Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
09-05-2017 20:29:30
icened
icened
NS medewerkers dragen zelf oplossingen aan voor verbeteringen op HSL:

https://www.ovpro.nl/special/2017/05/09/ns-personeel-zelf-in-actie-tegen-ellende-op-hsl/

Is het al niet zo dat tussen Den Haag - Eindhoven al sprake is van integratie? Treinmachinisten op dit spoortraject moeten zowel de HSL als een deel van het hoofdrailnet kennen.

En in de komende jaren zal mogelijk de HSL meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. Maar dat hangt af wat de Ministerie van I & M beslist qua concessie. En welke plannen NS heeft met de ICNG op de HSL en de hoofdrailnet.

Laatst bewerkt door icened op 09-05-2017 20:38
 

10-05-2017 06:11:02
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (di 09 mei 2017 20:29:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p615559/): NS medewerkers dragen zelf oplossingen aan voor verbeteringen op HSL:

https://www.ovpro.nl/special/2017/05/09/ns-personeel-zelf-in-actie-tegen-ellende-op-hsl/

Is het al niet zo dat tussen Den Haag - Eindhoven al sprake is van integratie? Treinmachinisten op dit spoortraject moeten zowel de HSL als een deel van het hoofdrailnet kennen.

En in de komende jaren zal mogelijk de HSL meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet. Maar dat hangt af wat de Ministerie van I & M beslist qua concessie. En welke plannen NS heeft met de ICNG op de HSL en de hoofdrailnet.


Oh dat.
Dat stond ook al op de site van FNV Spoor Amsterdam.

Grappig dat je dat vraagt over de bezetting/integratie van de 1100. Zat afgelopen maandag in de 1100 terug naar Ehv en kwam twee Trainmanagers (of HC's? Wat zijn het nu?) tegen die dus wél DEDICATED op de HSL rijden (1100 en 900). Zag er overigens niet uit als een Trainmanager (zoals in de Fyra-tijd); had wel gewoon NSR-kleding aan.

Volgens mij loopt het een beetje door elkaar, je hebt personeel dat dedicated HSL Binnenland rijdt (900 + 1100) en je hebt personeel dat dedicated IC Brussel rijdt (aangevuld met slagen Thalys?). Tot slot heb je op de 1100 ook een groep die ook reguliere binnenlandse diensten draait.

Integratie is an sich leuk, maar zorg er dan wel voor dat het ex-Hispeed personeel gewoon dedicated kan blijven rijden. Ex-Hispeed personeel van de HSL afknikkeren is hetzelfde als de brandweer verzoeken je huis af te laten branden.

Terug even naar die uniformen; hebben ze nu helemaal geen aparte kleding meer bij Internationaal?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 10-05-2017 06:15
 

10-05-2017 07:13:16
Oldskool
Oldskool
Quote
Chrisdb (wo 10 mei 2017 06:11:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p615591/): Terug even naar die uniformen; hebben ze nu helemaal geen aparte kleding meer bij Internationaal?
Nope. Alleen ICB, ICE en Thalys loopt in eigen pakkies

Laatst bewerkt door Oldskool op 10-05-2017 07:13
 

10-05-2017 08:33:44
nathanvos2
nathanvos2
Om nog even aan te haken op de opmerking van oldskool. Op de ICB en ICE hebben Duitse uniformen, op de thalys Franse uniformen en op de Benelux rijden zowel Nederlandse als Belgische conducteurs mee.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-05-2017 10:00:17
smarkie
smarkie
als rijdend personeel bij NSRInternationaal hebben we het zelfde uniform als NSR.
alleen hebben we naast die stropdas/sjaal ook de beschikking over een das met de nmbs kleur er in en hun logo erbij.

in het fyra tijdperk hadden we andere uniformen...


Mcn NS International Rtd
 

10-05-2017 10:09:13
smarkie
smarkie
Quote
Chrisdb (wo 10 mei 2017 06:11:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p615591/)
Volgens mij loopt het een beetje door elkaar, je hebt personeel dat dedicated HSL Binnenland rijdt (900 + 1100) en je hebt personeel dat dedicated IC Brussel rijdt (aangevuld met slagen Thalys?). Tot slot heb je op de 1100 ook een groep die ook reguliere binnenlandse diensten draait.


je hebt hier 3 soorten personeel:
- die alleen binnenland rijden
- die combinatie binnenland+hsl rijden
- die hsl en benelux doen. (thalys is compleet niet aan de orde)

de laatste groep is ex hispeed personeel.
hier zitten ook de originele trainmanagers bij.
het verschil is dat een hc boa heeft en een trainmanager niet, maar op de hsl rijdt men onder het VMS van NS int en noemt men zit trainmanager maar is toch anders.

binnen de machinistengroep die hsl en benelux doen, is er dan nog een kleine groep die geen NMBS bevoegdheid hebben maar die wel binnenlandse treinen mogen rijden, het gebeurd niet maar mag wel


Mcn NS International Rtd
 

15-05-2017 22:17:34
icened
icened
Weet eigenlijk niet in welke topic dit bericht moet plaatsen. Maar omdat de Benelux (+) vroeg of laat via de HSL gaat rijden plaats het maar hier:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwicz-6r2fLTAhWIb1AKHRscCcMQFggpMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.transport-online.nl%2Fsite%2Fnl%2F81325%2Fns-vergoedt-miljoenenverlies-beneluxtrein%2F&usg=AFQjCNEn7PVb-IG9tRvNdXv5seJWqMwGkA&sig2=qG2hoco3zqRaDFEu99cyDg

De HSL mag wat kosten. Krijg steeds meer het idee dat Benelux financieel geen succes meer is. En hoeveel reizigers hebben nog behoefte aan de Beneluxtrein? En wordt het niet tijd om het treinvervoer tussen Amsterdam - Brussel via de HSL en klassieke spoorlijnen te reorganiseren?
 

15-05-2017 22:27:15
Frontier
Frontier
Reizigers hebben behoefte aan een vlotte Beneluxtrein, zoals deze in het verleden dan ook was, niet aan het trage gedrocht van tegenwoordig.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-05-2017 23:14:19
icened
icened
Dan zal 200 km p/u i.p.v. 160 km treinmaterieel in ieder geval voor tijdswinst zorgen als het wordt ingezet tussen Amsterdam - Brussel via de HSL met dezelfde stoppatroon.

Maar dan zal NMBS ook bereid moeten zijn om de Beneluxtrein station Antwerpen Berchem en Brussel Noord te laten passeren. NMBS wil de Beneluxtrein integreren in zijn dienstregeling. Maar laat het wel via een forse omweg maken via Brussel Nationaal Luchthaven.

En aan Nederlandse zijde laten we het zo snel mogelijk naar de Belgische grens rijden. Afgezien dat het via Breda gaat. Maar andere delen van Nederland bedienen is ook belangrijk.
 

15-05-2017 23:17:37
thom
thom
Tsja, alleen is Antwerpen berchem wel een overstap station, en kan de luchthaven Brussel weleens een eindbestemming zijn voor een hoop reizigers...  

15-05-2017 23:22:22
Frontier
Frontier
Precies, Zaventem is een interessante stop, zeker vanuit Nederland gezien. Het versnellen moet je dan ook in Nederland zoeken, daar is namelijk ook het gros van het verlangzamen begonnen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-05-2017 23:30:50
thom
thom
Zoiets dacht ik al, aan een snelle trein naar Schubbekutteveen waar niemand heen wilt, heb je ook niets  

16-05-2017 02:03:52
dennistd
dennistd
Quote
Frontier (ma 15 mei 2017 23:22:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p616045/): Het versnellen moet je dan ook in Nederland zoeken, daar is namelijk ook het gros van het verlangzamen begonnen.
Sinds 2011 is de trein op Rsd-Brusz van 1:08 naar 1:27 gegaan, dus 19 minuten langzamer. Rsd-Asd is van 1:41 naar 1:53 gegaan, dus 12 minuten langzamer. Dan zit het tijdverlies volgens mij toch echt voor een groter deel in België en niet in Nederland.
 

16-05-2017 03:32:19
Frontier
Frontier
Ja, maar in België is daar een zinvolle stop in Zaventem voor in de plaats gekomen, in Nederland bestaat de extra tijd louter uit zinloos 'kamperen' op diverse stations.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-05-2017 14:09:55
Jmsz
Jmsz
FBNL is zeker een nuttige aanvulling op de Beneluxtrein. Het aantal passagiers met duidelijk herkenbare kofferlabels van het vliegverkeer is aanzienlijk. Zowel Asd/Rtd-FBNL als Brusc/Brusz-Shl, zijn nuttige verbindingen m.i.

Laatst bewerkt door Jmsz op 16-05-2017 21:17
 

16-05-2017 22:29:55
roja
roja
Het is gewoon een grote puinhoop geworden met die hele Benelux dienstregeling.
doet er veel te lang over en het materieel is ook niet meer van deze tijd.
 

16-05-2017 23:03:49
thom
thom
Ja, die ICR'en zien er ook zo oud uit...  

17-05-2017 09:29:04
Klaasje
Klaasje
Quote
roja (di 16 mei 2017 22:29:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p616119/): Het is gewoon een grote puinhoop geworden met die hele Benelux dienstregeling.
doet er veel te lang over en het materieel is ook niet meer van deze tijd.

De focus van de dienstregeling is ook veranderd. Waar men eerst begon met de Benelux is dat helemaal veranderd naar een focus naar binnenlands waarbij de Benelux de overgebleven ruimte wel mag gebruiken.
 

17-05-2017 09:45:06
icened
icened
Quote
roja (di 16 mei 2017 22:29:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p616119/): Het is gewoon een grote puinhoop geworden met die hele Benelux dienstregeling.
doet er veel te lang over en het materieel is ook niet meer van deze tijd.


De hele treinverbinding tussen Amsterdam - Brussel moet gaan veranderen. Thalys is een succes. Zeer snel maar niet flexibel en meestal duurder. De Beneluxtrein is voor NMBS en in mindere mate NS van toegevoegde waarde.

NMBS vindt de Beneluxtrein alleen belangrijk als het geïntegreerd wordt in zijn netwerk. Snellere reistijden met deze flexibele goedkopere trein is minder belangrijk. Wel goede aansluitingen geven bij stations Antwerpen Berchem, Brussel Nationaal Luchthaven.

Je kunt wel afvragen hoeveel treinreizigers vanuit Nederland naar Brussel Nationaal Luchthaven reizen i.p.v. Schiphol. Zijn er bestemmingen die vanaf Brussel Nationaal Luchthaven wel geboden kan worden? En vanaf Schiphol niet? Ook kun je afvragen hoeveel treinreizigers vanaf Nederland naar Brussel Nationaal Luchthaven reizen. Heb geen feiten en cijfers.

Ook zijn er andere mogelijkheden voor NMBS en NS via de HSL Breda - Antwerpen. Er kunnen snelle Intercity gaan rijden tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen - Mechelen - Brussel Nationaal Luchthaven - Leuven - Luik. Op die manier kan de HSL Antwerpen - Breda alsnog goedkoper en gedeeld geëxploiteerd worden door NS en NMBS.

De meeste treinreizigers vanaf Nederland zullen waarschijnlijk naar Antwerpen willen reizen. En in mindere mate naar Brussel. En vanaf station Antwerpen Centraal zijn vele overstapmogelijkheden naar Brussel. Eventueel kan ook een IC Eindhoven - Antwerpen gecombineerd met de IC Den Haag - Eindhoven gereden worden. Voordeel is ook dat de superdrukke Noord - Zuidroute in Brussel vermeden kan worden. Waarschijnlijk ook een belangrijke factor voor de prestaties van de Beneluxtrein.

De matige treinmaterieel is natuurlijk ook een factor voor de matige prestaties van de Beneluxtrein vanaf 2007. Het begon al met de NMBS reeks 11. Daarna waren de locomotief reeks 28 die 'noodgedwongen' gekoppeld werd met de NS ICR ook niet altijd een succes. Hopelijk wordt de sandwich Beneluxtrein bestaande uit NS serie Traxx 186, locomotief reeks 28 en 7 ICR wel een succes op de HSL...

Het is wachten op de ICNG Benelux. Heel verstandig van de NS om in ieder geval al de ICNG Benelux te gaan testen totdat het toegelaten wordt op het Belgische spoornet. Dat is in ieder geval een les die ze hebben geleerd van de Fyra debacle. Of het dan wordt ingezet op het Belgische spoornet is een tweede.

Er kan tot 2025 nog heel wat gebeuren. Of niet.
 

17-05-2017 12:32:41
treinfan
treinfan
Vliegen vanaf Brussel of Eindhoven is best vaak goedkoper dan vanaf Schiphol. Sinds de 1100 eindelijk via de HSL rijdt,is Eindhoven Airport vanaf Rotterdam weer net iets sneller bereikbaar dan Zaventem (1:30 vs 1:40), maar Eindhoven kent niet zoveel vliegbestemmingen. Het uur extra reistijd ten opzichte van Schiphol en het treinkaartje naar Brussel kan voor genoeg reizigers verkozen worden boven extra vliegkosten.
Ik ken meerdere mensen die afgelopen zomer van/naar Brussel vlogen voor hun vakantie (mijzelf inclusief op de terugweg), dus ik snap dat ik af en toe reclame zie op de stations om de Beneluxtrein te pakken en vanaf Zaventem te vliegen.
 

17-05-2017 14:46:55
Frontier
Frontier
Precies, het gaat doorgaans niet om de bestemmingen, want die zijn grotendeels hetzelfde, het gaat om de prijs van het vliegticket.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-05-2017 14:55:12
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (di 16 mei 2017 23:03:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p616126/): Ja, die ICR'en zien er ook zo oud uit...

Helemaal eens Thom; het ICR mag er nog steeds zijn. Natuurlijk zijn we vergeten dat in de jaren 70 er nog Blokkendozen uit de jaren 20 in de IC Rotterdam - Eindhoven reden. Het grootste deel ICR stamt uit de jaren 80 en is gewoon keurig.
Eisen als airco, stopcontacten en wifi kun je er niet op los laten maar dat spul nog aanbrengen in materieel van 30 (geen 50 zoals de Blokkendozen!) jaar oud is onzin. Als de bekleding van je auto de sporen van de tijd draagt, zet je er ook geen nieuwe stoelen meer in.
 

17-05-2017 15:28:59
Oldskool
Oldskool
In de jaren '70 waren de meeste gebruikers van somda nog luierkonten, of zaadjes %08%%08%  

17-05-2017 15:43:42
Daan!
Daan!
Quote
sjoerd (wo 17 mei 2017 14:55:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p616180/):
Eisen als airco, stopcontacten en wifi kun je er niet op los laten maar dat spul nog aanbrengen in materieel van 30 (geen 50 zoals de Blokkendozen!) jaar oud is onzin. Als de bekleding van je auto de sporen van de tijd draagt, zet je er ook geen nieuwe stoelen meer in.


ICR heeft airco en volgens mij is de keuze voor wifi/OBIS niet een technische maar een economische reden geweest. ICR gaat immers volgens planning nog 5 jaar dienst doen en wordt dan vervangen door ICNG. Hoe moeilijk had het technisch geweest om Wifi/OBIS in te bouwen?
 

17-05-2017 16:20:50
hellfire
hellfire
Quote
Daan! (wo 17 mei 2017 15:43:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p616191/): ICR heeft airco en volgens mij is de keuze voor wifi/OBIS niet een technische maar een economische reden geweest. ICR gaat immers volgens planning nog 5 jaar dienst doen en wordt dan vervangen door ICNG. Hoe moeilijk had het technisch geweest om Wifi/OBIS in te bouwen?

Waarschijnlijk niet zo moelijk. Er was een paar jaar geleden zelfs een teststam ICRm met WiFi.

Vergeet trouwens niet dat ICRm gewoon stopcontacten heeft in de eerste klas.
 

17-05-2017 16:30:58
aarclay
aarclay
Een paar jaar geleden? Volgens mij is dat al 10 jaar geleden.

Driedelig stammetje 50 84 20-70 550-3, 50 84 10-77 335-4 en 50 84 20-70 545-3 tussen Hlm - Mt / Hrl in 2005.

Stam 5604 met de 50 84 20-77 102-6, 50 84 10-77 304-0 en 50 84 20-77 113-3 in juli 2007.

Is nog zelf voor het OBIS-tijdperk. Of ik heb iets gemist en betrof het een 499x stam die voor testen werden gebruikt?


Choo choo.....
 

17-05-2017 16:31:30
sjoerd
sjoerd
@hellfire: Je kunt alleen vergeten wat je weet.
Dank voor de aanvullingen.
Het zal best kloppen, van die airco en die wifi, en het draagt alleen maar bij aan mijn stelling dat ICR nog wel degelijk goed voor de dag komt en dat het geen uitgediend materieel is.

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-05-2017 16:32
 

17-05-2017 22:52:13
thom
thom
Quote
aarclay (wo 17 mei 2017 16:30:58 https://www.somda.nl/forum/15278/p616197/): Een paar jaar geleden? Volgens mij is dat al 10 jaar geleden.

Driedelig stammetje 50 84 20-70 550-3, 50 84 10-77 335-4 en 50 84 20-70 545-3 tussen Hlm - Mt / Hrl in 2005.

Stam 5604 met de 50 84 20-77 102-6, 50 84 10-77 304-0 en 50 84 20-77 113-3 in juli 2007.

Is nog zelf voor het OBIS-tijdperk. Of ik heb iets gemist en betrof het een 499x stam die voor testen werden gebruikt?

KPN Smartconnection, zeker vóór OBIS etc
 

17-05-2017 22:53:39
icened
icened
Traxx + ICR kan straks dezelfde functie krijgen als de trein Plan V een aantal jaren geleden. Namelijk dat het eventueel andere treinmaterieel kan aanvullen.

Daar komt bij dat de Traxx + ICR zowel op HSL en/of hoofdrailnet kan worden ingezet. Dat vergroot de mogelijkheden als straks de ICNG instroomt.

Het is dan alleen afwachten hoe lang de ICR kan volhouden. En wat wil NS met de ICR en Traxx na de instroom van de ICNG? De Traxx locomotieven kunnen in ieder geval worden ingezet tussen Amsterdam - Bad Bentheim t.b.v. de IC Amsterdam - Berlijn. Kan de (stok) oude locomotieven serie 1700 afgevoerd worden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-05-2017 23:07:44
BGM104
BGM104
Quote
icened (ma 15 mei 2017 22:17:34 https://www.somda.nl/forum/15278/
De HSL mag wat kosten. Krijg steeds meer het idee dat Benelux financieel geen succes meer is. En hoeveel reizigers hebben nog behoefte aan de Beneluxtrein? En wordt het niet tijd om het treinvervoer tussen Amsterdam - Brussel via de HSL en klassieke spoorlijnen te reorganiseren?

Met reorganiseren los je niet op dat de torenhoge Belgische infraheffing op het bordje van NS komt. Als je meer treinen naar België wil rijden zal de Nederlandse belastingbetaler dat op moeten brengen. Voor minder treinen is geen politiek draagvlak.
 

17-05-2017 23:09:52
thom
thom
Quote
icened (wo 17 mei 2017 22:53:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p616235/): Kan de (stok) oude locomotieven serie 1700 afgevoerd worden.

Die zijn in 1992-93 gebouwd, en een leeftijd van 25 jaar is echt niet stok oud hoor... %09%
 

17-05-2017 23:26:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik lees veel twijfels over de nuttigheid met de verbinding naar Brussel airport.
Als Schiphol insider kan ik je wel vertellen dat Schiphol slots heeft moeten inkopen op Brussel omdat Schiphol simpelweg te vol is.
KLM biedt bijvoorbeeld nu al "gratis" thalys tickets aan voor reizigers om de druk te kunnen verspreiden.
Eindhoven airport heeft ook dankzij o.a. de 1100 serie meer reizigers dan ooit, daar zijn onlangs nog met spoed 4 securitylanes aangebouwd om de druk op te vangen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-05-2017 23:28:42
Jan-Mark
Jan-Mark
@thom Locs van 25 jaar oud zonder ooit een normale uitgebreide revisie te hebben gehad mag je intussen al wel redelijk (stok)oud noemen denk ik.  

17-05-2017 23:32:53
thom
thom
Die lokken hebben twee revisie's gehad, de LT1 en LT2, het casco is daarbij alleen niet geschilderd...  

17-05-2017 23:34:22
sjoerd
sjoerd
Ik vind dat stokoud net als bij ICR totaal niet aan de orde. De locs uit de jaren 50 hebben veel langer rond gereden dan 25 jaar (en doen dat ten dele nog!). Ze zijn dan wel eindeloos gereviseerd, opgeknapt, aangepast, voorzien van nieuwe snufjes, geschilderd en van ATB voorzien. Maar dan nog is 25 jaar geen reden om ze stokoud te noemen. En daarbij: een flink aantal is wel degelijk gereviseerd, opgeknapt, aangepast, voorzien van nieuwe snufjes, geschilderd en ATB hadden ze al. What's the difference??

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-05-2017 23:35
 

18-05-2017 09:13:23
Jan-Mark
Jan-Mark
Maar met de problemen met de olie zie je wel dat ze (steeds) meer problemen hebben. Ik heb niet de indruk dat ICR ook meer storingen krijgt de laatste tijd.  

18-05-2017 10:08:41
icened
icened
Zijn de problemen alleen aan de ICR of Traxx te wijten? Of is het meer een scala aan problemen zoals de HSL, de bekendheid van treinmachinisten met Traxx locomotieven, het delen van de IC Direct/Beneluxtrein met andere treinen op zeer drukke spoortrajecten?  

18-05-2017 10:19:44
Astraea
Astraea
ProRail denkt dat het beter gaat als zij het spoor beheren in plaats van InfraSpeed. Eringa doet dan ook een pleidooi om het contract met InfraSpeed op te heffen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/18/prorail-wil-van-aannemer-hogesnelheidslijn-af-a1559335
 

18-05-2017 10:34:29
V64
V64
Prorail denkt onder andere dat het toevoegen van wissels een grote verbetering zal zijn. Dat heb ik wel eens anders gehoord van deze club.  

18-05-2017 10:56:05
ZJ37
ZJ37
En er liggen al her en der overloopwissels die niet gebruikt worden omdat er altijd 2 sporen buiten dienst moeten als er eentje versperd is door bijvoorbeeld een defecte trein. Dan gaan extra wissels natuurlijk ook niet helpen zolang je dergelijke regels in stand blijft houden.  

18-05-2017 12:29:41
sjoerd
sjoerd
Dan zou ProRail genezen zijn van de Japanse ziekte? Het is ongelofelijk.  

18-05-2017 14:17:42
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (do 18 mei 2017 10:56:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p616275/): En er liggen al her en der overloopwissels die niet gebruikt worden omdat er altijd 2 sporen buiten dienst moeten als er eentje versperd is door bijvoorbeeld een defecte trein. Dan gaan extra wissels natuurlijk ook niet helpen zolang je dergelijke regels in stand blijft houden.

Moet het echt buiten dienst of geldt er een zodanige snelheidsbeperking in combinatie met de beperkingen van enkelsporig rijden dat NS er geen zin meer in heeft? Dat is nogal een verschil.
 

18-05-2017 14:25:09
ZJ37
ZJ37
Wat je tot nu toe in de praktijk ziet is dat bij een defecte trein dat 1 spoor blokkeert, ook het nevenspoor niet meer wordt gebruikt. Je kan dan wel 100 wissels aanleggen, maar dat helpt dan natuurlijk niks met deze regels.  

18-05-2017 14:33:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Al sinds een tijdje wordt het nevenspoor 'gewoon' gebruikt als er een trein defect staat hoor


MCN ASD
 

18-05-2017 14:51:51
ZJ37
ZJ37
Daar was vanmorgen weinig van te merken, of was er meer aan de hand? De melding was dat er een defecte trein stond tussen Bd en Rtd en er reed bijna niets.  

18-05-2017 15:42:19
thom
thom
Kan afhankelijk zijn of er personeel langs de trein moet zijn, of niet.  

18-05-2017 16:09:01
mdeen
mdeen
Wat is anders het plan met een defecte trein? Laten staan tot het probleem zich vanzelf oplost?  

18-05-2017 16:31:50
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (do 18 mei 2017 14:25:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p616289/): Wat je tot nu toe in de praktijk ziet is dat bij een defecte trein dat 1 spoor blokkeert, ook het nevenspoor niet meer wordt gebruikt. Je kan dan wel 100 wissels aanleggen, maar dat helpt dan natuurlijk niks met deze regels.
Stappen die parallel of opvolgend kan nemen, ok we hebben nu wissels, volgende stap is het versoepelen van stremmingsbeleid. Waarschijnlijk veel last van InfraSpeed op dat punt ook.
 

18-05-2017 17:48:39
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
ZJ37 (do 18 mei 2017 14:51:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p616291/): Daar was vanmorgen weinig van te merken, of was er meer aan de hand? De melding was dat er een defecte trein stond tussen Bd en Rtd en er reed bijna niets.

Dat hangt er een beetje vanaf wat het defect is , als een trein stuk staat door problemen aan de trein zelf dan kan er gewoon omheen gereden worden tegenwoordig. Mocht een trein defect gaan door problemen bij een spanningssluis(spanning/aarde rijden) of fasescheiding dan moet eventueel de trein en/of de bovenleiding geschouwd worden en moet het naastgelegen spoor buiten dienst gesteld worden.


MCN ASD
 

18-05-2017 19:44:45
BGM104
BGM104
Gaat bij het aankoppelen van de hulploc bij afslepen gestrande trein niet de hele lijn buiten dienst? Moet je ook nog altijd een GSM-R alarmoproep plaatsen voor het aankoppelen van de hulploc?  

18-05-2017 20:49:55
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee bij het aankoppelen van de hulp loc gaat niet de hsl buiten dienst er wordt alleen wel overlegd met de TRDL wanneer er een trein in aantocht is en een alarm oproep wordt ook niet geplaatst


MCN ASD
 

18-05-2017 21:39:44
ZJ37
ZJ37
Volgens mij heb je het aspect 'defecte trein' en de gevolgen daarvan voor het al dan niet geheel buiten dienst nemen van het nevenspoor met bijbehorende effecten. Daarnaast lijkt de bijsturing ook geregeld behoorlijk veel moeite te hebben om na een calamiteit de boel snel weer op de rit te krijgen.  

18-05-2017 21:55:36
icened
icened
Quote
Astraea (do 18 mei 2017 10:19:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p616270/): ProRail denkt dat het beter gaat als zij het spoor beheren in plaats van InfraSpeed. Eringa doet dan ook een pleidooi om het contract met InfraSpeed op te heffen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/18/prorail-wil-van-aannemer-hogesnelheidslijn-af-a1559335


Afwachten of Pro Rail het beter zal doen. Maar ben overtuigd dat de overheid zoal een cruciale fout heeft gemaakt door de HSL aan te besteden. Iets wat naar mijn weten in geen enkel land gedaan is. De overheid wilde het wiel opnieuw uitvinden.

En een aparte consortium de HSL laten financieren en onderhouden. In welk land zie je dat.

Bij de aanleg van de klassieke Hanzelijn voerde Pro Rail weer de regie. Het besteedde de onderbouw uit aan bedrijven zoals Arcadis en Dura Vermeer. En de aanleg van de bovenbouw werd uitbesteed aan Hanza Rail Team. De aanleg van de Hanzelijn is onder leiding van Pro Rail vrij eenvoudig gegaan. Gewoon beproefde techniek door een bedrijf die gewoon verstand van zaken heeft.

Moeilijk om achteraf te zeggen of Pro Rail het beter had gedaan als het de regie had over de aanleg van de gloednieuwe HSL met de gloednieuwe ERTMS. Maar de overheid had zoal geen verstand van zaken. Dat is wel duidelijk geworden in de Fyra enquête.
 

18-05-2017 22:02:03
roja
roja
Volkomen mee eens!!!  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-05-2017 22:17:49
mren
mren
Quote
icened (do 18 mei 2017 21:55:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p616321/):
En een aparte consortium de HSL laten financieren en onderhouden. In welk land zie je dat.


Dat is bij infrastructuur en gebouwen steeds gebruikelijker. De meeste kosten van infra/gebouwen zitten namelijk in de gebruiksfase en niet in de 'stichtingskosten'. Door één partij verantwoordelijk te maken voor ontwerp en onderhoud, kun je qua kosten een meer integrale afweging maken.

Voor meer info: even DBFMO in google tikken.
 

18-05-2017 22:21:19
b2py
b2py
Ook daar komen ze inmiddels van terug, zo zaligmakend zijn die contracten niet.  

18-05-2017 22:23:15
cuneo56
cuneo56
Een paar opmerkingen: In Frankrijk naderen twee verlengingen van de LGV Atlantique hun voltooing die ook privaat gefinanciert zijn en onderhouden gaan worden.De prijzen van paden zijn daar zo hoog dat de SNCF nogal terughoudend was in eerste instantie over het aantal aan te bieden treinen over de lijnen trouwens.

Wat Infraspeed als onderhouds bedrijf betreft denk ik dat Prorail het niet echt beter zal doen, veel methodes van Infraspeed zijn b.v. gebaseerd op processen uit chemische industrie en er wordt daardoor veel gedaan aan preventie en preventief onderhoud.
Doordat men hierdoor de beschikbaarheid van de lijn ruim boven het contractueel afgesprokene heeft, ontbreekt echter ook in mijn ogen weer de prikkel om bij calamiteiten rekening te houden met de reiziger. Zo neemt men bij ( vermeend) Spanning/Aarde rijden ruim de tijd om de zaak te controleren op schade. Daar heeft de reiziger veel last van en zover ik dat heb meegemaakt is er nog nooit schade daar bij ontstaan.
Dat zou Prorail dan weer een stuk pragmatiser doen.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-05-2017 22:24
 

18-05-2017 22:44:03
b2py
b2py
Het probleem dat Pier schetst zit ook niet de kwaliteit van het onderhoud maar het gebrek aan prikkels voor InfraSpeed om de prestatie van vervoer te verbeteren terwijl ProRail daar wel op wordt afgerekend.  

18-05-2017 22:54:28
mren
mren
Dan had IenM onderhoud onder de juiste parameters aan Infraspeed moeten gunnen.

RWS heeft voor het onderhoud aan de A10 een enorme waslijst aan bonus/malus-regelingen, waardoor de onderhoudspartij het wel uit zijn hoofd laat om regulier onderhoud doordeweeks overdag te doen. (En terzijde, maar wellicht leuk om te weten: in het VK is een keer een tender uitgezet waar af werd gerekend op doorstroming, gevolg was meteen dat bij het ontwerp van de weg rekening werd gehouden met het minimaliseren van de kans op een ongeval en werd er rekening gehouden met razendsnel opruimen na een ongeval)
 

18-05-2017 23:10:32
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (do 18 mei 2017 21:55:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p616321/): Afwachten of Pro Rail het beter zal doen. Maar ben overtuigd dat de overheid zoal een cruciale fout heeft gemaakt door de HSL aan te besteden. Iets wat naar mijn weten in geen enkel land gedaan is. De overheid wilde het wiel opnieuw uitvinden.


Ik ben er van overtuigd dat het een stuk verstandiger is om je ergens in te verdiepen voor er een menig over te hebben.

Quote
icened (do 18 mei 2017 21:55:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p616321/): En een aparte consortium de HSL laten financieren en onderhouden. In welk land zie je dat.


Om maar eens een voorbeeld te noemen: Frankrijk. De LGV Tours - Bordeaux wordt mede gefinancierd, geëxploiteerd en onderhouden door LISEA.

Quote
icened (do 18 mei 2017 21:55:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p616321/): Bij de aanleg van de klassieke Hanzelijn voerde Pro Rail weer de regie. Het besteedde de onderbouw uit aan bedrijven zoals Arcadis en Dura Vermeer. En de aanleg van de bovenbouw werd uitbesteed aan Hanza Rail Team. De aanleg van de Hanzelijn is onder leiding van Pro Rail vrij eenvoudig gegaan. Gewoon beproefde techniek door een bedrijf die gewoon verstand van zaken heeft.


Arcadis, Dura Vermeer en Hanza Rail Team kwamen als winnaar uit de bus van...

...aanbestedingen.

Blijkbaar werkt dat prima dat aanbesteden dus dat is in ieder geval niet de oorzaak van de chaos op de HSL Zuid.

Quote
icened (do 18 mei 2017 21:55:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p616321/): Moeilijk om achteraf te zeggen of Pro Rail het beter had gedaan als het de regie had over de aanleg van de gloednieuwe HSL met de gloednieuwe ERTMS. Maar de overheid had zoal geen verstand van zaken. Dat is wel duidelijk geworden in de Fyra enquête.


Vanuit het oogpunt van interoperabiliteit was iedere andere beslissing dan TVM-430 een domme beslissing. En desondanks lukt het Thalys al jaren om betrouwbaar met ERTMS te rijden. Alleen een hobbyclub met gele treintjes heeft er wat moeite mee.
 

19-05-2017 06:44:32
icened
icened
Quote
Henk1619 (do 18 mei 2017 23:10:32 https://www.somda.nl/forum/15278/p616333/):

Vanuit het oogpunt van interoperabiliteit was iedere andere beslissing dan TVM-430 een domme beslissing. En desondanks lukt het Thalys al jaren om betrouwbaar met ERTMS te rijden. Alleen een hobbyclub met gele treintjes heeft er wat moeite mee.


Laten we hopen dat NS met de ervaringen uit het verleden het over 4 -5 jaar het wel goed gaan aanpakken met de ICNG.

ERTMS in de Thalys werkte voor 2009 ook niet perfect. Maar vanaf 2010 heeft SNCF & NMBS met de ERTMS van Ansaldobreda STS (nu Hitachi Europe) de problemen inderdaad wel opgelost. NS moet het doen met de ERTMS van Bombardier. En we weten inmiddels dat die niet de beste leverancier van ERTMS is....
 

20-05-2017 12:12:02
Henk1619
Henk1619
Volgens de propaganda machine van NSR en Prorail zijn spanningssluizen en overgangen van/naar ERTMS op de HSL het probleem en niet het materieel, interne bedrijfsprocedures of ondeskundig personeel. Als dat waar is dan gaat Fyra 2.0 ook niets oplossen.  

20-05-2017 12:18:54
Henk1619
Henk1619
NS betaalt miljoenen aan NMBS vanwege verliezen Beneluxtrein

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen drie jaar 14,4 miljoen euro aan de Belgische spoorwegen NMBS betaald om verliezen van de Beneluxtrein te compenseren. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Belgische spoorwegen.

De Beneluxtrein keerde in 2013 halsoverkop terug nadat de Fyra faalde. De trein reed in 2013 een groot deel van het jaar slechts acht keer per dag tussen Brussel en Den Haag. Daardoor was de trein in 2013 nog winstgevend. De frequentie is daarna verhoogd en sinds december 2014 rijdt de trein zestien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel.

De frequentie is weliswaar verhoogd, maar het aantal internationale reizigers is ongeveer gelijk gebleven. “Daardoor zijn de verliezen opgelopen,” legt redacteur Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl uit. Circa 2 miljoen reizigers passeren de grens met de Beneluxtrein. De gemiddelde bezettingsgraad op basis van verkochte tickets (cijfers 2015) bedroeg 42 procent bij het overschrijden van de grens, meldde de Belgische minister van Mobiliteit eerder. Dat is geen slechte bezettingsgraad. “Een trein heeft in Nederland gemiddeld een lagere bezettingsgraad,” stelt Van Kuyeren. Dat de trein toch verliesgevend is, komt doordat de infraheffing in België vrij hoog is.

De NS moet het verlies van de Belgische spoorwegen compenseren omdat dit na het Fyra-debacle zo is afgesproken. De NMBS hoeft slechts maximaal 1,5 miljoen euro per jaar bij te leggen bij de Beneluxtrein. Omdat het verlies veel hoger is, komt de rest voor de rekening van NS. NS is niet verrast door de cijfers. “We wisten waar we aan begonnen,” reageert NS-woordvoerder Ton Boon. Hij wijst op het maatschappelijk belang van de verbinding. Na het falen van de Fyra moest NS voor een alternatief zorgen.

Vanaf december is het de bedoeling dat de Beneluxtrein niet meer via Roosendaal, maar via Breda gaat rijden. De trein wisselt dan het klassieke spoor in voor het hogesnelheidsspoor. NS wil geen voorspelling doen welke impact dat zal hebben op de financiële cijfers. In elk geval zullen de Belgische spoorwegen vanaf dat moment meer gaan bijdragen aan de eventuele verliezen: tot 5,5 miljoen per jaar. Het rijden over de hogesnelheidslijn is een stuk duurder. “En daar staat tussen Rotterdam en Antwerpen nauwelijks reistijdwinst tegenover,” zegt Hildebrand van Kuyeren. Dat is anders voor reizigers uit Amsterdam en Schiphol: die krijgen vanaf december een snellere reistijd naar België.

Voor de NMBS heeft de route via de HSL nog een voordeel. De Belgische spoorwegen laten nu nog bijna uurlijks een trein pendelen tussen Noorderkempen en Antwerpen. De nieuwe Beneluxtrein zal die functie grotendeels overnemen. Alleen in de vroege en late uren, als de Beneluxtrein niet rijdt, zal er straks nog een pendeltrein nodig zijn. Het ligt voor de hand dat de bezettingsgraad van de nieuwe Beneluxtrein zal stijgen.

http://www.treinreiziger.nl/ns-betaalt-miljoenen-aan-nmbs-vanwege-verlies-beneluxtrein/
 

20-05-2017 12:27:01
Henk1619
Henk1619
Samengevat:
- NSR heeft domme afspraken gemaakt met NMBS over wie het verlies betaalt
- Door het aantal treinen te verdubbelen bij een gelijkblijvend aantal klanten draait de Benelux nu verlies
- Via de HSL rijden is noodzakelijk om een groter deel van de verliezen bij NMBS te parkeren
 

20-05-2017 13:01:16
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (wo 17 mei 2017 09:45:06 https://www.somda.nl/forum/15278/p616153/): Ook zijn er andere mogelijkheden voor NMBS en NS via de HSL Breda - Antwerpen. Er kunnen snelle Intercity gaan rijden tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen - Mechelen - Brussel Nationaal Luchthaven - Leuven - Luik. Op die manier kan de HSL Antwerpen - Breda alsnog goedkoper en gedeeld geëxploiteerd worden door NS en NMBS.


Het probleem is te veel treinen, zie bovenstaande artikel, dus dan gaat nog meer treinen het probleem niet kleiner maken. Als er vanuit de randstad al geen markt is voor meer dan 8 treinen per dag, hoe zie je dat dan voor je met een verbinding die helemaal leunt op een provincie stadje in Brabant? Breda-Luik via de Belgische HSL is ook de enige verbinding die op die manier sneller is dan wat nu al mogelijk is. Typisch geval van een verbinding van niets naar nergens.

Als er al een rechtstreekse verbinding via Breda naar Belgie enige kans zou maken dan zou het al Eindhoven-Tilburg-Breda-Roosendaal-Antwerpen moeten zijn. Maar dat is iets wat je al had kunnen opzetten van de start van de Fyra. En in de tijd van de Benelux hondekoppen had je een paar keer per dag nog een stelletje mee kunnen laten rijden en kunnen splitsen in Rsd. Het is al veelzeggend dat die verbinding er niet was, is en ook niet zal komen.
 

20-05-2017 17:29:14
icened
icened
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 12:27:01 https://www.somda.nl/forum/15278/p616462/): Samengevat:
- Door het aantal treinen te verdubbelen bij een gelijkblijvend aantal klanten draait de Benelux nu verlies


Tsja de imago van de NS heeft natuurlijk een deuk opgelopen. Als ze willen dat het aantal klanten toeneemt zorgt dan eerst voor een nieuwe snellere comfortabelere, punctueler en betrouwbaardere Intercity. Dat is waarschijnlijk een van een aantal maatregelen die NS & NMBS kan nemen om het aantal treinreizigers te laten toenemen.

Inderdaad jammer dat Infrabel zulke hoge heffingen vraagt. Weet de reden niet van die hoge infraheffingen. Vraag me af of de Europese Commissie blijk is met die hoge infraheffingen. Ze willen de interoperabiliteit met HST/IC wil bevorderen tussen verschillende Europese landen
 

20-05-2017 17:43:31
icened
icened
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 13:01:16 https://www.somda.nl/forum/15278/p616468/):

Het probleem is te veel treinen, zie bovenstaande artikel, dus dan gaat nog meer treinen het probleem niet kleiner maken. Als er vanuit de randstad al geen markt is voor meer dan 8 treinen per dag, hoe zie je dat dan voor je met een verbinding die helemaal leunt op een provincie stadje in Brabant? Breda-Luik via de Belgische HSL is ook de enige verbinding die op die manier sneller is dan wat nu al mogelijk is.


Dan bedoel ik wel mee dat de Beneluxtrein gewoon opgeheven wordt. Niet de IC Breda - Luik en de Beneluxtrein + gaan rijden. Want dan wordt het zoal veel te duur door die hoge infraheffingen die berekend wordt per trein en met welke snelheid die trein rijdt.

Het levert treinreizigers geen tijdsverlies op als ze bij station Breda van de IC Direct Amsterdam - Breda moeten overstappen op de IC Breda - Antwerpen - Luik. Bij Breda zal hoe dan ook gekeerd worden. Treinreizigers zullen dan alleen extra moeten overstappen bij station Breda.

Kan er van Nederland zowel naar Antwerpen/Brussel (Thalys) en Antwerpen - Brussel Nationaal Luchthaven - Luik (M 7/ICNG)gereden worden. Door de aanleg van de HSL Antwerpen - Nederlandse grens zijn er meer mogelijkheden. Voor welke verbindingen NMBS & NS de HSL Antwerpen - Breda wilt gebruiken en waar de treinreizigers het meeste behoefte aan is een andere factor. Maar er zijn al twee rechtstreekse (hogesnelheid) treinen tussen Amsterdam C - Brussel Zuid/Midi. En die mogen elkaar niet beconcurreren.
 

20-05-2017 19:59:14
b2py
b2py
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 12:27:01 https://www.somda.nl/forum/15278/p616462/): Samengevat:
- NSR heeft domme afspraken gemaakt met NMBS over wie het verlies betaalt

Je hebt een betere suggestie? Zonder de huidige regeling rijdt die trein uberhaupt niet
 

20-05-2017 20:49:49
ZJ37
ZJ37
De focus ligt helemaal op die HSL. Die mag voor de korte termijn ook wel op de trajecten liggen die min of meer nu slachtoffer zijn van de onbetrouwbaarheid op de HSL, dus Bd-Ehv en Rtd-Gvc. Ik krijg maar niet de indruk dat NS het iets kan schelen om daar wat aan te doen, want in de praktijk gebeurt dat ook zelden.  

20-05-2017 21:28:49
sjoerd
sjoerd
NS misschien ook wel. Als zelfs ProRail nog wissels wil bijleggen, kan NS niet achterblijven.  

20-05-2017 22:25:25
Frontier
Frontier
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 12:12:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p616460/): Volgens de propaganda machine van NSR en Prorail zijn spanningssluizen en overgangen van/naar ERTMS op de HSL het probleem en niet het materieel, interne bedrijfsprocedures of ondeskundig personeel. Als dat waar is dan gaat Fyra 2.0 ook niets oplossen.

Als dat waar is dan zou de Thalys ook om de haverklap moeten stranden, wat natuurlijk niet het geval is zoals we weten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-05-2017 23:02:23
cuneo56
cuneo56
Het is waar dat er zoals de HSL in Nl is gebouwd een paar flinke valkuilen zitten.
Maar goed opgeleid personeel voor zowel materieel als ETCS kan daar prima mee omgaan.
Zo is b.v. de opleiding om een Thalys te mogen rijden een paar keer keer langer dan voor een Traxx%03%
Het zou NSR sieren nu eindelijk een simulator voor Traxx met HSL te bestellen en daarop hun personeel beter mee op te leiden. Want zoals al eerder gezegd, rijden onder ETCS onderscheid de Meester van de krukkedraaier.
 

20-05-2017 23:22:34
sjoerd
sjoerd
Het zal best schelen als je in je opleiding langer praktijk mag oefenen. Maar dat daarbij ETCS het enige ingrediënt is, dat je onder controle moet hebben, en dat dit je dan tot meester maakt of krukkendraaier, dat gaat er bij mij niet in. De meesters op de TRAXX-en hebben voorwaar wel met meer gedoe onderweg te stellen dan die op de Thalys.  

20-05-2017 23:51:34
thom
thom
Volgens mij is het rijden onder ERMTS ansich ook het probleem niet, een keer data invoeren en daarna schotelt dat ding praktisch alles voor, dus volgens mij ligt dat eerder aan de communicatie tussen materieel en infra, dan aan de communicatie tussen materieel en machinist.

Verschil tussen de Traxx en de Thalys is danook de bouwer van het ERTMS systeem aan boord, en volgens mij is dat ook de clou van de het aantal strandingen...

Laatst bewerkt door thom op 20-05-2017 23:55
 

21-05-2017 00:40:36
mtlx
mtlx
ETCS in de Traxx is inmiddels alweer een paar jaar behoorlijk stabiel. Natuurlijk, in elke software zit wel een bug, maar als ik naar de afgelopen paar jaar op de HSL kijk (sinds de software begin 2015 geüpdatet werd) heb ik slechts eenmaal gehad dat de verbinding even weg viel (en vrij snel weer terug kwam, dus de trein heeft niet eens stil gestaan).
Natuurlijk is dat de ervaring van één persoon, maar collega's hoor ik er eigenlijk ook niet meer over. Dat was in het begin wel anders.
 

21-05-2017 11:14:30
pjkleton
pjkleton
Hallo ,
Als ik zo eea nalees blijven alleen de problemen over van de Traxx met het meerdere keren omschakelen van de bvl spanning dan de Thalys . De Thalys heeft hier geen last (meer) van,dus zou de "fout"in nog de software kunnen zitten die mss anders is dan die in de Thalys ?

Peter
 

21-05-2017 11:15:49
b2py
b2py
Quote
cuneo56 (za 20 mei 2017 23:02:23 https://www.somda.nl/forum/15278/p616492/): Het is waar dat er zoals de HSL in Nl is gebouwd een paar flinke valkuilen zitten.
Maar goed opgeleid personeel voor zowel materieel als ETCS kan daar prima mee omgaan.
Zo is b.v. de opleiding om een Thalys te mogen rijden een paar keer keer langer dan voor een Traxx%03%
Het zou NSR sieren nu eindelijk een simulator voor Traxx met HSL te bestellen en daarop hun personeel beter mee op te leiden. Want zoals al eerder gezegd, rijden onder ETCS onderscheid de Meester van de krukkedraaier.
Zoiets? https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a47d25309f4036a3a1d44188b85d5e27/cid/1897898
 

21-05-2017 11:40:21
icened
icened
Quote
pjkleton (zo 21 mei 2017 11:14:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p616506/): Hallo ,
Als ik zo eea nalees blijven alleen de problemen over van de Traxx met het meerdere keren omschakelen van de bvl spanning dan de Thalys . De Thalys heeft hier geen last (meer) van,dus zou de "fout"in nog de software kunnen zitten die mss anders is dan die in de Thalys ?

Peter


Is Bombardier daarom zo druk bezig met het ontwikkelen van SR 9?
 

21-05-2017 12:23:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Het omschakelen van spanning met als gevolg een knipperende lamp deuren dicht was het probleem , sinds een aantal weken worden alle traxx'en met Cab-2 tegen de rijtuigen geplaatst zodat de 25kv stoomafnemer niet in de buurt van de rijtuigen zit maar helemaal voor en achterop daar zat het probleem met de deuren onder andere in. SR 9 zou meer de ETCS zelf moeten verbeteren door een aantal storings meldingen weg te werken met die update.


MCN ASD
 

21-05-2017 14:41:55
Daan!
Daan!
Quote
Rolffiej19 (zo 21 mei 2017 12:23:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p616510/): Het omschakelen van spanning met als gevolg een knipperende lamp deuren dicht was het probleem , sinds een aantal weken worden alle traxx'en met Cab-2 tegen de rijtuigen geplaatst zodat de 25kv stoomafnemer niet in de buurt van de rijtuigen zit maar helemaal voor en achterop daar zat het probleem met de deuren onder andere in. update.


Hoe kan dat dan?
 

21-05-2017 14:59:12
treinfan
treinfan
Waarschijnlijk het ontbreken van goede shielding of de mogelijkheid daartoe.  

21-05-2017 16:22:49
pjkleton
pjkleton
AHa ! Dus niet het omschakelen was het probleem ,maar de aanwezigheid van de 25kV voerende kabels in de buurt van de "Deur dicht "signalering was de oorzaak ?
Wel ontstond dat probleem pas op het moment dat de lok gevoed werd door de 25kV / 50 Hz .
Mss moeten er dan tractiestroom voerende kabels of signaleringskabels verlegd worden.
Groeten ,
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 21-05-2017 17:26
 

21-05-2017 17:29:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat dus, zodra de 25kv stroomafnemer neer gelaten werd ging de lamp deuren dicht vaak knipperen dus er zat/zit ergens een storing op die lijn in de buurt van de rijtuigen . Overgens gebeurt het nog wel is dat de snelschakelaar van de 25kv weigert in te schakelen dat is wel nog steeds een van de problemen met de traxx die nog niet helemaal onder controle zijn


MCN ASD
 

21-05-2017 19:41:07
pjkleton
pjkleton
Bedankt voor de leerzame informatie.%02%
Groeten ,
Peter,die de Traxx alleen maar van de buitenkant gezien heeft.%04%
 

21-05-2017 22:57:53
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (za 20 mei 2017 17:29:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p616479/): Tsja de imago van de NS heeft natuurlijk een deuk opgelopen. Als ze willen dat het aantal klanten toeneemt zorgt dan eerst voor een nieuwe snellere comfortabelere, punctueler en betrouwbaardere Intercity. Dat is waarschijnlijk een van een aantal maatregelen die NS & NMBS kan nemen om het aantal treinreizigers te laten toenemen.


Klinkt heel aannemelijk maar gek genoeg is het aantal treinreizigers juist toegenomen op trajecten waar mat'54, ICM en ICR is vervangen door IRM.


Quote
icened (za 20 mei 2017 17:29:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p616479/): Inderdaad jammer dat Infrabel zulke hoge heffingen vraagt. Weet de reden niet van die hoge infraheffingen. Vraag me af of de Europese Commissie blijk is met die hoge infraheffingen. Ze willen de interoperabiliteit met HST/IC wil bevorderen tussen verschillende Europese landen


In internationaal verband heeft Nederland altijd voorop gelopen op het gebied van kostenbeheersing. Waar over de grens de technologische vooruitgang er voor zorgde dat hooguit een heel station werd aangestuurd door 1 trdl deden we het hier al jaren met 1 trdl voor een hele lijn. Niet zo gek dus dat de infraheffing ook hoger is.
 

21-05-2017 23:37:27
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (za 20 mei 2017 17:43:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p616481/): Het levert treinreizigers geen tijdsverlies op als ze bij station Breda van de IC Direct Amsterdam - Breda moeten overstappen op de IC Breda - Antwerpen - Luik. Bij Breda zal hoe dan ook gekeerd worden. Treinreizigers zullen dan alleen extra moeten overstappen bij station Breda.


Klinkt niet heel erg voor de hand liggend om voor miljarden een HSL aan te leggen zodat je zonder tijdsverlies de klanten op een afgelegen plek waar ze toch al niet wilden zijn te laten overstappen.

Thalys laat zien dat je helemaal niet hoeft te keren in Breda. En overstappen op de IC naar Luik gaat ook prima in Antwerpen. Ten opzichte van die optie levert overstappen in Breda wel degelijk tijdsverlies op. Overstappen in Breda is vergelijkbaar met overstappen in Almere van Amsterdam CS richting Zwolle, het is technische mogelijk maar verre van prettig.


Quote
icened (za 20 mei 2017 17:43:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p616481/): Kan er van Nederland zowel naar Antwerpen/Brussel (Thalys) en Antwerpen - Brussel Nationaal Luchthaven - Luik (M 7/ICNG)gereden worden. Door de aanleg van de HSL Antwerpen - Nederlandse grens zijn er meer mogelijkheden. Voor welke verbindingen NMBS & NS de HSL Antwerpen - Breda wilt gebruiken en waar de treinreizigers het meeste behoefte aan is een andere factor. Maar er zijn al twee rechtstreekse (hogesnelheid) treinen tussen Amsterdam C - Brussel Zuid/Midi. En die mogen elkaar niet beconcurreren.


Als 8 keer per dag een Benelux laten rijden wel kostendekkend is dan kun je ook gewoon een hand vol slagen Thalys toevoegen zodat je een uursdienst Amsterdam - Parijs krijgt. Trek de extra slagen bovenop de huidige uursdienst Brussel - Parijs een paar keer per dag door naar Den Haag en je hebt een alternatief dat beter en goedkoper is dan die HSL boemel waar NSR mee denkt te moeten komen.
 

21-05-2017 23:45:15
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (za 20 mei 2017 19:59:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p616485/):
Quote
Henk1619 (za 20 mei 2017 12:27:01 https://www.somda.nl/forum/15278/p616462/): Samengevat:
- NSR heeft domme afspraken gemaakt met NMBS over wie het verlies betaalt

Je hebt een betere suggestie? Zonder de huidige regeling rijdt die trein uberhaupt niet


Ja, geen domme afspraken maken. En als dat betekent dat er geen Benelux rijdt dan is dat toch ook prima?

Los van alle afspraken over wie wat betaalt is het nogal bizar om de kosten zo te laten oplopen. In plaats zo snel mogelijk terug naar 8 slagen per dag kiest NSR voor de strategie van een gokverslaafde: de inzet verhogen in de hoop ooit te winnen.
 

21-05-2017 23:48:00
Daan!
Daan!
De keuze om het aantal slagen te verhogen, is ook onder druk van de politiek, de publieke opinie en Arriva genomen.  

21-05-2017 23:54:53
jeanne
jeanne
Quote
Henk1619 (zo 21 mei 2017 23:45:15 https://www.somda.nl/forum/15278/p616555/): Ja, geen domme afspraken maken. En als dat betekent dat er geen Benelux rijdt dan is dat toch ook prima?

Los van alle afspraken over wie wat betaalt is het nogal bizar om de kosten zo te laten oplopen. In plaats zo snel mogelijk terug naar 8 slagen per dag kiest NSR voor de strategie van een gokverslaafde: de inzet verhogen in de hoop ooit te winnen.


Heeft dit nu ook niet bij uitstek te maken met het prestatiecontract van NS om de HSL binnen de HRN concessie te krijgen, na alles wat er voor 2015 niet goed ging?


Jeanne Kok
 

22-05-2017 00:12:23
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (za 20 mei 2017 20:49:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p616487/): De focus ligt helemaal op die HSL. Die mag voor de korte termijn ook wel op de trajecten liggen die min of meer nu slachtoffer zijn van de onbetrouwbaarheid op de HSL, dus Bd-Ehv en Rtd-Gvc. Ik krijg maar niet de indruk dat NS het iets kan schelen om daar wat aan te doen, want in de praktijk gebeurt dat ook zelden.


Of het ze niet kan schelen kan ik lastig beoordelen maar het is wel duidelijk dat Ehv-Rtd het slachtoffer is van een politiek spelletje om de HSL dienst zodanig met andere diensten te vervlechten dat het op het moment dat de overheid de concessie aan een andere partij geeft het lijkt alsof dat een verslechtering is voor de klanten...

Ehv-Gvc kun je ook prima via Ddr rijden met ICR en 1700, goedkoper en betrouwbaarder. En misschien nog wel belangrijker, als ze dat hadden gedaan dan was in 2016 het materieeltekort 100 bakken minder geweest. Tenzij die ICR's per december natuurlijk spontaan uit de lucht zijn komen vallen...
 

22-05-2017 00:16:25
thom
thom
Alleen zijn die 1700'en die je daar dan voor nodig hebt, allang niet meer beschikbaar, detail...  

22-05-2017 00:19:00
Henk1619
Henk1619
Quote
Daan! (zo 21 mei 2017 23:48:00 https://www.somda.nl/forum/15278/p616556/): De keuze om het aantal slagen te verhogen, is ook onder druk van de politiek, de publieke opinie en Arriva genomen.


Soms is het beter om je concurrent dat probleem in de maag te splitsen. Tenzij je er heilig van overtuigd bent dat Arriva het wel voor elkaar krijgt natuurlijk.
 

22-05-2017 00:20:48
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (ma 22 mei 2017 00:16:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p616565/): Alleen zijn die 1700'en die je daar dan voor nodig hebt, allang niet meer beschikbaar, detail...


Hoezo, is er inmiddels een nieuwe eigenaar voor gevonden?
 

22-05-2017 00:22:58
Frontier
Frontier
thom zal er op doelen dat nagenoeg alle niet in gebruik zijnde 1700'en geplukt op de Dgr en Hrp staan. Edoch zijn ze met de juiste wil en voldoende geld heus wel weer inzetbaar te maken, als men dat echt zou willen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-05-2017 00:27:05
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (za 20 mei 2017 23:51:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p616496/): Volgens mij is het rijden onder ERMTS ansich ook het probleem niet, een keer data invoeren en daarna schotelt dat ding praktisch alles voor, dus volgens mij ligt dat eerder aan de communicatie tussen materieel en infra, dan aan de communicatie tussen materieel en machinist.


Klinkt aannemelijk maar ook betrekkelijk eenvoudig op te lossen door ETCS aan te leggen op de stukken conventioneel spoor waar de HSL treintjes gebruik van maken.
 

22-05-2017 00:42:57
Henk1619
Henk1619
Quote
Rolffiej19 (zo 21 mei 2017 17:29:19 https://www.somda.nl/forum/15278/p616521/): Dat dus, zodra de 25kv stroomafnemer neer gelaten werd ging de lamp deuren dicht vaak knipperen dus er zat/zit ergens een storing op die lijn in de buurt van de rijtuigen .


Raar verhaal dat materieel met dit soort zaken gewoon een toelating heeft van IL&T. Niet verbazingwekkend overigens na de uit elkaar vallende Fyra treinstellen en Stadler trams die bij een aanrijding kantelen. Ik ben benieuwd hoe erg het dan wel niet gesteld moet zijn met de Vectron aangezien die nog steeds niet is toegelaten.
 

22-05-2017 08:41:22
icened
icened
Quote
Henk1619 (zo 21 mei 2017 23:37:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p616554/):

Klinkt niet heel erg voor de hand liggend om voor miljarden een HSL aan te leggen zodat je zonder tijdsverlies de klanten op een afgelegen plek waar ze toch al niet wilden zijn te laten overstappen.

Thalys laat zien dat je helemaal niet hoeft te keren in Breda. En overstappen op de IC naar Luik gaat ook prima in Antwerpen. Ten opzichte van die optie levert overstappen in Breda wel degelijk tijdsverlies op. Overstappen in Breda is vergelijkbaar met overstappen in Almere van Amsterdam CS richting Zwolle, het is technische mogelijk maar verre van prettig.


Ben met je eens dat je de HSL niet moet gebruiken voor bestemmingen waar treinreizigers weinig naar toe gaan. Maar omdat al een snelle Thalys rechtstreeks naar Brussel rijdt en die andere (snelle) trein meer van toegevoegde waarde kunnen ze gaan kijken wat voor mogelijkheden er extra zijn. Ben er vrij zeker dat de meeste treinreizigers vanaf Randstad/Noord Brabant/Nederland vooral naar Antwerpen reizen met de trein. Wat daarna volgt zal bestemmingen kunnen zijn zoals Brussel C, Brussel Nationaal Luchthaven.

Laatst bewerkt door moderator op 22-05-2017 20:50
 

22-05-2017 08:47:47
icened
icened
Quote
Henk1619 (zo 21 mei 2017 23:37:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p616554/):

Als 8 keer per dag een Benelux laten rijden wel kostendekkend is dan kun je ook gewoon een hand vol slagen Thalys toevoegen zodat je een uursdienst Amsterdam - Parijs krijgt. Trek de extra slagen bovenop de huidige uursdienst Brussel - Parijs een paar keer per dag door naar Den Haag en je hebt een alternatief dat beter en goedkoper is dan die HSL boemel waar NSR mee denkt te moeten komen.


De staatsspoorbedrijven zouden zich vooral moeten richten naar de wens van de treinreizigers. Natuurlijk moet de Benelux wel zo kostendekkend mogelijk zijn.

Mocht de treinreizigers meer behoefte hebben aan meer Thalys i.p.v. de Beneluxtrein dan is het prima. Moet SNCF & NMBS extra Thalys bestellen bij Alstom of andere leveranciers van HST.

Maar uit het verleden is wel gebleken dat het concept van 32 HST tussen Amsterdam - Brussel niet reëel was. Er was geen markt voor. Dat gaat niet gebeuren. En NMBS zal er zoal niet aan meewerken.

Laatst bewerkt door icened op 22-05-2017 09:07
 

22-05-2017 09:22:02
treinfan
treinfan
@Henk1619 echt niet elke trein rijdt storingsvrij, of wil je per direct ook de toelating van SGM, ICM en DDM-1 schrappen? Die hebben allemaal wat deurproblematiek gekend.
Zolang er enkel onterecht geen groene lamp wordt gegeven en niet andersom, zie ik geen groot veiligheidsissue.
 

22-05-2017 13:34:17
thom
thom
Quote
Frontier (ma 22 mei 2017 00:22:58 https://www.somda.nl/forum/15278/p616568/): thom zal er op doelen dat nagenoeg alle niet in gebruik zijnde 1700'en geplukt op de Dgr en Hrp staan. Edoch zijn ze met de juiste wil en voldoende geld heus wel weer inzetbaar te maken, als men dat echt zou willen.
Correct

Alleen met die kant tekening dat als je genoeg geld ergens in pompt je alles weer op kunt lappen, maar praktisch al die 1700'en zijn zo geplukt om de soort genoten op de baan te houden dat een nieuwe lok mij bijna goedkoper lijkt

Laatst bewerkt door thom op 22-05-2017 13:35
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl