Opvallende dingen 23 juli
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
22-07-2024 21:52:35
Pattrein
Pattrein

Vandaag. 23 Juli rijdt de Venice-Simplon-Oriënt-Express richting Amsterdam Centraal via Roosendaal, Rotterdam Centraal en Gouda. Tijden onder voorbehoud

Stay Safe en val deze trein niet lastig!



Laatst bewerkt door moderator op 23-07-2024 10:46
 

22-07-2024 22:32:23
mren
mren

En dan noem je vervolgens geen tijden...

(Staan natuurlijk al een tijdje in het andere topic over deze trein )

En hoe val je een trein lastig? Stiekem lawaai maken als hij wil slapen?



Laatst bewerkt door mren op 22-07-2024 22:32
 

22-07-2024 23:21:10
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
mren (22-07-2024 22:32:23):


En dan noem je vervolgens geen tijden...

(Staan natuurlijk al een tijdje in het andere topic over deze trein )

En hoe val je een trein lastig? Stiekem lawaai maken als hij wil slapen?



Bij de links in t andere kanaal staan wat voorbeelden benoemd, vooral gewoon extra opletten met de privacy van de reizigers en omstanders. Dit vanwege de hoge kosten voor de reis uiteraard en mensen die daarvoor een leuke ervaring terug willen krijgen :)

 

23-07-2024 00:44:50 2
thom
thom

Dat is een vorm van respect die niet meer dan normaal is en een kwestie van jezelf simpelweg normaal gedragen op een station wat primair bedoeld is voor reizigers.

Of die reizigers nu grof betalen om met de trein te reizen of een reis maken van 2,30.

Daarnaast snap ik niet helemaal dat je je geroepen moet voelen om dit soort opmerkingen te plaatsen eigenlijk...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-07-2024 05:40:45
BVisser
BVisser

Quote
mren (22-07-2024 22:32:23):


En dan noem je vervolgens geen tijden...

(Staan natuurlijk al een tijdje in het andere topic over deze trein )

En hoe val je een trein lastig? Stiekem lawaai maken als hij wil slapen?


Daar staat alleen dat die trein om 15:48 uit Schaarbeek vertrekt en naar Amsterdam gaat. De rest blijft in nevelen gehuld. Maar het is nu eenmaal RXP.

 

23-07-2024 06:28:56
Rolffiej19
Rolffiej19

Op de eigen site staat gewoon 19:45 geschatte aankomsttijd Asd.

 

23-07-2024 06:40:18
stefanvw14
stefanvw14

Begint een beetje herhalend te worden, maar de grens over is ook vandaag weer een grote opgave:
RE 19(Arnhem-Düsseldorf)
Vanuit Arnhem rijden de volgende ritten gedeeltelijk niet: 11:45(niet Wesel-Düsseldorf), 13:45(niet Wesel-Düsseldorf), 15:45(niet Emmerich-Düsseldorf), 17:45(niet Wesel-Düsseldorf), 18:45(niet Arnhem - Wesel), 19:45(niet Wesel-Düsseldorf), 21:45(niet Arnhem-Wesel), 22:45(niet Wesel-Duisburg).
Van/naar Bocholt is er grofweg 1x per 2 uur een trein, om het leed een beetje te verzachten is er wel SEV ingericht door VIAS.

RB 61
Naar Hengelo vervallen de ritten met de aankomst om 6:26, 8:26, 10:26 en 12:26. Al deze ritten eindigen in Bad Bentheim.
Vanaf Hengelo vervallen dan de ritten met vertrek om 6:34, 8:34, 10:34 en 12:34. Al deze ritten starten in Bad Bentheim.
Ook hier is er door Keolis NL SEV ingericht tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim.

Zoals het gaat met deze verbindingen de laatste paar dagen wordt je gewoon min of meer de IC Berlijn/ ICE International ingeleid om een beetje normaal de grens over te kunnen.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 23-07-2024 07:42
 

23-07-2024 07:12:09
martijn
martijn

En 'Drielandentrein' RE 18 is weer opgeknipt in Maastricht - Luik en Heerlen - Aken



Laatst bewerkt door martijn op 23-07-2024 07:12
 

23-07-2024 09:32:48 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
stefanvw14 (23-07-2024 06:40:18):


Begint een beetje herhalend te worden, maar de grens over is ook vandaag weer een grote opgave:
RE 19(Arnhem-Düsseldorf)
Vanuit Arnhem rijden de volgende ritten gedeeltelijk niet: 11:45(niet Wesel-Düsseldorf), 13:45(niet Wesel-Düsseldorf), 15:45(niet Emmerich-Düsseldorf), 17:45(niet Wesel-Düsseldorf), 18:45(niet Arnhem - Wesel), 19:45(niet Wesel-Düsseldorf), 21:45(niet Arnhem-Wesel), 22:45(niet Wesel-Duisburg).


Nou, da's een stuk beter dan gisteren, toen Wesel- Dusseldorf steeds wel gereden werd en vooral Wesel - Emmerich - Arnhem uitviel

 

23-07-2024 09:53:10
DylansDepot
DylansDepot

09:52 Bd: ICNG-B 3318 wacht op spoor 6. Wss richting Brussel-Zuid maar dat kan ik niet bevestigen




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

23-07-2024 09:54:57
taigagaai
Moderator
taigagaai

De vakantieritten op de lijn van de VSM wordt vandaag gereden door de 65 018. Schoorsteen richting Apd.

 

23-07-2024 10:06:00
john2
john2

Tussen Sittard en Maastricht rijden er ook nog vandaag minder treinen door een defect spoor/spoorverzakking.

Er worden ook stopbussen ingezet.

De planning is dat dit tot woensdag 24 juli tot 09:30 uur zou duren.

 

23-07-2024 10:12:06 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Muizeneus (23-07-2024 09:32:48):


Quote
stefanvw14 (23-07-2024 06:40:18):


Begint een beetje herhalend te worden, maar de grens over is ook vandaag weer een grote opgave:
RE 19(Arnhem-Düsseldorf)
Vanuit Arnhem rijden de volgende ritten gedeeltelijk niet: 11:45(niet Wesel-Düsseldorf), 13:45(niet Wesel-Düsseldorf), 15:45(niet Emmerich-Düsseldorf), 17:45(niet Wesel-Düsseldorf), 18:45(niet Arnhem - Wesel), 19:45(niet Wesel-Düsseldorf), 21:45(niet Arnhem-Wesel), 22:45(niet Wesel-Duisburg).


Nou, da's een stuk beter dan gisteren, toen Wesel- Dusseldorf steeds wel gereden werd en vooral Wesel - Emmerich - Arnhem uitviel


Opzich ben ik dat wel met je eens, want vanaf Wesel heb je ook nog de RE 5 en de RE 49 verder NRW in. Toch leveren die vele kleinere bedrijven ergens nu de moeilijkheid in de personeelsbestanden op. Alle kleinere vervoerders(National Express, Eurobahn en VIAS) hebben last van redelijk wat uitval en kunnen dat blijkbaar slecht zelf opvangen. DB Regio lijkt overwegend de dans te ontsnappen en dus bij uitval van personeel het iets makkelijker te kunnen opvangen. Is het dan toch niet zo handig de versplintering of zijn er veel machinisten in Duitsland de afgelopen jaren wat anders gaan doen? <indien teveel offtopic splits het dan maar of voeg het bij een ander topig over NRW>

 

23-07-2024 10:56:21
Muizeneus
Muizeneus

Klopt, waarschijnlijk hetzelfde verhaal als in NL, hier zie je ook dat machinisten niet meeverhuizen naar regionale vervoerders omdat de CAO van NS beter is. In Duitsland hebben ze hetzelfde probleem, dat bij een aanbesteding het personeel niet wil meeverhuizen naar de nieuwe vervoerder.

En inderdaad is de versplintering ook geen succes. Aan de andere kant, een speler als Eurobahn is een behoorlijk grote in NRW, dat kun je geen splinter meer noemen. En ook die hebben structureel gesneden in het treinenaanbod en hebben alsnog te maken met uitval als gevolg van gebrek aan personeel

 

23-07-2024 11:14:09
john2
john2

Dus het personeel probleem in Duitsland is niet alleen Duits probleem.

Omdat bij de Nederlandse spoorwegen ook een personeel probleem is.

Personeel werving is een vooruitziende planning.

Men weet wanneer personeel met pensioen gaat.

En een bepaald percentage op eigen verzoek met ontslag gaat.

Dan kan men hier rekening mee houden met personeel werving.

 

23-07-2024 12:22:18
BVisser
BVisser

Asdmw 12:20 ICNG 3314 (Flow) richting Asd.

 

23-07-2024 12:25:58 1
BVisser
BVisser

Quote
john2 (23-07-2024 11:14:09):


Dan kan men hier rekening mee houden met personeelwerving.


En jij denkt dat dat niet gebeurt? Je kunt wel heel hard menen aan willen nemen maar als die simpelweg niet bestaan valt er niks aan te nemen. Het geboortecijfer zakt nog steeds. En dan zijn we ook nog eens veel hoger opgeleid dan ooit.



Laatst bewerkt door BVisser op 23-07-2024 12:26
 

23-07-2024 12:58:29
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Muizeneus (23-07-2024 10:56:21):


Klopt, waarschijnlijk hetzelfde verhaal als in NL, hier zie je ook dat machinisten niet meeverhuizen naar regionale vervoerders omdat de CAO van NS beter is. In Duitsland hebben ze hetzelfde probleem, dat bij een aanbesteding het personeel niet wil meeverhuizen naar de nieuwe vervoerder.

En inderdaad is de versplintering ook geen succes. Aan de andere kant, een speler als Eurobahn is een behoorlijk grote in NRW, dat kun je geen splinter meer noemen. En ook die hebben structureel gesneden in het treinenaanbod en hebben alsnog te maken met uitval als gevolg van gebrek aan personeel


Ondanks dat EuroBahn redelijk wat lijnen heeft rijdt het personeel niet heel toevallig concessiegebonden?? Aangezien zij 4 concessies rijden, waarvan Hamm, Münster, Bielefeld en Dortumund zo'n beetje de kernstations zijn, als zij hun personeel concessiegebonden inzetten heb je 4 concessies die rijden onder de naam EuroBahn, maar het dus 4x een relatief kleine pool aan machinisten en kan deze relatief kleine pool dus ook relatief weinig problemen opvangen.

 

23-07-2024 13:25:06
Muizeneus
Muizeneus

Zou kunnen dat het personeel concessiegebonden ingezet wordt. Maar ik vraag me af waar dat dan vandaan komt, dat zal toch geen eis van de opdrachtgever zijn? Anders lijkt het voor de vervoerder aantrekkelijker te zijn om treinen uit te laten vallen dan om te investeren in brede inzetbaarheid van het personeel. Dat zou een kwalijke zaak zijn wat mij betreft.

 

23-07-2024 13:40:08
marvinkok
marvinkok

Eurobahn zet het personeel niet concessie gebonden in, bijvoorbeeld in Munster en Bielefeld worden gewoon lijnen van de verschillende concessies door hetzelfde personeel gereden.

Er is gewoon een algemeen tekort, men wil niet meer onregelmatig werken etc.

 

23-07-2024 13:43:28
john2
john2

Quote
BVisser (23-07-2024 12:25:58):


Quote
john2 (23-07-2024 11:14:09):


Dan kan men hier rekening mee houden met personeelwerving.


En jij denkt dat dat niet gebeurt? Je kunt wel heel hard menen aan willen nemen maar als die simpelweg niet bestaan valt er niks aan te nemen. Het geboortecijfer zakt nog steeds. En dan zijn we ook nog eens veel hoger opgeleid dan ooit.



Personeelsverwerving zal heus wel gebeuren, mijn reactie was meer gericht op de planning van personeelswerving.

Wellicht is er iets te behalen bij arbeidsmigratie?

Of statushouders die mogen blijven.

 

23-07-2024 14:24:42
Oldskool
Oldskool

@john2,

Statushouders of arbeidsmigranten zullen toch eerst de voertaal machtig moeten zijn. (Duits of Nederlands)

Ander dingetje wat, met name bij NS speelt, is dat het werken in wisselende diensten en in de weekenden, de nieuwbakken collega's, en dan met name de jongeren, tegen valt. Die haken binnen mum van tijd weer af. Ook een aanrijding met persoon hakt er in, en je ziet dat dat bij een aantal dusdanige impact heeft, dat ze ook vertrekken. Personeelswerving gaat eigenlijk jaar in, jaar uit, gewoon door.

 

23-07-2024 14:45:10
martijn
martijn

En het is natuurlijk al een paar jaar een (flink) probleem bij verschillende sectoren in een groot deel van Europa. Je kan er dus wel 'rekening mee houden met personeelswerving' en met bonussen strooien e.d., maar de mensen zijn er simpelweg niet.

 

23-07-2024 15:07:20 1
mren
mren

Voor een deel ook veroorzaakt doordat mensen geld kunnen verdienen met volslagen irrelevante bezigheden om als bijvoorbeeld zweefteef of influencer alleshande cursussen en middeltjes aan de man te brengen.

 

23-07-2024 15:10:41
erwin_6610
erwin_6610

NMBS 2808 ‘Feniks’ voorop trein 9244 te Rtd (stam 16271)

 

23-07-2024 16:48:21
john2
john2

Quote
Oldskool (23-07-2024 14:24:42):


@john2,

Statushouders of arbeidsmigranten zullen toch eerst de voertaal machtig moeten zijn. (Duits of Nederlands)

Ander dingetje wat, met name bij NS speelt, is dat het werken in wisselende diensten en in de weekenden, de nieuwbakken collega's, en dan met name de jongeren, tegen valt. Die haken binnen mum van tijd weer af. Ook een aanrijding met persoon hakt er in, en je ziet dat dat bij een aantal dusdanige impact heeft, dat ze ook vertrekken. Personeelswerving gaat eigenlijk jaar in, jaar uit, gewoon door.



Er zal na een sollicitatie gesprek als de vervoerder verder wil gaan eerst een test worden afgenomen of de betreffende persoon geschikt is voor in dit geval treinmachinist.

Dit voor wat Oldskool in in zijn reactie al weer geeft.

Ben zelf eens jaren geleden op een gesprek geweest bij de NS in Sittard, bij een rayon hoofd.

Deze persoon had in dit gesprek al door dat ik niet voor de opleiding voor machinist in aanmerking kwam, vanwege aanrijdingen met personen.

 

23-07-2024 16:51:22 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
mren (23-07-2024 15:07:20):


Voor een deel ook veroorzaakt doordat mensen geld kunnen verdienen met volslagen irrelevante bezigheden om als bijvoorbeeld zweefteef of influencer alleshande cursussen en middeltjes aan de man te brengen.


Zeker, dit aspect blijft meestal onderbelicht maar inzoomen op een googleplattegrond levert een hele keur aan totaal overbodige bedrijfjes op, van mensen die zich met andere beroepen vele malen nuttiger zouden maken...

 

23-07-2024 17:39:42 1
thom
thom

Ongetwijfeld doet iedereen zelf ook dingen die een ander totaal onnodig zal vinden.

 

23-07-2024 18:25:18
Apda
Apda

IC 243 (stam 7707) naar Hannover rijdt van Asd tot Rheine zonder passagiers. NS: "Trein rijdt niet door beperkingen in de materieelinzet". DB: "Der Zug beginnt außerplanmäßig in Rheine. Der Grund ist ein kurzfristiger Personalausfall."

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-07-2024 18:35:00
sander14
sander14

Quote
Pattrein (22-07-2024 21:52:35):


Vandaag. 23 Juli rijdt de Venice-Simplon-Oriënt-Express richting Amsterdam Centraal via Roosendaal, Rotterdam Centraal en Gouda. Tijden onder voorbehoud

Stay Safe en val deze trein niet lastig!



18:33 door Zlw richting Ddr, grijze Lineas Traxx als loc.

 

23-07-2024 18:43:12
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
sander14 (23-07-2024 18:35:00):


Quote
Pattrein (22-07-2024 21:52:35):


Vandaag. 23 Juli rijdt de Venice-Simplon-Oriënt-Express richting Amsterdam Centraal via Roosendaal, Rotterdam Centraal en Gouda. Tijden onder voorbehoud

Stay Safe en val deze trein niet lastig!



18:33 door Zlw richting Ddr, grijze Lineas Traxx als loc.


18:41 door Ddzd richting ddr en Rtd. Loc tevens de vermelde 186 183



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 23-07-2024 19:00
 

23-07-2024 19:03:30
Gydo
Gydo

Quote
sander14 (23-07-2024 18:35:00):


Quote
Pattrein (22-07-2024 21:52:35):


Vandaag. 23 Juli rijdt de Venice-Simplon-Oriënt-Express richting Amsterdam Centraal via Roosendaal, Rotterdam Centraal en Gouda. Tijden onder voorbehoud

Stay Safe en val deze trein niet lastig!



18:33 door Zlw richting Ddr, grijze Lineas Traxx als loc.


Wordt gehuurd doot RailExperts. Wel jammer dat er een Rpool voor zit en niks speciaals met VSOE stickers ofzo



Laatst bewerkt door Gydo op 23-07-2024 19:04
 

23-07-2024 19:10:43
Ryanprogam
Ryanprogam

LTE 6434 om 19:07 door DDZD richting DDR met 2 lege oranje draag wagens

RFO 1831 met Carbooter Gekkengraaf shuttle om 19:22 door DDZD ook richting DDR



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 23-07-2024 20:16
 

23-07-2024 19:18:08
Rsb
Rsb

Quote
john2 (23-07-2024 10:06:00):


Tussen Sittard en Maastricht rijden er ook nog vandaag minder treinen door een defect spoor/spoorverzakking.

Er worden ook stopbussen ingezet.

De planning is dat dit tot woensdag 24 juli tot 09:30 uur zou duren.


En inmiddels tot woensdag einde dienst.

 

23-07-2024 19:37:25
seinhuis
seinhuis

Venice-Simplon Oriënt Express 19:32 D Gd spoor 2 richting Wd, Asd.

Tevens is om 19:30 goederentrein (DB). richting Apn aangekomen.

 

23-07-2024 19:43:34 1
wattman
wattman

Quote
Muizeneus (23-07-2024 16:51:22):


Quote
mren (23-07-2024 15:07:20):


Voor een deel ook veroorzaakt doordat mensen geld kunnen verdienen met volslagen irrelevante bezigheden om als bijvoorbeeld zweefteef of influencer alleshande cursussen en middeltjes aan de man te brengen.


Zeker, dit aspect blijft meestal onderbelicht maar inzoomen op een googleplattegrond levert een hele keur aan totaal overbodige bedrijfjes op, van mensen die zich met andere beroepen vele malen nuttiger zouden maken...


"Welkom Kameraad Muizenneus. Of u zich morgen wil melden bij Politiek Commissaris Nstinov. De Partij heeft een betere functie voor u gevonden waar u zich nuttig kunt maken!"

Zo iets? Of een andere Heilstaatmodel wellicht?

 

23-07-2024 20:16:24
sjoerd
sjoerd

Voordat het hier ontaardt in een politieke strijd, laten we dat hier maar niet doen. En een aspect van onze discussie is dat ieder een eigen mening mag hebben. En hopelijk ook heeft!

 

23-07-2024 21:36:34 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
thom (23-07-2024 17:39:42):


Ongetwijfeld doet iedereen zelf ook dingen die een ander totaal onnodig zal vinden.


Zeker, zoals een trein besturen met 2 passagiers erin midden in de nacht ...

 

23-07-2024 21:39:43
Muizeneus
Muizeneus

Quote
wattman (23-07-2024 19:43:34):


Quote
Muizeneus (23-07-2024 16:51:22):


Quote
mren (23-07-2024 15:07:20):


Voor een deel ook veroorzaakt doordat mensen geld kunnen verdienen met volslagen irrelevante bezigheden om als bijvoorbeeld zweefteef of influencer alleshande cursussen en middeltjes aan de man te brengen.


Zeker, dit aspect blijft meestal onderbelicht maar inzoomen op een googleplattegrond levert een hele keur aan totaal overbodige bedrijfjes op, van mensen die zich met andere beroepen vele malen nuttiger zouden maken...


'Welkom Kameraad Muizenneus. Of u zich morgen wil melden bij Politiek Commissaris Nstinov. De Partij heeft een betere functie voor u gevonden waar u zich nuttig kunt maken!'

Zo iets? Of een andere Heilstaatmodel wellicht?


Oh nee daar zou ik zeker geen voorstander van zijn. Simpel gezegd kun je natuurlijk stellen dat het een kwestie van vraag en aanbod is: als de beloning beter zou zijn of de functie aantrekkelijker, zouden er meer mensen machinist willen worden. Dan worden de treinkaartjes weer duurder, daalt de vraag dus ook de behoefte aan machinisten en voila we hebben een evenwicht💡
Tsja de waarheid zal ergens in het midden liggen...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-07-2024 21:40