Opvallende dingen 15 april
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
15-04-2024 06:21:40
BVisser
BVisser

Asdm 6:20 LNS 186 291 met European Sleeper richting Asd - Brusz, 12 rijtuigen.

 

15-04-2024 08:53:54
stefanvw14
stefanvw14

Ik zie vandaag en de rest vd week(tm donderdag) allemaal 285xx treinen ingepland staan tussen Rtd, Ledn, Shl, Ut en Ah in het pad wat in de spits de 3200 vormt. Ik kan niet herleiden waarom er specifiek deze week tweede 10 minuten IC wel nodig is ten opzichte van de normale dienstregeling.

 

15-04-2024 09:13:36 1
treinfan
treinfan

Werkzaamheden Gvc-Gd, dus een goed omreisalternatief voor reizigers tussen Utrecht en Den Haag.

 

15-04-2024 09:40:29
sik214
sik214

Quote
stefanvw14 (15-04-2024 08:53:54):


Ik zie vandaag en de rest vd week(tm donderdag) allemaal 285xx treinen ingepland staan tussen Rtd, Ledn, Shl, Ut en Ah in het pad wat in de spits de 3200 vormt. Ik kan niet herleiden waarom er specifiek deze week tweede 10 minuten IC wel nodig is ten opzichte van de normale dienstregeling.



Benieuwd of dat plan stand houdt vandaag, vanwege problemen bij Asdz die tot 22:30 uur duren.

Ook op Hrl-Aachen geen treinen wegens spoorproblemen in het buitenland. Mogelijk gevolgen van de ontsporing bij Aachen van gisteren?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-04-2024 10:12:36
rogierdegr
rogierdegr

Quote
treinfan (15-04-2024 09:13:36):


Werkzaamheden Gvc-Gd, dus een goed omreisalternatief voor reizigers tussen Utrecht en Den Haag.



Tja, niet voor het eerst dat op dit traject onverwachte problemen zijn. Naar mijn mening alle investeringen op het traject kunnen ingetrokken*, want als het zo door gaat, gaat uiteindelijk 'niemand' meer met de trein, omdat deze te onbetrouwbaar en te onvoorstelbaar is i.v.m. te vaak storingen en problemen op dit traject.

*Natuurlijk overdreven, maar ik blijf mij verbazen vooral op een traject zonder gelijkvloerse kruisingen zo lang, zo veel problemen blijven bestaan. Hier moet echt eens goed werk van gemaakt worden. Om te beginnen om vooral meer technische mensen binnen Prorail (en Rijkswaterstaat) te krijgen. De kosten voor onderhoud, enz. zijn volgens mij in Nederland ook significant hoger, dan in sommige andere landen.

 

15-04-2024 10:32:40
thom
thom

Het gaat om werkzaamheden toch, en niet om een ongeplande storing?

 

15-04-2024 10:46:06 1
jacokran
jacokran

Hier lijkt een beetje selectief gequote....
Er zijn geplande werkzaamheden tussen Gd en gvc. Ter vervanging daarvoor rijdt de 3200 serie de hele dag. Geen slecht idee lijkt mij

Er is alweer een storing tussen Adsz en Shl. Een traject zonder gelijkvloerse kuisingen. Helaas is het daar wel heel vaak prijs.

 

15-04-2024 10:50:53
ToH
ToH

Waardoor RAI vandaag geen stoppende trein zal zien, op de 2400 na die extra stopt in de spits.

Verder rijden er vanmiddag vanwege de voorspelde storm des doods geen treinen op de HSL.

 

15-04-2024 11:48:49
Anoniem9
Anoniem9

Quote
jacokran (15-04-2024 10:46:06):


Hier lijkt een beetje selectief gequote....
Er zijn geplande werkzaamheden tussen Gd en gvc. Ter vervanging daarvoor rijdt de 3200 serie de hele dag. Geen slecht idee lijkt mij

Er is alweer een storing tussen Adsz en Shl. Een traject zonder gelijkvloerse kuisingen. Helaas is het daar wel heel vaak prijs.



Daarnaast rijdt er naast SNG en VIRM op die serie nu ook SLT. Vermoedelijk is SLT vrijgespeeld vanwege de 2000/2800 die nu niet rijden en is daarom op deze serie geplaatst. Zal wel nog meer gebrek aan inzetbare IC-materieel zijn..

 

15-04-2024 13:10:37
Xander140
Xander140

NS zet alle treinen stil voor 3min zatrdagavond vanaf 22:30!

Link:

nos.nl

Het is geen goede zaak dat mensen worden mishandeld in een uniform alleen de ns is al jaren zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in en op de trein



Laatst bewerkt door Xander140 op 15-04-2024 13:29
 

15-04-2024 13:27:25
wattman
wattman

Juiste link



Laatst bewerkt door wattman op 15-04-2024 13:27
 

15-04-2024 13:34:59
jacokran
jacokran

de beperkingen bij Asdz duren nog wat langer. Prognose is nu woensdag 0:30

 

15-04-2024 13:43:50
mrmax
mrmax

Quote
ToH (15-04-2024 10:50:53):


Waardoor RAI vandaag geen stoppende trein zal zien, op de 2400 na die extra stopt in de spits.

Verder rijden er vanmiddag vanwege de voorspelde storm des doods geen treinen op de HSL.


Dat is vaker gebeurd voor over de brug over Hollands Diep, maar daar staan nu toch windschermen? Bovendien wordt ook vanalles tussen Schiphol en Rotterdam geannuleerd? Naast scheurtjes ook niet meer windbestendig?

 

15-04-2024 14:38:55
VIRMm1
VIRMm1

Quote
Xander140 (15-04-2024 13:10:37):


NS zet alle treinen stil voor 3min zatrdagavond vanaf 22:30!

Link:

nos.nl

Het is geen goede zaak dat mensen worden mishandeld in een uniform alleen de ns is al jaren zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in en op de trein


Door allerlei bezuinigingen in (preventieve) zorg lopen er nu meer "gekken" rond op straat (en in de trein), in die zin is het logisch dat er aandacht wordt gevraagd aan/in Den Haag

 

15-04-2024 15:15:30
Xander140
Xander140

Moeilijk! Ik heb ook wel de indruk dat NS op campagne is om geld los te toveren bij de staat. Zij hebben de concessie gekregen en dat resulteert ook in verantwoordelijkheden. Het is ook niet voor niets een terugkerend thema met partijen die roepen het beter te kunnen. Ik ben neutraal in deze maar het komt niet uit de luchtvallen hé!

 

15-04-2024 15:52:38
bacr
bacr

Quote
sik214 (15-04-2024 09:40:29):


[...]


Benieuwd of dat plan stand houdt vandaag, vanwege problemen bij Asdz die tot 22:30 uur duren.

Ook op Hrl-Aachen geen treinen wegens spoorproblemen in het buitenland. Mogelijk gevolgen van de ontsporing bij Aachen van gisteren?



Welke problemen bij Asdz? En ik zag nog niets over een ontsporing bij Aachen?

 

15-04-2024 15:59:43
bacr
bacr

Om 15.57 uur Strukton 16/17/1800 met drie Arriva Limburg Flirt-drietjes (gezien de bakopschriften wschl die van de Drielandentrein?) vanuit de ri Utvr door Ut

 

15-04-2024 16:17:07
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Xander140 (15-04-2024 15:15:30):


Moeilijk! Ik heb ook wel de indruk dat NS op campagne is om geld los te toveren bij de staat. Zij hebben de concessie gekregen en dat resulteert ook in verantwoordelijkheden. Het is ook niet voor niets een terugkerend thema met partijen die roepen het beter te kunnen. Ik ben neutraal in deze maar het komt niet uit de luchtvallen hé!


Alsof het geld uit de lucht komt vallen om de veiligheid van conducteurs & V&Sers te kunnen beschermen...
Ja, NS is daar wel enigzins verantwoordelijk voor, maar als ze daar én het geld niet hebben én geen personeel schiet het ook niet op..
Daarnaast doen ze wel al wat dingen om de veiligheid te verbeteren, maar op een gegeven moment houd dat ook op.

 

15-04-2024 16:26:18
DuLoc
DuLoc

Om 16:20 doorkomst van Strukton 303008 door Ht r. Tb/Btl

 

15-04-2024 16:35:40
sik214
sik214

Quote
bacr (15-04-2024 15:52:38):


Quote
sik214 (15-04-2024 09:40:29):


[...]


Benieuwd of dat plan stand houdt vandaag, vanwege problemen bij Asdz die tot 22:30 uur duren.

Ook op Hrl-Aachen geen treinen wegens spoorproblemen in het buitenland. Mogelijk gevolgen van de ontsporing bij Aachen van gisteren?



Welke problemen bij Asdz? En ik zag nog niets over een ontsporing bij Aachen?



Bij Asdz zijn er beperkingen door een spoorstaafdefect bij een brug.

De ontsporing bij Aachen lijkt toch niets met vandaag te maken te hebben. Het waren dan vanochtend waarschijnlijk andere spoorproblemen in het buitenland. De ontsporing in Aachen: Zug entgleist am Westbahnhof Aachen | Aachener Zeitung (aachener-zeitung.de)

 

15-04-2024 16:50:54
Xander140
Xander140

Quote
Anoniem9 (15-04-2024 16:17:07):


Quote
Xander140 (15-04-2024 15:15:30):


Moeilijk! Ik heb ook wel de indruk dat NS op campagne is om geld los te toveren bij de staat. Zij hebben de concessie gekregen en dat resulteert ook in verantwoordelijkheden. Het is ook niet voor niets een terugkerend thema met partijen die roepen het beter te kunnen. Ik ben neutraal in deze maar het komt niet uit de luchtvallen hé!


Alsof het geld uit de lucht komt vallen om de veiligheid van conducteurs & V&Sers te kunnen beschermen...
Ja, NS is daar wel enigzins verantwoordelijk voor, maar als ze daar én het geld niet hebben én geen personeel schiet het ook niet op..
Daarnaast doen ze wel al wat dingen om de veiligheid te verbeteren, maar op een gegeven moment houd dat ook op.


Beetje kortzichtig vind je niet? Lekker die oogkleppen opzetten noem ik dat! Sind NS zelf verantwoordelijk is is er al gezeur... Dit speelt dus al zo'n 20 jaar. En nee geld komt niet uit de lucht vallen maar een beleid ook niet en daar wordt de NS voor verantwoordelijk gehouden.

 

15-04-2024 17:14:24
Marco
Marco

Wouter Koolmees zegt dat NS sneller inzicht wil in persoonsgegevens, en dat ze daar nu van de politie van afhankelijk zijn. Konden conducteurs hier wel bij toen ze nog BOA waren, eigenlijk?

 

15-04-2024 18:46:00
rolandrail
rolandrail

Ja, via de NS Veiligheidscentrale.

 

15-04-2024 18:46:57 1
rolandrail
rolandrail

ICE 122 wordt vanwege stormschade op de route vanaf Duisburg omgeleid via Hz-Hrl.

 

15-04-2024 18:55:51
xDeltaMK
xDeltaMK

We kwamen op tijd aan in Duisburg, en er werd net omgeroepen dat we +119 (!!) krijgen in Ams. Gelukkig staat er water klaar in de bordbistro...

 

15-04-2024 18:58:54 1
Meneerh2o
Meneerh2o

Quote
Xander140 (15-04-2024 16:50:54):


Quote
Anoniem9 (15-04-2024 16:17:07):


Quote
Xander140 (15-04-2024 15:15:30):


Moeilijk! Ik heb ook wel de indruk dat NS op campagne is om geld los te toveren bij de staat. Zij hebben de concessie gekregen en dat resulteert ook in verantwoordelijkheden. Het is ook niet voor niets een terugkerend thema met partijen die roepen het beter te kunnen. Ik ben neutraal in deze maar het komt niet uit de luchtvallen hé!


Alsof het geld uit de lucht komt vallen om de veiligheid van conducteurs & V&Sers te kunnen beschermen...
Ja, NS is daar wel enigzins verantwoordelijk voor, maar als ze daar én het geld niet hebben én geen personeel schiet het ook niet op..
Daarnaast doen ze wel al wat dingen om de veiligheid te verbeteren, maar op een gegeven moment houd dat ook op.


Beetje kortzichtig vind je niet? Lekker die oogkleppen opzetten noem ik dat! Sind NS zelf verantwoordelijk is is er al gezeur... Dit speelt dus al zo'n 20 jaar. En nee geld komt niet uit de lucht vallen maar een beleid ook niet en daar wordt de NS voor verantwoordelijk gehouden.


NS heeft de reiziger jarenlang gepamperd en daarmee een omgeving gecreëerd waarin "alles mag". De reiziger mocht alles en had altijd gelijk, alles moest worden goedgepraat. Het was nog net niet zo dat NS excuses maakte voor het schrijven van een Uitstel van Betaling maar het scheelde maar heel weinig.

Door zulk beleid ontstaat een siuatie waarin de reiziger steeds meer ruimte krijgt om de grenzen te verleggen en het aanzien van de Opsporingsambtenaar hierom volkomen is weggepoetst. Ik weet dat conducteurs werden aangesproken omdat ze "te streng" zouden zijn als ze "teveel" UvB's schreven. De reden? Eén per dag is genoeg, want die administratie kost ook geld. Heb je last van agressie, zet dan vooral de trein niet stil maar laat die personen dan gaan. Er zijn conducteurs aangesproken op het "veroorzaken" van agressie omdat ze personen die bekend staan als agressief of als eigenaar van een onrechtmatig verkregen vervoersbewijs aanspraken. De onderbouwing? "Als je weet dat ze agressief kunnen worden, laat ze dan maar lekker zitten. Als je onverhoopt toch in een onveilige situatie belandt, dan is dat je eigen schuld."

Deze drie minuten stilstaan valt niet serieus te nemen zolang NS geen interesse heeft in het daadwerkelijk oplossen van het probleem. En dat probleem is dus het beleid. Of liever gezegd, de volstrekte blindheid voor de gevolgen daarvan

 

15-04-2024 19:14:34 1
rolandrail
rolandrail

Quote
xDeltaMK (15-04-2024 18:55:51):


We kwamen op tijd aan in Duisburg, en er werd net omgeroepen dat we +119 (!!) krijgen in Ams. Gelukkig staat er water klaar in de bordbistro...


Duisburg - Hz is een uur, dan nog kopmaken en dan via Hrl naar Ut en Asd. Dan wordt aankomst inderdaad zo'n 2 uur later.

 

15-04-2024 19:14:34
Marco
Marco

Quote
rolandrail (15-04-2024 18:46:00):


Ja, via de NS Veiligheidscentrale.


Oei, dat is wel een gekke situatie dan. Die mogelijkheid van de HCs afnemen als NS en dan ietsje later noemen dat "de politiek aan zet" is.

 

15-04-2024 19:21:35
edward
edward

19:05 Amf Arriva 10561 en 10560 spoor 9 met front ri. noorden

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-04-2024 19:54:59
anton_
anton_

19.45 Lm materieel IC Brussel door Antwerpen centraal richting NL

 

15-04-2024 20:34:08
geert
geert

Quote
rolandrail (15-04-2024 19:14:34):


Quote
xDeltaMK (15-04-2024 18:55:51):


We kwamen op tijd aan in Duisburg, en er werd net omgeroepen dat we +119 (!!) krijgen in Ams. Gelukkig staat er water klaar in de bordbistro...


Duisburg - Hz is een uur, dan nog kopmaken en dan via Hrl naar Ut en Asd. Dan wordt aankomst inderdaad zo'n 2 uur later.


Volgens een NFL om 20.10 uur door Std

 

15-04-2024 21:10:09
abbm
abbm

ICE 122 kwam om 20:32 door Ec op weg richting Rm.

 

15-04-2024 22:12:16
henri1972
henri1972

Quote
rolandrail (15-04-2024 18:46:57):


ICE 122 wordt vanwege stormschade op de route vanaf Duisburg omgeleid via Hz-Hrl.


Ik gok dat dit de eerste keer is dat een ICE via Hz-Hrl rijdt?

 

15-04-2024 22:43:16
BVisser
BVisser

Asdm 22:41 LNS 186 291 met European Sleeper (12 rijtuigen) richting Praag.

 

16-04-2024 03:26:30
rolandrail
rolandrail

Quote
henri1972 (15-04-2024 22:12:16):


Quote
rolandrail (15-04-2024 18:46:57):


ICE 122 wordt vanwege stormschade op de route vanaf Duisburg omgeleid via Hz-Hrl.


Ik gok dat dit de eerste keer is dat een ICE via Hz-Hrl rijdt?


Dat gok je volgens mij goed.

 

16-04-2024 09:21:50
Talbot
Talbot

Trein 3061 heeft gisteren op Ede-Wageningen +26 opgelopen na inzet van de politie. Er gingen zo'n 6 agenten via de cabine stel 9510 in. Weet niet wat er aan de hand was. Overige intercities naar Arnhem werden omgeleid via Spoor 3.

 

16-04-2024 09:58:06
john2
john2

Quote
rolandrail (15-04-2024 18:46:57):


ICE 122 wordt vanwege stormschade op de route vanaf Duisburg omgeleid via Hz-Hrl.



Als ik het goed begrijp, dan rijdt een ICE voor de eerste keer met doorkomst te Nuth en dus eerste keer de lijn Heerlen - Sittard.

abbm, had als melding om 20:32 uur doorkomst te Echt, dan schat ik ongeveer een half uur eerder doorkomst Nuth.

 

16-04-2024 09:59:57
Ysbergsla
Ysbergsla

De passage te Nuth was om 20:12 uur.

 

16-04-2024 10:03:07
john2
john2

Klein vloekje mijnerzijds. Was ook slecht weer.

Mijn vrouw zou gevraagd hebben of ik nog goed bij mijn verstand ben.



Laatst bewerkt door john2 op 16-04-2024 10:04, reden: Meer tekst er bij gezet
 

16-04-2024 13:13:53
achterdoel
achterdoel

Quote
Talbot (16-04-2024 09:21:50):


Trein 3061 heeft gisteren op Ede-Wageningen +26 opgelopen na inzet van de politie. Er gingen zo'n 6 agenten via de cabine stel 9510 in. Weet niet wat er aan de hand was. Overige intercities naar Arnhem werden omgeleid via Spoor 3.


www.gelderlander.nl





Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

16-04-2024 22:48:52
LarsK
LarsK

Die ontsporing had zeker wel gevolgen, want treinen van Ligne 24 reden ook vanwege afsluiting Vl , via heel aparte routes. Heeft tot vandaag geduurt terwijl het zondag gebeurt was.

[quote=ov_wijzer post_id=244419 time=1713209619 user_id=353]
RTB 266 041 met beladen Hödlmayr trein 48304 om 21:33 vanaf Kfhn ri Rsd-Esn. (Was Ma)
[/quote]



Laatst bewerkt door LarsK op 16-04-2024 22:51
 

17-04-2024 17:15:56
Xander140
Xander140

Quote
Meneerh2o (15-04-2024 18:58:54):


Quote
Xander140 (15-04-2024 16:50:54):


Quote
Anoniem9 (15-04-2024 16:17:07):


Quote
Xander140 (15-04-2024 15:15:30):


Moeilijk! Ik heb ook wel de indruk dat NS op campagne is om geld los te toveren bij de staat. Zij hebben de concessie gekregen en dat resulteert ook in verantwoordelijkheden. Het is ook niet voor niets een terugkerend thema met partijen die roepen het beter te kunnen. Ik ben neutraal in deze maar het komt niet uit de luchtvallen hé!


Alsof het geld uit de lucht komt vallen om de veiligheid van conducteurs & V&Sers te kunnen beschermen...
Ja, NS is daar wel enigzins verantwoordelijk voor, maar als ze daar én het geld niet hebben én geen personeel schiet het ook niet op..
Daarnaast doen ze wel al wat dingen om de veiligheid te verbeteren, maar op een gegeven moment houd dat ook op.


Beetje kortzichtig vind je niet? Lekker die oogkleppen opzetten noem ik dat! Sind NS zelf verantwoordelijk is is er al gezeur... Dit speelt dus al zo'n 20 jaar. En nee geld komt niet uit de lucht vallen maar een beleid ook niet en daar wordt de NS voor verantwoordelijk gehouden.


NS heeft de reiziger jarenlang gepamperd en daarmee een omgeving gecreëerd waarin 'alles mag'. De reiziger mocht alles en had altijd gelijk, alles moest worden goedgepraat. Het was nog net niet zo dat NS excuses maakte voor het schrijven van een Uitstel van Betaling maar het scheelde maar heel weinig.

Door zulk beleid ontstaat een siuatie waarin de reiziger steeds meer ruimte krijgt om de grenzen te verleggen en het aanzien van de Opsporingsambtenaar hierom volkomen is weggepoetst. Ik weet dat conducteurs werden aangesproken omdat ze 'te streng' zouden zijn als ze 'teveel' UvB's schreven. De reden? Eén per dag is genoeg, want die administratie kost ook geld. Heb je last van agressie, zet dan vooral de trein niet stil maar laat die personen dan gaan. Er zijn conducteurs aangesproken op het 'veroorzaken' van agressie omdat ze personen die bekend staan als agressief of als eigenaar van een onrechtmatig verkregen vervoersbewijs aanspraken. De onderbouwing? 'Als je weet dat ze agressief kunnen worden, laat ze dan maar lekker zitten. Als je onverhoopt toch in een onveilige situatie belandt, dan is dat je eigen schuld.'

Deze drie minuten stilstaan valt niet serieus te nemen zolang NS geen interesse heeft in het daadwerkelijk oplossen van het probleem. En dat probleem is dus het beleid. Of liever gezegd, de volstrekte blindheid voor de gevolgen daarvan


Dat is inderdaad waar ik op doelde. Het beleid was aangepast aan de overtreding en met eigenlijk weinig gevolgen om maar kosten te drukken. Daar speelt ook wel mee dat het systeem om een uvb uit te schrijven lang duurt. Ik vind dat dat echt sneller zou moeten om ook agressief gedrag te beperken. Het is een feit dat langere interactie resulteert in een opbouwende agressie spiraal. Maar laat duidelijk zijn is sta volkomen achter het personeel dat hier de grootste slachtoffer is. Het bestuur van NS heeft gewoon te weinig gedaan en weinig oog voor de problemen.



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-04-2024 17:16
 

17-04-2024 18:14:19
henri1972
henri1972

UVB niet direct als eerste inzetten.

Controle en geen geldig vvb? Direct in de app een kaartje kopen voor vol tarief.

Kan dit niet dan kan er alsnog een uvb worden geschreven.

Scheelt veel administratiekosten.

 

17-04-2024 18:32:48
Marco
Marco

Quote
henri1972 (17-04-2024 18:14:19):


UVB niet direct als eerste inzetten.

Controle en geen geldig vvb? Direct in de app een kaartje kopen voor vol tarief.

Kan dit niet dan kan er alsnog een uvb worden geschreven.

Scheelt veel administratiekosten.


Dan koopt niemand een kaartje meer. 1/10e keer gepakt worden en een kaartje moeten kopen, is bijna altijd goedkoper dan een abonnement 🤫

 

17-04-2024 18:47:16
Xander140
Xander140

Quote
Marco (17-04-2024 18:32:48):


Quote
henri1972 (17-04-2024 18:14:19):


UVB niet direct als eerste inzetten.

Controle en geen geldig vvb? Direct in de app een kaartje kopen voor vol tarief.

Kan dit niet dan kan er alsnog een uvb worden geschreven.

Scheelt veel administratiekosten.


Dan koopt niemand een kaartje meer. 1/10e keer gepakt worden en een kaartje moeten kopen, is bijna altijd goedkoper dan een abonnement 🤫


Dat helpt ook helemaal niks kost nog meer tijd dan een uvb uitschrijven vrees ik!