Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |
14-10-2016 20:59:01 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
39 e voortgangsrapportage hsl zuid is uitgebracht: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/kamerstukken/2016/10/13/aanbieding-39e-voortgangsrapportage-hsl-zuid IC Direct Den Haag - Breda rijdt pas vanaf 23 januari 2017 i.v.m. werkzaamheden Willemsspoortunnel. Fiets kan mee in Intercity Direct. |
14-10-2016 22:22:41 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Een fatsoenlijke Benelux treindienst tussen Amsterdam CS en Brussel Zuid is de laatste jaren alleen maar verslechterd, gaat er steeds langer over doen. En als die over de HSL gedeeltelijk gaat rijden wordt het allen maar erger. Den Haag HS bijna niet meer aandoen, en dan niet te vergeten Dordrecht en Roosendaal links laten liggen. Wat een beleid om fatsoenlijk spoorvervoer te bewerkstelligen. Ik snap het al jaren niet meer. Toekomst gericht vervoer is hiermee ver te zoeken. vr. gr. J a ap |
15-10-2016 12:30:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tsja, het is overigens een uitgestelde executie. Van oorsprong zou bij de introductie van de HSL-concessie de Benelux in zijn geheel verdwijnen en dat is begin 2013 dan ook even zo geweest. Omgekeerd bestaat de Benelux dus nu nog bij gratie van het falen van de Fyra. Dat maakt het niet minder vervelend, maar het is dus al meer dan 10 jaar beleid om de Benelux op te heffen. |
17-10-2016 11:13:45 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Ik vind het een goede beslissing om de BNL tussen Rtd en Shl vanaf 2018 via de HSL te laten rijden. De route via de oude lijn kost 22 minuten extra en levert alleen een extra stop in Gv op. Daarnaast heeft Ledn last van de passerende BNL die er niet stopt. Voor de reiziger uit Gv(c) zijn er meer dan voldoende treinen naar Rtd voor een overstap die weinig tijdverlies veroorzaakt. Dit laatste kun je niet zeggen voor reizigers uit ZWNL die vanaf 2018 in Bd of Antwerpen moeten overstappen op de BNL. Door de kering te Bd wordt bovendien de tijdwinst van de HSL grotendeels teniet gedaan. Daarom vind ik de keuze om tussen Rtd en Antwerpen via de HSL en Bd te rijden niet goed. Ik zou zeggen kies of voor de maximale tijdwinst van de HSL en sla ook Bd over, of kies voor een goede bediening van ZWNL en blijf stoppen in Ddr en Bd. De stop in Bd is natuurlijk gunstig voor Bd en stations ten oosten van Bd, maar ik denk dat dat voordeel kleiner is dan het nadeel dat ZWNL ondervindt door de wijziging. Als ik meer tijd heb zou ik dat eens kunnen onderbouwen door de reistijden vanuit diverse stations naar Brussel proberen te bepalen in de oude en nieuwe situatie, rekening houdend met allerlei effecten zoals extra overstappen in Rsd/Bd vanuit ZWNL, niet hoeven doorreizen naar Rsd vanuit Oost-Brabant en de snellere rijtijd op de HSL tussen Bd en Antwerpen. Laatst bewerkt door FST op 17-10-2016 11:16 |
![]() |
advertentie |
17-10-2016 11:43:36 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Of de BNL straks echt via de HSL zal gaan rijden moet ik nog zien. De NMBS doet er alles aan om de BNL niet met de Thalys te laten concureren. Tot nu toe slagen ze daar aardig in... ![]() Shqiperise-lopers? |
17-10-2016 11:48:23 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Voor 2025 worden reizigers uit Ddr en omstreken toch niet geholpen,want men wil pas over alternatieven gaan nadenken als de instroom van nieuw materieel is begonnen en er traxx met rijtuigen vrij word gespeelt %03% Bovendien wat ben je gebaat met het feit dat als je bv uit Ddr naar Rsd/Zeeland wil,maar daarvoor 1st naar rotterdam moet om dan pas de goede richting in te gaan reizen. Bovendien wat gaat de reiziger dat kosten buiten de net genoemde kromme logica ? 1st een enkeltje Rtd,dan overstappen,als men echt gek doet,moet je miss 1st nog wel weer uit en inchecken te Rtd,kost t extra,en dat zelfde gezeik dan ook weer op je terug rit. Gewoon de oude BNL terug,niet naar Bd en dus vanuit Ddr zo ri Rsd,voor degene die ri Belgie wil,voor mijn part om en om in een uur 1 bnl met traxx ri Belgie en de ander naar Zeeland laten gaan. Snap trouwens niet waarom Den haag er perse in moet,die hebben al zat verbindingen ri Rtd en lager. Aan de ene kant wordt een grote bestaande groep reizigers gedupeerd,die wonen in een stad zoals bv Ddr en worden straks weg gezet als halte plaats etten leur,omdat er vrijwel geen ic's meer stoppen en er een hoop rotte overstappen worden doorgedruktri Rsd/Gs/Belgie,en anderzijds een groep mensen die je had kunnen overreden om met een degelijke trein verbinding uit hun auto te lokken. Je raakt reizigers kwijt als je ze tot minstens 2025 laat wachten op een rot alternatief van wat je ze eerder hebt afgepakt. Bovendien er zijn al zolang zoveel stemmen tegen het weghalen van de BNL dienst geweest dat het zelfs in de media kwam,maar t word gewoon van tafel geveegd %07% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
17-10-2016 11:58:38 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
sjoerd: Slecht spoornieuws is goed nieuws voor de pers. Daarom schrijven ze (uitvoerig)over de Fyra. Maar dingen die gewoon goed gaan halen de media/pers niet. Niet interessant. Soms ten onrechte. Een van de (spoor) projecten die mislukt is dat ze de NS in verschillende delen hebben opgesplitst. Neem alleen de communicatie tussen NS en Pro Rail op stations. Regelmatig zie je dat het fout gaat. SNCF en SBB zijn één groot staatsbedrijf die het prima doen. FST: Inderdaad jammer dat de (snelle) Intercity op de HSL Rotterdam - Antwerpen via Breda rijden. Maar de reden is simpel. NMBS en NS doen dit om financiële reden. En het mag qua reistijd niet concurreren van de NMBS met de Thalys. Wat niet helemaal logisch is want verreweg de meeste treinreizigers kiezen toch voor de veel langzamere IC via Breda. Maar het haalt in ieder geval een deel weg uit de Benelux. Niet voor niets rijdt er een aparte Thalys Amsterdam - Brussel. Terwijl de Thalys vooral bedoeld is voor treinreizigers van/naar Parijs. Tussen Eindhoven - Breda - Antwerpen zijn er ook mogelijkheden. Heel even had ex NMBS topman Descheemaeckers over een treinverbinding Antwerpen - Eindhoven. Maar dat was slechts een mondelinge mededeling. Een Brussel Brainport Express (Brussel - Eindhoven) zal NMBS zoal niet willen. Laatst bewerkt door icened op 17-10-2016 12:01 |
17-10-2016 12:31:29 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Ze zijn er in Den Haag nog niet achter dat er een derde en vierde IC tussen Den Haag en Rotterdam gaat rijden? |
17-10-2016 12:51:31 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Extra stops van de BNL in Ddr en Rsd zijn natuurlijk ongunstig voor Rtd/Shl/Asd. Als men toch wil vasthouden aan de kering in Bd lijkt het mij een goed compromis om dan de BNL die van/naar Gv(c) rijden wel via Ddr en Rsd te laten rijden. Die verbinding wordt dan minder snel, maar daar hebben minder reizigers last van. Het comfort van een rechtstreekse verbinding vanuit Gv(c), Ddr en Rsd is ook wat waard. Een snelle verbinding is bovendien ook niet alles, want die gaat ten koste van stops en betekent voor een deel van de reizigers extra overstappen en marge inplannen in de reis om de gereserveerde trein niet te missen. |
17-10-2016 22:22:11 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote DB IC Bus rijdt al een flinke tijd op Ehv-Atw en is daar behoorlijk sneller dan de trein. Geen idee over de bezetting overigens. |
18-10-2016 13:22:00 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Discussie over de langere reistijd op de Zeeuwse lijn (en HSL alternatief) verhuisd naar het al bestaande topic daarover: https://somda.nl/forum/18685/p594886/Amsterdam+-+Zeeland%3A+26+minuten+langer+onderweg/ |
18-10-2016 13:41:15 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/steeds_meer_treinreizigers_gebruiken_intercity_direct-147780 18% meer reizigers t.o.v. vorig jaar. De benelux gaat als het goed gaat 12 keer per dag over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam per 2018. Komt deze tussen Rotterdam en Amsterdam bovenop de geplande treinen of wordt de benelux geïntegreerd met een andere trein? Iemand die dit weet of er wat zinnigs over kan zeggen? Laatst bewerkt door Daan! op 18-10-2016 13:41 |
18-10-2016 15:32:11 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Het idee is om de 9200 in het pad van de 1000 te rijden. Behalve die 4x per dag dat de Internationale hoofdstad van vrede en recht met alle geweld een overstapvrije trein naar Brussel moet krijgen. |
19-10-2016 08:12:47 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Vandaag in de Metro http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/10/fiets-mag-mee-in-de-trein-richting-brussel Dat vanaf volgend jaar je fiets mee mag in de trein naar Brussel, Die mag nu toch al mee in de huidige benelux? |
01-12-2016 12:06:57 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Even een random vraag: De ICd mag met traxxen in sandwich 160km/h rijden omdat beide traxxen tractie leveren. Indien één van de traxxen tractie levert, mag de trein maar 140km/h over de HSL. Echter op sommige foto's zie ik dat ver het tijdperk met traxxen in sandwich al locs achterop hangen. Hoe ging dat toen? Reden deze treinen toen ook 140km/h over de HSL? Foto's: https://www.flickr.com/photos/pr_man/5998634957/in/photolist-a95zbD-9GHMcA-ayWs93-cFREWd-9Qej5V-dJbCBP-ddXbQr-8Vcbrb-9BW7UD-dzxJ1X-931nvK-bn6zhz-8V96Vk-9wW3LC-9BgNnA-dwrZFZ-dwxw5L-eY3vqy-dzxKzB-f5vMzu-9msZrN-dzxKj6-8fU6pg-pBWyrn-biAhMR-e8vaQu-95PbCD-oq7kE9-dtukGL-c5rkMC-9jV9uC-9bKJAD-ak7UoS-oRLq1z-dzDeof-9Ac25H-fMfB3b-dU4FU7-8nMXeN-dApKiD-dzxJhT-9AGZVf-91Nnxr-9rHJ7t-9Ms2z2-bYoNMf-7vHQZx-cotiuo-p5p3mM-8iNekZ https://www.flickr.com/photos/heyst/4134148820/in/photolist-7ijApW-peFt3T-8V67P9-6Tf3wa-pepALM-5qLfN7-fJjKAe-aeCndj-8n9xwe-65RkT6-bZ4tpq-9MuL1N-eY3yfW-cjLoNd-bVMiZs-93sym8-6QtWre-9HCFsf-5hsup9-dmXm4A-bryNCx-dhvuYd-7ijyv4-dAvenN-dWdipE-93sxeV-ascBDq-yX4zxE-ak9vd6-oMAqV9-bYfZHC-kdBENx-fmrsCs-dWBjTd-bWFgcQ-4AWZ7G-977mmw-5kK13j-cuwCTu-867BhW-9bNNGJ-92B3T6-dAMjAC-A7NnrM-8MXzxc-aGhCU8-9432uh-rkx4bc-aCBvdn-66kB5f https://www.flickr.com/photos/23368408@N08/9240072306/in/photolist-sfMnJF-rp67UM-f5vMzu-cp7teG-6TeULk-6TiVAd-aahJct-cPLy1d-a9K1UK-aeLC2h-c9eULm-fui1K8-dmXcCK-9GiQe5-6Y2djS-hJjQ5C-hJktFM-9BBRbF-dmXj67-w6cfjn-sba2Qe |
01-12-2016 12:09:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ja, klopt. Volgens mij is het probleem dat een TRAXX die uitstaat minder hard remt dan eentje die aanstaat. |
01-12-2016 12:54:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Hij zal sowieso niet ED kunnen remmen als de lok in opzending is, maar volgens mij word het ED remvermogen sowieso al niet meegerekend in het rempercentage in NL. Het probleem is dat de aandrijving er niet op berekend is om met 160 km/u gesleept te worden en gesleept dus beperkt is tot 140 km/u |
01-12-2016 14:01:30 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dus de treinen in de links hebben vertraging door het rijden met 140km/h? Ik neem namelijk aan dat die regelgeving toen ook gold. |
01-12-2016 14:02:27 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Maar het hele idee van de aandrijving is toch juist dat het niets hoeft te doen als die gesleept wordt? Al sleep je met 200 km/h, hij staat toch spreekwoordelijk "in z'n vrij"? |
01-12-2016 14:08:59 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Eh, nee. Een elektrische tractiemotor blijft er gewoon opstaan. |
01-12-2016 21:47:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Juist, er zit natuurlijk geen versnellingsbak onder maar een starre tandwieloverbrenging![]() Als je een lok gaat slepen dan dan drijven de assen de tandwieloverbrenging aan, en het krachten spel word dan anders dan als de tractiemotor dat doet. |
01-12-2016 23:07:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Zal wel meevallen, de ICd/Fyra zit - zeker op de zuidsectie - ruim in de dienstregeling. Een machinist die strak tegen de maximumsnelheid rijdt en overal groen heeft kan zo een paar minuten eerder dan gepland in Breda of Rotterdam zijn. En daarnaast zijn de stationnementen ook nog wel ruim genoeg om 140 ipv 160 op te vangen... |
02-12-2016 21:02:49 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Mijn ervaringen met IC Direct was ook dat de stationnementen op met name Rotterdam Centraal ruim was. Houdt NS rekening met de IC Direct tussen Rotterdam Lombardijen - Rotterdam C waar het spoor moet delen met andere treinen? Belooft wat als de IC-NG in de eerste jaar zal instromen. Want de dienstsnelheid van de IC-NG blijft eerst 160 km p/u als het spoor met de IC Direct deelt. Maar in geval van vertraging kan het natuurlijk met 200 km p/u rijden: blz. 29: In dienstregeling 2021 rijdt ICNG zowel op Amsterdam-Rotterdam als Amsterdam-Breda in een mengpark met Traxx+Prio en wordt de dienstregeling gepland op 160 km/u. Zodra er voldoende ICNG materieel beschikbaar is en deze betrouwbaar gebleken is, kan op zijn vroegst per dienstregeling 2022 de dienstregeling gepland worden op 200 km/u en de genoemde reistijdwinst gerealiseerd worden. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/10/31/accountantsrapport-bij-voortgangsrapportage-39-hogesnelheidslijn-zuid/accountantsrapport-bij-voortgangsrapportage-39-hogesnelheidslijn-zuid.pdf Laatst bewerkt door icened op 02-12-2016 21:33 |
03-12-2016 07:50:51 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
BREDA - De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) van Breda is er klaar mee. Als statement tegen het uitblijven van een treinverbinding tussen Breda , Antwerpen en Brussel zet de vereniging 10 januari een trein in op het internationale spoortraject. Niet op de Hoge SnelheidsLijn (HSL) die er ligt, maar over het gewone spoor met Railpromo, een zelfstandige aanbieder van treinvervoer. Jeroen Van Glabbeek, voorzitter van BZW in Breda: ,,Zie het als een vorm van positief protest. Het is stom dat die trein tussen Breda en Antwerpen nog steeds niet rijdt. We hebben een prachtig nieuw station en een mooi spoor. Er zijn miljarden in gestoken. Maar dan moet er wel een trein gaan rijdenâ€, stelt Van Glabbeek, die tevens CEO is van technologiebedrijf CM. Daarom regelden ze een trein met plaats voor 150 passagiers: leden van de BZW Breda worden uitgenodigd, maar ook gedeputeerden van de provincie Noord-Brabant en de Commissaris van de Koning. ,,We hopen natuurlijk dat ook minister Melanie Schultz (van Infrastructuur en Milieu, red.) meereist.†http://www.bndestem.nl/regio/breda/werkgevers-komen-met-protesttrein-tussen-breda-en-antwerpen-1.6702317 Niet via de HSL, dus dan wordt er nog steeds via Roosendaal gereden? Waar ik me vooral over verbaas is dat er mensen zijn die zich hard maken voor deze verbinding terwijl er qua reistijd alleen maar achteruitgang is. (Behalve voor reizigers uit Brabant dan) |
03-12-2016 09:55:36 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Zolang het een extra treinverbinding is, zal de randstad er echt niet op achteruit gaan. Overigens is het ook voor reizigers uit omgeving Ht, Nm en Ah een verkorting van de reisduur naar Antwerpen en Brussel. Ik zou niet weten waarom Brabant zich niet hard zou moeten maken voor een snelle trein naar Atw die al jaren geleden beloofd was. |
03-12-2016 11:07:45 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Een snelle trein ? Wacht dan maar tot minstens 2022,want: Zodra er voldoende ICNG materieel beschikbaar is en deze betrouwbaar gebleken is, kan op zijn vroegst per dienstregeling 2022 de dienstregeling gepland worden op 200 km/u Iets anders zal niet worden gekocht voor de HSL geloof ik,dus ICNG en dan word het mijn inziens pas 2022 eer ik het snel ga noemen%08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-12-2016 12:05:08 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteHebben ze wel de verkeerden uitgenodigd, die gaan helemaal niet over het spoor. |
03-12-2016 12:34:36 | ||
---|---|---|
Dennis1977
![]() |
Mag loc1251 in Belgie komen? |
03-12-2016 12:46:07 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Nee, want die heeft geen TBL1+. Denk eerder 1215 naar Rsd en dan een 6500 naar België. Bd Atw zou ook wellicht met een 28er kunnen worden gedaan, maar dat zal te duur zijn waarschijnlijk. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-12-2016 13:14:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Een 1200 lust geen 3000 volt op de waslijn. Dan heeft hij TBL ook niet nodig. |
03-12-2016 15:30:37 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Ik snap ook niet waarom de Benelux zou moeten stoppen in Breda. Als ik daar stop, zijn de reizigers er alleen in de spits, erbuiten kan je ze vaak met gemak in 1 bak kwijt. De stationsverlichting is 's-avonds zelfs uit in de helft van het station omdat er niemand is. Daarnaast is Antwerpen in het verleden juist een door-rijdstation geworden om niet te hoeven kopmaken, gaan wij het voor een gehucht wel doen. En dan wel de ambtenarenstad Den Haag overslaan, welke het meest gebruik maken van de Benelux. Als het aan mij lag zou ik het volgende doen, is een grote verbetering/compromis voor iedereen: 1. HSL trein naast de 1900 (dus geen 1100 van maken) elk uur, GVC-RTD-(HSL)-BD-EHV-VL-Duitsland in, daarnaast gebruik maken van de 160 km/h EHV-VL. 2. HSL trein Benelux, ASD-SHL-RTD-(HSL)-België in. 1+2 overstap in RTD tegenover elkaar. 3. Stopper Roosendaal-België doortrekken naar Breda (of verder). (niet de 3600, deze zou met vertraging in NL of B de dienstregeling in het 100 laten lopen, en kost ook meer treinstellen) Neem voor 1+2 de geplande multi-courant versie van de IC-NG, neem voor 3 een multi-courant versie van de Flirt, deze doen nu ervaring op met de Abellio en Arriva versies. Update 18:07: Met compromis voor iedereen bedoel ik tussen reizigers en overheid/ns die de Benelux willen versnellen, waarbij de HSL een rol zou moeten spelen volgens hen. (persoonlijke mening) Van mij mag de Benelux ook gewoon de huidige route langs Den Haag en Roosendaal behouden. Waarbij je het knelpunt (Rsw)-(dit gedeelte wordt al gedaan) Dtz- Sdm aanpakt en 4-sporige maakt, zou de hele dienstregeling ten goede komen (zo zou ook Gdg-Wd 4-sporige moeten worden, is op dit moment ook een bottelnek). Zoals het er nu voor staat zou dit relatief weinig moeten kosten, stations en grond is er aan beide zijde al, bij beide situaties, alleen Papekop wordt misschien moeilijk. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 03-12-2016 18:07 |
03-12-2016 15:44:27 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De huidige ICBNL via Rsd is m.i. prima, maar als ie dan zo nodig over de HSL moet, dan graag een stop te Bd. Anders moet je als reizigers vanuit Zeeland of Brabant eerst helemaal naar Rtd reizen en dan weer terug om over de HSL naar Atw te gaan. |
03-12-2016 16:30:09 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Den Haag drukste deel van de Benelux? Grapje zeker en de cijfertjes gemist... |
03-12-2016 17:30:52 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote En om Breda nu een gehucht te noemen is ook wel overdreven. Toch de 9e stad van Nederland. Verder heb je er een hoop overstappers uit de richting Zeeland/Rsd/Etn die richting Tb/Ehv willen en vise versa. Daarbij; als Bd de rol van grensstation gaat overnemen van Rsd zal het er ook veel drukker gaan worden (en vanzelfsprekend in Rsd juist rustiger) |
03-12-2016 18:12:49 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Quote Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat Haagse ambtenaren naar Brussel gaan met de benelux. En deze de vaste reizigers zijn, naast misschien studenten op een Maandag en Vrijdag. Van het weekend haalde ik de Benelux in bij Gdg-Gd, wegens werkzaamheden een omleiding, alleen het eerste rijtuig zaten wat mensen, voor de rest leeg. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 03-12-2016 18:13 |
03-12-2016 21:09:10 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Ik heb in de loop van de jaren de Benelux dienst alleen maar trager zien worden. Toekomst gericht snel vervoer is ver te zoeken. En met al die onzinnige proef ballonnen bereik je ook niets. Breda is een prachtig station, echter niet om hier de Benelux te laten kop maken en vervolgens zijn rit naar Antwerpen te laten vervolgen. Wie bedenkt zoiets. In ieder geval niet de mensen van de buitendienst. Ik vind het al jaren een grote aanfluiting dat vervoer anno 20016/2017. Met vriendelijke groet. Gepensioneerd Verkeersleider. |
03-12-2016 23:46:06 | ||
---|---|---|
zoek34
![]() |
Ik zou mezelf bijna afvragen waarom er niet is gekozen voor een station Breda aan de HSL zelf waar dan de Benelux kan halteren... |
04-12-2016 06:05:04 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ja, stel je voor, Bdpb als HSL station... Het zou bijna de beste oplossing zijn maarja, Bdpb is geen hi-tech station met de allure van een crematorium... Laatst bewerkt door VIRMm1 op 04-12-2016 06:05 |
04-12-2016 09:15:25 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Heb beter voorstel. ![]() ![]() En parkeren kan hier makkelijk. %08% |
04-12-2016 09:19:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het was oorspronkelijk natuurlijk ook nooit de bedoeling dat de Beneluxtrein in Bd ging stoppen, dit zou een aparte treindienst worden. En mocht de HSL ooit nog een echt succes worden dan ligt het ook voor de hand dat het aparte treindiensten worden. Dat de doorgaande trein in Bd stopt is vooral een compromis omdat men nu slechts een trein per uur wilt. |
04-12-2016 09:38:30 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ik dacht eigenlijk dat het voornaamste probleem zat in een tekort aan HSL-geschikt materieel. Zodra IC-NG gearriveerd is en enigszins betrouwbaar op de HSL functioneert, heb je materieel beschikbaar om een uurdienst Antwerpen - Breda - Eindhoven te rijden en dan kan de Benelux gewoon rechtstreeks over de HSL. Laatst bewerkt door SchuurB op 04-12-2016 09:39 |
04-12-2016 10:23:23 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Beide zijn waar en hebben invloed op elkaar, het is een resultante van meerdere factoren waarvan dit wel twee belangrijke zijn |
04-12-2016 10:46:16 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ex-topman van NMBS Descheemaeckers had bij de presentatie van de Fyra debacle ooit over een verbinding Antwerpen - Eindhoven. Kort daarna stopte hij als topman van NMBS. Maar wie weet. En de IC Eindhoven - Breda - Antwerpen kan gecombineerd worden met de IC (Direct) Den Haag - Eindhoven via de HSL qua treinmaterieel en dienstregeling. Je hebt dan extra mogelijkheden. En als NMBS zou willen meewerken aan een rechtstreekse Benelux via de HSL zou het natuurlijk prachtig zijn. Maar of dat gebeuren vanwege exploitatiekosten is een tweede. |
04-12-2016 14:29:57 | ||
---|---|---|
belmij67
![]() |
Maar als IC-NG gearriveerd is kan deze alleen op 1500/1800V/DC rijden. Er is tot op heden geen versie voor 1500/1800 - 3000 V/DC en 25000V/AC besteld Laatst bewerkt door belmij67 op 04-12-2016 14:31 |
06-12-2016 20:46:02 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Berichten over de IC-NG verhuisd naar het daarvoor al bestaande topic https://somda.nl/forum/15040/p584934/Ontwikkelingen+Nieuwe+Generatie+IC+materieel/ |
13-12-2016 17:23:33 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Intercity Direct zal nooit betrouwbaar worden: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ic_direct_zal_altijd_vaker_blijven_uitvallen_dan_gewone_trein-147837 Geen verassend nieuws natuurlijk. HSL Zuid is met 4 spanningssluizen op relatief korte afstand ingewikkeld. De huidige Traxx + ICR lijkt daar niet op gebouwd. Het is te hopen dat Alstom namens NS wel in slaagt een Intercity te bouwen die voldoet aan alle specificaties voor het rijden op de HSL en delen van het hoofdrailnet. En ERTMS is een nieuwe beveiligingssysteem die nog niet perfect is. Dat is niet alleen in Nederland zo. Laatst bewerkt door icened op 13-12-2016 17:25 |
13-12-2016 17:50:19 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Goh wat verrassend %08% Overigens is naar mijn mening ICR het probleem niet. Combo ingewikkelde lijn + draadloze ERTMS + gevoelige electronica traxx is ongelukkig. Overigens is de combi traxx+ ERTMS in het buitenland ook geen succes. |
13-12-2016 17:56:50 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De oorzaak ligt volgens een onderzoek dat te vinden is bij de Rijksoverheid voornamelijk aan ERTMS doordat er veel geschakeld moet worden. Uitrol in verlengde van HSL zou probleem moeten verhelpen (Ben je dan niet meer probleem aan het verplaatsen?). Zie ook dit nieuwsbericht dat wat meer inhoud levert: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/13/ic-direct-blijft-kampen-met-uitval-en-storingen-a1536408 |
13-12-2016 18:01:01 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Als je Breda en Rotterdam van ERTMS/ETCS voorziet (naast de ATB-EG) ben je volgens mij al een groot deel van die problemen kwijt. Dan heb je alleen bij Hoofddorp nog een wisseling, maar om die op te heffen moet je het hele stuk Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam_C-Watergraafsmeer van ERTMS/ETCS voorzien. |
13-12-2016 18:02:56 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dat gaan ze toch al deels doen ivm SAAL![]() |
13-12-2016 18:08:50 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Mijn ervaring is dat helaas het tegelijk dan wel direct achter elkaar omschakelen van Beveiliging en spanning het lastigste is.( en dan ook nog eens op een flyover) Als je zoals b.v. in Rlb naar het zuiden daar een stuk tussen hebt zijn er zelden problemen, Als je het dan tevens ruim voor het laatste wissel ( keuze HSL of klassiek) doet dan is er nog een alternatief mogelijk. Meen ooit zoiets gelezen te hebben dat in Zwitserland een trein pas de definitieve rijweg naar een ETCS baanvak ( Olten - Bern en Lötschberg basis)krijgt als met succes verbinding met een RBC is gemaakt. |
13-12-2016 18:12:03 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Wat nog beter zou zijn is de HSL onder ATB brengen, met nieuwe snelheidscodes voor boven de 140. Geen storingen meer. Eventueel maak je de atb cabinesignalering in de wet ook geldig, want in principe is die fail safe. Ben je ook van de ETCS veiligheidsrisico's af, zoals verminderde concentratie, onverwachte snelheidsverlagingen of stoptonende seinen omdat normaal de blauwe balk bijspringt en nu niet, vertrekken na start richting Smb zonder zicht op wel of niet veilig en foutieve invoer rempercentage. |
13-12-2016 18:15:51 | ||
---|---|---|
gapiebas
![]() |
Enige wat je dan krijgt is dat je geen Europees systeem meer hebt, wat graag wordt nagestreefd op termijn. En twee systemen is natuurlijk ook weer complex Laatst bewerkt door gapiebas op 13-12-2016 18:16 |
13-12-2016 18:18:00 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Ja en laten we dan ook de spanning terug brengen naar 1500V en een halte bij Zoetermeer neerleggen. Wat jij hier voorstelt mag niet en is op termijn veel te duur. |
![]() |
advertentie |
13-12-2016 18:19:05 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ach wat is Europees? Sprak laatst een mcn die verzuchte alweer naar ETCS cursus te moeten voor het 4e ETCS baanvak in Nederland! En dat omdat er tussen allemaal een paar verschillen zijn. |
13-12-2016 19:16:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Een station bij Bdpb aan de HSL levert vanuit Bd en centrum natuurlijk geen bal op. Per saldo ben je minstens zo lang onderweg om in Atw te komen omdat het station een eind uit het centrum van Bd ligt. |
13-12-2016 19:52:25 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Quote ATB werkt niet onder wisselspanning,toch? ![]() |
13-12-2016 20:11:27 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Vanuit Bd niet nee, maar de rest van de reizigers zouden er aanzienlijk op vooruit gaan. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-12-2016 22:08:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Hoofdstation Breda is gemoderniseerd. Dus gaat men natuurlijk geen geld uitgeven aan een tweede HSL station bij Breda. Het is geen Berlijn. ![]() Op korte termijn zal goed HSL materieel een van de eerste oplossingen zijn voor betere treindiensten op de HSL. ERTMS wordt voorlopig nog niet geïnstalleerd tussen Watersgraafsmeer - Hoofddorp (Perceel Noord), tunnel Rotterdam Noord - Barendrecht en station Breda - aansluiting HSL bij Zevenbergse Hoek (Perceel Zuid). De (nieuwe) treinen moet volgens de laatste plannen vanaf 2024 van ERTMS voorzien zijn. En waarschijnlijk zal de uitrol van ERTMS op Nederlandse spoorlijnen vooral afhangen hoe snel Frankrijk en Duitsland ook ERTMS laat installeren op bepaalde spoortrajecten. Als het aan Minister Dijksma ligt. Maar wie weet dat een volgende Minister van I & M er weer anders over denkt. |
14-12-2016 07:09:46 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Inderdaad. Dus: ATB-NG aanleggen. ![]() |
14-12-2016 10:50:51 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDe NS claimde destijds (ten tijde van het maken van plannen voor de HSL) dat het mogelijk zou moeten zijn. Met de kennis van nu zou ik het zeker niet proberen. Ik kan me nog herinneren dat er stoptreinen een snelremming kregen omdat een langsrazende thalys op de parallele HSL een ATB-storing veroorzaakte. |
14-12-2016 22:43:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Echter heeft men in de wetgeving bedacht dat ATB niet meer verder ontwikkeld mag worden, waarmee men de overgang naar een nieuw Europees systeem wil bevorderen... |
15-12-2016 00:42:52 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Hmm... interessant. In welk reglement wordt dat vermeld? Choo choo..... |
15-12-2016 01:01:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Geen idee, dat heb ik niet onthouden, alleen dat dat het geval is![]() |
15-12-2016 07:31:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het heeft met wetgeving niks te maken, alleen met politiek. Verkeer en Waterstaat verbood dat halverwege de jaren negentig en het ATB-programma heeft toen vele jaren lang stilgelegen. |
15-12-2016 09:36:56 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat het geen wetgeving is maar verkeer en waterstaat die dat besloot,is anzich net zo erg. Fijn dat je dwingend wil zijn en het aantrekkelijk wil maken om meer aandacht aan dat nieuwe europese systeem te geven. Dom om je oude jas weg te gooien,terwijl je de nieuwe nog niet hebt. Want dat is nu het geval,het nieuwe systeem werkt nog niet behoren maar een echt alternatief hebben we ook nog niet %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-12-2016 11:03:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dubbel jammer dat de ATB in de ban is gedaan. De internationale ontwikkelingen op het gebied van verkeer laten zien dat het over 25 jaar wellicht geheel gedaan is met het auto- en treinverkeer zoals we dat nu kennen. Dan kun je beter een beproefd landelijk systeem doorontwikkelen dan miljoenen besteden aan ERTMS-uitrol, waarvan de internationale compatibiliteit nog ver te zoeken is. |
19-12-2016 00:07:50 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De ATB systeem is, als ik het tenminste ooit juist begrepen heb, door de mensen van het minister van V&W beschreven om als lokaal systeem opgenomen genomen te kunnen worden in de Europese regelgeving. Dit heeft men naar mijn smaak gedaan zonder voldoende kennis van zaken. De toenmalige beschrijving van de ATB is slechts het vast legen van de geldende regelgeving, zoals die op dat moment bestond. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat er slechts iets is overgeschreven werd en dat men daarbij duidelijk niet gestoord werd door enige kennis of inzicht in de materie. Zo zijn nog onbenutte mogelijkheden, welke het bestaande ATB systeem zeker nog in zich had, voor eventueel gebruik later verkwanseld. Doordat de ATB zo in de Europese regelgeving terecht gekomen is, werd het onmogelijk om dat laatste potentieel ontwikkelingstrap nog te maken. Wie heeft er heeft zitten slapen of dat dit bewust gebeurt is, jullie mogen het zeggen. Het is in ieder geval een jammerlijke omissie! Jeanne Kok |
19-12-2016 00:25:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In de jaren 90 was natuurlijk de verwachting dat ERTMS er 'snel zou zijn', mede daarom werd ook de verdere uitrol van ATB-NG stopgezet. Dat er uiteindelijk vele jaren nodig waren om tot een ERTMS-specificatie te komen die maar deels interoperabel bleek en waarbij elk land nog z'n eigen dingen toevoegt had men in de jaren daarvoor niet voorzien. Dat er 10 jaar nadat er voor het eerst proeven werden gedaan op HSL4 nog altijd geen Traxx-locs over die lijn kunnen rijden (terwijl diezelfde locs dat in NL wél doen) was echt niet verwacht. |
19-12-2016 01:25:46 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Iets met eerst zien, dan geloven... ik ben bang dat de rails van de HSL-aansluiting bij Bd al is weggeroest voordat er überhaupt iets planmatig overheen gaat rijden. |
19-12-2016 09:11:53 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tsja , zolang de controlerende / toelatende instanties een directe/ indirecte/ informele ( door halen wat je zelf vindt) relatie hebben met de overheid en die z'n belangrijkste vervoerder, zul je blijven meemaken hoe moeizaam dat gaat. En daarbij is in Europa een toename van dat probleem te zien van Noord naar Zuid. En het meest soepel gaat het nota bene in een niet EU land! |
19-12-2016 09:19:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
In Zwitserland werken ze eendrachtig samen om ERTMS een succes te maken. In andere landen lijken het wel 'eilandjes'. Eigenbelang staat wel eens voorop. Als tussen Amsterdam C - Hoofddorp, tunnel Rotterdam Noord - Rotterdam C - Barendrecht, station Breda - aansluiting Breda (Zevenbergse Hoek), station Breda - aansluiting HSL (ter hoogte van IKEA), Antwerpen Noord (vanaf E 9) - Antwerpen C - Brussel Zuid/Midi - Halle ERTMS zou worden geïnstalleerd was de HSL Amsterdam - Brussel zoal minder storingsgevoelig. En heb je geen ERTMS eilandjes. Tussen Halle - station Paris Nord heb je de voortreffelijke TVM 430 en KVB (vanaf Gonesse in Parijs Noord ?). Waarom TVM 430 vervangen door ERTMS als TVM 430 feilloos werkt? De ERTMS geschiedenis zal waarschijnlijk een moeizame geschiedenis worden. Prima streven om op vele Europese spoortrajecten ERTMS te installeren. Maar op Europees niveau uitvoeren is een ander verhaal. Zie al die Europese landen maar op één lijn te krijgen. Zie andere Europese zaken. Laatst bewerkt door icened op 19-12-2016 09:28 |
19-12-2016 11:18:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik noem zoiets kortzichtig emiel ratelband gedrag,ofwel veels te positief en problemen niet willen zien. Zelfs in de jaren 90 kon elk normaal weldenkend mens zien "hoe hard" die ertms ontwikkeling ging,ofwel niet. Bijna nergens in gebruik,geen echt tastbaar pakket met duidelijk omschreven handleiding,ofwel je kon haast roepen dat het nog in zn test en ontwikkelfase zat. (dat laatste is trouwens nog zo denk ik) En dan moet men het hier weer zonodig "hebben" om het "1ste kindje te zijn met het nieuwste speelgoed" ,niet kijkend naar of t wat is en of het functioneel is,nee t is nieuw dus ik moet t hebben.%03% Het lullige is,is dat dit kind een groot kind is en zulke beslissingen neemt van ons geld en niet van dat van zn eigen%07% Ook is het behoorlijk kortzichtig om te denken dat als je iets nieuws koopt met de intentie om het ook bij de buren te gaan gebruiken,dat die dan niet ook iets willen toevoegen om het gebruik toe te staan. Kortom mijn inziens was er zat reden om niet zo snel aan dit systeem te beginnen en genoeg te voorzien,maar je moet het willen zien,en dat laatste daar ontbreekt het bij ons bestuurlijk orgaan nog al is aan,men ziet wat t wil zien en men hoort wat t wil horen %07% Laatst bewerkt door phantom op 19-12-2016 11:19 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-12-2016 11:37:57 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Testritten IC Direct Den Haag - Breda is al een tijdje aan de gang: https://www.youtube.com/watch?v=c3OMR1yQ97s Samenstelling bestaat uit 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. Dat is totaal meer zitplaatsen dan een zesdelige V-IRM/DDZ maar minder dan een achtdelige V-IRM. In de daluren geen probleem. Maar in de spitsuren ook? |
28-12-2016 08:43:06 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Uiteindelijk zal de Benelux in zijn huidige vorm gewoon via de oude lijn blijven rijden verwacht ik. Eeuwig doorklungelen met Bombardier wordt NS op een gegeven moment ook te gortig en ook Dijksma zal op een gegeven moment niet meer koest blijven. Als je het mij vraagt is het nu vooral de vraag 'Hoe gaan we dit verkopen?' Een gelikt persbericht waarin Bombardier de schuld krijgt, het belang van een goede samenwerking met NMBS boven alles gaat (lees: we mogen NMBS niet voor de voeten lopen door met onze trage geelblauwe slak op de HSL naar Brussel te rijden) en NS nu écht alles op alles zet om de ICNG wél veilig over de HSL te laten razen (eventueel naar Brussel als de Belgen welwillend zijn) zal niet lang uitblijven ![]() Laatst bewerkt door Chrisdb op 28-12-2016 08:47 |
28-12-2016 14:26:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Maar in dat geval kun je er donder op zeggen dat de gemeente Breda een forse schadeclaim indient bij de Rijksoverheid. De verbouwing van station Breda is mede-gefinancierd door de gemeente, die ook de kar trekt bij het programma 'Via Breda'. De realisatie van een snelle verbinding tussen Breda en België is hiervoor erg belangrijk. |
28-12-2016 20:58:03 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Inderdaad is de snelle verbinding Breda - Antwerpen/Brussel belangrijk. Het is eigenlijk toch absurd dat die verbindingsspoorlijn bij IKEA staat te "roesten". Maar de Benelux+ is toch vooral een compromistrein. Met de huidige HSL treinmaterieel zit er voorlopig ook niet meer in. Maar op langere termijn zou het ook niet verkeerd zijn als een verbinding Eindhoven - Antwerpen zou komen. Geïntegreerd in de IC Den Haag - Eindhoven. Of gewoon een aparte verbinding. Laatst bewerkt door icened op 28-12-2016 20:58 |
28-12-2016 21:08:20 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Op de spoorkaart zag ik dat de IC Brussel via Breda naar en van België gaat rijden, dus dan wordt die boog wel gebruikt. Bijstaande tekst: De Intercity Amsterdam-Brussel rijdt bij aanvang van de dienstregeling via Roosendaal, daarna via Breda |
28-12-2016 21:17:46 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
En wanneer is ''daarna''? Mag er eerst nog wel een slijptrein over, hier komt zo geen signaal meer doorheen.%05% |
28-12-2016 21:18:58 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Rijden zo nu en dan nog wel eens testtreinen hoor, magoed voor dat SW9 toegelaten is hoef je daar geen Benelux te verwachten. Maar dat is al eens eerder besproken hier. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
28-12-2016 22:03:18 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Als de NS het voor elkaar krijgt om met de ICNG t.z.t. over de HSL de grens over mag naar Brussel, nu dan mag er wel een wereldwonder gebeuren. Hiervoor geeft de NMBS nooit toestemming. vr.gr. J.S. |
28-12-2016 22:06:49 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Kan je dat ook even beargumenteren? Nu is dit nogal een loze stemmingmakende kreet. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
28-12-2016 22:11:08 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Anderzijds mag er ook een wonder gebeuren, voordat NMBS moeite gaat doen om nieuw materieel toegelaten te krijgen in Nederland. Al het nieuwe materieel mag Nederland namelijk niet meer in, je hebt nu alleen nog maar de ongerenoveerde Varkensneuzen en Breaks die Nederland in mogen. Men lijkt geen enkele moeite te doen om bijv. de MS80 New Look ook in Mt te krijgen. Alle vooruitgang m.b.t. tot grensoverschrijdend verkeer lijkt toch van NS te komen, ik zie ICNG (als opvolger van ICRMhi o.a.) toch eerder in België komen, dan M7 in Nederland. |
28-12-2016 22:12:21 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote En dat weet je nu al? Daar moet je wat mee doen, met dergelijke gaven. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
28-12-2016 22:14:32 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteEn van de provincie Limburg%02%. Laatst bewerkt door waalkade op 28-12-2016 22:17 |
28-12-2016 22:20:11 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Even naar de feitelijke ontwikkelingen aub, laatste paar berichten voegen niks toe. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
28-12-2016 22:24:29 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
NMBS zit ook helemaal niet te wachten op een concurrent voor de Thalys. Shqiperise-lopers? |
28-12-2016 22:25:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Op Belgische sites was ook te lezen dat de M 7 hooguit tot Roosendaal of Maastricht zou worden ingezet. En hoe zit het met de perronhoogte van 76 cm voor de M 7? Hebben treinreizigers dan een gelijkvloerse instap/uitstap? In België zal in de komende jaren aan gewerkt worden om meer stations/meer perrons op een hoogte te krijgen van 76 cm. |
28-12-2016 22:31:29 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Er is een ander alternatief nl. NS Traxx met NMBS I - 11 rijtuigen. Als de 1362 M 7 rijtuigen zijn ingestroomd kan de I - 11 rijtuigen in theorie tussen Amsterdam - Brussel worden ingezet. Of NMBS daar aan meewerkt is een andere vraag. Maar weet niet of de I - 11 voldoet aan het rijden op de HSL Schiphol - Antwerpen. In ieder geval werd het wel toegelaten tot Maastricht op klassiek spoor. |
28-12-2016 22:53:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Leuke speculaas theorie, maar het verhaal zoals Roja presenteert lijkt me wat onjuist dus vanalles als alternatief gaan verzinnen is wat onnodig. Want waarom zou NMBS wat kunnen roepen over de toelating van Nederlandse treinen, volgens mij is dat een zaak van DVIS en Infrabel. Laatst bewerkt door thom op 28-12-2016 22:54 |
28-12-2016 22:58:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Een niet te onderschatten factor in dit verhaal is dat België wat zaken doen al onder de Landen met Latijnse talen valt, ook al doe je zaken met enkel Vlamingen. En omdat tegenwoordig bij NS de Directie en Managers sneller wisselen dan goed is voor het bedrijf zijn de lessen die men o.a. uit het OverNight Expres avontuur geleerd heeft allang vergeten helaas. Parallel daaraan kun je vaststellen dat ten zuiden van Nederland de houding van de Controlerende en toelatende instanties op spoor gebied veel protectionistiser zijn dan volgens de EU zou mogen, en dat zowel in relatie met andere landen als in het voordeel van de eigen nationale maatschappij! Maar ook IL&T weet nog niet dat in de politiek de maakbare maatschappij al jaren terug is afgeserveerd en kan een voorbeeld nemen aan b.v. de Zwitserse collega's |
29-12-2016 09:07:59 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Gelukkig. Er is nog hoop. Maar NS of eventueel een andere vervoerder zal moeten samenwerken met NMBS op het Belgische spoornet. Maar waarom zou NMBS bezwaar hebben tegen de treinen van Alstom? Die hogere maximumsnelheid van 200 km p/u levert alleen tijdswinst op delen van de HSL Schiphol - Antwerpen waar de IC met 200 km p/u kan rijden. Het gaat meer om de dienstregeling met de Benelux+ die zoals NMBS dat wil geïntegreerd moet zijn in de binnenlandse NMBS dienstregeling. En natuurlijk mag het qua reistijden niet echt concurrerend zijn voor de Thalys. Dat houdt in dat de Benelux + via Breda en station Noorderkempen gaat rijden. |
29-12-2016 09:41:20 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik snap zowiezo niet wat er nou zo bijzonder is aan die thalys. die is toch helemaal niet van de NMBS,maar van SNCF,dus wat moet de NMBS dan gaan miepen om die thalys te "beschermen" wat is de winst en de logica ?? Snap trouwens überhaupt niet waarom ze in Belgie zo angstig doen tegen internationale verbindingen,als je die niet wil waarom bouw je dan wel mee aan die HSL,gewoon om het te hebben en er daarna niks mee te doen ? Of heeft nederland ergens te hard op tenen getrapt in Belgie dat men enkel tegen extra, "nieuwe" verbindingen is met NL ? Zijn ze nog altijd zo gepikeerd over dat uit mekaar van bouwpakket uit Italie,is t zo kinderachtig ? (als dat t is,ze hebben schade geleden aan de aankoop,maar minder als wij%03%) Afijn iemand mag m proberen in te vullen,wat belgie heeft met thalys en tegen de hsl die is echt gebruikt moet worden door (in dit geval)nederlandse treinen. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-12-2016 09:57:50 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Tsja NMBS probeert zijn vervoersmarkt krampachtig te beschermen. En dat terwijl de EU in Brussel met het vierde spoorwegpakket juist de Europese spoormarkt probeert open te breken. Belgische spoornet is bepaald geen Zweeds spoornet. Hoe tegenstrijdig kan het zijn. NMBS heeft forse schulden. NMBS heeft de filosofie dat 1 keer p/u een HST Brussel - Amsterdam voldoende is. De andere rechtstreekse treinverbinding Brussel - Amsterdam moet aanvulling zijn en niet concurrerend zijn. Maar dat hoeft niet in te houden dat anderen de dupe van moeten worden door een compromistrein met een veel te lange reistijd. En regelt de markt zichzelf niet als NMBS inzet op zijn 7 Thalys TGV? Want vele reizigers willen liever goedkopere en flexibelere treinen. |
29-12-2016 10:36:23 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote NMBS heeft 28% aandeel in Thalys. (Wikipedia) |
29-12-2016 10:36:55 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteToen er nog 11 bakken ICK in de 1900 reden gaf dat in de spits in enkele treinen wel problemen. Verschil met toen is dat er nu 4 IC's rijden tussen Rtd en Bd, destijds was de 1900 de enige IC. |
30-12-2016 07:54:25 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Ik wil hem eens omdraaien! - Wat ziet men in NS en de Benelux+? - Waarom nam NS als newby het voortouw in de Fyra? - Waarom zou je als aandeelhouder je eigen product (Thalys) niet mogen verdedigen nadat je partner een onbetrouwbare bleek te zijn? - Wanneer heeft België Nederland voor het laatst op de tenen getrapt (breder getrokken), nadat Nederland onder andere zijn afspraken in het dossier 'Hedwigepolder' niet is nagekomen? - Wat zou jij doen als je aan een product moet meewerken waar je niet achter staat? Yep, ze zijn nog altijd gepikeerd dat ze een Spaghettipakket hebben aangeschaft. In feite zijn ze in de aap gelogeerd; belazerd, zo u wilt. Voorstander van de Fyra waren ze nooit, maar ze waren immers door de aanwezige overeenkomsten 'gedwongen' om mee te gaan in het NS-avontuur. De bestelling werd al bijgesteld naar minder (3) treinstellen; uiteindelijk heeft men nooit vertrouwen gehad. Was het mijn bedrijf had ik precies zo gereageerd. Denk je eens in dat het jouw bedrijf was dat in de aap gelogeerd was. Een soort gelijk iets op kleinere schaal heb ik met een partner mee gemaakt in de periode 2008 - 2013 (zijpaadje - om een vergelijking te kunnen maken); dat ging om een online project met een falend systeem (dat door de tegenpartij was aangedragen) inclusief een ernstig lek dat hij niet wilde herstellen (om de simpele reden dat het technisch beheer bij hem lag en hij vond dat hij niet verantwoordelijk was - vanuit mijn kant deden we enkel inhoud/marketing). In geen geval dat ik nog ooit met hém samenwerk.... Is dat kinderachtig? Ja en nee. Ja, want iedereen verdient een tweede kans. Nee, want er is - zowel in mijn geval als dat van NS/NMBS - een grote imagoschade ontstaan waardoor het misschien niet verstandig is om beide namen in een adem te (blijven) noemen. In het geval van NMBS is het dat zij - als ervaringsdeskundige met HST - op sleeptouw gaan met NS, die weinig tot geen ervaring heeft. Oftewel the New Kid on the Block. Tegelijkertijd heeft de afwikkeling - terug naar NMBS - geld gekost. Hoewel NMBS minder kosten heeft gehad dan NS, is er één ding dat NS meer heeft dan NMBS, zoals Ha... pardon icened treffend aangaf: GELD. Laatst bewerkt door Chrisdb op 30-12-2016 08:10 |
30-12-2016 08:36:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Mag ik zeggen dat dit ook een sterk staaltje van protectisme, notabene een land waar de EU een zetel heeft, diezelfde EU die de grenzen opengooit en het spoor commercialiseert....de EU houd waarschijnlijk op bij de deuren van het Berlaymontgebouw. Mag NS op eigen kosten en beheer een Internationale trein naar Brussel opzetten? |
30-12-2016 09:12:12 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ja hoor, het grensoverschrijdend spoorvervoer mag iedereen aanbieden die dat wil en daarvoor de transportmiddelen heeft. Om zo'n dienst succesvol te laten zijn, heb je natuurlijk wel de juiste stopplaatsen en een attractieve dienstregeling nodig. Wanneer je daarin geen samenwerking zoekt met bestaande partijen, loop je dus het risico op een ongunstige dienstregeling met stops op stations waar je niets aan hebt en wachten in de weilanden en wordt je trein in een overgebleven slotje gepland op overvolle baanvakken. Ongetwijfeld zal ook de capaciteitsverdeler in België bedenken dat zo'n nieuwkomer zich eerst maar eens moet gaan bewijzen voordat deze 'gouden paden' door gans het Belgische land krijgt aangeboden om zijn nieuwe dienst te gaan verrijden. Theoretisch zou DB de ICB ook zelf zonder NS kunnen gaan rijden; dat dat niet gebeurt, zal er alles mee te maken hebben dat die ICB op het NL deel vast niet uit kan en het wat DB betreft vast in Bh zou ophouden/starten. De ICE zou wel eens net uit kunnen. Deze zit naar ik aanneem in één pakket met de ICB, dus heeft DB netjes de 'samenwerking' gezocht met NS (lees, NS is onderliggende partij die er weinig over in te brengen heeft). Laatst bewerkt door bacr op 30-12-2016 09:13 |
30-12-2016 10:30:02 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Hier heb je een punt mee. Maar NS en NMBS moeten niet blijven hangen in die oude sentimenten. 2 staatsspoorbedrijven moeten niet blijven kibbelen ondanks verschillende werkwijzen, ideeën. Want de treinreizigers moeten ook bediend worden. En dat is vanaf 2007 belabberd met de Benelux. Heb wat dat betreft wel vertrouwen in de trein van Alstom. NMBS heeft niets tegen Alstom. Zie locomotief reeks 13. Het gaat om of de trein tussen Amsterdam - Brussel betrouwbaar, snel en comfortabel is. Als Alstom erin slaagt een betrouwbare Intercity af te leveren zal NMBS, Infrabel en DVIS NS waarschijnlijk toestaan dat de Intercity zal rijden tussen Amsterdam - Brussel. Update Coradia Liner: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=19&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjHqJS70JvRAhUBOxQKHQY1CvI4ChAWCFkwCA&url=http%3A%2F%2Frailcolornews.com%2F2016%2F12%2F23%2Ffr-this-is-the-final-design-alstoms-coradia-liner-for-sncf%2F&usg=AFQjCNFAJ35wBImDLd_jIukdiI7nFq7aww&bvm=bv.142059868,d.d2s Laatst bewerkt door icened op 30-12-2016 10:43 |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
![]() |