Opvallende dingen 15 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
15-05-2024 06:24:38
BVisser
BVisser

Asdm 6:21 LNS 186 291 met European Sleeper 452 richting Asd - Brusz, 11 rijtuigen en 2x Euro Express aan de loc.

 

15-05-2024 09:39:09
Apda
Apda

Apd 9:37 : een DB Vectron met zelflossers voor kalk en huifwagens voor staal richting Dv.

Apd 10:19 : een 186 in Railpool-kleuren met containers en LKW Walter-opleggers richting Amf.



Laatst bewerkt door Apda op 15-05-2024 10:22, reden: 10:19 toegevoegd
 

15-05-2024 10:48:02
BVisser
BVisser

Quote
Apda (15-05-2024 09:39:09):


Apd 9:37 : een DB Vectron met zelflossers voor kalk en huifwagens voor staal richting Dv


Omgeleide lege kalktrein naar Flandersbach. Werkzaamheden Em - Oberhausen.

 

15-05-2024 11:24:34 1
rob_ehv
rob_ehv

Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-05-2024 11:51:20
Apda
Apda

Apd 11:49 : DB Vectron met lange staaltrein richting Amf.

 

15-05-2024 12:02:24
henri1972
henri1972

Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).



RE 13 rijdt tot Kaldenkirchen, daarvandaan rijden er bussen naar Venlo.

Lijkt me een snellere optie dan wachten.

 

15-05-2024 13:05:35
BVisser
BVisser

Asdm 13:04 VR 203-4 met 36 volbeladen Fccpps richting Bkl.

 

15-05-2024 13:15:22
icetha
icetha

Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).



Gaat nog langer duren, nu tot donderdagmiddag 14.30

 

15-05-2024 13:18:29
Marco
Marco

Dan moet al het internationale (goederen)verkeer naar Duitsland dus via Heerlen (goed dat er een draad hangt en er geen NG-eiland meer is!) en Bentheim. Heftig. Is het nog een beetje behapbaar met wachtende treinen in het land?

 

15-05-2024 13:21:13
Trainplaza
Trainplaza

Quote
icetha (15-05-2024 13:15:22):


Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).



Gaat nog langer duren, nu tot donderdagmiddag 14.30



Voor wat ik nu begrepen heb is er weer één spoor open tussen Venlo en Kaldenkirchen. Vannacht gaat men de bovenleiding helemaal herstellen.

 

15-05-2024 13:27:14
rob_ehv
rob_ehv

Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).


en om 13:00 dan uiteindelijk opgeheven.

 

15-05-2024 13:31:07
henri1972
henri1972

Toen ik om 12.02 uur mijn vorige post hier plaatste (over de RE13) stond ie op bahn.expert al als opgeheven. Gevalletje vergeten door te geven aan het personeel ?

 

15-05-2024 16:06:00
MetroRET
MetroRET

Quote
Trainplaza (15-05-2024 13:21:13):


Quote
icetha (15-05-2024 13:15:22):


Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).



Gaat nog langer duren, nu tot donderdagmiddag 14.30



Voor wat ik nu begrepen heb is er weer één spoor open tussen Venlo en Kaldenkirchen. Vannacht gaat men de bovenleiding helemaal herstellen.



Beide sporen open, enkel aan de oostkant over een klein stukje enkelspoor ivm defect wissel 37A.

 

15-05-2024 17:31:16
erwin_6610
erwin_6610

RRF PB01 met AmRo shuttle door Gd ri Rtd om 17.27

 

15-05-2024 17:32:54
rolandrail
rolandrail

Utzl, 17u29: NS 193 931 + ledig mat van NJ 420 rg Asd.



Laatst bewerkt door rolandrail op 15-05-2024 17:38
 

15-05-2024 17:48:27
john2
john2

In de Ronde van Italië rijdt ook een roze ronde van Italië trein mee.

Deze trein is te zien waar de renners langs het spoor fietsen, rijd de trein op de snelheid van de renners mee.

Zoals ook vandaag en eerder in de ronde.

De bokaal die de winnaar krijgt is ook te zien in deze trein.

Iemand een idee wat voor type trein dit is?



Laatst bewerkt door john2 op 15-05-2024 17:58, reden: typfout herstelt
 

15-05-2024 17:49:21
BVisser
BVisser

uote
rolandrail (15-05-2024 17:32:54):


Utzl, 17u29: NS 193 931 + ledig mat van NJ 420 rg Asd.


Asdm 17:49.

 

15-05-2024 18:03:13
RudiL
RudiL

Quote
john2 (15-05-2024 17:48:27):


In de Ronde van Italië rijdt ook een roze ronde van Italië trein mee.

[...]

Iemand een idee wat voor type trein dit is?


ETR.103 "Pop"; type Alstom Coradia Stream (230 treinstellen voor de verschillende Italiaanse regio's)

 

15-05-2024 18:07:22
john2
john2

Rudil, dank voor je info!

 

15-05-2024 18:30:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Er kwam te Gd om 18:28 een Thalys, excuus, Eurostar PBA voorbij richting Gdg. Is dat vanwege de persoon op het spoor bij Shl (storing wordt gemeld op ns.nl) of een LM? Kon helaas niet goed zien of er mensen in de trein zaten.



Laatst bewerkt door SleutelMan op 15-05-2024 18:30
 

15-05-2024 18:58:21
rolandrail
rolandrail

Handig is als je bij zulke ? in de NS-app kijkt via Vertrektijden en dan aamkomst in Asd. In dit geval (stavaza 18u56) zie je dan een aankomst van een Eurostart die is omgeleid, aankomst gepland om 18u44 maar met +32. Het antwoord is dus dat er rzgrs in zitten.



Laatst bewerkt door rolandrail op 15-05-2024 19:01
 

15-05-2024 19:09:10
rob_ehv
rob_ehv

Quote
rob_ehv (15-05-2024 11:24:34):


Met NJ 420 met +120 aangekomen in Mönchengladbach. Hier staan we met de trein vanaf 10:10 al, trein kan niet verder ivm defecte bovenleiding Venlo-kaldenkirchen (prognose 14:30).


uiteindelijk rond 16:05 tussen Horst en Deurne als leeg mat…

 

15-05-2024 23:09:08
rolandrail
rolandrail

Ja, zie ook mijn melding om 17u32. Uiteindelijjk is NJ 421 met slechs +30 vertrokken uit Asd.

 

16-05-2024 08:37:58
Roland55
Roland55

Quote
rolandrail (15-05-2024 23:09:08):


Ja, zie ook mijn melding om 17u32. Uiteindelijjk is NJ 421 met slechs +30 vertrokken uit Asd.


En rijdt aldus een meereizend familielid nu met ca +90; Wien aankomst tegen 11.00 uur (i.p.v 09.17 uur)

 

16-05-2024 08:46:45
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Roland55 (16-05-2024 08:37:58):


Quote
rolandrail (15-05-2024 23:09:08):


Ja, zie ook mijn melding om 17u32. Uiteindelijjk is NJ 421 met slechs +30 vertrokken uit Asd.


En rijdt aldus een meereizend familielid nu met ca +90; Wien aankomst tegen 11.00 uur (i.p.v 09.17 uur)



Wat ik zie in de DB app is alle vertraging gemaakt voor Keulen. Venlo-Mönchengladbach mag toch nu wel even gezien worden als ontzettende trechter. Ik weet even niet of die bvl problemen al opgelost waren, maar anders is het incl de vertrek vertraging uit Asd geen groot geluk geweest.

 

16-05-2024 08:55:47
sik214
sik214

Is zo'n Nightjet te zwaar voor een Vectron op Hrl-Aachen? Anders zou je hem zo naar Keulen kunnen leiden. Volgens mij is er ruimte om de tijd dat die daar zou zijn.

 

16-05-2024 11:44:11
rolandrail
rolandrail

De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.



Laatst bewerkt door rolandrail op 16-05-2024 11:46
 

16-05-2024 13:19:54
henri1972
henri1972

Miss dat dan aan die wegbekendheid wat gedaan moet worden? Zeker gezien de komende 80 weken durende buitendienststelling van Emmerich-Oberhausen lijkt me best handig dat er een omleidingsroute is voor Venlo - Mönchengladbach



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-05-2024 13:20
 

17-05-2024 00:02:28
rolandrail
rolandrail

Dat is de omgekeerde wereld want waarom zou je als vervoerder moeten opdraaien voor het falende infrabeheer in zowel Nederland als Duitsland. Ja voor de arme reiziger maar de vervoerders draaien al op voor allerlei onnodige kosten zoals overuren, hoger ziekteverzuim, voortijdig versleten materieel enz.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-05-2024 00:19:10 1
henri1972
henri1972

Voor de reiziger? Daar doe je het toch voor als vervoerder?

Bij Albert Heyn staat bij het hoofdkantoor een standbeeld van Beppie , een gezellige dame met 2 volle boodschappen tassen en de tekst: opdat wij niet vergeten voor wie wij het doen !!

Misschien moet NS/DB daar eens een keer gaan kijken?

 

17-05-2024 07:12:44
geert
geert

Quote
rolandrail (17-05-2024 00:02:28):


Dat is de omgekeerde wereld want waarom zou je als vervoerder moeten opdraaien voor het falende infrabeheer in zowel Nederland als Duitsland. Ja voor de arme reiziger maar de vervoerders draaien al op voor allerlei onnodige kosten zoals overuren, hoger ziekteverzuim, voortijdig versleten materieel enz.


Nou daar draaien ook de reizigers voor op want die betalen, zeker in de geliberaliseerde markt van het internationale reizen. En je basis op orde opdat je reizigers comfortabel en volgens planning kan vervoeren en een fatsoenlijk alternatief hebt als dat even niet lukt, lijkt me daar bij horen.

 

17-05-2024 07:55:47
gvttreinen
gvttreinen

Quote
rolandrail (16-05-2024 11:44:11):


De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.


Wat is er mis met een Pilot...of mag dat tegenwoordig niet meer?

 

17-05-2024 09:29:19
Gydo
Gydo

Quote
sik214 (16-05-2024 08:55:47):


Is zo'n Nightjet te zwaar voor een Vectron op Hrl-Aachen? Anders zou je hem zo naar Keulen kunnen leiden. Volgens mij is er ruimte om de tijd dat die daar zou zijn.


De Vectron is niet het probleem, SBB rijdt er elke maandag en donderdag mee tussen Köln Eiffeltor, Heerlen en Sittard. De wegbekendheid is denk ik ook niet een groot probleem, het probleem is de drukte op die lijn tussen Heerlen en Herzogenrath, een goederentrein (of mss een omgeleide trein) kan pas om.04 weg uit Heerlen en is om .19 in Herzogenrath. Alleen komt hij bij Landgraaf in conflict met de Arriva trein van en naar Kerkrade. Arriva moet dan een trein opheffen ( dat staat in de Europese regels, ProRail moet daarna onderzoeken hoe laat de goederentrein mag vertrekken en of dat effect heeft op de reizigerstreinen enz). Alleen voor s'ochtends 6:30 uur en na 19:30 uur s'avonds is er geen conflict.

Als dienstregeling kom ik uit op dit:

( Bij dit rijpad is er geen conflict bij Landgraaf met de Arriva-trein van/naar Kerkrade of met de RE18 van/naar Aachen/Heerlen)

Asd V 19:00

Ut A 19:28

Ut V 19:34

Ht V 20:14

Std. D 21:39

Hrln* V 22:04

Herzogenrath Hbf A 22:19

En dan rijdt de NJ verder richting Nürnberg ( ik weet niet precies welke route hij dan kan nemen)

* In Heerlen is er geen reizigers stop, maar dan heeft dit goederentrein pad volgensmij een stop voor een paar minuten (2 of 3 minten denk ik), in Herzogenrath is er wel een reizigersstop.

 

17-05-2024 11:02:25 1
bacr
bacr

Quote
henri1972 (17-05-2024 00:19:10):


Voor de reiziger? Daar doe je het toch voor als vervoerder?

Bij Albert Heyn staat bij het hoofdkantoor een standbeeld van Beppie , een gezellige dame met 2 volle boodschappen tassen en de tekst: opdat wij niet vergeten voor wie wij het doen !!

Misschien moet NS/DB daar eens een keer gaan kijken?


Nou, maak je vooral geen illusies hoor, bij Albert Heijn doen ze het niet voor Beppie, maar voor de aandeelhouders. Beppie is meer een excuus-Truus.

 

17-05-2024 12:20:11
rolandrail
rolandrail

Quote
gvttreinen (17-05-2024 07:55:47):


Quote
rolandrail (16-05-2024 11:44:11):


De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.


Wat is er mis met een Pilot...of mag dat tegenwoordig niet meer?


Een pilot vragen bij Arriva dat zowiezo personeelstekort heeft?



Laatst bewerkt door rolandrail op 17-05-2024 12:20
 

17-05-2024 13:41:24
Gydo
Gydo

Quote
rolandrail (17-05-2024 12:20:11):


Quote
gvttreinen (17-05-2024 07:55:47):


Quote
rolandrail (16-05-2024 11:44:11):


De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.


Wat is er mis met een Pilot...of mag dat tegenwoordig niet meer?


Een pilot vragen bij Arriva dat zowiezo personeelstekort heeft?



Wat bedoel je met Arriva? Of begrijp ik het gewoon niet?

Ik had een vraagje, hoe krijgt een NSI machinist eigenlijk wegbekendheid op een traject waar een NS(I) helemaal niet rijdt?



Laatst bewerkt door Gydo op 17-05-2024 13:41
 

17-05-2024 13:45:46
rolandrail
rolandrail

Je zult ergens iemand met wegbekendheid Hrl-Hz vandaan moeten halen, Arriva rijdt tussen Hrl en Hz en de goederenvervoerders die dat doen hebben (ook) geen tijd om iemand even uit te lenen áls diegene al in de buurt is.

Een NSI-mcn kan b.v. zijn uitgebreidere wegebekendheid al hebben gehad voor dat hij overstapte naar NSI



Laatst bewerkt door rolandrail op 17-05-2024 13:47
 

17-05-2024 13:53:42
Gydo
Gydo

Oh ja, bedankt Rolandrail, daar heb ik niet echt aan gedacht. Maar laatst met die ICE die omgeleid was via Herzogenrath en Sittard, hoe zit dat dan? Als je wegbekendheid hebt op Herzogenrath - Heerlen betekent dat dat je daar mag rijden met alle treintypes waar je bevoegdheid voor hebt? ( Natuurlijk wel op de treinen die ook toegelaten zijn op dit traject:) Maar een mcn van Arriva mag die bijvoorbeeld naast een NSI-mcn zitten in een Vectron bijvoorbeeld. Of werkt dat niet zo?



Laatst bewerkt door Gydo op 17-05-2024 13:55
 

17-05-2024 15:45:30
henri1972
henri1972

Ik zat een paar dagen terug in de trein naast 2 NSI mcn die in gesprek waren met elkaar over zaken binnen NSI. Ze hadden t ook over mcn x die ook nog voor goedenrevervoerder y werkte. Zo zijn er misschien wel meer en kan het zijn dat die NSI mcn wegbekendheid had via Hrl.

 

17-05-2024 16:17:30
mtlx
mtlx

Machinisten kunnen voor het opdoen van wegbekendheid gewoon met andere vervoerders mee, of kunnen (indien beschikbaar) een cabineritvideo bekijken van het traject.

Ik heb ook al vaak genoeg collega's van andere vervoerders meegehad die bezig waren met wegleren.

 

17-05-2024 17:26:22 1
treinhobby
treinhobby

Dan is het Duitse systeem toch wel makkelijker.

Met max 100 (?) km/uur mag je gewoon overal rijden.

 

17-05-2024 19:19:18
marvinkok
marvinkok

Bíjna overal.

In de basis mag het, tenzij het expliciet in de boeken voor het traject verboden is.

 

17-05-2024 20:17:15
Muizeneus
Muizeneus

In plaats van Hz zou je ook nog de grensovergang Edn kunnen gebruiken als capaciteit via Hz een issue zou zijn. De hogesnelheidslijn Aken - Luik is bekend terrein voor ICE(machinisten).

 

17-05-2024 22:38:07
ToH
ToH

Dan moet je én Duits, én Belgisch, én Nederlands bevoegd zijn én wegbekend zijn Fvs-Mt-Ehv. Die combinatie is zeer zeldzaam.

 

18-05-2024 00:31:58
bacr
bacr

En ook nog z Frans spreken vermoed ik?

 

18-05-2024 02:58:51
ToH
ToH

Oui.

 

18-05-2024 10:16:26
Jeroen1740
Jeroen1740

De vectron is niet toegelaten op de Belgische HSL-lijnen dus je zult voor deze creatieve oplossing over lijn 37 via Verviers naar Aken moeten gaan.

 

18-05-2024 18:53:20
Gydo
Gydo

En volgensmij is de Vectron van NS ook niet toegelaten in België.

 

18-05-2024 20:08:23
Jeroen1740
Jeroen1740

Klopt. Dan heb je bijvoorbeeld één van de Vectrons nodig die de ÖBB bij ELL geleased heeft voor de Nightjets...:-).

 

18-05-2024 20:20:12
Muizeneus
Muizeneus

Ik had dit alternatief meer voor ICE's in gedachten, niet zozeer voor Nightjets

 

19-05-2024 10:24:40
selivio
selivio

Quote
gvttreinen (17-05-2024 07:55:47):


Quote
rolandrail (16-05-2024 11:44:11):


De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.


Wat is er mis met een Pilot...of mag dat tegenwoordig niet meer?



Naar mijn weten (naast alle bovenstaande genoemde redenen), mag dat niet zomaar meer in Nederland op Prorail-sporen. Alleen onder directe toestemming van Prorail door bepaalde spoorwegondernemingen die dat in hun procedures hebben opgenomen én als het echt niet anders kan, staat Prorail dit nog toe (bij testritten van nieuw materieel bijvoorbeeld). Dit is gekomen na dat incidentje waarbij de Speno-trein zich in Stavoren in de watersportwinkel boorde...

 

19-05-2024 10:50:03
Marco
Marco

Die Speno-trein reed zonder werkende treinbeïnvloeding (ATB-E op een NG-baanvak), wel met pilot inderdaad. Voor zover ik weet is het rijden zonder treinbeïnvloeding verder aan banden gelegd, maar het rijden met pilot nog gewoon toegestaan.

Volgens mij was er destijds ook een taalbarrière tussen mcn en pilot, dat is natuurlijk ook niet handig.



Laatst bewerkt door Marco op 19-05-2024 10:53
 

19-05-2024 23:49:35
thom
thom

Quote
selivio (19-05-2024 10:24:40):


Quote
gvttreinen (17-05-2024 07:55:47):


Quote
rolandrail (16-05-2024 11:44:11):


De bvl-problemen waren niet van invloed. Ruimte op een erg druk enkelsporig baanvak wel.

Wegbekendheid via Ehv-Hrl-Hz door NSI-mcn is een uitzondering.


Wat is er mis met een Pilot...of mag dat tegenwoordig niet meer?



Naar mijn weten (naast alle bovenstaande genoemde redenen), mag dat niet zomaar meer in Nederland op Prorail-sporen. Alleen onder directe toestemming van Prorail door bepaalde spoorwegondernemingen die dat in hun procedures hebben opgenomen én als het echt niet anders kan, staat Prorail dit nog toe (bij testritten van nieuw materieel bijvoorbeeld). Dit is gekomen na dat incidentje waarbij de Speno-trein zich in Stavoren in de watersportwinkel boorde...


Prorail heeft heeft niets te doen met zulk exploitative zaken van een vervoerder, dat is gewoon de regelgeving vanuit de spoorwegwet waar ILeT de controlerende instantie van is.