Opvallende dingen 19 april
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
18-04-2024 18:55:44
seinhuis
seinhuis

Morgen rijden door herstelwerkzaamheden geen treinen tussen Ah en Nm/Tl.

Omreizen via Ht en Ut, er rijden beperkt bussen.

Laatst bewerkt door seinhuis op 18-04-2024 20:53

18-04-2024 19:29:35
mren
mren

Van Ah naar Nm via Ht? Ik neem toch aan dat de gemiddelde reiziger wel genoeg geografische kennis heeft om een dergelijk advies te negeren...

Laatst bewerkt door mren op 18-04-2024 19:29

18-04-2024 19:32:42 1
Trainplaza
Trainplaza

Voor een reiziger van Ah naar Nm is het inderdaad een flinke omweg. Maar voor reizigers die een langere afstand moeten afleggen is het wel dergelijk een zinnig advies. Zo kan je van Ht naar Ah prima via Ut omreizen...

18-04-2024 20:40:16
NDS
NDS

mren (18-04-2024 19:29:35):

Van Ah naar Nm via Ht? Ik neem toch aan dat de gemiddelde reiziger wel genoeg geografische kennis heeft om een dergelijk advies te negeren...

Er rijd nauwelijks trein vervangend vervoer en in de lijnbussen kan je die reizigers er ook niet bij hebben. Daarom is een week geleden via de media al het advies uit gegaan 19, 20 en 21-4 niet te reizen tussen Ah en Nm als het niet strikt noodzakelijk is. Het omreisadvies Ht is daar in dus logisch.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-04-2024 14:47:54
anton_
anton_

seinhuis (18-04-2024 18:55:44):

Ik lees niets over werkzaamheden tussen Tiel en Elst. Weet iemand waarom daar geen treinen rijden?

19-04-2024 14:59:25
erwin_6610
erwin_6610

ICNG 3312 'Flow' stond rond 15u te Sdm sp2

19-04-2024 15:08:44
erwin_6610
erwin_6610

Dbc 193xxx met staaltrein door Rtd ri Gd om 15.02

Trein 9358 rijdt de Rtd met 2 treinstellen, het achterste lijkt afgesloten voor reizigers

Rxp9901 + Belgische rijtuigen vertrok om 15.25 te Rtd ri Ddr

Laatst bewerkt door erwin_6610 op 19-04-2024 15:29

19-04-2024 15:28:36
NIJMEGEN
NIJMEGEN

anton_ (19-04-2024 14:47:54):

Ik lees niets over werkzaamheden tussen Tiel en Elst. Weet iemand waarom daar geen treinen rijden?

In het verleden, bij het vervangen van de spoorbrug over de Waal, reed men wel tussen Est en Ah.

Arriva zou in Est kunnen keren en terug naar Nm, er staan daar Arriva paaltjes.

Het Arriva personeel heeft bij mijn weten een wachtruimte in Nm.

Er zouden ook (ingelaste?) werkzaamheden aan de Waalbrug zijn.

Maar dan zou er geen bussen tekort moeten zijn.

19-04-2024 15:56:06
stijngeluk
stijngeluk

Er kan in elst alleen gekeerd worden op spoor 3, de andere 2 sporen hebben alleen P seinen richting Arnhem, en kunnen daarom niet worden ingesteld door de werkzaamheden bij Ahz. Hierdoor zijn ook de sporen 1 en 2 buiten dienst.

Waarom er geen pendeldienst Elst - Tiel is, ik weet dit niet zeker maar vermoed dat dit nogal een uitdaging was, gezien de niet mogelijkheid om te tanken, en het moeten aanpassen van de dienstregeling rond Elst gezien de treinen elkaar daar kruizen, en dit dus niet kan omdat alleen spoor 3 kan worden gebruikt.

19-04-2024 16:16:05
mtlx
mtlx

Voor het eerst in tijden volgens mij, maar de HSL is toeslagvrij vanwege een aanrijding tussen Leiden en Den Haag. De toeslagzuilen worden op 0 euro gezet.

19-04-2024 16:41:43
erwin_6610
erwin_6610

Om 16.58 staat te Rtd een extra IC Brussel 19200 naar Brusz gepland en deze stopt alleen te Antwerpen Centraal (en rond 16.48 opgeheven vanaf Rtd)

NS ICNG flow 3311 vertrok om 16.42 vanaf Rtd ri Shl

Laatst bewerkt door erwin_6610 op 19-04-2024 16:49

19-04-2024 16:49:23
henri1972
henri1972

En die rijdt niet vanwege een verstoring elders.

Drg is echter hetzelfde als ES9370 naar Parijs, die trouwens eveneens niet rijdt .

19-04-2024 17:32:12
mren
mren

stijngeluk (19-04-2024 15:56:06):

Er kan in elst alleen gekeerd worden op spoor 3, de andere 2 sporen hebben alleen P seinen richting Arnhem, en kunnen daarom niet worden ingesteld door de werkzaamheden bij Ahz. Hierdoor zijn ook de sporen 1 en 2 buiten dienst.

Waarom er geen pendeldienst Elst - Tiel is, ik weet dit niet zeker maar vermoed dat dit nogal een uitdaging was, gezien de niet mogelijkheid om te tanken, en het moeten aanpassen van de dienstregeling rond Elst gezien de treinen elkaar daar kruizen, en dit dus niet kan omdat alleen spoor 3 kan worden gebruikt.

Een tankwagen naar Tiel of Elst rijden mag niet wegens bureaucratisch geneuzel? Of gewoon te veel moeite?

19-04-2024 17:48:28
erwin_6610
erwin_6610

NS Virm 9595 en 8713 LM door Sdm ri Rtd om 17.44 (het mat van de 303754)

NS SLT 2437, 2404, 2406 LM door Sdm ri Gv om 17.45

19-04-2024 18:02:53 2
michaben
michaben

mren (19-04-2024 17:32:12):

Een tankwagen naar Tiel of Elst rijden mag niet wegens bureaucratisch geneuzel? Of gewoon te veel moeite?

Waarom gelijk weer zo negatief terwijl je nog helemaal niet weet of er een goede reden achter zit? Ik zou regels ter bescherming van het milieu toch niet als bureaucratisch geneuzel willen omschrijven. Naar mijn weten zijn officiële tankplaatsen voorzien van een beschermende laag om te voorkomen dat brandstof in de bodem terecht komt, ik kan me goed voorstellen dat men eist dat als je op een alternatieve plek wil tanken dat je vergelijkbare maatregelen neemt.

19-04-2024 18:07:43
Lovers83
Lovers83

henri1972 (19-04-2024 16:49:23):

En die rijdt niet vanwege een verstoring elders.

Drg is echter hetzelfde als ES9370 naar Parijs, die trouwens eveneens niet rijdt .

Vanwege een aanrijding is alles opgeheven tussen Ledn en Gvm tot ongeveer 19:00

Laatst bewerkt door moderator op 19-04-2024 20:10, reden: Taalgebruik aangepast

19-04-2024 18:19:19
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het is volgens mij een koud kunstje om die P seinen bij Est ri Ah op rood te krijgen.

Lijkt mij zelfs een voorwaarde om de werkzaamheden in Ahz te starten.

19-04-2024 18:44:42
RX7567
RX7567

Amf 18:38 LNS 186 295 (Railpool + regenboog) + badl Volvo containertrein over spoor 3 ri Ama. Mocht de 31355 helaas inhalen.

Op spoor 8 RFO 193 734 (ELL +huisstijl) + Katy Shuttle gehalteerd ri Ama.

19-04-2024 19:12:19
AlexNL
AlexNL

NIJMEGEN (19-04-2024 18:19:19):

Het is volgens mij een koud kunstje om die P seinen bij Est ri Ah op rood te krijgen.

Lijkt mij zelfs een voorwaarde om de werkzaamheden in Ahz te starten.

De seinen op rood krijgen is inderdaad wel te doen (kortsluitlans, of een overbrugging in de relaiskast) maar dan ben je er niet.

Wanneer een trein afkomstig vanaf de Betuwelijn intakt bij Esta op spoor 1 of 2, wordt de rijrichting ingesteld en vastgelegd van Esta tot Ahwa. Een trein laten keren in Elst is niet mogelijk* omdat de rijrichting vast ligt: het systeem wacht simpelweg totdat de blokbezetting achter de P-seinen weg is, zodat de trein verder kan rijden in de richting van Arnhem.

Station Elst is simpelweg niet ingericht op het laten keren van een trein. Als dat wel wenselijk is moet de beveiliging worden omgebouwd naar een "Naarden-Bussum-ontwerp": daar zijn geen wissels aanwezig, maar beide perrons hebben in beide richtingen bediende seinen. Men kan dus een trein keren in Ndb zonder dat hiervoor allerlei procedures gevolgd moeten worden.

* Een treindienstleider kan wel ingrijpen, maar dit is een grote procedurele ingreep waarbij aanwijzingen moeten worden afgegeven en er wellicht ook nog allerlei andere procedures gevolgd moeten worden om toch die rijweg gekeerd te krijgen.

19-04-2024 19:18:25
michaben
michaben

Er waren ook plannen voor om Elst in te richten voor kerende treinen door een aantal seinen bediend te maken. De twee uitrijders richting Ah worden dan bediend, maar ook de inrijders vanaf Ah zodat je ook vanaf die kant kunt keren. Per wanneer dit zou moeten weet ik niet, ik geloof dat het onderdeel was van de seinoptimalisatie die daar gepland staat.

19-04-2024 19:29:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het voorlaatste sein om Nm in te rijden vanuit de normale rijrichting uit Ah is al een bediend sein.

Trein uit Ah kan men zo in Nml stilzetten.

19-04-2024 19:47:46
sjoerd
sjoerd

En dan moet, met een trein op een automatisch blok staande voor dat bediende sein, alsnog de rijrichting onder de trein gekeerd worden om terug te rijden in de richting van Elst.

19-04-2024 20:22:37
thom
thom

michaben (19-04-2024 18:02:53):

mren (19-04-2024 17:32:12):

Waarom gelijk weer zo negatief terwijl je nog helemaal niet weet of er een goede reden achter zit? Ik zou regels ter bescherming van het milieu toch niet als bureaucratisch geneuzel willen omschrijven. Naar mijn weten zijn officiële tankplaatsen voorzien van een beschermende laag om te voorkomen dat brandstof in de bodem terecht komt, ik kan me goed voorstellen dat men eist dat als je op een alternatieve plek wil tanken dat je vergelijkbare maatregelen neemt.

Tanken op een andere lokatie dan op een daarvoor ontworpen tankplaat is simpelweg niet toegestaan omdat er geen milieu vergunning voor zulks dan is.

19-04-2024 20:30:03 1
mren
mren

Ik zie het al gebeuren dat de Russen aan de grens staan maar dat allevoertuigen van het Nederlandse leger stil vallen wegens gebrek aan een vaste goedgekeurde tankinstallatie.

Het Activiteitenbesluit rept overigens over diverse voorwaarden maar geen milieuvergunning.

19-04-2024 20:36:13
thom
thom

Het staat als het goed is in de netverklaring.

19-04-2024 20:50:38 1
mdj
mdj

Project voor de vulblokken loopt vanuit Ahwa tot en met Rsa (hoofdspoor).

Een project voor relaishuizen lift mee op de hinder van, waarbij geheel Elst/Elst Aansluiting-Kesteren buitendienst wordt. Hierdoor geen treinverkeer Nijmegen/Kesteren (incl)/Arnhem West Aansluiting mogelijk is.

19-04-2024 21:36:27
treinfan
treinfan

Dit snap ik niet. Als er aan de Nm-zijde van het perron bediende seinen staan en het stationsgebied in dienst is, kan er van/naar Nm gekeerd worden. Er wordt dan immers geen enkel P-sein gepasseerd.

19-04-2024 22:35:30 1
stijngeluk
stijngeluk

klopt, maar er moet een pad worden ingesteld van het spoor vanuit Tiel en langs perron 1&2 in Elst. Met de huidige situatie 'reserveer' je het spoor vanaf Elst aansluiting tot Ahwa. Dat laatste kan dus niet want, stel de werkzaamheden zijn alleen op Ahz, dan reserveer je het op een stuk waar je niet mag gaan door de werkzaamheden. Hierdoor word er vanaf het begin van de P seinen(laatste bediende sein dus) tot het eerstvolgende bediende sein, Ahwa dus, alles buiten dienst genomen, en kan je daar dus ook niet meer komen.

Ook heeft het te maken met de beveiliging, die kan niet keren op een p sein waar je naartoe rijd. Deze denkt namelijk dat er een trein richting Arnhem wil, en stopt dit niet met denken zonder dat er daadwerkelijk een trein naar Arnhem is gegaan(zonder de trucendoos open te halen, die bij verstoringen wellicht wel kan, maar gepland natuurlijk niet)

Stel dan dat, Vanuit Elst naar Arnhem waren ook bediende seinen. Dan is het stuk wat buiten dienst word genomen maar tot net na Elst, en hoeft Elst niet buiten dienst als er alleen word gewerkt op Ahz, en, niet onbelangrijk, kan er ook beveilingtechnisch worden gekeerd te Elst.

Laatst bewerkt door stijngeluk op 19-04-2024 22:36

20-04-2024 00:35:39
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De NS reisplanner is voor aanstaande zondag nog niet aangepast voor een reis Nm - Hlm.

Met een via Ht lukt het wel.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

20-04-2024 12:43:07
treinhobby
treinhobby

Geen idee wat je bedoeld.

Maar de reisplanner stuurt je (ook zonder via station) netjes over Ht en Asd.

20-04-2024 13:01:22
michaben
michaben

Waarschijnlijk omdat je een dag later kijkt. Bij aanpassingen die niet tijdig genoeg bekend waren om in het dagplan te verwerken worden de treinen pas de dag van te voren opgeheven of aangepast, dus pas afgelopen nacht zullen de treinen uit de reisplanner gehaald zijn.

20-04-2024 13:50:22
javanree
javanree

thom (19-04-2024 20:22:37):

Tanken op een andere lokatie dan op een daarvoor ontworpen tankplaat is simpelweg niet toegestaan omdat er geen milieu vergunning voor zulks dan is.

In buitendienststelling is het dan weer de gewoonste zaak om een tankauto te laten komen om een lok af te tanken. Waar een wil is...

20-04-2024 14:38:10
michaben
michaben

... is een procedure. De netverklaring zegt het volgende over tanken buiten een tankplaats. Ik weet alleen niet hoe punt 1c uitgelegd moet worden, houd "gepland" hier rekening met het dagplan of met het jaarplan?

1. Het is de spoorwegonderneming toegestaan om te tanken op andere plaatsen dan
    de daarvoor ingerichte plaatsen bedoeld in Artikel 12 van de Algemene
    Voorwaarden (zie ook Bijlage 21 voor de locaties), in de volgende gevallen:
    1. Zelfrijdende werktreinen, aanwezig en actief voor de uitvoering van
      werkzaamheden op de spoorwegen, die door de aard van de
      spoorwerkzaamheden niet in staat zijn om een van de door de beheerder
      aangewezen plaatsen, zoals bedoeld in Artikel 12 van de Algemene
      Voorwaarden te bereiken (zie ook Bijlage 21 voor de locaties).
    2. Niet zelfrijdende werktuigen, aanwezig en actief voor de uitvoering van
      werkzaamheden op de spoorwegen, die worden ingezet op een bouwplaats.
    3. Als de tankinstallatie waar een geplande tankbeurt zou plaatsvinden, gestoord
      is of door stremming van de spoorweginfrastructuur niet kan worden bereikt.
  2. Bij toepassing van de uitzonderingen gelden de volgende voorwaarden:
    1. Voor aanvang van de werkzaamheden met de werktreinen en werktuigen
      moet de brandstoftank van de werktreinen en werktuigen geheel zijn gevuld.
    2. Bij het tanken van een werktuig is het niet van belang of het werktuig direct
      wordt voorzien van brandstof of dat de brandstof wordt getankt in een
      aggregaat teneinde het werktuig te voorzien van elektriciteit.
    3. Bij het tanken op andere plaatsen dan de plaatsen bedoeld in Artikel 12 van
      de Algemene Voorwaarden (zie ook Bijlage 21 voor de locaties), moet een
      combinatie van voorzieningen en maatregelen bodem beschermende
      maatregelen zoals uitgeschreven in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
      en/of de desbetreffende bepalingen voor tijdelijke stationaire installaties en
      afleverinstallaties uit de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 30 worden
      toegepast. Voor het aanvragen van een vergunning dient gebruikt te worden
      gemaakt van het BBT-document “Bodembescherming: combinaties van
      voorzieningen en maatregelen” (BB-CVM). Indien tanken plaatsvindt op
      een emplacement waarvoor een omgevingsvergunning milieu van kracht is,
      dient overeenkomstig de daartoe strekkende voorschriften te worden
      gehandeld.

Laatst bewerkt door michaben op 20-04-2024 14:40

20-04-2024 15:43:15
javanree
javanree

Ik neem aan dat deze plotselinge BD van Ah-Nm (amper een week vooraf aangekondigd) voldoende reden moet zijn om je te kunnen beroepen op 1.3

Zo niet kunnen we zo onderhand maar beter helemaal stoppen met het spoorbedrijf in NL...

20-04-2024 17:05:29
AlexNL
AlexNL

Een ander project lift mee op de buitendienststelling, zie het bericht van mdj:

mdj (19-04-2024 20:50:38):

Een project voor relaishuizen lift mee op de hinder van, waarbij geheel Elst/Elst Aansluiting-Kesteren buitendienst wordt. Hierdoor geen treinverkeer Nijmegen/Kesteren (incl)/Arnhem West Aansluiting mogelijk is.

Het lijkt mij dat dit in overleg is gegaan met Arriva: hinder voor reizigers is er toch al (en dus ook extra/andere kosten), door deze werkzaamheden te bundelen hoeven ze niet meer op een ander moment te gebeuren.

20-04-2024 21:17:20 2
rolandrail
rolandrail

javanree (20-04-2024 15:43:15):

Ik neem aan dat deze plotselinge BD van Ah-Nm (amper een week vooraf aangekondigd) voldoende reden moet zijn om je te kunnen beroepen op 1.3

Zo niet kunnen we zo onderhand maar beter helemaal stoppen met het spoorbedrijf in NL...

Áls Arriva had kunnen rijden had ze kunnen zorgen om avond voorafgaand aan de werkzaamheden de laatste treinen met afgetankte stellen te laten rijden en overnachten aan de depotvoedingen in Tiel. Dan had de volgende dag gewoom gependeld kunnen worden en de volgende nachten een tankslag Tl-Amf v.v. voldoende geweest. Waar een wil is, is een oplossing. Genoeg ZZP'ers te vinden voor een nachtelijke tankslag.

Gelukkig blijkt ook nu weer dat er veel minder tamtam gemaakt hoeft te worden hier gezien de meeliftende wkz.

Laatst bewerkt door rolandrail op 20-04-2024 21:19

20-04-2024 21:54:25
Rsb
Rsb

Overigens wordt er ook gewerkt aan de Waalbrug tijdens deze buitendiensstelling, dus ondanks dat deze ogenschijnlijk op het laatste moment is ingepland wordt een en ander wel maximaal benut

21-04-2024 09:58:16
anton_
anton_

Goed natuurlijk dat er werkzaamheden gecombineerd worden. Het was ook fijn geweest als de ns ook wat gezegd had over Tiel in bovenstaande link.

21-04-2024 10:27:08
b2py
b2py

AlexNL (20-04-2024 17:05:29):

Een ander project lift mee op de buitendienststelling, zie het bericht van mdj:

mdj (19-04-2024 20:50:38):

Het lijkt mij dat dit in overleg is gegaan met Arriva: hinder voor reizigers is er toch al (en dus ook extra/andere kosten), door deze werkzaamheden te bundelen hoeven ze niet meer op een ander moment te gebeuren.

Wel interessant, zoveel combineren op zo’n korte termijn is nogal een opgave. Aannemer moet mensen, materiaal etc etc regelen. Dit klinkt alsof dit al een week of 4 bekokstooft is

21-04-2024 11:45:50
phantom
phantom

Dat hangt een beetje af van wat men o.a. aan/in die relaishuizen wil gaan doen.
Als ik het goed begrijp dan plant men zoveel als mogelijk vooruit zodat men tijd heeft om materieel en materiaal en mensen "op voorraad" te hebben.
Als materieel en materiaal al geregeld zijn en ergens t.h.v. het project zijn "opgeslagen",dan is het alleen nog een kwestie van vragen of de mensen evt eerder aan dat project kunnen deelnemen.
Als een project maar b.v. 4 man nodig heeft dan zal dat makkelijker te doen zijn als dat men er 20 voor nodig heeft.

Of Arriva voldoende heeft geanticipeerd op de werkzaamheden en een eventuele alternatieve dienstregeling,daar zou je over kunnen discussieren,zoals roland al aangeeft met zijn genoemde optie's,had dat bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen zijn als er niet meer dingen meegingen liften op de oorspronkelijk geplande werkzaamheden.
Daarvoor zou je moeten wie wat wanneer besluit en doorgeeft en of dat genoeg tijd geeft aan mensen/bedrijven om iets nieuws te verzinnen.

21-04-2024 11:46:48
rolandrail
rolandrail

Zoveel heb je niet nodig voor relaishuizen. In elk geval geen stapel materialen en flink aantal werklieden zoals bij elke infraklus. Positivogedachte: Prorail heeft eindelijk door dat ze moeten gaan nadenken en zo veel mogelijk moeten combineren. Wat geknutsel in relaishiizen alleen ziet de buitenwereld niemand wat van *knipoog*

21-04-2024 22:05:29
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Toch wel hoor, ik zag ze afgelopen donderdag t.h.v. Rsa vanuit de trein bezig met het aanvoeren van nieuwe relaiskasten. (of eigenlijk voedingskasten zo te zien)