Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl
20-04-2025 09:23:55
geert
geert

Klopt en het probleem zijn ook niet de onderdelen

 

20-04-2025 09:33:54
TtC
TtC

Formeel zijn de treinen te koop; echter de kans dat er een reële koper gevonden wordt is vrijwel nihil. De ICE 3M is een complex treinstel als gevolg van de inzetbaarheid in verschillende landen, die bovendien veel onderhoud nodig hebben. Als gevolg van meerspanningsinstallatie die nodig is voor de inzet in meerdere landen kan het onderhoud slechts bij een beperkt aantal werkplaatsen worden uitgevoerd (momenteel alleen bij de DB in Frankfurt, bij de NS in Amsterdam en in de nabije toekomst bij de DB in Berlijn). Het loont niet om de treinen om te bouwen naar enkel 15 kV gezien de hoge investeringskosten in verhouding tot de beperkte levensduur; daarnaast is de vraag of de treinen daarbij opnieuw toegelaten moeten worden. De treinen voldoen niet meer aan de eisen voor toelating; zodat het twijfelachtig is of deze toelating er dan nog komt. Als de DB de treinen weet te verkopen zal deze de ontbrekende onderdelen die nodig zijn voor het instandhouden van de binnenlandse ICE 3 treinstellen zelf moeten (laten) produceren; de vraagprijs voor de ICE 3M treinstellen zal navenant zijn om dit te kunnen bekostigen. Met andere woorden de verkoop is slechts voor de bühne, maar verre van realistisch.

 

20-04-2025 09:41:42
BVisser
BVisser

Je hoeft ze niet om te bouwen, de gelijkspanningsinstallatie niet onderhouden en de toelating onder gelijkspanning laten vervallen moeten toch genoeg zijn. De kans dat er een partij in geïnteresseerd is lijkt mij ook erg klein.



Laatst bewerkt door BVisser op 20-04-2025 09:43
 

20-04-2025 10:51:51
phantom
phantom

Quote
Muizeneus (19-04-2025 21:49:13):


Waarom koopt de DB die stellen dan eigenlijk?



Waarom heeft NS eigenlijk ooit het idee opgepakt om 3 stellen te kopen ?
Zit je met een mini "serie" bijzonder materieel,waarvoor je aparte spullen moet kopen ivm onderhoud,en de inzet is beperkt.
Had men dat spul dan niet kunnen huren bij DB toen der tijd ??
Had mijn inziens een betere keus geweest,bespaart je een hoop denk ik.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-04-2025 11:13:10
AJT
AJT

Die hebben we begin deze eeuw voor tien miljoen Gulden per stuk aangekocht om zeker te zijn van een verbinding met Frankfurt

 

20-04-2025 11:34:14
TtC
TtC

De NS heeft oorspronkelijk 4 treinstellen ICE 3M met een optie voor nog 2 extra treinen als compensatie voor het gebruik van de DB ICE 3M treinen in Nederland. Dit was destijds heel gebruikelijk om in plaats van treinen van elkaar te huren, de aankoop van een aantal treinen te financieren in verhouding met het aantal gereden kilometers die de treinen in de betreffende landen aflegden.

De NS treinstellen zaten in één omloop met de DB treinstellen en werden ook door DB en de NS onderhouden in Frankfurt (groot onderhoud) respectievelijk Den Haag (alleen klein onderhoud). In tegenstelling tot het verleden zijn de NS ICE 3M treinstellen van NS logo’s en belettering voorzien;.

De besparing t.o.v. huur zal al met al niet veel uit gemaakt hebben.



Laatst bewerkt door TtC op 20-04-2025 11:35
 

20-04-2025 12:08:12
rick
rick

Den Haag en onderhoud?

 

20-04-2025 12:38:14
brun
brun

Quote
BVisser (20-04-2025 09:41:42):


Je hoeft ze niet om te bouwen, de gelijkspanningsinstallatie niet onderhouden en de toelating onder gelijkspanning laten vervallen moeten toch genoeg zijn. De kans dat er een partij in geïnteresseerd is lijkt mij ook erg klein.



De 406 heeft geen afzonderlijke gelijkspanningsinstallatie. De systemen voor de verschillende spanningen zijn volledig met elkaar verweven, waardoor het in feite één systeem van halfgeleiders vormt dat vier spanningen aan kan. Je kunt dus niet zomaar iets uitbouwen of laten verslijten.

De toelating geldt bovendien voor de gehele installatie. Permanent ombouwen naar 15 kV-only vergt een grotendeels nieuwe installatie, en dus een nieuwe toelating. Dat is gezien de leeftijd van de stellen niet rendabel (als zo'n nieuwe toelating er al überhaupt komt).

 

20-04-2025 12:43:18
thom
thom

Quote
Muizeneus (19-04-2025 21:49:13):


Waarom koopt de DB die stellen dan eigenlijk?


Waarschijnlijk niets meer dan gewoon een samenwerking om NS van de stellen af te helpen, en dat gewoon te combineren met de stellen van DB.



Laatst bewerkt door thom op 20-04-2025 12:53
 

20-04-2025 12:49:19
TtC
TtC

Quote
rick (20-04-2025 12:08:12):


Den Haag en onderhoud?


De ICE 3M treinstellen zijn aanvankelijk in Leidschendam in onderhoud geweest i.v.m. de nabijheid van Siemens Nederland. Later is dit verhuisd naar Amsterdam Watergraafsmeer.

 

20-04-2025 13:06:33
Xander140
Xander140

Leidschendam kan ik bevestigen ben daar ook wel meerdere malen geweest.

 

20-04-2025 13:08:56
thom
thom

Fijn, we twijfelde al aan deze al jaren bekende informatie ;)

 

20-04-2025 15:39:56
rick
rick

Quote
TtC (20-04-2025 12:49:19):


Quote
rick (20-04-2025 12:08:12):


Den Haag en onderhoud?


De ICE 3M treinstellen zijn aanvankelijk in Leidschendam in onderhoud geweest i.v.m. de nabijheid van Siemens Nederland. Later is dit verhuisd naar Amsterdam Watergraafsmeer.



Aha, ik vroeg me al af welke werkplaats er in Den Haag zit. :)

 

20-04-2025 18:06:10
Xander140
Xander140

Ik zit nu in de 251 met stel 8018 en deze heeft de laatste interieur versie met Wireless Charging in de 1e klasse.

 

20-04-2025 18:23:04
TtC
TtC

Dat zou bijzonder zijn aangezien volgens de DB deze functie (en nog enkele andere functies en nieuwe pictogrammen) alleen voor treinstel 8031 en hoger beschikbaar is. Wel heeft ten opzichte van treinstel 8001 tot en met 8016 andere stoelen, een ander tapijt en nog enkele andere aanpassingen.

Er bestaan dus tot op heden 3 varianten van de ICE 3Neo verdeeld over 2 batches. Van de eerste batch treinstel 8001 tot en met 8030 hebben de eerste 16 treinstellen een afwijkend interieur gebaseerd op het interieurontwerp van de ICE 4. Vanaf treinstel 8017 is het interieurontwerp gebaseerd op een nieuw ontwerp. De treinen van de 2e batch (treinstel 8031 tot en met 8073) hebben nog een paar kleine wijzigingen ondergaan, namelijk:


1) Inductief opladen – voor smartphones in de eerste klas

  • 2) Eikenhouten decor en sfeervolle vloerverlichting
    3) Aanraakloze afvalbakken
  • 4) Praktische baby-/peuterstoel in het universele toilet

  • Wat er voor de treinstellen van de 3e batch (treinstel 8074 tot en met 8090) voor functie bijkomen is nog niet bekend.


Laatst bewerkt door TtC op 20-04-2025 19:24
 

20-04-2025 19:36:08
Xander140
Xander140

Ik zit er in en gebruik het. En dit blijkt stel 8034 te zijn. Digitale informatie is niet correct. Dus klopt je verhaal :)



Laatst bewerkt door Xander140 op 20-04-2025 19:46
 

10-07-2025 14:51:49
AlexNL
AlexNL

DB heeft vandaag aangekondigd dat een deel van de ICE 3neo-vloot (tot 32 stuks) zal worden omgebouwd zodat deze in Polen en Frankrijk mogen rijden.

ICE 3neo wird für weitere europäische Einsätze fit gemacht

 

10-07-2025 16:49:48
treinhobby
treinhobby

Ze worden niet omgebouwd, maar tijdens het productie proces worden er land specifieke componenten toegevoegd bij 32 van de 90 stellen.

 

10-07-2025 19:10:41
DovaModaal
DovaModaal

Quote
AlexNL (10-07-2025 14:51:49):


DB heeft vandaag aangekondigd dat een deel van de ICE 3neo-vloot (tot 32 stuks) zal worden omgebouwd zodat deze in Polen en Frankrijk mogen rijden.

ICE 3neo wird für weitere europäische Einsätze fit gemacht


Dat is het positieve deel van de mededeling.

Ietwat verborgen zit ook de negatieve boodschap dat 32 treinstellen niet in 2029 klaar zullen zijn zoals eerder gemeld, maar het eerste pas tegen 2031 klaar voor toelating, en pas in 2032 (maar eigenlijk met zekerheid later) zullen deze 32 volledig geproduceerd zijn ...

 

14-07-2025 19:30:19
geert
geert

ICE 3NEO 8003 is ontspoort bij de werkplaats in Frankfurt met flinke schade tot gevolg: www.tag24.de

 

14-07-2025 20:21:48
treinhobby
treinhobby

Hoe kom je bij ‘flinke schade’?

In het artikel staat dat er nog niks bekend is over de hoogte van de schade.

Zur Schadenshöhe und der Ursache konnte der Konzern zunächst keine Angaben machen.

Daarbij zijn er 2 bakken ontspoort tijdens een rangeerbeweging. Dus die schade kan best meevallen tot mogelijk alleen de wielbanden van 4 draaistellen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 14-07-2025 20:22
 

14-07-2025 20:44:26
geert
geert

Kijk naar de foto’s, er ligt een heel rangeersein om. Dus er is echt wel schade.

 

14-07-2025 21:02:59
AlexNL
AlexNL

Het ding was bezig met een rangeerbeweging naar de onderhoudshal, de ter plaatse geldende maximumsnelheid is 5 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat de schade aan het treinstel meer is dan cosmetisch (krassen).

 

14-07-2025 21:39:40
sjoerd
sjoerd

Als een treinstel op twee sporen loopt, en het maait een seinpaal om, dan is er meer schade dan wat krasjes.

 

14-07-2025 21:51:13
javanree
javanree

Bakken staan ook scheef in het spoor ten opzichte van elkaar , grote kans dat bak overgangen en stoot- en trekwerk ook schade hebben opgelopen (zag foto's op LinkedIn van Der Eisenbahner)

https://www.linkedin.com/posts/der-eisenbahner-133a36234_bahn-ice-db-ugcPost-7350169124880162816-Zvr3



Laatst bewerkt door javanree op 14-07-2025 21:56, reden: Link toegevoegd
 

15-07-2025 07:33:05
rick
rick

Quote
geert (14-07-2025 20:44:26):


Kijk naar de foto’s, er ligt een heel rangeersein om. Dus er is echt wel schade.


Dat is nog geen 'flinke schade' waar je het over had.

 

15-07-2025 10:46:21 5
ToH
ToH

Weet je wat jongens en meisjes? Laten we het gewoon afwachten. We zien het vanzelf.

 

15-07-2025 11:51:26 1
thom
thom

Quote
AlexNL (14-07-2025 21:02:59):


Het ding was bezig met een rangeerbeweging naar de onderhoudshal, de ter plaatse geldende maximumsnelheid is 5 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat de schade aan het treinstel meer is dan cosmetisch (krassen).



Door het ontsporen duwen de bakken elkaar ook het spoor uit en zullen de kopwanden elkaar ook op wat andere manieren onvrijwillig geraakt hebben.

Dan nog wat kans op schade aan kabels, stoot en trekwerk, ophanging van draaistellen, 1 bak staat met zijn schortplaten op het spoor dus daaronder zal ook wat krom zijn.

Stiekum wel heel wat zaken die je zo snel kunt zien waardoor wel te bedenken is dat je het met alleen hersporen weer gaat redden :)

 

15-07-2025 14:22:16
geert
geert

Quote
rick (15-07-2025 07:33:05):


Quote
geert (14-07-2025 20:44:26):


Kijk naar de foto’s, er ligt een heel rangeersein om. Dus er is echt wel schade.


Dat is nog geen 'flinke schade' waar je het over had.



Allemaal definitie kwesties. Genoeg schade te zien en zal vast wel weer herstelt worden, stel staat al bij de werkplaats ;-)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2025 15:11:23
rick
rick

't is geen kwestie van definities, jij doet alsof treinhobby zegt dat er geen schade is.

 

15-07-2025 15:25:03
anton_
anton_

Quote
rick (15-07-2025 15:11:23):


't is geen kwestie van definities, jij doet alsof treinhobby zegt dat er geen schade is.


Laten we dan eerst vaststellen wat "flinke schade" is

A 10.000 euro

B 100.00P euro

C 1.000.000 euro

D 10.000.000 euro

E 100.000.000 euro

F- een ander bedrag

Roept u maar:

 

15-07-2025 15:30:53
geert
geert

Quote
rick (15-07-2025 15:11:23):


't is geen kwestie van definities, jij doet alsof treinhobby zegt dat er geen schade is.


Dat klopt, die suggereert dat er alleen wat schade aan de wielbanden zou zijn. Dit lijkt mij toch iets meer schade

 

15-07-2025 17:11:29 2
sjoerd
sjoerd

Heel belangrijk en essentieel is het natuurlijk niet. We hoeven er ons niet druk over te maken. Terug maar naar ICE ontwikkelingen?

 

16-07-2025 07:30:34 1
rick
rick

Quote
anton_ (15-07-2025 15:25:03):


Quote
rick (15-07-2025 15:11:23):


't is geen kwestie van definities, jij doet alsof treinhobby zegt dat er geen schade is.


Laten we dan eerst vaststellen wat 'flinke schade' is

A 10.000 euro

B 100.00P euro

C 1.000.000 euro

D 10.000.000 euro

E 100.000.000 euro

F- een ander bedrag

Roept u maar:


De ICE die ontspoorde bij Eschede had flinke schade.

 

16-07-2025 08:03:47 8
mdeen
mdeen

Kunnen we elkaar wat minder vliegen afvangen misschien? Dit is zo'n ontzettend nutteloze discussie.

 

13-08-2025 08:42:15
henri1972
henri1972

In de Duitse media verschijnen sinds gisteren berichten dat de eerste ICE-L halverwege december in dienst komt op de route. Köln - Berlin.

 

13-08-2025 09:36:19
geert
geert

En wat wordt de trekkende kracht? Een BR 101?

 

13-08-2025 09:44:24
AlbertP
AlbertP

Nee, die hebben geen WTB. Gehuurde/geleasde Vectrons zijn waarschijnlijker.

 

13-08-2025 10:29:24
henri1972
henri1972

Quote
geert (13-08-2025 09:36:19):


En wat wordt de trekkende kracht? Een BR 101?



Dan stond er niet bij.

 

13-08-2025 10:57:38
robert5591
robert5591

BR 101 is nog lang niet goedgekeurd

 

13-08-2025 11:07:38
AlbertP
AlbertP

Nee, de Br 101 is de loc die op het Duitse deel van de IC Berlijn werd ingezet, toen er nog in Bh van loc gewisseld werd.

Daarvan zijn er nu een aantal over, maar die gaan naar de sloop.

 

13-08-2025 11:47:43
geert
geert

Quote
robert5591 (13-08-2025 10:57:38):


BR 101 is nog lang niet goedgekeurd



Dat is de BR 105, mijn vraag is dus wat de trekkracht wordt tot de toelating van de BR 105

 

13-08-2025 16:49:11
ToH
ToH

Gedachtenspinsel, er komen Vectrons vrij als de IC Berlin met 408 gaat rijden. Kunnen die Vectrons er (evt in een ander kleurtje) niet voor?



Laatst bewerkt door ToH op 13-08-2025 16:49
 

13-08-2025 17:10:39
AlbertP
AlbertP

Leasemaatschappijen hebben genoeg Vectrons (als de DB die op tijd besteld heeft), een meerspanningsversie van NS onderhuren is nergens voor nodig als er ook éénspannings-Vectrons beschikbaar zijn.

 

13-08-2025 17:18:42
Marco
Marco

Quote
AlbertP (13-08-2025 17:10:39):


Leasemaatschappijen hebben genoeg Vectrons (als de DB die op tijd besteld heeft), een meerspanningsversie van NS onderhuren is nergens voor nodig als er ook éénspannings-Vectrons beschikbaar zijn.


Dat hangt ook af van de lopende leasecontracten natuurlijk. Stel dat NS, toen bekend werd dat de ICE-L in eerste instantie met Vectrons zou gaan rijden, de leasecontracten met een aantal jaar verlengd had. In dat geval zijn de NS locomotieven straks "over", en moet het leasecontract voortijdig ontbonden worden (of je moet ze op een rangeerterrein zetten). Ik weet niet wat voor boetebedingen er aan hangen, maar misschien is onderverhuren dan wel interessant.

 

13-08-2025 20:37:59
treinhobby
treinhobby

En daarbij zijn diezelfde Vectrons mogelijk weer nodig als de ICE-L over een paar jaar (?) wel naar Nederland gaat rijden.

Dan zou het aanhouden van het contract ook interessant kunnen zijn.

 

14-08-2025 03:40:43
jor[D]1
jor[D]1

Quote
AlbertP (13-08-2025 09:44:24):


Nee, die hebben geen WTB. Gehuurde/geleasde Vectrons zijn waarschijnlijker.


Is de WTB-OBB nu wel nodig? Voorlopig wordt het stuurstandrijtuig toch niet ingezet en is het gewoon een getrokken trein. Deuren, omroep ed. via uic standaarden?

 

14-08-2025 07:49:16
MennoSBB
MennoSBB

De NS Vectron's zijn toch niet de 230 km/u variant, wanneer de ICE L op ICE Berlijn ingezet gaat worden zou het niet onlogisch zijn om de huidige Vectron's om te ruilen voor deze nieuwe snellere variant.

 

14-08-2025 14:32:15
AlbertP
AlbertP

Quote
jor[D]1 (14-08-2025 03:40:43):


Is de WTB-OBB nu wel nodig? Voorlopig wordt het stuurstandrijtuig toch niet ingezet en is het gewoon een getrokken trein. Deuren, omroep ed. via uic standaarden?


De UIC-standaard heeft geen selectie aan welke zijde van de trein de deuren open gaan. Die was er op zich met de IC Berlijn in Nederland tot nu toe ook niet (en in Duitsland ook niet meer sinds er Vectrons in plaats van 101 rijden), maar ik weet niet hoeveel gedoe het oplevert als nieuw materieel dat niet kan.

In Denemarken moet het personeel van de IC Hamburg-Kopenhagen nu met een sleutel door de hele trein, om de zijde zonder perron handmatig te vergrendelen voordat de trein een Deens station bereikt. Daar rijdt nu ook Vectron+IC en dat wordt Vectron+Talgo.

 

15-08-2025 21:40:55
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (13-08-2025 20:37:59):


En daarbij zijn diezelfde Vectrons mogelijk weer nodig als de ICE-L over een paar jaar (?) wel naar Nederland gaat rijden.

Dan zou het aanhouden van het contract ook interessant kunnen zijn.


Plus dat NS nu kapitaal inzet voor de ICB. Als dat straks ICE wordt, moeten er allerlei verrekeningen gaan plaatsvinden. Als de NS vectrons straks evenveel kilometers in de Duitse binnenlandse dienst gaan rijden (Köln - Berlin zal qua kilometers aardig overeenkomen met Bh- Berlin) kan dat met gesloten beurzen.

 

16-08-2025 12:13:25
phantom
phantom

In de 1ste instantie is de vraag,kan NS het huidige contract voor het leasen van de vectrons nu nog verlengen ?
Kan je later eventueel nog optijd aan (nieuwere) vectrons komen mocht dat nodig zijn voor ICE-L
Dan komt de vraag,wil je als NS tegen x kosten straks langere tijd een aantal van de huidige vectrons opzij zetten in stalling in afwachting van wanneer/of ICE-L naar NL komt.
Waarbij je niet weet of DB dan de tractie geheel verzorgt met als zienswijze,je levert toch ook geen half treinstel,dus waarom dan wel loc wissel of iets dergelijks terwijl we zelf afdoende geschikte vectrons hebben geregeld.



Laatst bewerkt door phantom op 16-08-2025 12:14
 

20-08-2025 19:51:43
vrijgezel
vrijgezel

Quote
vrijgezel (15-07-2024 16:45:06):


...

Ook in dezelfde OdR staat dat ook de ICE2 [BR 402] ook spoedig BD wordt gesteld en de onderdelen worden gebruikt om de ICE1 [BR 401] op de baan te houden!


Even terug komen op mijn eigen quote :
op www.lok-report.de is te zien dat er (weer) enkele rijtuigen ICE2 naar de sloop gaan; niet in Opladen (in NRW, bij Köln), maar naar Eberswalde (ten noord-oosten van Berlin).



Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-08-2025 20:39
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICE-3M
RailWiki.nl