Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |
11-11-2012 16:58:24 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Huh, is nu alleen een dwarsliggende minister de oorzaak![]() |
11-11-2012 18:07:30 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Een dwarsliggende minister is de enige aanwijsbare oorzaak, dus dan is het makkelijk om dat als obstakel aan te wijzen. Het feit of men qua exploitatie klaar is, valt niet te controleren. Al gedurende het hele traject waarin men met de V250 bezig is, toont NS Hispeed zich in een totaal stilzwijgen over de voortgang. Kenmerkend vind ik wel dat er vanuit NS Hispeed (of de NMBS) nauwelijks merkbare druk wordt uitgeoefend op de Nederlandse en Belgische overheid om hun conflict over de HSL Zuid op te lossen. Als je als bedrijf klaar bent voor de exploitatie, dan sta je toch te springen om op 9 december te gaan rijden? Iedere dag dat de treinen stilstaan, kost klauwen met geld. Neem desnoods een delegatie van de Nederlandse en Belgische pers mee op een promotierit om te laten zien dat je er klaar voor bent. Een dergelijk positief bericht kan er aan bijdragen dat de politieke druk verhoogd wordt. Ik mag hopen dat de politieke issues snel opgelost worden, zodat men op 9 december gewoon van start kan gaan OF het niet als rookgordijn kan gebruiken om andere problemen te verhullen. Laatst bewerkt door maurits op 11-11-2012 18:09 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-11-2012 13:18:42 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als je de nederlandse minister mag geloven is het conflict momenteel dat NMBS/HSA geen dienst op Breda wil rijden. En dat is niet politiek van aard (afgezien van dat NMBS een overheidsbedrijf is). En eerlijk gezegd vind ik het willen rijden van 10 treinen waar er voorheen 16 reden ook geen kwalificatie van "we zijn er klaar voor". |
14-11-2012 13:59:22 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
In Overijssel is men op het idee gekomen om de Thalys naar Zl door te laten rijden: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/12032483/Leuk-ideetjelaat-Thalys-naar-Zwolle-doorrijden.ece Klik nogal luchtfietserij, het zou een stuk logischer zijn om de Fyra door te laten rijden. Maar we moeten dan wel tot 2015 wachten, als HRN en HSL in één concessie gaan. In principe is het dan nog niet heel raar om de eerste en laatste Fyra Brussel van/naar Zwolle te laten gaan. Alleen, als het plan door gaat rijden er dan al Fyras Rtd - Asdz - Alm (-Zl). Laatst bewerkt door DingeZ op 14-11-2012 13:59 |
![]() |
advertentie |
14-11-2012 14:39:20 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ach, het is wel een leuk idee. Rijdt er tenminste nog één trein die goed gebruikt maakt van waarvoor het baanvak mede ontworpen is: gas op de plank naar Zwolle. Maarja, er zullen wel weer allerlei praktische bezwaren zijn waardoor het niet kan. "Mesdames et messiers, prochaine arret: Soewolle. Terminus." |
14-11-2012 14:54:48 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Rij dan meteen door naar Groningen.. |
14-11-2012 15:05:21 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ze hebben het in het artikel alleen over laten doorrijden van de laatste Thalys naar Zl en 's ochtend weer eentje die in Zl begint. |
14-11-2012 15:12:06 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Inderdaad maar je moet vanuit Groningen wel in staat zijn om die eerste trein te kunnen halen. Overigens denk ik dat je het beter met de tweede en een na laatste thalys van de dag kan doen. Die rijden ook geen complete slag lijkt mij. Laatst bewerkt door Klaasje op 14-11-2012 15:12 |
14-11-2012 15:21:05 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Even kijken waar we op uit zouden komen als we dat doen. Van de 3 omlopen die in Amsterdam 's nachts overstaan is het in dat geval logisch om de omloop die als laatste uit Amsterdam vertrekt en 's avonds als eerste aan komt naar Groningen te laten rijden. Dat betreft de Thalys van 9:19 uit Asd en de Thalys die om 18:41 aankomt in Asd. Bij een reistijd van 2 uur tussen Gn en Asd betekent dat een vertrek om 7 uur 's morgens en een aankomst om kwart voor 9 's avonds. Dat zijn op zich redelijke tijden. Dan moet je wel een pad vinden om midden in de ochtendspits over de Flevolijn te rijden en dat zal best lastig zijn. Veel sneller dan een goederenpad zal het niet zijn en een reis met de (12)700 en dan in Schiphol overstappen op de Thalys zal minstens een kwartier sneller zijn. Aan de andere kant is het comfort van een overstapvrije verbinding en bediening aan een comfortabele stoel natuurlijk ook wat waard. Maar als ik even een reality check doe: er is heel veel moeite gedaan om een Thalys naar Keulen door te trekken naar Düsseldorf, Duisburg en Essen (bij elkaar enkele miljoenen inwoners) en dan dan zou een Thalys naar steden met enkele honderden duizenden inwoners waar ook nog eens veel meer treinkilometers voor nodig zijn wel ineens positief uitkomen? Ik ben bang van niet. |
14-11-2012 18:48:01 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het feit dat de Thalys naar Essen (en ook die naar Oostende en Luik via de Waalse as) niet erg populair zijn heeft ermee te maken dat je die treinen alleen voor de relatie Parijs-eindbestemming mag gebruiken en niet voor binnenlands verkeer. Daardoor is de bezetting erg laag. De Zwitsers doen dat anders, die laten bijvoorbeeld de TGV uit Parijs vanaf Basel in een binnenlands IC-pad naar Zürich rijden, waarbij je met alle treinkaartjes er gebruik van mag maken. Idee voor een Thalys naar Zwolle en Groningen is dus wel OK, maar dan ook (deels) openstellen voor binnenlands verkeer. Wellicht zou je er nog wel een toeslag voor kunnen vragen (vergelijkbaar met de ICE). Laatst bewerkt door maurits op 14-11-2012 18:48 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
14-11-2012 23:50:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik heb even gekeken op basis van 2013. De Thalys ligt ongeveer een kwartier bij de (12)700/2600 vandaan op Amsterdam CS-Lelystad. Je zou in Weesp een 4300 kunnen inhalen en hopen dat je Oostvaarders of Lelystad op tijd haalt om de 4600 voorbij te rijden. Als dat niet lukt draait de complete knoop Zwolle in de soep en dat lijkt mij niet zo handig... |
15-11-2012 00:35:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Gezien de vertragingen die Thalys soms heeft vanuit Parijs, lijkt integratie in de binnenlandse dienst sowieso niet erg handig. De Int 140 is daar ook wel een voorbeeld van. |
15-11-2012 07:29:44 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Alleen ontsluit je daarmee weinig extra reizigerspotentieel want die trein is met een trein uit Groningen ook te halen. Ook de Thalys van 8:19 is vanuit Groningen te bereizen. Alleen die van 6:19 is vanuit Zwolle niet meer te halen. Dus dat zou ik de enige kandidaat vinden om door te rijden naar Zwolle. Dan heb je ook weinig last van de ochtendspits, alleen even stoppen in Lelystad, ERTMS is aan boord, dus 200 rijden tussen Zwolle en Lelystad en je kunt met een uur van Zwolle in Amsterdam zijn. |
15-11-2012 09:58:30 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Wat een luchtfietserij, ik weet niet of men van Zwolle een NShispeed standplaats wil maken, verder hebben ze er geen faciliteiten a`la Wgm en Zwolle is niet echt 'the place' voor Parijsgangers, ik neem aan dat Zwolle niet uitspringt met kaartverkoop voor treinen naar Parijs! Dan zou je beter een DisneyThalys een rondrit door NL maken alvorens naar Disneyland te snellen, volgens mij heeft dat meer potentie. |
15-11-2012 10:05:19 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Enige ambitie die getoond wordt, meteen de kop in drukken... Goed bezig collega's![]() Gr Joop mcn Lls |
15-11-2012 10:32:39 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ah, dan maar meteen ook een Thalys van/naar Tiel![]() ![]() |
15-11-2012 10:42:16 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Zwolle is wel een groot knooppunt in noord Nederland, iedereen die van het noorden naar Brussel/parijs wil moet via Zl, daarom is het wel makkelijk. |
15-11-2012 10:48:48 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Zwolle is voor veel Noorderlingen ook een veel "veiliger" station. Rotterdam CS en Amsterdam CS zijn voor delen van de bevolking toch wel erg grote stations in het "grote boze" westen en Schiphol klinkt niet als een logische overstapplek als je niet weet wat daar allemaal wel niet langsrijdt. Doorrijden naar Zwolle zou vooral de drempel heel erg verlagen voor het gebruik waarmee dus ook een nieuwe klantengroep aangeboord kan worden. |
15-11-2012 11:16:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is op zichzelf een soort kopie van de succesformule die de SNCF van meet af aan hanteert in het TGV-netwerk. |
15-11-2012 11:18:12 | ||
---|---|---|
ajb42
![]() |
Als je van plan bent met de Thalys naar Parijs te gaan dan zijn Rotterdam CS en Amsterdam CS toch maar kleine en "veilige" stations |
15-11-2012 11:32:13 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het grote verschil is dat je op Parijs niet meer op tijd hoeft te zijn voor je overstap. Je bent immers al dichtbij de eindbestemming. Halverwege de reis moet dat wel. |
15-11-2012 11:39:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Eurostar doortrekken van Asd naar Zl, misschien dan ook een optie? |
15-11-2012 11:40:53 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Nee! Ene uur door naar Lw en het andere naar Gn![]() Gr Joop mcn Lls |
15-11-2012 12:12:15 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Eurostar is nogal streng qua toegang en beveiliging, dus dan kun je Zwolle weer een keer verbouwen...![]() |
15-11-2012 12:34:47 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Hoelang van tevoren moet je boeken om te profiteren van de 'vroegboekkorting'? Anders zijn er straks voor de eerste dagen alleen maar dure kaartjes te koop%05% |
15-11-2012 13:04:55 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Ervan uitgaande dat men de verkoop nog open stelt, dan zijn de vroegboektarieven tot 7 dagen voor vertrek te boeken (mits stoelen beschikbaar). Maar als NS Hispeed wijs is, stellen ze de vroegboektarieven extra beschikbaar voor de eerste vertrekdata. Het feit dat de trein nog steeds niet te boeken is binnen 4 weken voor vertrek, is redelijk uitzonderlijk in West Europa. Dit soort boekingstermijnen doet vooral aan Polen, Bulgarije en Oekraïne denken.... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
15-11-2012 14:56:22 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat zou ook wel eens interessant kunnen zijn. De vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen naar Eurodisney gaan met de trein. Maar je zou bijvoorbeeld op een moment dat er in Brussel een tweede stel aangekoppeld wordt (uit Keulen of in Brussel beginnend) een Thalys naar Eurodisney kunnen doorsturen. Ik neem aan dat dat in Frankrijk wel kan, Thalys rijdt tenslotte ook de Zonthalys. |
15-11-2012 15:56:42 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Overigens klopt het verhaal dat er maar 160 gereden mag worden op de Hanzelijn van geen kant: - ERTMS is klaar en de lijn is geschikt voor 200 (uitgezonderd die paar bochten). Dus mag je er 200. - de max snelheid met de huidige ATB-EG is 140 en niet 160. Dus waar die journalist z'n kennis vandaan haalt??? Laatst bewerkt door R1-2010 op 15-11-2012 15:57 |
15-11-2012 15:59:34 | ||
---|---|---|
dwem
![]() |
Prof Maurits van Witsen propageert al lange tijd dat de enige manier om iets van de HSL te maken, een vorm van integratie met het NS Intercity netwerk is. Door laten rijden naar oorden als Eindhoven, Zwolle, Enschede enz. Inderdaad, dat kost geld en vraagt durf, maar de man die de vader van Spoorslag 70 is, is daar nu eenmaal niet bang voor. Niet gelijk terugkeren op het oude pad bij de eerste hindernis die je tegenkomt. Dirk |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-11-2012 16:50:45 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Over welke beveiligingen spreken we dan? Choo choo..... |
15-11-2012 16:53:11 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ik kon zondag in Paris amper een foto van een Eurostar maken, omdat de Eurostar perrons met wit matglas zijn afgeschermd, je kon er via een toegangspoort naartoe met 5 beveiligers, of via de check-in bovenlangs en dan met de trap naar beneden. Zomaar even langs de Eurostar-trein lopen is dus niet eens mogelijk(!) He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
15-11-2012 16:55:09 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Quote "Eurostar terminals x-ray all luggage and security screen all passengers and their hand luggage. They also have measures in place that are not visible. Eurostar works with the authorities in France, UK and Belgium to ensure its security measures meet their requirements as well as extra measures over and above what the authorities ask for" http://www.directrail.com/faq_eurostar.aspx |
15-11-2012 17:05:20 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Wat een waanzin zeg. Gelukkig houdt mij niks tegen om de Thalys te kunnen fotograferen of filmen in Amsterdam. Waarom die veiligheid rondom de Eurostar als ik vragen mag? Omdat de Eurostar met Engeland verbonden is, het land waar men ook zo vreselijk van veiligheid houdt? ![]() ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 15-11-2012 17:06 Choo choo..... |
15-11-2012 17:12:15 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Veiligheid maar ook vanwege de Britse asielwetgeving die het lastig maakt om iemand weg te sturen als ze eenmaal binnen zijn. |
15-11-2012 17:30:37 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Quote Heeft niks met waanzig of wat dan ook te maken. Het verenigd koninkrijk is geen lid van het verdrag van shengen, en houd dus haar eigen grenscontroles in stand. Hierdoor moeten de eurostar terminals gewoon worden afgegrendeld, net als op vliegvelden e.d. Mcn NS International Rtd |
15-11-2012 17:33:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Moeten is een wat groot woord. Het is een keuze het op deze manier aan te pakken. Controle kan ook gewoon in de trein plaatsvinden. |
15-11-2012 17:43:50 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Dus moet het, er is toen gezegd die eurostar komt er maar dan onder deze voorwaarden waaronder een afgegrendelde terminal. Mcn NS International Rtd |
15-11-2012 18:02:12 | ||
---|---|---|
taurus
![]() |
De veiligheidseisen hebben ook te maken met de strenge eisen van de Kanaaltunnel. Laatst bewerkt door taurus op 15-11-2012 18:02 |
15-11-2012 18:08:00 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote En het nadeel van pas in de trein controleren is dat azielzoekers wél in Engeland kunnen komen. Je kan ze moeilijk midden in de Kanaaltunnel uit de trein zetten ![]() |
15-11-2012 18:08:56 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel. Afgesloten verstreksporen 'moeten' nu omdat men er voor heeft gekozen om strikte controles op de stations uit te voeren. Als men er voor had gekozen om deze controles onderweg te houden (zoals bijvoorbeeld zo'n 10-15 jaar geleden in internationale treinen in Oost-Europa), waren die afgesloten sporen niet nodig geweest. Quote Gewoon niet toelaten in GB en als ongewenst vreemdeling uitzetten naar het eerste (EU-)land waar deze persoon zich heeft gemeld. (Dublin-II-verordening) Laatst bewerkt door mren op 15-11-2012 18:11 |
15-11-2012 18:09:59 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ja en als je ze in de trein doet loop je de kans dat als je "gezeik" hebt met iemand je een langere tussenstop ergens moet maken om iemand te laten verwijderen. Daarom de keus het op de stations te doen. |
15-11-2012 19:16:58 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Precies, en hoe lang duurt zo'n extra stop? 15 min of zo als het tegenzit. Dus daarom geven we iedereen maar 30 min extra reistijd om de controle vooraf te kunnen doen. ![]() |
15-11-2012 19:22:40 | ||
---|---|---|
dwem
![]() |
Hier wordt vergeten dat Groot Brittannië veel meer ervaring heeft met (en dus angst voor) het terrorisme. Al jaren was er de IRA (in de periode voor het "Good Friday Agreement" ben ik bij bezoek aan Londen 2 x geconfronteerd met een bomalarm: een keer werd King's Cross ontruimd wegens een "bombscare", een andere keer moest ik de Docklands Light Railway ergens onderweg verlaten en geduldig (queue here please, inderdaad) wachten op de bussen, om dezelfde reden. En een jaar of 20 geleden ontplofte er 's nachts in het West End een IRA bom, minder dan 36 uur nadat ik in een restaurant in dezelfde straat had gedineerd. Dat zet je wel aan het denken trouwens. Sindsdien is er Al Qaida, met de "June bombings" (in juni een paar jaar geleden waarbij in de underground een bom ontplofte en een bus finaal werd opgeblazen. Er vinden in dat land regelmatig arresaties plaats van al dan niet vermeende terroristen, soms duidelijk gegrond, het land heeft een grote Pakistaans-Islamitische bevolking die voor een gedeelte is geradicaliseerd. Al met al redenen om de grens goed in de gaten te houden. Plus inderdaad het niet deelenemen aan Schengen. de traditionele eilandmentaliteit en typisch Britse eigenaardigheden als de angst voor "Foot and Mouth" (mond en klauwzeer) en "Rabies" (hondsdolheid). Geen hond komt het land in zonder een lange periode in quarataine. Dat geldt zelfs voor blindegeleidehonden (de ouderen herinneren zich 'No dogs allowed"). Dirk |
15-11-2012 20:32:34 | ||
---|---|---|
pluisje
![]() |
Zwolle - maar je kunt ook een andere middelgrote stad in het land noemen - is een prima startplek voor de Thalys. Ja ik weet dat er nu geen voorzieningen zijn maar vanuit het reizigersperspectief is het ideaal. Ben van de zomer naar Lissabon getreind en zowel heen als terug is de aanreis naar Rotterdam de grootste bottleneck. Geen Thalys wacht er op je omdat je in Putten onverwacht op een zijspoor staat, er stroomstoring is in Utrecht of omdat op Alexander de politie even een zwartrijder uit je trein moet halen... Ik had een overstap van ongeveer vijf kwartier gerekend om dit soort dagelijkse ongemakken voor te zijn. Als ik had kunnen kiezen voor een vertrek uit Zwolle had ik dit zonder twijfel gedaan. |
15-11-2012 21:07:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
In dat soort gevallen wreekt zich soms de starheid van NSH; als je vertraging hebt opgelopen mag je gewoon de volgende trein nemen. Het is al jaren zo dat als de BNL uit valt je gewoon de Thalys mag nemen. Alleen is het treinpersoneel het daar niet altijd mee eens, maar dat is hun probleem en niet het probleem van de reiziger. |
15-11-2012 21:16:16 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Volgens mij ligt Utrecht veel gunstiger. Als je daar een Thalys naar toe zou trekken vanaf Rotterdam profiteren behalve Zwolle bijvoorbeeld ook Amersfoort en Arnhem er van. En vanaf Utrecht ben je ook in afzienbare tijd op de Meer. Een Thalys vanaf Amsterdam doortrekken naar Zwolle lijkt mij erg onrealistisch, zeker als je via de Hanzelijn rijdt. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-11-2012 22:47:56 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wat is er precies onrealistisch aan het via de Hanzelijn rijden? Mij lijkt het links laten liggen van Amsterdam juist niet zo'n sterk punt aan een route naar Utrecht. |
16-11-2012 00:38:11 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Precies. Bij een verlenging na het oorspronkelijke eindpunt hoeven alleen de extra kosten van het doorrijden worden terugverdiend. Bij een aftakking van de oude route moeten de kosten van het doorrijden en de gemiste omzet van het overslaan van Schiphol en Amsterdam worden terugverdiend. |
16-11-2012 06:33:06 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteWat daar onrealistisch aan is? Wel, de Flevopolder is een mooi gebied maar naar mijn mening niet erg internationaal gericht. Weinig reizigerspotentieel dus. Amsterdam ligt bovendien vrij excentrisch dus doorrijden vanaf Amsterdam waar dan ook heen heeft m.i. geen enkele zin. En ik denk ook niet dat het ooit gaat gebeuren, NSH kennende. Laatst bewerkt door nohab op 16-11-2012 06:33 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
16-11-2012 07:20:06 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Het is vrij algemeen dat spoorwegkennis bij journalisten laag is. De man in kwestie is er zelfs op aangesproken maar vindt het blijkbaar niet nodig zijn uitspraken te corrigeren. |
16-11-2012 08:26:20 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Het verhaal van de 160 km/h klopt nou net wel! Het baanvak wordt in stand gehouden voor 200 km/h, maar de toegestane Vmax wordt tot nader order 160 km/h. Dat heeft te maken met het feit dat er voor het NVW (normenkader veilig werken) minder ingrijpende consequenties zijn dan dat er max 200 km/h wordt gereden. Aangezien er toch nog geen treinen gepland zijn die harder dan 160km/h gaan rijden heeft ProRail dit besloten, minder ingrijpende consequenties zijn natuurlijk ook goedkoper. Laatst bewerkt door spiketrain op 16-11-2012 09:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
16-11-2012 10:31:28 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Maar dat is omdat er regulier geen ritten sneller dan 160 km/h gepland zijn. Als dat regulier wel gedaan wordt dan wordt dat wel weer aangepast. |
16-11-2012 10:35:34 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Doe maar gewoon 140 km/h in de reguliere dienst .. Gr Joop mcn Lls |
16-11-2012 10:36:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
In de netverklaring van Prorail staat de lijn in de snelheidsklasse 161-220 km/h (en ze hebben eindelijk de fout gecorrigeerd dat de Maaslijn in de klasse 126-139 valt, dus ik begin enige waarde aan de netverklaring te hechten). De minister heeft ook geen besluit genomen dat er maar 160 gereden mag worden, dus Prorail kan ook niet zomaar de maximum snelheid naar beneden schroeven. |
![]() |
advertentie |
16-11-2012 13:56:05 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Quote Dit is juist wat er in de tweede helft van de jaren '90 beoogd werd met het Intercity Max plan van NS. Zo innovatief en gedurfd is het niet. Alleen gooide het lijngebonden aanbestedings-opportunisme van het Kabinet-Kok II roet in het eten. Dat Van Wissen gelijk heeft gekregen blijkt wel nu als NS nu als 'boetedoening' voor de financieel dramatisch verlopen HSL-concessie, vanaf 2015 de HSL moet integreren in het binnenlandse net. met behoud van de hoofdrailconcessie. Het is het Max-plan in de herkansing. Dus durf, dat valt nogal mee. Eerder realisme. En dat het geld kost... Welk model heeft nu het meeste geld gekost? Precies. |
16-11-2012 14:18:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quoteneen, dat doet Prorail dan ook niet "zomaar'. |
26-11-2012 12:48:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Laten we het dan weer eens over het materieel hebben: Vorige week is er 's avonds laat een V250 tot stilstand gekomen op de HSL, Fyra 969 is toen gebruikt om de reizigers eruit te krijgen. Vanochtend kwam wederom een V250 tot stilstand op de HSL, die is wederom geëvacueerd. Geen goede beurt voor de V250, die over minder dan 2 weken een lijndienst naar Brussel zou moeten gaan rijden... |
26-11-2012 13:26:55 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Dat zat er toch dik in, na alle problemen met de Fyra en de reputatie van Ansaldo. Dick van den Hoven |
26-11-2012 13:57:46 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het rijden gaat nog niet van een leien dakje. Zo zat ik pas geleden in de Fyra V250 4802, welke net nieuw was, en tot stilstand kwam op de HSL. Het heeft toen een kwartier geduurd voordat deze op gang kwam en verder naar Shl kon rijden. Maar na Shl werd deze weer opgeheven. Choo choo..... |
26-11-2012 13:58:55 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Heeft iemand enig idee wat er mis gaat? ERTMS? |
26-11-2012 14:00:58 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Hoewel het eigenlijk niet mag, kan het natuurlijk gebeuren dat materieel bovenmatig veel kinderziektes heeft. Maar dan moet je reëel zijn en de reguliere dienst uitstellen. Ook al gelet op alle protesten en het politieke gedoe dat er grote druk op zet. Maar ja, ongelijk bekennen is moeilijk.............. |
26-11-2012 14:20:17 | ||
---|---|---|
Onno
![]() |
Hoe dan ook, het is natuurlijk buitengewoon irritant dat we al die jaren de vinger niet achter de aard van de problemen met de V250 hebben kunnen krijgen. NSHispeed hult zich in nevelen en ook de leden van dit forum hebben geen licht op de zaak kunnen werpen. Toch? En terzijde: ik las in Via Libre (zeg maar de Spaanse Op de Rails) dat Ansaldo de productielijn van de V250 heeft opgedoekt. Dus een vierde SNCB-stel zit er niet meer in. Als het bericht klopt tenminste. Zie http://www.vialibre-ffe.com/noticias.asp?not=9838&cs=inte |
26-11-2012 14:26:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
International Rail Journal (www.railjournal.com) schreef onlangs hetzelfde. Aangezien meerdere (betrouwbare?) bronnen het schrijven, en gezien de lange onzekerheid of er wel een 20e stel besteld zou worden, lijkt het me wel realistisch dat AnsaldoBreda de productielijn heeft ontmanteld. Alle 19 bestelde stellen zijn gebouwd. Er is weliswaar een optie voor nog meer stellen, maar zo'n optie is niet onbeperkt houdbaar. |
26-11-2012 14:28:52 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Is toch ook geen verplichting of plicht van welke vervoerder dan ook om uit de doeken wat de problemen zijn? Enne, er zijn veel mcn opgeleid de laatste paar weken, kan dus ook zomaar een bedienings foutje zijn. Kwestie van gewenning. Zie ook de perikelen rondom de SLT. Tegenwoordig gaat het ook goed, bijna probleemloos![]() Gr Joop mcn Lls |
26-11-2012 14:53:25 | ||
---|---|---|
Onno
![]() |
Nee, maar openheid kan geen kwaad, te meer daar de indienststelling van de stellen met jaren is vertraagd. En áls het tegenwoordig gaat om bedieningsfoutjes, dan zou ik dat - uit pure interesse - ook zeker willen weten. Kortom: ik word een beetje moe van al dat gissen de hele tijd. |
26-11-2012 15:09:02 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Niet gaan zitten gissen dan, maar lekker verder gaan met je hobby![]() Gr Joop mcn Lls |
26-11-2012 19:37:33 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: berichten m.b.t. reizen en tarieven naar België zijn verplaatst naar https://somda.nl/forum/12703/Reizen+naar+Belgi%EB+in+drgl+2013/. Enkele andere berichten zijn verwijderd. In dit topic beperken we ons tot het materieel. Groet, Spiketrain |
26-11-2012 19:55:35 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Quote Hoe zou jij het vinden als je baas of je opleiding al jouw fouten en foutjes openbaar neerzet. Ik ben er wel blij mee dat ze hier een beetje terughoudend in zijn. De indienststelling heeft lang op zich moeten wachten maar dat was meer de reden van veel te laat leveren dan onwil vanuit de vervoerder. Mcn NS International Rtd |
27-11-2012 10:10:28 | ||
---|---|---|
mantaray
![]() |
Joepie we gaan van de zomer toch echt naar belgie met de fyra ......waarschijnlijk http://www.bndestem.nl/regio/breda/voorlopig-nog-geen-fyra-naar-belgi%C3%AB-1.3521125 |
27-11-2012 10:33:57 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
HiSpeed is erg goed in het gebruik van bijwoordelijke bepalingen van tijd: "binnenkort" en "ergens voor". Laten we het voorlopig houden op "eens". |
27-11-2012 10:52:46 | ||
---|---|---|
nickeyboy
![]() |
"Ooit" lijkt me hier beter... |
27-11-2012 11:48:58 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Sorry, maar google voor de gein eens goed, alle (grote) fouten staan al openbaar. In de luchtvaart word trouwens alles openbaar gehouden, dat creëert een bepaalde werkdruk waardoor je zekerder van je werk wilt zijn. "Het zal wel goed zijn" of "het is goed" maakt het verschil uit. De geheimhouding doet dit project zeker niet ten goede: ik hoor liever dat er wat mis is gegaan en men er wat aan doet dan "ons materieel werkt vlekkeloos" loopt te zeggen. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
28-11-2012 12:01:30 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zijn de V250'en eigenlijk inmiddels al toegelaten in België? Zag er afgelopen zaterdag één rond de klok van 23 staan op Antwerpen Centraal. Wellicht was dat een proefrit? |
28-11-2012 12:05:20 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Klopt, doordeweeks zijn er (bijna) dagelijks proefritten, in ieder geval 's morgens, tussen Rtd en Atw. Naja, proefritten of opleidingsritten, wat je wilt. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
28-11-2012 12:11:37 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Er rijden een aantal omlopen door elkaar. Opleiding voor lijn4 naar antw maar ook proefritten naar brussel, ook in de avonduren Sinds begin september zijn de opleidingen gestart voor de lijn4 en sindsdien zijn ze dus ook toegelaten Mcn NS International Rtd |
03-12-2012 19:12:50 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Voor discussie over de dienstregeling hebben we andere topics. Groet, Spiketrain |
03-12-2012 21:20:44 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Openheid is zeker goed ,maar bedenk dat in dit hele project waarin vele partijen elkaar de zwarte piet maar al te graag willen toespelen, niemand z'n kaarten zomaar op tafel zal leggen. En dat verklaard evenzeer waarom enkele ingewijden op dit forum zeer terug houdend zijn met het geven van info. Ciao. |
03-12-2012 21:22:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, we zijn inderdaad diep, diep gezonken met z'n allen. |
05-12-2012 16:28:57 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Eindelijk goed nieuws: Per medio 2013 zullen op de perrons van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda FYRA OV-Chippaaltjes komen. Ingechecked bij NS en op het laatste moment met de FYRA mee willen? Haal de pas langs de paal en Uw toeslag word van Uw tegoed afgeschreven. Stapt U eerder uit dan de eindbestemming van de FYRA word bij het uitchecken bij de FYRA paal het verschil teruggestort. Nog niet ingechecked en U wilt met de FYRA mee? Check in bij een FYRA paal, U reist dan op NS tarief + FYRA toeslag. Per medio 2014 zijn er de plannen om reserveren voor de FYRA Brussel bij de kaartautomaten mogelijk te maken. Al met al word het dus steeds een stukje beter! Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-12-2012 16:54:37 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDat is dan wel maar liefst zeven jaar te laat. Er had in 2007 al een plan klaar moeten liggen. |
05-12-2012 17:28:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Klinkt als een oud verhaal, vanaf 1-1-2013 wordt er een vlaktaks ingevoerd. € 2,30 toeslag ongeacht de afstand die je aflegt. Er is dan geen sprake meer van 'terugstoren' (behalve misschien op Asd-Shl?) |
05-12-2012 17:33:26 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Dus om met Fyra te reizen moet je langs twee paaltjes? En als je overstapt op de RET in Rotterdam moet je dus uitchecken bij Fyra, uitchecken bij NS en vervolgens weer inchecken bij RET? Het wordt echt een circus zo... Quote Ja, gezellig met meer paaltjes dan reizigers op de perrons... |
05-12-2012 18:22:32 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
nee, je leest het verkeerd![]() Quote Kortom, even een fictief scenario Bd- Rotterdam Beurs (ik noem maar eens wat). Bd: inchecken NS Fyra paal. Rtd: uitchecken bij Fyra paal (of reguliere paal) en dan vervolgens inchecken bij RET. Aangezien de toeslag vast wordt (binnenlands gebruik) kan je gewoon bij een Fyra paal inchecken en bij een willekeurige NS paal (zeg, Dt) uitchecken. Toeslag wordt al berekend bij het inchecken namelijk. Ik vind dit geheel een stuk sneller en klantvriendelijker dan nu elke keer voordat je de Fyra pakt langs de automaat te moeten om de toeslag erop te zetten. Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-12-2012 18:23 |
05-12-2012 19:53:41 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Hoe kom je daar bij? Als je van vervoerder wisselt moet je toch al uit- en inchecken. Voor een ritje Rta-Rtd-Brs moet je vier keer "checken", en dat is altijd al zo geweest. En geloof me, ik check minimaal 8 keer per dag in en uit op dat traject. Laatst bewerkt door AgentX op 05-12-2012 19:54 |
05-12-2012 21:16:54 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
@mren: zoals ondertussen is beschreven is het weldegelijk een stuk makkelijker: je checked in bij een fyra paal, waarbij zowel het reizen op saldo/abonnement word geactiveerd alsmede de toeslag. Bij het inchecken betaal je de grootst mogelijk toeslag (Bd - Asd). Als je eerder uitchecked, je reist bijvoorbeeld Bd - Rtd, dan word het bedrag van Rtd - Asd teruggestort. Wil je vanaf Rtd verder reizen met NS? Check dan uit bij een Fyra paal, het NS product blijft actief, maar je toeslag word verwerkt en beëindigd. Bij het uitchecken bij een NS paal op Bd, Rtd, Shl of Asd word automatisch de toeslag verwerkt en beëindigd alsmede een check-uit bij het ns product. Als je bij een ander station bij NS uitchecked, terwijl je toeslag nog actief is, word de volledige toeslag betaald (Asd - Bd v.v.). Men kan immers niet controleren of jij bijvoorbeeld in Rtd de reguliere trein naar Bd hebt genomen of de Fyra. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 05-12-2012 21:18 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-12-2012 23:49:27 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Geen issue want er komt per 1 januari een toeslagtarief ongeacht je reis Laatst bewerkt door spiketrain op 06-12-2012 11:53, reden: Quoot verwijderd. |
06-12-2012 00:11:25 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Daar was de FYRA mee opgestart ja, en zou ooit weer gaan herintreden, maar tot op heden is men druk bezig met het gene wat ik heb gemeld door te zetten. Tot zover ik te horen heb gekregen is het nogsteeds trajectafhankelijk. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-12-2012 09:54:36 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Zie: http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-schiphol-rotterdam-breda/route-en-dienstregeling (klik op 'tarieven') Per 1 januari trajectonafhankelijk €2,30 (op basis van Shl - Rtd met inflatiecorrectie, Asd - Shl toeslagvrij) Laatst bewerkt door RoelZ1 op 06-12-2012 09:55 |
06-12-2012 11:58:20 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt, zodat meerdere aspecten hier behandeld kunnen worden. Groet, Spiketrain |
06-12-2012 20:33:05 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: off-topic bericht verwijderd. Groet, Spiketrain |
06-12-2012 20:54:30 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
maf dat je dan nu voor hetzelfde traject 3,50 moet betalen.... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-12-2012 21:28:04 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Je betaald alleen voor het hsltraject en niet meer voor klassiek deel Mcn NS International Rtd |
07-12-2012 14:06:21 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Geinig detail wat mij nu pas opvalt bij de prio-fyra: het "wc-bezet" lampje werkt niet onder 25KVAC, bij 1,5KVDC wel. Het viel maandag al op, er van uit gaande dat het contact slecht was, maar nu zie ik het vandaag weer. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 07-12-2012 22:59 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
07-12-2012 16:45:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Lijkt me vreemd, dat lampje werkt op boordspannning net zoals de treinverlichting en gelukkig niet op hoogspanning ![]() Daarnaast levert de Traxx volgens mij gewoon 1500 volt op de HS-kabel naar de rijtuigen, of ie nu onder 25 kV rijdt of 1,5 kV. Toevallig lampje stuk kan natuurlijk ook, dat wordt niet elke dag getest dus dat valt niet snel op... Laatst bewerkt door thom op 07-12-2012 16:45 |
07-12-2012 22:45:28 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Merkwaardig, dan zou dat lampje moeite moeten hebben met een rimpeling van de wisselspanning... iets anders kan ik niet bedenken. |
08-12-2012 11:44:05 | ||
---|---|---|
TGr79
![]() |
De spanning op de HS-kabel is wel degelijk afhankelijk van de bovenleidingsspanning en onder 1.500 V en 25 kV verschillend. |
08-12-2012 12:05:09 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
De traxx (br186) heeft onder beide spanningen (1,5vdc en 25Kvac) in nederland gewoon 1500vdc op de treindraad staan. Alleen onder 15Kvac wordt er 994vdc doorgegeven. Alleen daar rijden we niet mee hier in nederland Dus de rijtuigen krijgen altijd dus d zelfde spanning aangeboden voor het creeren van het boordnet Mcn NS International Rtd |
09-12-2012 22:37:11 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
+75 nu al.. Goede zaak die Fyra![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-12-2012 22:57, reden: topictitel aangepast |
09-12-2012 22:40:49 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Wat een overdreven reactie zeg..., is de 1e vandaag....![]() Gr Joop mcn Lls |
09-12-2012 22:44:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Zou juist op de eerste dag, na jaren van testen en poe-ha van NS Hispeed en NMBS, niet alles perfect moeten gaan? Vertraging door externe factoren uitgezonderd natuurlijk. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |