Opvallende dingen 16 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
16-08-2024 07:12:02
BVisser
BVisser

Asdm 7:10 LNS 186 291 (TCS voor) met European Sleeper 452 richting Asd - Brusz, 15 rijtuigen.

 

16-08-2024 07:46:51
stefanvw14
stefanvw14

Vandaag is er in de RB61 een beetje bijzondere afhandeling van de treindienst:
Wegens een niet NL geschikt voertuig zal er een ongeplande voertuigruil plaatsvinden op de RB 61 lijn in Herford. Als gevolg hiervan kunnen gedeeltelijke annuleringen en een vertraging van enkele minuten optreden.
Stap in Herford over op de voor u bestemde trein.

De volgende ritten vallen onder de voertuigruil:

Bielefeld Hbf (07:12) - Hengelo (09:26)
Bielefeld Hbf (08:12) - Hengelo (10:26)

Hengelo (05:34) - Bielefeld Hbf (07:47)
Hengelo (06:34) - Bielefeld Hbf (08:47)

 

16-08-2024 08:24:37
Daan!
Daan!

ICE 225 met één stel ipv twee. Ik reis zelf mee vanaf Asd.

 

16-08-2024 08:26:04
DingeZ
DingeZ

NJ 402 met 5 couchette-rijtuigen, waarvan nummer 1, 2 en 4 in de lichtblauwe kleur.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-08-2024 08:39:38
MetroRET
MetroRET

Quote
Daan! (16-08-2024 08:24:37):


ICE 225 met één stel ipv twee. Ik reis zelf mee vanaf Asd.


Gepland ivm geplande uitval van 120.

 

16-08-2024 08:40:49
stefanvw14
stefanvw14

Quote
DingeZ (16-08-2024 08:26:04):


NJ 402 met 5 couchette-rijtuigen, waarvan nummer 1, 2 en 4 in de lichtblauwe kleur.


Die lichtblauwe bevatten als het goed is ook slaapwagens en door de omleiding in Duitsland vervalt het IC gedeelte tot en met 30 augustus

 

16-08-2024 08:46:16
stefanvw14
stefanvw14

NJ 420 staat op treinposities als "opgeheven", maar kijkende in de DB Navigator is het deel uit Wenen(NJ 40490) opgeheven en is de originele 420 ruim 2 uur vertraagd. Van NJ 490(die uit Wenen) is de gehele trein opgeheven te Nürnberg) Dus de delen vanuit Innsbruck hebben wel gereden, maar de rest niet... Weet iemand wat dit inhoud voor vanavond?

 

16-08-2024 08:54:40
geert
geert

Volgens informatie van de ÖBB rijdt ook de 420 niet tussen Nürenberg en Asd. Alternatief is met ICE’s en met de 128 aankomen in Asd.

Normale scenario is dat de 421 dan vanavond in Nederland ook niet rijdt.

 

16-08-2024 09:43:58
Muizeneus
Muizeneus

Quote
stefanvw14 (16-08-2024 07:46:51):


Vandaag is er in de RB61 een beetje bijzondere afhandeling van de treindienst:
Wegens een niet NL geschikt voertuig zal er een ongeplande voertuigruil plaatsvinden op de RB 61 lijn in Herford. Als gevolg hiervan kunnen gedeeltelijke annuleringen en een vertraging van enkele minuten optreden.
Stap in Herford over op de voor u bestemde trein.

De volgende ritten vallen onder de voertuigruil:

Bielefeld Hbf (07:12) - Hengelo (09:26)
Bielefeld Hbf (08:12) - Hengelo (10:26)

Hengelo (05:34) - Bielefeld Hbf (07:47)
Hengelo (06:34) - Bielefeld Hbf (08:47)



Mooie oplossing! Met een niet NL-geschikt stel Bielefeld - Herford pendelen en dan Herford - Hgl met de wel voor geschikte NL stellen rijden. In Herford staat het ding toch gepland 10 minuten stil dus genoeg overstaptijd.

 

16-08-2024 10:50:03
DingeZ
DingeZ

Quote
stefanvw14 (16-08-2024 08:46:16):


NJ 420 staat op treinposities als 'opgeheven', maar kijkende in de DB Navigator is het deel uit Wenen(NJ 40490) opgeheven en is de originele 420 ruim 2 uur vertraagd. Van NJ 490(die uit Wenen) is de gehele trein opgeheven te Nürnberg) Dus de delen vanuit Innsbruck hebben wel gereden, maar de rest niet... Weet iemand wat dit inhoud voor vanavond?



420 met alleen het deel uit Innsbruck (6 wagens: 2x couchette, 2x slaap, 2x zit) rond 10:45 door Db ri Ut, ca +80.

 

16-08-2024 11:01:22
stefanvw14
stefanvw14

Vanavond gaan ze de normaal uit 12 rijtuigen bestaande NJ 421 in de reeds in Nederland aangekomen 6 rijtuigen proberen te proppen, want beide bestemmingen zijn nog boekbaar.

Melding in de DB Navigator:
Zug fährt ohne Wagen 250 - 255. Bitte wenden Sie sich für die Stornierung/Umbuchung ihrer Tickets an die ÖBB Service Hotline unter +43 (0)5 1717.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 16-08-2024 11:05
 

16-08-2024 11:21:11 1
bacr
bacr

Ik boek een nachttrein omdat ik de volgende dag in Wenen een zakelijke afspraak heb/in München een concert van Adèle bezoek waarvoor ik honderden Euro's betaalde/via Zürich naar een verre bestemming wil vliegen.

Hoe blijven deze wanprestaties van ÖBB-NJ/NSI bestaan.... Ik snap het werkelijk niet.

 

16-08-2024 11:45:37
stefanvw14
stefanvw14

Tja, de 421/420 heeft gewoon al sinds de introductie een inmens ingewikkeld rangeerplan wat al de nodige vertragingen heeft opgeleverd. Daar lijkt men inmiddels ronduit genoeg van te hebben, want vanaf december is de verwachting dat de 421 definitief gesplitst gaat rijden.
Dus je krijgt ook niet meer het combineren in Nurnberg meer bijvoorbeeld, daarnaast is er gewoon structureel te weinig reservematerieel beschikbaar.
Je zou toch denken vanavond ontbreken de rijtuigen voor het Wenen gedeelte laat dan een ICE van Amsterdam naar Frankfurt rijden en bied aldaar een overstap naar Wenen, maarja er staan geen ICE's op reserve in Amsterdam en NS heeft geen materieel wat een extra dienst kan rijden naar Keulen/Frankfurt.

 

16-08-2024 12:43:03
rolandrail
rolandrail

Je bedoelt vanaf december 2025 niet meer gesplitst rijden, dat is niet veranderd ondanks de nieuwe route via Bh per december 2024.

 

16-08-2024 12:52:14
rolandrail
rolandrail

Quote
bacr (16-08-2024 11:21:11):


Ik boek een nachttrein omdat ik de volgende dag in Wenen een zakelijke afspraak heb/in München een concert van Adèle bezoek waarvoor ik honderden Euro's betaalde/via Zürich naar een verre bestemming wil vliegen.

Hoe blijven deze wanprestaties van ÖBB-NJ/NSI bestaan.... Ik snap het werkelijk niet.



De straffeloosheid van de vrije markt. NSI voelt zich als loc/personeelleverancier zowiezo niet verantwoordelijk. ÖBB kan nog jaren een totaal wanproduct leveren, tot eind dit jaar de eventuele kritiek wegwuiven met de routewijziging via Bh per december die geen enkele verbetering gaat opleveren. En tegen de tijd dat het publiek dat doorheeft kan ÖBB wijzen op de "verbetering" per december 2025 als het gesplitst gereden gaat worden. Dus tot eind 2025 blijft de NJ zowiezo een totaal wanproduct.

 

16-08-2024 13:02:29
BVisser
BVisser

Quote
bacr (16-08-2024 11:21:11):


Ik boek een nachttrein omdat ik de volgende dag in Wenen een zakelijke afspraak heb/in München een concert van Adèle bezoek waarvoor ik honderden Euro's betaalde/via Zürich naar een verre bestemming wil vliegen.

Hoe blijven deze wanprestaties van ÖBB-NJ/NSI bestaan.... Ik snap het werkelijk niet.


Je boekt een vlucht van Wenen via Zürich naar een verre bestemming? Wat is daarin de wanprestatie van NJ?

 

16-08-2024 13:11:23
bacr
bacr

Ff naar boven scrollen voor de wanprestatie van NJ die reizigers voor vanavond voor 10 rijtuigen in een trein van 5 rijtuigen wil vervoeren en daarom verwijst naar omboeken of terugbetaling van tickets. Het is de bedoeling dat die nachtelijke treinreis leidt tot een tijdige aankomst op een bestemming waar ik vervolgens activiteiten onderneem; niet een optionele reis die ik net zo goed niet kan maken.

 

16-08-2024 13:55:06
Marco
Marco

Quote
BVisser (16-08-2024 13:02:29):

Je boekt een vlucht van Wenen via Zürich naar een verre bestemming? Wat is daarin de wanprestatie van NJ?

Het zijn drie verschillende hypothetische reisdoelen 🙂

 

16-08-2024 13:56:26
geert
geert

Quote
stefanvw14 (16-08-2024 11:45:37):


Tja, de 421/420 heeft gewoon al sinds de introductie een inmens ingewikkeld rangeerplan wat al de nodige vertragingen heeft opgeleverd. Daar lijkt men inmiddels ronduit genoeg van te hebben, want vanaf december is de verwachting dat de 421 definitief gesplitst gaat rijden.
Dus je krijgt ook niet meer het combineren in Nurnberg meer bijvoorbeeld, daarnaast is er gewoon structureel te weinig reservematerieel beschikbaar.
Je zou toch denken vanavond ontbreken de rijtuigen voor het Wenen gedeelte laat dan een ICE van Amsterdam naar Frankfurt rijden en bied aldaar een overstap naar Wenen, maarja er staan geen ICE's op reserve in Amsterdam en NS heeft geen materieel wat een extra dienst kan rijden naar Keulen/Frankfurt.


Het grappige is dat de problemen doorgaans niet bij het rangeren ontstaan. Veel vertraging ontstaat door het eeuwige gedoe in het Ruhrgebied en de omleidingen ivm werkzaamheden. Daarnaast valt mij op dat de NS Vectrons ook veel problemen geven, volgens de OBB informatie reed de 490 ook niet door een defecte locomotief. Dat was dan dus ook een NS Vectron. Daarnaast zijn er dus regelmatig problemen met de rijtuigen die kennelijk in NL niet opgelost kunnen worden.

 

16-08-2024 14:08:01
cuneo56
cuneo56

De NS Vectrons rijden al een flinke tijd niet meer met de 490/491 door tot Wien, maar gaan met de 420/421 tot München.

 

16-08-2024 14:11:27
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (16-08-2024 13:56:26):


Quote
stefanvw14 (16-08-2024 11:45:37):


Tja, de 421/420 heeft gewoon al sinds de introductie een inmens ingewikkeld rangeerplan wat al de nodige vertragingen heeft opgeleverd. Daar lijkt men inmiddels ronduit genoeg van te hebben, want vanaf december is de verwachting dat de 421 definitief gesplitst gaat rijden.
Dus je krijgt ook niet meer het combineren in Nurnberg meer bijvoorbeeld, daarnaast is er gewoon structureel te weinig reservematerieel beschikbaar.
Je zou toch denken vanavond ontbreken de rijtuigen voor het Wenen gedeelte laat dan een ICE van Amsterdam naar Frankfurt rijden en bied aldaar een overstap naar Wenen, maarja er staan geen ICE's op reserve in Amsterdam en NS heeft geen materieel wat een extra dienst kan rijden naar Keulen/Frankfurt.


Het grappige is dat de problemen doorgaans niet bij het rangeren ontstaan. Veel vertraging ontstaat door het eeuwige gedoe in het Ruhrgebied en de omleidingen ivm werkzaamheden. Daarnaast valt mij op dat de NS Vectrons ook veel problemen geven, volgens de OBB informatie reed de 490 ook niet door een defecte locomotief. Dat was dan dus ook een NS Vectron. Daarnaast zijn er dus regelmatig problemen met de rijtuigen die kennelijk in NL niet opgelost kunnen worden.


Tja, dat er geen problemen opgelost kunnen worden is dat niet het resultaat van keren in de Westhaven alwaar geen werkplaats is en er dus geen monteurs van de Wgm of de Zaanstraat(als die daar nog zijn) aanwezig zijn...

 

16-08-2024 14:18:59
sigma
sigma

Opvallend genoeg meldt NS nog niks over de NJ van vanavond: www.nsinternational.com



Laatst bewerkt door sigma op 16-08-2024 14:19
 

16-08-2024 15:29:29
treinfan
treinfan

Quote
stefanvw14 (16-08-2024 14:11:27):


Quote
geert (16-08-2024 13:56:26):


Het grappige is dat de problemen doorgaans niet bij het rangeren ontstaan. Veel vertraging ontstaat door het eeuwige gedoe in het Ruhrgebied en de omleidingen ivm werkzaamheden. Daarnaast valt mij op dat de NS Vectrons ook veel problemen geven, volgens de OBB informatie reed de 490 ook niet door een defecte locomotief. Dat was dan dus ook een NS Vectron. Daarnaast zijn er dus regelmatig problemen met de rijtuigen die kennelijk in NL niet opgelost kunnen worden.


Tja, dat er geen problemen opgelost kunnen worden is dat niet het resultaat van keren in de Westhaven alwaar geen werkplaats is en er dus geen monteurs van de Wgm of de Zaanstraat(als die daar nog zijn) aanwezig zijn...


Nee, want daar worden de Vectrons niet onderhouden. Voor onderhoud worden de locs regelmatig van/naar Mvtlwr overgebracht.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-08-2024 15:29
 

16-08-2024 16:20:03
erwin_6610
erwin_6610

Op Rtng stonden rond 16:15 Eurostar 4306 + 4321. Blijkt te gaan om het materieel van de 9327 welke tot Rtd reed ivm de 2u vertraging



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 16-08-2024 16:21
 

16-08-2024 17:12:48
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinfan (16-08-2024 15:29:29):


Quote
stefanvw14 (16-08-2024 14:11:27):


Quote
geert (16-08-2024 13:56:26):


Het grappige is dat de problemen doorgaans niet bij het rangeren ontstaan. Veel vertraging ontstaat door het eeuwige gedoe in het Ruhrgebied en de omleidingen ivm werkzaamheden. Daarnaast valt mij op dat de NS Vectrons ook veel problemen geven, volgens de OBB informatie reed de 490 ook niet door een defecte locomotief. Dat was dan dus ook een NS Vectron. Daarnaast zijn er dus regelmatig problemen met de rijtuigen die kennelijk in NL niet opgelost kunnen worden.


Tja, dat er geen problemen opgelost kunnen worden is dat niet het resultaat van keren in de Westhaven alwaar geen werkplaats is en er dus geen monteurs van de Wgm of de Zaanstraat(als die daar nog zijn) aanwezig zijn...


Nee, want daar worden de Vectrons niet onderhouden. Voor onderhoud worden de locs regelmatig van/naar Mvtlwr overgebracht.


Ik weet dat de Vectron bij de LWR in Rotterdam onderhouden wordt, maar ik had het eigenlijk meer over reparaties aan de rijtuigen(zoals defecte airco etc)

 

16-08-2024 18:12:39
BVisser
BVisser

Asdmw 18:10 NMBS 2808 (Feniks) voorop met lege IC Brussel richting Asd.

 

16-08-2024 19:38:54
rolandrail
rolandrail

Quote
geert (16-08-2024 13:56:26):


Quote
stefanvw14 (16-08-2024 11:45:37):


Tja, de 421/420 heeft gewoon al sinds de introductie een inmens ingewikkeld rangeerplan wat al de nodige vertragingen heeft opgeleverd. Daar lijkt men inmiddels ronduit genoeg van te hebben, want vanaf december is de verwachting dat de 421 definitief gesplitst gaat rijden.
Dus je krijgt ook niet meer het combineren in Nurnberg meer bijvoorbeeld, daarnaast is er gewoon structureel te weinig reservematerieel beschikbaar.
Je zou toch denken vanavond ontbreken de rijtuigen voor het Wenen gedeelte laat dan een ICE van Amsterdam naar Frankfurt rijden en bied aldaar een overstap naar Wenen, maarja er staan geen ICE's op reserve in Amsterdam en NS heeft geen materieel wat een extra dienst kan rijden naar Keulen/Frankfurt.


Het grappige is dat de problemen doorgaans niet bij het rangeren ontstaan. Veel vertraging ontstaat door het eeuwige gedoe in het Ruhrgebied en de omleidingen ivm werkzaamheden. Daarnaast valt mij op dat de NS Vectrons ook veel problemen geven, volgens de OBB informatie reed de 490 ook niet door een defecte locomotief. Dat was dan dus ook een NS Vectron. Daarnaast zijn er dus regelmatig problemen met de rijtuigen die kennelijk in NL niet opgelost kunnen worden.



De problemen ontstaan inderdaad niet bij het rangeren maar ervoor, niet erna! De vertraging begint vaak al in Ooatenrijk en als eenmaal Nürnberg vertraagd bereikt is, is men al druk met rangeren van de treinen in de tegenrichting. En dus plust het vaak dan nog meer. De verdere rit maakt niet uit, overal in Duitsland is het doffe ellende.



Laatst bewerkt door rolandrail op 17-08-2024 00:09
 

16-08-2024 20:36:01
treinfan
treinfan

Quote
erwin_6610 (16-08-2024 16:20:03):


Op Rtng stonden rond 16:15 Eurostar 4306 + 4321. Blijkt te gaan om het materieel van de 9327 welke tot Rtd reed ivm de 2u vertraging


Om 20:35 staat alleen de 4306 los te Rtng.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-08-2024 20:36
 

16-08-2024 21:04:25
geert
geert

De 4321 is als 9370 op Rtd weer gestart naar Paris Nord.



Laatst bewerkt door geert op 16-08-2024 23:03
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-08-2024 17:19:54
b2py
b2py

Quote
bacr (16-08-2024 11:21:11):


Ik boek een nachttrein omdat ik de volgende dag in Wenen een zakelijke afspraak heb/in München een concert van Adèle bezoek waarvoor ik honderden Euro's betaalde/via Zürich naar een verre bestemming wil vliegen.

Hoe blijven deze wanprestaties van ÖBB-NJ/NSI bestaan.... Ik snap het werkelijk niet.



Zolang als het duurt tot dat de vaste treinstammen in dienst gaan komen

 

19-08-2024 09:37:18
bacr
bacr

Ik weet niet in hoeverre dit wensdenken is. De nieuwe treinstammen zijn vast wat betrouwbaarder en een deel van de problematiek hangt niet persé samen met de betrouwbaarheid van het materieel...