Opvallende dingen 24 juni
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
24-06-2024 07:00:17
gvttreinen
gvttreinen

Om onverklaarbare reden vertrekt (vanaf?) vandaag de 6700 2 minuten later uit Gdm en één minuut eerder uit Ut.

Stop in Gdm ri Ut is dus 10 minuten geworden.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 24-06-2024 07:04
 

24-06-2024 07:40:40
geert
geert

Er is vandaag in ieder geval een soort van rare mengvorm van de normale 10 min diensten en 15 min diensten tussen Asd en Ehv. De 800 rijdt bijvoorbeeld in het avond/vrijdag/weekend patroon maar de 3900 rijdt ook. Wellicht heeft dat ook gevolgen voor de vertrektijden in Gdm?

Reden mij ook niet bekend en aankondigen kan ik ook niet vinden


Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?



Laatst bewerkt door geert op 24-06-2024 07:43
 

24-06-2024 07:49:22
evangoor
evangoor

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing!

 

24-06-2024 09:16:26
DylansDepot
DylansDepot

09:15 Rtd: RFO 1837 als LLT komt aan op spoor 5 en wacht voor rood sein richting Blaak




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-06-2024 09:40:52
erwin_6610
erwin_6610

En deze vertrok om 9.19.

LINEAS 186xxx met ES 452 kwam om 9.38 aan te Rtd

 

24-06-2024 10:00:07
279
279

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):


Er is vandaag in ieder geval een soort van rare mengvorm van de normale 10 min diensten en 15 min diensten tussen Asd en Ehv. De 800 rijdt bijvoorbeeld in het avond/vrijdag/weekend patroon maar de 3900 rijdt ook. Wellicht heeft dat ook gevolgen voor de vertrektijden in Gdm?

Reden mij ook niet bekend en aankondigen kan ik ook niet vinden


Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?


de serie 3900 rijdt niet tussen Asd en Ut.

 

24-06-2024 10:04:35
erwin_6610
erwin_6610

Trein 9224 lijkt ter hoogte van Leiderdorp te zijn gestrand. Vanuit de 915 zag ik heb stil staan en krijgt te Rtd +15

 

24-06-2024 10:09:53
Ysbergsla
Ysbergsla

Dit betreft dezelfde combinatie als de trein welke gisteren onder eveneens nummer 9224 defect ging te Schiphol-Rotterdam. Afgelopen vrijdag was het reeds tweemaal raak met deze stam op de hogesnelheidslijn. Rijdend personeel is niet opgezet dat de werkplaats ze telkenmale met deze situaties opzadelt.

 

24-06-2024 12:25:28
DylansDepot
DylansDepot

Volgens iemand op Facebook is er een ICNG-B op transport zojuist vertrokken uit Deventer. Bestemming is mij niet bekend. www.facebook.com

 

24-06-2024 12:28:16
rolandrail
rolandrail

Gaat naar Zwolle.

 

24-06-2024 12:34:31
bacr
bacr

Om 12.31 uur een rode DB 189-er met de lege dolime door Ut ri Utvr



Laatst bewerkt door bacr op 24-06-2024 12:34
 

24-06-2024 13:47:46
gvttreinen
gvttreinen

189 074, om 12.34 door Utvr ri zuiden (Gdm - Std - Fvs e.v.)

 

24-06-2024 13:49:54 1
gvttreinen
gvttreinen

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):



Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?


Klopt, levensduurverlengende maatregelen aan een aantal wissels te Asd, sporen 4c, 5b, 6b en 7b niet bereikbaar.

 

24-06-2024 13:55:30
geert
geert

En dat moet acuut zonder aankondigingen op maandagochtend in de spits?

 

24-06-2024 14:48:47
Jeroen1740
Jeroen1740

Wat is het doel van je van cynisme druipende vraag terwijl gvttreinen gewoon terzake doende info op behulpzame wijze deelt?

Nog afgezien van de strijdigheid met je eerdere bericht:

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):



Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?





Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 24-06-2024 14:49
 

24-06-2024 15:13:39
henri1972
henri1972

De aankondiging heeft t over in de spits minder treinen tussen Asd en Ut maar overdag rijden ook minder IC's blijkbaar, 3900 begint/eindigt in Ut.

Maar blijkbaar is die 10 minutentrein tussen de spitsen volstrekt overbodig want de overgebleven IC's tussen Asd en Ut rijden het grootste gedeelte van de dag met losse stellen, veelal een VIRM IV.



Laatst bewerkt door henri1972 op 24-06-2024 15:19
 

24-06-2024 15:45:09
geert
geert

Quote
Jeroen1740 (24-06-2024 14:48:47):


Wat is het doel van je van cynisme druipende vraag terwijl gvttreinen gewoon terzake doende info op behulpzame wijze deelt?

Nog afgezien van de strijdigheid met je eerdere bericht:

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):



Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?




Dit is een vervolg vraag en van plotselinge werkzaamheden, onaangekondigd en middenin de maandagochtend spits (en kennelijk langer) kun je licht cynisch worden. Maar verder is het vooral een inhoudelijke vraag. Als er acuut een probleem is opgetreden moet dat uiteraard verholpen worden

 

24-06-2024 15:47:09 1
ToH
ToH

Om 15:00 stond ICNGB 3316 op Zlr. Gezien vanaf de IJsselallee.

 

24-06-2024 16:51:42
broek53
broek53

Quote
geert (24-06-2024 15:45:09):


Quote
Jeroen1740 (24-06-2024 14:48:47):


Wat is het doel van je van cynisme druipende vraag terwijl gvttreinen gewoon terzake doende info op behulpzame wijze deelt?

Nog afgezien van de strijdigheid met je eerdere bericht:

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):



Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?




Dit is een vervolg vraag en van plotselinge werkzaamheden, onaangekondigd en middenin de maandagochtend spits (en kennelijk langer) kun je licht cynisch worden. Maar verder is het vooral een inhoudelijke vraag. Als er acuut een probleem is opgetreden moet dat uiteraard verholpen worden


Gezien ook het verleden zal het geen verbazing wekken dat de spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam zonder enige aankondiging opgeheven waren en met hetzlefde gemak vanavond ook. Acuut probleem? Echt niet.

 

24-06-2024 17:06:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Alles staat gewoon keurig gemeld in de reisplanner app, niks plotselings aan ook, het enigste foutje is dat er een advies in staat dat er minder intercity's in de spits rijden terwijl dat voor de hele dag geldt.

 

24-06-2024 18:48:17
kleine_man
kleine_man

Omdat het in de app staat is dus elke andere vorm van communicatie verboden? Uit het verleden is ook vaak genoeg gebleken dat de NS-App ook niet altijd accuraat is.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-06-2024 22:30:10
train85
train85

Quote
geert (24-06-2024 15:45:09):


Quote
Jeroen1740 (24-06-2024 14:48:47):


Wat is het doel van je van cynisme druipende vraag terwijl gvttreinen gewoon terzake doende info op behulpzame wijze deelt?

Nog afgezien van de strijdigheid met je eerdere bericht:

Quote
geert (24-06-2024 07:40:40):



Edit: er blijkt wel een aankondiging te zijn van werkzaamheden met minder treinen tussen Asd en Ut en tussen Asd en Zd. Wellicht werkzaamheden op Asd?




Dit is een vervolg vraag en van plotselinge werkzaamheden, onaangekondigd en middenin de maandagochtend spits (en kennelijk langer) kun je licht cynisch worden. Maar verder is het vooral een inhoudelijke vraag. Als er acuut een probleem is opgetreden moet dat uiteraard verholpen worden



Geert,
Dit zijn gewoon geplande werkzaamheden. Dus geen werkzaamheden die gisteren zijn verzonnen.
En daarnaast werkzaamheden doordeweeks ga je veel meer zien de komende tijd.

 

25-06-2024 09:55:48 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Rolffiej19 (24-06-2024 17:06:30):


Alles staat gewoon keurig gemeld in de reisplanner app, niks plotselings aan ook, het enigste foutje is dat er een advies in staat dat er minder intercity's in de spits rijden terwijl dat voor de hele dag geldt.


Alleen al de redenering illustreert de teloorgang van het spoor in NL 😢

 

25-06-2024 10:01:34
Muizeneus
Muizeneus

Gisteren had ik eindelijk eens de European Sleeper met eigen ogen willen zien maar dat mislukte helaas.

De trein werd (volgens de DB-app) in Dv eerst op tijd aangekondigd, toen werd het +5, toen +10 en daarna heb ik het opgegeven, thuis bleek het inmiddels al +30 te zijn en zelfs daarvan betwijfel ik of dat de uiteindelijke vertraging was. Het lijkt erop dat het ding defect heeft gestaan tussen Amf en Apd (of om een andere reden daar is stilgezet).

Trein 1685 zat erachter, maar kon er blijkbaar niet omheen (een erfenis van het opbreken van de overloopwissels te Sto?). De 7085 werd in Apd vastgehouden. Intussen was er geen enkel omroepbericht op het station maar dat hoeft natuurlijk ook niet, we konden immers in de app zien dat de vertraging van de IC alsmaar opliep.

 

25-06-2024 10:06:08
bacr
bacr

"Mededeling voor de reiziger: Blijf vooral naar uw telefoonscherm staren, in de app laten we u alles weten. Uw ogen opheffen om de werkelijkheid te aanschouwen is zo 2010, dus doe dat vooral niet meer."

 

25-06-2024 10:53:54
BVisser
BVisser

Quote
Muizeneus (25-06-2024 10:01:34):


Gisteren had ik eindelijk eens de European Sleeper met eigen ogen willen zien maar dat mislukte helaas.

De trein werd (volgens de DB-app) in Dv eerst op tijd aangekondigd, toen werd het +5, toen +10 en daarna heb ik het opgegeven, thuis bleek het inmiddels al +30 te zijn en zelfs daarvan betwijfel ik of dat de uiteindelijke vertraging was. Het lijkt erop dat het ding defect heeft gestaan tussen Amf en Apd (of om een andere reden daar is stilgezet).

Trein 1685 zat erachter, maar kon er blijkbaar niet omheen (een erfenis van het opbreken van de overloopwissels te Sto?). De 7085 werd in Apd vastgehouden. Intussen was er geen enkel omroepbericht op het station maar dat hoeft natuurlijk ook niet, we konden immers in de app zien dat de vertraging van de IC alsmaar opliep.


Volgens treinposities uiteindelijk +45 op Dv. In Amf was dat +15, dus misschien omgeleid via Zl?

 

25-06-2024 11:00:45
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
Muizeneus (25-06-2024 09:55:48):


Quote
Rolffiej19 (24-06-2024 17:06:30):


Alles staat gewoon keurig gemeld in de reisplanner app, niks plotselings aan ook, het enigste foutje is dat er een advies in staat dat er minder intercity's in de spits rijden terwijl dat voor de hele dag geldt.


Alleen al de redenering illustreert de teloorgang van het spoor in NL 😢


Bovendien tevens feitelijk onjuist. Er verschijnen berichten van reizigers die 'keurig in de app' hebben staan dat ze geïnformeerd willen worden bij afwijkingen op hun traject, echter kwamen zij er op het station pas achter dat de vertrektijden waren aangepast.

 

25-06-2024 11:02:51
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
BVisser (25-06-2024 10:53:54):


Quote
Muizeneus (25-06-2024 10:01:34):


Gisteren had ik eindelijk eens de European Sleeper met eigen ogen willen zien maar dat mislukte helaas.

De trein werd (volgens de DB-app) in Dv eerst op tijd aangekondigd, toen werd het +5, toen +10 en daarna heb ik het opgegeven, thuis bleek het inmiddels al +30 te zijn en zelfs daarvan betwijfel ik of dat de uiteindelijke vertraging was. Het lijkt erop dat het ding defect heeft gestaan tussen Amf en Apd (of om een andere reden daar is stilgezet).

Trein 1685 zat erachter, maar kon er blijkbaar niet omheen (een erfenis van het opbreken van de overloopwissels te Sto?). De 7085 werd in Apd vastgehouden. Intussen was er geen enkel omroepbericht op het station maar dat hoeft natuurlijk ook niet, we konden immers in de app zien dat de vertraging van de IC alsmaar opliep.


Volgens treinposities uiteindelijk +45 op Dv. In Amf was dat +15, dus misschien omgeleid via Zl?


Dan had trein 1685 daar geen 40 minuten vertraging van gekregen. European Sleeper 453 heeft gedurende circa een halfuur defect gestaan tussen Stroe en Apeldoorn.

 

25-06-2024 12:20:47
john2
john2

Quote
bacr (25-06-2024 10:06:08):


'Mededeling voor de reiziger: Blijf vooral naar uw telefoonscherm staren, in de app laten we u alles weten. Uw ogen opheffen om de werkelijkheid te aanschouwen is zo 2010, dus doe dat vooral niet meer.'



Er zijn genoeg mensen, zoals ik zelf, die geen app of tekstberichten, zoals ik app benoem, kunnen ontvangen.

Er zijn ook mensen die om uiteen lopende redenen geen mobiel hebben.

Dus voor deze mensen zijn de omroep berichten van cruciaal belang.

Dan moet er wel de moeite genomen worden om een omroep bericht de ether in te sturen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-06-2024 13:43:22
anton_
anton_

Quote
geert (24-06-2024 13:55:30):


En dat moet acuut zonder aankondigingen op maandagochtend in de spits?



Was de 20e la te lezen op ns.nl nieuws.ns.nl

Lijkt een onderdeel van ombouw cs. Minder treinen naar CS, kun je nog wel vaker verwachten de komende jaren.

 

25-06-2024 13:48:07
geert
geert

Je link gaat over komend weekend en volgende week maandag en dinsdag. Dan speelt dit kennelijk weer (details wat er wel en niet rijdt staan niet in het bericht)

 

25-06-2024 13:55:06
Dionysusnu
Dionysusnu

In het artikel staat ook:

Van 24 juni t/m 28 juni rijden tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal en Enkhuizen en Amsterdam Centraal minder treinen.

Niet dat het makkelijk eruit te halen is, maar het staat er wel. In geval van twijfel: plan uw reis in de app..

 

25-06-2024 15:07:38
cuneo56
cuneo56

Het blijkt helaas steeds weer dat het veel beter is minimaal 2 bronnen te raadplegen.

Zo stond tot ( in ieder geval) zondag op de het werkzaamheden overzicht van NS in de reisplanner dat er in die periode geen treinen Van, naar en via Amsterdam Bijmer reden.

Maar het plannen van een rit voor mij op woensdag kon ( wel wat langer) gewoon. 🙂

Pas bij wat doorklikken kon je er uit halen dat het slechts om een paar nachttreinen ging.🤨



Laatst bewerkt door cuneo56 op 25-06-2024 15:08
 

25-06-2024 16:29:55 1
phantom
phantom

Iedereen word maar naar telefoons en app's gejaagd.
Maar zo goed als daar voor de doorsnee reizgier niet eens alles helder en vlot in 1 overzicht gemeld word(indien je al van de app's bent en van mobieltjes die er iets mee kunnen),word dat dus schijnbaar vanwege het iedereen naar app's toe dwingen ook al steeds minder gedaan met een accuraat omroep bericht.
Das win win,maar niet voor de doorsnee reiziger.
De dienstverlening gaat mijn inziens steeds verder achteruit,en het lijkt ook "gewoon"geaccepteerd te worden.
In elk geval is de roep om verandering van dit gedrag schijnbaar niet luid en duidelijk genoeg om voor verandering te gaan zorgen.
Dat lijkt me een kwalijke zaak.

 

25-06-2024 22:35:33
bacr
bacr

Daar heb je een punt vind ik, @phantom.

 

25-06-2024 23:13:07
thom
thom

De vraag is of de situatie vroeger met alleen maar eindeloze omroep berichten, en posters op de stations die soms door wijzigingen op de dag zelf ook niet meer klopte nou zo zalig makend was.

 

25-06-2024 23:31:12
MaxBB
MaxBB

'Alleen maar eindeloze omroep berichten'? Klinkt als een stropopredenering. Het punt was dat NS wel meer informatie mag omroepen, niet een oneindige stroom... 🙂

Omroepberichten hoeven ook niet altijd langer te worden, door wat minder nuttige informatie weg te laten bijvoorbeeld.



Laatst bewerkt door MaxBB op 25-06-2024 23:31
 

26-06-2024 08:23:14
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
thom (25-06-2024 23:13:07):


De vraag is of de situatie vroeger met alleen maar eindeloze omroep berichten, en posters op de stations die soms door wijzigingen op de dag zelf ook niet meer klopte nou zo zalig makend was.


Het antwoord is ja. Want nu is er enkel een app welke niet op de juiste manier functioneert zonder enig offline alternatief.

 

26-06-2024 10:07:22
sigma
sigma

Alsof vroeger elke reiziger de posters met minutenwijzigingen uitgebreid bestudeerde. Vroeger was niet altijd beter. ;)

 

26-06-2024 13:10:11
treinhobby
treinhobby

Maar toen had je dus de keuze om dat wèl te doen, en nu wordt dat je dus onmogelijk gemaakt.

 

26-06-2024 14:06:06
sjoerd
sjoerd

Een verschil met vroeger is ook dat op de meeste stations waar je een keuze diende te maken (meestal dus niet op een halte) er altijd wel iemand aanspreekbaar was. Nu is dat zelfs niet altijd meer op de grote knooppunten het geval. En ja, vroeger ging er ook wel eens iets fout of je werd onbedoeld verkeerd voorgelicht. Ik heb dus ook maar besloten om de app vaker te gebruiken.

In de toekomst kun je namelijk snel kilometers verkeerd uitkomen.. ;.)

 

26-06-2024 16:11:21
phantom
phantom

Het ontbreken van al dan niet op de hoogte zijnde personeel is dus ook zo'n ding,wat is wegbezuinigd.
Zoals al aangehaald,of men nu wel 100% op de hoogte was van alle actualiteiten,er was wel iemand om aan te spreken en die had vaak middelen ter beschikking die de doorsnee reiziger niet had of ooit zal krijgen,zoals toegang tot het interne (software) netwerk waarin volgens mij erg veel terug te vinden was of in elk geval op te vragen.
Dat kan je hedentendage dus mooi schudden,want er is amper meer ergens iemand te bekennen.
Ik zeg niet dat alles vroeger beter was,maar voor elke reiziger was er in elk geval meer meer mogelijkheid om zich zelf te informeren of te laten informeren voor of tijdens een treinreis.
Nu word veel onder de niet beschreven noemer "zoveel mogelijk winst maken" weg bezuinigd,om aan de andere kant telkens weer meer voor treinkaartjes te durven vragen.

 

26-06-2024 18:42:04
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Vroeger reden, zeker in de avonduren, veel minder treinen.

En het zou me niets verwonderen dat je vroeger nog in het nevenspoor mocht werken.

Veel meer kansen om zo het treinverkeer nog in de lucht te houden.

Wat tegenwoordig ook het geval is dat men alles vernieuwd lijkt me. *)

Vroeger wisselde men vaak bijvoorbeeld slechts alleen de slechtste dwarsliggers uit.

*)niet helemaal, nog niet zo lang geleden heeft men in Nm een wissel hergebruikt.

Op Asd in bak 2 oostzijde gooit men zo de zien alles eruit, maar legt men ook weer delen terug.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 26-06-2024 19:04
 

26-06-2024 22:16:59
selivio
selivio

De manier van werken van vroeger kun je vrijwel niet meer vergelijken met de manier van werken tegenwoordig door de manier van aanbesteden én door het veiligheidsdenken van nu tov vroeger.

Dat op asd dingen hergebruikt worden is niet zo gek. Het is daar levensduurverlengend, aangezien de vernieuwing van de gehele oostelijke toegang van asd over een paar jaar op de planning staat.