Opvallende dingen 17 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
17-08-2024 09:09:10
cuneo56
cuneo56

Kennelijk een probleem op rechter binnen spoor van Maarssen naar Breukelen. Sprinters serie 7300 staan aangegeven met + 5 a 10 en gaan na passage IC over het buitenspoor verder.



Laatst bewerkt door moderator op 17-08-2024 10:41
 

17-08-2024 09:23:35
ChrisGBNL
ChrisGBNL

Hierdoor ook uitvallende IC's lijkt het. De 3024 werd opgeheven te Ut.

 

17-08-2024 10:20:12
martijnham
martijnham

Op Rotterdam Noord goederen staat ter hoogte van het vml postperron een rode Eurostar. Nummer niet kunnen zien in het voorbijrijden.



Laatst bewerkt door martijnham op 17-08-2024 10:20
 

17-08-2024 10:27:40
phantom
phantom

Dat is dan niet 1 van de 2 stellen die gistermiddag werden gemeld op die locatie want die zouden volgens de info in het topic van gisteren,weer vertrokken zijn als solo stellen al dan niet opstartend in Rtd.
Wanneer en waarom deze er dan nu weer staat,is dan de vraag ?
Wederom vertragingen opgelopen,stel defect,of is er een ander tijdelijk iets waardoor er nu voor de 2e dag eurostar staat op Rtng ?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-08-2024 10:44:34
bart84
Moderator
bart84

In het OD van gisteren lees ik dat er maar 1 stel is vertrokken en dat het andere stel er rond 20.30 nog stond. Ik denk dat het hier om hetzelfde stel gaat.

 

17-08-2024 10:57:07
BVisser
BVisser

Het is de 4306 die daar gisteravond ook al stond.

 

17-08-2024 11:15:19
martijnham
martijnham

Stel heeft dan wrs alternatieve beschildering gekregen afgelopen nacht ...

 

17-08-2024 11:46:37
Pijnackerb
Pijnackerb

Vlak voor vertrektijd werd op Den Haag CS de 741 opgeheven vanwege technische problemen met de 7608. Op spoor 9 werd met de 7515 van de eerder aangekomen 730 een nieuwe 741 gemaakt.

Door de vele overstappers met +7 vertrokken en best wel volle trein.

 

17-08-2024 12:27:09
sigma
sigma

Quote
cuneo56 (17-08-2024 09:09:10):


Kennelijk een probleem op rechter binnen spoor van Maarssen naar Breukelen. Sprinters serie 7300 staan aangegeven met + 5 a 10 en gaan na passage IC over het buitenspoor verder.



IC 3036 ging zojuist vlak voor Bkl juist van rechter buitenspoor naar het rechter binnenspoor, langs het prrron van Bkl dus. Iets na Bkl werd er weer gewisseld naar het rechter buitenspoor.

 

17-08-2024 13:33:59
MasterE
MasterE

Die wisselstoring zit er al in sinds de ochtend van de 15e, de 7300 en 7400 vertrekken met +5 van Mas naar Bkl.

 

17-08-2024 13:35:52
Korte_Naam
Korte_Naam

Treinposities hield lang vol dat NJ 420 om 12:22 uit Ah zou vertrekken, maar tot 13:00 heb ik niks gezien tussen Klp en Ed. Inmiddels blijkt dat de NJ via Vl wordt omgeleid en in Asd met 7 uur en 15 minuten vertraging zal arriveren.

Wel tussen Ed en Klp:
Vlak voor de 3141 reed nog een Flow VIRM, aannemelijk als LM, richting Ah.
Om 12:49 passeerde de RRF 24 als LLT richting Ah.
En om 12:56 passeerde de RFO 1837 met Wascosa bulkwagens richting Ah.

 

17-08-2024 13:58:13 2
rolandrail
rolandrail

Quote
phantom (17-08-2024 10:27:40):


Dat is dan niet 1 van de 2 stellen die gistermiddag werden gemeld op die locatie want die zouden volgens de info in het topic van gisteren,weer vertrokken zijn als solo stellen al dan niet opstartend in Rtd.
Wanneer en waarom deze er dan nu weer staat,is dan de vraag ?
Wederom vertragingen opgelopen,stel defect,of is er een ander tijdelijk iets waardoor er nu voor de 2e dag eurostar staat op Rtng ?


Knipoog-modus aan: Er is en groot gezelschap uit Frankrijk dat de SSN bezoekt. Afgelopen nacht reed speciaal voor dat gezelschap ook een geheime stoomrit met fotostops en schijnvertrekken waar dat over dag niet kan. Als het gezelschap uitgekeken is in R'dam en hun treinstel weer hersteld en schoongemaakt zullen ze weer vertrekken nadat ze eerst nog van een exclusieve en prachtige line-up hebben genoten op Rtng. Knipoog-modus uit.

 

17-08-2024 14:57:30 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Korte_Naam (17-08-2024 13:35:52):


Treinposities hield lang vol dat NJ 420 om 12:22 uit Ah zou vertrekken, maar tot 13:00 heb ik niks gezien tussen Klp en Ed. Inmiddels blijkt dat de NJ via Vl wordt omgeleid en in Asd met 7 uur en 15 minuten vertraging zal arriveren.

Wel tussen Ed en Klp:


Ben benieuwd of dit nog consequenties heeft voor de NightJet(s) die over een paar uur weer uit Asd vertrekken. Neem aan dat het personeel van NewRest bepaalde rusttijden hebben die nu in het geding komen. Daarnaast weet niet wat er allemaal vannacht en vanmorgen fout is gegaan. Al met +2 uur weg uit Innsbruck, München vertrek was +2,5 uur en daarna bleef was de teller te Köln Messe/Deutz al opgelopen tot +3 uur en 10 minuten. Daarna heeft de NightJet bijna 2,5 uur gebivakkeerd te Duisburg, om uiteindelijk maar via Vl Nederland te bereiken.
Het was zo te kommer en kwel om de grens bij Arnhem over te gaan, dit mede door defecte bovenleiding nabij Oberhausen Sterkrade sinds +/- 10:00.
Alleen de 225 is via Ah de grens over gegaan, 121 viel uit, 123(nadat deze wel eerst via Ah was gereden), 125 en de 127 zijn via Vl gegaan. In omgekeerde richting hebben alleen de 222 en de 220 de grens via Ah bereik. 128, 126 en 124 zijn via Vl met vertraging tussen de 40 en de 80 minuten verwacht te Ut en Asd

RE 19 is al enige uren opgeheven tussen Dinslaken en Oberhausen Hbf en in de avond is er nog wat uitval te verwachten door personele problemen bij VIAS, met het volgende gevolg:
RE 19, Düsseldorf Hbf (14:26) - Arnhem Centraal (16:13), gedeeltelijke uitval tussen Wesel (15:14) en Arnhem Centraal
RE 19, Düsseldorf Hbf (17:26) - Arnhem Centraal (19:13), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (18:14)

RE 19, Arnhem Centraal (16:45) - Düsseldorf Hbf (18:33), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (17:43)
RE 19, Arnhem Centraal (19:45) - Düsseldorf Hbf (21:33), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (20:43)

Alternatieve reisopties: Er is een vervangende treindienst (SEV) met 2 bussen van Faltraco tussen Wesel en Arnhem.
1 bus:
Vanaf Wesel Hbf. Vertrek 15:25 - Arnhem C. 17:40 uur.
Vanaf Wesel Hbf. Vertrek 18:25 - Arnhem C. 20:40

1 bus:
Vanaf Arnhem C. Vertrek 16:45 - Wesel Hbf. 18:53
Vanaf Arnhem C. Vertrek 19:45 - Wesel Hbf. 21:53

De RE 13 is ook enig uitval, maar daar vervalt dan weer voornamelijk het Duitse traject. De gevolgen:
Hamm (Westf) Hbf (17:25) - Venlo (19:56), de trein begint in Mönchengladbach Hbf (19:25)
Venlo (18:05) - Hamm (Westf) Hbf (20:35), trein eindigt in Mönchengladbach Hbf (18:33)

Gelukkig rijden van/naar Mönchengladbach voldoende andere regionale stoptreinen/S-bahn treinen om dit te compenseren.

Op de RB 61 is er volgende uitval:
De volgende ritten zijn van toepassing:

Bielefeld Hbf (08:12) - Hengelo (10:26), trein eindigt in Bad Bentheim (10:08)
Bielefeld Hbf (14:12) - Hengelo (16:26), trein eindigt in Bad Bentheim (16:08)

Hengelo (10:34) - Bielefeld Hbf (12:47), trein begint in Bad Bentheim (10:56)
Hengelo (16:34) - Bielefeld Hbf (18:47), trein begint in Bad Bentheim (16:56)

Alternatieve reismogelijkheden: Keolis NL heeft een vervangende treindienst opgezet.

Verder is er in Herford op de RB 61-lijn een niet-NL-geschikte trein die niet in aanmerking komt voor een voertuig.
Dit kan leiden tot gedeeltelijke uitval en een vertraging van enkele minuten.

Stap in Herford over op de trein die voor u beschikbaar is.

De volgende ritten worden beïnvloed door de uitwisseling van het voertuig:
Osnabrück Hbf (04:47) - Bielefeld Hbf (05:47)
Bielefeld Hbf (05:11) - Hengelo (07:26)
Rheine (05:14) - Bielefeld Hbf (06:47)
Bielefeld Hbf (06:11) - Hengelo (08:26)
Osnabrück Hbf (06:47) - Bielefeld Hbf (07:47)
Bielefeld Hbf (07:12) - Hengelo (09:26)
Hengelo (11:34) - Bielefeld Hbf (13:47)
Bielefeld Hbf (13:12) - Hengelo (15:26)

Op de RE 18 is de treindienst vandaag ook oinregelmatig te noemen met enige uitval.

 

17-08-2024 16:19:55
treinhobby
treinhobby

Quote
stefanvw14 (17-08-2024 14:57:30):


Alternatieve reismogelijkheden: Keolis NL heeft een vervangende treindienst opgezet.



Wat mag ik me hierbij voorstellen?

Pendelen ze met een Zwenzwoka Flirt tussen Hengelo en Bad Bentheim?

 

17-08-2024 16:39:35
aaron2
aaron2

Quote
stefanvw14 (17-08-2024 14:57:30):


Quote
Korte_Naam (17-08-2024 13:35:52):


Treinposities hield lang vol dat NJ 420 om 12:22 uit Ah zou vertrekken, maar tot 13:00 heb ik niks gezien tussen Klp en Ed. Inmiddels blijkt dat de NJ via Vl wordt omgeleid en in Asd met 7 uur en 15 minuten vertraging zal arriveren.

Wel tussen Ed en Klp:


Ben benieuwd of dit nog consequenties heeft voor de NightJet(s) die over een paar uur weer uit Asd vertrekken. Neem aan dat het personeel van NewRest bepaalde rusttijden hebben die nu in het geding komen. Daarnaast weet niet wat er allemaal vannacht en vanmorgen fout is gegaan. Al met +2 uur weg uit Innsbruck, München vertrek was +2,5 uur en daarna bleef was de teller te Köln Messe/Deutz al opgelopen tot +3 uur en 10 minuten. Daarna heeft de NightJet bijna 2,5 uur gebivakkeerd te Duisburg, om uiteindelijk maar via Vl Nederland te bereiken.
Het was zo te kommer en kwel om de grens bij Arnhem over te gaan, dit mede door defecte bovenleiding nabij Oberhausen Sterkrade sinds +/- 10:00.
Alleen de 225 is via Ah de grens over gegaan, 121 viel uit, 123(nadat deze wel eerst via Ah was gereden), 125 en de 127 zijn via Vl gegaan. In omgekeerde richting hebben alleen de 222 en de 220 de grens via Ah bereik. 128, 126 en 124 zijn via Vl met vertraging tussen de 40 en de 80 minuten verwacht te Ut en Asd

RE 19 is al enige uren opgeheven tussen Dinslaken en Oberhausen Hbf en in de avond is er nog wat uitval te verwachten door personele problemen bij VIAS, met het volgende gevolg:
RE 19, Düsseldorf Hbf (14:26) - Arnhem Centraal (16:13), gedeeltelijke uitval tussen Wesel (15:14) en Arnhem Centraal
RE 19, Düsseldorf Hbf (17:26) - Arnhem Centraal (19:13), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (18:14)

RE 19, Arnhem Centraal (16:45) - Düsseldorf Hbf (18:33), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (17:43)
RE 19, Arnhem Centraal (19:45) - Düsseldorf Hbf (21:33), gedeeltelijke uitval tussen Arnhem Centraal en Wesel (20:43)

Alternatieve reisopties: Er is een vervangende treindienst (SEV) met 2 bussen van Faltraco tussen Wesel en Arnhem.
1 bus:
Vanaf Wesel Hbf. Vertrek 15:25 - Arnhem C. 17:40 uur.
Vanaf Wesel Hbf. Vertrek 18:25 - Arnhem C. 20:40

1 bus:
Vanaf Arnhem C. Vertrek 16:45 - Wesel Hbf. 18:53
Vanaf Arnhem C. Vertrek 19:45 - Wesel Hbf. 21:53

De RE 13 is ook enig uitval, maar daar vervalt dan weer voornamelijk het Duitse traject. De gevolgen:
Hamm (Westf) Hbf (17:25) - Venlo (19:56), de trein begint in Mönchengladbach Hbf (19:25)
Venlo (18:05) - Hamm (Westf) Hbf (20:35), trein eindigt in Mönchengladbach Hbf (18:33)

Gelukkig rijden van/naar Mönchengladbach voldoende andere regionale stoptreinen/S-bahn treinen om dit te compenseren.

Op de RB 61 is er volgende uitval:
De volgende ritten zijn van toepassing:

Bielefeld Hbf (08:12) - Hengelo (10:26), trein eindigt in Bad Bentheim (10:08)
Bielefeld Hbf (14:12) - Hengelo (16:26), trein eindigt in Bad Bentheim (16:08)

Hengelo (10:34) - Bielefeld Hbf (12:47), trein begint in Bad Bentheim (10:56)
Hengelo (16:34) - Bielefeld Hbf (18:47), trein begint in Bad Bentheim (16:56)

Alternatieve reismogelijkheden: Keolis NL heeft een vervangende treindienst opgezet.

Verder is er in Herford op de RB 61-lijn een niet-NL-geschikte trein die niet in aanmerking komt voor een voertuig.
Dit kan leiden tot gedeeltelijke uitval en een vertraging van enkele minuten.

Stap in Herford over op de trein die voor u beschikbaar is.

De volgende ritten worden beïnvloed door de uitwisseling van het voertuig:
Osnabrück Hbf (04:47) - Bielefeld Hbf (05:47)
Bielefeld Hbf (05:11) - Hengelo (07:26)
Rheine (05:14) - Bielefeld Hbf (06:47)
Bielefeld Hbf (06:11) - Hengelo (08:26)
Osnabrück Hbf (06:47) - Bielefeld Hbf (07:47)
Bielefeld Hbf (07:12) - Hengelo (09:26)
Hengelo (11:34) - Bielefeld Hbf (13:47)
Bielefeld Hbf (13:12) - Hengelo (15:26)

Op de RE 18 is de treindienst vandaag ook oinregelmatig te noemen met enige uitval.



421 vanavond in ieder geval minstens op het Nederlandse traject opgeheven. Tweede keer in een week tijd. Dit kan mijns inziens zo niet langer doorgaan. Wat een wanvertoning, spijtig genoeg.

 

17-08-2024 17:45:35
geert
geert

O is de 420 uiteindelijk niet aangekomen in Asd?

 

17-08-2024 18:18:56
mat64Hidde
mat64Hidde

Jawel. Om 16:44 heb ik hem persoonlijk station Asd binnen zien rijden met passagiers aan boord.

 

17-08-2024 18:22:12
aaron2
aaron2

Ja dat wel, ik gok zelf dat het met de rusttijden van het Oostenrijkse personeel van doen heeft.

 

17-08-2024 19:01:02
rolandrail
rolandrail

Dan zal de 420 morgen wel opgeheven worden...

 

17-08-2024 19:05:30
aaron2
aaron2

Nee dat denk ik niet. De 421 gaat leeg naar Düsseldorf aldus de app van DB en daar weer open voor reizigers. Dat heeft verder geen invloed op de 420.



Laatst bewerkt door aaron2 op 17-08-2024 19:05
 

17-08-2024 19:39:21
rolandrail
rolandrail

"Mooi" maar dat is ook voor het eerst dat opgeheven in NL geen verdere consequenties heeft.

LM NJ 421 inderdaad om 19u38 langs Utzl.

 

17-08-2024 19:49:01
marvinkok
marvinkok

Quote
treinhobby (17-08-2024 16:19:55):


Quote
stefanvw14 (17-08-2024 14:57:30):


Alternatieve reismogelijkheden: Keolis NL heeft een vervangende treindienst opgezet.



Wat mag ik me hierbij voorstellen?

Pendelen ze met een Zwenzwoka Flirt tussen Hengelo en Bad Bentheim?



Nee, Keolis regelt het TVV voor Eurobahn voor het grensoverschrijdende stuk. Gewoon bussen dus.

De Zwenzwoka Flirts mogen niet eens op eigen kracht in Bentheim komen.

 

17-08-2024 20:57:50
geert
geert

Quote
rolandrail (17-08-2024 19:39:21):


'Mooi' maar dat is ook voor het eerst dat opgeheven in NL geen verdere consequenties heeft.

LM NJ 421 inderdaad om 19u38 langs Utzl.



Dat was afgelopen week ook al een keer toen de airco’s defect waren van een aantal rijtuigen. Kennelijk kan men in Dusseldorf iets oplossen wat hier niet lukt

 

17-08-2024 22:25:14
treinhobby
treinhobby

Dat is ook met de rijtuigen van de intercity Berlijn het geval. Onder de Duitse spanning werken de omzetters prima, maar zodra ze door gelijkstroom gevoed worden, vallen de airco's en soms ook de verlichting uit.

Dus niet iets specifiek wat ze 'in Düsseldorf' kunnen oplossen, maar gewoon de wisselspanning op de bovenleiding. Grote kans dat de airco's het vanaf Zevenaar al gaan doen.

 

18-08-2024 13:14:01
phantom
phantom

Quote
BVisser (17-08-2024 10:57:07):


Het is de 4306 die daar gisteravond ook al stond.



Heb er i.d.d. overheen gelezen,ik had even niet opgemerkt,dat 1 van de gekoppelde stellen solo was vertrokken ;-)

 

18-08-2024 15:40:04
eug1
eug1

Problemen met NJ en RE19 waren gevolg van defecte bovenleiding bij Oberhausen. Zat zelf in de RE19 die hier last van had.

 

18-08-2024 16:25:52
aaron2
aaron2

Quote
treinhobby (17-08-2024 22:25:14):


Dat is ook met de rijtuigen van de intercity Berlijn het geval. Onder de Duitse spanning werken de omzetters prima, maar zodra ze door gelijkstroom gevoed worden, vallen de airco's en soms ook de verlichting uit.

Dus niet iets specifiek wat ze 'in Düsseldorf' kunnen oplossen, maar gewoon de wisselspanning op de bovenleiding. Grote kans dat de airco's het vanaf Zevenaar al gaan doen.


Klopt helemaal wat je zegt. Ik zou er alleen als reiziger die honderden euro's betaalt voor een slaapcoupé weinig boodschap aan hebben. En het zijn geen incidenten meer met de Nightjets, het is inmiddels structureel. Onjuiste of ontbrekende rijtuigen, enorme vertragingen, defecten, ad hoc opheffingen, plotselinge omleidingen... Etc. Nu is dit geen consumentenplatform, dat weet ik. Maar toch.



Laatst bewerkt door aaron2 op 18-08-2024 16:26
 

19-08-2024 13:42:35
sigma
sigma

Afgelopen zaterdag was het weer heel druk in de treinen, ondanks lange materieelinzet van NS.

Trein 3036 reed met 10 bakken VIRM en was begin tot eind super vol, ondanks dat deze trein tien minuten reed achter de vertraagde 3936 die met 10 bakken ook nog extra reizigers meenam. Wanneer komt de tienminutentrein in het weekend weer terug?

Op mijn terugreis maakte ik gebruik van trein 3091 van Asd naar Ut die ook met 10 bakken VIRM reed maar ook geen zitplek meer over had.

 

19-08-2024 15:32:57
stefanvw14
stefanvw14

De 3936 rijdt niet in het weekend tussen Ehv en Ekz, dus je zal achter de 2936 hebben aangezeten. Ik ervaar wisselend drukke en rustige treinen in het weekend, maar over het algemeen zitten de treinen in het weekend goed gevuld, maar of dat de tien minuten dienst nodig maakt weet ik niet, want juist de uitgebalanceerde halfuursdiensten bieden wel overal mooie overstapknopen binnen de ring Ehv-Ut-Asd/Shl-Ledn-Gvc/Rtd-Ut en die zou je dan weer omzeep helpen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2024 21:09:01
treinhobby
treinhobby

Waarschijnlijk zal de file-ellende rondom Utrecht meer mensen in de trein gebracht hebben en omdat er rondom Amersfoort geen treinen reden, zullen er ook diverse omreizigers geweest zijn tussen Arnhem en Utrecht.

 

19-08-2024 23:27:10
henri1972
henri1972

Quote
sigma (19-08-2024 13:42:35):


Afgelopen zaterdag was het weer heel druk in de treinen, ondanks lange materieelinzet van NS.

Trein 3036 reed met 10 bakken VIRM en was begin tot eind super vol, ondanks dat deze trein tien minuten reed achter de vertraagde 3936 die met 10 bakken ook nog extra reizigers meenam. Wanneer komt de tienminutentrein in het weekend weer terug?

Op mijn terugreis maakte ik gebruik van trein 3091 van Asd naar Ut die ook met 10 bakken VIRM reed maar ook geen zitplek meer over had.



Ben je echt van voor tot achter, boven en beneden en op Amstel van stel gewisseld om dat te onderzoeken???