Opvallende dingen 16 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
16-03-2024 08:09:48 1
treinhobby
treinhobby

Vandaag (en morgen) wordt de Arenaboog weer bereden voor reizigers.

Intercity serie 3100 gaat van Arnhem via Ede-Wageningen, Veenendaal-de Klomp, Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena en dan via de boog naar Diemen Zuid, Weesp, Hilversum en Amersfoort naar Amersfoort Schothorst en terug.



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-03-2024 08:11
 

16-03-2024 09:37:13
geert
geert

Aanrijding ter hoogte van Utvr, geen treinverkeer tussen Ut en Db en ook niet tussen Ut en Htn. ICE 222 zou de aanrijdingstrein zijn.

 

16-03-2024 09:38:37
JothamvW
JothamvW

Dit alles (het gebruik van de Arenaboog) vanwege werkzaamheden tussen Dvaw en Vspa (te Dvd hoog denk ik dan?).
Tevens stopt de 3500 extra te Rai, rijdt de 700/1800 naar Asd en rijdt de 2600 niet.



Laatst bewerkt door JothamvW op 16-03-2024 09:38
 

16-03-2024 09:49:56
treinhobby
treinhobby

In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-03-2024 09:51
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-03-2024 09:50:54
umbusko
umbusko

Volgens een bericht op ICE-Treff vallen alle treinen van de ICB voor onbepaalde tijd volledig uit in verband met technische problemen aan het materieel (draaistellen, vlakke plaatsen). Na de 141, 143 en 145 is het Schluss, richting NL komt helemaal niks meer.

www.ice-treff.de

 

16-03-2024 10:01:39
anton_
anton_

Quote
JothamvW (16-03-2024 09:38:37):


Dit alles (het gebruik van de Arenaboog) vanwege werkzaamheden tussen Dvaw en Vspa (te Dvd hoog denk ik dan?).
Tevens stopt de 3500 extra te Rai, rijdt de 700/1800 naar Asd en rijdt de 2600 niet.



zo te zien rijdt er nu niets op Rai, pas vanaf 11 uur gaat er weer wat rijden.

 

16-03-2024 10:08:56
279
279

Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....

 

16-03-2024 10:13:24
thom
thom

Het linkje en bericht wat Treinhobby deelt, dat is al reeds van NS International afkomstig?

 

16-03-2024 10:19:45
stefanvw14
stefanvw14

Quote
279 (16-03-2024 10:08:56):


Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....



Op www.bahn.de Staat zowel de storing tussen Almelo en Hengelo, als mede dat er door Reparatur am Zug een verstoring. Wat ik eigenlijk niet zo kan begrijpen is dat er wel ICB stammen vandaag NL uitgaan en er niets terug komt kan je morgen toch ook niet IC 241 en IC 243 rijden. Of mis ik iets dat er daar dan geen stammen voor aanwezig zijn in de Westhaven, maar goed vlakke plaatsen kunnen toch ook in de NS werkplaatsen worden behandeld. Waarom moeten die persé Duitsland daarvoor in?

 

16-03-2024 10:30:44
treinhobby
treinhobby

Quote
279 (16-03-2024 10:08:56):


Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....


De spoedreparatie is 17 maart, dus morgen.

 

16-03-2024 10:31:49
treinhobby
treinhobby

SLT6 naar het spoorwegmuseum is geen overbodige luxe. Hadden wel dubbele stellen mogen zijn, of dubbeldekker.

Tientallen staanders in de 28305.



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-03-2024 10:32
 

16-03-2024 10:35:41 1
diesels
diesels

En uitpuilende trein 630 wordt bijna 10 minuten tussen Ama en Amf stilgezet om een cargo vanuit de richting Apd voor te laten. Te Amf staat de cargo weer rechts van ons stil....ik....euh....



Laatst bewerkt door diesels op 16-03-2024 10:40
 

16-03-2024 10:39:37
gvttreinen
gvttreinen

Quote
stefanvw14 (16-03-2024 10:19:45):


Quote
279 (16-03-2024 10:08:56):


Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....


maar goed vlakke plaatsen kunnen toch ook in de NS werkplaatsen worden behandeld. Waarom moeten die persé Duitsland daarvoor in?



Misschien omdat men niet door DB is gecertificeerd voor dat soort behandelingen.

 

16-03-2024 10:53:25
phantom
phantom

gecertificeerde werkplaatsen handelen toch naar internationale maatvoeringen en bepaalde normen ?
Daar heeft DB toch helemaal niks mee vandoen ?
Internationale treinen lijken me ook op het gebied van draaistellen en wielen en alles wat daarbij hangt/hoort,aan allerlei internationale normen te voldoen,niet aan een DB norm of een NS norm.
Dus als een werkplaats aan treinen/locs mag werken die over de grens gaan in welke richting ook,dan zouden ze dus toch ook aan vlakke plekken op een draaistel van een IC berlijn mogen werken,lijkt me.
Of heeft men er de capaciteit niet voor hier,of zijn er andere extra dingen,waardoor dat het in NL niet aangepakt kan worden ??

 

16-03-2024 11:06:28
broek53
broek53

A. Volgens mij maakt eigenaar DB gewoon zelf uit wie er wanneer aan haar materieel knutselt.

B. Wat kan het je in vredesnaam schelen 🙃?

 

16-03-2024 11:09:38
RX7567
RX7567

Quote
diesels (16-03-2024 10:35:41):


En uitpuilende trein 630 wordt bijna 10 minuten tussen Ama en Amf stilgezet om een cargo vanuit de richting Apd voor te laten. Te Amf staat de cargo weer rechts van ons stil....ik....euh....


Wellicht om te voorkomen dat de Cargo moet afremmen en de fly-over niet over kan komen? Dat is iets wat wel vaker is gebeurd.

 

16-03-2024 11:10:00
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinhobby (16-03-2024 10:31:49):


SLT6 naar het spoorwegmuseum is geen overbodige luxe. Hadden wel dubbele stellen mogen zijn, of dubbeldekker.

Tientallen staanders in de 28305.


Die SLT kwam oorpronkelijk uit de 5500 waarin nu de SNG uit de 28305 zit. Oorspronkelijk zou deze trein zelfs met een losse SNG-4 rijden dus dat was blijkbaar geen optie. (Overigens was gisteren hetzelfde geval)

 

16-03-2024 11:16:28
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik denk dat de planners even waren vergeten dat het vandaag het jaarlijkse modeltrein evenement is in het NSM.

 

16-03-2024 11:19:42
thom
thom

Quote
gvttreinen (16-03-2024 10:39:37):


Quote
stefanvw14 (16-03-2024 10:19:45):


Quote
279 (16-03-2024 10:08:56):


Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....


maar goed vlakke plaatsen kunnen toch ook in de NS werkplaatsen worden behandeld. Waarom moeten die persé Duitsland daarvoor in?



Misschien omdat men niet door DB is gecertificeerd voor dat soort behandelingen.



Er zijn wel vaker DB rijtuigen afgedraaid bij NS/Nedtrain, en die voldoen daar ook gewoon aan standaard normen voor natuurlijk.

Ongetwijfeld zal er wel meer spelen dan alleen simpelweg wat asjes afdraaien.

 

16-03-2024 15:48:24 1
diesels
diesels

Quote
RX7567 (16-03-2024 11:09:38):


Quote
diesels (16-03-2024 10:35:41):


En uitpuilende trein 630 wordt bijna 10 minuten tussen Ama en Amf stilgezet om een cargo vanuit de richting Apd voor te laten. Te Amf staat de cargo weer rechts van ons stil....ik....euh....


Wellicht om te voorkomen dat de Cargo moet afremmen en de fly-over niet over kan komen? Dat is iets wat wel vaker is gebeurd.


Er zat 7 minuten tussen (630 had al uit Amf vertrokken moeten zijn toen de goederentrein eindelijk te Ama was) en oh ja.... via dezelfde fly over kun je conflictvrij kruisen..... die twee hadden helemaal niet in conflict met elkaar moeten/hoeven komen.



Laatst bewerkt door diesels op 16-03-2024 15:48
 

16-03-2024 17:07:59
koploper1
koploper1

Quote
thom (16-03-2024 11:19:42):


Quote
gvttreinen (16-03-2024 10:39:37):


Quote
stefanvw14 (16-03-2024 10:19:45):


Quote
279 (16-03-2024 10:08:56):


Quote
treinhobby (16-03-2024 09:49:56):


In verband met spoed controles zullen er vanaf ICBerlijn 147, vertrek 12:17, geen directe treinen meer naar Berlijn rijden.
Dit zal vandaag de hele dag duren.

www.nsinternational.com

Vanuit Duitsland komt er de hele dag niets binnen.


NS Int meldt het volgende:
Vanwege een spoedreparatie van de spoorwegovergang tussen Almelo en Hengelo .....


maar goed vlakke plaatsen kunnen toch ook in de NS werkplaatsen worden behandeld. Waarom moeten die persé Duitsland daarvoor in?



Misschien omdat men niet door DB is gecertificeerd voor dat soort behandelingen.



Er zijn wel vaker DB rijtuigen afgedraaid bij NS/Nedtrain, en die voldoen daar ook gewoon aan standaard normen voor natuurlijk.

Ongetwijfeld zal er wel meer spelen dan alleen simpelweg wat asjes afdraaien.



er moet tegenwoordig 'sichtprüfung' na het draaien worden uitgevoerd en alleen in de Watergraafsmeer zijn er bevoegde monteurs omdat hier ook de ICE3 wordt gedraaid waarbij dit ook nodig is.



Laatst bewerkt door koploper1 op 16-03-2024 17:08
 

16-03-2024 17:31:21
rolandrail
rolandrail

Quote
mat64Hidde (16-03-2024 11:16:28):


Ik denk dat de planners even waren vergeten dat het vandaag het jaarlijkse modeltrein evenement is in het NSM.


NSM verzoekt zelf bij NSR om versterking in vakanties en bij evenementen. Geen verzoek = geen versterking.

 

16-03-2024 23:14:49
noof
noof

Quote
treinhobby (16-03-2024 08:09:48):


Vandaag (en morgen) wordt de Arenaboog weer bereden voor reizigers.

Intercity serie 3100 gaat van Arnhem via Ede-Wageningen, Veenendaal-de Klomp, Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena en dan via de boog naar Diemen Zuid, Weesp, Hilversum en Amersfoort naar Amersfoort Schothorst en terug.


En dat maakt dat tr. 3176, helaas, een aanrijding heeft gehad nabij Bsmz. Ik moest ook even nadenken over de routestelling..

3100 rijdt overigens in het pad van de (1)1600.

 

17-03-2024 00:32:36
b2py
b2py

Quote
treinhobby (16-03-2024 10:31:49):


SLT6 naar het spoorwegmuseum is geen overbodige luxe. Hadden wel dubbele stellen mogen zijn, of dubbeldekker.

Tientallen staanders in de 28305.


Wat is er erg aan wat staanders voor een paar minuten in een trein?

 

17-03-2024 01:40:26 2
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik vindt dat juist wel erg. Veel bezoekers van Het Spoorwegmuseum gaan (bijna) nooit met de trein. Speciaal voor dit uitje laten ze hun auto staan bij het Centraal station en dan is dit hun eerste impressie van een treinreis. En ook al duurt het niet enorm lang, een kwartier, waarvan de helft ook nog eens keertijd is, kan dan toch heel vervelend gaan voelen.

 

17-03-2024 08:14:00
geert
geert

Ach dan zien die mensen in ieder geval de dagelijkse realiteit van de kwaliteit van NS

 

17-03-2024 13:04:11
MCN-GVC
MCN-GVC

Alleen NS, denk het niet. Alle andere vervoerders (arriva, keolis, Qbuzz, ect.) plannen treinen ook in een zo klein mogelijke samenstelling. Zeker op piekmomenten worden staanplaatsen gerekend als capaciteit, zeker op kleine (deel) trajecten.

Wat je ook vergeet, is dat de museumpendel, wanneer rijdend met 1 mcn de maximale samenstelling SLT-6 is.

 

17-03-2024 13:44:28
Marco
Marco

Quote
MCN-GVC (17-03-2024 13:04:11):


Wat je ook vergeet, is dat de museumpendel, wanneer rijdend met 1 mcn de maximale samenstelling SLT-6 is.


Er zit daar toch zo'n peronnetje zodat je, zonder de ballast in te hoeven, van treinstel kunt wisselen?

 

17-03-2024 14:09:06
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Marco (17-03-2024 13:44:28):


Quote
MCN-GVC (17-03-2024 13:04:11):


Wat je ook vergeet, is dat de museumpendel, wanneer rijdend met 1 mcn de maximale samenstelling SLT-6 is.


Er zit daar toch zo'n peronnetje zodat je, zonder de ballast in te hoeven, van treinstel kunt wisselen?


Waarschijnlijk heeft dat weer met allemaal procedures te maken enzo waar er dus een tweede mcn voor nodig is. Waarom ze dan geen VIRM of DDZ inzetten heb ik ook geen idee maar een SLT-6 ipv een SNG-4 is qua capaciteit in ieder geval iets meer.
Anders hoefde de 5500 afgelopen vrijdag ook niet met SNG worden gereden (daar hadden ze uiteindelijk een drietje bijgeplaatst, gisteren dan weer niet).
En dat is dan ook de reden waarom ze elke keer de SLT-6 uit de 5500 halen en in plaats daarvan de SNG neerzetten.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 17-03-2024 14:10
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2024 14:13:13
Anoniem9
Anoniem9

Quote
geert (17-03-2024 08:14:00):


Ach dan zien die mensen in ieder geval de dagelijkse realiteit van de kwaliteit van NS



Dat hangt echt per traject af hoor.
Op sommige trajecten heb je altijd wel capaciteit, op andere niet.
Overigens heb ik buiten de spits meestal wel geluk wat capaciteit betreft maar dat is vooral in de dubbeldekkers; in de enkeldekkers kan het soms wel redelijk druk zijn.
Daarnaast vergeet je ook dat er door storingen/defect materieel/geen personeel ook kortere treinen kunnen ontstaan waardoor er idd capaciteitsgebrek is.

 

17-03-2024 15:14:58
rolandrail
rolandrail

Quote
geert (17-03-2024 08:14:00):


Ach dan zien die mensen in ieder geval de dagelijkse realiteit van de kwaliteit van NS


Contractueel verzoekt NSM om een versterkte museumpendel. NSM heeft niets waarschijnlijk niets gevraagd deze keer.

 

17-03-2024 18:10:59
treinhobby
treinhobby

Gistermiddag reed er een pendel zelfs zonder conducteur. De machinist kwam zelf uit de cabine om in Overvecht te fluiten en sleutelen.

Compliment dat deze rit niet om die reden is opgeheven!

 

17-03-2024 18:20:59
cuneo56
cuneo56

Quote
rolandrail (17-03-2024 15:14:58):


Quote
geert (17-03-2024 08:14:00):


Ach dan zien die mensen in ieder geval de dagelijkse realiteit van de kwaliteit van NS


Contractueel verzoekt NSM om een versterkte museumpendel. NSM heeft niets waarschijnlijk niets gevraagd deze keer.



Toch mooi dat de bijsturing van NS wel hierop inspeelt, en niet zeuren dat een dubbeldekker beter was, realiseer je even hoe je die tussen het treinverkeer door van de Cartesius weg naar de buurtsporen moet omhalen.

 

17-03-2024 18:29:40
henri1972
henri1972

Dubbeldekker hoeft natuurlijk niet naar de buurtsporen om naar het NSM te rijden. Je kan van Ctw via spoor 15 naar Oz , dan naar spoor 7. Vandaaruit kan je naar de lage sporen richting Overvecht. Maar ja, het duurt wel even voordat dat geregeld is natuurlijk.

 

17-03-2024 21:02:33
Anoniem9
Anoniem9

Ze hebben in ieder geval wel de moeite genomen om een SLT-6 te laten rijden in plaats van een SNG-4 ondanks dat het ertoe leidde dat er dus SNG was op een SLT traject en andersom. ;)