Dienstregeling 2026, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-10-2025 22:22:41 2
treinfan
treinfan

Quote
mvanuden (27-10-2025 19:58:18):


Quote
treinhobby (27-10-2025 19:47:40):


Leuk SNG in de 1500.

Eerst de helft van de eerste klasse weghalen omdat in sprinters die niet veel gebruikt wordt en nu in intercitydiensten gaan inzetten…

Deventer - Amsterdam is 1:10 uur. Mag je dan duur gaan staan of alsnog tweede klas gaan zitten?



Geldt hetzelfde niet voor SLT in de 2000? Of is de eerste klasse nooit druk op deze route?


Met ICM tussen Rtd en Ut (en nog meer met ICM tussen Gvc en Ut) kwam het in de spits geregeld voor dat in de eerste klasse alle stoelen bezet waren, maar er (in de bak het verst richting Ut) nog zitplaatsen tweede klas waren.

Helaas zijn er in de afgelopen jaren lange periodes met veel SLT/SNG geweest. Na deze zomer was er opvallend veel VIRM, maar nu zijn de sprintercities helaas weer terug. Doe mij maar bij voorkeur een trein met normaal intercitycomfort in de tweede klas tussen Ut en Rtd (lees: normale beenruimte en klaptafels), dus zeker niet SLT.

Ik probeer SLT steevast te mijden (indien mogelijk), en ik heb ook wel gemerkt dat ik lang niet de enige spitsreiziger ben die dat doet op dit traject: een solo SLT-6 blijkt op opvallende momenten toch nog zitplaatsen vrij te hebben als de trein een kwartier later ICM, VIRM of DDZ is.

 

28-10-2025 06:30:41 2
gvttreinen
gvttreinen

Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀

 

28-10-2025 09:18:47
Berk24
Berk24

Quote
5431 (27-10-2025 20:12:46):


Het komt erg bijzonder over dat NS schijnbaar naar wens structureel SLT en SNG inzet in de 1500 en 2000 terwijl het ICM redelijk grootschalig afgevoerd is/wordt. Het product wordt daar niet bepaald beter of aantrekkelijker van.



Probleem is niet zo zeer de afvoer van ICM, maar meer de grootschalige inzet van IC-materieel op trajecten die qua reizigersaantallen geen IC-materieel rechtvaardigen en zeker geen dubbeldekkers. 3x per uur IC-materieel tussen Roosendaal en Vlissingen is echt te veel van het goede, evenals de treinen die tussen Eindhoven en Heerlen rijden. Op die treinen kan prima Flirt ingezet worden, zit je ook vlakbij de werkplaats in Maastricht. En op de Zeelandlijn hooguit 1 IC naar de Randstad en 1 IC naar Noord-Brabant en eventueel aangevuld met een Sprinter. Of gewoon weer Sprintermaterieel in de 3600 inzetten. Dan kan tussen Almere en Amsterdam, tussen Amsterdam en Amersfoort/Deventer en tussen Utrecht en Rotterdam weer volledig IC-materieel ingezet worden.

 

28-10-2025 09:23:24
Muizeneus
Muizeneus

Het probleem is volgens mij vooral het overschot aan Sprintermaterieel doordat NS extra SNG heeft bijbesteld voor Sprinterdiensten die door terugval van de vervoersvraag nooit van start zijn gegaan. Daardoor is qua modern materieel er een scheve verhouding tussen Sprinters en IC-materieel

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-10-2025 09:48:17
henri1972
henri1972

Quote
gvttreinen (28-10-2025 06:30:41):


Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀


Om en om mrt mat '46 ? 😉

 

28-10-2025 10:40:14
dvdhoven
dvdhoven

Begin jaren 70 reed de 4600, Zl - Vs, standaard met Hondekop IV en de 4300 Zl - Rsd standaard met mat '46 IV




Dick van den Hoven
 

28-10-2025 10:42:50 1
Muizeneus
Muizeneus

... en werd er op de voorlopers van Somda waarschijnlijk steen en been geklaagd over de lange reizen in het waggelende Mat'46....

 

28-10-2025 11:45:45
Klaas88
Klaas88

Is er eigenlijk al bekend vanaf wanneer ICNG ingezet gaat worden richting de noordelijke provincies?

 

28-10-2025 12:00:33
Muizeneus
Muizeneus

Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:

yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''




Laatst bewerkt door Muizeneus op 28-10-2025 12:00
 

28-10-2025 12:41:44
geert
geert

En dat levert niet meer IC materieel op want parallel gaat de afvoer van ICM gewoon door

 

28-10-2025 13:57:29
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer men zo door gaat met de vele werkzaamheden en storingen zullen de reizigers aantallen zeker niet groeien.

Eerder dalen, wat minder materieel komt dan goed uit.

 

28-10-2025 14:00:33
Anoniem9
Anoniem9

Werkzaamheden zijn juist nodig om ervoor te zorgen dat het spoor betrouwbaarder blijft/wordt..

 

28-10-2025 16:31:21
phantom
phantom

Als je dan ook zorgt voor een goed service niveau bij werkzaamheden,en goede informatie voorziening,dus genoeg trein vervangend vervoer en mensen die het goed en correct aan rezigers uitleggen,dan is er ook bij reizigers niet zo heel veel op tegen dat men alweer werkzaamheden tegenkomt tijdens hun reis.
Maar dat service niveau en correcte info verzorgen daar schort het nogal is aan ,als ik zo her en der lees, o.a. op dit forum.
Tel erbij op ,de wel erg frequente en grootschalige werkzaamheden,die de laatste tijd(en komende tijd) nogal in grote getalen lijken te komen,en ook nog is vaak lijken uit te lopen,dat maakt menig reiziger juist NIET blij.
Ik ben het ermee eens dat het nodig is,maar als men de aangegeven zaken blijft afhandelen zoals men ze nu vaak,schijnbaar doet,dan is het enige wat er bereikt word,dat er weer meer reizigers gaan zoeken naar permanente alternatieven voor de trein.
(dan heb je straks overal strak liggend en goed functionerend spoor,maar weinig reizigers die er nog van gebruik willen maken)



Laatst bewerkt door phantom op 28-10-2025 16:33
 

28-10-2025 16:55:12
michaben
michaben

Het eens per uur overslaan van Weert op vrijdag t/m zondag gaat overigens niet door, er is blijkbaar toch elders op de route wat ruimte gevonden om de extra rijtijd van het tijdelijk spoor in Vught te verwerken.

 

28-10-2025 20:40:47
stefanvw14
stefanvw14

Kan de NS niet misschien eens het persbericht de deur uit doen?

 

28-10-2025 21:01:11
treinhobby
treinhobby

Misschien dat ze nog even wachten totdat de nieuwe dienstregeling definitief is?

Zie ook het antwoordt op jouw vraag precies 2 weken geleden. 😉

 

28-10-2025 21:04:42 1
Rsb
Rsb

Quote
phantom (28-10-2025 16:31:21):


Als je dan ook zorgt voor een goed service niveau bij werkzaamheden,en goede informatie voorziening,dus genoeg trein vervangend vervoer en mensen die het goed en correct aan rezigers uitleggen,dan is er ook bij reizigers niet zo heel veel op tegen dat men alweer werkzaamheden tegenkomt tijdens hun reis.
Maar dat service niveau en correcte info verzorgen daar schort het nogal is aan ,als ik zo her en der lees, o.a. op dit forum.
Tel erbij op ,de wel erg frequente en grootschalige werkzaamheden,die de laatste tijd(en komende tijd) nogal in grote getalen lijken te komen,en ook nog is vaak lijken uit te lopen,dat maakt menig reiziger juist NIET blij.
Ik ben het ermee eens dat het nodig is,maar als men de aangegeven zaken blijft afhandelen zoals men ze nu vaak,schijnbaar doet,dan is het enige wat er bereikt word,dat er weer meer reizigers gaan zoeken naar permanente alternatieven voor de trein.
(dan heb je straks overal strak liggend en goed functionerend spoor,maar weinig reizigers die er nog van gebruik willen maken)


Er is erg veel gebouwd, uitgebreid en hersteld na de oorlog. Dat moet allemaal onderhoud krijgen, naast de projecten. Beter was het natuurlijk geweest als dat onderhoud meer gespreid was over de afgelopen jaren, dan had je een wat minder grote opgave doe je nu hebt. Overigens speelt dat niet alleen op het spoor, ook op de weg zijn er erg veel werkzaamheden, al dan niet met calamiteiten.

 

28-10-2025 23:32:41
Klaas88
Klaas88

Quote


Muizeneus (28-10-2025 12:00:33):


Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:

yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''



Helder. Conclusie icng vanaf zomer '29 Schiphol- Noorden. Vanaf '29 koppeling HSL. Blijft bizar hoe traag dingen gaan in Nederland.



Laatst bewerkt door Klaas88 op 28-10-2025 23:34