Opvallende dingen 13 juli
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
13-07-2024 01:27:41
DuLoc
DuLoc

Om 01:10 op Ah sp.7 doorkomst Arriva GTW DMU’s 303+242+327 ri. Ut/Est. Opvallend genoeg was de 303 wel bestickerd in de nieuwe kleurstelling, maar nog niet gespoten. De zijkanten van de bakken zijn namelijk nog rood.



Laatst bewerkt door DuLoc op 13-07-2024 01:33
 

13-07-2024 06:55:59
JothamvW
JothamvW

Vermoedelijk naar Nm voor versterking op de Maaslijn vanwege de Vierdaagse lijkt me.

 

13-07-2024 07:03:06 1
henri1972
henri1972

Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.



Laatst bewerkt door henri1972 op 13-07-2024 07:06
 

13-07-2024 07:12:00
Kamehameha
Kamehameha

Door een stroomstoring ligt Gn-Zh nu plat. De treinen van/naar Dz/Rd hebben ook lichte vertraging tot 10 min tussen Gn en Gnn. We rijden tergend langzaam langs de overwegen dus er is overwegstoring



Laatst bewerkt door Kamehameha op 13-07-2024 07:15
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-07-2024 08:21:49
Xander140
Xander140

Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.


Helaas als je staat te wachten op Asa kom je bedrogen uit want de 28500 rijdt aan je neus voorbij. Deze serie stopt niet op Asa maar wel op Asb.

 

13-07-2024 08:28:37
geert
geert

Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.



Dat is waarschijnlijk een gevolg van de werkzaamheden bij Amf. De reis Ut-Amf gaat via Db en vanaf daar met de bus. Daarom stoppen er meer treinen in Db en dat leidt tot verschuivingen in de dienstregeling. Dit moet worden gecombineerd met een extra pad voor goederentreinen ook vanwege die werkzaamheden in Amf. Is volgende week ook de hele week. Aangekondigd is het wel, op NOS.nl staat bij een item over dit onderwerp dat er landelijk impact is op de dienstregeling en (komt ie weer) je je reis moet plannen in de app

 

13-07-2024 08:33:18 2
martijn
martijn

Waar zou je dat anders moeten doen? Niks mis met een (zoveelste) advies om eerst even de app te raadplegen voordat je naar het station gaat, zeker met zoveel aanpassingen in de dienstregeling.

 

13-07-2024 09:13:56
henri1972
henri1972

Quote
Xander140 (13-07-2024 08:21:49):


Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.


Helaas als je staat te wachten op Asa kom je bedrogen uit want de 28500 rijdt aan je neus voorbij. Deze serie stopt niet op Asa maar wel op Asb.



Verrek, nou je t zegt.

Was nog te vroeg vanmorgen ;)

 

13-07-2024 09:19:00
henri1972
henri1972

Quote
geert (13-07-2024 08:28:37):


Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.



Dat is waarschijnlijk een gevolg van de werkzaamheden bij Amf. De reis Ut-Amf gaat via Db en vanaf daar met de bus. Daarom stoppen er meer treinen in Db en dat leidt tot verschuivingen in de dienstregeling. Dit moet worden gecombineerd met een extra pad voor goederentreinen ook vanwege die werkzaamheden in Amf. Is volgende week ook de hele week. Aangekondigd is het wel, op NOS.nl staat bij een item over dit onderwerp dat er landelijk impact is op de dienstregeling en (komt ie weer) je je reis moet plannen in de app



Op nos.nl ......

Nog ff en we moeten ook gaan kijken op cnn.com.

Blijft t feit dat er nergens in de NS app bij werkzaamheden iets is vermeld dat er aanpassingen zijn tussen Ah en Ut (en Ut en Alm).

En blijft t feit dat dus busaansluitingingen om zeep worden geholpen.

 

13-07-2024 09:35:37 3
martijn
martijn

De werkzaamheden in Amersfoort zijn zelfs in meerdere media benoemd! Ook niet heel vreemd toch? Maar even een reis plannen in de app is toch veel eenvoudiger dan alle werkzaamheden en de gevolgen daarvan en berichten daarover uit te pluizen en je ongenoegen op somda te uiten? Zo hou je misschien zelfs tijd over om een bus eerder te pakken om je trein te halen!

 

13-07-2024 09:37:08 3
michaben
michaben

De werkzaamheden in Amersfoort ja, een gemiddelde reiziger staat er niet bij stil dat er dan ook wijzigingen zijn tussen Arnhem en Utrecht. Zo moeilijk is het toch niet voor de NS om dat traject ook even oranje te kleuren op de actuele spoorkaart?

 

13-07-2024 09:47:50
treinfan
treinfan

Meer dan een oranje stip te Klp hoeft niet: het hele traject oranje kleuren is een beetje overdreven.

 

13-07-2024 10:01:23
anton_
anton_

Quote
henri1972 (13-07-2024 09:19:00):


Quote
geert (13-07-2024 08:28:37):


Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.



Dat is waarschijnlijk een gevolg van de werkzaamheden bij Amf. De reis Ut-Amf gaat via Db en vanaf daar met de bus. Daarom stoppen er meer treinen in Db en dat leidt tot verschuivingen in de dienstregeling. Dit moet worden gecombineerd met een extra pad voor goederentreinen ook vanwege die werkzaamheden in Amf. Is volgende week ook de hele week. Aangekondigd is het wel, op NOS.nl staat bij een item over dit onderwerp dat er landelijk impact is op de dienstregeling en (komt ie weer) je je reis moet plannen in de app



Op nos.nl ......

Nog ff en we moeten ook gaan kijken op cnn.com.

Blijft t feit dat er nergens in de NS app bij werkzaamheden iets is vermeld dat er aanpassingen zijn tussen Ah en Ut (en Ut en Alm).

En blijft t feit dat dus busaansluitingingen om zeep worden geholpen.


Tja, NS is nu eenmaal vaak onvolledig in het informatie verstrekken bij werkzaamheden. Minder treinen op Amf - Dv wordt ook heel vaak vergeten. ( ik dacht zelfs afgelopen week weer )

 

13-07-2024 10:21:20
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
henri1972 (13-07-2024 07:03:06):


Vandaag een IC met een bijzondere route: serie 28500.

Rotterdam via Gouda , Amsterdam en Haarlem naar Den Haag C. Lang geleden dat er rechtstreekse IC's tussen Asa en Hlm reden.

Verder stopt zonder verdere aankondiging de 3000 op Klp vandaag ipv de 3100. Ach ja, waarom zou je de reiziger informeren he? Ook fijn voor de busaansluitingen enzo.


2800 naar db vanaf rtd is ook wel interessant

 

13-07-2024 10:35:24
cuneo56
cuneo56

10:33 2x ICNG 5 jes door Houten richting Utrecht

 

13-07-2024 11:50:24 2
kleine_man
kleine_man

Quote
martijn (13-07-2024 08:33:18):


Waar zou je dat anders moeten doen? Niks mis met een (zoveelste) advies om eerst even de app te raadplegen voordat je naar het station gaat, zeker met zoveel aanpassingen in de dienstregeling.


Sorry?!? De werkzaamheden zijn rondom Amersfoort, niet tussen Arnhem en Utrecht. Zijn daar aanpassingen dient de NS dit gewoon te vermelden. Dat heet goed fatsoen.......




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-07-2024 12:47:54
treinfan
treinfan

Met de trein van Groningen naar Maastricht of van Rotterdam naar de Wadden? In de zomer genieten veel mensen van een dagje uit of een weekendje weg. ProRail werkt deze zomer echter op veel plekken aan verbetering van het spoor. Treinreizigers kunnen daar op meerdere plekken in Nederland hinder van ondervinden tijdens hun reis. NS vraagt hen daarom om rekening te houden met extra reistijd en adviseert reizigers de NS Reisplanner voor vertrek te raadplegen.

nieuws.ns.nl De impact is natuurlijk beperkt met 15 of 30 minuten extra reistijd van/naar Klp, dus de kleine impact staat niet in de lijst "grote werkzaamheden".

 

13-07-2024 12:52:55
cuneo56
cuneo56

Boxtel: Treinen van Eindhoven naar Tilburg rijden allemaal langs het perron en de sprinters uit Den Bosch keren hier vandaag. Van enige activiteit die het een of beide dat kan verklaren valt niets te zien ( tot in Ehv).😒

Edith:Door verder elk gebrek aan info wist ik niet dat het keren enkel tot rond de middag beperkt bleef 😏



Laatst bewerkt door cuneo56 op 13-07-2024 13:21
 

13-07-2024 13:13:56 1
Xander140
Xander140

Quote
cuneo56 (13-07-2024 12:52:55):


Boxtel: Treinen van Eindhoven naar Tilburg rijden allemaal langs het perron en de sprinters uit Den Bosch keren hier vandaag. Van enige activiteit die het een of beide dat kan verklaren valt niets te zien ( tot in Ehv).😒


Sorry "keren hier vandaag"? Ik zie gewoon Ht Dn elk uur om .38

 

13-07-2024 13:18:06 1
michaben
michaben

De 4400 gaat pas vanaf 13:30 rijden vanaf Ht. Opvallend is dat de 704400 al om 11:30 z'n laatste rit had, er zat dus een gat van 2 uur waarin er geen sprinters tussen Ht en Btl reden.

 

13-07-2024 15:14:29
rolandrail
rolandrail

Shl, 15u10: de inmiddels grijze 186 044 achterop ICD 1046 rg Rtd-Ehv.



Laatst bewerkt door rolandrail op 13-07-2024 15:15
 

13-07-2024 15:33:19
TreinTokki
TreinTokki

3152 van UT naar Shl gaat rijden met 6 bakken SNG i.p.v. 4 bakken VIRM

 

13-07-2024 15:52:58
Kamehameha
Kamehameha

Een aanrijding te Ehs aldus omroep in de trein. Mijn 1154 was nog net vertrokken uit Ehv maar gaat zometeen terug naar Ehv.

Edit: tweede omroep zegt dat we wel door mogen naar Tb.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 13-07-2024 15:55
 

13-07-2024 16:39:57
mvschoon
mvschoon

Trein 11752 waar ik inzit stopt om 16:25 voor een rood sein net na Mda. Omroepbericht: we moeten wachten op links rijdende treinen wegens een persoon in het spoor. In de verte is trein 2059 te zien, die even later door 701759 links wordt gepasseerd. Om 16:32 zet 2059 en even later ook mijn trein zich in beweging, vervolgens op volle snelheid door.

 

13-07-2024 17:35:04
Kamehameha
Kamehameha

Trein 9252 wordt omgeleid te Ddr. De 1163 vertrok weliswaar eerder dan ons uit Rtd, maar stond 17.30 stil vlak voor de tunnel van Barendrecht (HSL spoor).

 

13-07-2024 19:47:35 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
kleine_man (13-07-2024 11:50:24):


Sorry?!? De werkzaamheden zijn rondom Amersfoort, niet tussen Arnhem en Utrecht. Zijn daar aanpassingen dient de NS dit gewoon te vermelden. Dat heet goed fatsoen.......


Volgens mij heeft het niks met fatsoen te maken...

Misschien moet NS gewoon stoppen met vermelden waar werkzaamheden zijn en wat de gevolgen voor de dienstregeling zijn. Dat kan alleen maar fouten opleveren. Een algemene regel dat de dienstregeling aangepast kan zijn door werkzaamheden ergens in het land volstaat en dat men de actuele reisinfo in de apps, op de websites van vervoerders of telefonisch via 0900-9292 kan opvragen, volstaat. Alleen incidenten moeten nog wel gemeld worden want de gevolgen daarvan zijn mogelijk nog niet verwerkt in de apps. Iedereen weet dan waar die aan toe is als die op pad gaat.

Maar het grootste voordeel, een deel van de Somdagebruikers hoeft niet dagelijks van de leg te zijn ;-)))

 

13-07-2024 21:25:37 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Maar is dat nou echt een fijne manier van informatieverstrekking, om als forens iedere dag weer dezelfde reis te moeten plannen omdat er misschien een aanpassing is?

 

13-07-2024 21:29:55
MaxBB
MaxBB

Trein 3085 begint zo op Hdr volgens de digitale reisinformatie met 14 delen VIRM. Volgens bijlage 19 van de Netverklaring 2020 lijkt dit niet te passen van Hdr tot Amr, op Db en op Ahz en Nml. Weet iemand hoe het halteren goed gaat op deze stations, of lees ik de bijlage verkeerd? :)

...en 1 minuut na de geplande vertrektijd te Hdr is de info bijgewerkt: er zijn nog 10 delen over.



Laatst bewerkt door MaxBB op 13-07-2024 21:36, reden: Sorry
 

13-07-2024 21:37:38
anton_
anton_

Inmiddels aangepast naar 10 delen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-07-2024 21:37:47
broek53
broek53

14 bakken past vrijwel nergens. Rijden de Treinen geeft een samenstelling van10 bakken en dat is een stuk waarschijnlijker. Hik in de info dus.

 

13-07-2024 22:13:42
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
Dionysusnu (13-07-2024 21:25:37):


Maar is dat nou echt een fijne manier van informatieverstrekking, om als forens iedere dag weer dezelfde reis te moeten plannen omdat er misschien een aanpassing is?


Omdat de werkzaamheden tien dagen van te voren in de dienstregeling verwerkt zijn, kan de forens voorafgaand aan zijn werkweek even snel voor al zijn of haar werkdagen controleren of er geplande wijzigingen zijn.

De forens die dat niet heeft gedaan, en ook niet aan de ontbijttafel kijkt of er een verstoring is, heeft kennelijk de marge in zijn geplande reis om zalig onwetend naar het station te lopen, fietsen of (laten) rijden.

Ik ga er dus vanuit dat de persoon voor wie de planning van belang is, ook de moeite neemt om de beschikbare bronnen te raadplegen, ja.

 

13-07-2024 22:19:07
Terebo
Terebo

eerder iemand bij de materieelbijsturing/planning die vergeten was bij het wisselen van een stel het oude stel er ook weer uit te halen, dat gebeurt wel vaker. Het leuke aan de materieelplanning op treinposities is dat je bijna rechtstreeks kan meekijken. Ik had een keer gezien dat er per ongelijk een flirt en een virm samen werden geplant en dan enkele seconden later die fout werd opgemerkt en gecorrigeerd.



Laatst bewerkt door Terebo op 13-07-2024 22:19
 

13-07-2024 23:51:36 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Jeroen1740 (13-07-2024 22:13:42):


Quote
Dionysusnu (13-07-2024 21:25:37):


Maar is dat nou echt een fijne manier van informatieverstrekking, om als forens iedere dag weer dezelfde reis te moeten plannen omdat er misschien een aanpassing is?


Omdat de werkzaamheden tien dagen van te voren in de dienstregeling verwerkt zijn, kan de forens voorafgaand aan zijn werkweek even snel voor al zijn of haar werkdagen controleren of er geplande wijzigingen zijn.

De forens die dat niet heeft gedaan, en ook niet aan de ontbijttafel kijkt of er een verstoring is, heeft kennelijk de marge in zijn geplande reis om zalig onwetend naar het station te lopen, fietsen of (laten) rijden.

Ik ga er dus vanuit dat de persoon voor wie de planning van belang is, ook de moeite neemt om de beschikbare bronnen te raadplegen, ja.


Ok, dus iedere 10 dagen de komende 10 dagen die reis plannen, zoiets? Nogmaals: Is dat echt een fijne manier, om het expres aan de klant uit te besteden? Ik vind van niet, zeker als er gewoon een betere oplossing is: Maak er een melding werkzaamheden van als er structurele afwijkingen van de jaarplanning zijn. Het enige probleem is dat NS dat niet consequent doet bij lichtere ingrepen, maar dat moet je niet het probleem van de reiziger maken.

 

14-07-2024 01:10:05
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
MaxBB (13-07-2024 21:29:55):


Trein 3085 begint zo op Hdr volgens de digitale reisinformatie met 14 delen VIRM. Volgens bijlage 19 van de Netverklaring 2020 lijkt dit niet te passen van Hdr tot Amr, op Db en op Ahz en Nml. Weet iemand hoe het halteren goed gaat op deze stations, of lees ik de bijlage verkeerd? :)

...en 1 minuut na de geplande vertrektijd te Hdr is de info bijgewerkt: er zijn nog 10 delen over.


Bedoel je op treinposities? Die bug is al langer bekend, maar er wordt niet veel aan gedaan. Best vervelend want soms zijn er zeer lange en opzich logische spots die toch niet lijken te kloppen omdat een treinstel op 2 verschillende ritten staat en voor verwarring kan zorgen



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 14-07-2024 01:10
 

14-07-2024 08:38:22
selivio
selivio

Quote
Dionysusnu (13-07-2024 23:51:36):


Quote
Jeroen1740 (13-07-2024 22:13:42):


Quote
Dionysusnu (13-07-2024 21:25:37):


Maar is dat nou echt een fijne manier van informatieverstrekking, om als forens iedere dag weer dezelfde reis te moeten plannen omdat er misschien een aanpassing is?


Omdat de werkzaamheden tien dagen van te voren in de dienstregeling verwerkt zijn, kan de forens voorafgaand aan zijn werkweek even snel voor al zijn of haar werkdagen controleren of er geplande wijzigingen zijn.

De forens die dat niet heeft gedaan, en ook niet aan de ontbijttafel kijkt of er een verstoring is, heeft kennelijk de marge in zijn geplande reis om zalig onwetend naar het station te lopen, fietsen of (laten) rijden.

Ik ga er dus vanuit dat de persoon voor wie de planning van belang is, ook de moeite neemt om de beschikbare bronnen te raadplegen, ja.


Ok, dus iedere 10 dagen de komende 10 dagen die reis plannen, zoiets? Nogmaals: Is dat echt een fijne manier, om het expres aan de klant uit te besteden? Ik vind van niet, zeker als er gewoon een betere oplossing is: Maak er een melding werkzaamheden van als er structurele afwijkingen van de jaarplanning zijn. Het enige probleem is dat NS dat niet consequent doet bij lichtere ingrepen, maar dat moet je niet het probleem van de reiziger maken.



Een forens (of eigenlijk iedereen) kan gewoon het traject opslaan in de NS-app waardoor die vanzelf een melding krijgt als er iets op het traject is. Dus nee, je hoeft dus niet elke dag de reis de checken, dat doet de NS-app al voor je. En gelukkig geeft de praktijk aan dat de meeste mensen wel gewoon op de hoogte zijn van werkzaamheden en dergelijke (en natuurlijk, je hebt altijd mensen die het gemist hebben, maar dat houd je toch).

 

14-07-2024 10:34:17 4
Ysbergsla
Ysbergsla

Het probleem is wel dat de app dat niet consequent aangeeft, zoals laatst bij de extra werkzaamheden te Amsterdam Centraal. Toen werden forenzen die dat vinkje aan hadden staan niet geïnformeerd dat de vertrektijden waren gewijzigd op een traject dat niet in het werkzaamhedenoverzicht werd vermeld.

 

14-07-2024 11:33:47 2
phantom
phantom

En dat ,zoals wel vaker aangehaald,niet elke persoon op deze aardbol in het bezit is van een smartphone,of weet hoe er mee om te gaan.
Afijn zoals ook al vaker verteld,dienstverlening (die vroeger normaal was)kost tegenwoordig schijnbaar extra moeite,en dat heeft men tegenwoordig niet veel meer over.
Beste (incidentele)reiziger u bent de zwakste schakel,tot ziens.

 

14-07-2024 11:57:37
mren
mren

Het zijn overigens juist de vaste reizigers die NS de rug toekeren; het aantal reizigers in de weekends ligt weer boven de pre-Corona-aantallen.

 

14-07-2024 11:59:25
evangoor
evangoor

Quote
Ysbergsla (14-07-2024 10:34:17):


Het probleem is wel dat de app dat niet consequent aangeeft, zoals laatst bij de extra werkzaamheden te Amsterdam Centraal. Toen werden forenzen die dat vinkje aan hadden staan niet geïnformeerd dat de vertrektijden waren gewijzigd op een traject dat niet in het werkzaamhedenoverzicht werd vermeld.


Precies. Op Utrecht Lunetten die week op 1 minuut mijn trein gemist (gewijzigde dienstregeling). Met eerst de kinderen naar school brengen luisterde dat (schijnbaar) erg nauw. De app gaf, bij de verstoringen (die ik wel altijd check), keurig de werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam aan, maar de relevantie voor mijn reis naar Tiel ontging me op dat moment... Ach, het was lekker weer om 29 minuten te wachten op het perron en aansluitend een 'gratis' dalurenreis.



Laatst bewerkt door evangoor op 14-07-2024 12:00