ben ik er eigenlijk expres in gestapt omdat het voor mij wel eens de laatste rit met DM'90 door Arriva gebied geweest kon zijn (moest voor mijn werk in het noorden zijn)en omdat het gelukkig niet al te druk was%02%
Maar ja, die krachtpatsers van een GTW die zijn wel erg leuk%02%

Laatst bewerkt door stel172 op 25-09-2007 23:34
 

25-09-2007 23:46:49
stel172
stel172
revisiedata op de bak van de hierboven genoemde 326 en 327:
326 11.09.2007
327 12.09.2007
Overigens dat brommen van al deze rood witte stellen doet je de heimwee naar het DH snel vergeten. Drietjes, tweetjes, koppelstellen. Ook dit materieel heeft charme en doet het in het landschap nog beter dan het DH%02%.

Het 'Noordned" van Arriva blijft echt een bezoek waard en ik ben benieuwd wanneer er wegens succes een vervolgbestelling geleverd wordt!

Laatst bewerkt door stel172 op 25-09-2007 23:49
 

26-09-2007 01:27:24
wimhoekema
wimhoekema
Quote
stel172:
Maar ja, die krachtpatsers van een GTW die zijn wel erg leuk%02%



Nou, geweldig, het is een beetje vochtig op de baan en die GTW'jes slippen maar door bij het wegrijden.
Kan nog leuk worden met de blaadjes op de rails: de magneetremmen van de DH's hebben ze nu eenmaal niet, dat ik ben benieuwd hoe het dan ook met de remmerij gaat...
 

26-09-2007 09:28:39
peterselie
peterselie
Dat doorslippen heb ik idd nabij Zh al gemerkt. Het is niet erger dan met de wadjes. En over dat remmen, ik denk dat het doorglijden wel meevalt, aangezien de machinisten hier in het noorden wel zodanig met de baanvakken bekend zijn dat ze dat grotendeels wel kunnen voorkomen.  

26-09-2007 09:52:34
bouwe
bouwe
Doorslippen komt bij alle treinstellen voor. Vorige week zat ik in een ICM die maar niet uit Haren wegkwam.  

26-09-2007 18:41:31
dh3201
dh3201
Doorslippen bij het wegrijden en doorslippen bij het pogen te stoppen zijn toch wel van verschillende orde, zeker als je een stootjuk nadert....


Shqiperise-lopers?
 

26-09-2007 19:22:09
bouwe
bouwe
Na het opnieuw lezen van de reactie van peterselie snap ik hm nu ook, maar ik reageerde op Wim. Maar je hebt gelijk inderdaad, al slippend door het rood rijden is een ander verhaal.  

26-09-2007 23:25:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Waar een klantenpanel al niet goed voor kan zijn, na afloop nog wat bij het regionale management los kunnen peuteren...
- Arriva wil de volledige dienst op de MerwedeLingelijn met de zes bestelde GTW 2/8'en gaan rijden, de ene 2/6 wordt het reservestel
- de optie voor nog eens drie stellen als de kwartiersdienst Ddr-Gr gereden kan worden bestaat niet uit drie 2/6'en zoals eerder gemeld, maar uit twee 2/8'en en een 2/6
- het onderhoud gaat waarschijnlijk plaats vinden bij Voith in... Blerick! Maar kwam daar nu wel of geen bovenleiding naar die werkplaats? Volgens Arriva wel maar ik meen hier gelezen te hebben van niet. Is dat laatste het geval dan kan 't nog leuk worden met gekoppelde Veolia en Arriva-GTW's

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-09-2007 23:26


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-09-2007 23:38:34
mich
mich
Er zijn pas sporen naar de werkplaats gelegd, zonder bovenleiding. De werkplaats zelf heeft ook geen bovenleiding, en als die er wel zou komen zou er grondig het een en ander aan de infrastructuur(een heel oud rangeerterrein met handwissels) moeten gebeuren.  

26-09-2007 23:40:16
thom
thom
Die handwisselbende zal tochwel vervangen worden, voor dagelijk gebruik is dat niet aan de ARBO....  

26-09-2007 23:52:52
bouwe
bouwe
Quote
daniël_ddr:- Arriva wil de volledige dienst op de MerwedeLingelijn met de zes bestelde GTW 2/8'en gaan rijden, de ene 2/6 wordt het reservestel



Netjes, alleen maar 2/8'jes. Doen ze goed, aan de 2/6'jes heb je helemaal niks.
 

27-09-2007 00:28:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ik nog vergeet: spitstreinen worden in dat geval dus standaard 2x 2/8 (nu 2x Plan V), ook 'n vooruitgang.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2007 09:04:30
fabrierban
fabrierban
Quote
daniël_ddr: Arriva wil de volledige dienst op de MerwedeLingelijn met de zes bestelde GTW 2/8'en gaan rijden, de ene 2/6 wordt het reservestel


De logica om als vervanging van een 2/8 een 2/6 te kopen ontgaat me.
Het lijkt me handiger om dan die laatste ook maar als 2/8 aan te schaffen.
 

27-09-2007 09:21:37
fastguy84
fastguy84
Ik denk dat die logica ongeveer €1.000.000 is... dan liever een paar keer een beetje meer 'gezelligheid' en van dat geld leukere dingen doen.  

28-09-2007 20:51:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat die 2/6 betreft: men is momenteel nog bezig de precieze bezettingsgraad in kaart te brengen van de verschillende treinen, een trein die omloopmatig met 5 bakken gaat rijden behoort ook nog tot de mogelijkheden.
(En even een stelletje wisselen in de hele late treinen is natuurlijk ook een mogelijkheid)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-09-2007 23:38:39
lucky
lucky
De stoptreinen bestonden vandaag beide allemaal uit gekoppelde stellen op lw - gn, maar de sneltrein van 16.52 gn -> lw bestond maar uit 1x 2/8, nogal krap bemeten voor een spitstrein dus.

Voor de rest lijkt het erop dat arriva de stellen weer beetje in orde heeft, ik zie nu weer redelijk wat stellen werkend op de baan en treinen zijn redelijk op sterkte.
 

29-09-2007 16:55:22
kbrandsma
kbrandsma
Inderdaad.

Er stonden gistermiddag rond 15.10 geen stellen bij Voith buiten, en dat was een maand geleden wel anders.

Ik vraag me wel af hoe Arriva het met de 2 DM'90's verder wil gaan doen. Qua reizigersaantallen mogen die wel blijven, maar hoe kijkt de provincie er naar (vervanging voor nieuwe stellen bijv.). De concessie heeft nieuw materieel voorgeschreven, en dat is DM'90 niet. Bovendien is DM'90 niet bepaald rolstoelvriendelijk, dus als je als mindervalide in Dronrijp met je rolstoel een Spurt verwacht, dan zit je wel even met een probleem als er een DM'90 komt opdraven. Als ze de DM'90's mooi in de sneltrein Lw - Gn houden dan heeft die reiziger tenminste nog een alternatief voorhanden.

[Edit: Ik heb hier nog niet kunnen lezen dat er mensen waren die het opvielen dat de GTW's stationair stiller zijn geworden. Mij viel het gister bij de 232 en 318 te Sk wel op. Het overduidelijke "dreun - 1,5 seconden - dreun" geluid kon ik namelijk niet meer herkennen. Het toerental van de dieselmotoren is blijkbaar lichtelijk verhoogd zodat er geen resonanties meer ontstaan.]

Laatst bewerkt door kbrandsma op 29-09-2007 18:01
 

30-09-2007 14:11:33
peterselie
peterselie
Het is mij vanochtend bji de 10311 ook opgevallen. Dit stel kampte vanochtend met een defecte deur, maar deze is in Gn door iemand van Voith gerepareerd. Deze persoon kon gelijk doorgaan naar de 10231 die ook al met een defecte deur kampte.  

01-10-2007 18:29:14
plaid
plaid
er is een hele eenvoudige oplossing gevonden om de GTW's stiller te maken:
Het rijden op maar 1 motor (..). Eind van de middag liep zo de 308 bij Voith uit, en stonden er nogal wat stellen 'geen dienst'te opstel. Het bevreemd me dat de geluiden van Arriva rond extra materieel ineens geheel verstomd zijn terwijl er toch nog steed veel mis is met de treinenloop.
 

01-10-2007 18:34:10
lucky
lucky
Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind dat er een groot aantal treinen goed op sterkte rijden en natuurlijk kan het beter, maar bij elke vervoerder rijdt er wel eens een trein te kort, zolang je maar geen mensen achter laat zoals vanmiddag gebeurde.  

01-10-2007 19:40:27
peterselie
peterselie
Quote
plaid: er is een hele eenvoudige oplossing gevonden om de GTW's stiller te maken:
Het rijden op maar 1 motor (..). Eind van de middag liep zo de 308 bij Voith uit, en stonden er nogal wat stellen 'geen dienst'te opstel.


Krijgen ze dan geen problemen met het optrekken, aangezien dat een stukje trager gaat en halen ze de Vmax dan wel? Wel scheelt het Arriva aanzienlijk in de brandstofkosten.
 

01-10-2007 20:17:44
kbrandsma
kbrandsma
Dan halen ze nooit meer de gewenste snelheid (120), dat is een heel logisch gevolg. Ook zullen ze stukken trager optrekken, waardoor de dienstregeling weer in de knel komt.

Toch vond ik het vreemd dat er vanochtend tijdens de drukste ochtendspits van de week er 3 2/8-en GDST stonden te Lw. Dat snappen de +/- 30 staande reizigers uit de 30026 (die er dus langs rijden) met 4 bakken toch ook niet?

Of zou dit de reservevoorraad zijn voor bittere tijden, die tijdens betere tijden ook niet gebruikt wordt?
 

01-10-2007 20:26:18
mikos
mikos
Mikos: Bericht verwijdert. Het chat-gehalte moet drastisch omlaag hier, mensen! Als een bericht geen toegevoegde waarde heeft, plaats dan niets!


www.ov-ervaringen.nl
 

01-10-2007 20:33:16
lucky
lucky
De sneltrein heeft volgens mij met 3x 2/6 gereden, dus dat duidt toch op voldoende materieel lijkt mij. om 10.58 stonden er namelijk 3x 2/6 op sp 8 en daarvan vertrokken 2 stellen als sneltrein naar gn.

Daarbij komt dat 30 staande reizigers in de ochtendspits niet teveel is, dit kan prima, helemaal als er 4 bakken rijden, dan staan ze nog niet eens in de gangpaden.
 

01-10-2007 20:50:01
peterselie
peterselie
Voor de liefhebber:

Quote
Uitnodiging klantenpanel Arriva Trein
Groningen: 8 oktober
Leeuwarden: 22 oktober

Wij hechten grote waarde aan de mening van onze klanten. Een van de manieren waarop wij in contact komen met onze klanten is de organisatie van een klantenpanel. Hierbij willen wij u interesseren voor één van deze klantenpanels.

Arriva Trein gaat dit jaar twee panels houden.
De panels zullen plaatsvinden op maandagavond 8 oktober in Groningen en maandagavond 22 oktober in Leeuwarden. De beide locaties zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Tijdens deze bijeenkomst bieden wij u de gelegenheid om uw reiservaringen en meningen te delen met ons. Op deze wijze krijgen wij nog beter inzicht in uw ideeën en wensen met betrekking tot het treinvervoer en zijn wij in staat onze dienstverlening verder te verbeteren. Iedere deelnemer ontvangt een aardigheidje en een Arriva Dagkaart. Bent u geïnteresseerd in deelname aan dit panel en bent u bereid om positief kritisch met ons mee te denken over de verbetering van de dienstverlening ? Stuur dan een e-mail naar onze klantenservice onder vermelding van ‘aanmelding klantenpanel trein’. Wilt u het volgende aangeven bij de aanmelding:

• uw adresgegevens
• leeftijd
• ervaring met panels
• hoe vaak u met Arriva reist
• op welk traject u met name reist
• motivatie om deel te nemen aan het panel
• op welke datum u wilt deelnemen aan het panel (8 of 22 oktober)

Omdat wij vooraf nog niet kunnen inschatten hoeveel reizigers zich aanmelden, geeft uw aanmelding geen garantie op deelname aan het panel. U ontvangt van ons bericht over de verdere procedure.