Dienstregeling 2026, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-10-2025 22:22:41 2
treinfan
treinfan

Quote
mvanuden (27-10-2025 19:58:18):


Quote
treinhobby (27-10-2025 19:47:40):


Leuk SNG in de 1500.

Eerst de helft van de eerste klasse weghalen omdat in sprinters die niet veel gebruikt wordt en nu in intercitydiensten gaan inzetten…

Deventer - Amsterdam is 1:10 uur. Mag je dan duur gaan staan of alsnog tweede klas gaan zitten?



Geldt hetzelfde niet voor SLT in de 2000? Of is de eerste klasse nooit druk op deze route?


Met ICM tussen Rtd en Ut (en nog meer met ICM tussen Gvc en Ut) kwam het in de spits geregeld voor dat in de eerste klasse alle stoelen bezet waren, maar er (in de bak het verst richting Ut) nog zitplaatsen tweede klas waren.

Helaas zijn er in de afgelopen jaren lange periodes met veel SLT/SNG geweest. Na deze zomer was er opvallend veel VIRM, maar nu zijn de sprintercities helaas weer terug. Doe mij maar bij voorkeur een trein met normaal intercitycomfort in de tweede klas tussen Ut en Rtd (lees: normale beenruimte en klaptafels), dus zeker niet SLT.

Ik probeer SLT steevast te mijden (indien mogelijk), en ik heb ook wel gemerkt dat ik lang niet de enige spitsreiziger ben die dat doet op dit traject: een solo SLT-6 blijkt op opvallende momenten toch nog zitplaatsen vrij te hebben als de trein een kwartier later ICM, VIRM of DDZ is.

 

28-10-2025 06:30:41 2
gvttreinen
gvttreinen

Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀

 

28-10-2025 09:18:47
Berk24
Berk24

Quote
5431 (27-10-2025 20:12:46):


Het komt erg bijzonder over dat NS schijnbaar naar wens structureel SLT en SNG inzet in de 1500 en 2000 terwijl het ICM redelijk grootschalig afgevoerd is/wordt. Het product wordt daar niet bepaald beter of aantrekkelijker van.



Probleem is niet zo zeer de afvoer van ICM, maar meer de grootschalige inzet van IC-materieel op trajecten die qua reizigersaantallen geen IC-materieel rechtvaardigen en zeker geen dubbeldekkers. 3x per uur IC-materieel tussen Roosendaal en Vlissingen is echt te veel van het goede, evenals de treinen die tussen Eindhoven en Heerlen rijden. Op die treinen kan prima Flirt ingezet worden, zit je ook vlakbij de werkplaats in Maastricht. En op de Zeelandlijn hooguit 1 IC naar de Randstad en 1 IC naar Noord-Brabant en eventueel aangevuld met een Sprinter. Of gewoon weer Sprintermaterieel in de 3600 inzetten. Dan kan tussen Almere en Amsterdam, tussen Amsterdam en Amersfoort/Deventer en tussen Utrecht en Rotterdam weer volledig IC-materieel ingezet worden.

 

28-10-2025 09:23:24
Muizeneus
Muizeneus

Het probleem is volgens mij vooral het overschot aan Sprintermaterieel doordat NS extra SNG heeft bijbesteld voor Sprinterdiensten die door terugval van de vervoersvraag nooit van start zijn gegaan. Daardoor is qua modern materieel er een scheve verhouding tussen Sprinters en IC-materieel

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-10-2025 09:48:17
henri1972
henri1972

Quote
gvttreinen (28-10-2025 06:30:41):


Quote
broek53 (27-10-2025 13:39:13):


3600 gaat, die volgend jaar eenmaal per uur doorgaat als stoptrein van Rsd naar Vs - als ik het allemaal goed onthouden heb.


Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀


Om en om mrt mat '46 ? 😉

 

28-10-2025 10:40:14
dvdhoven
dvdhoven

Begin jaren 70 reed de 4600, Zl - Vs, standaard met Hondekop IV en de 4300 Zl - Rsd standaard met mat '46 IV




Dick van den Hoven
 

28-10-2025 10:42:50 1
Muizeneus
Muizeneus

... en werd er op de voorlopers van Somda waarschijnlijk steen en been geklaagd over de lange reizen in het waggelende Mat'46....

 

28-10-2025 11:45:45
Klaas88
Klaas88

Is er eigenlijk al bekend vanaf wanneer ICNG ingezet gaat worden richting de noordelijke provincies?

 

28-10-2025 12:00:33
Muizeneus
Muizeneus

Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:

yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''




Laatst bewerkt door Muizeneus op 28-10-2025 12:00
 

28-10-2025 12:41:44
geert
geert

En dat levert niet meer IC materieel op want parallel gaat de afvoer van ICM gewoon door

 

28-10-2025 13:57:29
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer men zo door gaat met de vele werkzaamheden en storingen zullen de reizigers aantallen zeker niet groeien.

Eerder dalen, wat minder materieel komt dan goed uit.

 

28-10-2025 14:00:33
Anoniem9
Anoniem9

Werkzaamheden zijn juist nodig om ervoor te zorgen dat het spoor betrouwbaarder blijft/wordt..

 

28-10-2025 16:31:21
phantom
phantom

Als je dan ook zorgt voor een goed service niveau bij werkzaamheden,en goede informatie voorziening,dus genoeg trein vervangend vervoer en mensen die het goed en correct aan rezigers uitleggen,dan is er ook bij reizigers niet zo heel veel op tegen dat men alweer werkzaamheden tegenkomt tijdens hun reis.
Maar dat service niveau en correcte info verzorgen daar schort het nogal is aan ,als ik zo her en der lees, o.a. op dit forum.
Tel erbij op ,de wel erg frequente en grootschalige werkzaamheden,die de laatste tijd(en komende tijd) nogal in grote getalen lijken te komen,en ook nog is vaak lijken uit te lopen,dat maakt menig reiziger juist NIET blij.
Ik ben het ermee eens dat het nodig is,maar als men de aangegeven zaken blijft afhandelen zoals men ze nu vaak,schijnbaar doet,dan is het enige wat er bereikt word,dat er weer meer reizigers gaan zoeken naar permanente alternatieven voor de trein.
(dan heb je straks overal strak liggend en goed functionerend spoor,maar weinig reizigers die er nog van gebruik willen maken)



Laatst bewerkt door phantom op 28-10-2025 16:33
 

28-10-2025 16:55:12
michaben
michaben

Het eens per uur overslaan van Weert op vrijdag t/m zondag gaat overigens niet door, er is blijkbaar toch elders op de route wat ruimte gevonden om de extra rijtijd van het tijdelijk spoor in Vught te verwerken.

 

28-10-2025 20:40:47
stefanvw14
stefanvw14

Kan de NS niet misschien eens het persbericht de deur uit doen?

 

28-10-2025 21:01:11
treinhobby
treinhobby

Misschien dat ze nog even wachten totdat de nieuwe dienstregeling definitief is?

Zie ook het antwoordt op jouw vraag precies 2 weken geleden. 😉

 

28-10-2025 21:04:42 1
Rsb
Rsb

Quote
phantom (28-10-2025 16:31:21):


Als je dan ook zorgt voor een goed service niveau bij werkzaamheden,en goede informatie voorziening,dus genoeg trein vervangend vervoer en mensen die het goed en correct aan rezigers uitleggen,dan is er ook bij reizigers niet zo heel veel op tegen dat men alweer werkzaamheden tegenkomt tijdens hun reis.
Maar dat service niveau en correcte info verzorgen daar schort het nogal is aan ,als ik zo her en der lees, o.a. op dit forum.
Tel erbij op ,de wel erg frequente en grootschalige werkzaamheden,die de laatste tijd(en komende tijd) nogal in grote getalen lijken te komen,en ook nog is vaak lijken uit te lopen,dat maakt menig reiziger juist NIET blij.
Ik ben het ermee eens dat het nodig is,maar als men de aangegeven zaken blijft afhandelen zoals men ze nu vaak,schijnbaar doet,dan is het enige wat er bereikt word,dat er weer meer reizigers gaan zoeken naar permanente alternatieven voor de trein.
(dan heb je straks overal strak liggend en goed functionerend spoor,maar weinig reizigers die er nog van gebruik willen maken)


Er is erg veel gebouwd, uitgebreid en hersteld na de oorlog. Dat moet allemaal onderhoud krijgen, naast de projecten. Beter was het natuurlijk geweest als dat onderhoud meer gespreid was over de afgelopen jaren, dan had je een wat minder grote opgave doe je nu hebt. Overigens speelt dat niet alleen op het spoor, ook op de weg zijn er erg veel werkzaamheden, al dan niet met calamiteiten.

 

28-10-2025 23:32:41
Klaas88
Klaas88

Quote


Muizeneus (28-10-2025 12:00:33):


Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:

yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''



Helder. Conclusie icng vanaf zomer '26 Schiphol- Noorden. Vanaf '29 koppeling HSL. Blijft bizar hoe traag dingen gaan in Nederland.



Laatst bewerkt door Klaas88 op 29-10-2025 12:43
 

29-10-2025 06:36:11 2
broek53
broek53

Schiphol - Groningen vanaf juni 2026.

 

29-10-2025 07:49:02
geert
geert

Quote
Klaas88 (28-10-2025 23:32:41):


Quote


Muizeneus (28-10-2025 12:00:33):


Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:

yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''



Helder. Conclusie icng vanaf zomer '29 Schiphol- Noorden. Vanaf '29 koppeling HSL. Blijft bizar hoe traag dingen gaan in Nederland.


Koppeling HSL gebeurt zodra de problemen met de viaducten over zijn en er weer op volle snelheid gereden kan worden op de HSL. Dan vervalt de koppeling met de trein naar Amfs die niet gewenst is maar waar voor nu geen andere oplossing is.

De trein Amfs-Rtd via de HSL keert terug zodra er 6 treinen per uur op de HSL gaan rijden. Maar dat lijkt mij met de huidige passagiers aantallen nog ver weg.

 

29-10-2025 08:07:10
mdeen
mdeen

Quote
Berk24 (28-10-2025 09:18:47):


Probleem is niet zo zeer de afvoer van ICM, maar meer de grootschalige inzet van IC-materieel op trajecten die qua reizigersaantallen geen IC-materieel rechtvaardigen en zeker geen dubbeldekkers. 3x per uur IC-materieel tussen Roosendaal en Vlissingen is echt te veel van het goede, evenals de treinen die tussen Eindhoven en Heerlen rijden. Op die treinen kan prima Flirt ingezet worden, zit je ook vlakbij de werkplaats in Maastricht. En op de Zeelandlijn hooguit 1 IC naar de Randstad en 1 IC naar Noord-Brabant en eventueel aangevuld met een Sprinter. Of gewoon weer Sprintermaterieel in de 3600 inzetten. Dan kan tussen Almere en Amsterdam, tussen Amsterdam en Amersfoort/Deventer en tussen Utrecht en Rotterdam weer volledig IC-materieel ingezet worden.


Als we het daar over hebben dan heb je ook geen IC materieel te noorden van Amsterdam nodig, en zeker niet tot Den Helder. IC materieel tot Enschede is ook dubieus, waarom zou je dat willen. Roosendaal - Zwolle kan sowieso met SLT want dat is eigenlijk de verwachting op die lijn.

Maar goed. Om VIRM nu IC materieel te noemen gaat me ook een beetje ver. Dus VIRM is goed genoeg voor die lijnen die je noemt.

 

29-10-2025 09:39:17 3
henri1972
henri1972

Ach, zijn er in NL nog echte IC's ? Treinen die IC worden genoemd stoppen ook bij elke koe die onderweg langs de baan staat.

 

29-10-2025 12:46:08
Klaas88
Klaas88

Quote
henri1972 (29-10-2025 09:39:17):


Ach, zijn er in NL nog echte IC's ? Treinen die IC worden genoemd stoppen ook bij elke koe die onderweg langs de baan staat.


IC Den Haag CS - Groningen kun je bijvoorbeeld zeker nog een echte IC verbinding noemen.

 

29-10-2025 13:12:27
henri1972
henri1972

Dat is waar. En daar hoort dan m.i. ook ICM op te rijden. Of, zoals vroeger in trein 500(2)/1 een stam ICR.

 

29-10-2025 13:23:07 1
martijn
martijn

Ja of Mat.'54-treinstel 1970... als het toch niet meer over Dienstregeling 2026 gaat...

 

29-10-2025 13:51:42 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
henri1972 (29-10-2025 09:39:17):


Ach, zijn er in NL nog echte IC's ? Treinen die IC worden genoemd stoppen ook bij elke koe die onderweg langs de baan staat.


Euuh bij hoe meer koeien je stopt, des te langer wordt de reis dus des te belangrijker het zitcomfort 💡

 

29-10-2025 19:26:33
Rsb
Rsb

Quote
henri1972 (29-10-2025 13:12:27):


Dat is waar. En daar hoort dan m.i. ook ICM op te rijden. Of, zoals vroeger in trein 500(2)/1 een stam ICR.


Een stammetje Corail rijtuigen dan toch?

 

30-10-2025 07:21:35
geert
geert

Daar staan er ook genoeg van terzijde in Frankrijk en bij de sloper in Baroncourt

 

30-10-2025 13:35:56
vrijgezel
vrijgezel

Quote
henri1972 (29-10-2025 09:39:17):


Ach, zijn er in NL nog echte IC's ?


Het praktisch vervallen van het verschil tussen IC's en stoptreinen {Sprinters} en van die IC's die steeds vaker op kleinere stations en haltes stoppen is zo goed als het tegenovergestelde van de in dienstregeling 1992/1993 bedachte strikte scheiding en aangescherpte normen.

Een quote uit 'Op de Rails' 1992-5:
'... verbetering van het IC produkt het geen vooral tot uitdrukking komt in een strengere toepassing van normen waaraan IC-treinen moeten voldoen. Dat zijn er in hoofdzaak vier: een reissnelheid van minimaal 80 km/h, als materieel uitsluitend ICR en ICM en als compromis mat '54 voorzien van stoelen in coach-opstelling, gegarandeerde minibar-bediening op de daarvoor in aanmerking komende uren en ten slotte: geen afwijkingen in hel stoppatroon.' <einde citaat

Deze strikte scheiding heeft niet lang stand gehouden en al enkele (dienstregeling)jaren geheel verwaterd.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 30-10-2025 13:36
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-10-2025 13:52:04
broek53
broek53

Waar komt dat waanidee vandaan ,IC's "steeds meer" op kleinere stations en haltes stoppen,?

 

30-10-2025 14:35:45
vrijgezel
vrijgezel

Veenendaal de Klomp; Meppel (600 en 800); Zeeuwse kleinere stations...

 

30-10-2025 14:49:16
Muizeneus
Muizeneus

Sowieso was er in 1992/1993 nog sprake van een drietreinensysteem, niet voor niets kwam in 1994 het Interregiomaterieel ten tonele, bedoeld voor de Interregiodiensten

Overigens had het IC-concept ook de eis van een gemiddelde snelheid van 90 km/h, waaraan naar mijn weten maar 2 treinseries voldaan hebben, namelijk de 500 en de 3800 (!)

 

30-10-2025 14:53:45
martijn
martijn

Quote
vrijgezel (30-10-2025 14:35:45):


Veenendaal de Klomp; Meppel (600 en 800); Zeeuwse kleinere stations...



Maar tegen Meppel kan je bijvoorbeeld stations als Wolvega, Grou-Jirnsum, Akkrum, Beilen, Hoogeveen, Haren weer wegstrepen, daar stopte ook lange tijd de helft van de IC's. En de 3600 stopt ook al een paar jaar niet meer in Gilze-Rijen en Tilburg West (nu Universiteit).



Laatst bewerkt door martijn op 30-10-2025 14:55
 

30-10-2025 16:03:20
Rsb
Rsb

De 3600 was toen nog sneltrein en is deze, behoudens verstoringen, bij de upgrade naar IC in 2007 gaan overslaan (en was ingekort tot Ah)

 

30-10-2025 16:40:15
Mat'54
Mat'54

Quote
vrijgezel (30-10-2025 14:35:45):


Veenendaal de Klomp; Meppel (600 en 800); Zeeuwse kleinere stations...



Klp wordt als sinds drgl 2007 met IC bediend, dus niet daar daar dan het "steeds meer" in zit.........

 

30-10-2025 17:04:28
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Rsb (30-10-2025 16:03:20):


De 3600 was toen nog sneltrein en is deze, behoudens verstoringen, bij de upgrade naar IC in 2007 gaan overslaan (en was ingekort tot Ah)


...waarbij tussen Ah en Nm juist gestopt, werd dus 2 extra stops erbij. De 3700 reed Zl-Nm en reed non-stop Ah-Nm. Enkele jaren later is het weer 1 serie 3600 geworden waarbij Ah-Nm non-stop gereden werd. Echter wel met lange haltering te Ah dus qua reistijd werd het niet sneller dan voorheen. De huidige IC 3600 is dan ook, ondanks 3 stops minder, praktisch net zo snel als de oude sneltrein...

 

31-10-2025 08:55:10
mdeen
mdeen

Quote
broek53 (30-10-2025 13:52:04):


Waar komt dat waanidee vandaan ,IC's 'steeds meer' op kleinere stations en haltes stoppen,?


Een beetje vreemd wel dat in het qua afmetingen vergelijkbare Zwitserland wel een drietreinensysteem gereden kan worden.

 

31-10-2025 09:07:20
Oldskool
Oldskool

Dat is een keuze van de Zwitsers. In Nederland heeft men anders besloten.



Laatst bewerkt door Oldskool op 31-10-2025 09:07
 

31-10-2025 09:17:48
mren
mren

Quote
mdeen (31-10-2025 08:55:10):


Quote
broek53 (30-10-2025 13:52:04):


Waar komt dat waanidee vandaan ,IC's 'steeds meer' op kleinere stations en haltes stoppen,?


Een beetje vreemd wel dat in het qua afmetingen vergelijkbare Zwitserland wel een drietreinensysteem gereden kan worden.


In Nederland hebben we in feite drie typen: sprinter, IC en hogesnelheidstrein.

 

31-10-2025 09:41:20
henri1972
henri1972

Waarbij de ICE naar Berlin zich dan weer gedraagd als veel stoppende IC, weinig hoge snelheid.

 

31-10-2025 09:56:54
treinhobby
treinhobby

En dan ook nog een niet overal stoppende sprinter 4900, wat dus meer de oude sneltrein is.

 

31-10-2025 13:17:06
Rsb
Rsb

En dan hebben we ook nog overal stoppende intercity’s op delen van het traject zoals de 700(dagdelen),800(dagdelen), 2200,2900,3000,3500,3600,3700,3900

 

31-10-2025 15:14:34
kiekkiek
kiekkiek

Quote
Oldskool (31-10-2025 09:07:20):


Dat is een keuze van de Zwitsers. In Nederland heeft men anders besloten.



In de praktijk blijkt dat de Zwitserse keuze de beste is, gezien klanttevredenheid enz.

 

31-10-2025 15:42:03 2
Jorn
Jorn

Ja want dit is de enige factor die daarvoor uitmaakt.

Zonder dollen, het is in Zwitserland een stuk beter geregeld dan hier, maar dat platslaan tot alleen dit element is natuurlijk niet eerlijk en niet zinvol.

 

31-10-2025 16:12:12
phantom
phantom

Het enigste wat er dus is bereikt door de keus te maken dat dat gescheiden systeem van sprinters en IC's er moest komen,is dat het her en der onnodig geld gekost kan hebben.
Je geeft specifieke specificaties op om een voor NL geschikte sprinter en IC te krijgen,wat (denk ik) extra geld kost,om uiteindelijk te besluiten de stekker uit het concept te trekken.
Voordeel is wel ,dat hoeft vanaf nu dan ook ook niet meer,want zowat alles word voor allerlei diensten gebruikt,ook waarvoor het oorspronkelijk niet bedoelt is.

 

31-10-2025 16:29:45
Muizeneus
Muizeneus

Dat valt gelukkig mee. Als ik het mij goed herinner ging het concept ging uit van 3 treinsoorten: Intercity (max), Interregio en Agglo-regio. Nav dat concept is er alleen materieel ontwikkeld voor de treintypen Interregio (DD-IRM) en Agglo-regio (DD-AR, SM'90). Vervolgens zijn de Interregiodiensten gepromoveerd tot Intercity, en is het 'hoogste segment' eigenlijk vervallen en zijn het IC- en IRM materieel op 1 hoop gegooid. Het doet een beetje denken aan het opheffen van de 1e klasse in de jaren '60 waarbij de 2e klasse de 1e klasse werd ....

 

31-10-2025 17:12:46 3
stefanvw14
stefanvw14

Goed kunnen we het nu gewoon weer over Dienstregeling 2026 hebben. @beheer kan dit afgesplitst worden of opgeruimd, dit gaat over definitie van een IC, stoptrein of wat dan ook, maar niet over de dienstregelingsplannen van 2026.