Opvallende dingen 7 april
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
07-04-2024 09:18:05
diesels
diesels

De 143 lijkt gestrand in Zl. Kwam met gestreken panto's (loc 193948) over de Hanzeboog en is later opgeheven vanaf het eerstvolgende stoppunt Dv



Laatst bewerkt door diesels op 07-04-2024 09:21
 

07-04-2024 09:18:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Om 9.10 stond er op spoor 11 te Zl een NS Vectron met ICB stam geparkeerd. Liep iemand omheen in een veiligheidsvest en een kleine trap.

Edit: bevestiging van wat hierboven wordt gemeld dus 😉



Laatst bewerkt door SleutelMan op 07-04-2024 10:51
 

07-04-2024 11:23:14
sigma
sigma

De intercity Berlijn is omgeleid via Zl, maar het binnenlandse verkeer tussen Asd, Amf, Apd en Dv rijdt nog gewoon. Mogelijk zitten de werkzaamheden op of rond Asd zelf.

 

07-04-2024 11:32:51
michaben
michaben

In Amf is het 1e perron niet in gebruik, hierdoor is er geen doorgaand treinverkeer Hvs - Apd mogelijk omdat de ongelijkvloerse kruising niet gebruikt kan worden en er dus geen gelijktijdigheid is.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-04-2024 11:47:04
erwin_6610
erwin_6610

RRF24 llt om 11.26 vanaf Rtd ri gd

NS 186019+ 16503+ 18601x vertrokken om 11.44 LM vanaf Rtd ri Sdm/Gd



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 07-04-2024 11:50
 

07-04-2024 12:29:40
geert
geert

Quote
michaben (07-04-2024 11:32:51):


In Amf is het 1e perron niet in gebruik, hierdoor is er geen doorgaand treinverkeer Hvs - Apd mogelijk omdat de ongelijkvloerse kruising niet gebruikt kan worden en er dus geen gelijktijdigheid is.


Want? Vanaf spoor 4 en 5 kun je ook prima naar Apd, je hoeft niet door het tunneltje

 

07-04-2024 12:57:33
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (07-04-2024 12:29:40):


Quote
michaben (07-04-2024 11:32:51):


In Amf is het 1e perron niet in gebruik, hierdoor is er geen doorgaand treinverkeer Hvs - Apd mogelijk omdat de ongelijkvloerse kruising niet gebruikt kan worden en er dus geen gelijktijdigheid is.


Want? Vanaf spoor 4 en 5 kun je ook prima naar Apd, je hoeft niet door het tunneltje



Op spoor 4b staat dan de trein naar Ede-Wageningen, ik weet niet of 4a lang genoeg is voor 9 rijtuigen en op de 5 staat de 1500 te keren. Dus er blijft dan niet veel over als je vanuit Ut wel alles blijft rijden. De 1600 en 11600 rijdt richting Amfs via Amf spoor 6, dus rijdt dan een stukje links?!? richting Ama. De (1)1700 rijden beide door naar Es.

 

07-04-2024 13:00:37
DuLoc
DuLoc

12:58 ICB door Ost richting Dv

 

07-04-2024 13:08:02
mambo
mambo

Zoals Mich al aangeeft; geen gelijktijdigheden in vergelijking met de dive-under. Oftewel; overkuisingen met verkeer naar Ut waardoor de ICB aannemelijk niet conflict vrij te plannen is op Amf zelf.

 

07-04-2024 13:17:58
ToH
ToH

Quote
diesels (07-04-2024 09:18:05):


De 143 lijkt gestrand in Zl. Kwam met gestreken panto's (loc 193948) over de Hanzeboog en is later opgeheven vanaf het eerstvolgende stoppunt Dv



Hoeveel 1,5kV DC stroomafnemers heeft een vectron? Omschakelen naar een ander was niet mogelijk?

 

07-04-2024 13:27:15
DuLoc
DuLoc

Keolis Protos 5031+5035 in Zl (foto)



Laatst bewerkt door DuLoc op 07-04-2024 13:27
 

07-04-2024 13:36:44
DDZ7504
DDZ7504

Quote
ToH (07-04-2024 13:17:58):


Quote
diesels (07-04-2024 09:18:05):


De 143 lijkt gestrand in Zl. Kwam met gestreken panto's (loc 193948) over de Hanzeboog en is later opgeheven vanaf het eerstvolgende stoppunt Dv



Hoeveel 1,5kV DC stroomafnemers heeft een vectron? Omschakelen naar een ander was niet mogelijk?


Normaal maar 1, maar de NS locs zijn aangepast en zouden er in principe 2 moeten hebben.

 

07-04-2024 13:54:25
cuneo56
cuneo56

Ik zie dat bij stilstand/ wegrijden er wel een 2e wordt gebruikt. Maar die is anders van vorm , mogelijk dat die enkel beperkt gebruikt mag worden.

 

07-04-2024 14:08:13
klaass16
klaass16

Quote
DuLoc (07-04-2024 13:27:15):


Keolis Protos 5031+5035 in Zl (foto)



Mogelijk weer terug naar Amf?

Ik vermoed een proefrit, maar Protos in Zl komt eigenlijk nooit voor

 

07-04-2024 14:12:47 1
RX7567
RX7567

Tegenwoordig komen Protossen in Zl bijna iedere week voor.😃 De stellen maken daar gebruik van de wasfaciliteiten. Vrijwel iedere zondag rijdt er een duo naar Zl.

 

07-04-2024 14:26:00
rolandrail
rolandrail

Utzl, 14u24: LM Dinnertrain met loc v & a rg Ut.

 

07-04-2024 14:34:12
rolandrail
rolandrail

Quote
erwin_6610 (07-04-2024 11:47:04):


RRF24 llt om 11.26 vanaf Rtd ri Gd.


Met een kleine Speno (RR16MS) + materiaalcontainer om 14u28 langs Utzl rg Mas.

 

07-04-2024 16:22:49
erwin_6610
erwin_6610

Quote
rolandrail (07-04-2024 14:26:00):


Utzl, 14u24: LM Dinnertrain met loc v & a rg Ut.


TCS 101004+Dinnertrain +102001 om 16.20 door Zwd ri Rtd

 

07-04-2024 18:16:51
ToH
ToH

Quote
DDZ7504 (07-04-2024 13:36:44):


Quote
ToH (07-04-2024 13:17:58):


Quote
diesels (07-04-2024 09:18:05):


De 143 lijkt gestrand in Zl. Kwam met gestreken panto's (loc 193948) over de Hanzeboog en is later opgeheven vanaf het eerstvolgende stoppunt Dv



Hoeveel 1,5kV DC stroomafnemers heeft een vectron? Omschakelen naar een ander was niet mogelijk?


Normaal maar 1, maar de NS locs zijn aangepast en zouden er in principe 2 moeten hebben.



Als de trein gestrand was door een defecte stroomafnemer (volgens de mcn op Twitter) dan zou hij toch met die tweede de rit kunnen vervolgen?

 

07-04-2024 18:42:32
diesels
diesels

Quote
RX7567 (07-04-2024 14:12:47):


Tegenwoordig komen Protossen in Zl bijna iedere week voor.😃 De stellen maken daar gebruik van de wasfaciliteiten. Vrijwel iedere zondag rijdt er een duo naar Zl.


Om precies te zijn is het patroon elke tweede zondag (dus om de week). Als het goed is over twee weken de beide Flirts

 

07-04-2024 20:19:54
klaass16
klaass16

Trein 1868 te Lw met VIRM 8658 ipv DDZ/ICM

 

07-04-2024 21:36:43
thom
thom

Quote
ToH (07-04-2024 18:16:51):


Quote
DDZ7504 (07-04-2024 13:36:44):


Quote
ToH (07-04-2024 13:17:58):


Quote
diesels (07-04-2024 09:18:05):


De 143 lijkt gestrand in Zl. Kwam met gestreken panto's (loc 193948) over de Hanzeboog en is later opgeheven vanaf het eerstvolgende stoppunt Dv



Hoeveel 1,5kV DC stroomafnemers heeft een vectron? Omschakelen naar een ander was niet mogelijk?


Normaal maar 1, maar de NS locs zijn aangepast en zouden er in principe 2 moeten hebben.



Als de trein gestrand was door een defecte stroomafnemer (volgens de mcn op Twitter) dan zou hij toch met die tweede de rit kunnen vervolgen?



Niet als de tweede van een ander type is, welke alleen gebruikt mag worden bij stilstand.

 

07-04-2024 22:04:25 2
geert
geert

Die is geschikt voor Italië met een smal sleepstuk. NS wil perse met twee pantografen op stil staan, dus daar is een software aanpassing voor geweest waarmee deze pantograaf bij stilstand automatisch op gaat en bij gaan rijden weer neer.

 

08-04-2024 08:15:39
DDZ7504
DDZ7504

Quote
geert (07-04-2024 22:04:25):


Die is geschikt voor Italië met een smal sleepstuk. NS wil perse met twee pantografen op stil staan, dus daar is een software aanpassing voor geweest waarmee deze pantograaf bij stilstand automatisch op gaat en bij gaan rijden weer neer.


Incorrect, het is de variant voor Polen met een ander soort koolstofstrip geloof ik. Hij is niet smaller. De NS Vectrons hebben het pakket D/A/PL/NL/CZ/SK/H/RO, geen IT.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 08-04-2024 08:17
 

08-04-2024 10:22:56
AlexNL
AlexNL

Quote
ToH (07-04-2024 18:16:51):


Als de trein gestrand was door een defecte stroomafnemer (volgens de mcn op Twitter) dan zou hij toch met die tweede de rit kunnen vervolgen?



Dat hangt af van de aard van het defect. Als het probleem in de koolstrip zit zou dat misschien nog wel kunnen, maar er zijn meer onderdelen betrokken bij dat systeem. Denk aan een compressor, luchtslangen, enzovoorts.

 

08-04-2024 13:22:15
Rsb
Rsb

Quote
geert (07-04-2024 22:04:25):


Die is geschikt voor Italië met een smal sleepstuk. NS wil perse met twee pantografen op stil staan, dus daar is een software aanpassing voor geweest waarmee deze pantograaf bij stilstand automatisch op gaat en bij gaan rijden weer neer.


De 1600 en 1700 hadden de voorste stroomafnemer ook op bij stilstand en bij vertrek. Speelt dat mogelijk vanuit historisch perspectief?

 

08-04-2024 13:55:47
Marco
Marco

Quote
Rsb (08-04-2024 13:22:15):


Quote
geert (07-04-2024 22:04:25):


Die is geschikt voor Italië met een smal sleepstuk. NS wil perse met twee pantografen op stil staan, dus daar is een software aanpassing voor geweest waarmee deze pantograaf bij stilstand automatisch op gaat en bij gaan rijden weer neer.


De 1600 en 1700 hadden de voorste stroomafnemer ook op bij stilstand en bij vertrek. Speelt dat mogelijk vanuit historisch perspectief?



In Nederland mag je maximaal 300 A per stroomafnemer afnemen bij stilstand (i.v.m. opwarming van de bovenleiding, wat tot een breuk kan leiden). Met een lange sleep rijtuigen kan je daar (onder 1500V) overheen gaan. Vandaar de gewoonte om twee stroomafnemers op te zetten bij stilstand.

 

08-04-2024 14:12:20
john2
john2

Hoe zit het dan bij dubbeltractie? Als de tweede loc ook een stoomafnemer omhoog heeft of bij stilstand twee?

Of geld de genoemde situatie per loc?

 

08-04-2024 17:18:56
Marco
Marco

Quote
john2 (08-04-2024 14:12:20):


Hoe zit het dan bij dubbeltractie? Als de tweede loc ook een stoomafnemer omhoog heeft of bij stilstand twee?

Of geld de genoemde situatie per loc?



Die limiet is per stroomafnemer (zoals genoemd). Het gaat vooral om het contactoppervlak zelf, wat veel op kan warmen bij stilstand.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-04-2024 18:23:24
john2
john2

Dus het contact veld van de stroomafnemer wat de bovenleiding raak. Stroom geeft warmte af.

 

09-04-2024 01:07:29
thom
thom

Quote
john2 (08-04-2024 14:12:20):


Hoe zit het dan bij dubbeltractie? Als de tweede loc ook een stoomafnemer omhoog heeft of bij stilstand twee?

Of geld de genoemde situatie per loc?



Bij dubbel tractie is er altijd maar één van de locomotieven die de rijtuigen van hoogspanning voorziet en dus kans heeft om meer dan 300 ampère af te nemen via zijn stroomafnemer.

Bij een ICD stam die stilstaat zul je zien dat er (automatisch) maar bij 1 van de Traxx'en een tweede stroomafnemer omhoog komt :)