Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |
27-03-2013 11:23:35 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
De gunning is ook geen economische kwestie, maar een politieke. Dan geldt een heel andere logica. |
27-03-2013 13:29:03 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
101+60 is 161 en dat is weer ongeveer de oude HSL-vergoeding als ik mij niet vergis. Het is zeer waarschijnlijk een bod van NS om een te verwachten gat op de begroting van het ministerie van I+M vooraf af te dichten. Dat komt een minister wel goed uit, want een gat dat je van kilometers afstand ziet aankomen niet hoeven uitleggen in de tweede kamer is altijd handig. Of het voor NS handig is, is de vraag. Hiermee wordt de ruimte voor investeringen wel beperkt en is er ook weinig ruimte om bijvoorbeeld eens wat langere treinen in te zetten. Zolang NS niet ergens een soort melkkoe kan vinden om veel geld binnen te harken denk ik dat de deal voor het bedrijf niet altijd al te best is. Tel dat op met een erg lakse concessieverlenende partij die niet echt hoge eisen op het gebied van vervoerskwaliteit durft te vragen of af te dwingen in een concessie en je weet wie het kind van de rekening gaat worden. |
27-03-2013 15:04:41 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Een workaround is niet per definitie prutswerk. Laatst bewerkt door dvdhoven op 27-03-2013 15:05 Dick van den Hoven |
27-03-2013 16:19:23 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Nee, maar schept geen beeld van stabiel systeem. |
![]() |
advertentie |
27-03-2013 16:21:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het beroep van ingenieur is ooit ontstaan uit workarounds. |
27-03-2013 16:24:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Aha, dat verklaart veel. Over ingenieurs dan![]() |
27-03-2013 16:27:09 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Jawel, want het is niet het oplossen van een probleem maar het ontwijken van een probleem. ![]() Laatst bewerkt door Frontier op 27-03-2013 16:27 |
27-03-2013 18:45:49 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
admin: klaar met dat gedonder over 1 april Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
28-03-2013 01:24:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wat je niet moet vergeten is dat de informatie in "De Ingenieur" is gebaseerd op wat 'anonieme insiders' hebben verteld. Dat hoeven dus niet direct-betrokkenen te zijn, maar kan ook zijn gebaseerd zijn op "Ik heb eens gehoord dat..."-verhalen.![]() De opmerking "Bij de Thalys zijn veel ERTMS-problemen opgelost met 'workarounds'." neem ik om die reden met een korreltje zout. |
28-03-2013 12:37:42 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Inmiddels begint ook de eigenaar van o.a. Quote en een tassenlijn zich ermee te bemoeien, getuige de enthousiaste plannen op http://www.travelteq.com/train Ik durf niet bij voorbaat te stellen dat dit een vroege 1 aprilgrap is, maar voor de zekerheid wacht ik nog maar even met het kopen van een kaartje... Laatst bewerkt door yappa op 28-03-2013 12:38 |
28-03-2013 19:03:54 | ||
---|---|---|
robert55
![]() |
Moet je zeker doen, blijven nadenken. aan de andere kant moet je ook de ontkenningen van NS en Ansaldo dat dit niet klopt met een flinke dosis boeddrukverhoger nemen. O., wacht even, die zijn er niet, terwilj het artikel uit de Ingenieur al uit februari is. Mij lijkt de stelling dat er workarounds zijn gebruikt om ECTS voldoende te laten werken bij Thalys die bij V250 niet werken vooralsnog een werkbare hypothese. Maar ik sta open voor weerlegging. |
28-03-2013 20:03:40 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Aangezien de ingenieur een relatief onbekend blad is, is het ook niet echt verstandig om daar op te gaan reageren denk ik. Dat zorgt alleen maar voor meer mediaaandacht. |
28-03-2013 21:52:43 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Onbekend blad? Dat blad bestaat al langer dan jij ademhaalt hier! |
28-03-2013 21:54:17 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Hij zei relatief onbekend. Relatief = vergeleken met de Telegraaf. Laatst bewerkt door SchuurB op 28-03-2013 21:54 |
28-03-2013 23:20:25 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Oh ja, wat in de Telegraaf staat is waar. Wat er niet in staat is niet waar. %09% ![]() Shqiperise-lopers? |
28-03-2013 23:48:01 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat klopt anders wel, hetzij het opgeblazen feiten zijn, de telegraaf liegt niet namelijk. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
29-03-2013 01:17:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wat waarschijnlijker is, is dat zowel NS als Thalys geen behoefte voelen om te reageren op wat "De Ingenieur" schrijft over de Thalys-treinen. De hoofdmoot van het artikel gaat over de V250, waarvan bekend is dat hij niet goed functioneert. Thalys brengt iedere dag duizenden reizigers zonder problemen over de grens, zonder aanzienlijke problemen. Het al dan niet ontkennen van de berichtgeving in "De Ingenieur", een blad dat alleen wordt gelezen door geïnteresseerden, is in dat opzicht verspilde moeite. |
29-03-2013 06:27:37 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
QuoteVolgens mij zijn we met z'n allen nogal kort van memorie. De V250 deed het in de eerste maand beter dan de Thalys in z'n eerste maand op de HSL Zuid. Maarja, die platen he... |
29-03-2013 08:19:26 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
QuoteMag ik je er op wijzen dat onder meer in de academische wereld strikt verboden is de telegraaf als bron aan te halen? Zal niet zeggen dat alles in die krant niet waar is, maar een gezaghebbende bron is het gewoon niet. ![]() Laatst bewerkt door maxime op 29-03-2013 08:19 |
29-03-2013 11:44:34 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote In (dacht ik) 1991 stond er een alarmerend artikel in over "treinen uit 1936" die nog altijd reden en ernstige problemen hadden met de draaistellen. NS deed er niets aan!!! Met een mooie foto van de gerenoveerde Blauwe Engel erbij... Want daar ging het namelijk om. Ze hebben toen nog zo'n 12 jaar gereden, dus het zal wel meegevallen zijn met die draaistellen. Groetjes, Emiel |
29-03-2013 22:33:55 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
De Blauwe engelen is van begin jaren '50, dus met dat 1936 zitten ze een beetje fout. Was het geen Mat'34? Daarmee waren ook veel problemen met de indienststelling. Laatst bewerkt door treinefan op 01-04-2013 20:34 |
29-03-2013 22:59:41 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ja maar die stonden in 1991 al wel een tijdje aan de kant... |
29-03-2013 23:21:04 | ||
---|---|---|
tjabbe73
![]() |
Ging toen om de stellen die reden op Aachen, die zouden haarscheurtjes in de draaistellen hebben. En dat bleek later ook zo te zijn, maar zeer beperkt... |
30-03-2013 10:12:40 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Ik twijfel of dit hier thuis hoort of in het V250 topic: Arriva biedt hulp aan: http://www.nu.nl/economie/3384938/arriva-wil-fyra-vervangen-.html Ik weet alleen niet hoe ik eea moet voorstellen. Wat ik elke keer in de Duitse spoortijdschriften lees, is dat De DB zelf een schreeuwend tekort aan IC(E) materieel heeft. Dus materieel zal zowiezo niet leverbaar zijn. En wat dan wel de steun of hulp van Arriva is, is me niet duidelijk. Dick van den Hoven |
30-03-2013 10:47:12 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
In de NRC van vandaag staat een interview met Anne Hettinga (directeur Arriva) over de HSL en de Fyra. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
30-03-2013 11:32:40 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Het is dan ook helemaal niet gezegd dat de DB met (eigen) materieel moet komen. Wat Hettinga wel wil zegt hij in de krant nog niet. Hij zegt slechts dat de DB de ervaring en de financiële middelen heeft om bij te dragen aan een oplossing. Zo nodig met medewerking van NS (zinspeling op de V 250?). Beweert verder dat de HSL er nu ongebruikt bij ligt. Dat is natuurlijk maar gedeeltelijk waar. Al met al: politiek en politiek houdt doorgaans alle opties open. Zo ook hier. |
30-03-2013 12:07:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Hettinga... Dat is toch die meneer die gouden bergen beloofde in de Achterhoek en vervolgens gigantisch door het ijs zakte? Dan komt het vast ook wel goed met die HSL. |
30-03-2013 12:21:45 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Niet zo somber, ze hebben al een keer 100% aankomstpunctualiteit gehaald bij een zeer geringe uitval. |
30-03-2013 12:30:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ja ja, dat gegoochel met punctualiteitscijfers kennen we onderhand. Ik word er niet minder nieuwsgierig van wat hij met de HSL wilt gaan doen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-03-2013 12:52:44 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Wat Hettinga in gedachten heeft weet ik niet, maar ook hij kan geen blik toegelaten hogesnelheidstreinen en gekwalificeerd personeel opentrekken. Dat we nu met zo'n minimaal alternatief moeten leven zegt bovendien meer over de opdrachtgever dan over NSH. Als Arriva met diezelfde opdrachtgever gaat praten verwacht ik er weinig van. |
30-03-2013 20:04:09 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ik denk dat je het ook als een stukje PR van Arriva moet zien. Ze willen zich graag positief in het daglicht stellen natuurlijk, nu 'concurrent' NS even in de problemen zit. |
30-03-2013 23:20:46 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik heb altijd het idee dat Hettinga maar graag in het nieuws wil zijn, en hoe snugger ie zich daarbij presenteert is hem niet veel waard volgens mij ![]() Als ik dat artikel lees; Quote Euhm, ik lees 'denkt'... NSH dacht eigenlijk ook inmiddels met V250 rond te rijden. Evenals dat AnsaldoBreda denkt het V250 probleem binnen 3 weken op te kunnen lossen... En dat ie zegt het te denken, zegt bij mij dat Hettinga helemaal niet zeker weet of hij zijn uitspraak om te kunnen helpen eigenlijk wel hard kan maken. Quote Dit klinkt een beetje als "Mijn vader is timmerman, dus ik weet er ook alles van..." mentaliteit. Laatst bewerkt door thom op 30-03-2013 23:25 |
31-03-2013 01:14:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Arriva hééft ook ervaring met hogesnelheidstreinen, ze exploiteren onder andere CrossCountry UK en Arriva Trains Wales. Bij moederbedrijf DB zit natuurlijk ook ruimte kennis over de ICE en aanverwante producten (zoals de TGV Frankfurt - Marseille). Maargoed: dat is kennis in het buitenland en bij het moederbedrijf, in Nederland heeft Arriva geen enkele ervaring met hogesnelheidstreinen of de HSL-Zuid. De opmerkingen van Hettinga moet je vooral zien als een poging tot het uitoefenen van wat druk op politici. |
31-03-2013 01:16:14 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Wij van WC-eend...![]() |
31-03-2013 08:17:39 | ||
---|---|---|
TGr79
![]() |
admin: we gaan hier met respect met elkaar om Laatst bewerkt door admin op 31-03-2013 11:05 |
31-03-2013 17:28:31 | ||
---|---|---|
mfwv
![]() |
1990 was dat, je zat goed in de buurt. Pagina 3: http://resources3.kb.nl/010645000/pdf/DDD_010646119.pdf |
31-03-2013 18:32:57 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
interessante link, maar we dwalen wel een beetje af van het onderwerp![]() Als er interesse is om verder te discussieren over de Blauwe Engels kan er natuurlijk een topic worden geopend. |
31-03-2013 18:40:12 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Dat is het artikel, ja. Meer dan een jaar kon ik er niet naast zitten, want ik weet wel waar precies in het gelezen heb. En dat kon alleen 1990/1991 zijn. Zodoende. Groetjes, Emiel |
02-04-2013 13:45:28 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Inmiddels wil het CDA graag met Arriva praten over de HSL http://www.treinreiziger.nl/actueel/politiek_ov-nieuws/cda:_neem_arriva_serieus_als_alternatief_fyra-145146. Het aardige is dat het prominente CDA lid Ger Koopmans commisaris bij Arriva is, en er al eerder twijfels zijn ontstaan over zijn onpartijdigheid. Ik doe niet graag aan complottheorieën, maar dit valt toch wel op: http://politiek.blog.nl/columns/2013/04/02/cdaer-de-rouwe-als-buikspreekpop-van-de-arriva-lobby |
02-04-2013 14:05:13 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Tja, in 1996 was er nog verbolgenheid over een VVD-kamerlid met farmaceutisch banden die de minister van Volksgezondheid een briefje toestopte met de vraag wat aandacht te besteden aan een bedrijf waar hij commissaris was... Volgens het artikel "is er geen sprake van directe belangenverstrengeling". Vooral dat "directe" is nogal tekenend. Moet ik hieruit opmaken dat indirecte belangenverstrengeling kennelijk geen enkel probleem is? Groetjes, Emiel |
02-04-2013 14:07:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Al die drukte in het kippenhok omdat een bepaalde serie treinstellen niet goed functoneert - ik ben heel benieuwd hoe we over tien jaar op deze periode zullen terugkijken. |
02-04-2013 14:55:47 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Die treinstellen waren weliswaar de aanleiding voor de huidige discussie, maar zijn zeker niet het enige 'probleem'. Arriva (en ook andere vervoerders) proberen de oproer rondom de Fyra te gebruiken om een groter issue aan te kaarten, namelijk de verdere opdeling van de spoormarkt. Die treinstellen zijn we over 10 jaar misschien wel vergeten, maar de rest van de discussie waarschijnlijk niet. |
02-04-2013 15:12:47 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Wat mij opvalt is dat elke keer als 'het CDA' iets over de Fyra zegt de naam 'Sander de Rouwe' valt. Volgens mij kan bij bijna elk artikel over de Fyra 'CDA wil' vervangen worden door 'Sander de Rouwe vindt'. |
02-04-2013 15:19:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Daar is toch niets opvallends aan. De Rouwe is de fractiespecialist voor openbaar vervoer. Elke fractie heeft zijn eigen specialist voor openbaar vervoer en de specialisten treden naar buiten, maar vertolken/vertegenwoordigen dan nog steeds het fractie-standpunt. Heel extreem gesteld, kan hij zelfs zaken zeggen waar hij het - persoonlijk - totaal niet mee eens is. Pas als hij op persoonlijke titel gaat spreken, kun je zeggen: "Sander de Rouwe vindt". Dick van den Hoven |
02-04-2013 15:29:33 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Tja de eerste maanden van de Protos was ook een drama, inmiddels presteert CXX op de Valleilijn zo'n beetje het beste van de regionale vervoerders en denkt niemand meer aan die moeilijke start terug. |
02-04-2013 15:55:28 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Quote Dat sluit niet uit dat hij, doordat hij specialist van OV is, een grote mening hierover ontwikkeld, deze voorlegt aan de fractie, die er maar mee instemt en zo een grote stempel legt op het standpunt van het CDA. Ik heb deze man zijn spreken op TV, waar hij over komt als iemand van Rover die vooral de NS wil afstraffen. Helaas gaat het in de politiek zo dat de hardste schreeuwer de meeste kans heeft (anders had de PVV nooit stemmen gekregen). |
02-04-2013 19:59:23 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Enfin. |
02-04-2013 23:53:31 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIk denk dat jij je beeldvorming over Rover eens moet aanpassen. |
03-04-2013 07:13:54 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Maar daar werd de dienst niet stilgelegd en was men niet jaren te laat met het inzetten van nieuw materieel. Ik denk dat het vooral NSH zijn probleem is. Ik kan me niet indenken dat ze nu de helft van de kaartjes verkopen als voorheen. En dat kan op geen enkele manier een goede ontwikkeling zijn. |
03-04-2013 10:13:09 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Zou die drukte net zo groot zijn geweest als de IC naar Brussel (Benelux) was blijven rijden? |
03-04-2013 10:52:58 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nee.. Niet half zo groot. |
03-04-2013 16:06:56 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote O zeker is daar de dienst grotendeels stilgelegd, en op een gegeven moment grotendeels verbust. De wanhoop was zo groot dat CXX zelfs krampachtige aanstalten maakte er wadlopers te laten pendelen. Maar dat is men dus alweer vergeten en dat is dus precies wat ik met mijn betoog wilde onderstrepen. |
04-04-2013 21:31:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als de V250 weer in dienst komt en dat keer wel betrouwbaar is, dan zullen de problemen ook wel vergeten worden. Het collectief geheugen is redelijk slecht. Dat doet echter niets af aan de problemen die er nu zijn. Laatst bewerkt door AlexNL op 04-04-2013 21:32 |
04-04-2013 23:14:12 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
En als de V250 nooit meer in dienst komt vergeten we dat ook, wie kent de 2600'n nog? %08% Shqiperise-lopers? |
![]() |
advertentie |
05-04-2013 09:11:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
De V250 schijnt op z´n vroegst in 2014 terug te keren is nu in het nieuws te horen. Het radionieuws had het erover dat de treinen wellicht zelfs nooit meer gaan rijden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-04-2013 09:26:38 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Het AD heeft er zelfs een artikel over gemaakt![]() Gr Joop mcn Lls |
05-04-2013 09:36:07 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Die suggestie zegt wat mij betreft meer over de radio dan over NSH of Ansaldo; klinkt als een opdringerige journalist die meteen 'nee' suggereert omdat hij niet direct 'ja' hoort op een vraag waarop de geïnterviewde niet voorbereid was. |
05-04-2013 11:50:40 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Vandaag gaan vijf kamerleden hét moment beleven. Een kijkje naar de defecte Fyra-stellen op de wgm. Ik lees op Twitter dat Powned al linea-directa de deur van het terrein is gewezen. Niets tegen Powned in dit geval, hoewel ze wel riooljournalistiek leveren. Maar tegen het feit dat media denkt dat ze ook toegelaten zijn, terwijl het duidelijk geen pers-momentje is. Dat snapt elk persoon wel ![]() Half april moesten de Belgische stellen gebruiksklaar zijn, waarna de NMBS anders de order van hun drie stelletjes zal annuleren. Ik ben nu benieuwd naar hun reactie. Ik denk dat we op dit punt de komende dagen weer een hoop zullen gaan horen. Choo choo..... |
05-04-2013 11:53:18 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
QuoteEn geheel terecht. Powned zet alles wat maar mogelijk is in een slecht en kwaad daglicht. Ontopic dan: Als de Fyra's niet voor half maart gerepareerd / verbeterd zijn, gaat dan de hele zooi terug naar Italië? Ik mag toch hopen van wel. Kan NS HiSpeed mooi Railjets bestellen bij Siemens. |
05-04-2013 11:53:38 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Op grond waarvan zeiden ze dat? Op het onderzoek van de Ingenieur waarover ze een interessant artikel hebben geschreven, op basis van een aantal anonieme bronnen binnen NS HiSpeed, NedTrain en AB? Al zou de Fyra toch gaan rijden, terwijl de GSM-R problemen lastig op te lossen izjn, dan zou er een binnenlandse inzet plaats kunnen vinden. Met twee stellen aan plukmaterieel kan je de stellen zelf bij diverse problemen nog wel jaren op de baan houden. Het spreekt voor zich dat een levensduurverlenging voor de Fyra geen optie zal zijn, gezien de onderdelen vrij uniek zijn.... Tenzij......... Ze voor de Velaro kozen, maar die discussie hebben we zeker al gehad ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 05-04-2013 11:55 Choo choo..... |
05-04-2013 12:52:24 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Bij het originele artikel van de telegraaf zat ook een video met interviews. Daaruit blijkt dat 2014 niets meer dan een aanname van de 'krant' zelf is. Er wordt alleen gezegd dat er vier opties bekeken worden (die overigens al lang bekend waren) en als het niet mogelijk is direct weer naar België te rijden dan wil mw. Mansveld deze zomer uitsluitsel geven over de definitieve oplossing. Ik denk dat het vooral ook afhankelijk is van hoe graag de Belgen nog een Fyra willen. |
05-04-2013 15:56:17 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Als iemand nog een bodemplaatje van de v250 zoekt, deze is gevonden: http://twitter.com/MartijnWeeda/status/320099498594549760/photo/1 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-04-2013 16:00:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteMet de Velaro lukt het wel dacht je. Not! De DB zit nu al 2 jaar te wachten op zijn Velaro's en onlangs hebben Siemens en DB gezamelijk toegegeven dat een termijn waarop ze in gebruik genomen kunnen worden, niet kan worden genoemd, Even een stukje uit EK 4/2013: Die Auslieferung der neuen ICE-Züge der Baureihe 407 verzögert sich seitens der Hersteller Siemens weiter auf unbestimmte Zeit. Wie ein Siemens Sprecher auf eine Anfrage der "Frankfurter Algemeinen Zeitung"(FAZ) mitteilte, befinde sich der Hersteller in engen Austausch mit der DB, den Zuliefern und den Eisenbahn-Bundesamt, um gemeinsam ein neuen Zeitplan zu erstellen. Nach DB-Angaben gebe es von Siemens derzeit keine belastbaren Aussagen zu einem Liefertermin. Aktuell gebe es Softwareprobleme bei der Leit- und Sicherungstechnik, zuvor hatte es bereits erhebliche Probleme mit der Bremssoftware gegeben, weshalb die Züge bis heute nicht zugelassen sind. Unsprünglich sollten sie bereits Ende 2011 den Planbetrieb aufnehmen. De aflevering van de nieuwe ICE treinstellen type 407 zal volgens fabrikant Siemens voor onbepaalde tijd uitgesteld worden. Een woordvoerder van Siemens deelde op een vraag van de Frankfurter Algemeine Zeitung mee, dat fabrikant, DB en EBA in nauw overleg zijn om een nieuw tijdplan op te stellen. Naar opgave van de DB zijn er door Siemens tot dusver geen harde uitspraken over een levertermijn gedaan. Momenteel zijn er software problemen bij de beveiligingstechniek. Eerder waren er al aanzienlijke pronblemen met de remsoftware. Oorspronkelijk zouden de treinstellen al eind 2011 in bedrijf hebben moeten gaan. Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-04-2013 16:11 Dick van den Hoven |
05-04-2013 17:24:34 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Uit het stuk van het RD (http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/vijf_vragen_over_de_problemen_bij_de_fyra_1_728526) blijkt dat de V250 van onder tot boven doorgezaagd wordt. Het gaat nu niet meer alleen om wat de problemen zijn en wat er aan zouden kunnen doen, maar vooral waarom de problemen er zijn. Het gaat waarschijnlijk nog een maand of 2 duren. Dat wordt nog spannend, maar ik verwacht wel dat als het lukt, er ook echt geen problemen meer zijn. |
05-04-2013 19:29:00 | ||
---|---|---|
robert55
![]() |
Geen perstoegang, maar natuurlijk wel berichtgeving na afloop, oa hier: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/05/van-meerstadt-voor-de-zomer-duidelijkheid-over-fyra/ en http://www.nu.nl/binnenland/3390051/niet-juni-duidelijkheid-fyra.html Meerstadt zegt oa "Volgens Meerstadt zit de NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die de NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht. Pas daarna kan een plan worden gemaakt over hoe het verder moet met de falende Fyra. ''Kwaliteit gaat boven tijd', benadrukte Meerstadt. ''Voor conclusies over commerciële terugkeer van de V250 is het in dit stadium te vroeg'', verwees hij naar de V250-variant van de Fyra, waar de problemen spelen. De tweede Kamerleden zijn door het bezoek in ieder geval niet optimistischer geworden. |
06-04-2013 10:39:56 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
nog meer v250 bodemplaatbeelden: http://www.flickr.com/x/t/0098009/photos/dlm4yjp/8623202179/ Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-04-2013 10:42:09 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Oude doosch! Is al eerder langs geweest![]() Gr Joop mcn Lls |
06-04-2013 10:45:51 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Hmmz, schijnbaar gemist toen... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
07-04-2013 14:22:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De sneeuw is ookal even weg, gelukkig ![]() |
11-04-2013 07:35:34 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Een leuk artikel (pdf) in de Ingenieur over (een aantal van) de problemen op de HSL en in het materieel: http://www.deingenieur.nl/nl/file/20130207173300/2196/index.html |
11-04-2013 09:32:14 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Wat ik al zei.. ERMTS is een kwetsbaar, niet fool-proof systeem. |
11-04-2013 11:05:47 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Journalistiek NL heeft de "beerput" weer open getrokken: http://www.nu.nl/economie/3394905/monopoliewaakhond-voelt-ns-tand-fyra.html |
11-04-2013 11:36:53 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Ik zie een foutje: de reizigers worden niet de Fyra ingejaagd, maar de auto in! |
11-04-2013 11:43:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wat een geklets, de Fyra gaat best goed de laatste tijd. Iedereen is er zelf bij of hij er wel of niet gebruik van maakt. Dat de IC-verbindingen alsmaar langzamer worden tussen Rtd en Shl/Asd valt niet over te twisten en misschien moet je daar dan de vinger op leggen. Laatst bewerkt door ZJ37 op 11-04-2013 12:36 |
11-04-2013 12:22:06 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ongetwijfeld denk ik veel te simpel, maar als ik het artikel samenvat komt het neer op twee problemen: 1) ERTMS herkent geen rijrichtingswisseling te Asd of Brusz. Oplossing: systeem resetten bij aankomst 2) Grensovergang: soms duurt het te lang (>30 sec) om verbinding met het netwerk van de buren te krijgen / vaak zijn er niet twee modems beschikbaar om tijdig in het andere land te kunnen inbellen. Volgens mij moet de V250 dan redelijk probleemloos in de 900-serie ingezet kunnen worden, met in Asd en Bd reset van het systeem. Waarom gebeurt dit niet? En voor 2): zou het helpen om de trein op de grens stil te zetten? Uiteraard is het wel een heel provisorische en onprofessionele oplossing, maar het is toch beter dan niets. |
11-04-2013 13:02:23 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat NS Hispeed druk op AnsaldoBreda wil zetten (wellicht ook juridisch) om alle problemen op te lossen, dus ook die voor België. In zo'n discussie is het niet handig als de trein voor de helft al rijdt. Daarnaast is de trein van de rails gehaald vanwege sneeuw/vorstproblemen, niet vanwege de storingen. Met het oog op de komende winter is het denk ik beter als de V250 helemaal goed de baan op gaat. Tot slot waren er problemen met de deuren. |
11-04-2013 15:53:41 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Even gekopieerd uit het VIRM, topic, omdat het naar mijn idee hier meer thuis hoort:Quote Quote Bij de Noorderkempenpendel was indertijd het probleem dat geen enkel materieeltype overweg kon met de juiste ETCS-versie, behalve naar uiteindelijk bleek de M6-stuurstanden. Vandaar de vreemde combinaties met de HLE 13 in het midden. De 2801-2803, speciaal voor de Noorderkempenpendel besteld, konden er niet terecht en verhuisden dan maar naar de Benelux. Kennelijk is het dus niet zo simpel om werkend materieel op de HSL te krijgen. Bij de traxxen speelt meer dan de deurbediening. Zouden de reeks 18 en de 450's er dan wel op kunnen? |
14-04-2013 00:00:55 | ||
---|---|---|
Skiwii
![]() |
Afgelopen weken een aantal keer een Fyra stam op de HSL met een geel/blauw rijtuig rond zien rijden. Geen foto's van, maar verbaasde mij wel. Dacht dat ze niet toegestaan waren. Weet iemand hier meer van? Laatst bewerkt door Skiwii op 14-04-2013 00:01 |
14-04-2013 04:43:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Één van de problemen die de software van de TRAXX-locomotieven heeft is dat deze niet goed om kan gaan met herpositioneringsbakens. Dit is functionaliteit die in Nederland niet wordt gebruikt (omdat ETCS Level 2 dit opvangt), maar die Infrabel wel gebruikt i.c.m. Level 1. Voordat de TRAXX in België over de HSL mag rijden zal dit probleem eerst opgelost moeten worden door Bombardier. |
14-04-2013 06:40:12 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Om het even zeker te weten: rijden ze in België net als in Nederland normaal gesproken op level 2 met level 1 als terugvaloptie? Of hebben ze daar alleen level 1? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
14-04-2013 09:02:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDat is te vinden in het ICR-topic. Het betreft rijtuig 20-70 574 (een ex-Olympisch Beneluxrijtuig) dat tijdelijk een defect Fyra-rijtuig vervangt. Het is natuurlijk aangepast voor dienst op de HSL. In twee andere stammen zitten trouwens de twee A-rijtuigen van de vroegere Olympische Beneluxstam. Bij die A-rijtuigen is alleen de Olympische folie eraf, bij de 20 574 zijn alle lagen folie eraf. |
14-04-2013 09:28:25 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
@Nohab, ze hebben daar allebei. Wij hebben alleen level 2. |
14-04-2013 09:52:07 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Dus level 1 is verwijderd? Waarom dan? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
14-04-2013 10:53:39 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Nee level 1 is niet verwijderd. Het is uitgeschakeld. In nederland is het level2 met als terugvalscenario level 1. Hiervoor moet de baan handmatig worden omgeschakeld van l2 naar l1. In belgie (lijn4) is de baan voorzien van dubbele beveiliging, dus en level1 en level2. In de regelgeving die daar geldig is rijden we altijd level2 maar bij bepaalde situaties kunnen we de trein omschakelen naar level1 en onze reis (met aangepaste snelheid) voortzetten. Uiteindelijk is het een keuze geweet om de baan zo uit te rusten hier in nederland Mcn NS International Rtd |
14-04-2013 11:12:01 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Dank voor de duidelijke uiteenzetting. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
14-04-2013 17:05:12 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote En voor dit handmatige omschakelen moeten eerst alle treinen van de baan, dan schakelen en daarna weer treinverkeer opstarten. In Nederland hebben we ETCS van de ALDI op de HSL. |
14-04-2013 21:26:03 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Wat heeft het omschakelen in hemelsnaam te maken met de aldi?! %09% Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-04-2013 22:05:07 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Moet ik dat lezen als 'de andere optie (zoals die in België) vond men weer te duur'? |
14-04-2013 22:15:23 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quoteprijs - kwaliteit. BGM104 had liever Appie kwaliteit gezien Gr Joop mcn Lls |
14-04-2013 22:33:16 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Quote bijna helemaal juist, maar net niet. Dit moet alleen als er weer van level 1 naar level 2 wordt geschakeld. Van level naar 1 is het gewoon een kwestie van stoppen en volgens de geldende procedures in het handboek de omschakeling laten plaatsvinden en de handelingen in de cabine doen. En de verwijzing naar de aldi gaat helemaal mank, die snappen echt niet waar je het over hebt als je vraagt of ze etcs hebben%08% Maar de discussie of het wel of geen aldi kwaliteit is en waarom er voor deze oplossing is gekoze , staat hier al lang en breed beschreven in dit topic of ergens anders..... Laatst bewerkt door smarkie op 14-04-2013 22:34, reden: Aangevuld Mcn NS International Rtd |
14-04-2013 23:36:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Treinen van den Aldi, ETCS van den Aldi... Bombardier en Siemens mogen wel gaan uitkijken zo %02% On a serious note: Infrabel heeft ervoor gekozen om zowel ETCS Level 1 als ETCS Level 2 tegelijkertijd in bedrijf te hebben op hun hogesnelheidslijnen (HSL 3 en HSL 4). Voor zover ik weet wordt deze strategie ook gehanteerd op andere (niet HSL-)baanvakken waar ERTMS Level 2 wordt uitgerold. Level 1 is de baseline die Infrabel hanteert bij de uitrol van ERTMS, alleen op drukke corridors wordt ook Level 2 uitgerold. De dual-signalling-aanpak is een mooi voordeel voor de NMBS: de met ERTMS uitgeruste M6-stuurstandrijtuigen en de Desiro's hebben (op dit moment) alleen hardware aan boord voor Level 1. Het gebrek aan Level 2-hardware in de Desiro's maakt het helaas wel lastiger om de Noorderkempenshuttle door te trekken naar Breda. Laatst bewerkt door AlexNL op 14-04-2013 23:38 |
15-04-2013 08:19:07 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Een leuk vergelijkbaar voorbeeld is het klantensysteem van de opticien bij mij in de stad. Het begon als een eenmanszaak genaamd "Ruijten Opticiens", waarna het in 2010 word overgenomen door de keten "Eyewish", die natuurlijk een eigen klantensysteem hebben. Het database van Ruijten viel niet te "mergen" met die van Eyewish en het gevolg is dat ze al ruim 3 jaar twee pc's op de toonbank hebben staan; een voor de nieuwe klanten van Eyewish, en een voor de vaste klanten van Ruijten, waaronder ik. Voor masterdata-onderhoud en het uitdraaien van nieuwsbrieven is dat natuurlijk mega-onhandig. Laat ik maar niet beginnen over het rijden en beveiligen van treinverkeer, waarbij nog wel heel veel meer komt kijken. Ik kan het zo snel niet vinden in dit topic maar wat is nou wezenlijk het nut van het verschil tussen ETCS level 1 en 2 en waarom wordt dit niet gelijk getrokken? Het werken met verschillende systemen is en blijft een drama, zeker wanneer ze niet compatibel met elkaar en de partijen die er gebruik van maken zijn. |
15-04-2013 09:09:34 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Fijn hoor, zo'n europese standaard. Het wordt allemaal zoveel makkelijker, flexibeler en goedkoper.. Waar heb ik dat eerder gehoord. |
15-04-2013 09:12:39 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Hoewel je bij de bron vraagtekens kunt stellen, is het op zijn minst interessant te noemen dat NS deze paden heeft aangevraagd. http://www.telegraaf.nl/binnenland/21478757/__NS_zet_Fyra_op_zijspoor__.html Met vriendelijke groet, Robin |
15-04-2013 09:15:30 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Het was zojuist op BNR, samen met een uitleg van de NS. Het komt er op neer dat de NS ontkent dat het aanvragen van een IC Ams-Bru iets te maken heeft met de inzet van de V250. Laatst bewerkt door Jorrit op 15-04-2013 09:49, reden: Cruciale 'n' verwijderd. |
15-04-2013 09:46:15 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Quote Dus eigenlijk geven ze het toe? ![]() ![]() Met vriendelijke groet, Robin |
15-04-2013 09:47:06 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het ziet er meer uit als een poging om de gemeente Den Haag dwars te zitten. |
15-04-2013 09:50:50 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Quote Precies. |
15-04-2013 10:22:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als NS het niet zou doen, zou er hier en overal een eindloos gejammer uitgebroken zijn als het volgend jaar, indien nodig, nog steeds niet mogelijk zou zijn. Andersom gezegd: het is indekken. Aardig is dat het tot niet anders dan overbelastverklaringen kan leiden als je de paden van de Fyra ook allemaal in de aanvraag laat staan. |
15-04-2013 10:36:00 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Inderdaad, is het bekend welke paden voor de V250 Ams-Bru ritten er worden aangevraagd? En is serie 1000 Amd-Rtd überhaubt nog iets waar rekening mee wordt gehouden? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |