|
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |
| 17-11-2025 10:30:04 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Er staat volgens mij vrij duidelijk Einstieg nur für Rollstuhlfahrer. Lijkt mij aan duidelijkheid niets te wensen over te laten.
Maar goed. Mensen lezen niet, zien een deur, willen instappen (maak ik me soms zelf ook schuldig aan), verwachten niet dat er iets afwijkends is dus kijken er dus ook niet naar. Ik heb een conducteur wel eens horen zeggen "als u zich bij het instappen over meerdere deuren verspreidt gaat het instappen sneller. In de trein kunt u van het ene rijtuig naar het andere doorlopen dus u vindt elkaar altijd weer terug"... nadat een groep van 30 personen zich door één deur naar binnen probeerde te worstelen.
|
|
| 17-11-2025 17:15:07 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
|
|
| 17-11-2025 18:08:01 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Met het verschil dat je hier niet dagelijks tientallen stoomtreinen op evenzoveel stations stoppen en dat de komende jaren dag in dag uit gaan doen. Mensen die zich vergissen, blijf je altijd overal houden, maar volgens mij kan je dat percentage wel reduceren. Bijvoorbeeld door de stickers wat minder esthetisch verantwoord, groter, duidelijker en/of meertalig te maken en/of de deur maar ander kleurtje te geven of zo. Bij ons op kantoor wordt de nooduitgang (met alarmfunctie) ook niet meer gebruikt als kortste route naar buiten sinds de informatie op de deur duidelijker is gemaakt, dus wie weet scheelt het bij de ICE ook wel wat onterechte deuropeningen... Laatst bewerkt door martijn op 17-11-2025 18:09 |
|
| 17-11-2025 18:25:39 | ||
|---|---|---|
|
AlbertP
|
Ik ben net toevallig in Brussel in de ICE gestapt (ook een 3 Neo). Er staat niets onder/boven de knop geschreven, het is alleen een blauwe knop met rolstoelsymbool die ook nog oplicht als de deuren vrijgegeven worden. De knop zit wel op een heel andere plek, verder van de deur - maar precies waar die bij ouder NS-materieel te vinden is. Mogelijk treedt de verwarring vandaar vooral in Nederland op. |
|
|
advertentie |
| 17-11-2025 19:52:26 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Wat misschien ook niet meehelpt, is dat de deur in de bak naast de rolstoeldeur het restauratie rijtuig is. Kan me voorstellen dat daar ook niet zonder iedereen zal instappen. Ze zouden sowieso de zwarte rand om de deur weg kunnen laten, zodat de deur veel minder opvalt |
|
| 17-11-2025 20:43:35 1 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Da's handig voor een doelgroep waar die deur juist wél voor bedoeld, en de kans ook nogweleens is dat er wat visueel beperkte mensen in zitten ;) |
|
| 17-11-2025 21:18:02 | ||
|---|---|---|
|
hubertus1
|
Als je de Duitse taal niet (goed) machtig bent, is er weinig duidelijks aan, vooral omdat het makkelijk te missen 'nur' het verschil maakt tussen wel of niet toegestaan. Ik zie trouwens dat je bij de rechterdeur alleen links omhoog mag instappen en dan alleen nog maar als je een kind op schoot hebt. |
|
| 17-11-2025 21:31:49 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Staat het alleen maar in het Duits? Da's sowieso nogal suf in een treinstel dat voor internationale treindiensten bedacht is... |
|
| 18-11-2025 06:05:23 | ||
|---|---|---|
|
AlbertP
|
Nee, er staat op de knop buiten helemaal geen tekst. Binnen is alles viertalig. |
|
| 18-11-2025 07:30:43 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Op de deur staat wel duidelijk: Einstieg nur für Rollstuhlfahrer Uiteindelijk maakt het niet uit wat er staat, of welke taal het is, het is de enige trein met een deur die alleen door mensen in een rolstoel gebruikt mag worden. Er zullen dus altijd mensen zijn die gewoon een deur zien zonder te lezen, mensen die het te laat zien, mensen die het wel snappen maar toch hier naar binnen willen. De enige manier om te voorkomen dat andere mensen er gebruik van (willen) maken is om een andere oplossing te verzinnen voor de rolstoellift. |
|
| 18-11-2025 08:15:08 1 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Werkelijk? Zitten we op dat soort debiel niveau? Dat linksaf het kleinkindabteil is kun je daar niet uit halen? Is het enige dat je snapt een 1 en een 2 misschien? Moet de rest in tekst uitgeschreven worden? Terwijl juist pictogrammen gemaakt zijn zodat iedereen het kan begrijpen? Ja, je moet je wel even inlezen in pictogrammen, dus als je je dom voordoet en dat niet doet dan begrijp je er natuurlijk niks van. |
|
| 18-11-2025 09:02:50 1 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
En dat is dus de kern van het probleem. Bij iedere Nederlandse trein mag je als 'normale' reiziger instappen bij de deur met het rolstoelpictogram, maar bij de ICE dus niet... |
|
| 18-11-2025 09:13:08 1 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Voor de doelgroep maakt het niet uit. De rolstoel gebruiker moet op zoek naar een blauwe ronde knop van 10cm doorsnede en niet naar een algemene deur, waar er nu 11(+1) van zijn. Juist de visueel beperkte reiziger ziet nu wel een deur, maar mogelijk kan die de tekst 'alleen voor rolstoelgebruikers' niet lezen, en wordt dus juist misleid. |
|
| 18-11-2025 09:21:35 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Dan zit er dus ook nog eens een discrepantie in, namelijk dat het 'rolstoelpictogram' niet gelijk staat aan de tekst 'Rollstuhlfahrer'. Met het rolstoelsymbool worden alle mensen met een mobiliteitsbeperking aangeduid, en doe hoeven niet per definitie in een rolstoel te zitten. Sowieso blijkt uit allerlei onderzoeken dat er maar heel weinig pictogrammen zijn die door iedereen begrepen worden.... |
|
| 18-11-2025 09:27:20 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
Als ik die eerder gelinkte foto bekijk, maakt die inpandige rolstoellift [en die hebben we in Nederland geloof ik niet] de instap voor een lopend iemand een stuk moeilijker |
|
| 18-11-2025 09:52:16 1 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Zelfs onmogelijk om daar in te stappen... De lift staat normaal omhoog rechtop tegen de deur aan. Dus ook al zou de deur open gaan, kan je nog geen stap zetten. youtu.be Bij de NS heeft alleen de Railhopper (SM'90) een ingebouwde rolstoellift gehad. Maar ook die zat, net als bij de ICE4, opzij gedraaid zodat de deur normaal bruikbaar was. Foto. Laatst bewerkt door treinhobby op 18-11-2025 09:53 |
|
| 18-11-2025 19:25:12 | ||
|---|---|---|
|
hubertus1
|
Zoals je zelf al aangeeft, is het uitgangspunt van pictogrammen dat iedereen het kan begrijpen. Bij dat uitgangspunt past niet dat je je eerst moet inlezen. |
|
| 18-11-2025 20:22:22 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
...en dat hangt weer samen met het ontwerp van de ICE 3, dat inmiddels 30 jaar oud is. In de loop der jaren heeft Siemens het ontwerp weliswaar meerdere keren geüpdatet, maar in de basis is het nog steeds een trein uit de jaren '90. Naar mijn mening is het een schande dat een trein die in 2020 is besteld, niet autonoom toegankelijk is voor een reiziger in een rolstoel. Dat er een lift is is natuurlijk fijn, maar het is een pleister.
De TGV M doet dit naar mijn mening beter. Als de ICE 3 Neo een vergelijkbare rolstoeltoegankelijke bak zou hebben gehad, dan zou het gedoe met onterecht ingedrukte assistentieknoppen en niet door reizigers bruikbare deuren helemaal niet van toepassing zijn geweest. |
|
| 19-11-2025 07:53:36 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
|
|
| 19-11-2025 09:32:19 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Je kunt nog zo alert zijn, maar soms maak je foutjes, door haast, hoge nood, afleiding, verkeerde adviezen, even niet opgelet, enz. enz.. Ik heb ook wel eens stomverbaasd in het damestoilet gestaan... |
|
| 19-11-2025 10:05:09 | ||
|---|---|---|
|
vrijgezel
|
Was te verwachten: de ICE3M (BR 406) dat naar de sloop/'recycling" gaat. De 406 054/581 is één van de eerste die seriematig gaat. |
|
| 19-11-2025 11:35:14 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
nou zijn dat soms pictogrammen die zelfs als je ze naast elkaar ziet moeilijk te begrijpen zijn |
|
| 19-11-2025 12:02:38 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
|
|
| 19-11-2025 17:02:54 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
Mukran ligt zowat in de oostzee, misschien is het idee dat ze sneller roesten. Meer serieus: BR406 staat in de catalogus van DB Gebrauchtzug [pdf, mss niet op de site]. Of daar serieuze verwachtingen achter zitten ... |
|
| 19-11-2025 17:51:07 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
Dat verwacht ik eigenlijk niet, iedereen in de spoorwereld weet wel dat de 406 in niet al te beste staat meer is en dat gaat er alleen maar slechter op worden.
Daarnaast heb ik ook wel eens opgevangen dat DB behoorlijk hoge prijzen vraagt voor rollend materieel dat ze op die site aanbieden, zelfs als het in twijfelachtige staat is. |
|
| 19-11-2025 18:53:24 | ||
|---|---|---|
|
hubertus1
|
Niet, het heeft m.i. geen toegevoegde waarde om zoiets al pictogram uit te voeren. En zelfs als je daar wel voor kiest, heeft het geen zin om dat aan de buitenkant van een trein te plakken. Of heb je werkelijk het idee dat die doelgroep langs de trein gaat lopen in de hoop zo'n pictogram tegen te komen? |
|
| 19-11-2025 21:10:16 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
Het heeft in deze specifieke situatie denk ik wel zin. Je kan hiervoor reserveren en dan heb je plaatsen in rijtuig ##. Je staat vrijwel voor rijtuig ## maar aan de kant waar de rolstoeldeur zit. Daarom staat er bij de deur van rijtuig ##+1 en sticker dat je daar kan instappen en dan links af moet slaan. Een aanzienlijk deel van de ICE reizigers heeft gereserveerde plaatsen en kan dankzij de letterborden weten waar ze ongeveer op het perron moeten wachten. |
|
| 19-11-2025 21:11:30 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
Ik ook niet, mogelijk is het een pro forma plaatsing [omdat de regels nou eenmaal zo zijn]. Maar vrijgegeven voor de sloop zijn ze nog niet |
|
|
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICE-3M |
![]() |