Dienstregeling 2026, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-10-2025 22:22:41 2
treinfan
treinfan

Quote
mvanuden (27-10-2025 19:58:18):


Quote
treinhobby (27-10-2025 19:47:40):


Leuk SNG in de 1500.

Eerst de helft van de eerste klasse weghalen omdat in sprinters die niet veel gebruikt wordt en nu in intercitydiensten gaan inzetten…

Deventer - Amsterdam is 1:10 uur. Mag je dan duur gaan staan of alsnog tweede klas gaan zitten?



Geldt hetzelfde niet voor SLT in de 2000? Of is de eerste klasse nooit druk op deze route?


Met ICM tussen Rtd en Ut (en nog meer met ICM tussen Gvc en Ut) kwam het in de spits geregeld voor dat in de eerste klasse alle stoelen bezet waren, maar er (in de bak het verst richting Ut) nog zitplaatsen tweede klas waren.

Helaas zijn er in de afgelopen jaren lange periodes met veel SLT/SNG geweest. Na deze zomer was er opvallend veel VIRM, maar nu zijn de sprintercities helaas weer terug. Doe mij maar bij voorkeur een trein met normaal intercitycomfort in de tweede klas tussen Ut en Rtd (lees: normale beenruimte en klaptafels), dus zeker niet SLT.

Ik probeer SLT steevast te mijden (indien mogelijk), en ik heb ook wel gemerkt dat ik lang niet de enige spitsreiziger ben die dat doet op dit traject: een solo SLT-6 blijkt op opvallende momenten toch nog zitplaatsen vrij te hebben als de trein een kwartier later ICM, VIRM of DDZ is.

 

28-10-2025 06:30:41 1
gvttreinen
gvttreinen

Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀

 

28-10-2025 09:18:47
Berk24
Berk24

Quote
5431 (27-10-2025 20:12:46):


Het komt erg bijzonder over dat NS schijnbaar naar wens structureel SLT en SNG inzet in de 1500 en 2000 terwijl het ICM redelijk grootschalig afgevoerd is/wordt. Het product wordt daar niet bepaald beter of aantrekkelijker van.



Probleem is niet zo zeer de afvoer van ICM, maar meer de grootschalige inzet van IC-materieel op trajecten die qua reizigersaantallen geen IC-materieel rechtvaardigen en zeker geen dubbeldekkers. 3x per uur IC-materieel tussen Roosendaal en Vlissingen is echt te veel van het goede, evenals de treinen die tussen Eindhoven en Heerlen rijden. Op die treinen kan prima Flirt ingezet worden, zit je ook vlakbij de werkplaats in Maastricht. En op de Zeelandlijn hooguit 1 IC naar de Randstad en 1 IC naar Noord-Brabant en eventueel aangevuld met een Sprinter. Of gewoon weer Sprintermaterieel in de 3600 inzetten. Dan kan tussen Almere en Amsterdam, tussen Amsterdam en Amersfoort/Deventer en tussen Utrecht en Rotterdam weer volledig IC-materieel ingezet worden.

 

28-10-2025 09:23:24
Muizeneus
Muizeneus

Het probleem is volgens mij vooral het overschot aan Sprintermaterieel doordat NS extra SNG heeft bijbesteld voor Sprinterdiensten die door terugval van de vervoersvraag nooit van start zijn gegaan. Daardoor is qua modern materieel er een scheve verhouding tussen Sprinters en IC-materieel

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-10-2025 09:48:17
henri1972
henri1972

Quote
gvttreinen (28-10-2025 06:30:41):


Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀


Om en om mrt mat '46 ? 😉

 

28-10-2025 10:40:14
dvdhoven
dvdhoven

Begin jaren 70 reed de 4600, Zl - Vs, standaard met Hondekop IV en de 4300 Zl - Rsd standaard met mat '46 IV




Dick van den Hoven
 

28-10-2025 10:42:50
Muizeneus
Muizeneus

... en werd er op de voorlopers van Somda waarschijnlijk steen en been geklaagd over de lange reizen in het waggelende Mat'46....