Opvallende dingen 12 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
12-05-2024 10:40:33
daantjedm
daantjedm

Straks om 11.30 uur gaat Arriva stel 514 leegmat van Zwolle naar Amersfoort.

 

12-05-2024 12:37:05
edward
edward

Hd 11.50 uur Keolis 5031 & 5032 ri. Zl

 

12-05-2024 14:16:05
mdj
mdj

Nfl: lok+ICE door 14.00 (+- 10 minuten) Hgl richting het Westen. Verdere details nnb.

Edit: richting toegevoegd



Laatst bewerkt door mdj op 12-05-2024 14:39
 

12-05-2024 14:29:28
bart84
Moderator
bart84

Volgens berichten op Sion-rail zou het om ICE3 neo 8009 moeten gaan.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-05-2024 14:52:14
Xander140
Xander140

Quote
bart84 (12-05-2024 14:29:28):


Volgens berichten op Sion-rail zou het om ICE3 neo 8009 moeten gaan.


klopt met de TCS 101002 als slepende kracht!
www.facebook.com



Laatst bewerkt door Xander140 op 12-05-2024 14:54
 

12-05-2024 15:06:47
Daan!
Daan!

De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?

 

12-05-2024 15:16:50
Xander140
Xander140

Quote
Daan! (12-05-2024 15:06:47):


De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?


de meeste hebben het gehad bij mijn weten.

 

12-05-2024 15:50:57
mtlx
mtlx

De toelating van de BR408 is nog altijd niet afgerond voor zover ik weet.

 

12-05-2024 15:52:30
Sanderbin
Sanderbin

De treinstellen zelf moeten hun acceptatie nog doen net zoals met ICNG

 

12-05-2024 16:32:39
mtlx
mtlx

Huh? De treinen zijn gewoon al in dienst bij DB en geaccepteerd door DB. Die hoeven echt niet individueel ook nog eens door NS geaccepteerd te worden. NS is alleen maar de vervoerder in Nederland en heeft (buiten dat NS is ingehuurd voor klein onderhoud/herstellingen) verder weinig met de stellen te maken.

Dit stel gaat, als ik het goed heb begrepen, dan ook dienstdoen als opleidingsstel voor de monteurs op de Wgm.

 

12-05-2024 16:43:47
Sanderbin
Sanderbin

Ik voeg wel toe dat ik dit gehoord heb en natuurlijk ook niet helemaal waar kan zijn

 

12-05-2024 18:34:26
AlexNL
AlexNL

Quote
Daan! (12-05-2024 15:06:47):


De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?


Dan moet er wel een machinist voor beschikbaar zijn. Het is heerlijk weer en het is ook nog eens moederdag, dus reken maar dat veel dat niet zijn. Voor een niet-tijdsgevoelige klus als deze is het laten overbrengen met een loc net zo makkelijk.

 

12-05-2024 20:21:17
Xander140
Xander140

Quote
AlexNL (12-05-2024 18:34:26):


Quote
Daan! (12-05-2024 15:06:47):


De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?


Dan moet er wel een machinist voor beschikbaar zijn. Het is heerlijk weer en het is ook nog eens moederdag, dus reken maar dat veel dat niet zijn. Voor een niet-tijdsgevoelige klus als deze is het laten overbrengen met een loc net zo makkelijk.



Ik kan me ook voorstellen dat dit een verzekeringskwestie kan zijn.... Dat de kosten voor dit transport wat anders liggen dan gewoon een ledig materieel rit.... Of is dat een heel rare gedachten?

 

12-05-2024 20:25:24
treinfan
treinfan

Ja, dat zou een zeer rare reden zijn.

 

12-05-2024 21:39:41
henri1972
henri1972

Quote
AlexNL (12-05-2024 18:34:26):


Quote
Daan! (12-05-2024 15:06:47):


De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?


Dan moet er wel een machinist voor beschikbaar zijn. Het is heerlijk weer en het is ook nog eens moederdag, dus reken maar dat veel dat niet zijn. Voor een niet-tijdsgevoelige klus als deze is het laten overbrengen met een loc net zo makkelijk.


En die loc rijdt zonder machinist? .....

 

12-05-2024 21:40:58
Oldskool
Oldskool

Nope. Maar grote kans dat die machinist geen bevoegdheid heeft op die ICE 😁

 

12-05-2024 22:10:44
5431
5431

Vandaag was voor veel mensen het einde van een toeristisch lang weekend, dus was het weer druk in de in dienst rijdende ICE's. Zodanig druk, dat vandaag weer een bekende "oplossing" werd toegepast. ICE 125 (stel 4652) reed rond de geplande tijd in Arnhem zonder te stoppen door over spoor 6a/5b, de wachtende reizigers bleven achter, werden naar de RE19 verwezen en zoek het allemaal maar lekker uit ongeacht waar je heen wilt en welke aansluiting je had moeten halen. Voor het zoveelste jaar achter elkaar grijpt NS naar dit "middel", volgens de digitale reisinformatie niet alleen voor deze 125 maar ook voor 123. Wat een schandalige vertoning.

 

13-05-2024 05:58:15
stefanvw14
stefanvw14

Quote
5431 (12-05-2024 22:10:44):


Vandaag was voor veel mensen het einde van een toeristisch lang weekend, dus was het weer druk in de in dienst rijdende ICE's. Zodanig druk, dat vandaag weer een bekende 'oplossing' werd toegepast. ICE 125 (stel 4652) reed rond de geplande tijd in Arnhem zonder te stoppen door over spoor 6a/5b, de wachtende reizigers bleven achter, werden naar de RE19 verwezen en zoek het allemaal maar lekker uit ongeacht waar je heen wilt en welke aansluiting je had moeten halen. Voor het zoveelste jaar achter elkaar grijpt NS naar dit 'middel', volgens de digitale reisinformatie niet alleen voor deze 125 maar ook voor 123. Wat een schandalige vertoning.



Naja en diezelfde RE 19 kreeg in omgekeerde richting een “toeristische route” tussen Düsseldorf en Duisburg in richting van Nederland werden we omgeleid via een route waar ik het bestaan niet van af wist. Was een spoorlijn die nog deels met klassieke seinen uitgerust was en leverde te Duisburg een vertraging op van 30 minuten, omdat DB InfraNoGo weer de Infra niet op orde had. Daarmee sloot ik gisteren mijn Interrail af met 3 Duitse treinen met allen ten minste 20 minuten vertraging en allen vertraging op conto van de spoorbeheerder(werkzaamheden niet in de dienstregeling verwerkt en 2x een wisselstoring). Op dat eerste punt lijken ze het nooit te leren in Duitsland.

 

13-05-2024 07:22:07
geert
geert

De RE 19 wordt omgeleid via Dusseldorf Rath en daar staan inderdaad nog klassieke armseinen. Normaal rijden er alleen goederentreinen over deze route, nu extra veel vanwege werkzaamheden elders. Dit alles vanwege een kennelijk hardnekkige wisselstoring want ook vandaag geldt deze omleiding

 

13-05-2024 09:24:33
john2
john2

Als ik naar cabineritten kijk, dan zie ik ook in Duitsland, armseinen staan.

Als voorsein zie ik een geel bord verticaal of horizontaal staan, afhankelijk hoe het armsein staat, veilig of onveilig.

De armseinen zullen wel niet meer zoals vroeger met handels bediend worden, zullen wel op een of andere manier automatisch omgezet worden.

 

13-05-2024 10:07:42
BVisser
BVisser

Dat gaat wel degelijk met handels, net zoals dat in Nederland altijd ging.

 

13-05-2024 10:11:36
BVisser
BVisser

Quote
Xander140 (12-05-2024 20:21:17):


Quote
AlexNL (12-05-2024 18:34:26):


Quote
Daan! (12-05-2024 15:06:47):


De ICE408 is nu toch toegelaten in Nederland? Waarom rijdt het stel niet op eigen kracht?
Zijn er nog niet (voldoende) machinisten opgeleid?


Dan moet er wel een machinist voor beschikbaar zijn. Het is heerlijk weer en het is ook nog eens moederdag, dus reken maar dat veel dat niet zijn. Voor een niet-tijdsgevoelige klus als deze is het laten overbrengen met een loc net zo makkelijk.



Ik kan me ook voorstellen dat dit een verzekeringskwestie kan zijn.... Dat de kosten voor dit transport wat anders liggen dan gewoon een ledig materieel rit.... Of is dat een heel rare gedachten?



Als de definitieve tolating schijnbaar nog niet van kracht is moet dat gebeuren op de oude. En die laat vast geen ritten op eigen kracht toe die geen proef- of testrit zijn. Vorig jaar gingen die overbrengingsritten ook niet op eigen kracht.



Laatst bewerkt door BVisser op 13-05-2024 10:17
 

13-05-2024 10:17:20
stefanvw14
stefanvw14

Quote
john2 (13-05-2024 09:24:33):


Als ik naar cabineritten kijk, dan zie ik ook in Duitsland, armseinen staan.

Als voorsein zie ik een geel bord verticaal of horizontaal staan, afhankelijk hoe het armsein staat, veilig of onveilig.

De armseinen zullen wel niet meer zoals vroeger met handels bediend worden, zullen wel op een of andere manier automatisch omgezet worden.


Leuk dat je dit basseert op cabineritten, maar ik zat zelf in de RE 19, heb toch echt de Klassieke beveiliging aan het werk gezien. De trekdraden zoals bijvoorbeeld de ZLSM ook op hun Emplacement van Simpelveld heeft lopen voor de aansturing van het emplacement liepen ook in berm van de Spoorlijn die de RE 19 van en gisteren neemt mee met het traject. De snelheid op dat traject was ook ronduit bedroevend en we kregen kropen van het ene sein naar het andere sein...

 

13-05-2024 12:33:36
brun
brun

Een paar maanden geleden publiceerde een Duits tijdschrift een kaart met alle trajecten in Duitsland waar nog armseinen staan. Dat is echt nog op opmerkelijk veel plekken. Soms zijn ze inderdaad elektrisch aangestuurd, maar ik ken zelf ook nog diverse trajecten waar gewoon nog seinhuizen met trekdraden staan.

Nostalgisch is het natuurlijk, maar het vormt ook een pijnlijk symbool van achterstallige investeringen in het Duitse spoorwegnet.

 

13-05-2024 13:03:58 1
BVisser
BVisser

Deze site wordt goed bijgehouden: www.manuelhu.de



Laatst bewerkt door BVisser op 13-05-2024 13:05
 

13-05-2024 13:15:44
henri1972
henri1972

Quote
5431 (12-05-2024 22:10:44):


Vandaag was voor veel mensen het einde van een toeristisch lang weekend, dus was het weer druk in de in dienst rijdende ICE's. Zodanig druk, dat vandaag weer een bekende 'oplossing' werd toegepast. ICE 125 (stel 4652) reed rond de geplande tijd in Arnhem zonder te stoppen door over spoor 6a/5b, de wachtende reizigers bleven achter, werden naar de RE19 verwezen en zoek het allemaal maar lekker uit ongeacht waar je heen wilt en welke aansluiting je had moeten halen. Voor het zoveelste jaar achter elkaar grijpt NS naar dit 'middel', volgens de digitale reisinformatie niet alleen voor deze 125 maar ook voor 123. Wat een schandalige vertoning.


Het grootste probleem is m.i. dat NS/DB weigeren een permanente reserveringsplicht in te voeren. En dan hethele jaar door. Bij Eurostar werkt dit prima dus waarom bij de ICE niet ? En eventueel in Amsterdam C ingangscontrole houden, hier stappen de meeste reizigers namelijk in de ICE.

 

13-05-2024 17:20:30
john2
john2

Quote
stefanvw14 (13-05-2024 10:17:20):


Quote
john2 (13-05-2024 09:24:33):


Als ik naar cabineritten kijk, dan zie ik ook in Duitsland, armseinen staan.

Als voorsein zie ik een geel bord verticaal of horizontaal staan, afhankelijk hoe het armsein staat, veilig of onveilig.

De armseinen zullen wel niet meer zoals vroeger met handels bediend worden, zullen wel op een of andere manier automatisch omgezet worden.


Leuk dat je dit basseert op cabineritten, maar ik zat zelf in de RE 19, heb toch echt de Klassieke beveiliging aan het werk gezien. De trekdraden zoals bijvoorbeeld de ZLSM ook op hun Emplacement van Simpelveld heeft lopen voor de aansturing van het emplacement liepen ook in berm van de Spoorlijn die de RE 19 van en gisteren neemt mee met het traject. De snelheid op dat traject was ook ronduit bedroevend en we kregen kropen van het ene sein naar het andere sein...



In de tijd dat de armseinen nog de algemene dienst uit maakte op het sein gebied. Woonde ik net zover van het spoor af als ik nu in Nuth.

Als ik naar Roermond moest, moest ik een overweg over en zag ook de draden voor de armseinen bediening in de berm lopen en ook bewegen als de handels bediend werden.

 

13-05-2024 19:30:54
5431
5431

Quote
henri1972 (13-05-2024 13:15:44):


Quote
5431 (12-05-2024 22:10:44):


Vandaag was voor veel mensen het einde van een toeristisch lang weekend, dus was het weer druk in de in dienst rijdende ICE's. Zodanig druk, dat vandaag weer een bekende 'oplossing' werd toegepast. ICE 125 (stel 4652) reed rond de geplande tijd in Arnhem zonder te stoppen door over spoor 6a/5b, de wachtende reizigers bleven achter, werden naar de RE19 verwezen en zoek het allemaal maar lekker uit ongeacht waar je heen wilt en welke aansluiting je had moeten halen. Voor het zoveelste jaar achter elkaar grijpt NS naar dit 'middel', volgens de digitale reisinformatie niet alleen voor deze 125 maar ook voor 123. Wat een schandalige vertoning.


Het grootste probleem is m.i. dat NS/DB weigeren een permanente reserveringsplicht in te voeren. En dan hethele jaar door. Bij Eurostar werkt dit prima dus waarom bij de ICE niet ? En eventueel in Amsterdam C ingangscontrole houden, hier stappen de meeste reizigers namelijk in de ICE.



Permanente reserveringsplicht voor dagtreinen is in het hele Duitse systeem ongebruikelijk en moet je ook niet willen, in geval van vertragingen en gemiste aansluitingen is het niet werkbaar. De kern van het probleem is in mijn ogen dat de vraag door de jaren gigantisch is toegenomen, terwijl het aanbod niet of nauwelijks is meegegroeid met die gestegen vervoersvraag. Een reserveringsplicht kan voor de korte termijn helpen, maar uiteindelijk is het alleen een middel om kunstmatig een vraag die veel groter is dan het aanbod af te vangen.

 

13-05-2024 20:22:50
AlexNL
AlexNL

Quote
brun (13-05-2024 12:33:36):


Nostalgisch is het natuurlijk, maar het vormt ook een pijnlijk symbool van achterstallige investeringen in het Duitse spoorwegnet.


Dat valt goed te zien als je het DB-netwerk vergelijkt met dat van Network Rail of SNCF Réseau. DB heeft veel meer seinhuizen en ook veel meer treindienstleiders in dienst dan de andere twee, terwijl de netwerken min of meer vergelijkbaar zijn in omvang. Dat was ooit gelijk, maar NR en SNCF hebben ingezet op optimalisatie en gebruikmaken van technologische mogelijkheden. Daarin loopt DB echt heel erg achter, en daar plukken ze nu de zure vruchten van: veel uitval door achterstallig onderhoud, en uitval door het niet beschikbaar zijn van treindienstleiders.

De Britten zijn nu bijvoorbeeld bezig met een groot centralisatieproject: de treindienst op de lijn Londen - Peterborough - Newcastle - (grens met Schotland) wordt straks in z'n geheel geleid vanuit één locatie: York ROC.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2024 20:47:17
thom
thom

Quote
BVisser (13-05-2024 10:07:42):


Dat gaat wel degelijk met handels, net zoals dat in Nederland altijd ging.



Dat verschilt, er zijn ook nogwel gebieden waar nog 'Formsignale' staan maar volgens mij nog elektromechanisch bediend worden.