Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
10-11-2014 22:42:48
ICE11
ICE11
Quote
timtrein (zo 09 nov 2014 20:26:18 https://somda.nl/forum/15278/p515250/): In Duitsland rijden de IC's ook met 200 km/h geduwd... als die elkaar tegenkomen heb je ook een snelheidsverschil van 400 km/h.


En op de NBS Mannheim-Stuttgart ontmoeten deze dan ook de 300 km/h snelle ICE en TGV. Dus - waarom blijkt een dergelijke ontmoeting in NL een probleem te zijn?

Laatst bewerkt door ICE11 op 10-11-2014 22:43
 

11-11-2014 00:03:18
broek53
broek53
Dat blijkt niet, er is één iemand die dat beweert.  

11-11-2014 10:56:53
AlexNL
AlexNL
Quote
ICE11 (ma 10 nov 2014 22:42:48 https://somda.nl/forum/15278/p515350/):

En op de NBS Mannheim-Stuttgart ontmoeten deze dan ook de 300 km/h snelle ICE en TGV. Dus - waarom blijkt een dergelijke ontmoeting in NL een probleem te zijn?


Er kunnen veel redenen zijn waarom iets wat in Duitsland geen enkel probleem is in Nederland dat wel is. Er komt veel meer bij kijken dan 'het is een doos op wielen'.

Denk bijvoorbeeld aan gewicht, constructie, waar het zwaartepunt van een bak ligt, hoe deze is gestabiliseerd/afgeveerd, aerodynamisch ontwerp van beide treinen, en bijvoorbeeld ook infrastructuurontwerp (afstand tussen twee de beiden sporen).

Dat neemt niet weg dat het slechts een gerucht is zoals zovelen.
 

11-11-2014 18:50:44
Wijbe
Wijbe
Een gerucht? Een dik broodje aap bedoel je. Puur stemmingsmakerij zoon bericht, wat totaal niet onderbouwt is.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-11-2014 19:13:47
moderator
Moderator
moderator
Reageer er dan ook niet op. Graag terug naar de feiten over de hsl.

edit: nog een aantal berichten verwijderd. Het gaat hier over de Nederlandse HSL en dat broodje aap verhaal geloven we nu wel. Terug naar de ontwikkelingen.

Laatst bewerkt door moderator op 11-11-2014 22:37


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

17-11-2014 14:05:36
moderator
Moderator
moderator
De berichten over de Eurostar zijn afgesplitst naar https://somda.nl/forum/15733/Ontwikkelingen+Eurostar/ .

Laatst bewerkt door moderator op 17-11-2014 14:09


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

30-11-2014 17:44:04
bond
bond
Vooruitlopend op de openbare verhoren door de parlementaire-enquêtecommissie naar de HSL en Fyra alvast een relaas over de aanbesteding van de HSL:
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2006529-staat-verantwoordelijk-voor-fyra-fiasco.html
 

30-11-2014 21:06:06
robert55
robert55
Een andere nuance over hetzelfde nog te publiceren boek in NRC-q: http://www.nrcq.nl/2014/11/30/vete-tussen-politiek-en-ns-oorzaak-fyra-fiasco

Op het eerste gezicht nog geen echt niuews, behalve dat de Enquetecommissie vertraging heeft opgelopen en de openbare verhoren nog niet starten.
 

01-12-2014 10:28:43
john2
john2
Gisteravond, zondag 30 november, in Nieuwsuur een oud topman van de Belgische spoorwegen over het Fyra debacle. Staat verantwoordelijk voor Fyra-fiasco. http://nieuwsuur.nl/onderwerp/727934-staat-verantwoordelijk-voor-fyrafiasco.html
En een video link met het interview met de genoemde oud topman van de Belgische spoorwegen. http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2006529-staat-verantwoordelijk-voor-fyra-fiasco.html

Laatst bewerkt door john2 op 01-12-2014 10:40
 

01-12-2014 14:25:46
sfj
sfj
Die topman was oud ceo Marc de Scheemaeker. Hij heeft een boek geschreven waarin een deel van dit verhaal aan bod komt. Erg interessant, heb het zelf ook gelezen: http://www.vanhalewyck.be/boek/dwarsligger


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-12-2014 14:56:51
dvdhoven
dvdhoven
Het boek van de Scheemaeker is ook in andere opzichten dan het Fyra verhaal lezenswaardig. Voor een oud NS'er zoals ik zeer herkenbaar hoe de cultuur in een ambtelijk en bureaucratisch bedrijf was en ook zeer vermakelijk. En dat met de verbazing van De Scheemaeker, die zoiets totaal niet gewend is.
Maar goed dat dwaalt flink af.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-12-2014 14:59


Dick van den Hoven
 

03-12-2014 23:04:10
waalkade
waalkade
http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/ec250/
of
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7199817
Voor de HSL materieel liefhebbers.
Je kan het pdf document tot 1600% vergroten, dan zie je dat er fietsen in passen.

Laatst bewerkt door waalkade op 03-12-2014 23:16
 

03-12-2014 23:16:40
thom
thom
En wat wilde je daarmee zeggen?  

18-12-2014 21:12:33
Ovindel
Ovindel
Op pagina 55 van dit document (Ontwerp-Tracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid, bron: http://www.platformparticipatie.nl/Images/1.%20Ontwerptrac%C3%A9besluit_tcm318-361289.pdf) valt het volgende te vinden:

Quote
Aantal treinen in plansituatie per uur per richting aantal treinen PHS per 2020:
IC Amsterdam – Brussel 1x
IC Amsterdam – Leiden – Dordrecht 2x
IC Amsterdam – Leiden – Vlissingen 2x
IC Den Haag Centraal – Eindhoven 3x
Sprinter Den Haag Centraal – Dordrecht 6x
Goederentrein Schiedam – Delft DSM 5,1x per dag beide richtingen samen
Goederentrein Delft DSM – Rijswijk 4,5x per dag beide richtingen samen


Dat zou dus betekenen dat de ICD Gvc - Ehv straks dus in een 20-minutenfrequentie zal gaan rijden.
 

18-12-2014 21:39:28
Frontier
Frontier
Welnee, dat kan ook betekenen twee over de HSL en een over het klassieke net.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-12-2014 11:35:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Ben ook wel benieuwd naar wat die 0,1 trein dan is tussen Schiedam en Delft DSM

4,5 is nog wel te begrijpen (voor middernacht heen, na middernacht terug), maar 5,1 daarentegen?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-12-2014 11:42:36
thom
thom
Dat zal wel een gemiddelde zijn van een x aantal treinen in een x aantal uur.

Als je elke dag een goederentrein hebt, en daarnaast nog eens 4x per week krijg je daar een raar gemiddelde per dag van, 1,57 goederentrein per dag

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2014 11:45
 

19-12-2014 11:46:19
AgentX
AgentX
Een goederentrein die eens in de twee weken rijdt, uitsluitend op doordeweekse dagen?
Dat is 0,1 deel van een dag.
 

19-12-2014 12:16:22
treinfan
treinfan
Quote
daniel_ddr (vr 19 dec 2014 11:35:17 https://somda.nl/forum/15278/p519992/):4,5 is nog wel te begrijpen (voor middernacht heen, na middernacht terug), maar 5,1 daarentegen?
Die logica snap ik niet.
De 0,6x verschil tussen beide treinen slaat duidelijk op 2 bedieningen van Ngsf per week (2 heenritten, 2 terugritten). De overige 4,5 betekent dus 16 treinen per week de ene kant op en 16 de andere kant op.
Neemt niet weg dat het apart is dat ze nu al menen te weten hoeveel cargo er zal rijden over 6 jaar.%08%
 

19-12-2014 12:17:31
thom
thom
Het zullen wel beschikbare gereserveerde goederenpaden zijn.  

19-12-2014 12:38:36
Klaasje
Klaasje
Of.. Kwartierliggingen waarbij het lege kwartier door de Benelux wordt opgevuld.  

19-12-2014 22:13:26
sjoerd
sjoerd
En daarnaast kunnen er werktreinoverbrengingen zijn ingecalculeerd omdat er op het fabrieksterrein een railinzetplaats is voorzien. Tenzij ergens uit blijkt dat het allemaal commercieel vervoer zal zijn.  

19-12-2014 22:32:14
thom
thom
Het meeste wat op een railinzetplaats in het spoor gezet zal worden, zal alleen in buiten dienst gesteld gebied mogen rijden, dus daar zal men niet op rekenen.  

20-01-2015 13:57:45
Daan!
Daan!
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten

Vanaf 2016 4x per uur een IC direct
 

20-01-2015 14:20:46
R1-2010
R1-2010
Quote
Daan! (di 20 jan 2015 13:57:45 https://somda.nl/forum/15278/p523299/): http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten

Vanaf 2016 4x per uur een IC direct
De IC Ehv-Gvc via de HSL wordt een jaar later, dus december 2016 ipv december 2015 meldt hetzelfde bericht.
 

20-01-2015 15:38:11
Daan!
Daan!
Zo staat het er overigens niet. NS beweert dat de 1900 voor 2017 op het programma stond om over de HSL te gaan en dat ze hebben geprobeerd dat te vervroegen, maar dat dat niet gelukt is.  

20-01-2015 17:25:48
TSNL250
TSNL250
Als de 1900 via de HSL gaat en tot ehv, welke serie verzorgt dan de IC dienst tussen ehv en vl?  

20-01-2015 17:45:52
Frontier
Frontier
Dat is al tig keren genoemd, waarschijnlijk een vleugeltrein van de 3500.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-01-2015 18:49:42
R1-2010
R1-2010
Quote
Daan! (di 20 jan 2015 15:38:11 https://somda.nl/forum/15278/p523315/): Zo staat het er overigens niet. NS beweert dat de 1900 voor 2017 op het programma stond om over de HSL te gaan en dat ze hebben geprobeerd dat te vervroegen, maar dat dat niet gelukt is.
Volgens de concessie zijn ze prima op tijd met eind 2016. Ik weet vrijwel zeker dat ik ergens in de stukken heb gelezen dat men in eerste instantie streefde naar eind 2015. Maar zo zie je maar weer, je kan nieuws op vele manieren brengen ;

Ah, gevonden, zie pagina 2: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/30/voortgang-toezeggingen-hsl-zuid/voortgang-toezeggingen-hsl-zuid.pdf

Laatst bewerkt door R1-2010 op 20-01-2015 18:50
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2015 19:38:35
b2py
b2py
Quote
Frontier (di 20 jan 2015 17:45:52 https://somda.nl/forum/15278/p523331/): Dat is al tig keren genoemd, waarschijnlijk een vleugeltrein van de 3500.
De doorgetrokken 1500 vanuit Amsterdam met PHS
 

21-01-2015 01:12:52
broek53
broek53
Het is overigens alleen maar een kwestie van het tempo waarin Haarlem ICR kan reviseren en aanpassen. Ik bedoel: dat is nogal rechttoe-rechtaan, er zitten geen politieke of andere kronkel-overwegingen achter.  

21-01-2015 07:08:51
ZJ37
ZJ37
Quote
Frontier (di 20 jan 2015 17:45:52 https://somda.nl/forum/15278/p523331/): Dat is al tig keren genoemd, waarschijnlijk een vleugeltrein van de 3500.
Dat zou een scenario zijn inderdaad als in 2016 de 1900 via de HSL zou gaan rijden tussen Gvc en Ehv, maar dat gaat niet door dus blijft alles bij het oude. In 2017 moet het dan wel gaan gebeuren en kan Vl bediend worden door 2 IC's per uur, onderdeel uitmakend van de 6 IC's die tussen Ehv en Asd/Shl gaan rijden.
 

21-01-2015 15:26:00
reisthijs
reisthijs
Ja, op die delen van de dag dat er daadwerkelijk 6 IC's rijden. Wat blijft er over in de daluren, pendeltje Ehv - Vl..?  

21-01-2015 17:14:06
phantom
phantom
Dat telt voor bijna de hele lijn.
Een verbinding van bv Ddr naar Vl word straks een reis van overstappen en overstappen en overstappen als t tegenzit,en ik gok erop dat het tegen gaat zitten(in elk geval voor de reiziger)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2015 17:37:14
dennistd
dennistd
Aan de andere kant wordt een reis als Den Bosch-Venlo dan weer mogelijk zonder overstappen. Wat dat betreft hebben alle wijzigingen voor- en nadelen, en toevallig komt het dit keer voor Dordrecht erg nadelig uit.

Laatst bewerkt door dennistd op 06-03-2015 19:42
 

06-03-2015 16:04:59
ricohallo
ricohallo
In SPOOR wordt gemeld dat de 1e klas toeslag voor de ICd verlaagd is naar 2,30. Hierdoor is de prijs voor de ICd toeslag nu voor 2e en 1e klas gelijk. Dit is wel heel stilletjes ingevoerd, want nergens anders heb ik er nog wat van vernomen.  

31-03-2015 08:45:36
lex_t
lex_t
De HSL rijdt niet, want het waait. Het lijkt wel een belgenmop.  

31-03-2015 09:11:55
bond
bond
Bijzonder ergerlijk, 60 minuten vertraging met Thalys, omdat er via Rsd wordt gereden (bij voorkeur achter stoppers). Blijkbaar gelden 'weersomstandigheden' niet voor conventionele lijnen.
Is het dan echt niet mogelijk om met lagere snelheid de Moerdijkbrug of andere delen van de HSL te berijden dan wel na gebruik van de oude Moerdijkbrug weer aan te haken op de HSL.
Reminder: TGV en Eurostar rijden in België, Frankrijk en het VK wel en passen indien nodig de snelheid aan.
 

31-03-2015 09:14:12
sjoerd
sjoerd
Behalve de zijwind op de Moerdijkbrug zal het ook wel lastig zijn om contact te houden met de bovenleiding als die zou zwiepen. En onderschat de tocht in de tunnels niet!  

31-03-2015 09:19:25
daniel81
daniel81
O dat valt allemaal nog wel mee. 't Is een veel groter probleem dat voertuigen die met zo'n hoge snelheid tegen de wind inrijden, de neiging hebben om op te stijgen.%08%

Maar nu ff serieus: er bestaat geen rechtstreekse aantakking van de 'oude' lijn naar de HSL. Wat wel kan is via de oude lijn naar Bd, daar kopmaken en alsnog de HSL op.

Laatst bewerkt door daniel81 op 31-03-2015 09:26
 

31-03-2015 09:25:25
sjoerd
sjoerd
Komt goed uit dan dat de wind uit het westen komt en de treinen noord-zuid rijden. Of waaien ze dan zijwaarts omhoog?
Die aerodynamica van tegenwoordig. We moeten maar weer terug naar de Blokkendozenvorm. Die gingen er ook op overwegen niet zo snel uit.
 

31-03-2015 09:26:37
daniel81
daniel81
Edit: smiley toegevoegd....  

31-03-2015 09:39:50
dh3201
dh3201
Quote
bond (di 31 mrt 2015 09:11:55 https://somda.nl/forum/15278/p533878/): Bijzonder ergerlijk, 60 minuten vertraging met Thalys, omdat er via Rsd wordt gereden (bij voorkeur achter stoppers). Blijkbaar gelden 'weersomstandigheden' niet voor conventionele lijnen.

Gelukkig beschikken de machinisten nog over wegbekendheid via de klassieke route. Ze hadden de Thalys ook gewoon stil kunnen zetten als de HSL niet beschikbaar is, zoals laatst in België.....


Shqiperise-lopers?
 

31-03-2015 09:43:00
bond
bond
Quote
daniel81 (di 31 mrt 2015 09:19:25 https://somda.nl/forum/15278/p533882/): O dat valt allemaal nog wel mee. 't Is een veel groter probleem dat voertuigen die met zo'n hoge snelheid tegen de wind inrijden, de neiging hebben om op te stijgen.%08%

Maar nu ff serieus: er bestaat geen rechtstreekse aantakking van de 'oude' lijn naar de HSL. Wat wel kan is via de oude lijn naar Bd, daar kopmaken en alsnog de HSL op.


Yep, ik had inderdaad even sporenplan kunnen raadplegen voor de vraag over aantakking.
Maar voor wat betreft de snelheid, kun je niet wat langzamer rijden?
En de hamvraag: is zo'n windgevoelige brug een constructiefout of echt niet te voorkomen?
Dat belooft overigens wat voor het intensievere gebruik van de HSL in de toekomst.
 

31-03-2015 10:00:04
visscher
visscher
Ik denk dat als je de brug voorziet van een geluidsscherm zo hoog als de bovenleiding dat je er weinig last meer van zal hebben, de wind gaat dan immers over de bovenleiding heen.  

31-03-2015 10:36:43
AlexNL
AlexNL
...maar de krachten die de wind uitoefent op die windschermen moeten wel door de brug en haar funderingen kunnen worden opgevangen. Als je over de hele lengte van de overspanning (1,2 km) een geluidsscherm plaatst dat tot aan de bovenleiding reikt kom je uit op een oppervlakte van zo'n 6.000 m2: een gigantisch oppervlak waar de wind tegenaan beukt.

Tijdens het ontwerp van de brug is er waarschijnlijk geen rekening gehouden met de plaatsing van windschermen, ik denk dat het achteraf toevoegen een vrijwel onmogelijke klus is.
 

31-03-2015 10:53:58
daniel81
daniel81
Het hele ontwerp is gebaseerd om de inpassing in het landschap: hoger dan de oude brug zodat vanuit beide treinen (HSL en klassiek) het uitzicht op het Hollands Diep / Biesbosch niet verstoord wordt.
Windschermen zouden de boel vreselijk ontsieren, zowel voor de reizigers als vanuit de omgeving. En dat voor een paar dagen per jaar dat een trein niet kan rijden, dat krijg je echt niet voor elkaar. Nog afgezien van de kosten.
 

31-03-2015 11:01:49
yappa
yappa
Om de bezwaren tegen het op voorhand stilleggen van de HSL even in perspectief te plaatsen: op dit moment waarschuwt DB dat het hele Ruhrgebied per trein niet meer bereikbaar is als gevolg van de storm.  

31-03-2015 11:14:16
rolandrail
rolandrail
In het zuiden van Frankrijk is een hele hoge brug voor de TGV, in een regio met nogal eens een mistral e.d. Daar leggen ze de boel toch ook niet telkens weer stil? Ze hadden op de Moerdijkbrug ook vaste bovenleiding kunnen maken alla de starre bovenleidingrails zoals in een deel van de Schipholtunnel.

Ruhrgebiet komt door de vele bomen, niet door de bovenleiding die een beetje wiebelt.

Laatst bewerkt door rolandrail op 31-03-2015 11:15
 

01-04-2015 00:42:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik wou net zeggen, daar zijn treinen zowat letterlijk doormidden gekliefd
(frontaaltje op een boom http://www.br.de/nachrichten/sturm-bayern-bahn-100~_v-img__16__9__xl_-d31c35f8186ebeb80b0cd843a7c267a0e0c81647.jpg?version=2f65f) en een boom op het dak van de wagon http://www.noz.de/deutschland-welt/niedersachsen/artikel/561086/baum-sturzt-auf-ic-kaum-zugverkehr-in-niedersachsen#gallery&52728&0&561086 helpt ook niet echt mee, dat heeft dan ook echt niets met de zwiepende BVL te maken (ja hooguit dat deze even zwiept als er een boom op valt...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-04-2015 01:09:26
DingeZ
DingeZ
Volgens een docent die bovenleiding ontwerpt is de norm in Nederland dat een bovenleiding ontworpen wordt om tot 1,5x windkracht 12 (!) nog binnen de marge van de stroomafnemer te blijven.  

01-04-2015 02:40:56
Ovindel
Ovindel
Ik denk dat bij windkracht 18 de bovenleidingspalen in ieder geval in de Noordzee zijn belandt, maar dat terzijde. %08%  

02-04-2015 20:27:07
VIRMm1
VIRMm1
Er wordt nu intern gesproken over 5 sandwichstammen (Traxx - ICR 9 - Traxx) tussen Gvc - Vl en over 9 trekstammen (Traxx - ICR 9) Tussen Gvc-Ehv.

Realisatie zou eind 2016 moeten zijn.

Let op dit betreft concept dus nog niks is zeker.
 

02-04-2015 20:47:52
timtrein
timtrein
Gaat dus nog niet jofel met de stuurstanden? Of zijn die allemaal voor AmRo en de Benelux 3.0?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-04-2015 21:30:58
gose91
gose91
Liefst natuurlijk overal een bruikebare stuurstand. Voorlopig zijn ze op de Benelux 2.0 nog niet nodig, want de keertijden in NL en vooral BE zijn ruim zat.

Ik wist trouwens niet beter of er kwamen 11 stammen van 10 rijtuigen, maar misschien was dat nog uit de tijd dat er nog niet over Vl gesproken werd.
 

03-04-2015 00:05:16
AlexNL
AlexNL
Waar komt Venlo nu ineens weer vandaan?  

03-04-2015 02:01:58
Ovindel
Ovindel
Er zijn plannen van de NS om 2x p/u een IC Gv - Ehv en 1x p/u Gv - Vl te gaan rijden. Ik had alleen verwacht dat Gv - Vl via de Oude Lijn zou gaan om Ddr zo ook een IC-verbinding richting Brabant te geven. Het zou erg raar zijn als ze materieel HSL-geschikt zouden maken om het vervolgens alleen over een klassieke lijn zouden laten rijden, dus nu krijg ik vermoedens dat die IC Gv - Vl nog wel eens via de HSL zou kunnen gaan rijden.

Je zou het ook kunnen interpreteren dat de 1900 2x p/u gaat rijden vanuit Gv en 1x daarvan naar Vl en de andere 1x tot Ehv rijdt. Dan zou het andere halfuur een vleugeltrein van de 3500 richting Vl kunnen worden gestuurd om uiteindelijk ook tussen Ehv en Vl een halfuursfrequentie te kunnen bieden.

Alleen heeft deze post waarschijnlijk wel een hoog speculaasgehalte. %08%

Laatst bewerkt door Ovindel op 03-04-2015 02:02
 

03-04-2015 07:10:47
VIRMm1
VIRMm1
Even een aanvullend bericht/ edit van mijn vorige bericht.

5 stellen voor de sandwich bedrijven zullen eind 2015 rijden tussen Gvc - Vl als 1900, dus over conventioneel spoor (ook Ddr dus).
Eind 2016 is de planning dat Vl geschrapt wordt en dat de dienst Gvc - Ehv wordt, over de HSL, met 12(!) trekstammen.
Wat er dan met Vl gaat gebeuren is nu nog niks over bekend.

Excuses voor mijn voorgaande ietwat verwarrende bericht.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 03-04-2015 07:11
 

03-04-2015 09:09:45
broek53
broek53
Een maatregel in het kader van het bestrijden van het materieeltekort, dus. Die hing al wel boven de markt, sinds besloten is om in 2016 nog niet over de HSL te gaan rijden met de verbinding Gvc - Ehv.  

03-04-2015 13:05:12
Ovindel
Ovindel
Aha, dus zouden de testritten naar Vl met Traxx+ICR die de laatste tijd worden gedaan daarvoor zijn?  

03-04-2015 15:19:35
b2py
b2py
Nee, dat ging over de levensduur van draaistellen..  

11-06-2015 20:08:26
mren
mren
Hettinga (Arriva) vindt het ongeoorloofde staatssteun aan NS dat de HSL in het HRN is ondergebracht. Arriva vindt dit in strijd met aanbestedingsrecht (rondom HSL, wijziging van inhoud/opdracht na aanbesteding) en gaat een rechtszaak starten. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/11/arriva-concessie-ns-uit-2011-in-strijd-met-aanbestedingsrecht/  

11-06-2015 21:13:59
Daan!
Daan!
Allemaal in het belang van de reiziger.... Lekker stoppen met die aanbestedingen.  

11-06-2015 21:32:48
mren
mren
Goed onderbouwd...  

11-06-2015 22:00:38
roja
roja
In het belang van de Reiziger, nu ik vind het nog steeds een grote aanfluiting om op een HSL ( weet men de betekenis echter hiervan wel ) Hoge Snelheids Lijn ) met treinen te rijden die maar 160 km/u kunnen. En dat in 2015, lekker toekomst gericht. Zo bereik je toch nooit de automobilist. gr. J. S.  

11-06-2015 22:02:18
Klaasje
Klaasje
300 km/h is net zo goed niet in het belang van de reiziger. Tenminste.. Als de meerkosten in de prijs van het treinkaartje terechtkomt.  

11-06-2015 22:04:14
thom
thom
Quote
roja (do 11 jun 2015 22:00:38 https://somda.nl/forum/15278/p542308/): In het belang van de Reiziger, nu ik vind het nog steeds een grote aanfluiting om op een HSL ( weet men de betekenis echter hiervan wel ) Hoge Snelheids Lijn ) met treinen te rijden die maar 160 km/u kunnen. En dat in 2015, lekker toekomst gericht. Zo bereik je toch nooit de automobilist. gr. J. S.

Het doel is om reizigers te vervoeren, niet om dat per definitie allemaal op topsnelheid te doen, in ons kippenlandje levert dat 2 minuten tijdwinst op en kost het je onevenredig veel geld...
 

11-06-2015 22:18:44
Daan!
Daan!
Quote
mren (do 11 jun 2015 21:32:48 https://somda.nl/forum/15278/p542304/): Goed onderbouwd...

Vond ik het niet het topic voor. Bovendien heb ik vaker uiteengezet waarom.
 

11-06-2015 22:29:46
roja
roja
Dan had je ook niet zo veel geld in de HSL hoeven te stoppen en had het beter geweest om via de Schiphollijn/Oude Lijn de Infra aan te passen voor een snelheid van 160/200 km/u en daarmee had je station Den Haag HS ook gewoon met de Thalys kunnen blijven bedienen. Echter tussen Antwerpen en Schaarbeek is de snelheid ook maar 160 km/u.  

11-06-2015 22:33:46
Klaasje
Klaasje
Nee, de grootste winst van de HSL tussen Rotterdam en Schiphol zit hem niet in de snelheid maar in de afstand. Met gelijke snelheid ben je al heel veel sneller. Bovendien haal je lange afstandsreizigers uit de toch wel wat volle treinen op de oude lijn. In die zin is de nut van een snelle verbinding Schiphol-Rotterdam ook niet echt het probleem. Het nut van 300 km/h is alleen vrij klein. Het stuk waarop harder dan 130 km/h gereden kan worden is ongeveer 35 kilometer lang. Dat is korter dan de Hanzelijn, Amersfoort-Apeldoorn, Utrecht-Den Bosch en nog een aantal van dat soort verbindingen.  

11-06-2015 23:41:51
ZJ37
ZJ37
300 km/u op dat stukje is echt flauwekul. Tussen Bd en Rtd haal je dat misschien 1 of 2 minuten en je kan weer in de ankers. Tijdswinst 2 minuten, joepie!!  

12-06-2015 00:50:34
thom
thom
En meer energie verstookt dan op de rest van de rit....  

12-06-2015 06:46:20
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (do 11 jun 2015 23:41:51 https://somda.nl/forum/15278/p542328/): 300 km/u op dat stukje is echt flauwekul. Tussen Bd en Rtd haal je dat misschien 1 of 2 minuten en je kan weer in de ankers. Tijdswinst 2 minuten, joepie!!

Dus dan moet je de HSL daar maar niet aanleggen zodat de Thalys van Rotterdam naar Antwerpen via Roosendaal moet rijden?
Of hoe moet ik die opmerking zien. Dat de HSL daar ligt betekent niet dat je verplicht 300 moet gaan rijden.
 

12-06-2015 09:06:12
Jorrit
Jorrit
Quote
Klaasje (do 11 jun 2015 22:33:46 https://somda.nl/forum/15278/p542314/): Nee, de grootste winst van de HSL tussen Rotterdam en Schiphol zit hem niet in de snelheid maar in de afstand.


Dat, en het feit dat er geen tussenstops zijn.

Quote
mdeen (vr 12 jun 2015 06:46:20 https://somda.nl/forum/15278/p542339/): Dus dan moet je de HSL daar maar niet aanleggen zodat de Thalys van Rotterdam naar Antwerpen via Roosendaal moet rijden?


Een andere optie was geweest om de HSL voor max 200 of 250 aan te leggen, dat was goedkoper geweest en had voor de Thalys ook niet veel uitgemaakt, zeker tov. de reistijd via Roosendaal.
 

12-06-2015 09:07:59
gvttreinen
gvttreinen
Politiek mss niet verkoopbaar en tja, aangesloten op het Europese Hogesnelheidsnetwerk geeft natuurlijk wel wat extra`s!  

12-06-2015 09:18:16
Daan!
Daan!
Wat dan?  

12-06-2015 09:47:36
gvttreinen
gvttreinen
Calimero: zijn zijn groot en ik ben klein, vind ik niet eerlijk....

Imago dus.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 12-06-2015 09:55
 

12-06-2015 10:12:48
broek53
broek53
Het ging destijds (ook al) veel over imago, inderdaad. Amsterdam - Rotterdam al helemaal; dat is begonnen als een ontlastende verbinding voor de Oude Lijn en niet een vooropgezet plan voor een HSL. Het was vooral Neelie Smit-Kroes die ervoor ging dat er een hogesnelheidslijn zou komen. Anders zouden we "het Jutland van Europa" worden (en dat scheen dus ernstig te zijn).  

12-06-2015 10:23:43
sjoerd
sjoerd
Is het ook. Pas nog geweest en het is telkens als je er heen moet verder dan je denkt.
Maar even serieus: we redeneren de voordelen van 2 of 3 minuten tijdwinst wel weg (hadden bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een HSL voor 200 of 250 km/h in plaats van 300 km/h), maar aan de andere kant steigert het land en ook enkele geachte site-bezoekers nu al bij een rijtijdverlenging van 2 of 3 minuten of het dienstregelingtechnisch stoppen van bijvoorbeeld de 3600 in Lent en Elst. Dat is dan tegenstrijdig.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-06-2015 13:58
 

12-06-2015 17:17:22
michaben
michaben
Het gaat dan niet puur over reistijdwinst, maar reistijdwinst in verhouding tot de investering die daarvoor nodig is. Zo was de HSL naar Antwerpen ook korter geweest als deze niet de omweg via Breda zou maken, maar vanaf Barendrecht ten westen van Moerdijk naar Roosendaal zou lopen en dan de route van het huidige spoor zou volgen (uiteraard wel als apart spoor geschikt voor 300km/u). Dat was echter waarschijnlijk nog een stukje duurder geweest, nu ligt de route grotendeels gebundeld met de snelweg, plus dat de shuttledienst naar Breda ook meedoet in het terugverdienen van de investering.

Laatst bewerkt door michaben op 12-06-2015 17:18
 

12-06-2015 23:33:21
mren
mren
Waarom zou je een HSL terug moeten verdienen en bijvoorbeeld een A15 niet?  

13-06-2015 03:30:40
Lovers83
Lovers83
De complexiteit van de HSL als geheel maakt het een enorme investering wat aardig wat centjes heeft gekost. Precies weet ik niet, maar ik denk vast wel meer dan een snelweg. Een groot deel komt ook uit een zogenaamde 'spaarpotje' van het rijk en dat willen ze natuurlijk weer terugzien.  

13-06-2015 10:31:56
sjoerd
sjoerd
@mren: Het maakt niet uit: alles wat gemaakt is moet wel iets opbrengen. We betalen ook de netbeheerder voor de elektriciteitsmasten en -draadjes, we betalen rioolbaatbelasting, wegenbelasting, onroerendgoedbelasting, enz. Dat is niet bedoeld om er winst op te maken, maar om het te kunnen onderhouden en vervangen.
Maar dat sommigen met twee maten meten klopt wel: een stoeptegel, een vangrail, een snelweg en een lantaarnpaal hoeven niets op te brengen maar een spoorweg moet ineens wel rendabel zijn. Een gebruikersbijdrage is echter een logisch gevolg van het comfort dat je geniet bij het gebruik van al die voorzieningen.
Ten slotte betaal je de winkel ook mee als je er spullen gaat kopen.
 

13-06-2015 18:12:57
thom
thom
Nouja, in indirecte zin brengen die stoeptegel, lantaarnpaal en vangrail wel wat op aangezien je er als gebruiker wegenbelasting voor betaald.

Niet veel anders dan dat je op het spoor infraheffing betaald als vervoerder.

Laatst bewerkt door thom op 13-06-2015 18:14
 

13-06-2015 18:54:48
john2
john2
Als men een elektrisch apparaat aanschaft betaalt men ook verwijderingsbijdrage.  

13-06-2015 20:42:20
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (za 13 jun 2015 18:12:57 https://somda.nl/forum/15278/p542520/): Nouja, in indirecte zin brengen die stoeptegel, lantaarnpaal en vangrail wel wat op aangezien je er als gebruiker wegenbelasting voor betaald.

Niet veel anders dan dat je op het spoor infraheffing betaald als vervoerder.

Ja, vind ik ook; het ging mij, zoals er ook staat, om het feit dat sommigen met twee maten meten en dat een spoorweg winstgevend zou moeten zijn en alle andere infra niet.
 

13-06-2015 21:33:28
michaben
michaben
Je ziet alles wel heel erg zwart/wit. Zo is de Westerscheldetunnel, die slechts een tiende van de HSL kostte, ook 30 jaar lang een toltunnel om de investering terug te verdienen. Het is vooral een kwestie van over hoeveel jaren je de investering wil afschrijven, aangezien een spoorlijn rustig 100 jaar mee moet gaan (weliswaar met het nodige onderhoud gedurende de tijd), en termijn die haast niet te overzien. En uiteraard wil je de investering verantwoorden. Ook al maak je er geen winst mee, je moet wel kunnen verantwoorden waarom het de investering waard was.  

13-06-2015 21:55:56
sjoerd
sjoerd
Er staat niets over hoe ik het zie. Ik heb het over heersende meningen. Ik leg graag de vinger op inconsequent denken en op kort door de bocht gaan.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-06-2015 21:58
 

01-10-2015 21:13:41
nathanvos2
nathanvos2
Volgens de NOS zijn er weer nieuwe problemen met de HSL. Er zijn nu problemen met betonrot. Bericht op http://nos.nl/artikel/2060705-spoorlijn-hsl-zuid-kampt-met-betonrot.html  

01-10-2015 23:15:45
aarclay
aarclay
In april was het al bekend dat er miljoenen euro's moet worden geïnvesteerd in onderhoud aan de constructie van de HSL. Eigenlijk al na de oplevering zelf al.
Zie ook: http://treinenweb.nl/news/4829


Choo choo.....
 

05-10-2015 10:33:44
lex_t
lex_t
Aardig artikel over falen HSL. Via Ferrovie.it
"Pareva troppo na figura di cacca..."

http://www.researchgate.net/publication/281591656_The_development_and_failure_of_the_Dutch_Fyra_high-speed_project
 

07-10-2015 10:27:09
VIRMm1
VIRMm1
Ik weet niet waar ik t het beste kan plaatsen, maar vanaf 12 oktober gaat de AmRo shuttle mét reizigers rijden.  

13-10-2015 17:06:46
DingeZ
DingeZ
Nu is het helemaal verwarrend geworden. Zowel de reisplanner en AV van NS als ovtijden.com melden geen AmRo's, maar op vertrektijden.rijdendetreinen.nl staan ze wel vermeld. Om 14:05 heb ik wél een AmRo-stam zien staan te Rtd op spoor 11, met de deuren geopend.  

13-10-2015 17:08:43
michaben
michaben
De 1016/1011 rijden nog altijd met getrokken stammen met wissellocomotief in ieder geval.  

13-10-2015 17:39:13
mtlx
mtlx
Er is sprake van een proefbedrijf met reizigers. Dus iedereen kan gewoon meereizen, maar de ritten staan vanwege het proefbedrijf niet in de reisplanner. Ik zag inderdaad dat RijdenDeTreinen de ritten wel correct vermeld (incl actuele samenstelling en evt vertragingen of uitval), dus de datastroom voor de ritten is er wel al.
De ritten 1011/1016 en 1051/1056 rijden nog met de oude stammen.
 

13-10-2015 18:05:18
steven
steven
Ik neem wel aan dat er voor deze stammen/ ritten een IC-Direct toeslag is vereist?

Steven
 

13-10-2015 18:09:38
gose91
gose91
Staat zelfs op de deuren van de rijtuigen  

13-10-2015 18:10:15
steven
steven
Bedankt, dat is dan netjes aangegeven%02%  

29-10-2015 09:12:01
bond
bond
Raakt de hsl in Nederland net niet maar wellicht wel Thalys - mocht het zover komen.
Trenitalia voert verkennende gesprekken met België en Frankrijk over een hogesnelheidsdienst tussen Parijs en Brussel met verse treinen van Bombardier en AnsaldoBreda, serie ETR1000/Frecciarossa1000.
Bron: Railway Gazette, 28 oktober 2015
Link: http://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/trenitalia-planning-paris-brussels-high-speed-service.html
 

29-10-2015 09:29:00
nathanvos2
nathanvos2
Ik weet niet of hier ooit nog wat uit komt maar het raakt de HSL nu nog niet. Ik heb een paar jaar geleden gelezen (ik meen in de railmagazine) dat die frecciarossa's voorbereid zijn om eventueel in de toekomst in te zetten op treindienst naar Brussel, Parijs en Amsterdam.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl