Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |
04-11-2013 10:27:40 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteEven een paar denkstappen terug. De bron van het gebeuren is De telegraaf. Nog even afgezien van wat je van de Telegraaf mag vinden, zullen ze in elk geval taal gebruiken die elke Nederlander snapt. Dus niet de UIC-definitie, maar laten we het de 'media-definitie' noemen van hogesnelheidstrein: een trein die sneller rijdt dan 140/160. Gevoelsmatig ligt de grens op 200, dat is een getal dat tot de verbeelding spreekt. Trouwend volgens die UIC-definitie was zelfs de V250 (eigenlijk V249) binnen NL dus al geen hogesnelheidstrein aangezien-ie overal op nieuw aangelegd HSL spoor zou rijden. |
04-11-2013 10:34:21 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
De link voor de liveverbinding met de TK Cie I&M voor het hsl/BeNe-debat: http://downloadhq.kpnstreaming.nl/index_wms.php?asx=TweedeKamerlive/Encoder04_Troelstra_Extern500k |
04-11-2013 10:46:06 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDat argument geldt nog steeds. De EU was het alleen niet eens met de door Nederland bedachte regels, o.a. dat een trein pas "hoofdzakelijk internationaal vervoer biedt" als minstens 75% van de passagiers een internationale reis maakt. |
04-11-2013 11:20:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteWe galoperen wel weer een kant uit waar het eigenlijk niet over ging. Het bericht is niet meer dan het (al wat oudere) nieuws dat NS uit Thalys stapt en niet gaat proberen in Eurostar deel te nemen, niet meer en niet minder. Ben overigens wel nieuwsgierig wat NS gaat doen t.a.v. de ICE Amsterdam - Keulen e.v.. |
![]() |
advertentie |
04-11-2013 12:21:06 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
@Broek53 Ik lees toch iets anders; "Ze laten het supersnelle treinverkeer over aan buitenlandse bedrijven als Thalys en Eurostar, waarmee ze hooguit een samenwerking aangaan." Ze stappen er niet op voorhand uit, maar overwegen een samenwerking. Wat het ook betekenen mag, NS gaat er financieel dik op achteruit. Gr Joop mcn Lls |
04-11-2013 12:39:45 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Achteruit ten opzichte van wat? Overigens betekent dat dan toch in feite dat Thalys en Eurostar onder het open-accesvervoer komen te zitten? Curieus is dan wel dat Thalys en straks Eurostar wel onderdeel maken van het 'palet aan reismogelijkheden' NL-B dat NS met de minister afgesproken heeft, terwijl NS daar dan zelf geen zeggenschap meer over heeft. |
04-11-2013 13:48:31 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote NS is nooit aandeelhouder van Thalys geweest. De Telegraaf brengt dus non nieuws. Wel is het zo dat door het opdoeken van Fyra Int NS/HSA niet meer onder eigen vlag aan vervoer met een snelheid hoger dan 160* km/u gaat doen in eigen land. Dit als we er vanuit gaan dat NS niet de ambitie heeft om aandeelhouder in Eurostar te worden. En ik zie ook niet in waarom je dat zou moeten willen voor die 2 slagen per dag. Thalys rijdt in NL wel onder de vlag van NS/HSA. In Nederland heb je namelijk wel een door IL&T en ProRail erkend vervoerder nodig. Er is dus wel een samenwerkingsovereenkomst Thalys/NS/HSA. *tot instroom nieuw binnenlands HSL/IC materieel |
04-11-2013 14:25:46 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Waarom zou er in Nederland met een snelheid hoger dan 160 km/u gereden worden moeten worden? De afstanden zijn in Nederland zodanig dat men al weer moet gaan afremmen als er op volle speed gekacheld word. Dan heb ik het nog niet eens wat dit aan de energierekening kost, optrekken en weer afremmen. Bij de afstand Amsterdam - Parijs dan zou het zich lonen op 300 km/u tegaan rijden. Laatst bewerkt door john2 op 04-11-2013 15:06, reden: type fout hersteld. |
04-11-2013 14:48:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Die hele discussie over snelheden gaat uiteindelijk bijna nergens over. Tussen Asd en Rtd heb je het over 5 minuten rijtijdverschil als 160 danwel 250 km/u gereden wordt. Tussen Rtd en Bd scheelt dit 2 minuten. Tel uit je winst... |
04-11-2013 15:09:17 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Je vergeet er alleen wel bij te vermelden dat die 5 minuten wel 12% is t.o.v. 41 minuten. Zou je op een stuk van 3 uur (bijv. Groningen - Zeeland) 12% pakken is dat wel een ruime 20 minuten. Dus uiteindelijk loont die snelheidsverhoging wel. |
04-11-2013 15:11:33 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
De winst is dus zodanig miniem dat het voor het milieu, energie rekening en voor de beurs van de treinreizigers, beter is om 160 km/u terijden. Anders moeten de treinprijzen ook weer omhooog vanwege de energierekening. |
04-11-2013 15:14:28 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Quote Of dat wel of niet ergens over gaat is op zich van ondergeschikt belang in deze. Waar het uiteindelijk over zou moeten gaan is of partijen zich aan afspraken houden en leveren waartoe ze zich contractueel verplicht hadden. |
04-11-2013 15:16:55 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Een oude zegswijze zegt "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald" Dus als voortschrijdend inzicht toont dat een tandje minder beter is, dan doe je dat toch? Die contracten dateren uit een heel ander tijdperk, toen de bomen nog de hemel ingroeiden. Dick van den Hoven |
04-11-2013 15:50:22 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wie altijd gewend was te reizen van Shl naar Rtd via de Oude Lijn (nu 50 minuten), zal het altijd een vooruitgang vinden om via de HSL te reizen. Of je er dan 24 of 19 minuten over doet is in beide gevallen al aanzienlijk sneller. |
04-11-2013 16:10:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Waarbij een groot deel van de tijdwinst wordt bereikt door een zoveel mogelijke rechte trace,. Normaal was Rtd - Shl via een 'omweg' over Gv en Ledn! |
04-11-2013 17:30:02 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De allergrootste winst van het Fyra-debakel is wat mij betreft dat daardoor de HSL ook voor de 'gewone man' een functie heeft gekregen. Er zit omgerekend een paarhonderd euro belastinggeld van jou en mij in; voor die 2x in m'n leven dat ik met de Thalys naar Parijs zal gaan is dat wel een extreem dure rit. Het belangrijkste is wat mij betreft dan ook dat de HSL zodanig benut wordt, dat-ie een zo groot mogelijk nut voor de gemiddelde Nederlander heeft. Fyra Asd-Rtd was een flop zolang de hoge toeslagtarieven golden. Kennelijk is de gemiddelde Nederlander dus niet bereid veel extra te betalen voor een kortere reistijd. 220 km/h binnen Nederland rijden is leuk, maar zodra dat de reiziger extra geld gaat kosten haakt-ie dus af. |
04-11-2013 18:55:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En nog meer nieuws. Natuurlijk is meneer De Rouwe weer gepikeerd dat zijn vrienden van Arriva gepasseerd worden. http://www.treinreiziger.nl/actueel/politiek_ov-nieuws/mansveld_gaat_regionale_bezwaren_spoorplan_bespreken-145753 Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-11-2013 18:55 |
04-11-2013 19:02:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Wat je vergeet te vermelden is dat die hoge toeslag niet was ingevoerd om de materieelkosten te dekken, maar om de bizarre concessiekosten mee terug te verdienen. Een V250 kostte € 20.000.000 en had een verwachte levensduur van 30 jaar. Met een inzet van 365 dagen per jaar komt dat neer op € 1.826 per dag. Dat kun je makkelijk verdisconteren in de prijs van de treinkaartjes, zonder dat dit hoeft te leiden tot toeslagen van € 7 per rit. |
04-11-2013 19:35:56 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
De aanschaf lijkt me ook niet het grootste probleem, meer het energieverbruik. Maar als de reiziger afhaakt bij een hogere snelheid dus toeslag, waarom rijden we dan niet met z'n allen 90 op de snelweg? Of waarom gaan DB en Thalys niet voortaan maximaal 200 rijden op de HSL? |
04-11-2013 20:19:44 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Wel eens in de Netverklaring gekeken? Naast energiekosten (die voor buitenstaanders niet zo inzichtelijk zijn) staat er bij 5.2.1 (blz. 61) het volgende:Quote Zal vast ook meespelen. |
04-11-2013 20:28:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De HSL-heffing is mede gebaseerd op de concessieprijs, dat is terug te vinden in het Besluit HSL-heffing. In het genoemde bedrag zijn de kortingen die NS heeft gekregen voor de eerste 4 jaar verwerkt. |
04-11-2013 20:42:58 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Maar 19 in plaats van 24 minuten is toch weer ruim 20% kortere reistijd, en afgezien van al die lieden op deze site zitten de meeste reizigers niet voor hun plezier in de trein, dus iedere minuut is meegenomen. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
04-11-2013 20:50:56 | ||
---|---|---|
guuglurg
![]() |
QuoteSpeelt mee in de afweging via HSL rijden/niet via HSL rijden. Die is echter al gemaakt, het gaat hier om de snelheid op de HSL en de bijbehorende voor- en nadelen. |
05-11-2013 20:11:55 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan kan t volgende vast ook nog wel is mee gaan spelen: http://www.nu.nl/economie/3620553/belastingontwijking-ns-kostte-staat-21-miljoen.html Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-11-2013 21:24:01 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat heeft toch helemaal niets specifieks met de HSL te maken... ? %03% |
05-11-2013 22:07:28 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Nee, zeker niet direct. Betreft korting op Rijksbijdragen aan NS in algemene zin. NS heeft minder te besteden terwijl de 2e Kamer vraagt om betere acties daar waar het over de HSL gaat. Daar zal dan wel niet op beknibbeld kunnen gaan worden. Wacht verder de Begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat deze week af en kijk wat daar uit rolt en welke moties worden aangenomen. En of Mansveld er goed van af komt. |
09-11-2013 23:29:28 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Niets meer over gehoord. Of heb het over het hoofd gezien. Wie wel? |
09-11-2013 23:41:41 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Interview met Marc Descheemaecker in "De Standaard" van vandaag, zaterdag 9 november. Descheemaecker vertrekt as. woensdag 13.11 en wordt opgevolgd door Jo Cornu. Daarin: ...........Die miserie met de Fyra was ook niet fraai? Ik heb mij in 2003 als een bezetene verzet tegen de aankoop van die treinen. Uiteindelijk heeft België als compromis geen elf maar slechts drie Fyra treinstellen gekocht, maar nooit aanvaard. Uiteindelijk zijn we er financieel goed uitgekomen, maar voor de reiziger was het een hele tijd een catastrofe. Maar wat is nu het uiteindelijke resultaat? Een nieuw gemengd aanbod van klassieke en hoge snelheidstreinen, wat wordt toegejuicht door de reizigersverenigingen in Nederland en België. En ik mag gerust zeggen dat dit nieuwe aanbod richting Nederland mijn idee is geweest""............. Dat bericht lezende zou een snelle oplossing met de Belgen niets in de weg moeten liggen. Afwachten maar of dit alles gaat bijdragen aan een adequate oplossing op wat langere termijn. Nog even terzijde (hoort eigenlijk in het ICR topic thuis).: Al scrollend kan ik niet meer vinden de opmerking dat ICR niet op de HSL Breda-Antwerpen mag rijden. Is dat verbod nu opgeheven of gaat dat opgeheven worden. Geldt sowieso voor de BDs 'en lijkt mij. |
10-11-2013 08:17:56 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Staat in dat artikel ook waarom hij zich 'als een bezetene' heeft verzet? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-11-2013 09:29:07 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Een bericht dat in het topic opvallende dingen thuishoort, is verwijderd. Groet, Spiketrain |
10-11-2013 15:34:10 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Nee, staat er verder niet in. Interview betreft voor een groot deel de verkeerspolitiek van de Regering versus de NMBS. Voor zover het ging over de Fyra, dat in mijn bericht vermeld. Opvallend dat hij de eer opstrijkt de primeur te hebben van de voorstellen die NS gedaan heeft aan Mansveld/2e kamer. (Descheemaecker is topman van de NMBS tot half november). |
10-11-2013 18:06:15 | ||
---|---|---|
IC140
![]() |
Hij heeft wel gelijk hoor. Hij heeft verzonnen dat de frequentie pas van 12 naar 16 kan als de trein wordt geïntegreerd in de binnenlandse dienst (+20 minuten) en hij heeft verzonnen dat de reistijd van de Benelux niet mag concurreren met de Thalys om van die trein de frequentie naar 14x per dag te kunnen brengen... Of we daar blij mee moeten zijn is een tweede... Daarnaast kan je veel over hem zeggen, maar hij heeft er wel voor gezorgd dat de NMBS duidelijk als financiële winnaar uit het Fyra-debacle komt over de rug van de reiziger. |
10-11-2013 22:03:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Marc Descheemaecker heeft een formidabele prestatie geleverd voor de Belgische belastingbetaler: een bij voorbaat kansloos project (Fyra) is vakkundig afgevoerd zonder dat het de belastingbetaler een cent heeft gekost, NMBS heeft veel aandelen in de HST's die wél gaan rijden, en met wat er verder nog gaat rijden heeft hij ook mooi weer kunnen spelen. De Belgen mogen blij zijn met die prestatie. De Nederlanders daarentegen zijn zwaar in de aap gelogeerd... |
10-11-2013 22:40:06 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
... voor een mooi deel door de Belgen. Maar inderdaad, dat is ze bij de NMBS knap gelukt, en mag gerust een formidabele prestatie genoemd worden. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
13-11-2013 13:25:31 | ||
---|---|---|
mijack1985
![]() |
Nieuwe naam van Fyra wordt Intercity Direct. http://www.nu.nl/binnenland/3627600/fyra-gaat-intercity-direct-heten.html |
13-11-2013 15:54:26 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
ICD dus. D-trein? %08% |
13-11-2013 19:41:23 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ene Joop op Twitter beweert dat mogelijk bestelde TRAXX'en aangepast gaan worden voor 200 km/h. Allemaal leuk, maar ICR slechts toegelaten tot 160 en zullen een flinke technische wijziging moeten ondergaan. https://twitter.com/JH_L_/status/400616245940076544 |
13-11-2013 19:46:26 | ||
---|---|---|
Arjan73
![]() |
De ICD. Persoonlijk dacht ik meer aan IC+. Het is immers een echte InterCity, er moet toeslag betaald worden, de reistijd is met 160km/u langer dan er met 300 mogelijk zou zijn. Allemaal plusjes. |
13-11-2013 19:49:16 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Mooie BS (onzin) dan, want voor 200km/u moet er echt wel meer gebeuren dan simpel een draaistelletje wisselen. Sowieso is de gehele 2e generatie TRAXX er niet voor gemaakt om zo hard te kunnen, de 160 was al een modificatie. Daarbij komt dat de TRAXX ook niet voldoet aan de botsnormen voor 200km/u. Leuk bedacht opzich, maar dat is verreweg van waar ![]() Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-11-2013 19:49 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-11-2013 19:56:19 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Quote Die Joop is als ik me niet vergis onze @MDDM maar die zie ik niet snel onzin posten eigenlijk. Al deel ik de mening dat je met ICR wat 160 mag inderdaad de snelheidsbeperking niet afvangt. Misschien de ICK die in Nm staan oid toch oplappen? Of andere rijtuigen die 200 mogen ergens vandaan vissen ... (einde speculatie ![]() Laatst bewerkt door sfj op 13-11-2013 20:02 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
13-11-2013 20:01:18 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Zo raar klinkt mij dat allemaal niet in de oren. Tot 2020 met ICR karren en voor daarna nieuwe rijtuigen organiseren die minimaal 200 kunnen, die TRAXX'en zijn dan toch veel te jong om afgevoerd te worden. |
13-11-2013 20:07:51 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Nogmaals TRAXX MS kan niet 200 (m.u.v. 3e generatie TRAXX), daar is deze ook nooit voor ontworpen. Dit in tegenstelling tot de concurrent (Siemens) die wel loc's kan en heeft geleverd voor 200 en hoger. De enige afstammeling van de TRAXX die 200 kunnen, is de TALGO reeks. Overigens niet verwarren met de TRAXX die bij DB rijden, deze kunnen dat wel omdat dit niet de MS varianten zijn, nog onder de oude botsnormen geleverd zijn, en lichter van gewicht (MS unit ontbreekt immers). Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-11-2013 21:34 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-11-2013 20:29:39 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
De enige optie die mij overigens net te binnen schiet om TRAXX met 200km/u te krijgen, is het leasecontract van de huidige 2e generatie TRAXX om te zetten naar de 3e generatie TRAXX, welke geschikt is voor 220km/u vmax. Wellicht dat NS het op die weg wilt proberen. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-11-2013 21:35 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-11-2013 21:14:46 | ||
---|---|---|
Ovindel
![]() |
Sorry maar wat moet ik verstaan onder de Traxx 4e generatie? Ik weet alleen van een Traxx 3 die zover ik weet net in dienst is gekomen. Op wikipedia (kan even geen betrouwbaardere bron vinden) staat dat deze met andere draaistellen max 189km/h zou moeten kunnen, de DB zou interesse hebben in dergelijke locs. |
13-11-2013 21:34:15 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Excuus, zag de prototype aan als 3e serie, het betreft inderdaad de 3e TRAXX serie die geschikt is voor 200km/u. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-11-2013 22:40:51 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quote Laatst bewerkt door MDDM op 13-11-2013 22:41 Gr Joop mcn Lls |
13-11-2013 22:55:13 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Over Traxxen die wel of niet 200 zouden kunnen: Als je op de site van Bombardier keek kon je die dingen gewoon voor 200 km/h bestellen anders. Dat ze nooit geleverd zijn is wat anders. En inderdaad.. Het voornaamste verschil tussen 140 en 200 km/h zit in de draaistellen. Logisch want daar zit de motorophanging, daar vindt je de remmen en nog meer van dat soort zaken. |
13-11-2013 22:56:26 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De vraag is waarom je info die als intern wordt aangemerkt toch naar buiten brengt en vervolgens roept dat je de rest intern houdt.. Extra vraag, welke rijtuigen gaan ze er achter hangen dan? En waarom wordt er in het voorstel naar I&M niet gesproken over 200 km/h TRAXX + rijtuigen? |
13-11-2013 22:58:36 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteDat heb ik helemaal niet als zodanig aangemerkt. Wel goed lezen wat er staat hoor ![]() Gr Joop mcn Lls |
13-11-2013 23:04:28 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Wellicht is men na de diverse kritische reacties die op het voorstel kwamen alsnog de ambities wat aan het opwaarderen? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-11-2013 23:09:46 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Daar schiet je voor je aanbieding niets mee op. En verder lijkt NS er al van uit te gaan dat ze verder mogen en is de rest een formaliteitje. |
14-11-2013 13:37:13 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote ICR is waarschijnlijk op voordat de Benelux-plus eruit gaat. Dus er zal ook iets met nieuwe rijtuigen of treinstellen moeten gebeuren tegen die tijd. Of dat nu met loc's voor 160 km/h gebeurt, voor 200 km/h of met treinstellen. Wie het weet mag het zeggen maar zolang we het niet weten heeft het in ieder geval geen zin om elkaar hier aan te vallen op meningen. Wel zou de wens om 200 km/h te rijden met de Benelux-plus mee kunnen spelen in de keuze voor TRAXX-en die 200 km/h gaan. Overigens denk ik dat het dan verstandiger is om Breda over te slaan, daar win je veel meer tijd mee en het scheelt nog materieelomlopen ook. |
16-11-2013 16:28:07 | ||
---|---|---|
OBASD
![]() |
Quote En laat nu net het Y32 draaistel van ICR geen belemmering zijn voor 200 km/u. Mr. Zaanstraat |
16-11-2013 17:42:34 | ||
---|---|---|
Arjan73
![]() |
Als de draaistellen geen beperkingen hebben om 200km/u te rijden. Wat zijn bij het ICR dan wel de beperkingen om sneller dan 160km/u te rijden? |
![]() |
advertentie |
16-11-2013 17:42:46 | ||
---|---|---|
koos
![]() |
Klopt Mr. Zaan. Rijden de corail rijtuigen (ook Y32) eigenlijk 200 km/u? |
16-11-2013 17:49:19 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar, misschien zijn er zelfs wel geen eens beperkingen en zijn ze destijds alleen maar tot 160 km/u toegelaten omdat men er toch niet harder mee ging rijden... 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-11-2013 19:07:39 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Het ontbreken van een toegevoegde (magneet) rem zoals bij icl/ick. Gr Joop mcn Lls |
16-11-2013 19:31:32 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Daarnaast moet het ook drukdicht zijn als ik het goed heb voor hogere snelheden. |
16-11-2013 19:59:56 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De loop van de wagenbak als geheel bij die snelheid is ook nog een puntje. En zo is er nog wel meer te bedenken... |
16-11-2013 23:24:59 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote Is dat tegenwoordig verplicht? Meen me te herinneren dat dat bijvoorbeeld bij de TGV Sud-Est niet zo was uitgevoerd (wat bij die snelheden oncomfortabel was). |
18-11-2013 19:36:42 | ||
---|---|---|
OBASD
![]() |
Quote De Y32 draaistellen die onder de ICRm zitten waren ooit voorbereid voor een magneetrem. Dit is echter ongedaan gemaakt door het aanbrengen van hijsogen. Mr. Zaanstraat |
18-11-2013 20:04:31 | ||
---|---|---|
OBASD
![]() |
Trouwens nog niet genoemd, een beperking is ook de lagering van de wielstellen. Mr. Zaanstraat |
18-11-2013 20:13:42 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
En iets ICL-achtigs huren/kopen? Is dat niet eenvoudiger? Of vinden we dat nog steeds te min voor de HSL? |
18-11-2013 20:17:38 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Waarom zou je materieel gaan huren als je ook met bestaand materieel langzamer mag gaan rijden? Shqiperise-lopers? |
18-11-2013 20:23:02 | ||
---|---|---|
Arjan73
![]() |
Het is mij nu niet geheel duidelijk meer. Enerzijds zijn er bij de Y32 draaistellen geen belemmeringen om 200km/u te rijden. Anderzijds ontbreken de magneetremmen maar kunnen deze dankzij de hijsogen niet meer aangebracht worden. Ook is de lagering van de wielstellen een beperking. Naar mijn idee is het huidige ICR dus niet zomaar geschikt te maken voor 200km/u. |
18-11-2013 20:24:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Was afgelopen weekend in Parijs. Heb even een extra blik geworpen op Corail rijtuigen die voor 160 km/h en die voor 200 Km/h waren toegelaten. Aan de draaistellen zijn van buiten af geen verschillen te ontdekken , wel hebben de 200Km/h exemplaren een paar ton hoger geremd gewicht. |
18-11-2013 20:30:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het is als je de hogere snelheid enkel op de HSL wilt gaan rijden ook helemaal niet nodig om extra remvermogen ( met b.v. magneet remmen) te creeren. Onder ETCS bedrijf wordt namelijk met de verstrekte MA ( Moving Autorisation) steeds rekening gehouden met het remvermogen van de trein. Extra remvermogen is wel interessant als je op bestaand spoor/beveiliging harder wilt gaan rijden binnen de bestaande blokafstanden. Maar helaas is ILT nogal een conservatieve club is mijn ervaring, dus zullen ze het daar wel niet zonder meer mee eens zijn. |
18-11-2013 20:46:28 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
In Nederland zijn de benodigde rempercentages tot 160 km/h vastgelegd in de wet zonder al te veel verdere context. Dat die context toevallig het seinstelsel NS'54 is.. Tjah. |
18-11-2013 23:55:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik vind die bijna blinde fascinatie op die vrijwel niets opleverende 200 km/h een vreemd soort fetisjisme, eigenlijk. Zijn wij in doorsnee niet verstandiger dan de gemiddelde op dit soort symbolen vallende politicus? |
19-11-2013 08:30:12 | ||
---|---|---|
Arjan73
![]() |
Naar mijn bescheiden mening ligt er een HSL Zuid die qua rijsnelheid niet volledig wordt benut en waarvan zelfs ook het terugverdienmodel niet meer klopt. Om terug te komen op het eerste. De HSL Zuid heeft een ontwerp snelheid van 330km/u waarop een dienstsnelheid van 300km/u mogelijk is. Over deze HSL Zuid exploiteert Thalys daadwerkelijk een TGV hogesnelheidstrein en NS met TRAXX + ICR een IC Direct pendeltrein. In het verleden heeft HSA (NS & KLM) tijdens een openbare aanbesteding echter een bod gedaan om met hogesnelheidsmaterieel over de HSL Zuid te rijden. Dat is om bekende redenen, gebreken aan het AnsaldoBreda V250 materieel en een reactie daarop van de NMBS directie, helaas mislukt. Op dit moment ligt er dus een spoorlijn waarop eens in het uur of om de twee uur een TGV rijdt en eens in het half uur een NS pendeltrein. Om juist dat NS pendeltreintje op te waarderen ben ik samen met enkele andere forum leden geïnteresseerd naar de technische mogelijkheden dan wel de beperkingen om minstens 200km/u te rijden. Het is immers ook zo dat een trein met 160 km/u op een lijn geschikt voor 300km/u een enorm verkantingstekort heeft. Met als gevolg discomfort, overmatige wielband slijtage en geluidsoverlast. Al zal dat bij 200km/u niet heel veel beter worden. Maar die 200km/u is wel hetzelfde als het door de staatssecretaris zijde gelegde Arriva - DB voorstel. Of wij daarmee blind zijn voor de realiteit, snelheidsfetisjist of symbool politiek volgen weet ik zo net nog niet. De HSL Zuid is er juist gekomen omdat wij als Nederland niet het Jutland van Europa zouden worden. Maar nu zijn wij het Griekenland van Europa. Er is namelijk veel geleend geld geïnvesteerd in een spoorlijn die minimaal wordt geëxploiteerd en zich niet volgens plan terug verdiend. |
19-11-2013 08:50:27 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteDat heeft in praktische zin ook nooit geklopt, alleen in theorie klopte het. QuoteDat wij het Griekenland van Europa zouden zijn bestrijd ik maar dat er geblunderd is door iedereen die bij de totstandkoming van de huidige situatie betrokken is (geweest) lijkt me duidelijk. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
19-11-2013 09:42:28 | ||
---|---|---|
IC140
![]() |
Quote Er zijn legio HSL's waar minder met hoge snelheid gereden wordt. De HSL2 en HSL3 in België worden allebei maar 9x per dag met hoge snelheid (250/300) bereden waarbij er op de HSL3 geen eens IC's rijden. Laatst bewerkt door IC140 op 19-11-2013 09:42 |
19-11-2013 13:42:08 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Punt 1: als je een terugverdienmodel op infrastructuur toepast hou je jezelf voor de gek. Dat je daarnaast kijkt wat er, nu alle stofwolken zijn opgetrokken, wél mogelijk is, is natuurlijk prima. Of dat dan met 160, 200 of 250 of iets er tussenin moet, is iets wat een uitkomst zal zijn, en geen vooringenomen standpunt. |
19-11-2013 18:47:51 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteMet huidig materieel levert het niks op, als we FLIRT's of dergelijkse treinstellen gaan kopen heb je al veel meer winst. FLIRT zit al op 160 als een VIRM krap an de 100 heeft aangeraakt. ![]() |
19-11-2013 19:23:45 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Nog geen 30 min terug in het journaal op de radio gehoort dat ofwel de hele kamer of een deel van de kamer in den haag wil dat NS wederom gaat zoeken naar treinen die sneller kunnen rijden dan de tot nu toe aangegeven 200 km/h. Dit om beter gebruik te maken van de HSL ![]() Ben ik wel benieuwd ,dat als dit bericht klopt,wat men dan nu weer uit de "hoge" NS hoed wil/moet gaan toveren/aanbesteden %03% (indien het echt waar is kijk ik met argus ogen naar de wijze heren die eerder AB hebben gekozen omdat ze zich daar toe verplichte door een bepaalde manier van aanbestedings regels opstellen) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
19-11-2013 20:02:53 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
T'is het AD, maar toch http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3547669/2013/11/19/Kamer-NS-moet-snellere-intercity-s-kopen.dhtml Kamer: NS moet snellere intercity's kopen De NS moet gaan onderzoeken of het mogelijk is intercity's aan te schaffen die harder kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Bovendien moeten die treinen al vanaf 2018 worden ingezet. Dat besloot de Tweede Kamer dinsdag. Laatst bewerkt door Amazonous op 19-11-2013 20:03 |
19-11-2013 20:08:59 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Niet alleen het AD meld dat bericht verschillende nieuws zenders komen met hetzelfde bericht ![]() MCN ASD |
19-11-2013 20:33:19 | ||
---|---|---|
Amazonous
![]() |
Heb het ook op meer plekken voorbij zien komen, maar dit was de eerste hit in Google %08% |
19-11-2013 20:47:18 | ||
---|---|---|
OBASD
![]() |
Quote Aanbrengen is mogelijk (en zal ook wel gaan gebeuren) kwestie van hijsogen wegslijpen. Lagering van wielstellen kun je vervangen, is ook niet zo'n probleem. Je moet je echter wel afvragen of de conditie van de bak wel dusdanig is dat je er met 200 km/u kan rijden. Het materieel is inmiddels rond de 30 jaar oud en dat het nu plotseling langer mee moet doet er geen goed aan. Dus laat niemand de illusie hebben dat ICR 200 km/u gaat rijden. Mr. Zaanstraat Laatst bewerkt door OBASD op 19-11-2013 20:52 |
19-11-2013 23:33:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Voor NS lijkt me dit best vervelend: doe je zo hard je best om een plan in elkaar te flanzen dat zo veel mogelijk verschillende belangenverenigingen probeert tevreden te stellen, waarin de NMBS zich kan vinden, waarin je op korte termijn zo weinig mogelijk hoeft te investeren in rollend materieel* en waarmee je je opdrachtgever tevreden houdt**, gaat die vervelende kamer er weer eens voor liggen... (* Tegen 2021 zal de financiële crisis wel voorbij zijn, toch?) (** Acceptabel, ofwel een zesje, is toch een prima resultaat?) |
20-11-2013 00:07:07 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Zeker als je als vervoerder niet zeker ben of je ter zijner tijd nog over een concessie beschikt die een dergelijke investering noodzakelijk maakt en tot overmaat van ramp je enigste aandeelhouder je ook nog eens tot een zuinig beleid dwingt! Jeanne Kok |
20-11-2013 00:25:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En waarbij de opdrachtgever je verplicht tot het ophoesten van een concessievergoeding die absoluut niet marktconform is en zwaar drukt op de financiële situatie van het bedrijf. Jan-Willem Siebers, voormalig CEO NS Hispeed, zei in 2012 dit (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22026-357.html): Quote Per 1-1-2015 gaat NS weliswaar minder betalen voor de HSL, maar meer voor het hoofdrailnet. De totale concessievergoeding die de opdrachtgever verlangt is € 181 miljoen euro per jaar (http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/18/minister-schultz-lost-financiele-problemen-hsa-op.html) terwijl de infrakosten stijgen, sommige inkomsten verdwijnen (wegvallen van subsidies en concessievergoedingen) en er een bezuiniging wordt opgelegd door de aandeelhouder. Voeg daar de mogelijke gevolgen het vierde spoorwegpakket aan toe, en ik kan vanuit NS-oogpunt goed begrijpen dat er geen ambities meer zijn om te investeren in echt hoge snelheid (zoals met Fyra). Laatst bewerkt door AlexNL op 20-11-2013 00:25 |
20-11-2013 00:56:13 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat ze zelf die 'molensteen' doelbewust aan hun eigen nek hebben gehangen. ![]() Ik vind het prima dat NS nu van de Tweede Kamer meer ambitie moet tonen, want het zou te gek voor woorden zijn als ze na 12 a 13 jaar aanmodderen alsnog zouden wegkomen met 'een zes is goed genoeg'-product. Het wordt hoogtijd dat men eens gaat streven naar een acht of een negen. Bovendien, ze hoeven zich niet te laten dwingen, ze kunnen ook afstand van de HSL-concessie doen, genoeg andere partijen met meer ambitie die er wel op willen rijden en bereid zijn de daarbij behorende investeringen te doen. En als de HRN-concessie ze kennelijk zo aan het hart gaat, dan zou ik júist meer ambitie tonen, des te minder je tegen die tijd te vrezen hebt van de concurrentie. Laatst bewerkt door Frontier op 20-11-2013 00:57 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
20-11-2013 11:48:49 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Kreeg eerder een beetje de indruk dat men Intercitys wil aanschaffen zo rond 2021/2022 op ongeveer hetzelfde moment dat ICM aan vervanging toe is. Die maken toch al behoorlijke kilometers en verder is het oudste stel. de 4011, volgende maand alweer 30 jaar oud. Dat allemaal zou mooi in een bestelling kunnen. Niet gezegd dat dat zo is, en of dat wel efficient is, een type materieel bestellen dat ook op het gewone net voldoende hard kan, maar nu de 2e Kamer blijkbaar erder HSL materieel wil, moet in ieder geval dat ontkoppeld worden. En waarbij nog maar de vraag is of dat in zo 'n korte tijd kan, in ruim 4 jaar alles operabel. kan dat eigenlijk wel? |
20-11-2013 12:24:19 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
VIRM is in 4 jaar ontwikkeld en gebouwd (de eerste). Laatst bewerkt door nohab op 20-11-2013 12:27 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
20-11-2013 13:24:19 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Dat waren totaal andere tijden en - naar mijn idee - niet vergelijkbaar. Dick van den Hoven |
20-11-2013 14:54:07 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht, omdat het zaad van het hele debacle al in het midden van jaren '80 tijdens het ministerschap van Mw. Kroes gezaaid is en om maar in het zelfde spraakgebruik te blijven er tijdens de periode van Mw. Netelenbos nog eens driftig mest bij werd gedaan zodat het prima verder kon groeien. Ten tijde van Mw. Peijs werden de voorwaarden al geënt. En nog iets later oogsten de ministers Eurlings en Bos en passant nog eens 1,4 miljard euro extra dividend van NS, omdat deze toch niet naar de beurs ging. En dan nu een parlement dat klaagt moet dus wel heel er kort van memorie zijn. Echt de opportunistische overheid stond ter bij, keek er naar en deed het zichzelf allemaal aan! Jeanne Kok |
20-11-2013 18:55:17 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Een beetje treinstel gaat veertig jaar mee en als men dat aanhoudt betekent dat de laatste ICM het spoor in 2034 verlaat. Het zou wel erg opmerkelijk zijn als men onlangs gereviseerd en goed functionerend materieel al tien jaar eerder aan de kant zet. |
21-11-2013 12:29:41 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Als de situatie er toe doet kan dat gewoon gebeuren hoor, de oudheid van een treinstel bepaald namelijk echt niet wat het management van de NSR doet. Er is zat materieel vroegtijdig eruit geknikkerd immers. Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-11-2013 12:29 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
21-11-2013 12:36:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het gaat hier niet zozeer om het NSR-management als concessiehouder maar om de overheid als concessieverlener. En op dat front zie je in de OV-wereld dat er eigenlijk altijd nieuw materieel geëist wordt. Duidelijk een bewijs van onkunde, ambtenaren denken vaak dat een bus een auto is die na 5 jaar al wel weer aan vervanging toe is. Voor treinen geldt dan nog een iets langere houdbaarheidsdatum, maar bij 25 jaar houdt ook dat wel op. Dus als de overheid nieuw materieel eist, zal de NS wel meemoeten. Gelukkig heeft de crisis wel een reinigende werking op dit proces en mag Syntus in z'n nieuwe concessie de 'oude' linten weer inzetten. (Ik kan me nog herinneren dat de media eind jaren '90 ICK introduceerden als 'stokoud' materieel (was toen 20 jaar oud). |
21-11-2013 13:10:36 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
QuoteJa, maar wel geschikt voor 200km/h. %09% De NIEUWE treinen van NS (VIRM) die daarna kwamen konden dat niet. Laatst bewerkt door Hoera63 op 21-11-2013 13:14 |
21-11-2013 13:29:37 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ik blijf me toch verbazen over de ijver waarmee het rijden met 200km/h hier steeds weer omarmd wordt. Het kan de klant, "de reiziger", namelijk geen zier schelen, het gaat er om dat deze snel, adequate en liefst comfortabel vervoerd wordt. Daarbij is het van belang dat er goede aansluitingen op de knoppunten geboden worden. In de praktijk heb je daar misschien helemaal geen 200km/h voor nodig. Jeanne Kok |
21-11-2013 14:27:41 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Die 200 km/h is meer psychologisch, bekt anders dan 160 km/h of zelfs 140 km/h. 130 km/h op autosnelwegen klinkt toch prettiger dan 120 km/h...toch? |
21-11-2013 14:48:45 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Het kan de reiziger wel degelijk schelen, want het merendeel zit nog steeds niet voor z'n plezier in de trein, dus iedere minuut die van de reistijd af kan door een hogere snelheid is er een! Verder zijn lang niet alle reizigers overstappers, als jij dagelijks van Rotterdam naar Schiphol gaat bijvoorbeeld zal het je werkelijk aan je bips roesten welke aansluitingen er daar eventueel haalbaar zijn want die gebruik je toch niet, maar 200 km/u of harder i.p.v. 160 km/u, dát is dan wel iets wat van belang is want dat betekent kortere reistijd. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
21-11-2013 14:54:43 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik denk dat je het punt van Jeanne niet begrijpt![]() Snelheid is een middel en geen doel. Laatst bewerkt door mren op 21-11-2013 14:55 |
21-11-2013 15:24:17 | ||
---|---|---|
Arjan73
![]() |
Tja, mogelijkerwijs is mijn eerder beschreven voorliefde om over een hogesnelheidslijn ook met hoge snelheid te kunnen reizen wel buiten proporties. Eerlijk is eerlijk. Het verschil in reistijd tussen Shl en Rtd is volgens de NS reisplanner met de THALYS (300km/u ?) en met de FYRA (160km/u) ook maar 6 tot 7 minuten. Persoonlijk had ik ooit goede hoop dat mijn dagelijkse treinreis tussen Hfd en Gd via de HSL Zuid in een kortere reistijd kon gaan verlopen. Niets in minder waar. Laatst bewerkt door Arjan73 op 21-11-2013 15:25 |
21-11-2013 15:37:04 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Onzin vandaag de 31 jaar oude 1832 opgehaald bij de werkplaats en we kunnen wel concluderen dat hij zonder meer nog 10 jaar mee kan. Onderhoudskosten zijn niet significant hoger dan bij nieuw of nieuwer materieel. |
21-11-2013 16:34:05 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Quote ![]() Dat was dan ook wel heel veel gevraagd... |
21-11-2013 16:46:26 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Die 25 jaar slaan op het volgende: Quote Het gaat dus om de mening van een concessieverlener dat materieel van 25 jaar oud "te oud" is. |
21-11-2013 18:52:52 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Was het niet eens zover dat matereeil van nog geen 5 jaar oud al door de concessieverlener als "te oud" werd beschouwd?Quote Dat is toch alleen maar om het brandstofverbruik te verhogen, zodat er vaker getankt moet worden, en er dus meer brandstofaccijnzen geïnd kunnen worden? ![]() Shqiperise-lopers? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |